lagen.nu
Prop. 1969:108

angående godkännande av avtal mellan Sverige och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet

Typ
Proposition
Källa
weburn.kb.se

Knngl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 1

Nr 108

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående godkännande

av avtal mellan Sverige och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet; given Stockholms slott den 9 maj

1969.

Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av hilagda utdrag av statsrådsprotokollen över linans- och utrikesdepartementsärenden för den 25 april 1969 och över finansärenden för denna dag samt med överlämnande av ett den 29 april 1969 undertecknat avtal mellan Sverige och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet, föreslå riksdagen all

dels godkänna avtalet,

dels bifalla det förslag i övrigt, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.

GUSTAF ADOLF

G. E. Sträng

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett mellan Sverige och Liberia ingånget avtal för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet.

Efter ratifikation blir avtalet tillämpligt på inkomst som förvärvats fr. o. m. den 1 januari 1968. Avtalet avses vidare bli tillämpligt på svensk förmögenhetsskatt, som utgår på grund av taxering fr. o. m. år 1969.

1 Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 santl. Nr 108

2 Kiingl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

(Översättning)

CONVENTION AVTAL between Sweden and Liberia for the mellan Sverige och Liberia för undvikande Avoidance of Double Taxation witb Re- av dubbelbeskattning beträffande skatter spect to Taxes on Income and Capital på inkomst och förmögenhet

The Government of the Kingdom Konungariket Sveriges regering of Sweden and the Government of och Republiken Liberias regering the Republic of Liberia, desiring to har, föranledda av önskan att ingå conclude a Convention for the avoid­ ett avtal för undvikande av dubbelance of double taxation with respect beskattning beträffande skatter på to taxes on income and Capital, have inkomst och förmögenhet, överensagreed as follows: kommit om följande bestämmelser:

Artide 1 Artikel 1

Skatter Taxes Covered

1 §. De skatter som avses i detta 1. The taxes which are lite subject avtal är: of this Convention are: a) Beträffande Sverige: (a) In Sweden: 1) Den statliga inkomstskatten, (i) the State income tax, ineluding sjömansskatten och kupongskatten sailors tax and coupon tax; däri inbegripna, 2) bevillningsavgiften för vissa (ii) the tax on public entertainers; offentliga föreställningar, 5) den kommunala inkomstskat(iii) the communal income tax; and ten, samt (iv) the State Capital tax 4) den statliga förmögenhetsskat(hereinafter referred to as “Swe- ten; skatt av sådant slag benämnes i dish tax”). (b) In Liberia, the taxes on in­ det följande »svensk skatt». come and the real proper ty tax im- b) Beträffande Liberia: Inkomstposed by the Liberian Internal Rev- skatter och fastighetsskatt som uttaenue Code or taxes of a substan- ges enligt Liberias skattelag (»Intertially similar character imposed by nal Revenue Code») eller skatter av Liberian legislation to which section i huvudsak likartat slag, vilka utta151 of the Liberian Internal Revenue ges enligt sådan liberianslc lagstiftCode applies (hereinafter referred ning som avses i avdelning 151 av to as “Liberian tax”). nämnda skattelag; skatt av sådant slag benämnes i det följande »liberiansk skatt». 2. This Convention shall also ap- 2 §. Detta avtal tillämpas även på ply to any other taxes of a substan- alla andra skatter av i huvudsak liktially similar character imposed by artat slag, som framdeles uttages i either Contracting State subsecpient endera avtalsslutande staten efter to the date of signature of this Con­ undertecknandet av detta avtal. vention.

Kungl. Maj.ts proposition nr 108 år 1969 3

Artide 2 Artikel 2

General Rules and Definitions Allmänna bestämmelser och definitioner

1. In this Convention, unless llic 1 §. Där icke sammanhanget förcontext otherwise requires: anleder annat, har i detta avtal föl­

jande uttryck nedan angiven bety­

delse:

(a) The term “tax” means Swed- a) Uttrycket »skatt» åsyftar ish tax or Liberian tax, as the con­ svensk skatt eller liberiansk skatt, text requires. alltefter som sammanhanget kräver.

(b) The term “person” comprises b) Uttrycket »person» inbegriper an individual, a Corporation, an en- fysisk person, bolag, annat rättssubtity and any other body of persons. jekt och varje annan sammanslut­

ning av personer.

(c) The term “Corporation” means c) Uttrycket »bolag» åsyftar varje any body corporate or any entity slag av juridisk person eller varje which is treated as a body corpo­ subjekt, som i beskattningshänseenrate for tax purposes. de behandlas såsom juridisk person.

(d) The terms “resident of Swe- d) Uttrycken »person med hemden” and “resident of Liberia” mean, vist i Sverige» och »person med hemrespectively, vist i Liberia» åsyftar

(i) a Swedisli Corporation, and 1) svenskt bolag och varje person, any person other Ihan a Corporation som ej är alt anse såsom bolag och who is resident in Sweden for the som enligt svenska beskattningsregpurposes of Swedish tax; and ler behandlas såsom bosatt i Sveri­

ge, respektive

(ii) a Liberian Corporation, and 2) liberianskt bolag och varje any person other than a Corporation person, som ej är att anse såsom bowho is resident in Liberia for the lag och som enligt liberianska bepurposes of Liberian tax. skattningsregler anses bosatt i Libe­

ria.

A Corporation shall be regarded Ett bolag anses såsom svenskt boas a Swedish Corporation if it is lag, om det bildats eller organiserats created or organized under the laws enligt svensk lag, och såsom liberiof Sweden and as a Liberian Cor­ anskt bolag, om det bildats eller orporation if it is created or organized ganiserats enligt liberiansk lag. under the laws of Liberia.

(e) The terms “enterprise of one e) Uttrycken »företag i en av de of the Contracting States” and “en­ avtalsslutande staterna» och »företag terprise of the other Contracting i den andra avtalsslutande staten» State” mean, respectively, an indus­ åsyftar rörelseidkande företag, som trial or commercial enterprise or un- bedrives av person med hemvist i en dertaking carried on by a resident av de avtalsslutande staterna, resof one of the Contracting States, and pektive rörelseidkande företag, som an industrial or commercial enter­ bedrives av person med hemvist i prise or undertaking carried on hy den andra avtalsslutande staten. a resident of the otlier Contracting State.

2. The term “competent authori- 2 §. Uttrycket »behörig myndigty” means, in the case of Sweden, het» åsyftar för Sveriges vidkomthe Minister of Finance, or liis au- mande finansministern eller hans

4 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 är 1969

thorized representative, and, in the befullmäktigade ombud och för Libecase of Liberia, the Secretary of the rias vidkommande finansministern Treasury, or his authorized represen­ (»the Secretary of the Treasury») tative. eller hans befullmäktigade ombud.

3. In the application of the pro­ 3 §. Då en av de avtalsslutande visions of this Convention by one of staterna tillämpar bestämmelserna i Ihe Contracting States, any term not detta adal anses, såvitt icke samotherwise defined shall, unless the manhanget föranleder annat, varje context otherwise requires, have the däri förekommande uttryck, vars inmeaning which it has under the nebörd icke särskilt angivits, ha den laws of that Contracting State rela- betydelse som uttrycket har enligt ling to the taxes which are the sub- den statens lagstiftning rörande såject of this Convention. dana skatter som omfattas av detta

avtal.

4. Except as provided in Article 4 §. Där icke bestämmelserna i 19, Liberia may tax an individual artikel 19 föranleder annat, äger Liwho is a citizen of Liberia (whether beria beskatta fysisk person som är or not such individual is also a resi­ liberiansk medborgare (vare sig perdent of Sweden) as if the present sonen i fråga samtidigt äger hemvist Convention had not come into effect. i Sverige eller ej) som om detta av­

tal icke gällde.

Article 3 Artikel 3

Permanent establishment Fast driftställe

1. For purposes of this Conven­ 1 §. Vid tillämpningen av detta tion, the term “permanent establish­ avtal förstås med uttrycket »fast ment” means a fixed place of busi- driftställe» en stadigvarande affärsness in which the business of the anordning, där företagets verksamenterprise is wholly or partly carried het helt eller delvis utövas. un.

2. The term “permanent establish­ 2 §. Uttrycket »fast driftställe» ment” shall include especially: innefattar särskilt:

(a) a place of management; a) plats för företagsledning, (b) a brand!; b) filial, (c) an office; c) kontor, (d) a factory; d) fabrik, (e) a workshop; e) verkstad,

(f) a mine, quarry or other place f) gruva, stenbrott eller annan of extraction of natural resources; plats för utnyttjande av naturtill­

gång,

(g) a building site or construction g) plats för byggnads-, anläggor assembly project which exists for nings- eller installationsarbete, som more than six montlis. varar mer än sex månader.

3. The term “permanent establish­ 3 §. Uttrycket »fast driftställe» ment” shall not be deemed to in­ anses icke innefatta: clude:

(a) the use of facilities solely for a) användningen av anordningar, the purpose of storage or display of avsedda uteslutande för lagring eller goods or merchandise belonging to utställning av företaget tillhöriga vathe enterprise; ror,

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 5

(b) the maintenance of a stock b) innehavet av företaget tillhöof goods or merchandise belonging rigt varulager, avsett uteslutande för to the enterprise solely for the pur- lagring eller utställning, pose of storage or display;

(c) the maintenance of a stock c) innehavet av företaget tillhöof goods or merchandise belonging rigt varulager, avsett uteslutande för to the enterprise solely for the pur­ bearbetning eller förädling genom pose of processing by another enter­ annat företags försorg, prise;

(d) the maintenance of a fixed d) innehavet av stadigvarande afplace of business solely for the pur­ färsanordning, avsedd uteslutande pose of purchasing goods or mer­ för inköp av varor eller införskafchandise, or for collecting informa­ fande av upplysningar för företagets tion, for the enterprise; and räkning,

(e) the maintenance of a fixed e) innehavet av stadigvarande afplace of business solely for the pur- färsanordning, avsedd uteslutande pose of advertising, for the supply för att för företagets räkning ombeof information, for scientific re- sörja reklam, meddela upplysningsearch, or for similar activities which ar, bedriva vetenskaplig forskning have a preparatory or auxiliary eller utöva liknande verksamhet, som character, for the enterprise. är av förberedande eller biträdande

art.

4. A person acting in a Contracting 4 §. Person som är verksam i en State on behalf of an enterprise of av de avtalsslutande staterna för ett the other Contracting State — other företag i den andra avtalsslutande than an agent of an independent staten — härunder inbegripes icke status to whom paragraph 5 applies sådan oberoende representant som — shall be deemed to be a perma­ avses i 5 § — behandlas såsom fast nent establishment in the first- driftställe i den förstnämnda staten mentioned Contracting State if such om han person:

(a) Has, and habitually exercises a) innehar och i denna förstnämnin the first-mentioned Contracting da stat regelbundet använder fullState, an authority to conclude con- makt att sluta avtal i företagets tracts in the name of the enterprise; namn, eller or

(b) Has a stock of goods be­ b) innehar ett företaget tillhörigt longing to the enterprise from which varulager, från vilket han regelbunhe regularly fills orders or makes det effektuerar beställningar eller deliveries. verkställer leveranser.

5. An enterprise of one of the 5 §. Ett företag i en av de avtalsContracting States shall not be slutande staterna anses icke ha fast deemed to have a permanent estab­ driftställe i den andra avtalsslutande lishment in the other Contracting staten endast på den grund att föreState merely because it carries on taget uppehåller affärsförbindelser i business in that other Contracting denna andra stat genom förmedling State through a broker, general com- av mäklare, kommissionär eller anmission agent or any other agent of nan oberoende representant, under an independent status, where such förutsättning att dessa personer därpersons are acting in the ordinary vid utövar sin vanliga affärsverkcourse of their business. samhet.

