Prop. 1963:187
('med förslag till förord\xad ning om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 4 75), m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
1
Nr 187
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr
4
75), m. m.; given Stockholms slott den 18 okto
ber 1963.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till
1) förordning om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 475); 2) förordning om ändrad lydelse av 5 § 1 mom. och 8 § tulltaxeförord- ningen den 13 maj 1960 (nr 391);
3) förordning angående upphävande av förordningen den 22 december 1939 (nr 877) om skatt å kaffe; samt
4) förordning angående ändrad lydelse av 8 § förordningen den 27 maj 1960 (nr 253) om tillverkning och beskattning av malt- och läskedrycker.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås slopande av den särskilda skatten på kaffe och upphävande av tullen på te. Ändringar i tullagstiftningen föreslås vidare bl. a. i anslutning till förhandlingar inom EFTA och med anledning av ny läkemedelslagstiftning. Slutligen innehåller propositionen förslag till en mindre ändring i malt- och läskedryckslagstiftningen i syfte att undvika dubbelbeskattning av importerat Öl m. m.
Författningsändringarna är avsedda att träda i kraft den 1 januari 1964. När det gäller kaffe kan dock inneliggande redan beskattade lager påverka tidpunkten för genomslaget i priserna av kaffeskattens slopande.
1 Ilihang till riksdagens protokoll 1963. 1 samt. Xr 187
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
Förslag
till
Förordning
om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 475)
Härigenom förordnas, att tulltaxan den 12 september 1958 skall i an
givna delar erhålla ändrad lydelse på sätt framgår av härvid fogad bilaga.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1964.
Bilaga
Kap. 3. Fisk, kräftdjur och blötdjur
03.02 Fisk, saltad, torkad eller rökt, .
r.
.............................................. fri
Kap. S. Produkter av animaliskt ursprung, ej annorstädes upptagna
eller inbegripna
05.14 Ambra, bävergäll, sibet och mysk; spanska flugor; galla,
även torkad; animaliska ämnen, färska, kylda, frysta eller
tillfälligt konserverade på annat sätt, med huvudsaklig an
vändning för beredning av farmaceutiska produkter............ fri
Kap. 9. Kaffe, te, matte och kryddor
09.02 Te
fri
Kungl. Maj.ts proposition nr 187 år 1963
3
Kap. 12. Oljehaltiga frön och frukter; diverse andra frön och frukter;
växter för industriellt eller medicinskt bruk; halm och foderväxter
12.07 Växter samt frön, frukter och andra växtdelar, färska eller torkade, även sönderdelade eller pulveriserade, med huvud saklig användning för framställning av parfymer, farmaceu- tiska produkter, insekts- eller svampbekämpningsmedet eller för liknande ändamål ..............................
Kap. 13. Vegetabiliska råämnen för färgning eller gar v ning; naturliga
gummiarter och hartser samt andra växtsafter och växtextrakter
Anmärkning
Till nr 13.03 hänföras bl. a. lakritsextrakt, pyrethrumextrakt, humleextrakt, aloeextrakt och opium. Nr 13.03 omfattar icke:
f) medikamenter (nr 30.03) ;
Kap. 15. Animaliska och vegetabiliska fetter och oljor samt
spaltningsprodukter därav; beredda ätbara fetter; vaxer av
animaliskt eller vegetabiliskt ursprung
Anmärkningar
1. Detta kapitel omfattar icke:
d) isolerade fettsyror, beredda vaxer samt fetter och oljor, beredda till farmaceu-
tiska produkter, färger, lacker, tvål, parfymer, toalettmedel eller kosmetiska pre parat, ävensom sulfonerade oljor och andra produkter, hänförliga till avd. VI;
Kap. 17. Socker och sockerkonfektyrer
Anmärkningar
1. Detta kapitel omfattar icke:
c) farmaceutiska produkter (kap. 30).
Kap. 19. Varor av spannmål, mjöl eller stärkelse; bakverk
Anmärkningar
1. Detta kapitel omfattar icke:
c) farmaceutiska produkter (kap. 30).
fl
Dihang till riksdagens protokoll 1963. 1 samt. Nr 187
19.06 Nattvardsbröd, oblatkapslar för farmaceutiskt bruk, sigill
oblater och liknande varor av mjöl eller stärkelse..................... fri
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
Kap. 21. Diverse näringsmedel
Anmärkningar
1. Detta kapitel omfattar icke:
d) jäst, utgörande medikament (nr 30.03).
Kap. 22. Drycker, alkohol och ättika
Anmärkningar
1. Detta kapitel omfattar icke:
d) medikamenter (nr 30.03);
Kap. 27. Mineraliska bränslen, mineraloljor och destillationsprodukter
därav; bituminösa ämnen; mineralvaxer
Anmärkningar
1. Detta kapitel omfattar icke:
b) medikamenter (nr 30.03).
