Prop. 1965:154

('angående avtal om in\xad rättande och drift av ett forsknings- och ett service\xad organ på vatten- och luftvårdsområdet',)

Kimgl. Maj.ts proposition nr 154 år 1965

1

Nr 154

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående avtal om in­

rättande och drift av ett forsknings- och ett service­ organ på vatten- och luftvårdsområdet; given Stock­ holms slott den 22 oktober 1965.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över jordbruksärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe­ mentschefen hemställt.

Under Hans Maj :ts

Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:

BERTIL

Eric Holmqvist

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att Kungl. Maj :t bemyndigas godkänna ett avtal som träffats med Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforskning om inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan på vatten- och luftvårdsområdet. Forskningsorganets uppgifter skall avse problem, som sammanhänger med industriell drift, och därmed närbesläktade frågor inom tätbebyggelse. Stiftelsen åtar sig att skapa ett serviceorgan i aktiebolags­ form, vars ändamål skall vara att mot ersättning utreda industriers, kom­ muners och allmänna organs problem rörande vatten- och luftvård.

Enligt avtalet, som gäller för tiden den 1 januari 1966—.den 31 december 1970, skall staten och stiftelsen dels vardera bidra med hälften av institu­ tets driftkostnader på 1 050 000 kr. per budgetår, dels vardera utge engångs- anslag på 210 000 kr. för utrustning av institutets forskningslaboratorium.

Till bidrag till förevarande forskningsinstitut förordas att på tilläggs- stat I till riksstaten för innevarande budgetår anvisas ett förslagsanslag av 473 000 kr.

1 Bihang till riksdagens protokoll 1965. 1 samt. Nr 151

2

Kungl. Maj.ts proposition nr 15i år 1965

Utdrag av protokollet över jordbruksärenden, hållet inför Hans

Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats­

rådet på Stockholms slott den 22 oktober 1965.

Närvarande:

Statsministern

Erlander,

ministern för utrikes ärendena

Nilsson,

statsråden

Andersson, Lindström, Kling, Skoglund, Edenman, Johansson,

Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Erig Nilsson, Lundkvist,

Gustafsson.

Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Holmqvist, anmäler efter

gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga angående avtal

om inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan på vatten-

och luftvårdsområdet och anför.

I. Inledning

I skrivelse den 9 september 1964 har Sveriges industriförbund framlagt

förslag om inrättande och drift av ett av industrien och staten gemensamt

finansierat institut för vatten- och luftvårdsforskning. I anslutning till

forskningsinstitutet har enligt förslaget planerats ett serviceorgan inom

samma område, vars verksamhet skulle bli självfinansierande.

Efter remiss har yttranden avgivits av statens vatteninspektion, statens

luftvårdsnämnd, väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, statens tekniska forsk­

ningsråd, statens naturvetenskapliga forskningsråd, styrelsen för lantbruks-

högskolan, styrelsen för skogshögskolan, styrelsen för veterinärhögskolan,

universitetskanslersämbetet, 1964 års naturresursutredning, Ingeniörsve-

tenskapsakademien och statens institut för folkhälsan.

Genom beslut den 11 februari 1965 bemyndigade Kungl. Maj :t chefen för

jordbruksdepartementet att tillkalla en sakkunnig för att uppta förhand­

lingar angående inrättande av ett institut för vatten- och luftvårdsfönsk­

ning och -— under förbehåll av Kungl. Maj :ts godkännande —• för statsver­

kets räkning ingå avtal angående inrättandet av ett sådant institut. Med

stöd av detta bemyndigande tillkallades såsom förhandlingsman generaldi­

rektören Börje Lundgren och såsom expert professorn Bror Rexed. För­

handlingsmannen har avlämnat dels en den 15 oktober 1965 dagtecknad

promemoria om inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan

på vatten- och luftvårdsområdet (stencil Jo 1965:8), dels ett — under

3

förbehåll av bl. a. Kungl. Maj :ts godkännande — med Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforskning slutet avtal för tiden den 1 januari 1966— den 31 december 1970 angående inrättande och drift av ett forskningsinsti­ tut, benämnt Institutet för vatten- och luftvårdsforskning, och ett service­ organ. Härjämte har förhandlingsmannen överlämnat förslag till stadgar för institutet. Avtalet torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga.

Kungl. Maj. ts proposition nr 15i år 1965

II. Nuvarande förhållanden

År 1954 tillkom Skogsindustriernas vattenlaboratorium. Huvudman för laboratoriet är numera Stiftelsen Skogsindustriernas vattenskyddsforskning. Stiftelsen, som bildats av Svenska pappersbruksföreningen, Svenska cellu­ losaföreningen, Svenska Irämasseföi eningen och Svenska wallboardför- eningen, har till ändamål att i samarbete med dessa branschföreningar och deras medlemsföretag bedriva och befordra teknisk-vetenskaplig forskning beträffande skogsindustriernas avloppsvatten. Laboratoriets styrelse utgörs av Skogsindustriernas vattenskyddsråd.

