Prop. 1964:108
('angående bildande av ett statligt aktiebolag för bevakningstjänst m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1961i
1
Nr 108
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående bildande av ett
statligt aktiebolag för bevakningstjänst m. m.; given Stockholms slott den 13 mars 1964.
.i
. -i..i
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
* i
i: r)
iioft
Sven Andersson
Propositionens huvudsakliga innehåU
I propositionen föreslås, att ett statligt aktiebolag skall bildas för bevak ning m. m. av statliga skyddsföremål, i första hand inom försvaret. För bud getåret 1964/65 äskas ett investeringsanslag av 180 000 kr. för teckning av aktier i bolaget. Dessutom begäres bemyndigande att teckna statsgaranti för lån till bolaget intill ett belopp av 3 000 000 kr.
I
1
—Bihang till riksdagens protokoll 196b. 1 samt. Nr 108
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 196/i
Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regentcn, Hertigen av Halland i stats
rådet å Stockholms slott den 13 mars 196/i.
Närvarande:
Statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling,
Skoglund, Edenman, Johansson, Hermansson, Holmqvist, Aspling,
Palm.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Andersson,
fråga om bildande
av ett statligt aktiebolag för bevakningstjänst
in.
m.
och anför därvid föl
jande.
Inledning
Genom beslut den 8 maj 1959 medgav Kungl. Maj :t att överbefälhavaren
fick uppdraga åt försvarets bevalcningstekniska kommitté att snarast utar
beta förslag rörande bevakning och tillsyn av vissa i Storstockholm belägna
skyddsföremål. Efter framställning från 1959 års riksdag (SU 87, rskr. 235)
med begäran att en teknisk-ekonomisk utredning i fråga om vakthållningen
vid försvarets ämbetsbyggnad »Tre Vapen» skulle komma till stånd, upp
drog Kungl. Maj:t genom beslut den 30 juni 1959 åt överbefälhavaren att
tillse att utredningen verkställdes i samband med fullgörandet av uppdraget
den 8 maj 1959 till bevakningstekniska kommittén.
Försvarets bevakningstekniska kommitté har den 21 november 1962 till
överbefälhavaren avgivit betänkande med förslag till samordning och effek-
tivisering av bevakningen av vissa försvaret tillhöriga skyddsföremål,
belägna i Storstockholm. Med eget yttrande och efter att ha hört berörda
myndigheter har överbefälhavaren den 2 april 1963 ingivit betänkandet.
Yttranden över betänkandet har efter remiss avgivits av statskontoret,
statspolisintendenten och polisberedningen.
Vid beredningen inom försvarsdepartementet av bevakningstekniska kom
mitténs betänkande har fråga uppkommit att bilda ett statligt aktiebolag för
att ombesörja viss i huvudsak stationär bevakning. En departementspro
memoria i ämnet (stencilerad Fö 1964:4) har i anslutning härtill utarbe
tats. över denna promemoria har efter remiss yttranden avgivits av överbe
fälhavaren (efter hörande av berörda militära myndigheter), försvarets civil
förvaltning, statskontoret och polisberedningen. Vidare har Bevaknings AB
3
Securitas i en den 27 februari 1964 dagtecknad skrift anfört synpunkter på de förslag som framlagts i departementspromemorian.
Bevakningstekniska kommitténs förslag m. m.
Bevakningstekniska kommittén har utformat sitt förslag mot bakgrund av att från säkerhetssynpunkt vissa brister anses föreligga i nuvarande be- vakningsorganisation, främst genom att enskilda vaktföretag har en väsent lig insyn i militära anläggningar, att vaktpersonalen är av ojämn kvalitet och i många fall har bristfällig utbildning samt att bevakningen saknar en hetlig ledning.
Kommitténs förslag, som i princip biträdes av överbefälhavaren, innebär i huvudsak följande. Bevakningen vid försvarets skyddsföremål inom Stor stockholm (Stockholms försvarsområde, fo 44) samordnas i en bevaknings- organisation i försvarets egen regi under ledning av en särskild bevaknings- chef under försvarsområdesbefälhavaren. Fast bevakning med vaktpersonal för in- och utpasseringskontroll vid berörda bevakningsobjekt begränsas därvid till det minimum som erfordras från säkerhetssynpunkt. Tekniska hjälpmedel, i första hand inbrotts- och brandlarm, utnyttjas i största möj liga utsträckning för att ersätta eller minska behovet av personell bevakning. Inbrottslarm monteras vidare vid skyddsföremålen och underhålles av or ganisationen tillhörig personal. De olika skyddsföremålens inbrottslarm överföres för larmgivning vid egna centrallarmstationer. Från dessa vidare befordras larm per radio till en i organisationen ingående rörlig bevaknings- och utryckningsstyrka utrustad med radiobilar. Den personella bevak ningen, såväl den fasta som den rörliga, avses genom en relativt omfattande specialutbildning höjas kvalitetsmässigt och göras mera effektiv. Bevak- ningspersonalen förutsättes vidare ingå i kuppförsvaret. Bevakningsorgani- sationens verksamhet skall bedrivas i intimt samarbete med den civila poli sen, som skall vara det exekutiva stödorganet.
Kungl. Maj.ts proposition nr 108 år 196b
Yttranden
Statskontoret
biträder bevakningstekniska kommitténs förslag men anser
att den rörliga styrkan bör begränsas. Statskontoret hävdar, att all till ifrå gavarande bevakningsorganisation hörande personal bör anställas, utbildas, ledas och dirigeras av en myndighet, nämligen kommendanten i Stockholm. Endast härigenom kan enligt ämbetsverket eftersträvad effektivitet och stadga i tjänsten vinnas.
