Prop. 1967:7

Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967

1

Nr 7

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till förord­

ning angående ändring i förordningen den 1 decem­ ber 1959 (nr 507) om allmän varuskatt, m. m.; gi­ ven Stockholms slott den 3 januari 1967.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen

dels antaga härvid fogade förslag till 1) förordning angående ändring i förordningen den 1 december 1959 (nr 507) om allmän varuskatt,

2) förordning angående ändrad lydelse av 2 § förordningen den 16 juni 1961 (nr 394) om tobaksskatt,

3) förordning om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 475), 4) förordning angående ändrad lydelse av 5 § förordningen den 2 juni 1922 (nr 260) om automobilskatt,

5) lag angående ändrad lydelse av 3 § lagen den 25 maj 1962 (nr 398) om finansiering av folkpensioneringen,

6) förordning angående ändrad lydelse av 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt,

7) lag om ändrad lydelse av 50 § 2 mom. och punkt 2 av anvisningarna till 50 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370),

8) förordning om ändrad lydelse av 68 § taxeringsförordningen den 23 november 1956 (nr 623),

dels bifalla de förslag i övrigt, om vilkas avlåtande till riksdagen föredra­ gande departementschefen hemställt.

GUSTAF ADOLF

G. E. Sträng

Propositionens huvudsakliga innehåll

Propositionen innehåller de förslag till skattepolitiska åtgärder som för­ utskickats i finansplanen. I propositionen föreslås sålunda.

1. Den allmänna varuskatten höjs från 9,1 % till 10 % den 1 mars 1967.

1 Bihang till riksdagens protokoll 1967. 1 samt. Nr 7

2

2. Tobaksskatten höjs på cigarretter, cigarrer, cigariller, röktobak, cigar­

rettpapper och cigarretthylsor den 1 mars 1967. Höjningen utgör för de van­

ligast förekommande cigarretterna 2 öre per styck.

3. Motorfordonsskatten höjs och anpassas i huvudsak efter de ändringar

i penningvärdet som inträtt efter år 1954, då nuvarande skattesatser fast­

ställdes. Höjningen träder i kraft år 1968.

4. Folkpensionsavgiften höjs den 1 juli 1967 till 5 %. Maximibeloppet

blir härigenom 1 500 kr. Vid 1968 års taxering påförs avgift efter 4,5 %,

dock högst 1 350 kr.

5. Det schablonis er ade avdraget för kommunalskatt vid taxering till stat­

lig inkomstskatt omkonstrueras så att avdrag alltid medges med minst

4 500 kr. för gifta och 2 250 kr. för andra skattskyldiga.

6. Maximigränsen för det extra avdrag som medges folkpensionär vars

inkomst helt eller huvudsakligen utgörs av folkpension upphävs proviso­

riskt.

Genom dessa åtgärder beräknas statens inkomster öka med ca 1 440 milj.

kr. under budgetåret 1967/68. Inkomsterna under innevarande budgetår

beräknas stiga med ca 70 milj. kr.

Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967

Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967

3

Förslag

till

Förordning

angående ändring i förordningen den i december 1959 (nr 507)

om allmän varuskatt

Härigenom förordnas, att 14 och 69 §§ förordningen den 1 december 1959 om allmän varuskatt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan an­ ges.

(Nuvarande lydelse)

14

Skatten utgår med nio och en tion­ dedels procent av beskattningsvär­ det.

69

Skatten utgår med nio och en tion­ dedels procent av beskattningsvär­ det. Vid införsel till riket av vara som angives i 18 § 3 mom. utgår dook skatten utom i fall som avses i 6 § 2 mom. tutltaxeförordningen med fem och fyrtiosex hundradedels procent av beskattningsvärdet.

Beskattningsvärdet är — ---------------Vid bestämmande-----------------------

(Föreslagen lydelse)

§•

Skatten utgår med tio procent av beskattningsvärdet.

Skatten utgår med tio procent av beskattningsvärdet. Vid införsel till riket av vara som angives i 18 § 3 mom. utgår dock skatten utom i fall som avses i 6 § 2 mom. tulltaxeför- ordningen med sex procent av be­ skattningsvärdet.

—- varuskatten inbegripen,

knande prestation.

Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1967. I samband med ikraft­ trädandet iakttages följande.

1. Genom denna förordning upphör de bestämmelser att gälla, som angi­ ves i punkten 1 av ikraftträdandebestämmelserna till dels förordningen om allmän varuskatt, dels förordningarna den 15 december 1961 (nr 625) och den 9 april 1965 (nr 75) angående ändring i förordningen om allmän varu­ skatt, om annat icke följer av punkterna 2 och 3.

2. Äldre bestämmelser gäller alltjämt i fråga om sådant tillhandahållande inom riket av vara eller tjänsteprestation som fullgjorts före den 12 januari 1967 eller som på grund av ikraftträdandebestämmelserna till förordningen om allmän varuskatt är undantaget från sådan skatt vid tiden för denna för­ ordnings ikraftträdande.

3. I fråga om uthyrning eller liknande tjänsteprestation med utsträckning i tiden gäller äldre bestämmelser för tillhandahållande intill den 1 mars 1967. Avser vederlag för sådan tjänsteprestation tid såväl före som efter ut­ gången av februari 1967 skall, vid skattskyldighet enligt denna förordning,

1 Senaste lydelse av 14 och 69 §§ se 1965:75. It Bihang till riksdagens protokoll 1967. 1 saml. Nr 1

4

vederlaget uppdelas på tid intill den 1 mars 1967 och tid därefter i förhål­

lande till den tid som avser tillhandahållande före och efter nämnda tid­

punkt.

4. Förordningen äger icke tillämpning på redovisning av preliminär all­

män varuskatt för period som utlöper med utgången av februari 1967. Om­

fattar redovisningsperiod tid såväl före som efter utgången av februari 1967

skall särskild deklaration avgivas dels för den del av perioden som avser

tid före utgången av februari 1967 dels för återstoden av perioden.

5. Vid taxering till allmän varuskatt angives skattepliktig omsättning,

med tillämpning av 28 § andra stycket förordningen om allmän varuskatt,

särskilt för del av beskattningsår, som avser tid före utgången av februari

1967, och särskilt för återstoden av beskattningsåret.

I fråga om taxering till allmän varuskatt för försäljning och uttag av

produkter från jordbruksfastighet gäller de särskilda bestämmelser som

Konungen meddelar.

6. Ytterligare föreskrifter som fordras för denna förordnings ikraftträ­

dande meddelas av Konungen.

Kungl. Maj. ts proposition nr 7 år 1967

Förslag

till

Förordning

angående ändrad lydelse av 2 § förordningen den 16 jnni 1961 (nr 394)

om tobaksskatt

Härigenom förordnas, att 2 § förordningen den 16 juni 1961 om tobaks­

skatt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.

2

§•

För tobaksvara------------ belopp, nämligen

Varuslag

Vikt för 1 st. gram

Belopp för

1 st. öre

1 kg kr.

Cigarrer och cigariller grupp

I

t. o. m. 1,7

10,5

» 11

över 1,7 t. o. m. 3,0

13,5

»

III

»

3,0

»

5,0

15,4

*

IV

»

5,0

20,8

Cigarretter

»

I

t. o. m. 0,85

9,9

*

II

över 0,85

15,4

Köktobak

58: —

Tuggtobak

21: 60

Snus

'-- -

9: 10

För cigarrettpapper och cigarretthylsor utgår skatten med 5 öre för varje

blad eller hylsa för framställning av en cigarrett.

Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1967.

1 Senaste lydelse av 2 § se 1965:614.

Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967

5

Förslag

till

Förordning

om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 475)

Härigenom förordnas, att tulltaxan den 12 september 1958 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges1.

