Prop. 1963:48
('med förslag till lag om ändrad lydelse av punkt 2 av anvisningarna till 30 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 48 år 1963
1
Nr 48
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändrad lydelse av punkt 2 av anvisningarna till 30 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370); given Stockholms slott den 15 februari 1963.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogat förslag till lag om ändrad lydelse av punkt 2 av anvisning arna till 30 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370).
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen framlägges förslag till ändrade regler för beskattning av försäkringsanstalt i vissa fall då utjämningsfond tages i anspråk för åter bäring till försäkringstagarna. 1
1 Bihang till riksdagens protokoll 1963. 1 samt. Nr 48
2
Kungl. Maj. ts proposition nr 48 år 1963
Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av punkt 2 av anvisningarna till 30 §
kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att punkt 2 av anvisningarna till 30 § kommunal
skattelagen1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
Anvisningar
till 30 §.
2. Vid beräkning----------- egen räk
ning.
Avdrag för------ - — av brandskada.
Med utjämningsfond------------- för
säkringsaktiebolags reservfond.
Den på------------ livräntor, undan
taget) .
Nedsättning av försäkringsfond för
egen räkning, av säkerhetsfond samt
av i första stycket omnämnd reserv
fond för ömsesidig kreatursförsäk-
ringsanstalt och regleringsfond för
trafikförsäkringsanstalt ävensom
minskning av utjämningsfonderna
skall anses som intäkt. Sker ändring
av bolagsordningen, varigenom an
stalten får rätt att på annat sätt än
ovan sagts disponera vid denna lags
ikraftträdande befintlig utjämnings
fond, för vilken bestämmelser om in
skränkt dispositionsrätt funnits, eller
utjämningsfond, som bildats efter la
gens ikraftträdande, skall fonden an
ses härigenom undergå minskning
med hela det belopp, vartill den upp
gick före ändringen.
Utöver vad----------- till försäkrings
tagare. 1
2. Vid beräkning----------- egen räk
ning.
Avdrag för---------- av brandskada.
Med utjämningsfond------------- för
säkringsaktiebolags reservfond.
Den på------------ livräntor, undan
taget).
Nedsättning av försäkringsfond för
egen räkning, av säkerhetsfond samt
av i första stycket omnämnd reserv
fond för ömsesidig kreatursförsäk-
ringsanstalt och regleringsfond för
trafikförsäkringsanstalt ävensom
minskning av utjämningsfonderna
skall anses som intäkt. Sker ändring
av bolagsordningen, varigenom an
stalten får rätt att på annat sätt än
ovan sagts disponera en den 1 janu
ari 1929 befintlig utjämningsfond,
för vilken bestämmelser om in
skränkt dispositionsrätt funnits, eller
utjämningsfond, som bildats efter
nämnda dag, skall fonden anses häri
genom undergå minskning med hela
det belopp, vartill den uppgick före
ändringen, dock att vad nu sagts
icke skall gälla om ändringen verk
ställts för att anstalt, som driver rö
relse avseende sjuk- och olycksfalls
försäkring, för vilken grunder fast
ställts jämlikt lagen om försäkrings
rörelse, skall äga taga fonden i an
språk för återbäring i enlighet med
sagda grunder.
Utöver vad —-------till försäkrings
tagare.
1 Senaste lydelse av punkt 2 av anvisningarna till 30 § se 1950: 308.
3
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och skall äga tillämpning jämväl med avseende å det beskattningsår, för vilket taxering i första instans verkställes år 1963.
Kungl. Maj:ts proposition nr 48 år 1963
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 48 år 1963
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den
15 februari 1963.
Närvarande:
Statsministern
Erlander , ministern för utrikes ärendena
Nilsson , statsråden
il Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling, Skoglund,
Edenman, Johansson, af Geijerstam, Hermansson, Holmqvist, Aspling.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che
fen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, fråga om ändrade regler för
beskattningen av försäkringsanstalt i vissa fall samt anför därvid följande.
Inledning
I anledning av en av försäkringsinspektionen gjord hemställan om över
syn av gällande beskattningsregler för sjuk-, olycksfalls- och skadeförsäk-
ringsrörelse uppdrog jag med stöd av Kungl. Maj:ts bemyndigande den 13
januari 1961 åt kammarrättsrådet Nils G. Lindquist, ordförande, kammar
rättsrådet Per Eklund samt byrådirektören Gösta D. V. Jonsson att verk
ställa den av inspektionen förordade utredningen. De sakkunniga har den
28 september 1962 avgivit ett betänkande med förslag till ändrade bestäm
melser angående beskattning av sjuk-, olycksfalls- och skadeförsäkringsrö-
relse (stencilerat). Betänkandet har varit föremål för remissbehandling i
vanlig ordning och förslaget har i huvudsak godtagits av hörda myndighe
ter och näringsorganisationer även om erinringar gjorts mot olika detaljer
i detsamma.
