Prop. 1968:77
Kungl. Maj.ts proposition nr 77 år 1968
1
Nr 77
Kungl. Maj:ts proposition med förslag till förordning om all
män arbetsgivaravgift, m. m.; given Stockholms slott den 8 mars 1968.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att
dels antaga härvid fogade förslag till 1) förordning om allmän arbetsgivaravgift, 2) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370),
3) förordning angående ändrad lydelse av 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt,
4) förordning om ändring i uppbördsförordningen den 5 juni 1953 (nr 272),
dels bifalla de förslag i övrigt om vilkas avlåtande till riksdagen föredra gande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att arbetsgivare skall erlägga allmän arbetsgivar avgift med belopp motsvarande 1 % av utgivna löner i pengar eller natura förmåner i form av kost eller bostad. I fråga om vem som är arbetsgivare ansluter förslaget till arbetsgivarbegreppet inom socialförsäkringen. Vidare föreslås att fysisk person som haft inkomst av här i riket bedriven rörelse eller inkomst av här belägen jordbruksfastighet som brukas av honom skall erlägga allmän arbetsgivaravgift med belopp motsvarande 1 % av denna sin inkomst i den mån arbetsgivare inte skall erlägga allmän arbetsgivar avgift för inkomsten. I fråga om debitering och uppbörd skall i stort gälla vad som föreskrivits beträffande avgifter till sjukförsäkring och till försäk ring för tilläggspension. Det föreslås att avgiften skall utgå för löner som utges fr. o. m. den 1 januari 1969 och på inkomster som upptas till beskatt ning vid 1970 och senare års taxeringar.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1868. 1 saml. Nr 77
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1968
Förslag
till
Förordning
om allmän arbetsgivaravgift
Härigenom förordnas som följer.
1
§•
Allmän arbetsgivaravgift erlägges för varje år till staten enligt denna för
ordning.
2
§.
Arbetsgivare erlägger allmän arbetsgivaravgift med belopp motsvarande
en procent av summan av vad arbetsgivaren utgivit under året som lön till
arbetstagare i pengar eller naturaförmåner i form av kost eller bostad.
I fråga om sådan arbetstagare hos redare som avses i 1 § första stycket för
ordningen den 16 maj 1958 (nr 295) om sjömansskatt beräknas dock allmän
arbetsgivaravgift efter den lägre procentsats som Konungen fastställer med
motsvarande tillämpning av 2 § andra stycket förordningen den 18 decem
ber 1959 (nr 555) angående redares avgifter i vissa fall enligt lagen om all
män försäkring.
Vid beräkningen av avgiften tages icke hänsyn till arbetstagare, vars lön
under året understigit trehundra kronor, eller arbetstagare, som ej är obliga
toriskt försäkrad enligt lagen den 14 maj 1954 (nr 243) om yrkesskade
försäkring, eller till fall, som avses i 3 kap. 2 § andra stycket sista punkten
lagen den 25 maj 1962 (nr 381) om allmän försäkring.
3 §•
Med arbetsgivare avses i denna förordning den som enligt 19 kap. 1 §
lagen om allmän försäkring skall erlägga avgift till sjukförsäkring.
4 §•
Fysisk person, som åtnjutit inkomst av annat förvärvsarbete enligt 11
kap. 3 § lagen om allmän försäkring i form av inkomst av här i riket be
driven rörelse eller inkomst av här belägen jordbruksfastighet som brukas
av honom, erlägger allmän arbetsgivaravgift med belopp motsvarande en
procent av sådan inkomst.
Till grund för beräkning av inkomst av rörelse eller jordbruksfastighet
under visst år skall läggas den avgiftsskyldiges taxering till statlig inkomst
skatt avseende nämnda år. Avser taxering beskattningsår som ej samman
faller med kalenderår, skall inkomsten under beskattningsåret anses hava
åtnjutits under det kalenderår som närmast föregått taxeringsåret.
Har inkomst av rörelse eller jordbruksfastighet icke uppgått till fem
hundra kronor för år tages den ej i beräkning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1968
3
5 §•
I fråga om allmän arbetsgivaravgift enligt 2 § äger förordningen den
18 december 1959 (nr 552) angående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen
om allmän försäkring, m. m., motsvarande tillämpning utom såvitt avser
39—42 och 44 §§.
6
§.
I fråga om beräkning av underlag för allmän arbetsgivaravgift enligt 4 §
äger förordningen den 18 december 1959 (nr 551) angående beräkning av
pensionsgrundande inkomst enligt lagen om allmän försäkring motsvaran
de tillämpning. Sådan allmän arbetsgivaravgift påföres i helt antal kro
nor, varvid öretal bortfaller. Avgift under tio kronor uttages icke. Om de
bitering och uppbörd av allmän arbetsgivaravgift enligt 4 § gäller i övrigt
uppbördsförordningen den 5 juni 1953 (nr 272).
7 §•
Närmare föreskrifter för tillämpningen av denna förordning meddelas
av Konungen eller myndighet som Konungen bestämmer.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling
och äger tillämpning på löner som utgives från och med den 1 januari 1969
och på inkomster som upptages till beskattning vid 1970 och senare års
taxeringar. Inkomster som hänför sig till tiden före den 1 januari 1969 in
räknas dock icke i avgiftsunderlaget. För avgift enligt 2 § beräknas för åren
1969 och 1970 preliminär avgift särskilt med ledning av arbetsgivaruppgift,
som enligt 5 § förordningen angående uppbörd av vissa avgifter enligt
lagen om allmän försäkring, m. m., avlämnats för åren 1967 respektive 1968,
och med tillämpning i övrigt av bestämmelserna i samma förordning. Sådan
preliminär avgift påföres räkning enligt 27 § samma förordning, när 17 §
förordningen ej är tillämplig.
lf
Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr 17
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1968
Förslag
till
Lag
om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att 35 § 1 mom., 46 § 2 mom. och 53 § 1 mom.
kommunalskattelagen den 28 september 19281 skall erhålla ändrad lydelse
på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
35
1 m o m. Till intäkt — —-------------
Till intäkt av tillfällig förvärvs
verksamhet räknas även lotterivinst,
som icke är frikallad från beskatt
ning enligt 19 §, och belopp, som
motsvarar restituerad, avkortad eller
avskriven folkpensionsavgift, till-
läggspensionsavgift eller sjukförsäk
ringsavgift, i den mån beloppet på
verkat storleken av avdrag enligt 46
§ 2 mom. som åtnjutits vid tidigare
års taxering.