Tulltaxa

Kap. 24. Tobak

Anm. För tobaksvaror, vilka införas i den ordning som avses i 1 § andra stycket förordningen om tobaksskatt eller i förordningen om rätt för re­ sande m. fl. att införa varor tull- och skattefritt, skall, där tullfrihet ej åtnjutes, tull utgå med följande belopp:

Cigarrer och cigariller vägande per styck mer än 3 g............. 1 st. 0: 40 Cigarrer och cigariller vägande per styck högst 3 g............... 1 st. 0: 18 Cigarretter vägande per styck mer än 0,85 g............................. 1 st. 0: 18 Cigarretter vägande per styck högst 0,85 g............................. 1 st. 0: 12 Andra slag av färdiga tobaksvaror ........................................... 1 kg 70: —

Kap. 48. Papper och papp samt varor av pappersmassa,

papper eller papp

48:10 Cigarrettpapper, tillskuret-------------cigarretthylsor .................. 5 %

Anm. För cigarrettpapper i detalj förpackning och cigarretthylsor, vilka införas i den ordning som avses i 1 § andra stycket förordningen om tobaks­ skatt eller i förordningen om rätt för resande m. fl. att införa varor tull- och skattefritt, skall, där tullfrihet ej åtnjutes, tull utgå med 5 öre för varje blad eller hylsa för framställning av en cigarrett.

Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1967.

1 Senaste lydelse av Anm. till Kap. 24 och av Anm. till Kap. 48 se 1966:399.

c

Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967

Förslag

till

Förordning

angående ändrad lydelse av 5 § förordningen den 2 juni 1922

(nr 260) om automobilskatt

Härigenom förordnas, att 5 § förordningen den 2 juni 1922 om automo-

bilskatt1 skall erhålla ändrad lydelse

(Nuvarande lydelse)

5

Skatt utgår för helt kalenderår

räknat med följande belopp:

a) för tvålijulig lätt motorcykel

med trettio kronor och för tvåhjulig

tung motorcykel utan sidvagn med

fyrtio kronor;

b) för tvåhjulig motorcykel med

sidvagn och för trehjulig motorcy­

kel med sextio kronor;

c) för annan automobil med ringar

av mjuk kautschuk:

för personautomobil dels grund­

avgift med etthundratio kronor dels

ock tilläggsavgift med tjuguåtta kro­

nor för varje påbörjat tal av ett­

hundra kilogram av automobilens

tjänstevikt minskad med niohundra

kilogram;

för lastautomobil dels grundav-

avgift med etthundratio kronor dels

ock tilläggsavgift med följande be­

lopp:

om tjänstevikten icke överstiger

tretusen kilogram, trettiosju kronor

för varje påbörjat tal av etthundra

kilogram av tjänstevikten minskad

med niohundra kilogram;

om tjänstevikten överstiger tretu­

sen men icke sjutusen kilogram,

sjuhundrasjuttiosju kronor för tre­

tusen kilogram av tjänstevikten och

sextiofyra kronor för varje påbörjat

tal av etthundra kilogram av åter­

stående del av tjänstevikten; samt

om tjänstevikten överstiger sjutu-

1 Senaste lydelse av 5 § se 1954: 255.

på sätt nedan anges.

(Föreslagen lydelse)

§•

Skatt utgår för helt kalenderår

räknat med följande belopp:

a) för tvåhjulig lätt motorcykel

med fyrtiofem kronor och för två­

hjulig tung motorcykel utan sid­

vagn med sextio kronor;

b) för tvåhjulig motorcykel med

sidvagn och för trehjulig motorcykel

med nittio kronor;

c) för annan automobil med ring­

ar av mjuk kautschuk:

för personautomobil dels grund­

avgift med etthundrasextio fem kro­

nor dels ock tilläggsavgift med fyr­

tiotvå kronor för varje påbörjat

tal av etthundra kilogram av auto­

mobilens tjänstevikt minskad med

niohundra kilogram;

för lastautomobil dels grundav­

gift med etthundrasextiofem kronor

dels ock tilläggsavgift med följande

belopp:

om tjänstevikten icke överstiger

tretusen kilogram, femtio fem kro­

nor för varje påbörjat tal av ett­

hundra kilogram av tjänstevikten

minskad med niohundra kilogram;

om tjänstevikten överstiger tretu­

sen men icke sjutusen kilogram, ett­

tus enetthundr af emt io fem kronor för

tretusen kilogram av tjänstevikten

och nittiosex kronor för varje på­

börjat tal av etthundra kilogram av

återstående del av tjänstevikten;

samt

om tjänstevikten överstiger sju­

7

Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967

sen kilogram, tretusentrehundratrettiosju kronor för sjutusen kilogram av tjänstevikten och etthundratjugu kronor för varje påbörjat tal av ett­ hundra kilogram av återstående del av tjänstevikten; ävensom

för omnibus dels grundavgift med etthundratio kronor dels ock tilläggs­ avgift med följande belopp:

om tjänstevikten icke överstiger femtusen kilogram trettiotre kronor för varje påbörjat tal av etthundra kilogram av tjänstevikten minskad med niohundra kilogram; samt

om tjänstevikten överstiger fem­ tusen kilogram, ettusentrehundrafemtiotre kronor för femtusen kilo­ gram av tjänstevikten och femtiofem kronor för varje påbörjat tal av ett­ hundra kilogram av återstående del av tjänstevikten;

d) för annan automobil, med ring­ ar av annat ämne än mjuk kaut­ schuk, med etthundratio kronor för varje påbörjat tal av etthundra ki­ logram av automobilens tjänstevikt;

e) för släpvagn: om totalvikten understiger ettu­ sen kilogram, med åttio kronor;

om totalvikten uppgår till ettusen men icke ettusenfemhundra kilo­ gram, med etthundratjugu kronor;

om totalvikten uppgår till ettu- senfemhimdra men icke tvåtusen ki­ logram, med etthundrasextio kro­ nor;

om totalvikten uppgår till tvåtu­ sen men icke tretusen kilogram, med tvåhundrafyrtio kronor;

om totalvikten uppgår till tretu­ sen men icke femtusen kilogram, med fyrahundra kronor;

om totalvikten uppgår till femtu­ sen men icke åttatusen kilogram, med femhundrasextio kronor;

om totalvikten uppgår till åtta­ tusen men icke elvatusen kilogram, med sjuhundratjugu kronor;

2f Bihang till riksdagens protokoll 1967.

(Nuvarande lydelse)

tusen kilogram, fyratusenniohundranittiofem kronor för sjutusen kilo­ gram av tjänstevikten och etthundraåttio kronor för varje påbörjat tal av etthundra kilogram av återstå­ ende del av tjänstevikten; ävensom

för omnibus dels grundavgift med etthundrasextiofem kronor dels ock tilläggsavgift med följande belopp:

om tjänstevikten icke överstiger femtusen kilogram fyrtionio kronor för varje påbörjat tal av etthundra kilogram av tjänstevikten minskad med niohundra kilogram; samt

om tjänstevikten överstiger fem­ tusen kilogram, tvåtusennio kronor för femtusen kilogram av tjänste­ vikten och åttiotvå kronor för varje påbörjat tal av etthundra kilogram av återstående del av tjänstevik­ ten ;

d) för annan automobil, med ring­ ar av annat ämne än mjuk kaut­ schuk, med etthundrasextiofem kro­ nor för varje påbörjat tal av ett­ hundra kilogram av automobilens tj änstevikt;

e) för släpvagn: om totalvikten understiger ettu­ sen kilogram, med etthundratjugu kronor;

om totalvikten uppgår till ettusen men icke ettusenfemhundra kilo­ gram, med etthundraåttio kronor;

om totalvikten uppgår till ettu­ senfemhundra men icke tvåtusen ki­ logram, med tvåhundrafyrtio kro­ nor;

om totalvikten uppgår till tvåtu­ sen men icke tretusen kilogram, med trehundrasextio kronor;

om totalvikten uppgår till tretu­ sen men icke femtusen kilogram, med sexhundra kronor;

om totalvikten uppgår till femtu­ sen men icke åttatusen kilogram, med åttahundrafyrtio kronor;

om totalvikten uppgår til! åtta­ tusen men icke elvatusen kilogram, med ettusenåttio kronor;

1 samt. Nr 7

(Föreslagen lydelse)

8

Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967

om totalvikten uppgår till elva­

tusen men icke fjortontusen kilo­

gram, med åttahundraåttio kronor;

samt

om totalvikten uppgår till fjorton­

tusen kilogram eller mera, med ett­

tus entvåhundra kronor.