Vid laboratoriet bedrivs forskning rörande sammansättningen av avlopps­ vatten från skogsindustrier. Vidare undersöks olika reningsmetoder samt avloppsvattnens inverkan på vattendragen. Laboratoriet är även sysselsatt med luftvårdsfrågor. Verksamheten är uppdelad på en forsknings- och en serviceavdelning. Forskningsverksamheten bekostas av de i stiftelsen ingå­ ende branschföreningarna. Under åren 1959—1963 utgick dock statsbidrag av prisutjämningsmedel med 300 000 kr. eller ungefär motsvarande en fjärde­ del av driftkostnaderna. Vidare utgick för 1964 statsbidrag av samma me­ del med 50 000 kr. Serviceverksamheten är självfinansierad genom att ut­ fört arbete debiteras uppdragsgivarna till laboratoriets självkostnad. Om­ sättningen i denna verksamhet uppgick 1964 till ca 600 000 kr.

Laboratoriet disponerar lokaler i Ingeniörsvetenskapsakademiens forsk- ningsstation vid tekniska högskolan i Stockholm.

III. Sveriges industriförbunds framställning m. m.

Framställningen. Industriförbundet framhåller, att problemen på vatten- och luftvårdsområdet tilldrar sig allt större uppmärksamhet. Detta gäller även inom andra branscher än skogsindustrien. Behov föreligger av en ge­ mensam forskningsinsats för olika industrigrenar. Som exempel härpå an­ ger förbundet studium av avloppsvattnets sammansättning och omfattning vid skilda typer av fabriker samt utvecklande av metoder för att reducera utsläppet av föroreningar. Påverkan på vattendragen genom organisk sub­ stans är en viktig del av skogsindustriens avloppsproblem men liknande

4

problem finns inom livsmedelsindustrien och viss kemisk industri. En an­

nan fråga av stor omfattning inom många branscher är föroreningen genom

oljor. Giftverkan i vattendrag genom utsläpp av metalljoner, cyanider, orga­

niska sulfider m. m. är också ett allvarligt problem vid många industrier.

Vidare är det bl. a. önskvärt att studera sammankopplingen av vatten- och

luftföroreningar. En luftförorening kan nämligen lätt överföras i en vatten­

förorening och tvärtom.

Mot bakgrunden av det anförda föreslår industriförbundet, att den av för­

bundet och Stiftelsen Skogsindustriernas vattenskyddsforskning bedrivna

verksamheten på vatten- och luftvårdsområdet breddas genom att för in­

dustrien gemensamma forskningsorgan på detta område tillskapas. För än­

damålet bör enligt förbundet inrättas dels ett forskningsinstitut, dels ett

servicelaboratorium i anknytning till institutet. Uppdelningen motiveras av

att forskningsverksamheten bör finansieras genom medel som bl. a. staten

tillskjuter, medan serviceverksamheten bör vara självfinansierad. Organen

avses emellertid stå under gemensam ledning.

Huvudmän för forskningsinstitutet bör vara staten och en

stiftelse, som bildas av Svenska pappersbruksföreningen, Svenska cellulo­

saföreningen, Svenska trämasseföreningen, Svenska wallboardföreningen,

Bruksindustriföreningen, Svenska garveriföreningen samt enskilda företag,

vilka representerar Sveriges mekanförbund, Textilrådet och Sveriges ke­

miska industrikontor.

Institutet föreslås stå under ledning av en styrelse med tio ledamöter. Av

dessa bör Kungl. Maj :t utse fem, däribland ordföranden som vid lika röste­

tal skall ha utslagsröst, och stiftelsen fem. Styrelsen bör till sitt förfogande

ha en rådgivande expertnämnd. Institutet bör organiseras på en admi­

nistrativ, en kemisk, en biologisk och en mätteknisk avdelning enligt föl­

jande.

Kungl. Maj:ts proposition nr 154 år 1965

-4 dmin istrationen

Föreståndare ......................

arvode 35 000 kr.1 (1964 års löneläge)

Biträdande föreståndare.. .

»

30 000 » 1 (

»

»

)

1 teknisk assistent.............. . A 25

1 kamrer................................ . arvode 10 000 kr.

1 sekreterare ....................... . A 15

1 skrivbiträde...................... . A 7

Kemisk avdelning

1 avdelningschef.................. . B 1

1 forskningsingenjör ......... . A 25

1 » ......... . A 23

2 forskningsassistenter .. . . A 17

4 laboratoriebiträden......... . A 6

1 Avlöningskostnaden förutsätts belasta forskningsinstitutet och serviceorganet med unge­

fär hälften vardera.

Kungl. Maj:ts proposition nr lök år 1965

5

Biologisk avdelning 1 avdelningschef.................... B 1 1 forskningsingenjör ........... A 25 1 » ........... A 23 2 laboratriser ......................... A12 2 laboratoriebiträden........... A 6

Mätieknisk avdelning 1 avdelningschef.................... A 25 1 forskningsassistent........... A 17 1 laboratoriebiträde ........... A 6

Driften av institutet beräknar industriförbundet komma att kräva ett medelsbehov av 1 milj. kr. per år enligt följande sammanställning (1964 års kostnadsläge).