Till intäkt ----------- avyttring (real
§•
—------- av kapital.
Till intäkt av tillfällig förvärvs
verksamhet räknas även lotterivinst,
som icke är frikallad från beskatt
ning enligt 19 §, och belopp, som
motsvarar restituerad, avkortad el
ler avskriven folkpensionsavgift, till-
läggspensionsavgift, sj ukförsäkrings-
avgift eller allmän arbetsgivaravgift,
i den mån beloppet påverkat storle
ken av avdrag enligt 46 § 2 mom.
som åtnjutits vid tidigare års taxe
ring.
isationsvinst).
46
2 mom. I hemortskommunen — -
3) för dels sådan sjukförsäk
ringsavgift enligt 19 kap. 2 § lagen
om allmän försäkring, som påförts
den skattskyldige under året näst
före det taxeringsår varom fråga är,
dels ock premier och andra av
gifter, som skattskyldig erlagt för
försäkringar av följande slag, vilka
ägas av honom själv eller, i före
kommande fall, hans make eller
hans omyndiga barn, nämligen kapi
talförsäkring, arbetslöshetsförsäk
ring samt sådan sjuk- eller olycks
fallsförsäkring, därunder inbegripen
avgift till sjukkassa för begravnings
hjälp, som ej avses i 33 § och som ej
§•
------omyndiga barn;
3) för dels sådan sjukförsäk
ringsavgift enligt 19 kap. 2 § lagen om
allmän försäkring, som påförts den
skattskyldige under året näst före
det taxeringsår varom fråga är, d e 1 s
ock premier och andra avgifter,
som skattskyldig erlagt för försäk
ringar av följande slag, vilka ägas
av honom själv eller, i förekomman
de fall, hans make eller hans omyn
diga barn, nämligen kapitalförsäk
ring, arbetslöshetsförsäkring samt
sådan sjuk- eller olycksfallsförsäk
ring, därunder inbegripen avgift till
sjukkassa för begravningshjälp, som
ej avses i 33 § och som ej utgör
1 Senaste lydelse av 35 § 1 mom. se 1967: 748, av 46 § 2 mom. se 1967: 628 samt av 53 § 1
mom. se 1967: 546.
5
Kungl. Maj:ts proposition nr
77
år 1968
(Nuvarande lydelse)
utgör sjukförsäkring enligt 2—4 kap. lagen om allmän försäkring; samt
4) för belopp som den skattskyl dige enligt vid självdeklarationen fo gat intyg från barnavårdnämnd, bar- navårdsman eller kommunal förtro endeman utgivit under beskattnings året för underhåll av sådant hans barn under 16 år som icke varit hemmavarande, dock högst med 1 000 kronor för varje barn.
Har skattskyldig - Därest skattskyldi. Avdrag, som-------
(Föreslagen lydelse)
sjukförsäkring enligt 2—4 kap. la gen om allmän försäkring;
4) för belopp som den skattskyl dige enligt vid självdeklarationen fo gat intyg från barnavårdnämnd, bar- navårdsman eller kommunal förtro endeman utgivit under beskattnings året för underhåll av sådant hans barn under 16 år som icke varit hemmavarande, dock högst med 1 000 kronor för varje barn;
5) för sådan avgift enligt 4 § för ordningen om allmän arbetsgivarav gift, som påförts den skattskyldige under året näst före det taxeringsår varom fråga är.
eller underhållsbidraget. -----------------nämnda tid. ---------- - — 18 år.
53
1 mom. Skyldighet att--------------för belopp som motsvarar restitue- rad, avkortad eller avskriven folk pensionsavgift, tilläggspensionsav gift eller sjukförsäkringsavgift i den mån beloppet påverkat storleken av avdrag enligt 46 § 2 mom., som åt njutits vid tidigare års taxeringar;
b) staten:---------—• — —------------Riksskattenämnden må,----------------
§• ----------rörelse; samt
för belopp som motsvarar restitue- rad, avkortad eller avskriven folk pensionsavgift, tilläggspensionsav gift, sjukförsäkringsavgift eller all män arbetsgivaravgift i den mån be loppet påverkat storleken av avdrag enligt 46 § 2 mom., som åtnjutits vid tidigare års taxeringar; — eller rörelse.
---------------- - icke föras.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1968
Förslag
till
Förordning
angående ändrad lydelse av 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli 1947
(nr 576) om statlig inkomstskatt
Härigenom förordnas, att 4 § 1 mom. förordningen den 26 juli 1947 om
statlig inkomstskatt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
1 m o m. Från sammanlagda-------
sådan allmän kommunalskatt och,
i den mån avdrag icke åtnjutes enligt
nästfoljande stycke, tilläggspensions
avgift som påförts den skattskyldige
under året näst före det taxeringsår,
varom fråga är.
Skattskyldig, som varit här i ri
ket bosatt under hela eller någon del
av beskattningsåret, äger jämväl åt
njuta avdrag för periodiskt under
stöd eller därmed jämförlig perio
disk utbetalning, för tilläggspen-
sionsavgifter samt för avgifter för
pensionsförsäkring och för annan
personförsäkring ävensom för un
derhåll åt ej hemmavarande barn
under 16 år, allt i den omfattning
som i 46 § 2 mom. kommunalskatte
lagen sägs.
