Prop. 1963:62
('angående stöd till barn\xad stugor m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 år 1963
1
Nr 62
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående stöd till barn
stugor m. m.; given Stockholms slott den 1 mars 1963.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över socialärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bi falla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande statsrådet hemställt.
GUSTAF ADOLF
Ulla Lindström
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen redogöres för vissa av familjeberedningen gjorda under sökningar rörande barnstugeverksamheten.
För att stimulera kommunerna till en snabb utbyggnad av daghem och fritidshem — en fördubbling av platsantalet fram till 1970 åsyftas — för ordas en kraftig uppräkning av statens stöd till dessa institutioner. För slag till nya statsbidragsregler framlägges.
Årskostnaderna för de nya statsbidragen beräknas, sedan systemet varit i funktion något år, till ca 25 milj. kr., vilket är inemot 20 milj. kr. mer än f. n. För nästa budgetår äskas anslag med sammanlagt 16 milj. kr., varav 5 milj. kr. avser anordningsbidrag och 11 milj. kr. driftbidrag.
Bihang till riksdagens protokoll 1963. 1 samt. Nr 62
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 62 dr 1963
Utdrag ao protokollet över socialärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 1 mars
1963.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander, ministern för utrikes ärendena
N
ilsson, statsrå
den
S
träng
, L
indström
, L
ange
, L
indholm
, K
ling
, S
koglund
, E
denman
,
Johansson, af Geijerstam, Holmqvist, Aspling.
Statsrådet Lindström anför efter gemensam beredning med statsrådets
övriga ledamöter följande.
I årets statsverksproposition har Kungl. Maj:t på min hemställan (bil. 7
p. 50) föreslagit riksdagen att, i avbidan på särskild proposition i ämnet,
till Bidrag till driften av barnstugor för budgetåret 1963/64 beräkna ett re
servationsanslag av 5 300 000 kr.
Jag anhåller nu att få ta upp detta ärende till fortsatt behandling.
I. Inledning
I sitt utlåtande nr 5 till 1962 års riksdag anförde statsutskottet bl. a., att
det mot bakgrunden av den arbetsmarknadssituation, som kunde förvän
tas för de närmaste åren, och den ökning av yrkesverksamheten bland möd
rarna, som sannolikt kunde påräknas, vore angeläget, att frågan om om
fattningen och utformningen av statens stöd till barnstugor och liknande
ändamål bleve föremål för en allmän översyn. Därvid kunde en kartlägg
ning även behöva ske av de åtgärder som hittills vidtagits. Därjämte borde
så långt möjligt söka bedömas det framtida behovet av daghemsplatser.
Utskottet förutsatte, att denna översyn skulle kunna bedrivas skyndsamt.
I anledning av vad statsutskottet sålunda anfört hemställde riksdagen
(skrivelse nr 5) om den av utskottet begärda översynen.
Kungl. Maj :t tillsatte den 6 juni 1962 en beredning — familjeberedningen1
l Statsrådet Ulla Lindström (ordförande), landstingsdirektör N. G. Albinsson, professor
R. Bentzel, fru Barbro Bornedal, barnavårdsdirektör K.-E. Granath, professor Georg
Karlsson, kassörskan Maj-Lis Landberg, journalist Kerstin Lundberg, fil. kand. Linnea
Nyman, byrådirektör B. Rehnberg, med. dr. B. Söderling och fru Katarina Wilandh.
Kungl. Maj. ts proposition nr 62 är 1963
3
— jned uppgift att kartlägga och analysera olika problem i anknytning till
samhällets service för barnfamiljerna in. in. Beredningen har som första
arbetsuppgift upptagit frågan om det statliga stödet till barnstugorna och
därmed sammanhängande problem i syfte att möjliggöra ett förslag om
stimulansåtgärder för barntillsynen att föreläggas 1963 års riksdag. För
att kartlägga den aktuella tillgången och efterfrågan på platser för tillsyn
av barn i förskoleåldern och huvudmännens synpunkter på situationen har
beredningen genom en enkät inhämtat uppgifter i denna fråga från ett
100-tal kommuner. Vidare har intervjuer genomförts med ca 700 sökande
i vänteköerna till daghem. Det insamlade materialet har bearbetats i vissa
avsnitt för att ge underlag för bedömning av hur bl. a. det ekonomiska
stödet lämpligen bör utformas.
Familjeberedningens undersökningar och analyser samt ett i anslutning
härtill inom socialdepartementet utarbetat förslag till nya regler för det
statliga stödet till barnstugorna har redovisats i en den 30 januari 1963 dag-
tecknad promemoria om barnstugor (stencilerad).
över promemorian har yttranden avgivits av socialstyrelsen, arbets
marknadsstyrelsen, skolöverstyrelsen, bostadsstyrelsen, Svenska stadsför
bundet, Svenska landskommunernas förbund, Svenska arbetsgivareför
eningen, Landsorganisationen i Sverige, Tjänstemännens centralorganisa
tion, Sveriges akademikers centralorganisation och Sveriges förskollärares
riksförbund. II.
II. Gällande bestämmelser m. m.
Med barnstugor avses i barnavårdslagen barnavårdsanstalter, vilka regel
bundet tar emot barn för begränsad del av dygnet, såsom lekskolor, daghem
och fritidshem. Vid lekskolorna tas barn i förskoleåldern emot under kor
tare tid, 3—3,5 timmar om dagen. Lekskolornas främsta uppgift är att ge
barnen kontakt med andra miljöer och som en förberedelse för skolarbetet
vänja dem vid gruppsamvaro. Daghemmen avses för barn i förskoleåldern
och tillgodoser barnens behov av tillsyn och omvårdnad under den del av-
dagen då föräldrarna är borta från hemmet på grund av förvärvsarbete.
Fritidshemmen avses för barn i den lägre skolåldern och lämnar tillsyn
under den skolfria delen av dagen.
Vid sidan av nämnda institutioner finns s. k. familjedaghem. Härmed av
ses enskilda hem som upplåtes för att under dagen ge vård och tillsyn åt
barn. Många familjedaghem ordnas privat. I betydande utsträckning orga
niseras dock denna verksamhet av barnavårdsnämnderna, som utövar viss
kontroll av hemmens lämplighet. Verksamheten är ej reglerad i författning.
1
*
Bihang till riksdagens protokoll 1963. 1 samt. Nr 62
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 62 dr 1963
För närvarande kan anordningsbidrag till barnstugor erhållas från all
männa arvsfonden, medan bidrag till driften av barnstugor utgår från ett
riksstatsanslag.
Enligt hittills tillämpad praxis för bidrag ur allmänna arvsfonden har
anordningsbidrag till barnstugor utgått med högst 1 400 kr. per plats, dock
högst 50 procent av de verkliga kostnaderna. För att inte anstränga fon
dens resurser för mycket har emellertid Stockholms stad och Göteborgs
stad generellt uteslutits från möjlighet att erhålla bidrag till barnstugor
ur arvsfonden. För övriga huvudmän motsvarar nuvarande byggnadsbidrag
i genomsnitt ca 20 procent av byggnadskostnaderna i fråga om daghem och
ca 30—35 procent i fråga om lekskolor.
Bidrag från arvsfonden brukar även utgå till anskaffning av inventarier
och annan utrustning vid barnstugor. Sådant bidrag har i regel beviljats
med hälften — i vissa fall med upp till två tredjedelar — av de verkliga
kostnaderna.
Statsbidrag till driften av barnstugor utgår i form av bidrag till avlönan
de dels av föreståndare, som med godkända vitsord genomgått statsunder
stött förskoleseminarium eller av socialstyrelsen förklarats skickad att före
stå barnstugor, och dels av övriga befattningshavare som äger sådan utbild
ning. Bidraget utgår fr. o. m. budgetåret 1962/63 med följande belopp för be
fattningshavare och år.
Ortsgrupp 3 Ortsgrupp 4 Ortsgrupp 5
Daghem och fritidshem
4 900
5 200
5 500
Lekskolor
1 750
1 850
1 950
Bidrag utgår f. n. till kommun, stiftelse, förening eller industriföretag,
under förutsättning att barnstugan av socialstyrelsen prövas fylla ett inom
orten förefintligt behov. Statsbidraget beviljas och utbetalas av socialsty
relsen. Det utgår för budgetår i efterskott. Efter utgången av halva bud
getåret kan dock högst hälften av statsbidraget utbetalas i avräkning på
det slutliga statsbidraget för budgetåret.
Till s. k. jordbruksdaghem utgår statsbidraget med högst 60 procent av
driftkostnaderna. III.
III. Familjeberedningens undersökningar
Kvinnornas förvärvsarbete
Familjeberedningen har såsom en bakgrund till sina överväganden läm
nat vissa uppgifter och synpunkter rörande utvecklingen av kvinnornas
förvärvsarbete. Beredningen anför härom följande.
Kungl. Maj. ts proposition nr 62 dr 1063
5
Utvecklingen av den kvinnliga yrkesintensitetcn belyses av inkomststa tistiken, folkräkningarna samt de särskilda arbetskraftsundersökningarna. Dessa tre källor bygger emellertid på sinsemellan olika definitioner av be greppet förvärvsarbetande, vilket försvårar direkta jämförelser. Folkräk ningarna har sålunda en snävare avgränsning av begreppet än vad de ar- betskraftsundersökningar har, som under senare tid tilldragit sig stort in tresse när det gällt att mäta den kvinnliga yrkesverksamheten1. Då sist nämnda undersökningar pågått endast under de senaste åren, är man dock vad beträffar den mera långsiktiga utvecklingen hänvisad till uppgifter från i första hand folkräkningarna.
