Prop. 1968:44
('med förslag till lag om vissa kommunala befogenheter inom turistväsendet',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1968
i
Nr 44
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
vissa kommunala befogenheter inom turistväsendet; given Stockholms slott den 1 mars 1968.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över kommunikationsärenden för denna dag, föreslå riks dagen att antaga härvid fogade förslag till lag om vissa kommunala befogen heter inom turistväsendet.
GUSTAF ADOLF
Svante Lundkvist
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att de borgerliga primärkommunerna genom en särskild lag tilläggs befogenhet att vidta åtgärder för uppförande och drift av turistanläggningar i den mån det är påkallat för att främja turistväsen det inom kommunen.
Lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 1968.
1 Bitiang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt. Nr 44
2
Kungl. Maj.ta proposition nr
44
år 1968
Förslag
till
Lag
om vissa kommunala befogenheter inom turistväsendet
Härigenom förordnas som följer.
Kommun får vidtaga åtgärder för uppförande och drift av turistanlägg
ningar i den män det är påkallat för att främja turistväsendet inom kom
munen.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1968.
Kungl. Maj.ts proposition nr H år 1968
3
Utdrag av protokollet över kommunikations ärenden, hållet inför
Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms
slott den 1 mars 1968.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander, ministern för utrikes ärendena
N
ilsson, statsråden
S
träng
, A
ndersson
, L
ange
, K
ling
, J
ohansson
, A
spling
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, L
undkvist
, G
ustafsson
, M
yrdal
, O
dhnoff
, W
ickman
, M
oberg
.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Lundkvist, anmäler
efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om kom
munala befogenheter inom turistväsendet och anför.
Inledning
Kommunalrättskommittén fick den 5 mars 1965 i uppdrag att se över reg
lerna om borgerlig primärkommuns kompetens in. in. I de direktiv som
därvid lämnades berörs bl. a. frågan om kommuns befogenhet att anordna
och driva semesterbyar, turisthotell, linbanor och liknande turistanlägg
ningar. Kommunalrättskommittén bar särbehandlat denna fråga och, innan
uppdraget i sin helhet är slutfört, redovisat denna del av uppdraget i betän
kandet »Kommunala befogenheter inom turistväsendet» (SOU 1967: SO)1.
Betänkandet lämnades den 17 oktober 1967.
Efter remiss har yttranden över betänkandet avgetts av kammarkollegiet,
statens naturvårdsverk, kommerskollegium, arbetsmarknadsstyrelsen, läns
styrelserna i Gotlands, Blekinge, Malmöhus, Hallands, Göteborgs och Bohus,
Värmlands, Örebro, Kopparbergs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens
samt Norrbottens län, Svenska kommunförbundet, Svenska landstingsför
bundet, Svenska stadsförbundet, Svenska turistföreningen samt Skid- och
friluftsfrämjandet. Kommerskollegium har bifogat yttranden från samtliga
handelskammare utom en och från Svenska turisttrafikförbundet. Länssty
relserna har bifogat yttranden från 58 kommuner, tre kommunala samar-
1 Kommittén har därvid bestått av landshövdingen Ingvar Lindell, ordförande, riksdags
mannen Carl Albert Anderson, landstingsmannen Torsten Andrée, riksdagsmannen Nils-Eric
Gustafsson, kommunalnämndsordföranden Sture Holmqvist, landstingsrådet Erik Lindh, f. d.
riksdagsmannen Axel Mannerskantz, regeringsrådet Stig Nordlund och riksdagsmannen Olof
Westerberg. Kommitténs förberedande arbete bedrivs sedan september 1966 inom två olika sek
tioner. Den sektion där denna fråga har behandlats leds av Nordlund.
4
Kimyl. Maj. ts proposition nr H år 1968
betsnämnder och fem regionala turistorganisationer. En länsstyrelse har bi
fogat yttrande från landstingets förvaltningsutskott. En kommun har bifo
gat yttrande från en lokal turistorganisation.
Gällande rätt
Huvudregeln för borgerlig primärkommuns kompetens finns i 3 § kom
munallagen (KL) den 18 december 1953 (nr 753). Enligt detta lagrum får
kommun själv vårda sina angelägenheter i den mån det inte enligt annan
författningsbestämmelse ankommer på annan att göra det. Vidare hänvisa*
i paragrafen till vad som är särskilt föreskrivet om vissa kommunala ange
lägenheter. Motsvarande gränser för den kommunala verksamheten anges i
3 § kommunallagen den 1 mars 1957 (nr 50) för Stockholm (KLS).
Kompetensregeln fick sin nuvarande utformning år 1948. Den bygger på
principen att kommunala åtgärder skall tillgodose allmänna, till kommu
nen knutna intressen. Genom att avfatta regeln som en generalklausul av
såg man enligt motiven att möjliggöra en fortsatt anpassning av kommuns
befogenheter till samhällsutvecklingens krav. Det drag av elasticitet som
även tidigare präglat regeln blev ytterligare accentuerat. Uppgiften att när
mare avgränsa området för kommunernas kompetens överlämnades liksom
förut åt rättspraxis.
Det krav som har slagits fast i kompetensregeln att åtgärd skall tillgodose
ett till kommunen knutet intresse innebär inte att kommun saknar befo
genhet att driva verksamhet utanför kommungränsen. Att åtgärd företas
utanför kommungränsen innebär alltså i och för sig inte att åtgärden är
otillåten, förutsatt att den tillgodoser ett allmänt intresse som är knutet till
kommunen.
Kravet på allmänintresse bör ses mot bakgrund av besvärsbestämmelserna
i 76 § KL, där det som särskild besvärsgrund anges att beslut vilar på orätt
vis grund. Kravet kan sägas innebära bl. a. att skälig likställighet upprätt
hålls mellan kommunens medlemmar. Det är sålunda inte tillåtet att med
frångående av objektiva normer gynna enskilda kommunmedlemmar eller
grupper av sådana. I detta ligger en betydelsefull begränsning av kommuns
befogenhet att lämna stöd åt det enskilda näringslivet. Något hinder före
ligger däremot inte mot att kommun allmänt främjar näringslivets utveck
ling inom kommunen. Det har vidare ansetts i viss utsträckning tillåtet att
lämna stöd åt enskilt företag för alt hindra nedläggning eller inskränkning i
driften om en sådan skulle föra med sig omfattande arbetslöshet inom kom
munen.
Ytterligare en viktig princip för den kommunala verksamheten är att
denna inte får bedrivas i vinstsyfte.
Som nämnts görs i 3 § KL en hänvisning till vad som är särskilt föreskri
5
vet om vissa kommunala angelägenheter. Särskilda bestämmelser om den
kommunala kompetensen finns i lagen den 10 juli 1947 (nr 523) om kom
munala åtgärder till bostadsförsörjningens främjande, förordningen den 22
september 1950 (nr 606) om kommuns bidrag till kostnaderna för folktand
vården och lagen den 14 december 1962 (nr 638) om rätt för kommun att
bistå utländska studerande. I dessa författningar ges kommun befogenhet
att vidta åtgärder men någon skyldighet att göra detta föreskrivs inte. För
fattningsbestämmelser där kommunerna åläggs skyldigheter inom olika om
råden har också betydelse för den kommunala kompetensen. Föreskrivs
skyldighet för kommun att vidta viss åtgärd, är därmed klart alt åtgärden
faller inom den kommunala kompetensen även om den inte omfattas av den
allmänna kompetensregeln. Av intresse i detta sammanhang är barnavårds
lagen den 29 april 1960 (nr 97), hälsovårdsstadgan den 19 december 1958
(nr 663) och naturvårdslagen den 11 december 1964 (nr 822).
