Prop. 1966:103
('med förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370), m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1966
1
Nr 103
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370), m. m.; given Stockholms slott den 25 mars 1966.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till
1) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370);
2) förordning angående ändrad lydelse av 2 § och 4 § 1 mom. förordning en den 26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås bestämmelser om rätt år för avdrag vid inkomst taxeringen beträffande allmän varuskatt och arbetsgivaravgift i fall då så dan skatt eller avgift debiteras enligt uppbördsförordningen den 5 juni 1953 (nr 272) samt beträffande skogsvårdsavgift, ränta som ingår i vissa annuite- ter och ränta på kvarstående skatt. Det föreslås att avdrag skall ske vid taxeringen året efter det då beloppen påförts oavsett om de faktiskt erlagts eller ej.
De nya bestämmelserna föreslås skola tillämpas första gången vid 1967 års taxering. 1
1 Bihang till riksdagens protokoll 196G. 1 samt. Nr 103
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1966
Förslag
till
Lag
om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, dels att 35 § 5 mom., 41 § och 46 § 2 mom. kom
munalskattelagen den 28 september 1928 samt punkt 6 av anvisningarna till
32 § samma lag1 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges, dels att
till anvisningarna till 18 § nämnda lag skall fogas en ny punkt, betecknad 7.,
av nedan angiven lydelse.
(Nuvarande lydelse)
35
5 mom. Till intäkt som i 1
inom. avses räknas jämväl dels
lotterivinst, därest densamma icke
jämlikt 19 § är frikallad från be
skattning, dels ock intäkt ge
nom restitution, avkortning eller av
skrivning av sådan i slutlig eller
tillkommande skatt ingående folk
pensionsavgift eller tilläggspensions
avgift, för vilken avdrag av den
skattskyldige åtnjutits vid tidigare
års taxeringar.
(Se vidare anvisningarna.) I
(Föreslagen lydelse)
§•
5 mom. Till intäkt som i 1
mom. avses räknas jämväl dels
lotterivinst, därest densamma icke
jämlikt 19 § är frikallad från be
skattning, dels ock belopp som
motsvarar restituerad, avkortad eller
avskriven folkpensionsavgift, till
äggspensionsavgift eller sjukförsäk
ringsavgift i den mån beloppet på
verkat storleken av avdrag enligt
46 § 2 mom., som åtnjutits vid tidi
gare års taxeringar.
(Se vidare anvisningarna.)
41 §.
Inkomst av---------------- —-------- särskilt stadgas.
I andra fall än nu sagts skall in
täkt anses hava åtnjutits det beskatt
ningsår, under vilket intäkten blivit
för den skattskyldige tillgänglig för
lyftning, och skall utgift eller om
kostnad anses belöpa på det beskatt
ningsår, varunder utgiften betalats
eller omkostnaden ägt rum.
I andra fall än nu sagts skall in
täkt anses hava åtnjutits det beskatt
ningsår, under vilket intäkten blivit
för den skattskyldige tillgänglig för
lyftning, och skall utgift eller om
kostnad anses belöpa på det beskatt
ningsår, varunder utgiften betalats
eller omkostnaden ägt rum. Sådan
speciell skatt, avgift eller ränta, som
ingår i slutlig eller tillkommande
skatt enligt uppbördsförordningen,
ävensom ränta å kvarstående skatt
enligt samma förordning anses dock
* Senaste lydelse av 35 § 5 mom. se 1959:564, av 41 § se 1951: 790, av 46 § 2 mom. se 1965:71
och av punkt 6 av anvisningarna till 32 § se 1963: 682.
3
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
belöpa på det beskattningsår då den slutliga eller tillkommande skatten påförts.
46 §.
2 mom. I hemortskommunen —----------eller uppfostran. 2) för dels sådan i slutlig eller 2) för dels sådan i slutlig eller tillkommande skatt ingående till- tillkommande skatt ingående till- läggspensionsavgift, som under be- läggspensionsavgift, som påförts den skattningsåret påförts den skattskyl- skattskyldige under året näst före dige, dels ock avgift för pen- det taxeringsår varom fråga är, sionsförsäkring, som ej avses i 33 §, dels ock avgift för pensionsför- därest avgiften under beskattnings- säkring, som ej avses i 33 §, därest året erlagts för försäkring, vilken avgiften under beskattningsåret er- äges av den skattskyldige själv eller, lagts för försäkring, vilken äges av i förekommande fall, hans make den skattskyldige själv eller, i före- cller hans omyndiga barn; kommande fall, hans make eller hans omyndiga barn;
3) för dels sådan i slutlig eller 3) för dels sådan i slutlig eller tillkommande skatt ingående sjuk- tillkommande skatt ingående sjuk försäkringsavgift enligt 19 kap. 2 § försäkringsavgift enligt 19 kap. 2 § lagen om allmän försäkring, som lagen om allmän försäkring, som under beskattningsåret påförts den påförts den skattskyldige under året skattskyldige, dels ock premier näst före det taxeringsår varom frå-och andra avgifter, som skattskyldig ga är, dels ock premier och erlagt för försäkringar av följande andra avgifter, som skattskyldig er slag, vilka ägas av honom själv eller, lagt för försäkringar av följande i förekommande fall, hans make slag, vilka ägas av honom själv eller hans omyndiga barn, nämligen eller, i förekommande fall, hans kapitalförsäkring, arbetslöshetsför- make eller hans omyndiga barn, säkring samt sådan sjuk- eller nämligen kapitalförsäkring, arbets- olyCksfallsförsäkring, därunder in- löshetsförsäkring samt sådan sjuk- begripen avgift till sjukkassa för eller olycksfallsförsäkring, därunder begravningshjälp, som ej avses i 33 § inbegripen avgift till sjukkassa för och som ej utgör sjukförsäkring en- begravningshjälp, som ej avses i 33 § ligt 2—4 kap. lagen om allmän för- och som ej utgör sjukförsäkring en säkring; samt ligt 2—4 kap. lagen om allmän för säkring; samt
4) för belopp —--------------------varje barn. Har skattskyldig —------- —---------- eller underhållsbidraget. Därest skattskyldig —---------------- — nämnda tid. Avdrag, som--------------------------under 18 år.
Kungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1966
Anvisningar
till 18 §.
7. Har sådan speciell skatt, avgift eller ränta, för vilken avdrag åt njutits i förvärvskälla vid tidigare års taxering, restitnerats, avkortats
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
eller avskrivits, utgör det restituerade, avkortade eller avskrivna be loppet intäkt i den förvärvskälla där avdraget åtnjutits.
Kungl. Maj. ts proposition nr 103 år 1966
till 32 §.
6. Värnpliktig för — — —------- ---------skattepliktig intäkt. För annan------------------------------6 § krigsavlöningsreglementet. Den för------------— — — — deras bestridande. Familjebidrag, vilket------------------------------i fråga. Vad ovan i första och fjärde styc kena sägs skall äga motsvarande till- lämpning i fråga om annan personal vid krigsmakten, som avlönas enligt de för värnpliktiga gällande grun der, så ock i fråga om civilförsvars- pliktig, som inkallats till tjänstgö ring enligt 12 § civilförsvarslagen, och annan som avlönas enligt för ci- vilförsvarspliktiga gällande grunder. Civilförsvarspenning likställes med penningbidrag.