Kap. 30. Farmaceutiska produkter
Anmärkningar
1. Med medikamenter enligt nr 30.03 avses till nr 30.02 eller 30.04 icke hänförliga pro
dukter (andra än födoämnen och drycker, såsom dietiska, berikade eller för diabeti-
ker avsedda födoämnen, stärkande drycker och mineralvatten), som utgöra:
30.03 Medikamenter för människor eller djur:
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
5
Kap. 34. Tvål; organiska ytaktiva ämnen samt tvätt- och rengörings
medel; smörjmedel; konstgjorda vaxer och beredda vaxer; puts- och
skurmedel; ljus och liknande produkter; modelleringsmassa
och dentalvax
Anmärkningar
2. Nr 34.01 omfattar endast vattenlöslig tvål, även med tillsats av andra ämnen (des* infektionsmedel, slippulver, fyllmedel, medicinskt verkande ämnen o. d.).
Kap. 35. Proteiner, lim och klister
Anmärkning
Detta kapitel omfattar icke:
a) proteiner, utgörande medikamenter (nr 30.03);
Kap. 38. Diverse kemiska produkter
Anmärkningar
1. Detta kapitel omfattar icke:
b) medikamenter (nr 30.03).
Kap. 44. Trä och varor därav; träkol
Anmärkningar
1. Detta kapitel omfattar icke:
a) trä med huvudsaklig användning för framställning av parfymer, farmaceutiska
produkter, insekts- eller svampbekämpningsmedel eller för liknande ändamål (nr 12.07);
6
KungL Mapts proposition nr 187 år 1963
Förslag
..
.
till
Förordning
om ändrad lydelse av 5 § 1 mom. och 8 § tulltaxeförordningen den 13 maj
1960 (nr 391)
Härigenom förordnas, att 5 § 1 mom. och 8 § tulltaxeförordningen den
13 maj 19601 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
5 §■
1 mom. På villkor, som Konung
en bestämmer, åtnjutes befrielse
från tull för:
a) ämnen (enkla kemikalier och
droger), vilka endast eller i huvud
saklig mån finna användning såsom
läkemedel eller för tillredning av
läkemedel;
b) varor, vilka äro avsedda att
användas uteslutande som material
för tillverkning av
läkemedel, hän
förliga till tulltaxenr 30.03,
eller av
ämnen som avses under a);
c) varor, vilka —• --------pansrade
stridsfordon.
8
§.
Tullfrihet åtnjutes-------------- mot
svarande förmån;
3. varor, som införas för sådana
Organisationers eller personers räk
ning vilka
avses i lagen den 10 juli
19i7 (nr 511) om särskilda förmå
ner för vissa internationella organi
sationer, enligt
vad därom bestämts
i stadga eller avtal vartill Sverige
anslutit sig;
4. varor, som------- - — internatio
nell samfärdsel.
(Föreslagen lydelse)
5 §•
1 mom. På villkor, som Konung
en bestämmer, åtnjutes befrielse
från tull för:
a) ämnen (enkla kemikalier och
droger), vilka endast eller i huvud
saklig mån finna användning såsom
läkemedel eller för tillredning av
tullfria farmaceutiska produkter,
hänförliga till kapitel 30 i tulltaxan;
b) varor, vilka äro avsedda att
användas uteslutande som material
för tillverkning av
tullfria farmaceu
tiska produkter, hänförliga till ka
pitel 30 i tulltaxan,
eller av ämnen
som avses under a);
c) varor, vilka------------ pansrade
stridsfordon.
8
§.
Tullfrihet åtnjutes-------------mot
svarande förmån;
3. varor, som införas för sådana
organisationers eller personers räk
ning vilka
enligt lag eller annan för
fattning åtnjuta immunitet och pri
vilegier, i enlighet med
vad därom
bestämts i stadga eller avtal vartill
Sverige anslutit sig;
4. varor, som — — — interna
tionell samfärdsel.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1964.
‘Senaste lydelse av 5 § se 1963:190.
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 åt 1963 7
Förslag
till
Förordning
angående upphävande av förordningen den 22 december 1939 (nr 877)
om skatt å kaffe
Härigenom förordnas, att förordningen den 22 december 1939 (nr 877) om skatt å kaffe skall upphöra att gälla med utgången av december månad 1963. De tidigare bestämmelserna skola alltjämt äga tillämpning beträf fande förhållanden, som hänföra sig till tiden dessförinnan.
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 8 § förordningen den 27 maj 1960 (nr 253)
om tillverkning och beskattning av malt- och läskedrycker
Härigenom förordnas, att 8 § förordningen den 27 maj 1960 om tillverk ning och beskattning av malt- och läskedrycker1 skall erhålla ändrad ly delse på sätt nedan angives. . !:
(Nuvarande lydelse)
8
§■
Deklaration skall — ------- varje tillverkningsställe.
Deklarationen skall------- - — de klarationen avser.
Om särskilda — — — deklara tionen avser.
I deklaration —-------- på provianteringsfrilager,
b) tillverkats vid annat tillverk ningsställe,
c) utlämnats såsom-----------till verkarens besittning.
(Föreslagen lydelse)
8
§•
Deklaration skall — —------varje tillverkningsställe.
Deklarationen skall — — — de klarationen avser.
Om särskilda — — — deklara tionen avser.
I deklaration------------- på provianteringsfrilager,
b) tillverkats vid annat tillverk ningsställe
eller vid införsel till ri
ket belagts med tull,
c) utlämnats såsom -------- — till verkarens besittning.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1964.
1 Senaste lydelse av 8 § se 1961: 367.
it» :!