Enligt 2 § barnavårdslagen skall kommun genom lämpliga anordningar och
åtgärder verka för att främja en gynnsam utveckling av de unga och goda
uppväxtförhållanden i övrigt för dem. I mån av behov och möjligheter skall
kommun främja anordningar för bättre fritidsförhållanden för barn och
ungdom (3 §). Med sådana anordningar torde avses bl. a. friluftsanlägg-
ningar som inrättas i ungdomsvårdande syfte. Kommuns skyldighet enligt
hälsovårdsstadgan att svara för hälsovården inom kommunen torde vidare
innebära befogenhet att anordna badplatser, campingplatser o. d. Enligt 2 §
naturvårdslagen är naturvården en såväl statlig som kommunal angelägen
het. Naturvårdslagen innefattar i första hand befogenhet för kommun att
skydda och bevara naturresurserna i kommunen.
Som framhållits i förarbetena till den allmänna kompetensregeln är det
rättspraxis’ uppgift att närmare avgränsa området för den kommunala kom
petensen. Kompetensfrågor kan bli rättsligt prövade genom besvär över kom
munala beslut, i sista instans av regeringsrätten. Kommunerna bar i praxis
medgetts vidsträckta befogenheter att tillgodose de egna kommunmedlem
marnas behov av anläggningar för fritiden. Något hinder mot att vidta så
dana åtgärder utanför kommunens område synes inte ha ställts upp i praxis,
förutsatt att anläggningarna företrädesvis tillgodoser de egna kommun
medlemmarnas intresse. I fråga om kommuns befogenhet att sörja också för
andra än de egna kommunmedlemmarna på detta område har den stånd
punkten intagits i praxis att åtgärder får vidtas endast för nyttoresenärer,
t. ex. dem som besöker kommunen i affärsärenden. Denna ståndpunkt har
legat till grund för avgöranden om kommuns befogenhet bl. a. att driva eller
stödja hotellrörelse eller kombinerad hotell- och restaurangrörelse. Inne
börden av detta är att åtgärderna ansetts otillåtna när de haft till huvud
sakligt syfte att betjäna turister, dvs. andra än kommunens egna invånare
eller nyttoresenärer. Sålunda har engagemang i turisthotell och andra större
anläggningar som varit avsedda företrädesvis för turister genomgående be-
lf Bihang till riksdagens protokoll 4968. 1 saml. Nr 44
Kungl. Maj:Is proposition nr 44 år 1968
6
dömts som otillåten kommunal verksamhet. Åtgärder ägnade att allmänt
främja turismen har däremot ansetts tillåtna, t. ex. anslag för alt inrätta
turistbyrå, utgivning av turistbroschyrer, stöd åt lokal turistorganisation och
åt festspel, förmedling av turistbostäder och anslag för att inreda vandrar
hem. Anläggning och drift av småbåtshamnar torde också vara tillåten efter
som hamnväsendet är en kommunal angelägenhet.1
Av viss praktisk betydelse för den kommunala kompetensen är den pröv
ning som sker hos Kungl. Maj :t i statsrådet i ärenden om tillstånd för kom
mun att ta upp lån eller teckna borgen. Enligt 58 och 59 §§ KL får kommun
ta upp dels kortfristiga lån till visst belopp i förhållande till skatteunder
laget, dels lån till vissa ändamål som anges i lagrummen. I andra fall får
kommun enligt 60 § KL ta upp lån eller teckna borgen efter medgivande av
Kungl. Maj:t. Motsvarande bestämmelser gäller för Stockholm enligt 62—
64 §§ KLS. Ett skäl för avslag på ansökan om tillstånd enligt 60 § KL kan
vara att det ändamål som skall tillgodoses med lånet anses falla utanför
den kommunala kompetensen. Kommittén redovisar en sammanställning av
beslut under 1950- och 1960-talen av Kungl. Maj:t i ärenden om lån eller
borgen för fritidsanläggningar, turisthotell och liknande anläggningar som
varit avsedda att nyttjas i större omfattning av andra än kommunens egna
medlemmar (s. 63—70). Av sammanställningen framgår att lånetillstånd
beviljats i betydande utsträckning för sådana ändamål.
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1968
Kommunal verksamhet på turismens område m. m.
1964 års turisttrafikutredning har i sitt betänkande »Turisttrafiken i Sve
rige» (stencil H 1966: 2) redovisat resultatet av en undersökning om kom
munala insatser för att främja turisttrafiken (kommunalrättskommitténs
betänkande s. 21). Av undersökningen — som gjordes sommaren 1964 —
framgår bl. a. att omkring tre fjärdedelar av landets kommuner visade nå
gon aktivitet inom turistväsendet. I omkring 160 kommuner hade inrättats
en särskild nämnd för handläggning uteslutande av turistfrågor. För perio
den 1960—1964 redovisades kommunala investeringar i anläggningar av tu
ristkaraktär inom drygt 450 kommuner, dvs. nära hälften av landets kom
muner. Det sammanlagda investeringsbeloppet uppgick till nära 130 milj. kr.
Dessutom planerades investeringar för omkring 100 milj. kr. Investeringar
na avsåg anläggningar såväl främst för turister som för både turister och
egna kommunmedlemmar. De vanligaste investeringsobjekten var badplat
ser, turisthotell, campingplatser och semesterbyar.
I viss utsträckning lämnas statligt stöd till kommunal turistverksamhet.
Viktigast torde vara bidrag ur fonden för friluftslivets främjande (prop.
1 Beträffande regeringsrättens praxis se kommitténs sammanställning på s. 44—62 i betän
kandet. Jfr också s. 14 och 30—31.
7
1968: 1 bil. Ils. 178) och från anslag för allmänna beredskapsarbeten (prop.
1968: 1 bil. 13 s. 64) samt kreditgarantier för lån till turisthotell (prop.
1968: 1 bil. 13 s. 117). Enligt kommittén har sedan år 1939 lämnats bidrag
ur fonden för friluftslivets främjande med sammanlagt omkring 33 milj. kr.
De främsta bidragsändamålen har varit friluftsgårdar, semesterbyar, vand
rarhem och campingplatser. En inte obetydlig del av detta bidragsbelopp
måste enligt kommittén ha avsett kommunala turistanläggningar. Kommit
tén beräknar vidare att inom ramen för de allmänna beredskapsarbetena
under tiden den 1 juli 1959—den 31 december 1966 beslut fattats om kom
munala objekt kostnadsberäknade till ungefär 25 milj. kr. En inte obetydlig
del av beloppet måste enligt kommittén ha avsett utpräglade turistanlägg
ningar.
Turisttrafikutredningen har redovisat resultatet av undersökningar av tu
rismens betydelse för den kommunala ekonomin. Kommunalrättskommit-
tén (s. 23) hänvisar till denna redovisning och upplyser att på Öland och
Gotland inkomsterna av turismen under en tre månader lång turistsäsong
uppgick till 15 milj. kr. vardera. Under ett år var turistinkomsten i Lek
sands kommun 11 milj. kr., i Kiruna 8 milj. kr., i Kalmar 5,5 milj. kr. och
i Uppsala 11 milj. kr. En senare undersökning av länsutredningen för Jämt
lands län (SOU 1963: 45) visade att den årliga turistinkomsten för länet var
48 milj. kr. Enligt turistutredningen torde 25—35 % av de flesta orters tu
ristomsättning bilda skatteunderlag för kommunen.