Avdrag enligt------------------------------
Har sådan----------------------------------
- eller lotterivinst;
sådan allmän kommunalskatt
samt, i den mån avdrag icke åtnju
tes enligt nästf oljande stycke, till-
läggspensionsavgift och avgift enligt
4 § förordningen om allmän arbets
givaravgift som påförts den skatt
skyldige under året näst före det
taxeringsår, varom fråga är.
Skattskyldig, som varit här i riket
bosatt under hela eller någon del av
beskattningsåret, äger jämväl åtnju
ta avdrag för periodiskt understöd
eller därmed jämförlig periodisk ut
betalning, för tilläggspensionsavgif-
ter och avgifter enligt 4 § förord
ningen om allmän arbetsgivaravgift
samt för avgifter för pensionsförsäk
ring och för annan personförsäkring
ävensom för underhåll åt ej hemma
varande barn under 16 år, allt i den
omfattning som i 46 § 2 mom. kom
munalskattelagen sägs.
----------- 6 § 3 mom.
-----i fråga.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
Senaste lydelse av 4 § 1 mom. se 1967: 629.
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1968
Förslag
till
Förordning
om ändring i uppbördsförordningen den 5 juni 1953 (nr 272)
Härigenom förordnas, att 1 §, 3 § 1 mom. och 27 § 3 mom. uppbörds förordningen den 5 juni 19531 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan an ges.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
1
Med skatt förstås i denna förord ning, där icke annat angives, statlig inkomstskatt, statlig förmögenhets skatt, utskiftningsskatt, ersättnings skatt, kommunal inkomstskatt, landstingsmedel, tingshusmedel, skogsvårdsavgifter, folkpensionsav gifter enligt lagen om finansiering av folkpensioneringen, tilläggspensions- avgifter enligt 19 kap. 3 § lagen om allmän försäkring, sjukförsäkrings avgifter enligt 19 kap. 2 § sistnämn da lag, arbetsgivaravgifter enligt 17 § förordningen angående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring, m. m., sådana byggnads- forskningsavgifter enligt förordning en angående byggnadsforskningsav- gift vilka icke uppbäras av riksför säkringsverket, ävensom annuiteter å avdikningslån och å förskott för avlösning av frälseräntor.
Kungl. Maj :t
§•
Med skatt förstås i denna förord ning, där icke annat angives, statlig inkomstskatt, statlig förmögenhets skatt, utskiftningsskatt, ersättnings skatt, kommunal inkomstskatt, landstingsmedel, tingshusmedel, skogsvårdsavgifter, folkpensionsav gifter enligt lagen om finansiering av folkpensioneringen, tilläggspensions- avgifter enligt 19 kap. 3 § lagen om allmän försäkring, sjukförsäkrings avgifter enligt 19 kap. 2 § sistnämnda lag, arbetsgivaravgifter enligt 17 § förordningen angående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring, m. m., sådana avgifter enligt förordningen om allmän ar betsgivaravgift och byggnadsforsk- ningsavgifter enligt förordningen an gående byggnadsforskningsavgift vil ka icke uppbäras av riksförsäkrings verket, ävensom annuiteter å avdik ningslån och å förskott för avlösning av frälseräntor. eskriften avses.
3 §.
1 mom. I den omfattning nedan 1 m o m. I den omfattning nedan angives skall skattskyldig i kom- angives skall skattskyldig i kommun, mun, där han kan antagas bliva på- där han kan antagas bliva påförd förd slutlig skatt enligt den årliga slutlig skatt enligt den årliga taxe- taxeringen året näst efter inkomst- ringen året näst efter inkomståret, året, utgöra preliminär skatt med be- utgöra preliminär skatt med belopp,
1 Omtryckt 1967: 625.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1968
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
lopp, vilket sa nära som möjligt kan
antagas motsvara i den slutliga skat
ten ingående statlig inkomstskatt,
statlig förmögenhetsskatt, folkpen
sionsavgift, tilläggspensionsavgift,
sjukförsäkringsavgift, kommunal in
komstskatt, landstingsmedel och
tingshusmedel.
27
3 mom. Överstiger skattskyldigs
slutliga skatt den preliminära skatt,
som enligt 2 mom. skall gottskrivas
honom, med minst en femtedel av
den slutliga skatten eller med minst
tiotusen kronor, skall den skattskyl
dige till statsverket erlägga ränta
med nio procent, för en beräknad tid
av ett år, å den del av det överskju
tande beloppet, som överstiger ettu
sen kronor; dock att det belopp, varå
ränta sålunda skall beräknas, skall
avrundas till närmast lägre hundra
tal kronor. Vid bedömande av om
och med vilket belopp ränta skall
utgå, skall i den slutliga skatten icke
inräknas utskiftningsskatt, ersätt
ningsskatt eller i 1 § omförmälda av
gifter eller annuiteter med undantag
av folkpensionsavgift, tilläggspen
sionsavgift och sjukförsäkringsav
gift, ej heller skall i den preliminära
skatten inräknas sådan i 2 mom. un
der 3) omförmäld preliminär skatt,
som erlagts efter den 30 april året
näst efter inkomståret.
Har slutlig ■—- —■ —--------- — — försti
Bestämmelserna i--------------------------
vilket sa nära som möjligt kan an
tagas motsvara i den slutliga skatten
ingående statlig inkomstskatt, stat
lig förmögenhetsskatt, folkpensions
avgift, tilläggspensionsavgift, sjuk
försäkringsavgift, avgift enligt 4 §
förordningen om allmän arbetsgivar
avgift, kommunal inkomstskatt,
landstingsmedel och tingshusmedel.