Det åligger —• ----------------------------

(Nuvarande lydelse)

om totalvikten uppgår till elvatu­

sen men icke fjortontusen kilogram,

med ettusentrehundratjugu kronor;

samt

om totalvikten uppgår till fjor­

tontusen kilogram eller mera, med

ettusenåttahundra kronor.

av skatten.

(Föreslagen lydelse)

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1968.

Att fordon, som vid registrering redovisas som lättviktsmotorcykel, tills

vidare skall vara frikallat från skatt, framgår av övergångsbestämmelsen

till förordningen den 28 september 1951 (nr 654) angående ändrad lydelse

av 1, 2 och 5 §§ förordningen den 2 juni 1922 (nr 260) om automobilskatt.

Förslag

till

Lag

angående ändrad lydelse av 3 § lagen den 25 maj 1962 (nr 398)

om finansiering av folkpensioneringen

Härigenom förordnas, att 3 § lagen den 25 maj 1962 om finansiering av

folkpensioneringen1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.

(Nuvarande lydelse)

(Föreslagen lydelse)

3 §.

Folkpensionsavgift skall utgå med

fyra procent av den avgiftspliktiges

till statlig inkomstskatt beskatt­

ningsbara inkomst med de begräns­

ningar som nedan sägs.

Avgiftspliktiga, som samtaxeras,

skola erlägga avgift med samman­

lagt högst ettusentvåhundra kronor.

Därvid skall iakttagas, att om var­

dera har en beskattningsbar inkomst

överstigande femtontusen kronor,

envar påföres pensionsavgift med

sexhundra kronor. Om endast den

ene har en beskattningsbar inkomst

överstigande femtontusen kronor,

minskas i förekommande fall den­

nes avgift så att sammanlagda be-

1 Senaste lydelse av 3 § se 1965:74.

Folkpensionsavgift skall utgå med

fem procent av den avgiftspliktiges

till statlig inkomstskatt beskatt­

ningsbara inkomst med de begräns­

ningar som nedan sägs.

Avgiftspliktiga, som samtaxeras,

skola erlägga avgift med samman­

lagt högst ettusenfemhundra kronor.

Därvid skall iakttagas, att om var­

dera har en beskattningsbar inkomst

överstigande femtontusen kronor,

envar påföres pensionsavgift med

sjuhundrafemtio kronor. Om endast

den ene har en beskattningsbar in­

komst överstigande femtontusen kro­

nor, minskas i förekommande fall

dennes avgift så att sammanlagda

9

Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967

loppet av avgifterna ej överstiger

ettnsentvåhundra kronor.

Annan avgiftspliktig än som av­

ses i andra stycket skall erlägga av­

gift med högst ettusentvåhundra

kronor.

(Nuvarande lydelse)

beloppet av avgifterna ej överstiger

ettusenfemhundra kronor.

Annan avgiftspliktig än som av­

ses i andra stycket skall erlägga av­

gift med högst ettusenfemhundra

kronor.

(Föreslagen lydelse)

Denna lag träder i kraft den 1 juli 1967.

Äldre bestämmelser gäller alltjämt i fråga om folkpensionsavgift som på­

föres för år 1967 eller tidigare år.

Folkpensionsavgift för år 1968 påföres med fyra och en halv procent,

dock högst med ettusentrehundrafemtio kronor. Härvid skall talen ettusen­

femhundra och sjuhundrafemtio i 3 § utbytas mot ettusentrehundrafemtio

och sexhundrasjuttiofem.

Förslag

till

Förordning

angående ändrad lydelse av 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli 1947

(nr 576) om statlig inkomstskatt

Härigenom förordnas, att 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli 1947

om statlig inkomstskatt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.

(Nuvarande lydelse)

4 §.

(Föreslagen lydelse)

1 mom. Från sammanlagda-------------fråga är.

Skattskyldig, som — -------- kommunalskattelagen sägs.

Avdrag enligt första stycket för

kommunal skatt skall beräknas till

ett belopp motsvarande minst en

fjärdedel av den sammanräknade

nettoinkomsten (summan av den

skattskyldiges enligt denna förord­

ning fastställda inkomster från olika

förvärvskällor, minskad med avdrag

enligt första stycket för underskott).

Avdraget må dock icke vid tillämp­

ning av denna schablonregel beräk­

nas till högre belopp än 2 250 kro­

nor eller, för makar som under be­

skattningsåret levt tillsammans, för

dem båda gemensamt till högre be­

lopp än 4 500 kronor eller, för den

som under beskattningsåret varit

Avdrag enligt första stycket för

kommunal skatt skall beräknas till

ett belopp av minst 2 250 kronor el­

ler, för makar som under beskatt­

ningsåret levt tillsammans, för dem

båda gemensamt minst 4 500 kronor.

För den som under beskattningsåret

varit ogift (varmed jämställes änka,

änkling eller frånskild) och haft

hemmavarande barn under 18 år

medges likaså avdrag med minst

4 500 kronor. Bestämmelserna i det­

ta stycke skola icke äga tillämpning

på fysisk person, som enligt vad

därom är särskilt stadgat taxeras

till statlig inkomstskatt i det för ri­

ket gemensamma distriktet, samt ej

1 Senaste lydelse av 4 § 1 mom. se 1966:275.

10

Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967

ogift (varmed jämställes änka, änk­

ling eller frånskild) och haft hem­

mavarande barn nnder 18 år, till

högre belopp än 4 500 kronor. Be­

stämmelserna i detta stycke skola

icke äga tillämpning på fysisk per­

son, som enligt vad därom är sär­

skilt stadgat taxeras till statlig in­

komstskatt i det för riket gemen­

samma distriktet, samt ej heller på

juridisk person annat än i fall som

avses i 6 § 3 mom.

Har sådan-----------------------------------

(Nuvarande lydelse)

heller på juridisk person annat än

i fall som avses i 6 § 3 inom.

(Föreslagen lydelse)

i fråga.

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1967 och tillämpas första

gången vid 1968 års taxering.

Förslag

till

Lag

om ändrad lydelse av 50 § 2 mom. och punkt 2 av anvisningarna till

50 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)

Härigenom förordnas, att 50 § 2 mom. kommunalskattelagen den 28

september 1928 och punkt 2 av anvisningarna till 50 § samma lag1 skall

erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.

(Nuvarande lydelse)

(Föreslagen lydelse)

50 §.

2 mom. För fysisk-------------------------- kronor, bortfaller.

Finnes skattskyldigs-------------------------- jämkning medgivits.

Om skattskyldigs---------------------------- motsvarande tillämpning.

Skattskyldig, vars inkomst helt

eller till huvudsaklig del utgjorts av

folkpension, skall — därest särskil­

da omständigheter icke till annat

föranleda — anses hava haft sådan

nedsatt skatteförmåga, varom i and­

ra stycket förmäles.

Vad härefter

Skattskyldig, vars inkomst helt

eller till huvudsaklig del utgjorts av

folkpension, skall — om särskilda

omständigheter icke föranleda an­

nat — anses ha haft nedsatt skatte-

iormåga enligt andra stycket. Att be­

stämmelsen i andra stycket om visst

högsta avdragsbelopp icke gäller vid

fastställandet av avdrag i detta fall

framgår av punkt 2 av anvisning­

arna.

beskattningsbar inkomst.

1 Senaste lydelse av 50 § 2 mom. och punkt 2 av anvisningarna till 50 § se 1964:70.

11

(Nuvarande lydelse)

(Föreslagen lydelse)

Anvisningar

till 50 §.

Kungl. Maj.ts proposition nr

7

år 1967

2. Därest skattskyldig varit för

sin försörjning helt beroende av

vad han i form av folkpension upp­

burit, bör den taxerade inkomsten

regelmässigt minskas med ett be­

lopp motsvarande vad han sålunda

uppburit, dock högst 4 500 kronor.