Löner ...................................................................... 657 000 Arbetsgivaravgifter................................................ 79 000 Lokalhyra............................................................... 40 000 Driftkostnader........................................................ 90 000 Nyanskaffning av inventarier........................... 75 000 Resekostnader......................................................... 30 000 Konsultationer, oförutsedda utgifter ............. 29 000

Därjämte erfordras ett engångsbelopp av 400 000 kr. för utrustning till laboratoriet. Staten och stiftelsen bör svara för hälften var av driftkostna­ derna medan staten ensam svarar för utrustningskostnaden. Med hänsyn härtill föreslår förbundet att till institutets driftkostnader anvisas 500 000 kr. under ettvart av budgetåren 1965/66—1969/70. Vidare bör anvisas ett engångsanslag av 400 000 kr. till laboratorieutrustningen.

Serviceorganet bör enligt förbundet ägas helt av industrien och drivas i bolagsform. Bolagets styrelse förutsättes bestå av samma personer som är ledamöter i den förut nämnda stiftelsen. I laboratoriet bör ingå en avdelning för vattendragsundersökningar, en för fabrik sundersökningar, en för luftvårdsfrågor och en analysavdelning. Eftersom verksamheten skall vara självfinansierad avses staten ej böra svara för några kostnader för etablering eller drift av detta laboratorium.

Förbundet förutsätter, att både forskningsinstitutet och servicebolaget skall driva sin verksamhet i de lokaler som Skogsindustriernas vattenlabo­ ratorium nu förhyr av Ingeniörsvetenskapsakademien. Enligt förbundet har akademien ställt i utsikt att ytterligare lokaler kan få hyras vid behov.

Remissyttrandena. Remissinstanserna tillstyrker nära nog genomgående att det av industriförbundet föreslagna forskningsinstitutet in­ rättas. Eu avvikande ståndpunkt inlas endast av styrelsen för skogshögskolan. Styrelsen vitsordar i och för sig behovet av ökade resurser för eu inten-

6

Kungl. Maj.ts proposition nr 154 år 1965

sifierad forskningsverksamhet på vatten- och luftvårdsområdet. Då styrel­

sen emellertid anser, att forskningsprogrammet samt forskningsverksamhe­

tens organisation och sättet för dess finansiering bör upptas till närmare

prövning i samband med kommande förslag av 1964 års naturresursutred-

ning finner den sig inte böra göra något uttalande i dessa frågor förrän de

belysts i ett större sammanhang. Denna uppfattning delas emellertid inte av

1964 års naturresursutredning, som särskilt övervägt om förslagets realise­

rande kan tänkas föregripa några av utredningens kommande förslag men

funnit att så knappast kan bli fallet. Utredningen anför bl. a.

Det är utomordentligt angeläget, att alla möjligheter tillvaratas skynd­

samt för att intensifiera forskningen på områden, där det redan bedrivs en

kvalificerad verksamhet, som är inriktad på väsentliga frågor. I förevarande

fall finns redan en basorganisation, som relativt enkelt kan byggas ut och

där erfarenheter samlats, som direkt kan komma en utvidgad verksamhet

till godo. Då dessutom staten förutsätts ha utslagsröst i styrelsen för insti­

tutet behöver det inte uppstå några svårigheter att samordna institutets

verksamhet med arbetet i ett ev. kommande planeringsorgan för naturre-

sursforskningen.

Förslaget beträffande finansieringen av institutets driftkostnader har ej

toranlett någon erinran från remissinstansernas sida. Bl. a. anför Ingen-

iörsvetenskapsakademien, att den föreslagna kostnadsfördelningen mellan

staten och stiftelsen överensstämmer med den som tillämpas i andra insti­

tut som organiseras under samarbete mellan stat och näringsliv och att

någon anledning att nu införa andra regler ej synes föreligga. Statens vat­

teninspektion finner de sökta bidragsbeloppen vara i vart fall på något

längre sikt erforderliga om en sanering av vattenföroreningen skall kunna

uppnås. Vad gäller engångsbidraget till laboratorieutrustning finner väg-

och vattenbyggnadsstyrelsen det kunna övervägas om inte även detta bör

fördelas på staten och stiftelsen med hälften vardera.

Enligt Ingeniörsvetenskapsakademien har lokalmässiga möjligheter för

nen föreslagna utvidgade forskningsverksamheten skapats genom omdispo­

sition av utrymmena i akademiens forskningsstation.

Industriförbundets förslag beträffande serviceorganet har ej för­

anlett någon erinran från remissinstansernas sida.

19(>'i års naturresursutredning tinner den föreslagna samordningen av

iorskningsinslitulet och det ekonomiskt självbärande servicebolaget vara

rationell. Härigenom skapas enligt utredningen förutsättningar för att de

foi skningsresultat som erhålls vid institutet snabbt kan komma till prak­

tisk användning. Genom den gemensamma ledningen kan vidare de båda

organens verksamhet integreras. Ingeniörsvetenskapsakademien finner det

vara lämpligt med uppdelning av verksamheten i en forsknings- och en

serviceavdelning så att kostnaderna för den konsulterande verksamheten

kan överblickas och dold subventionering av denna del undvikas.