Vad ovan i första och fjärde styc kena sägs skall äga motsvarande till- lämpning i fråga om annan personal vid krigsmakten som avlönas enligt de för värnpliktiga gällande grunder, vapenfri tjänstepliktig, civilför.svars- pliktig som inkallats till tjänstgö ring enligt 12 § civilförsvarslagen och annan som avlönas enligt för ci- vilförsvarspliktiga gällande grunder. Civilförsvarspenning likställes med penningbidrag.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1967. Har speciell skatt, avgift eller ränta upptagits på debetsedel å slutlig skatt enligt 1965 eller tidigare års taxering eller på sådan debetsedel å tillkommande skatt som erhållits under år 1965 eller tidigare år och erlägges skatten, avgiften eller räntan efter in gången av år 1966 må den dock avdragas vid taxeringen för det beskattnings år, då den erlagts, i den mån avdrag icke medgivits tidigare.
Kungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1960
o
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 2 § och 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli
1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt
Härigenom förordnas, att 2 § och 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli
1947 om statlig inkomstskatt1 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan
anges.
(Nuvarande lydelse)
2
§•
(Föreslagen lydelse)
Om vad------------------- --------- följande undantag:
till intäkt av tillfällig förvärvs
verksamhet hänföres restituerad, av
kortad eller avskriven allmän kom
munalskatt i den mån denna påver
kat storleken av avdrag enligt 4 §
1 mom., som åtnjutits vid tidigare
års taxeringar;
vid beräkning--------------------- —- — beräknade nettointäkten.
Har sådan------------------------------överlåtande bolaget.
till intäkt av tillfällig förvärvsverk
samhet hänföres slutlig eller tillkom
mande skatt, som restituerats, av
kortats eller avskrivits, i den mån
avdrag därför av skattskyldig åtnju
tits vid tidigare års taxeringar;
4 §•
1 mom. Från sammanlagda
eller lotterivinst;
slutlig skatt eller fastighetsskatt,
som här i riket påförts skattskyldig
på grund av taxering under året näst
före det taxeringsår, varom fråga är,
eller sådan här i riket påförd till
kommande skatt, varå skattskyldig
under förstnämnda år erhållit debet
sedel, allt till den del skatten skall
erläggas till kommun eller annan
kommunal samfällighet eller avser
sådan tilläggspensionsavgift, som på
förts den skattskyldige under året
näst före taxeringsåret och för vil
ken avdrag icke åtnjutits enligt näst-
— ske för underskott, som------------
sådan i slutlig eller tillkommande
skatt ingående allmän kommunal
skatt och, i den mån avdrag icke åt-
njutes enligt nästföljande stycke,
tilläggspensionsavgift som påförts
den skattskyldige under året näst
före det taxeringsår, varom fråga är.
följande stycke.
Skattskyldig, som------- - —--------------kommunalskattelagen sägs.
Avdrag enligt----------- -------------- 6 § ö mom.
Har sådan --------------------------i fråga.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1967.
1 Senaste lydelse av 2 § se 1964: 55 och av 4 § 1 inom. se 1965: 72.
1 j- Bihang till riksdagens protokoll 196(1. 1 samt. .Yr / 0:i
Kungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1966
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 25 mars 1966.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander
,
ministern för utrikes ärendena
N
ilsson
,
statsråden
S
träng
, A
ndersson
, L
indström
, L
änge
, K
ling
, E
denman
, J
ohansson
,
H
ermansson
, H
olmqvist
, A
spling
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, L
undkvist
,
G
ustafsson
.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om rätt år för vissa avdrag vid inkomsttaxering, m. m. samt anför.
Inledning
I en inom finansdepartementet i oktober 1965 upprättad promemoria om beräkning vid inkomsttaxering av avdrag för allmän varuskatt m. m. (Sten cil Fi 1965:4) berörs frågan om rätt avdragsår vid inkomsttaxering be träffande allmän varuskatt, arbetsgivaravgift och skogsvårdsavgift samt ränta, som debiteras enligt uppbördsförordningen den 5 juni 1953 (nr 272; UF), i sådana fall då inkomst redovisas enligt kontantmetoden. Denna metod innebär bl. a., att utgift eller omkostnad anses belöpa på det be skattningsår, varunder utgiften betalts eller omkostnaden ägt rum (se 41 § andra stycket kommunalskattelagen den 28 september 1928, nr 370; KL). Metoden gäller inte vid redovisning av inkomst av rörelse eller inkomst av jordbruksfastighet enligt bokföringsmässiga grunder (41 § första stycket KL).
Av promemorian framgår, att viss tveksamhet f. n. råder om vilket år skatt och avgift av dessa slag skall få dras av vid taxering. I promemorian föreslås att dessa belopp samt ränta som påförts enligt UF skall anses be löpa på det beskattningsår då beloppen debiterats. Det föreslås att bestäm melser härom skall införas i 41 § KL och i anvisningar till denna paragraf.
Författningsförslagen i promemorian torde få fogas till statsrådsproto kollet i detta ärende som bilaga.
Över promemorian har, efter remiss, yttranden avgetts av riksförsäkrings verket, kammarrätten, riksskattenämnden, överståthållarämbetet, länssty relserna i Stockholms, Södermanlands, Östergötlands, Kronobergs, Hallands,
7
Göteborgs och Bohus, Örebro, Västernorrlands samt Norrbottens län, Sve riges lantbruksförbund, Riksförbundet Landsbygdens folk, Föreningen Auktoriserade revisorer, Svenska revisorsamfundet, Tjänstemännens cen tralorganisation (TCO), Sveriges akademikers centralorganisation samt Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund.
Samtliga remissinstanser utom en tillstyrker i princip promemorians för slag.
Kungl. Maj. ts proposition nr 103 år 1966
Gällande bestämmelser m. m.
Debitering och uppbörd
De huvudsakliga bestämmelserna om debitering och uppbörd av allmän varuskatt finns i förordningen den 1 december 1959 (nr 507) om all män varuskatt. Preliminär sådan skatt redovisas och erläggs för den skattepliktiga omsättning som belöper på viss redovisningsperiod och av räknas mot slutlig allmän varuskatt. Med slutlig allmän varuskatt för stås sådan allmän varuskatt som debiteras på grund av taxeringsbeslut se nast den 30 november under taxeringsåret. Tillkommande allmän va ruskatt är sådan skatt som debiteras på grund av taxeringsbeslut efter den 30 november under taxeringsåret eller påförs på grund av eftertaxering eller som skall erläggas utöver tidigare påförd skatt på grund av beslut rörande ändrad debitering (4 §).
