Prop. 1965:154
('angående avtal om in\xad rättande och drift av ett forsknings- och ett service\xad organ på vatten- och luftvårdsområdet',)
Kimgl. Maj.ts proposition nr 154 år 1965
1
Nr 154
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående avtal om in
rättande och drift av ett forsknings- och ett service organ på vatten- och luftvårdsområdet; given Stock holms slott den 22 oktober 1965.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över jordbruksärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
Eric Holmqvist
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att Kungl. Maj :t bemyndigas godkänna ett avtal som träffats med Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforskning om inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan på vatten- och luftvårdsområdet. Forskningsorganets uppgifter skall avse problem, som sammanhänger med industriell drift, och därmed närbesläktade frågor inom tätbebyggelse. Stiftelsen åtar sig att skapa ett serviceorgan i aktiebolags form, vars ändamål skall vara att mot ersättning utreda industriers, kom muners och allmänna organs problem rörande vatten- och luftvård.
Enligt avtalet, som gäller för tiden den 1 januari 1966—.den 31 december 1970, skall staten och stiftelsen dels vardera bidra med hälften av institu tets driftkostnader på 1 050 000 kr. per budgetår, dels vardera utge engångs- anslag på 210 000 kr. för utrustning av institutets forskningslaboratorium.
Till bidrag till förevarande forskningsinstitut förordas att på tilläggs- stat I till riksstaten för innevarande budgetår anvisas ett förslagsanslag av 473 000 kr.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1965. 1 samt. Nr 151
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 15i år 1965
Utdrag av protokollet över jordbruksärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats
rådet på Stockholms slott den 22 oktober 1965.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Andersson, Lindström, Kling, Skoglund, Edenman, Johansson,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Erig Nilsson, Lundkvist,
Gustafsson.
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Holmqvist, anmäler efter
gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga angående avtal
om inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan på vatten-
och luftvårdsområdet och anför.
I. Inledning
I skrivelse den 9 september 1964 har Sveriges industriförbund framlagt
förslag om inrättande och drift av ett av industrien och staten gemensamt
finansierat institut för vatten- och luftvårdsforskning. I anslutning till
forskningsinstitutet har enligt förslaget planerats ett serviceorgan inom
samma område, vars verksamhet skulle bli självfinansierande.
Efter remiss har yttranden avgivits av statens vatteninspektion, statens
luftvårdsnämnd, väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, statens tekniska forsk
ningsråd, statens naturvetenskapliga forskningsråd, styrelsen för lantbruks-
högskolan, styrelsen för skogshögskolan, styrelsen för veterinärhögskolan,
universitetskanslersämbetet, 1964 års naturresursutredning, Ingeniörsve-
tenskapsakademien och statens institut för folkhälsan.
Genom beslut den 11 februari 1965 bemyndigade Kungl. Maj :t chefen för
jordbruksdepartementet att tillkalla en sakkunnig för att uppta förhand
lingar angående inrättande av ett institut för vatten- och luftvårdsfönsk
ning och -— under förbehåll av Kungl. Maj :ts godkännande —• för statsver
kets räkning ingå avtal angående inrättandet av ett sådant institut. Med
stöd av detta bemyndigande tillkallades såsom förhandlingsman generaldi
rektören Börje Lundgren och såsom expert professorn Bror Rexed. För
handlingsmannen har avlämnat dels en den 15 oktober 1965 dagtecknad
promemoria om inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan
på vatten- och luftvårdsområdet (stencil Jo 1965:8), dels ett — under
3
förbehåll av bl. a. Kungl. Maj :ts godkännande — med Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforskning slutet avtal för tiden den 1 januari 1966— den 31 december 1970 angående inrättande och drift av ett forskningsinsti tut, benämnt Institutet för vatten- och luftvårdsforskning, och ett service organ. Härjämte har förhandlingsmannen överlämnat förslag till stadgar för institutet. Avtalet torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga.
Kungl. Maj. ts proposition nr 15i år 1965
II. Nuvarande förhållanden
År 1954 tillkom Skogsindustriernas vattenlaboratorium. Huvudman för laboratoriet är numera Stiftelsen Skogsindustriernas vattenskyddsforskning. Stiftelsen, som bildats av Svenska pappersbruksföreningen, Svenska cellu losaföreningen, Svenska Irämasseföi eningen och Svenska wallboardför- eningen, har till ändamål att i samarbete med dessa branschföreningar och deras medlemsföretag bedriva och befordra teknisk-vetenskaplig forskning beträffande skogsindustriernas avloppsvatten. Laboratoriets styrelse utgörs av Skogsindustriernas vattenskyddsråd.
