Prop. 1967:111
('med förslag till för\xad ordning om ändrad lydelse av 56 § 4- mom. vägtra\xad fikförordningen den 28 september 1951 (nr 648)',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
1
Nr 111
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till för
ordning om ändrad lydelse av 56 § 4- mom. vägtra fikförordningen den 28 september 1951 (nr 648); given Stockholms slott den 31 mars 1967.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över kommunikationsärenden för denna dag, inhäm ta riksdagens yttrande över härvid fogade förslag till förordning om änd rad lydelse av 56 § 4 mom. vägtrafikförordningen den 28 september 1951 (nr 648).
GUSTAF ADOLF
Olof Palme
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen förordas en ordning med hastighetsbegränsningar diffe rentierade efter olika vägars beskaffenhet. Det föreslås att 56 § 4 mom. vägtrafikförordningen ändras så att Kungl. Maj :t eller den myndighet Kungl. Maj :t bestämmer kan meddela allmänna föreskrifter om hastig hetsbegränsning utan nuvarande inskränkning till viss tid. Vidare redovisas resultaten av de tillfälliga hastighetsbegränsningarna under de senaste åren. 1
1 Bihang till riksdagens protokoll 1967. 1 samt. Nr 111
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
Förslag
till
Förordning
om ändrad lydelse av 56 § 4 mom. vägtrafikförordningen den
28 september 1951 (nr 648)
Härigenom förordnas, att 56 § 4 mom. vägtrafikförordningen den 28
september 19511 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
56 §.
4 mom. På Konungen ankom
mer att meddela de ytterligare fö
reskrifter angående högsta hastig
het, som med hänsyn till särskilda
förhållanden må för viss tid fin
nas påkallade beträffande riket i
dess helhet eller del därav. Där an
nat icke angivits i föreskriften, in
nebär denna ej ändring av annan i
denna förordning eller med stöd
därav meddelad föreskrift om lägre
hastighet.
4 m o m. Konungen eller den myn
dighet som Konungen bestämmer
meddelar de allmänna föreskrifter
om högsta hastighet på väg utom
tättbebyggt område som kunna fin
nas påkallade. Om annat icke angi
vits i föreskriften, innebär den ej
ändring av annan i denna förord
ning eller med stöd därav medde
lad föreskrift om lägre hastighet.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssam
ling. 1
1 Senaste lydelse av 56 § 4 mom. se 1961:297.
Kungl. Maj.ts proposition nr 111 år 1967
3
Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet in
för Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 31 mars 1967.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern
för utrikes
ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Kling, Edenman, Johansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Geijer, Odhnoff.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Palme, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om änd ring i vägtrafikförordningen och anför.
Inledning
De. tillfälliga hastighetsbegränsningar i vägtrafiken som nu tillämpats i mer än sex år och som regelbundet föreskrivs för perioder med särskilt hög trafikintensitet eller med speciellt riskabla väglagsförhållanden har visat sig ha en mycket god effekt när det gäller att nedbringa antalet tra fikolyckor, framför allt de svåra olyckorna. En av statens trafiksäkerhets råd den 28 februari 1967 upprättad rapport om resultaten av dessa be gränsningar redovisas i det följande.
Utvecklingen på fordonsteknikens område har medfört, att de flesta motorfordon numera har fartresurser som uppenbart inte kan nyttjas på vanliga vägar utan fara för trafiksäkerheten. Med den ökande trafiken har det blivit alltmer angeläget att, i likhet med vad som gäller bl. a. inom de flesta stater i USA, vid sidan av de s. k. lokala hastighetsbegränsning arna kunna meddela mera generella föreskrifter om den högsta hastighet som kan tillåtas för olika vägar. Den minskade spridning av hastigheterna som nås genom sådana föreskrifter har visat sig inte bara vara till fördel från trafiksäkerhetssynpunkt utan också leda till en bättre trafikavveck ling.
Sådana hastighetsgränser måste på ett rationellt sätt anpassas efter vägarnas allmänna standard. Vissa utförda och pågående undersökningar inom väg- och vattenbyggnadsstyrelsen torde ge underlag för bedömning av lämpliga gränser för en stor del av vägnätet. Kompletterande uppgifter och undersökningar med speciell inriktning på den aktuella frågan är eniel-
4
lertid nödvändiga. Om differentierade fartgränser skall kunna införas in
om önskvärd tid är det angeläget att förberedelsearbetet påbörjas snarast.
Härför fordras ett principiellt ställningstagande av Kungl. Maj :t och riks
dagen.
Kungl. Maj:ts proposition nr ili år 1967
Gällande bestämmelser
Enligt 46 § 1 mom. vägtrafikförordningen den 28 september 1951 (nr
6i8) — VTF — skall fordons hastighet anpassas till vad trafiksäkerheten
och behörig hänsyn till omständigheterna kräver. Särskilt åligger det föra
re av fordon att hålla en med hänsyn till förhållandena tillräckligt låg has
tighet i vissa uppräknade fall, som återspeglar situationer där sikten kan
antas skymd eller förhållandena i övrigt påbjuder särskild försiktighet.
Bestämda hastighetsgränser gäller enligt förordningen dels för vissa tyng
re fordon och fordonskombinationer, dels för fordon i allmänhet vid färd
inom tättbebyggt område, dels för vissa fordon med band eller med hjul av
hårt material. Bestämmelserna återfinns i 56 § 1—3 mom. VTF och inne
bär bl. a., att buss eller lastbil med totalvikt över 3,5 ton inte får föras med
högre hastighet än 90 km i timmen på motorväg och i övrigt 70 km i tim
men, samt att fordons hastighet inom tättbebyggt område inte får överstiga
50 km i timmen.
