Prop. 1967:7
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967
1
Nr 7
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning angående ändring i förordningen den 1 decem ber 1959 (nr 507) om allmän varuskatt, m. m.; gi ven Stockholms slott den 3 januari 1967.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen
dels antaga härvid fogade förslag till 1) förordning angående ändring i förordningen den 1 december 1959 (nr 507) om allmän varuskatt,
2) förordning angående ändrad lydelse av 2 § förordningen den 16 juni 1961 (nr 394) om tobaksskatt,
3) förordning om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 475), 4) förordning angående ändrad lydelse av 5 § förordningen den 2 juni 1922 (nr 260) om automobilskatt,
5) lag angående ändrad lydelse av 3 § lagen den 25 maj 1962 (nr 398) om finansiering av folkpensioneringen,
6) förordning angående ändrad lydelse av 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt,
7) lag om ändrad lydelse av 50 § 2 mom. och punkt 2 av anvisningarna till 50 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370),
8) förordning om ändrad lydelse av 68 § taxeringsförordningen den 23 november 1956 (nr 623),
dels bifalla de förslag i övrigt, om vilkas avlåtande till riksdagen föredra gande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
Propositionen innehåller de förslag till skattepolitiska åtgärder som för utskickats i finansplanen. I propositionen föreslås sålunda.
1. Den allmänna varuskatten höjs från 9,1 % till 10 % den 1 mars 1967.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1967. 1 samt. Nr 7
2
2. Tobaksskatten höjs på cigarretter, cigarrer, cigariller, röktobak, cigar
rettpapper och cigarretthylsor den 1 mars 1967. Höjningen utgör för de van
ligast förekommande cigarretterna 2 öre per styck.
3. Motorfordonsskatten höjs och anpassas i huvudsak efter de ändringar
i penningvärdet som inträtt efter år 1954, då nuvarande skattesatser fast
ställdes. Höjningen träder i kraft år 1968.
4. Folkpensionsavgiften höjs den 1 juli 1967 till 5 %. Maximibeloppet
blir härigenom 1 500 kr. Vid 1968 års taxering påförs avgift efter 4,5 %,
dock högst 1 350 kr.
5. Det schablonis er ade avdraget för kommunalskatt vid taxering till stat
lig inkomstskatt omkonstrueras så att avdrag alltid medges med minst
4 500 kr. för gifta och 2 250 kr. för andra skattskyldiga.
6. Maximigränsen för det extra avdrag som medges folkpensionär vars
inkomst helt eller huvudsakligen utgörs av folkpension upphävs proviso
riskt.
Genom dessa åtgärder beräknas statens inkomster öka med ca 1 440 milj.
kr. under budgetåret 1967/68. Inkomsterna under innevarande budgetår
beräknas stiga med ca 70 milj. kr.
Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967
3
Förslag
till
Förordning
angående ändring i förordningen den i december 1959 (nr 507)
om allmän varuskatt
Härigenom förordnas, att 14 och 69 §§ förordningen den 1 december 1959 om allmän varuskatt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan an ges.
(Nuvarande lydelse)
14
Skatten utgår med nio och en tion dedels procent av beskattningsvär det.
69
Skatten utgår med nio och en tion dedels procent av beskattningsvär det. Vid införsel till riket av vara som angives i 18 § 3 mom. utgår dook skatten utom i fall som avses i 6 § 2 mom. tutltaxeförordningen med fem och fyrtiosex hundradedels procent av beskattningsvärdet.
Beskattningsvärdet är — ---------------Vid bestämmande-----------------------
(Föreslagen lydelse)
§•
Skatten utgår med tio procent av beskattningsvärdet.
Skatten utgår med tio procent av beskattningsvärdet. Vid införsel till riket av vara som angives i 18 § 3 mom. utgår dock skatten utom i fall som avses i 6 § 2 mom. tulltaxeför- ordningen med sex procent av be skattningsvärdet.
—- varuskatten inbegripen,
knande prestation.
Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1967. I samband med ikraft trädandet iakttages följande.
1. Genom denna förordning upphör de bestämmelser att gälla, som angi ves i punkten 1 av ikraftträdandebestämmelserna till dels förordningen om allmän varuskatt, dels förordningarna den 15 december 1961 (nr 625) och den 9 april 1965 (nr 75) angående ändring i förordningen om allmän varu skatt, om annat icke följer av punkterna 2 och 3.
2. Äldre bestämmelser gäller alltjämt i fråga om sådant tillhandahållande inom riket av vara eller tjänsteprestation som fullgjorts före den 12 januari 1967 eller som på grund av ikraftträdandebestämmelserna till förordningen om allmän varuskatt är undantaget från sådan skatt vid tiden för denna för ordnings ikraftträdande.
3. I fråga om uthyrning eller liknande tjänsteprestation med utsträckning i tiden gäller äldre bestämmelser för tillhandahållande intill den 1 mars 1967. Avser vederlag för sådan tjänsteprestation tid såväl före som efter ut gången av februari 1967 skall, vid skattskyldighet enligt denna förordning,
1 Senaste lydelse av 14 och 69 §§ se 1965:75. It Bihang till riksdagens protokoll 1967. 1 saml. Nr 1
4
vederlaget uppdelas på tid intill den 1 mars 1967 och tid därefter i förhål
lande till den tid som avser tillhandahållande före och efter nämnda tid
punkt.
4. Förordningen äger icke tillämpning på redovisning av preliminär all
män varuskatt för period som utlöper med utgången av februari 1967. Om
fattar redovisningsperiod tid såväl före som efter utgången av februari 1967
skall särskild deklaration avgivas dels för den del av perioden som avser
tid före utgången av februari 1967 dels för återstoden av perioden.
5. Vid taxering till allmän varuskatt angives skattepliktig omsättning,
med tillämpning av 28 § andra stycket förordningen om allmän varuskatt,
särskilt för del av beskattningsår, som avser tid före utgången av februari
1967, och särskilt för återstoden av beskattningsåret.
I fråga om taxering till allmän varuskatt för försäljning och uttag av
produkter från jordbruksfastighet gäller de särskilda bestämmelser som
Konungen meddelar.
6. Ytterligare föreskrifter som fordras för denna förordnings ikraftträ
dande meddelas av Konungen.
Kungl. Maj. ts proposition nr 7 år 1967
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 2 § förordningen den 16 jnni 1961 (nr 394)
om tobaksskatt
Härigenom förordnas, att 2 § förordningen den 16 juni 1961 om tobaks
skatt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
2
§•
För tobaksvara------------ belopp, nämligen
Varuslag
Vikt för 1 st. gram
Belopp för
1 st. öre
1 kg kr.
Cigarrer och cigariller grupp
I
t. o. m. 1,7
10,5
» 11
över 1,7 t. o. m. 3,0
13,5
»
III
»
3,0
»
5,0
15,4
*
IV
»
5,0
20,8
Cigarretter
»
I
t. o. m. 0,85
9,9
*
II
över 0,85
15,4
Köktobak
—
58: —
Tuggtobak
—
21: 60
Snus
'-- -
9: 10
För cigarrettpapper och cigarretthylsor utgår skatten med 5 öre för varje
blad eller hylsa för framställning av en cigarrett.
Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1967.
1 Senaste lydelse av 2 § se 1965:614.
Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967
5
Förslag
till
Förordning
om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 475)
Härigenom förordnas, att tulltaxan den 12 september 1958 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges1.