Enligt arbetsmarknadsstyrelsens arbetskruftsundersökning i augusti 1962 uppgick antalet förvärvsarbetande kvinnor i åldern 18—54 år med hem mavarande barn under 7 år till i runt tal 200 000. Av dessa var ca 180 000 gifta och 20 000 ogifta eller förut gifta, vilket utgör 36,7 % resp. 55,8 % av totala antalet gifta resp. ogifta kvinnor med barn under 7 år. Av samma undersökning framgår, att antalet kvinnor på arbetsmarknaden ökat kraf tigt sedan augusti 1961, medan antalet män på arbetsmarknaden varit i stort sett oförändrat. Andelen yrkesverksamma bland den kvinnliga befolk ningen i åldern 14 år och däröver har under nämnda tidsperiod ökat från 43,3 % till 45,3 % — huvudsakligen beroende på en ökad förvärvsintensi- tet bland gifta kvinnor. Den största relativa ökningen redovisas för grup pen gifta kvinnor med hemmavarande barn under 7 år, nämligen en ökning av andelen yrkesverksamma från 31,0 % i augusti 1961 till 36,7 % i au gusti 1962.
Den kvinnliga förvärvsintensitetens utveckling under en något längre period framgår av folkräkningarna åren 1950 och 1960. Enligt dessa upp gick andelen förvärvsarbetande kvinnor år 1950 till 30,0 % av den kvinnli ga befolkningen i åldern 15 år och däröver, och denna andel hade år 1960 stigit till 33,1 %. Dessa procenttal kan som nämnts inte direkt jämfö ras med tidigare nämnda procenttal från arbetskraftsundersökningarna. I båda fallen kan man dock utläsa en tydlig ökning av den kvinnliga yrkes verksamheten och av arbetskraftsundersökningarna en relativt starkare ök ning under de senaste åren. En förklaring härtill ger bl. a. det rådande lä get på arbetsmarknaden med stor efterfrågan på arbetskraft.
Tendensen till ökad förvärvsintensitet bland gifta kvinnor och då främst kvinnor med minderåriga barn kan beräknas bestå under 1960-talet. När 1959 års långtidsutredning i sina kalkyler för tiden 1960—1965 utgår från
1 Till den förvärvsarbetande befolkningen hänföres vid folkräkningarna personer, som vid räkningstillfällct arbetade minst halv norma] arbetstid. Som förvärvsarbetande räknas vid arbetskraftsundersökningarna alla som under mätveckan arbetade miitst 1 timme som löntagare eller egen företagare eller minst 15 timmar som oavlönad med hjälpare i företag tillhörigt i husliället ingäende familjemedlem.
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 62 dr 1963
en ökning av antalet sysselsatta med 4 % eller 140 000 personer under
nämnda femårsperiod, kan enligt utredningen en sådan ökning endast ske
genom ökad yrkesverksamhet bland gifta kvinnor och genom immigration
av arbetskraft. Inom förstnämnda kategori räknar långtidsutredningen med
en ökning av omkring 110 000 kvinnor under förra och med ytterligare
110 000 under senare delen av 1960-talet.
Familjeberedningen sammanfattar situationen på följande sätt.
Sannolikt kommer en stark efterfrågan på arbetskraft att leda till fort
satt ökning av yrkesverksamheten bland gifta kvinnor och främst då inom
gruppen gifta med barn under skolåldern, där förvärvsintensiteten hittills
varit lägst men ökningstendensen f. n. är störst. Efterfrågan förefaller att
hittills ha mötts av önskemål hos kvinnorna själva om möjligheter att gå
ut i förvärvslivet redan under barnens förskoleår. Förmodligen blir denna
tendens ännu mer framträdande hos kommande årsklasser som resultat av
ökad utbildning, ökat arbetskraftsbehov, rationaliserat hushållsarbete och
en allmänt förändrad syn på kvinnan i samhället.
Barnstugeverksamhetens omfattning
Vid årsskiftet 1961/62 fanns enligt socialstyrelsens statistik inalles 289
daghem med 9 900 godkända platser. Av dessa platser hade Stockholm 42
procent, Göteborg 13 procent och Malmö 7 procent. Återstående 38 procent
eller 3 700 platser var fördelade på ett 60-tal orter, huvudsakligen större
städer. Av de 289 daghemmen drevs 184 av kommuner, 98 av föreningar och
stiftelser, 5 av industrier och 2 av landsting.
Antalet disponerade platser vid av barnavårdsnämnd godkända familje
daghem torde uppgå till omkring 5 000, varav ca 1 000 avser barn i den
lägre skolåldern. Antalet platser i familjedaghem fördelar sig på Stockholm
med 25 procent, på Göteborg med 8 procent, på Malmö med 14 procent och
på det övriga landet med 53 procent, varav flertalet är hänförliga till större
städer.
Utbyggnaden av daghemsverksamheten har under senare år varit myc
ket obetydlig. Antalet statsbidragsberättigade daghemsplatser har ökat med
ca 450 sedan år 1954. Samtidigt torde emellertid antalet platser utan stats
bidrag ha minskat med ungefär motsvarande antal, varför totalantalet dag
hemsplatser varit i stort sett oförändrat under nämnda tid. Däremot har
antalet platser vid av barnavårdsnämnd godkända familjedaghem ökat
från omkring 1 800 år 1954 till omkring 5 000 år 1962.
Antalet platser vid fritidshem beräknas uppgå till ca 2 500, även dessa i
huvudsak belägna i de största städerna och drivna i kommunal regi. Även
antalet platser i fritidshem har varit praktiskt taget oförändrat sedan år
1954.
Antalet godkända platser i lekskola uppgår till ca 20 000, varav 33 pro
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 år 1963
7
cent hänför sig till Stockholm, Göteborg och Malmö. På varje plats kan två barn tas emot. Omkring 40 000 barn kan sålunda f. n. beredas lekskolevis- telse. Enligt en av socialstyrelsen företagen undersökning vistas 25 procent av samtliga sexåringar i landet och 10 procent av femåringarna i leksko la. Omkring 2/3 av antalet lekskolor drivs i kommunal regi, medan övriga drivs av föreningar och stiftelser samt ett fåtal fall av industriföretag. Ett 50-tal lekskolor drivs i helt privat regi utan statsbidrag. Lekskolorna har utbyggts snabbare än övriga barnstugor. Under de senaste fem åren har an talet lekskoleplatser sålunda ökat med i genomsnitt 800 per år (dvs. för 1 600 barn).
Familjeberedningen konstaterar att de senare årens utbyggnad av sam hällets insatser för barntillsynen i huvudsak gällt den utvecklingspsykolo- giskt motiverade lekskoleverksamheten, medan utbyggnaden av möjlighe terna till heldagstillsyn för barn till främst förvärvsarbetande mödrar in skränker sig till ett ökat antal godkända familjedaghem, trots att undersök ningar både åren 1954 och 1962 visar avsevärda vänteköer till plats vid daghem. Samtidigt visar arbetsmarknadsutvecklingen en ökad yrkesverk samhet bland kvinnor med barn i förskoleåldern.
Daghem och familjedaghem
Platsbehov
Familjeberedningen bär gjort en undersökning rörande antalet ansök ningar till befintliga daghemsplatser. Undersökningen utvisar att det i ok tober 1962 registrerade antalet ansökningar på väntelistor till landets ca 10 000 daghemsplatser kan uppskattas till ca 7 000. Stockholm och Göte borg representerar 43 procent resp. 20 procent av den registrerade dag hemskön i landet. Enligt undersökningen representerar 100 ansökningar genomsnittligt 116 barn. Å andra sidan förekommer det att vissa barn an mälts till flera daghem samtidigt, vilket motiverar en reducering av anta let ansökningar. Man kan därför vid en bedömning av behovet rimligen utgå från det faktiska antalet ansökningar och ett barn per ansökan.
De på väntelistorna registrerade ansökningarna till daghemsplats kan med utgångspunkt från familjeberedningens intervjuundersökning beräk nas representera ett aktuellt behov av ca 5 200 nya platser på de orter, som redan har daghem. Av detta behov är dock tredjedelen — 1 800 platser — inte omedelbart aktuellt så till vida som de sökande vid intervjutillfället för klarat att de behöver två månader eller mer på sig innan de kan ta en eventuell daghemsplats i anspråk. Ungefär hälften av det aktuella platsbe hovet avser endast daghem medan 44 procent kan tillgodoses genom al ternativt daghem eller familjedaghem.
2
*
Bihang till riksdagens protokoll 1963. 1 samt. Nr 62
8
Kungl. Maj. ts proposition nr 62 dr 1963
Beträffande de undersökta familjernas sammansättning och sättet för
barntillsynens ordnande m. m. anföres bl. a. följande.
Ettbarnsfamiljerna utgör 62 procent. 79 procent av familjerna har en
dast ett barn under 7 år, men en del av dem har därtill barn i åldern 7—12
år. 17 procent av familjerna har två barn under 7 år och tvåbarnsfamil-
jerna utgör totalt 30 procent av de sökande. En jämförelse mellan grupper
na förvärvsarbetande resp. icke förvärvsarbetande sökande visar, att ande
len ettbarnsfamiljer ligger några procentenheter högre bland de redan
förvärvsarbetande.
Inom den grupp, som inte redan har förvärvsarbete, skötes nu barn
tillsynen i flertalet fall av modern. Bland de redan förvärvsar
betande är familjedaghemmet den vanligaste tillsynsformen med 38
procent och därefter kommer barnets mor/far med 23 procent, annan släk
ting med 16 procent, hemhjälp med 10 procent samt grannar med 7 pro
cent. Barnets syskon har hand om tillsynen i 3 procent, medan 2 procent
uppges inte erhålla någon särskild tillsyn. Av de sökande reflekterar 23
procent inte alls på plats i familjedaghem, även om sådan kan erhållas. 21
procent skulle vilja ta sådan plats i anspråk endast i avvaktan på daghems-
plats, medan 44 procent är beredda att ta en plats vid familjedaghem, även
om de därigenom avföres från väntelistan till daghem.