6. The fact that a Corporation G §. Den omständigheten, att ett

■\2 Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 108

6 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

which is a resident of one of the bolag med hemvist i en av de avtalsContracting States Controls or is con- slutande staterna kontrollerar eller trolled by a Corporation which is a kontrolleras av ett bolag med hemresident of the other Contracting vist i den andra avtalsslutande staState, or which carries on business ten eller av ett bolag som uppehålin that other Contracting State ler affärsförbindelser i denna andra (whether through a permanent esta- stat (antingen genom fast driftställe blishment or otherwise), shall not of eller på annat sätt), medför icke i itself constitute either Corporation a och för sig att någotdera bolaget bepermanent establishment of the traktas såsom fast driftställe för det other. andra bolaget. 7. A resident of one of the Con­ 7 §. Person med hemvist i en av tracting States, regularly engaged in de avtalsslutande staterna vilken rethe business of furnishing personal gelbundet utövar verksamhet, som or professional services of others, består i att tillhandahålla tjänster shall be deemed to have a permanent utförda av andra personer i egenskap establishment in the other Contract­ av anställda eller utövare av fritt yrke, anses ha fast driftställe i den ing State if: andra avtalsslutande staten, om (a) Any person whose personal a) person, vars tjänster tillhandaor professional services are being hålles i nämnda verksamhet, vistas furnished by such resident is present i denna andra stat under tidrymd in that other Contracting State for eller tidrymder som under loppet av en period av tolv månader överstiger a period or periods exceeding 90 days during any twelve-month period; or 90 dagar, eller (b) The personal or professional b) de ifrågavarande tjänsterna utservices are performed by public föres av teater- eller filmskådespeentertainers such as stage, motion lare, radio- eller televisionsartister, picture, radio or television artists, musiker, idrottsmän eller liknande musicians and athletes. yrkesutövare. 8. Where a person habitually acts 8 §. Person, som i en av de avtalsin one of the Contracting States as slutande staterna regelbundet bedriselling agent with respect to any ver försäljningsverksamhet avseende agricultural or natural resources jordbruksprodukter eller naturtillwhich are extracted from that Con­ gångar vilka utvunnits i denna avtracting State, the performance of talsslutande stat, anses på grund av such activities shall be deemed to be sådan verksamhet ha fast driftställe a permanent establishment of such i den staten. Denna bestämmelse tillperson in that Contracting State. lämpas dock icke, om This paragraph shall not apply if such agency activities: (a) Are per for med in the ordinary a) nämnda verksamhet ingår såcourse of such person’s business as som ett led i sådan persons vanliga försälj ningsverksamhet och selling agent; and (b) Together with all similar b) verksamheten icke tillsamactivities performed for or on behalf mans med liknande verksamhet, utof related persons (described in Ar­ övad för personer med vilka han tide 6), do not constitute the sub- har sådan intressegemenskap som stantial portion of such agency busi­ avses i artikel 6, utgör den huvudsakliga delen av hans försäljningsness. verlcsamhet.

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 7

Article 4 Artikel 4

Source of Income Inkomstkälla

For purposes of this Convention: Vid tillämpningen av detta avtal

gäller följande:

1. Dividends shall be deemed to 1 §. Utdelning anses utgöra inbe income from sources within a komst från källa i en avtalsslutande Contracting State if they are paid stat, om utdelningen utbetalas från by a Corporation which is a resident bolag med hemvist i denna avtalsof Ihat Contracting State. slutande stat.

2. Interest, pensions and annuities 2 §. Ränta, pension och livränta shall be deemed to be income from anses utgöra inkomst från källa i eu sources within a Contracting State avtalsslutande stat, om utbetalaren when the payer is that Contracting är den avtalsslutande staten själv, State itself, a political subdivision, politisk underavdelning, lokal myna local authority or a resident of dighet eller person med hemvist i that Contracting State. Where, how- denna avtalsslutande stat. Om emelever, the person paying the interest, lertid utbetalaren, vare sig han äger pension or annuity, whether he is a hemvist i en avtalsslutande stat eller resident of a Contracting State or not, ej, har fast driftställe i en avtalssluhas in a Contracting State a perma­ tande stat, samt den förpliktelse på nent establishment in connection grund av vilken utbetalningen gjorts with which the obligation with uppkommit i samband med det fasrespect to which the interest, pen­ ta driftstället och räntan, pensionen sion or annuity is paid was incurred, eller livräntan belastar det fasta and such interest, pension or an­ driftstället, anses sådan ränta, pennuity is home by such permanent sion eller livränta utgöra inkomst establishment, then such interest, från källa i den avtalsslutande stat pension or annuity shall be deemed där det fasta driftstället är beläget. to be income from sources within the Contracting State in which the permanent establishment is situated.

3. Royalties and rentals (other 3 §. Royalty och hyresbelopp than income from real property) (med undantag för ersättning som shall be deemed to be income from utgör inkomst av fastighet) anses sources within a Contracting State utgöra inkomst från källa i en avif paid for the use of, or privilege of talsslutande stat, om de utbetalas using, rights or property within that såsom ersättning för att rättighet Contracting State. eller egendom nyttjas eller får nytt­

jas i denna avtalsslutande stat.

4. Income from real property 4 §. Inkomst av fastighet (vilket fdealt with in Article 11) shall be inkomstslag behandlas i artikel 11) deemed to be income from sources anses härröra från källa i en avtalswithin a Contracting State if the slutande stat, om fastigheten är beproperty is situated in that Contract­ lägen i denna avtalsslutande stat. ing State.

5. Income received by an individu- 5 §. Inkomst, som fysisk person al for his performance of personal or förvärvar genom eget arbete (vare professional services (whether as an sig arbetet utföres på grund av aremployee or in an independent ca- betsanställning eller vid utövande pacity) or income received by a per­ av fritt yrke) eller inkomst, som eu son for furnishing personal or pro- person uppbär såsom ersättning för

8 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

fessional services of its employees or att han tillhandahåller tjänster utothers shall be deemed to be income förda av egna eller andras anställda from sources within a Contracting eller av utövare av fritt yrke, anses State if such services are performed utgöra inkomst från källa i en avin that Contracting State. If such talsslutande stat, om arbetet eller services are performed partly within tjänsterna utföres i denna avtalssluand partly outside the Contracting tande stat. Om arbetet eller de tillState, income from the performance handahållna tjänsterna utföres delvis or furnishing of the services shall inom och delvis utom den avtalsslube deemed to be income from sources tande staten, anses ersättning för arpartly within and partly outside that betet eller tjänsterna utgöra inkomst Contracting State. från källa som är belägen delvis in­

om och delvis utom denna avtals­

slutande stat.

6. Notwithstanding paragraphs 1 6 §. Oberoende av bestämmelserthrough 5, industrial or commercial na i 1—5 §§ anses inkomst av rörelprofits attributable to a permanent se, som är hänförlig till fast driftestablishment which the recipient, ställe som person med hemvist i en being a resident of one of the Con­ av de avtalsslutande staterna har i tracting States, has in the other Con­ den andra avtalsslutande staten, uttracting State, including items of in­ göra inkomst från källa i denna andcome dealt with separately in this ra avtalsslutande stat. Vid tillämpConvention arising from rights or ningen av denna bestämmelse anses property which are effectively con- uttrycket »inkomst av rörelse» innenected with such permanent es­ fatta även inkomstslag, som är särtablishment, shall be deemed to be skilt behandlade i detta avtal, om inincome from sources within such komsten härrör från rättighet eller other Contracting State. egendom som äger verkligt sam­

band med det fasta driftstället.

7. Profits which a resident of one 7 §. Inkomst, som person med of the Contracting States derives hemvist i en av de avtalsslutande from the operation of ships or air- staterna förvärvar genom utövande craft in international traffic shall be av sjöfart eller luftfart i internatiodeemed to be income from sources nell trafik, anses härröra från källa within such Contracting State. i denna avtalsslutande stat.

8. The source of any item of in­ 8 §. Källan för inkomstslag, som come to which the provisions in this icke särskilt behandlas i denna arArtide are not expressly applicable, tikel, bestämmes av vardera avtalsshall be determined by each of the slutande staten enligt dess lagstiftContracting States in accordance ning, om icke annat överenskommes with its own law, unless an agree- enligt artikel 22 § 5. ment is otherwise reached in accordance with paragraph 5 of Artide 22.

Artide 5 Artikel 5

Business Profits Rörelse

1. The profits of an enterprise of 1 §. Inkomst av rörelse, som förone of the Contracting States shall värvas av företag i en av de avtalsbe taxable only in that Contracting slutande staterna, beskattas endast State unless the enterprise carries i denna stat, såvida icke företaget on business in the other Contracting bedriver rörelse i den andra avtals-

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 9

State through a permanent establish- slutande staten från där beläget fast ment situated therein. It the enter- driftställe. Om företaget bedriver röprise carries on business as afore- relse på nyss angivet sätt, får den said, tax may be iniposed in the andra avtalsslutande staten beskatta other Contracting State on the profits företagets inkomst men endast så of the enterprise but only on so stor del därav, som direkt eller inmuch of them as is directly or in- direkt är hänförlig till det fasta directly attributable to that perma­ driftstället. nent establishment.

2. Where an enterprise of one of 2 §. Om företag i en av de avtalsthe Contracting States carries on slutande staterna bedriver rörelse i business in the other Contracting den andra avtalsslutande staten från State through a permanent es­ där beläget fast driftställe, hänföres tablishment situated therein, there till det fasta driftstället den inkomst shall be attributed to that permanent av rörelse, som det kan antagas att establishment the profits which it driftstället skulle ha förvärvat, om might be expected to make if it were det varit ett fristående företag, som a distinct and separate enterprise bedrivit verksamhet av samma eller engaged in the same or similar ac- liknande slag under samma eller liktivities under the same or similar nande villkor och självständigt avconditions and dealing quite inde- slutat affärer med det företag till pendently with the enterprise of vilket driftstället hör. which it is a permanent establishment.

3. In the determination of the 3 §. Vid bestämmandet av inprofits of a permanent establish­ komst, som är hänförlig till det fasment, there shall be allowed as de- ta driftstället, medges avdrag för ductions expenses which are incur- kostnader som uppkommit för det red for the purposes of the perma­ fasta driftställets räkning, härunder nent establishment, including exe- inbegripna kostnader för företagets cutive and general administrative ledning och allmänna förvaltning, expenses so incurred, whether in the vare sig kostnaderna uppkommit i Contracting State in which the per­ den avtalsslutande stat, där det fasmanent establishment is situated or ta driftstället är beläget, eller annorelsewhere, städes.

4. Insofar as it has been custom- 4 §. I den mån inkomst hänförlig ary in one of the Contracting States till fast driftställe brukat bestämmas to determine the profits to be attri­ i någon av de avtalsslutande staterbuted to a permanent establishment na på grundval av en fördelning av on the basis of an apportionment of företagets hela inkomst på de olika the total profits of the enterprise to delarna av företaget, skall bestämits various parts, nothing in para- melserna i 2 § icke hindra att i dengraph 2 of this Article shall preclude na stat den skattepliktiga inkomsten such Contracting State from determi- bestämmes genom ett sådant förfaning the profits to be taxed by such rande. Förfarandet skall dock vara an apportionment as may be custom- sådant att resultatet står i överensary; the method of apportionment stämmelse med de i denna artikel adopted shall, however, be such that angivna principerna. the result shall be in accordance with the principles laid down in this Article.

5. No profits shall be attributable 5 §. Inkomst anses icke hänförlig

10 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

to a permanent establishment by till fast driftställe endast av den anreason of the mere purchase by that ledningen att varor inlcöpes genom permanent establishment of goods or det fasta driftställets försorg. merchandise.

6. For the purpose of the preced- 6 §. Vid tillämpningen av föreing paragraphs, the profits to be gående paragrafer skall inkomst attributed to the permanent es­ hänförlig till det fasta driftstället betablishment shall be determined by stämmas genom samma förfarande the same method year by year un- år från år såvida icke särskilda förless there is good and sufficient hållanden föranleder annat. reason to the contrary.

