Prop. 1966:138
('med förslag till lag om ändrad lydelse av 12 § och 13 § 1 mom. sjöarbets\xad tidslagen den 30 juni 1959 (nr 40i)',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 138 år 1966
1
Nr 138
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändrad lydelse av 12 § och 13 § 1 mom. sjöarbets tidslagen den 30 juni 1959 (nr 40i); given Stock holms slott den 21 oktober 1966.
Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Maj :t härmed föreslå riksdagen att antaga härvid fogade för slag till lag om ändrad lydelse av 12 § och 13 § 1 mom. sjöarbetstidslagen den 30 juni 1959 (nr 404).
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
Olof Palme
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås, att principen om 42 1/2 timmars arbetsvecka in skrivs i sjöarbetstidslagen och att lagen även i övrigt bringas i överensstäm melse med huvudlinjerna för de arbetstidsförkortningar som avtalats vid 1966 års kollektivavtalsförhandlingar, övergången sker successivt. Den bör jar den 1 februari 1967 och är helt genomförd den 1 januari 1969.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. Nr 138
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 138 år 1966
Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 12 § och 13 § 1 mom. sjöarbetstidslagen
den 30 juni 1959 (nr 404)
Härigenom förordnas, att 12 § och 13 § 1 mom. sjöarbetstidslagen den
30 juni 1959 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
12
Överstiger den ordinarie arbets
tiden
a) 45 timmar under loppet av en
vecka då fråga är om sjöman som
avses i 4 § och vars ordinarie ar
betstid till sjöss utgör högst 8 tim
mar om dygnet eller
b) 90 timmar under loppet av två
veckor i följd då fråga är om an
nan sjöman,
skall sjömannen -—• — -----------------
13
1 mom. Nyttjas fartyg vars brut-
todräktighet understiger 500 regis
terton i lokalfart inom svensk hamn,
må ordinarie arbetstid ej överstiga
45 timmar i veckan, raster oräkna
de. Arbetstiden må ej något dygn
överstiga 9 timmar.
Bedrives arbete med regelbunden
skiftindelning, må annan arbetstid
än nyss angivits tillämpas, såframt
arbetstiden under en tidrymd av
högst tre veckor icke överstiger i ge
nomsnitt 45 timmar i veckan.
§•
överstiger den ordinarie arbets
tiden
a) 42 timmar 30 minuter under
loppet av en vecka då fråga är om
dagman eller sjöman som avses i 4 §
och vars ordinarie arbetstid till sjöss
utgör högst 8 timmar om dygnet eller
b) 85 timmar under loppet av två
veckor i följd då fråga är om annan
sjöman,
--------stycket sjömanslagen.
§•
1 mom. Nyttjas fartyg vars brut-
todräktighet understiger 500 regis
terton i lokalfart inom svensk hamn,
må ordinarie arbetstid ej överstiga 42
timmar 30 minuter i veckan, raster
oräknade. Arbetstiden må ej något
dygn överstiga 9 timmar.
Bedrives arbete med regelbunden
skiftindelning, må annan arbetstid
än nyss angivits tillämpas, såframt
arbetstiden under en tidrymd av
högst tre veckor icke överstiger i ge
nomsnitt 42 timmar 30 minuter i
veckan.
Denna lag träder i kraft den 1 februari 1967.
De i 12 § och 13 § 1 mom. angivna arbetstiderna för en vecka och två
veckor skola dock, i stället för 42 timmar 30 minuter och 85 timmar, ut
göra 44 och 88 timmar under tiden den 1 februari 1967—den 31 januari
1968 samt 43 och 86 timmar under tiden den 1 februari—den 31 december
1968. För tiden till och med den 31 december 1968 får avsteg göras från
dessa tidsbestämningar i den ordning som föreskrives i 18 §.
Kungl. Maj:ts proposition nr 13S år 1960
3
Utdrag av protokoll över kommunikationsärenden hållet inför
Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland,
i statsrådet på Stockholms slott den /4 oktober 1966.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
statsråden
Sträng, Lindström, Lange, Edenman,
Johansson, Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson,
Lundkvist, Gustafsson.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Palme, anmäler
efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om änd
ring i sjöarbetstidslagen den 30 juni 1959 (nr Wi) och anför.
Inledning
Arbetstiden för anställda är i lag begränsad till i princip 45 timmar i
veckan. Vid 1966 års kollektivavtalsförhandlingar har uppgörelser träffats
om förkortning av arbetstiden.
Mot bakgrund härav har chefen för socialdepartementet efter förslag av
1963 års arbetstidskommitté (stencil S 1966: 4) tidigare i dag anmält fråga
om ändringar i arbetstidslagarna för anställda till lands. Jag anhåller att
få ta upp till behandling motsvarande fråga om ändringar i sjöarbetstids
lagen på grund av de nya kollektivavtalen. I ämnet har 1964 års sjöarbets-
tidsutredning1 den 22 juni 1966 avlämnat eu promemoria (stencil K 1966: 1)
jämte förslag till lagtext, vilket torde få fogas till protokollet som bilaga 2.