Enligt 56 § 4 mom. VTF ankommer det på Kungl. Maj :t att meddela de
ytterligare föreskrifter angående högsta hastighet som med hänsyn till sär
skilda förhållanden kan finnas påkallade för viss tid beträffande riket i dess
helhet eller del därav. Om sådan föreskrift ej anger annat, innebär den inte
ändring av annan i VTF eller med stöd därav meddelad föreskrift om lägre
hastighet. De s. k. tillfälliga hastighetsbegränsningarna har meddelats med
stöd av denna bestämmelse. Detta gäller inte de föreskrifter som utfärdats
om begränsad hastighet i anslutning till övergången till högertrafik. Dessa
bar meddelats efter särskilt beslut av riksdagen. I det följande ges en när
mare redogörelse för utfärdade bestämmelser om tillfällig hastighetsbe
gränsning.
Bestämmelserna i 56 § 1—3 mom. VTF och föreskrifter som utfärdats
med stöd av 4 mom. gäller enligt 5 mom. inte utryckningsfordon och andra
fordon i vissa situationer av nödkaraktär. Undantag från hastighetsbestäm-
melserna kan också meddelas av vissa myndigheter genom s. k. lokala tra
fikföreskrifter enligt 61 § VTF eller genom dispenser för särskilt ändamål
med stöd av 63 § VTF. Lokal trafikföreskrift rörande färdhastighet med
delas alltid av länsstyrelse. Hastighetsgränser som Kungl. Maj :t bestämt
med stöd av 56 § 4 mom. VTF får inte höjas genom lokal trafikföreskrift.
Kungl. Maj:ts proposition nr ill år 1967
5
De tillfälliga hastighetsbegränsningarna
Kungörelser om hastighetsbegränsning för motorfordon har utfärdats den 9 december 1960 (nr 637), den 3 mars 1961 (nr 31), den 28 april 1961 (nr 86), den 2 juni 1961 (nr 158), den 16 augusti 1961 (nr 454), den 24 november 1961 (nr 524), den 16 februari 1962 (nr 32), den 16 november 1962 (nr 567), den 15 mars 1963 (nr 39), den 3 maj 1963 (nr 104), den 8 november 1963 (nr 554), den 28 februari 1964 (nr 28), den 10 april 1964
(nr 83), den 14 maj 1964 (nr 132), den 29 maj 1964 (nr 410), den 20 no
vember 1964 (nr 714), den 21 maj 1965 (nr 156) och den 13 maj 1966 (nr 214).
I bestämmelserna har följande hastighetsgränser föreskrivits under an givna tider.
22/12 1960 t. o. in. 9/1 1961 29/3 t. o. m. 5/4 1961 19/5 t. o. m. 24/5 1961 22/6 t. o. in. 12/7 1961 1/9 t.o.m. 11/9 1961 22/12 1961 t. o. in. 8/1 1962 18/4 t.o.m. 2/5 1962 8/6 t.o.m. 25/6 1962 13/7 t. o. in. 31/7 1962 17/8 t.o.m. 3/9 1962 21/12 1962 t. o. in. 7/1 1963 10/4 t.o.m. 17/4 1963 31/5 t. o. m. 3/6 1963 20/6 t. o. m. 23/6 1963 fredagar, lördagar och söndagar under tiden 28/6 t. o. m. 4/8 1963 20/12 1963 t. o. m. 6/1 1964 25/3 t.o.m. 1/4 1964 15/5 t.o.m. 18/5 1964 18/6 t. o.m. 21/6 1964 3/7 t. o. m. 2/8 1964 fredagar, lördagar och söndagar under tiden 7/8 t. o. m. 30/8 1964 11/12 1964 t. o. in. 10/1 1965 14/4 t.o.m. 21/4 1965 4/6 t. o. m. 7/6 1965 24/6 t. o. m. 27/6 1965 2/7 t.o.m. 1/8 1965 29/10 t.o.m. 28/11 1965 17/12 1965 t.o.m. 9/1 1966 1/4 t. o. in. 13/4 1966 27/5 t.o.m. 30/5 1966 23/6 t. o. m. 31/7 1966 fredagar, lördagar och söndagar under tiden 1/8 t.o.m. 31/8 1966
—
80 km/tim.
—
90 km/tim.
—■
90 km/tim.
— 90 km/tim. —■ 90 km/tim. — 80 km/tim.
- 100 km/tim. —
90 km/tim.
—-90 km/tim. —■ 100 km/tim. —
80 km/tim.
—
90 km/tim.
— 90 km/tim. — 90 km/tim.
- —
90 km/tim.
— 80 km/tim.
- 90 km/tim. —
90 km/tim.
—
90 km/tim.
— 90 k m/t i in.
— 100 km/tim. — 80 km/tim. —
90 km/tim.
- —
90 km/tim.
—
90 km/tim.
— 90 km/tim. — 90 km/tim. — 80 km/tim. —
90 km/tim.
—-
90 km/tim.
—■ 90 km/tim.
—■ 100 km/tim.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
1/11 t. o. in. 30/11 1966
90 km/tim.
80 km/tim.
90 km/tim.
90 km/tim.
90 km/tim.
16/12 1966 t.o.m. 8/1 1967
17/3 t.o.m. 29/3 1967
12/5 t.o.m. 15/5 1967
22/6 t.o.m. 31/7 1967
Med undantag för begränsningen vid årsskiftet 1962/1963 har hastighets
begränsningarna från och med april 1962 inte gällt vid färd på motorväg.
I skrivelse den 15 december 1966, nr 367 (prop. 1966: 133; L3U 56) har
riksdagen bemyndigat Kungl. Maj :t att besluta om de hastighetsbegräns
ningar som är påkallade av övergången till högertrafik. Därefter har i
kungörelsen den 13 januari 1967 (nr 8) om övergången till högertrafik
och hastighetsbegränsning m. m. i samband därmed föreskrivits vissa
hastighetsgränser för motorfordon. Under tiden fr. o. m. den 1 augusti
1967 intill tidpunkten för övergången den 3 september 1967 kl. 5 gäller
gränsen 90 km/tim. Den avser inte färd på motorväg. Därefter intill
dess annat bestäms får motorfordon inte föras med högre hastighet än 40
km/tim., där hastigheten vid övergången är begränsad till 50 km/tim. en
ligt 56 § 2 mom. VTF eller lokal trafikföreskrift, 90 km/tim. på motorväg
samt i övrigt 60 km/tim. t. o. in. den 5 september 1967 och därefter 70 km/
tim.
