Prop. 1969:155
('med förslag till kungö\xad relse om ändring i förordningen (1940: 910) angåen\xad de yrkesmässig automobiltrafik m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr i55 år 1969
1
Nr 155
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till kungö
relse om ändring i förordningen (1940: 910) angåen de yrkesmässig automobiltrafik m. m.; given Stock holms slott den 30 oktober 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över kommunikationsärenden för denna dag,
dels inhämta riksdagens yttrande över härvid fogade förslag till kungö relse om ändring i förordningen (1940:910) angående yrkesmässig auto mobiltrafik m. m.,
dels föreslå riksdagen att bifalla det förslag i övrigt, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
Bengt Norling
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås ändring av bl. a. 19 § förordningen angående yr kesmässig automobiltrafik m. m. Kommun avses därmed få särskild rätt att överta tillstånd till linjetrafik med buss. Enligt förslaget skall trafik tillstånd kunna återkallas och i stället meddelas kommunen när den gör sannolikt att trafikförsörjningen i orten eller bygden främjas om trafiken utövas av kommunen. Bifalls kommunens ansökan är kommunen skyldig att på begäran av den förre tillståndshavaren lösa in tillgångar som an vänts i rörelsen eller i vissa fall rörelsen som sådan. Frågan om villkoren vid inlösen skall avgöras av en särskild värderingsnämnd, gemensam för hela landet. Samma rätt att överta trafiktillstånd skall tillkomma lands tingskommun, kommunalförbund och kommunalt trafikföretag. En motsva rande företrädesrätt skall gälla vid nyetablering.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 155
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
Förslag
till
Kungörelse
om ändring i förordningen (1940: 910) angående yrkesmässig automobil-
trafik m. m.
Härigenom förordnas, att 8, 12 och 19 §§, 33
ordningen (1940: 910) angående yrkesmässig
ha nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
8
Över ansökan om tillstånd till lin
jetrafik skall länsstyrelse ej mindre
höra vederbörande polismyndighet
samt trafikföretag och sammanslut
ningar av utövare av yrkesmässig
automobiltrafik, som beröras av den
ifrågasatta trafiken, än även, om för
hållandena därtill föranleda, på
lämpligt sätt lämna vederbörande
vägförvaltning, kommuner och and
ra, som ärendet kan angå, tillfälle
att yttra sig. Avser ansökningen rätt
till linj etrafik med omnibus uteslu
tande inom viss stad eller inom stad
med dess närmaste omgivning, skall
dylikt tillfälle alltid beredas veder
börande kommunala förvaltnings
myndighet i staden.
Över ansökan om tillstånd som —
4 mom. samt 44 § för-
automobiltrafik m. m. skall
(Föreslagen lydelse)
Över ansökan om tillstånd till lin
jetrafik skall länsstyrelse ej mindre
höra vederbörande polismyndighet
samt trafikföretag och sammanslut
ningar av utövare av yrkesmässig
automobiltrafik, som beröras av den
ifrågasatta trafiken, än även, om för
hållandena därtill föranleda, på
lämpligt sätt lämna vederbörande
vägförvaltning, kommuner och and
ra, som ärendet kan angå, tillfälle
att yttra sig. Avser ansökningen rätt
till linjetrafik med omnibus, skall
dylikt tillfälle alltid beredas veder
börande kommunala förvaltnings
myndighet.
— ifrågasatta trafiken.
12 §.2
Trafiktillstånd må meddelas endast------------—■ -------övrigt lämplig.
Prövning av------- ---------------- och returgods.
Trafiktillstånd må meddelas al
lenast den, som med hänsyn till er
farenhet och vederhäftighet samt
andra på frågan inverkande omstän
digheter befinnes lämplig såsom ut
övare av yrkesmässig trafik. Där fle
ra sökande finnas, må tidpunkten
för ansökans ingivande icke vara av-
1 Senaste lydelse 1967: 324.
2 Senaste lydelse 1965: 910.
Trafiktillstånd må meddelas al
lenast den, som med hänsyn till er
farenhet och vederhäftighet samt
andra på frågan inverkande omstän
digheter befinnes lämplig såsom ut
övare av yrkesmässig trafik. Där fle
ra sökande finnas, må tidpunkten
för ansökans ingivande icke vara av-
Kungl. Maj.ts proposition nr 155 år 1969
(Nuvarande lydelse)
görande för företräde dem emellan. Avser ansökan tillstånd till linjetra fik, som kan komma att konkurrera med annan redan utövad linjetrafik eller med järnvägs-, spårvägs- eller sjötrafik skall, därest tillstånd an ses böra meddelas och förhållande na icke till annat föranleda, tillstån det lämnas utövaren av dylik trafik, därest denne ansökt därom och be- finnes lämplig.
Tillståndet skall-------Tillstånd att medtaga Tillstånd att för-------
(Föreslagen lydelse)
görande för företräde dem emellan. Avser ansökan tillstånd till linjetra fik, som kan komma att konkurrera med annan redan utövad linjetrafik eller med järnvägs-, spårvägs- eller sjötrafik skall, därest tillstånd an ses böra meddelas och förhållande na icke till annat föranleda, tillstån det lämnas utövaren av dylik trafik, därest denne ansökt därom och be- finnes lämplig. Om kommun, lands tingskommun eller kommunalt tra fikföretag söker tillstånd till linje trafik med omnibus och gör sanno likt, att trafikförsörjningen inom or ten eller bygden främjas, om ansök ningen bifalles, äger kommunen, landstingskommunen eller företaget företräde framför annan sökande. samtrafikens bedrivande.
------- 29 §§. 27 §.
19 §.
Trafiktillstånd kan av myndighet,^ 1 mom. Trafiktillstånd kan av som meddelat tillståndet, återkallas * myndighet, som meddelat tillståndet, eller för viss tid indragas vid svåra eller upprepade överträdelser av be stämmelserna i denna förordning, vid underlåtenhet att begagna till ståndet ävensom när med hänsyn till trafikens ändamålsenliga ord nande eller eljest synnerlig anledning därtill förekommer. Har innehavare av trafiktillstånd gjort sig skyldig till förfarande eller försummelse, som kan föranleda återkallelse eller indragning av tillståndet, och kan det antagas, att han skall låta rätta sig utan sådan åtgärd, må varning i stället meddelas. Sådan varning må ej överklagas.
lj
Bihang till riksdagens protokoll 1969.
återkallas eller för viss tid indragas vid svåra eller upprepade överträ delser av bestämmelserna i denna förordning, vid underlåtenhet att be gagna tillståndet ävensom när tillståndshavaren eljest väsentligt åsido satt sina skyldigheter såvitt angår trafikens anordnande eller handhavande. Har innehavare av trafiktill stånd gjort sig skyldig till förfaran de eller försummelse, som kan för anleda återkallelse eller indragning av tillståndet, och kan det antagas, att han skall låta rätta sig utan så dan åtgärd, må varning i stället med delas. Sådan varning må ej överkla gas.
2 mom. Göres i samband med ansökan om trafiktillstånd fram ställning om återkallelse av tillstånd till trafik som ansökningen omfat tar, får återkallelse ske, när med hänsyn till trafikens ändamålsenliga ordnande synnerlig anledning före-
saml. Nr 155
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
(Nuvarande lydelse)
Vad i 15 § är stadgat skall äga
motsvarande tillämpning i fråga om
beslut om återkallelse eller indrag
ning av trafiktillstånd. Dylika beslut
ävensom beslut om varning skola
genom myndighetens försorg del
givas den, som avses med beslutet.
(Föreslagen lydelse)
kommer därtill. Är sökanden kom
mun, landstingskommun eller kom
munalt trafikföretag och avser an
sökningen Unjetrafilc med omnibus,
skall återkallelse ske, när sökanden
gör sannolikt, att trafikförsörjning
en inom orten eller bygden främjas,
om trafiken utövas av sökanden.
Fråga om återkallelse enligt förs
ta stycket prövas av den myndighet
som har att pröva ansökningen om
trafiktillstånd.
återkallas tillstånd enligt första
stycket, är ny tillståndshavare, på
begäran av den vars tillstånd åter
kallats, skyldig att inlösa den rörel
se som bedrivits med stöd av det
återkallade tillståndet eller, om åter-
kallelsen rör endast viss del av rö
relse, de tillgångar som använts i
den delen. Framställning om inlösen
skall göras skriftligen hos tillstånds-
myndigheten inom två månader från
det beslutet om återkallelse och nytt
trafiktillstånd vunnit laga kraft el
ler, om besvär anförts, beslutet bli
vit slutligen fastställt. Framställ
ningen prövas i den ordning och en
ligt de grunder Konungen bestäm
mer.
Enas parterna i frågan om inlösen,
skall överenskommelsen ingivas till
tillståndsmyndigheten och behandlas
som en framställning enligt tredje
stycket.
3 in o in. Vad i 15 § är stadgat
skall äga motsvarande tillämpning i
fråga om beslut om återkallelse eller
indragning av trafiktillstånd. Dylika
beslut ävensom beslut om varning
skola genom myndighetens försorg
delgivas den, som avses med beslutet.
33 §.
4 mom. Tillstånd må-------------dem emellan.
Tillstånd skall-------------------------------- prövas nödiga.
Vad i 14 §, 15 §, 23 § 2 mom. och Vad i 14 §, 15 §, 23 § 2 mom. och
29 § är stadgat i fråga om linjetrafik 29 § är stadgat i fråga om linjetrafik
ävensom vad i 16 §, 17 §, 18 § 1 ävensom vad i 16 §, 17 §, 18 § 1
mom. samt 19 och 31 §§ är föreskri- inom., 19 § 1 och 3 mom. samt 31 §
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
5
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
vet skall äga motsvarande tillämp- är föreskrivet skall äga motsvaranning å transportförmedling.
de tillämpning å transportförmed ling.
Talan mot —-------------------Beslut, som —- -— --------------Beslut om------------------------
44 §.i
- annorlunda förordnas. - beslutets dag. - erhållit del.