§•
3 m o m. Överstiger skattskyldigs
slutliga skatt den preliminära skatt,
som enligt 2 mom. skall gottskrivas
honom, med minst en femtedel av
den slutliga skatten eller med minst
tiotusen kronor, skall den skattskyl
dige till statsverket erlägga ränta
med nio procent, för en beräknad
tid av ett år, å den del av det över
skjutande beloppet, som överstiger
ettusen kronor; dock att det belopp
varå ränta sålunda skall beräknas,
skall avrundas till närmast lägre
hundratal kronor. Vid bedömande av
om och med vilket belopp ränta skall
utgå, skall i den slutliga skatten icke
inräknas utskiftningsskatt, ersätt
ningsskatt, skogsvårdsavgift, arbets
givaravgift,
byggnadsforskning sav
gift, avgift enligt 2 § förordningen om
allmän arbetsgivaravgift och annuite
ter, ej heller skall i den preliminära
skatten inräknas sådan i 2 mom. un
der 3) omförmäld preliminär skatt,
som erlagts efter den 30 april året
näst efter inkomståret,
stycket.
- detta moment.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssam
ling.
Kungl. Maj.ts proposition nr 77 år 1968
9
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
8 mars 1968.
N ärvarande:
Statsministern
E
rlander
,
ministern för utrikes ärendena
N
ilsson
,
statsråden
S
träng
, A
ndersson
, L
ange
, K
ling
, J
ohansson
, H
olmqvist
, A
spling
,
P
alme
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, G
ustafsson
, G
eijer
, O
dhnoff
, W
ickman
,
M
oberg
.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om allmän arbets
givaravgift och anför.
I årets finansplan lämnade jag en utförlig redogörelse för skattepro-
grammet. Jag erinrade därvid om verkningarna i form av skattebortfall
genom övergång från allmän varuskatt till mervärdeskatt. Den skatteavlast-
ning som näringslivet inklusive offentliga affärsverk erhåller genom att
företagen befrias från allmän varuskatt på investeringsvaror m. m. har be
räknats till ca 900 milj. kr. för helt år. Genom den utvidgning av be-
skattningsområdet som föreslagits för mervärdeskatten i förhållande till vad
som gäller allmänna varuskatten skulle enligt beräkningen detta skattebort
fall bli kompenserat till viss del eller med ca 160 milj. kr. Det ytterligare be
hovet av skatteinkomster uppgår därmed till ca 740 milj. kr., räknat för helt
budgetår. Enligt regeringens uppfattning borde detta behov täckas genom en
arbetsgivaravgift. Den bör lämpligen betecknas »allmän arbetsgivaravgift»
till skillnad från den arbetsgivaravgift som erläggs enligt lagen den 25 maj
1962 (nr 381) om allmän försäkring. Jag avser nu att närmare beröra frå
gan om avgiftens utformning.
Den allmänna arbetsgivaravgiften som skall erläggas till staten bör ut
gå inte bara på företagens löneutgifter utan också på egenföretagarnas in
komst av sina företag. Underlaget för avgiften bör således i princip utgöra
dels utbetalade löner och dels inkomst av rörelse och jordbruksfastighet.
Avgiften föreslås utgå med 1 % av underlaget. När det gäller löner bör
arbetsgivaren betala avgiften. I andra fall bör den erläggas av den som åt
njutit inkomsten. Även staten och kommunerna bör vara avgiftspliktiga.
10
Kungl. Maj:ts proposition nr
77
år 1968
Arbetsgivares avgifter
Arbetsgivarbegreppet bör ansluta till vad som gäller inom sjukförsäk
ringen enligt 19 kap. 1 § lagen om allmän försäkring. Som arbetsgivare skall
alltså anses den som har personal (arbetstagare) anställd. Varken arbets-
givar- eller arbetstagarbegreppet finns definierat i lagen om allmän försäk
ring eller i annan hithörande författning där begreppen förekommer. Den
praxis som utbildats beträffande sjukförsäkringen och annan socialförsäk
ring bör emellertid få motsvarande tillämpning i fråga om den allmän
na arbetsgivaravgiften. Detta innebär bl. a. att kommanditdelägare som ut
för arbete för kommanditbolagets räkning med avseende på detta arbete
i regel blir att betrakta som arbetstagare i förhållande till bolaget. Vidare
blir dödsbodelägare, som utför arbete för boets räkning och enligt överens
kommelse mellan dödsbodelägarna erhåller bestämd ersättning härför, med
avseende på detta arbete att anse som arbetstagare i förhållande till döds
boet som arbetsgivare. Den praxis som tillämpas inom socialförsäkringen
finns sammanfattad i den av riksförsäkringsverket utgivna broschyren »Vem
är arbetstagare?».
Enligt 3 kap. 2 § andra stycket sista punkten lagen om allmän försäk
ring kan emellertid inom sjukförsäkringen träffas överenskommelse om att
till inkomst av anställning skall hänföras ersättning som utgått utan att an
ställningsförhållande föreligger. Härigenom uppnår den försäkrade att den
som utger ersättningen i avgiftshänseende blir att anse som arbetsgivare
med därav följande lindrigare avgift för den försäkrade. Jag anser inte att
s. k. likställighetsavtal skall medföra att uppdragsgivaren i dessa fall även
förpliktas att erlägga allmän arbetsgivaravgift för den ersättning han ut
ger, varför man enligt min mening bör bortse från dessa avtal i detta sam
manhang.
Arbetsgivare bör erlägga allmän arbetsgivaravgift med belopp motsva
rande 1 % av summan av de löner som han betalat under ett år till sina
anställda. Som lön anses härvid vad arbetsgivaren lämnat kontant eller som
naturaförmåner i form av kost eller bostad.
Jag anser att man vid beräkning av arbetsgivaravgiften inte skall behöva
ta hänsyn till arbetstagare vars lön under året inte uppgått till 300 kr. Ge
nom en bestämmelse med denna innebörd nås överensstämmelse med vad
som gäller inom socialförsäkringen. Vidare bör man kunna bortse från ar
betstagare som inte är obligatoriskt försäkrad enligt lagen om yrkesskade
försäkring. Det sistnämnda innebär i huvudsak att avgift inte kommer att
beräknas för arbetstagare som är gift med arbetsgivaren och inte heller för
vissa andra anförvanter som varaktigt lever i hushållsgemenskap med ar
betsgivaren och inte är placerade i sjukpenningklass enligt lagen om allmän
försäkring. Med anförvanter avses de som är i rätt upp- eller nedstigande
släktskap eller svågerlag med arbetsgivaren. Med släktskap likställs därvid
adoptivförhållande.