Fritidsutredningen har i sitt betänkande »Friluftslivet i Sverige, del III»
(SOU 1966: 33) bedömt behovet av anläggningar för turismen, s. k. fjärr-
anläggningar (kommunalrättskommitténs betänkande s. 24). Vad som en
ligt utredningen behövs är mark till strövområden, campingplatser, semes
terbyar, vandrarhem, fjällstationer, fjällstugor, turisthotell samt anlägg
ningar för olika friluftsaktiviteter, såsom raststugor, friluftsbad, teknik
backar, skidliftar, fiskevatten, spår och leder.
Kungl. Maj:ts proposition nr H år 1968
Förhållandena i Danmark, Finland och Norge
1
Enligt dansk rätt får kommun anordna och driva vandrarhem och cam
pingplatser. Sådan verksamhet är också vanlig i många danska kommuner.
Däremot får kommun bara undantagsvis engagera sig i hotellrörelse. De
flesta kommuner stöder någon lokal turistorganisation.
I Finland anses det vara en kommunal angelägenhet att främja turismen.
Tillåtna åtgärder är bl. a. att driva verksamhet med turiststugor, vandrar
hem, kaféer och lokala trafikförbindelser. I vad mån kommun får engagera
sig i turisthotellrörelse är oklart.
I Norge har många kommuner tillhandahållit mark eller lämnat ekono-
1 Kommitténs betänkande, s. 18—19.
8
miska bidrag iill ungdomshärbärgen, campingplatser, badplatser och fri
luftsområden. En del kommuner bar engagerat sig i tillkomsten av hotell,
företrädesvis i tätorter. Kommunala anslag till turistorganisationer är van
liga.
Kungl. Maj:ts proposition nr
44
år 1968
Frågans tidigare behandling
1964 års riksdag har med anledning av en motion (II: 469) hemställt om
skyndsam prövning och förslag till sådan utvidgning av den kommunala
kompetensen att kommun får vidta åtgärder för att tillskapa semesterbyar
och liknande anläggningar (KU 14, rskr 318). Konstitutionsutskottet anför
i sitt utlåtande att det måste vara ett allmänt intresse att kommuner i natur
sköna områden medverkar till att semesterbyar kommer till stånd där de
semestrande oberoende av kommuntillhörighet kan få standardmässigt goda
boplatser till överkomlig kostnad. Hänsyn till sanitära intressen och ord-
ningssynpunkter, planeringsförhållanden in. in. gör att det inte kan anses
vara en kommun likgiltigt var och hur en semesterby anläggs eller hur den
administreras. Kommunala initiativ och åtgärder för att lösa dessa problem
framstår enligt utskottets mening inte heller som betänkliga från lokalise-
ringspolitiska synpunkter.
Fritidsutredningen framhåller i sitt betänkande »Friluftslivet i Sverige,
del II» (SOU 1965: 19) behovet av en livlig verksamhet från kommunernas
sida i arbetet för vällokaliserade friluftsanläggningar och välplanerad fri
tidsbebyggelse. Efter en genomgång av rättspraxis rörande den kommunala
kompetensen föreslår utredningen (s. 241) att all tvekan om kommunernas
befogenheter på fritidsområdet undanröjs genom ett formellt ställningsta
gande av statsmakterna. Det bör, säger utredningen, klargöras att kommu
nernas befogenhet i fråga om friluftsliv och fritidsbebyggelse inte kan be
gränsas av hänsyn till om främst egna kommunmedlemmar kommer att
ha personlig nytta av en åtgärd eller om det är möjligt att vidta åtgärder
inom den egna kommunens område. I fråga om semesterbyar motiverar
utredningen (s. 239) en utvidgning av kompetensen med att det kan anses
föreligga ett till den egna kommunen knutet allmänintresse av att en
semesterbv kommer till stånd. Allmänintresset hänför sig till den starka
efterfrågan på bostadsutrymmen för turister och semesterfirare och till
behovet av sådana utrymmen till rimlig kostnad. Behovet är knutet till den
kommun som uppför anläggningen genom att efterfrågan uppträder där.
Eftersom anläggningen inte primärt skall drivas i vinstsyfte bryter dess
tillkomst inte mot likställighets- och objelctivitetsprinciperna trots att se
mesterbyn ställs till förfogande i konkurrens med den enskilda verksamhe
ten för semesterlogi.
Justitieombudsmannen (JO) har i skrivelse den 3 februari 1965 til)
9
Kungl. Maj:t bl. a. förordat en översyn av de kommunala kompetensregler
na. I skrivelsen anför han att de kommunala engagemangen i fråga om tu
rist- och fritidsverksamheten fått en inte oväsentlig omfattning och att er
farenheterna av dem synes vara på det hela taget positiva. En förutsättning
för att medge kommun rätt att driva turistföretag synes emellertid enligt
JO:s mening vara att självkostnadsprincipen upprätthålls.
Kungl. Maj. ts proposition nr
44
år 1968
Kommitténs förslag
Kommittén konstaterar att det rörliga fritidslivet under senare år har till
dragit sig ökat intresse. Det har blivit allt vanligare att människorna under
sin fritid söker sig bort från hemorten och i en främmande kommun efter
frågar fritidsanläggningar av olika slag. Kommittén nämner anläggningar
för logi såsom campingplatser, raststugor, friluftsgårdar, semesterbyar och
hotell, anläggningar för utövande av friluftsliv såsom badplatser, skidbac
kar in. in. samt anläggningar som underlättar själva färdandet eller rastan
det såsom parkeringsplatser, småbåtshamnar m. m.
Efter att ha sammanfattat den ståndpunkt som har intagits i rättspraxis
i fråga om kommuns befogenhet att vidta åtgärder inom detta område an
för kommittén att den samhällsutveckling som ägt rum under de senaste
årtiondena har fört med sig att den kommunala kompetensen framstår som
otillräcklig. Rättspraxis har inte förändrats efter 1948 års kompetensreform
då fritidslivet och turismen inte hade tillnärmelsevis samma omfattning
som nu och inte heller tilldrog sig någon särskild uppmärksamhet från sam
hällets sida. Situationen belyser enligt kommitténs mening svårigheterna för
rättspraxis att fylla uppgiften som ett utvecklingsmedium för den kom
munala kompetensen.
Kommittén pekar i detta sammanhang på den välståndsökning som har
skett och som delvis har tagit sig uttryck i en ökning av fritiden. Sålunda
har semestern ökat från två till fyra veckor och femdagarsveckan är på väg
att bli en allmän företeelse. Tillsammans innebär dessa reformer en ökning
av fritiden med omkring två månader, framhåller kommittén. Ett annat ut
tryck för det ökade välståndet är bilismens utveckling. År 1950 fanns det
mindre än 500 000 personbilar i landet. I dag är antalet personbilar ca 2
milj.
