Prop. 1969:144
('med förslag till lag om avdrag vid inkomsttaxering för bidrag till Oljeprospektering aktiebolag, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 1H år 1969
1
Nr 144
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
avdrag vid inkomsttaxering för bidrag till Oljeprospektering aktiebolag, m. m.; given Stockholms slott den 24 oktober 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till
1) lag om avdrag vid inkomsttaxeringen för bidrag till Oljeprospekte- ring aktiebolag, m. in.,
2) lag om avdrag vid inkomsttaxeringen för förlust på aktie i aktie bolaget Atomenergi.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro,
enligt Dess nådiga beslut:
BERTIL
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att skattskyldig som bidrar till täckande av kostnaderna i Oljeprospektering AB:s verksamhet skall ha rätt till avdrag vid inkomsttaxeringen för dessa bidrag och att bidragen skall beskattas hos Oljeprospektering AB. Rätten till avdrag föreslås omfatta även tillskott av medel för Oljeprospektering AB:s verksamhet i form av aktiekapital, lån o. d. i den händelse förlust uppkommer i samband med bolagets upp lösning.
Vidare föreslås att skattskyldig som överlåtit aktie i AB Atomenergi till staten utan vederlag skall ha rätt till avdrag vid inkomsttaxeringen för för lust på aktien.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 144
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 1H år 1969
Förslag
till
Lag
om avdrag vid inkomsttaxeringen för bidrag till Oljeprospektering
aktiebolag, m. m.
Härigenom förordnas som följer.
1
§
Bidrag, som lämnas till Oljeprospektering aktiebolag för att täcka kost
nader i detta bolags verksamhet, utgör avdragsgill kostnad vid beräkning en
ligt kommunalskattelagen (1928:370) och förordningen (1947:576) om
statlig inkomstskatt av nettointäkt av den förvärvskälla, som utgör givarens
huvudsakliga verksamhet. Detsamma gäller förlust som i samband med bo
lagets upplösning må uppkomma för aktieägare i bolaget eller annan skatt
skyldig, som står i koncernförhållande till aktieägare enligt 221 § lagen
(1944: 705) om aktiebolag, på grund av att medel tillskjutits bolaget i form
av aktiekapital, lån e. d.
2
§
Bidrag som avses i 1 § utgör skattepliktig intäkt för Oljeprospektering
aktiebolag för det beskattningsår då det kommit bolaget till godo.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad
uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
Kungl. Maj:ts proposition nr
144
år 1969
3
Förslag
till
Lag
om avdrag vid inkomsttaxeringen för förlust på aktie i
aktiebolaget Atomenergi
Härigenom förordnas som följer.
Skattskyldig som under beskattningsår, för vilket taxering till statlig
och kommunal inkomstskatt i första instans sker år 1970 eller 1971, till
staten utan vederlag överlåter aktie i aktiebolaget Atomenergi har rätt att
vid taxeringen erhålla avdrag för förlust
på aktien med belopp motsvarande
hans kostnad för anskaffning av aktien i den mån avdrag för anskaffnings
kostnaden icke erhållits tidigare. Förlusten är att anse som kostnad i den
förvärvskälla, som utgör överlåtarens huvudsakliga verksamhet.
Denna lag träder kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad
uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr
744
år 1969
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
2b oktober 1969.
Närvarande:
Statsministern
Palme , statsråden
Sträng, Lange, Holmqvist, Aspling,
Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Geijer, Myrdal, Odhnoff, Moberg,
Bengtsson, Norling, Löfberg, Lidbom, Carlsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter ge
mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om rätt till av
drag vid inkomsttaxeringen för vissa tillskott till täckande av kostnaderna
i Oljeprospektering aktiebolags verksamhet, m. m., och anför.
Kungl. Maj :t har i proposition till 1968 års riksdag framlagt förslag om
bildande av ett bolag för oljeprospektering. I propositionen förutsattes att
statens vattenfallsverk och Luossavaara-Kiirunavaara AB (LKAB) skulle
ingå i det planerade bolaget tillsammans med andra intresserade företag.