11
Inom finansdepartementet har upprättats förslag till förordning om all män arbetsgivaravgift efter de av mig nu angivna riktlinjerna. Enligt försla get äger förordningen den 18 december 1959 (nr 552) angående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring, m. in., motsvarande till- lämpning på allmän arbetsgivaravgift som erläggs av arbetsgivare. I 4 § fjärde stycket sistnämnda förordning finns vissa bestämmelser som avses komplettera de särskilda reglerna om allmän arbetsgivaravgift. Enligt dessa bestämmelser kan riksförsäkringsverket medge avdrag för kostnader i an ställningen som arbetstagarna varit tvungna att själva bestrida med sina löner. Som förutsättning gäller därvid att kostnaderna beräknas uppgå till en tiondel av lönen. Verkets beslut i denna fråga kan vara generellt för viss verksamhet eller avse viss eller vissa arbetstagare. Skulle en anställds lön genom sådant avdrag komma att understiga 300 kr., skall lönen till denne arbetstagare ändå inräknas.
Vid beräkning av arbetsgivares avgifter till sjukförsäkring och försäkring för tilläggspension tas särskild hänsyn till rederinäringen. Den svenska ut- rikesfarten bedrivs i stark konkurrens med andra länders sjöfart och sys selsätter på svenska fartyg många utlänningar som inte är bosatta i Sve rige. Med hänsyn härtill tillämpas en särskild reduktionsregel för redare. De betalar endast så stor del av den avgift, som normalt uttas av arbets givare för sjukförsäkring och tilläggspensionering, som svarar mot de svenska sjömännens andel i den totala arbetsstyrkan på svenska handels fartyg (jfr 2 § andra stycket förordningen den 18 december 1959, nr 555, angående redares avgifter i vissa fall enligt lagen om allmän försäkring). Den föreslagna förordningen om allmän arbetsgivaravgift ansluter till den na princip.
I övrigt avses beträffande utländsk arbetskraft gälla att svensk arbets givare skall erlägga allmän arbetsgivaravgift för lön till utländsk arbets tagare som sysselsätts i landet. Om utländsk arbetsgivare kan anses driva verksamhet här i landet och därvid anlitar utländsk arbetskraft föreligger också i regel sådan avgiftsskyldighet.
Kungl. Maj. ts proposition nr
77
år 1968
Egenavgifter
Fysisk person som åtnjutit inkomst av här i riket bedriven rörelse eller inkomst av här i riket belägen jordbruksfastighet som brukas av honom föreslås skola erlägga allmän arbetsgivaravgift (egenavgift) med belopp motsvarande 1 % av inkomsten i den mån denna inte anses som lön och arbetsgivare erlägger allmän arbetsgivaravgift. För bestämmande av vad som avses med rörelse eller jordbruksfastighet skall de skatterättsliga begreppen rörelse och jordbruksfastighet vara vägledande. Enligt min mening skall till grund för beräkningen av inkomst av rörelse eller jordbruksfastighet under visst år läggas den avgiftsskyldiges taxering till statlig inkomstskatt för samma år. Avser taxeringen beskattningsår som inte sammanfaller med
12
kalenderår skall inkomsten under beskattningsåret anses ha åtnjutits under
det kalenderår som närmast föregått taxeringsåret.
Beträffande skyldigheten att erlägga egenavgift anknyter den föreslagna
förordningen till 11 kap. 3 § första stycket a) och b) lagen om allmän för
säkring. Ill kap. 3 § första stycket nämnda lag anges de inkomstslag som
utöver inkomst av anställning enligt 2 § i lagen är pensionsgrundande. Dessa
inkomstslag sammanförs i pensionshänseende till den gemensamma katego
rin »inkomst av annat förvärvsarbete» och avser den situationen att anställ
ningsförhållande och därmed följande arbetstagarställning inte föreligger.
Skyldighet att erlägga egenavgift överensstämmer således inte helt med
skattskyldigheten beträffande inkomst av rörelse eller jordbruksfastighet
enligt kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370) (KL). Som jag
tidigare framhållit anses under vissa förhållanden bl. a. kommanditdelägare
och dödsbodelägare i fråga om socialförsäkringen som arbetstagare. Jag
vill också påpeka att — om kommanditdelägare uppburit inkomst från
Bolaget utan att ha deltagit i bolagets skötsel eller i övrigt utfört arbete
för bolagets räkning — den uppburna ersättningen inte har ansetts ut
göra inkomst av förvärvsarbete och således inte tagits med vid beräkning
av pensionsgrundande inkomst för delägaren. För sådan ersättning kom
mer därför varken kommanditbolaget eller delägaren att behöva betala
allmän arbetsgivaravgift. Även vid bedömning av frågan om den avgifts-
skyldige brukat jordbruksfastighet skall ledning kunna hämtas i den.
praxis som gäller vid tillämpning av 11 kap. 3 § första stycket b) lagen
om allmän försäkring.
I försäkringslagens definition för »inkomst av annat förvärvsarbete» in
går också viss arbetsinkomst som inte beror på anställningsförhållande. Jag
anser inte att hithörande ersättning skall föranleda skyldighet att erlägga
egenavgift. Ett bortseende från denna ersättning vid avgiftsberäkningen är
ett ytterligare skäl för att i fråga om allmän arbetsgivaravgift underlåta att
beakta s. k. likställighetsavtal, dvs. fall där uppdragsgivare utan att anställ-
aiingsförhållande föreligger ikläder sig ansvar för uppdragstagarens avgift
till sjukförsäkring.