Det är enligt kommitténs mening främst dessa omständigheter som har
lett till det ökade intresset för ett rörligt fritidsliv. Såväl strömmen av ut
ländska besökare som svenskarnas egna resor i landet ökar successivt. Sven
skarna har beräknats svara för fyra femtedelar av inrikesturisttrafiken.
Turismen är således inte längre en exklusiv företeelse för fåtalet utan berör
människorna i gemen.
Fritidsresandets utveckling påverkar behovet av förbättrad naturvård, av
10
vidgade möjligheter för fritidsfolket att röra sig i naturen och av fler an
läggningar för boendet och för olika fritidsaktiviteter, fortsätter kommit
tén. I många fall har behovet av anläggningar kunnat tillgodoses genom en
skilda initiativ. Värdefulla insatser har gjorts framför allt av de ideella or
ganisationerna på turismens och friluftslivets område. Som framgår av fri-
tidsutredningens betänkanden har emellertid det enskilda initiativet inte
alltid räckt till för att täcka det verkliga behovet. Förklaringen till detta
torde, anför kommittén, vara den snabba efterfrågeökningen kombinerad
med de lönsamhetsproblem som enligt fritidsutredningens betänkanden
tämligen allmänt är förenade med driften av fritidsanläggningar.
Kommittén anför att det ligger i linje med den utveckling som nu bär
angetts att samhälleliga åtgärder blivit allt vanligare. Kommittén pekar på
den statliga insatsen på triluftslivets område och på kommunernas aktivi
tet för turismen, en aktivitet som delvis stöds av staten. Av särskilt in
tresse i sammanhanget är enligt kommitténs mening Kungl. Maj:ts beslut
om fastställelse av kommunala beslut om lån och börsen för turistanlägg-
ningar. Kommittén erinrar vidare om uttalandena av 1964 års riksdag, av
fritidsutredningen och av JO till förmån för eu vidgning av den kommu
nala kompetensen på turismens område, uttalanden som enligt kommittén
föranletts av den klyfta som under senare år uppkommit mellan på ena si
dan kommunernas med statsmakternas stöd bedrivna verksamhet och på
andra sidan rättspraxis. Slutligen erinrar kommittén om statsmakternas
beslut om naturvårdens organisation in. in. (prop. 1967:59, JolJ 17, rskr
213). Detta beslut bygger enligt kommittén på att uppförande av friluftsan-
läggningar skall vara en i huvudsak kommunal angelägenhet.
Kommittén konstaterar därefter att överblicken av den kommunala verk
ligheten och de uttalanden som gjorts om lämpligheten av kommunal verk
samhet på turismens område tillsammans ger ett starkt stöd för en utvidg-
ning av de kommunala befogenheterna. Den omfattning i vilken turismen
och friluftslivet numera berör alla folklager talar för att det bör vara en ange
lägenhet för såväl stat som kommun att främja tillgången på turistanlägg
ningar av olika slag i de delar av landet som är attraktiva för turismen. Nå
got avgörande skäl alt i kompetenshänseende skilja mellan den mera ut
präglade nyttotrafiken och turisttrafiken finns knappast. Turismen är i all
mänhet en nyttig och betydelsefull företeelse för kommunen. Ett utveck
lat turistliv ger inte bara inkomster till kommunens medlemmar utan främ
jar även indirekt utvecklingen i kommunen. Grundfaktorerna för turismen
består av lokala tillgångar ofta i form av lämpliga natur-, klimat- och kom
munikationsförhållanden. Naturvården är redan en kommunal angelägen
het och det står i god överensstämmelse med grunderna för naturvårdslag
stiftningen att betrakta även mera avancerade åtgärder för att utnyttja natur
resurserna i kommunen som en kommunens angelägenhet. Kommunen har
också ansvar för att utnyttjandet av naturen sker i godtagbara former.
En av de viktigaste förutsättningarna för turistlivets utveckling är en
Kungl. Maj:ts proposition nr
44
år 1968
11
ligt kommitténs mening att turisterna har tillgång till anläggningar främst
för olika former av inkvartering och friluftsliv. Med hänsyn till turismens
allmänna betydelse för fritidslivet i landet och dess anknytning till kom
munen anser kommittén att den kommunala kompetensen bör utvidgas så,
att kommun får möjlighet att tillgodose behovet av sådana anläggningar.
Kommittén diskuterar inledningsvis i betänkandet om denna särskilda kom
petensfråga bör brytas ut ur kommitténs uppdrag att se över frågan om den
kommunala kompetensen i dess helhet. Enligt kommitténs mening talar flera
skäl mot en sådan handläggning. Kommittén framhåller sålunda att varje
delbehandling av uppdraget kräver att ståndpunkt tas i en serie frågor av
principiell betydelse för kompetensen i allmänhet. Det inbördes samman
hang som finns mellan olika samhälleliga verksamheter riskerar då att bli
obeaktat. De principiella bedömningar som verkar riktiga vid behandlingen
av en delfråga kan visa sig felaktiga när hela kompetensfrågan är genomar
betad och möjlig att överblicka. Särbehandling av en fråga för även med sig
lagtekniska komplikationer. På grund av sammanhanget mellan delfrågorna
uppstår avgränsningsproblem som inte kan få en helt invändningsfri lösning.
En delbehandling måste vidare utmynna i en specialreglering i särskild kom
munallag eller annan särskild författning och för därmed in reformarbetet
på en väg som kommittén ställer sig tveksam till. Emellertid verkar oklar
heten om främst kommuns befogenhet att anordna och driva turistanlägg
ningar hämmande på utvecklingen. Uppdraget i sin helhet kan beräknas
bli slutfört tidigast på hösten 1968. Lösningen av den särskilda kompetens
frågan kan inte lämpligen anstå till dess. Den bör därför enligt kommitténs
mening lösas nu.
Kommittén anser alltså att den förordade kompetensutvidgningen provi
soriskt, i avbidan på slutlig översyn av kommuns befogenheter på övriga
områden, bör komma till stånd genom en särskild kommunallag som ger
kommun befogenhet att vidta åtgärder för uppförande och drift av turist
anläggningar i kommunen.
I fråga om den närmare utformningen av en sådan lagstiftning anför kom
mittén att det inte synes nödvändigt eller ens möjligt att närmare ange vad
som i det enskilda fallet skall förstås med en turistanläggning. Hit bör hän
föras anläggningar avsedda att betjäna den fritidstrafik som med hänsyn
till avståndet från hemorten kan betecknas som turisttrafik, oavsett om det
är fråga om svenska eller utländska trafikanter. Tillräcklig ledning kan
hämtas ur den inventering av anläggningar som redovisas i fritidsutred-
ningens betänkanden. De flesta anläggningarna kan väntas bli till någon del
utnyttjade av kommunens egna invånare eller komma att tjäna något annat
ändamål som redan enligt gällande rätt omfattas av den kommunala kom
petensen.
Det samhälleliga intresset av turistanläggningar hänför sig främst till så
dana anläggningar som är ägnade att sänka kostnaderna för fritidsresandet
och som därmed främjar den breda turismen, anför kommittén vidare. Tu
Kungl. Maj:ts proposition nr ii år 1968
12
rismens behov av anläggningar är emellertid starkt differentierat. Vinter
turismen t. ex. förutsätter genomsnittligt sett mera kvalificerade anordningar
och tjänster än sommarturismen. Vid fortsatt välståndsökning kan man
dessutom räkna med att allt fler människor kommer att efterfråga anlägg
ningar som tillgodoser större anspråk på bekvämlighet. Den kommunala
befogenheten bör därför enligt kommitténs mening omfatta såväl enklare
anläggningar som anläggningar av högre standard.