Fram till sommaren 1964 hade de tillfälliga hastighetsbegränsningarna
karaktär av försök. Under åren 1961 och 1962 planlades de och studerades
under särskilda observationsperioder av 1961 års trafiksäkerhetskommitté.
Från och med påskhelgen 1963 har effekten av begränsningarna sta
tistiskt följts upp och materialet bearbetats inom statens trafiksäkerhets
råd enligt Kungl. Maj :ts särskilda uppdrag. Resultatet av försöken redovi
sas utförligt i prop. 1964: 132. I propositionen konstaterade föredragande
departementschefen, att man i hastighetsbegränsningarna funnit ett effek
tivt medel att nedbringa antalet olyckor i trafiken. Bestämmelserna i 56 § 4
mom. VTF, enligt vilka det ankommer på Kungl. Maj :t att när särskilda
förhållanden påkallar det föreskriva hastighetsbegränsning för viss tid, in
fördes enligt uttalanden vid dess tillkomst för att möjliggöra en försöksverk
samhet. Mot bakgrund av de vunna erfarenheterna tog departementschefen
upp frågan om hastighetsbegränsningarnas användning och föreslog, att in
stitutet i fortsättningen så länge trafikbilden är väsentligen oförändrad skul
le utnyttjas regelbundet i trafiksäkerhetens intresse. Riksdagen bereddes i
propositionen tillfälle att avge yttrande över vad sålunda och i övrigt anförts
om tillämpningen framdeles av 56 § 4 mom. VTF. På hemställan av tredje
lagutskottet anmälde riksdagen (L3U 32; Rskr 182) att den inte funnit an
ledning till erinran mot propositionen.
Statens trafiksäkerhetsråd har i enlighet med sitt uppdrag fortlöpande
ingett rapporter till Kungl. Maj :t om verkningarna av de hastighetsbegräns
ningar som gällt. I februari i år har rådet upprättat en sammanställ
7
ning av de resultat angående olycksutvecklingen som kommit fram ge nom rådets undersökningar avseende åren 1963—1966. Till sammanställ ningen hör vissa diagram som torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga 1—3. Rådets sammanfattande rapport innehåller även kommentarer till diagrammen och återges här.
Trafiksäkerhetsrådets rapport
Sommarperioder
1963
Observationsperioden omfattar tiden den 15 maj—den 15 september. Olycksfrekvensen — medelantalet olyckor per dygn — var under de be gränsade veckosluten 17 % lägre än under de veckoslut i juni och augusti då fri fart rådde. Motsvarande minskning för de svåra olyckorna, dvs. olyc kor med dödlig eller annan svår personskada, var 27 %. Dessa värden bör ses mot bakgrunden av att trafikarbetet (dvs. antalet fordonskilometer —- sammanlagda färdsträckan för alla motorfordon — per tidsenhet) under de hastighetsbegränsade vecklosluten var 18 % större än under de ej hastig- hetsbegränsade.
Olycksminskningen var störst på riksvägar och genomgående länsvägar.
1961
Observationsperioden omfattar tiden den 15 maj—den 30 september. Medelantalet olyckor per dygn var 5 % lägre under de till 90 km/tim. hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna (fredag—söndag) i juli än under ej hastighetsbegränsade veckoslutsdagar i juni och september. För riksvägar och genomgående länsvägar var motsvarande olycksreduktion 10 resp. 21 %. För de svåra olyckorna var reduktionen 18 %. Trafikarbetet på riksvä garna var samtidigt 27 % större under de till 90 km/tim. hastighetsbegrän sade veckoslutsdagarna än under de ej hastighetsbegränsade.
Under de hastighetsbegränsade vardagarna (måndag—torsdag) var för hela vägnätet medelantalet olyckor per dygn 5 % större än under de var dagar utan hastighetsbegränsning i augusti med vilka jämförelser gjorts. För riksvägarna var medelantalet olyckor per dygn detsamma såväl under de hastighetsbegränsade vardagarna som under de vardagar då fri fart rådde. Samtidigt var medelantalet olyckor med personskada på dessa vägar 7 % lägre under de förstnämnda dagarna. För de svåra olyckorna var motsvaran de reduktion 57 %.
Trafikarbetet på riksvägnätet var vidare 29 % större under de fartbegrän- sade vardagarna än under vardagarna med fri fart.
Under de till 100 km/tim. hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna var medelantalet olyckor per dygn 5 % lägre än under veckoslutsdagarna med fri fart. Olycksreduktionen var störst (16 %) på de större vägarna — riks
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
8
Kungl. Maj.ts proposition nr ill år 1967
vägar och genomgående länsvägar — samt för de svåra olyckorna (20 %).
Samtidigt var trafikarbetet på riksvägnätet under de till 100 km/tim. has-
tighetsbegränsade veckoslutsdagarna 13 % större än under de veckosluts-
dagar då farten var fri.
1965
Observationsperioden omfattar månaderna juni—augusti.
Medelantalet olyckor per dygn var 7 % lägre under de hastighetsbegrän-
sade veckoslutsdagarna än under de veckoslutsdagar i juni och augusti då
farten var fri. För olyckor på de större vägarna och för svåra olyckor var
motsvarande tal 17 resp. 22 %. Trafikarbetet på riksvägnätet var 14 %
större under de till 90 km/tim. hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna än
under veckoslutsdagarna med fri fart.
Under de hastighetsbegränsade vardagarna var medelantalet olyckor per
dygn på hela vägnätet ca 5 % större än under de ej hastighetsbegränsade
vardagarna i juni och augusti. På riksvägarna däremot var antalet olyckor
per dygn 17 % lägre under de förstnämnda dagarna. För de svåra olyckorna
på riksvägnätet var motsvarande reduktion 25 % . Antalet olyckor bör vidare
ses mot bakgrunden av att trafikarbetet på riksvägnätet var 23 % större
under de hastighetsbegränsade vardagarna än under vardagar med fri fart.