Efter remiss har yttranden över utredningens förslag avgetts av sjöfarts-
styrelsen, Svenska Sjöfolksförbundet, Sveriges fartygsbefälsförening, Svens
ka Maskinbefälsförbundet, Svenska Stewardsföreningen, Sveriges redare
förening, Svenska arbetsgivareföreningens allmänna grupp, Svenska träin
dustriarbetareförbundet och Sågverksförbundet.
Gällande rätt
Sjöarbetstidslagen är enligt dess 1 kap. tillämplig på skeppstjänst. Med
skeppstjänst avses arbete som på svenskt fartyg anställd person för farty
gets räkning eller eljest på grund av förmans uppdrag utför ombord på
fartyget eller annorstädes. Vissa anställda är dock undantagna från lagens
tillämpning.
1 Regeringsrådet Bengt Wieslander
4
Lagen innehåller bestämmelser om två former av särskild arbetsersätt
ning utöver ordinarie lön, nämligen vederlag och övertidsersättning. Ve
derlag utgår bl. a. i form av fritid som kompensation för ordinarie arbets
tid, i den mån denna överstiger 45 timmar i veckan eller 90 timmar under
två veckor, övertidsersättning är gottgörelse för visst arbete som utförs
utöver den ordinarie arbetstiden.
Den ordinarie arbetstiden är i 2 kap. bestämd till högst 8 timmar om
dygnet för sjöman som ej tillhör ekonomipersonalen. För dagman (sjöman
vilkens skeppstjänst inte är indelad i vakter och som ej tillhör radio- eller
ekonomipersonalen) är arbetstiden dessutom begränsad till 45 timmar i
veckan. För vaktindelad sjöman och för radiopersonal är arbetstiden be
gränsad till 45 timmar i veckan endast under uppehåll i hamn. Särskilda
bestämmelser gäller för dygn då fartyget ankommer till eller avgår från
hamn. På fartyg med en bruttodräktighet som understiger 500 registerton
får, med undantag för vissa anställda, arbetstiden till sjöss i närtra
fik uppgå till 24 timmar för två dygn i följd och 112 timmar under två
veckor i följd. Denna bestämmelse möjliggör, att mindre fartyg i närtra
fik har s. k. tvåvaktsystem i stället för trevaktsystem.
Ekonomipersonalens ordinarie arbetstid är begränsad till 8 timmar om
dygnet, i vissa fall med utsträckning till 9 timmar om dygnet på passage
rarfartyg och med inskränkning under lördagar. För ekonomipersonalen
är den ordinarie arbetstiden inte ytterligare begränsad per vecka.
Arbete under sön- och helgdagar är särskilt reglerat.
Om den ordinarie arbetstiden för trevaktindelad däcks- och maskinper
sonal och för radiopersonal med 8 timmars arbetsdag till sjöss överstiger
45 timmar under loppet av en vecka eller för annan sjöman vars ordinarie
arbetstid regleras i 2 kap. 90 timmar under loppet av två veckor i följd,
skall den anställde för överskjutande tid åtnjuta vederlag i form av fritid
i hamn eller på annat sätt enligt vad därom överenskommes i kollektivavtal
(12
§). I
I 3 kap. (13 §) ges särskilda bestämmelser för fartyg under 500 brutto
ton när dessa nyttjas i lokalfart, dvs. fart i vilken resan vanligen inte
kräver mer än 12 timmars gång från eller till svensk hamn. Om sådana far
tyg används i lokalfart inom svensk hamn, gäller bestämmelser som nära
ansluter till föreskrifterna för landanställda. Den ordinarie arbetstiden får
inte överstiga 9 timmar om dygnet och 45 timmar i veckan. Bedrivs arbe
tet med regelbunden skiftindelning, får annan arbetstid dock tillämpas, om
arbetstiden under en treveckorsperiod inte överstiger i genomsnitt 45 tim
mar i veckan. Används sådant fartyg i lokalfart utom svensk hamn, får
den ordinarie arbetstiden inte överstiga 12 timmar om dygnet och 56 tim
mar i veckan.
Kungl. Maj.ts proposition nr 138 år 1966
Lagens bestämmelser om vederlag gäller inte för sådan sjöfart som avses
i 3 kap.
Enligt 4 kap. får säkerhetstjänst, bl. a. skeppstjänst som krävs för att
avvärj a fara för sjöolyckor, åläggas sjöman utöver vad som föreskrivs i 2
och 3 kap. Övertidsarbete i form av annan skeppstjänst än säkerhetstjänst
får åläggas sjöman mot övertidsersättning. I regel är övertidsarbetet be
gränsat till visst antal timmar per vecka och dygn.
I 5 kap. lämnas möjlighet att i vissa hänseenden genom kollektivavtal
göra avsteg från sjöarbetstidslagens regler. Denna möjlighet till avsteg
omfattar inte reglerna i 12 § om vederlag. Vidare stadgas att redare som
är bunden av kollektivavtal får tillämpa avtalet beträffande sjöman som
inte tillhör avtalsslutande arbetstagarorganisation. Slutligen ges regler som
gäller bl. a. lagens efterlevnad.
