Prop. 1966:77
('med förslag till förord\xad ning om ändrad lydelse av 1 a § familjebidragsförordningen den 29 mars 19t6 (nr 99), m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr
77
år 1966
1
Nr 77
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning om ändrad lydelse av 1 a § familjebidragsförordningen den 29 mars 19t6 (nr 99), m. m.; given Stock
holms slott den 18 mars 1966.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över inrikesärenden för denna dag, föreslå riksdagen att
dels antaga härvid fogade förslag till förordning om ändrad lydelse av 1 a § familjebidragsförordningen den 29 mars 1946 (nr 99),
dels bifalla det förslag i övrigt, om vars avlåtande till riksdagen före draganden hemställt.
GUSTAF ADOLF
Svante Lundkvist
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att familjebidrag till civilförsvarspliktig skall kunna utgå vid all s. k. heltidsutbildning och övning i anslutning därtill i stället för som f. n. endast vid tjänstgöring som har pågått minst sex dagar i följd. Förslaget föranleder ändring i familj ebidragsförordningen. Änd ringen föreslås träda i kraft den 1 juli 1966. Kostnaderna för familjebidrag beräknas till följd av ändringen öka med omkring 45 000 kr. under budget året 1966/67.
Vidare föreslås att ersättningsbeloppet för civilförsvarspliktigs kostnad för resa med egen bil vid inställelse till civilförsvarstjänstgöring höjs från f. n. 10 öre per km till det lägsta belopp som utgår till statstjänstemän m. fl. vid tjänsteresa, f. n. i allmänhet 22 öre per km. Förslaget beräknas medföra förhållandevis ringa kostnadsökningar. 1 — Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 saml. Nr 77
2
Kungl. Maj.ts proposition nr
77
år 1966
Förslag
till
Förordning
om ändrad lydelse av 1 a § familjebidragsförordningen den 29 mars 1946 (nr 99)
Härigenom förordnas, att 1 a § familjebidragsförordningen den 29 mars 19461 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
1 a §.
Vad i-------------------------------------enligt 1 §. Vid tillämpning------- - —-------------------------skall iakttagas att familjebidrag må utgå allenast att familjebidrag må utgå endast under förutsättning att tjänstgöring till den som utbildas vid heltidskurs fullgjorts minst sex dagar i följd, eller i omedelbar anslutning till så
dan kurs deltager i övning,
att vad i förordningen------------ ------------ stycket civilförsvarslagen.
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1966.
1 Förordningen omtryckt 1960:152. Senaste lydelse av 1
a §
se 1962: 674.
Kungl. Maj.ts proposition nr 77 dr 1966
3
Utdrag av protokollet över inrikesärenden, hållet inför Hans Maj.t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 18 mars 1966.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Lindström,
Länge, Kling, Edenman, Johansson, Hermansson, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler statsrådet Lundkvist fråga om ändrade grunder för vissa ersättningar till civilförsvars pliktiga och anför.
Riksdagen fastställde år 1962 riktlinjer för avlöning och andra ersätt ningar till civilförsvarspliktiga m. fl. (prop. 101, L2U 24, rskr 309). I sam band därmed antog riksdagen förslag till ändring i förordningen den 29 mars 1946 (nr 99, omtryckt 1960: 152) om familjebidrag åt värnpliktiga m. m. (familjebidragsförordningen). Kungl. Maj:t har sedermera i över ensstämmelse med de grunder som riksdagen antog utfärdat kungörelsen den 30 november 1962 (nr 619) om avlöning m. m. till civilförsvarspliktiga (här kallad civilförsvarsavlöningskungörelsen).
De bestämmelser i dessa författningar som rör de civilförsvarspliktiga bygger i princip på att förmånerna skall bestämmas i huvudsak på samma sätt som de förmåner som enligt familjebidragsförordningen och värnpliktsavlöningskungörelsen den 12 september 1958 (nr 485, omtryckt 1963:242) utgår vid värnpliktstjänstgöring. Jämkningar i förmånerna för vissa kategorier civilförsvarspliktiga har dock gjorts och även i övrigt har avvikelser skett i förhållande till det militära systemet.