Enligt kommitténs mening bör kommunens ekonomiska insatser på om
rådet kunna få formen av långivning, borgensåtagande, markanskaffning,
medverkan i enskilda företag eller drift genom egen förvaltning eller kom
munalt företag. Om åtgärderna får formen av stöd till enskild företagare
måste bär liksom på andra kommunala verksamhetsområden förutsättas
att stödet står i rimlig relation till allmännyttan och inte innebär otillbörligt
gynnande av enskild person.
Som följd av allmänintresset och sambandet mellan olika kommunala
angelägenheter bör vidare enligt kommitténs mening gälla att det kommu
nala engagemanget inom turistväsendet inte primärt får syfta till att ge
kommunen affärsvinst.
Kommittén anser att de kommunala insatserna såvitt möjligt bör ske utan
slutlig ekonomisk uppoffring från kommunens sida. Investeringar måste
givetvis föregås av omsorgsfull utredning av bl. a. förutsättningarna och
behovet av en tilltänkt anläggning. Kommittén förutsätter att kommunen
vid behov tillgodogör sig den sakkunskap beträffande utformning av turist-
anläggningar m. m. som finns hos statens naturvårdsverk och de större
organisationerna på turismens område. Det torde inte finnas anledning att
räkna med att kommunerna skall göra anläggningar som är feldimensio-
nerade eller som annars inte återfaller pa ett påtagligt intresse från turis
mens synpunkt. Inte heller behöver enligt kommitténs mening befaras att
kommunerna frestas till långtgående insatser där turismens intressen redan
är tillgodosedda genom privata insatser eller på annat sätt. Från dessa syn
punkter kan det tyckas överflödigt att ge lagtexten en utformning som i
något hänseende binder de kommunala insatserna. Det torde emellertid
bäst stämma överens med den lagteknik som brukar användas på området
att i någon allmän form antyda gränserna för den kommunala befogen
heten och skapa underlag för en besvärsprövning, om i något fall en kom
mun skulle vidta åtgärder som uppenbart går för långt eller är otillräckligt
underbyggda. En sådan allmänt avfattad begränsning kan även vara av
värde för debatten i kommunerna inför tillkomsten av turistanläggningar
• r
OO
O ’
Kommittén anser att begränsningen bör få formen av en föreskrift att den
kommunala åtgärden skall vara påkallad för att främja turistväsendet. Med
en sådan formulering bereds kommunerna möjlighet att vidta åtgärder av
skilda slag. Någon restriktivitet i tillämpningen bör enligt kommitténs me
ning inte iakttas.
Kungi. i\Iaj:ts proposition nr H år 1968
På grund av vad som nu har anförts föreslår kommittén en särskild lag om
vissa kommunala befogenheter inom turistväsendet. Enligt lagförslaget får
kommun, när det är påkallat för att främja turistväsendet, vidta åtgärd
för uppförande och drift av turistanläggningar i kommunen.
Ledamoten Mannerskantz, som biträder lagförslaget, utvecklar i ett sär
skilt yttrande vissa skäl mot den föreslagna utvidgningen av kompetensen
vilka enligt hans mening behandlats bara parentetiskt av kommittén. Kom
mittén borde alltså ha belyst nackdelarna med förslaget bättre. Vidare bor
de kravet på full kostnadstäckning vid kommunala engagemang ha strukits
under kraftigare och kravet på att åtgärd skall vara påkallad för att främja
turistväsendet ha getts en mer pregnant och restriktiv utformning. En allt-
lör långtgående utvidgning av kompetensen inom ett begränsat område bör
inte ske inför den prövning av kompetensfrågan i dess helhet som förestår.
Kungl. Maj. ts proposition nr
44
år 1968
13
Remissinstanserna
Den allmänna inställningen bland remissinstanserna till kommunalrätts-
kommitténs förslag är nästan genomgående positiv. Negativt inställda i hu
vudfrågan är bara kommerskollegium, Stockholms handelskammare och
handelskammaren i Göteborg. Kammarkollegiet anser att den delfråga som
kommitténs förslag avser inte bör prövas särskilt utan bör tas upp när kom
petensfrågan i dess helhet behandlas.
I den mån de remissinstanser som tillstyrker förslaget utvecklar skälen
för sin ståndpunkt knyter de i allmänhet nära an till kommitténs motive
ringar.
Mot uppfattningen att ett stort och växande behov av turistanläggningar
av olika slag föreligger görs ingen invändning.
b rågan om behovet och lämpligheten av kommunala åtgärder på området
vid sidan av enskilda diskuteras emellertid i flera remissyttranden. Några
handelskammare, bl. a. de två som avstyrker förslaget, och Värmlands tu-
risttrafikförbund varnar för onödig och skadlig konkurrens från kommu
nerna i förhållande till enskilda och organisationer. Svenska turisttrafik-
förbundet förutsätter att förslaget innebär garantier för att enskild verk
samhet inte hämmas. Skånes handelskammare vill kraftigt stryka under att
kommunala anläggningar för turister inte bör komma i fråga när turis
mens intressen är tillgodosedda genom privata initiativ eller på annat
sätt. Konkurrens mellan t. ex. hotell som drivs i kommunal regi och hotell
som drivs i enskild regi bör dock inte vara utesluten. Det är emellertid
angeläget att kommunala anläggningar av sådan karaktär att de lika väl
kan drivas av enskild får bära sina egna kostnader. Därvid bör inte tas hän
syn till vad anläggningen genom turisters inköp o. d. indirekt tillför kom
munen. Stockholms handelskammare anser att vad kommittén anfört om
14
turismens nytta och betydelse för kommunen lika väl kan anföras till stöd
för kommunalt engagemang även i andra näringar. Mot kommunalt engage
mang i fråga om anläggningar som regelmässigt inte uppförs eller drivs av
enskilda, t. ex. campingplatser, badplatser, skidbackar och småbåtshamnar,
har handelskammaren ingen erinran.
Svenska turistföreningen anför att turistanläggningar som tillkommit
med kommunalt stöd i många fall har inneburit sådana förbättrade möjlig
heter till inkvartering och friluftsverksamhet att de på ett avgörande sätt
påverkat valet av rese- och semesterform. Anläggningarna har därför kom
mit att spela en roll i strävandena att lära svenskarna färdas i eget land.
Efterfrågan på turistlogi har under senare år successivt kommit att inriktas
på enklare och mindre kostnadskrävande former såsom camping, vandrai-
hem och stuglogi. Dessa har inte alltid förutsättningar att utvecklas till lön
samma företag och har i allmänhet inte någon större lockelse för den en
skilda företagsamheten. I en bygd med goda turistiska förutsättningar måste
det därför anses både försvarligt och önskvärt att kommunen hai lagliga
möjligheter att genom ett rimligt ekonomiskt engagemang medverka till
en önskvärd upprustning av den turistiska kapaciteten. Den oro från en
skilt företagarhåll som ibland visats med anledning av tillkomsten av så
dana kommunalt stödda inkvarteringsanläggningar som betjänar den mera
anspråkslösa publiken torde i allmänhet vara obefogad. Norrbottens turist-
trafikförbund anför att kommunerna otvivelaktigt oftast har större möj
ligheter än den enskilde att aktivt och med lyckat resultat engagera sig i det
turistiska utvecklingsarbetet.