Sj öarbetstidsutredningen
Utredningen erinrar om att i direktiven för den utredning, som föreslog
45 timmars arbetsvecka, framhölls att man borde sikta på en normal ar
betstid om 40 timmar i veckan men att detta mål kunde uppnås endast i
etapper. Utredningen anför vidare.
I direktiven för sj öarbetstidsutredningen uttalas bl. a., att man bör un
dersöka de frågor som hänger samman med en arbetstidsförkortning till
sjöss för att undvika att sjöfolket kommer att släpa efter i förhållande till
anställda i land, att de riktlinjer som drogs upp vid senaste sjöarbetstids-
reform bör följas och att man sålunda bl. a. bör söka bibehålla nuvarande
vaktsystem inom handelsflottan men fördjupa vederlagstiden.
Sjöarbetstidsutredningen avser att lägga fram sitt slutbetänkande i nära
anslutning till den tidpunkt då 1063 års arbetstidskommitté avlämnar sitt
slutbetänkande.
Vid senaste kollektivavtalsförhandlingar har Svenska arbetsgivareför
eningen och Landsorganisationen i Sverige överenskommit, att för arbe
tarkategorier med eu avtalsenlig ordinarie arbetstid om minst 45 timmar
i veckan arbetstiden för vecka skall förkortas med 50 minuter fr. o. m. den
1 februari 1967, med ytterligare 50 minuter fr. o. m. den 1 februari 1968
och slutligen med 50 minuter fr. o. in. den 1 januari 1969, då arbetstiden
alltså kommer att bli 42,5 timmar i veckan. Motsvarande avtalsöverens-
kommelser om arbetstidsförkortning har träffats för sjöfolket.
Arbetstidskommittén har föreslagit att arbetstidsförkortningar införs i
lagen den 16 maj 1930 (nr 138) om arbetstidens begränsning, lantarbets-
tidslagen den 4 juni 1948 (nr 281), arbetstidslagen den 18 juli 1942 (nr
652) för detaljhandeln och arbetstidslagen den 23 maj 1947 (nr 216) för
hotell, restauranger och kaféer.
Kungl. Maj.ts proposition nr 138 år 1966
5
6
Oaktat den fackliga anslutningen inom sjöfarten är betydligt större än
bland de landanställda och det därför kan sägas vara mindre angeläget
att överföra avtalens arbetstidsförkortningar till sjöarbetstidslagen än till
arbetstidslagarna för de landanställda, synes det utredningen ändå lämp
ligt att ändringarna kommer till uttryck i sjöarbetstidslagen.
Enligt de huvudavtal som redareföreningen träffat med de ombordan-
ställdas organisationer erhåller de anställda ytterligare vederlag i stället
för förkortad arbetstid. I särskilda avtal för bogserbåtar och pråmar har
arbetstiden minskats för hamnfart medan för annan fart den ordinarie
arbetstiden bibehållits och vederlaget fördjupats. Avtalsbestämmelserna är
lika för befäl och manskap med ett undantag, nämligen att maskinbefäl
och styrmän som dagmän efter sex månaders tjänst såsom förut får en
hel fri dag extra. Undantaget är till den anställdes förmån och behöver
därför liksom tidigare inte beaktas i lagen.
För trevaktindelad däcks- och maskinpersonal samt all radiopersonal
innebär de nya avtalen i princip att för tjänst till sjöss och under avgångs-
och ankomstdygn vederlag skall utgå för det antal timmar, som den ordi
narie arbetstiden per vecka överstiger 42,5 timmar i stället för tidigare 45
timmar. Liksom förut frånräknas vid denna beräkning intjänat vederlag
för arbete på sön- eller helgdag, för vilket arbete vederlag utgår särskilt.
Den ordinarie arbetstiden ändras däremot inte, och så kan ej heller ske
utan att det nuvarande vaktsystemet rubbas. Denna avtalsändring kan
överföras till lagen genom att i 12 § a) talet 45 utbytes mot 42,5. Vid ar
bete till sjöss samt på avgångs- och ankomstdygn innebär detta endast
att vederlag börjar utgå redan för den del av det ordinarie arbetet per
vecka som överstiger 42,5 timmar eller — eftersom dessa sjömäns ordi
narie arbetstid enligt 4 § 1 mom. och 5 § första stycket i regel är 56 tim
mar i veckan — med sammanlagt 13,5 timmar i stället för tidigare 11
timmar.
För ekonomipersonalen betyder det nya avtalet i princip att vederlag
skall utgå för det antal timmar, som den ordinarie arbetstiden för en två-
veckorsperiod överstiger 85 timmar mot tidigare 90. Denna avtalsändring
kan överföras till lagen genom att i 12 § b) talet 90 utbytes mot 85.
Det nya avtalet betyder för tvåvaktindelad däcks- och maskinpersonal,
såvitt gäller tjänstgöring till sjöss och under avgångs- och ankomstdygn,
att det lasta vederlag om två dagar i månaden, som nu utgår, ökas succes
sivt så att det fr. o. in. den 1 januari 1969 uppgår till 4 1/2 dagar i måna
den. Denna skönsmässiga lösning av vederlagsfrågan överensstämmer inte
helt med veder lagsfördjupningen för de båda tidigare nämnda grupperna
och kan inte direkt överföras till lagen utan att denna kompliceras ytter
ligare. Man torde därför enligt utredningen få nöja sig med att i lagen
Kungl. Maj.ts proposition nr 138 dr 19(i(>
7
göra den ändring, som redan föreslagits för ekonomipersonalens del, näm
ligen att vederlag börjar utgå för den del av den ordinarie arbetstiden för
en period av två veckor i följd, som överstiger 85 timmar mot tidigare 90.