Vid laboratoriet bedrivs forskning rörande sammansättningen av avlopps vatten från skogsindustrier. Vidare undersöks olika reningsmetoder samt avloppsvattnens inverkan på vattendragen. Laboratoriet är även sysselsatt med luftvårdsfrågor. Verksamheten är uppdelad på en forsknings- och en serviceavdelning. Forskningsverksamheten bekostas av de i stiftelsen ingå ende branschföreningarna. Under åren 1959—1963 utgick dock statsbidrag av prisutjämningsmedel med 300 000 kr. eller ungefär motsvarande en fjärde del av driftkostnaderna. Vidare utgick för 1964 statsbidrag av samma me del med 50 000 kr. Serviceverksamheten är självfinansierad genom att ut fört arbete debiteras uppdragsgivarna till laboratoriets självkostnad. Om sättningen i denna verksamhet uppgick 1964 till ca 600 000 kr.
Laboratoriet disponerar lokaler i Ingeniörsvetenskapsakademiens forsk- ningsstation vid tekniska högskolan i Stockholm.
III. Sveriges industriförbunds framställning m. m.
Framställningen. Industriförbundet framhåller, att problemen på vatten- och luftvårdsområdet tilldrar sig allt större uppmärksamhet. Detta gäller även inom andra branscher än skogsindustrien. Behov föreligger av en ge mensam forskningsinsats för olika industrigrenar. Som exempel härpå an ger förbundet studium av avloppsvattnets sammansättning och omfattning vid skilda typer av fabriker samt utvecklande av metoder för att reducera utsläppet av föroreningar. Påverkan på vattendragen genom organisk sub stans är en viktig del av skogsindustriens avloppsproblem men liknande
4
problem finns inom livsmedelsindustrien och viss kemisk industri. En an
nan fråga av stor omfattning inom många branscher är föroreningen genom
oljor. Giftverkan i vattendrag genom utsläpp av metalljoner, cyanider, orga
niska sulfider m. m. är också ett allvarligt problem vid många industrier.
Vidare är det bl. a. önskvärt att studera sammankopplingen av vatten- och
luftföroreningar. En luftförorening kan nämligen lätt överföras i en vatten
förorening och tvärtom.
Mot bakgrunden av det anförda föreslår industriförbundet, att den av för
bundet och Stiftelsen Skogsindustriernas vattenskyddsforskning bedrivna
verksamheten på vatten- och luftvårdsområdet breddas genom att för in
dustrien gemensamma forskningsorgan på detta område tillskapas. För än
damålet bör enligt förbundet inrättas dels ett forskningsinstitut, dels ett
servicelaboratorium i anknytning till institutet. Uppdelningen motiveras av
att forskningsverksamheten bör finansieras genom medel som bl. a. staten
tillskjuter, medan serviceverksamheten bör vara självfinansierad. Organen
avses emellertid stå under gemensam ledning.
Huvudmän för forskningsinstitutet bör vara staten och en
stiftelse, som bildas av Svenska pappersbruksföreningen, Svenska cellulo
saföreningen, Svenska trämasseföreningen, Svenska wallboardföreningen,
Bruksindustriföreningen, Svenska garveriföreningen samt enskilda företag,
vilka representerar Sveriges mekanförbund, Textilrådet och Sveriges ke
miska industrikontor.
Institutet föreslås stå under ledning av en styrelse med tio ledamöter. Av
dessa bör Kungl. Maj :t utse fem, däribland ordföranden som vid lika röste
tal skall ha utslagsröst, och stiftelsen fem. Styrelsen bör till sitt förfogande
ha en rådgivande expertnämnd. Institutet bör organiseras på en admi
nistrativ, en kemisk, en biologisk och en mätteknisk avdelning enligt föl
jande.
Kungl. Maj:ts proposition nr 154 år 1965
-4 dmin istrationen
Föreståndare ......................
arvode 35 000 kr.1 (1964 års löneläge)
Biträdande föreståndare.. .
»
30 000 » 1 (
»
»
)
1 teknisk assistent.............. . A 25
1 kamrer................................ . arvode 10 000 kr.
1 sekreterare ....................... . A 15
1 skrivbiträde...................... . A 7
Kemisk avdelning
1 avdelningschef.................. . B 1
1 forskningsingenjör ......... . A 25
1 » ......... . A 23
2 forskningsassistenter .. . . A 17
4 laboratoriebiträden......... . A 6
1 Avlöningskostnaden förutsätts belasta forskningsinstitutet och serviceorganet med unge
fär hälften vardera.
Kungl. Maj:ts proposition nr lök år 1965
5
Biologisk avdelning 1 avdelningschef.................... B 1 1 forskningsingenjör ........... A 25 1 » ........... A 23 2 laboratriser ......................... A12 2 laboratoriebiträden........... A 6
Mätieknisk avdelning 1 avdelningschef.................... A 25 1 forskningsassistent........... A 17 1 laboratoriebiträde ........... A 6
Driften av institutet beräknar industriförbundet komma att kräva ett medelsbehov av 1 milj. kr. per år enligt följande sammanställning (1964 års kostnadsläge).