Vid 1965 års riksdag behandlades två motioner (I: 127 och II: 394) som rörde bestämmelserna om avlöning m. m. till civilförsvarspliktiga, bl. a. frågan om ersättning för kostnad för bilresa vid inställelse till civilförsvars- tjänstgöring. Andra lagutskottet anförde i utlåtande över motionerna (nr 60) att utskottet ansåg skyndsam översyn av bestämmelserna vara önsk värd och att utskottets uppfattning härom borde bringas till Kungl. Maj :ts kännedom. Utlåtandet godkändes av riksdagen (rskr 350). I prop. 1966: 1 (bil. 13 s. 109) har jag anmält att översyn av dessa bestämmelser pågår inom inrikesdepartementet och att även reglerna om rätt för civilförsvarspliktig att få familjebidrag ses över. översynen har nu slutförts i fråga om familje- bidragsreglerna och bestämmelserna om bilersättning. 1*-—Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. AJr 77
4
Jag vill i detta sammanhang erinra om att Kungl. Maj:t den 30 juni 1965 uppdrog åt 1965 års försvarsutredning att ta upp frågan om värnpliktigas ekonomiska och sociala förmåner till särskild prövning. Denna prövning kan leda till förslag till ändringar också i fråga om förmåner för civilförsvars- pliktiga. Jag finner dock inte skäl att av denna anledning låta anstå med att överväga de ändringsförslag som vid översynen inom departementet har bedömts vara angelägna.
Familjebidrag
1 Iråga om rätten till ersättning för tjänstgöring inom civilförsvaret delas de civilförsvarspliktiga in i två kategorier, en som omfattar personer i värn- pliktsåldern — både män och kvinnor — och en som omfattar personer över denna ålder. Enligt civilförsvarsavlöningskungörelsen är civilförsvarspliktig t. o. m. det kalenderår då han fyller 47 år i allmänhet berättigad att vid tjänstgöring inom det allmänna civilförsvaret eller verkskyddet få ersättning i form av penningbidrag och i vissa fall utbildningspremier och tjänstgöringspremier. Är den civilförsvarspliktige äldre, är han vid tjänstgöringen berättigad till civilförsvarspenning och i vissa fall utbildningspremier. Ersättningarna ut går vid tjänstgöring för utbildning och vid deltagande i övning i omedelbar anslutning till tjänstgöring för utbildning (4 §). Penningbidragen samt ut bildnings- och tjänstgöringspremierna är anpassade till motsvarande er sättningar enligt värnpliktsavlöningskungörelsen. Civilförsvarspenningens storlek bestäms däremot med hänsyn till den civilförsvarspliktiges inkomst. Med civilförsvarspliktiga jämställs i civilförsvarsavlöningskungörelsen även vissa andra kategorier (1 § andra stycket). I 1 § familjebidragsförordningen föreskrivs att förordningen skall till- lämpas — förutom på värnpliktig och vissa därmed jämställda kategorier — på civilförsvarspliktig som inkallas till tjänstgöring enligt 12 § civilför svarslagen den 22 april 1960 (nr 74) i den mån han fullgör tjänstgöringen före det kalenderår då han fyller 48 år och under förutsättning att tjänst göringen inte skall anses fullgjord i kommunal anställning. Kungl. Maj:t kan föreskriva att förordningen skall tillämpas på civilförsvarspliktig