1966
Observationsperioden omfattar månaderna maj—augusti.
Medelantalet personskadeolyckor per dygn var under de hastighetsbegrän
sade veckoslutsdagarna något större än under motsvarande dagar med fri
fart i maj och juni. För samtliga personskadeolyckor var skillnaden 10 % och
för de svåra olyckorna 5 %. På de största vägarna (europavägar och övriga
riksvägar) var däremot motsvarande olycksfrekvens lägre — för samtliga
olyckor med personskada 17 % och för de svåra olyckorna 22 % lägre — un
der de hastighetsbegränsade dagarna. Vidare var trafikarbetet på riksväg-
nätet 25 % större under dagar med hastighetsbegränsning än under dagar
utan sådan begränsning.
För de olyckor som inträffade på vardagar minskade det dagliga antalet
olyckor med personskada med 8 % från de vardagar i juni och augusti då
farten var fri till vardagar med hastighetsbegränsning. Även för de svåra
olyckorna var reduktionen 8 %. På riksvägarna inkl. europavägarna var
motsvarande tal 10 resp. 7 %. Samtidigt var trafikarbetet på riksvägnätet
under de till 90 km/tim. hastighetsbegränsade vardagarna 18 % större än
under de vardagar då fri fart rådde.
Under de till 100 km/tim. begränsade veckoslutsdagarna i augusti var me
delantalet personskadeolyckor per dygn betydligt större (25 %) än under
de veckoslutsdagar då farten var fri. För europavägar och övriga riksvägar
9
var däremot olycksfrekvensen densamma under både de hastighetsbegrän- sade veckoslutsdagarna och de ej hastighetsbegränsade. Ökningen var störst tör de svåra olyckorna. På hela vägnätet ökade sålunda medelantalet svåra olyckor per dygn med 43 % från veckoslutsdagar med fri fart till veckosluts- dagar då hastigheten var begränsad till 100 km/tim. För riksvägarna var motsvarande ökning 16 %. Hela den sistnämnda ökningen betingas av en ökning av antalet dödsolyckor. Trafikarbetet på riksvägnätet var under de hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna 15 c;0 större än under de vecko slutsdagar då farten var fri.
Diagram 1 och 2
I diagram 1 redovisas sammanfattningsvis olyckstalens (medelantalet olyc kor per dygn) och trafikarbetets procentuella förändringar från perioder med fri fart (jämförelseperioderna) till perioder med hastighetsbegränsning till 90 km/tim. I diagram 2 redovisas motsvarande förändringar från perio der med fri fart till perioder då hastigheten var begränsad till 100 km/tim. I diagrammen har endast medtagits uppgifter för riksvägar. Skälet härtill är, att uppgifterna om trafikarbetet endast omfattar riksvägnätet.
En positiv (uppåtriktad) stapel visar, att antalet olyckor resp. trafikarbe tet varit större under de hastighetsbegränsade perioderna än under de fart fria perioderna. En negativ (nedåtriktad stapel) visar det motsatta för hållandet. Av stapelns höjd framgår, hur mycket större/mindre (i procent räknat) olyckstalen resp. trafikarbetet under de hastighetsbegränsade pe rioderna varit i förhållande till motsvarande värden under frifartsperioder- na. Som exempel kan nämnas, att man av diagram 1 kan utläsa, att trafik arbetet under de hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna år 1963 var 18 % större än trafikarbetet under de veckoslutsdagar utan hastighetsbegränsning med vilka jämförelser gjorts.
Av diagram 1 framgår, att det genomsnittliga antalet olyckor per dygn genomgående varit lägre under de perioder då hastighetsbegränsning till 90 km/tim. rått än under de perioder med fri fart med vilka jämförelser gjorts. Olycksminskningen har i allmänhet varit större för svåra olyckor (olyckor med dödlig eller annan svår personskada) än för övriga olyckor. Samtidigt har trafikarbetet genomgående varit större under perioder med hastighetsbegränsning än under de jämförelseperioder då fri fart rått.
Det bör vid läsningen av diagrammen beaktas, att omfattningen av de hastighetsbegränsade perioderna varierat från år till år och att jämförelse- perioderna inte är desamma för samtliga år.
Noteras bör också att omläggningen av den officiella statistiken den 1 ja nuari 1966 medfört, att olycksmaterialet för år 1966 i flera avseenden skiljer sig från olycksmaterialen för tidigare år. Bland annat redovisas fr. o. m. år 1966 endast sådana olyckor, som medfört personskada och vidare har defi nitionen på svår personskada ändrats.
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
10
Någon jämförelse av hastighetsbegränsningarnas kvantitativa effekt på
olyckstalen åren emellan kan därför inte göras. Det bör vidare beaktas att
värdena för de svåra olyckorna (olyckor med dödlig eller annan svår per
sonskada; Os) grundar sig på relativt små tal.
Av diagram 2 framgår, att olycksutvecklingen under de till 100 km/tim.
hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna inte varit entydig för de två år då
sådan hastighetsbegränsning gällt. År 1964 var, för olyckor av alla svårig
hetsgrader, medelantalet olyckor per dygn betydligt lägre under de vecko-
slutsdagar då hastigheten var begränsad till 100 km/tim. än under de vecko-
slutsdagar utan hastighetsbegränsning med vilka jämförelser gjorts. År 1966
däremot var medelantalet personskadeolyckor per dygn under de hastighets-
begränsade veckoslutsdagarna av ungefär samma storleksordning som un
der veckoslutsdagarna med fri fart samtidigt som medelantalet svåra olyc
kor var betydligt större under de förstnämnda dagarna. Den sistntämnda
skillnaden betingas helt av en ökning av antalet dödsolyckor.
Trafikarbetet var, båda de berörda åren, större under de hastighetsbegrän
sade veckoslutsdagarna än under de veckoslutsdagar då fri fart rådde.