Av skäl som jag i det följande närmare skall utveckla anser jag emeller
tid att genomförandet av de ändringsförslag som de sakkunniga framlagt i
betänkandet tills vidare bör anstå. Endast i ett speciellt hänseende synes
frågan om ändrade beskattningsregler nu böra upptagas till behandling. Det
gäller det fall att försäkringsanstalt, som driver viss s. k. lång sjuk- och
olycksfallsförsäkringsrörelse ändrar sin bolagsordning för att möjliggöra
för anstalten att taga utjämningsfond eller del därav i anspråk för återbä
ring till försäkringstagarna.
Enligt nuvarande bestämmelser skall anstalten i dylikt fall beskattas för
utjämningsfondens hela belopp och alltså inte blott för den del av fonden
som tagits i anspråk. De sakkunniga har framhållit att speciella bestämmel
ser för att förhindra uppkomsten av sådana skattekonsekvenser i försäk
ringsanstalt med lång sjuk- och olycksfallsförsäkringsrörelse snarast bör
införas i komunalskattelagen. Jag delar denna uppfattning och anhåller att
nu få anmäla nämnda fråga.
Kungl. Maj:ts proposition nr 48 år 1963
5
Gällande bestämmelser
Enligt reglerna i punkt 2 första stycket av anvisningarna till 30 § kom
munalskattelagen angående överskottsbeskattning av sjuk-, olycksfalls- eller
skadeförsäkringsrörelse gäller att från bruttointäkten avdrag får göras för
utom för driftkostnader som avses i 29 § samma lag även för avsättningar
till vissa fonder. Till dessa fonder hör utjämningsfonden. I fråga om avsätt
ning till utjämningsfonden är avdragsrätten på visst sätt maximerad. Härom
är dock inte nu fråga.
Med utjämningsfond förstås enligt tredje stycket av nyssnämnda anvis
ningspunkt fond, som enligt bolagsordningen får användas endast till att
helt eller delvis täcka förlust å själva försäkringsrörelsen samt efter sådan
disposition kvarstående förlust å rörelsen i dess helhet, i den mån den inte
kan täckas av andra till framtida förfogande avsatta medel. I fråga om öm
sesidigt försäkringsbolag räknas som utjämningsfond jämväl fond, som
utöver försäkringsfond, premieåterbäringsreserv och säkerhetsfond — fun
nits före kommunalskattelagens ikraftträdande och vilkens användning
enligt bolagsordningen inte begränsats till förlusttäckning enligt vad nyss
sagts. Som utjämningsfond skall ej anses i lag föreskriven säkerhetsfond
eller försäkringsaktiebolags reservfond.
Gentemot den nyssnämnda avdragsrätten för avsättning till utjämnings
fond står å andra sidan den skatteplikt som uppkommer när fondmedlen
tages i anspråk. Därom stadgas i femte stycket av ifrågavarande anvisnings
punkt. Man skiljer här mellan två olika fall.
Huvudregeln är att som intäkt skall anses utjämningsfondens minskning.
Härvid förutsättes, ehuru det inte uttryckligen utsagts, att utjämningsfon
den använts för förlusttäckning på sätt nyss angivits. Samma regel gäller i
fråga om en gammal utjämningsfond som ett ömsesidigt försäkringsbolag
haft före kommunalskattelagens ikraftträdande och där sådan inskränkning
i fråga om användningen icke varit föreskriven.
Det andra fallet då beskattning av fondmedlen föreskrives är då sådan
ändring av bolagsordningen sker, att försäkringsanstalten får rätt att på
annat sätt än nyss sagts — d. v. s. för annat ändamål än förlusttäckning -—
disponera utjämningsfond. Det kan då vara fråga om en utjämningsfond,
som fanns redan vid kommunalskattelagens ikraftträdande och för vilken
bestämmelser om inskränkt dispositionsrätt funnits i bolagsordningen, eller
om en utjämningsfond som bildats senare. Om bolagsordningen på detta
sätt ändras skall hela det belopp, vartill fonden uppgått före ändringen, upp
tagas som skattepliktig intäkt.
Det är denna senare beskattningsregel som de sakkunniga föreslår skola
ändras.
6
Kungl. Ma j. ts proposition nr
4
8 år 1963
De sakkunnigas förslag
De sakkunniga framhåller, att utjämningsfond i företag, som driver lång
sjuk- och olycksfallsförsäkringsrörelse, även kan ha karaktär av återbä-
ringsfond enligt lagen om försäkringsrörelse. Detta följer då av de för ifrå
gavarande försäkringsformer fastställda grunderna. Ett dylikt företag kan
därför ha behov av att ändra sin bolagsordning i överensstämmelse med
grunderna så att utjämningsfonden kan användas jämväl för återbäring till
försäkringstagarna.