Enligt lagen kan vaktindelad däcks- och maskinpersonal inte intjäna
vederlag i hamn. Detta beror på att deras ordinarie veckoarbetstid i hamn
är begränsad till 45 timmar (7 §). Ej heller kan dagman, vars ordinarie
arbetstid alltid är begränsad till 45 timmar i veckan, intjäna vederlag. Av-
talsändringarna innebär den principiella nyheten att dessa grupper sjö
män kompenseras med vederlag för den del av den ordinarie arbetstiden
som ligger mellan 42,5 och 45 timmar i veckan. Denna nyhet kan inte
införas i lagen genom att veckoarbetstiden i 7 och 8 §§ jämkas. Sådan
ändring skulle nämligen innebära att den ordinarie arbetstiden enligt dessa
lagrum minskades till 42,5 timmar i veckan. Vederlag skulle då ej kunna
utgå för ordinarie arbete i hamn eller för daginan, och för arbete mellan
42,5 och 45 timmar i veckan skulle utgå övertidsersättning i stället för nu
avdalat vederlag. En annan följd skulle bli att det totala arbetsuttaget mins
kade med 2,5 timmar i veckan, eftersom övertidsarbete enligt 16 § är be
gränsat till 18 timmar i veckan utöver den ordinarie arbetstiden. Det har
emellertid enligt vad avdalen utvisar inte varit de avtalsslutande parternas
avsikt att övertidsersättning skulle utgå för arbete mellan 42,5 och 45 tim
mar i veckan eller att det totala arbetsuttaget skulle minska, utan dessa
grupper sjömän skall såsom kompensation i stället för förkortad arbetstid
få ytterligare fritid (vederlag). Med hänsyn till vad parterna avtalat anser
sig utredningen böra föreslå att vederlag nu intörs för arbete i hamn och
för dagman. Detta föreslås ske genom att i 12 § a) dels talet 45 ändras
till 42,5, vilket redan föreslagits för ekonomipersonalens del, dels orden
»dagman samt om» inskjuts etter orden »då fråga är om». Utredningen
anser sig härigenom inte bunden att i sitt slutbetänkande bibehalla den
sålunda föreslagna konstruktionen med vederlag för nu nämnda grupper
av sjömän.
För fartyg under 500 bruttoton, som gar i lokaltart inom svensk hamn,
utformades arbetstiden av förståeliga skäl såväl i de gamla kollektivavtalen
som i nuvarande sjöarbetstidslag i nära anslutning till bestämmelserna
för landanställda. I enlighet härmed har den ordinarie arbetstiden i hamn-
fart enligt de nya bogscrbåtsavlalen minskats pa samma sätt som för land
anställda, nämligen ned till 42,5 timmar i veckan, raster oräknade. Inget
hindrar alt avtalsändringarna överförs till lagen, och utredningen föreslår
att så sker genom att talet 45 utbyts mot 42,5 i 18 § 1 mom. första och
andra styckena. Följden blir såsom parterna avtalat, att övertidsersättning
utgår för arbete utöver 42,5 timmar i veckan och att det totala arbetsuttaget
inberäknat övertidsarbete minskar med 2,5 timmar i veckan.
För fartyg under 500 bruttoton, som går i lokalfart i annan resa än
Kungl. Maj:ts proposition nr 138 år 1986
8
inom svensk hamn, innebär avtalsändringarna att vederlag kommer att
börja utgå redan för den del av den ordinarie arbetstiden som för en
tvåveckorsperiod överstiger 85 timmar mot tidigare 90. Både de gamla och
nya avtalen innebär i denna del att parterna med stöd av 18 § sjöarbets
tidslagen avtalat om avsteg från den ordinarie arbetstiden på så sätt att
lagens begränsningsperioder ett dygn och en vecka utökats till två dygn
resp. två veckor. I gengäld har de anställda tillerkänts vederlag för en del
av arbetstiden. Redan tidigare har alltså i avdalen gällt andra regler än i la
gen. Avtalens avvikelser har inte förut ansetts behöva införas i lagen, och
detta bör ej heller vara nödvändigt nu. Utredningen föreslår därför, att
13 § 2 mom. inte ändras i detta sammanhang.
Utredningen berör vidare förhållandet mellan lagbestämmelserna om
övertidsersättning och ILO-konventionen nr 109 angående löner, arbetstid
och bemanning på fartyg.
Enligt 17 § 2 mom. sjöarbetstidslagen skall kontant övertidsersättning
lor timme räknat utgöra, när övertidsarbetet utförts på vardag, minst
1/150 och, när det utförts på helgdag, minst 1/75 av sjömannens kon
tanta månadslön, oberäknat kostpenningar eller däremot svarande ersätt
ning.