Jul- och nyårsperioder
1963/64
Olycksutvecklingen för den hastighetsbegränsade perioden jämfördes med
olycksutvecklingen för perioderna den 1—19 december 1963 och den 7—31
januari 1964 då farten var fri.
Medelantalet olyckor per dygn var under lördagar och söndagar för det
totala vägnätet 38 % lägre under den hastighetsbegränsade perioden än
under de ej hastighetsbegränsade jämförelseperioderna. För riksvägarna var
motsvarande värde 44 %.
Även för vardagarna (måndag—fredag) var medelantalet olyckor per
dygn lägre (11 %) under den hastighetsbegränsade perioden. För person-
skadeolyckorna resp. olyckorna på riksvägar var denna tendens ännu mer
markerad.
Nu nämnda olyckstal bör ses mot bakgrunden av att trafikarbetet på
riksvägnätet för lördagar och söndagar var 10 % mindre under den hastig
hetsbegränsade perioden än under den första jämförelseperioden och för
vardagar 7 % större. Trafikdata för den andra jämförelseperioden saknas.
1964/65
Olycksutvecklingen för den hastighetsbegränsade perioden jämfördes med
olycksutvecklingen för perioderna med fri fart den 1—10 december 1964 och
den 11—31 januari 1965.
Medelantalet olyckor var genomgående lägre under de hastighetsbegrän
sade dagarna än under de ej hastighetsbegränsade.
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
Kungl. Maj. ts proposition nr 111 år 1967
11
För lördagar och söndagar var medelantalet olyckor per dygn 45 %
lägre under dagar med hastighetsbegränsning än under dagar med fri fart.
Motsvarande tal för riksvägarna var något lägre eller 35 %. För olyckor med
dödlig eller annan svår personskada — svåra olyckor — var differensen i
olyckstal mellan hastighetsbegränsade och ej hastighetsbegränsade dagar
särskilt markant.
På riksvägarna var sålunda medelantalet svåra olyckor 50 % lägre under
de hastighetsbegränsade lördagarna och söndagarna än under motsvarande
dagar med fri fart. Samtidigt var trafikarbetet på riksvägnätet i stort sett
detsamma under de hastighetsbegränsade och de ej hastighetsbegränsade
lördagarna och söndagarna.
Även för vardagarna var medelantalet olyckor per dygn lägre under den
hastighetsbegränsade perioden än under jämförelseperioderna.
På riksvägarna minskade sålunda medelantalet olyckor per dygn med
28 % från vardagar med fri fart till vardagar med hastighetsbegränsning.
För olyckor med personskada och för svåra olyckor var motsvarande olycks-
reduktion 20 resp. 24 %.
Trafikarbetet på riksvägnätet under de hastighetsbegränsade vardagarna
var vidare 13 % större än under de vardagar då farten var fri.
1965/66
Som jämförelseperioder till den hastighetsbegränsade perioden valdes de
dagar i december 1965 (den 1—16 december) och de dagar i januari 1966
(den 10—31 januari) då fri fart rådde.
Medelantalet personskadeolyckor per dygn var för hela vägnätet genom
gående lägre under de hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna än under de
ej hastighetsbegränsade. På riksvägarna var sålunda medelantalet person
skadeolyckor per dygn under de hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna
29 % lägre än under veckoslutsdagar med fri fart. Nedgången i olyckstal
var ännu mer påtaglig för de svåra olyckorna — på riksvägarna 43 %.
Under de hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna var trafikarbetet på
riksvägarna obetydligt mindre än under de veckoslutsdagar då farten var
fri.
För vardagarna var medelantalet personskadeolyckor per dygn under den
hastighetsbegränsade perioden i stort sett detsamma som under jämförel
seperioderna med fri fart. Detta förhållande bör ses mot bakgrunden av att
trafikarbetet på riksvägarna under de hastighetsbegränsade vardagarna var
drygt 21 % större än under vardagar med fri fart.
Diagram 3
I diagram 3 sammanfattas för berörda jul- och nyårsperioder de procen
tuella förändringarna i medelantal olyckor per dygn och i trafikarbete från
dagar med fri fart till dagar med hastighetsbegränsning. Uppgifterna avser
förhållandena på riksvägnätet.
12
Av diagrammet framgår, att medelantalet olyckor per dygn nästan genom
gående varit lägre under de hastighetsbegränsade dagarna än under de da
gar då fri fart rått. Enda undantaget från denna tendens utgör olycksut-
vecklingen under de hastighetsbegränsade vardagarna i samband med jul-
och nyårshelgerna 1965/66. Under dessa dagar var medelantalet olyckor per
dygn av ungefär samma storleksordning som under de ej hastighetsbegrän
sade vardagar med vilka jämförelser gjorts. Olycksminskningen har vidare
som regel varit något större för personskadeolyckorna och för de svåra
olyckorna än för övriga olyckor.
Trafikarbetet under veckoslutsdagarna har varit av ungefär samma stor
leksordning under både de hastighetsbegränsade och ej hastighetsbegrän
sade dagarna. Under vardagarna däremot har trafikarbetet varit större de
dagar då hastighetsbegränsning rått än de dagar då farten varit fri.
Av samma skäl, som tidigare nämnts, bör jämförelser åren emellan av
den kvantitativa effekten på olyckstalen inte göras.
Påskperioder
De tre första årens hastighetsbegränsningar omfattade vardera åtta da
gar och jämförelser har gjorts med de åtta dagar som närmast föregått be-
gränsningsperioderna samt de på dessa perioder närmast följande åtta da
garna. Då antalet olyckor, som inträffat under de berörda perioderna, varit
relativt begränsat, har någon fördelning av olyckstalen på veckoslutsdagar
resp. vardagar och på vägtyper inte gjorts.