7. Where profits include items of 7 §. Ingår i rörelseinkomsten inincome which are dealt with separat- komstslag, som behandlas särskilt i ely in other Articles of this Conven- andra artiklar av detta avtal, berötion, then the provisions of those res bestämmelserna i dessa artiklar Articles shall not be affected by the icke av reglerna i förevarande artiprovisions of this Article. kel.

Arlicle 6 Artikel 6

Related Persons Intressegemenskap mellan företag

Where I fall då

(a) an enterprise of one of the a) ett företag i en av de avtalsContracting States participates di- slutande staterna direkt eller indirectly or indirectly in the manage­ rekt deltager i ledningen eller överment, control or Capital of another vakningen av ett annat företag eller enterprise; or äger del i detta företags kapital, el­

ler

(b) the same persons participate b) samma personer direkt eller directly or indirectly in the manage­ indirekt deltager i ledningen eller ment, control or Capital of an enter­ övervakningen av såväl ett företag i prise of one of the Contracting States en av de avtalsslutande staterna som and another enterprise, ett annat företag eller äger del i båda

dessa företags kapital,

and in either case conditions are iakttages följande. Om mellan fömade or imposed between the two retagen i fråga om handel eller andenterprises in their commercial or ra ekonomiska förbindelser avtalas financial relations which differ from eller föreskrives villkor, som avviker those which would be made between från dem som skulle ha avtalats independent enterprises, then any in­ mellan av varandra oberoende förecome which would, but for those tag, får alla inkomster, som utan såconditions, have accrued to one of dana villkor skulle ha tillkommit the enterprises, but, by reason of det ena företaget men som på grund those conditions, have not so ac­ av villkoren i fråga icke tillkommit crued, may by included in the in­ detta företag, inräknas i detta förecome of that enterprise and taxed in tags inkomst och beskattas i enligaccordance with the provisions of het med bestämmelserna i detta avthis Convention. tal.

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 11

Artide 7 Artikel 7

Ships and Aircraft Sjöfart och luftfart

1. Profits which a resident of one 1 §. Inkomst, som person med of the Contracting States derives hemvist i en av de avtalsslutande stafrom the operation of ships or air­ terna förvärvar genom utövande av craft in international traffic shall, sjöfart eller luftfart i internationell except as provided in paragraph 2 of trafik, beskattas endast i denna avthis Article, be taxable only in that talsslutande stat, om icke bestämContracting State. melserna i 2 § av denna artikel för­

anleder annat.

2. It' the effective management of 2 §. Utövas den verkliga ledningsuch resident is situated in the other en för företag, som avses i 1 §, i den Contracting State, such profits may andra avtalsslutande staten, får inalso be taxed in the other Contracting komsten beskattas även i denna andState. ra stat.

Article 8 Artikel 8

Dividends Utdelning

1. Dividends paid by a Corpora­ 1 §. Utdelning från bolag med tion -which is a resident of one of the hemvist i en av de avtalsslutande Contracting States to a resident of staterna till person med hemvist i the other Contracting State may be den andra avtalsslutande staten får taxed in both Contracting States ac- beskattas i vardera staten i enlighet cording to their respective laws. med dess lagstiftning. Den skatt som However, the tax imposed by the uttages i den förstnämnda staten first-mentioned Contracting State får dock icke överstiga: shall not exceed:

(a) 10 % of the gross amount of a) 10 procent av utdelningens the dividends if the recipient is a bruttobelopp, om mottagaren är ett Corporation which, during that part bolag som, under den del av dess of the corporation’s taxable year beskattningsår som föregår dagen which precedes the date of payment för utbetalning av utdelningen och of the dividend and during the whole under det utbetalande bolagets hela of the paying corporation’s prior föregående beskattningsår (om såtaxable year (if any), owns stock of dant finns), äger aktier eller andelar the paying Corporation possessing åt i det utbetalande bolaget motsvaranleast 50 % of the voting power; de minst 50 procent av röstetalet för

aktierna eller andelarna i detta bo­

lag,

(b) In all other cases, 15 % of the b) 15 procent av utdelningens gross amount of the dividends. bruttobelopp i alla övriga fall.

2. The provisions of paragraph 1 2 §. Bestämmelserna i 1 § tillämof this Article shall not apply if the pas icke, om mottagaren av utdelrecipient of the dividends, being a ningen äger hemvist i en av de avresident of one of the Contracting talsslutande staterna och har fast States, has a permanent establish- driftställe i den andra staten samt ment in the other Contracting State den andel av vilken utdelningen i and the holdings by virtue of which fråga härflyter äger verkligt samthe dividends are paid are effectively band med det fasta driftstället. I connected with the permanent estab- sådant fall tillämpas bestämmelser-

12 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

lishment. In such a case, the provi­ na i artikel 5. sions of Article 5 shall apply.

3. Notwithstanding the provisions 3 §. Oberoende av bestämmelserof paragraph 1 of this Article, divi­ na i 1 § av denna artikel är utdeldends paid by a Liberian Corporation ning från liberianskt bolag till to a Swedish Corporation shall be svenskt bolag undantagen från exempt from Swedish tax to the svensk beskattning i den mån utdelextent that the dividends would have ningen enligt svensk lag skulle ha been exempt under Swedish law if varit undantagen från beskattning both corporations had been Swedish om, båda bolagen varit svenska bolag. corporations. This exemption shall Sådan skattebefrielse inträder dock not apply unless the profits out of icke med mindre which the dividends are paid have den vinst, av vilken utdelningen been subjected in Liberia to the nor­ utbetalas, i Liberia har underkastats mal corporate income tax which sedvanlig bolagsskatt som utgår vid applies åt the date of signature of tiden för undertecknandet av detta this Convention or a corporate in­ avtal (eller därmed jämförlig bolagscome tax comparable thereto, or the skatt) eller principal part of the profits of the den huvudsakliga delen av det utCorporation paying the dividends betalande bolagets inkomst direkt arises, directly or indirectly, from eller indirekt härrör från annan business activities other than the verksamhet än förvaltning av värdemanagement of securities and other papper och därmed likartad lös similar movable property and such egendom samt verksamheten bedriactivities are carried on within Libe­ ves i Liberia av det utbetalande boria by the Corporation paying the laget eller av ett bolag, i vilket det dividends or by a Corporation in äger aktier eller andelar motsvaranwhich it owns åt least 25 % of the de minst 25 procent av röstetalet för voting power. samtliga aktier eller andelar.

Article 9 Artikel 9

Interest Ränta

1. Interest derived from sources 1 §. Ränta, som uppbäres från within one of the Contracting States källa i en av de avtalsslutande staby a resident of the other Contract­ terna av person med hemvist i den ing State may be taxed in both Con­ andra avtalsslutande staten, får betracting States. However, the tax skattas i vardera staten. Den skatt imposed by the first-mentioned Con­ som uttages i den förstnämnda statracting State shall not exceed: ten får dock icke överstiga

(a) 15 % of the gross amount of a) 15 procent av räntans bruttosuch interest if the recipient is a belopp, om mottagaren är bank eller bank or other financial institution; annan penninginrättning,

(b) In all other cases, 25 % of the b) 25 procent av räntans bruttogross amount of such interest. belopp i alla övriga fall.

2. The term “interest” as used in 2 §. Uttrycket »ränta» i denna this Article includes interest on artikel innefattar ränta på obligatiobonds, securities, notes, debentures ner, värdepapper, skuldsedlar, deor any other form of indebtedness, bentures och varje annat slags fordwhether or not secured by a mort- ran, vare sig de utfärdats mot säkergage, as well as all other income het i fastighet eller icke, samt all assimilated to income from money annan inkomst, som enligt skatte-

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 13

lent by the taxation law of the Con- lagstiftningen i den avtalsslutande tracting State in which the income stat från vilken räntan härrör jämarises. ställes med inkomst av försträck­

ning.

3. The provisions of paragraph 1 3 §. Bestämmelserna i 1 § tillämshall not apply if the recipient of pas icke, om mottagaren av räntan the interest, being a resident of one äger hemvist i en av de avtalssluof the Contracting States, has a per­ tande staterna och har fast driftmanent establishment in the other ställe i den andra avtalsslutande staContracting State and the indebted- ten samt den fordran av vilken ränness from which the interest arises tan härflyter äger verkligt samband is effectively connected with the per­ med det fasta driftstället. I sådant manent establishment. In such a fall tillämpas bestämmelserna i arcase, the provisions of Article 5 shall tikel 5. apply.

4. Where, owing to a special rela- 4 §. Beträffande sådana fall då tionship between the payer and the särskilda förbindelser mellan utberecipient or between both of them talaren och mottagaren eller mellan and some other person, the amount dem båda och annan person föranof the interest paid, liaving regard to leder att det utbetalade räntebelopllie indebtedness on which it is paid, pet med hänsyn till den skuld, för exceeds the amount which would vilken räntan erlägges, överstiger have been agreed upon by the payer det belopp som skulle ha avtalats and the recipient in the absence of mellan utbetalaren och mottagaren such relationship, the provisions of om sådana förbindelser icke förelethis Article shall apply only to the gat, gäller bestämmelserna i denna last-mentioned amount. In that case, artikel endast för sistnämnda belopp. the excess part of the payments shall I sådana fall beskattas överskjutanremain taxable according to the law de belopp enligt lagstiftningen i varof each Contracting State, due regard

dera avtalsslutande staten med iaktbeing had to the other provisions of

tagande av övriga bestämmelser i this Convention.

detta avtal.

5. Interest received by the govern-

5 §. Ränta, som uppbäres av enment of one of the Contracting

dera avtalsslutande statens regering States, or any agency or any instru-

eller av organ eller myndighet lymentality wholly owned by that

dande under sådan regering eller av government, or received by the Cen­

endera avtalsslutande statens rikstral Bank of either Contracting State,

bank och som icke är underkastad and not subject to tax in that Con­

beskattning i denna stat, är undantracting State, shall be exempt from

tagen från beskattning i den andra tax in the other Contracting State.

avtalsslutande staten.

Article 10 Artikel 10

Royalties Royalty

1. Royalties derived from sources 1 §. Royalty, som uppbäres från within one of the Contracting States källa i en av de avtalsslutande staby a resident of the other Contract­ terna av person med hemvist i den ing State may be taxed in both Con­ andra avtalsslutande staten, får betracting States. However, the tax skattas i vardera staten. Den skatt imposed by the first-mentioned Con- som uttages i den förstnämnda sta-

t3 Bihang till riksdagens protokoll 1969. saml. Nr 108

14 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

tracting State shall not exceed 20 % ten får dock icke överstiga 20 proof the amount of such royalties. cent av royaltybeloppet.

2. In this Artide, the term “royal- 2 §. Med uttrycket »royalty» förty” means any royalty or other stås i denna artikel varje royalty elamount paid as consideration for the ler annat belopp, som utbetalas såuse of, or for the right to use, any som ersättning för nyttjande av elCopyright, patent, design, secret pro­ ler rätt att nyttja upphovsrätt, pacess or formula, trademark, motion tent, mönster, hemlig fabrikationspicture or television film or tape, or metod eller recept, varumärke, kineother like property, but does not in- matografisk film, film eller band för clude any royalty or other amount televisionssändning eller annan likpaid in respect of the operation of a nande egendom. Uttrycket inbegrimine, quarry or forest or of any per däremot icke royalty eller annat other extraction, use or disposition belopp, som utbetalas såsom ersättof agricultural or natural resources ning för nyttjande av gruva, stenwhich is dealt with in Article 11. brott eller skog eller eljest för nytt­

jande av jordbruk eller utvinning av

naturtillgång och som behandlas i

artikel It.