Enligt familjeberedningens beräkningar kan endast 3 procent av barnen
till de gifta och 20 procent av barnen till de förvärvsarbetande1 icke gifta
kvinnorna f. n. beredas plats vid daghem, trots att i kalkylen upptagits en
överinskrivning av drygt 10 procent i förhållande till det godkända plats
antalet. Om den organiserade familjedaghemsverksamheten inräknas blir
motsvarande siffror 4—5 procent av de giftas barn, resp. 30 procent av de
icke giftas eller ett medeltal av omkring 7 procent av samtliga förvärvsar
betande mödrars barn under 7 år.
Ett betydande antal av de här aktuella mödrarna torde endast ha några
timmars förvärvsarbete per vecka. I dessa fall kan tillsynen ofta ordnas
t. ex. genom vistelse på lekskola. Även om tillsynen kan vara fullt tillfreds
ställande ordnad med privata arrangemang finns det enligt beredningen
fall då den är otillfredsställande för både mor och barn. Miljön kan vara
olämplig för barnet eller situationen sådan, att modern ängslas för att bar
net far illa eller för att störningar skall uppstå i barnets attityd mot hen
ne själv.
Såsom tidigare nämnts har familjeberedningen inhämtat vissa uppgifter
från ett 100-tal kommuner inkl. de tre största städerna rörande deras syn
punkter på frågan om tillsynen av barn i förskoleåldern. De tillfrågade
kommunerna har indelats i följande tre grupper:
l Arbetskraftsundersökningarnas mycket rymliga definition av förvärvsarbetande är
dock en felkälla vid bedömning av platsbehovet.
Kungl. Maj. ts proposition nr 62 år 1963
9
1. Kommuner med statsbidragsberättigade daghem.
2. Kommuner utan statsbidragsberättigade daghem och med mer än
8 000 invånare.
3. Kommuner utan statsbidragsberättigade daghem och med mindre än
8 000 invånare.
De tillfrågades bedömning av nuvarande tillgång och efterfrågan på
heldagstillsyn av barn framgår av följande tablå.
Platstillgången bedöms vara
Grupp 1
Grupp 2
Grupp 3
Totalt
tillräcklig
35
21
58
38
otillräcklig
65
67
27
53
Ej svar
—
12
15
9
100
100
100
100
Stockholm, Göteborg och Malmö samt närmare 70 procent av kommuner
na inom grupp 1 och 2 anser att nuvarande platstillgång vid daghem och
familjedaghem är otillräcklig. Det visar sig också att större kommuner an
ser platstillgången otillräcklig i större utsträckning än de mindre kommu
nerna, trots att de förra förfogar över praktiskt taget alla nu befintliga
daghemsplatser. Inom grupp 3 har endast 27 procent ansett att behov av
åtgärder för barntillsyn över huvud taget föreligger.
Som anledning till den aktuella platsbristen anges av kommunerna i
grupp 1 bl. a. att kommunernas insatser på detta område inte kunnat hål
la jämn takt med behovsutvecklingen. Andra områden av den kommunala
verksamheten har ställt stora krav på ekonomiska och personella resurser,
samtidigt som man kunnat notera en kraftig befolkningsökning och en
starkt ökad efterfrågan på daghemsplatser. I de största städerna synes hu
vudmännen för barnstugeverksamheten ha haft svårt att vinna gehör hos
de anslagsbeviljande myndigheterna för en nödvändig utbyggnad.
Kommunerna inom grupp 2 har av skilda anledningar hittills valt att lösa
tillsynsfrågan med hjälp av familjedaghem. Flera av dem anser dock, att
daghem nu borde byggas som komplement till familjedaghemmen. Som skäj
härför anföres att det är önskvärt att mödrarna skall kunna välja tillsyns
form och att det också är nödvändigt för vissa barn, för vilka familjedag
hem visat sig vara en mindre lämplig tillsynsform.
Bland de kommuner, som ännu inte har någon organiserad heldagstill
syn men som anser att behov kan föreligga, synes frågan blivit aktuell först
helt nyligen. Utredningar har påbörjats i flera sådana kommuner för att
undersöka vilka åtgärder som är motiverade och möjliga att realisera.
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 år 1963
Kommunernas utbyggnadsplaner
Av familjeberedningens undersökningar framgår att av de undersökta
kommunerna 14 redovisar utbyggnadsplaner, som med relativt stor säker
het kommer att förverkligas inom de närmaste två åren. I samtliga fall
rör det sig om större städer, som redan har daghemsverksamhet. Nämnda
planer innefattar en utbyggnad under 1063 om sammanlagt 739 nya plat
ser, varav 535 hänför sig till Stockholm, Göteborg och Malmö. För år 1964
redovisas planer för ytterligare 250 nya platser.
Mindre definitiva utbyggnadsplaner redovisas av 19 kommuner, varav 11
även ingår bland ovannämnda kommuner med fasta utbyggnadsplaner. Upp
räknat för hela landet på grundval av nuvarande fördelning av daghems-
verksamheten beräknas planer föreligga för en utbyggnad av 940 platser
1963, 1 300 platser 1964 och 1 100 platser åren 1965—1966 eller totalt om
kring 3 300 platser under de närmaste fyra åren. Därtill kommer att ett för
hållandevis stort antal kommuner f. n. har daghemsfrågan under utredning.
Familjeberedningen konstaterar att utbyggnadsplaner och pågående ut
redningar ger intryck av ett ökat delvis nyväckt intresse för daghemsfrågan
på kommunalt håll. Trots den ökade aktiviteten i kommunerna redovisar
dock två tredjedelar av de tillfrågade kommunerna varken utbyggnadspla
ner eller pågående utredningar.
Den av kommunerna planerade utbyggnaden kommer endast att täcka
en del av den nu föreliggande bristen på daghemsplatser. Av familj ebered
ningens undersökningar framgår att det huvudsakligen är kostnaderna och
den bristande planeringen som verkar återhållande på utbyggnaden av
daghem.
Av tillfrågade kommuner med otillräckligt platsantal har närmare 60
procent angivit driftkostnaderna som en av de främsta återhållande fak
torerna för en utbyggnad. Även investeringskostnaderna verkar återhållan
de i vissa fall.
Detta gäller särskilt de mindre kommunerna men även några större
städer.
Eftersläpande planering påverkar utbyggnadstakten särskilt hos de stör
re kommunerna. Familjeberedningen anför härom bl. a. följande.
Eftersläpningarna i planering avser dels den allmänna planeringen av
barnstugeverksamhetens omfattning och utformning dels att institutions-
behovet för kollektiv barntillsyn inte beaktats vid bebyggelseplaneringen.
I de typiska inflyttningskommunerna har sålunda planeringen av den or
ganiserade barntillsynen inte hållit jämna steg med befolkningstillväxten
och den ökade yrkesverksamheten bland mödrarna. I andra kommuner
synes frågan om barntillsynen för de förvärvsarbetande mödrarna tidiga
re ha rönt ett ringa intresse. Mycket få kommuner har planlagt dessa frå
gor för flera år framåt med sikte på att tillgodose e-tt kartlagt eller upp
skattat behov.
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 dr 1963
11
Bland de undersökta kommunerna med daghemsverksamhet synes bris
ten på daghemsplatser i stor utsträckning vara koncentrerad till nya
bostadsområden, där det finns en stor andel unga familjer med små
barn. Där har behovet av barnstugor inte uppmärksammats vid be
byggelseplaneringen, varför varken lämplig tomtmark eller lokaler i be
fintliga hus finns att tillgå för daghem. Ofta är detta resultat av ett bris
tande samarbete mellan de bebyggelseplanerande och de barnavårdande or
ganen.
Även bristen på förskollärare har av flera kommuner angivits som en
starkt återhållande faktor på utbyggnadstakten. Familjeberedningen upp
lyser att enligt beredningens kommunundersökning ett 30-tal förskollärar-
tjänster i landet kan beräknas vara vakanta. Närmare två tredjedelar av
dessa hänför sig till daghemmen. Dessutom beräknas ca 150 förskollärar-
tjänster uppehållas av personal utan förskollärarutbildning.
Kostnader och finansering
Driftkostnaderna per daghemsplats och år beräknas av familjebered
ningen för år 1963 komma att uppgå till i genomsnitt ca 4 700 kr., motsva
rande 25 kr. per barn och utnyttjad vårddag. Härvid har beredningen utgått
ifrån den genomsnittliga beläggningsfrekvensen, enligt vilken varje dag
hemsplats utnyttjas 186 dagar per år. Personalkostnaderna beräknas utgöra
78 procent av de totala kostnaderna.
Kostnaderna för daghemmens drift täckes av avgifter från barnens för
äldrar, statsbidrag och av huvudmän tillskjutna medel. I vissa fall erhål-
les bidrag i mindre omfattning även från annat håll såsom arbetsgivare,
ideella sammanslutningar m. fl.
Föräldraavgifternas andel av driftkostnaderna skiftar mellan olika kom
muner. Då daghemmen f. n. till stor del utnyttjas av ensamstående eller an
nan förälder, som är direkt beroende av sitt förvärvsarbete för familjens
försörjning är avgifterna genomsnittligt relativt låga.
Statsbidragets andel av driftkostnaderna kan för år 1963 beräknas ut
göra 11 procent av totalkostnaden. Härvid har förutsatts en personalorga
nisation med en bidragsgrundande befattningshavare på tio platser. Då an
talet befattningshavare för vilken bidrag utgår, i genomsnitt för hela landet
ligger något högre, uppgår statsbidraget i genomsnitt till ca 9 procent av
driftkostnaden.
Vad angår investeringskostnaderna uppger familjeberedningen att det en
ligt tillgängliga uppgifter synes vara möjligt att uppföra ett daghem med
godtagbar standard för en anläggningskostnad av 6 000—8 000 kr. per dag
hemsplats vid 1962 års prisnivå. Kostnaderna för inventarier beräknas upp
gå till 900 kr. per plats.