Statspolisintendenten
anser, att den rörliga bevakning som det i föreva
rande sammanhang är fråga om, ytterst torde omfattas av polisens huvud uppgift att förhindra och uppdaga brott och att det därför i första hand borde utredas huruvida de lokala polismyndigheterna — i den mån de kan anses sakna erforderliga resurser för fullgörande av bevakning och till syn av ifrågavarande slag — kan tillföras sådana resurser. Enligt statspolis-
4
intendenten bör det vidare utredas vilka förutsättningar som kan tillskapas
inom det förstatligade polisväsendet att fullgöra bevakningsuppgifter av
ifrågavarande slag.
Polisberedningen
har i och för sig intet att erinra mot vad kommittén
anfört beträffande fast bevakning, ökat utnyttjande av tekniska hjälpmedel
och höjda kvalitetskrav på den personella bevakningen. Såvitt avser den
föreslagna rörliga styrkan anser beredningen emellertid, att tillgängliga re
surser bäst utnyttjas om all personal, som sysselsättes i utryckningsbered-
skap in. in., tillhör poliskåren. Den personalbehovsbedömning som kommit
tén gjort i detta hänseende bör därför enligt beredningen med fog kunna
läggas till grund för viss utökning av polisens resurser. Beredningen anför
vidare, att polisen har en betydelsefull uppgift inom kuppförsvaret och att
det från denna synpunkt är nödvändigt att polismännen i erforderlig om
fattning orienteras om skyddsföremål som kan tänkas bli föremål för sa
botagehandlingar.
Polisberedningen finner, att bevakningstekniska kommittén icke till
räckligt beaktat möjligheterna att inom polisverksamhetens ram tillgodose
kravet på en samordnad och effektiv bevakningsorganisation för försvarets
skyddsföremål. Då dessutom likartade behov av säkerhetsskydd föreligger
beträffande civila skyddsföremål bör enligt beredningens mening kommit
téns förslag till organisation för bevakning och tillsyn av skyddsföremål
inom Storstockholmsområdet ytterligare övervägas — varvid bland annat
kompetensfrågorna bör närmare utredas — innan slutlig ställning tages.
En av bevakningstekniska kommitténs ledamöter, herr I. Frithiof, har
enligt ett till betänkandet fogat sammanträdesprotokoll hävdat, att bevalc-
ningsorganisationen i stället för att drivas i myndighetsregi borde ha aktie
bolagsform. Ett dylikt vaktbolag skulle lämpligen även svara för bevak
ningen av de civila statliga skyddsföremål som är belägna inom Storstock
holmsområdet. Efter hand skulle bolagets verksamhet utvidgas till att om
fatta hela landet. Även vissa av försvarets myndigheter har till överbefäl
havaren framfört liknande synpunkter.
Överbefälhavaren föreslår med anledning av nämnda förslag om ett
statligt vaktbolag att, eftersom underlag för bedömning av frågan saknas,
Kungl. Maj :t låter utreda förutsättningarna från såväl effektivitets- som
kostnadssynpunkter för att bedriva bevakningstjänsten i en sådan organisa
tionsform.
Departementspromemorian
I den inom försvarsdepartementet utarbetade promemorian anföres, att
vid ärendets beredning inom departementet övervägande skäl ansetts tala
för polisberedningens uppfattning att den föreslagna rörliga styrkan för be
vakning och utryckningsberedskap m. m. bör tillhöra polisen. Uppgifterna
Kungl. Maj. ts proposition nr 108 år 196b
0
för den föreslagna styrkan ingår som ett led i polisens normala verksamhet att verka brottsförebyggande. Härav följer också en rationell och effektiv samordning av bevakningen av både militära och civila skyddsföremål inom ett visst område. Övertygande skäl har vidare enligt promemorian av be- vakningstekniska kommittén anförts för att den i huvudsak stationära be vakningen bör effektiviseras. Några bärande motiv för att denna effektivi- sering bäst kan åstadkommas inom en bevakningsorganisation i myndighets- regi anses emellertid ej ha anförts. Fastmer synes enligt promemorian över vägande skäl tala för att en fristående organisation skapas, ett statligt bolag, som mot betalning för tjänsterna tillhandahåller myndigheterna — militära som civila — önskad bevakning. Att detta är en lämplig organisationsform anses bland annat framgå av att myndigheterna i dagsläget utnyttjar civila vaktbolag i stor omfattning. En rationell samordning även av den stationära bevakningen inom totalförsvaret anses vidare bli möjlig inom ra men för ett statligt vaktbolag. Vidareutveckling och fortlöpande rationalise ring av bevakningstjänsten kan enligt promemorian även ske på ett smidigt och effektivt sätt. Den för bevakningen av visst skyddsföremål ansvariga myndigheten kan — inom ramen för gällande föreskrifter i ämnet — själv bestämma bevakningens omfattning och utförande. Samtliga med bevak ningen förenade kostnader kommer att framgå av träffade bevaknings- avtal. I promemorian anföres vidare, att en utökning av bevakningsorgani- sationens intresseområde till att omfatta även civila statliga skyddsföremål medför att personal som erfordras för montering och tillsyn av tekniska hjälpmedel bättre kan utnyttjas.