även i andra fall. Enligt familjebidragsförordningen kan familjebidrag utgå i form av familjepenning, bostadsbidrag, näringsbidrag, sjukbidrag och begravnings- bidrag. Bidraget är behovsprövat och betalas ut av den civilförsvarspliktiges hemortskommun eller i fråga om verkskvddspersonal av arbetsgivaren. Kommun får helt eller delvis statsbidrag för bidrag som kommunen har gett ut. En förutsättning för att familjebidrag skall kunna utgå till civilförsvars pliktig är enligt 1 a § familjebidragsförordningen alt den civilförsvarsplik tige har fullgjort tjänstgöring under minst sex dagar i följd. Som motive-
Kungl. Maj.ts proposition nr
77
år 1966
Kungl. Maj.ls proposition nr 77 år liKUi
5
ting till denna tidsbegränsning anförde föredragande departementschefen
i prop. 1962: 101 att man inte borde belasta lamiljebidragssystemet .med
ansökningar från korttidstjänslgörande civilförsvarspliktiga. Fainiljebi-
dragsgi\ ningen föranleder med hänsyn till att bidragen är behovsprövade
ett omfattande arbete, framhöll departementschefen. I vanliga fall torde
inte heller tjänstgöring om endast ett fåtal dagar föranleda verkligt behov
av familjebidrag. Utbildningskurser om en vecka (sex vardagar) torde
komma all anordnas i viss utsträckning medan kortare sammanhängande
heldagskui sei torde bli mer sällsynta. Enligt departementschefens mening
borde deltagare i veckokurser inte avskäras från möjlighet att få familje
bidrag, medan deltagare i kortare kurser inte borde få bidrag. Vid beräk
ningen av antalet tjänstgöringsdagar borde in- och utryckningsdagar inräk
nas. Vidare framhölls i fråga om ersättning för deltagande i övning att öv-
ningstiderna inom civilförsvaret i regel inte överstiger mer än en eller annan
dag och att övningarna ofta rör ett större antal personer. Egentligt behov
a\ ersättning vid tjänstgöring av så kort varaktighet torde i allmänhet inte
föreligga. Däremot skulle det uppkomma betydande administrativt arbete,
om ersättning skulle utgå till deltagare i övningar. Departementschefen an
såg därför att penningbidrag, familjebidrag och premier i regel inte borde
utgå vid övningar. Uttalandena godtogs av riksdagen (L2U 24, rskr 309).
Den lokalt bedrivna civilförsvarsutbildningen genomförs i princip som
deltidsutbildning vilken förläggs till kvällar eller annan tid som normalt är
aibetsfri. I vissa fall har emellertid utbildningen anordnats som heltids-
utbildning, dvs. i form av kurser på dagtid. Detta har skett främst för per
sonal i glesbygder som det är svårt att samla till kvällskurser o. d. Numera
anordnas inom vissa civilförsvarsområden heltidsutbildning även av andra
skäl, nämligen för att man skall kunna genomföra utbildningen mer ratio
nellt och bättre utnyttja de utbildnings- och övningsanordningar som be
hövs och för att den eftersläpning i utbildningen som råder skall kunna
inhämtas snabbare (jfr prop. 1965: 1 bil. 13 s. 184). Utbildningstiderna för
de heltidskurser som det här är fråga om varierar i allmänhet mellan sam
manlagt 30 och 60 timmar. Härtill kan komma viss tid för in- och utryck
ning.