Förslaget bifölls av riksdagen, varvid Kungl. Maj :t samtidigt bemyndigades
låta vattenfallsverket ta i anspråk 2,5 milj. kr. av investeringsanslaget Kraft
stationer m. m. för teckning av aktier i bolaget (prop. 1968: 51, SU 86, rskr
204).
Bakgrunden till förslaget är i huvudsak följande. I slutet av 1950-talet på
träffades stora naturgasfyndigheter i Nederländerna och en intensifierad olje-
och naturgasprospektering inleddes på kontinentalsockeln i Nordsjön och i
länderna kring Nordsjön och Östersjön. Därmed aktualiserades frågan om
nya liknande undersökningar i Sverige. Intresset riktade sig mot vissa de
lar av Skåne och kontinentalsockeln i Östersjön. Vissa översiktliga flygmag
netiska undersökningar, seismiska mätningar och oljegeologiska arbeten vi
sade att fortsatta prospekteringsinsatser var motiverade. Enligt geologiska
undersökningens bedömning skulle kostnaden för en ingående planmässig
utforskning av de i första hand intressanta områdena — Skåne och havs
området därutanför samt Östersjön söder och öster om Gotland -—- uppgå
till 150 ä 200 milj. kr.
Planerna på en omfattande gemensam prospekteringsinsats har efter över
läggningar mellan vattenfallsverket, LKAB och enskilda intressenter lett
till att ett särskilt aktiebolag, Oljeprospektering AB, bildats för att efter
söka och utvinna olje- och naturgasfyndigheter samt bedriva därmed för
enlig verksamhet. Av bolagets aktiekapital på 5 milj. kr. har vattenfalls-
Kungl. Maj:ts proposition nr 144 år 1969
5
verket och LKAB tecknat 25 % vardera. Återstoden har tecknats av AGA
AB, Allmänna Svenska elektriska AB, Boliden AB, Fosfatbolaget AB, Koo
perativa förbundet, Nordstjernans rederi AB, Nynäs-Petroleum AB, Olje-
konsumenterna-OK ekonomisk förening, Sydsvenska kraft AB, Trafik AB
Grängesberg-Oxelösund och Voxnans kraft AB.
Det nya bolaget har av Kungl. Maj :t meddelats undersökningskoncession
för samtliga i sammanhanget intressanta områden. Koncessionstiden utgör
åtta år med skyldighet för bolaget att utföra arbeten för sammanlagt 100
milj. kr. under de första fem åren. Arbetsskyldigheten för nästföljande tre
år kan av Kungl. Maj :t fastställas på sådant sätt att den totala kostnaden
för de åtta åren högst uppgår till 150 milj. kr. De medel som behövs för
bolagets genomförande av arbetsskyldigheten avses komma att tillskjutas
av delägarna i förhållande till deras aktieinnehav.
I prop. 1968: 51 påpekades att bolagsdelägarnas rätt till avdrag vid inkomst
taxeringen för kostnaderna i det nya bolagets verksamhet torde vara oklar
samt att avdragsrätten borde regleras genom särskild lagstiftning för all
säkerställa att alla delägare skulle behandlas lika. Jag avser nu att när
mare beröra dessa bidrags behandling i beskattningshänseende samt fram
lägga förslag om särskild lagstiftning härom.
Aktieägarna kan bidra till kostnaderna för det nya bolaget genom aktie
kapital, lån eller — sedan bolaget bildats — genom koncernbidrag eller lik
nande driftkostnadsbidrag.