Inom försvarsdepartementet bar därför viss utredning verkställts för att närmare utröna förutsättningarna m. m. för att bilda ett dylikt statligt vaktbolag. Utgångspunkterna för utredningen bar bland annat varit att bolagets huvuduppgift skall vara att i en smidig och driftbillig form utan vinstsyfte tillhandahålla bevakning av statliga sak- och immaterialvärden, att polisen skall svara för rörlig bevakning och utryckningsbcredskap m. in., att staten skall vara ende aktieägare i bolaget samt att de kvalifikationskrav på personal och bevakningsanordningar in. in. som uppställts av bevak- ningstekniska kommittén skall tillgodoses.
Enligt promemorian tyder den inom departementet utförda undersök ningen på att det presumtiva kundunderlaget inom Storstockholm torde bilda tillräckligt ekonomiskt underlag, beräknat till cirka (5 milj. kr., för ett statligt vaktbolag; omslutningen vid flera befintliga privata vakt bolag uppgår nämligen enligt promemorian till summor av denna storleks ordning. Utredningen visar även i övrigt att förutsättningar finns för att ett statligt vaktbolag skall visa sig vara en lämplig organisationsform för all liandba bevakning in. in. av statliga in. fl. skyddsföremål. Av dessa skäl är det enligt promemorian lämpligt att ett statligt vaktbolag bildas från och med den 1 juli 1964.
Kungl. 3Iaj:ls proposition nr 108 år 1964
6
I promemorian anföres vidare, att vaktmarknaden i Sverige för närva
rande domineras av ett privat koncernföretag. Flertalet av de myndigheter
och institutioner, som förutsättes skola anlita det nya statliga bolaget, har
i nuläget bevakningskontrakt med något av företagen inom koncernen. För
att skapa garantier för att det nya bolaget får svara för den bevakning av
lokaler, som statliga myndigheter och institutioner i Storstockholm av sä
kerhetsskäl är i behov av, förutsättes i promemorian att Kungl. Maj:t ut
färdar föreskrifter, att myndighet i sådant fall icke må efter den 30 juni
1964 teckna eller förnya avtal med privat vaktbolag om bevakning utan
att först ha sökt anlita det statliga bolaget. Det anses, att det härutöver
bör övervägas att Kungl. Maj :t utfärdar generella föreskrifter som inskrän
ker myndigheternas befogenhet att för bevakningsuppdrag anställa egen
personal.
Det finns enligt promemorian ingen grundad anledning antaga alt sta
tens totala kostnader för bevakningen skulle bli högre vid alternativet stat
ligt vaktbolag än om bevakningen organiseras i myndighetsregi. Snarare
anses att kostnaderna bör kunna nedbringas genom att konkurrensen på
vaktmarknaden stimulerar till rationaliseringar och besparingar.
Vidare anföres i promemorian att det från militära myndigheter stundom
framförts att bolagsformen inom krigsmaktens område är mindre lämplig
i kupplägen eller vid andra skärpta förhållanden. Det har anförts att verk
samheten lättare och snabbare kan dirigeras inom den samlade militära
organisationens ram. Inom bolagsformens ram torde emellertid enligt pro
memorian garantier kunna skapas för att kraven på beredskap och kvalifice
rad bevakning tillgodoses. Föreskrifter i ämnet anses nämligen kunna införas
i bolagsordningen. I bolagsordningen bör vidare kunna föreskrivas att säker
hetsexpertis (militär eller civil) skall finnas företrädd i bolagets styrelse,
förslagsvis genom att en av ledamöterna utses på förslag av överbefälhava
ren och statspolisintendenten gemensamt. En sådan ledamot förutsättes äga
insikt i och erfarenhet av säkerhetstjänst. Det förutsättes slutligen att bola
get sluter avtal med överbefälhavaren och andra myndigheter inom total
försvaret för reglering av vissa närmare angivna säkerhetsfrågor inom bola
gets verksamhetsområde under skärpta lägen och i krig.
Bortsett från de inskränkningar i bolagets rörelsefrihet som kan bli
följden av avtal av nyss angivet slag bör enligt promemorian bolaget ej vara
begränsat i sin verksamhet av andra lagar och bestämmelser än vad som
gäller för företag i allmänhet. Staten bör sålunda utöva sitt inflytande på
rörelsen i egenskap av aktieägare på bolagsstämma.
Bolagets verksamhet — som bör omfatta bevakningsrörelse, säkerhets- och
kontrolltjänst samt därmed jämförlig verksamhet — bör enligt promemorian
vidare vara fullt affärsmässigt inriktad. I den mån statsmakterna önskar
ålägga bolaget några uppgifter som innebär avsteg härifrån anses detta böra
ske genom avtal mellan staten och bolaget. Om det av beredskapsskäl anses
Kungl. Maj.ts proposition nr 108 år 19Gb
7
erforderligt att bolaget förses med särskild utrustning, som icke ekono
miskt kan utnyttjas i bolagets fredsproduktion, bör bolaget erhålla särskild
ersättning härför.
Bolagsordningen bör enligt promemorian fastställas av Kungl. Maj:t.
Ändringar i bolagsordningen bör likaså fastställas av Kungl. Maj :t.
I bolagsordningen bör vidare enligt promemorian anges att bolaget skall
svara för att bevakningspersonalen ges sådan utbildning och bevaknings-
anordningarna sådan standard, att de kvalifikationskrav i förevarande av
seenden som uppställts av försvarets bevakningstekniska kommitté blir
uppfyllda.