Om den skattskyldige mot låg avgift

vistats å sjukhus eller annan anstalt

eller om hans levnadskostnader rönt

inverkan av annan därmed jämför­

lig omständighet, bör det belopp,

varmed den taxerade inkomsten en­

ligt vad nyss sagts må minskas,

jämkas med hänsyn därtill.

Om skattskyldig-------------------------

Därest folkpensionen-------------------

2. Därest skattskyldig varit för

sin försörjning helt beroende av

vad han i form av folkpension upp­

burit, bör den taxerade inkomsten

regelmässigt minskas med vad han

sålunda uppburit, även om det be­

lopp som angives i 50 § 2 mom.

andra stycket därigenom överskri-

des. Om den skattskyldige mot låg

avgift vistats å sjukhus eller annan

anstalt eller om hans levnadskost­

nader rönt inverkan av annan där­

med jämförlig omständighet, bör det

belopp, varmed den taxerade in­

komsten enligt vad nyss sagts må

minskas, jämkas med hänsyn därtill,

nedsatt skatteförmåga.

— därtill föranleda.

Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad

uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och tillämpas

första gången vid 1967 års taxering.

Förslag

till

Förordning

om ändrad lydelse av 68 § taxeringsförordningen

den 23 november 1956 (nr 623)

Härigenom förordnas, att 68 § taxeringsförordningen den 23 november

19561 skall erhålla ändrad lydelse på

(Nuvarande lydelse)

68

För taxeringsnämnd----------------------

I inkomstlängden antecknas sär­

skilt

dels i avseende å statlig in­

komstskatt inkomst av olika för­

värvskällor, medgivet avdrag för un­

derskott å förvärvskälla, samman­

sätt nedan anges.

(Föreslagen lydelse)

§•

— skattskyldiges namn.

I inkomstlängden antecknas sär­

skilt

dels i avseende å statlig in­

komstskatt inkomst av olika för­

värvskällor, medgivet avdrag för un­

derskott å förvärvskälla, samman-

1 Senaste lydelse av 68 § se 1961:628.

12

Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967

räknad nettoinkomst, medgivna all­

männa avdrag som icke avse under­

skott å förvärvskälla, taxerad och

beskattningsbar inkomst med angi­

vande tillika, där det ej framgår av

längdens uppställning, av den punkt

i 10 § 2 mom. förordningen om stat­

lig inkomstskatt, enligt vilken skat­

ten skall beräknas,

(Nuvarande lydelse)

dels i------------------ —--------------

Uppgår den---------------------------------

I förmögenhetslängden — — — -—-

Närmare föreskrifter —-------------

Taxeringslängd underskrives-------

räknad nettoinkomst (summan av

inkomsterna av olika förvärvskällor,

minskad med avdrag för under­

skott), medgivna allmänna avdrag

som icke avse underskott å förvärvs­

källa, taxerad och beskattningsbar

inkomst med angivande tillika, där

det ej framgår av längdens uppställ­

ning, av den punkt i 10 § 2 mom.

förordningen om statlig inkomst­

skatt, enligt vilken skatten skall be­

räknas,

skall beräknas,

icke uppkommer.

— beskattningsbara förmögenheten.

Kungl. Maj :t.

—• -—av denne.

(Föreslagen lydelse)

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1967.

Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967

13

Utdrag av protokollet över finans ärenden, hållet inför Hans

Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den

3 januari 1967.

Närvarande:

Statsministern

E

rlander, ministern för utrikes ärendena

N

ilsson, statsråden

S

träng

, A

ndersson

, L

ange

, K

ling

, E

denman

, J

ohansson

, H

olmqvist

,

Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Geijer,

M

yrdal

.

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler

chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, fråga om vissa ändringar

i den indirekta och direkta beskattningen samt anför.

I finansplanen har jag redogjort för det aktuella budgetläget och för det

behov av inkomstförstärkning som föreligger för budgetåret 1967/68. Som

framgått av vad jag där anfört bör komma i fråga åtgärder som avser såväl

den indirekta som den direkta beskattningen.

Jag har sålunda förordat höjning av den allmänna varuskatten, tobaks­

skatten och motorfordonsskatten. Mot bakgrunden bl. a. av standardför­

bättringar inom folkpensioneringen har jag även förordat att folkpensions­

avgiften höjs.

Dessa skattehöjningar ger ett visst, om än begränsat, utrymme för lätt­

nader i den statliga inkomstskatten. Genom ändring av reglerna för scha­

blonmässig beräkning av kommunalskatteavdraget vid taxeringen till stat­

lig inkomstskatt kan sådan lättnad ges de s. k. låglönegrupperna och andra

med låga inkomster.

En stor del av de s. k. låga inkomsttagarna är folkpensionärer. Enligt

gällande bestämmelser skall folkpensionär som inte har annan inkomst

än folkpension jämte tillägg befrias från skatt på pensionsförmånerna.

Detta sker genom att ortsavdraget vid taxeringen ökas med s. k. extra av­

drag, f. n. maximerat till 4 500 kr. Utvecklingen har lett till att detta maxi­

mibelopp bör omprövas.

Den allmänna varuskatten

Enligt förordningen den 1 december 1959 (nr 507) om allmän varu­

skatt utgår skatt på konsumtionen inom landet av varor och av tjänster

som huvudsakligen avser skattepliktiga varor. Skatten tas ut och erläggs

14

av den, som yrkesmässigt tillhandahåller skattepliktig vara eller tjänst till

konsument. Om skattepliktig vara införs till riket av konsument erläggs

skatten till tullverket i samband med införseln. Skatten träffar förutom den

privata och offentliga konsumtionen även investeringar i anläggningar, ma­

skiner och inventarier och vissa anskaffningar av omkostnadskaraktär inom

näringslivet. 1 fråga om byggnadsarbeten utgår skatten endast på material­

förbrukningen, medan arbetskostnaden är skattefri.

Beskattningsvärdet utgör det pris, inklusive skatt, som konsumenten be­

talar för varan eller tjänsten eller — vid import — varans tullvärde med

tillägg av tull och skatt. Skattesatsen har höjts vid olika tillfällen, senast

den 1 juli 1965 från 6 till 9,1 %. Denna höjning var avsedd att i första hand

träffa den egentliga konsumtionen, medan näringslivets investeringar i

möjlig mån undantogs från skatteskärpningen. I detta syfte infördes en

särskild reduceringsregel av innebörd, att skatten i fråga om leveranser,

uttag och uthyrning av maskiner eller andra döda inventarier med en be­

räknad varaktighetstid av mer än tre år för stadigvarande användning i

jordbruk, skogsbruk, rörelse eller annan yrkesmässig verksamhet beräknas

på endast 60 % av den skattepliktiga omsättningen, dvs. på 60 % av veder­

laget inklusive skatt. Vid en skattesats av 9,1 % ger denna regel en faktisk

skattebelastning av 5,46 % av vederlaget. Detta tal gäller också som skatte­

sats vid skattepliktig import, när reduceringsregeln skulle ha gällt om va­

ran i stället köpts inom landet.

Reduceringsregeln omfattar också leveranser och uttag av fabrikstill-

verkad betongmassa samt monteringsfärdiga hus av alla slag. Före den

1 juli 1965 gällde reduceringsregeln bara för monteringsfärdiga trähus.

Skatten för dessa reducerades då till 70 % av normal skattesats. Reduce-

ringsregelns tillämpningsområde utvidgades bl. a. för att få en jämnare

beskattning på byggnadsområdet.

Under hänvisning till vad jag anfört i finansplanen föreslår jag att skat­

tesatsen för den allmänna varuskatten höjs med 0,9 procentenheter till

10 % den 1 mars 1967. Detta innebär, att skattepålägget vid öppen debite­

ring på priset före skatt höjs från 10 % till 11,11 %. Den nya skattesatsen

10 % ger, när reduceringsregeln för bl. a. näringslivets maskininvesteringar

tillämpas, en faktisk skattebelastning av 6 % mot f. n. 5,46 %. Detta betyder

visserligen en höjning av skattebelastningen med ca en halv procentenhet

men leder inte till större skattebelastning än vad som gällde för sådana

investeringar intill den 1 juli 1965, då den generella skattesatsen var 6 %.