I beslut, som innefattar återkal lelse av trafiktillstånd enligt 19 § 2 mom. samt nytt trafiktillstånd, skall angivas viss tidpunkt från vil ken återkallelsen och det nya till ståndet skola gälla. Tillståndsmyndigheten får på begäran av part änd ra tidigare fastställd tidpunkt.
Denna kungörelse träder i kraft den 1 januari 1970.
1 Senaste lydelse 1967: 324.
6
Kiingl. Maj.ts proposition nr 155 år 1969
Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet inför
Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i
statsrådet på Stockholms slott den 30 oktober 1969.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, LIolmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson,
Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg,
Lidbom, Carlsson.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Norling, anmäler
efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om sär
skild rätt för kommun att överta tillstånd till linjetrafik med buss, m. m.,
och anför.
Inledning
Enligt 19 § förordningen (1940: 910) angående yrkesmässig automobil-
trafik m. m. (YTF) får återkallelse eller indragning för viss tid av trafik
tillstånd ske vid svåra eller upprepade överträdelser av bestämmelserna i
förordningen, vid underlåtenhet att begagna tillståndet eller när med hän
syn till trafikens ändamålsenliga ordnande eller eljest synnerlig anledning
föreligger till det.
Med anledning av två likalydande motioner (I: 85 och II: 122) har 1968
års riksdag hos Kungl. Maj :t hemställt om ett förtydligande av bestämmel
serna om återkallelse av trafiktillstånd. Förtydligandet borde syfta till att ge
myndigheterna tillgång till ett medel att kunna hävda det allmännas anspråk
på ändamålsenlighet i fråga om den yrkesmässiga linjetrafikens ordnande,
när en omreglering av trafiken framstår som angelägen från allmän syn
punkt (3LU 1968: 61, rskr 337).
Inom kommunikationsdepartementet har upprättats en promemoria
(Stencil Iv 1969: 12) angående ökade möjligheter för kommun att i vissa fall
bedriva yrkesmässig trafik med buss. I promemorian föreslås dels att till
stånd till linjetrafik med buss skall kunna överföras på kommun, om kom
munen gör sannolikt att trafikförsörjningen i bygden eller orten därigenom
kan ordnas mera ändamålsenligt, dels att kommunen i så fall skall kunna
förpliktas lösa in fordon och annan egendom som använts i den förre till-
ståndshavarens trafikrörelse.
Yttranden över promemorian har efter remiss avgetts av hovrätten för
Västra Sverige, postverket, statens järnvägar (SJ), ombudsmannen för nä-
ringsfrihetsfrågor (NO), kommerskollegium, länsstyrelserna i Stockholms,
Malmöhus, Älvsborgs, Jämtlands och Västerbottens län, Svenska kommun
förbundet, Svenska busstrafikförbundet, Svenska lokaltrafikföreningen, Nä
ringslivets trafikdelegation, Landsorganisationen i Sverige (LO), Tjänste
männens centralorganisation (TCO) och Biltrafikens arbetsgivareförbund.
Av lokaltrafikföreningens medlemmar har — förutom SJ som låtit till för
eningens yttrande foga kopia av sitt eget remissyttrande — GDG Biltrafik
AB (GDG), Aktiebolaget Linjebuss, Södertälje Omnibus AB, AB Eskilstuna
Omnibustrafik och AB G. Lundborgs Omnibustrafik reserverat sig mot för
eningens yttrande och till det fogat särskilda yttranden.
Länsstyrelsen i Stockholms län bär avlämnat yttranden från trafiknämn
den i Stockholm, kommunalförbundet för Stockholms stads och läns regio
nala frågor (KSL) som bifogat yttranden från AB Storstockholms lokaltrafik
(SL), Stockholms handelskammare och Stockholms busstrafikförening.
Länsstyrelserna i Malmöhus, Jämtlands och Västerbottens län har avläm
nat yttranden från bl. a. regionala busstrafikföreningar, kommuner, polis
myndigheter och handelskammare.
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
7
Gällande rätt
Yrkesmässig trafik är enligt 1 § YTF sådan trafik, i vilken automobil
jämte förare mot ersättning tillhandahålls allmänheten för person- eller
godsbefordran. Den yrkesmässiga trafiken uppdelas i linjetrafik och beställ-
ningstrafik (4 §). Förutsättning för rätt att bedriva yrkesmässig trafik är
enligt 5 § att vederbörligt tillstånd, s. k. trafiktillstånd, meddelats. Till
stånd att bedriva linjetrafik eller beställningstrafilc med buss meddelas av
länsstyrelsen i det län, där trafiken skall äga rum resp. stationsort för be-
ställningstrafiken skall förläggas. Skall linjetrafik bedrivas på vägsträcka,
som är belägen i mer än ett län, eller mellan ox-ter inom skilda län, med
delas tillståndet av länsstyrelsen i det län, där längsta delen av vägsträc
kan är belägen.
Förfarandet i samband med ansökan om trafiktillstånd regleras i 7—It §§.
Avser ansökan rätt till busslinjetrafik uteslutande inom viss stad eller inom
stad med dess närmaste omgivning, skall enligt 8 § tillfälle att yttra sig
alltid beredas vederbörande kommunala förvaltningsmyndighet i staden.
Över ansökan om tillstånd till linjetrafik som berör flera län skall läns
styrelsen inhämta yttrande från länsstyrelsen i annat län som berörs av
den ifrågasatta trafiken.
Vid prövning av ansökan om trafiktillstånd skall enligt 12 § avseende
fästas främst vid frågan om trafikens behövlighet och lämplighet samt huru
2
Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 155
8
vida sökanden kan anses lämpad att bedriva avsedd trafik. Finns det flera
sökande, är tidpunkten för ansökans ingivande inte avgörande för företräde
dem emellan. Gäller ansökan tillstånd till linjetrafik som kan komma att
konkurrera med annan redan utövad linjetrafik eller med järnvägs-, spår
vägs- eller sjötrafik skall, om tillstånd anses böra meddelas och förhållan
dena inte föranleder annat, tillstånd lämnas utövaren av sådan trafik, om
denne gjort ansökan därom och är lämplig. Vid förarbetena till denna be
stämmelse (prop. 1940: 115 s. 94) framhöll dåvarande departementschefen
att någon absolut företrädesrätt för redan bestående trafikföretag inte av
sågs. Företrädesrätten skulle gälla endast om inte en prövning på rent sak
liga grunder ledde till företräde för annan sökande. Under den angivna för
utsättningen syntes emellertid den föreslagna företrädesrätten vara fullt
befogad. I 12 § finns vidare en bestämmelse om att meddelat trafiktill
stånd skall ställas på viss fysisk eller juridisk person. Tillstånd till be-
ställningstrafik får dock med visst undantag meddelas juridisk person en
dast om särskilda skäl föreligger. Tillstånd skall uppta de villkor och be
stämmelser som behövs, varvid givetvis bl. a. erforderliga föreskrifter om
samtrafik skilda busstrafikföretag emellan kan meddelas. För samtrafik
med vissa andra trafikföretag är sörjt genom en bestämmelse, att tillstånd
till linjetrafik i behövlig utsträckning bör uppta föreskrift om skyldighet att
driva samtrafik med anslutande järnvägs-, spårvägs- eller sjötrafikföretag
samt om sättet för samtrafikens bedrivande.
Enligt 29 § skall utövare av yrkesmässig trafik vara underkastad de be
stämmelser om taxa som fastställs av den myndighet som meddelat trafik
tillståndet. Allmänna grunder för uppställning av taxor fastställs av trans
portnämnden efter länsstyrelsernas hörande.
Trafiktillstånd skall enligt huvudregeln gälla tills vidare (17 § 1 mom.).
Har tillståndshavaren avlidit eller försatts i konkurs, får rörelsen under
vissa förutsättningar fortsättas under högst ett år (17 § 2 mom.). Då till-
ståndshavare avlidit eller försatts i konkurs eller då skäl eljest föreligger,
får trafiktillstånd överlåtas på annan efter medgivande av den myndighet,
som meddelat trafiktillståndet. Vid ansökan om tillståndets överförande på
annan skall fogas avtal, som kan ha upprättats om överlåtelsen. Länsstyrel
sen skall pröva framställningen och då beakta skälen och villkoren för över
låtelsen, lämpligheten hos den, som önskar överta tillståndet, samt omstän
digheterna i övrigt (18 § 1 mom.). I praxis har därvid godkänts överlåtel
ser, där vederlag lämnats inte endast för i rörelsen ingående materialvärden
utan också för viss s. k. goodwill. Avlider tillståndshavare som bedrivit yr
kesmässig trafik som självständigt yrke får länsstyrelsen på framställning
av dödsboet som villkor för tillstånd som beviljas annan föreskriva skyldig
het för den nye tillståndshavaren att i viss omfattning inlösa det eller de
fordon som den avlidne eller dödsboet använt i sin rörelse (18 § 2 mom.).
I 19 § meddelas bestämmelser om återkallelse eller indragning för viss tid
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
9
av trafiktillstånd. Sådan åtgärd kan äga rum vid svåra eller upprepade över trädelser av bestämmelserna i förordningen, vid underlåtenhet att begagna tillståndet samt när med hänsyn till trafikens ändamålsenliga ordnande eller eljest synnerlig anledning därtill förekommer. I vissa fall kan i stället varning meddelas.
Enligt 44 § blir beslut som innefattar trafiktillstånd eller vissa andra tillstånd inte gällande förrän beslutet vunnit laga kraft eller, om besvär anförts, beslutet blivit slutligt fastställt, om inte på grund av särskilda skäl i tillståndet förordnats på annat sätt. Andra beslut enligt YTF gäller utan hinder av besvär intill dess annorlunda förordnas. Beslut om åter kallelse av trafiktillstånd gäller dock inte förrän den som avses med be slutet fått del av det.
I brev till postverket och statens järnvägar den 16 mars 1962 (1962: 111 och 112, ändrade senast 1967:863 och 864) har Kungl. Maj:t förordnat att yrkesmässig trafik, som bedrivs av postverket eller statens järnvägar enligt Kungl. Maj :ts bemyndigande, skall vara undantagen från bl. a. före skrifterna i 5 § YTF i fråga om trafiktillstånd.
Tidigare förslag in. m.