Flera kommuner framhåller turismens betydelse för den kommunala
ekonomin och för sysselsättningen. Sådana synpunkter förs fram också ai
länsstyrelserna i Jämtlands och Norrbottens län samt Svenska turistför
eningen och Norrbottens turisttrafikförbund. Arbetsmarknadsstyrelsen ei-
inrar om det stöd åt bl. a. turismen som lämnas genom att vissa tuiistan-
läggningar utförs som beredskapsarbeten. Dessa anläggningar lämpar sig
mycket väl för beredskapsarbeten.
Kravet på att kommunala engagemang inte leder till ekonomiska upp
offringar för kommunen stryks under av länsstyrelsen i Kopparbergs län,
drätselkammaren i Sundsvall, kommunalnämnden i Stöde och Jämtlands
turistförening. Stadsfullmäktige i Karlstad anför att kravet på kostnads
täckning ofta förbises f. n. Kommunalfullmäktige i Torsby finner det ogör
ligt att turismen skall bära sina kostnader helt. Samarbetsnämnden i Nord-
värmlands kommunala samarbetsregion menar att alla effekter som turis
men har på den kommunala ekonomin bör räknas in i behållningen av kom
munal verksamhet på turistområdet. Flera andra kommuner framhåller
också att en turistanläggning kan ge kommunen intäkter utöver dem som
direkt hänför sig till anläggningen, t. ex. genom att öka omsättningen inom
detaljhandeln.
Kungl. Maj:ts proposition nr
44
år 1968
Kommerskollegium finner det förståeligt om kommuner med dåliga sys
selsättningsmöjligheter gärna vill engagera sig i t. ex. turisthotell och
stugbyar. Kollegiet skulle i och för sig inte vilja motsätta sig att kommu
nerna fick befogenhet till det om det var möjligt att ställa upp garantier
för att verksamheten i enlighet med kommitténs uttalande verkligen sker
utan slutlig ekonomisk uppoffring för kommunerna. Kollegiet, som genom
sin lånegarantiverksamhet har en viss erfarenhet av turisthotellbranschen,
anser att lönsamheten på detta område allmänt sett är dålig och att stor
försiktighet bör iakttas i fråga om nyetableringar. En förutsättning för ny
etablering inom branschen är uppenbarligen att vederbörande verkligen
har förmåga att på grundval av en intim branschkännedom bedöma lön-
samhetsproblemen. Det ligger i sakens natur att de kommunala myndig
heterna sällan inrymmer sakkunskap av detta slag. Det torde f. ö. vara svårt
för dessa myndigheter att skaffa sig sådan sakkunskap och det finns
givetvis också risk för att de inte ägnar tillräcklig eftertanke åt sådana
frågor hl. a. därför att de överskattar bygdens förtjänster på turistområdet.
Med hänsyn härtill finns enligt kollegiets mening risk för att ökade kommu
nala insatser inom turistväsendet kommer att leda till ekonomiska uppoff
ringar för kommunerna.
Länsstyrelsen i Norrbottens lön räknar med att den föreslagna vidgningen
av den kommunala kompetensen kan föra med sig kommunala insatser ut-
ö\ er vad som kan anses ändamålsenligt från samhällsekonomisk synpunkt.
Statens naturvårdsverk anför att det från naturvårdssynpunkt är otill
fredsställande att kommun inte får engagera sig i andra turist- och frilufts-
anläggningar än sadana som företrädesvis tillgodoser de egna kommun
medlemmarnas intressen. Verket framhåller att naturvården är en kom
munal angelägenhet och att det står i god överensstämmelse med grunder
na för naturvårdslagstiftningen att betrakta även mer avancerade åtgärder
föi utnyttjande av naturresurserna i kommunen som en kommunens ange
lägenhet.
Munga remissinstanser framhåller att kommunala insatser för turismen
måste föregås av planering och samråd inom större områden än den egna
kommunen. Främst pekar man på länsstyrelsernas roll. Statens naturvårds
verk finner det sålunda angeläget för undvikande av mindre lämpliga loka
liseringar att den kommunala planeringen av turistanläggningar sker i nära
sannad med länsstyrelserna som har ansvar för det regionala planerings
arbetet och därmed även överblick av behovet av anläggningar. Behovet av
planering stryks under också av länsstyrelserna i Kopparbergs, Gävleborgs
och Västernorrlands län, stadsfullmäktige i Visby, kommunala turist
nämnden i Arvika, kommunalfullmäktige i Torsby, kommunalnämnderna
i Mora och Stöde, drätselkammaren i Bollnäs samt Svenska turistföreningen,
Västernorrlands turistförening och Härjedalens turistförening. Av dessa
remissinstanser betonar de flesta vikten av samverkan mellan kommunerna
Kungl. Maj. ts proposition nr
44
år 1968
15
16
i kommunblocken. Några förordar också samverkan mellan kommuner och
turistorganisationer.
Handelskammaren i Göteborg anför att det med hänsyn till det stora be
hov av samordning av planeringsverksamheten som föreligger f. n. synes
egendomligt om kommunerna just nu skulle lämnas tämligen fria händer
att var för sig sätta i gång fritids- och turistprojekt på olika ställen i landet.
Behovet av en central samordning av turistverksamheten berörs närmare
av Svenska turistföreningen. Föreningen har under senare år lämnat råd
i turistfrågor till kommuner men kan inte tillgodose kommunernas an
språk på att föreningen skall göra detta i växande utsträckning. Kommu
nernas ökade konsultationsbehov har emellertid under senare år i viss mån
kunnat mötas genom utbyggnad och förstärkning av de regionala turisttra-
fikorganen. I detta turistiska utvecklingsarbete har man mer och mer kom
mit till insikt om att turismens planeringsfrågor måste inlemmas i sam
hällsplaneringen. Länsplaneringsråden har sålunda i viss utsträckning bör
jat syssla med turistplanering. Genom avsaknaden av en central instans på
riksplanet hänger emellertid planeringsverksamheten inte ihop. Denna
brist innebär utan tvivel att betydande risker för felinvesteringar kan bli
följden av en större rörelsefrihet för kommunerna. Föreningen kan alltså
inte helt dela kommitténs optimistiska uppfattning i fråga om sådana ris
ker särskilt som oroande tendenser till sämre lönsamhet i den svenska tu
ristnäringen visat sig. Det är inte självklart alt man inom den enskilda
kommunen eller regionen har möjlighet att överblicka alla de faktorer och
utvecklingstendenser som måste övervägas före en ny investering. För
eningen vill därför sätta i fråga om inte utövandet av den föreslagna befo
genheten bör göras beroende av något slag av remissförfarande, om möj
ligt till ett centralt, sakkunnigt organ för samordning och bedömning av den
turistiska planeringsverksamheten i olika landsdelar. I ett sådant organ för
utsätts de tre kommunförbunden spela en framträdande roll.
Länsstyrelsen i Gävleborgs län anför om planeringen av turistanlägg
ningar i länet.