Anledning till jämkning av reduceringsregeln torde därför inte föreligga nu.

En höjning av den allmänna varuskatten aktualiserar vissa över­

gångsbestämmelser. Enligt förordningen om allmän varuskatt gäl­

ler som huvudregel, att skattskyldigheten inträder när likviden inflyter

kontant eller eljest kommer den skattskyldige till godo. Den dag då be­

Kungl. Maj. ts proposition nr 7 år 1967

Kungl. Maj. ts proposition nr 7 år 1967

15

talning erhålls är således avgörande för skattens storlek. Med hänsyn här­

till har vid tidigare skattehöjningar liksom när skatten infördes särskilda

ikraftträdandebestämmelser gällt, varigenom undantag från beskattning

eller höjd beskattning gjorts för tillhandahållande, som skett före viss ti­

digare dag eller som överenskommits före viss dag genom skriftligt avtal

med till beloppet bestämt vederlag.

Varuskatt enligt den nya skattesatsen bör i princip utgå på alla lik­

vider som säljaren får efter utgången av februari 1967. Om det skatte­

pliktiga tillhandahållandet skett före den 12 januari 1967, bör dock ti­

digare skattesats fortfarande gälla. En motsvarande undantagsbestäm­

melse fanns även vid tidigare höjningar av den allmänna varuskatten. Den

leder till att, om en vara sålts och levererats före den 12 januari 1967 t. ex.

på avbetalning, äldre skattesats tillämpas även på avbetalning som erläggs

den 1 mars 1967 eller senare.

Om tillhandahållandet sker den 12 januari 1967 eller senare bör den

nya skattesatsen tillämpas i fråga om alla likvider som blir skattepliktiga

efter ingången av mars 1967. Vid tidigare skattesatshöjningar har från den

högre skatten brukat undantas sådana fall där tillhandahållandet skett på

grundval av ett före höjningsförslagets offentliggörande ingånget skrift­

ligt avtal, om vederlaget blivit fastställt i detta avtal. Många skäl talar för

att nu avstå från en sådan övergångsbestämmelse. De skattskyldigas redo­

visning av skattepliktig omsättning och kontrollen därav försA'åras betyd­

ligt och för lång tid av en sådan bestämmelse. Viktigare är dock måhända

att skriftliga avtal på detta område numera regelmässigt innehåller klau­

suler som möjliggör prisändring vid t. ex. höjd beskattning. Därtill kom­

mer att höjningen av skattesatsen är relativt liten, särskilt om man beaktar

reduceringsreglerna. Skulle i något fall ett utkrävande av den högre skat­

tesatsen te sig stötande, har Kungl. Maj :t enligt 7 § förordningen om all­

män varuskatt möjlighet till jämkning.

Jag förordar därför, som nämnts, att de nya bestämmelserna skall gälla

all skattepliktig omsättning fr. o. m. den 1 mars 1967 om tillhandahållan­

det skett den 12 januari 1967 eller senare och oavsett när eller på vilket sätt

avtal träffats om tillhandahållandet. Detta bör gälla även i fråga om avtal

om successiva leveranser. Beträffande uthyrning och andra tjänstepresta-

tioner med utsträckning i tiden bör skatt enligt de nya bestämmelserna

utgå för vederlag som hänför sig till tiden efter februari 1967, när skatt­

skyldigheten inträder den 1 mars 1967 eller senare. I förekommande fall

får särskild debitering ske för tid före resp. efter månadsskiftet februari/

mars 1967.

Med denna utformning av övergångsbestämmelserna kommer den lö­

pande skatteredovisningen beträffande skattepliktig omsättning fr. o. m.

den 1 mars 1967 att ske enbart med tillämpning av skattesatsen 10 %, utom

då skatt enligt äldre bestämmelser skall redovisas för tillhandahållande

som skett före den 12 januari 1967 och för uthyrning och andra tjänster i

vissa fall.

Skattehöjningen föreslås träda i kraft under ett löpande beskattnings­

år. Härigenom behövs vissa särskilda övergångsbestämmelser som reglerar

deklarations- och taxeringsförfarandet. I detta hänseende gäller ett för­

enklat system för jordbrukarna. De lämnar uppgifter om den skatteplik­

tiga omsättningen under hela året i jordbruksbilagan till självdeklaratio­

nen och på grundval därav sker taxering till allmän varuskatt samtidigt

med inkomsttaxeringen. Varuskatten påförs därefter den vanliga debet­

sedeln för slutlig inkomstskatt. Det helt dominerande antalet jordbrukare

taxeras för kalenderår och beskattningsåret 1967 kommer i dessa fall att

omfatta två månader, för vilka skattesatsen 9,1 % skulle gälla, och tio

månader, för vilka skattesatsen 10 % skulle gälla. En taxering till allmän

varuskatt i enlighet härmed skulle kräva att uppgifter lämnas i själv­

deklarationen om den skattepliktiga omsättningen för dessa båda delar

av beskattningsåret 1967 var för sig. Vid en jämn fördelning av den

skattepliktiga omsättningen över hela året skulle skattesatsen 10 % ge

riktigt skattebelopp om den tillämpades på en med 1,5 % reducerad skatte­

pliktig årsomsättning. Detta förhållande bör kunna utnyttjas för att vid

taxeringen medge en schablonmässig nedjustering av den deklarerade

skattepliktiga omsättningen för året så att den slutliga skatten kan de­

biteras enligt skattesatsen 10 %. Närmare bestämmelser om ett enligt dessa

riktlinjer utformat taxerings- och debiteringsförfarande för jordbrukarna

torde få meddelas av Kungl. Maj :t.

Avslutningsvis vill jag i detta sammanhang nämna att den förut be­

rörda reduceringsregeln i fråga om näringslivets investeringar medfört

vissa problem och olägenheter i den praktiska tillämpningen. Framställ­

ningar har också gjorts om ändring av denna regel. Inom finansdeparte­

mentet pågår en teknisk översyn av regelns utformning. Jag avser att se­

nare återkomma till denna fråga och föreslå de ändringar i den allmän­

na varuskatten som kan föranledas av denna översyn.

Höjningen av skattesatsen till 10 % den 1 mars 1967 kan beräknas ge en

intäktsökning för innevarande budgetår av ca 70 milj. kr. och för budget­

året 1967/68 av ca 630 milj. kr.

16

Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967

Tobaksskatten

Den särskilda beskattningen av tobaksvaror regleras genom förordning­

en den 16 juni 1961 (nr 394) om tobaksskatt. Sådan skatt utgår på cigar­

rer, cigariller, cigarretter, röktobak, tuggtobak och snus samt cigarrettpap­

per och cigarretthylsor. Skatten utgår med visst belopp per styck eller

viktenhet. Nuvarande skattesatser har gällt för cigarretter och cigarrett­

papper sedan den 1 juli 1965 och i fråga om övriga tobaksvaror sedan den

1 januari 1960. Cigarretthylsorna blev föremål för beskattning den 1 ja­

nuari 1966.

Som jag redan antytt bör tobaksskatten nu höjas. För cigarretterna höj­

des skatten generellt med 2 öre per styck fr. o. m. den 1 juli 1965. Skatte­

satserna för övriga tobaksvaror lämnades då oförändrade. Nu bör skatte­

höjningen omfatta inte enbart cigarretterna utan även andra tobaksvaror.

Den av mig förordade skattehöjningen för de olika varuslagen framgår

av denna uppställning.

Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967

17

Cigarretter:

grupp

I, vikt högst 0,85 g/st ....

»

II, »

över 0,85 »

....

Cigarrer och cigariller:

grupp I, vikt högst 1,7 g/st ....

»

II, » över 1,7 t.o.m.

3 g/st

» III, »

»3

»5 »

»

IV, »

» 5 g/st.................

Röktobak ................................................

Cigarrettpapper och cigarretthylsor ..

Tuggtobak ................................................

Snus.............................................................