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats
rådet å Stockholms slott den 18 oktober 1963.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Skoglund, Edenman,
Johansson, af Geijerstam, Hermansson, Holmqvist, Aspling.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om
slopande av kaf
feskatten, m. m.
och anför därvid följande.
I. Inledning
Inom ramen för det allmänna tull- och handelsavtalet (GATT) var, såsom
tidigare i olika sammanhang redovisats, frågan om främjandet av de ekono
miskt mindre utvecklade ländernas handel föremål för ingående behandling
vid 1961 års ministermöte. I syfte att fullfölja de då uppnådda resultaten
upptogs de med u-ländernas handel sammanhängande problemen till för
nyade överläggningar vid det ministermöte, som ägde rum under tiden den
16—21 maj i år, varvid en rad rekommendationer antogs om fortsatta åt
gärder i olika hänseenden. Rekommendationerna innefattar bl. a. slopande
av tullarna på vissa tropiska produkter.
Chefen för handelsdepartementet kommer att senare denna dag föreslå
proposition (nr 188) till riksdagen angående godkännande för Sveriges del
av ändringar i konventionen angående upprättandet av Europeiska frihan
delssammanslutningen, m. m. Som därvid redovisas gjordes i anslutning till
EFTA:s ministerrådsmöte den 9—11 maj i år i Lissabon ett svenskt åta
gande att överväga ett slopande av tullen på spillånga. Även denna fråga
torde nu få upptas till behandling.
Vidare har jag att anmäla fråga om ändringar i tulltaxan och tulltaxeför-
ordningen i anslutning till den nya läkemedelslagstiftning, som träder i kraft
den 1 januari 1964. Förslag till sådana ändringar har framlagts av gene
raltullstyrelsen. över detta förslag har, efter remiss, yttranden avgivits av
kontrollstyrelsen, medicinalstyrelsen (efter hörande av statens farmacev-
9
tiska laboratorium), kommerskollegium (efter hörande av Sveriges kemiska industrikontor), Apotekarsocieteten, Läkemedelsindustriföreningen, Rufi — representantföreningen för utländska farmacevtiska industrier samt Sve riges grossistförbund. I detta sammanhang får jag vidare anmäla fråga om ändring i tulltaxeförordningen i anslutning till ändrad lagstiftning i fråga om särskilda förmåner för vissa internationella organisationer.
Slutligen får jag anmäla ett av kontrollstyrelsen framlagt förslag till änd ring i förordningen om tillverkning och beskattning av malt- och läske drycker. över framställningen har, efter remiss, yttranden avgivits av ge neraltullstyrelsen, kommerskollegium, Svenska bryggareföreningen och Sve riges vattenfabrikanters riksförbund, Svensk industriförening, Kooperativa förbundet samt Sveriges grossistförbund.
Kungl. Maj.ts proposition nr 187 år 1963
II. Åtgärder till främjande av u-ländernas handel
GATT-förhandlingarna
Allmänna tull- och handelsavtalet (GATT) har tillskapats i avsikt att underlätta för de avtalsslutande parterna att uppnå friare villkor i det in ternationella handelsutbytet. Vid sidan av fullföljandet av övriga arbetsupp gifter har man inom GATT under senare år ägnat särskild uppmärksamhet åt frågor rörande främjandet av de ekonomiskt mindre utvecklade länder nas handel och därmed sammanhängande problem.
Handeln med u-länderna gjordes till föremål för särskilt ingående be handling vid GATT:s nittonde session i november 1961. Under denna ses sion antogs sålunda vid ett möte på ministernivå en deklaration om åtgär der för främjande av u-ländernas export. Enligt deklarationen skulle med lemsländerna lämna sin medverkan härtill särskilt genom att undanröja hinder av ren tullkaraktär liksom andra hinder för u-ländernas tillträde till industriländernas marknader.
På ministermötet enades man vidare om att de avtalsslutande parterna omedelbart skulle vidtaga erforderliga åtgärder för utarbetande av hand lingsprogram och om möjligt fastställa ett tidsschema för en fortgående re ducering av hindren för u-ländernas export. I anslutning härtill förklarade de flesta deltagande ministrarna, att frågan om tullfri import av tropiska produkter skulle noggrant studeras.
Det utredningsarbete, som föranleddes av de nu nämnda besluten, kom sedermera att huvudsakligen bedrivas i GATT:s kommitté III och i en ar betsgrupp, som speciellt behandlade frågor rörande tropiska produkter. Ar betet i denna grupp inriktades på kaffe, te, kakao, bananer, tropiska träva ror samt oljefröer och oljor.
Vid ett nytt ministermöte inom GATT under tiden den 16—21 maj i år togs frågan om åtgärder till främjande av u-ländernas handel åter upp till behandling. Under det förberedande arbetet förelåg skilda uppfattningar hos olika ländergrupper om vilka åtgärder som skulle vidtas — så var fal let även i förhållandet mellan olika industriländer. Vid ministermötets bör jan kunde därför full enighet inte redovisas på alla punkter, och huvudupp giften för ministrarna blev att söka uppnå kompromisser ägnade att läggas till grund för det fortsatta GATT-arbetet.