Tulltaxa
Kap. 24. Tobak
Anm. För tobaksvaror, vilka införas i den ordning som avses i 1 § andra stycket förordningen om tobaksskatt eller i förordningen om rätt för re sande m. fl. att införa varor tull- och skattefritt, skall, där tullfrihet ej åtnjutes, tull utgå med följande belopp:
Cigarrer och cigariller vägande per styck mer än 3 g............. 1 st. 0: 40 Cigarrer och cigariller vägande per styck högst 3 g............... 1 st. 0: 18 Cigarretter vägande per styck mer än 0,85 g............................. 1 st. 0: 18 Cigarretter vägande per styck högst 0,85 g............................. 1 st. 0: 12 Andra slag av färdiga tobaksvaror ........................................... 1 kg 70: —
Kap. 48. Papper och papp samt varor av pappersmassa,
papper eller papp
48:10 Cigarrettpapper, tillskuret-------------cigarretthylsor .................. 5 %
Anm. För cigarrettpapper i detalj förpackning och cigarretthylsor, vilka införas i den ordning som avses i 1 § andra stycket förordningen om tobaks skatt eller i förordningen om rätt för resande m. fl. att införa varor tull- och skattefritt, skall, där tullfrihet ej åtnjutes, tull utgå med 5 öre för varje blad eller hylsa för framställning av en cigarrett.
Denna förordning träder i kraft den 1 mars 1967.
1 Senaste lydelse av Anm. till Kap. 24 och av Anm. till Kap. 48 se 1966:399.
c
Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 5 § förordningen den 2 juni 1922
(nr 260) om automobilskatt
Härigenom förordnas, att 5 § förordningen den 2 juni 1922 om automo-
bilskatt1 skall erhålla ändrad lydelse
(Nuvarande lydelse)
5
Skatt utgår för helt kalenderår
räknat med följande belopp:
a) för tvålijulig lätt motorcykel
med trettio kronor och för tvåhjulig
tung motorcykel utan sidvagn med
fyrtio kronor;
b) för tvåhjulig motorcykel med
sidvagn och för trehjulig motorcy
kel med sextio kronor;
c) för annan automobil med ringar
av mjuk kautschuk:
för personautomobil dels grund
avgift med etthundratio kronor dels
ock tilläggsavgift med tjuguåtta kro
nor för varje påbörjat tal av ett
hundra kilogram av automobilens
tjänstevikt minskad med niohundra
kilogram;
för lastautomobil dels grundav-
avgift med etthundratio kronor dels
ock tilläggsavgift med följande be
lopp:
om tjänstevikten icke överstiger
tretusen kilogram, trettiosju kronor
för varje påbörjat tal av etthundra
kilogram av tjänstevikten minskad
med niohundra kilogram;
om tjänstevikten överstiger tretu
sen men icke sjutusen kilogram,
sjuhundrasjuttiosju kronor för tre
tusen kilogram av tjänstevikten och
sextiofyra kronor för varje påbörjat
tal av etthundra kilogram av åter
stående del av tjänstevikten; samt
om tjänstevikten överstiger sjutu-
1 Senaste lydelse av 5 § se 1954: 255.
på sätt nedan anges.
(Föreslagen lydelse)
§•
Skatt utgår för helt kalenderår
räknat med följande belopp:
a) för tvåhjulig lätt motorcykel
med fyrtiofem kronor och för två
hjulig tung motorcykel utan sid
vagn med sextio kronor;
b) för tvåhjulig motorcykel med
sidvagn och för trehjulig motorcykel
med nittio kronor;
c) för annan automobil med ring
ar av mjuk kautschuk:
för personautomobil dels grund
avgift med etthundrasextio fem kro
nor dels ock tilläggsavgift med fyr
tiotvå kronor för varje påbörjat
tal av etthundra kilogram av auto
mobilens tjänstevikt minskad med
niohundra kilogram;
för lastautomobil dels grundav
gift med etthundrasextiofem kronor
dels ock tilläggsavgift med följande
belopp:
om tjänstevikten icke överstiger
tretusen kilogram, femtio fem kro
nor för varje påbörjat tal av ett
hundra kilogram av tjänstevikten
minskad med niohundra kilogram;
om tjänstevikten överstiger tretu
sen men icke sjutusen kilogram, ett
tus enetthundr af emt io fem kronor för
tretusen kilogram av tjänstevikten
och nittiosex kronor för varje på
börjat tal av etthundra kilogram av
återstående del av tjänstevikten;
samt
om tjänstevikten överstiger sju
7
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967
sen kilogram, tretusentrehundratrettiosju kronor för sjutusen kilogram av tjänstevikten och etthundratjugu kronor för varje påbörjat tal av ett hundra kilogram av återstående del av tjänstevikten; ävensom
för omnibus dels grundavgift med etthundratio kronor dels ock tilläggs avgift med följande belopp:
om tjänstevikten icke överstiger femtusen kilogram trettiotre kronor för varje påbörjat tal av etthundra kilogram av tjänstevikten minskad med niohundra kilogram; samt
om tjänstevikten överstiger fem tusen kilogram, ettusentrehundrafemtiotre kronor för femtusen kilo gram av tjänstevikten och femtiofem kronor för varje påbörjat tal av ett hundra kilogram av återstående del av tjänstevikten;
d) för annan automobil, med ring ar av annat ämne än mjuk kaut schuk, med etthundratio kronor för varje påbörjat tal av etthundra ki logram av automobilens tjänstevikt;
e) för släpvagn: om totalvikten understiger ettu sen kilogram, med åttio kronor;
om totalvikten uppgår till ettusen men icke ettusenfemhundra kilo gram, med etthundratjugu kronor;
om totalvikten uppgår till ettu- senfemhimdra men icke tvåtusen ki logram, med etthundrasextio kro nor;
om totalvikten uppgår till tvåtu sen men icke tretusen kilogram, med tvåhundrafyrtio kronor;
om totalvikten uppgår till tretu sen men icke femtusen kilogram, med fyrahundra kronor;
om totalvikten uppgår till femtu sen men icke åttatusen kilogram, med femhundrasextio kronor;
om totalvikten uppgår till åtta tusen men icke elvatusen kilogram, med sjuhundratjugu kronor;
2f Bihang till riksdagens protokoll 1967.
(Nuvarande lydelse)
tusen kilogram, fyratusenniohundranittiofem kronor för sjutusen kilo gram av tjänstevikten och etthundraåttio kronor för varje påbörjat tal av etthundra kilogram av återstå ende del av tjänstevikten; ävensom
för omnibus dels grundavgift med etthundrasextiofem kronor dels ock tilläggsavgift med följande belopp:
om tjänstevikten icke överstiger femtusen kilogram fyrtionio kronor för varje påbörjat tal av etthundra kilogram av tjänstevikten minskad med niohundra kilogram; samt
om tjänstevikten överstiger fem tusen kilogram, tvåtusennio kronor för femtusen kilogram av tjänste vikten och åttiotvå kronor för varje påbörjat tal av etthundra kilogram av återstående del av tjänstevik ten ;
d) för annan automobil, med ring ar av annat ämne än mjuk kaut schuk, med etthundrasextiofem kro nor för varje påbörjat tal av ett hundra kilogram av automobilens tj änstevikt;
e) för släpvagn: om totalvikten understiger ettu sen kilogram, med etthundratjugu kronor;
om totalvikten uppgår till ettusen men icke ettusenfemhundra kilo gram, med etthundraåttio kronor;
om totalvikten uppgår till ettu senfemhundra men icke tvåtusen ki logram, med tvåhundrafyrtio kro nor;
om totalvikten uppgår till tvåtu sen men icke tretusen kilogram, med trehundrasextio kronor;
om totalvikten uppgår till tretu sen men icke femtusen kilogram, med sexhundra kronor;
om totalvikten uppgår till femtu sen men icke åttatusen kilogram, med åttahundrafyrtio kronor;
om totalvikten uppgår til! åtta tusen men icke elvatusen kilogram, med ettusenåttio kronor;
1 samt. Nr 7
(Föreslagen lydelse)
8
Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967
om totalvikten uppgår till elva
tusen men icke fjortontusen kilo
gram, med åttahundraåttio kronor;
samt
om totalvikten uppgår till fjorton
tusen kilogram eller mera, med ett
tus entvåhundra kronor.