Prissättningen på av bolaget utförda tjänster, lönesättning m. m. för per
sonalen förutsättes enligt promemorian komma att anpassas till rådande
marknadsläge. I viss utsträckning måste emellertid beaktas, att de utförda
tjänsterna avses få en kvalitet som förutsätter genomsnittligt större krav på
utbildning och kompetens hos väktarpersonalen än vad allmänna marknaden
för närvarande vanligtvis erbjuder.
Bolagets aktiekapital har enligt promemorian ansetts kunna upptas till
ett relativt lågt belopp med hänsyn till att erforderliga investeringar är rela
tivt obetydliga. Anskaffning av tyngre utrustning eller kostnadskrävande
anordningar anses nämligen icke erforderlig. Endast lokaler för administra
tion och eventuellt för installation av centrallarm samt för materiellager,
jour- och väktarrum torde behövas. I promemorian förutsättes, att lokal
frågan bör kunna lösas genom förhyrning. De största kostnaderna torde
gälla eventuell installation av larmcentraler samt nyuppläggning av kläd
lager.
Huvuddelen av kostnaderna för det nya bolaget kommer enligt promemo
rian att utgöras av löner och arvoden till anställda samt allmänna omkost
nader. Dessa kostnader är kortfristiga och bör kunna täckas genom månads-
eller kvartalsvis inflytande avgifter från kunderna. Avgifterna förutsättes
regelmässigt inflyta förskottsvis. Ett nystartat företag inom den relativt
bunda vaktmarknaden anses dock kunna behöva ett startkapital med
marginaler för bland annat ackvisition, provisorier i fråga om förhyrning,
nyutbildning av personal samt lageruppbyggnad av materiel och bekläd
nadspersedlar, nyekipering för väktarpersonalen in. m. Med hänsyn härtill
och för att möjliggöra vidareutveckling av bolagets rörelse bör man enligt
promemorian räkna med ett rörelsekapital om högst 3,0 milj. kr.
I promemorian föreslås, att finansieringen av det nya bolaget sker på
följande sätt. Det egna kapitalet i bolaget bör bestämmas till 180 000 kr.,
varav 150 000 kr. utgör aktiekapital och 30 000 kr. en reservfond som tillska
pas genom alt aktierna övertecknas med 20 procent. I övrigt bör bolaget
finansieras genom lån som upptages i kreditinstituten. Staten anses böra
ställa garanti för lånebeloppet.
För budgetåret 1964/65 erfordras sålunda enligt departeinentspromemo-
Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 196b
8
rian, att a kapitalbudgeten under fonden för statens aktier ett investerings-
anslag av 180 000 kr. upptages för teckning av aktier i det statliga vakt
bolaget. Vidare bör enligt promemorian riksdagens medgivande inhämtas att
statsgaranti beviljas för lån till bolaget intill ett belopp av 3,0 milj. kr.
Den personal som för närvarande är civilanställd hos myndigheterna för
att utföra bevakning (portvakter, nattvakter m. fl.) i syfte att förebygga
stöld, brand, överfall och sabotage eller att utöva säkerhetskontroll för be
sökande m. m. bör enligt promemorian efter hand överföras till andra upp
gifter inom myndigheten eller övergångsvis kvarstå i tjänst. Vederbörande
bör emellertid enligt promemorian äga att övergå till det nya vaktbolaget
på de villkor som gäller för anställning i bolaget.
Yttranden
Av remissmyndigheterna tillstyrker
försvarets civilförvaltning
och
polis
beredningen
att ett statligt vaktbolag bildas, medan
överbefälhavaren
ställer
sig tveksam härtill.
Statskontoret
anser, att ytterligare utredning främst
rörande de ekonomiska aspekterna erfordras.
Polisberedningen
anför, att en för hela totalförsvaret rationell samord
ning av den stationära bevakningen synes möjlig inom ramen för ett stat
ligt vaktbolag. Det synes beredningen även vara möjligt att genom tillska
pandet av en sådan organisation uppnå den effektivisering som är nödvän
dig på detta område. Beträffande styrelsens sammansättning anser bered
ningen angeläget, att rikspolisstyrelsen blir representerad. Detta är moti
verat såväl med hänsyn till den samordning med den rörliga bevaknings-
och utryckningsstyrkan och polisverksamheten i övrigt som måste äga rum
som till de erfarenheter och synpunkter i övrigt som från polishåll kan till
föras styrelsen.
I anslutning till att enligt departementspromemorian förutsatts alt den för
bevakningen av visst skyddsföremål ansvariga myndigheten själv skall
kunna bestämma bevakningens omfattning och utförande framhåller
för
svarets civilförvaltning
vikten av att vid ändrad bevakningsorganisation
myndighets ansvar för det egna skyddsföremålet icke beskäres varken vad
avser fast eller rörlig bevakning. Enligt promemorian skall vidare myndig
het i första hand anlita det statliga bolaget. Föreskrifter av sådant innehåll
torde emellertid enligt civilförvaltningen icke stämma väl överens med ut
talandet att bolagets verksamhet bör vara fullt affärsmässigt inriktad. Civil
förvaltningen tillstyrker emellertid att föreskrifter av angivet innehåll utfär
das med hänsyn till att såsom förut sagts bevakning genom privata vakt
bolag är olämpligt ur säkerhetssynpunkt. Civilförvaltningen förutsätter, att
om ett statligt vaktbolag bildas från och med den 1 juli 1964, berörda myn
digheters ökade behov av att bestrida kostnader för bevakning från om-
kostnadsanslag beaktas. — Därest erfarenheterna av ett statligt vaktbolags
verksamhet visar sig bli positiva, kan det enligt civilförvaltningens mening
Kungl. Maj. ts proposition nr 108 år 196k
finnas anledning att utreda förutsättningarna för att driva även städnings- arbete i bolagsform.
