Prop. 1966:9

('med förslag till lag an\xad gående ändring i lagen den 27 november 1953 (nr 688) om hälso- och sjukvård vid krig och andra utomordent\xad liga förhållanden (krigssjukvårdslag), m. m.',)

Kungl. Maj:is proposition nr 9 år 1966

1

Nr 9

Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag an­

gående ändring i lagen den 27 november 1953 (nr 688) om hälso- och sjukvård vid krig och andra utomordent­ liga förhållanden (krigssjukvårdslag), m. m.; given

Stockholms slott den 30 december 1965.

Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Maj :t härmed jämlikt 87 § regeringsformen föreslå riksdagen att an­ taga härvid fogade förslag till

1) lag angående ändring i lagen den 27 november 1953 (nr 688) om hälso- och sjukvård vid krig och andra utomordentliga förhållanden (krigs­ sjukvårdslag),

2) lag om ändrad lydelse av 2 § allmänna tjänstepliktslagen den 17 april 1959 (nr 83).

GUSTAF ADOLF

Sven Aspling

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att krigssjukvårdslagens bestämmelser om krigs­ organisation m. m. av den allmänt civila hälso- och sjukvården samt om tjänsteplikt under krig, krigsfara eller andra utomordentliga förhållanden skall utvidgas att avse även den civila veterinärverksamheten. 1

1 — Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 saml. Nr 9

2

Kungl. Maj.-is proposition nr 9 år 196tf

Förslag

till

Lag

angående ändring I lagen den 27 november 1953 (nr 688) om hälso- och sjuk­

vård vid krig och andra utomordentliga förhållanden (krigssjukvårdslag)

Härigenom förordnas dels att 1 och 2 §§, 3 § 1 mom., 4, 5, 6, 7, 7 a och 8 §§

lagen, den 27 november 1953 om hälso- och sjukvård vid krig och andra

utomordentliga förhållanden (krigssjuk vårds lag)1 skola erhålla ändrad

lydelse på sätt nedan angives, dels att lagens rubrik skall lyda som följer.

Krigssjukvår dslag

(Nuvarande lydelse)

1

I denna — —------------------------------

2

I fråga om krigsmaktens hälso-

och sjukvård samt civilförsvarets

sjukvårdstjänst gäller vad därom ar

särskilt stadgat, såframt icke annat

föranledes av innehållet i föreskrif­

ter, som meddelas med stöd av den­

na lag.

3

1 mom. Kommer riket i krig,

skall den allmänt civila hälso- och

sjukvården enligt av Konungen ut- 1

(Föreslagen lydelse)

§•

civila medicinalväsendet.

Med civil veterinärverksamhet för­

stås i denna lag veterinärverksam­

het, som står under veterinärstyrel­

sens inseende. De som ombesörja den

civila veterinärverksamheten sam­

manfattas i denna lag under be­

teckningen det civila veterinärvä­

sendet.

§•

I fråga om krigsmaktens hälso-

och sjukvård, dess veterinärtjänst

samt civilförsvarets sjukvårdstjänst

gäller vad därom är särskilt stadgat,

såframt icke annat föranledes av in­

nehållet i föreskrifter, som medde­

las med stöd av denna lag.

§•

1 mom. Kommer riket i krig,

skola den allmänt civila hälso- och

sjukvården samt den civila veteri-

1 7 a § införd genom 1954: 281.

Kungl. Maj:ts proposition nr t) är

(Nuvarande lydelse)

färdade särskilda bestämmelser om­ organiseras så att den motsvarar de fordringar, som i detta läge ställas på densamma. Därvid skola i lag eller författning meddelade stadgan- den, som avse hälso- och sjukvård, icke gälla i den mån de strida mot vad sålunda särskilt bestämts.

(Föreslagen lydelse)

närverksamheten enligt av Konung­ en utfärdade särskilda bestämmel­ ser omorganiseras så att dessa verk­ samhetsgrenar motsvara de ford­ ringar, som i detta läge ställas på dem. Därvid skola i lag eller för­ fattning meddelade stadganden, som avse hälso- och sjukvård eller vete­ rinärverksamhet, icke gälla i den mån de strida mot vad sålunda sär­ skilt bestämts.