Nuvarande

Föreslagen Föreslagen

skatt

höjning

skatt

8,9

öre/st

1

öre/st

9,9

öre/st

13,4

»

2

»

15,4

»

9,5

»

1

»

10,5

»

12,0

»

1,5

»

13,5

»

12,4

»

3

»

15,4

»

16,8

»

4

»

20,8

»

54,25

kr ./kg

3,7f

i kr./kg

58,0

kr./kg

4

öre/st

1

öre/st

5

öre/st

21,60

kr./kg

21,60

kr./kg

9,10

kr./kg

9,10

kr./kg

I sammanhanget bör erforderliga ändringar göras i tulltaxans bestäm­

melser om tull för tobaksvaror, som införs av resande.

Skattehöjningen bör träda i kraft den 1 mars 1967. Den kan för budget­

året 1967/68 beräknas medföra en ökning av tobaksskatten med 175 milj.

kr. Därtill kommer den effekt höjningen av priset på tobaksvaror får på

den allmänna varuskatten. Denna effekt kan för budgetåret 1967/68 be­

räknas till ca 20 milj. kr. Under innevarande budgetår torde — med be­

aktande av den konsumtionsminskning som till en början regelmässigt

inträder efter en skattehöjning — få beräknas oförändrade skattein­

täkter.

Motorfordonsskatten

Enligt förordningen den 2 juni 1922 (nr 260) om automobilskatt skall

med vissa angivna undantag skatt årligen erläggas för personbilar, lastbi­

lar, bussar, släpvagnar och motorcyklar, som är registrerade här i riket.

Skattesatserna utgår med följande belopp per år.

För personbil utgår dels en grundavgift av 110 kr. dels en tilläggsavgift

med 28 kr. för varje påbörjat hundratal kg av bilens tjänstevikt minskad

med 900 kg.

För lastbil utgår också en grundavgift av 110 kr. Om lastbilens tjänste-

18

vikt inte överstiger 3 000 kg utgår en tilläggsavgift med 37 kr. för varje

påbörjat hundratal kg av tjänstevikten minskad med 900 kg. För lastbil

med tjänstevikt överstigande 3 000 men ej 7 000 kg utgör tilläggsavgiften

777 kr. för 3 000 kg av tjänstevikten och 64 kr. för varje påbörjat hundra­

tal kg av tjänstevikten över 3 000 kg. För lastbil med tjänstevikt över 7 000

kg är tilläggsavgiften 3 337 kr. för 7 000 kg av tjänstevikten järnte 120 kr.

för varje påbörjat hundratal kg av tjänstevikten över 7 000 kg.

För buss utgår en grundavgift av 110 kr. och, om tjänstevikten inte över­

stiger 5 000 kg, en tilläggsavgift med 33 kr. för varje påbörjat hundratal

kg av tjänstevikten minskad med 900 kg. Om tjänstevikten överstiger

5 000 kg är tilläggsavgiften 1 353 kr. och 55 kr. för varje påbörjat hundra­

tal kg av tjänstevikten över 5 000 kg.

För annan bil med ringar av annat ämne än mjuk kautschuk utgår skat­

ten med 110 kr. för varje påbörjat hundratal kg av tjänstevikten.

Fordonsskatten på släpvagnar utgår med fasta belopp för nio olika vikt­

klasser — lägst 80 kr. för släpvagn med totalvikt understigande 1 000 kg

och högst 1 200 kr. för släpvagn med totalvikt av 14 000 kg eller mer. Även

för motorcykel utgår skatten med fasta årsbelopp. Skatten utgör för två-

hjulig lätt motorcykel 30 kr., för tvåhjulig tung motorcykel utan sidvagn

40 kr. samt för tvåhjulig motorcykel med sidvagn och för trehjulig motor­

cykel 60 kr.

Ordinarie uppbörd av skatten äger rum under tiden den 10 februari—den

4 mars varje år. Överstiger skatten 2 000 kr. medges betalningsanstånd in­

till utgången av augusti för den del av skatten som överstiger detta belopp,

dock inte för mer än halva skattebeloppet.

Fordonsskatten har höjts vid skilda tillfällen, senast år 1954 med ver­

kan fr. o. in. den 1 januari 1955.

Trafikomläggningsskatt enligt förordningen den 17 maj 1963 (nr 116)

om trafikomläggningsskatt tas ut t. o. m. år 1967. Skatten utgår per år

med 20 kr. för motorcykel, 40 kr. för personbil, vars tjänstevikt ej över­

stiger 1 100 kg, samt 75 kr. för annat motorfordon.

En översyn av vägtrafikbeskattningen pågår f. n. genom 1965 års bil-

skatteutredning. Utredningsarbetet torde inte kunna avslutas förrän tidigast

under år 1968. Det bör emellertid inte möta betänkligheter att nu företa en

viss höjning av fordonsskatten för att anpassa skattesatserna efter änd­

ringarna i penningvärdet. Höjningen bör dock i avvaktan på utredningens

resultat inte rubba den avvägning mellan fordon av olika slag och tyngd

som nu gäller. Den bör därför ske på så sätt att gällande skattesatser höjs

genomgående med samma procenttal. Detta procenttal bör avvägas med

hänsyn till de förändringar i penningvärdet som inträtt efter år 1954, då

nuvarande skattesatser fastställdes. Konsumentprisindex har därefter sti­

git från 129 till 205, dvs. med 59 %.

Kungl. Maj:ts proposition nr

7

år 1967

19

Mot bakgrunden härav förordar jag en generell uppräkning av den nuva­

rande fordonsskattens grund- och tilläggsavgifter med 50 %.

Den föreslagna höjningen av fordonsbeskattningen beräknas tillföra stats­

verket 300 milj. kr. i ökade inkomster under budgetåret 1967/68.

F olkpensionsavgiften

Kungl. Maj:ts proposition nr 1 år 1967

Folkpensionsavgiften var föremål för översyn senast vid 1965 års riks­

dag. Avgiften beräknas fr. o. in. år 1967 på den Lill statlig inkomstskatt

beskattningsbara inkomsten och utgår med 4 % härav. Maximiavgiften är

1 200 kr. motsvarande 4 % på 30 000 kr. beskattningsbar inkomst.

Allmänna pensionsberedningen föreslog år 1958 en etappvis höjning av

avgiften lör att finansiera det program för successiva höjningar av folk­

pensionen till den nivå som kommer att vara uppnådd inom halvtannat år.

Folkpensionsavgiftens tidigare konstruktion ledde emellertid till att andra

finansieringsvägar i regel tillgripits. Avgiftens regressiva verkningar har

dock numera eliminerats genom att avdragsrätten slopats. Den omkonstruk­

tion av avgiften som skedde år 1965 och som innebär att avgiften numera

beräknas på den beskattningsbara i stället för den taxerade inkomsten har

vidare lett till att avgiften inte på samma sätt som tidigare belastar de lägsta

inkomsterna. Allmänna pensionsberedningens tanke att standardförbätt­

ringar inom folkpensioneringen bör finansieras genom justeringar av folk­

pensionsavgiften bör därför inte längre möta betänkligheter.

Mot bakgrunden av de förbättringar inom folkpensioneringen som nu

föreslås bör därför folkpensionsavgiften höjas. Avgiften bör utgå efter 5 %

av den beskattningsbara inkomsten och maximiavgiften bör vara 1 500 kr.,

motsvarande 5 % av 30 000 kr. beskattningsbar inkomst.

Den höjda avgiften bör utgå fr. o. m. den 1 juli 1967. Den högre avgiften

bör inarbetas i nya källskattetabeller, som blir tillämpliga fr. o. m. nämnda

dag. Därav följer att avgiften vid 1968 års taxering för inkomståret 1967

övergångsvis bör bestämmas till 4,5 % och maximeras till 1 350 kr.

En på detta sätt höjd folkpensionsavgift ger staten en inkomstökning-

per helår av ca 430 milj. kr. Av uppbördstekniska skäl kommer dock att

på budgetåret 1967/68 icke falla mer än 365 milj. kr.