Löner ...................................................................... 657 000 Arbetsgivaravgifter................................................ 79 000 Lokalhyra............................................................... 40 000 Driftkostnader........................................................ 90 000 Nyanskaffning av inventarier........................... 75 000 Resekostnader......................................................... 30 000 Konsultationer, oförutsedda utgifter ............. 29 000
Därjämte erfordras ett engångsbelopp av 400 000 kr. för utrustning till laboratoriet. Staten och stiftelsen bör svara för hälften var av driftkostna derna medan staten ensam svarar för utrustningskostnaden. Med hänsyn härtill föreslår förbundet att till institutets driftkostnader anvisas 500 000 kr. under ettvart av budgetåren 1965/66—1969/70. Vidare bör anvisas ett engångsanslag av 400 000 kr. till laboratorieutrustningen.
Serviceorganet bör enligt förbundet ägas helt av industrien och drivas i bolagsform. Bolagets styrelse förutsättes bestå av samma personer som är ledamöter i den förut nämnda stiftelsen. I laboratoriet bör ingå en avdelning för vattendragsundersökningar, en för fabrik sundersökningar, en för luftvårdsfrågor och en analysavdelning. Eftersom verksamheten skall vara självfinansierad avses staten ej böra svara för några kostnader för etablering eller drift av detta laboratorium.
Förbundet förutsätter, att både forskningsinstitutet och servicebolaget skall driva sin verksamhet i de lokaler som Skogsindustriernas vattenlabo ratorium nu förhyr av Ingeniörsvetenskapsakademien. Enligt förbundet har akademien ställt i utsikt att ytterligare lokaler kan få hyras vid behov.
Remissyttrandena. Remissinstanserna tillstyrker nära nog genomgående att det av industriförbundet föreslagna forskningsinstitutet in rättas. Eu avvikande ståndpunkt inlas endast av styrelsen för skogshögskolan. Styrelsen vitsordar i och för sig behovet av ökade resurser för eu inten-
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 154 år 1965
sifierad forskningsverksamhet på vatten- och luftvårdsområdet. Då styrel
sen emellertid anser, att forskningsprogrammet samt forskningsverksamhe
tens organisation och sättet för dess finansiering bör upptas till närmare
prövning i samband med kommande förslag av 1964 års naturresursutred-
ning finner den sig inte böra göra något uttalande i dessa frågor förrän de
belysts i ett större sammanhang. Denna uppfattning delas emellertid inte av
1964 års naturresursutredning, som särskilt övervägt om förslagets realise
rande kan tänkas föregripa några av utredningens kommande förslag men
funnit att så knappast kan bli fallet. Utredningen anför bl. a.
Det är utomordentligt angeläget, att alla möjligheter tillvaratas skynd
samt för att intensifiera forskningen på områden, där det redan bedrivs en
kvalificerad verksamhet, som är inriktad på väsentliga frågor. I förevarande
fall finns redan en basorganisation, som relativt enkelt kan byggas ut och
där erfarenheter samlats, som direkt kan komma en utvidgad verksamhet
till godo. Då dessutom staten förutsätts ha utslagsröst i styrelsen för insti
tutet behöver det inte uppstå några svårigheter att samordna institutets
verksamhet med arbetet i ett ev. kommande planeringsorgan för naturre-
sursforskningen.
Förslaget beträffande finansieringen av institutets driftkostnader har ej
toranlett någon erinran från remissinstansernas sida. Bl. a. anför Ingen-
iörsvetenskapsakademien, att den föreslagna kostnadsfördelningen mellan
staten och stiftelsen överensstämmer med den som tillämpas i andra insti
tut som organiseras under samarbete mellan stat och näringsliv och att
någon anledning att nu införa andra regler ej synes föreligga. Statens vat
teninspektion finner de sökta bidragsbeloppen vara i vart fall på något
längre sikt erforderliga om en sanering av vattenföroreningen skall kunna
uppnås. Vad gäller engångsbidraget till laboratorieutrustning finner väg-
och vattenbyggnadsstyrelsen det kunna övervägas om inte även detta bör
fördelas på staten och stiftelsen med hälften vardera.
Enligt Ingeniörsvetenskapsakademien har lokalmässiga möjligheter för
nen föreslagna utvidgade forskningsverksamheten skapats genom omdispo
sition av utrymmena i akademiens forskningsstation.
Industriförbundets förslag beträffande serviceorganet har ej för
anlett någon erinran från remissinstansernas sida.
19(>'i års naturresursutredning tinner den föreslagna samordningen av
iorskningsinslitulet och det ekonomiskt självbärande servicebolaget vara
rationell. Härigenom skapas enligt utredningen förutsättningar för att de
foi skningsresultat som erhålls vid institutet snabbt kan komma till prak
tisk användning. Genom den gemensamma ledningen kan vidare de båda
organens verksamhet integreras. Ingeniörsvetenskapsakademien finner det
vara lämpligt med uppdelning av verksamheten i en forsknings- och en
serviceavdelning så att kostnaderna för den konsulterande verksamheten
kan överblickas och dold subventionering av denna del undvikas.