.1

4 §■

1 mom. Konungen meddelar er­ forderliga föreskrifter om ledning­ en av den hälso- och sjukvårdande verksamheten i fall, då 3 § tilläm­ pas, samt om samverkan i sådant fall mellan det allmänt civila medicinal- väsendet, krigsmaktens hälso- och sjukvård samt civilförsvarets sjuk­ vårdstjänst.

2 m o m. Konungen må förordna„ att militär myndighet under krig äger av det allmänt civila medicinal- väsendet påkalla det bistånd, som myndigheten finner erforderligt med hänsyn till den militära verksamhe­ ten.

1 in o in. Konungen meddelar er­ forderliga föreskrifter om ledningen av den hälso- och sjukvårdande verksamheten och veterinärverksam­ heten i fall, då 3 § tillämpas, samt om samverkan i sådant fall mellan det allmänt civila medicinalväsen- det, det civila veterinärväsendet, krigsmaktens hälso- och sjukvård, dess veterinär tjänst samt civilför­ svarets sjukvårdstjänst.

2 in o in. Konungen må förordna, att militär myndighet under krig äger av det allmänt civila medicinal- väsendet och det civila veterinärväsendet påkalla det bistånd, som myndigheten finner erforderligt med hänsyn till den militära verksamhe­ ten.

5 §•

Ansvaret för------- ---------- -—--------—- — övertaga ansvaret.

Sådant ansvar som avses i första stycket åvilar staten i fråga om den civila veterinärverksamheten.

6

§.

Redan i----------------------- ------------ till krigsorganisation. Det åligger den, som enligt 5 § Det åligger den, som enligt 5 § är ansvarig för de där avsedda åt- är ansvarig för de där avsedda åt-

4

Kiingl. Maj. ts proposition nr 9 år 1966

(Nuvarande lydelse)

gärderna, att i fredstid planlägga

dessa enligt anvisning av myndighet

som Konungen bestämmer. Åvilar

ansvaret annan än fredshuvudman-

nen, är denne likväl skyldig att bi­

träda vid den planläggning, som av­

ser hans eget verksamhetsområde,

och vad därmed äger samband.

(Föreslagen lydelse)

gärderna, att i fredstid planlägga

dessa. Planläggning som åvilar an­

nan än staten skall ske enligt anvis­

ning av myndighet som Konungen

bestämmer. Åvilar ansvaret annan

än fredshuvudmannen, är denne lik­

väl skyldig att biträda vid den plan­

läggning, som avser hans eget verk­

samhetsområde, och vad därmed

äger samband.

7 §•

Kostnaderna för------------------------------- — — av statsmedel.

Vad i------------------ — —- — --------att bestämmas.

Därest övergången -— --------—-------- -------------- i fredstid.

Kostnaderna för det civila veteri­

närväsendets övergång till den orga­

nisation, som det planenligt skall er­

hålla då 3 § trätt i tillämpning, och

för den krigsorganiserade veterinär­

verksamheten bestridas av statsme­

del.

I fråga —----------------------------- - därom stadgar.

7 ;

Då 3 § tillämpas skall, utan hin­

der av vad i allmänna förfogandela­

gen finnes stadgat om förutsättning­

arna för lagens tillämpning, nämnda

lag i erforderliga delar gälla för att

tillgodose det allmänt civila medici-

nalväsendets behov.

8

Kommer riket i krig, är den som

äger yrkeserfarenhet beträffande

hälso- och sjukvård eller eljest är

verksam inom sådan vård och icke

före löpande kalenderårs början fyllt

sjuttio år skyldig att efter anvisning

av myndighet, som bestämmes av

§•

Då 3 § tillämpas skall, utan hin­

der av vad i allmänna förfogande­

lagen finnes stadgat om förutsätt­

ningarna för lagens tillämpning,

nämnda lag i erforderliga delar gäl­

la för att tillgodose det allmänt ci­

vila medicinalväsendets och det civi­

la veterinärväsendets behov.

§•

Kommer riket i krig, är den som

äger yrkeserfarenhet beträffande

hälso- och sjukvård eller veterinär­

verksamhet eller eljest är sysselsatt

härmed och icke före löpande kalen­

derårs början fyllt sjuttio år skyldig

att efter anvisning av myndighet,

5

Kungl. Maj.ts proposition nr tf år 1066

Konungen, fullgöra sådan tjänst in­

om hälso- och sjukvården som hans

kroppskrafter och hälsotillstånd

medgiva (tjänsteplikt för

medicinalpersonal).