Om en person driver flera rörelser och för vissa redovisar överskott och
för andra underskott skall allmän arbetsgivaravgift grundas på det belopp
•som återstår sedan underskotten dragits från överskotten. Motsvarande gäl
ler då den avgiftsskyldige brukat flera jordbruksfastigheter som utgör skil
da förvärvskällor. Däremot får underskott av rörelse inte dras av från
överskott av jordbruksfastighet eller underskott av jordbruksfastighet dras
av från överskott av rörelse. Bestämmelser härom finns i 4 § förordningen
den 18 december 1959 (nr 551) angående beräkning av pensionsgrundande
inkomst enligt lagen om allmän försäkring, till vilken förordning det nyss
Berörda förslaget till förordning hänvisar.
De båda inkomstslag, som ingår i den gemensamma kategorin inkomst av
Kungl. Maj. ts proposition nr 77 år 1968
Kungl. Maj ds proposition nr 77 år 1968
13
annat förvärvsarbete och föranleder egenavgift, kan ofta vara av ringa stor lek. Av administrativa skäl har det inom den allmänna försäkringen ansetts angeläget att undvika debitering och uppbörd av ett stort antal mycket små egenavgifter. Motsvarande bör gälla i fråga om allmän arbetsgivaravgift. Med hänsyn härtill anser jag att inkomst av rörelse eller jordbruksfastighet, som inte uppgår till 500 kr. per år, inte skall tas med vid beräkning av all män arbetsgivaravgift. Beloppet 500 kr. skall därvid räknas särskilt för ett vart av de båda inkomstslagen och det avgörande bör vara om beloppet inom varje inkomstslag uppgår till 500 kr.
Avdragsrätten vid inkomstbeskattningen
Frågan om den allmänna arbetsgivaravgiftens behandling vid den av- giftspliktiges inkomstbeskattning kan givetvis inte förbigås. För arbets givare torde avgiften såsom likställd med lönekostnad vara avdragsgill. En ligt nu gällande skattebestämmelser torde däremot egenavgiften inte bli avdragsgill. Som framgått är emellertid den i beskattningsavseende taxerade inkomsten av rörelse resp. jordbruksfastighet vägledande för beräkning av underlaget. Eftersom sådan verksamhet i allmänhet förutsätter att visst kapital nedlagts i förvärvskällan, medför metoden att det som i realiteten är avkastning av detta kapital ingår i underlaget för egenavgiften. För in komst av kapital i skatterättslig mening utgår givetvis inte egenavgift. Hur stor del av inkomsten av rörelse eller jordbruksfastighet som eventuellt kan anses utgöra kapitalavkastning är det inte möjligt att bestämma med till räcklig grad av säkerhet. Någon generell matematisk grund för en sådan uppdelning torde nämligen inte finnas. Som en schablonlösning vill jag i stället förorda att egenavgiften, trots att principiella invändningar kan resas häremot, får dras av vid inkomsttaxeringen. För rörelseidkare som er lägger allmän arbetsgivaravgift för lön till arbetstagare skall avdraget ske i in komstslaget rörelse eller jordbruksfastighet. För dem som erlägger egenav gift bör däremot avdraget ske som allmänt avdrag enligt 46 § KL. Avdrags rätten för egenavgifter fordrar ändring i KL och förordningen den 26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt.
Debitering, uppbörd och besvär
Enligt förordningen angående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring, m. in., förstås med arbetsgivaravgift summan av arbets givares avgifter enligt lagen om allmän försäkring, avgift för obligatorisk försäkring i riksförsäkringsverket enligt lagen om yrkesskadeförsäkring, tilläggsavgift enligt 39 § sistnämnda lag, avgiftstillägg enligt särskilda be stämmelser och avgift enligt förordningen angående byggnadsforskningsav- gift. Med avgiftsunderlag förstås enligt samma förordning det belopp på vil
14
ket arbetsgivaravgiften skall beräknas och med utgiftsår det kalenderår för
vilket avgiftsunderlaget skall bestämmas.
När det gäller arbetsgivares allmänna arbetsgivaravgift bör enligt min
mening förordningen angående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om
allmän försäkring, m. m., äga motsvarande tillämpning. Detta innebär att
allmän arbetsgivaravgift kommer att likställas med arbetsgivaravgift enligt
denna förordning samt att i samband med beräkning av avgiftsunderlag
enligt förordningen även skall beräknas det belopp på vilket den allmänna
arbetsgivaravgiften utgår för arbetsgivare. De författningsrum som berörs
i det följande avser bestämmelser i denna förordning.
Avgiftsunderlaget bestäms av riksförsäkringsverket (3 § första stycket)
som också beräknar arbetsgivaravgiften (16 §). Besvär över dessa beslut
kan föras hos försäkringsdomstolen (38 §). Har arbetsgivaravgift påförts
arbetsgivare obehörigen eller med oriktigt belopp kan rättelse under vissa
förutsättningar sökas hos riksförsäkringsverket (36 §).
Om den sammanlagda arbetsgivaravgiften enligt förordningen angående
uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring, in. m., uppgår
till högst 1 000 kr. påförs avgiften i samband med slutlig skatt. Bestämmel
serna i uppbördsförordningen den 5 juni 1953 (nr 272) äger härvid tillämp
ning (17 §). Även den allmänna arbetsgivaravgiften kommer då att under
angivna villkor påföras i samband med slutlig skatt. Talan angående debi
tering och uppbörd av dessa avgifter kan föras hos länsstyrelse, kammar
rätten och regeringsrätten. Från kontrollsynpunkt och även av andra skäl
måste i dessa fall arbetsgivares allmänna arbetsgivaravgift debiteras som
särskild post på skattsedeln.