3. The provisions of paragraph 1 3 §. Bestämmelserna i 1 § av denof this Article shall not apply if the na artikel äger icke tillämpning, om recipient of the royalty, being a re­ mottagaren av royaltyn äger hemsident of one of the Contracting vist i en av de avtalsslutande staterStates: na och

(a) Has a permanent establish- a) har fast driftställe i den andra ment in the other Contracting State avtalsslutande staten med vilket den and the right or property giving rise rättighet eller egendom av vilken to the royalty is effectively connect- royaltyn härflyter äger verkligt ed with the permanent establish- samband, eller ment; or

(b) Elects to be treated as having b) väljer att bli behandlad som a permanent establishment in the om han i den andra avtalsslutande other Contracting State with which staten hade fast driftställe med vilthe right or property giving rise to ket den rättighet eller egendom av the royalty is effectively connected. vilken royaltyn härflyter äger verk­

ligt samband.

In either case, the provisions of I nu angivna fall tillämpas beArticle 5 shall apply. stämmelserna i artikel 5.

4. Where, owing to a special re- 4 §. Beträffande sådana fall, då lationship between the payer and särskilda förbindelser mellan utbethe recipient or between hoth of talaren och mottagaren eller mellan them and some other person, the dem båda och annan person föranamount of the royalty paid, having leder att det utbetalade royaltyberegard to the right with respect to loppet med hänsyn till den rätt, för which it is paid, exceeds the amount vilken royaltyn erlägges, överstiger which would have been agreed upon det belopp som skulle ha avtalats by the payer and the recipient in the mellan utbetalaren och mottagaren absence of such relationship, the om sådana förbindelser icke föreleprovisions of this Article shall apply gat, gäller bestämmelserna i denna only to the last-mentioned amount. artikel endast för sistnämnda belopp. In that case, the excess part of the I sådana fall beskattas överskjutanpayments shall remain taxable ac- de belopp enligt lagstiftningen i var-

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 15

cording to the law of each Contract- dera avtalsslutande staten med iakting State, due regard being had to tagande av övriga bestämmelser i the other provisions of this Conven- detta avtal. tion.

Article 11 Artikel 11

Income from Real Property Fastighet

1. Income of whatever nature de- 1 §. Varje slag av inkomst, som rived from real property within one person med hemvist i en av de avof the Contracting States, including talsslutande staterna uppbär från gains from the sale, transfer or ex- fastighet belägen i den andra avtalschange of such property, by a resi­ slutande staten, härunder inbegripet dent of the other Contracting State vinst på grund av försäljning, byte may be taxed in both Contracting eller annan överlåtelse av fastighet, States according to their respective får beskattas i vardera staten i enlaws. lighet med dess lagstiftning.

2. Income from real property shall 2 §. Såsom inkomst av fastighet especially include any royalty or anses särskilt varje royalty eller another amount paid in respect of the nat belopp, som utbetalas såsom eroperation of a mine, quarry or forest sättning för nyttjande av gruva, or of any other extraction, use or stenbrott eller skog eller eljest för disposition of agricultural or natural nyttjande av jordbruk eller utvinresources within such Contracting ning av naturtillgång i sådan avtalsState. slutande stat.

Article 12 Artikel 12

Capital Gains Realisationsvinst

1. Gains from the sale, transfer or 1 §. Vinst på grund av försäljning, exchange of Capital assets (other byte eller annan överlåtelse av förthan income from real property mögenhetstillgång (utom inkomst dealt with in Article 11) shall be av fastighet, vilket inkomstslag betaxable only in the Contracting State handlas i artikel 11) beskattas enof which the person deriving such dast i den avtalsslutande stat, där gains is a resident. den person som förvärvar vinsten

äger hemvist.

2. The provisions of paragraph 1 2 §. Bestämmelserna i 1 § av denof this Article shall not apply if the na artikel tillämpas icke, om den person deriving the gains, being a person som förvärvar vinsten äger resident of one of the Contracting hemvist i en av de avtalsslutande States, has a permanent establish- staterna och har fast driftställe i ment in the other Contracting State den andra avtalsslutande staten samt and the Capital assets from which förmögenhetstillgång, från vilken the gains are derived are effectively vinsten härrör, äger verkligt samconnected with the permanent estab- band med det fasta driftstället. I sålishment. In such a case, the provi­ dant fall tillämpas bestämmelserna sions of Article 5 shall apply. i artikel 5.

16 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

Artide 13 Artikel 13

Personal and Professional Services Enskild tjänst och fritt yrke

1. Subject to tiie provisions of Ar­ 1 §. Där icke bestämmelserna i tides 14, 16 and 17, profits or re- artiklarna 14, 16 och 17 föranlemuneration for personal or profes­ der annat, beskattas inkomst, som sional services derived by an individ- person med hemvist i en av de avual who is a resident of one of the talsslutande staterna förvärvar geContracting States shall be taxable nom personligt arbete (däri inbegrionly in that Contracting State un- pet utövandet av fritt yrke), endast i less the services are performed in denna stat såvida icke arbetet utthe other Contracting State. If the föres i den andra avtalsslutande staservices are so performed, the re- ten. Utföres arbetet i denna andra muneration derived therefrom may stat, får inkomsten beskattas även i also be taxed in that other Con­ den staten. tracting State.

2. Notwithstanding the provisions 2 §. Utan hinder av bestämmelserof paragraph 1 of this Artide, re- na i 1 § av denna artikel beskattas muneration derived by a resident of ersättning, som person med hemvist one of the Contracting States in i en av de avtalsslutande staterna respect of services performed in the uppbär på grund av personligt arother Contracting State shall be bete som utföres i den andra avtaxable only in the first-mentioned talsslutande staten (däri inbegripet Contracting State if: utövandet av fritt yrke), endast i

den förstnämnda staten under för­

utsättning att

(a) The recipient is present in the a) inkomsttagaren vistas i den other Contracting State for a period andra staten under tidrymd eller or periods not exceeding in the tidrymder, som under loppet av en aggregate 183 days during any period av tolv månader sammanlagt twelve-month period; and icke överstiger 183 dagar, och

(b) The remuneration is not paid b) ersättningen icke betalas av by or on behalf of a resident of the eller på uppdrag av person med hemother Contracting State and is not vist i den andra staten eller belastar home by a permanent establishment fast driftställe, som en person har i of any person in the other Con­ denna andra stat. tracting State.

3. The provisions of paragraph 2 3 §. Bestämmelserna i 2 § av denof this Artide shall not apply to the na artikel tillämpas icke på lön eller profits or remuneration of public annan ersättning som uppbäres av entertainers such as stage, motion teater- eller filmskådespelare, radiopicture, radio or television artists, eller televisionsartister, musiker, musicians and athletes. idrottsmän eller liknande yrkesut­

övare.

4. Remuneration derived by an 4 §. Ersättning, vilken uppbäres individual for services performed av fysisk person för arbete ombord aboard ships or aircraft operated by på fartyg eller luftfartyg som använa resident of one of the Contracting des i verksamhet utövad av person States shall be taxable only in that med hemvist i en av de avtalsslutanContracting State. de staterna, beskattas endast i denna

stat.

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 17

Artide 14 Artikel 14

Gouernmental Functions Allmän tjänst

1. Salaries, wages and similar 1 §. Löner och liknande ersättcompensation paid by one of the ningar, vilka utbetalas av en av de Contracting States to a citizen of avtalsslutande staterna till fysisk that Contracting State who is not a person som är medborgare i denna citizen of the other Contracting Sta­ stat utan att samtidigt vara medborte, for services rendered to the first- gare i den andra staten för arbete utmentioned Contracting State in the fört i den förstnämnda statens decharge of governmental functions, tjänst, beskattas endast i denna shall be taxable only in the first- förstnämnda stat. mentioned Contracting State.

2. The provisions of paragraph 1 2 §. Bestämmelserna i 1 § av denof this Article shall not apply to na artikel tillämpas icke på löner wages or similar compensation paid eller liknande ersättningar, vilka utin respect of services rendered in betalas för arbete utfört i samband connection with any trade or busi- med rörelse som bedrivits av någonness carried on by either of the dera staten i förvärvssyfte. Contracting States for purposes of profit.

Article 15 Artikel 15

Pensions and Annuities Pension och livränta

Any pension or annuity of what- Varje slag av pension eller livever nature derived by a resident of ränta, som uppbäres av person med one of the Contracting States from hemvist i en av de avtalsslutande sources within the other Contracting staterna från källa i den andra avState may be taxed in both Con­ talsslutande staten, får beskattas i tracting States. In this Article, the båda staterna. Med uttrycket »penterm “pension” means a periodic sion» förstås i denna artikel periopayment made in consideration of disk utbetalning som utgör ersättservices rendered in the past, or by ning för tidigare utfört arbete eller way of compensation för injuries för liden skada eller som utgår enreceived, or under the provisions of ligt bestämmelser om allmän soa public social security system. The cialförsäkring. Med uttrycket »livterm “annuity” means a stated sum ränta» förstås ett fastställt belopp, payable periodically åt stated times som skall utbetalas periodiskt på during life, or during a specified or fastställda tider under vederböranascertainable period of time, under des livstid eller under annan angian obligation to make the payments ven eller fastställbar tidsperiod och in return för adequate and full con­ som utgår på grund av en förpliksideration in money or money's telse att verkställa dessa utbetalworth. ningar såsom ersättning för däremot

fullt svarande vederlag i penningar

eller penningars värde.

18 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

Artide 16 Artikel 16

Teachers Lärare

An individual who is a resident Fysisk person, som vistas i en av of one of the Contracting States åt de avtalsslutande staterna och vid the beginning of his visit to the början av vistelsen äger hemvist i other Contracting State and who, åt den andra avtalsslutande staten och the invitation of a university, college som på inbjudan av universitet, högor other establishment for higher skola eller annan institution för högeducation or scientific research in re utbildning eller vetenskaplig the other Contracting State, visits forskning i den förstnämnda staten that other Contracting State solely vistas där uteslutande i syfte att befor the purpose of teaching or scien­ driva undervisning eller vetenskaptific research åt such institution for lig forskning vid ifrågavarande instia period not exceeding one year, tution under en tidrymd ej överstishall be exempt from tax in that gande ett år, är befriad från skatt i other State on his remuneration for den förstnämnda staten på den ersuch teaching or research. sättning han uppbär för sådan undervisning eller forskning.

Artide 17 Artikel 17

Students and Trainees Studerande och praktikanter

1. An individual who is a resident 1 §. Fysisk person, som tillfälligt of one of the Contracting States åt vistas i en av de avtalsslutande stathe beginning of his visit to the other terna — och vid början av vistelsen Contracting State and who is tempo- äger hemvist i den andra avtalsslurarily present in the other Contract­ tande staten — uteslutande såsom ing State solely: (a) As a student åt a university, a) studerande vid universitet, college or school in that other Con­ högskola eller skola i den försttracting State; nämnda staten, (b) As abusiness apprentice; or b) affärs- eller hantverkspraktikant, eller (c) As the recipient of a grant, c) innehavare av stipendium, anallowance or award for the primary slag eller annat penningunderstöd purpose of study or research from a avsett huvudsakligen till bidrag för religious, charitable, scientific or bedrivande av studier eller forskning educational organization, och utbetalat från stiftelse eller inrättning med uppgift att främja religiöst, välgörande, vetenskapligt eller uppfostrande ändamål, shall be exempt from tax in that beskattas icke i den förstnämnda other Contracting State in respect staten för belopp, som utbetalas till of remittances from abroad for the honom från utlandet till bestridande purposes of his maintenance, educa­ av hans uppehälle, undervisning eltion or training. ler utbildning. 2. An individual who is a resident 2 §. Fysisk person, som vistas i en av de avtalsslutande staterna — of one of the Contracting States åt och vid början av vistelsen äger the beginning of his visit to the hemvist i den andra avtalsslutande other Contracting State and who is present in the other Contracting staten — uteslutande såsom stude-

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 19

State solely as a student åt a univer- rande vid universitet, högskola elsity, college or school in that other ler skola eller affärs- eller hant- Contracting State or as a business verkspraktikant i den förstnämnda apprentice, sliall be exempt from tax staten, är under en tidrymd icke in that other Contracting State, for överstigande tre på varandra följana period not exceeding three conse- de år, räknat från ankomsten till cutive years from the date of his den staten, befriad i denna stat från arrival in Ihe other Contracting skatt på inkomst av anställning där State, in respect of remuneration under förutsättning att from employment in such other Contracting State, provided that:

(a) The remuneration constitutes a) inkomsten är erforderlig för earnings necessary for his mainten- att bestrida kostnaderna för hans ance and education; and uppehälle och undervisning och

(b) The said remuneration does b) inkomsten i fråga icke under not exceed in any taxable year an något beskattningsår överstiger ett amount corresponding to U.S. $125 belopp motsvarande 125 amerikansper month. ka dollar per månad.