Den som-------------------- • — — — —

som bestämmes av Konungen, full­

göra sådan tjänst inom nämnda verk­

samhetsområden som hans kropps­

krafter och hälsotillstånd medgiva

(tjänsteplikt för medi­

cinalpersonal).

för medicinalpersonal.

Denna lag träder i kraft den 1 juli 1966.

6

Kungl. Maj.ts proposition nr 9 år 1966

Förslag

till

Lag

om ändrad lydelse av 2 § allmänna tjänstepliktslagen den 17 april 1959 (nr 83)

Härigenom förordnas, att 2 § allmänna tjänstepliktslagen den 17 april

1959 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.

(Nuvarande lydelse)

2

§•

Förordnande jämlikt-------------------

Om tillgodoseende av hälso- och

sjukvårdens behov av medicinalper-

sonal vid krig och andra utomor­

dentliga förhållanden gäller vad där­

om är särskilt stadgat. För tillgodo­

seende av sådant behov må förord­

nande som omförmäles i första styc­

ket ej meddelas.

(Föreslagen lydelse)

----------- - vid krigsmakten.

Om tillgodoseende av hälso- och

sjukvårdens samt veterinärverksam­

hetens behov av medicinalpersonal

vid krig och andra utomordentliga

förhållanden gäller vad därom är

särskilt stadgat. För tillgodoseende

av sådant behov må förordnande som

omförmäles i första stycket ej med­

delas.

Denna lag träder i kraft den 1 juli 1966.

Kungl. Maj.ts proposition nr 9 år 1966

7

Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Hans Maj:t

Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 3 de­

cember 1965.

Närvarande:

Statsministern

E

rlander, ministern för utrikes ärendena

N

ilsson, statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Holmqvist, Aspling, P

alme

, S

ven

-E

ric

N

ilsson

, L

undkvist

, G

ustafsson

.

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler chefen för socialdepartementet, statsrådet Aspling, fråga om ändring i krigssjukvårdslagen och anför.

Lagen den 27 november 1.953 (nr 688) om hälso- och sjukvård vid krig och andra utomordentliga förhållanden (krigssjukvårdslag), ändrad 1954:281 och 1963: 263, innehåller grundläggande bestämmelser om den ällmänt civila hälso- och sjukvården i krig samt vid krigsfara och andra utomordentliga förhållanden. Med allmänt civil hälso- och sjukvård avses i lagen den hälso- och sjukvårdande verksamhet, som bedrivs av annan än krigsmakten eller civilförsvaret. De som ombesörjer den allmänt civila hälso- och sjukvården sammanfattas under beteckningen det allmänt civila medicinalväsendet (1 §). I fråga om krigsmaktens hälso- och sjukvård samt civilförsvarets sjuk­ vårdstjänst gäller i princip särskilda regler (2 §). Om riket kommer i krig, skall den allmänt civila hälso- och sjukvården omorganiseras så att den motsvarar de fordringar, som i detta läge ställs på densamma. Denna krigs- organisering skall ske enligt bestämmelser som utfärdas av Kungl. Maj :t (3 § 1 mom.). Befinner sig riket i krigsfara eller påkallar andra utom­ ordentliga förhållanden övergång till krigsorganisation, kan Kungl. Maj :t förordna härom helt eller delvis. Sådant förordnande skall underställas riksdagens prövning (3 § 2 inom.). Kungl. Maj :t meddelar erforderliga föreskrifter om ledningen av den hälso- och sjukvårdande verksamheten då 3 § tillämpas samt om samverkan i sådant fall mellan det allmänt civila medicinalväsendet, krigsmaktens hälso- och sjukvård samt civil­ försvarets sjukvårdstjänst (4 § 1 inom.). Vidare kan Kungl. Maj :t för­ ordna om s. k. direktivrätt för militär myndighet, dvs. rätt för sådan myndighet att påkalla bistånd av det allmänt civila medicinalväsendet. Di­ rektivrätten gäller endast under krig (4 § 2 mom.). Ansvaret för omställ­ ning till krigsorganisation och för verksamheten efter omställningen vilar i princip på fredshnvudmännen för hälso- och sjukvården (5 §). Redan i

8

fredstid skall de planer uppgöras och de förberedande åtgärder i övrigt

vidtas, som erfordras för övergång till krigsorganisation. Regler meddelas

om vem som skall verkställa denna planläggning (6 §). Staten bestrider

kostnaderna för övergång till krigsorganisation. Detsamma gäller kostna­

derna för verksamheten under krig, dock med skyldighet för fredshuvud-

männen att bidra (7 §). Då 3 § tillämpas skall allmänna förfogandelagen

den 26 maj 1954 (nr 279) i erforderliga delar gälla för att tillgodose det

allmänt civila medicinal väsendets behov (7 a §).