Kungl. Maj.ts proposition nr tö'r år 1965

/

IV. Förhandlingsmannens förslag

Allmänt. Förhandlingsmannen framhåller, att föroreningarna av vatten

och luft samt åtgärder för att minska dessa föroreningar kommit att inta en

framskjuten plats i den under senare år alltmer intensitierade allmänna

debatten om naturvård och vård i stort av människans miljö. Härvid har

frågan om samarbete på skilda områden och samordning av pågående och

planerat forsknings- och utvecklingsarbete trätt i förgrunden. Det är utom­

ordentligt angeläget att tillvarata alla möjligheter för att intensifiera forsk­

ningen på ifrågavarande område.

Skogsindustriernas vattenlaboratorium är, framhåller förhandlingsman-

nen vidare, väl tillgodosett i fråga om såväl personal som teknisk och an­

nan utrustning. Laboratoriet har under många år bedrivit en kvalificerad

verksamhet på vattenvårdens område. Sedan 1963 är laboratoriet verksamt

även på luftvårdens område och dess möjligheter att utvidga denna verksam­

het måste bedömas vara goda.

Vid förhandlingarna har det enligt förhandlingsmannen varit angeläget

alt söka åstadkomma eu breddning av forskningsprogrammet till att avse

även föroreningsproblem, som sammanhänger med tätortsbebyggelse. Vida­

re har det varit önskvärt att söka finna någon form för statligt inflytande i

servicebolaget. Härjämte har lokalfrågan tagits upp till överläggning och

övervägande.

Verksamheten. Institutet skall enligt avtalet ha till syfte att bedriva ve­

tenskaplig forskning rörande vatten- och luftföroreningar samt rörande

skadeverkningarna av sådana föroreningar. Vidare skall institutet verka

för samordning och effektivisering av utvecklingsarbete för att minska ut­

släpp av föroreningar samt för att öka insikten om nödvändigheten av

att begränsa vatten- och luftföroreningarna. Institutet skall i nu angivna

verksamhet samarbeta med universitet, tekniska högskolor och andra ve­

tenskapliga institutioner samt med industriens organ på vatten- och luft-

vårdsområdet. Institutets forskningsuppgifter bör avse problem av nu nämnd

art, som sammanhänger med industriell dritt, och därmed närbesläktade

frågor inom tätbebyggelse.

1 avtalet och stadgarna för institutet har forskningsuppgifterna endast

angetts mera allmänt i enlighet med det föregående. Det bör enligt förhand­

lingsmannen åligga styrelsen att närmare ange forskningsuppgifterna i ett

mera detaljerat forskningsprogram inom ramen för institutets uppgifter en­

ligt avtalet och stadgarna. Härigenom vinns större frihet och smidighet i ar­

betet och lättare anpassning av uppgifterna till institutets kapacitet alltefter

deras tillströmning och angelägenhetsgrad. I stadgarna har intagits eu be­

stämmelse att institutet enligt ett av styrelsen fastställt allmänt forsknings­

program skall bedriva forskningsarbeten, för vilka staten och stiftelsen be­

8

strider kostnaderna enligt avtalet. Dessutom må särskilda forskningsarbe­

ten på begäran av enskild uppdragsgivare bedrivas på de villkor och i den

omfattning, som styrelsen bestämmer. Institutet bör enligt stadgarna även i

lämplig omfattning medverka i sådan gemensam forskning, som bedrivs

utom institutet på områden vilka är av intresse för dess verksamhet. Bl. a.

skall detta ske genom samarbete med industriella laboratorier och delta­

gande i forskningskommittéer. De resultat, som framkommer vid de enligt

det allmänna forskningsprogrammet utförda forskningsarbetena, skall, om

inte efter styrelsens bedömande särskilda hinder föreligger, stå till allmän

disposition och om så befinns lämpligt publiceras.

De i avtalet angivna föroreningsproblemen kommer, framhåller förhand­

lingsmannen, att kräva sin lösning i en nära framtid. Det kan också för­

väntas, att 1964 års naturresursutredning kommer att framlägga förslag i

fråga om forskningen rörande dessa problem. Härvid torde institutets verk­

samhet komma in i bilden. Parterna är emellertid enligt förhandlingsmannen

överens om att institutet under den nu aktuella avtalsperioden måste be­

gränsa sina forskningsuppgifter på tätbebyggelseområdet till problem med

anknytning till industriell verksamhet. Efter hand som institutets resurser

ökas bör emellertid forskningsprogrammet breddas. Härvid ifrågakommer

bl. a. vissa delar av strålskyddsforskningen.

Organisationen. Institutets angelägenheter skall enligt stadgarna handhas

av en styrelse, som består av ordförande och nio andra ledamöter. Kungl.

Maj :t utser ordförande efter hörande av Sveriges industriförbund samt fyra

av de övriga ledamöterna. Övriga fem ledamöter, vilka skall vara i aktiv

tjänst inom industrien eller till denna knutna organisationer, utses av stif­

telsen. Styrelsens ordförande och övriga ledamöter utses för en tid av tre år

i sänder. Styrelsen utser inom sig vice ordförande. Vid sin sida äger styrel­

sen tillsätta en rådgivande expertgrupp av tekniker och vetenskapsmän.