Konventionens artikel 18 punkt 1 lyder.
Grunderna för beräkning av övertidsersättningens storlek skola faststäl
las genom nationell lagstiftning eller genom kollektivavtal; dock må er
sättningen i mtet fall understiga 125 % av grundlönen för timme räknat.
I konventionens artikel 4 d) definieras grundlön som »befäl eller man
skap tillkommande kontant lön, ej inräknat matersättning, övertidsersätt
ning, premier eller andra bidrag i penningar eller in natura».
Konventionen har ratificerats endast av Sverige, Mexiko, Guatemala och
Jugoslavien och har därför ännu inte trätt i kraft. Sveriges ratifikation
har skett med förbehåll att konventionen för Sveriges del skulle träda i
kraft först när den trätt i kraft även för Nederländerna och Förbundsre
publiken Tyskland.
Lagrummets kvotregel för vardagsarbete kommer siffermässigt sett att
understiga konventionens krav, när den nu föreslagna arbetstidsförkort-
nmgen helt genomförs. Om kvottalet bibehålls blir nämligen ersättningen
för övertidsarbete på vardag vid en arbetsvecka om
43 timmar = 124
% av timlönen
42,5
»
= 122,7 % av timlönen
Nu ar emellertid enligt utredningen att märka att konventionens »grund
lon» betydligt understiger lagens »månadslön», som enligt huvudavtalen
med redareföreningen kan innefatta ett flertal tillägg. De föreslagna lag
ändringarna kan därför, oberoende av frågan huruvida det för Sveriges de]
Kungl. Maj:ts proposition nr 138 år 1966
Kungl. Maj. ts proposition nr 138 år 1966
9
föreligger någon förpliktelse att iaktta konventionens regler, inte anses medföra att konventionens krav åsidosätts.
Lagändringarna bör enligt utredningens förslag träda i kraft den 1 feb ruari 1967, då det första steget tas i arbetstidsminskningen enligt kollek tivavtalen.
Emedan den kortare arbetstid, som föreslås inskriven i lagen, enligt av talen skall gälla först fr. o. in. den 1 januari 1969, anser utredningen att lagen bör förses med den övergångsbestämmelsen, att talen 42,5 och 85 skall vara 44 resp. 88 för tiden den 1 februari 1967—den 31 januari 1968 samt 43 resp. 86 för tiden den 1 februari—den 31 december 1968. Detta överensstämmer med huvudavtalen med redareföreningen. Enligt de avtal tör bogserbåtar och pråmar som träffats med arbetsgivareföreningens all männa grupp börjar emellertid förkortningarna åren 1967 och 1968 den 1 mars. Särskild övergångsbestämmelse på grund av sistnämnda avtal är dock en onödig komplikation och kan undvaras. Parterna får nämligen enligt utredningens mening i denna del anses ha använt sin avtalsfrihet enligt 18 § sjöarbetstidslagen.
Remissyttrandena
De flesta remissinstanserna ansluter sig till utredningens förslag att bringa sjöarbetstidslagen i överensstämmelse med 1966 års kollektivavtal.
Fartijgsbefälsföreningen finner förslaget väl motiverat, och träindustriarbetareförbundet hälsar förslaget med tillfredsställelse. Redareföreningen har intet att erinra mot förslaget, under förutsättning att kollektivavtalens arbetstidsbestämmelser skall lagfästas, men anser att avtalens arbetstidsreg- ler inte borde lagfästas i detalj. Arbetsgivareföreningens allmänna grupp anför, med hänsyn till att de nu aktuella arbetstidsförkortningarna ej betingas av sociala skäl, att någon särskild lag om arbetstidens begräns ning ej synes erforderlig. Frågan om arbetstidens längd bör i stället av göras av de avtalsslutande parterna. Några nackdelar torde ej vara för knippade med ett sådant förfarande med hänsyn till den normativa styrka som kollektivavtalen har. För det fall att sjöarbetstidslagen behålles, utta lar gruppen, att utredningen ej förebragt bärande skäl för en ändring av lagen nu.
Utredningens förslag till ändringar i 12 § och 13 § 1 mom. har vid re missbehandlingen lämnats utan erinran.
Träindustriarbetareförbundet delar utredningens uppfattning att någon lagändring inte är påkallad av det förhållandet att förbundets avtal för hamn- och bogserbåtar avviker från lagens bestämmelser (13 § 2 inom.: lokalfart i annan resa än inom svensk hamn).
10
Sjöfartsstyrelsen finner att kollektivavtalens bestämmelser om arbetsti
der för lokalfart utom hamn bör lagfästas. I de avtal för bogserflottan, som
träffades efter det att lagen antagits, infördes samma arbetstids- och ve-
derlagsbestämmelser, som enligt lagen gällde för närtrafiken. Bestäm
melserna har även införts i senare liknande avtal. Det torde vara företrä
desvis inom denna del av sjöfarten, som icke kollektivavtalsreglerade ar-
betstidsbestämmelser kommer till användning. Till 13 § bör fogas ett nytt
moment av följande lydelse: »Överstiger den ordinarie arbetstiden 85 tim
mar under loppet av två veckor i följd då fråga är om sjöman, som tjänst
gör å fartyg, som avses i 2 mom. ovan, skall sjömannen åtnjuta veder
lag enligt 12 § punkten b.»