Som utgångspunkt för ministrarnas diskussioner förelåg dels ett hand lingsprogram, utarbetat av en grupp ledande u-länder, dels de Övriga förslag som framkommit under det förberedande arbetet. I handlingsprogrammet föreslogs att inga nya tullar eller tullhöjningar skulle få införas på varor av betydelse för u-länderna, att kvarstående importrestriktioner i industri länderna för u-landsvaror skulle avvecklas, att tullfri införsel skulle med ges för s. k. tropiska produkter (kaffe, te, kakao, bananer, tropiska trävaror samt oljefröer och oljor) samt att tullar på råvaror skulle borttagas. Vidare skulle tullar på halvfabrikat och färdigvaror från u-länderna reduceras och avvecklas efter viss plan. Interna skatter på varor av intresse för u-länder- na skulle tas bort. Länder, som upprätthåller några av nu nämnda handels hinder, skulle årligen till GATT rapportera de åtgärder, som vidtagits i överensstämmelse med handlingsprogrammet. Slutligen föreslogs, att frå gan om lämpliga åtgärder syftande till hjälp för u-länderna att bredda ba sen för sin ekonomi, vidga sin exportkapacitet och öka sina exportinkomster skulle studeras.
I princip nåddes bland industriländerna enighet om de allmänna riktlin jerna i det framlagda handlingsprogrammet. Representanterna för EEC-län- derna tog emellertid inte någon slutlig ståndpunkt till de enskilda försla gen i handlingsprogrammet. Dessa stater framhöll, att mer positiva åtgär der än de som redovisats i programmet var nödvändiga för att nå betydande ökningar i u-ländernas exportintäkter. Bl. a. föreslogs närmare studier av möjligheten att ingå internationella marknadsavtal för vissa varor. Vad beträffar övriga industriländer, var innebörden av deras ståndpunktstagan- de, att handlingsprogrammet borde fullföljas genom fortsatta överlägg ningar inom de olika GATT-organen eller — om överenskommelse därom kunde nås mellan de berörda parterna — genom mer omedelbara åtgärder i fråga om vissa varugrupper.
När det gäller de tropiska produkterna, nåddes allmän enighet om av veckling, om möjligt före utgången av år 1963, av tullar på te och tro piska trävaror. Beträffande kaffe underströks i första hand betydelsen av det under år 1962 i FN:s regi upprättade kaffeavtalet. Vissa stater, dock inte EEC-länderna, enade sig dessutom om att alla handelshinder för kaffe skulle, om möjligt före 1963 års slut, avskaffas genom sådana samfällda åt gärder varom överenskommelse kunde träffas. I fråga om kakao lades hu
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
11
vudvikten vid det internationella avtal som f. n. är under utarbetande med syfte i första hand att nå prisstabilitet på kakaoområdet. Samtliga länder med undantag för EEC-länderna enade sig vidare om att, om möjligt under år 1963, söka få till stånd en gemensam aktion för avskaffande av bl. a. interna skatter pa kakao, medan man beträffande tullarna hänvisade till kakaoavtalet. Vad slutligen gäller bananer samt tropiska oljor och oljefröer ansågs något beslut om åtgärder ännu icke kunna komma i fråga. Vidare studier av problemen i fråga om dessa varor skulle företas.
I enlighet med ett vid ministermötet fattat beslut har GATT:s råd under sommaren 1963 tillsatt en aktionskommitté med uppgift att medverka vid u-landsfrågornas fortsatta behandling inom GATT.
Vid aktionskommitténs första sammanträde, som hölls i september, ha de, med få undantag, alla industriländer beträffande te och tropiska trä varor underrättat kommittén om att införseln redan tidigare varit eller numera blivit tullfri eller att erforderliga åtgärder vidtagits för att slopa tullarna inom en nära framtid.
EEC-länderna sänker vidare för sin del tullarna på vissa tropiska produk ter i anslutning till ett särskilt avtal med associerade stater. Sålunda sänkes tullen på kaffe från 16 till 9,6
%
d. v. s. till samma nivå som den svenska
tullen på kaffe. Den inom EEC förekommande särskilda beskattningen av kaffe kvarstår däremot fortfarande.
För Sveriges del har regeringen låtit meddela aktionskommittén sin avsikt att framlägga förslag om avskaffande fr. o. m. den 1 januari 1964 av tullen på te samt skatten på kaffe. För tropiska trävaror utgår i Sverige inte nå gon tull.
Skatten på kaffe — vilken är reglerad genom förordningen den 22 de cember 1939 (nr 877) om skatt å kaffe (senaste lydelse se SFS 1946: 698) — upptages i Sverige vid införseln och utgår för orostat kaffe med 35 öre per kilogram samt för rostat kaffe och kaffesurrogat med tillsats av kaffe med 45 öre per kilogram. För te är tullen en krona per kilogram. Under budgetåret 1962/63 uppgick inkomsten av skatten på kaffe till 28,9 och av tullen på te till 1,2 miljoner kronor.