För vad som insätts i form av aktiekapital eller anskaffas genom lån
kan enligt gällande bestämmelser avdrag inte erhållas omedelbart vid in
komsttaxeringen. Däremot kan under vissa omständigheter avdrag erhållas
på ett senare stadium, om det visar sig att det nybildade bolagets exploate
ring misslyckats och förlust konstateras. Såvitt avser avdrag för förlust
på aktier fordras härvid bl. a. att aktieägaren innehar aktierna i det nya
bolaget som ett led i organisationen av sin verksamhet (organisationsaktier).
I fråga om förlust på fordran gentemot det nya bolaget är avdragsrätten li
kaledes beroende av att samband föreligger mellan aktieägarens verksamhet
och bolagets verksamhet.
För bidrag till kostnader i det nya bolaget genom koncernbidrag kan av
drag enligt gällande praxis ges endast om det kan visas att bidraget utgjort
en direkt omkostnad i det utgivande företagets egen rörelse. Som framgått
är emellertid avsikten att de medel det nya bolaget behöver för sin verksamhet
i regel skall tillskjutas av aktieägarna i förhållande till deras aktieinnehav.
Vad nu anförts kan komma att medföra att bidragen för vissa aktieägare
bedöms som aktieägartillskott som inte är avdragsgillt och för andra som
avdragsgill omkostnad.
Jag vill i detta sammanhang också påpeka, att de nya regler om avdrag
för direkta koncernbidrag oberoende av bidragets omkostnadskaraktär som
år 1965 infördes i 43 § 3 mom. kommunalskattelagen (1928: 370) inte äger
6
tillämpning i detta sammanhang. Dessa regler förutsätter nämligen att det
bidragsgivande bolaget äger mer än 9/10 av aktierna i det mottagande bola-
get.
Det nu anförda torde visa att aktieägarna i det nya bolaget inte kan
vara säkra på att behandlas lika i beskattningshänseende i fråga om bidrag
till bolaget. Den prospektering som skall ske genom det nybildade bolaget
anser jag emellertid fylla ett särskilt samhällsnyttigt ändamål. Med hän
syn härtill bör enligt min mening aktieägare eller denne närstående bolag —
oavsett huruvida något samband finns mellan bidragsgivande bolagets verk
samhet och mottagande bolagets verksamhet — medges avdragsrätt för di
rekta bidrag till täckande av kostnaderna i det nya bolagets verksamhet.
Samma skäl talar även för att aktieägarna medges avdrag för förlust av in
betalt aktiekapital eller på fordran e. d. som kan uppkomma i samband med
det nya bolagets upplösning. Sådan avdragsrätt för förlust på grund av ford
ran bör även tillkomma aktiebolag i koncernförhållande till aktieägaren.
För det nya bolaget kommer enligt gällande rättspraxis driftkostnaderna
att bli avdragsgilla under förutsättning att bolaget kan anses bedriva rörelse
och redovisar vinst. Om vinst inte redovisas med belopp som svarar åtmin
stone mot driftkostnaderna kan genom förordningen (1960: 63) om rätt till
förlustutjämning vid taxering för inkomst det outnyttjade avdraget för drift
kostnader användas för kvittning mot överskott inom sex år från förlust
året. Den omständigheten att aktieägarna i det nya bolaget medges avdrag
för direkta bidrag till det nya bolagets verksamhet bör enligt min mening
leda till att bidragen skall anses som skattepliktig intäkt för det mottagan
de bolaget. Då bidragen som angetts är avsedda att täcka kostnader för
bolagets verksamhet, som bl. a. avser att eftersöka och utvinna olje- och
naturgasfyndigheter, bör bidragen självfallet redovisas som intäkt av rö
relse. Bolaget erhåller härigenom möjlighet att åtminstone i huvudsak dra
av sina faktiska driftkostnader redan under de första åren verksamheten
bedrivs.
Den avdragsrätt och skattskyldighet som jag behandlat här berör endast
en mycket begränsad krets av skattskyldiga. Erforderliga författningsbe
stämmelser bör därför enligt min mening sammanföras i en särskild lag och
således inte leda till någon ändring i kommunalskattelagen eller förord
ningen (1947: 576) om statlig inkomstskatt.