För att närmare belysa detta har de sakkunniga i betänkandet lämnat en
redogörelse för grundbunden barnolycksfallsförsäkring i skadeförsäkrings-
anstalt. De sakkunniga framhåller att detsamma i tillämpliga delar gäller i
fråga om grundbunden reseolycksfallsförsäkring i sådan anstalt. I nämnda
redogörelse anför de sakkunniga följande.
I de för barnolycksfallsförsäkringen stadfästa grunderna av år 1939 stad
gades, att avsättning till utjämningsfond — då benämnd utjämningsreserv
— skulle ske vid varje års slut med minst 0,1 procent av sammanlagda för
säkringssumman för försäkringar i kraft för olycksfall till dess fonden
uppnått 3 procent av nyssnämnda försäkringssumma. Denna utjämnings
fond fick ej användas till annat än att helt eller delvis täcka förlust å död
lighet, invaliditet eller sjuklighet samt därefter till sådan kvarstående för
lust på rörelsen i dess helhet, som icke kunde täckas av andra till fram
tida förfogande avsatta medel.
Först år 1945 stadfästes i grunderna bestämmelser angående vinstfond
och vinstmedel. I vad grunderna berörde återbäring infördes emellertid år
1957 genomgripande förändringar. Enligt övergångsbestämmelserna till de
då ändrade, alltjämt gällande grunderna skulle, förutom uppsamlade vinst
medel per den 31 december 1949, även den utjämningsfond, som nämnda
dag fanns avsatt för då ikraftvarande försäkringar, betraktas som vinst-
tond och således hänföras till anstaltens beskattade medel. Vidare skulle
det för åren 1950—1956 uppkomna överskottet beräknas enligt de nya grun
derna. Detta innebar, att de bokföringsmässiga avsättningarna till utjäm
ningsfond i barnolycksfallsförsäkringsrörelse enligt äldre grunder i fort
sättningen skulle ingå bland överskottsmedlen enligt de särskilda bokslut,
som ligga till grund för framräkning av skattepliktigt överskott å rörelsen.
Gällande grunder för barnolycksfallsförsäkring föreskriva vidare, att av
sättning till utjämningsfond från och med den 1 januari 1957 ej vidare skall
ske samt att utjämningsfond icke må användas till annat än täckande av
förlust å rörelsen i dess helhet, i den mån förlusten icke kan täckas av and
ra till framtida förfogande avsatta medel. I barnolycksfallsförsäkringsrörelse
skola därför samtliga den 1 januari 1957 innestående överskottsmedel —
med undantag av den del av utjämningsfonden som bildats av medel från
försäkringar, vilka upphört före den 1 januari 1950 — från och med den
1 januari 1957 betraktas som tillhörande återbäringskapitalet. Därmed äro
dessa medel i enlighet med grunderna avsedda för fördelning bland försäk
ringstagarna, oavsett om samma medel tidigare avsatts till vinstfond eller
utjämningsfond. I särskilda bokslut, som förts vid sidan av den formella
bokföringen och som uteslutande haft till uppgift att fördela intäkter och
kostnader (inklusive skatter) eller således överskott och underskott mellan
barnolycksfallsförsäkringsrörelse, å ena sidan, och övrig försäkringsrörelse,
ä den andra, ha avsättningarna till utjämningsfond i barnolycksfallsförsäk-
7
ring ingått i de överskottsmedel, å vilka barnolycksfallsförsäkringsrörelsens
andel av anstaltens totala skatt beräknats. För försäkringstagarna ha av
sättningarna därför karaktär av vinstmedel på samma sätt som avsättning
arna till vinstfonden.
_
Ifrågavarande skadeförsäkringsanstalter ha avsatt återbäringskapital en
ligt de gällande grunderna för barnolycksfallsförsäkring. Därvid har i vissa
anstalter ansetts riktigast att redovisa återbäringskapitalet med återbärings-
fond och utjämningsfond. Detta leder emellertid förr eller senare till att,
när återbäringsfonden genom tilldelning av återbäring till försäkringstagar
na försvunnit, utjämningsfonden måste tagas i anspråk för återbäring eller
således för annat ändamål än det, för vilket fonden ursprungligen bildats.
Härigenom uppkommer ett motsatsförhållande till tanken bakom KL:s be
stämmelser om utjämningsfondens användning.
I vissa andra skadeförsäkringsanstalter har därför förfarits på annat sätt.
Sålunda ha till återbäringsfonden överförts överskottsmedel från andra
verksamhetsgrenar än barnolycksfallsförsäkring till belopp, motsvarande ut
jämningsfondens belopp. Medel motsvarande sistnämnda belopp ha däri
genom avsatts två gånger. Detta leder till att återbäringsfonden blir tillräck
lig för all förekommande återbäring utan att utjämningsfonden behöver till
gripas. I stället blir sistnämnda fond herrelös så snart beståndet av barn-
olycksfallsförsäkringar dött ut.