Allmän varuskatt erläggs bl. a. för varor som försäljs eller på annat sätt tillhandahålls eller tas i anspråk inom riket (1 §). Debitering av allmän varuskatt åvilar länsstyrelsen (48 §). Vid debitering av slutlig allmän varu skatt gottskrivs den skattskyldige erlagd preliminär varuskatt och viss kost nadsersättning (49 §). överstiger därvid den slutliga skatten det belopp som skall gottskrivas den skattskyldige förfaller det överstigande beloppet som kvarstående allmän varuskatt till betalning den 18 januari året näst efter taxeringsåret och senast nämnda dag skall det inbetalas till statsver ket (50 §). Enligt 53 § skall debetsedel på slutlig allmän varuskatt över sändas till den skattskyldige senast den 15 december under taxeringsåret.
I fråga om allmän varuskatt för sådant tillhandahållande eller ianspråk- tagande av varor, som i inkomstskattehänseende är att hänföra till intäkt av jordbruksfastighet, gäller särskilda bestämmelser. Skattskyldighet åvilar härvidlag ägare eller brukare av jordbruksfastighet som till konsument för säljer eller för förbrukning uttar sådan produkt från jordbruket eller dess binäringar som enligt varuskatteförordningen är att hänföra till skatte pliktig vara, dock inte för försäljning av jordbruksprodukter i allenast ringa omfattning (63 §). Taxering till allmän varuskatt för jordbruksprodukter skall avse den skattepliktiga omsättningen under beskattningsåret och verk ställs av vederbörande taxeringsnämnd i samband med inkomsttaxeringen.
Av taxeringsnämnd beslutade taxeringar till allmän varuskatt skall införas i inkomstlängden (65 §).
Enligt 66 § gäller bestämmelserna i UF angående statlig inkomstskatt i tillämpliga delar allmän varuskatt för jordbruksprodukter. Sådan skatt skall dock inte upptas på debetsedel avseende preliminär skatt.
Bestämmelserna om debitering och uppbörd av arbetsgivaravgift finns i förordningen den 18 december 1959 (nr 552) angående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring, m. m. (ändrad genom SFS 1962:396).
Enligt 3 § förordningen bestäms avgiftsunderlaget av riksförsäkrings verket. Med avgiftsunderlag förstås belopp varpå arbetsgivaravgift skall be räknas för arbetsgivaren (2 §). Arbetsgivare som under ett år utgett lön till någon hos honom anställd arbetstagare med minst 300 kr. är skyldig att före utgången av januari, i vissa fall februari, året näst efter utgiftsåret — det kalenderår för vilket avgiftsunderlag skall bestämmas (2 §) — avlämna arbetsgivaruppgift. Denna lämnas i Stockholm till överståthållarämbetet och i landet i övrigt till den lokala skattemyndigheten (5—6 §§). Om arbetsgivar uppgift ej avlämnats kan avgiftsunderlaget uppskattas med hänsyn till före liggande omständigheter (10 §).
Arbetsgivaravgift beräknas av riksförsäkringsverket (16 §). Avgift som uppgår till högst 1 000 kr. skall, om verket inte bestämmer annat, påföras i samband med slutlig skatt enligt vad som stadgas i UF. Detta gäller även avgift överstigande 1 000 kr., om verket finner skäl därtill. Riksförsäkrings verket skall särskilt för varje uppbördsdistrikt lämna vederbörande lokala skattemyndighet uppgift om de arbetsgivaravgifter som skall påföras i sam band med slutlig skatt (17 §). Arbetsgivaravgift som inte debiteras i sam band med slutlig skatt uppbärs av riksförsäkringsverket (18 §).
Enligt 1 § UF förstås med skatt enligt förordningen bl. a. arbetsgivarav gift enligt 17 § förordningen angående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring, m. m., dvs. sådana arbetsgivaravgift som skall påföras i samband med slutlig skatt. Enligt 27 § UF gäller att arbetsgivaravgifter av nämnda slag skall upptas på debetsedel å slutlig skatt och enligt 13 § UF skall hänsyn till sådan avgift tas vid debitering av preliminär B-skatt.
Enligt 1 § förordningen den 28 juni 1946 (nr 324) om skogsvårdsavgift skall den, för vilken garantibelopp för jordbruksfastighet upptagits som skattepliktig inkomst vid taxering till kommunal inkomstskatt, erlägga skogsvårdsavgift med högst en och en halv promille av de värden på skogsmark och växande skog, som har legat till grund för beräkning av garantibeloppet. För varje år bestäms med vilket promilletal skogsvårdsav- giften skall utgå för det året (1 §). Avgiften debiteras och uppbärs som skatt enligt UF.
Enligt 2 § 3 mom. UF skall kvarstående skatt anses belöpa på i första
Kungl. Maj. ts proposition nr 103 år 1966
9
hand bl. a. skogsvårdsavgift, om den slutliga skatten innehåller sådan av
gift.
Enligt 1 § UF förstås med skatt även annuiteter på avdikningslån
och förskott för avlösning av frälseräntor (lagen den 8 november 1912, nr
277, om avlösning av vissa frälseräntor och kungörelsen den 20 december
1912, nr 364, med vissa bestämmelser angående avlösning av frälseräntor,
resp.’ kungörelsen den 13 juni 1939, nr 432, angående villkoren för lån från
statens avdikningslånefond). I dylika annuiteter ingår viss ränta, som ar
avdragsgill vid inkomsttaxeringen. Av innehållet i 13 § första stycket UF
framgår att hänsyn till dylik annuitet skall tas vid beräkning av preliminär
B-skatt, om annuiteten ingått i den slutliga skatt som påforts den skatt
skyldige året näst före inkomståret. Tidigare har erinrats om bestämmelsen
i 2 § 3 mom. UF, enligt vilken kvarstående skatt skall, om den slutliga skat
ten delvis utgörs av bl. a. skogsvårdsavgift, anses belöpa pa i första hand
sådan avgift. Motsvarande gäller även annuiteterna.
Ränta på kvarstående skatt påförs under vissa omständig
heter. Bestämmelse härom finns i 27 § 3 mom. UF, som även innehåller,
att vad i UF stadgas angående kvarstående skatt skall, dar inte annat an-
«es, äga motsvarande tillämpning beträffande ränta på kvarstående skatt.
Kungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1966
Avdragsrätt m. m.
Allmän varuskatt är enligt 5 § varuskatteförordningen sådan
speciell skatt för vilken avdrag åtnjuts vid inkomsttaxeringen. Regeln bor
ses mot bakgrunden av KL:s bestämmelser i 22 och 29 §§, att avdrag från
bruttointäkten av jordbruksfastighet resp. rörelse medges för speciella skat
ter eller avgifter till det allmänna.
I fall då allmän varuskatt upptas på debetsedeln för slutlig skatt en
ligt UF, dvs. då den avser jordbruksprodukter som försålts eller förbru
kats av ägare eller brukare till jordbruksfastighet, kan vid beskattnings
årets utgång inte utan vidare avgöras om någon del av den preliminäia
B-skatt, som den skattskyldige erlagt under inkomståret, utgjort allmän
varuskatt. Detta beror på, att bestämmelse inte finns om prioritet mellan
debiterad allmän varuskatt och annan skatt i vidare mån än som framgår
av tidigare nämnda 2 § 3 mom. UF.