Departementschefen
Alt åtgärder i syfte att öka u-ländernas möjligheter att vinna avsättning för sina produkter i industriländerna måste ingå, vid sidan av den tekniska och finansiella biståndsverksamheten, som ett led i strävandena att främja det ekonomiska framåtskridandet och höja levnadsstandarden i u-länderna är numera allmänt erkänt. Det är uppenbart att i detta sammanhang frå gorna om sänkning av industriländernas tullar på u-landsprodukter och om avskaffande av kvantitativa restriktioner liksom andra sådana handelshin der måste tillmätas stor betydelse. Med hänsyn till de nu berörda frågornas vikt är det naturligt att de kommit att bli föremål för ingående behandling i
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
Kungl. Maj.ts proposition nr 187 år 1963
åtskilliga internationella organisationer, även om det måste konstateras att de hittills vunna resultaten är förhållandevis ringa och att betydande svå righeter visat sig stå i vägen för mer allmänna och långtgående överenskom melser på området. U-ländernas handelsfrågor har bl. a. behandlats av flera organ inom Förenta nationerna och Organisationen för ekonomiskt sam arbete och utveckling (OECD). Det hittills kanske mest omfattande arbetet har emellertid nedlagts inom ramen för GATT, det internationella organ på handelsområdet som har den största anslutningen.
Liksom skett i fråga om den internationella tekniska och finansiella bi ståndsverksamheten har Sverige tagit direkt och aktiv del i behandlingen a\ de problem, som sammanhänger med främjandet av u-ländernas utrikeshan del. Detta gäller inte minst det arbete, som bedrives inom GATT. De allmän na riktlinjer, som varit vägledande för de svenska ställningstagandena, har redovisats för riksdagen bl. a. i propositionen 1962: 100 angående det svens ka utvecklingsbiståndet. Jag vill i detta sammanhang endast erinra om att det därvid framhölls, att våra insatser för undanröjande av hindren för u-ländernas handel måste ha multilateral karaktär om de skall få största möjliga effekt. Skall åtgärderna verkligen kunna bidra till en ökad fram- stegstakt i u-länderna, måste det med andra ord vara en förutsättning, att samordnade insatser görs av ett större antal viktigare industriländer. Detta är även nödvändigt för att i görligaste mån undvika skadliga sned vridningar i den internationella handeln. Ensidiga åtgärder från enstaka länders sida blir utan nämnvärt praktiskt värde, i varje fall om deras interna marknad — som fallet är med Sverige är obetydlig sett från internationell synpunkt. När det gäller vårt land, tillkommer dessutom det' förhållandet, att vi traditionellt för en starkt frihandelsvänlig politik. Detta innebär att våra tullar — några andra egentliga handelshinder förekommer knappast — som regel är av så obetydlig höjd, att de inte heller for u-lander- nas produkter utgör något faktiskt hinder för tillträde till den svenska
marknaden.
Det finns självfallet inte några skäl att nu frångå den nyss angivna prin cipiella svenska ståndpunkten. Sverige måste sålunda alltfort gora sin in sats på det aktuella området genom att direkt deltaga i de fortgående för handlingarna och efter måttet av sina möjligheter söka bidra till en inter nationell utveckling i frihandelsvänlig riktning till förmån för en förbättrad ekonomi i u-länderna. Jag vill i detta sammanhang påpeka, att Sverige fått direkt representation inom flertalet av de kommittéer och andra organ som nu är verksamma inom de olika internationella organisationerna på det handelspolitiska området.
Av den tidigare lämnade redogörelsen har framgått, att man vid det mi nistermöte som i våras hölls inom GATT antog flera rekommendationer rörande u-ländernas handelsfrågor. Som likaledes redan framhållits, inne bär de emellertid endast i ett par hänseenden — i fråga om te och tropiska trävaror — att enighet nåtts om mer omedelbara åtgärder. Rekommendatio-
13
nerna innebär här, att nu utgående tullar skall slopas från och med kom mande årsskifte. När det gäller te, har man på vissa håll — bl. a. i Stor britannien och inom den gemensamma marknaden — redan vidtagit åtgär der för att förverkliga rekommendationen. Motsvarande åtgärd bör själv fallet vidtagas även på svensk sida. Jag förordar sålunda, att tullen på te avskaffas från och med den 1 januari 1964.
På tropiska trävaror uttages i vårt land ingen tull. Även med avseende på denna vara har vissa åtgärder vidtagits från de aktuella ländernas sida.
Beträffande övriga punkter i de aktuella rekommendationerna vill jag i detta sammanhang endast nämna, att — såvitt gällt konkreta åtgärder i avseende på bestämda varuslag — intresset i flera fall inriktats på mark- nadsreglerande åtgärder i stabiliserande syfte. På en punkt — det gäller kakao — har för övrigt arbetet numera fortskridit så långt att överlägg ningar pågår om upprättandet av ett råvaruavtal.
I det föregående har jag närmare utvecklat de principiella grunderna för den svenska inställningen, när det gäller åtgärder av nu aktuell art för främ jande av u-ländernas handel, och framhållit, att vi närmast har att inrikta oss på att aktivt verka för multilaterala åtaganden från industriländernas sida. På en punkt synes emellertid situationen vara något annorlunda. Jag vill erinra om att jag i propositionen 1963: 150 framhållit att det kunde finnas anledning att, även utan direkt motsvarande åtgärder från andra länders sida, till årsskiftet avskaffa den svenska skatten på kaffe. Här är nämligen förhållandet det, att särskild beskattning förekommer endast i ett fåtal länder, främst i vissa av medlemsstaterna i den gemensamma marknaden. Då ett avskaffande av den svenska skatten på kaffe kan ha ett visst, om än till sina direkta verkningar relativt begränsat värde såsom ett initiativ i enlighet med önskemål som framförts från u-ländernas sida, sy nes skäl föreligga för en sådan åtgärd. Ingenting som under den sista tiden förekommit i samband med det pågående arbetet inom GATT ger enligt min mening anledning att nu inta en ändrad ståndpunkt. Jag förordar sålunda, att kaffeskatten slopas från och med den 1 januari 1964.