Överbefälhavaren
erinrar om att enligt departementspromemorian det
planerade vaktbolaget skall svara för den fasta bevakningen, under det att polisväsendet skall ombesörja den rörliga. Enligt överbefälhavarens uppfatt ning synes det från lednings- och organisatorisk synpunkt mest fördelaktigt och effektivt att båda bevakningsfunktionerna -— den fasta och den rörliga — åvilar en och samma organisation, överbefälhavaren anför, att en lösning av den rörliga bevakningen enligt promemorians förslag förutsätter, att verk samheten bedrives av en särskilt avdelad polisstyrka, som icke ges annan arbetsuppgift än bevakningstjänst, samt att garanti skapas för att de mili tära kraven blir uppfyllda (omfattande bland annat frekvens, utförande samt sättet för kontroll av verksamheten).
Om — såsom förutsättes i promemorian — prissättningen göres enligt marknadsläget befaras även förslaget om ett vaktbolag för krigsmaktens del kunna medföra ökade kostnader i jämförelse med det förslag överbefäl havaren ingivit.
Överbefälhavaren framhåller vidare, att dispositionsrätten över vaktper sonalen måste säkras vid kupp, mobilisering och beredskapstillstånd samt i krig. Även under fredstid är det nödvändigt att bevakningstjänsten kan fortgå kontinuerligt. Detta förhållande kräver enligt överbefälhavaren sär skild uppmärksamhet vid införande av nya regler för offentliga tjänste mäns förhandlingsrätt.
Därest ett statligt vaktbolag bildas, är det dessutom enligt överbefälhava ren angeläget att garantier skapas för att verksamheten icke bedrives så att konkurrensen om personal medför att andra för krigsmakten vitala intres sen sätts på spel.
Sammanfattningsvis anför överbefälhavaren, att en lösning av bevak- ningsproblemen är möjlig enligt promemorians förslag men att det jäm fört med överbefälhavarens tidigare förslag icke synes innebära några för delar för krigsmakten.
Statskontoret
anför, att eu effektiv och samordnad ledning är av största
betydelse för den verksamhet varom här är fråga. Att kravet på sådan led ning bäst tillgodoses, därest ansvaret för såväl den rörliga som den sta tionära bevakningen ålägges ett enda organ är enligt statskontoret natur ligt. Detta utesluter emellertid ej att ledningskravet kan tillgodoses även med den uppdelning av verksamheten, som förutsättes i departementsprome morian. Däri föreslagen organisation skulle emellertid — enligt ämbetsver kets uppfattning — medföra vissa praktiska svårigheter. Bland annat måste beaktas de krav som speciellt kuppförsvaret kan komma att ställa. För huvudintressenten, försvarsmakten, blir det med ett sådant system fråga om förhandlingar och kontakter med dels polismyndigheter, dels ett bolag i stället för ett direkt utövande av befälsrätt. Statskontoret anför, alt eu
Kungl. Maj.ts proposition nr 108 år 106i
10
eventuell utökning av bevakningsorganisationens intresseområde till att
omfatta även civila statliga skyddsföremål naturligen påverkar organets
organisatoriska ställning och förankring.
Betydelsefullt är vidare enligt statskontoret att prövning och antagning
av bevakningspersonal utföres på ett betryggande sätt. Detta kan enligt
statskontoret ske, även om nu föreslagen »delad» organisation genomföres.
Även kravet på en effektiv utbildning torde, såvitt statskontoret kan bedöma,
kunna tillgodoses med nu föreslagen organisation.
Vad angår de ekonomiska aspekterna anför statskontoret, att försla
get om bolagsform såsom den lämpligaste organisationsformen bland annat
synes grunda sig på uppfattningen, att statsmakterna därigenom skulle få
bättre grepp om kostnaderna för bevakningen och att kostnaderna skulle
kunna nedbringas genom konkurrens på »vaktmarknaden». Det statliga
bolaget kommer emellertid, såvitt statskontoret kan finna, att i praktiken
bli ett monopolföretag, vars prissättning blir tämligen oberoende av rådande
marknadsläge och vars verksamhet ej lär åstadkomma avsedd stimulans av
konkurrensen på ifrågavarande marknad.
Statskontoret anser, att de ekonomiska förhållandena inte är tillräckligt
klarlagda. I varje fall anser statskontoret, att det av promemorian ej kan
dragas några slutsatser beträffande det ekonomiska utfallet av där före
slagen organisation.
Med hänsyn till frågan om ansvar m. m. är det enligt statskontoret ej
heller oviktigt om tjänstemanna- eller annan anställning kommer i fråga.
Detta spörsmål, som bland annat påverkar en eventuell bolagsbildning, har
ej berörts i promemorian. Det kan enligt statskontorets uppfattning ifråga
sättas om ett aktiebolag är en lämplig organisationsform med tanke på den
speciella produktion icke av marknadsprodukter utan av säkerhetstjänst,
varom här är fråga.