Article 18 Artikel 18

Taxes on Capital Förmögenhet

Wliere taxes on capitai are imposed Om skatt på förmögenhet förehy one or the other or both of the kommer i en av de avtalsslutande Contracting States, the following pro­ staterna eller i båda, tillämpas fölvisions shall apply: jande bestämmelser:

(a) Capital represented by real a) Förmögenhet, som består av property may be taxed in the Con­ fastighet, får beskattas i den avtalstracting State in which such property slutande stat, där fastigheten är beis situated; lägen.

(b) Subject to the provisions of b) Med förbehåll för bestämmelparagraph (a) above, Capital repre­ sen i punkt a) får förmögenhet, besented by assets forming part of the stående av tillgångar som är att business property employed in a per­ hänföra till anläggnings- eller driftmanent establishment of an enter- kapital i ett företags fasta driftstälprise may be taxed in the Contract­ le, beskattas i den avtalsslutande ing State in which the permanent stat, där det fasta driftstället är beestablishment is situated; läget.

(c) Ships and aircraft operated in c) Fartyg och luftfartyg, som aninternational traffic and assets, vändes i internationell trafik, samt other than real property, pertaining tillgång, som är att hänföra till anto the operation of such ships and vändningen av sådana fartyg eller aircraft, shall be taxable only in the luftfartyg och ej utgör fastighet, beContracting State in which the per­ skattas endast i den avtalsslutande son owning such assets is resident; stat, där den person som äger tilland gången i fråga har hemvist.

(d) All other elements of Capital d) Alla andra slag av förmögenof a resident of one of the Contract­ het, som innehaves av person med ing States shall be taxable only in hemvist i en av de avtalsslutande that Contracting State. staterna, beskattas endast i denna

stat.

20 Kungl. Maj. ts proposition nr 108 år 1969

Artide 19 Artikel 19

Relief From Double Taxation Undvikande av dubbelbeskattning

1. Where income from sources 1 §. Om inkomst från källa i eu -within one of the Contracting States av de avtalsslutande staterna eller or Capital situated therein, under the där belägen förmögenhetstillgång laws of that Contracting State and in enligt lagstiftningen i den staten och accordance with the provisions of enligt bestämmelserna i detta avtal this Convention, may be taxed in får beskattas där, skall den andra that Contracting State, the other avtalsslutande staten Contracting State shall allow:

(a) As a eredit against the tax on a) från skatten på inkomsten avthe income, an amount equal to the räkna ett belopp motsvarande den income tax paid in the first-men- inkomstskatt, som erlagts i den tioned Contracting State; förstnämnda staten, och

(b) As a eredit against the tax on b) från skatten på förmögenheten the Capital, an amount equal to the avräkna ett belopp motsvarande den Capital tax paid in the first-men- förmögenhetsskatt, som erlagts i den tioned Contracting State. förstnämnda staten.

The eredit in either case shall not, Avräkningsbeloppet skall emellerhowever, exceed that part of the in­ tid icke i något fall överstiga belopcome tax or capitai tax, respectively, pet av den del av inkomstskatten as computed before the eredit is eller förmögenhetsskatten i denna given, which is appropriate, as the andra stat som utan sådan avräkcase may be, to the income or the ning belöper på den inkomst eller Capital which may be taxed in the förmögenhet som får beskattas i den first-mentioned State. förstnämnda staten.

2. Where a resident of one of the 2 §. Om person med hemvist i en Contracting States derives income or av de avtaisslutande staterna uppbär owns capitai which in accordance inkomst eller innehar förmögenhet, with this Convention shall be taxable som enligt bestämmelserna i detta only in the other Contracting State, avtal skall beskattas endast i den such income or capitai shall be andra avtalsslutande staten, är sådan exempt from tax in the first-men­ inkomst eller förmögenhet undantationed Contracting State; however, gen från skatt i den förstnämnda the graduated rate of tax in the first- staten. Progressiv skatt i denna förstmentioned Contracting State may be nämnda stat får dock beräknas efter calculated as though the income or den skattesats, som skulle ha till- Capital exempted from tax in accord­ lämpats, om sådan inkomst eller förance with this Convention were in- mögenhet som enligt detta avtal är cluded in the amount of the total in­ undantagen från beskattning inräk­

nats i hela inkomsten eller förmöcome or capital.

genheten.

3. In the application of paragraph 3 §. Vid tillämpning av 1 § av 1 of this Artide, where Liberian tax denna artikel skall, då befrielse från has been relieved or reduced for a eller nedsättning av liberiansk skatt limited period of time in accordance meddelats för en bestämd tidsperiod with the 1966 Investment Incentive i enlighet med 1966 års liberianska Code of the Republic of Liberia, the lagstiftning rörande investeringseredit against Swedish tax shall be främjande åtgärder (»1966 Investallowed in an amount equal to the ment Incentive Code»), från svensk

skatt avräknas ett belopp motsva- Liberian tax which would have been

Kungl. Maj.ts proposition nr 108 år 1969 21

appropriate to the income concerned rande den liberianska skatt som it no such relief had been given or skulle ha varit hänförlig till inkomsno snch reduction had been allowed. ten i fråga, om sådan skattebefrielse The competent authorities shall con- eller skattenedsättning ej meddelats. snlt each other in order to deter- De behöriga myndigheterna skall mine whether this provision shall be överlägga med varandra i syfte att altered so as to take into account avgöra, om denna bestämmelse skall new or amended Liberian legislation ändras med hänsyn till ny eller ändon investment incentives. rad liberiansk lagstiftning rörande skattelättnader avsedda att främja investeringar. 4. In the application of paragraph 4 §. Vid tillämpning av 1 § av 1 of this Article, where Liberian tax denna artikel skall, då befrielse från has been relieved or reduced pursu- eller nedsättning av liberiansk skatt ant to Liberian legislation involving meddelats i enlighet med liberiansk an economic development program lagstiftning avseende ekonomiskt utrelated to exploitation of natural vecklingsprogram för utnyttjande av resources, the credit against Swedish naturtillgångar, avräkning från tax shall be allowed in an amount svensk skatt ske med belopp, som as provided in paragraph 3 of this anges i 3 §, under en tidrymd icke Article during a period not exceeding överstigande tio år räknat från den ten taxable years from the later of senare av följande tidpunkter, nämligen a) the date when this Convention a) den tidpunkt då detta avtal has first become effective; or första gången blivit tillämpligt eller b) the date when the relief from b) den tidpunkt då befrielse från or reduction in Liberian tax has eller nedsättning av liberiansk skatt first become effective. första gången blivit tillämplig.

The competent authorities shall De behöriga myndigheterna skall consult each other in order to deter- överlägga med varandra i syfte att mine whether this period of time avgöra om denna tidrymd skall utshall be extended. sträckas.

Article 20 Artikel 20

Undivided Estates Oskiftat dödsbo

Where, under the provisions of Om enligt bestämmelserna i detta this Convention, a resident of one of avtal person med hemvist i en av de the Contracting States is exempt or avtalsslutande staterna är befriad entitled to relief from tax in the från eller berättigad till nedsättning other Contracting State, similar ex- av skatt i den andra avtalsslutande emption or relief shall be applied to staten, tillgodoräknas motsvarande the undivided estates of deceased befrielse eller nedsättning oskiftat persons insofar as one or more of dödsbo i den mån en eller flera av the beneficiaries is a resident of the dödsbodelägarna äger hemvist i den first-mentioned Contracting State. förstnämnda avtalsslutande staten.

22 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

Artide 21 Artikel 21

Nondiscrimination Likställighet mellan skattskgldiga

1. The nationals of one of the Con- 1 §. Medborgare i en av de avtalstracting States shall not be subjected slutande staterna skall icke i den in the other Contracting State to andra avtalsslutande staten bli föreany taxation or any requirement mål för någon beskattning eller nåconnected therewith which is more got därmed sammanhängande skatburdensome than the taxation and tekrav som är mer tyngande än den connected requirements to which beskattning medborgarna i denna nationals of that other Contracting andra avtalsslutande stat under samState in the same circumstances are ma förhållanden är eller kan bli unor may be subj ected. derkastade.

2. The term “nationals” means: 2 §. Uttrycket »medborgare» be­

tyder :

(a) All individuals who are citi- a) alla fysiska personer, som är zens of one of the Contracting medborgare i en av de avtalsslutanStates; and de staterna,

(b) All legal persons, partnerships b) alla juridiska personer och andand associations deriving their sta­ ra sammanslutningar, som bildats tus as such from the law in force in enligt gällande lag i en av de avtalsone of the Contracting States. slutande staterna.

3. The taxation of a permanent 3 §. Beskattning av fast driftstälestablishment which an enterprise of le, som företag i en av de avtalssluone of the Contracting States has in tande staterna har i den andra avthe other Contracting State shall not talsslutande staten, skall i denna be less favourably levied in that other andra stat icke vara mindre fördelContracting State than the taxation aktig än beskattningen av företag i levied on enterprises of that other den andra avtalsslutande staten, vilContracting State carrying on the ket bedriver samma verksamhet. same activities. This paragraph shall Vad nu sagts anses icke medföra not be construed as obliging one of förpliktelse för någon av de avtalsthe Contracting States to grant to slutande staterna att medge persoresidents of the other Contracting ner med hemvist i den andra avtalsState any personal allowances, re­ slutande staten personliga avdrag liefs and reductions for taxation pur­ vid beskattningen, skattebefrielser poses on account of civil status or och skattenedsättningar, som medfamily responsibilities which it ges personer med hemvist i den grants to its own residents. förstnämnda avtalsslutande staten

på grund av civilstånd eller försörj­

ningsplikt mot familj.

4. Enterprises of one of the Con­ 4 §. Företag i en av de avtalsslutracting States, the Capital of which tande staterna, vars kapital helt elis wholly or partly owned or con- ler delvis äges eller kontrolleras, ditrolled, directly or indirectly, by one rekt eller indirekt, av en eller flera or more residents of the other Con­ personer med hemvist i den andra tracting State, shall not be subjected avtalsslutande staten, skall icke i den in the first-mentioned Contracting förstnämnda avtalsslutande staten State to any taxation or any require­ bli föremål för någon beskattning ment connected therewith which is eller något därmed sammanhänganmore burdensome than the taxation de skattekrav, som är mer tyngande and connected requirements to än den beskattning och därmed

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 23

which other similar enterprises of sammanhängande skattekrav, som that first-mentioned Contracting andra liknande företag i denna förstState are or may be subjected. nämnda stat är eller kan bli underkastade. 5. In this Article the term “taxa- 5 §. I denna artikel avser uttrycket tion” means taxes of every kind and »beskattning» skatter av varje slag description. och beskaffenhet.