Jag vill emellertid starkt understryka att, om en sådan åtgärd överhuvud skall kunna anses motiverad från nu aktuella synpunkter, skattesänkningen också måste komma till direkt uttryck i en motsvarande prissänkning. Sär skild anledning att framhålla detta synes föreligga med hänsyn till erfaren heterna i samband med slopandet av den särskilda varuskatten på glass ti digare i år. Jag vill erinra om att av statens pris- och kartellnämnd utförda undersökningar visat att skattesänkningen, som medfört ett inkomstbortfall för statsverket på över 15 miljoner kronor, inte ens till hälften slagit ige nom i priserna. Beträffande den nu aktuella prissänkningen på kaffe bör påpekas att den måhända inte blir hell genomförd förrän efter det att in neliggande beskattade lager slutsålts, vilket kan ta i anspråk inemot en månad efter det att skatten slopats.
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
111. Tullen på spillånga
Ministerrådsmötet i Lissabon
Såsom chefen för handelsdepartementet kommer att redovisa, framställ
des inför EFTA:s ministerrådsmöte i Lissabon vissa önskemål om lättnader
för exporten av fisk till Sverige. Sålunda föreslogs, att de svenska införsel
avgifterna på färska filéer liksom prisregleringsavgiften på fisk skulle sät
tas ned. Från norsk sida önskade man härutöver en avveckling av den
svenska tullen på spillånga.
Från svensk sida förklarade man sig angelägen att medverka till att det
inom EFTA skapades friare förhållanden på fiskeområdet. Detta borde,
framhölls det, emellertid ske i ett större sammanhang, där hänsyn kunde
tas till alla väsentliga faktorer som inverkar på fiskhandeln. Prisreglerings
avgiften var vidare en rent intern anordning, som tillämpades på såväl im
porterad som svenskfångad fisk.
Sedan frågan ånyo aktualiserats i samband med de vid själva minister
rådsmötet framlagda förslagen om en accelererad nedskrivning av tullarna
inom EFTA-området, förklarades från svensk sida — då det från norskt
håll framkommit stor tveksamhet inför ett beslut i sådan riktning — i syfte
att underlätta ett positivt norskt ställningstagande, att man trots principiella
betänkligheter var beredd att pröva de tidigare på norskt håll framförda för
slagen. Efter mötet har också beslut fattats om att taga bort eller sätta ned
avgifterna på vissa slag av färska filéer från EFTA-länderna och att sätta
ned prisregleringsavgiften på fisk.
Spillånga avsättes endast på den svenska marknaden, och beredningen
sker normalt inom landet. Samtidigt som de ilandförda fangstmängderna av
långa på senare tid gått ned har efterfrågan på spillånga varit starkt sti
gande. För att tillgodose denna efterfrågan har därför tämligen betydande
kvantiteter färsk långa importerats. Härutöver har under år 1962 införts
35 ton spillånga från Norge till ett värde av 225 000 kronor.
På införd spillånga utgår för närvarande tull med 75 öre per kilogram.
Införseln är vidare underkastad kvantitativa restriktioner. Prisreglerings-
avgift utgår däremot ej.
Departementschefen
I anslutning till vad som förekommit vid de redovisade EFTA-förhand
lingarna förordar jag, att tullen på spillånga slopas från och med den 1
januari 1964. Frågan om åtgärder i anslutning härtill på prisregleringsav-
gifternas område torde få prövas i vederbörlig ordning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
15
IV. Ändringar i tulltaxan m. m. i anledning av bl. a. ny
läkemedelslagstiftning
Gällande ordning
Den svenska tulltaxan är som bekant utformad i överensstämmelse med den internationella nomenklaturen för klassificering av varor i tulltariffer na (Brysselnomenklaturen). Rubriken till varunummer 30.03 i Brysselno- menklaturen lyder på engelska och franska Medicaments (including veteri- nary medicaments) respektive Médicaments pour la médecine humaine ou vétérinaire. I den svenska tulltaxan har rubriken följande lydelse: Läkeme del, även för veterinärmedicinskt bruk. I anmärkning 1 till kapitel 30 i tull taxan har lämnats en definition på begreppet läkemedel av följande lydelse.
Med
läkemedel
enligt nr 30.03 avses produkter (andra än födoämnen och
drycker, såsom dietiska, berikade eller för diabetiker avsedda födoämnen, stärkande drycker och mineralvatten, samt produkter, hänförliga till nr 30.02 eller 30.04), som utgöra:
a) blandade produkter för terapeutiskt eller profylaktiskt bruk;
b) oblandade produkter, lämpade för terapeutiskt eller profylaktiskt bruk, i avdelade doser eller i förpackningar, som tillhandahållas i detalj handeln för sådant bruk.
Termen läkemedel förekommer även i andra rubriker i tulltaxan samt i vissa anmärkningar till denna.