För framtiden får man räkna med ett växande behov av moderna anlägg
ningar för fritiden både i tätorter och inom landsbygd. Utvecklingen på om
rådet förutsätts komma att styras i planmässiga former inom såväl kom
muner som län. Länsstyrelsen genomför till ledning för en sådan plane
ring under innevarande och nästkommande år en omfattande turism- och
fritidsundersökning som bygger på en reell marknadsundersökning. Härmed
torde garantier kunna skapas för att de kommunala insatserna blir väl an
passade till den allmänna samhällsplaneringen och inordnade som delar i ett
system som gagnar länet i dess helhet. Länsstyrelsen hyser för sin del inte
någon oro för att kommunerna skall missbruka de ökade befogenheter som
genom den föreslagna författningen tillerkänns dem.
Kungl. Maj.ts proposition nr 4i år 1968
Kungl. Maj:ts proposition nr 44 år 1968
17
Några remissinstanser behandlar frågan om det aktuella kompetenspro
blemet bör lösas genom särlagstiftning. Kammarkollegiet finner de skäl
som kommittén anfört för att översynen av den kommunala kompetensen
bör ske i ett sammanhang vara bärande. Kollegiet anför att den föreslagna
lagen till väsentlig del inbegriper åtgärder som redan enligt kommunallagen
faller inom kommuns befogenhet. Detta är knappast förenligt med god lag
stiftningsteknik. Det synes visserligen vara angeläget med en snar lösning
av den delfråga som kommitténs förslag avser. Kollegiet — som beaktar att
kommittén räknar med att bli färdig med översynen av den kommunala
kompetensen i dess helhet om ungefär ett år -— anser det emellertid vara
önskvärt att behandlingen av delfrågan får anstå tills vidare. Också handels
kammaren i Göteborg hänvisar till den pågående översynen av kompetensen
som ett skäl mot förslaget. Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län, Svenska
kommunförbundet och Svenska stadsförbundet anför att lämpligheten av
en särlagstiftning kan sättas i fråga men dessa remissinstanser vill inte på
denna grund avstyrka förslaget.
1 fråga om den närmare avgränsningen av den föreslagna kompetensen
anför länsstyrelsen i Blekinge län att det framstår som en brist att kom
mittén inte sökt närmare precisera vilka synpunkter som skall vara avgö
rande för bedömningen av frågan om en åtgärd skall anses påkallad för att
främja turistväsendet. Också Värmlands läns turisttrafilcförbund efterlyser
tydligare riktlinjer för tillämpningen. Stadsfullmäktige i Karlstad anser att
bestämmelsen bör utformas så att den kan utgöra grund för en större re-
striktivitet. Drätselkammaren i Sölvesborg däremot anser att någon begräns
ning av kompetensen inte bör göras.
Länsstyrelsen i Västernorrlands län och drätselkammaren i Sundsvall an
ser att befogenheten att vidta åtgärder av ifrågavarande slag bör avse inte
bara den egna kommunens område utan också andra kommuner inom kom
munblocket, om kommunen ingår i ett sådant.
Länsstyrelsen i Västernorrlands län anför att av den föreslagna kompe
tensutvidgningen uppenbarligen följer att kommun får befogenhet att för
värva mark för turiständamål. Västernorrlands turisttrafikförbund utgår
däremot från att kommun inte kommer att få sådan befogenhet och förbun
det beklagar detta.
Departementschefen
Den fortgående välståndsökning i vårt land som är en följd av den eko
nomiska tillväxten har i stor utsträckning tagits ut i form av ökad och bättre
förlagd fritid. Genom arbetstidsreforiner har arbetstiden nedbringats väsent
ligt. Fyraveclcorssemestern är genomförd och för stora delar av befolkningen
är arbetsveckan fem dagar.
18
Värdet av dessa framsteg beror i hög grad på i vad mån fritiden kan ges
ett meningsfullt innehåll. De allt större krav som ställs på individen inom
arbetslivet ökar också behovet av allsidiga möjligheter till rekreation un
der fritiden. Härvid spelar resor och friluftsliv en viktig roll. Allmän enig
het torde råda om att bästa möjliga förutsättningar för sådana aktiviteter
bör skapas.
Fritidsutredningen har visat på åtgärder som behövs för att främja det
turistinriktade friluftslivet. Behoven hänför sig främst till anläggningar för
logi såsom campingplatser, fjällstugor, fjällstationer, vandrarhem, semes
terbyar och turisthotell samt till andra anläggningar för friluftsaktiviteter.
Också andra typer av turistanläggningar kan behövas. Frågan om dessa
olika behov skall tillgodoses av det allmänna eller av enskilda bör bedömas
efter vad som i varje särskilt fall finnes lämpligt. Det är emellertid uppen
bart att det allmänna i stor utsträckning måste ta på sig ett ansvar i detta
sammanhang. Staten lämnar också sedan lång tid tillbaka ekonomiskt stöd
för sådana ändamål som nu är i fråga. Kommunalrättskommittén bär visat
att kommunerna gör betydande insatser på området. Under en följd av år
har dessa insatser i åtskilliga fall gjorts med statligt stöd eller finansierats
med lån eller borgen som Kungl. Maj :t lämnat tillstånd till.
Att kommunerna engagerar sig för att främja turismen ligger nära till
hands med hänsyn till att förutsättningarna för turismen i stor utsträckning
är lokalt betingade. De turistfrämjande åtgärderna innebär ofta att man kny
ter an till eller utvecklar kommunens företräden t. ex. i fråga om natur och
sevärdheter. Som kommittén och naturvårdsverket anfört kan kommunala
åtgärder för turismen i många fall ses som ett led i kommunernas naturvårds-
verksamhet. Det kommunala ansvaret för hälsovård, allmän ordning och fy
sisk planering motiverar vidare ofta kommunala insatser inom turistväsen
det, t. ex. för att få till stånd goda campingplatser eller parkeringsplatser för
turister. Turismen kan också ha betydelse för utvecklingen inom kommunen
genom att den skapar arbetstillfällen och tillför kommunen inkomster.
Erfarenheterna av kommunala insatser för turismen torde vara i stort sett
gynnsamma. Av särskilt intresse i sammanhanget är Svenska turistförening
ens positiva uttalande om kommunernas förutsättningar att tillgodose beho
vet av bl. a. de alltmer efterfrågade enklare formerna av turistlogi.
Den kommunala kompetensen omfattar ett flertal olika slag av åtgärder
inom fritidslivets område. Befogenheten bygger på den allmänna kompetens
regeln i 3 § KL att kommun får vårda sina angelägenheter om det inte an
kommer på annan att göra det. Vidare följer i viss utsträckning kommuns
kompetens på detta område av skyldigheten att vara verksam för barnavår
den, hälsovården och naturvården. En begränsning av den kommunala kom
petensen ligger i att en åtgärd för att vara tillåten måste tillgodose ett intresse
som är knutet till den egna kommunen. I allmänhet innebär det att åtgärder
inte får vidtas till förmån för andra än kommunens egna medlemmar. I
Kungl. Maj:ts proposition nr
44
år 1968
19
fråga om åtgärder för att bereda kost och logi åt resenärer under deras vis
telse i kommunen gäller enligt rättspraxis i princip att en åtgärd är till
låten om den tillgodoser — förutom kommunens egna medlemmar — dem
som reser i sin yrkesverksamhet, alltså nyttoresenärer, men att den är
otillåten om den företrädesvis tillgodoser andra resenärer, dvs. turister. På
denna grund har regeringsrätten i flera fall — hl. a. genom några uppmärk
sammade avgöranden år 1963 — undanröjt kommunala beslut om bl. a.
engagemang för turisthotell och semesterbyar. Utgången har varit densam
ma i fråga om anläggningar som är direkt avsedda för friluftslivet när dessa
företrädesvis skolat betjäna turister, t. ex. badanläggning, djurpark och lin
bana. Däremot har åtgärder för att allmänt främja turismen, såsom stöd
åt turistförening, anslag till turistbyrå o. d., bedömts vara tillåtna. Sådana
åtgärder torde ha betraktats som allmänt stöd åt näringslivet — i detta fall
turistnäringen — i orten vilket anses vara en kommunal angelägenhet.