Berörda förhållanden saknar betydelse om inkomst av jordbruksfastig
het redovisas enligt bokföringsmässiga grunder. Detta redovisningssätt
innebär att skatten är avdragsgill för det år då den bokförts som omkost
nad i rörelsen. Metoden som sådan medför att differenser mellan bok
föring och debiterat belopp utjämnas.
Som tidigare nämnts innebär kontantmetoden att utgift eller omkostnad
anses belöpa på det beskattningsår varunder utgiften betalats eller om
kostnaden ägt rum. Det framgår emellertid även av det föregående att det
på grund av sättet för uppbörd av allmän varuskatt för jordbruksprodukter inte låter sig avgöra om skatten verkligen erlagts under beskattningsåret.
Problemet har observerats av riksskattenämnden. I deklarationsupp- lysningar rörande jordbrukares skattskyldighet till allmän varuskatt har nämnden uttalat att det — med hänsyn till sättet för debitering och be talning av allmän varuskatt, som jordbrukare skall erlägga, och till sättet för avrakning mellan preliminär och slutlig skatt — möter stora praktiska svårigheter att avgöra när en delpost, som ingår i preliminär B-skatt ellei i slutlig skatt, har erlagts. De skattskyldiga bör därför enligt riks skattenämnden ha viss valrätt beträffande det år då avdrag för dessa utskylder skall medges. Avdrag torde sålunda, uttalar nämnden, böra med ges antingen för det beskattningsår, då skatten påförts debetsedeln på slutlig skatt resp. debetsedeln på tillkommande skatt mottagits, eller för det beskattningsår då skatten erlagts. Nämnden påpekar att det är av vikt att kontrollera att ett och samma belopp inte dras av mer än en gång.
Arbetsgivaravgift får i regel anses utgöra omkostnad i för värvskälla och är då avdragsgill vid inkomsttaxeringen. Enligt 20 § KL får nämligen från bruttointäkt avräknas alla omkostnader under beskatt ningsåret för intäkternas förvärvande och bibehållande. Däremot omnämns arbetsgivaravgift inte uttryckligen bland de exempel på omkostnader som i KL anges under de särskilda förvärvskällorna. Avgiften får anses inne fattad i sådana termer som »lön ... åt arbetspersonal» (22 §), kostnad »för vicevärd, portvakt, gårdskarl ..., i den mån dessa kostnader kunna anses åligga fastighetsägaren såsom sådan» (25 §), »avlöningar . . . och andra kostnader för personal, som är eller varit anställd i rörelsen» (29 §), »kostnad för arbetsbiträde, som den skattskyldige använt för tjänsts utförande och som han själv avlönat» (33 §) eller »kostnader, som varit erforderliga för intäktens förvärvande, såsom . . . ersättning till biträden med mera» (36 §).
I fall då arbetsgivaravgift debiteras av riksförsäkringsverket uppkommer inga problem rörande storleken av avdraget för sådan avgift. Vid bokfö- ringsmässig redovisning får dras av vad som bokförts som arbetsgivar avgift och vid redovisning enligt kontantmetoden vad som faktiskt erlagts i sådan avgift under beskattningsåret. Om däremot arbetsgivaravgiften tas upp på debetsedel på slutlig skatt uppkommer samma problem som beträf fande avdrag för allmän varuskatt som upptas på debetsedel. Avgiftens storlek kan visserligen beräknas efter beskattningsårets utgång men det kan först vid debiteringen avgöras om och i vad mån crlagd preliminär skatt under beskattningsåret innefattar arbetsgivaravgiften. I
I anvisningarna till 22 § KL, som avser avdrag från bruttointäkten av jordbruksfastighet, nämns skogsvårdsavgift som speciell skatt till
Kungl. Maj. ts proposition nr 103 år 1966
11
det allmänna. Sådan skatt är avdragsgill vid taxering enligt innehållet i
denna paragraf.
Vid redovisning av inkomst enligt kontantmetoden får skogsvårdsavgift
dras av i den mån den erlagts under beskattningsåret. Det uppstår liknan
de problem här som i fråga om sådan allmän varuskatt och arbetsgivai-
avgift som upptas på debetsedel å slutlig skatt. Det kan alltså vid beskatt
ningsårets utgång ofta inte utan vidare konstateras i vad mån den skatt
skyldige erlagt någon skogsvårdsavgift under året, vilket egentligen är förut
sättningen för att avdrag skall medges om kontantmetoden tillampas.
Om debetsedel som upptar annuitet på avdikningslån eller på föi -
skott för avlösning av frälseränta inte utvisar kvarstående skatt är det
givetvis klart att räntedelen av annuiteten får dras av till hela sitt belopp
vid taxeringen året efter det då skatten debiterats. I motsatt fall blir ay-
dragsfrågan mer komplicerad, nämligen om kontantmetoden tillämpas \id
inkomstredovisningen och den skattskyldige inte begagnar sig av möjlig
heten att erlägga den kvarstående skatten före utgången av det taxerings
år som debetsedeln avser. Om den kvarstående skatten överstiger summan
av debiterad annuitet och eventuellt skogsvårdsavgift så är rantan under
nyss nämnda förutsättningar — med hänsyn till den i det föregående åter
givna bestämmelsen i 2 § 3 mom. UF — inte avdragsgill till någon del
vid den närmast följande taxeringen. Om däremot den kvarstående skatten
understiger nämnda summa är det ovisst om avdrag får ske för någon del
av räntan och hur avdraget i så fall skall beräknas.
I praktiken torde emellertid inte göras några överväganden på grund av
nu skisserade alternativ. Avdrag för räntedelen i annuitet som har berörs
torde i stället medges vare sig kvarstående skatt debiterats eller inte.
Ränta på kvarstående skatt är vid redovisning enligt kon
tantmetoden avdragsgill som omkostnad för det beskattningsår då den
erlagts. Inbetalas räntan det år då den påförts är den alltså avdragsgill
följande taxeringsår. Normalt torde den erläggas först året efter debite
ringsåret, vilket medför att den kan dras av först vid taxeringen andra året
efter det den debiterats.
Avdraget för ränta på kvarstående skatt följer alltså inte samma princip
som avdragen för kommunalskatt, sjukförsäkringsavgift och tilläggspen
sionsavgift. Dessa avdrag får nämligen göras vid taxeringen året efter de
biteringsåret eller, vad angår kommunalskatt som ingår i tillkommande
skatt, året efter det debetsedel på den tillkommande skatten erhållits. De
biterade sådana avgifter och debiterad kommunalskatt får dras av oav
sett om beloppen erlagts eller ej (4(5 § 2 mom. KL samt 4 § 1 mom. förord
ningen den 26 juli 1947, nr 576, om statlig inkomstskatt). De skattskyldiga
torde ofta förbise att avdraget för ränta på kvarstående skatt inte foljer
samma regler som avdraget för kommunalskatt in. m.
Kungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1966
K ungt. Maj.ts proposition nr 103 år 1966
Departementspromemorians förslag
I promemorian uttalas, att de praktiska och rättsliga olägenheterna av de i det föregående berörda förhållandena är uppenbara. De skattskyldiga kan ha svåiigheter att beräkna storleken av sina avdrag och avdragen kan endast genom ett mera ingående förfarande kontrolleras vid taxeringen.
En leform i förenklande syfte bör enligt promemorian utformas med ut gångspunkt från det första av de båda alternativ som enligt riksskatte nämndens tidigare berörda deklarationsupplysningar står den skattskyldige till buds beträffande avdrag för allmän varuskatt. Detta innebär att av dragen bör medges för det beskattningsår då beloppen påförts debet sedel på slutlig skatt eller då den skattskyldige mottagit debetsedel på tillkommande skatt som upptar sådant belopp. Med en sådan regel vinns enligt promemorian den fördelen att den skattskyldige kan hämta samtliga dessa avdragsbelopp utom ränta som ingår i annuitet från den debetsedel, som upptar de för självdeklarationen relevanta beloppen för avdragsgill kommunalskatt m. m. Även kontrollen av deklarationerna skulle underlättas genom en sådan ordning.
En bestämmelse av antytt innehåll föreslås skola intas i 41 § andra styc ket KL (se bilaga).
Det erinras i promemorian om att jordbrukare f. n. har viss valrätt be träffande avdraget för allmän varuskatt. Det uttalas vidare, att hur sådan skattskyldig än träffat sitt val i detta hänseende den föreslagna avdrags- ratten inte synes medföra ekonomisk förlust för honom. I övrigt påpekas, att skattskyldig genom övergångsbestämmelse i promemorians författningsför- slag får rätt att dra av sådan ränta på kvarstående skatt som han faktiskt erlagt under beskattningsåret.
Slutligen erinras i promemorian om att restituerad, avkortad eller avskri ven skatt till den del den avser berörda omkostnader är att anse som intäkt i den förvärvskälla, i vilken beloppet tidigare dragits av. Vad beträffar allmän varuskatt anges detta uttryckligen i 5 § förordningen om allmän varuskatt.
Remissyttrandena
Promemorians förslag har rönt ett positivt mottagande vid remissbehand lingen. TCO avvisar dock förslaget på en viss punkt, nämligen vad det rör avdrag för ränta på kvarstående skatt.
Kammarrätten uttalar att försiktighet bör iakttas i fråga om införande av undantag från kontantmetoden där denna skall gälla men anser till- lika, att det föreslagna avsteget från metoden ligger i linje med den gäl lande regeln att debiterad kommunalskatt får dras av vid taxering till stat-
13
lig inkomstskatt, oavsett om den erlagts eller ej. Med hänsyn härtill och till
de uppenbara fördelar som förslaget innebär för de skattskyldiga och taxe
ringsmyndigheterna förordar kammarrätten att förslaget genomförs. Bl. a.
överståthållaråmbetet anser förslaget ägnat att medföra värdefull förenk
ling av taxeringsarbetet och väsentliga fördelar från deklarationssynpunkt.
Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund tillstyrker oreserverat försla
gets genomförande. Frågan om rätt avdragsbelopp för allmän varuskatt och
de avgifter och räntor som berörs i promemorian har, upplyser förbundet,
vållat svårigheter såväl för taxeringsmyndigheterna som för berörda skatt
skyldiga när inkomst beräknas enligt kontantmetoden. Sveriges lantbruks-
förbund uttalar som sin mening, att flertalet av de nuvarande bestämmel
serna på området är svårbegripliga och praktiskt ohanterliga från de skatt
skyldigas synpunkt. Enligt förbundet torde flertalet skattskyldiga vid upp
rättandet av sina deklarationer använda det system för avdrag som föreslås
i promemorian. Förbundet tillstyrker förslaget i princip.
I vad förslaget avser avdraget för ränta på kvarstående skatt har det fram
kallat betänkligheter hos ett par remissinstanser. Enligt riksskattenämn
dens mening intar frågan om ändrat beskattningsår för detta avdrag i viss
mån en särställning i förhållande till övriga i promemorian behandlade om-
kostnadsbelopp. Nämnden erinrar om att den i yttrande över två motioner
till 1958 års riksdag (1:7 och II: 7) angående ändrad tid för åtnjutande av
avdrag för ränta på kvarstående skatt avstyrkt författningsändring av den
innebörden att räntan skulle bli avdragsgill samma år som kommunalutskyl-
derna. Nämnden konstaterade i sitt yttrande, att en lagstiftning enligt mo
tionerna skulle få karaktären av en undantagsbestämmelse som i viss mån
skulle komplicera lagstiftningen. Nämnden pekar vidare på en annan kon
sekvens av det framlagda förslaget, nämligen att olika principer därigenom
skulle komma att gälla för å ena sidan avdrag för ränta på kvarstående
skatt och å andra sidan skatteplikt för ränta på överskjutande preliminär
skatt om förslaget genomförs. För intäkt av sistnämnda slag förutsätts att
kontantmetoden skall tillämpas. Riksskattenämnden finner det tveksamt om
frågan om avdrag för ränta på kvarstående skatt bör lösas efter samma
linje som avdrag för allmän varuskatt, arbetsgivaravgift och skogsvårds
avgift. Nämnden finner det emellertid angeläget att dessa omkostnadsbe-
lopp behandlas på likartat sätt i avdragshänseende och vill därför inte mot
sätta sig genomförandet av promemorians förslag i dess helhet.
TCO avstyrker däremot förslaget i vad det berör ränta på kvarstående
skatt. Den skattskyldige torde inte ha några svårigheter att veta vilket rän
teavdrag det är fråga om och även hos taxeringsmyndigheterna föreligger
uppgifter härom. Vidare kan den föreslagna ordningen enligt TCO:s mening
innebära att den totala skatten blir högre eller att den skattskyldige inte kan
tillgodogöra sig ränteavdraget till följd av ändringar i inkomstnivån.
Kungl. Maj.ts proposition nr 103 år 1960
14
Vissa anmärkningar har framförts mot den föreslagna övergångsbestäm
melsen. Kammarrätten påpekar att till följd av denna bestämmelse avdrag
får åtnjutas vid 1967 års taxering även för sådan ränta på kvarstående skatt
som avser taxering år 1965 eller tidigare år, om räntan erlagts år 1966. Kam
marrätten ifrågasätter om inte nämnda undantag bör utvidgas till att om
fatta alla de omkostnadsbelopp som avses med förslaget och anför som skäl
för denna åsikt.
I promemorian berörs svårigheterna att i vissa fall utröna, huruvida en
skatt, avgift eller ränta ingår i preliminär skatt eller ej, vilket i sin tur —
därest kvarstående skatt påförts — medför att betalning av ifrågavarande
post kan anses ske ett senare år än det då debitering skett. Det är sålunda
tänkbart, att en skattskyldig år 1966 betalar helt eller delvis till exempel
en skogsvårdsavgift som han debiterats år 1965. Enligt kammarrättens me
ning bör skattskyldig, som år 1966 eller senare år kontant erlägger skatt, av
gift eller ränta enligt debetsedel på grund av taxering år 1965 eller tidigare
år, uttryckligen medges rätt till avdrag härför. Det sagda innebär, att en
skattskyldig ett och samma år, till exempel vid 1967 års taxering (men även
senare taxeringsår kan ifrågakomma), skulle kunna ha rätt till avdrag både
för debiterat belopp och för kontant erlagt belopp avseende taxering som
skett före år 1966.
Iiungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1966
Även riksskattenämnden anser att särskilda övergångsbestämmelser er
fordras för sådana skattskyldiga, som vid 1966 års taxering fått avdrag på
grundval av vad som faktiskt erlagts under beskattningsåret 1965. Dessa
skattskyldiga bör enligt nämnden erhålla avdrag vid 1967 års taxering inte
bara för de omkostnader av ifrågavarande slag, som påförts debetsedel på
slutlig skatt vid taxeringen år 1966, utan även för de belopp som kontant
erlagts under år 1966. Om detta inte iakttas, uttalar nämnden, kommer de
berörda skattskyldiga — vid jämförelse med skattskyldiga som redan förut
njutit avdrag med utgångspunkt från debiteringsåret — att gå miste om ett
års avdrag. Överståthållarämbetet anser det angeläget, med hänsyn till att
erläggandet av dessa skatter och avgifter kan beröra tre kalenderår — första
året erläggs preliminära belopp, andra året verkställs debitering och tredje
året erläggs eventuellt kvarstående belopp — att övergångsbestämmelserna
medger avdrag vid 1967 års taxering även för kvarstående speciell skatt
eller allmän avgift enligt debetsedel på slutlig skatt på grund av taxering år
1965. Enligt Sveriges lantbruks förbund innebär den föreslagna övergångs
bestämmelsen att skattskyldiga, som tidigare följt annan avdragsprincip
än den nu föreslagna, kommer att göra vinster eller lida förluster i fråga
om allmän varuskatt, arbetsgivaravgift och räntedel av annuitet. Förbundet
anser därför att den föreslagna övergångsregeln måste kompletteras så att
för alla dessa avgifter och räntor gäller att, om avdrag redan erhållits, nytt
avdrag ej ifrågakommer och, om avdrag tidigare inte erhållits, avdrag med
ges vid sidan av huvudregeln.
Kungl. Maj.ts proposition nr 103 år 1966
15
Departementschefen
Den kommunalskatt som dras av i deklarationen som allmänt avdrag av
ser skatt som debiterats på närmast föregående års debetsedel å slutlig skatt,
dvs. den debetsedel som erhållits i november eller december året innan dek
larationen upprättas. Om kommunalskatt ingår i tillkommande skatt görs
avdraget i den deklaration som upprättas året efter det debetsedeln på till
kommande skatt erhållits. Samma princip gäller beträffande avdrag för
sjukförsäkringsavgift och tilläggspensionsavgift, om än med en viss modifi
kation, som jag skall återkomma till.
Avdragen är således oberoende av om skatten eller avgiften verkligen er
lagts under beskattningsåret. Såtillvida står avdragsregeln i motsats till den
s. k. kontantprincipen som gäller för flertalet skattskyldiga. Regeln innebär
dock en praktisk lösning av det problem som med en strikt tillämpning i
dessa fall av kontantprincipen ofta skulle uppkomma, när det gäller att fast
ställa, när skatten eller avgiften erlagts. Om kvarstående skatt uppkommit
och särskilt om skatt drivs in efter restföring skulle nämligen kontantprin
cipen ofta leda till invecklade beräkningar av hur stor del av kvarskatten
och det indrivna beloppet som avser kommunalskatt eller avgifter av nämnda
slag.
Den nämnda avdragsregeln avser blott kommunalskatt, sjukförsäkrings
avgift och tilläggspensionsavgift. I vissa fall innehåller dock debetsedel på
slutlig eller tillkommande skatt andra poster som är avdragsgilla. Jordbru
kares allmänna varuskatt debiteras sålunda enligt UF:s regler. Detta gäller
i princip även arbetsgivaravgift till socialförsäkringen som inte överstiger
1 000 kr. Likaså tas skogsvårdsavgift samt annuitet på avdikningslån eller
på förskott för avlösning av frälseräntor upp på de vanliga debetsedlarna.
De avdrag som svarar mot allmän varuskatt, arbetsgivaravgift, skogsvårds
avgift och de i annuiteterna ingående räntebeloppen görs vid beräkning av
inkomsten av den förvärvskälla som posterna hänför sig till. I den mån in
komsten av förvärvskällan, såsom merendels torde vara fallet, beräknas en
ligt kontantprincipen uppkommer alla de svårigheter att beräkna rätt av-
dragsbelopp som man undgått beträffande nämnda allmänna avdrag genom
den särskilda avdragsregeln.
Vad nu sagts om allmän varuskatt m. m. gäller i princip också ränta på
kvarstående skatt.
1 praktiken förfars i regel så, att avdrag för allmän varuskatt görs med
antingen det belopp som belöper på beskattningsåret eller det belopp som
debiterats under beskattningsåret. Detsamma torde vara förhållandet med
avdraget för arbetsgivaravgift. Skogsvårdsavgift och ränta på annuiteter
torde vanligen dras av med det belopp som debiterats under beskattnings
året. Kontroll av att avdragna belopp verkligen erlagts under året torde i
praktiken inte förekomma.
I eu promemoria som upprättats inom finansdepartementet förordas en bestämmelse av den principiella innebörden, att allmän varuskatt, arbets givaravgift, skogsvårdsavgift och ränta på annuiteter, som skall påföras debetsedel enligt UF, anses ha betalts det beskattningsår då beloppen debi terats. Bestämmelsen innebär i praktiken, att avdragens storlek kommer att framgå av den debetsedel som den skattskyldige får året före taxeringsåret. Bestämmelsen föreslås gälla endast när kontantmetoden tillämpas vid in komstberäkningen. Samma regel föreslås beträffande avdrag för ränta på kvarstående skatt.
Remissinstanserna har i princip tillstyrkt promemorians förslag i vad det avser annat än ränta på kvarstående skatt. I den del förslaget rör avdrag för allmän varuskatt, arbetsgivaravgift, skogsvårdsavgift och ränta på nämn da annuiteter inskränker jag mig därför till att föreslå att förslaget genom förs. De praktiska fördelar som det kommer att medföra både för de skatt skyldiga och taxeringsmyndigheterna är uppenbara.
Gentemot förslaget att även ränta på kvarstående skatt skall få dras av året efter debiteringsåret — normalt alltså innan den har betalts — har riks skattenämnden uttalat betänkligheter. Nämnden anser att en bestämmelse såsom den föreslagna skulle bli av undantagskaraktär och därför komplicera lagstiftningen. Nämnden påpekar vidare att olika principer skulle kunna komma att gälla för ränta på överskjutande skatt och ränta på kvarstående skatt om förslaget genomförs. Ränta på överskjutande skatt är givetvis skattepliktig intäkt det år då den är tillgänglig för lyftning. Nämnden vill emellertid inte motsätta sig förslagets genomförande även i denna del med hänsyn till att alla dessa omkostnadsbelopp bör behandlas på likartat sätt i avdragshänseende. TCO avstyrker däremot förslaget i vad det rör ränta på kvarstående skatt och framhåller, att det varken för den skattskyldige eller taxeringsmyndigheterna innebär svårigheter att veta vilket ränteavdrag det är fråga om. TCO anser att förslaget kan medföra ofördelaktiga resul tat för den skattskyldige om inkomstnivån ändras.