Kungl. Maj.ts proposition nr tö'r år 1965
/
IV. Förhandlingsmannens förslag
Allmänt. Förhandlingsmannen framhåller, att föroreningarna av vatten
och luft samt åtgärder för att minska dessa föroreningar kommit att inta en
framskjuten plats i den under senare år alltmer intensitierade allmänna
debatten om naturvård och vård i stort av människans miljö. Härvid har
frågan om samarbete på skilda områden och samordning av pågående och
planerat forsknings- och utvecklingsarbete trätt i förgrunden. Det är utom
ordentligt angeläget att tillvarata alla möjligheter för att intensifiera forsk
ningen på ifrågavarande område.
Skogsindustriernas vattenlaboratorium är, framhåller förhandlingsman-
nen vidare, väl tillgodosett i fråga om såväl personal som teknisk och an
nan utrustning. Laboratoriet har under många år bedrivit en kvalificerad
verksamhet på vattenvårdens område. Sedan 1963 är laboratoriet verksamt
även på luftvårdens område och dess möjligheter att utvidga denna verksam
het måste bedömas vara goda.
Vid förhandlingarna har det enligt förhandlingsmannen varit angeläget
alt söka åstadkomma eu breddning av forskningsprogrammet till att avse
även föroreningsproblem, som sammanhänger med tätortsbebyggelse. Vida
re har det varit önskvärt att söka finna någon form för statligt inflytande i
servicebolaget. Härjämte har lokalfrågan tagits upp till överläggning och
övervägande.
Verksamheten. Institutet skall enligt avtalet ha till syfte att bedriva ve
tenskaplig forskning rörande vatten- och luftföroreningar samt rörande
skadeverkningarna av sådana föroreningar. Vidare skall institutet verka
för samordning och effektivisering av utvecklingsarbete för att minska ut
släpp av föroreningar samt för att öka insikten om nödvändigheten av
att begränsa vatten- och luftföroreningarna. Institutet skall i nu angivna
verksamhet samarbeta med universitet, tekniska högskolor och andra ve
tenskapliga institutioner samt med industriens organ på vatten- och luft-
vårdsområdet. Institutets forskningsuppgifter bör avse problem av nu nämnd
art, som sammanhänger med industriell dritt, och därmed närbesläktade
frågor inom tätbebyggelse.
1 avtalet och stadgarna för institutet har forskningsuppgifterna endast
angetts mera allmänt i enlighet med det föregående. Det bör enligt förhand
lingsmannen åligga styrelsen att närmare ange forskningsuppgifterna i ett
mera detaljerat forskningsprogram inom ramen för institutets uppgifter en
ligt avtalet och stadgarna. Härigenom vinns större frihet och smidighet i ar
betet och lättare anpassning av uppgifterna till institutets kapacitet alltefter
deras tillströmning och angelägenhetsgrad. I stadgarna har intagits eu be
stämmelse att institutet enligt ett av styrelsen fastställt allmänt forsknings
program skall bedriva forskningsarbeten, för vilka staten och stiftelsen be
8
strider kostnaderna enligt avtalet. Dessutom må särskilda forskningsarbe
ten på begäran av enskild uppdragsgivare bedrivas på de villkor och i den
omfattning, som styrelsen bestämmer. Institutet bör enligt stadgarna även i
lämplig omfattning medverka i sådan gemensam forskning, som bedrivs
utom institutet på områden vilka är av intresse för dess verksamhet. Bl. a.
skall detta ske genom samarbete med industriella laboratorier och delta
gande i forskningskommittéer. De resultat, som framkommer vid de enligt
det allmänna forskningsprogrammet utförda forskningsarbetena, skall, om
inte efter styrelsens bedömande särskilda hinder föreligger, stå till allmän
disposition och om så befinns lämpligt publiceras.
De i avtalet angivna föroreningsproblemen kommer, framhåller förhand
lingsmannen, att kräva sin lösning i en nära framtid. Det kan också för
väntas, att 1964 års naturresursutredning kommer att framlägga förslag i
fråga om forskningen rörande dessa problem. Härvid torde institutets verk
samhet komma in i bilden. Parterna är emellertid enligt förhandlingsmannen
överens om att institutet under den nu aktuella avtalsperioden måste be
gränsa sina forskningsuppgifter på tätbebyggelseområdet till problem med
anknytning till industriell verksamhet. Efter hand som institutets resurser
ökas bör emellertid forskningsprogrammet breddas. Härvid ifrågakommer
bl. a. vissa delar av strålskyddsforskningen.
Organisationen. Institutets angelägenheter skall enligt stadgarna handhas
av en styrelse, som består av ordförande och nio andra ledamöter. Kungl.
Maj :t utser ordförande efter hörande av Sveriges industriförbund samt fyra
av de övriga ledamöterna. Övriga fem ledamöter, vilka skall vara i aktiv
tjänst inom industrien eller till denna knutna organisationer, utses av stif
telsen. Styrelsens ordförande och övriga ledamöter utses för en tid av tre år
i sänder. Styrelsen utser inom sig vice ordförande. Vid sin sida äger styrel
sen tillsätta en rådgivande expertgrupp av tekniker och vetenskapsmän.