Under år 1963 var antalet olyckor under den hastighetsbegränsade perio
den knappt 10 % större än antalet olyckor under jämförelseperioderna, me
dan för åren 1964 och 1965 olyckstalen under den förstnämnda perioden låg
något lägre än olyckstalen under jämförelseperioderna. Även personskade
olyckorna visade en liknande tendens.
Nu nämnda förändringar i olyckstal skall ses mot bakgrunden av att tra
fikarbetet på riksvägnätet i genomsnitt var 40 % större under de hastig
hetsbegränsade påskperioderna än under jämförelseperioderna.
Hastighetsbegränsningen år 1966 omfattade en längre tidrymd — 13 da
gar — än vad som var fallet vid tidigare års påskhelger. Olyckstalen under
den hastighetsbegränsade perioden har jämförts med olyckstalen under två
lika långa kontrollperioder, den ena före, den andra efter påskhelgen. Båda
dessa perioder har liksom påskperioden börjat en fredag och slutat en ons
dag.
Under den hastighetsbegränsade påskperioden inträffade i genomsnitt
17 % färre personskadeolyclcor än under de båda jämförelseperioderna,
trots att trafikarbetet under påsken var 26 % större än under dessa perio
der.
Med undantag för år 1963 har således olyckstalen under de hastighetsbe-
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
Kungl. Mcij:ts proposition nr 111 år 1967
13
gränsade påskperioderna varit lägre än olyckstalen under de fartfria perio der med vilka jämförelser gjorts. Samtidigt har emellertid trafikarbetet un der påskperioderna varit betydligt större än under jämförelseperioderna.
Höstperioder
1965
Olycksutvecldingen under den hastighetsbegränsade perioden den 29 oktober—den 28 november jämfördes med olycksutvecldingen uunder två kontrollperioder (den 15—28 oktober och den 29 november—den 16 decem ber) .
Medelantalet olyckor per dygn var på det totala vägnätet 1,5 % lägre un der de hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna än under de ej hastighets begränsade. För riksvägarna var motsvarande värde 14 %.
För de svåra olyckorna var motsvarande differenser större — 28 resp. 35 %.
Samtidigt var trafikarbetet i stort sett detsamma under de hastighetsbe gränsade och de ej hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna.
För vardagarna var medelantalet olyckor per dygn genomgående lägre under de hastighetsbegränsade dagarna än under de ej hastighetsbegränsa de. På hela vägnätet minskade sålunda olyckorna med 28 % och på riks vägarna med 41 % från vardagar med fri fart till vardagar med hastighets begränsning.
Samtidigt minskade de svåra olyckorna med 18 % på hela vägnätet och med 47 % på riksvägarna.
Trafikarbetet på riksvägarna var under de hastighetsbegränsade varda garna ca 5 % större än under motsvarande dagar med fri fart.
1966
Som jämförelseperiod till november har valts senare hälften av oktober (den 17—31 oktober) och första hälften av december (den 1—15 december).
För de hastighetsbegränsade veckoslutsdagarna var medelantalet person- skadeolyckor per dygn 28 % lägre än under dagar med fri fart. För riksvä garna var motsvarande minskning 48 %. Samtidigt minskade medelantalet svåra olyckor per dygn med 47 % på hela vägnätet och med 61 % på riks vägarna.
Under de hastighetsbegränsade vardagarna var medelantalet personska- deolyckor per dygn 14 % lägre än under de vardagar då farten var fri. För de svåra olyckorna var motsvarande tal 32 %. På riksvägarna minskade me delantalet personskadeolyckor per dygn med 14 % från vardagar med fri fart till vardagar med hastighetsbegränsning och medelantalet svåra olyckor med 34 %.
14
Under hösten år 1966 företogs en omläggning av trafikräkningarna i sam
band med den uppföljning av olycksutvecklingen som skall ske inför över
gången till högertrafik och som påbörjades under hösten. Denna omlägg
ning har krävt en serie kontroller, bl. a. för bestämmande av olika estima-
torer, som visat sig bli mycket tidsödande. Trafikdata för novemberperio
den år 1966 föreligger därför ännu ej.
Rådets sammanfattning och slutsatser
De tillfälliga hastighetsbegränsningarna i motortrafiken under åren 1963—
1966 har, som framgått av nu redovisade data, praktiskt taget genomgå
ende följts av en minskad olycksfrekvens. Minskningen har som regel varit
störst för de svåra olyckorna och på de större vägarna — europavägar och
övriga riksvägar.
Vid de flesta tillfällena har trafikarbetet varit betydligt större under de
hastighetsbegränsade perioderna än under de perioder utan hastighetsbe
gränsning med vilka jämförelser gjorts. Skillnader i trafikarbete har inte i
något fall kunnat förklara de uppkomna skillnaderna i olyckstal. Man har
inte heller vid något tillfälle kunnat konstatera, att nedgången i olyckstal
skulle ha berott på skillnader i väglag eller väderleksförhållanden. Ned
gången i olyckstal under tiden för de tillfälliga hastighetsbegränsningarna
måste därför ses som en effekt av dessa begränsningar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
Departementschefen
I en tidigare för vårriksdagen framlagd proposition om inrättande av
statens trafiksäkerhetsverk, m. m. (prop. 55) har jag redogjort för en rad
omfattande åtgärder som vidtagits under senare år för att förbättra säker
heten i vägtrafiken. Vidare har jag lämnat en översikt över olika åtgärder
som övervägs f. n. De många reformer som genomförts och de som nu är
aktuella får ses som viktiga led i ett långsiktigt trafiksäkerhetsarbete på
bred front. Den arbetsgrupp för trafiksäkerhetsfrågor som tillsatts inom
departementet har som en av sina viktigaste uppgifter att utarbeta förslag
till ett samlat handlingsprogram för det kommande trafiksäkerhetsarbetet.