Om arbetsgivaravgiften inte påförs i samband med slutlig skatt uppbärs
den av riksförsäkringsverket (18 §). Därvid erlägger arbetsgivaren under
utgiftsåret preliminär avgift. Under året näst efter utgiftsåret debiteras
arbetsgivaravgiften som slutlig avgift (19 §). Preliminär avgift motsvarar
i regel den under nästföregående år debiterade slutliga avgiften. Har sådan
avgift inte debiterats, beräknas den preliminära avgiften särskilt. I vissa fall
kan dock uppräkning eller jämkning ske av den preliminära avgiften (20
och 21 §§). Arbetsgivare erlägger under varje år ett belopp som motsvarar
dels den preliminära avgiften för året, dels skillnaden mellan den slutliga
avgift som debiterats under nästföregående år och den preliminära avgift
som erlagts för det utgiftsår som den slutliga avgiften avser (24 §). Riks
försäkringsverket utfärdar räkning på arbetsgivaravgiften och räkningen
översänds till arbetsgivaren senast den 18 januari under det år avgiften
skall erläggas (27 §). Om sammanlagda räkningsbeloppet understiger 300
kr., skall det erläggas senast den 18 februari. I annat fall erläggs beloppet
med en sjättedel senast den 18 i månaderna februari, april, juni, augusti,
oktober och december (25 §). Arbetsgivaravgift som på grund av beslut om
höjt avgiftsunderlag eller ändrad debitering skall erläggas utöver tidigare
Kungl. Maj:ts proposition nr
77
år 1968
15
påförd slutlig avgift påförs som tillkommande avgift (19 §), som betalas en ligt verkets bestämmande senast den 18 i någon eller några av de månader som nyss angavs. Denna avgift får dock inte fördelas till betalning vid mer än sex inbetalningstillfällen (25 §). — Arbetsgivare bär viss uppgiftsskyl- dighet (5 § m. fl.). Riksförsäkringsverket får anmana arbetsgivare att även lämna uppgifter för beräkning eller jämkning av preliminär avgift (22 §). Verket kan också föreskriva att avgift som egentligen skulle betalas enligt bestämmelserna i uppbördsförordningen skall erläggas direkt till verket i den ordning som nu nämnts (17 §).
För arbetsgivare vars arbetsgivaravgift uppbärs av riksförsäkringsverket föreslår jag särskilda regler för uttagande av preliminär allmän arbetsgivar avgift under åren 1969 och 1970. För dessa år kommer nämligen inte sådan avgift att ingå i den debiterade slutliga avgift som enligt förordningen an gående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring, m. m., ligger till grund för fastställandet av den preliminära avgiften. De uppgifter arbetsgivarna lämnar för sjuk- och yrkesskadeförsäkringarna innehåller emellertid de uppgifter som behövs för beräkning av allmän arbetsgivar avgift. Det har vidare inhämtats från riksförsäkringsverket att erforderliga uppgifter kan tas fram utan större omgång. Jag föreslår alltså att den preli minära avgiften såvitt den avser allmän arbetsgivaravgift för åren 1969 och 1970 beräknas särskilt med ledning av arbetsgivaruppgifterna för åren 1967 resp. 1968. Vidare skall enligt min uppfattning samma möjlighet till uppräk ning eller jämkning föreligga som gäller för den allmänna försäkringens arbetsgivaravgifter (20 § sista stycket och 21 § förordningen angående upp börd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring, m. m.).
I fråga om den som åtnjuter inkomst av här i landet driven rörelse eller av här belägen och av den avgiftsskyldige brukad jordbruksfastighet, dvs. i fall där den som åtnjutit inkomsten således själv skall erlägga allmän ar betsgivaravgift (egenavgift), anser jag att förordningen angående beräkning av pensionsgrundande inkomst enligt lagen om allmän försäkring skall äga motsvarande tillämpning i fråga om bestämmande av avgiftsunderlaget. De
författningsrum som berörs i det följande avser bestämmelserna i nämnda förordning.
Vad jag nu föreslagit innebär att lokal skattemyndighet bestämmer under laget för egenavgiften (1 §). Underlaget bestäms med ledning av den avgifts- skyldiges taxering till statlig inkomstskatt. Ändring av taxering eller efter- taxering som kan återverka på underlaget beaktas ex officio av det organ som svarar för beräkning av underlaget. I sistnämnda hänseende bortses dock från avvikelse från tidigare bestämt underlag, om avvikelsen inte upp går till 500 kr. (2 §). Talan över beslut om avgiftsunderlaget kan föras hos riksförsäkringsverket och därefter hos försäkringsdomstolen (11 §).
I fråga om debitering och uppbörd av egenavgift gäller uppbördsförord-
Kungl. Maj. ts proposition nr 77 år 1968
16
Kungi. Maj:ts proposition nr 77 år 1968
ningens regler. Egenavgift kommer således att påföras i samband med slut
lig skatt. Talan mot sådant beslut föres hos länsstyrelsen, kammarrätten
och regeringsrätten. Från kontrollsynpunkt och även av andra skäl måste
egenavgifter beträffande allmän arbetsgivaravgift debiteras som särskild
post på debetsedel som avser slutlig skatt. Det är också av betydelse att all
män arbetsgivaravgift enligt 2 § och enligt 4 § i tidigare omnämnda förslag,
dvs. arbetsgivares allmänna arbetsgivaravgift med anledning av utgivna lö
ner resp. fysisk persons egenavgift, debiteras i två särskilda poster. Såväl
kontrollsynpunkten som avdragsrätten talar härför.
Enligt 27 § 3 mom. uppbördsförordningen gäller f. n. att ränta på kvar-
skatt skall utgå i vissa fall när kvarskatten överstiger 1 000 kr. Beträffande
arbetsgivaravgift till den allmänna försäkringen gäller i detta hänseende att
sådan avgift inte medräknas vid bedömande av om och med vilket belopp
ränta skall utgå. Däremot jämställer uppbördsförordningen egenavgift till
sådan försäkring med skatt vid ränteberäkningen.
I fråga om allmän arbetsgivaravgift som avses i 4 § i den föreslagna för
ordningen, dvs. egenavgift som kommer att debiteras enligt uppbördsför-
ordningens bestämmelser, bör enligt min mening gälla att denna avgift
skall medräknas vid bedömande av om och med vilket belopp ränta skall
utgå på kvarskatt. Jag vill erinra om att möjlighet finns att få befrielse från
sådan ränta om särskilda skäl föreligger.