Det åligger —• ----------------------------
(Nuvarande lydelse)
om totalvikten uppgår till elvatu
sen men icke fjortontusen kilogram,
med ettusentrehundratjugu kronor;
samt
om totalvikten uppgår till fjor
tontusen kilogram eller mera, med
ettusenåttahundra kronor.
av skatten.
(Föreslagen lydelse)
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1968.
Att fordon, som vid registrering redovisas som lättviktsmotorcykel, tills
vidare skall vara frikallat från skatt, framgår av övergångsbestämmelsen
till förordningen den 28 september 1951 (nr 654) angående ändrad lydelse
av 1, 2 och 5 §§ förordningen den 2 juni 1922 (nr 260) om automobilskatt.
Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 3 § lagen den 25 maj 1962 (nr 398)
om finansiering av folkpensioneringen
Härigenom förordnas, att 3 § lagen den 25 maj 1962 om finansiering av
folkpensioneringen1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
3 §.
Folkpensionsavgift skall utgå med
fyra procent av den avgiftspliktiges
till statlig inkomstskatt beskatt
ningsbara inkomst med de begräns
ningar som nedan sägs.
Avgiftspliktiga, som samtaxeras,
skola erlägga avgift med samman
lagt högst ettusentvåhundra kronor.
Därvid skall iakttagas, att om var
dera har en beskattningsbar inkomst
överstigande femtontusen kronor,
envar påföres pensionsavgift med
sexhundra kronor. Om endast den
ene har en beskattningsbar inkomst
överstigande femtontusen kronor,
minskas i förekommande fall den
nes avgift så att sammanlagda be-
1 Senaste lydelse av 3 § se 1965:74.
Folkpensionsavgift skall utgå med
fem procent av den avgiftspliktiges
till statlig inkomstskatt beskatt
ningsbara inkomst med de begräns
ningar som nedan sägs.
Avgiftspliktiga, som samtaxeras,
skola erlägga avgift med samman
lagt högst ettusenfemhundra kronor.
Därvid skall iakttagas, att om var
dera har en beskattningsbar inkomst
överstigande femtontusen kronor,
envar påföres pensionsavgift med
sjuhundrafemtio kronor. Om endast
den ene har en beskattningsbar in
komst överstigande femtontusen kro
nor, minskas i förekommande fall
dennes avgift så att sammanlagda
9
Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967
loppet av avgifterna ej överstiger
ettnsentvåhundra kronor.
Annan avgiftspliktig än som av
ses i andra stycket skall erlägga av
gift med högst ettusentvåhundra
kronor.
(Nuvarande lydelse)
beloppet av avgifterna ej överstiger
ettusenfemhundra kronor.
Annan avgiftspliktig än som av
ses i andra stycket skall erlägga av
gift med högst ettusenfemhundra
kronor.
(Föreslagen lydelse)
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1967.
Äldre bestämmelser gäller alltjämt i fråga om folkpensionsavgift som på
föres för år 1967 eller tidigare år.
Folkpensionsavgift för år 1968 påföres med fyra och en halv procent,
dock högst med ettusentrehundrafemtio kronor. Härvid skall talen ettusen
femhundra och sjuhundrafemtio i 3 § utbytas mot ettusentrehundrafemtio
och sexhundrasjuttiofem.
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli 1947
(nr 576) om statlig inkomstskatt
Härigenom förordnas, att 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli 1947
om statlig inkomstskatt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
4 §.
(Föreslagen lydelse)
1 mom. Från sammanlagda-------------fråga är.
Skattskyldig, som — -------- kommunalskattelagen sägs.
Avdrag enligt första stycket för
kommunal skatt skall beräknas till
ett belopp motsvarande minst en
fjärdedel av den sammanräknade
nettoinkomsten (summan av den
skattskyldiges enligt denna förord
ning fastställda inkomster från olika
förvärvskällor, minskad med avdrag
enligt första stycket för underskott).
Avdraget må dock icke vid tillämp
ning av denna schablonregel beräk
nas till högre belopp än 2 250 kro
nor eller, för makar som under be
skattningsåret levt tillsammans, för
dem båda gemensamt till högre be
lopp än 4 500 kronor eller, för den
som under beskattningsåret varit
Avdrag enligt första stycket för
kommunal skatt skall beräknas till
ett belopp av minst 2 250 kronor el
ler, för makar som under beskatt
ningsåret levt tillsammans, för dem
båda gemensamt minst 4 500 kronor.
För den som under beskattningsåret
varit ogift (varmed jämställes änka,
änkling eller frånskild) och haft
hemmavarande barn under 18 år
medges likaså avdrag med minst
4 500 kronor. Bestämmelserna i det
ta stycke skola icke äga tillämpning
på fysisk person, som enligt vad
därom är särskilt stadgat taxeras
till statlig inkomstskatt i det för ri
ket gemensamma distriktet, samt ej
1 Senaste lydelse av 4 § 1 mom. se 1966:275.
10
Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967
ogift (varmed jämställes änka, änk
ling eller frånskild) och haft hem
mavarande barn nnder 18 år, till
högre belopp än 4 500 kronor. Be
stämmelserna i detta stycke skola
icke äga tillämpning på fysisk per
son, som enligt vad därom är sär
skilt stadgat taxeras till statlig in
komstskatt i det för riket gemen
samma distriktet, samt ej heller på
juridisk person annat än i fall som
avses i 6 § 3 mom.
Har sådan-----------------------------------
(Nuvarande lydelse)
heller på juridisk person annat än
i fall som avses i 6 § 3 inom.
(Föreslagen lydelse)
i fråga.
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1967 och tillämpas första
gången vid 1968 års taxering.
Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 50 § 2 mom. och punkt 2 av anvisningarna till
50 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att 50 § 2 mom. kommunalskattelagen den 28
september 1928 och punkt 2 av anvisningarna till 50 § samma lag1 skall
erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
50 §.
2 mom. För fysisk-------------------------- kronor, bortfaller.
Finnes skattskyldigs-------------------------- jämkning medgivits.
Om skattskyldigs---------------------------- motsvarande tillämpning.
Skattskyldig, vars inkomst helt
eller till huvudsaklig del utgjorts av
folkpension, skall — därest särskil
da omständigheter icke till annat
föranleda — anses hava haft sådan
nedsatt skatteförmåga, varom i and
ra stycket förmäles.
Vad härefter
Skattskyldig, vars inkomst helt
eller till huvudsaklig del utgjorts av
folkpension, skall — om särskilda
omständigheter icke föranleda an
nat — anses ha haft nedsatt skatte-
iormåga enligt andra stycket. Att be
stämmelsen i andra stycket om visst
högsta avdragsbelopp icke gäller vid
fastställandet av avdrag i detta fall
framgår av punkt 2 av anvisning
arna.
beskattningsbar inkomst.
1 Senaste lydelse av 50 § 2 mom. och punkt 2 av anvisningarna till 50 § se 1964:70.
11
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
Anvisningar
till 50 §.
Kungl. Maj.ts proposition nr
7
år 1967
2. Därest skattskyldig varit för
sin försörjning helt beroende av
vad han i form av folkpension upp
burit, bör den taxerade inkomsten
regelmässigt minskas med ett be
lopp motsvarande vad han sålunda
uppburit, dock högst 4 500 kronor.
Om den skattskyldige mot låg avgift
vistats å sjukhus eller annan anstalt
eller om hans levnadskostnader rönt
inverkan av annan därmed jämför
lig omständighet, bör det belopp,
varmed den taxerade inkomsten en
ligt vad nyss sagts må minskas,
jämkas med hänsyn därtill.