Article 22 Artikel 22 Consultation and Exchange of Samråd samt utbyte av upplysningar

Information

1. The competent anthorities of 1 §. De behöriga myndigheterna i the Contracting States shall ex- de avtalsslutande staterna skall utchange such information (being in­ byta sådana upplysningar, som enformation which is available under ligt respektive skattelagar står till their respective taxation laws in the dessa myndigheters förfogande unnormal course of administration) as der deras sedvanliga tjänsteutövning is necessary for carrying out the och som är nödvändiga för att tillprovisions of this Convention or for lämpa bestämmelserna i detta avtal, the prevention of fraud or för the för att förebygga bedrägeri och för administration of statutory provi­ att tillämpa gällande föreskrifter rösions in relation to the taxes which rande skatter som avses i detta avtal. are the subject of this Convention. De utbytta upplysningarna skall beAny information so exchanged shall handlas såsom hemliga och får icke be treated as secret and shall not be yppas för andra personer, befattdisclosed to any person other than ningshavare vid domstolar inbegripthose, including a court, concerned na, än dem som handlägger taxewith the assessment and collection ring och uppbörd av sådana skatter of the taxes or the determination of eller avgör besvär i anslutning därappeals in relation thereto. No in­ till. Sådana upplysningar får emelformation shall be exchanged which lertid icke utbytas, vilka skulle röja would disclose any trade, business, handels-, affärs-, industri- eller yrindustrial or professional secret or keshemlighet eller i näringsverksamtrade process, or information the het nyttjat förfaringssätt eller vilkas disciosure of which would be con- överlämnande skulle strida mot alltrary to public policy. männa hänsyn. 2. The competent authorities of 2 §. De behöriga myndigheterna i the Contracting States may pre- de avtalsslutande staterna kan medscribe regulations necessary to carry dela föreskrifter som är erforderliga into effect this Convention within för tillämpningen i respektive stat the respective Contracting States. av detta avtal. 3. The competent authorities of 3 §. De behöriga myndigheterna i Ihe Contracting States may commu- de avtalsslutande staterna kan träda nicate with each other directly for i direkt förbindelse med varandra the purpose of giving effect to the för genomförande av bestämmelserprovisions of this Convention. na i detta avtal. 4. The competent authorities of 4 §. De behöriga myndigheterna i the Contracting States shall keep de båda avtalsslutande staterna skall each other informed of significant hålla varandra underrättade om vikchanges in the tax laws of their tigare ändringar i skattelagstiftningrespective States, and in the event en i respektive stat. Om väsentliga

24 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

of appreciable modifications in such ändringar i denna lagstiftning gelaws, shall consult together to de- nomföres, skall de överlägga med termine whether amendments to this varandra i syfte att avgöra om ändConvention are desirable. ringar i detta avtal är önskvärda.

5. Should any difficulty or doubt 5 §. Uppkommer svårigheter eller arise as to the interpretation or ap- tvivelsmål rörande tolkningen eller plication of this Convention, the tillämpningen av detta avtal, avgör competent authorities of the Con- de behöriga myndigheterna frågan tracting States shall settle the ques- genom ömsesidig överenskommelse. tion by mutnal agreement.

Arlicle 23 Artikel 23

Mutual Agreement Procedure Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse

Where a taxpayer shows proof Kan skattskyldig visa att beskattthat the action of the tax authorities ningsmyndigheterna i endera avtalsof either of the Contracting States slutande staten vidtagit åtgärd, som has resulted, or will result, in taxa- medfört eller kommer att medföra tion contrary to the provisions of en mot bestämmelserna i detta avtal this Convention, he shall be entitled stridande beskattning, kan han göra to present the faets to the competent framställning i saken hos den behöauthority of the Contracting State of riga myndigheten i den stat, där han which he is a resident. Should the äger hemvist. Anses hans begäran claim be upheld, the competent au­ grundad, skall den behöriga myndigthority to which the faets are so het hos vilken framställningen gjorts presented shall undertake to come to vidtaga åtgärder för att träffa överan agreement with the competent enskommelse med den behöriga authority of the other Contracting myndigheten i den andra avtalssluState with a view to avoidance of the tande staten i syfte att undvika såtaxation in question. dan beskattning.

Artide 24 Artikel 24

Entrg Into For ce Ikraftträdande

1. This Convention shall be rali- 1 §. Detta avtal skall ratificeras av 1'ied by the Contracting States in ac- de avtalsslutande staterna i enlighet cordance with their respective con- med vardera statens grundlagar och stitutional and legal requirements. övriga föreskrifter.

2. The instruments of ratification 2 §. Ratifikationshandlingarna shall be exchanged åt Monrovia as skall utväxlas i Monrovia snarast soon as possible. möjligt.

3. Upon exchange of ratifications 3 §. Sedan ratifikationshandlingarthis Convention shall have effeet in na utväxlats, tillämpas avtalet i båda both Contracting States with respect staterna beträffande inkomst, som to income derived on or after the förvärvats den 1 januari 1968 eller first day of January 1968 and, as senare dag, samt, såvitt avser den regards the Swedish State Capital svenska statliga förmögenhetsskattax, in respect of tax which is as- ten, i fråga om skatt som utgår på sessed in or after the year 1969. grund av taxering år 1969 eller sena­

re år.

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 är 1969 25

Article 25 Artikel 25

Termination Upphörande

This Convention shall continue in Detta avtal förblir i kraft utan effect indefinitely hut eilher of the tidsbegränsning, men envar av de Contracting States may, on or before avtalsslutande staterna äger att — the 30th day of June in any calendar senast den 30 juni under något kayear, not earlier than the year 1978, lenderår, dock icke tidigare än år give to the other Contracting State, 1978 — på diplomatisk väg skriftthrough diplomatic channels, written ligen uppsäga avtalet hos den andra notice of termination and, in such avtalsslutande staten. I händelse av event, this Convention shall cease to sådan uppsägning upphör avtalet att be effective in both Contracting gälla i båda staterna beträffande inStates with respect to income derived komst, som förvärvas den 1 januari on or after the first day of January närmast efter det uppsägningen ägde next following the notice of termi­ rum eller senare dag, samt, såvitt avnation and, as regards capitai lax, in ser förmögenhetsskatt, i fråga om respect of tax assessed in or after skatt, som utgår på grund av taxethe second calendar year next follow- ring under andra kalenderåret efter ing that in which such notice is det uppsägningen ägde rum eller segiven. nare år.

IN WITNESS WHEREOF, the un- Till bekräftelse härå har underdersigned being duly authorized tecknade, därtill vederbörligen bethereto have signed this Convention myndigade, undertecknat detta avtal and have affixed thereto their seals. och försett det med sina sigill.

DONE åt Stockholm, this 29th day Som skedde i Stockholm den 29 of April, 1969, in duplicate in the april 1969, i två exemplar på engEnglish language. elska språket.

För the Government of the För Konungariket Sveriges

Kingdom of Sweden regering

Torsten Nilsson Torsten Nilsson

For the Government of the För Republiken Liberias

Republic of Liberia regering

J. Milton Weeks J. Milton Weeks

26 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den

25 april 1969.

Närvarande: Statsministern Erlander, ministern för utrikes ärendena Nilsson, statsråden

Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Erig

Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Geijer, Myrdal, Odhnoff, Wickman,

Moberg, Bengtsson.

Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om godkännande av förslag till avtal mellan Sverige och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet och anför.

Under 1950-talets senare hälft och under 1960-talet har Sverige ingått dubbelbeskattningsavtal med ett flertal utvecklingsländer i Asien och Latinamerika. I förhållande till vissa områden i Afrika och en rad numera självständiga stater där gäller avtalsregleringar som tillkommit genom utvidgning av dubbelbeskattningsavtal med Belgien, Frankrike resp. Storbritannien. Fristående dubbelbeskattningsavtal har slutits med Förenade Arabrepubliken (SFS 1959:22), Marocko (SFS 1961:521) och Tunisien (SFS 1961:493).

Det intresse som från det svenska näringslivets sida visats för investeringar i Afrika har ökat behovet av dubbelbeskattningsavtal med länder i denna del av världen. Även från andra synpunkter är sådana avtal med dessa länder önskvärda. Önskemål om förhandlingar rörande dubbelbeskattningsavtal med Liberia har i skilda sammanhang framförts. Särskilt har de företag, som deltar i internationella projekt för exploatering av naturtillgångar i Liberia, framhållit att en lösning av dubbelbeskattningsfrågan är angelägen.

Sedan kontakt tagits i januari 1966 med liberianska skattemyndigheter förklarade man sig från liberiansk sida vara intresserad av förhandlingar om ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Liberia. Förhandlingar mellan särskilt utsedda delegationer ägde rum i Monrovia den 5—10 februari 1968 samt i Stockholm den 27 maj—den 1 juni, den 4 juni och den 4—6 november 1968. Vid förhandlingarna i november nåddes enighet om ett på engelska språket avfattat förslag till avtal mellan Sverige och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet.

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 27

Avtalsförslaget har, jämte en svensk översättning, remitterats till kammarrätten, som förklarat sig inte ha något att erinra mot det. Avtalsförslaget torde få fogas som bilaga1 till statsrådsprotokollet i detta ärende.

Från liberiansk sida har meddelats, att man är beredd att underteckna avtalsförslaget.

Det ankommer på ministern för utrikes ärendena att göra framställning rörande undertecknande av avtalet. Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t för sin del godkänner det föreliggande förslaget till avtal mellan Sverige och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet.

Vad föredraganden sålunda med instämmande av

statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans

Maj :t Konungen.

Ur protokollet:

Britta Gyllensten

1 Bilagan har uteslutits här. Det vid propositionen fogade avtalet överensstämmer med förslaget utom däri att ratifikationsortens namn införts i art. 24 § 2 samt att, sedan datering och underskrift verkställts, uppgift härom införts.

28 Iiungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

Utdrag av protokollet över utrikesdepartementsärenden, hållet

inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stock­

holms slott den 25 april 1969.

Närvarande: Statsministern Erlander, ministern för utrikes ärendena Nilsson, statsråden Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Geijer, Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson.

Föredragande: Ministern för utrikes ärendena. I enlighet med föredragandens av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemställan behagar Hans Maj:t Konungen uti ärendena l:o)—5:o) fatta det beslut, som vid varje ärende antecknats.

1.

Undertecknande av avtal mellan Sverige och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet

På föredragning av chefen för finansdepartementet har Kungl. Maj :t denna dag godkänt förslag till avtal mellan Sverige och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet. Avtalet, vilket skall ratificeras, skall undertecknas i Stockholm.

Kungl. Maj:t uppdrager åt chefen för utrikesdepartementet att underteckna avtalet.

Ur protokollet:

Britta Gyllensten

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 29

Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den

9 maj 1969.

Närvarande: Statsministern Erlander, statsråden Sträng, Andersson, Kling, Holmqvist,

Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafssson, Geijer,

Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg.

Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om godkännande av avtal mellan Sverige och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet och anför.

Sedan Kungl. Maj :t den 25 april 1969 uppdragit åt chefen för utrikesdepartementet att för Sveriges del underteckna avtalet mellan Sverige och Liberia, har avtalet undertecknats den 29 april 1969.

Utöver vad jag den 25 april 1969 meddelat i ärendet får jag anföra följande.

I Liberia utgår årlig inkomstskatt till staten. Regionala eller kommunala skatter förekommer inte. Ej heller utgår någon allmän förmögenhetsskatt. Fysiska personer med hemvist i Liberia och liberianska medborgare är oinskränkt skattskyldiga för inkomst som förvärvats såväl inom Liberia som utomlands. Personer med hemvist utomlands, som inte är liberianska medborgare, erlägger inkomstskatt — i regel i form av källskatt — för inkomst från inkomstkällor i Liberia. Liberianska bolag är i regel oinskränkt skattskyldiga. Ägs aktiemajoriteten av utländska medborgare eller personer som inte har hemvist i Liberia, är liberianska bolag dock i princip befriade från skatt på bl. a. inkomst som inte har källa i Liberia. Utländska bolag som bedriver verksamhet i Liberia är skattskyldiga för inkomst av denna verksamhet.