Fritidshem
Av de av familjeberedningen tillfrågade kommunerna har ett tiotal sagt
sig ha planer på att inom de närmaste åren bygga ut fritidshemsverksamhe-
ten eller påbörja sådan verksamhet. På grundval av de angivna utbyggnads-
planerna kan man räkna med att det för hela landet planeras en utbyggnad
med omkring 150 platser i fritidshem under 1963, 370 platser under 1964
och omkring 440 platser under åren 1965—1966. Liksom för daghemmen ut
gör bristande planering och kostnaderna för verksamheten de främsta åter
hållande faktorerna för en önskvärd utbyggnad av fritidshemsverksamhe-
ten.
Driftkostnaderna för fritidshemmen uppskattas för år 1963 komma att
uPPgå till 2 200 kr. per plats eller ca 16 kr. per dag och utnyttjad plats.
Föräldraavgifterna beräknas uppgå till i genomsnitt 10—15 % av drift
kostnaderna och statsbidraget till 8—10 %, medan återstoden utgör kom
munernas nettokostnader, i vissa fall med avdrag för mindre bidrag från
annat håll.
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 dr 1963
Lekskolor
Av familjeberedningens kommunundersökning har framgått hl. a. föl
jande.
92 procent av de tillfrågade kommunerna med över 8 000 invånare (utom
de tre storstäderna) har lekskoleverksamhet men inte någon av kommu
nerna med mindre än 8 000 invånare. 86 procent av den förstnämnda grup
pen anser nuvarande platstillgång otillräcklig, medan 11 procent anser att
platsbehovet är tillgodosett. Bland de mindre kommunerna, som nu inte
har någon lekskoleverksamhet, anser 45 procent att behov av lekskolor in
te föreligger på orten. I flertalet fall hänvisar man till det ringa befolk
ningsunderlaget och den glesa bebyggelsen.
Flertalet tillfrågade kommuner med mer än 8 000 invånare planerar ut
byggnad av lekskoleverksamheten inom de närmaste åren. Med utgångs
punkt från de angivna utbyggnadsplanerna kan man räkna med ett nytill
skott av omkring 1 850 platser (för dubbla antalet barn) under år 1963 och
2 500 platser under 1964. De främsta återhållande faktorerna för utbygg
naden är även här eftersläpande planering och kostnaderna för verksamhe
ten.
Driftkostnaderna beräknas för år 1963 uppgå till 1 400 kr. per lekskole-
plats (700 kr. per barn). Föräldraavgifterna uppgår till mellan 20 och 30 %
av driftkostnaderna och statsbidraget beräknas för innevarande budgetår
täcka ca 7 procent av kostnaderna.
Anläggningskostnaderna beräknas för år 1963 uppgå till omkring 4 000
13
kr. per lekskoleplats, vartill kommer inventariekostnader med omkring 650 kr. per plats.
IV. Familjeberedningens förslag till utbyggnad
Förbättrad planering
Familjeberedningen tar upp frågan om åtgärder för att åstadkomma en förbättrad planering av kommunala åtgärder för barntillsynen. Beredning en framhåller att trots det stigande intresset och den ökade förståelsen för betydelsen av kommunal service på området har frågan ännu inte tillräck ligt uppmärksammats av ett förhållandevis stort antal kommuner. Olika möjligheter bör därför prövas för att öka intresset hos de lokala myndighe terna samt göra det möjligt för dem att lättare kunna följa behovsutveck lingen på området och i tid vidtaga erforderliga åtgärder. På initiativ av be redningen har de tre närmast berörda ämbetsverken — socialstyrelsen, ar betsmarknadsstyrelsen och bostadsstyrelsen — bildat en central samarbets- grupp. Dennas uppgift är att lämna fortlöpande informationer till kommu nerna om folkökning, sysselsättning och kvinnlig yrkesverksamhet inom olika bebyggelsecentra och om aktuella tekniska, ekonomiska och organisa toriska villkor och förutsättningar för anordnare av daghemsverksamhet.
På det lokala planet torde en ökad aktivitet kunna befrämjas av ett sam gående mellan de myndigheter som beträffande verksamhetsfältet motsva rar de nämnda centrala ämbetsverken nämligen barnavårdsnämnden, den lokala arbetsförmedlingen och förmedlingsorganet för bostadsförsörjning. I ett samarbetsorgan mellan dessa tre myndigheter kan eventuellt också ingå representanter för kvinnoorganisationerna på orten. Familjebered ningen uttrycker förhoppningen att den centrala samarbetsgruppen kom mer att utfärda rekommendationer i denna riktning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 dr 1966
Daghem och familjedaghem
Familjeberedningen erinrar om att åsikterna sedan gammalt är delade om daghemsmiljöns värde för barnens fostran och utveckling till social an passning. Beredningen anför vidare bl. a. följande.
Med den höga standard, som utbildad personal och goda lokaler har gi vit daghemsverksamheten i vårt land, åtnjuter den ett förtroende, som inte rubbas av det faktum, att en del barn inte kan finna sig tillrätta i ett barn kollektiv, som omfattar hela dagen. Även om den individuella vård, som hemmet ger, kan vara att föredraga — särskilt för barn i de lägsta åldrarna och där det finns syskon i hemmet — har man att utgå från det faktiska förhållandet, att endabarnsproblemen berör hälften av alla barnfamiljer, att upp till ett par hundra tusen mödrar med barn under 7 år har förvärvs
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 dr 1963
arbete i större eller mindre utsträckning och att endast en ringa andel av
dessa kan få frågan om barntillsynen löst genom de omkring 14 000 plat
serna i daghem och kontrollerade familjedaghem. I många fall ordnas till
synen ändå på ett tillfredsställande sätt, men familjeberedningens vänte
köundersökning tyder på att förhållandena kan vara instabila och barntill
synen allt annat än tryggt och väl ordnad. Härtill kommer att flera fakto
rer väntas medverka till en fortsatt stegrad förvärvsintensitet bland möd
rarna.
Från dessa utgångspunkter har familjeberedningen ansett det angelä
get att öka tillgången på kollektivt organiserad barntillsyn. Beredningen
framhåller, att det är svart att med anspråk på någon precision mäta det
verkliga behovet av organiserad heldagstillsyn inom riket, inte minst eme
dan en ökad platstillgång i sig självt inbjuder till en ökad efterfrågan från
sådana som tidigare inte ansett det lönt att anmäla sig som sökande. Enbart
för det otillfredsställda behov som visat sig i vänteköerna erfordras en ök
ning av nuvarande antal daghemsplatser (10 000) med ca 50 %. Om hän
syn tages dels till det ovannämnda latenta behovet och dels till den ök
ning av de gifta kvinnornas yrkesverksamhet, som kan väntas under 1960-
talet, förutsatt att tendensen från de senaste folkräkningarna står sig, tor
de det inte innebära någon överskattning att ange platsbehovet fram till
1970 till motsvarande minst en fördubbling av nuvarande platstillgång.
Detta innebär i runt tal 20 000 daghemsplatser som en målsättning för år
1970. Även med ett ökat statsstöd till uppmuntran av en sålunda eftersträ
vad utbyggnad, torde man få räkna med att utbyggnadstakten blir ojämn,
särskilt under de första åren, då tillskottet av nya förskollärare inte för
mår täcka både nuvarande vakanser och de nya personalbehov som en ut
byggnad av barnstugeverksamheten föranleder.
Vad angår familjedaghemmen framhåller familjeberedningen att de till
för barntillsynsverksamheten en viss elasticitet. Vid ökad efterfrågan på
barntillsyn är det lättare för barnavårdsmyndigheterna att intensifiera re
kryteringen av familjedaghem än att förmå kommunen att besluta om nya
daghem. På mindre orter, där efterfrågan ej är tillräcklig för ett daghem,
är familjedaghemmen en lämplig lösning.
Av familjeberedningens vänteköundersökning framgår, att en fjärdedel
av sökandena till daghemsplats bestämt avvisar alternativet familjedag
hem och ytterligare en fjärdedel betraktar familjedaghemmen som ett säm
re alternativ än daghemsvård. Bland orsakerna härtill angives bl. a. att
den pedagogiska kvaliteten hos familjedaghemsmammorna inte kan jäm
föras med den utbildade daghemspersonalens. Med en ökad rådgivnings-
och kursverksamhet för familjedaghemsmammor kan huvudmännen mins
ka men inte undanröja denna olägenhet. De för- och nackdelar, som är för
knippade med de olika formerna av barntillsyn, må uppväga varandra el
Kungl. Maj. ts proposition nr 62 år 1963
15
ler icke. Oberoende av i hur hög grad de sökande på efterfrågesidan låter
sig vinnas för det ena eller andra alternativet av tillsyn för sina barn, har
en intensifiering av familjedaghemsverksamheten också sina gränser, fram
håller beredningen. Särskilt i större orter och städer erbjuder arbetsmark
naden numera så många konkurrenskraftiga arbetstillfällen, att antalet
hemmafruar med intresse att binda sin tid vid tillsynen av dagbarn, knap
past kan ökas i någon större omfattning. Den avgörande utbyggnaden på
större orter måste därför enligt familjeberedningens mening ske i form av
nya daghem.
Fritidshem
Familj eberedningen anser det angeläget att få till stånd en ökad utbygg
nadstakt av fritidshemmen.
Målet för en utbyggnad under 1960-talet bör — liksom för daghemmen
— kunna sättas till åtminstone en fördubbling av nuvarande platsantal, dvs.
från nuvarande ca 2 500 platser till 5 000. På grundval av angivna utbygg-
nadsplaner torde man kunna räkna med ett tillskott av 150 platser 1963
och 370 platser 1964.