Jag vill erinra om att motionärer vid 1958 års riksdag yrkade att ränta på kvarskatt skulle få dras av samma år som kommunalskatten. Bevillnings utskottet (BevU 1958: 38) uttalade att den föreslagna författningsändringen skulle komma att få tillämpning på ett begränsat antal skattskyldiga. Vid sitt bedömande av de olika på saken inverkande omständigheterna hade ut skottet funnit övervägande skäl tala för att tills vidare bibehålla nu gällan de bestämmelser på området. Utskottet ansåg dock att frågan borde ägnas uppmärksamhet under det fortsatta arbetet för förenkling av taxeringsför- farandet och deklarationsbestyren. Utskottet hemställde att motionerna skulle lämnas utan åtgärd. Riksdagen följde utskottets förslag.
Jag vill vidare nämna att Föreningen Auktoriserade revisorer i skrivelse den 7 april 1965 till finansdepartementet föreslagit bl. a., att kvarskatte- ränta skall få dras av redan vid taxeringen året efter det som debetsedeln
Kungl. Maj.ts proposition nr 103 år 1966
17
avser. Därigenom skulle enligt föreningen undvikas rättsförlust töi de
skattskyldiga, som nu lätt försummar avdraget för kvarskatteränta. Vidare
skulle kontrollmöjligheten för det allmänna ökas.
Promemorians förslag beträffande ränta på kvarstående skatt synes på
ett naturligt sätt ansluta sig till förslaget i övrigt och innebära en förenk
ling av taxerings- och deklarationsförfarandet. I praktiken spelar det liten
roll att formellt sett olika principer gäller för beskattning av ränta på över
skjutande preliminär skatt och avdrag för ränta på kvarstående skatt. I de
allra flesta fall har nämligen den skattskyldige uppburit den överskjutande
skatten inklusive ränta det år då räntan tillgodoförts honom på debetsedel.
Den skall då taxeras följande år, dvs. det år då också ränta på kvarstående
skatt skall dras av enligt förslaget. Beträffande TCO:s invändningar mot för
slaget vill jag uttala, att det nog ofta innebär ett visst arbete för taxerings
myndigheterna att avgöra vilken ränta på kvarstående skatt som avdragits
i deklarationen. Den skattskyldige torde f. n. ofta dra av beloppet innan
det betalats. Om han inte gör avdraget genast torde han ofta glömma av
draget nästa år. Givetvis bör man söka förebygga att de skattskyldiga på
detta sätt gör rättsförluster. Övervägande skäl talar därför enligt min me
ning för att låta ränteavdraget följa samma regler som övriga avdrag som
hämtas från debetsedeln på slutlig skatt.
Restituerad, avkortad eller avskriven kommunalskatt och tilläggspensions
avgift, som dragits av vid taxering, skall beskattas. Bestämmelser härom
återfinns i 35 § 5 mom. KL och 2 § förordningen om statlig inkomstskatt.
Motsvarande bör uppenbarligen gälla även speciella skatter och avgifter,
annuiteternas räntedelar och kvarskatteränta. I dessa fall bör dock intäk
terna beskattas, inte såsom inkomst av tillfällig förvärvsverksamhet (35 §
KL), utan såsom intäkt i den förvärvskälla de hänför sig till. Skatteplikts-
bestämmelsen hör därför ha sin plats i anvisningarna till 18 § KL och blir
då genom den hänvisning som finns i 2 § förordningen om statlig inkomst
skatt gällande även vid taxering till statlig inkomstskatt. Sistnämnda för-
fattningsrum bör dock i detta sammanhang undergå en redaktionell jämk
ning, närmast som följd av fjolårets beslut om att avdrag för kommunalskatt
för flertalet skattskyldiga fr. o. m. 1967 års taxering kommer att beräknas
efter schablon.
Sjukförsäkringsavgift som restitueras, avkortas eller avskrivs är f. n.
inte skattepliktig. Detta torde sammanhänga med att avgiften, när den in
fördes, skulle inräknas i det maximerade avdraget för vissa försäkringspre
mier som då redan medgavs på sociala grunder. Avdraget omkonstruerades
i anslutning till sjukförsäkringsreformen så alt — förutom maximeringen
— även ett minimibelopp bestämdes för avdraget. Detta minimibelopp av
vägdes så, att det i regel täckte då gällande sjukförsäkringsavgifter. Minimi
beloppet bestämdes till 150 kr. för ogift och 300 kr. för gifta. Avdraget för
sjukförsäkringsavgift får emellertid numera göras för sig och med hela det
Kungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1966
18
belopp som debiterats, dock minst 150 kr. för ogift och minst 300 kr. för
gifta. Numera överstiger sjukförsäkringsavgiften ofta minimibeloppet. Vid
restitution, avkortning eller avskrivning av sjukförsäkringsavgift synes där
för beskattning böra ske på samma sätt som gäller för kommunalskatt m. m.
Beskattningen bör dock självfallet begränsas till den del av det restituerade
(avkortade, avskrivna) beloppet som faktiskt påverkat avdragets storlek.
Jag förordar att 35 § 5 mom. KL ändras i enlighet härmed.
Vissa skillnader föreligger i fråga om rätt avdragsår för å ena sidan sjuk
försäkringsavgift och tilläggspensionsavgift (46 § 2 mom. KL) samt å andra
sidan kommunalskatt (4 § 1 mom. förordningen om statlig inkomstskatt).
Avgifterna skall dras av om de påförts under beskattningsåret. Kommunal
skatten däremot om den påförts under året näst före taxeringsåret. Om be
skattningsåret sammanfaller med kalenderåret innebär de olika formulering
arna ingen skillnad i sak. För företagare med brutet räkenskapsår kan dock
tvekan uppkomma om rätt avdragsår. Vidare gäller enligt 46 § 2 mom. KL
att avdrag för avgift, som tagits upp på debetsedel å tillkommande skatt,
dras av året efter det påföringen skett medan avdrag för kommunalskatt på
debetsedel å tillkommande skatt sker året efter det att debetsedel erhållits.
Skillnaden är i praktiken inte stor men i undantagsfall kan de olika regler
na leda till skilda avdragsår för avgifter och skatter på samma debetsedel å
tillkommande skatt.
Saklig grund för olikartad behandling i dessa fall synes inte föreligga.