I det inledningsvis nämnda utskottsutlåtandet (3LU 1968: 61), vartill hän visas, lämnas bl. a. en redogörelse för tidigare behandling av nu aktuella pro blem samt en sammanställning av innehållet i de av utskottet inhämtade remissyttrandena.
Frågan om återkallelse av trafiktillstånd för buss i samband med åtgärder för ett änöamålsenligare ordnande av trafiken inom ett område har bl. a. behandlats i riksdagen år 1948. Då hemställdes i en motion (II: 190) att riksdagen måtte hemställa hos Kungl. Maj :t om utredning huruvida och på vilket sätt — eventuellt genom införande av en expropriationslagstift- ning eller genom bestämmelser om opartisk värdering vid försäljning •—• åtgärder kunde vidtas bl. a. för att förhindra ägare av busslinje att för dröja eller förhindra ett sådant samordnande av busskommunikationerna i en bygd, som kunde vara till fördel för bygden och dess befolkning. Andra lagutskottet hemställde, att riksdagen i anledning av motionen måtte i skrivelse till Kungl. Maj :t anhålla, att Kungl. Maj :t ville överväga de i motionen berörda frågorna i samband med att Kungl. Maj :t upptog till övervägande andra närstående trafikspörsmål. Riksdagen biföll utskottets förslag (2LU 1948: 41, rskr 338).
Enligt bemyndigande av Kungl. Maj :t den 10 december 1948 tillkallades sakkunniga för att utreda vissa frågor om den yrkesmässiga biltrafiken. Utredningen, som antog namnet busslinjeutredningen, erinrade i sitt be tänkande II (SOU 1955: 23 s. 82 ff) om att återkallelseinstitutet inte inrym
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
mer någon möjlighet för den tillståndsbeviljande myndigheten att bereda
en trafikutövare vars trafiktillstånd återkallas vare sig ersättning för good
will, i fall då sådan skäligen bör utgå, eller förmånen av att hans i rörelsen
använda fordon och övrig materiel inlöses av den som får överta tillståndet.
För utredningen syntes det obilligt att, om man bortser från fall av miss
skötsel eller svårartad försummelse, en trafikutövare kan tvingas avstå från
trafiktillståndet utan någon som helst ersättning. Utredningen föreslog där
för att återkallelsefallen uppdelas i två grupper, den ena avseende fall, där
anledningen till åtgärden kan läggas trafikutövaren till last, och den andra
avseende fall, i vilka anledningen är någon omständighet, som han inte
kunnat råda över. I det förra fallet skulle inte föreligga rätt till ersättning
men väl däremot i princip i det senare.
I ett första moment i 19 § YTF borde således enligt utredningen anges,
att tillståndsbeviljande myndighet kan återkalla tillstånd till linjetrafik och
beställningstrafilc med buss vid svåra eller upprepade överträdelser av be
stämmelserna i YTF, vid underlåtenhet att begagna tillståndet och när till-
ståndshavaren i något för trafikens anordnande eller handhavande väsent
ligt avseende åsidosatt sina skyldigheter. I ett andra moment borde anges
befogenhet för myndigheten att återkalla tillstånd till busslinjetrafik när
det befinns påkallat för vinnande av rationalisering och effektivisering av
iinjetrafiken i en ort eller en bygd eller då eljest med hänsyn till trafikens
ändamålsenliga ordnande synnerlig anledning därtill förekommer. Bestäm
melsen borde därjämte innefatta befogenhet att återkalla också tillstånd
som kan ha lämnats tillståndshavaren att bedriva beställningstrafik med
buss. För en sådan åtgärd ansåg utredningen synnerlig anledning alltid
kunna anses föreligga bl. a. av det skälet att beställningstrafiken regelmäs
sigt är ett nödvändigt ekonomiskt komplement till Iinjetrafiken.
Vid återkallelse enligt det angivna andra momentet borde enligt utred
ningen myndigheten som villkor för nytt tillstånd för annan äga föreskriva
skyldighet för denne att inlösa fordon och andra saktillgångar som används
i rörelsen och i förekommande fall att utge vederlag för rörelsens värde.
Om den tillståndsbeviljande myndigheten blev befogad att i samband
med återkallelsen föreskriva ersättningsskyldighet i enlighet med det an
förda borde återkallelseinstitutet enligt utredningens mening kunna få en
annan och vidgad användning samtidigt som det kunde förväntas att en
omreglering av trafiken oftast skulle kunna åstadkommas genom en över
enskommelse mellan berörda parter på godtagbara villkor.
Eftersom de berörda spörsmålen enligt utredningen hade aktualitet ock
så för godstrafikens vidkommande och den frågan föll inom ramen för
1953 års trafikutrednings arbete, framlade utredningen inte något författ-
ningsförslag på grundval av sitt ställningstagande i denna del. Betänkandet
överlämnades till trafikutredningen, som emellertid inte kom att framlägga
något förslag i frågan.
11
År 1968 tillkallade min företrädare enligt bemyndigande av Kungl. Maj :t den 22 augusti samma år en särskild sakkunnig för att utreda utformningen av det statliga stödet till drift av icke lönsamma busslinjer på landsbygden. Enligt direktiven bör den sakkunnige överväga formerna för ett nytt bidrags system, vilket bl. a. bör främja rationaliseringssträvandena inom branschen.
Min företrädare har också enligt bemyndigande av Kungl. Maj :t den 29 maj 1969 tillkallat en sakkunnig för att utreda företagsstrukturen inom den yrkesmässiga vägtrafiken. Utredningsarbetet skall enligt direktiven leda till förslag till åtgärder som kan främja en från samhällsekonomisk syn punkt förbättrad företagsstruktur inom hela den yrkesmässiga trafiken, in nebärande bl. a. att rationella transporter kan utföras med ett fullgott ar betarskydd.
Kungl. Maj. ts proposition nr 155 år 1969
Departementspromemorian
I promemorian framhålls att den kollektiva trafikens ordnande är ett viktigt led i samhällsplaneringen. En kommun bör ha garanti — senast i samband med en plans fastställande — för att plangenomförandet kommer att följas av en tillfredsställande trafikförsörjning genom kollektivtrafik inom bebyggelseområdet. En verklig sådan garanti i fråga om busstrafik synes kunna åvägabringas säkrast om kommunen reellt har bestämmande rätten över trafiken (i fråga om linjedragning, hållplatsers förläggning och anordnande, turtäthet etc.). Behovet av kommunalt engagemang i trafikför- sörjningsfrågor torde komma att öka i och med urbaniseringen och befolk ningsomflyttningarna i övrigt. I vissa fall torde trafikförsörjningsproble men vara av sådan art att de inte kan vinna en rationell lösning på annat sätt än genom interkommunalt samarbete och samordning.
I de kommunala lokaltrafikföretagen är verksamhetens syfte i första hand att enligt de ansvariga kommunala instansernas intentioner tillgodose medborgarnas och näringslivets behov av transporter. För en sådan trafik service och de fördelar den i olika hänseenden innebär är kommunen ofta beredd att genom ekonomiska tillskott möjliggöra för sina trafikföretag att hålla lägre taxor än vad som är kostnadsmässigt motiverat. Bl. a. är det naturligt att en kommun vill minska trängselproblemen i tätorterna genom att erbjuda lämpliga och snabba kollektivtransporter, framför allt för resor till och från arbetsplatser. Möjligheten för en kommun att agera i syfte att nå de mål på det lokala kollektivtrafikområdet som ansetts böra eftersträ vas från allmän synpunkt bör förbättras. Av denna anledning bör övervägas vissa ändringar i YTF. De bestämmelser som här närmast avses är föreskrif terna i 19 § om trafiktillstånds återkallelse. Också bestämmelserna i 12 § bör beaktas i sammanhanget.
Intresset knyter sig närmast till den i 19 § angivna möjligheten att åter
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
kalla tillstånd till linjetrafik, då en mer ändamålsenlig ordning av trafiken
inom ett område kräver en sådan åtgärd. En användning av 19 § i sådan
riktning har förekommit i mycket begränsad omfattning. I besvärsmål hos
Kungl. Maj :t har frågan aktualiserats endast vid några enstaka tillfällen.
I dessa fall har anvisats de möjligheter till trafikrationalisering som 19 §
lämnar. Den avfattning paragrafen har, liksom den låt vara mycket be
gränsade tillämpning av författningsrummet som föreligger när det gäller
åtgärder med avseende på trafikens ändamålsenliga ordnande, ger således
vid handen att återkallelse av trafiktillstånd ifrågakommer som ett korrek
tiv i de fall då ett sådant ordnande inom ett område uppenbarligen inte kan
åstadkommas genom överenskommelse mellan trafikutövarna eller på an
nat sätt. Att ifrågavarande stadgande emellertid fått så begränsad använd
ning i praktiken får ses mot bakgrunden av bl. a. de ekonomiska konsekven
ser ett återkallelsebeslut kan innebära för den tidigare tillståndshavaren.
Erfarenheterna från praxis får enligt promemorian anses bestyrka be
hovet av en reform på hithörande område, varigenom kommuns möjligheter
till ingripande i transportförsörjningsfrågor väsentligt ökas.
I promemorian föreslås att 19 § kompletteras med en bestämmelse som
ger kommun större möjlighet än hittills att överta redan gällande till
stånd till linjetrafik med buss. Förutsättning för återkallelse och nytt till
stånd för kommunen bör vara att kommunen gör sannolikt att den kom
mer att svara för trafikförsörjningen inom orten eller bygden på ett mera
ändamålsenligt sätt än som sker enligt rådande förhållanden. Därvid bör
givetvis beaktas också återverkningar på busstrafik som går utanför kom
munens gränser men som är beroende av det lokala trafikunderlaget.
Vidare framhålls att det är uppenbart att den, för vilken tillstånd åter
kallas på kommunens begäran, bör ges skälig tid att avveckla sin rörelse.
Återkallelse bör därför i allmänhet ske med verkan på viss angiven tid.
Därvid får beaktas förhållandena i det enskilda fallet — rörelsens omfatt
ning, tillståndshavarens särskilda villkor etc. — och kortare tid än sex må
nader torde inte komma i fråga annat än i undantagsfall om exempelvis
tillståndet inte utnyttjas. Någon bestämmelse härom anses inte vara på
kallad.
