Prop. 1966:33
('om förklaring enligt artikel 46 i Europarådets konvention angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggan\xad de friheterna',)
liungl. Maj.ts proposition nr 33 år 1933
1
Nr 33
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen om förklaring enligt
artikel 46 i Europarådets konvention angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggan de friheterna; given Stockholms slott den 27 januari 1966.
Under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över justitie- ärenden för denna dag vill Kungl. Maj :t härmed föreslå riksdagen att bifalla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departements chefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Herman Kling
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen hemställs om riksdagens samtycke till att Sverige för klarar sig godkänna den europeiska domstolens för de mänskliga rättig heterna behörighet att uppta tvister enligt Europarådets konvention an gående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande frihe terna.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. Nr 33
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 33 år 1966
Utdrag av protokollet över justitieärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
27 januari 1966.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson,
Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson, Hermansson, Holmqvist,
Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, fråga om förklaring en
ligt artikel 46 i Europarådets konvention den 4 november 1950 angående
skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna och
anför.
Europarådets konvention den 4 november 1950 angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (prop. 1951: 165,
UU 11, rskr 251) trädde i kraft den 3 september 1953. Konventionens artikel
19 föreskriver, att två organ skall upprättas för att trygga efterlevnaden
av dess bestämmelser, nämligen en kommission och en domstol för de
mänskliga rättigheterna.
Beträffande gången av ärenden, som anhängiggörs vid kommissionen,
hänvisar jag till vad ministern för utrikes ärendena har anfört i nämnda
proposition (s. 13). Sveriges ratifikation av konventionen innebär, att från
svensk sida har godtagits att fördragsslutande part till kommissionen hän-
skjuter varje påstående om kränkning av konventionen från annan fördrags
slutande parts sida (art. 24). Vid ratifikationen avgavs samtidigt enligt
artikel 25 förklaring gällande utan tidsbegränsning, varigenom Sverige er
kände den europeiska kommissionen för de mänskliga rättigheterna som
behörig att motta framställningar från enskilda personer, icke-statliga or
ganisationer och grupper av enskilda som påstår sig ha utsatts för kränk
ning av de i konventionen angivna rättigheterna genom någon av de för
dragsslutande parterna. På grund av artikel 5 i tilläggsprotokollet den 20
mars 1952 (prop. 1953:32, UU 1, rskr 124) — i det följande betecknat
tilläggsprotokoll nr 1 — vilket ratificerades av Sverige den 17 april 1953
och trädde i kraft den 18 maj 1954, omfattar förklaringen även de rättig
heter som omnämnts i detta protokoll. Genom särskild förklaring har Sve
rige även erkänt enskilds besvärsrätt till kommissionen beträffande de rät
tigheter som har angivits i tilläggsprotokoll nr 4 den 16 september 1963
(prop. 1964:87, UU 4, rskr 137), vilket ratificerades av Sverige den 14
maj 1964 men ännu ej har trätt i kraft.
>5
Domstolen har liksom kommissionen — enligt artikel It) upprättats
för att trygga uppfyllandet av de förpliktelser som konventionsstaterna
åtagit sig genom konventionen. Enligt artikel 45 omfattar domstolens be
hörighet alla tvister rörande tolkningen eller tillämpningen av konven
tionen som hänskjutits dit enligt artikel 48. Denna artikel innehåller, att
mål kan hänskjutas till domstolen endast om den berörda staten eller de be
rörda staterna är obligatoriskt underkastade domstolens jurisdiktion eller i
det aktuella fallet samtycker till att målet hänskjuts till domstolen. Obliga
toriskt underkastad domstolens jurisdiktion är stat som avgivit förklaring
enligt artikel 46 alt staten erkänner, att i alla frågor om tolkning eller lili-
lämpning av konventionen domstolens jurisdiktion är tvingande i och för sig
och ulan särskild överenskommelse. Förklaringen kan avges utan villkor
men den kan också förenas med villkor om ömsesidighet i förhållande till
övriga konventionsstater. Förklaring kan även avges för viss tid. Enligt ar
tikel 53 förbinder sig konventionsstat att rätta sig efter domstolens utslag
i alla de mål i vilka staten är part.
Enligt artikel 48 kan ett mål hänskjutas till domstolen av kommissionen,
av konvensionsstat, vars medborgare uppges vara förfördelad, av konven
tionsstat som har hänskjutit fallet till kommissionen eller av konven
tionsstat mot vilken klagomål har riktats. Enskild person äger ej anhängig-
göra mål vid domstolen. Mål får hänskjutas till domstolen först sedan kom
missionen fastställt att en uppgörelse i godo ej har kunnat nås. Sådant
hänskjutande skall ske inom tre månader från det att kommissionens rap
port lämnats till ministerkommittén (art. 47). Domstolens utslag är slut
giltiga (art. 52) och tappande part skall rätta sig efter utslaget (art. 53).
Förfördelad part, som helt eller delvis har vunnit ett mål inför domstolen,
kan i utslaget tillerkännas skälig gottgörelse, om den inhemska rätten
inte medger alt verkningarna av ett beslut eller en åtgärd fullständigt un
danröjs.