Jag tar i det följande upp en fråga om avdrag vid inkomsttaxeringen för
förlust som uppkommit på aktie i AB Atomenergi.
1 prop. 1969: 101 har Kungl. Maj :t bl. a. anmält fråga om överföring till
staten av den enskilda aktieminoriteten i Atomenergi. Aktiekapitalet i bola
get, 14 milj. kr., har till fyra sjundedelar tillskjutits av staten. Av den redo
görelse som lämnats i prop. 1969: 101 av chefen för industridepartementet
framgår att s. k. B-aktier, motsvarande tre sjundedelar av aktiekapitalet, vid
skilda tidpunkter tecknats av sammanlagt ett 70-tal enskilda intressenter,
Kungl. Maj:ts proposition nr
144
år 1969
7
däribland vissa industri- och kraftföretag, försäkringsbolag, kommuner
m. fl. Frågan om statens öveitagande av B-aktierna i Atomenergi har aktua
liserats till följd av att bolaget fått ändrade axixetsuppgifter. I propositionen
anmäldes att en preliminär överenskommelse förelåg, enligt vilken B-ak
tierna avsågs överlåtas till staten utan vederlag. Vid behandlingen av propo
sitionen har eiinran inte gjorts i anledning av vad sålunda anmälts (SU
99, rskr 245).
Jag har inhämtat att samtliga B-aktier i bolaget numera har inlevererats
till statskontorets fondbyrå. Som förutsatts i den preliminära överenskom
melsen har någon särskild ersättning för aktierna inte utgått. Den förlust
som de enskilda aktieägarna lidit uppgår således till vad varje aktieägare
givit vid aktiernas anskaffning.
Som angetts i det föregående fordras enligt rådande praxis för att en
konstaterad förlust på aktier skall beaktas vid inkomsttaxeringen att aktie
innehavet haft sin grund i ett samband mellan aktieägarens rörelse och det
ägda företagets verksamhet, såsom t. ex. ett organisationsföxdiållande. Om
detta är fallet, medges avdrag för förlusten vid inkomstberäkningen. Till
läggas bör i detta sammanhang att bl. a. i fråga om försäkringsrörelse räk
nas tillgång i form av aktier i regel som varor i rörelsen vid beskattningen.
En förlust på aktie är i sådant fall alltid avdragsgill som driftförlust i
rörelsen.
Det sagda innebär att — bortsett från de delägare som är försäkrings
bolag — aktieägarnas rätt att dra av förlust på aktierna i Atomenergi är
beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. Beträffande flera aktie
ägare kan antas att sådant samband i rörelsen saknats som i praxis förut
sätts för avdragsrätt. Med hänsyn till att de enskilda aktieförvärven i Atom
energi tillgodosett ett beaktansvärt allmänt intresse är det emellertid enligt
min mening inte motiverat att upprätthålla en skillnad olika aktieägare
emellan i fråga om avdrag för den förlust som uppkommit på aktierna.
Jag föreslår därför att de enskilda aktieägarna i Atomenergi medges en rätt
till avdrag vid inkomsttaxeringen för förlust på aktierna som är oberoende
av om särskilt samband har funnits mellan aktieägarens rörelse och Atom
energi. Bestämmelser härom bör upptas i särskild lag och bör tillämpas vid
taxering åren 1970 och 1971.
Under hänvisning till vad jag sålunda anfört hemställer jag, att Kungl.
Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdeparte
mentet upprättade förslag till
1) lag om avdrag vid inkomsttaxeringen för bidrag till Oljeprospektering
aktiebolag, m. in.,
2) lag om avdrag vid inkomsttaxeringen för förlust på aktie i aktiebolaget
Atomenergi.
Kungl. Maj:ts proposition nr 1H år 1969
8
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj:t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta
protokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 1H år 1969
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
MARCUS BOKTR. STHLM 1969 690554