Kommun, som övertar tillstånd enligt de nya bestämmelserna, bör skä
ligen vara förpliktad att, om den förutvarande tillståndshavaren begär det,
överta tillgångarna i trafikrörelsen (fordon, garage, administrationslokaler
etc.). Kommunens inlösningsplikt blir beroende av dess egen begäran om
återkallelse och tillstånd och något hinder att meddela bestämmelser härom
i den ordning som gäller för YTF föreligger därför inte. För rätt till ersätt
ning bör gälla, att den tidigare tillståndshavaren framställer yrkande till
kommunen inom viss tid från det han fått del av tillståndsmyndighetens
beslut. Fristen bör lämpligen bestämmas till två månader.
Ersättningens storlek blir i första hand en fråga mellan parterna. Upp
13
nås inte enighet bör frågan kunna prövas i den ordning som Kungl. Maj :t bestämmer. En lämplig ordning kan enligt promemorian vara inrättandet av en central värderingsnämnd med ledamöter utsedda av Kungl. Maj :t. I av Kungl. Maj :t utfärdade bestämmelser bör också anges de närmare grunder efter vilka ersättning bör utgå. Bl. a. med hänsyn till att det ekonomiska rörelseresultatet beror av de taxor, som tillståndsmyndigheten fastställt, synes det inte lämpligt att grunda en värdering på förväntad avkastning. Det synes inte heller vara rimligt att grunda ersättningen på ett beräknat realisationsvärde. Ersättning bör utgå för tillgångarnas substansvärde.
Det är givet att särskilda personalproblem kan uppstå när en kommun utnyttjar de möjligheter som här föreslås att överta ett befintligt transport företag. Det måste förutsättas att kommunerna beaktar detta redan i sin förberedande planering.
Den företrädesrätt för innehavare av trafiktillstånd som följer av be stämmelserna i 12 § tredje stycket beror, som förut angetts, på om »förhål landena inte till annat föranleda». Bestämmelserna kan inte anses hindra, att den nu föreslagna rätten för kommun att överta trafiktillstånd tillämpas på avsett sätt. Någon ändring i 12 § synes alltså inte nödvändig.
Kiingl. Maj.ts proposition nr 155 år 1969
Remissyttrandena
Promemorians grundläggande förslag att kommun genom författnings ändring bör beredas större möjligheter än f. n. att ta över ansvaret för den kollektiva lokaltrafiken tillstyrks eller lämnas utan erinran av flertalet re missinstanser. Åtskilliga av dessa instanser anser emellertid mer eller mind re omfattande ändringar i promemorians förslag till lösningar nödvändiga. I samtliga remissyttranden av instanser med anknytning till den enskilda busstrafiken och i yttranden från länsstyrelsen i Jämtlands län, SJ och
GDG uttalas att promemorians förslag inte bör leda till lagstiftning.
Busstrafikförbundet anser de i promemorian berörda problemen vara av sådan betydelse att de bör tas upp till prövning först efter ytterligare ut redning. Länsstyrelserna i Stockholms, Älvsborgs och Västerbottens län samt SJ anför att promemorian alltför kortfattat behandlat vissa viktiga problem, bl. a. frågorna om ersättning efter inlösen och om personalen i ett helt eller delvis inlöst företag, och att ytterligare överväganden i dessa av seenden kan behövas.
Majoriteten av medlemmarna i lokaltrafikföreningen framhåller när det gäller verkningarna av den föreslagna reformen att det kan ifråga sättas om inte tillståndsinnehaven i vad avser lokal linjetrafik med buss bör vara helt förbehållna kommunerna såsom ansvariga för den lokala trafik försörjningen. De föreslagna ändringarna i YTF är därför enligt majorite tens mening inte tillräckligt omfattande. Stockholmsregionen är det bästa
14
Kungl. Maj. ts proposition nr 155 år 1969
men ingalunda enda beviset på att det föreligger behov av samhälleligt
engagemang och bestämmanderätt över den kollektiva trafikens ordnande
och att detta behov också kan väntas öka i framtiden. Kommunikationsfrå
gornas lösning är dock inte enbart ett storstads- eller tätortsproblem. I lika
hög grad gäller det att genom samhällelig insats ge invånarna i glesbygderna
tillgång till goda kollektiva transportmedel. Bestämmelserna i YTF är inte
helt tillfredsställande instrument för kommunerna i deras strävan att skapa
en god kollektiv trafikservice. Erfarenheterna från arbetet med att samman
föra de olika lokaltrafikföretagen i stockholmsregionen visar detta. Den
principöverenskommelse som låg till grund för arbetet förutsatte att — om
svårigheter uppstod — vederbörande myndigheter med stöd av bestämmel
ser i lämnade koncessioner och trafiktillstånd skulle lämna behövliga före
skrifter. Detta har inte fungerat i praktiken. Det är således inte möjligt att
med stöd av nuvarande lagstiftning åstadkomma en från samhällets syn
punkt ekonomisk och rationell samordning och drift av kollektivtrafiken
med en för regionens invånare god trafikstandard och acceptabel taxenivå
om inte den som ansvarar för trafiken förvärvar enskilda lokaltrafikföretag,
som redan är etablerade inom regionen. Mot denna bakgrund tillstyrks pro
memorians förslag som ett steg i rätt riktning. Liknande synpunkter anför
KSL.
Kommerskollegium, länsstgrelserna i Stockholms, Malmöhus, Älvsborgs
och Västerbottens län, postverket, kommunförbundet, LO och TCO delar
åsikten i promemorian att det är betydelsefullt att kommunerna bereds
möjligheter till ett ökat engagemang och ökad bestämmanderätt när det
gäller den lokala kollektiva trafikservicen.
NO anser att promemorians förslag kan medföra ytterligare begränsning
av konkurrensen inom linjetrafiken med buss. Med hänsyn till det system
som f. n. tillämpas anser NO likväl inte att frikonkurrensskäl utgör hinder
mot att genomföra förslaget. En avgörande förutsättning för återkallelse och
n5'tt tillstånd måste dock vara, att trafikförsörjningen från konsumentsyn
punkt verkligen förbättras och att trafiken får en rationell uppläggning.
De remissinstanser som avstyrker promemorians förslag anför genom
gående att gällande bestämmelser i YTF ger tillräckliga möjligheter till in
gripande. Länsstyrelsen i Jämtlands län anser sålunda att det allmännas
uppgift beträffande busslinjetrafiken i första hand bör begränsas till trafik
planering i syfte att ta tillvara de resurser som finns. Det allmänna bör vi
dare medverka till att med det stöd nuvarande författningsbestämmelser ger
genomföra sådana planer. En kommunalisering av inte lönsam trafik får
visserligen antas medföra ett bättre tillvaratagande av de sociala intressena
men är ej obetingat en samhällsekonomiskt riktig lösning. Kommunerna
saknar också i flertalet fall företagsekonomisk expertis för att driva buss
trafik. Länsstyrelsen vill därför ifrågasätta om det inte kan anses tillräck
ligt att i första hand rekommendera länsstyrelser och kommuner att klar
lägga kommunikationsförhållandena och med stöd av gällande YTF suc
15
cessivt genomföra härvid upprättade planer. Medverkan på riksplanet kan komma till stånd genom att transportnämnden ges förutsättningar att leda och samordna trafikplanering och vid behov medverka till planernas genom förande.
Busstrafikförbundet anför att en betydande strukturrationalisering skett bland bussiinj ef öretagen. Vid 1930-talets början fanns ca 1200 företag. I dag finns 500 av vilka de 50 största svarar för ungefär 80 % av all buss iinj etrafik. Den på enskilt initiativ skapade bussrationaliseringsnämnden bar varit en föregångare i fråga om systematisering av arbetet med kartlägg ning och analys av regionala strukturförhållanden inom busstrafiken. Det bör noteras att denna utveckling skett med stöd av fasta rättsregler och en rättspraxis som gett nödvändig stadga åt insatser av arbete och kapital i verksamheten. Vidare har utvecklingen kunnat fortgå utan att man i något fall behövt tillämpa lagakraftvunnet beslut enligt reglerna i 19 § YTF om återkallelse av tillstånd. Under en lång följd av år har emellertid lönsam hetsutvecklingen varit ogynnsam vilket i viss mån verkat återhållande på rationaliseringsprocessen. Bortsett från statsbidragssystemet, som i och för sig inte befrämjar strukturrationalisering, har statsmakternas trafikpoli tiska agerande kännetecknats av passivitet och villrådighet. Ett exempel på detta är att principerna för tillståndsgivning på senare år luckrats upp och ökat osäkerheten om styrkan i det gällande koncessionsskyddet. Prome morians förslag verkar i hög grad i samma riktning och kommer om det genomförs att leda till att de flesta bussiinj ef öretag inte vågar satsa arbete och kapital på rationaliseringsåtgärder. Allmänhetens intresse av goda kommunikationer skulle skadas och verkningar på arbetsförhållandena för dem som är sysselsatta inom bussiinj ef öretagen kan inte utebli.
Också Näringslivets trafikdelegation är av den uppfattningen att nuva rande system i stort sett fungerat tillfredsställande. På åtskilliga håll läm nar kommunerna stöd åt trafikföretag mot att företaget förbinder sig att upprätthålla viss olönsam linjetrafik. Detta torde ha varit ekonomiskt gynnsammare för kommunerna än att etablera egen trafik. Eftersom utövare av bussiinj etrafik i synnerhet under de senaste tio åren haft att brottas med svårigheter att upprätthålla trafiken på ett lönsamt och samtidigt från tra fikanternas synpunkt tillfredsställande sätt torde inte heller svårigheter ha mött statliga eller kommunala företag att på rimliga villkor förvärva buss iinj etrafik. Det framlagda förslaget som i realiteten innebär att kommun tvångsvis kan överta en bussrörelse synes under nyss angivna förhållanden knappast fylla någon väsentlig funktion. Det hot som ständigt kommer att vila på bussföretagen lär inte stimulera till utvecklande kapitalinvesteringar och andra rationaliseringsåtgärder. Förslaget skulle motverka sitt eget syfte. Redan enligt gällande rätt finns möjlighet att i den mån trafikanternas in tressen träds för när påkalla länsstyrelsens ingripande för att lösa trans portproblemen inom viss ort.