Förutom regler om krigsorganisation och militär direktivrätt innehåller

krigssjukvårdslagen bestämmelser om tjänsteplikt för medicinalpersonal

(8—10 §§). Kommer riket i krig inträder tjänsteplikt automatiskt. Tjänste­

plikten omfattar den som äger yrkeserfarenhet beträffande hälso- och sjuk­

vård eller eljest är verksam inom sådan vård och inte före löpande kalen­

derårs början fyllt 70 år. Tjänsteplikten innebär skyldighet att efter anvis­

ning av myndighet, som Kungl. Maj :t bestämmer, fullgöra sådan tjänst

inom hälso- och sjukvården som den tjänstepliktiges kroppskrafter och

hälsotillstånd medger. Den som fullgör militärtjänst är undantagen från

tjänsteplikt för medicinalpersonal. Befinner sig riket i krigsfara eller på­

kallas tjänsteplikt av andra utomordentliga förhållanden, kan Kungl. Maj :t

förordna om den tjänsteplikt för medicinalpersonal som befinns erforderlig.

Sådant förordnande skall underställas riksdagens prövning. Kungl. Maj :t

meddelar föreskrifter angående bl. a. omfattningen av begreppet medicinal­

personal.

Enligt 2 § andra stycket allmänna tjänstepliktslagen den 17 april 1959

(nr 83) är hälso- och sjukvårdens behov av medicinalpersonal undantaget

från lagens tillämpningsområde.

Med stöd av krigssjukvårdslagen har Kungl. Maj :t utfärdat krigssjuk-

vårdskungörelsen den 17 juni 1955 (nr 442; ändrad 1957:662, 1962:9 och

380, 1964:432 och 1965:4). I ett första avsnitt innehåller kungörelsen be­

stämmelser om krigsorganisation av den allmänt civila hälso- och sjuk­

vården. Här stadgas bl. a. följande. Den centrala ledningen av nämnda hälso-

och sjukvård utövas under Kungl. Maj :t av medicinalstyrelsen. Om det

påkallas med hänsyn till behovet inom en särskild del av riket eller en viss

verksamhetsgren inom den allmänt civila hälso- och sjukvården, får medi­

cinalstyrelsen besluta om förflyttning av medicinalpersonal eller omfördel­

ning av läkemedel eller andra förnödenheter för hälso- och sjukvården.

Det allmänt civila medicinalväsendet, veterinärväsendet samt krigsmakten

och civilförsvaret skall samverka vid utnyttjandet av rikets tillgångar inom

hälso- och sjukvården. Härför har inrättats ett särskilt samarbetsorgan, cen­

trala sjukvårdsledningen (CSL), med representanter för överbefälhavaren,

medicinalstyrelsen, veterinärstyrelsen och civillörsvarsstyrelsen. I övrigt

finns bl. a. bestämmelser om den slutna och den öppna vården och om

militär direktivrätt. De andra och tredje avsnitten innehåller regler om

Kungl. Maj.ts proposition nr 9 år 1966

Kungl. Maj. ts proposition nr 9 år 1966

!•

beredskapsgrader och planläggning för krigsorganisation. I det fjärde av­ snittet finns en uppräkning av den personal som enligt kungörelsen är att hänföra till medicinalpersonal. Hit hör hl. a. veterinärer och veterinärmedi- cine studerande. I övrigt innehåller detta avsnitt huvudsakligen bestäm­ melser om registrering, fördelning, krigsplacering och inkallelse av medi­ cinalpersonal. Dessa uppgifter åvilar i stor utsträckning medicinalstyrelsen. Styrelsen kan emellertid — efter överenskommelse med annan central för­ valtningsmyndighet — överlåta på denna eller densamma underställd myn­ dighet bl. a. att registrera, för krigsplacering fördela samt krigsplacera sär­ skilda grupper av medicinalpersonal (51 §). Med stöd av denna bestämmelse har medicinalstyrelsen överlåtit nämnda uppgifter på veterinärstyrelsen såvitt avser veterinärpersonalen.