I propositionen om trafiksäkerhetsverket tillkännagav jag också min av
sikt att framlägga förslag angående differentierade fartgränser för fordon
med hänsyn till beskaffenheten av olika vägar. En utgångspunkt för mina
överväganden i denna fråga är resultaten av de tillfälliga hastighetsbegräns
ningarna. Verkningarna av dessa har följts upp och studerats särskilt om
sorgsfullt. Den rapport från statens trafiksäkerhetsråd som jag förut åter-
gett visar, att de haft en mycket god inverkan på trafiksäkerheten. De ten
denser i olycksutvecklingen under fartgränsperioderna, särskilt markant
när det gäller nedgången i antalet svåra olyckor, som redovisats i prop.
15
1964: 132, har i allt väsentligt befästs vid hastighetsbegränsningarna där
efter. Det är givet att dessa erfarenheter inte omedelbart berättigar till slut
satsen, att bestående hastighetsbegränsningar skulle ha en lika god kon
tinuerlig effekt. Resultatet är ändå enligt min mening sådant att det mot
bakgrund av den alltjämt mycket allvarliga olycksstatistiken skulle vara
oförsvarligt att inte pröva denna metod i trafiksäkerhetsarbetet i större ska
la. Det kan inte bli fråga om så låga fartgränser att några större olägenheter
för trafikanterna kan uppstå. Mindre olägenheter måste accepteras, om åt
gärden verkligen leder till att antalet dödade eller svårt skadade människor
i trafiken kan nedbringas.
Mera generella föreskrifter om högsta tillåten hastighet påkallas också av
att fartresurserna hos flertalet moderna motorfordon tillåter hastigheter som
vida överstiger dem, för vilka vägarna i allmänhet är tekniskt anpassade.
Med undantag för motorvägarna, som har en s. 1c. dimensionerande hastighet
av 120 km i timmen, är vårt vägnät med hänsyn till linjeföring och siktför-
hållanden inte till någon del byggt för hastigheter över 100 km i timmen.
Beräkning av dosering och av inbromsningssträckor på synlig del av vägba
nan och över huvud taget utförandet i plan och profil sker normalt med ut
gångspunkt när det gäller riksvägarna från hastigheten 100 km i timmen
och i fråga om länsvägarna från hastigheten 80 eller i vissa fall 60 km i tim
men. Normerna revideras f. n. En betydande del av vägarna — och detta gäl
ler samtliga typer av vägar — har emellertid ännu inte inte kunnat byggas
ut eller byggas om så att de motsvarar de nu gällande riktlinjerna.
De angivna hastigheterna kan på många vägsträckor under i övrigt trafik-
säkra förhållanden överskridas utan större fara. De hastigheter som kan
presteras står emellertid i sådant missförhållande till de angivna dimen
sionerande hastigheterna för olika vägar att ett utnyttjande av dem alltid
måste innebära en betydande trafiksäkerhetsrisk. Mot fordonens prestanda
i och för sig kan inte göras någon invändning om deras tekniska beskaf
fenhet i övrigt står i relation härtill. En god accelerationsförmåga kan ge
högre säkerhet i vissa trafiksituationer. Det måste emellertid förhindras,
att fordonsförare, som lätt invaggas i en falsk säkerhetskänsla genom
fordonets goda prestationsförmåga, kör med hastigheter som med hänsyn
till vägens tekniska beskaffenhet i själva verket är livsfarliga både för
honom själv och medtrafikanterna.
Jag vill erinra om att i de flesta stater i USA någon form av hastighets
begränsning gäller för alla vägar, oftast med olika gränser för olika vägty-
per. Också motorvägarna är i allmänhet hastighetsbegränsade. I vissa fall
gäller dock en s. k. rekommenderad hastighet i stället för en maximihastig
het. Inom Europa tilldrar sig frågan om införande av allmänna hastighets
gränser ett ökande intresse. Försök med begränsningar i olika former har
inrapporterats från flera länder till en särskild expertgrupp inom OECD.
Det konstateras allmänt en tendens till minskning av antalet olyckor genom
begränsningarna. Man arbetar inom gruppen på att söka utforma enhetliga
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
16
normer för hur sådana experimentella studier bör läggas upp i fortsätt
ningen. Med hänsyn till de jämförelsevis stora erfarenheterna i vårt land
har det uppdragits åt den svenske experten att utarbeta förslag i ämnet.
Frågan om införande av en allmän hastighetsbegränsning har vid flera
tillfällen behandlats av Kungl. Maj :t och riksdagen. En utförlig historik
finns intagen i tredje lagutskottets utlåtande 1962:4. Frågan har fallit av
olika skäl. Ett framträdande argument mot åtgärden har varit, att en gene
rell gräns blir alltför schablonartad med hänsyn till den starkt varierande
standarden på vägnätet. En gräns som är motiverad för många vägar måste
för andra vägsträckor framstå som så obefogad att man kan vänta sig att
trafikanternas respekt för hela systemet avtrubbas. Med hänvisning till de
begränsade resurserna för trafikövervakning har det också ansetts omöjligt
att kunna kontrollera efterlevnaden av en allmän hastighetsregel tillräckligt
effektivt. Ett annat återkommande skäl mot en sådan regel har varit att den
befarats leda till en ökning av framför allt antalet omkörningsolyckor.
En gradering av vägnätet med hänsyn såväl till vägkroppens uppbyggnad
som trafikförhållandena i övrigt sker fortlöpande inom väg- och vattenbygg
nadsstyrelsen. Det pågår också inom styrelsen en omfattande utredning an
gående sambandet mellan inträffade olyckor och vägens utformning och be
skaffenhet. Materialet erhålles från polisen. Det bearbetas och kompletteras
inom vägförvaltningarna efter angivna riktlinjer så att det skall kunna be
handlas datamaskinelit. En vidareutveckling och speciell inriktning av så
dana undersökningar bör inom inte alltför lång tid kunna ge ett gott under
lag för införande av ett system med differentierade maximihastigheter. Av
det tillgängliga materialet kan f. n. utläsas, att enhetshastigheter efter väg-
typ inte fyller de krav som bör ställas. En differentiering måste med all san
nolikhet gå längre och kan inte ske utan ytterligare skyltning. Detta är en
ligt min mening med hänsyn till den ökade trafiksäkerhet och förbättrade
trafikavveckling som bör kunna uppnås inget avgörande skäl mot ett system
med hastighetsgränser differentierade efter vägarnas beskaffenhet.