Inom tullagstiftningen användes termen vidare i 5 § 1 mom. a) och b) tulltaxeförordningen den 13 maj 1960 (nr 391). Dessa författningsrum ly der sålunda.
På villkor, som Konungen bestämmer, åtnjutes befrielse från tull för:
a) ämnen (enkla kemikalier och droger), vilka endast eller i huvudsak lig mån finna användning såsom läkemedel eller för tillredning av läkeme del;
b) varor, vilka äro avsedda att användas uteslutande som material för tillverkning av läkemedel, hänförliga till tulltaxenr 30.03, eller av ämnen som avses under a).
Tillämpningsföreskrifter till nämnda punkter i tulltaxeförordningen har meddelats i tulltaxeringskungörelsen.
Här må anmärkas att enligt förordning den 2 juni 1961 (nr 164) om ändring i tulltaxan anmärkning 1 d) till kapitel 15 i tulltaxan erhållit änd rad lydelse, vilken ändring enligt tidigare denna dag beslutad kungörelse kommer att träda i kraft dagen efter den då kungörelsen utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
Den 1 januari 1964 träder läkemedelsförordningen den 14 december 1962 (nr 701) i kraft. Den i denna förordning införda definitionen av läkemedel
överensstämmer inte helt med den definition, som förekommer i nu gällan
de tulltaxa.
Enligt 8 § punkten 3 tulltaxeförordningen åtnjutes tullfrihet för varor,
som införes för sådana organisationers eller personers räkning vilka avses i
lagen den 10 juli 1947 (nr 511) om särskilda förmåner för vissa internatio
nella organisationer, enligt vad därom bestämts i stadga eller avtal vartill
Sverige anslutit sig. I samband med utvidgning av kretsen av förmånsberät-
tigade organisationer och personer ersattes nämnda lag med en ny lag i
ämnet, lagen den 28 juni 1962 (nr 371) om särskilda förmåner för vissa in
ternationella organisationer m. m.
16
Kirngl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
Förslag och remissyttranden
Generaltullstijrelsen har föreslagit att ordet läkemedel inte längre skall
användas i tulltaxan som beteckning för de farmacevtiska produkter, som
är att hänföra till tulltaxenummer 30.03. I stället torde orden medicin eller
medikament kunna användas. Styrelsen förordar för sin del benämningen
medicin utom i de fall, då den internationella nomenklaturen bättre motsva
ras av annat uttryck, exempelvis farmacevtiska produkter. Styrelsen fram
håller att det, då tulltaxan och läkemedelsförordningen i importsamman
hang kommer att tillämpas jämsides med varandra, torde vara olämpligt att
ett och samma uttryck i de båda författningarna har olika betydelse. Styrel
sen anför vidare.
Visserligen kan göras gällande, att ett uttryck, som klart definieras i en
författning, i och för sig mycket väl kan ha en annan definition i en annan
författning. I detta fall kompliceras emellertid förhållandet av att uttrycket
också — utan definition — förekommer såväl i tulltaxeförordningen som i
tulltaxeringskungörelsen. Då även dessa författningar i importsammanhang
komma att tillämpas jämsides med läkemedelsförordningen och då deras
tillämpning i icke obetydlig utsträckning bygger på samråd emellan två cen
trala ämbetsverk — generaltullstyrelsen och medicinalstyrelsen — av vilka
det ena i första hand svarar för tillämpningen av tullförfattningarna och det
andra i första hand för bl. a. läkemedelsförfattningarna, torde komplikatio
ner icke kunna undgås, därest samma uttryck dels definieras på olika sätt,
dels icke alls definieras.
De sålunda föreslagna ändringarna i tulltaxan föranleder enligt general
tullstyrelsen även vissa följdändringar i tulltaxeförordningen.
Generaltullstyrelsens förslag till ändringar i tulltaxan och tulltaxeförord
ningen tillstyrkes eller lämnas i sak utan erinran av samtliga remissinstan
ser. Beträffande den författningstekniska utformningen av ändringarna har
dock i ett par fall avvikande meningar anförts.
Kommerskollegium, medicinalstyrelsen
och
Läkemedelsindustriförening
en
har i sammanhanget föreslagit en materiell ändring av tulltaxeförord-
17
ningens tullfrihetsbestämmelser samtidigt med de formella ändringarna. Förslaget innebär att ämnen, som användes såsom röntgenkontrastmedel och diagnostiska reagenser eller för tillredning av sådana varor, göres tull fria. Kommerskollegium framhåller att skäl finns för en utvidgning av det tullfria området till att omfatta dessa ämnen, då beredningar av dem uppta gits med tullfrihet i tulltaxan under nummer 30.05 och enligt den nya läke- medelsförordningen betraktas som läkemedel. Tullfrihet för här ifrågava rande slag av beståndsdelar anses ligga i linje med vad som i övrigt gäller på området.