Domstolen är sammansatt av domare till samma antal som Europarådets
medlemmar, f. n. sjutton. Tio stater har nu avgivit förklaring enligt artikel
46, nämligen Belgien, Danmark, Irland, Island, Luxemburg, Nederländerna,
Norge, Storbritannien, Förbundsrepubliken Tyskland och Österrike. Dan
marks förklaring avgavs den 13 april 1953 och förnyades senast den 7 april
1962. Islands förklaring avgavs den 3 september 1958 och förnyades senast
den 3 december 1964. Norges förklaring avgavs den 10 juli 1964. Nio av dessa
stater har erkänt domstolens behörighet för en tid varierande mellan två och
fem år. Irland har erkänt den för obegränsad tid. Danmarks och Islands se
nast avgivna förklaringar gäller för fem år och Norges förklaring gäller för
tre år. Danmark, Norge, Luxemburg, Nederländerna, Förbundsrepubliken
Tyskland och Österrike har dessutom uppställt ömsesidighetsvillkor.
Frågan om Sveriges erkännande av domstolens jurisdiktion har vid fle
ra tillfällen behandlats i riksdagen i anledning av dels motioner i ämnet, dels
Knn/jI. M(tj:ls proposition nr .Vi är WtUi
4
rekommendationer från Europarådets rådgivande församling (UU 1959:2,
1960:5, 1961:4, 1962:3 och 6, 1964:3 samt 1965:5). Vad som sålunda
förekommit har inte resulterat i någon riksdagens åtgärd.
Till Nordiska rådets åttonde session år 1960 väcktes medlemsförslag om
att rådet skulle rekommendera Norges och Sveriges regeringar att erkänna
domstolens jurisdiktion. Sedan representanter för de norska och svenska
regeringarna uttalat, alt erfarenheter av hur domstolen praktiskt funge
rade borde avvaktas innan man tog ställning till frågan om erkännande,
beslöts att vidare behandling av medlemsförslaget skulle uppskjutas till
nästa session. Motsvarande beslut har därefter fattats vid rådets därpå
följande fem sessioner (1961—1965). Sedan Norge den 10 juli 1964 avgivit
förklaring enligt artikel 46, avser förslaget enbart Sverige. Det kommer att
på nytt tas upp till behandling vid rådets fjortonde session, vilken börjar
den 28 januari 1966.
Departementschefen
I prop. 1951: 165 om Sveriges anslutning till Europarådets konvention
angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande fri
heterna behandlades även frågan om Sveriges godtagande av domstolens
jurisdiktion. Föredraganden uttalade att Sverige inte borde avge någon för
klaring om godkännande av domstolens behörighet, innan erfarenheten
har visat att det vid sidan av kommissionen finns ett praktiskt behov av
domstolen. Detta uttalande godkändes av riksdagen (UU 1951: 11, rskr
251).
Som jag tidigare har anfört trädde domstolen i verksamhet år 1959 och
har sedan dess avdömt två mål: den 7 april 1961 fallet »Lawless» avseende
frihetsberövande i Irland och den 27 mars 1962 fallet »de Becker» avseende
yttrandefrihet i Belgien. För närvarande pågår behandling vid domstolen
av vissa mål som har anmälts av kommissionen och som rör språkfrågorna
i Belgien. Den erfarenhet som sålunda bär vunnits av domstolens verksam
het är begränsad. Sedan Danmark och Island redan tidigt och nyligen också
Norge har erkänt domstolens behörighet, anser jag emellertid skäl föreligga
att ta upp frågan om svenskt erkännande av domstolens behörighet till för
nyad prövning.
Vissa problem är utan tvivel förknippade med ett godkännande av dom
stolens jurisdiktion. Dessa är berörda i första lagutskottets utlåtande 1961:
38 i anledning av motion angående rätt till resning vid konflikt mellan
svensk och internationell domstols avgörande. Särskild uppmärksamhet
förtjänar spörsmålet, om ett avgörande av domstolen skall föranleda änd
ring av en dom eller ett beslut av en nationell instans. Såvitt framgår av
förarbetena till konventionen torde domstolens avgöranden ej återverka på
interna domstolsavgöranden i konventionsstat. Detta bekräftas också av
Kungl. Maj.ts proposition nr 33 år 1966
5
innehållet i artikel 50 i konventionen. Däremot kan väl tänkas, att änd
ring av en stats interna lagstiftning blir nödvändig till följd av domstolens
utslag. Detta problem torde visserligen vara likartat med det som följer
av att Sverige har erkänt den internationella domstolens i Haag behörig
het (prop. 1957:87) men en skiljaktighet ligger däri alt det i konven
tionen om de mänskliga rättigheterna i stor utsträckning gäller intern-
rättsliga frågor, som ju tidigare i regel ej har ansetts böra bli föremål för
internationella domstolsavgöranden.
De betänkligheter som kan hysas mot att godkänna domstolens behörig
het synes mig dock inte vara av natur att böra ytterligare fördröja ett po
sitivt svenskt ställningstagande i frågan. Jag anser därför tiden nu vara
inne att Sverige avger förklaring om godkännande av domstolens behörig
het.
Giltighetstiden bör lämpligen fastställas till fem år, dvs. samma tid som
har valts i Danmark och Island. Liksom de danska och norska förkla
ringarna bör det svenska godkännandet förknippas med ömsesidighets-
villkor. Godkännandet bör avse domstolens behörighet enligt såväl kon
ventionen som tilläggsprotokollen nr 1 och 4.
Föredraganden hemställer, att Kungl. Maj :t måtte genom proposition be
gära riksdagens samtycke till att avge sådan förklaring, som avses i artikel
46 i Europarådets konvention angående skydd för de mänskliga rättigheter
na och de grundläggande friheterna, av det innehåll som har angetts i det
föregående.
Kungl. Maj.ts proposition nr 33 år 1966
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Martti Heino
MARCUS BOKTR. STHLM IBM BS0844