Vid institutet skall enligt avtalet finnas anställd en chef samt den per­

sonal i övrigt som institutets styrelse bestämmer med hänsyn till behovet

och medelstillgången.

Finansiering m. m. Institutets driftkostnader har i avtalet angetts till

sammanlagt 1 050 000 kr. för budgetår eller 50 000 kr. mer än enligt indu­

striförbundets tidigare beräkningar. Ökningen hänför sig till inträffad kost-

nadsstegring sedan år 1964.

Staten och stiftelsen skall enligt avtalet bidra med hälften vardera till

diittkostnaderna. Därjämte skall staten bidra med ett engångsanslag på

210 000 kr. för utrustning till institutets forskningslaboratorium under

förutsättning att stiftelsen anslår lika stort belopp.

Bidragen till driftkostnaderna skall enligt avtalet på yrkande av avtals­

part under vissa förutsättningar kunna bli föremål för nya förhandlingar.

Detta gäller om ytterligare medel av särskilda skäl fordras för att utvidga

institutets verksamhet. Ett sådant skäl är den utvidgning som förutsätts

Kungi. Maj. ts proposition nr 154 är 11)65

9

bli nödvändig för att institutet skall klara de utvidgade uppgifterna för

tätorternas föroreningsproblem. Nya förhandlingar om bidragen skall även

kunna upptas om lönerna för befattningshavare, som är underkastade sta­

tens allmänna avlöningsreglemente, allmänt ökas eller minskas med mer än

10 % jämfört med de för år 1965 gällande lönerna. Om stiftelsen förskotterar

erforderligt belopp för att möjliggöra att institutets verksamhet fullföljs i

oförminskad omfattning under tiden till dess staten efter förhandlingar ökar

sitt bidrag har parterna förutsatt att staten skall kunna i efterhand svara

för viss del av dessa ökade kostnader.

Institutet skall enligt avtalet äga motta anslag från annan än staten och

stiftelsen för särskilda forskningsuppgifter. Vidare skall institutet ha rätt

att åta sig särskilda forskningsuppdrag för annan än staten och stiftelsen

enligt kontrakt. Förhandlingsmannen framhåller i sammanhanget vikten av

att sådant särskilt forskningsarbete, som möjliggörs genom generösa anslag

eller förmånliga avtal med beställare, inte inkräktar på institutets egentliga

forskningsarbete. Det blir enligt förhandlingsmannen en viktig uppgift för

styrelsen att tillse att sådant intrång ej sker till nackdel för avtalsparterna.

Övriga frågor. Beträffande servicebolaget har i avtalet intagits bestäm­

melser, enligt vilka institutets och bolagets verksamhet skall samordnas i

vissa frågor, t. ex. rörande personal, utrustning och lokaler. Vidare har

staten tillförsäkrats rätt att utse en ledamot i styrelsen för servicebolaget.

Om bristande resurser medför svårigheter för bolaget att tillgodose önske­

mål om service har det förutsatts att uppdrag med anknytning till indu­

striell verksamhet skall ges prioritet.

Avtalet innehåller även vissa regler om lokalfrågan. Enligt dessa förbinder

sig staten att — om de lokaler som Skogsindustriernas vattenlaboratorium

nu hyr av Ingeniörsvetenskapsakademien inte längre förslår — hyresfritt

ställa behövliga lokaler till förfogande för institutet. Likaså förbinder sig

staten att mot skälig hyra ställa lokaler i anslutning till institutets till ser­

vicebolagets förfogande. Under förhandlingarna har framkommit, att AB

Atomenergis anläggningar i Studsvik, särskilt dess biologiska och meteoro­

logiska avdelningar, med fördel skulle kunna användas för uppdragsforsk­

ning. Det har emellertid enligt förhandlingsmannen ansetts att formerna

för utnyttjande av Atomenergis resurser ej bör bindas i avtalet. I stället bör

det ankomma på institutets styrelse att ta ställning härtill.

1 avtalet stadgas slutligen bl. a. att, om uppsägning från någondera sidan

ej sker senast ett år före avtalstidens utgång den 31 december 1970, avtalet

är förlängt på två år och därefter under samma förutsättning på två år i

sänder.