I skrivelse till Kungl. Maj :t anför veter inär styrelsen följande. För det civila veterinärväsendets organisation och verksamhet vid krig och andra utomordentliga förhållanden saknas särskilda grundläggande bestämmel­ ser motsvarande dem som gäller den allmänt civila hälso- och sjukvården (krigssjukvårdslagen och krigssjukvårdskungörelsen). Styrelsen har lik­ väl enligt den allmänna beredskapslagstiftningen verkställt viss planlägg­ ning för ifrågavarande ändamål. Det synes erforderligt att denna planlägg­ ning får ett förfatlningsmässigt underlag med hänsynstagande till veterinär­ väsendets speciella förhållanden. Enligt styrelsens uppfattning bör krigs­ sjukvårdslagen kunna läggas till grund för sådana författningsbestämmel­ ser. Därvid utgår styrelsen från att väsentliga delar av veterinärverksam­ heten, bl. a. livsmedelskontrollen och bekämpandet av på människa över­ förbara djursjukdomar, har ett nära samband med den allmänna hälso­ vården i krigssjukvårdslagens mening. F. ö. är bestämmelserna i nämnda lag om tjänsteplikt för medicinalpersonal tillämpliga även på veterinär­ personal. Under hänvisning till det anförda hemställer veterinärstyrelsen, att Kungl. Maj :t måtte utfärda bestämmelser rörande det civila veterinär­ väsendet under krig och andra utomordentliga förhållanden i enlighet med ett bilagt förslag till krigsveterinärkungörelse, som är utformat med krigs­ sjukvårdskungörelsen som förebild.

I ärendet har veterinärstyrelsen inhämtat yttranden från chefen för för­ svarsstaben, försvarets sjukvårdsstyrelse och medicinalstyrelsens sjukvårds- beredskapsnämnd. Dessa organ är ense med veterinär styrel sen om att det behövs en fullständig författningsreglering i fråga om veterinärverksam­ heten och veterinärväsendet under krig och andra utomordentliga forhål­ landen.

Jag har i detta ärende samrått med chefen för jordbruksdepartementet. Vissa delar av veterinärverksamheten torde redan nu omfattas av krigs­ sjukvårdslagen och krigssjukvårdskungörelsen. Detta gäller dock knap­

10

past hälso- och sjukvården bland djur i dess helhet, men denna del av

veterinärverksamheten har, inte minst på grund av sin betydelse för folk­

försörjningen, nära samband med den allmänna hälsovården och är även

den av stor vikt för totalförsvaret i övrigt. Jag anser därför, liksom veteri­

närstyrelsen och de myndigheter som yttrat sig i ärendet, att det bör in­

föras bestämmelser som reglerar all civil veterinärverksamhet och hela det

civila veterinärväsendet under krig och andra utomordentliga förhållanden.

Med hänsyn till det sagda bör den grundläggande lagregleringen i erforderlig

omfattning innehålla samma eller likartade bestämmelser som de vilka nu

gäller för den allmänt civila hälso- och sjukvården och det allmänt civila

medicinalväsendet. Likaledes synes det lämpligast, att nämnda regler inar­

betas i krigssjukvårdslagen. Detta hindrar givetvis inte, att närmare be­

stämmelser om veterinärverksamheten och veterinärväsendet tas in i en sär­

skild kungörelse.

Jag föreslår att krigssjukvårdslagens bestämmelser om krigsorganisering

(3 §), om föreskrifter angående ledning och samverkan (4 § 1 inom.), om

militär direktivrätt (4 § 2 mom.) och om allmänna förfogandelagens till­

lämplighet (7 a §) ändras så att de kommer att omfatta den civila veteri­

närverksamheten och det civila veterinärväsendet. Enligt min mening bör

staten, som är fredshuvudman för den övervägande delen av det civila

veterinärväsendet, ha ansvaret för att veterinärverksamheten omställs till

krigsorganisation och för att verksamheten därefter bedrivs planenligt. En

bestämmelse härom bör införas i ö §. Detta medför att staten får ansvaret

även för den planläggning, som enligt 6 § skall äga rum redan i fredstid.