Även fartygsbefälsföreningen föreslår, att det till 13 § 2 inom. fogas
en regel om vederlag. Sådant bör utgå för ordinarie arbetstid överstigande
42,5 timmar i veckan med hänsyn till att arbetstiden enligt 13 § 2 inom.
är bestämd inom en vecka.
Maskinbefälsförbundet framhåller att det finns kollektivavtal, i vilka
frågan om arbetstid i lokalfart utom hamn är oreglex-ad, och att enbart
lagens bestämmelser gäller inom området för dessa avtal. Förbundet an
ser att det därför är nödvändigt, att arbetstiderna i 13 § 2 mom. minskas
på sätt som motsvarar de i övrigt föreslagna ändringarna.
Maskinbefälsförbundet hemställer vidare, att de i lagen angivna beräk
ningsgrunderna för övertidsersättning ändras så, att förkortningen av ar
betstiden inte kominer att medföra en procentuellt minskad övertidsersätt
ning.
Även enligt fartygsbefälsföreningen föreligger skäl att ändra bestäm
melsen om övertidsersättningens storlek. För ett stort antal ombordan
ställda utgår lön endast enligt vad som avses med grundlön i ILO-konven-
tionen nr 109. Den stadgade minimiersättningen 125 % kommer därför att
underskridas. Att en ändrad ersättningsgrund kan vara motiverad fram
går av bl. a. att vid årets avtalsförhandlingar överenskommits, att veder-
lagsersättningen skall höjas från nuvarande 1/195 av månadslönen i etap
per till 1/186 av månadslönen.
Sjöfartsstyrelsen finner det vara praktiskt att enligt utredningens förslag
skriva in den slutliga arbetstidsförkortningen i de särskilda bestämmel
serna i lagen och hänföra den stegvisa minskningen till en övergångsbe
stämmelse.
Arbetsgivareföreningens allmänna grupp delar inte utredningens upp
fattning att någon särskild övergångsbestämmelse ej behövs för bogser-
båtar och pråmar. I bogserbåtsavtalen finns en indelning i hamnfart och
annan fart. Med annan fart avses både lokalfart utom hamn (13 § 2 mom.)
och närtrafik (4 § 2 mom.). Enligt avtalen skall vederlag utgå även vid
lokalfart utom hamn. Lagens bestämmelser om vederlag (12 §) torde inte
Kungl. Maj:ts proposition nr 138 år 1966
11
vara dispositiva. Den av utredningen föreslagna övergångsbestämmelsen synes därför vara tvingande. Genom att arbetstidsförkortningarna åren 1967 och 1968 i avtalen för bogserbåtar och pråmar genomförs en månad senare än utredningen föreslagit, kommer avtalens bestämmelser om vederlag i vad gäller närtrafik under februari månader 1967 och 1968 att strida mot över gångsbestämmelsen. För lokalfarten torde vederlagsbestämmelserna ej stri da mot den föreslagna övergångsbestämmelsen, eftersom vederlag i det fal let skall utgå enligt kollektivavtalen och inte enligt lagen. På huvudsakligen samma skäl anhåller Sågverksförbundet, att arbetsmarknadens parter ges möjlighet att genom kollektivavtal successivt genomföra arbetstidsförkort ningen på annat sätt än det av utredningen föreslagna.
Kungl. Maj.ts proposition nr i38 år t966
Departementschefen
Sjöarbetstidsutredningens förslag till ändring av sjöarbetstidslagen byg ger på arbetstidsförkortningar som avtalats vid 1966 års kollektivavtalsför handlingar. Förslaget innebär att arbetstidsförkortningen, för annan fart än lokalfart enligt 13 §, kommer till uttryck genom att vederlag införs eller ut vidgas (12 §), att ingen ändring genomförs för lokalfarten utom hamn en ligt 13 § 2 inom. och att bestämmelserna om ordinarie arbetstid ändras för lokalfarten inom hamn (13 § 1 inom.). Utredningen kommer att avge sitt slutbetänkande senare.
I remissyttranden har ifrågasatts om det är lämpligt, att sjöarbetstids lagen innehåller så detaljerade regler för arbetstiden som nu är fallet, och dessutom om lagen alls bör bibehållas.
Eftersom sjöarbetstidsutredningens arbete inte är avslutat, anser jag det inte lämpligt att principiella frågor om sjöarbetstidslagen tas upp i detta sammanhang.
Enligt min mening bör sjöarbetstidslagen enligt utredningens förslag, i väntan på att utredningens arbete slutförs, nu bringas i överensstämmelse med huvudlinjerna för arbetstidsförkortningarna enligt 1966 års kollektivavtal på motsvarande sätt som chefen för socialdepartementet tidigare i dag för ordat i fråga om arbetstidslagarna för de landanställda.