Ikraftträdandebestämmelser m. m.
Allmän arbetsgivaravgift bör i princip utgå för löner som utges efter den
31 december 1968 och inkomster av tidigare angivet slag som är hänförliga
till tiden efter nämnda dag. För att åtgärder skall kunna vidtas beträffande
den preliminära allmänna arbetsgivaravgiften för arbetsgivare är det emel
lertid nödvändigt att förordningen träder i kraft vid en så tidig tidpunkt
som möjligt.
Som framgått avses att taxering till statlig inkomstskatt skall ligga till
grund för beräkning av egenavgift och att sådan avgift skall påföras i sam
band med slutlig skatt. Möjligheten att använda brutet räkenskapsår kan i
undantagsfall medföra att inkomst av rörelse eller jordbruksfastighet under
de två första månaderna av år 1969 tas upp till beskattning redan vid sam
ma års taxering. Principiellt skulle egenavgift i dessa fall utgå för inkomster
under nämnda månader. Av flera skäl, bl. a. frågans ringa fiskala betydelse
och de administrativa svårigheterna, föreslår jag att egenavgift inte skall
utgå för inkomster som upptas till beskattning vid 1969 års taxering.
Användandet av brutet räkenskapsår kan vidare komma att medföra att
rörelseidkare eller jordbrukare vid 1970 års taxering kommer att beskattas
även för inkomst som intjänats före den 1 januari 1969. Det är givetvis inte
meningen att egenavgift skall utgå för tiden före denna dag. Av denna an
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år t968
17
ledning är det i sådana fall nödvändigt att uppdela inkomsten på en dek hänförlig till tiden före den 1 januari 1969, och övrig del, som blir avgifts- pliktig. Sådan uppdelning bör i flertalet fall kunna ske genom proportione ring, varvid lika stor inkomst beräknas ha influtit under varje månad un der räkenskapsåret.
Såvitt gäller allmän arbetsgivaravgift, som debiteras av riksförsäkrings verket, har jag föreslagit särskilda bestämmelser för uttagande av prelimi när avgift under åren 1969 och 1970. I fråga om preliminär avgift för sådan arbetsgivare som erlägger arbetsgivaravgift enligt uppbördsförordningens bestämmelser och för den som erlägger egenavgift anser jag inte motsva rande regler motiverade. Arbetsgivares avgift är i dessa fall tämligen liten. Även egenavgifterna torde i de allra flesta fall komma att uppgå till förhål landevis små belopp. Därtill kommer att de administrativa svårigheterna att beakta allmän arbetsgivaravgift på debetsedlar för preliminär skatt för åren 1969 och 1970 är stora. Några större betänkligheter mot att underlåta ett sådant beaktande torde inte behöva hysas. Avgifterna, som då kommer till synes först på debetsedeln på slutlig skatt, kommer att påverka relationen mellan preliminär och slutlig skatt för berörda avgiftsskyldiga. Jag har övervägt huruvida detta förhållande borde beaktas på så sätt att vid beräk ning av slutlig skatt enligt 1970 och 1971 års taxeringar de nytillkomna egenavgifterna inte skulle medräknas vid bedömandet av om och med vilket belopp kvarskatteränta skall utgå. Emellertid har det tidigare, exempelvis vid införandet av det s. k. garantibeloppet i stället för fastighetsskatten, inte ansetts föreligga anledning att för en övergångsperiod bortse från viss del av taxerade inkomster till kommunal inkomstskatt. Jag anser att särskilda övergångsbestämmelser inte heller i detta hänseende är påkallade i detta sammanhang.
Jag har inledningsvis påpekat, att det beräknade nettoskattebortfallet ge nom införande av mervärdeskatt i stället för allmän varuskatt uppgår till 740 milj. kr. Jag beräknar att det under år 1969 genom direktdebiteringar kommer att inflyta preliminära arbetsgivaravgifter med 720 milj. kr. Där utöver kan egenavgifterna för år 1969 beräknas till 80 milj. kr. Sistnämnda belopp kommer dock att i allt väsentligt inflyta först efter utgången av år 1969.
Den allmänna arbetsgivaravgiften medför ökade arbetsuppgifter för riks försäkringsverket. Det är inte möjligt att nu beräkna personalbehovet. Ver ket torde dock komma att behöva en viss personalförstärkning. Anslaget till avlöningar kan därför komma att belastas med högre belopp än som beräk nats i statsverkspropositionen.
Beträffande frågan om kostnadsansvaret för den allmänna arbetsgivarav giften vid statsunderstödd verksamhet bör gälla att staten bestrider denna kostnad i de ifall statsbidraget avser verksamhet för vilken statlig löneregle
18
ring gäller och där staten svarar för huvudparten av avlönings- och pen
sionskostnaderna. Statens kostnadsansvar bör avvägas med hänsyn till stats
bidragets omfattning för ifrågavarande verksamhet. Kungl. Maj :t bör in
hämta riksdagens bemyndigande att besluta om erforderliga ändringar i
statsbidragsförfattningarna.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom
proposition föreslår riksdagen att
dels antaga inom finansdepartementet upprättade förslag till
1) förordning om allmän arbetsgivaravgift,
2) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr
870),
3) förordning angående ändrad Igdelse av i § 1 mom. förordningen den
26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt,
4) förordning om ändring i uppbördsförordningen den 5 juni 1953 (nr
272),
dels med godkännande av de riktlinjer för statsbidrag för allmän arbets
givaravgift vid statsunderstödd verksamhet, som förordats i det föregående,
bemyndiga Kungl. Maj :t att besluta om erforderliga ändringar i statsbi
dragsförfattningarna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 77 år 1968
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta
protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
MARCUS BOKTR. STHLM 1968 680169