Om skattskyldig-------------------------
Därest folkpensionen-------------------
2. Därest skattskyldig varit för
sin försörjning helt beroende av
vad han i form av folkpension upp
burit, bör den taxerade inkomsten
regelmässigt minskas med vad han
sålunda uppburit, även om det be
lopp som angives i 50 § 2 mom.
andra stycket därigenom överskri-
des. Om den skattskyldige mot låg
avgift vistats å sjukhus eller annan
anstalt eller om hans levnadskost
nader rönt inverkan av annan där
med jämförlig omständighet, bör det
belopp, varmed den taxerade in
komsten enligt vad nyss sagts må
minskas, jämkas med hänsyn därtill,
nedsatt skatteförmåga.
— därtill föranleda.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad
uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och tillämpas
första gången vid 1967 års taxering.
Förslag
till
Förordning
om ändrad lydelse av 68 § taxeringsförordningen
den 23 november 1956 (nr 623)
Härigenom förordnas, att 68 § taxeringsförordningen den 23 november
19561 skall erhålla ändrad lydelse på
(Nuvarande lydelse)
68
För taxeringsnämnd----------------------
I inkomstlängden antecknas sär
skilt
dels i avseende å statlig in
komstskatt inkomst av olika för
värvskällor, medgivet avdrag för un
derskott å förvärvskälla, samman
sätt nedan anges.
(Föreslagen lydelse)
§•
— skattskyldiges namn.
I inkomstlängden antecknas sär
skilt
dels i avseende å statlig in
komstskatt inkomst av olika för
värvskällor, medgivet avdrag för un
derskott å förvärvskälla, samman-
1 Senaste lydelse av 68 § se 1961:628.
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967
räknad nettoinkomst, medgivna all
männa avdrag som icke avse under
skott å förvärvskälla, taxerad och
beskattningsbar inkomst med angi
vande tillika, där det ej framgår av
längdens uppställning, av den punkt
i 10 § 2 mom. förordningen om stat
lig inkomstskatt, enligt vilken skat
ten skall beräknas,
(Nuvarande lydelse)
dels i------------------ —--------------
Uppgår den---------------------------------
I förmögenhetslängden — — — -—-
Närmare föreskrifter —-------------
Taxeringslängd underskrives-------
räknad nettoinkomst (summan av
inkomsterna av olika förvärvskällor,
minskad med avdrag för under
skott), medgivna allmänna avdrag
som icke avse underskott å förvärvs
källa, taxerad och beskattningsbar
inkomst med angivande tillika, där
det ej framgår av längdens uppställ
ning, av den punkt i 10 § 2 mom.
förordningen om statlig inkomst
skatt, enligt vilken skatten skall be
räknas,
skall beräknas,
icke uppkommer.
— beskattningsbara förmögenheten.
Kungl. Maj :t.
—• -—av denne.
(Föreslagen lydelse)
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1967.
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967
13
Utdrag av protokollet över finans ärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
3 januari 1967.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander, ministern för utrikes ärendena
N
ilsson, statsråden
S
träng
, A
ndersson
, L
ange
, K
ling
, E
denman
, J
ohansson
, H
olmqvist
,
Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Geijer,
M
yrdal
.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, fråga om vissa ändringar
i den indirekta och direkta beskattningen samt anför.
I finansplanen har jag redogjort för det aktuella budgetläget och för det
behov av inkomstförstärkning som föreligger för budgetåret 1967/68. Som
framgått av vad jag där anfört bör komma i fråga åtgärder som avser såväl
den indirekta som den direkta beskattningen.
Jag har sålunda förordat höjning av den allmänna varuskatten, tobaks
skatten och motorfordonsskatten. Mot bakgrunden bl. a. av standardför
bättringar inom folkpensioneringen har jag även förordat att folkpensions
avgiften höjs.
Dessa skattehöjningar ger ett visst, om än begränsat, utrymme för lätt
nader i den statliga inkomstskatten. Genom ändring av reglerna för scha
blonmässig beräkning av kommunalskatteavdraget vid taxeringen till stat
lig inkomstskatt kan sådan lättnad ges de s. k. låglönegrupperna och andra
med låga inkomster.
En stor del av de s. k. låga inkomsttagarna är folkpensionärer. Enligt
gällande bestämmelser skall folkpensionär som inte har annan inkomst
än folkpension jämte tillägg befrias från skatt på pensionsförmånerna.
Detta sker genom att ortsavdraget vid taxeringen ökas med s. k. extra av
drag, f. n. maximerat till 4 500 kr. Utvecklingen har lett till att detta maxi
mibelopp bör omprövas.
Den allmänna varuskatten
Enligt förordningen den 1 december 1959 (nr 507) om allmän varu
skatt utgår skatt på konsumtionen inom landet av varor och av tjänster
som huvudsakligen avser skattepliktiga varor. Skatten tas ut och erläggs
14
av den, som yrkesmässigt tillhandahåller skattepliktig vara eller tjänst till
konsument. Om skattepliktig vara införs till riket av konsument erläggs
skatten till tullverket i samband med införseln. Skatten träffar förutom den
privata och offentliga konsumtionen även investeringar i anläggningar, ma
skiner och inventarier och vissa anskaffningar av omkostnadskaraktär inom
näringslivet. 1 fråga om byggnadsarbeten utgår skatten endast på material
förbrukningen, medan arbetskostnaden är skattefri.
Beskattningsvärdet utgör det pris, inklusive skatt, som konsumenten be
talar för varan eller tjänsten eller — vid import — varans tullvärde med
tillägg av tull och skatt. Skattesatsen har höjts vid olika tillfällen, senast
den 1 juli 1965 från 6 till 9,1 %. Denna höjning var avsedd att i första hand
träffa den egentliga konsumtionen, medan näringslivets investeringar i
möjlig mån undantogs från skatteskärpningen. I detta syfte infördes en
särskild reduceringsregel av innebörd, att skatten i fråga om leveranser,
uttag och uthyrning av maskiner eller andra döda inventarier med en be
räknad varaktighetstid av mer än tre år för stadigvarande användning i
jordbruk, skogsbruk, rörelse eller annan yrkesmässig verksamhet beräknas
på endast 60 % av den skattepliktiga omsättningen, dvs. på 60 % av veder
laget inklusive skatt. Vid en skattesats av 9,1 % ger denna regel en faktisk
skattebelastning av 5,46 % av vederlaget. Detta tal gäller också som skatte
sats vid skattepliktig import, när reduceringsregeln skulle ha gällt om va
ran i stället köpts inom landet.
Reduceringsregeln omfattar också leveranser och uttag av fabrikstill-
verkad betongmassa samt monteringsfärdiga hus av alla slag. Före den
1 juli 1965 gällde reduceringsregeln bara för monteringsfärdiga trähus.
Skatten för dessa reducerades då till 70 % av normal skattesats. Reduce-
ringsregelns tillämpningsområde utvidgades bl. a. för att få en jämnare
beskattning på byggnadsområdet.
Under hänvisning till vad jag anfört i finansplanen föreslår jag att skat
tesatsen för den allmänna varuskatten höjs med 0,9 procentenheter till
10 % den 1 mars 1967. Detta innebär, att skattepålägget vid öppen debite
ring på priset före skatt höjs från 10 % till 11,11 %. Den nya skattesatsen
10 % ger, när reduceringsregeln för bl. a. näringslivets maskininvesteringar
tillämpas, en faktisk skattebelastning av 6 % mot f. n. 5,46 %. Detta betyder
visserligen en höjning av skattebelastningen med ca en halv procentenhet
men leder inte till större skattebelastning än vad som gällde för sådana
investeringar intill den 1 juli 1965, då den generella skattesatsen var 6 %.
Anledning till jämkning av reduceringsregeln torde därför inte föreligga nu.