Inkomstskatten är progressiv för såväl bolag som fysiska personer och utgår för bolag med skattesatser varierande mellan 5 % (t. o. in. 5 000 dollar) och 45 % (över 1 milj. dollar) samt för fysiska personer i lägsta skiktet (t. o. m. 1 500 dollar) med 2 % och i högsta skiktet (över 100 000 dollar) med 35 % (en liberiansk dollar = en U.S. dollar). Handelsbolag beskattas efter den för fysiska personer gällande skatteskalan. Vid beräkning av skattepliktig inkomst åtnjuter fysisk person och handelsbolag årligt grundavdrag med 1 500 dollar.

30 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

Inkomst av sjöfart som bedrivs med fartyg registrerat i Liberia är — oavsett inkomsttagarens medborgarskap och hemvist — undantagen från skatteplikt, om inte verksamheten består endast av liberiansk kustfart. Även i sistnämnda fall är emellertid inkomsten undantagen från skatteplikt, om verksamheten utövas av utländsk medborgare eller utländskt bolag eller av person med hemvist utanför Liberia.

Källskatt utgår i Liberia på vissa inkomster som har källa där och som förvärvas av person som inte har hemvist i Liberia samt av utländskt handelsbolag och annat utländskt bolag som inte bedriver verksamhet i Liberia. Sådan källskatt tas ut vid utbetalning av ränta, utdelning, royalty, hyresbetalningar och andra ersättningar som har källa i Liberia. Utbetalaren är ansvarig för att skatteavdrag sker och att skatten inbetalas till skattemyndigheterna inom viss tid. Skattesatserna fastställs av finansministern med presidentens godkännande och får inte överstiga vissa i den liberianska skattelagen angivna belopp. Ränta får sålunda inte beskattas efter högre skattesats än 15 % av bruttobeloppet om mottagaren är bank eller annan penninginrättning och 30 % i övriga fall. På utdelning får utgå källskatt med högst 15 % av bruttot, oavsett om mottagaren är bolag eller fysisk person. Den i skattelagen angivna högsta skattesatsen för royalty, hyresbetalningar och andra ersättningar uppgår till 30 % av bruttobeloppet. Undantagna från skatteplikt enligt skattelagen är bl. a. ränta på tillgodohavande i liberiansk bank och inkomst som fritas från beskattning enligt gällande lagstiftning om investeringsfrämjande åtgärder eller på grund av bestämmelse i koncessionsavtal, dvs. avtal som liberianska staten ingår med den som avser att genomföra särskilda investeringsprojekt i Liberia. Om mottagare av inkomst som omfattas av skattelagen så önskar, kan han under förutsättning av de liberianska skattemyndigheternas medgivande och på deras villkor välja att beskattas för nettoinkomst i stället för att påföras källskatt på inkomstens bruttobelopp.

Som jag nyss antytt innehåller liberiansk skattelag bestämmelser om skattelindringar i syfte att främja investeringar i Liberia, s. k. »tax incentives». Enligt särskild lagstiftning medges sådana skattelindringar under de första fem till tio åren av ett företags verksamhet. Vid sidan av denna lagstiftning har liberianska regeringen möjlighet att i koncessionsavtal medge skattelindringar för enskilda investeringsprojekt. Denna möjlighet att i koncessionsavtal ta in föreskrifter om beskattning, som ersätter reglerna i gällande lagstiftning, tillkommer liberianska regeringen på grund av en särskild bestämmelse i inkomstskattelagen.

I övrigt kan följande nämnas beträffande beskattningen i Liberia. Utlänning får inte äga mark i Liberia men väl byggnad. En särskild fastighetsskatt — i princip beräknad på taxeringsvärde — utgår för sådan byggnad. Även ersättning som uppbärs för nyttjande av byggnad är under­

Kungl. Mcij.ts proposition nr 108 år 1969 31

kastad särskild skatt. Realisationsvinster beskattas ej särskilt utan medräknas i inkomst som är underkastad inkomstskatt.

De av OECD rekommenderade reglerna för bilaterala skatteavtal har stått som mönster vid utformningen av bestämmelserna i det nu undertecknade dubbelbeskattningsavtalet med Liberia. Liksom i flertalet avtal med andra utvecklingsländer har i avtalet med Liberia dock intagits bestämmelser som avviker från OECD-reglerna i väsentliga hänseenden. Dessa avvikelser betingas huvudsakligen av den brist på jämvikt i fråga om inkomst- och kapitalströmmar som gäller i förhållandet mellan Sverige och Liberia. Särskilt har man från liberiansk sida varit angelägen att tillgodose sitt intresse av att inkomster som härrör från exploatering av Liberias naturtillgångar i största möjliga utsträckning stannar inom landet. Dessa förhållanden har kommit till uttryck i synnerhet i bestämmelserna om fast driftställe i art. 3 samt utdelning, ränta och royalty i art. 8—10 liksom i de särskilda reglerna om avräkning av liberiansk skatt i art. 19 §§ 3 och 4.

Angående det huvudsakliga innehållet i avtalet får jag anföra följande.

I art. 1 anges de skatter som omfattas av avtalet. Av särskilt intresse är att bland de liberianska skatterna intagits skatter vilka tas ut enligt lagstiftning som avses i avdelning 151 i Liberias skattelag. Avdelning 151 innehåller de regler angående beskattningen av företag med vilka liberianska regeringen ingått sådana koncessionsavtal som jag tidigare berört. Hänvisningen i förevarande avtal till denna avdelning har tillkommit på liberianskt initiativ för att tillförsäkra liberianska regeringen rätt att i koncessionsavtal överenskomma om beskattningsregler som avviker från avtalets bestämmelser. Överenskommelse i koncessionsavtal kan innebära större lättnader i liberiansk beskattning än dubbelbeskattningsavtalet föreskriver men kan också i vissa fall ge möjlighet att ta ut högre liberiansk skatt än som medges enligt dubbelbeskattningsavtalet. För svenskt vidkommande innebär detta dock inte att man åtagit sig att i sistnämnda fall medge skattenedsättning eller skattebefrielse i vidare mån än avtalet föreskriver. Även om liberianska regeringen i koncessionsavtal föreskriver t. ex. att källskatt på ränta till mottagare i Sverige skall utgå efter högre skattesats än vad som gäller enligt art. 9 i avtalet, är man sålunda från svensk sida inte skyldig att medge skatteavräkning enligt art. 19 med högre belopp än som får tas ut enligt art. 9.

Art. 2 innehåller, förutom definitioner av vissa uttryck som begagnas i avtalet, en bestämmelse i § 4 som ger Liberia rätt att beskatta sina egna medborgare även om vederbörande har hemvist i Sverige. Om i sådant fall dubbelbeskattning uppkommer, skall denna undanröjas genom avräkning av den svenska skatten från liberiansk skatt enligt art. 19, om inkomsten har källa i Sverige. Bestämmelsen får ses mot bakgrunden av den interna

32 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

liberianska lagstiftningen om beskattning av liberianska medborgare. Liknande förbehåll för beskattning av egna medborgare gäller enligt art. XIV (a) i det svensk-amerikanska dubbelbeskattningsavtalet (SFS 1965: 38).

Begreppet fast driftställe, som är definierat i art. 3, har i detta avtal liksom i avtal med vissa andra utvecklingsländer erhållit en i förhållande till OECD:s regler utvidgad omfattning. Av särskilt intresse är i detta sammanhang art. 3 §§ 7 och 8. I § 7 anges vissa situationer då t. ex. ett företag i en av staterna, som tillhandahåller tjänster som utförs av andra personer, skall anses ha fast driftställe i den andra staten. § 7 a) äger tillämpning på exempelvis ett svenskt konsultföretag vars anställda utför uppdrag i Liberia. Om sådan anställd vistas i Liberia mer än 90 dagar under en tolvmånadersperiod, anses företaget ha fast driftställe i Liberia och beskattas följaktligen där enligt bestämmelserna om rörelsebeskattning i art. 5 i avtalet för inkomst, som är hänförlig till detta fasta driftställe. § 7 1)) rör beskattningen av personer som ägnar sig åt »uthyrning» av artister. Liknande bestämmelser finns i avtalen med Japan (SFS 1965:918) och Singapore (prop. 1968: 148). Bestämmelserna i art. 3 § 8 innebär, att företag som säljer naturtillgångar skall anses ha fast driftställe i den stat där tillgångarna utvunnits om försäljningen skett där, såvida inte sådana omständigheter föreligger som anges i § 8 a) och b). Bestämmelsen har tillkommit på liberianskt initiativ och avser, som jag tidigare antytt, att tillförsäkra Liberia rätt att beskatta provisionsinkomster som uppkommit genom försäljning av liberianska naturtillgångar.

Art. 4 innehåller bestämmelser som avser att fastställa var vissa inkomstslag anses ha sin källa i avtalets mening. Bestämmelserna har betydelse för tillämpning av avräkningsreglerna i art. 19.

Art. 5—17 upptar regler om beskattningen av särskilda inkomstslag.

Enligt art. 5 får inkomst av rörelse beskattas i den stat där rörelsen bedrivs från fast driftställe. Undantag från denna regel gäller dock enligt art. 7 i fråga om inkomst av sjöfart och luftfart i internationell trafik. Sådan inkomst beskattas enligt huvudregeln i art. 7 § 1 i den stat där inkomsttagaren har hemvist. Om den verkliga ledningen för sjöfarts- eller luftfartsföretaget utövas i den andra staten, får dock inkomsten beskattas även i denna andra stat (art. 7 § 2). Bestämmelserna i art. 4 § 7 om källan för sådan inkomst medför alt i sistnämnda fall den stat där den verkliga ledningen finns skall medge avräkning enligt art. 19 för hemviststatens skatt.

Art. 6 innehåller regler rörande omräkning av inkomst av rörelse vid obehörig vinstöverflyttning till utlandet, exempelvis i förhållandet mellan moderföretag i den ena staten och dotterföretag i den andra staten. Bestämmelserna får för Sveriges del betydelse vid tillämpningen av 43 § 1 mom. kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370; senaste lydelse av 43 § 1 mom. se 1965: 573).

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 33

Beskattningen av vitdelning regleras i art. 8. Enligt art. 8 § 1 får utdelning beskattas i båda staterna men skatten i källstaten, dvs. den stat där det utdelande bolaget har hemvist, får inte överstiga 10 % av utdelningens bruttobelopp om mottagaren är ett bolag med visst minsta andelsinnehav i* det utdelande bolaget och 15 % av bruttobeloppet i övriga fall. Begränsning av källstatens beskattningsrätt gäller dock inte om utdelningen är hänförlig till fast driftställe som mottagaren har i källstaten (art. 8 § 2). För skatt, som erlagts i källstaten, erhåller utdelningsmottagaren kompensation vid beskattningen i hemlandet i form av avräkning enligt art. 19 § 1. För utdelningsnvottagare med hemvist i Sverige kan, som jag skall återkomma till senare, skatteavräkning medges enligt art. 19 §§ 3 och 4 även om liberiansk skatt på utdelningen inte utgått. I fråga om utdelning från liberianslvt bolag till svenskt bolag gäller, som ett undantag från reglerna om skatteavräkning, enligt art. 8 § 3 att sådan utdelning är fri från svensk skatt om de förutsättningar som anges i denna paragraf är uppfyllda. Denna bestämmelse om skattefrihet har till syfte att undvika kedjebeskattning av bolagsvinst och ansluter till de regler om befrielse från skattskyldighet som gäller beträffande utdelning mellan svenska bolag enligt 54 § kommunalskattelagen (senaste lydelse av 54 § se 1967: 748) och 7 § förordningen den 26 juli 1947 (nr 576) om statlig inkomstskatt.