Lekskolor
Familjeberedningen uppger att kommunernas utbyggnadsplaner för de
närmaste åren upptar en relativt stor andel lekskoleprojekt. Kommuner
na har sålunda prioriterat den barnstugeverksamhet som varit lättast att
anordna: den för vilken det varit billigast att bygga och mindre svårt att
rekrytera personal till och som appellerat till alla småbarnsfamiljer som
varande i lika mån intresserade av lekskolans pedagogiska värden. Enligt
de uppgifter som familjeberedningen insamlat är f. n. kommunernas netto
driftkostnad per daghemsplats omkring 2 000 kr. per år högre än per lek-
skoleplats. Det vitsordas vidare att tjänstgöring vid lekskola utövar en stör
re lockelse på förskollärarna än anställning vid daghem. Dessa omständig
heter avspeglas i de utbyggnadsplaner som redovisats i familjeberedningens
kommunundersökning. Med utgångspunkt från de i undersökningen angiv
na planerna kan man räkna med ett nytillskott för hela landet av omkring
1 850 lekskoleplatser under 1963 och ca 2 500 lekskoleplatser under 1964.
Familjeberedningen konstaterar, att lekskolorna synes ha en egen inne
boende växtkraft. De ökar hastigt i antal även med nuvarande statsstöd, var
för ytterligare stimulansåtgärder ej synes nödvändiga.
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 år 1963
Finansiering
Förutom bristande planering är kostnadsfrågan en återhållande faktor
vid utbyggnaden av daghemsverksamheten. Förutom av tillskott från hu
vudmännen finansieras barnstugeverksamhelen i huvudsak av föräldra-
avgifter och statsbidrag.
Föräldrarnas avgifter för barnens vård uppgår f. n. till ca 20 procent av
sj älvkostnaderna.
Då daghemmen f. n. till stor del utnyttjas av barn till föräldrar med svag
familjeekonomi — barn till ensamma föräldrar beräknas disponera ca 40
procent av platsantalet — anser familjebcredningen, att man inte kan upp
nå någon påtaglig minskning av kommunernas utgifter genom höjning av
föräldraavgifterna. Vid en större utbyggnad av daghemsverksamheten kan
visserligen nuvarande överrepresentation av barn till ensamstående föräl
der samt till föräldrar med lägre inkomster komma att minska och andra
grupper barn beredas plats i större utsträckning än nu. Detta kan i sin tur
medföra att kommunerna får en något större inkomst av föräldraavgifter
na genom att högsta avgift erlägges för en större andel av barnen. Vidare
skulle en generell höjning av avgifterna kunna vara befogad med hänsyn
till pris- och löneutvecklingen. Men resultatet av sådana avgiftshöjningar
torde under alla förhållanden bli av mindre betydelse ur allmän finansie-
ringssynpunkt. Man borde därför enligt familjeberedningen nöja sig med
den målsättningen för föräldraavgifterna, att de skall motsvara i genom
snitt 25 procent av daghemskostnaden. En större höjning av föräldraav
gifterna skulle kunna medföra den konsekvensen att mödrarna försöker
ordna tillsynen på ett billigare men ur allmän social och barnavårdande
synpunkt kanske mindre lämpligt sätt. Till en del skulle väl också höga av
gifter kunna förorsaka kommunerna andra kostnader i form av socialhjälp
till familjer, som inte kan betala dem.
Vad tidigare sagts angående avgifter vid daghem gäller även för fritids
hem.
Familjeberedningen understryker till slut starkt behovet av en uppräk
ning av statsbidraget, som kan stimulera kommunerna till nödvändiga öka
de insatser för utbyggnad av institutioner för främst de förvärvsarbetande
mödrarnas barn. Beredningen anför härom följande.
Med hänsyn till den betydelse, som kostnadsfrågan har för kommuner
nas inställning till barnstugeverksamheten, kan en utbyggnad av önskvärd
omfattning knappast uppnås utan att proportionen mellan statens och
kommunernas andel av kostnaderna ökar. En ökning av statsbidragen bör
enligt familjeberedningens uppfattning omfatta både drift- och investe
ringskostnaderna. Närmast gäller detta daghems- och fritidshemsverksam-
heten som i konkurrensen med lekskolorna befinner sig i underläge. Detta
betyder dock inte att familjeberedningen betraktar ett oförändrat stöd till
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 år 1963
17
lekskoleverksamheten som något för alltid givet. En utbyggnad av lekskole- verksamheten är utan tvivel ett starkt önskemål inte minst för landsbyg dens hem. Familjeberedningen kommer i fortsättningen att behandla frå gan om lekskolornas utveckling.
Y. Förslag till nya statsbidragsregler
På grundval av familjeberedningens i det föregående refererade under sökningar och analyser har frågan om reglerna för statens stöd till barn- stugeverksamheten övervägts i socialdepartementet. I promemorian anföres i huvudsak följande.
Av familjeberedningens i det föregående redovisade undersökningar fram går, att antalet platser vid lekskolorna ökat kraftigt, medan platsantalet vid daghem och fritidshem varit praktiskt taget oförändrat sedan 1950-talets början. En av anledningarna härtill är tydligen, att det för huvudmännen — även efter den förra året beslutade höjningen av driftbidraget till dag hemmen — varit väsentligt dyrare att anordna och driva daghem och fritids hem än lekskolor. Från denna synpunkt är en förstärkning av det statliga stödet till anordnande och drift av daghem och fritidshem motiverad. Vad lekskolorna beträffar synes en fortsatt utbyggnad kunna förväntas även utan den stimulans som ett vidgat statsstöd är avsett att ge. En ökad bi- dragsgivning bör därför koncentreras på daghem och fritidshem.
Mot det nuvarande anordningsbidraget har kritik riktats väsentligen i två avseenden. Dels anses bidragsbeloppet otillräckligt främst beträffande dag hemmen. Dels föreligger inte någon författningsenlig rätt till bidrag, efter som bidragsfrågan prövas i varje särskilt fall med beaktande av medels tillgången i allmänna arvsfonden. Visserligen har ännu ingen ansökan om bidrag till uppförande av barnstugor avvisats på grund av medelsbrist (för de två största städerna har som nämnts gällt särskilda förhållanden). För att ge önskad stadga åt bidragsverksamheten bör det likväl övervägas att reglera denna i författning såvitt angår daghem och fritidshem. Medel till uppförande av sådana institutioner bör därvid anvisas från ett riksstatsan- slag och inte ur arvsfonden.
Det nya statsbidraget synes böra avvägas så, att det normalt täcker ungefär samma andel av byggnadskostnaderna för daghem och fritidshem som arvsfondsbidraget nu gör i fråga om lekskolorna, dvs. ca eu tredjedel. Från denna utgångspunkt bör bidraget fastställas till 2 500 kr. per plats, dock högst motsvarande halva anläggningskostnaden. Bidrag bör vidare utgå till både ny- och ombyggnad av lokaler. Genom det föreslagna bidrags
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 dr 1963
beloppet skulle stödet till daghem och fritidshem vid nybyggnad höjas till
samma nivå som man genomsnittligt uppnår med statsbidragen till skol
lokaler inom det obligatoriska skolväsendet. Vid ombyggnad torde stats
bidraget komma att täcka ca hälften av ombyggnadskostnaderna.
Bidrag med ovan angivet belopp bör också utgå till lokal som anordnas så,
att den kan användas lika väl för daghem som för lekskola. På senare år
har man experimenterat med kombinationslokaler, som medger en omställ
ning från det ena till det andra användningssättet. De möjligheter detta in
nebär till anpassning efter behov, som kan variera inom olika årsgrupper
barn, bör uppmuntras genom att det högre investeringsbidraget får omfatta
även sådana för daghemsverksamhet anpassade lekskolelokaler.
Ifrågavarande bidrag bör utgå till kommun, förening eller stiftelse samt
beviljas och utbetalas av socialstyrelsen. Bidraget bör utbetalas i efterskott
och säkerställas med erforderliga förbindelser av mottagaren. Förskott på
statsbidraget bör kunna lämnas med upp till tre fjärdedelar av det beviljade
bidragsbeloppet.
De nya bidragsbestämmelserna bör träda i kraft den 1 juli 1963.
Bidrag till anordnande av vanliga, icke kombinerbara lekskolor liksom
till inventarier för barnstugor av skilda slag förutsättes få utgå som hit
tills av tillgängliga medel i allmänna arvsfonden.
Av familjeberedningens uträkningar framgår, att driftkostnaderna vid
daghemmen nu kan beräknas till ca 4 700 kr. per plats och år. Motsvarande
kostnader utgör vid fritidshemmen ca 2 200 kr. och vid lekskolorna ca 1 400
kr. Statsbidrag enligt nuvarande regler beräknas täcka ca 10 procent av
totalkostnaderna vid daghem och fritidshem samt ca 7 procent vid leksko
lor. Statsbidraget motsvarar ca 500 kr. per plats vid daghemmen, ca 350 kr.
per plats vid fritidshemmen och ca 100 kr. per plats vid lekskolorna, allt
för år räknat. Med frånräknande av statsbidragen och inflytande föräldra-
avgifter kan huvudmännens nettokostnader, räknat per plats, f. n. uppskat
tas till ca 3 300 kr. vid daghemmen, ca 1 600 kr. vid fritidshemmen och ca
1 000 kr. vid lekskolorna.
Driftbidraget till barnstugorna utgår f. n. i form av lönebidrag för perso
nal, som besitter viss formell kompetens. Den ursprungliga avsikten med
denna anknytning var att försäkra sig om att huvudmännen skulle anstäl
la kvalificerad personal och inte ge avkall härpå, önskvärdheten av att ut
bildad och kompetent personal tar hand om barnen i den kollektiva hel-
dagsvården råder det emellertid allmän enighet om numera. Det anses ingå
i en god daghemsstandard. Endast där knappheten på kvalificerad perso
nal har gjort — såsom på senare år— att huvudmännen inte lyckats upp
bringa arbetskraft med förskollärarutbildning, har de nöjt sig med perso
nal som inte uppfyllt de allmänt accepterade fordringarna. Därvid har de
emellertid gått miste om statsbidraget, och detta kan ha minskat deras in
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 år 1963
19
tresse att uppehålla driften vid institutionerna och kan ha motverkat en
eljest önskvärd utbyggnad av dem. Det nuvarande systemet har också —
särskilt vid personalbyten — medfört åtskilligt administrativt besvär.