En höjning av den allmänna varuskatten aktualiserar vissa över
gångsbestämmelser. Enligt förordningen om allmän varuskatt gäl
ler som huvudregel, att skattskyldigheten inträder när likviden inflyter
kontant eller eljest kommer den skattskyldige till godo. Den dag då be
Kungl. Maj. ts proposition nr 7 år 1967
Kungl. Maj. ts proposition nr 7 år 1967
15
talning erhålls är således avgörande för skattens storlek. Med hänsyn här
till har vid tidigare skattehöjningar liksom när skatten infördes särskilda
ikraftträdandebestämmelser gällt, varigenom undantag från beskattning
eller höjd beskattning gjorts för tillhandahållande, som skett före viss ti
digare dag eller som överenskommits före viss dag genom skriftligt avtal
med till beloppet bestämt vederlag.
Varuskatt enligt den nya skattesatsen bör i princip utgå på alla lik
vider som säljaren får efter utgången av februari 1967. Om det skatte
pliktiga tillhandahållandet skett före den 12 januari 1967, bör dock ti
digare skattesats fortfarande gälla. En motsvarande undantagsbestäm
melse fanns även vid tidigare höjningar av den allmänna varuskatten. Den
leder till att, om en vara sålts och levererats före den 12 januari 1967 t. ex.
på avbetalning, äldre skattesats tillämpas även på avbetalning som erläggs
den 1 mars 1967 eller senare.
Om tillhandahållandet sker den 12 januari 1967 eller senare bör den
nya skattesatsen tillämpas i fråga om alla likvider som blir skattepliktiga
efter ingången av mars 1967. Vid tidigare skattesatshöjningar har från den
högre skatten brukat undantas sådana fall där tillhandahållandet skett på
grundval av ett före höjningsförslagets offentliggörande ingånget skrift
ligt avtal, om vederlaget blivit fastställt i detta avtal. Många skäl talar för
att nu avstå från en sådan övergångsbestämmelse. De skattskyldigas redo
visning av skattepliktig omsättning och kontrollen därav försA'åras betyd
ligt och för lång tid av en sådan bestämmelse. Viktigare är dock måhända
att skriftliga avtal på detta område numera regelmässigt innehåller klau
suler som möjliggör prisändring vid t. ex. höjd beskattning. Därtill kom
mer att höjningen av skattesatsen är relativt liten, särskilt om man beaktar
reduceringsreglerna. Skulle i något fall ett utkrävande av den högre skat
tesatsen te sig stötande, har Kungl. Maj :t enligt 7 § förordningen om all
män varuskatt möjlighet till jämkning.
Jag förordar därför, som nämnts, att de nya bestämmelserna skall gälla
all skattepliktig omsättning fr. o. m. den 1 mars 1967 om tillhandahållan
det skett den 12 januari 1967 eller senare och oavsett när eller på vilket sätt
avtal träffats om tillhandahållandet. Detta bör gälla även i fråga om avtal
om successiva leveranser. Beträffande uthyrning och andra tjänstepresta-
tioner med utsträckning i tiden bör skatt enligt de nya bestämmelserna
utgå för vederlag som hänför sig till tiden efter februari 1967, när skatt
skyldigheten inträder den 1 mars 1967 eller senare. I förekommande fall
får särskild debitering ske för tid före resp. efter månadsskiftet februari/
mars 1967.
Med denna utformning av övergångsbestämmelserna kommer den lö
pande skatteredovisningen beträffande skattepliktig omsättning fr. o. m.
den 1 mars 1967 att ske enbart med tillämpning av skattesatsen 10 %, utom
då skatt enligt äldre bestämmelser skall redovisas för tillhandahållande
som skett före den 12 januari 1967 och för uthyrning och andra tjänster i
vissa fall.
Skattehöjningen föreslås träda i kraft under ett löpande beskattnings
år. Härigenom behövs vissa särskilda övergångsbestämmelser som reglerar
deklarations- och taxeringsförfarandet. I detta hänseende gäller ett för
enklat system för jordbrukarna. De lämnar uppgifter om den skatteplik
tiga omsättningen under hela året i jordbruksbilagan till självdeklaratio
nen och på grundval därav sker taxering till allmän varuskatt samtidigt
med inkomsttaxeringen. Varuskatten påförs därefter den vanliga debet
sedeln för slutlig inkomstskatt. Det helt dominerande antalet jordbrukare
taxeras för kalenderår och beskattningsåret 1967 kommer i dessa fall att
omfatta två månader, för vilka skattesatsen 9,1 % skulle gälla, och tio
månader, för vilka skattesatsen 10 % skulle gälla. En taxering till allmän
varuskatt i enlighet härmed skulle kräva att uppgifter lämnas i själv
deklarationen om den skattepliktiga omsättningen för dessa båda delar
av beskattningsåret 1967 var för sig. Vid en jämn fördelning av den
skattepliktiga omsättningen över hela året skulle skattesatsen 10 % ge
riktigt skattebelopp om den tillämpades på en med 1,5 % reducerad skatte
pliktig årsomsättning. Detta förhållande bör kunna utnyttjas för att vid
taxeringen medge en schablonmässig nedjustering av den deklarerade
skattepliktiga omsättningen för året så att den slutliga skatten kan de
biteras enligt skattesatsen 10 %. Närmare bestämmelser om ett enligt dessa
riktlinjer utformat taxerings- och debiteringsförfarande för jordbrukarna
torde få meddelas av Kungl. Maj :t.
Avslutningsvis vill jag i detta sammanhang nämna att den förut be
rörda reduceringsregeln i fråga om näringslivets investeringar medfört
vissa problem och olägenheter i den praktiska tillämpningen. Framställ
ningar har också gjorts om ändring av denna regel. Inom finansdeparte
mentet pågår en teknisk översyn av regelns utformning. Jag avser att se
nare återkomma till denna fråga och föreslå de ändringar i den allmän
na varuskatten som kan föranledas av denna översyn.
Höjningen av skattesatsen till 10 % den 1 mars 1967 kan beräknas ge en
intäktsökning för innevarande budgetår av ca 70 milj. kr. och för budget
året 1967/68 av ca 630 milj. kr.
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967
Tobaksskatten
Den särskilda beskattningen av tobaksvaror regleras genom förordning
en den 16 juni 1961 (nr 394) om tobaksskatt. Sådan skatt utgår på cigar
rer, cigariller, cigarretter, röktobak, tuggtobak och snus samt cigarrettpap
per och cigarretthylsor. Skatten utgår med visst belopp per styck eller
viktenhet. Nuvarande skattesatser har gällt för cigarretter och cigarrett
papper sedan den 1 juli 1965 och i fråga om övriga tobaksvaror sedan den
1 januari 1960. Cigarretthylsorna blev föremål för beskattning den 1 ja
nuari 1966.
Som jag redan antytt bör tobaksskatten nu höjas. För cigarretterna höj
des skatten generellt med 2 öre per styck fr. o. m. den 1 juli 1965. Skatte
satserna för övriga tobaksvaror lämnades då oförändrade. Nu bör skatte
höjningen omfatta inte enbart cigarretterna utan även andra tobaksvaror.
Den av mig förordade skattehöjningen för de olika varuslagen framgår
av denna uppställning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967
17
Cigarretter:
grupp
I, vikt högst 0,85 g/st ....
»
II, »
över 0,85 »
....
Cigarrer och cigariller:
grupp I, vikt högst 1,7 g/st ....
»
II, » över 1,7 t.o.m.
3 g/st
» III, »
»3
»5 »
»
IV, »
» 5 g/st.................
Röktobak ................................................
Cigarrettpapper och cigarretthylsor ..
Tuggtobak ................................................
Snus.............................................................
Nuvarande
Föreslagen Föreslagen
skatt
höjning
skatt
8,9
öre/st
1
öre/st
9,9
öre/st
13,4
»
2
»
15,4
»
9,5
»
1
»
10,5
»
12,0
»
1,5
»
13,5
»
12,4
»
3
»
15,4
»
16,8
»
4
»
20,8
»
54,25
kr ./kg
3,7f
i kr./kg
58,0
kr./kg
4
öre/st
1
öre/st
5
öre/st
21,60
kr./kg
—
21,60
kr./kg
9,10
kr./kg
—
9,10
kr./kg
I sammanhanget bör erforderliga ändringar göras i tulltaxans bestäm
melser om tull för tobaksvaror, som införs av resande.