Jag förordar, att formuleringarna i 46 § 2 mom. KL och 4 § 1 mom. för
ordningen om statlig inkomstskatt bringas att så långt möjligt stämma över
ens. Avdrag bör enligt båda författningsrummen ske vid taxering året näst
efter det år avgifterna påförts. Regeln bör gälla såväl i slutlig som i till
kommande skatt ingående avgifter och kommunalskatt. — Det bör måhända
tilläggas att vad jag nu förordat inte hindrar att i det av mig föreslagna
tillägget till 41 § KL avdragsrätten anknyts till det beskattningsår då debet
sedel erhållits. I detta fall är nämligen fråga om avdrag såsom omkostnad i
förvärvskälla, för vilken inkomsten beräknas enligt kontantmetoden. För så
dan förvärvskälla skall beskattningsår och kalenderår sammanfalla.
De nya bestämmelserna bör tillämpas första gången vid 1967 års taxe
ring. För många skattskyldiga innebär de nya avdragsreglerna, såsom förut
antytts, ingen nyhet. Många har nämligen i sina deklarationer redan till-
lämpat den här förordade ordningen. Särskilda övergångsbestämmelser be
hövs därför inte för denna kategori.
Sådana skattskyldiga som tidigare inte dragit av allmän varuskatt, skogs
vårdsavgift, i annuiteter ingående ränta eller kvarskatteränta förrän den
faktiskt erlagts bör emellertid såsom några remissinstanser framhållit till
godoses genom en särskild övergångsbestämmelse. Har t. ex. kvarskatteränta
påförts på grund av 1965 års taxering men inte dragits av i 1966 års dekla
ration — kvarskatteräntan har ju normalt erlagts först under år 1966 __
Kungl. Maj.ts proposition nr 103 år 1966
19
bör avdrag få ske i deklarationen för det beskattningsår, då räntan erlagts,
dvs. i regel i 1967 års deklaration.
Inom finansdepartementet har författningsförslag utarbetats enligt de
riktlinjer jag här angett. Vad jag förordat bör medföra ändrad lydelse även
av 53 § 1 mom. KL och 6 § 1 mom. förordningen om statlig inkomstskatt.
Till frågan om ändrad lydelse av dessa paragrafer återkommer jag i sam
band med frågan om reglering av vissa internationella skattefrågor.
Slutligen vill jag föreslå en ändring av anvisningarna till kommunalskatte
lagen, som inte har något samband med det föregående.
Tidigare i dag har Kungl. Maj :t beslutat att genom proposition föreslå
riksdagen att godkänna nya grunder för vapenfri tjänst. Förslaget innebär
att de vapenfrias tjänstgöring inte betraktas som värnpliktstjänstgöring
utan träder i stället för denna som en särskild tjänsteplikt. Värnpliktig som
fått tillstånd till vapenfri tjänst benämns vapenfri tjänstepliktig. Vapenfri
tjänstepliktig får samma förmåner i fråga om avlöning, familjebidrag m. m.
som värnpliktig i allmänhet. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft
den 1 oktober 1966.
Punkt 6 av anvisningarna till 32 § KL innehåller bestämmelser om skatte
frihet för en råd förmåner, som värnpliktig erhåller. Skattefria är bl. a.
värnpliktigas naturaförmåner, det under fredstjänstgöring utgående pen
ningbidraget, utbildningspremie, tjänstgöringspremie och utryckningsbidrag.
Även familjebidrag är skattefritt, när fråga inte är om näringsbidrag. Enligt
särskild bestämmelse gäller motsvarande skattefrihet för civilförsvarsplik-
tigas förmåner.
Jag vill därför i detta sammanhang föreslå en ändring av nämnda anvis
ningspunkt, innebärande att den skattefrihet som gäller för förmåner som
utgår till värnpliktig och civilförsvarspliktig utsträcks till att gälla även
motsvarande ersättningar till vapenfri tjänstepliktig.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom
proposition föreslår riksdagen att antaga de inom finansdepartementet upp
rättade förslagen till
1) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr
370);
2) förordning angående ändrad Igdelse av 2 § och J § 1 mom. förordning
en den 26 juli 19^7 (nr 576) om statlig inkomstskatt.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall
avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro
tokoll utvisar.
Ur protokollet:
Göran Sellvall
Kungl. Maj:ts proposition nr 103 år 1966
20
Bilaga
Departementspromemorians
förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 41 § kommunalskattelagen den 28 september 1928
(nr 370) samt punkt 2 av anvisningarna till samma paragraf
Härigenom förordnas, att 41 § kommunalskattelagen den 28 september
1928 (nr 370) samt punkt 2 av anvisningarna till samma paragraf1 skola
erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
41
Inkomst av---------------------- -----------
I andra fall än nu sagts skall
intäkt anses hava åtnjutits det be
skattningsår, under vilket intäkten
blivit för den skattskyldige tillgäng
lig för lyftning, och skall utgift el
ler omkostnad anses belöpa på det
beskattningsår, varunder utgiften
betalats eller omkostnaden ägt rum.
(Föreslagen lydelse)
§•
särskilt stadgas.
I andra fall än nu sagts skall
intäkt anses hava åtnjutits det be
skattningsår, under vilket intäkten
blivit för den skattskyldige tillgäng
lig för lyftning, och skall utgift el
ler omkostnad anses belöpa på det
beskattningsår, varunder utgiften
betalats eller omkostnaden ägt rum.
Oavsett vad nu sagts skall dock så
dan speciell skatt eller allmän avgift
eller ränta, som skall påföras skatt
skyldig i den ordning som stadgas i
uppbördsförordningen, anses hava
betalats under det år då den slut
liga skatten påförts eller, såvitt an
går belopp av nämnda slag som ingår
i tillkommande skatt, det år då den
skattskyldige erhållit debetsedeln å
tillkommande skatt.
Anvisningar
till 41 §.
1 Senaste lydelse av 41 § samt punkt 2 av anvisningarna till 41 §, se SFS 1951: 790.
21
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
2. I fråga------------------------------------ årets ingång.
Å andra — — —--------------------36 § punkt 1).
I enlighet------------------------------- — eller terminsvis.
Sådan speciell skatt eller allmän
avgift eller ränta, som enligt särskil
da bestämmelser skall ingå i slutlig
eller tillkommande skatt ävensom
ränta å kvarstående skatt, avdrages
— i den mån avdragsrätt föreligger
i annan förvärvskälla än rörelse och
sådan jordbruksfastighet varav in
komsten beräknas enligt bokförings-
mässiga grunder —- vid taxering un
der året näst efter det år, under vil
ket ifrågavarande belopp påförts den
skattskyldige såsom slutlig skatt el
ler som ränta å kvarstående skatt, el
ler vid taxering under året näst ef
ter det år, under vilket han erhållit
debetsedel å tillkommande skatt,
vari beloppet ingår. Restituerat, av
kortat och avskrivet belopp, för vil
ket avdrag åtnjutits enligt vad nu
sagts, är att anse som intäkt i den
förvärvskälla vari beloppet avdra
gits.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1967. Äldre bestämmelser äga dock
alltjämt tillämpning beträffande ränta å kvarstående skatt enligt debet
sedel å slutlig skatt på grund av taxering år 1965 eller tidigare år.
MARCUS BOKTB. STHLM 1966 6*0287