Kungl. Maj:ts proposition nr 154 år 1965

10

Kungl. Maj.ts proposition nr loi år 1965

V. Departementschefen

Vid anmälan av prop. 1965: 97 angående vatten- och luftvårdens organi­

sation till årets vårriksdag berörde jag utvecklingen på vatten- och luftvår­

dens område. Jag framhöll bl. a. att utvecklingen kännetecknades av att na­

turen utsätts för en tilltagande förorening, som följer i den moderna tekni­

kens och befolkningskoncentrationens spår. Av den redogörelse jag läm­

nade framgick vidare bl. a., att den totala vattenförbrukningen i vårt land

sedan år 1930 fyrdubblats och sedan år 1950 fördubblats. Den ojämförligt

största vattenkonsumenten är industrien. På denna beräknas inte mindre än

80 % av den totala vattenförbrukningen falla. Vissa bedömningar som gjorts

beträffande den framtida vattenförbrukningen visar, att förbrukningen

kommer att stiga mycket kraftigt. Industrisektorns vattenkonsumtion be­

räknas — enligt vad jag vidare framhöll — stiga i stort sett i takt med pro­

duktionsökningen. Samtidigt utsätts våra vattentillgångar för en tilltagan­

de förorening genom avloppsvatten från industrier och tätorter. Medan

ökningen av föroreningen till följd av kommunala avloppsutsläpp kunnat

hejdas genom anläggande av reningsverk har föroreningen genom det in­

dustriella avloppsvattnet däremot ökat kraftigt. I fråga om luftförorening­

arna framhöll jag att det torde vara klarlagt att de innebär risker för män­

niskornas hälsa, varjämte de genom korrosion åstadkommer stora ekono­

miska förluster. Rökutsläppen från industrier är en av de viktigaste käl­

lorna för luftföroreningarna. Mot bakgrunden av den alltmer tilltagande

föroreningen av naturen — framför allt av vattnet och luften — framstod

enligt min mening föroreningsfrågan som en allt allvarligare samhälls­

fråga.

I förutnämnda proposition skisserades ett handlingsprogram för det all­

männas medverkan i natur- och miljövårdsarbetet. En viktig punkt i ett

sådant program borde enligt min mening vara att ställa ökade resurser till

förfogande för forskning och tekniskt utvecklingsarbete, som snabbt kan

nyttiggöras i det praktiska naturvårdsarbetet. I samband härmed erinrade

jag bl. a. om att en särskild utredning — 1964 års naturresursutredning

— tillsatts med uppgift att utreda och lägga fram förslag till eu ändamåls­

enlig forskningsorganisation på naturresursområdet.

Som framgått av den tidigare redogörelsen har Sveriges industriförbund

framlagt förslag angående inrättande av ett av staten och industrien gemen­

samt finansierat forskningsinstitut på vatten- och luftvårdsområdet. I an­

knytning till institutet skulle upprättas ett serviceorgan, vars verksamhet

skulle bli självfinansierande. Förslaget har remissbehandlats och därvid

tillstyrkts av nära nog samtliga remissinstanser, däribland 1964 års natur­

resursutredning. Härefter har tillkallats en förhandlingsman för att på sta­

tens vägnar uppta förhandlingar med Sveriges industriförbund. Dessa för-

Kungl. Maj. ts proposition nr lök år 1965

11

handlingar har lett till att avtal träffats med Stiftelsen Industriens vatten-

och luftvårdsforskning om inrättande och drift av ett forsknings- och ett

serviceorgan på vatten- och luftvårdsområdet. Avtalet, som slutits under för­

behåll av Kungl. Maj :ts godkännande, gäller tiden den 1 januari 1966—

den 31 december 1970. I anslutning därtill har upprättats förslag till stad­

gar för institutet.

Det preliminära avtalet innebär, att det nuvarande Skogsindustriernas vat­

tenlaboratorium ombildas till det i avtalet avsedda Institutet för vatten- och

luftvårdsforskning och att den vid nämnda laboratorium bedrivna verksam­

heten breddas. Enligt avtalet skall det nya forskningsinstitutet ha till upp­

gift att i samarbete med universitet, tekniska högskolor och andra veten­

skapliga institutioner samt industriens organ på vatten- och luftvårdsområ­

det bedriva vetenskaplig forskning rörande vatten- och luftföroreningar

samt rörande skadeverkningar genom sådana föroreningar. Vidare skall

institutet verka för samordning och effektivisering av utvecklingsarbetet för

att minska utsläpp av föroreningar samt för att öka insikten om nödvän­

digheten av att begränsa vatten- och luftföroreningarna. Institutets forsk­

ningsuppgifter skall avse problem av nu nämnd art, som sammanhänger

med industriell drift, och därmed närbesläktade frågor inom tätbebyggelse.

Enligt avtalet skall staten och stiftelsen bidra med hälften vardera till

institutets driftkostnader på sammanlagt 1 050 000 kr. för budgetår. Där­

jämte åtar sig staten och stiftelsen att bidra med ett engångsanslag på

210 000 kr. vardera för utrustning av institutets forskningslaboratorium.

Vidare innehåller avtalet bestämmelser om att, om ytterligare medel av sär­

skilda skäl fordras för att utvidga institutets verksamhet eller löneläget

för de anställda ändras på visst närmare angivet sätt, bidragen skall kun­

na bli föremål för nya förhandlingar. Institutet skall äga motta anslag från

annan än staten och stiftelsen för särskilda forskningsuppdrag för annan

än staten och stiftelsen enligt kontrakt. Staten åtar sig att, om de lokaler

som Skogsindustriernas vattenlaboratorium nu hyr av Ingeniörsvetenskaps-

akademien och som är avsedda att användas av institutet, inte längre visar

sig tillräckliga, hyresfritt ställa behövliga lokaler till förfogande för institu­

tet. Likaså förbinder sig staten att i anslutning till dessa lokaler ställa lo­

kaler till serviceorganets förfogande mot skälig hyra.