Att man anknyter rätten till statsbidrag till en viss formell kompetens
hos personalen vid den verksamhet som understödjes är ovanligt. Utveck
lingen har på senare år gått i motsatt riktning; preciserade kompetensvill
kor har avskaffats eller ersatts med allmänna föreskrifter om utbildning
och erfarenhet. Det synes inte erforderligt att beträffande driftbidraget till
barnstugor fasthålla vid anknytningen till vissa utbildningskrav, som all
mänt torde respekteras.
Från dessa utgångspunkter föreslås, att i stället för den nuvarande bi-
dragskonstruktionen införes ett driftbidrag med visst belopp för plats och
år. Samtidigt bör bidragsnivån höjas vid daghem och fritidshem. Det synes
rimligt, att huvudmännen — vanligen kommunerna — svarar för åtmins
tone hälften av driftkostnaderna. Om man såsom familjeberedningen för
utsatt räknar med avgiftsinkomster motsvarande en fjärdedel av kostna
derna, skulle statsbidraget avvägas så, att det ungefärligen täcker den åter
stående fjärdedelen. Statsbidrag föreslås utgå vid daghem med 1 200 kr.
och vid fritidshem med 500 kr. för plats och år. I jämförelse med nuvaran
de förhållanden innebär förslaget en höjning i fråga om daghemmen med ca
140 procent och i fråga om fritidshemmen med drygt 40 procent. Bidraget
till lekskolorna föreslås utgå med 100 kr. per plats, vilket i stort sett mot
svarar nuvarande bidragsnivå.
Nuvarande regler i fråga om bidragsmottagare, bidragets fastställande
och utbetalning m. m., torde i huvudsak kunna bibehållas. Statsbidraget
till jordbruksdaghem bör utgå enligt oförändrade grunder.
De nya statsbidragen bör tillämpas fr. o. m. den 1 juli 1963.
Vid en höjning av det statliga stödet till daghem och fritidshem upp
kommer frågan om någon form av statsbidrag bör införas även till den or
ganiserade familjedaghemsverksamheten. Det får anses önskvärt, att insti
tutionsvårdens utbyggnad inte sker på bekostnad av familjedaghemsverk-
samhetens. En sådan utveckling förefaller emellertid osannolik eftersom
huvudmännens nettokostnader för daghem även efter den föreslagna stats-
bidragshöjningen torde vara påtagligt större än deras kostnader för famil
jedaghem. Det synes därför inte påkallat att införa statsbidrag till famil
jedaghemsverksamheten.
Årskostnaderna för de nya statsbidragen kan, sedan systemet varit i
funktion något år, beräknas till ca 25 milj. kr., vilket är inemot 20 milj. kr.
mer än f. n. Då statsbidragen delvis utbetalas i efterskott, kan kostnaderna
för nästa budgetår beräknas till ca 16 milj. kr., varav närmare 5 milj. kr.
avser anordningsbidrag och återstoden driftbidrag.
20
VI. Yttranden
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 år 1963
Behovet att öka möjligheterna för tillsyn i daghem och fritids
hem av förvärvsarbetande mödrars barn vitsordas i ett flertal ytt
randen. De i promemorian i detta syfte framlagda förslagen anses i stort
sett väl avvägda. I några yttranden framhålles dock, att förslagen endast
synes avse att hjälpa sådana förvärvsarbetande mödrar som utnyttjar dag
hemmen. Tjänstemännens centralorganisation erinrar sålunda om att många
grupper förvärvsarbetande mödrar av olika skäl inte använder sig av barn
stugorna. Organisationen förutsätter, att familjeberedningen i sitt fortsatta
arbete även beaktar vilka åtgärder i övrigt som kan vidtagas för att under
lätta de förvärvsarbetande kvinnornas situation. Svenska arbetsgivareför
eningen anser, att även andra faktorer än barntillsynsfrågan, som kan verka
återhållande på mödrars vilja att ta förvärvsarbete, bör undersökas.
Vad familjeberedningen anfört rörande behovet av förbättrad plane
ring och samarbete mellan olika myndigheter vid barnstugornas utbygg
nad har i allmänhet godtagits i remissyttrandena. I några yttranden har
särskilda synpunkter och önskemål framförts.
Bostadsstyrelsen, som delar beredningens uppfattning att behovet av kol
lektiv barntillsyn mer än hittills bör uppmärksammas vid bebyggelseplane
ringen, anser det angeläget att redan på ett tidigt stadium ett intimt sam
arbete etableras mellan bebyggelseplanerande och barnavårdande organ. Ve
derbörande kommunala organ bör också själva bevaka att behovet av barn
stugor blir tillgodosett i samband med planering och projektering av nya
bostadsområden. Styrelsen erinrar om att den verksamhet med upprättan
det av kommunala bostadsbyggnadsprogram som i enlighet med bestämmel
ser härom skall påbörjas i praktiskt taget alla större och medelstora kom
muner måste komma att innebära ökade möjligheter även att bedöma be
hovet av institutioner för barntillsyn.
Landsorganisationen och Tjänstemännens centralorganisation anser, att
de fackliga organisationerna bör vara representerade i de lokala samarbets-
organen.
Skolöverstyrelsen uttalar, att skolstyrelserna bör medverka i planeringen
av verksamheten på det lokala planet. Vidare bör även överstyrelsen bere
das tillfälle att på det centrala planet ta del i samarbetsgruppens arbete.
Skälet härtill är att planeringen för förskollärarutbildningen hör samman
med utbyggnaden av barnstugeverksamheten, varför överstyrelsen behöver
fortlöpande informationer om läget.
Familjeberedningens mål för utbyggnaden av daghem och fritids
hem godtas eller lämnas utan erinran i remissyttrandena. Sveriges förskol
lärares riksförbund uttalar i detta sammanhang att nya daghem bör byg
gas så att de smidigt kan omvandlas till t. ex. lekskolor, fritidshem eller
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 dr 1963
21
lokaler för ungdomsverksamhet för att ändrade behov skall kunna mötas.
De i promemorian redovisade övervägandena om familjedaghems-
vården har föranlett synpunkter och erinringar i flera yttranden.
Landsorganisationen delar familjeberedningens ståndpunkt att det vid
avvägningen av en utbyggnad av daghemmen och familjedaghemmen är
mest angeläget att en utbyggnad sker av daghemmen. Familjedaghemsvår-
den är mycket instabil och svår att kontrollera. Vårdformen bör endast ut
göra ett komplement för barn som av någon anledning inte kan vistas på
daghem. Landsorganisationen anser, att familj edaghemsverksamheten inte
torde kunna bli konkurrenskraftig ens om statsbidrag skulle utgå.
Även Sveriges förskollärares riksförbund anser, att vård i familjedaghem
är ett komplement till daghemsvård. Enligt förbundets mening kommer
rekryteringen av familjedaghem säkert att minskas i framtiden.
Arbetsmarknadsstyrelsen finner det angeläget att också resurserna för
barntillsyn genom familjedaghem ökas framförallt på orter där förutsätt
ningar för byggande av daghem saknas. Styrelsen anser, att det bör prövas
om inte en kvalitativt tillfredsställande barntillsyn borde kunna åstadkom
mas i familjedaghem. Härför synes ökade insatser krävas från kommuner
nas sida för information och utbildning av kvinnor som åtar sig barntill
syn. Det bör övervägas om inte familjedaghemsvården bör stimuleras till
utbyggnad genom statsbidrag. Detta synes särskilt angeläget eftersom en
betydande brist på förskollärare och annan för barnstugorna utbildad per
sonal kommer att finnas ytterligare några år framåt.
Även Svenska stadsförbundet och Tjänstemännens centralorganisation
uttalar sig till förmån för statligt bidrag till familjedaghemsvården.
Svenska arbetsgivareföreningen håller för sannolikt att genom intensifie
rad rekrytering från barnavårdsmyndighetemas sida ett inte obetydligt till
skott av familjedaghem skulle kunna erhållas. I och med en ökande till
strömning av mödrar till arbetsmarknaden torde det bli aktuellt att i större
utsträckning än hittills ta hänsyn till mer speciella önskemål rörande barn
tillsynen från förvärvsarbetande föräldrar, t. ex. tillsyn av sjuka barn och
av barn till föräldrar med arbete förlagt nattetid eller till söndagar. Sådana
uppgifter ligger eventuellt närmast till hands att lösa genom en ökning och
differentiering av verksamheten med familjedaghem.
Vad familjeberedningen anfört i fråga om föräldrarnas avgifter
har berörts i några remissyttranden.
Sveriges förskollärares riksförbund anser beredningens målsättning om
avgifternas andel i kostnaderna rimlig.
Landsorganisationen ställer sig mycket tveksam till en höjning av för-
äldraavgifterna. Denna fråga bör utredas ytterligare, innan definitiv ställ
ning tas. Framförallt bör undersökas vad en höjning skulle innebära för
föräldrar med låga inkomster. Om en höjning i dessa fall skulle medföra
22
Kungl. Maj ds proposition nr 62 år 1963
att barntillsynen ordnas på ett billigare men ur sociala synpunkter mindre
lämpligt sätt, blir samhällets ökade insatser för förbättrad barntillsyn del
vis förfelade.
Den föreslagna ökningen av det statliga stödet till daghem och
fritidshem för att stimulera utbyggnaden tillstyrkes eller lämnas utan erin
ran av de flesta remissorganen. Endast Sveriges akademikers centralorga
nisation avstyrker förslaget.
I stort sett råder allmän enighet om den föreslagna bidragsnivån. I vissa
yttranden anföres dock betänkligheter mot den föreslagna bidragskonstruk-
tionen.
Arbetsmarknadsstyrelsen anser det tveksamt om det föreslagna stats
bidraget kommer att ge tillräcklig stimulans för den skisserade utbyggna
den. Styrelsen förutsätter, att frågan får tas upp till omprövning, om det
åsyftade resultatet inte skulle nås.