SJ. Biltrafikens arbetsgivareförbund, GDG, Aktiebolaget Linjebuss, Söder
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
16
tälje Omnibus AB, AB Eskilstuna Omnibustrafik och AB G. Lundborgs
Omnibustrafik anför synpunkter som överensstämmer med dem som fram
förts av busstrafikförbundet och Näringslivets trafikdelegation och betonar
dessutom särskilt att uppkommande problem bör kunna lösas genom sam
arbete mellan busslinj ef öretagen och de statliga och kommunala myndig
heterna.
Åtskilliga remissinstanser uppehåller sig vid förslagets konsekvenser när
det gäller trafiken inom större regioner. NO uttalar att kom
muns övertagande av transportföretag inte får medföra att från transport-
synpunkt konstlade gränser, t. ex. överensstämmande med kommungrän
serna, uppställs för företagens verksamhetsområde eller resulterar i upp
komsten av alltför små och avgränsade transportföretag. För att undvika
detta torde i många fall en samordning av flera kommuners transportföre
tag vara påkallad. SJ anför, att kommunen i de flesta fall är en alltför liten
enhet då det gäller att skapa en samhällsekonomiskt ändamålsenlig trafik
apparat. Vad som är fördelaktigt för en kommun är inte alltid fördelakti
gast för samhället som helhet eller för ett större trafikområde. Ett kommu
nalt övertagande av busstrafiken på vissa linjer inom en bygd med enligt
promemorians förslag verkställd inlösen av annat trafikföretags fordon
med anknytning till dessa linjer kommer att medföra en ökad ekonomisk
belastning på kvarvarande linjer, som inte trafikeras av det kommunala fö
retaget. Inskränkningar i turantalet och nedläggning av vissa linjer blir en
ofrånkomlig konsekvens om inte kommunen vid övertagandet också åtar
sig att täcka inkomstbortfall för den i annan regi kvarvarande trafiken. Det
måste därför krävas att den kommun som begär återkallande av annans till
stånd redovisar de konsekvenser ett återkallande kan få för andra kommu
ner inom bygden. Det kan också ifrågasättas om inte ett återkallande då
flera kommuner berörs måste göras av de berörda kommunerna gemensamt
eller av ett kommunalförbund. GDG vill kraftigt understryka att inte en
bart en kommuns bedömningar bör vara avgörande när det gäller utform
ning av busskommunikationer som sedan lång tid betjänat flera kommuner.
GDG:s linjer börjar mestadels långt ute på glesbygderna och går sedan ge
nom flera kommuner och tätorter in till en större centralort. Om den kom
mun där centralorten ligger utnyttjar den föreslagna möjligheten att till-
tvinga sig GDG:s trafiktillstånd, undanrycks eller minskas väsentligt GDG:s
möjligheter att ge en tillfredsställande trafikservice åt de kommuner, som
ligger utanför centralorten. Busstrafikförbundet framhåller att olika kom
muners ekonomiska, personella och politiska förutsättningar är olika. Kom
munala insatser på transportförsörjningsområdet kan väntas följa ett skif
tande mönster. En betydande risk föreligger — om inte tillståndsmyn-
digheterna har en mycket konsekvent inställning — att ökat kommunalt
engagemang leder till uppsplittring av busslinjetrafiken i trafiksystem
av varierande kvalitet och effektivitet. Detta skulle i sin tur försvåra fram
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
17
tida regionala samordningslösningar och därför leda till konflikt med ett allmänt trafikpolitiskt intresse. Liknande synpunkter anförs av mi noritetsgruppen inom lokaltrafikföreningen.
Majoriteten av medlemmarna i lokaltrafikföreningen anser att den regio nala aspekten bör vara en väsentlig faktor vid prövning av fråga om indrag ning av trafiktillstånd i enlighet med förslaget.
Länsstyrelsen i Stockholms län förutsätter att promemorian med »kom mun» avser, utom borgerlig primärkommun, också landsting och kommu nalförbund. Kommunförbundet, KSL och majoriteten av medlemmarna i lokaltrafikföreningen utgår från samma förutsättning och menar dessutom att den föreslagna bestämmelsen bör vara tillämplig på kommunalägt före tag, som bedrivs t. ex. i aktiebolagsform.
De i promemorian angivna förutsättningarna för återkal lande av tillstånd bör enligt KSL och majoriteten av medlemmar na i lokaltrafikföreningen tillämpas med starkt beaktande av att ändamåls enliga kollektivtrafiklösningar med däri ingående komponenter av avväg ningar mellan kollektivtrafik och privatbilism, taxesättningar, linjesträck ningar, trafikstandard och andra trafikreglerande åtgärder endast torde kunna vinnas genom ökad samhällelig insats.
LO ifrågasätter om inte av författningens text bör framgå att det måste föreligga en klar utfästelse från kommunen att ordna trafiken på ett mer ändamålsenligt sätt.
Flera remissinstanser framför invändningar mot promemorians förslag i dessa avseenden. Hovrätten för Västra Sverige anser sålunda att systemet måste göras betydligt mera restriktivt. Att inte ställa större krav än »san nolika skäl» att kommunen kan ordna trafikförsörjningen »mera ända målsenligt» kan alltför lätt leda till sakligt omotiverade och för det enskilda bussföretaget synnerligen menliga verkningar. Sannolika skäl kommer lätt att kunna förebringas. De av busslinjeutredningen rekommenderade förut sättningarna för återkallande av tillstånd, nämligen att det skall finnas på kallat för att vinna rationalisering och effektivisering av linjetrafiken i en ort eller i en bygd eller då eljest med hänsyn till trafikens ändamålsenliga anordnande synnerlig anledning förekommer torde vara att föredra. Läns styrelsen i Stockholms län finner att de i promemorian angivna förutsätt ningarna är vagt hållna och i behov av precisering. Busstrafikförbundet an för att de angivna kriterierna skulle skapa en högst otillfredsställande ut gångspunkt för bedömningen. En trafikutövare kommer, om kommunen gör anspråk på en linje, i en utsatt position, som av honom kräver extra ordinära insatser i form av utredningar för försvar av hans ställning. Även om han skulle lyckas med detta måste han räkna med att hans fortsatta verksamhet inom kommunen kan möta särskilda svårigheter. På länssty relserna kommer också att ställas så stora krav för att skaffa underlag för en objektiv bedömning på rent sakliga grunder att det kan ifrågasättas om
Kungl. Maj.ts proposition nr 155 år 1969
18
inte en förstärkning av länsstyrelsernas trafiktekniska och trafikekono
miska expertis måste ske. Näringslivets trafikdelegation uttalar att det
tvångsövertagande som promemorian föreslår skiljer sig från andra om
sorgsfullt reglerade fall av expropriation i svensk rätt. Någon precisering
av vad som skall avses med »ett mera ändamålsenligt sätt» har inte skett.
Länsstyrelserna i Malmöhus och Älvsborgs län anser att en bestämmelse
som, när fråga uppkommit om kommunalt övertagande av tillstånd, ger
innehavaren av gällande tillstånd tillfälle att visa att han kan ordna trafi
ken på ett mera ändamålsenligt sätt bör komplettera promemorians förslag.
Näringslivets trafikdelegation anser att den i promemorian skisserade
ordningen för behandlingen av dessa frågor svårligen kan godtas. En pröv
ning av om kommunen kan ordna trafiken mer ändamålsenligt än den en
skilde tillståndshavaren förutsätter bl. a. att man känner till vilken egen
dom som skall inlösas och vad denna kommer att kosta. Särskilda problem
kan uppstå då kommunen avser att överta bara en del av en rörelse. Det
angivna visar att det är nödvändigt att frågorna om de ekonomiska mellan-
havandena mellan kommunen och trafikföretaget löses i omedelbart sam
band med länsstyrelsens beslut om överförandet av trafiktillståndet på kom
munen. Länsstyrelsen i Stockholms län anför liknande synpunkter.
Promemorians förslag till regler för ersättning från kommunen till
den tillståndshavare som fått tillstånd återkallat på kommunens ansökan
tillstyrks av kommunförbundet, majoriteten av medlemmarna i lokaltrafik
föreningen, KSL och SL. KSL stryker under nödvändigheten av att sub
stansvärdet kommer att ligga till grund för värderingen av fordon och
annan egendom som skall lösas in. Genom generella, upprepade taxehöj-
ningar för samtliga bussföretag inom landet har de kostnadssänkande eller
trafikökande faktorerna inom expanderande regioner inte kommit att på
verka taxorna för enskilda bussföretag. Det vore därför olämpligt att an
vända avkastningsvärdet för värdering vid inlösen av sådant företag. SL an
för att utöver vad som sägs i promemorian mot värdering med utgångspunkt
från förväntad avkastning bör framhållas att en förväntad hög avkastning
på trafikrörelse ofta har sin grund i ekonomiskt krävande insatser från
samhällets sida.
Flera remissinstanser, innefattande också sådana som i princip godtar
promemorians förslag, ställer sig mer eller mindre kritiska mot den före
slagna ersättningsregeln som anses för snäv. Eftersom det inlösta företagets
tillstand att driva busstrafik vilat på en monopolställning som grundar sig
på ett medgivande från den tillståndsgivande myndigheten och ett godkän
nande av tillämpade taxor, anser kommerskollegium det i och för sig vara
riktigt att företaget inte får tillgodoräkna sig något egentligt affärsvärde
för rörelsen. Trots detta finner kommerskollegium att det i vissa fall inte
bör vara uteslutet att ett visst värde för den i rörelsen skapade organisa
tionen får räknas in i överlåtelsevärdet. Länsstyrelsen i Malmöhus län
Kungl. Maj.ts proposition nr 155 år 1969
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
19
anser också att möjlighet måste finnas att få ersättning utöver tillgångar
nas substansvärde, bl. a. för s. k. goodwill. Postverket och Näringslivets
trafikdelegation har samma uppfattning. Länsstyrelsen i Älvsborgs län
finner att, om särskilda skäl föreligger, ersättning bör kunna utgå utöver
tillgångarnas substansvärde. Klara regler för värderingen är nödvändiga
bl. a. därför att en kommun bör kunna göra en ungefärlig uppskattning av
de kostnader som skulle uppkomma om ett trafikföretag skall tas över.