Invändningar kan resas mot utredningens förslag att för de sjömän som avses i 2 kap. bibehålla ordinarie arbetstider och ändra endast vederlags- reglerna. Om den ordinarie arbetstiden minskades för vaktindelad perso nal, skulle emellertid nuvarande vaktsystem brytas. Enligt utredningen har ej heller arbetsmarknadens parter avsett att minska den ordinarie ar betstiden för vare sig vaktindelad eller icke vaktindelad personal som av ses i 2 kap. Utredningens förslag alt såvitt gäller dessa arbetstagarkate-
12
gorier låta en arbetstidsförkortning koinma till uttryck genom utökat veder
lag bör därför godtas.
I likhet med remissinstanserna anser jag, att förslaget till ändring i be
stämmelserna om lokalfart inom hamn bör godtas.
Såvitt gäller lokalfart utom hamn har vid remissbehandlingen fram
förts förslag både om att den ordinarie arbetstiden enligt lagen skall
minskas och om att rätt till vederlag skall lagfästas. Skäl kan anföras för
att, med den konstruktion sjöarbetstidslagen har, arbetstidsförkortningen
på något sätt kommer till uttryck i lagen även i fråga om lokalfart utom
hamn. Frågan bör emellertid utredas ytterligare. Om de av sjöarbetstids-
utredningen föreslagna lagändringarna skall kunna genomföras till dess
arbetstidsförkortningarna börjar enligt kollektivavtalen, kan någon ytter
ligare utredning inte avvaktas. Jag är därför inte beredd att nu föreslå änd
ring av lagens regler för lokalfart utom hamn.
Utredningen har uppmärksammat, att sjöarbetstidslagens bestämmelser i
17 § 2 mom. om övertidsersättning för arbete under vardag siffermässigt
kommer att ligga något under de krav som ställs i ILO-konventionen nr 109.
Enligt konventionen får övertidsersättningen i intet fall understiga 125 % av
grundlönen räknat för en timme. Utredningen anmärker emellertid, att kon
ventionens »grundlön» understiger lagens »månadslön», på vilken övertids
ersättningen beräknas enligt lagen. De föreslagna ändringarna kan därför,
enligt utredningen, inte anses medföra att konventionens krav åsidosätts.
Enligt maskinbefälsförbundet och fartygsbefälsföreningen bör lagens be
stämmelser om övertidsersättning ändras. Föreningen uppger att för ett
stort antal ombordanställda lön utgår endast med vad som i konventionen
avses med grundlön.
Arbetsmarknadens parter har inte avtalat om annan övertidsersättning
än den som anges i lagen. Frågan om ändring i lagens regler om övertids
ersättning bör undersökas ytterligare i det fortsatta utredningsarbetet. Jag
är därför inte beredd att nu föreslå någon ändring av ifrågavarande lagreg
ler.
Det första steget i arbetstidsminskningen enligt kollektivavtalen tas den
1 februari 1967. Ändringarna i lagen bör därför, så som utredningen före
slagit, träda i kraft vid den tidpunkten.
Enligt kollektivavtalen skall arbetstiden minska stegvis så, att förkort
ningen helt slår igenom först den 1 januari 1969. I likhet med utredningen
anser jag, att lagregler i anledning härav bör ges i form av övergångsbe
stämmelse. Det bör anmärkas att de sjöanställdas huvudavtal med redare
föreningen skiljer sig från de landanställdas huvudavtal bl. a. därigenom
att arbetstiden stegvis förkortas två år med en timme och ett år med en halv
timme och inte med 50 minuter varje år.
Kungl. Maj:ts proposition nr 138 år 1966
13
De av utredningen föreslagna tidpunkterna för lagregeln om den steg
visa arbetstidsminskningen, den 1 februari åren 1967 och 1968, överens
stämmer med bestämmelserna i huvudavtalen mellan redareföreningen och
de ombordanställdas organisationer. Enligt de avtal som slutits med ar
betsgivareföreningens allmänna grupp har emellertid tidpunkterna för ar
betstidsförkortning under åren 1967 och 1968 förlagts en månad senare.
Sågverksförbundet har, enligt vad som inhämtats vid ärendets beredning,
ännu inte träffat alla avtal för bl. a. bogserflottan. Arbetsgivareföreningens
allmänna grupp och Sågverksförbundet anser med hänsyn till dessa förhål
landen, att en särskild övergångsbestämmelse behövs. De anser sig utan en
sådan bestämmelse inte ha möjlighet att avtala om avsteg från lagens be
stämmelser om vederlag.
I 18 § sjöarbetstidslagen har arbetsmarknadens parter getts möjlighet
att genom kollektivavtal göra avsteg från lagens bestämmelser om ordi
narie arbetstid och om arten av det arbete som får åläggas sjöman som
ordinarie arbete. Såvitt gäller vederlag kan parterna enligt 12 § avtala om
vederlagets form och storlek. Avsteg från tidsbestämningarna för vederlag
kan däremot förekomma endast efter dispens enligt 1 § 3 mom.
Eftersom här synes kunna bli fråga om endast begränsade avsteg under
en övergångsperiod, anser jag att lagstiftningen genom en särskild över
gångsbestämmelse bör ge parterna möjlighet att frångå tidsbestämningarna
i lagens vederlagsregler. Möjligheten bör anknyta till det sätt att avtala,
som anges i 18 §, och avse endast tiden till dess den nu föreslagna arbets
tidsförkortningen helt genomförs.