Heltidskurser som pågår kortare tid i följd än sex dagar har således bli
vit vanligare än som förutsattes när sexdagarsregeln i 1 a § familjebidrags-
förordningen infördes. Visserligen torde behov av familjebidrag vid kortare
kurser ofta vara mindre framträdande. Även för deltagare i sådana kurser
kan tjänstgöringen emellertid medföra ett inte obetydligt ekonomiskt av
bräck. Regeln att tjänstgöringen skall pågå visst antal dagar för att familje
bidrag skall kunna utgå är alltså ägnad att i vissa fall medföra oskäliga
resultat vid tillämpningen. Med hänsyn till vikten av att man hos de civil
försvarspliktiga upprätthåller en positiv inställning till civilförsvaret anser
jag det angeläget att sådana resultat undanröjs i den utsträckning det är
G
Kungl. Maj.ts proposition nr
77
år 1966
möjligt och rimligt. Det skulle därför vara i och för sig önskvärt att tids begränsningen i 1 a § familjebidragsförordningen kunde slopas. En sådan reform i fråga om heltidskurserna torde inte komma att röra så många personer som kan vara berättigade till familjebidrag att man från admi nistrativa synpunkter har anledning att avstå från reformen. Däremot skul le det medföra stort administrativt besvär att låta rätten till familjebidrag gälla även vid korta övningar utan samband med utbildning. Enligt civil försvarslagen är nämligen alla civilförsvarspliktiga och således inte endast de som är inskrivna till civilförsvarstjänst skyldiga att delta i övningar, övningar utan samband med utbildning kan därför avse ett avsevärt antal personer. En lämplig avgränsning av rätten till familjebidrag synes nås om sådant bidrag utgår till den som utbildas vid heltidskurs eller i omedelbar anslutning till sådan kurs deltar i övning. Jag föreslår att lag familje bidragsförordningen ändras i enlighet härmed.
Kostnaden för en sådan reform beräknas till omkring 45 000 kr. Anslags posten till familjebidrag under anslaget Avlöningar till civilförsvarspliktiga in. m. har för budgetåret 1966/67 beräknats med hänsyn härtill (prop. 1966: 1, bil. 13 s. 109).
I enlighet med det anförda har inom inrikesdepartementet upprättats för slag till ändrad lydelse av 1 a § familjebidragsförordningen. Författnings ändringen bör träda i kraft den 1 juli 1966.
Ersättning för bilresa
Enligt civilförsvarsavlöningskungörelsen åtnjuter civilförsvarspliktig bl. a. fria resor vid inställelse till civilförsvarstjänstgöring. I 8 § föreskrivs att bestämmelserna om fria resor m. m. i värnpliktsavlöningskungörelsen skall äga motsvarande tillämpning i fråga om civilförsvarspliktig. Dock görs vissa avvikelser och tillägg. Så är t. ex. civilförsvarspliktig till skillnad från värnpliktig berättigad till fria resor oavsett färdvägens längd. I viss ut sträckning bereds civilförsvarspliktig fri resa genom särskild handling eller biljett som berättigar honom till resa med reguljärt trafikmedel. I annat fall är han berättigad till resekostnadsersättning (8 g 5 civilförsvarsavlönings- kungörelsen och 9 § 3 mom. värnpliktsavlöningskungörelsen). I fråga om civilförsvarspliktigs rätt till ersättning för kostnad för bilresa vid inställelse till tjänstgöring gäller 9 g 4 mom. värnpliktsavlöningskungörelsen utan avvikelse. Där förutsätts för att sådan ersättning skall utgå att tåg, fartyg, spårvagn, buss eller annan bil i linjetrafik inte finns att tillgå eller att det skulle medföra oskälig tidsutdräkt med hänsyn till kommunikationsför hållandena att anlita sådant färdmedel. Ersättning utgår med 10 öre per km eller det högre belopp som den civilförsvarspliktige visar sig ha utgett. Den som har använt egen bil får utöver 10 öre per km ersättning med 5 öre per km för varje medresenär, om denne är berättigad till ersättning för bilresa.
7
I motionen 1965:1: 127 anförs att bestämmelserna om bilersättning har
tolkats så att om reguljära trafikmedel kan användas vid inställelsen till
tjänstgöring men inte vid hemresan bilersättning utgår endast för hem
resan. Därvid kan ersättning utgå för taxiresa. Motionären anser att en
mer rationell ordning bör åstadkommas. I motionen 1965: II: 394 framhålls
att den föreskrivna ersättningen för resa med egen bil inte täcker kostna
derna. Därför förekommer det att resa i stället företas med taxibil, varvid
hela kostnaden ersätts. Statsverket får på så sätt vidkännas avsevärt högre
kostnader än som skulle ha uppstått om kostnad för resa med egen hil hade
ersatts enligt bestämmelserna i allmänna resereglementet den 21 novem
ber 1952 (nr 735). Enligt motionären bör reglementets bestämmelser sättas
i stället för de bestämmelser som f. n. gäller om ersättning för resa med
egen bil vid in- och utryckning till utbildning eller övning vid civilförsvaret.