Svenska landskommunernas förbund är inte övertygat om att en stimu
lans åstadkommen på föreslaget sätt är en riktig metod för att öka den
kommunala verksamheten. Resultatet kan enligt förbundet bli en mindre
önskvärd snedvridning av verksamheten genom den ojämnhet varvid stimu
lanseffekten gör sig gällande i kommunerna. Fortgående kostnadsstegringar
fördyrar verksamheten och urholkar de icke värdebeständiga bidragen. För
bundet konstaterar att inte ens en så kraftig engångshöjning av statsbidra
gen -som nu föreslagits framstår som särskilt lockande. Oaktat dessa be
tänkligheter tillstyrker förbundet dock förslaget under förutsättning att det
inte får som följdverkan skärpta villkor i fråga om standard o. d. på an
läggning och drift av dag- och fritidshemmen.
Landsorganisationen kan inte biträda förslaget att statsbidragen faststäl
les till bestämda belopp. Det uppstår då en överhängande risk för att det
statliga stödet minskar vid en allmän kostnadsstegring. Landsorganisatio
nen föreslår, att statsbidraget fastställes att utgå med en viss procentsats
av de nuvarande drifts- och investeringskostnaderna.
Svenska arbetsgivareföreningen anser, att man med hänsyn till förelig
gande utbyggnadsplaner bör kunna räkna med att kommunerna även utan
föreslagen stimulans från staten fortsätter utbyggnaden av daghemmen i
ökande omfattning. För att ernå en utbyggnad av sådan omfattning, att den
täcker det behov beredningen ansett kommer att finnas år 1970 torde dock
viss stimulans bli erforderlig.
Storleken av anordningsbidraget till daghem och fritidshem godtas
av de remissinstanser som yttrat sig däröver med undantag av socialstyrel
sen. Styrelsen uppger, att den genomsnittliga anläggningskostnaden för en
daghemsplats enligt 1962 års priser utgör 9 000 kr. Om anordningsbidraget
bör täcka en tredjedel av kostnaderna bör bidraget fastställas till 3 000 kr.
per plats, dock högst halva anläggningskostnaden. Styrelsen anser dock att
Kungl. Maj.ts proposition nr 62 dr 1663
23
det bör övervägas om inte bidraget i stimulerande syfte bör uppgå till hälf
ten av anläggningskostnaden.
Bostadsstyrelsen anser det viktigt inte endast att finansieringen under
lättas genom statsbidrag utan också att alla möjligheter till förenklingar
och rationaliseringar, ägnade att pressa ned anläggningskostnaderna, un-
dersökes och utnyttjas. Styrelsen anser, att den centrala samarbetsgruppen
särskilt bör uppmärksamma denna fråga. Styrelsen erinrar vidare om att
statliga bostadslån kan beviljas till lokaler som har karaktären av komple
ment till bostäder, bl. a. barnstugor.
Sveriges förskollärares riksförbund förutsätter, att anordningen med bi
drag till lekskolorna ur arvsfonden inte blir permanent. Eljest kan på läng
re sikt utbyggnaden av lekskolorna stagnera.
Utformningen av driftbidraget till barnstugor har godtagits eller läm
nats utan erinran i flertalet remissyttranden. Svenska stadsförbundet utta
lar sålunda, att den föreslagna bidragskonstruktionen innebär en admi
nistrativ lättnad för kommunerna och avskaffar en obehövlig kontroll över
kommunala befattningshavares kompetens.
I några yttranden har dock förslaget att avskaffa kompetenskraven för
viss personal väckt kritik.
Skolöverstyrelsen föreslår, att som villkor för statsbidrag bör fordras, att
barnstugorna har tjänster inrättade för vilka förskollärarutbildning är ett
behörighetskrav. Tidsbegränsad dispens bör kunna beviljas för personal
utan sådan utbildning. Liknande synpunkter anföres av Sveriges förskollä
rares riksförbund.
Socialstyrelsen finner det för tidigt att nu släppa anknytningen till vissa
utbildningskrav. Styrelsen anför bl. a. följande.
Styrelsens direkta, praktiska erfarenheter vid statsbidragsgivningen och
kontakterna med kommunerna och andra huvudmän visar att enighet inga
lunda råder om önskvärdheten av utbildad och kompetent personal på dag
hem. Tvärtom framför huvudmännen i stor utsträckning den uppfattningen,
att det räcker om föreståndarinnan har föreskriven utbildning och att det
för övriga anställda inte erfordras särskild utbildning.
Förslaget om en ny bidragskonstruktion, med ett bidrag med visst belopp
för plats och år är rationellt ur rent bidragsteknisk synpunkt. Med hänsyn
till vad ovan sagts kan emellertid en sådan konstruktion innebära allvar
liga risker för cn försämrad standard vid daghemmen. De förvärvsarbetande
kvinnornas barn, som tas om hand för kollektiv heldagsvård, vilket i och
för sig får anses innebära en viss påfrestning, skulle därvid i stor utsträck
ning kunna gå miste om de möjligheter, som hemarbetande mödrars barn
har i lekskolorna. Den nuvarande standarden vid daghemmen är inte i nå
got avseende sådan alt den kan utsättas för risken att sänkas.
De av styrelsen uttalade farhågorna kan elimineras för så vitt man i en
statsbidragskungörelse inför en bestämmelse om kompetensvillkor för före
ståndarinna och visst antal övriga befattningshavare. Styrelsen är dess
24
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 dr 1963
värre av den uppfattningen att det inte räcker med endast anvisningar från
tillsynsmyndigheten i detta avseende. Under den nuvarande perioden med
brist på förskollärare bör möjlighet finnas för tillsynsmyndigheten att läm
na dispens för alla berörda tjänster i likhet med den nuvarande möjligheten
att lämna dispens för föreståndarinna.
I några yttranden beröres frågan om driftbidraget till leksko
lorna.
Svenska stadsförbundet vill inte motsätta sig att gällande bidragsnivå för
lekskolor tills vidare bibehålies. Förbundet förutsätter dock, alt familjebe-
redningen vid sitt fortsatta arbete beaktar att minskningen av det statliga
stödet främst drabbat denna verksamhetsgren.
Sveriges förskollärares riksförbund anser, att bidraget till lekskolor med
det snaraste bör ställas i paritet med bidragen till dag- och fritidshem så
att man slipper riskera att Iekskoleverksamheten ej bygges ut i önskvärd
omfattning.
VII. Föredraganden
Med barnstugor avses daghem, fritidshem och lekskolor, dvs. barnavårds-
anstalter som regelbundet tar emot barn för tillsyn under begränsad del
av dygnet. Daghemmen är avsedda för barn i förskoleåldern och tillgodo
ser barnens behov av tillsyn och omvårdnad under den del av dagen då
föräldrarna är borta från hemmet på grund av förvärvsarbete, studier eller
dylikt. Fritidshemmen ger tillsyn under dagens skolfria timmar åt barn i
den lägre skolåldern som eljest skulle vistas ensamma i hemmet eller på
gatan. På lekskolorna tas barn i förskoleåldern emot under en kortare tid
av dagen för lek och uppfostran. Vid sidan av nämnda institutioner finns
s. k. familjedaghem. Härmed avses enskilda hem som åtagit sig att under
dagen ge vård och tillsyn åt ett eller ett par barn.
Vid årsskiftet 1961—1962 fanns ca 9 900 godkända platser vid daghem
och ca 2 500 platser vid fritidshem. Ca 40 000 barn kunde vid samma tid
punkt beredas plats vid lekskolor. Antalet platser i daghem och fritidshem
har praktiskt taget varit oförändrat sedan 1954, medan platstillgången i
lekskolor ökat kraftigt. Antalet platser i av barnavårdsnämnd godkända
familjedaghem har under nämnda tid stigit från ca 1 800 till ca 5 000.
Under senare år har den starkt ökade yrkesverksamheten hland mödrar
gjort, att frågan om barntillsynen tilldragit sig ett allt större intresse. 1962
års riksdag begärde, att frågan om omfattningen och utformningen av sta
tens stöd till barnstugor och liknande ändamål skulle bli föremål för skynd
sam utredning. Härvid borde man även så långt möjligt söka bedöma det
framtida behovet av daghemsplatser.
Familjeberedningen, som tillsatts för att kartlägga och analysera olika
Kungl. Maj. ts proposition nr 62 dr 1963
25
problem i anknytning till samhällets service för barnfamiljerna m. m., har
som sin första uppgift behandlat frågan om det statliga stödet till barn
stugorna och därmed sammanhängande problem. I en promemoria har be
redningen redovisat relevanta delar av de undersökningar, som är av bety
delse för de av riksdagen angivna frågeställningarna. I anslutning till fa-
miljeberedningens material och överväganden har sedan förslag till nya
statsbidragsregler utarbetats.
Familjeberedningen bär sökt bedöma platsbehovet vid daghemmen. Av
beredningens undersökningar framgår, att det finns avsevärda vänteköer
till befintliga daghemsplatser. Det aktuella behovet av heldagstillsyn på
orter, som redan har daghem, uppskattas till ca 5 200. Därtill kommer ett
latent behov. Arbetsmarknadsutvecklingen tyder på en ökad yrkesverksam
het bland kvinnor med barn i förskoleåldern. Tendensen härtill har varit
stadig och entydig under 1950-talet, och ingenting talar för någon ändring
härvidlag hos nya årsklasser. Från dessa utgångspunkter har beredningen
beräknat platsbehovet vid daghemmen fram till 1970 till 20 000 platser, dvs.
dubbelt mot nuvarande platstillgång. Även i fråga om fritidshemmen har
beredningen räknat med en fördubbling av platsantalet, dvs. från ca 2 500
till 5 000.