Skattehöjningen bör träda i kraft den 1 mars 1967. Den kan för budget
året 1967/68 beräknas medföra en ökning av tobaksskatten med 175 milj.
kr. Därtill kommer den effekt höjningen av priset på tobaksvaror får på
den allmänna varuskatten. Denna effekt kan för budgetåret 1967/68 be
räknas till ca 20 milj. kr. Under innevarande budgetår torde — med be
aktande av den konsumtionsminskning som till en början regelmässigt
inträder efter en skattehöjning — få beräknas oförändrade skattein
täkter.
Motorfordonsskatten
Enligt förordningen den 2 juni 1922 (nr 260) om automobilskatt skall
med vissa angivna undantag skatt årligen erläggas för personbilar, lastbi
lar, bussar, släpvagnar och motorcyklar, som är registrerade här i riket.
Skattesatserna utgår med följande belopp per år.
För personbil utgår dels en grundavgift av 110 kr. dels en tilläggsavgift
med 28 kr. för varje påbörjat hundratal kg av bilens tjänstevikt minskad
med 900 kg.
För lastbil utgår också en grundavgift av 110 kr. Om lastbilens tjänste-
18
vikt inte överstiger 3 000 kg utgår en tilläggsavgift med 37 kr. för varje
påbörjat hundratal kg av tjänstevikten minskad med 900 kg. För lastbil
med tjänstevikt överstigande 3 000 men ej 7 000 kg utgör tilläggsavgiften
777 kr. för 3 000 kg av tjänstevikten och 64 kr. för varje påbörjat hundra
tal kg av tjänstevikten över 3 000 kg. För lastbil med tjänstevikt över 7 000
kg är tilläggsavgiften 3 337 kr. för 7 000 kg av tjänstevikten järnte 120 kr.
för varje påbörjat hundratal kg av tjänstevikten över 7 000 kg.
För buss utgår en grundavgift av 110 kr. och, om tjänstevikten inte över
stiger 5 000 kg, en tilläggsavgift med 33 kr. för varje påbörjat hundratal
kg av tjänstevikten minskad med 900 kg. Om tjänstevikten överstiger
5 000 kg är tilläggsavgiften 1 353 kr. och 55 kr. för varje påbörjat hundra
tal kg av tjänstevikten över 5 000 kg.
För annan bil med ringar av annat ämne än mjuk kautschuk utgår skat
ten med 110 kr. för varje påbörjat hundratal kg av tjänstevikten.
Fordonsskatten på släpvagnar utgår med fasta belopp för nio olika vikt
klasser — lägst 80 kr. för släpvagn med totalvikt understigande 1 000 kg
och högst 1 200 kr. för släpvagn med totalvikt av 14 000 kg eller mer. Även
för motorcykel utgår skatten med fasta årsbelopp. Skatten utgör för två-
hjulig lätt motorcykel 30 kr., för tvåhjulig tung motorcykel utan sidvagn
40 kr. samt för tvåhjulig motorcykel med sidvagn och för trehjulig motor
cykel 60 kr.
Ordinarie uppbörd av skatten äger rum under tiden den 10 februari—den
4 mars varje år. Överstiger skatten 2 000 kr. medges betalningsanstånd in
till utgången av augusti för den del av skatten som överstiger detta belopp,
dock inte för mer än halva skattebeloppet.
Fordonsskatten har höjts vid skilda tillfällen, senast år 1954 med ver
kan fr. o. in. den 1 januari 1955.
Trafikomläggningsskatt enligt förordningen den 17 maj 1963 (nr 116)
om trafikomläggningsskatt tas ut t. o. m. år 1967. Skatten utgår per år
med 20 kr. för motorcykel, 40 kr. för personbil, vars tjänstevikt ej över
stiger 1 100 kg, samt 75 kr. för annat motorfordon.
En översyn av vägtrafikbeskattningen pågår f. n. genom 1965 års bil-
skatteutredning. Utredningsarbetet torde inte kunna avslutas förrän tidigast
under år 1968. Det bör emellertid inte möta betänkligheter att nu företa en
viss höjning av fordonsskatten för att anpassa skattesatserna efter änd
ringarna i penningvärdet. Höjningen bör dock i avvaktan på utredningens
resultat inte rubba den avvägning mellan fordon av olika slag och tyngd
som nu gäller. Den bör därför ske på så sätt att gällande skattesatser höjs
genomgående med samma procenttal. Detta procenttal bör avvägas med
hänsyn till de förändringar i penningvärdet som inträtt efter år 1954, då
nuvarande skattesatser fastställdes. Konsumentprisindex har därefter sti
git från 129 till 205, dvs. med 59 %.
Kungl. Maj:ts proposition nr
7
år 1967
19
Mot bakgrunden härav förordar jag en generell uppräkning av den nuva
rande fordonsskattens grund- och tilläggsavgifter med 50 %.
Den föreslagna höjningen av fordonsbeskattningen beräknas tillföra stats
verket 300 milj. kr. i ökade inkomster under budgetåret 1967/68.
F olkpensionsavgiften
Kungl. Maj:ts proposition nr 1 år 1967
Folkpensionsavgiften var föremål för översyn senast vid 1965 års riks
dag. Avgiften beräknas fr. o. in. år 1967 på den Lill statlig inkomstskatt
beskattningsbara inkomsten och utgår med 4 % härav. Maximiavgiften är
1 200 kr. motsvarande 4 % på 30 000 kr. beskattningsbar inkomst.
Allmänna pensionsberedningen föreslog år 1958 en etappvis höjning av
avgiften lör att finansiera det program för successiva höjningar av folk
pensionen till den nivå som kommer att vara uppnådd inom halvtannat år.
Folkpensionsavgiftens tidigare konstruktion ledde emellertid till att andra
finansieringsvägar i regel tillgripits. Avgiftens regressiva verkningar har
dock numera eliminerats genom att avdragsrätten slopats. Den omkonstruk
tion av avgiften som skedde år 1965 och som innebär att avgiften numera
beräknas på den beskattningsbara i stället för den taxerade inkomsten har
vidare lett till att avgiften inte på samma sätt som tidigare belastar de lägsta
inkomsterna. Allmänna pensionsberedningens tanke att standardförbätt
ringar inom folkpensioneringen bör finansieras genom justeringar av folk
pensionsavgiften bör därför inte längre möta betänkligheter.
Mot bakgrunden av de förbättringar inom folkpensioneringen som nu
föreslås bör därför folkpensionsavgiften höjas. Avgiften bör utgå efter 5 %
av den beskattningsbara inkomsten och maximiavgiften bör vara 1 500 kr.,
motsvarande 5 % av 30 000 kr. beskattningsbar inkomst.
Den höjda avgiften bör utgå fr. o. m. den 1 juli 1967. Den högre avgiften
bör inarbetas i nya källskattetabeller, som blir tillämpliga fr. o. m. nämnda
dag. Därav följer att avgiften vid 1968 års taxering för inkomståret 1967
övergångsvis bör bestämmas till 4,5 % och maximeras till 1 350 kr.
En på detta sätt höjd folkpensionsavgift ger staten en inkomstökning-
per helår av ca 430 milj. kr. Av uppbördstekniska skäl kommer dock att
på budgetåret 1967/68 icke falla mer än 365 milj. kr.