Bevaknings AB Sccnritas
framlägger i en den 27 februari 1964 dagteck-
nad skrift vissa synpunkter på det i departementspromemorian framlagda
förslaget. Sammanfattningsvis anföres bland annat, att — om det anses
erforderligt att skärpa bevakningen vid militära skyddsföremål i Stock
holm — vinnes icke någon ökad säkerhet genom att anlita ett nyetablerat
och i bevakningsfrågor oerfaret statligt vaktbolag. Någon skillnad beträf
fande väktarpersonalens ställning och kvalifikationer inträder icke genom
att staten i dylikt fall blir aktieägare. Genom auktorisationsmyndigheten
och såsom beställare har staten vidare alla möjligheter till den insyn i de
privata, auktoriserade bevakningsbolagen, som erfordras för en betryggande
kontroll av verksamheten. Från denna utgångspunkt synes det rationella
alternativet endast vara, att militärmyndigheterna till sig knyter i offentlig
tjänst anställd bevakningspersonal, som har att arbeta under ämbets- eller
tjänstemannaansvar samt i övrigt är underkastade reglerna för statliga
befattningshavare.
Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1961
11
I fråga om de civila skyddsföremålcn anför Securitas, att det synes svårt att inse behovet av att nybilda ett statsägt vaktbolag. En servicefunktion som bevakningstjänsten är icke någon naturlig uppgift för statsdrift. Några sä kerhetsskäl kan enligt Securitas i detta fall ej med fog åberopas.
I fråga om de ekonomiska aspekterna anser Securitas att ett statligt vaktbolag med så litet underlag som en årsomsättning av 6 milj. kr. och med bevakningsobjekten utspridda blir för litet för att verksamheten skall kunna drivas rationellt ur ekonomisk synpunkt. Svårigheter torde vidare uppkomma att i ett så litet företag till rimliga kostnader ombesörja erfor derlig utbildning och kontroll. Sannolikt blir resultatet, att de statliga ver ken kommer att få betala en högre avgift för bevakningen än vad nu är fallet samtidigt som — åtminstone under en icke obetydlig övergångstid — bevak ningens kvalitet blir mindre tillfredsställande. Stora svårigheter torde även uppkomma att under rådande förhållanden i Stockholm nyrekrytera och utbilda en arbetsledare- och väktarpersonal uppgående till något eller några hundratal personer.
Ur principiella synpunkter finner Sccuritaskoncernen det slutligen olämp ligt, att staten på områden, där hittills fri konkurrens varit rådande, inrättar monopol företag, vars ekonomiska möjlighet att existera skall garanteras, icke genom låga priser och god kvalitet, utan genom offentliga direktiv till berörda myndigheter att utestänga den privata konkurrensen. Ett statligt »affärsinriktat» vaktbolag skulle härigenom redan från början få en skev ställning och en dålig utgångspunkt ur effektivitetssynpunkt.
Departementschefen
I det föregående har jag i korthet redogjort för bevakningstekniska kommitténs förslag till samordning och effektivisering av bevakningen av vissa militära skyddsföremål i Storstockholm samt för de remissyttranden som lämnats över betänkandet. Jag har vidare redogjort för innehållet i en inom försvarsdepartementet utarbetad promemoria angående bildande av ett statligt vaktbolag samt för de yttranden som avgivits över prome morian.
Bevakningstekniska kommittén har konstaterat, att vissa brister från sä kerhetssynpunkt föreligger i nuvarande bevakningsorganisation, främst genom att enskilda vaktföretag har en väsentlig insyn i militära anlägg ningar, att vaktpersonalen är av ojämn kvalitet och i många fall har brist fällig utbildning samt att bevakningen saknar enhetlig ledning. Kommitténs förslag innebär i huvudsak, att bevakningen av militära skyddsföremål inom Storstockholm skall samordnas i en bevakningsorganisation under ledning av en särskild bevakningschef under försvarsområdesbefälhavaren. I organi sationen förutsättes ingå bland annat en rörlig bevaknings- och utrycknings styrka utrustad med radiobilar. Vid remissbehandlingen av kommitténs för slag har som tidigare anförts statspolisintendenten och polisberedningen
Kungl. Maj.ts proposition nr 108 år 196b
12
anfört, att uppgifterna för den föreslagna rörliga bevakningsstyrkan när
mast bör ankomma på polisväsendet.
I den inom försvarsdepartementet utarbetade promemorian anföres, att
vid ärendets beredning inom departementet övervägande skäl ansetts tala
för uppfattningen att den föreslagna rörliga styrkan för bevakning och ut-
ryckningsberedskap m. m. bör tillhöra polisen, övertygande skäl föreligger
vidare enligt promemorian för att den i huvudsak stationära bevakningen
bör effektiviseras. Enligt promemorian bör en fristående organisation ska
pas, ett statligt bolag, som mot betalning för tjänsterna tillhandahåller
myndigheterna — militära som civila — önskad bevakning.
Av de myndigheter som yttrat sig över departementspromemorian tillstyr
ker försvarets civilförvaltning och polisberedningen, att ett statligt vakt
bolag bildas, överbefälhavaren anser, att en lösning av bevakningsproblc-
men är möjlig enligt det i promemorian framlagda förslaget men att detta
jämfört med bevakningstekniska kommitténs av överbefälhavaren biträdda
förslag icke synes innebära några fördelar för krigsmakten. Statskontoret
anser, att ytterligare utredning främst rörande de ekonomiska aspekterna
erfordras.
För egen del vill jag understryka angelägenheten av att bevakningen av
statliga skyddsföremål förbättras. Bevakningstekniska kommittén har kon
staterat betydande brister i bevakningen av militära skyddsföremål. Lik
nande förhållanden torde råda ifråga om bevakningen av andra statliga
skyddsföremål. Vad nu sagts torde gälla icke blott Storstockholmsområdet
utan landet i dess helhet.