Liknande synpunkter anförs av länsstyrelsen i Västerbottens län som tilläg
ger att reglerna bör utformas så att parterna blir benägna till frivilliga över
enskommelser. Detta betonas också av länsstyrelsen i Stockholms län som
vidare anser att det inte kan komma i fråga att överlåtaren skall komma i
sämre ställning vid en tvångsvis överlåtelse enligt 19 § i promemorians för
slag än vid en frivillig överlåtelse enligt 18 §. Hovrätten för Västra Sverige
finner att ett lagfästande av promemorians ersättningsregel i många fall
skulle leda till ett uppenbart obilligt resultat. SJ anser att resultatet i en
rörelse i hög grad påverkas av andra faktorer än taxeläget, t. ex. struktur
rationaliseringar i form av tidtabellsuppläggning, fordonsutnyttjande samt
trafikunderlaget. SJ kan därför inte biträda promemorians uppfattning att
avkastningsvärdet inte kan läggas till grund för värderingen. I promemo
rian bortses också från de konsekvenser en inlösen kan ha för en enskild
linjetrafikutövare som driver rörelsen för egen försörjning. I bl. a. sådana
fall anses andra värderingar än de som föreslås i promemorian böra komma
i fråga. Busstrafikförbundet finner anmärkningsvärt att promemorian fö
reslår värderingsprinciper enligt vilka man helt skall bortse från de värden
som ligger i en redan etablerad rörelse. Det skulle därmed inte bli fråga om
ett normalt expropriationsförfarande med de rättsgarantier detta ger den
enskilde utan snarare om konfiskation. Liknande synpunkter anförs av Bil
trafikens arbetsgivareförbund, Aktiebolaget Linjebuss, Södertälje Omnibus
AB, AB Eskilstuna Omnibustrafik och AB G. Lundborgs Omnibustrafik.
Vissa remissinstanser framhåller att promemorian inte tar upp de problem
som uppstår beträffande ersättningen när det är fråga om en partiell in
lösen. Länsstyrelsen i Stockholms län anser att kommunen bör vara skyldig
att inlösa också den del av rörelsen som inte berörs av den ursprungliga an
sökan, om den kvarvarande rörelsen blir olönsam och ägaren begär inlösen.
Postverket finner att överlåtelsens negativa inverkan på den del av företa
get, som inte berörs av överlåtelsen, också bör bedömas. Liknande syn
punkter anförs av SJ och Näringslivets trafikdelegation. GDG upplyser att
företaget har iklätt sig omfattande pensionsförpliktelser. Det för detta än
damål avsatta kapitalet arbetar i trafikrörelsen. Eftersom de mera lönsam
ma linjerna kan förmodas ligga närmast till för ett kommunalt övertagande
skulle ett bortfall av dem medföra att GDG:s kvarvarande linjer skulle få
en orimlig pensionsbörda. Reglerna måste därför utformas så att ersättning
kan utgå också i detta avseende.
20
Hovrätten för Västra Sverige anser det önskvärt att en regel om av
veck lin gstidens längd införs. En väl tilltagen uppsägningstid är
av allra största vikt inte bara för den anställda personalen utan också för
ägaren av företaget och för reglering av ingångna hyres- och leveransavtal
in. in. Postverket finner den i promemorian angivna tiden — i regel minst
sex månader — vara i kortaste laget. Den bör enligt verkets mening för
längas. Näringslivets trafikdelegation uttalar att en avveckling inom sex
månader av ett trafikföretag som det tagit kanske årtionden att bygga upp
är praktiskt utesluten. Emellertid torde det i allmänhet vara ekonomiskt
olämpligt att rörelsen avvecklas om, som väl bör vara en förutsättning,
kommunen skall fortsätta trafiken.
Näringslivets trafikdelegation framhåller att frågan huruvida och i vilken
omfattning kommun skall anställa personal som varit anställd i det
övertagna företaget är av stor betydelse. Särskilda svårigheter kan uppstå
om det är fråga om ett partiellt övertagande. Länsstyrelsen i Västerbottens
län anser att detta problem måste penetreras noga och att fasta riktlinjer
måste finnas innan författningsändring beslutas. Majoriteten av medlem
marna i lokaltrafikföreningen vill särskilt understryka vikten av att kom
munerna ser till att personalfrågorna får en tillfredsställande lösning. LO
anlägger samma synpunkter. Man bör i samråd med de fackliga organisa
tionerna i första hand pröva alla möjligheter att använda den personal som
tidigare arbetat i bussföretaget. Om en central värderingsnämnd inrättas
kan det vara lämpligt att låta den kontrollera vilka finansiella resurser som
vid övertagandet avsätts till avgångsersättningar, utbildning och andra kost
nader i samband med personalförflyttningar. I övrigt bör de kommunala
myndigheterna redan från början arbeta i samråd med länsarbetsnämnden
för att underlätta anpassningen. Enligt postverket och SJ bör kommun ha
skyldighet att bereda sysselsättning inte bara för arbetarpersonalen utan
också för övriga i företaget engagerade personer.
Kommerskollegium anför att en svår situation kan uppstå om ett före
tag som skall övertas vägrar avstå sin egendom till kommunen.
Det skulle kunna göra det omöjligt för kommunen att under längre eller
kortare tid sköta trafikförsörjningen. Kollegiet ifrågasätter därför om inte
skyldighet bör införas för ett frånträdande bussföretag att mot ersättning
överlåta fordon och annan egendom till kommun.
Majoriteten av medlemmarna i lokalirafikföreningen anför att det bör
klart framhållas vid genomförandet av promemorians förslag att de syn
punkter på kollektivtrafikens ordnande som föreligger från det allmännas
sida skall tillmätas avgörande betydelse vid tillämpningen av r e g'l e r n a
om visst företräde för redan etablerad trafik utövare
i 1 2 § Y T F. Företrädesrätten för en etablerad trafikutövare måste redu
ceras till en rimlig nivå och uttrycket »och förhållandena icke föranleda till
annat» få ett verkligt innehåll. Sker inte detta förloras en väsentlig del av
effekten av ändringen i 19 §.
Kungl. Maj. ts proposition nr 155 år 1969
Kungl. Maj.ts proposition nr 155 år 1969
21
Departementschefen
Samhället undergår en snabb strukturförändring som kräver stora och ingripande insatser från det allmännas sida för att tillförsäkra alla med borgare eu god och såvitt möjligt likvärdig samhällelig service i olika hän seenden. En viktig del av samhällsservicen utgör trafikförsörjningen. Mål sättningen för trafikpolitiken är att för landets olika delar trygga en till fredsställande transportförsörjning till lägsta möjliga kostnad. Den kollek tiva trafikens ordnande bör alltså ses som ett led i samhällsplaneringen. Åtgärderna får härvidlag anpassas till samhällsstrukturen. Urbaniseringen skapar för tätortsområdena särskilda problem vilka kräver sina speciella lösningar. För glesbygdsområden där problemen sammanhänger med ett svagt underlag för kollektiv trafik måste lösningarna anpassas härefter.
De successivt ökade statliga insatserna tillsammans med de växande kom munala engagemangen på trafikområdet innebär att samhället på ett helt annat sätt än tidigare stöder kollektiv persontrafik. Kommunernas och landstingens ekonomiska nettosatsning för kollektiv trafik över huvud taget torde f. n. röra sig om drygt 200 milj. kr. Då det gäller att tillgodose behovet av en god trafikförsörjning spelar kollektivtrafiken med buss en viktig roll. Det kommunala stödet till enskilda bussföretag har ökat starkt. Detta för hållande har tillsammans med andra faktorer lett till ökat krav på ett mera direkt kommunalt inflytande över transportapparaten. Därvid inverkar ock så det förhållandet att de vinster som kan uppkomma av trafiken i vissa om råden i många fall till stor del kan tillskrivas ekonomiskt betydelsefulla samhälleliga insatser. Ett särskilt skäl för kravet på ett ökat kommunalt inflytande på den kollektiva trafikens område är behovet av att smidigt och ändamålsenligt kunna anpassa transportmöjligheterna till den planering som beslutas och genomförs i samhällets regi. Därvid går utvecklingen från mera lokala lösningar till interkommunalt samarbete och samverkan. Större förutsättningar för det allmänna till aktiva åtgärder på kollektivtrafikens område ger också ett bättre utgångsläge när det gäller att balansera förhål landet mellan kollektivtrafiken och privatbilismen, vilken kräver mycket stora investeringar för väg- och gatubyggande och vars nackdelar när det gäller luftförorening och buller blivit ett problem som alltmer uppmärk sammats.
Den kollektiva busstrafiken drivs nu i stor utsträckning av enskilda före tag med stöd av tillstånd som erhållits enligt YTF. En successiv struktur omvandling har skett genom branschens egna initiativ. Inom vissa län pågår i samarbete mellan myndigheter och enskilda undersökningar och utredning för att skapa underlag för ytterligare rationalisering. På den privata sidan verkar sedan 1955 den s. k. bussrationaliseringsnämnden för att angripa problem och föreslå lösningar. Två statliga utredningar som tillsatts under senare tid rör i hög grad rationaliseringsfrågan. Den ena är 1968 års buss-
22
bidragsutredning, som enligt sina direktiv bär att se över formerna för ett
nytt system för bidrag till icke lönsamma busslinjer på landsbygden, utfor
mat så att det främjar rationaliseringssträvandena inom branschen. Den
andra har tillkallats i år och avses leda till åtgärder som kan främja en från
samhällsekonomisk synpunkt förbättrad företagsstruktur inom hela den
yrkesmässiga vägtrafiken.