Kommunalskatteavdraget
Om andra åtgärder inte vidtas medför den föreslagna höjningen av folk-
pensionsavgiften höjningar av preliminärskatten även för skattskyldiga i
låga och medelstora inkomstlägen. En sådan effekt bör så långt möjligt för
hindras. Lämpligen kan detta ske genom en ändring av reglerna om avdrag
för kommunalskatt. Sådant avdrag medges sedan gammalt vid taxering till
20
statlig inkomstskatt. Vid 1965 års riksdag beslöts en viss schablonisering
av avdragsreglerna. Enligt förut gällande regler medgavs avdrag för den
kommunalskatt som påförts debetsedel på slutlig skatt vid taxering för året
före taxeringsåret. 1965 års ändring innebär att avdrag i detta hänseende
fr. o. in. 1967 års taxering medges med minst en fjärdedel av beskattnings
årets s. k. sammanräknade nettoinkomst. Med denna term förstås summan
av inkomsterna av de olika förvärvskällorna, i förekommande fall minskad
med avdrag för underskott i förvärvskälla. Det på detta sätt beräknade mi-
nimiavdraget får dock inte överstiga 4 500 kr. för makar och för s. k. ofull
ständiga familjer samt 2 250 kr. för övriga skattskyldiga. Om den under
närmast föregående år påförda kommunalskatten överstiger minimibeloppet
medges avdrag med det faktiskt påförda beloppet.
Den önskvärda skattesänkningseffekten kan nås genom en ytterligare
schablonisering av avdragsreglerna. Jag är därför beredd att föreslå att
schablonregelns anknytning till den sammanräknade nettoinkomsten bort
faller. Oavsett i vilken relation den påförda kommunalskatten står till nyss
nämnda inkomst bör avdrag alltid medges med visst minimibelopp. Jag
förordar att detta bestäms till 4 500 kr. för gifta och för ofullständiga
familjer. För andra kategorier skattskyldiga bör minimiavdraget bestäm
mas till halva beloppet, dvs. 2 250 kr.
Liksom fallet är med det nuvarande schabloniserade kommunalskatte
avdraget, bör avdrag med minimibelopp givetvis tillkomma endast enskilda
personer. Likaså bör avdraget fortfarande inte medges den som taxeras till
statlig inkomstskatt i det för riket gemensamma distriktet.
Den ändrade schablonen bör tillämpas redan vid 1968 års taxering (in
komståret 1967). Den bör beaktas i de nya källskattetabeller som jag nyss
nämnde och som skall tillämpas fr. o. m. den 1 juli 1967.
Genom ändringen av schablonen lindras den statliga inkomstskatten för
makar med inkomster upp till sammanlagt ca 18 000 kr. och för ensam
stående med inkomster upp till ca 9 000 kr. Den sammanlagda effekten av
höjningen av folkpensionsavgiften och sänkningen av den statliga inkomst
skatten framgår av en tabell som torde få fogas som bilaga till statsrådspro
tokollet i detta ärende.
För såväl deklaranter som taxeringsnämnder innebär nu gällande regler
på området betydande svårigheter och det har framstått som angeläget
för mig att så snart samhällsekonomiskt utrymme förelåg nå fram till
enklare regler på området. Genom den förordade utformningen av schablon
regeln uppnås en långt gående förenkling. I vissa fall kan dock en matema
tiskt riktig fördelning av avdraget mellan samtaxerade makar vara besvär
lig, även med den ändring av schablonregeln, som jag förordat här. Riks
skattenämnden har beträffande den konstruktion av avdraget som gäller
vid 1967 års taxering uttalat i sina deklarationsupplysningar att makarna
får fördela schablonavdraget mellan sig på sätt de finner lämpligt. Jag an
Kungl. Maj:ts proposition nr
7
år 1967
21
sluter mig till nämndens uttalande och anser att samma förhållande t. v.
bor galla även beträffande schablonregeln i dess av mig föreslagna utform-
ning. Detta leder till att de deklarerande makarna inte behöver besvära sig
med mera invecklade beräkningar om avdragets fördelning mellan dem.
Ej heller myndigheterna behöver annat än undantagsvis göra dessa beräk
ningar.
En på detta sätt omlagd och förenklad schablon för kommunalskatteav
draget kan för helt år beräknas leda till ett bortfall av statlig inkomstskatt
på 60 milj. kr. Av uppbördstekniska skäl kan skattebortfallet för budgetåret
1967/68 beräknas till 50 milj. kr.
Vad jag här föieslagit beträffande folkpensionsavgiften och kommunal
skatteavdraget bör återverka på sjömansskatten, som är en definitiv käll
skatt för sjömän, direkt avvägd med hänsyn till beskattningen i land. Nya
sjömansskattetabeller bör med hänsyn härtill gälla fr. o. m. den 1 juli 1967.
De senast fastställda skattetabellerna har utfärdats av Kungl. Maj :t med
stöd av riksdagens bemyndigande (prop. 1965:14, BevU 16, rskr 141).
Kungörelse om fastställandet utfärdades den 8 oktober 1965 (nr 531). De
allmänna grunderna för tabellerna framgår av en vid prop. 1965: 14 fogad
promemoria. Vid utarbetandet av dessa tabeller iakttogs inte bara de änd-
lingar beträffande den statliga inkomstskatten och folkpensionsavgiften som
beslöts vid 1965 års riksdag och som jag berört närmare i det föregående
utan även andra förändringar i beskattningen som skett sedan dittills gäl
lande sjömansskattetabeller fastställdes, t. ex. de gradvisa förskjutningarna
i den kommunala utdebiteringen. Med hänsyn till att förändringar av sist
nämnda slag inte brukar beaktas förrän tendenserna kan överblickas för en
tid av minst tre år bör den nu avsedda revisionen av sjömansskattetabeller-
na gälla endast kommunalskatteavdraget och folkpensionsavgiften.
Upprättandet av tabellerna är ett rent tekniskt arbete, sedan väl grun
derna för tabellerna fastställts. Detta tekniska arbete sker i stor utsträck
ning maskinellt. Liksom vid de två senaste revisionerna av sjömansskatte-
tabellerna bor Kungl. Maj :t erhålla bemyndigande att med tillämpning av
grunder, som godkänts av riksdagen, utarbeta och fastställa tabellerna.°Jag
får därför föreslå, att Kungl. Maj :t hos riksdagen hemställer att de av mig
här förordade grunderna för de nya tabellerna måtte godkännas av riksda
gen samt att Kungl. Maj :t matte erhålla nämnda bemyndigande.
Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967
Extra avdrag vid inkomstbeskattningen för folkpensionärer
De förslag på den direkta beskattningens område som jag nu lagt fram
drabbar inte folkpensionärerna. Tvärtom är effekten för dem gynnsam.
Den ökade schabloniseringen av kommunalskatteavdraget medför lättnader
vid den statliga inkomstbeskattningen för folkpensionärer i låga inkomst
22
lägen. Att folkpensionsavgiften höjs är i princip ntan betydelse för folk
pensionärerna eftersom de är avgiftsbefriade.
Enligt gällande bestämmelser får folkpensionär vars inkomst helt eller
till huvudsaklig del utgjorts av folkpension extra avdrag vid beskattning
en. Avsikten är att folkpensionär utan annan inkomst än folkpension skall
vara befriad från skatt. För folkpensionär med sidoinkomster medges extra
avdrag med visst belopp beroende på inkomstens storlek. Över viss inkomst
nivå bortfaller avdragsrätten helt.
Avdrag för nedsatt skatteförmåga kan i dessa fall f. n. medges med
högst 4 500 kr. Med den nya konstruktion av kommunal skatteavdraget som
jag förordat i det föregående är detta avdrag i stort sett tillräckligt för
att det skall vara möjligt att vid den statliga inkomstbeskattningen för
verkliga målsättningen om skattebefrielse för folkpensionär som är hän
visad till att leva enbart på sina folkpensionsförmåner. För gifta ma
kar som båda åtnjuter folkpension kan — om mitt förslag genomförs —
vid den statliga beskattningen de obligatoriska avdragen uppgå till när
mare 14 000 kr. (ortsavdrag och vissa schablonavdrag ca 5 000 kr. +
kommunalskatteavdrag 4 500 kr. -f- extra avdrag 4 500 kr.). Detta belopp
torde vara mer än tillräckligt för att rymma de folkpensionsförmåner som
f. n. utgår och som tills vidare avses utgå fr. o. in. den 1 juli 1967.