Kommunalskatteavdraget

Om andra åtgärder inte vidtas medför den föreslagna höjningen av folk-

pensionsavgiften höjningar av preliminärskatten även för skattskyldiga i

låga och medelstora inkomstlägen. En sådan effekt bör så långt möjligt för­

hindras. Lämpligen kan detta ske genom en ändring av reglerna om avdrag

för kommunalskatt. Sådant avdrag medges sedan gammalt vid taxering till

20

statlig inkomstskatt. Vid 1965 års riksdag beslöts en viss schablonisering

av avdragsreglerna. Enligt förut gällande regler medgavs avdrag för den

kommunalskatt som påförts debetsedel på slutlig skatt vid taxering för året

före taxeringsåret. 1965 års ändring innebär att avdrag i detta hänseende

fr. o. in. 1967 års taxering medges med minst en fjärdedel av beskattnings­

årets s. k. sammanräknade nettoinkomst. Med denna term förstås summan

av inkomsterna av de olika förvärvskällorna, i förekommande fall minskad

med avdrag för underskott i förvärvskälla. Det på detta sätt beräknade mi-

nimiavdraget får dock inte överstiga 4 500 kr. för makar och för s. k. ofull­

ständiga familjer samt 2 250 kr. för övriga skattskyldiga. Om den under

närmast föregående år påförda kommunalskatten överstiger minimibeloppet

medges avdrag med det faktiskt påförda beloppet.

Den önskvärda skattesänkningseffekten kan nås genom en ytterligare

schablonisering av avdragsreglerna. Jag är därför beredd att föreslå att

schablonregelns anknytning till den sammanräknade nettoinkomsten bort­

faller. Oavsett i vilken relation den påförda kommunalskatten står till nyss­

nämnda inkomst bör avdrag alltid medges med visst minimibelopp. Jag

förordar att detta bestäms till 4 500 kr. för gifta och för ofullständiga

familjer. För andra kategorier skattskyldiga bör minimiavdraget bestäm­

mas till halva beloppet, dvs. 2 250 kr.

Liksom fallet är med det nuvarande schabloniserade kommunalskatte­

avdraget, bör avdrag med minimibelopp givetvis tillkomma endast enskilda

personer. Likaså bör avdraget fortfarande inte medges den som taxeras till

statlig inkomstskatt i det för riket gemensamma distriktet.

Den ändrade schablonen bör tillämpas redan vid 1968 års taxering (in­

komståret 1967). Den bör beaktas i de nya källskattetabeller som jag nyss

nämnde och som skall tillämpas fr. o. m. den 1 juli 1967.

Genom ändringen av schablonen lindras den statliga inkomstskatten för

makar med inkomster upp till sammanlagt ca 18 000 kr. och för ensam­

stående med inkomster upp till ca 9 000 kr. Den sammanlagda effekten av

höjningen av folkpensionsavgiften och sänkningen av den statliga inkomst­

skatten framgår av en tabell som torde få fogas som bilaga till statsrådspro­

tokollet i detta ärende.

För såväl deklaranter som taxeringsnämnder innebär nu gällande regler

på området betydande svårigheter och det har framstått som angeläget

för mig att så snart samhällsekonomiskt utrymme förelåg nå fram till

enklare regler på området. Genom den förordade utformningen av schablon­

regeln uppnås en långt gående förenkling. I vissa fall kan dock en matema­

tiskt riktig fördelning av avdraget mellan samtaxerade makar vara besvär­

lig, även med den ändring av schablonregeln, som jag förordat här. Riks­

skattenämnden har beträffande den konstruktion av avdraget som gäller

vid 1967 års taxering uttalat i sina deklarationsupplysningar att makarna

får fördela schablonavdraget mellan sig på sätt de finner lämpligt. Jag an­

Kungl. Maj:ts proposition nr

7

år 1967

21

sluter mig till nämndens uttalande och anser att samma förhållande t. v.

bor galla även beträffande schablonregeln i dess av mig föreslagna utform-

ning. Detta leder till att de deklarerande makarna inte behöver besvära sig

med mera invecklade beräkningar om avdragets fördelning mellan dem.

Ej heller myndigheterna behöver annat än undantagsvis göra dessa beräk­

ningar.

En på detta sätt omlagd och förenklad schablon för kommunalskatteav­

draget kan för helt år beräknas leda till ett bortfall av statlig inkomstskatt

på 60 milj. kr. Av uppbördstekniska skäl kan skattebortfallet för budgetåret

1967/68 beräknas till 50 milj. kr.

Vad jag här föieslagit beträffande folkpensionsavgiften och kommunal­

skatteavdraget bör återverka på sjömansskatten, som är en definitiv käll­

skatt för sjömän, direkt avvägd med hänsyn till beskattningen i land. Nya

sjömansskattetabeller bör med hänsyn härtill gälla fr. o. m. den 1 juli 1967.

De senast fastställda skattetabellerna har utfärdats av Kungl. Maj :t med

stöd av riksdagens bemyndigande (prop. 1965:14, BevU 16, rskr 141).

Kungörelse om fastställandet utfärdades den 8 oktober 1965 (nr 531). De

allmänna grunderna för tabellerna framgår av en vid prop. 1965: 14 fogad

promemoria. Vid utarbetandet av dessa tabeller iakttogs inte bara de änd-

lingar beträffande den statliga inkomstskatten och folkpensionsavgiften som

beslöts vid 1965 års riksdag och som jag berört närmare i det föregående

utan även andra förändringar i beskattningen som skett sedan dittills gäl­

lande sjömansskattetabeller fastställdes, t. ex. de gradvisa förskjutningarna

i den kommunala utdebiteringen. Med hänsyn till att förändringar av sist­

nämnda slag inte brukar beaktas förrän tendenserna kan överblickas för en

tid av minst tre år bör den nu avsedda revisionen av sjömansskattetabeller-

na gälla endast kommunalskatteavdraget och folkpensionsavgiften.

Upprättandet av tabellerna är ett rent tekniskt arbete, sedan väl grun­

derna för tabellerna fastställts. Detta tekniska arbete sker i stor utsträck­

ning maskinellt. Liksom vid de två senaste revisionerna av sjömansskatte-

tabellerna bor Kungl. Maj :t erhålla bemyndigande att med tillämpning av

grunder, som godkänts av riksdagen, utarbeta och fastställa tabellerna.°Jag

får därför föreslå, att Kungl. Maj :t hos riksdagen hemställer att de av mig

här förordade grunderna för de nya tabellerna måtte godkännas av riksda­

gen samt att Kungl. Maj :t matte erhålla nämnda bemyndigande.

Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967

Extra avdrag vid inkomstbeskattningen för folkpensionärer

De förslag på den direkta beskattningens område som jag nu lagt fram

drabbar inte folkpensionärerna. Tvärtom är effekten för dem gynnsam.

Den ökade schabloniseringen av kommunalskatteavdraget medför lättnader

vid den statliga inkomstbeskattningen för folkpensionärer i låga inkomst­

22

lägen. Att folkpensionsavgiften höjs är i princip ntan betydelse för folk­

pensionärerna eftersom de är avgiftsbefriade.

Enligt gällande bestämmelser får folkpensionär vars inkomst helt eller

till huvudsaklig del utgjorts av folkpension extra avdrag vid beskattning­

en. Avsikten är att folkpensionär utan annan inkomst än folkpension skall

vara befriad från skatt. För folkpensionär med sidoinkomster medges extra

avdrag med visst belopp beroende på inkomstens storlek. Över viss inkomst­

nivå bortfaller avdragsrätten helt.

Avdrag för nedsatt skatteförmåga kan i dessa fall f. n. medges med

högst 4 500 kr. Med den nya konstruktion av kommunal skatteavdraget som

jag förordat i det föregående är detta avdrag i stort sett tillräckligt för

att det skall vara möjligt att vid den statliga inkomstbeskattningen för­

verkliga målsättningen om skattebefrielse för folkpensionär som är hän­

visad till att leva enbart på sina folkpensionsförmåner. För gifta ma­

kar som båda åtnjuter folkpension kan — om mitt förslag genomförs —

vid den statliga beskattningen de obligatoriska avdragen uppgå till när­

mare 14 000 kr. (ortsavdrag och vissa schablonavdrag ca 5 000 kr. +

kommunalskatteavdrag 4 500 kr. -f- extra avdrag 4 500 kr.). Detta belopp

torde vara mer än tillräckligt för att rymma de folkpensionsförmåner som

f. n. utgår och som tills vidare avses utgå fr. o. in. den 1 juli 1967.