Vid institutet skall enligt avtalet finnas anställd en chef samt den per
sonal i övrigt som institutets styrelse bestämmer med hänsyn till behovet
och medelstillgången.
Finansiering m. m. Institutets driftkostnader har i avtalet angetts till
sammanlagt 1 050 000 kr. för budgetår eller 50 000 kr. mer än enligt indu
striförbundets tidigare beräkningar. Ökningen hänför sig till inträffad kost-
nadsstegring sedan år 1964.
Staten och stiftelsen skall enligt avtalet bidra med hälften vardera till
diittkostnaderna. Därjämte skall staten bidra med ett engångsanslag på
210 000 kr. för utrustning till institutets forskningslaboratorium under
förutsättning att stiftelsen anslår lika stort belopp.
Bidragen till driftkostnaderna skall enligt avtalet på yrkande av avtals
part under vissa förutsättningar kunna bli föremål för nya förhandlingar.
Detta gäller om ytterligare medel av särskilda skäl fordras för att utvidga
institutets verksamhet. Ett sådant skäl är den utvidgning som förutsätts
Kungi. Maj. ts proposition nr 154 är 11)65
9
bli nödvändig för att institutet skall klara de utvidgade uppgifterna för
tätorternas föroreningsproblem. Nya förhandlingar om bidragen skall även
kunna upptas om lönerna för befattningshavare, som är underkastade sta
tens allmänna avlöningsreglemente, allmänt ökas eller minskas med mer än
10 % jämfört med de för år 1965 gällande lönerna. Om stiftelsen förskotterar
erforderligt belopp för att möjliggöra att institutets verksamhet fullföljs i
oförminskad omfattning under tiden till dess staten efter förhandlingar ökar
sitt bidrag har parterna förutsatt att staten skall kunna i efterhand svara
för viss del av dessa ökade kostnader.
Institutet skall enligt avtalet äga motta anslag från annan än staten och
stiftelsen för särskilda forskningsuppgifter. Vidare skall institutet ha rätt
att åta sig särskilda forskningsuppdrag för annan än staten och stiftelsen
enligt kontrakt. Förhandlingsmannen framhåller i sammanhanget vikten av
att sådant särskilt forskningsarbete, som möjliggörs genom generösa anslag
eller förmånliga avtal med beställare, inte inkräktar på institutets egentliga
forskningsarbete. Det blir enligt förhandlingsmannen en viktig uppgift för
styrelsen att tillse att sådant intrång ej sker till nackdel för avtalsparterna.
Övriga frågor. Beträffande servicebolaget har i avtalet intagits bestäm
melser, enligt vilka institutets och bolagets verksamhet skall samordnas i
vissa frågor, t. ex. rörande personal, utrustning och lokaler. Vidare har
staten tillförsäkrats rätt att utse en ledamot i styrelsen för servicebolaget.
Om bristande resurser medför svårigheter för bolaget att tillgodose önske
mål om service har det förutsatts att uppdrag med anknytning till indu
striell verksamhet skall ges prioritet.
Avtalet innehåller även vissa regler om lokalfrågan. Enligt dessa förbinder
sig staten att — om de lokaler som Skogsindustriernas vattenlaboratorium
nu hyr av Ingeniörsvetenskapsakademien inte längre förslår — hyresfritt
ställa behövliga lokaler till förfogande för institutet. Likaså förbinder sig
staten att mot skälig hyra ställa lokaler i anslutning till institutets till ser
vicebolagets förfogande. Under förhandlingarna har framkommit, att AB
Atomenergis anläggningar i Studsvik, särskilt dess biologiska och meteoro
logiska avdelningar, med fördel skulle kunna användas för uppdragsforsk
ning. Det har emellertid enligt förhandlingsmannen ansetts att formerna
för utnyttjande av Atomenergis resurser ej bör bindas i avtalet. I stället bör
det ankomma på institutets styrelse att ta ställning härtill.
1 avtalet stadgas slutligen bl. a. att, om uppsägning från någondera sidan
ej sker senast ett år före avtalstidens utgång den 31 december 1970, avtalet
är förlängt på två år och därefter under samma förutsättning på två år i
sänder.