Vid den kommunala inkomstbeskattningen är däremot nuvarande av-
dragsmöj ligheter klart otillräckliga eftersom kommunalskatteavdraget med
ges endast vid den statliga beskattningen. Högsta avdragsbelopp är för gifta
vid den kommunala beskattningen ca 9 500 kr. (ortsavdrag och vissa scha
blonavdrag ca 5 000 kr. + extra avdrag 4 500 kr.). Redan under år 1966 tor
de folkpensionärerna på vissa orter ha åtnjutit bostadstillägg med sådana
belopp att de sammanlagda folkpensionsförmånerna inte ryms inom ett
avdragsbelopp av nämnda storlek. Inte heller för ogifta folkpensionärer
är avdragsmöjligheterna tillräckliga f. n. På grund härav bör enligt min
mening en höjning ske av de belopp som kan medges folkpensionär såsom
extra avdrag.
Gentemot de nuvarande avdragsbestämmelserna för folkpensionärer har
invänts — förutom att avdragen är otillräckliga — att reglerna om av-
trappning av det extra avdraget för pensionärer med inkomster vid si
dan av folkpensionen ger otillfredsställande resultat och att de bör om
konstrueras. Såsom jag hade anledning framhålla i en interpellationsde-
batt i riksdagens andra kammare den 13 december 1966 är jag medveten
om att den nuvarande ordningen i detta hänseende inte är tillfredsställande
och att en ändring är påkallad. Inom finansdepartementet pågår vissa un
dersökningar i syfte att så långt möjligt råda bot på de nu åsyftade brister
na i pensionärernas beskattning. Frågan är emellertid komplicerad och
måste ses i samband med ställningstagandena beträffande de inkomst-
prövade förmånerna som f. n. överses av pensionsförsäkringskommittén.
Kungl. Maj.ts proposition nr 7 år 1967
23
Mitt förslag till höjning av det extra avdraget för folkpensionärerna bör
ses som ett provisorium i avvaktan på resultatet av dessa undersökningar.
Enligt min mening bör något maximibelopp för folkpensionärernas extra
avdrag inte bestämmas när det är fråga om extra avdrag åt folkpensionär,
som för sin försörjning är helt eller huvudsakligen beroende av folkpen
sionsförmånerna. Är han helt beroende därav bör det extra avdraget kunna
göras så stort att beskattningsbar inkomst inte uppkommer. Ett på detta
sätt beräknat belopp för det extra avdraget får sedan jämkas om pen
sionären haft även annan inkomst men folkpensionsförmånerna likväl
utgjort den huvudsakliga delen av hans inkomst. Jag är medveten om att
emot en sådan ordning eventuellt kan invändas att taxeringsnämnderna
får alltför fria händer. Det är allmänt känt att praxis på detta område
präglas av stor återhållsamhet. Den antydda invändningen bör därför inte
vara avgörande. Jag vill emellertid starkt understryka syftet med den nu
föreslagna författningsändringen och erinra om att nu gällande allmänna
förutsättningar för att avdrag skall kunna medges inte rubbas.
Kungl. Maj.ts proposition nr
7
år 1967
Sammanfattning
I det föregående har jag redovisat de olika åtgärder på beskattningens
område, som enligt min mening bör genomföras. Inkomstökningarna för
det allmänna kan beräknas på följande sätt för budgetåret 1967/68.
Milj. kr.
1. Höjning av den allmänna varuskatten ........................................... -j-
630
2. Höjning av tobaksskatten ...................................................................... -|-
175
3. Ökad allmän varuskatt genom höjd tobaksskatt ......................... -f-
20
4. Höjning
av motorfordonsskatten ....................................................... -j-
300
5. Höjning
av folkpensionsavgiften....................................................... -f-
365
Summa höjningsposter -f- 1 490
Ändring av kommunalskatteavdraget ...................................................... —
50
Nettoökning av statens inkomster 1 440
De individuella verkningarna för helt år av mitt förslag beträffande
folkpensionsavgiften och kommunalskatteavdraget framgår av bilagan till
statsrådsprotokollet i detta ärende. Såsom jag tidigare nämnt anser jag att
ändringarna fr. o. m. den 1 juli 1967 i folkpensionsavgiften och den statliga
inkomstskatten bör beaktas i källskattehänseende. Nya källskattetabeller
för år 1967 kommer att upprättas av centrala folkbokförings- och uppbörds-
nämnden och bli tillämpliga i fråga om avlöning som uppbärs efter ut
gången av juni 1967.
24
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom
proposition föreslår riksdagen
dels antaga inom finansdepartementet upprättade förslag till
1) förordning angående ändring i förordningen den 1 december 1959
(nr 507) om allmän varuskatt,
2) förordning angående ändrad hjdelse av 2 § förordningen den 16 juni
1961 (nr 394) om tobaksskatt,
3) förordning om ändring i tulltaxan den 12 september 1958 (nr 4-75),
4) förordning angående ändrad hjdelse av 5 § förordningen den 2 juni
1922 (nr 260) om automobilskatt,
5) lag angående ändrad hjdelse av 3 § lagen den 25 maj 1962 (nr 398)<
om finansiering av folkpensioneringen,
6) förordning angående ändrad Ig delse av 4 § 1 mom. förordningen den
26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt,
7) lag om ändrad hjdelse av 50 § 2 mom. och punkt 2 av anvisningarna
till 50 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370),
8) förordning om ändrad lydelse av 68 § taxeringsförordningen den 23
november 1956 (nr 623),
dels godkänna de grunder för nya sjömansskattetabeller som angivits
i det föregående och bemyndiga Kungl. Maj :t att i enlighet med dessa
grunder upprätta och fastställa nya sjömansskattetabeller att gälla fr. o. m.
den 1 juli 1967.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1967
25
Bilaga
Förändringen av den direkta skatten i olika inkomstlagen genom mitt förslag
Kommunal utdebitering = 18 kr. 50 öre per skattekrona
Årsinkomst
Ökning (+) eller minskning ( —) av skatten i kr. för
kr.
gift
ensamstående
på grund av
på grund av
totalt
på grund av
på grund av
totalt
höjningen
ytterligare
höjningen
ytterligare
av folkpen-
schablonisering
av folkpen-
schablonisering
sions-
av kommunal-
sions-
av kommunal-
avgiften
skatteavdraget
avgiften
skatteavdraget
1
2
3
4
5
6
7
4 000
_
+
4
- 131
- 127
6 000
—
—
—
+ 19
- 116
- 97
8 000
+ 10
- 276
- 266
+ 34
- 40
- 6
10 000
+ 24
- 304
- 280
+ 51
—
+ 51
12 000
+ 39
- 228
- 189
+ 71
_
+ 71
15 000
+ 62
- 116
- 54
+ 101
—
+ 101
18 000
+ 84
-
5
+ 79
+ 125
—
+ 125
20 000
+ 103
—
+ 103
+ 141
—
+ 141
22 000
+ 123
—
+ 123
+ 157
—
+ 157
25 000
+ 153
_
+ 153
+ 181
_
+ 181
30 000
+ 202
—
+ 202
+ 222
—
+ 222
40 000
+ 283
—
+ 283
+ 300
—
+ 300
> 43 000
+ 300
—
+ 300
+ 300
—
+ 300
Anm. Tabellen visar helårseffekten av de föreslagna ändringarna.
För inkomståret 1967 gäller höjningen av folkpensionsavgiften blott halva året. För att
utläsa effekten under inkomståret 1967 måste därför beloppen i kol. 2 och kol. 5 reduceras
till hälften och motsvarande justering ske av beloppen i kol. 4 och kol. 7.
MARCUS BOKTR. STHLMI96' 660848