Hemställan
I överensstämmelse med det anförda föreligger förslag till lag om ändring
i sjöarbetstidslagen den 30 juni 1959 (nr 505), vilket torde få fogas till
statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga l.1
Jag hemställer att lagrådets utlåtande över lagförslaget måtte inhämtas
för det i 87 § regeringsformen omförmälda ändamålet.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
•
Ur protokollet:
Hans Ekberg
Kungl. Maj.ts proposition nr 138 år 1966
1 Bilagan, som har samma lydelse som det vid propositionen fogade lagförslaget, har uteslu
tits här.
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 138 år 1966
Bilaga 2
Sjöar be tstidsutredningens förslag
till
Lag
om ändring i sjöarbetstidslagen den 30 juni 1959 (nr 404)
Härigenom förordnas, att 12 § och 13 § 1 mom. sjöarbetstidslagen den
30 juni 1959 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande Igdelse)
(Föreslagen Igdelse)
12
överstiger den ordinarie arbets
tiden
a) 45 timmar under loppet av en
vecka då fråga är om sjöman som
avses i 4 § och vars ordinarie arbets
tid till sjöss utgör högst 8 timmar
om dygnet eller
b) 90 timmar under loppet av två
veckor i följd då fråga är om annan
sjöman,
skall sjömannen--------------------------
13
1 mom. Nyttjas fartyg vars brutto-
dräktighet understiger 500 register
ton i lokalfart inom svensk hamn,
må ordinarie arbetstid ej överstiga
45 timmar i veckan, raster oräkna
de. Arbetstiden må ej något dygn
överstiga 9 timmar.
Bedrives arbete med regelbunden
skiftindelning, må annan arbetstid
än nyss angivits tillämpas, såframt
arbetstiden under en tidrymd av
högst tre veckor icke överstiger i ge
nomsnitt 45 timmar i veckan.
§•
Överstiger den ordinarie arbets
tiden
a) 42 timmar 30 minuter under
loppet av en vecka då fråga är om
dagman samt om sjöman, som avses
i 4 § och vars ordinarie arbetstid till
sjöss utgör högst 8 timmar om dyg
net, eller
b) 85 timmar under loppet av två
veckor i följd då fråga är om an
nan sjöman,
------- stycket sjömanslagen.
§•
1 mom. Nyttjas fartyg vars brut-
todräktighet understiger 500 regis
terton i lokalfart inom svensk hamn,
må ordinarie arbetstid ej överstiga
42 timmar 30 minuter i veckan, ras
ter oräknade. Arbetstiden må ej
något dygn överstiga 9 timmar.
Bedrives arbete med regelbunden
skiftindelning, må annan arbetstid
än nyss angivits tillämpas, såframt
arbetstiden under en tidrymd av
högst tre veckor icke överstiger i ge
nomsnitt 42 timmar 30 minuter i
veckan.
Denna lag träder i kraft den 1 februari 1967.
De i 12 § och 13 § 1 mom. angivna timtalen 42 timmar 30 minuter och
85 timmar skola dock ersättas med talen 44 och 88 för tiden den 1 feb
ruari 1967—den 31 januari 1968 samt 43 och 86 för tiden den 1 feb
ruari—den 31 december 1968.
Kungl. Maj.ts proposition nr 138 år 1966
15
Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 20 oktober 1966.
Närvarande:
f. d. justitierådet
justitierådet
regeringsrådet
justitierådet
Lind,
Y. Söderlund,
Åbj örnsson,
Brunnberg.
Enligt lagrådet denna dag tillhandakommet utdrag av protokoll över kom-
munikationsärenden, hållet inför Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen
av Halland, i statsrådet den 14 oktober 1966, hade Kungl. Maj :t förordnat,
att lagrådets utlåtande skulle för det i 87 § regeringsformen avsedda ända
målet inhämtas över upprättat förslag till lag om ändrad lydelse av 12 § och
13 § 1 mom. sjöarbetstidslagen den 30 juni 1959 (nr iOi).
Förslaget, som finns bilagt detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av
hovrättsassessorn Gunnar Torgils.
Lagrådet lämnade förslaget utan erinran.
Ur protokollet:
Ingrid Hellström
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 138 år 1966
Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet in
för Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Hal
land, i statsrådet på Stockholms slott den 21 oktober
1966.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson,
Lindström, Edenman, Johansson, Hermansson, Holmqvist, Aspling,
Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Palme, lagrådets den
20 oktober 1966 avgivna utlåtande över det den 14 oktober 1966 till lagrå
det remitterade förslaget till lag om ändrad lydelse av 12 § och 13 § 1 mom.
sjöarbetstidslagen den 30 juni 1959 (nr 404) och upplyser, att lagrådet
lämnat förslaget utan erinran.
Föredraganden hemställer, att Kungl. Maj :t måtte genom proposition
jämlikt 87 § regeringsformen föreslå riksdagen att antaga lagförslaget.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Hans Ahlberg
MARCUS BOKTR. STHLM 1966 660595