Enligt avtalet skall vidare stadgar för institutet fastställas av Kungl.

Maj :t. Förhandlingsmannen har framlagt förslag till sådana stadgar. En­

ligt dessa skall institutets angelägenheter handhas av en styrelse, som be­

står av ordförande och nio ledamöter. Kungl. Maj:t skall utse ordförande,

efter hörande av Sveriges industriförbund, samt fyra av de övriga leda­

möterna.

Enligt avtalet åtar sig stiftelsen att skapa ett serviceorgan i aktiebolags­

form. Bolagets ändamål skall vara att mot ersättning verkställa undersök­

ningar och utredningar av industriers, kommuners och andra allmänna or-

12

gans problem rörande vatten- och luftvård och tillhandagå med råd och an­

visningar i hithörande frågor. Bolagets verksamhet skall inte ge mer vinst

än skälig ränta på nedlagt kapital. Staten skall äga utse en ledamot i sty­

relsen för bolaget. Styrelserna för institutet och bolaget skall svara för att

dessas verksamhet samordnas på lämpligt sätt.

Avtalet träder i kraft den 1 januari 1966 under förutsättning dels att stif­

telsen visat att dess intressenter gett bindande utfästelser om bidrag till

stiftelsen med minst 525 000 kr. per budgetår samt med minst 210 000 kr.

till laboratorieutrustning, dels att avtalet godkänts av Kungl. Maj :t. Av­

talet förlängs på två år om det inte uppsägs senast ett år före avtalstidens

utgång och förlängs därefter under samma förutsättning på två år i sänder.

Som jag redan framhållit är det angeläget att insatserna för forskning

och tekniskt utvecklingsarbete inom vatten- och luftvårdsområdet ökas. Jag

vill i sammanhanget erinra om att i debatten om kvicksilverförgiftningarna

i naturen uppmärksamheten riktats mot industriutsläppen i våra vatten­

drag. Ett samarbete mellan staten och industrien i den form som förelig­

gande preliminära avtal innebär är enligt min mening ett betydelsefullt bi­

drag till ansträngningarna att komma till rätta med de allvarliga proble­

men rörande industriföroreningarna av vattnet och luften. Enligt förhand­

lingsmannen har det varit angeläget att söka åstadkomma en breddning

av forskningsprogrammet till att avse även föroreningsproblem, som sam­

manhänger med tätbebyggelse. Detta har också beaktats i avtalet såtillvida

att efterhand som institutets resurser ökas forskningsprogrammet kommer

att breddas.

Förhandlingsmannen har framhållit, att det under förhandlingarna fram­

kommit, att AB Atomenergis anläggningar i Studsvik, särskilt dess biolo­

giska och meteorologiska avdelningar, med fördel skulle kunna användas

för uppdragsforskning. Formerna för utnyttjandet av Atomenergis anlägg­

ningar bör emellertid enligt förhandlingsmannen ej bindas i avtalet utan

det bör i stället ankomma på institutets styrelse att ta ställning härtill.

Avtalet, som utformats i huvudsak enligt de grunder som tillämpas i

fråga om s. k. branschforskningsinstitut, tillgodoser enligt min mening de

krav som bör ställas i samband med ett stöd till verksamhet av här ifråga­

varande slag. Jag förordar därför att Kungl. Maj :t inhämtar riksdagens be­

myndigande att för statens del godkänna avtalet. Därest under avtalstiden

behov av smärre jämkningar i avtalet skulle uppkomma, bör Kungl. Maj:t

äga för statens del besluta härom. Sådana jämkningar kan bli aktuella t. ex.

vid förskjutningar i löneläget. Jag har icke heller någon erinran mot vad

förhandlingsmannen anfört om samarbetet mellan forskningsinstitutet och

AB Atomenergi.

För ifrågavarande ändamål bör för budgetåret 1965/66 uppföras ett nytt

anslag med rubriken Bidrag till Institutet för vatten- och luftvårdsforsk-

ning. Liksom anslagen till flertalet befintliga branschforskningsinstitut

Kungl. Maj. ts proposition nr 154 år 1965

13

bör detta nya anslag vara förslagsanslag. Statens bidrag till institutets drift

för tiden den 1 januari—den 30 juni 1966 uppgår till 262 500 kr., Därtill

kommer engångsbidrag av 210 000 kr. för utrustning av institutet, vilket

bör anvisas under innevarande budgetår. Totalt erfordras för innevarande

budgetår alltså 472 500 kr.

Under åberopande av vad jag förordat i det föregående hemställer jag, att

Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen att

1) bemyndiga Kungl. Maj:t att godkänna avtalet med

Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforskning om

inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan

på vatten- och luftvårdsområdet

2) till Bidrag till Institutet för vatten- och luftvårds­

forskning på tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret

1965/66 under nionde huvudtiteln anvisa ett förslagsanslag

av 473 000 kr.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med in­

stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt

förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks­

dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga

till detta protokoll utvisar.