Kungl. Maj:ts proposition nr 154 år 1965
10
Kungl. Maj.ts proposition nr loi år 1965
V. Departementschefen
Vid anmälan av prop. 1965: 97 angående vatten- och luftvårdens organi
sation till årets vårriksdag berörde jag utvecklingen på vatten- och luftvår
dens område. Jag framhöll bl. a. att utvecklingen kännetecknades av att na
turen utsätts för en tilltagande förorening, som följer i den moderna tekni
kens och befolkningskoncentrationens spår. Av den redogörelse jag läm
nade framgick vidare bl. a., att den totala vattenförbrukningen i vårt land
sedan år 1930 fyrdubblats och sedan år 1950 fördubblats. Den ojämförligt
största vattenkonsumenten är industrien. På denna beräknas inte mindre än
80 % av den totala vattenförbrukningen falla. Vissa bedömningar som gjorts
beträffande den framtida vattenförbrukningen visar, att förbrukningen
kommer att stiga mycket kraftigt. Industrisektorns vattenkonsumtion be
räknas — enligt vad jag vidare framhöll — stiga i stort sett i takt med pro
duktionsökningen. Samtidigt utsätts våra vattentillgångar för en tilltagan
de förorening genom avloppsvatten från industrier och tätorter. Medan
ökningen av föroreningen till följd av kommunala avloppsutsläpp kunnat
hejdas genom anläggande av reningsverk har föroreningen genom det in
dustriella avloppsvattnet däremot ökat kraftigt. I fråga om luftförorening
arna framhöll jag att det torde vara klarlagt att de innebär risker för män
niskornas hälsa, varjämte de genom korrosion åstadkommer stora ekono
miska förluster. Rökutsläppen från industrier är en av de viktigaste käl
lorna för luftföroreningarna. Mot bakgrunden av den alltmer tilltagande
föroreningen av naturen — framför allt av vattnet och luften — framstod
enligt min mening föroreningsfrågan som en allt allvarligare samhälls
fråga.
I förutnämnda proposition skisserades ett handlingsprogram för det all
männas medverkan i natur- och miljövårdsarbetet. En viktig punkt i ett
sådant program borde enligt min mening vara att ställa ökade resurser till
förfogande för forskning och tekniskt utvecklingsarbete, som snabbt kan
nyttiggöras i det praktiska naturvårdsarbetet. I samband härmed erinrade
jag bl. a. om att en särskild utredning — 1964 års naturresursutredning
— tillsatts med uppgift att utreda och lägga fram förslag till eu ändamåls
enlig forskningsorganisation på naturresursområdet.
Som framgått av den tidigare redogörelsen har Sveriges industriförbund
framlagt förslag angående inrättande av ett av staten och industrien gemen
samt finansierat forskningsinstitut på vatten- och luftvårdsområdet. I an
knytning till institutet skulle upprättas ett serviceorgan, vars verksamhet
skulle bli självfinansierande. Förslaget har remissbehandlats och därvid
tillstyrkts av nära nog samtliga remissinstanser, däribland 1964 års natur
resursutredning. Härefter har tillkallats en förhandlingsman för att på sta
tens vägnar uppta förhandlingar med Sveriges industriförbund. Dessa för-
Kungl. Maj. ts proposition nr lök år 1965
11
handlingar har lett till att avtal träffats med Stiftelsen Industriens vatten-
och luftvårdsforskning om inrättande och drift av ett forsknings- och ett
serviceorgan på vatten- och luftvårdsområdet. Avtalet, som slutits under för
behåll av Kungl. Maj :ts godkännande, gäller tiden den 1 januari 1966—
den 31 december 1970. I anslutning därtill har upprättats förslag till stad
gar för institutet.
Det preliminära avtalet innebär, att det nuvarande Skogsindustriernas vat
tenlaboratorium ombildas till det i avtalet avsedda Institutet för vatten- och
luftvårdsforskning och att den vid nämnda laboratorium bedrivna verksam
heten breddas. Enligt avtalet skall det nya forskningsinstitutet ha till upp
gift att i samarbete med universitet, tekniska högskolor och andra veten
skapliga institutioner samt industriens organ på vatten- och luftvårdsområ
det bedriva vetenskaplig forskning rörande vatten- och luftföroreningar
samt rörande skadeverkningar genom sådana föroreningar. Vidare skall
institutet verka för samordning och effektivisering av utvecklingsarbetet för
att minska utsläpp av föroreningar samt för att öka insikten om nödvän
digheten av att begränsa vatten- och luftföroreningarna. Institutets forsk
ningsuppgifter skall avse problem av nu nämnd art, som sammanhänger
med industriell drift, och därmed närbesläktade frågor inom tätbebyggelse.
Enligt avtalet skall staten och stiftelsen bidra med hälften vardera till
institutets driftkostnader på sammanlagt 1 050 000 kr. för budgetår. Där
jämte åtar sig staten och stiftelsen att bidra med ett engångsanslag på
210 000 kr. vardera för utrustning av institutets forskningslaboratorium.
Vidare innehåller avtalet bestämmelser om att, om ytterligare medel av sär
skilda skäl fordras för att utvidga institutets verksamhet eller löneläget
för de anställda ändras på visst närmare angivet sätt, bidragen skall kun
na bli föremål för nya förhandlingar. Institutet skall äga motta anslag från
annan än staten och stiftelsen för särskilda forskningsuppdrag för annan
än staten och stiftelsen enligt kontrakt. Staten åtar sig att, om de lokaler
som Skogsindustriernas vattenlaboratorium nu hyr av Ingeniörsvetenskaps-
akademien och som är avsedda att användas av institutet, inte längre visar
sig tillräckliga, hyresfritt ställa behövliga lokaler till förfogande för institu
tet. Likaså förbinder sig staten att i anslutning till dessa lokaler ställa lo
kaler till serviceorganets förfogande mot skälig hyra.