Som kommunalrättskommittén har framhållit torde kommunala åtgär
der för turismen i stor utsträckning stå i strid med de nu angivna, i rätts
praxis fastslagna principerna för den kommunala kompetensen. De utta
landen som har gjorts i skilda sammanhang — av 1964 års riksdag, av JO
och av fritidsutredningen — till förmån för en vidgning av den kommunala
kompetensen inom turistväsendet får ses bl. a. mot denna bakgrund. Kom-
munalrättskommitténs av en i det närmaste enhällig remissopinion tillstyrk
ta förslag att kommun skall få befogenhet att vidta åtgärder för uppförande
och drift av turistanläggningar i kommunen när det är påkallat för att främ
ja turistväsendet innebär en anpassning av gällande rätt till vad som bl. a. i
samband med det statliga stödet till turismen i många fall funnits vara
ändamålsenligt.
Det är uppenbarligen i och för sig otillfredsställande att det inte råder
överensstämmelse mellan de principer för den kommunala kompetensen
inom turistväsendet som slagits fast i rättspraxis och den syn på kommuns
befogenheter som kommit till uttryck genom det statliga stödet till kom
munala åtgärder på området. Enligt min mening är det uteslutet att bryta
den utveckling som skett genom de kommunala insatserna och det statliga
stödet. En sådan anpassning av gällande rätt som kommittén har förordat
bör alltså komma till stånd.
Kommittén har övervägt om den föreslagna utvidgningen av den kommu
nala kompetensen bör ske nu genom en särskild lagstiftning eller om man
bör avvakta resultatet av den allmänna översyn av de kommunala kompe
tensfrågorna som f. n. förbereds inom kommittén och som för kommitténs
del beräknas vara avslutad tidigast hösten 1968. Som kommittén och några
remissinstanser har framhållit talar flera skäl mot en särbehandling av en
isolerad kompetensfråga. Det är emellertid med hänsyn till det växande
behovet av planering för fritidslivet mycket angeläget att den nu aktuella
kompetensfrågan blir löst utan det dröjsmål som det skulle innebära att
Kungl. Maj. ts proposition nr 44 år 1968
20
Kungl. Maj:ts proposition nr
44
ur 1968
avvakta resultatet av den allmänna översynen. Kommittén har genom sitt
förslag visat på en framkomlig väg till en separat lösning av frågan. Lös
ningen kan inte anses innefatta ett föregripande av den kommande pröv
ningen av andra kompetensfrågor.
Jag förordar därför att kommun genom en särskild lag får befogenhet att
vidta åtgärder för uppförande och drift av turistanläggningar.
I fråga om den närmare utformningen av lagen får jag anföra.
Den föreslagna kompetensutvidgningen bör vara begränsad till vad som
föranleds av syftet med lagstiftningen. Detta är, som framgår av vad jag
sagt förut, att undanröja det hinder för kommunala åtgärder på ifrågava
rande område som ligger i att sådana åtgärder enligt praxis inte får vidtas
för andra än i huvudsak kommunens egna medlemmar. De allmänna prin
ciper som i övrigt gäller för den kommunala kompetensen bör alltså fort
farande gälla. Det betyder till en början att kommunal verksamhet på om
rådet inte bör få syfta till att ge kommunen affärsvinst. Åtgärderna bör
vidare få vidtas i samma former som är tillåtna för motsvarande åtgärder
inom områden som redan nu faller inom den kommunala kompetensen.
I den mån kommun bedömer det lämpligt att ge stöd åt organisation eller
enskilt företag — vilket kan antas undantagsvis bli fallet — bör det alltså
vara tillåtet. Därvid måste emellertid som kommittén framhåller iakttas
gängse principer för kommunalt stöd, nämligen att stödet står i rimlig rela
tion till allmännyttan och att det inte innebär otillbörligt gynnande av en
skild person.
De begränsningar som enligt vad jag nu har anfört bör gälla för kompe
tensen kommer enligt min mening bäst till uttryck om man, i anslutning
till kommitténs förslag, anger i lagtexten att åtgärderna får vidtas i den
mån det är påkallat för att främja turistväsendet i kommunen. Utrymmet
för en överprövning av kommunens bedömning av vad som skall anses på
kallat bör dock av naturliga skäl vara tämligen begränsat. För att befogen
het skall anses föreligga torde det vara tillräckligt att åtgärden objektivt
ter sig ägnad att främja turistväsendet i kommunen. Att den också skall
ha vidtagits i sådant syfte torde vara självklart.
Som kommittén har framhållit bör kommunala insatser på turistområdet
ske utan slutlig ekonomisk uppoffring för kommunen. En viss garanti för
detta ligger redan i den avgränsning av kompetensen som jag har angett.
Den avgörande betydelsen i detta avseende har emellertid kommunens egen
prövning från olika synpunkter av varje nytt projekt. Jag förutsätter att
kommunerna låter beslut om åtgärder på turistområdet föregås av nog
granna överväganden samt av samråd med andra kommuner inom samma
kommunblock och med organisationer och statliga myndigheter som berörs
av åtgärden eller som kan gå till handa med sakkunskap. Av särskild vikt
är att samråd sker med länsstyrelsen där planeringsrådet bör delta i be
dömningen. Utvecklingen mot större kommuner och den ökande fastheten
21
i samhällsplaneringen innebär att förbättrade förutsättningar skapas för
riktiga bedömningar.
Som kommittén bar anfört torde det inte vara nödvändigt att i lagen ange
vilka slag av anläggningar som vidgningen av kompetensen skall avse. Kom
mitténs egen redovisning torde omfatta i stort sett alla slag av anlägg
ning som kan komma i fråga. I den mån innehav av mark är en förutsätt
ning för en turistanläggning bör kompetensen omfatta också förvärv eller
stöd till förvärv av marken.
Som jag sagt tidigare anses kommun ha befogenhet att vidta åtgärder
också utanför sitt område förutsatt att åtgärden tillgodoser ett till kommu
nen knutet intresse. Det torde väl i allmänhet inte komma i fråga att främja
turismen i kommunen genom åtgärder utanför kommungränsen. Skulle så
dana åtgärder undantagsvis vara påkallade — ett par remissinstanser bar
pekat på behovet av gemensamma kommunala åtgärder inom kommun
block — bör de emellertid vara tillåtna.
Lagstiftningen bör träda i kraft den 1 juli 1968.
Kungl. Alaj.ts proposition nr
44
år 1968
Hemställan
I enlighet med det anförda har inom kommunikationsdepartementet upp
rättats förslag till lag om vissa kommunala befogenheter inom turistvä
sendet.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att
antaga lagförslaget.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
MARCUS BOKTR. STHLM 1968 680134