Familjeberedningens målsättning beträffande utbyggnaden av daghem
men och fritidshemmen har i stort sett godtagits vid remissbehandlingen
av promemorian. För egen del anser jag en utbyggnad av den föreslagna
omfattningen nödvändig med hänsyn till det platsbehov som nu föreligger
och som kan väntas de närmaste åren till följd av utvecklingen på arbets
marknaden. De utbyggnadsplaner, som enligt familjeberedningens under
sökningar föreligger i kommunerna, är inte på långt när tillräckliga för att
möta behovet. Särskilda åtgärder är därför nödvändiga för att stimulera
kommunerna till en snabbare och mer omfattande utbyggnad av dag- och
fritidshem. I detta syfte bör statens stöd till anordnande och drift av dessa
institutioner kraftigt ökas. Jag återkommer i det följande närmare till den
na fråga.
I några remissyttranden har framhållits såsom önskvärt, att eu ökning
av resurserna för barntillsyn genom familjedaghem stimuleras genom stats
bidrag men också genom information och utbildning av kvinnor som åtar
sig barntillsyn. Med hänsyn till vad som framkommit vid familjebered
ningens vänteköundersökning om mödrarnas önskemål ifråga om barntill
synen — hälften av sökandena avvisar placering i familjedaghem eller an
ser sådan placering som ett sämre alternativ än daghemsvård — samt till
svårigheterna att i någon större omfattning öka rekryteringen av familje
daghem av tillfredsställande kvalitet, är det enligt min mening realistiskt
att såsom familjeberedningen gjort räkna med att behovet av heldagstill-
26
Kungl. Maj. ts proposition nr 62 år 1966
syn i första hand inåste mötas med en kraftig utbyggnad av institutions
vården. Detta utesluter inte att energiska ansträngningar bör göras att ut
vidga familjedaghemmens antal och höja deras kvalitet genom information
och utbildning. Det hör få ankomma på kommunerna och arbetsmarknads
myndigheterna och de i det följande nämnda lokala samarbetsorganen att
verka för detta. Ett införande av statsbidrag till familjedaghemsverksam-
heten kan jag på dessa grunder och av de i promemorian angivna övriga
skälen inte förorda.
För att åstadkomma den utbyggnad av dag- och fritidshem, som här har
uppställts som mål, är det såsom familjeberedningen påpekat nödvändigt
att även planeringsverksamheten på området effektiviseras. Med tillfreds
ställelse noterar jag att de tre närmast berörda ämbetsverken —- socialsty
relsen, arbetsmarknadsstyrelsen och boistadsstyrelsen — inlett samarbete
i detta syfte. Med anledning av vad skolöverstyrelsen anfört i sitt remiss
utlåtande bör det övervägas att knyta också detta ämbetsverk till den cen
trala planeringsverksamheten. Vad den lokala planeringen beträffar bör de
av Landsorganisationen och Tjänstemännens centralorganisation anförda
önskemålen om representation för de fackliga organisationerna i lokala
samarbetsorgan lämpligen kunna tillgodoses genom initiativ av berörda
kommuner. Med anledning av vad bostadsstyrelsen anfört vill jag under
stryka det önskvärda i att behovet av institutioner för barntillsyn ägnas
särskild uppmärksamhet vid upprättandet av kommunala bostadsbyggnads-
program.
Mot fainiljeberedningens rekommendationer rörande föräldraavgifterna
bär Landsorganisationen framfört vissa invändningar. Organisationen stäl
ler sig sålunda tveksam till en höjning av avgifterna. Jag vill med anled
ning härav framhålla, att avsikten inte är att centralt fastställa avgifternas
storlek. Denna angelägenhet bör liksom hittills ankomma på kommunerna.
Avgifterna är redan starkt differentierade efter betalningsförmågan. I den
mån kommunerna finner en ökad avgiftsfinansiering påkallad utgår jag
från att det större avgiftsuttaget sker från ekonomiskt bättre ställda fa
miljer.
I det föregående har jag förordat, att statens stöd till anordnandet av
daghem och fritidshem bör kraftigt uppräknas för att stimulera till en
önskvärd utbyggnad. En sådan uppräkning är också motiverad av den an
ledningen att det — såsom framgår av familjeberedningens undersökningar
— är väsentligt dyrare för huvudmännen att med nuvarande statsbidrags-
regler anordna och driva daghem och fritidshem än lekskolor. Då en fort
satt utbyggnad av lekskolorna kan påräknas även utan ökat statsbidrag och
då lekskolornas jämförelsevis höga expansionstakt redan nu beskär möj
ligheterna för daghemmen och fritidshemmen att disponera över en skälig
Kungl. Maj:ts proposition nr 62 år 1963
27
andel av de personalresurser, som står till buds, talar starka skäl för att
i enlighet med förslaget i promemorian koncentrera den ökade bidragsgiv-
ningen på barnstugor av de senare slagen. Denna ståndpunkt har i stort
sett godtagits vid remissbehandlingen. Även den föreslagna bidragsnivån,
som i huvudsak accepterats eller lämnats utan erinran i yttrandena, bör
godtagas.
Driftbidraget till barnstugorna utgår f. n. i form av lönebidrag för per
sonal, som besitter viss formell kompetens. I promemorian föreslås i stället
ett driftbidrag med visst belopp för plats och år och utan anknytning till
visst kompetensvillkor. Detta förslag har godtagits eller lämnats utan er
inran i flertalet remissyttranden. Dock har vissa invändningar gjorts av
socialstyrelsen, skolöverstyrelsen och Sveriges förskollärares riksförbund.
Socialstyrelsen anser det för tidigt att släppa den nuvarande anknytningen.
I likhet med skolöverstyrelsen förordar styrelsen, att bestämmelser om
kompetensvillkor införes som statsbidragsvillkor men att en dispensmöj
lighet skall finnas under nuvarande brist på förskollärare.
Enligt min mening finns inte tillräckliga skäl att uppställa ett dylikt
statsbidragsvillkor. I stadgan för barnavårdsanstalter finns allmänna be
stämmelser om personal och deras utbildning m. m. Dessa bestämmelser av
ser också personalen vid barnstugorna. Det synes inte lämpligt att vid sidan
härom uppställa ytterligare kompetensvillkor. Att utbildad och kompetent
personal bör handha heldagsvården på barnstugorna är numera ett krite
rium på god standard, som kommunerna säkerligen inte vill ge avkall på,
såvitt bara sådan arbetskraft går att uppbringa. När socialstyrelsen hävdar
statsmakternas intentioner genom anvisningar som understryker, att per
sonalen bör vara kvalificerad, torde detta vara tillräckligt för att hindra en
försämring av standarden vid daghemmen.
Beträffande statsbidragens belopp och statsbidragsvillkoren tillstyrker jag
de i promemorian framlagda förslagen.
Jag förordar alltså, att bidrag till anordnande av daghem och fritidshem
skall utgå med 2 500 kr. per plats, dock högst med belopp motsvarande hal
va byggnadskostnaden. Bidrag bör utgå till både ny- och ombyggnad av
lokaler.
Också till lokal som anordnas så, att den kan användas lika väl för dag
hem som för lekskola, bör bidrag — räknat på platsantalet vid daghems-
användning — utgå med nyss angivet belopp.
Bidrag bör utgå till kommun, förening eller stiftelse samt beviljas och
utbetalas av socialstyrelsen. Bidraget bör utbetalas i efterskott och säker
ställas med erforderliga förbindelser av mottagaren. Förskott på statsbi
draget bör dock kunna lämnas med upp till tre fjärdedelar av det beviljade
bidragsbeloppet.
Bidrag till anordnande av vanliga, icke kombinerbara lekskolor liksom
28
Kungl. Maj ds proposition nr 62 år 1963
till inventarier för barnstugor bör såsom förutsättes i promemorian även i
fortsättningen utgå av tillgängliga medel i allmänna arvsfonden.
Bidraget till driften av daghem och fritidshem bör såsom föreslagits av
vägas så, att det motsvarar ungefär en fjärdedel av nuvarande genomsnitt
liga driftkostnader. Jag föreslår, att driftbidraget för daghem bestämmes
till 1 200 kr. och för fritidshem till 500 kr. per plats och år. Bidraget till
lekskolorna föreslås utgå med 100 kr. per plats, vilket i stort sett motsva
rar nuvarande bidragsnivå.
I enlighet med vad jag tidigare anfört bör några bestämmelser om viss
formell kompetens för personal vid barnstugor inte meddelas i de nya stats-
bidragsreglerna. I övrigt torde nuvarande regler om bidragsmottagare, bi
dragets fastställande och utbetalningar m. m. i huvudsak kunna bibehållas.
Statsbidraget till jordbruksdaghem bör utgå enligt nu tillämpade grunder.
De nya statsbidragen bör tillämpas fr. o. m. den 1 juli 1963.
Årskostnaden för de nya statsbidragen kan, sedan systemet varit i funk
tion något år, beräknas till ca 25 milj. kr., vilket är inemot 20 milj. kr. mer
än f. n.
Den planerade utbyggnaden av barnstugorna kommer under de när
maste åren att försvåras av brist på förskollärare. Förslag till en inte ovä
sentlig utvidgning av förskollärarutbildningen torde emellertid inom kort
komma att föreläggas riksdagen. En ökning av antalet förskollärare kan
därmed väntas om några år.
Då statsbidraget delvis utbetalas i efterskott beräknar jag anslagsbehovet
för nästa budgetår till 5 milj. kr. i anordningsbidrag och 11 milj. kr. i drift
bidrag eller totalt 16 milj. kr.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t måtte föreslå riksdagen att
a) godkänna de av mig förordade reglerna för bidrag till
anordnande och drift av barnstugor;
b) till Bidrag till anordnande av barnstugor för budget
året 1963/64 under femte huvudtiteln anvisa ett reserva
tionsanslag av 5 000 000 kr.;
c) till Bidrag till driften av barnstugor för budgetåret
1963/64 under femte huvudtiteln anvisa ett förslagsanslag
av 11 000 000 kr.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj:t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta
protokoll utvisar.
Svenska Tryckeriaktiebolaget. Stockholm 1963
621804
Ur protokollet:
Ingemar Lindberg