Enligt avtalet skall vidare stadgar för institutet fastställas av Kungl.
Maj :t. Förhandlingsmannen har framlagt förslag till sådana stadgar. En
ligt dessa skall institutets angelägenheter handhas av en styrelse, som be
står av ordförande och nio ledamöter. Kungl. Maj:t skall utse ordförande,
efter hörande av Sveriges industriförbund, samt fyra av de övriga leda
möterna.
Enligt avtalet åtar sig stiftelsen att skapa ett serviceorgan i aktiebolags
form. Bolagets ändamål skall vara att mot ersättning verkställa undersök
ningar och utredningar av industriers, kommuners och andra allmänna or-
12
gans problem rörande vatten- och luftvård och tillhandagå med råd och an
visningar i hithörande frågor. Bolagets verksamhet skall inte ge mer vinst
än skälig ränta på nedlagt kapital. Staten skall äga utse en ledamot i sty
relsen för bolaget. Styrelserna för institutet och bolaget skall svara för att
dessas verksamhet samordnas på lämpligt sätt.
Avtalet träder i kraft den 1 januari 1966 under förutsättning dels att stif
telsen visat att dess intressenter gett bindande utfästelser om bidrag till
stiftelsen med minst 525 000 kr. per budgetår samt med minst 210 000 kr.
till laboratorieutrustning, dels att avtalet godkänts av Kungl. Maj :t. Av
talet förlängs på två år om det inte uppsägs senast ett år före avtalstidens
utgång och förlängs därefter under samma förutsättning på två år i sänder.
Som jag redan framhållit är det angeläget att insatserna för forskning
och tekniskt utvecklingsarbete inom vatten- och luftvårdsområdet ökas. Jag
vill i sammanhanget erinra om att i debatten om kvicksilverförgiftningarna
i naturen uppmärksamheten riktats mot industriutsläppen i våra vatten
drag. Ett samarbete mellan staten och industrien i den form som förelig
gande preliminära avtal innebär är enligt min mening ett betydelsefullt bi
drag till ansträngningarna att komma till rätta med de allvarliga proble
men rörande industriföroreningarna av vattnet och luften. Enligt förhand
lingsmannen har det varit angeläget att söka åstadkomma en breddning
av forskningsprogrammet till att avse även föroreningsproblem, som sam
manhänger med tätbebyggelse. Detta har också beaktats i avtalet såtillvida
att efterhand som institutets resurser ökas forskningsprogrammet kommer
att breddas.
Förhandlingsmannen har framhållit, att det under förhandlingarna fram
kommit, att AB Atomenergis anläggningar i Studsvik, särskilt dess biolo
giska och meteorologiska avdelningar, med fördel skulle kunna användas
för uppdragsforskning. Formerna för utnyttjandet av Atomenergis anlägg
ningar bör emellertid enligt förhandlingsmannen ej bindas i avtalet utan
det bör i stället ankomma på institutets styrelse att ta ställning härtill.
Avtalet, som utformats i huvudsak enligt de grunder som tillämpas i
fråga om s. k. branschforskningsinstitut, tillgodoser enligt min mening de
krav som bör ställas i samband med ett stöd till verksamhet av här ifråga
varande slag. Jag förordar därför att Kungl. Maj :t inhämtar riksdagens be
myndigande att för statens del godkänna avtalet. Därest under avtalstiden
behov av smärre jämkningar i avtalet skulle uppkomma, bör Kungl. Maj:t
äga för statens del besluta härom. Sådana jämkningar kan bli aktuella t. ex.
vid förskjutningar i löneläget. Jag har icke heller någon erinran mot vad
förhandlingsmannen anfört om samarbetet mellan forskningsinstitutet och
AB Atomenergi.
För ifrågavarande ändamål bör för budgetåret 1965/66 uppföras ett nytt
anslag med rubriken Bidrag till Institutet för vatten- och luftvårdsforsk-
ning. Liksom anslagen till flertalet befintliga branschforskningsinstitut
Kungl. Maj. ts proposition nr 154 år 1965
13
bör detta nya anslag vara förslagsanslag. Statens bidrag till institutets drift
för tiden den 1 januari—den 30 juni 1966 uppgår till 262 500 kr., Därtill
kommer engångsbidrag av 210 000 kr. för utrustning av institutet, vilket
bör anvisas under innevarande budgetår. Totalt erfordras för innevarande
budgetår alltså 472 500 kr.
Under åberopande av vad jag förordat i det föregående hemställer jag, att
Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen att
1) bemyndiga Kungl. Maj:t att godkänna avtalet med
Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforskning om
inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan
på vatten- och luftvårdsområdet
2) till Bidrag till Institutet för vatten- och luftvårds
forskning på tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret
1965/66 under nionde huvudtiteln anvisa ett förslagsanslag
av 473 000 kr.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj.ts proposition nr 154 år 1965
Ur protokollet:
Raimond Kolk
14
K it ny l. Maj.ts proposition nr 154 år 11)65
Bilaga
Avtal
mellan svenska staten och Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforsk-
ning om inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan på
vatten- och luftvårdsområdet
§ 1 .