Departementschefen
De av generaltullstyrelsen föreslagna ändringarna i tulltaxan och tulltaxe- förordningen har i allt väsentligt vunnit anslutning bland de hörda remiss instanserna. Även för min del kan jag tillstyrka förslagen. Av uttrycken medicin och medikament synes mig emellertid det senare uttrycket vara att föredra i detta sammanhang. Vad beträffar den föreslagna utvidgningen av tillämpningsområdet för tullfrihetsbestämmelserna i tulltaxeförordning- en delar jag remissinstansernas uppfattning, att skäl föreligger till utvidg ning av tullfriheten att omfatta även ämnen, som användes såsom röntgen kontrastmedel och diagnostiska reagenser eller för tillredning av sådana varor.
Sedan 1947 års lag om särskilda förmåner för vissa internationella orga nisationer ersatts av ny lag i ämnet, vilken till sin innebörd i princip över ensstämmer med den upphävda lagen, bör en häremot svarande ändring vidtas i 8 § tulltaxeförordningen. Härvid synes dock lämpligast att an knytning sker, inte till viss angiven författning, utan i stället generellt till gällande lagstiftning i ämnet.
Kungi. Maj. ts proposition nr 187 år 1963
V. Ändring i förordningen om tillverkning och beskattning av
malt- och läskedrycker
Förslag och remissyttranden
Vid import av Öl utgår tull med 60 kronor för 100 liter. För vara berätti gad till områdesbehandling enligt EFTA-konventionen skall dock tullen för närvarande utgå med 54 kronor för 100 liter. Tullen innefattar ett belopp, motsvarande skatt enligt förordningen den 27 maj 1960 (nr 253) om till verkning och beskattning av malt- och läskedrycker, uppgående till 48 kronor.
För Öl, som tillverkas inom riket, skall tillverkaren enligt nämnda för ordning betala skatt med 48 öre per liter. Skattskyldigheten inträder vid ut- lämningen av de skattepliktiga dryckerna från tillverkningsstället, och till
18
verkaren skall i sin deklaration lämna uppgift om bl. a. den myckenhet
sådana drycker som utlämnats. Avdrag får i deklarationen göras för bl. a.
Öl som exporterats eller tillverkats vid annat tillverkningsställe.
Kontrollstyrelsen
har i sin tidigare omnämnda framställning föreslagit att
tillverkare, vilken här i riket omförpackar importerad vara som är skatte-
belagd enligt förordningen om tillverkning och beskattning av malt- och läs
kedrycker och därefter utlämnar varan från tillverkningsställe, i sin dekla
ration skall få göra avdrag också för den myckenhet av varan, som han im
porterat och för vilken han vid importen erlagt tull motsvarande den skatt
som utgår vid inhemsk tillverkning.
Styrelsen framhåller, att importen av Öl hittills i princip omfattat endast
färdigtappade varor och att gällande bestämmelser är utformade med ut
gångspunkt härifrån. I dagarna har emellertid ett bryggeri börjat importera
Öl från Danmark i tankbilar, ölet tappas på burkar av importören på dennes
tillverkningsställe och utlämnas därifrån. Öl, som importeras för att omför-
packas i Sverige, skall, framhåller kontrollstyrelsen, enligt nu gällande reg
ler först beläggas med en tull av 54 öre per liter och sedan efter omförpack
ningen vid utlämning från svenskt tillverkningsställe beskattas med ytterli
gare 48 öre per liter. Eftersom rätt till avdrag i deklaration för Öl som till
verkats utom riket inte föreligger, inträder en dubbelbeskattning, vilken in
te varit avsedd. Kontrollstyrelsen anser därför, att tillverkare snarast möj
ligt bör få rätt att i sin deklaration göra avdrag även för vad som beskattats
vid införsel till riket.
Ingen av remissmyndigheterna har i princip haft något att erinra mot kon
trollstyrelsens förslag att avskaffa den dubbelbeskattning, som kan anses
föreligga.
Svenska bryggareföreningen
och
Sveriges vattenfabrikanters riksförbund
har dock framhållit att den svenska bryggeri- och läskedrycksindustrin för
närvarande, främst till följd av grannländernas höga skyddstullar, befinner
sig i ett besvärande underläge. Organisationerna har med hänsyn härtill
hemställt, att författningsändringen inte genomföres förrän den 1 januari
1965.
Även
Kooperativa förbundet
föreslår, att beslut i den av kontrollstyrelsen
väckta frågan får anstå till den 1 januari 1965.
Departementschefen
Den av kontrollstyrelsen föreslagna författningsändringen bör enligt min
mening genomföras. Med hänsyn till Sveriges internationella förpliktelser
på handelsområdet synes förslagets genomförande inte böra uppskjutas.
Kungl. Maj:ts proposition nr 187 år 1963
Kungi. Maj.ts proposition nr 187 dr 1963
19
VI. Departementschefens hemställan
Föredragande departementschefen hemställer härefter, att Kungl. Maj :t
måtte genom proposition föreslå riksdagen antaga inom finansdepartemen
tet upprättade förslag till
1)
förordning om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 4-75);
2)
förordning om ändrad lydelse av ö § 1 mom. och 8 § tulltaxeförord
ningen den 13 maj 1960 (nr 391);
3)
förordning angående upphävande av förordningen den 22 december
1939 (nr 877) om skatt å kaffe;
samt
4)
förordning angående ändrad lydelse av 8 § förordningen den 27 maj
1960 (nr 253) om tillverkning och beskattning av malt- och läskedrycker.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riksda
gen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Lars Hummerhielm
Stockholm 1963. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag 031187