Kungl. Maj.ts proposition nr 154 år 1965

Ur protokollet:

Raimond Kolk

14

K it ny l. Maj.ts proposition nr 154 år 11)65

Bilaga

Avtal

mellan svenska staten och Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforsk-

ning om inrättande och drift av ett forsknings- och ett serviceorgan på

vatten- och luftvårdsområdet

§ 1 .

Staten och Stiftelsen Industriens vatten- och luftvårdsforskning åtager sig

att i enlighet med detta avtal inrätta och driva ett forskningsinstitut, be­

nämnt Institutet för vatten- och luftvårdsforskning.

§ 2

.

Institutets syfte är att i samarbete med universitet, tekniska högskolor

och andra vetenskapliga institutioner samt industriens organ på vatten- och

luftvårdsområdet bedriva vetenskaplig forskning rörande vatten- och luft­

föroreningar samt rörande sådana föroreningars skadeverkningar ävensom

att verka för samordning och effektivisering av utvecklingsarbete för att

minska utsläpp av föroreningar samt för att öka insikten om nödvändig­

heten av att begränsa vatten- och luftföroreningarna.

Institutets forskningsuppgifter skall avse problem av ovan nämnd art sam­

manhängande med industriell drift och därmed närbesläktade frågor inom

tätbebyggelse.

§ 3.

Vid institutet skall finnas anställd en chef samt den personal i övrigt,

som institutets styrelse med hänsyn till behovet och medelstillgången be­

stämmer.

§ 4.

Staten och stiftelsen bidrager med hälften vardera till bestridande av in­

stitutets driftskostnader å sammanlagt 1 050 000 kronor för budgetår. Om

ytterligare medel av särskilda skäl fordras för utvidgning av institutets verk­

samhet eller lönerna för befattningshavare, som är underkastade statens

allmänna avlöningsreglemente, allmänt ökas eller minskas med mer än 10 %

jämfört med de för år 1965 gällande lönerna, skall på yrkande av avtalspart

bidraget enligt denna paragraf bli föremål för nya förhandlingar.

Institutet skall äga att mottaga anslag från annan än staten och stiftelsen

lör särskilda forskningsuppgifter ävensom åtaga sig särskilda forsknings­

uppdrag för annan än staten och stiftelsen enligt kontrakt, allt i överens­

stämmelse med syftet med institutets verksamhet enligt styrelsens när­

mare bestämmande.

§ 5.

Staten åtager sig att, utöver bidraget enligt § 4, även utge ett engångsan-

slag på 210 000 kronor för utrustning av institutets forskningslaboratorium

under förutsättning alt stiftelsen betalar lika stort belopp.

15

§

6

.

Staten förhinder sig att, om de lokaler Skogsindustriernas vattenlabora­

torium nu hyr av IVA och som är avsedda att fortfarande nyttjas av in­

stitutet icke iängre visar sig tillräckliga, hyresrätt ställa behövliga lokaler

till institutets förfogande liksom att i anslutning till dessa lokaler mot skä­

lig hyra ställa lokaler till det i § 9 angivna serviceorganets förfogande.

§ 7.

Företag och organisationer med verksamhet som berör vatten- och luftvår­

den skall efter prövning och godkännande av stiftelsens styrelse äga rätt att

genom bidrag till stiftelsen bli delaktiga i institutets verksamhet enligt sam­

ma grunder som gäller för stiftarna.

§ 8

.

Institutets verksamhet regleras av detta avtal jämte stadgar, fastställda

av Kungl. Maj :t, samt av arbetsordning och kompletterande föreskrifter i

övrigt, utfärdade av institutets styrelse.

§ 9.

Stiftelsen åtager sig att skapa ett serviceorgan i aktiebolags form, vars

ändamål skall vara att mot ersättning verkställa undersökningar och ut­

redningar av industriers, kommuners och andra allmänna organs problem

rörande vatten- och luftvård och tillhandagå med råd och anvisningar i nit­

hörande frågor.

_

............

Bolagets verksamhet skall icke ge mer vinst än skälig ränta pa nedlagt

kapital.

....

Styrelserna för institutet och bolaget skall svara för sädan samordning

av enheternas verksamhet, såsom i fråga om personal, utrustning och loka­

ler, som må vara organisatoriskt och ekonomiskt befogad.

Staten skall äga utse en ledamot i styrelsen för bolaget.

§ 10.

Detta avtal träder i kraft den 1 januari 1966 under förutsättning att dess­

förinnan stiftelsen visat att bindande utfästelser getts om bidrag till stiftel­

sen med sammanlagt minst det belopp, som avses i §§ 4 och 5, samt avtalet

godkänts av Kungl. Maj:t.

.....

Avtalet gäller till och med december 1970. Sker icke uppsägning från

någondera sidan senast ett år före avtalstidens utgång, är avtalet förlängt

på två år och därefter under samma förutsättning på två år i sänder.

Stockholm den 15 oktober 1965.

För svenska staten

För Stiftelsen Industriens vatten- och

luftvårdsforskning

BÖRJE LUNDGREN

INGMAR EIDEM

Kungl. Maj:ts proposition nr 15k

dr

1965

Berndt Erneholm

MARCUS BOKTR. STHLM 1965

650605