Bevakningsorganisationen kan utformas på olika sätt. Väsentligt måste
vara att organisationen från totalförsvarets synpunkt gestaltas så att effek
tivitet och samordning säkerställs, överbefälhavarens och bevakningstek
niska kommitténs förslag till organisation synes från krigsmaktens synpunkt
lämpligt utformat. Det kan emellertid ifrågasättas, om resurserna tillvara
tas effektivast med hänsyn till samtliga statliga bevakningsbehov.
Enligt min mening säkerställes en från totalförsvarets synpunkt rationell
samordning av bevakningen av såväl militära som civila skyddsföremål bäst,
om bevakningsorganisationen blir densamma för båda kategorierna av
skyddsföremål.
Då jag delar statspolisintendentens och polisberedningens uppfattning att
rörlig bevakning ingår i polisens brottspreventiva verksamhet, förutsätter
jag att sådan bevakning av såväl militära som civila skyddsföremål anknytes
till polisen. Jag utgår vidare från att rikspolisstyrelsen vid den närmare ut
formningen av verksamheten samråder med berörda myndigheter.
En motsvarande samordning och effektivisering av den stationära be
vakningen av olika statliga skyddsföremål bör åstadkommas. Detta bör ske
genom att en enhetlig organisation bildas för bevakningsuppgifterna. Sam
tidigt bör emellertid myndigheternas ansvar för bevakning och säkerhet
inom deras lokaler inte rubbas. Det är också önskvärt att kostnaderna för
Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 196i
13
myndigheternas verksamhet så långt möjligt särredovisas för varje myn
dighet. Dessa önskemål kan enligt min mening smidigt tillgodoses genom
den i departementspromemorian angivna lösningen att bilda ett statligt
bevakningsbolag.
För bildandet av ett statligt bevakningsbolag talar även att vaktmark-
naden i Sverige för närvarande domineras av ett privat koncernföretag. Till
komsten av ett statligt företag bör stimulera till konkurrens och därmed
vara till fördel ur kostnadssynpunkt. Som förtydligande bör tilläggas att
konkurrensförhållande kommer att föreligga beträffande den statliga sek
torn i stort. Av säkerhetsskäl är det däremot som förut sagts mindre lämp
ligt att privata företag har insyn i anläggningar av särskild betydelse från
försvarssynpunkt.
Beträffande de ekonomiska förutsättningarna för bolagsbildningen må
anföras att en utgångspunkt varit att bevakning av vissa från totalförsvars
synpunkt ömtåliga objekt skall ombesörjas av staten. Statskontoret har
tillstyrkt att en särskild organisation bildas för bevakning av krigsmak
tens skyddsföremål. Det finns inte någon rimlig anledning antaga att kost
naderna för bevakningsorganisationen skulle öka om bevakningen organi
seras i aktiebolagsform. Verkställda jämförelser bestyrker detta. Vad säker
hetsfrågorna angår bör det erinras om att varken polisberedningen eller
överbefälhavaren anfört betänkligheter mot aktiebolagsformen av säkerhets
skäl.
Inom bolagsformens ram bör enligt min mening erforderliga garantier
kunna skapas för att de militära kraven på beredskap och kvalificerad
bevakning tillgodoses.
I enlighet med vad jag sålunda anfört föreslår jag, att ett statligt bolag
för bevakning m. in. bildas. Bolaget, i vilket staten bör vara ensam aktie
ägare, bör ha till uppgift att utan vinstsyfte driva bevakningsrörelse, säker
hets- och kontrolltjänst o. d. Bolagets verksamhet bör påbörjas snarast
efter den 1 juli 1964.
Förutsättningarna för att bilda ett statligt vaktbolag är, som framgår av
departementspromemorian, hittills undersökta endast i fråga om Storstock
holmsområdet. Åtgärder för effektivisering av bevakningen kan emellertid
behöva vidtas över hela landet. Innan det statliga vaktbolagets verksamhet
utvidgas till andra delar av landet bör förutsättningarna härför från ekono
miska synpunkter liksom säkerhetsfrågorna noggrant prövas.
I det föregående har jag anfört, att den rörliga bevakningen i princip bör
ankomma på polisen. Huvuduppgifterna för polisen kommer härvid att vara
att kontrollera huruvida obehörig berett sig tillträde till eller vistas inom
skyddsföremålet samt att i möjligaste mån förebygga inbrott, obehörig in
syn, skadegörelse och brand in. in. ävensom att, om något hänt eller befaras
hända, vidta erforderliga åtgärder. Den rörliga bevakningen kommer härvid
att begränsas till objektets »ytterskal» för kontroll av huruvida detta är
brutet eller inte. Verksamheten inom skyddsobjektet kommer däremot att
Kungl. Maj. ts proposition nr 108 år 1964
14
ankomma på den s. k. fasta eller stationära bevakningen. Polisen skall vi
dare svara för utryckningsberedskap. Det säger sig självt att gränserna mel
lan den rörliga och fasta bevakningen i förevarande sammanhang endast
kan anges i stora drag. Det torde enligt min mening lämpligen böra åligga
den centrala polismyndigheten och det nya vaktbolaget att i samråd med
berörda myndigheter i detalj reglera hur arbetsuppgifterna skall fördelas.
För att underlätta en ändamålsenlig samordning bör lämpligen, som polis
beredningen föreslagit, rikspolisstyrelsen vara företrädd i aktiebolagets
styrelse.