Övervakningen är självfallet ett utomordentligt betydelsefullt led vid ge
nomförande av all trafiklagstiftning. Skälet mot hastighetsbegränsningarna
att de inte skulle kunna övervakas i tillräcklig omfattning får emellertid
mindre aktualitet, om en differentiering kan ske så att gränserna framstår
som naturliga och befogade för trafikanterna.
Vad slutligen beträffar omkörningsolyckorna vill jag framhålla, att de
tvärtemot vad som befarats har minskat under de hittills genomförda has
tighetsbegränsningarna.
Som jag nämnt tidigare har förut meddelade bestämmelser om allmän
hastighetsbegränsning utfärdats med stöd av 56 § 4 mom. VTF. Enligt den
na bestämmelse ankommer det på Kungl. Maj :t att föreskriva hastighets
begränsning under viss tid om särskilda förhållanden påkallar det. Efter
särskilt beslut av riksdagen bestämmer Kungl. Maj :t de hastighetsgränser
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1067
17
som befinns påkallade genom övergången till högertrafik. I sistnämnda hänseende har som också nämnts förut utfärdats vissa föreskrifter som gäller intill dess annat bestäms. Vilka bestämmelser som kommer att sena re meddelas med anledning av trafikomläggningen är inte möjligt att ange nu. Under alla förhållanden måste det för vägar utom tättbebyggt område bli fråga om en successiv höjning av hastighetsgränserna under en över gångstid. Det är enligt min uppfattning lämpligt att de utredningar inom väg- och vattenbyggnadsstyrelsen som jag förut berört fullföljs och vidare utvecklas så att ett system med differentierade fartgränser om möjligt kan prövas i anslutning till denna övergångsperiod. Systemet får därefter ytter ligare finslipas. Det är givet att utvecklingen måste följas upp och att det material som blir tillgängligt bör bearbetas så att erfarenheterna snabbt och smidigt kan omsättas i nya eller ändrade regler. Om förslaget i prop. 1967: 55 till inrättande av en särskild trafiksäkerhetsmyndighet från den 1 januari 1968 bifalls, bör denna uppgift kunna organiseras på ett lämpligt sätt.
Mot bakgrund av det anförda föreslår jag sådan ändring av 56 § 4 mom. VTF att det ankommer på Kungl. Maj :t eller myndighet som Kungl. Maj :t bestämmer att meddela allmänna föreskrifter om högsta hastighet på väg utom tättbebyggt område utan inskränkning till viss tid. Eftersom sådana föreskrifter måste anpassas till en mera allmän standard på olika vägar förutsätter jag, att systemet med möjlighet för länsstyrelserna att meddela lokala trafikföreskrifter om färdhastighet bibehålls. På samma sätt som nu gäller i fråga om de tillfälliga allmänna hastighetsbegränsningarna bör hastigheten enligt lokala föreskrifter inte få sättas högre än de generella gränser som bestäms enligt 56 § 4 mom. i den lydelse som nu föreslås.
I enlighet med det anförda har inom kommunikationsdepartementet ut arbetats förslag till förordning om ändrad lydelse av 56 § 4 mom. vägtrafik förordningen den 28 september 1951 (nr 6A8).
Jag hemställer att Kungl. Maj :t genom proposition inhämtar riksdagens yttrande över förslaget.
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro tokoll utvisar.
Ur protokollet:
Margit Edström
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
Bilaga 1
Diagram 1
Sommarperioderna 1963—1966
Procentuell förändring i antal olyckor och trafikarbete på riksvägar från frifarts-
perioder (jämförelseperioder) till perioder med hastighetsbegränsning till 90 km/tim.
Veekoslutsdagar (fredag t. o. m. söndag, inkl. helgdagsaftnar och helgdagar)
%
1964
1965
%
+ 30
1- 20
+ 10
0
— 10
-20
..
-30
-40 -
-50
-60 4
1965
JP Oc
O: samtliga olyckor
Op: olyckor med personskada
Os: svåra olyckor (med svår personskada inkl. dödsolyckor)
Trv: trafikarbete på riksvägar
1966
-t 30 ■■
4- 20 ••
+ 10 .
- 10
..
P >—
-30 ..
— 40 4
Vardagar (måndag t. o. m. torsdag)
1966
Trv
fr
O °s
UP
Kungl. Maj;ts proposition nr 111 år 1967
19
Bilaga 2
Diagram 2
Sommarperioderna 1964 och 1966
Procentuell förändring i antal olyckor och trafikarbete på riksvägar från frifarts-
perioder (j ämförelseperioder) till perioder med hastighetsbegränsning till 100 km/tim.
Veckoslutsdagar (fredag t. o. m. söndag)
%
1964
1966
O: samtliga olyckor
Op: olyckor med personskada
Os: svåra olyckor (med svår personskada inkl. dödsolyckor)
Trv: trafikarbete på riksvägar
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 111 år 1967
Bilaga 3
Diagram 3
Jul- och nyårsperioderna 1963/64—1965/66
Procentuell förändring i antal olyckor och trafikarbete på riksvägar från frifarts-
perioder (jämförelseperioder) till perioder med hastighetsbegränsning till 80 km/tim.
Veckoslutsdagar (1963/64 och 1964/65 lördag—söndag; 1965/66 fredag t. o. m. söndag; inkl. helg-
dagsaftnar och helgdagar)
%
1963/64
1964/65
1965/66
l—lo,
Vardagar (1963/64 och 1964/65 måndag t. o. m. fredag; 1965/66/måndag t. o. m. torsdag)
%
1965/66
1963/64
-30
O: samtliga olyckor
Op: olyckor med personskada
Os: svåra olyckor (med svår personskada inkl. dödsolyckor)
Trv: trafikarbete på riksvägar
MARCUS BOKTR. STHLM I967 6 70299