över motionerna inhämtades yttrande från civilförsvarsstyrelsen och för
svarets civilförvaltning. Båda dessa remissinstanser förordar mer generösa
regler för bilersättning.
Civilförsvarsstyrelsen anför bl. a.
De frågeställningar motionärerna tar upp i samband med reseersättning
arna är i huvudsak förknippade med resor i anslutning till den lokala ut
bildnings- och övningsverksamheten. Utbildningen bedrivs till övervägande
del som deltidsutbildning, fördelad över ett flertal dagar. Detta medför dag
liga resor till och från platsen för utbildningens bedrivande. Kursdeltagar
na är i regel personer i 40-årsåldern och äldre med i allmänhet egna bilar,
som de eljest regelmässigt använder vid sina förrättningar. Civilförsvars
styrelsen finner det förståeligt om de snäva ersättningsreglerna ger upphov
till irritation. Från länsstyrelserna har också i olika sammanhang omvitt
nats att så är förhållandet. Kursdeltagarna sägs ofta som protest icke ta ut
medgiven ersättning eller anlita taxebil i stället för egen bil.
Civilförsvarsstyrelsen har från ett antal länsstyrelser begärt uppgifter om
den under viss tidsperiod förekommande totala färdsträckan för resor, där
ersättning för egen bil alternativt taxebil utgått med stöd av förevarande
bestämmelser. Av de lämnade uppgifterna framgår att taxebil anlitats för
ca en tredjedel av denna totala färdsträcka. Av uppgifterna framgår även att
resorna med taxebil i genomsnitt kostat statsverket ca 40 öre per kilometer.
Givetvis kan av de lämnade uppgifterna några slutsatser icke dras huru
vida anlitande av taxebil skett som protest mot ersättningsbestämmelserna
eller om det skett av andra skäl, t. ex. avsaknad av egen bil. Icke heller kan
man dra några säkra slutsatser om huruvida och i vilken mån en höjning
av ersättningen för egen bil skulle minska frekvensen av resorna med taxe
bil.
Styrelsen finner starka skäl tala för att liknande ersättningsregler bör
gälla för de civilförsvarspliktiga i allmänhet som för instruktörer inom
det lokala civilförsvaret. Enligt Kungl. brev den 6 december 1963, ändrat
den 11 februari 1965, är sådan instruktör, om transportlägenhet inte har
ställts till förfogande, berättigad till resekostnadsersättning enligt allmänna
resereglementet. I fråga om ersättning för färd med egen bil gäller dock att
Kungl. Maj.ts proposition nr 17 ar 1966
8
ersättning för kostnaden för användning av den egna bilen utgår även om förutsättningar härför inte föreligger enligt reglementet och att ersättning en är 25 öre per km.