I bolagsordningen bör -— i syfte att tillgodose kraven på beredskap
och kvalificerad bevakning — anges, att bolaget skall svara för att dess per
sonal får erforderlig utbildning och att bevakningsanordningarna håller
erforderlig standard. Bolagsordningen bör godkännas av Kungl. Maj :t.
I enlighet med vad som anförts i promemorian förutsätter jag vidare, att
vissa säkerhetsfrågor inom bolagets verksamhetsområde under skärpta lägen
och i krig regleras genom avtal. Krigsmakten bör vara företrädd i bolagets
styrelse.
Bortsett från de inskränkningar i bolagets rörelsefrihet, som kan bli
följden av avtal av nyss angivet slag, bör bolaget ej begränsas i sin verk
samhet av andra lagar och bestämmelser än sådana som gäller för företag
i allmänhet. Staten bör sålunda utöva sitt inflytande på rörelsen i egenskap
av aktieägare på bolagsstämma. Bolagets verksamhet — bevakningsrörelse,
säkerhets- och kontrolltjänst samt därmed jämförlig verksamhet — bör
vara fullt affärsmässigt inriktad. I den mån bolaget ålägges några uppgifter,
som innebär avsteg härifrån, bör detta ske genom avtal mellan staten och
bolaget. Anses det av beredskapsskäl erforderligt att bolaget förses med
särskild utrustning, som icke ekonomiskt kan utnyttjas i dess fredsproduk-
tion, bör bolaget, såsom anförts i promemorian, erhålla särskild ersättning
härför. I övrigt förutsätter jag, att prissättningen på bolagets tjänster och
lönesättningen m. m. för personalen kommer att anpassas till rådande mark
nadsläge.
För att skapa garantier för att det nya bolaget får svara för den bevak
ning av lokaler, som statliga myndigheter och institutioner i Storstockholm
av
säkerhetsskäl
är i behov av, bör myndighet, vars verksamhet är av sär
skild betydelse från försvarssynpunkt, kunna åläggas att icke efter den
30 juni 1964 teckna eller förnya avtal med privat vaktbolag om bevakning.
Det torde få ankomma på Kungl. Maj :t att utfärda erforderliga föreskrifter
härom.
Bolagets aktiekapital har enligt promemorian ansetts kunna upptas till
ett relativt lågt belopp med hänsyn till att erforderliga investeringar är
relativt obetydliga. Huvuddelen av kostnaderna för det nya bolagets verk
samhet kommer vidare att utgöras av löner och arvoden till anställda samt
allmänna omkostnader. Dessa kostnader är kortfristiga och bör kunna
täckas genom månads- eller kvartalsvis inflytande avgifter från kunderna.
Kungl. Maj.ts proposition nr 108 år 196i
15
Ett nystartat företag inom. den relativt bundna vaktmarknaden anses dock
enligt promemorian kunna behöva ett startkapital med marginaler för ackvi-
sition, nyutbildning av personal samt lageruppbyggnad av materiel m. in.
Med hänsyn härtill bör man enligt promemorian räkna med ett rörelse
kapital om högst 3,0 milj. kr. Det föreslås, att det egna kapitalet i bolaget
bestämmes till 180 000 kr., varav 150 000 kr. utgör aktiekapital och 30 000
kr. en reservfond som tillskapas genom att aktierna övertecknas med 20
procent. I övrigt bör bolaget finansieras genom lån som upptages i kredit
instituten. Staten anses böra ställa garanti för lånebeloppet, 3,0 milj. kr.
För egen del biträder jag de beräkningar som framlagts i promemorian
och de förslag som där framlagts rörande finansiering m. m. För budgetåret
1964/65 bör i enlighet härmed å kapitalbudgeten under fonden för statens
aktier anvisas ett investeringsanslag av 180 000 kr. för teckning av aktier
i det statliga vaktbolaget. Vidare bör riksdagens medgivande inhämtas att
bevilja statsgaranti för lån till bolaget intill ett belopp av 3,0 milj. kr.
Såsom anförts i promemorian bör den personal som för närvarande är
civilanställd hos myndigheterna för bevakningsuppgifter och för säkerhets
kontroll för besökande m. m. efter hand överföras till andra uppgifter inom
myndigheten eller övergångsvis kvarstå i tjänst. Självfallet bör vederbörande
emellertid kunna övergå till det nya vaktbolaget på de till den öppna mark
naden anpassade villkor som förutsättes gälla.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t måtte
föreslå riksdagen att
a) godkänna vad jag i det föregående anfört rörande sam
ordning och effektivisering av bevakningen av statliga
skyddsföremål m. m.;
b) bemyndiga Kungl. Maj :t att vidtaga erforderliga åtgär
der för bildandet av ett statligt aktiebolag för bevakning
in. m.;
c) till
Aktieteckning i ett statligt aktiebolag för bevak
ning m. m.
för budgetåret 1964/65 å kapitalbudgeten under
fonden för statens aktier anvisa ett investeringsanslag av
180 000 kr.; samt
d) bemyndiga fullmäktige i riksgäldskontoret att ikläda
staten garanti intill ett belopp av högst 3 000 000 kr. för
krediter till ett statligt aktiebolag för bevakning m. m.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med
instämmande av statsrådets övriga ledamöter hem
ställt förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att
till riksdagen skall avlåtas proposition av den ly
delse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Hugo Grimlund
Kungl. Maj.ts proposition nr 108 år 196h