Emellertid följer av 6 § andra stycket andra punkten, att annan freds-

arbetsgivare för veterinär än staten är skyldig att biträda vid den fredstida

planläggningen inom sitt verksamhetsområde. Med hänsyn bl. a. till det

fredstida civila veterinärväsendets huvudmannastruktur bör kostnaderna

för veterinärverksamhetens krigsorganisation -— såväl omställnings- som

driftkostnader — helt bestridas av statsmedel. En bestämmelse härom bör

tas in i 7 §. Därmed har ej reglerats i vad mån avgifter för veterinär verk­

samhet i krig skall tas ut av enskild.

I 1 § krigssjukvårdslagen bör den civila veterinärverksamheten beskrivas

som den veterinärverksamhet, som står under veterinärstyrelsens inseende,

och det civila veterinärväsendet definieras på motsvarande sätt som det

allmänt civila medicinalväsendet.

Vidare föreslår jag, att bestämmelserna om tjänsteplikt i 8 § krigssjuk-

vårdslagen omformuleras så, att 8 och 9 §§ otvetydigt kommer att omfatta

all civil veterinärpersonal och all civil veterinärverksamhet. Tjänsteplikten

bör alltjämt kunna betecknas som en tjänsteplikt för medicinalpersonal.

Vad jag nu föreslagit föranleder en följdändring i 2 § andra stycket allmänna

tjänsteplikt slagen.

I överensiämmelse med det anförda föreligger förslag till dels lag angående

Kungl. Maj. ts proposition nr 9 år 1966

11

ändring i lagen den 27 november 1963 (nr 688) om hälso- och sjukvård vid krig och andra utomordentliga förhållanden (krigssjukvårdslag), dels lag om ändrad lydelse av 2 § allmänna tjänstepliktslagen den 17 april 1959 (nr 83), vilka förslag torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga1.

Jag hemställer att lagrådets utlåtande över lagförslagen måtte inhämtas för det i 87 § regeringsformen omförmälda ändamålet.

Vad föredraganden sålunda med instämmande av stats­ rådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans Maj :t Ko­ nungen.

Ur protokollet:

J. P. Wieselgren

Kungl. Maj.ts proposition nr 9 år 1969

1 Bilagan har här uteslutits. Den är likalydande med den bilaga som är fogad vid proposi­ tionen.

12

Kungl. Maj.ts proposition nr 9 år 1966

Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 22 december 1965.

Närvarande:

f. d. justitierådet L

ind

,

justitierådet

Y.

S

öderlund

,

regeringsrådet Å

björnsson

,

justitierådet

B

runnberg

.

Enligt lagrådet den 20 december 1965 tillhandakommet utdrag av proto­

koll över socialärenden, hållet inför Hans Maj :t Konungen i statsrådet den

3 december 1965, hade Kungl. Maj :t förordnat, att lagrådets utlåtande skulle

för det i 87 § regeringsformen avsedda ändamålet inhämtas över upprät­

tade förslag till lag angående ändring i lagen den 27 november 1953 (nr 688)

om hälso- och sjukvård vid krig och andra utomordentliga förhållanden

(krigssjukvårdslag) och till lag om ändrad Igdelse av 2 § allmänna tjänste­

pliktslagen den 17 april 1959 (nr 83).

Förslagen, som finns bilagda detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av

hovrättsfiskalen C. H. Bergh.

Lagrådet lämnade förslagen utan erinran.

llr protokollet:

Thomas Kr ook

Kungl. Maj.ts proposition nr 9 år 1909

13

Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Hans Maj:i

Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 30 de­

cember 1965.

Närvarande: Statsministern

E

rlander

,

statsråden

S

träng

, A

ndersson

, L

indström

, L

an

­

ge

, K

ling

, E

denman

, J

ohansson

, H

olmqvist

, A

spling

, P

alme

, S

ven

-E

ric

Nilsson, Lundkvist, Gustafsson.

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler chefen för socialdepartementet, statsrådet Aspling, lagrådets den 22 decem­ ber 1965 avgivna utlåtande över de till lagrådet den 3 december 1965 re­ mitterade förslagen till

1) lag angående ändring i lagen den 27 november 1953 (nr 688) om hälsooch sjukvård vid krig och andra utomordentliga förhållanden (krigssjukvårdslag),

2) lag om ändrad hjdelse av 2 § allmänna tjänstepliktslagen den 17 april 1959 (nr 83).

Föredraganden hemställer att lagförslagen, som av lagrådet lämnats utan erinran, måtte jämlikt 87 § regeringsformen genom proposition föreläggas 1966 års riksdag till antagande.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm­ mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas propo­ sition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Håkan M. Rahm