Art. 9 innehåller bestämmelser om räntebeskattning. Ränta får liksom utdelning beskattas i båda staterna. Källstatens beskattningsrätt är emellertid begränsad till 15 % av räntans bruttobelopp om långivaren är bank eller annan penninginrättning och till 25 % av bruttobeloppet i övriga fall. Reglerna om begränsning av källstatens beskattningsrätt tillämpas inte om räntan utgör avkastning på kapital som investerats i fast driftställe i källstaten (art. 9 § 3). Om räntemottagaren är den ena statens regering, regeringen underlydande organ eller denna stats riksbank, får enligt art. 9 § 5 skatt inte uttas i den andra staten, under förutsättning att den förstnämnda staten inte tar ut någon skatt. De regler om skatteavräkning i art. 19 §§ 1, 3 och 4 som jag berört i samband med redogörelsen för utdelningsbeskattningen äger motsvarande tillämpning beträffande ränta.

Enligt art. 10 § 1 får royalty beskattas i båda staterna men källstatens skatt får inte överstiga 20 % av royaltybeloppet. Denna regel om källstatens rätt att ta ut en sålunda begränsad skatt på bruttobeloppet kompletteras av en bestämmelse i art. 10 § 3 b), som ger mottagaren möjlighet att välja att i skattehänseende behandlas som om han hade fast driftställe i denna stat. Bestämmelsen innebär att royaltymottagaren kan, om han så önskar, bli beskattad för royaltyns nettobelopp efter den skatteskala som gäller för beskattning av inkomst och således få avdrag för kostnader som är hänförliga till den rättighet för vilken royaltyn utgår. Om royaltyn har verkligt samband med fast driftställe, som betalningsmottagaren har i källstaten, gäller liksom i fråga om utdelning och ränta ingen begränsning av källsta-

34 Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

tens beskattningsrätt /art. 10 § 3 a)/. Kompensation i mottagarens hemviststat för källstatens skatt sker enligt art. 19 § 1. De särskilda bestämmelserna i art. 19 §§ 3 och 4 om avräkning i Sverige även när skatt inte tagits ut i "Liberia gäller även i fråga om royalty.

Art. 11 föreskriver, att inkomst av fastighet får beskattas i båda staterna. Enligt uttrycklig föreskrift gäller detta också vinst vid försäljning, byte eller annan överlåtelse av fastighet. För skatt som erlagts i den stat där fastigheten ligger sker skatteavräkning i inkomsttagarens hemviststat enligt art. 19 § 1. Art. 19 §§ 3 och 4 kan tillämpas i förekommande fall.

Beskattning av realisationsvinst i andra fall än vid överlåtelse av fastighet behandlas i art. 12. Som huvudregel gäller att beskattningen skall ske endast i inkomsttagarens hemviststat. Vinst som uppkommer vid avyttring av tillgång i fast driftställe får dock beskattas i den stat där driftstället ligger.

Inkomst av enskild tjänst och fritt yrke beskattas i regel enligt art. 13. Beskattning sker i allmänhet endast i inkomsttagarens hemviststat. Om arbetet utförs i den andra staten, får inkomsten dock enligt art. 13 § 1 beskattas där. Inkomst av arbete, som utförs under kortvarig vistelse i denna andra stat, högst 183 dagar under en tolvmånadersperiod, beskattas likväl i hemviststaten under de förutsättningar som anges i art. 13 § 2. Artister och idrottsmän beskattas i allmänhet i den stat där arbetet utförs (art. 13 § 3). Inkomst av anställning ombord på fartyg eller luftfartyg beskattas enligt art. 13 § 4 endast i den stat där rederiet eller luftfartsföretaget har hemvist.

Statlig lön beskattas i allmänhet endast i den stat som utbetalar ersättningen (art. 14 § 1). Om mottagaren av ersättningen inte är medborgare i utbetalarstaten eller är medborgare i båda staterna, tillämpas dock bestämmelserna i art. 13. Motsvarande gäller i fall som avses i art. 14 § 2.

Art. 15 innehåller bestämmelser om beskattning av pension och livränta. Sådana inkomstslag får beskattas i båda staterna. Vid beskattning i hemviststaten sker skatteavräkning enligt art. 19. Uttrycket »pension» avser såväl statlig som enskild pension samt periodisk utbetalning som utgår enligt bestämmelser om allmän socialförsäkring.

Art. 16 och 17 upptar specialregler om viss skattefrihet för inkomster som uppbärs vid undervisnings- eller forskningsverksamhet, praktikanttjänstgöring m. m. Bestämmelser av liknande innehåll återfinns i ett flertal svenska dubbelbeskattningsavtal. Syftet med bestämmelserna är att underlätta utbyte av lärare, forskare, studenter och praktikanter mellan de båda staterna.

Beskattningen av förmögenhetstillgångar behandlas i art. 18. Bestämmelserna har f. n. betydelse endast för svensk beskattning, eftersom allmän förmögenhetsskatt inte utgår i Liberia.

I art. 19 § 1 föreskrivs avräkning av skatt (credit of tax) som huvudmetod för undvikande av dubbelbeskattning. Denna metod innebär för svenskt vidkommande att skattskyldig med hemvist i Sverige skall taxeras

Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969 35

i vanlig ordning även för inkomst som enligt avtalet får beskattas i Liberia. Från den svenska skatten på den sammanlagda inkomsten avräknas den inkomstskatt som den skattskyldige erlagt i Liberia enligt bestämmelserna i avtalet. Det skattebelopp som skall avräknas får dock inte i något fall överstiga den svenska skatt som belöper på inkomsten från Liberia. Med avvikelse från credit of tax-förfarandet gäller enligt art. 19 § 2 att inkomst eller förmögenhet, som enligt bestämmelse i avtalet skall beskattas endast i källstaten, skall vara undantagen från skatt i inkomsttagarens hemviststat. Denna bestämmelse är tillämplig beträffande inkomst av anställning i statlig tjänst i de fall beskattningsrätten förbehålls utbetalar staten enligt art. 14. Som framgått av redogörelsen för beskattning av aktieutdelning gäller vidare undantag från credit of tax-förfarandet i vissa fall beträffande utdelning som svenskt bolag uppbär från liberianskt bolag.

Som jag tidigare nämnt gäller enligt art. 19 §§ 3 och 4, att avräkning från svensk skatt i vissa fall skall ske även om liberiansk skatt inte uttagits (s. k. »matching credit»). Detta är fallet om nedsättning av eller befrielse från liberiansk skatt meddelats enligt gällande liberiansk lagstiftning om investeringsfrämjande åtgärder (art. 19 § 3) eller på grund av liberiansk lagstiftning avseende ekonomiskt utvecklingsprogram för utnyttjande av naturtillgångar (art. 19 § 4). Avräkningsbeloppet skall, med den begränsning som framgår av art. 19 § 1 sista stycket, motsvara den liberianska skatt som skulle ha utgått om skattenedsättning eller skattebefrielse inte meddelats. Det svenska åtagandet enligt art. 19 § 3 är inte uttryckligen begränsat i tiden. Med hänsyn till att tidsgränser finns inskrivna i den gällande liberianska lagstiftningen och till att överläggningar skall ske om ny lagstiftning införs eller om ändringar vidtas i den lagstiftning som gäller f. n. är bestämmelsen dock i praktiken tidsmässigt begränsad. Uttrycket »liberiansk lagstiftning avseende ekonomiskt utvecklingsprogram för utnyttjande av naturtillgångar» i art. 19 § 4 avser de koncessionsavtal som ingås av liberianska regeringen i samband med särskilda investeringsprojekt. I koncessionsavtal kan, som jag tidigare påpekat, tas in regler om beskattning som träder i stället för skattelagstiftningens bestämmelser. Om i sådant avtal föreskrivs skattelättnad, har Sverige enligt art. 19 § 4 åtagit sig att under en tidrymd av tio år medge avräkning vid beskattningen för den liberianska skatt som skulle ha utgått, om skattelättnad inte åtnjutits. Tioårstiden räknas från den senare av följande två tidpunkter, nämligen antingen den tidpunkt då avtalet första gången blir tillämpligt, dvs. den 1 januari 1968, eller den tidpunkt då koncessionsavtalet första gången blir tillämpligt. Detta innebär för redan existerande koncessionsavtal, att avräkning i förekommande fall skall medges t. o. m. den 31 december 1977. Det bör dock observeras, att art. 19 § 4 sista stycket ger de behöriga avtalsmyndigheterna möjlighet att överenskomma om utsträckning av den i avtalet fastställda tioårsperioden.

I princip överensstämmer bestämmelserna i art. 19 §§ 3 och 4 med åta­

3G Kungl. Maj:ts proposition nr 108 år 1969

ganden som gjorts från svensk sida i tidigare ingångna dubbelbeskattningsavtal med utvecklingsländer (se t. ex. avtalet med Brasilien, SFS 1967: 163).

Art. 20 innehåller bestämmelser om inkomst som dödsbodelägare uppbär av oskiftat dödsbo. Dödsbo skall erhålla samma avtalsenliga behandling som dödsbodelägare varit berättigad till, om han uppburit inkomsten direkt.

Art. 21—23 innehåller regler rörande likställighet mellan skattskyldiga, samråd och utbyte av upplysningar samt förfarandet vid ömsesidig överenskommelse om avtalets tillämpning.

Det ankommer på de båda staternas behöriga avtalsmyndigheter att träffa överenskommelse om förfarandet vid nedsättning av skatt i källstaten på utdelning, ränta och royalty enligt bestämmelserna i art. 8—10.

Enligt art. 24 skall avtalet ratificeras. Sedan ratifikationshandlingarna utväxlats blir avtalet tillämpligt beträffande skatt på inkomst som förvärvats fr. o. m. den 1 januari 1968 och i fråga om svensk statlig förmögenhetsskatt som utgår på grund av taxering år 1969 eller senare år.

Art. 25 innehåller regler om uppsägning av avtalet.

Sammanfattningsvis får jag anföra följande. Avtalet med Liberia utgör ett led i strävandena från svensk sida att uppnå en reglering av dubbelbeskattningsfrågor med utvecklingsländer genom bilaterala avtal. Med hänsyn till de svenska intressen som finns i Liberia har det varit angeläget att i förhållande till detta land undanröja det hinder för en utveckling av ekonomiska och kulturella förbindelser som dubbelbeskattning utgör. Avtalet har i stor utsträckning kunnat baseras på de av OECD rekommenderade reglerna för bilaterala dubbelbeskattningsavtal. Den bristande jämbördigheten mellan de båda staterna i fråga om ekonomisk utveckling och den stora betydelse de liberianska naturtillgångarna har för landets ekonomi har dock medfört, att de reciprocitetssynpunkter som ligger bakom OECDreglerna i vissa väsentliga avseenden, som jag tidigare redovisat, inte kunnat göras gällande i förhållande till Liberia. Detta har särskilt kommit till uttryck i de bestämmelser som behandlar utformningen av begreppet fast driftställe, källstatens rätt att ta ut skatt på utdelning, ränta och royalty samt genom de regler som avser skatteavräkning i Sverige för liberianslc skatt som nedsatts för att främja investeringar i Liberia. Avtalet i dessa delar får dock anses utgöra en skälig kompromiss mellan de båda staternas skatteanspråk. Jag anser, att avtalet — som i övrigt bygger på ömsesidiga åtaganden — innebär en tillfredsställande lösning av hithörande beskattningsfrågor.

Under åberopande av det nu anförda och vad jag anfört i ärendet den 25 april 1969 samt under framhållande att ärendet bör prövas av riksdagen under innevarande vårsession hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att

dels godkänna det den 29 april 1969 undertecknade avtalet mellan Sverige

Kanyl. Muj.ts proposition nr 108 år 1969 37

och Liberia för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet,

dels bemyndiga Kungi. Maj :t att, i den mån det fordras med anledning av avtalet, meddela föreskrifter om ändring i taxeringar, som rör statliga eller kommunala skatter, och i andra åtgärder varigenom sådana skatter påförts.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med in­

stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt

förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen

skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till

detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Britta Gyllensten

MARCUS BOKTR. 5THLM 1969 690235