De sakkunniga anser att särskilda bestämmelser måste införas för den
del av försäkringsanstalts utjämningsfond som belöper å rörelse avseende
lång sjuk- och olycksfallsförsäkring. Dessa bestämmelser bör enligt de sak
kunniga utformas så, att den ifrågavarande delen av utjämningsfonden un
dantages från den påföljd, varom i femte stycket punkt 2 av anvisningarna
till 30 § kommunalskattelagen förmäles.
I de remissyttranden som avgivits över betänkandet har några erinringar
inte anförts mot förslaget i denna del.
Departementschefen
Kommunalskattelagens regler för beskattning av försäkringsföretag är
delvis ganska komplicerade och svåra att tillämpa för taxeringsmyndighe
terna. Detta gäller framför allt beskattningen av skadeförsäkringsrörelse.
Därför har, bl. a. från försäkringsinspektionens sida, framförts tanken att
för försäkringsföretagen övergå till någon form av bruttobeskattning. Det
kan erinras om att man för utländska försäkringsanstalter, som här i riket
driver annan försäkringsrörelse än livförsäkringsrörelse, av praktiska skäl
beräknar den beskattningsbara inkomsten till viss procent av premieinkoms
ten. Beträffande livförsäkring här i riket har man för såväl in- som utländs
ka försäkringsanstalter övergått från nettobeskattning till en räntebeskatt-
ningsmetod.
I den skrivelse från försäkringsinspektionen, som föranlett den nu verk
ställda utredningen, framhöll inspektionen att man kunde tänka sig en över
gång till en bruttobeskattningsmetod som en alternativ lösning av proble
men. Emellertid ansågs vid detta tillfälle att det borde ankomma på allmän
na skatteberedningcn att undersöka möjligheterna för en dylik reform.
De förslag de sakkunniga nu framlagt innebär bl. a. en anpassning av
Kungl. Maj:ts proposition nr 48 år 1963
8
beskattningsreglerna till de särskilda redovisningsregler, som gäller för för
säkringsföretagen på grund av lagen om försäkringsrörelse. En sådan an
passning blir nödvändig om man alltjämt skall tillämpa en nettobeskatt-
ningsmetod. Ett genomförande av de sakkunnigas förslag kräver emellertid
omfattande och delvis komplicerade författningsbestämmelser. Innan försla
get genomföres synes det därför angeläget att pröva om man inte för försäk
ringsföretagens del kan övergå till en enklare beskattningsform.
De ändringar de sakkunniga föreslagit kan — frånsett den detaljbestäm
melse som berörts i det föregående — utan större olägenheter anstå en kor
tare tid. Detta innebär å andra sidan inte, att en ändrad lagstiftning lämpli
gen bör anstå i avvaktan på att allmänna skatteberedningens utredningsar
bete ytterligare fortskridit eller avslutats. Det måste nämligen anses i någon
mån ovisst, huruvida det kan anses ligga i skatteberedningens uppdrag att
ingå på en prövning av den mångfald av specialregler, vilka nu gäller i sär
skilda hänseenden såsom exempelvis beträffande försäkringsbeskattningen.
Frågan om en reformering av denna beskattning synes utan olägenhet kun
na hänskjutas till en specialutredning. Hur än beskattningsreglerna för före
tagen i en framtid kan komma att utformas, torde särskilda regler för för
säkringsföretagen ändock bli erforderliga.
Jag har därför för avsikt att låta frågan om förenkling av beskattnings
reglerna för försäkringsföretagen bli föremål för en särskild utredning, som
bör bedrivas skyndsamt. I avvaktan på resultatet av denna utredning bör
någon ändring av nu gällande beskattningsregler i princip inte genomföras.
För att möjliggöra för försäkringsföretag, som driver lång sjuk- och olycks-
fallsförsäkringsrörelse, att utan skattekonsekvenser ändra sin bolagsordning
för att kunna taga utjämningsfonden i anspråk för återbäring till försäk
ringstagare i enlighet med de för rörelsen stadfästa grunderna bör dock en
ändring göras i punkt 2 av anvisningarna till 30 § kommunalskattelagen.
Bestämmelsen torde kunna göras tillämplig redan vid innevarande års taxe
ring.
Under åberopande av vad jag sålunda anfört hemställer jag, att Kungl.
Maj :t måtte genom proposition föreslå riksdagen att antaga inom finansde
partementet upprättat förslag till lag om ändrad lydelse av punkt 2 av an
visningarna till 30 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370).
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämman
de av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans
Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition
av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Per Eskilsson
Kungi. Maj:ts proposition nr
48
år 1963
Stockholm 1963. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag 630283