Staten och Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforskning åtager sig
att i enlighet med detta avtal inrätta och driva ett forskningsinstitut, be
nämnt Institutet för vatten- och luftvårdsforskning.
§ 2
.
Institutets syfte är att i samarbete med universitet, tekniska högskolor
och andra vetenskapliga institutioner samt industriens organ på vatten- och
luftvårdsområdet bedriva vetenskaplig forskning rörande vatten- och luft
föroreningar samt rörande sådana föroreningars skadeverkningar ävensom
att verka för samordning och effektivisering av utvecklingsarbete för att
minska utsläpp av föroreningar samt för att öka insikten om nödvändig
heten av att begränsa vatten- och luftföroreningarna.
Institutets forskningsuppgifter skall avse problem av ovan nämnd art sam
manhängande med industriell drift och därmed närbesläktade frågor inom
tätbebyggelse.
§ 3.
Vid institutet skall finnas anställd en chef samt den personal i övrigt,
som institutets styrelse med hänsyn till behovet och medelstillgången be
stämmer.
§ 4.
Staten och stiftelsen bidrager med hälften vardera till bestridande av in
stitutets driftskostnader å sammanlagt 1 050 000 kronor för budgetår. Om
ytterligare medel av särskilda skäl fordras för utvidgning av institutets verk
samhet eller lönerna för befattningshavare, som är underkastade statens
allmänna avlöningsreglemente, allmänt ökas eller minskas med mer än 10 %
jämfört med de för år 1965 gällande lönerna, skall på yrkande av avtalspart
bidraget enligt denna paragraf bli föremål för nya förhandlingar.
Institutet skall äga att mottaga anslag från annan än staten och stiftelsen
lör särskilda forskningsuppgifter ävensom åtaga sig särskilda forsknings
uppdrag för annan än staten och stiftelsen enligt kontrakt, allt i överens
stämmelse med syftet med institutets verksamhet enligt styrelsens när
mare bestämmande.
§ 5.
Staten åtager sig att, utöver bidraget enligt § 4, även utge ett engångsan-
slag på 210 000 kronor för utrustning av institutets forskningslaboratorium
under förutsättning alt stiftelsen betalar lika stort belopp.
15
§
6
.
Staten förhinder sig att, om de lokaler Skogsindustriernas vattenlabora
torium nu hyr av IVA och som är avsedda att fortfarande nyttjas av in
stitutet icke iängre visar sig tillräckliga, hyresrätt ställa behövliga lokaler
till institutets förfogande liksom att i anslutning till dessa lokaler mot skä
lig hyra ställa lokaler till det i § 9 angivna serviceorganets förfogande.
§ 7.
Företag och organisationer med verksamhet som berör vatten- och luftvår
den skall efter prövning och godkännande av stiftelsens styrelse äga rätt att
genom bidrag till stiftelsen bli delaktiga i institutets verksamhet enligt sam
ma grunder som gäller för stiftarna.
§ 8
.
Institutets verksamhet regleras av detta avtal jämte stadgar, fastställda
av Kungl. Maj :t, samt av arbetsordning och kompletterande föreskrifter i
övrigt, utfärdade av institutets styrelse.
§ 9.
Stiftelsen åtager sig att skapa ett serviceorgan i aktiebolags form, vars
ändamål skall vara att mot ersättning verkställa undersökningar och ut
redningar av industriers, kommuners och andra allmänna organs problem
rörande vatten- och luftvård och tillhandagå med råd och anvisningar i nit
hörande frågor.
_
............
Bolagets verksamhet skall icke ge mer vinst än skälig ränta pa nedlagt
kapital.
....
Styrelserna för institutet och bolaget skall svara för sädan samordning
av enheternas verksamhet, såsom i fråga om personal, utrustning och loka
ler, som må vara organisatoriskt och ekonomiskt befogad.
Staten skall äga utse en ledamot i styrelsen för bolaget.
§ 10.
Detta avtal träder i kraft den 1 januari 1966 under förutsättning att dess
förinnan stiftelsen visat att bindande utfästelser getts om bidrag till stiftel
sen med sammanlagt minst det belopp, som avses i §§ 4 och 5, samt avtalet
godkänts av Kungl. Maj:t.
.....
Avtalet gäller till och med december 1970. Sker icke uppsägning från
någondera sidan senast ett år före avtalstidens utgång, är avtalet förlängt
på två år och därefter under samma förutsättning på två år i sänder.
Stockholm den 15 oktober 1965.
För svenska staten
För Stiftelsen Industriens vatten- och
luftvårdsforskning
BÖRJE LUNDGREN
INGMAR EIDEM
Kungl. Maj:ts proposition nr 15k
dr
1965
Berndt Erneholm
MARCUS BOKTR. STHLM 1965
650605