För att önskvärd omreglering och samordning av trafiken skall kunna ske
förutsätts f. n. att nödvändiga överlåtelser av tillstånd kommer till stånd ge
nom frivilliga överenskommelser på villkor som tillståndsmyndigheten kan
godkänna enligt 18 § YTF. Bestämmelserna i 19 § ger visserligen möjlighet
till återkallelse av trafiktillstånd inte bara i fali av missbruk och liknande
utan också när med hänsyn till trafikens ändamålsenliga ordnande eller el
jest synnerlig anledning föreligger till återkallelse. En tvångsöverlåtelse med
stöd av paragrafen grundar emellertid ingen rätt till ersättning för den tidi
gare tillståndshavaren och bestämmelsen har visat sig i det närmaste be
tydelselös som instrument för rationalisering.
Det är givetvis i hög grad otillfredsställande att från allmän synpunkt an
gelägna omregleringar av den kollektiva busstrafiken skall kunna hindras
eller avsevärt försvåras av koncessioner som kan ha beviljats under förhål
landen som inte kan jämföras med trafiksituationen i dagens läge. Frågan
om en ändring av 19 § YTF har också väckts vid flera tillfällen. I de motio
ner som föranledde 1968 års riksdag att hos Kungl. Maj :t begära ett förtyd
ligande av bestämmelserna åberopas särskilt det nuvarande systemets nack
delar när det gäller kommunernas strävanden att ordna kommunikationerna
på ett tillfredsställande sätt. Vid remissbehandlingen av den departements
promemoria om ökade möjligheter för kommun att i vissa fall bedriva yrkes
mässig trafik med buss, för vilken jag redogjort tidigare, har de remissin
stanser som direkt eller indirekt representerar de icke-kommunala trafik
företagens uppfattning inte ansett någon reform påkallad. Av samtliga övriga
myndigheter och organisationer har endast en uttalat, att behov av en för
fattningsändring inte föreligger.
Mot bakgrund bl. a. av erfarenheterna från arbetet med att sammanföra
de olika lokaltrafikföretagen i stockholmsregionen konstaterar KSL, SL och
majoriteten av de företag som är anslutna till Svenska lokaltrafikföreningen
att det inte är möjligt att med stöd av den nuvarande lagstiftningen åstad
komma en från samhällets synpunkt ekonomisk och rationell samordning
och drift av kollektivtrafiken med en för regionens invånare god trafikstan
dard och för invånarna acceptabel taxenivå, med mindre den som har att
ansvara för trafiken förvärvar redan inom regionen etablerade enskilda lo
kaltrafikföretag. Det betonas att samma otillfredsställande förhållanden
föreligger eller inom den allra närmaste framtiden kommer att föreligga för
andra storstadsregioner och att det också för glesbygderna i lika hög grad
gäller att genom samhälleliga insatser ge invånarna tillgång till tillfreds
ställande kollektiva persontransportmedel.
Kungl. Maj. ts proposition nr 155 år 1969
Kungl. Maj. ts proposition nr 155 år 1969
23
Till slöd för sin uppfattning att eu författningsändring inte är påkallad hänvisar de enskilda företagsintressenterna, liksom SJ och GDG, främst till den rationalisering som åstadkommits på frivillig väg och till det samarbete som redan förekommit och förekommer mellan länsstyrelser, kommuner och redan etablerade företag på detta område. I flera av yttrandena betonas, att trafikförsörjningen bör kunna ordnas på det mest rationella sättet, med den trafik- och taxeservice kommunerna önskar, genom ekonomiskt stöd från kommunerna till de existerande företagen.
Jag har redan inledningsvis redovisat de skäl som talar för att ett ökat kommunalt inflytande i fråga om den kollektiva busstrafiken är påkallat och anser behovet av en omedelbar reform med detta syfte vara klart doku menterat.
Enligt förslaget i departementspromemorian fogas till 19 § YTF, utan ändring av paragrafen i övrigt, ett nytt stycke, där den nya återkallelsegrun- den anges. För att bestämmelsen skall tillämpas krävs, att kommun i ansö kan om tillstånd till linjetrafik med buss begär återkallelse av tillstånd till trafik som ansökningen omfattar. Återkallelse skall ske, om kommunen gör sannolikt att trafikförsörjningen inom orten eller bygden kan ordnas mer ändamålsenligt, om tillstånd i stället meddelas kommunen.
I flera yttranden betonas vikten av att inte enbart snävt lokala synpunkter får bli avgörande när ändamålsenligheten av en omreglering skall bedömas. Konsekvenserna för andra berörda kommuner inom ett större trafikområde måste beaktas. Några remissinstanser förutsätter att begreppet kommun in nefattar såväl borgerlig primärkommun som landstingskommun och kom munalförbund och tillägger, att också kommunalägt företag, exempelvis i aktiebolagsform, bör ges motsvarande möjlighet att förvärva trafikföretag.
Målet på transportförsörjningens område måste givetvis vara att åstad komma ett trafiksystem som tillgodoser trafikanternas berättigade intres sen på det från samhällsekonomisk synpunkt mest fördelaktiga sättet. Med denna riktpunkt kan eu ändamålsenlig lösning när det gäller kollektivtrafi ken ofta inte nås utan samverkan över kommungränserna. Å andra sidan kan uppställandet av mera långsiktiga mål, som inte kan realiseras eller kanske ens preciseras utan omfattande planering och utredning, inte få för dröja lösningar, som främjar de lokala intressena utan att vara ofördelak tiga för angränsande kommuner. En från dessa utgångspunkter lämplig lös ning bör kunna nås, om det anges att återkallelse skall ske, när kommunen gör sannolikt, att trafikförsörjningen inom orten eller bygden främjas, om linjetrafiken utövas av kommunen. För att tillvarata reella möjligheter till samordning över större regioner bör de nya bestämmelserna tillämpas också då sökanden är landstingskommun eller kommunalförbund. Kommunalför bund med uppgift att svara för kollektiv busstrafik har, utan att det behö ver anges uttryckligen, de befogenheter som annars skulle tillkommit veder börande kommuner. Också kommunalt trafikföretag bör inbegripas. Med kommunalt trafikföretag avser jag företag som helt eller delvis har till upp
24
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
gift att driva trafikrörelse och som står under huvudsaklig kommunal för
valtning eller ledning eller i vilket ett kommunal majoritetsintresse före
ligger.
Frågan om återkallelse och frågan om beviljande av nytt tillstånd för
kommunen eller det kommunala företaget måste bedömas i ett sammanhang.
Jag anser därför att principen måste frångås att återkallelse av tillstånd all
tid måste beslutas av den myndighet som beviljat tillståndet. För det fall
ansökningen om nytt tillstånd på grund av bestämmelse i 5 § YTF skall
prövas av annan myndighet bör även frågan om återkallelse prövas av den
myndigheten.
Posten och SJ driver i vissa fall yrkesmässig trafik med stöd av särskilt
bemyndigande av Kungl. Maj :t. I fråga om sådan trafik gäller vissa undan
tag från YTF:s bestämmelser. Undantagen omfattar inte 19 §. Givetvis måste
emellertid återkallelsen i sådana fall bero av Kungl. Maj :ts medgivande.
Om villkoren för bifall till ansökan om trafiktillstånd ges bestämmelser i
12 § YTF. I yttrande över departementspromemorian bl. a. från Svenska
lokaltrafikföreningen har det framhållits att den i 12 § tredje stycket med
givna företrädesrätten för redan etablerad trafikutövare visserligen inte är
absolut, eftersom den inte skall tillämpas om förhållandena föranleder till
annat. Föreningen anser, att det ändå uttryckligen bör anges, att företrädes
rätten skall vika til! förmån för kommun, under samma förutsättning som
skall leda till att tillstånd återkallas på begäran av kommun. Effekten av en
ändring av 19 § YTF skulle enligt föreningens mening annars väsentligen
utebli. Även om jag kan dela den uppfattning som kommit til! uttryck i pro
memorian, att 12 § YTF i den nuvarande lydelsen knappast kan hindra att
den föreslagna rätten att överta trafiktillstånd tillämpas på avsett sätt, anser
jag den av föreningen föreslagna ändringen påkallad för det fall det är fråga
om konkurrens vid nyetablering av linjetrafik.
Förslaget i departementspromemorian, att kommun som övertar trafikrö
relse skall vara skyldig att lösa in de tillgångar som används i rörelsen efter
substansvärdering men inte ha att utge någon ersättning därutöver, bygger
bl. a. på att det med hänsyn till de fastställda taxornas betydelse för rörelse
resultatet inte kan anses lämpligt att grunda en värdering på förväntad av
kastning. I yttrandena från kommunalt håll understryks vikten av att er
sättningsfrågan löses på det föreslagna sättet och tilläggs, att förväntan om
hög avkastning av en trafikrörelse ofta kan ha sin grund i ekonomiskt krä
vande insatser från det allmännas sida. Åtskilliga remissinstanser är kri
tiska mot förslaget i denna del och menar, att regeln skulle leda till obilliga
resultat och minska intresset för fortsatt rationalisering inom branschen.
Andra anser, att det i vart fall bör öppnas möjlighet til! ytterligare ersätt
ning i särskilda fall.
Eftersom fråga är om en näringsverksamhet, byggd på ett koncessions-
system, där företagen är mer eller mindre tillförsäkrade ensamrätt, där in
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
25
takterna beror av de taxor som fastställs av myndighet och där en ökning
av trafikunderlaget ofta sammanhänger med samhälleliga åtgärder, finner
jag det för min del uppenbart, att värden som grundar sig på den avkast
ning rörelsen gett och väntas ge normalt inte kan tillgodoräknas rörelsens
innehavare. Huvudprincipen bör vara en värdering efter marknadsvärdet
av de tillgångar som begärts inlösta. Om tillstånd som återkallats avsett
en hel rörelse och inlösen av hela rörelsen påkallas, skall en substansvärde
ring ske. Substansvärdet bör framräknas enligt sedvanlig metod vid värde
ring i samband med överlåtelse av rörelse. Tillgångarna bör även i detta
fall värderas efter marknadsvärdet. Skulle en sådan värdering av tillgång
arna eller rörelsen ge ett uppenbart obilligt resultat, bör en jämkning av er
sättningen få ske. En uppräkning med hänsynstagande till tidigare avkast
ning kan exempelvis i en del fall vara skälig när det är fråga om inlösen av
småföretag, där innehavaren drivit rörelsen huvudsakligen för egen försörj
ning. Ett annat exempel då en viss sådan uppräkning kan vara påkallad i
särskilda fall är om den ersättning som framräknats enligt de angivna vär
deringsprinciperna måste anses orimlig med hänsyn till att den nye till-
ståndshavaren direkt tillgodoförs en väl uppbyggd organisation. Om endast
en del av trafiken övertas och påtagligt avbräck vållas i återstående rörelse,
kan det vara skäligt att höja löseskillingen med hänsyn till sådana fasta
kostnader och andra ofrånkomliga utgifter som inte rimligen kan täckas i
den återstående rörelsen under en övergångstid.