Försvarets civilförvaltning framhåller att undantagsföreskrifter har med delats för viss personal inom försvaret för vilka avlöningsbestämmelserna har utformats i nära anslutning till bestämmelserna i värnpliktsavlönings- kungörelsen. Föreskrifterna betingas av olikheter i förhållande till värn pliktigas tjänstgöringsförhållanden. Enligt 22 § 5 mom. hemvärnskun- görelsen den 30 juni 1947 (nr 673, ändrad senast 1963: 129) är sålunda hemvärnsman i vissa fall berättigad till resekostnadsersättning enligt all männa resereglementet, reseklass C, för färd som har företagits med tåg, fartyg, spårvagn, buss eller annan bil i linjetrafik. Understiger färdvägen 15 mil eller i vissa fall 25 mil äger hemvärnsman som har anlitat annat färd medel få ersättning med 20 öre per km, i den mån färdvägen överstiger 5 km, samt särskild ersättning för varje medresenär enligt bestämmelserna i allmänna resereglementet. Enligt Kungl. brev den 17 maj 1963 med bestäm melser om frivillig tjänstgöring vid krigsmakten m. in. gäller motsvarande föreskrifter för medlemmar i frivilliga försvarsorganisationer vid viss ut bildning som pågår minst fem dagar. Civilförvaltningen förklarar sig dela civilförsvarsstyrelsens uppfattning att ersättningen till de civilförsvarsplik- tiga för kostnaden för användning av egen bil är för låg. Ersättningen täcker inte driftkostnaderna för bilen. Ersättning enligt allmänna resereg lementet jämfört med kungörelsen den 12 december 1952 (nr 780) angående resekostnadsersättning vid tjänsteresa med egen bil m. m. skulle dock bli för hög eftersom denna ersättning, f. n. 45 öre per km, avser att täcka även anskaffningskostnaden för bilen. Lämpligare skulle vara att bestämma ersättningen till del belopp som enligt dessa författningar utgår när den egna bilen har använts för tjänsteresor mer än 1 500 mil per budgetår, dvs. f. n. 22 öre per km. Detta belopp har beräknats motsvara i huvudsak endast kostnaden för drivmedel. Ersättningen till hemvärnsmän m. fl., 20 öre per km, torde ha beräknats efter sådan grund. Enligt civilförvalt ningens mening skulle det vara skäligt om de civilförsvarspliktiga bereds ersättning för resa med egen bil enligt de bestämmelser som gäller för hem värnsmän m. fl.
I likhet med motionärerna och de remissinstanser som har yttrat sig över motionerna anser jag att den ersättning som enligt ^rnpliktsavlönings- kungörelsen utgår till civilförsvarspliktig för resa med egen bil är för låg. Ersättningen torde i allmänhet inte täcka de verkliga driftkostnaderna. Denna ordning har gett anledning till uttalat missnöje bland de civilför svarspliktiga. Den kan dessutom i vissa fall vara kostnadsmässigt oförmån lig för det allmänna. Jag föreslår därför att ersättningsbeloppet höjs. Belop pet bör lämpligen bestämmas till vad som enligt kungörelsen angående rese kostnadsersättning vid tjänsteresa med egen bil m. m. utgår för resa med
Kungl. .Vaj.ts proposition nr 77 år 1066
Kunyl. Maj.ts proposition nr 77 är 1966
9
egen bil med tjänstevikt under 1 100 kg som har körts mer än 1 500 mil
under budgetåret, f. n. i allmänhet 22 öre per km. Vidare föreslår jag att
ersättning för resa med egen bil skall kunna utgå för både inställelse- och
hemresa så snart sådana förhållanden som f. n. medför rätt till bilersättning
föreligger i fråga om endera resan.
Kostnadsökningen till följd av mitt förslag torde bli förhållandevis ringa.
Hänsyn till kostnadsökningen har tagits vid beräkningen av anslagsposten
till reseersättningar under anslaget Avlöningar till civilförsvarspliktiga
m. m. för budgetåret 1966/67 (prop. 1966: 1 bil. 13 s. 109).
Föredraganden hemställer att Ivungl. Maj :t genom proposition föreslår
riksdagen att
dels antaga det inom inrikesdepartementet utarbetade förslaget till för
ordning om ändrad lydelse av 1 a § familjebidragsförordningen den 29 mars
19i6 (nr 99),
dels godkänna de i ärendet angivna grunderna för ersättning till civil-
försvarspliktig för resa med egen bil vid inställelse till och hemresa från
civilförsvarstjänstgöring.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm
mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar
Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas pro
position av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Ingemar Reimer