Vid den kommunala inkomstbeskattningen är däremot nuvarande av-

dragsmöj ligheter klart otillräckliga eftersom kommunalskatteavdraget med­

ges endast vid den statliga beskattningen. Högsta avdragsbelopp är för gifta

vid den kommunala beskattningen ca 9 500 kr. (ortsavdrag och vissa scha­

blonavdrag ca 5 000 kr. + extra avdrag 4 500 kr.). Redan under år 1966 tor­

de folkpensionärerna på vissa orter ha åtnjutit bostadstillägg med sådana

belopp att de sammanlagda folkpensionsförmånerna inte ryms inom ett

avdragsbelopp av nämnda storlek. Inte heller för ogifta folkpensionärer

är avdragsmöjligheterna tillräckliga f. n. På grund härav bör enligt min

mening en höjning ske av de belopp som kan medges folkpensionär såsom

extra avdrag.

Gentemot de nuvarande avdragsbestämmelserna för folkpensionärer har

invänts — förutom att avdragen är otillräckliga — att reglerna om av-

trappning av det extra avdraget för pensionärer med inkomster vid si­

dan av folkpensionen ger otillfredsställande resultat och att de bör om­

konstrueras. Såsom jag hade anledning framhålla i en interpellationsde-

batt i riksdagens andra kammare den 13 december 1966 är jag medveten

om att den nuvarande ordningen i detta hänseende inte är tillfredsställande

och att en ändring är påkallad. Inom finansdepartementet pågår vissa un­

dersökningar i syfte att så långt möjligt råda bot på de nu åsyftade brister­

na i pensionärernas beskattning. Frågan är emellertid komplicerad och

måste ses i samband med ställningstagandena beträffande de inkomst-

prövade förmånerna som f. n. överses av pensionsförsäkringskommittén.

Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967

23

Mitt förslag till höjning av det extra avdraget för folkpensionärerna bör

ses som ett provisorium i avvaktan på resultatet av dessa undersökningar.

Enligt min mening bör något maximibelopp för folkpensionärernas extra

avdrag inte bestämmas när det är fråga om extra avdrag åt folkpensionär,

som för sin försörjning är helt eller huvudsakligen beroende av folkpen­

sionsförmånerna. Är han helt beroende därav bör det extra avdraget kunna

göras så stort att beskattningsbar inkomst inte uppkommer. Ett på detta

sätt beräknat belopp för det extra avdraget får sedan jämkas om pen­

sionären haft även annan inkomst men folkpensionsförmånerna likväl

utgjort den huvudsakliga delen av hans inkomst. Jag är medveten om att

emot en sådan ordning eventuellt kan invändas att taxeringsnämnderna

får alltför fria händer. Det är allmänt känt att praxis på detta område

präglas av stor återhållsamhet. Den antydda invändningen bör därför inte

vara avgörande. Jag vill emellertid starkt understryka syftet med den nu

föreslagna författningsändringen och erinra om att nu gällande allmänna

förutsättningar för att avdrag skall kunna medges inte rubbas.

Kungl. Maj.ts proposition nr

7

år 1967

Sammanfattning

I det föregående har jag redovisat de olika åtgärder på beskattningens

område, som enligt min mening bör genomföras. Inkomstökningarna för

det allmänna kan beräknas på följande sätt för budgetåret 1967/68.

Milj. kr.

1. Höjning av den allmänna varuskatten ........................................... -j-

630

2. Höjning av tobaksskatten ...................................................................... -|-

175

3. Ökad allmän varuskatt genom höjd tobaksskatt ......................... -f-

20

4. Höjning

av motorfordonsskatten ....................................................... -j-

300

5. Höjning

av folkpensionsavgiften....................................................... -f-

365

Summa höjningsposter -f- 1 490

Ändring av kommunalskatteavdraget ...................................................... —

50

Nettoökning av statens inkomster 1 440

De individuella verkningarna för helt år av mitt förslag beträffande

folkpensionsavgiften och kommunalskatteavdraget framgår av bilagan till

statsrådsprotokollet i detta ärende. Såsom jag tidigare nämnt anser jag att

ändringarna fr. o. m. den 1 juli 1967 i folkpensionsavgiften och den statliga

inkomstskatten bör beaktas i källskattehänseende. Nya källskattetabeller

för år 1967 kommer att upprättas av centrala folkbokförings- och uppbörds-

nämnden och bli tillämpliga i fråga om avlöning som uppbärs efter ut­

gången av juni 1967.

24

Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967

Hemställan

Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom

proposition föreslår riksdagen

dels antaga inom finansdepartementet upprättade förslag till

1) förordning angående ändring i förordningen den 1 december 1959

(nr 507) om allmän varuskatt,

2) förordning angående ändrad hjdelse av 2 § förordningen den 16 juni

1961 (nr 394) om tobaksskatt,

3) förordning om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 4-75),

4) förordning angående ändrad hjdelse av 5 § förordningen den 2 juni

1922 (nr 260) om automobilskatt,

5) lag angående ändrad hjdelse av 3 § lagen den 25 maj 1962 (nr 398)<

om finansiering av folkpensioneringen,

6) förordning angående ändrad Ig delse av 4 § 1 mom. förordningen den

26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt,

7) lag om ändrad hjdelse av 50 § 2 mom. och punkt 2 av anvisningarna

till 50 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370),

8) förordning om ändrad lydelse av 68 § taxeringsförordningen den 23

november 1956 (nr 623),

dels godkänna de grunder för nya sjömansskattetabeller som angivits

i det föregående och bemyndiga Kungl. Maj :t att i enlighet med dessa

grunder upprätta och fastställa nya sjömansskattetabeller att gälla fr. o. m.

den 1 juli 1967.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med in­

stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt

förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen

skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till

detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Britta Gyllensten

Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967

25

Bilaga

Förändringen av den direkta skatten i olika inkomstlagen genom mitt förslag

Kommunal utdebitering = 18 kr. 50 öre per skattekrona

Årsinkomst

Ökning (+) eller minskning ( —) av skatten i kr. för

kr.

gift

ensamstående

på grund av

på grund av

totalt

på grund av

på grund av

totalt

höjningen

ytterligare

höjningen

ytterligare

av folkpen-

schablonisering

av folkpen-

schablonisering

sions-

av kommunal-

sions-

av kommunal-

avgiften

skatteavdraget

avgiften

skatteavdraget

1

2

3

4

5

6

7

4 000

_

+

4

- 131

- 127

6 000

+ 19

- 116

- 97

8 000

+ 10

- 276

- 266

+ 34

- 40

- 6

10 000

+ 24

- 304

- 280

+ 51

+ 51

12 000

+ 39

- 228

- 189

+ 71

_

+ 71

15 000

+ 62

- 116

- 54

+ 101

+ 101

18 000

+ 84

-

5

+ 79

+ 125

+ 125

20 000

+ 103

+ 103

+ 141

+ 141

22 000

+ 123

+ 123

+ 157

+ 157

25 000

+ 153

_

+ 153

+ 181

_

+ 181

30 000

+ 202

+ 202

+ 222

+ 222

40 000

+ 283

+ 283

+ 300

+ 300

> 43 000

+ 300

+ 300

+ 300

+ 300

Anm. Tabellen visar helårseffekten av de föreslagna ändringarna.

För inkomståret 1967 gäller höjningen av folkpensionsavgiften blott halva året. För att

utläsa effekten under inkomståret 1967 måste därför beloppen i kol. 2 och kol. 5 reduceras

till hälften och motsvarande justering ske av beloppen i kol. 4 och kol. 7.

MARCUS BOKTR. STHLMI96' 660848