För att inlösenskyldighet skall föreligga bör krävas, att den, vars till
stånd återkallas, inom viss tid anger i vilken omfattning han kräver inlö
sen. Denna tid bör lämpligen bestämmas till två månader från det beslutet
om återkallelse och nytt tillstånd vunnit laga kraft eller, om det överklagas,
från det beslutet slutligen fastställts. Kravet bör anges skriftligen och inges
till tillståndsmyndigheten. Ersättningsfrågan bör prövas och avgöras av en
särskild för hela landet gemensam värderingsnämnd. Mot nämndens beslut
bör talan inte få föras.
Man torde kunna räkna med, att de nya reglerna om återkallelse och in
lösen medför att frivilliga uppgörelser blir lättare att nå än tidigare. Träffar
parterna uppgörelse om överlåtelse av tillstånd och villkoren för överlåtel
sen först sedan ansökan om återkallelse och nytt tillstånd gjorts, övergår
ärendet till en fråga om prövning enligt 18 § YTF. Det är också tänkbart att
parterna, som en följd av ett beslut om överförande av tillståndet eller under
förutsättning av att ett sådant beslut meddelas, enas enbart i frågan om in
lösen och ersättning. Prövning av en sådan överenskommelse är påkallad av
samma skäl som föranlett att prövning är föreskriven i fråga om ersätt
ningen vid frivillig överlåtelse. Överenskommelsen bör därför betraktas som
en framställning om inlösen och på motsvarande sätt hänskjutas till värde-
ringsnämnden för prövning och avgörande.
För den prövning av ersättning råd frivillig överlåtelse som sker enligt 18 §
26
Kungi. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
YTF gäller i viss män andra principer än dem jag förordat när det gäller
värderingsnämndens prövning. Med hänsyn inte minst till intresset av att
främja frivilliga överlåtelser av trafiktillstånd när kommun vill ordna en
bättre trafikförsörjning i orten eller bygden synes inte tillräckliga skäl före
ligga att göra de nya värderingsreglerna direkt tillämpliga i sådana fall.
Värderingsnämnden bör bestå av tre ledamöter och suppleanter för dem.
De bör utses av Kungl. Maj :t. Ordföranden och suppleant för denne bör
vara lagfarna och i domarvärv erfarna personer. Övriga ledamöter och
suppleanter bör också vara opartiska samt besitta särskild sakkunskap för
den bedömning som behövs. Kostnaderna för nämnden bör bestridas av sta
ten men — genom utdebitering efter varje värderingsförfarande — slutligt
belasta dem som förvärvar tillstånd.
I fråga om dessa kostnader ämnar jag förorda att Kungl. Maj:t i stats
verkspropositionen till 1970 års riksdag föreslår upptagandet under sjätte
huvudtiteln av ett nytt förslagsvis betecknat anslag, benämnt Kostnader för
visst värderingsförfarande. Från anslaget skall bestridas de nyss nämnda
kostnaderna för värderingsnämndens verksamhet. Då dessa kostnader slut
ligt skall belasta dem som förvärvar trafikstillstånd bör vidare finnas en
motsvarande inkomsttitel — benämnd Ersättning för visst värderingsförfa
rande — på riksstatens inkomstsida.
Skulle kostnader för nämnda verksamhet uppstå redan före den 1 juli
1970 bör dessa få bestridas med anlitande av sjätte huvudtitelns kommitté
anslag för budgetåret 1969/70. Några inbetalningar till statsverket torde
däremot inte bli aktuella under nämnda budgetår. Skulle trots allt så bli
fallet bör de influtna medlen redovisas under posten Övriga diverse in
komster på riksstatens inkomstsida.
Även parternas kostnader för utförande av talan i ärendet hos nämnden
bör bäras av den som erhållit nytt tillstånd. När omständigheterna föranle
der det bör nämnden emellertid kunna göra undantag från denna huvud
princip.
Det bör ankomma på Kungl. Maj :t att i särskild författning meddela de be
stämmelser som behövs om värderingen vid inlösen och om värderingsnämn
den. Jag avser att senare förelägga Kungl. Maj:t förslag till sådana bestäm
melser i huvudsaklig överensstämmelse med de riktlinjer som angetts här.
Enligt 44 § YTF gäller återkallelse inte förrän den som avses med beslutet
fått del av det. Beslut om trafiktillstånd gäller från det att det vunnit laga
kraft eller, om det överklagas, från det beslutet slutligen fastställts. I till
ståndet kan annat förordnas om tidpunkten. Besvärstiden räknas från den
dag beslutet anslås.
I departementspromemorian har angetts, att återkallelse bör ske med ver
kan från viss tidpunkt så att vederbörande företagare ges skälig möjlighet
till avveckling av rörelsen. En uttrycklig bestämmelse härom har inte ansetts
påkallad.
27
Det är uppenbart att återkallelsen och det nya tillståndet bör gälla från
samma tidpunkt. Detta bör framgå av 44 § YTF utan att någon ändring görs
i de nyss relaterade bestämmelserna, som bl. a. förutsätter delgivning med
den, vars tillstånd återkallats. Tidpunkten bör bestämmas med hänsyn till
de omständigheter som kan föreligga i det speciella fallet. Eftersom förhål
landena måste variera starkt från fall till fall är det inte möjligt att bestäm
ma eller göra några uttalanden om en lämplig tidrymd eller ens ange någon
maximi- eller minimitid. En fastställd tidpunkt måste kunna ändras på be
gäran av någondera parten med hänsyn till senare inträffade omständighe
ter. Bl. a. kan ett efter beslutet framställt yrkande om inlösen ge anledning
till en ändrad bedömning. Vill den, vars tillstånd återkallats, inte överläm
na de tillgångar han begärt inlösta innan ersättningsfrågan avgjorts av vär-
deringsnämnden och ersättningen utbetalats, bör givetvis tidpunkten anpas
sas därefter, om parten yrkar det.
I flera remissyttranden över promemorian har uppmärksamheten fästs
särskilt vi de personalproblem som kan vara förenade med ett beslut som
innebär att en trafikrörelse måste avvecklas. Jag utgår från att kommuner
na i de fall det blir fråga om känner ett starkt ansvar att i första hand söka
bereda personalen sysselsättning i den nya trafikrörelsen. I de fall då så
inte kan ske, förutsätter jag att de kommunala organen vidtar särskilda åt
gärder för att bereda friställd arbetskraft om möjligt likvärdiga arbetsupp
gifter.
Enligt förslaget i promemorian har som nämnts införandet av det nya åter-
kallelseinstitutet inte berört innehållet i 19 § i övrigt. Nu gällande bestäm
melse om återkallelse i fall av försummelse och liknande samt när trafikens
ändamålsenliga ordnande eller eljest synnerliga skäl motiverar återkallelse
har behållits oförändrad i förslaget.
Möjligheten till återkallelse, när det föreligger synnerliga skäl med hän
syn till trafikens ändamålsenliga ordnande, omfattar alla slag av trafiktill
stånd. Den kan behöva användas exempelvis när det är påkallat att överföra
viss beställningstrafik, med väsentlig anknytning till linjetrafik i kommunal
regi, på den som driver linjetrafiken. Den kan också behöva utnyttjas för
rationalisering inom den enskilda sektorn. För att bestämmelsen i det nu
berörda avseendet — i motsats till vad som varit fallet hittills — skall kunna
få en praktisk funktion anser jag det befogat och lämpligt att även här till-
lämpa det nya systemet, där frågan om återkallelse och nytt tillstånd prövas
i ett sammanhang och där inlösenskyldighet föreligger.
I linje med ett förslag som på sin tid lades fram av busslinjeutredningen
föreslår jag, att de s. k. försummelsefallen inordnas under ett första moment
i 19 § YTF och att därvid en mer generell klausul läggs till om möjlighet till
återkallelse när tillståndshavaren »eljest väsentligt åsidosatt sina skyldighe
ter såvitt angår trafikens anordnande eller handhavande». Samtliga regler
Kiingl. Maj. ts proposition nr 155 år 1969
28
om återkallelse till förmån för annan i rationaliseringssyfte bör sammanfö
ras i ett andra moment i samma paragraf.
Förslaget till ändringar i 12 och 19 §§ YTF medför att 8 § och 33 § 4 mom.
YTF behöver ändras.
Enligt 8 § skall vederbörande kommunala förvaltningsmyndighet alltid
beredas tillfälle att avge yttrande över ansökan om rätt till linjetrafik med
buss inom viss stad eller inom stad med dess närmaste omgivning. Detta bör
i fortsättningen gälla oavseit var linjetrafiken skall bedrivas.
Enligt en hänvisning i 33 § 4 mom. gäller 19 § också i fråga om tillstånd
till transportförmedling. Hänvisningen bör ändras så att den inte innefattar
de nya bestämmelser som enligt mitt förslag skall tas in i 19 § 2 mom.
De föreslagna ändringarna i YTF bör träda i kraft den 1 januari 1970.
Kungl. Maj:ts proposition nr 155 år 1969
Hemställan
1 enlighet med det anförda har inom kommunikationsdepartementet upp
rättats förslag till kungörelse om ändring i förordningen (19W: 910) angå
ende yrkesmässig automobiltrafik m. in.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition
1. inhämtar riksdagens yttrande över nämnda förslag,
2. föreslår riksdagen att besluta att den 1 januari 1970
skall inrättas en värderingsnämnd i huvudsaklig överens
stämmelse med vad jag förordat i det föregående.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riksda
gen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
MARCUS BOKTR. STHLM 1969 6905 8