Prop. 1969:165
Kungl. Maj:ts proposition nr 165 år 1969
1
Nr 165
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning om ändring i traktorskatteförordningen (1969: 297); ginen Stockholms slott den It november 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till förordning om ändring i traktorskatteförord ningen (1969:297).
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås, att traktorskatten på traktorer som tillhör klass II enligt traktorskatteförordningen sänks till 120 kr. per år för traktorer med tjänstevikt ej över 2 500 kg och till 180 kr. per år för tyngre traktorer. Vidare föreslås vissa andra, mindre ändringar i traktorskatteförordningen.
1
Bihang till riksdagens protokoll 19G9. 1 samt. Nr 165
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 165 år 1969
Förslag
till
Förordning
om ändring i traktorskatteförordningen (1969: 297)
Härigenom förordnas, att 2 och 3 §§ traktor skatteförordningen (1969:
297) skall ha nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
Fordon för------------------------------- två klasser.
Till klass I — —-----------------------motsvarande sätt.
Som trafiktraktor anses icke trak
tor vars användning för transport på
allmän väg är begränsad till beford
ran av produkter från eller förnö
denheter för lantbruk eller skogs
bruk under förutsättning, såvitt gäl
ler skogsbruk, att lasten samman
lagt icke överstiger 15 ton.
Till klass II
Som trafiktraktor anses icke trak
tor vars användning för transport på
allmän väg är begränsad till beford
ran av produkter från eller förnö
denheter för lantbruk, skogsbruk,
yrkesmässig växtodling eller yrkes
mässigt fiske under förutsättning,
såvitt gäller skogsbruk, att lasten
sammanlagt icke överstiger 15 ton.
Om traktor, utöver transport som nu
nämnts, undantagsvis används för
transport av annat slag, medför detta
icke att traktorn anses som trafik-
traktor.
än trafiktraktor.
3
För fordon----------- -90 kronor för
återstående del av tjänstevikten.
För traktor som tillhör klass II
utgår traktorskatt för helt kalen
derår med 200 kronor, om tjänste
vikten ej överstiger 2 500 kilogram,
och 300 kronor, om tjänstevikten
överstiger 2 500 kilogram.
§•
varje påbörjat tal av 100 kilogram av
För traktor som tillhör klass II
utgår traktorskatt för helt kalender
år med 120 kronor, om tjänstevikten
ej överstiger 2500 kilogram, och 180
kronor, om tjänstevikten överstiger
2 500 kilogram.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk förfåttningssamling.
Kungl. Maj.ts proposition nr 165 år 1969
3
Utdrag av protokollet över finansärenden hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats
rådet på Stockholms slott den 14 november 1969.
N är var ande:
Statsministern
Palme,
statsråden
Sträng, Andersson, Aspling, Sven-E
ric
Nilsson, Lundkvist, Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg, Norling,
Lidbom.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ändring i trak
torskatteförordningen (1969:297) och anför.
Enligt beslut av vårriksdagen (prop. 1969:45, BeU 35, rskr 207) utgår
tr. o. m. år 1970 skatt på traktorer. Bestämmelserna härom finns intagna i
traktorskatteförordningen (1969: 297).
Traktorskatten omfattar registrerade traktorer och motorredskap och ut
går med visst belopp för år enligt en indelning av fordonen i två skatteklas-
ser. Till klass I hör traktor som används för transport på allmän väg (tra
fiktraktor) och motorredskap som används på motsvarande sätt. Som tra
fiktraktor anses dock inte traktor vars användning för transport på allmän
väg är begränsad till befordran av produkter från eller förnödenheter för
lantbruk eller skogsbruk under förutsättning, såvitt gäller skogsbruk, att
lasten sammanlagt inte överstiger 15 ton. Andra traktorer än trafiktrakto
rer hör till klass II. Inom denna klass faller normalt traktorer som används
i lantbruket.
Skatten är differentierad i förhållande till traktorns tjänstevikt. I fråga
om trafiktraktorerna och jämförliga motorredskap utgår skatten med be
lopp som ungefär svarar mot hälften av skatten på lastbil med samma
tjänstevikt. För traktorer i klass II utgör skatten 200 kr. för kalenderår om
tjänstevikten ej överstiger 2 500 kg, och 300 kr., om tjänstevikten är större.
I upphördshänseende m. m. har traktorskatten anknutits till bestämmel
serna i förordningen (1922: 260) om automobilskatt. Härutöver kan fram
hållas, att riksdagsbehandlingen av traktorskatten medförde att särskilda
dispensbestämmelser infördes i författningen. Enligt dessa kan Konungen
eller den myndighet Konungen bestämmer, om synnerliga skäl föreligger,
medge nedsättning av eller befrielse från traktorskatt eller medge att trak
tor, som enligt förordningen skall höra till klass I, hänförs till klass II. Med
stöd härav har Kungl. Maj:t enligt beslut den 17 oktober 1969 utfärdat kun
görelse (1969: 553) om nedsättning av skatt på traktorer och släpvagnar,
in. m.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 165 år 1969
Beträffande bakgrunden till införandet av en traktorskatt och utform
ningen av skatten får jag hänvisa till prop. 1969:45 och BeU 1969:35.
Av vad där anförs framgår bl. a., att det i fråga om andra traktorer än
trafiktraktorerna inte ansetts möjligt att utforma beskattningen enligt den
av statsmakterna i annat sammanhang antagna s. k. kostnadsansvarighets-
principen för vägtrafikbeskattningen. Den i och för sig berättigade beskatt
ningen av dessa traktorer måste även av skattetekniska skäl utformas på
annat sätt. Den valda lösningen för detta traktorbestånd kan karaktärise
ras som en kollektiv, schablonmässig beskattning, vars höjd jämförd med
trafiktraktorernas beskattning avpassats med beaktande av den relativt be
gränsade användningen av traktorerna för transport på allmän väg.
Denna lösning för beskattningen av traktorer i klass II biträddes av riks
dagen.
Efter riksdagsbeslutet har framför allt bland lantbrukarna en mycket
livlig debatt uppstått om traktorskattens utformning och avvägning. I skrift
liga framställningar och vid uppvaktningar har anförts, att skatten på lant
brukets traktorer får eu ojämn och orättvis verkan.
Krav har framförts om eu omprövning av frågan. I detta sammanhang
har Riksförbundet landsbygdens folk (RLE) överlämnat en av Jordbrukets
utredningsinstitut verkställd utredning till belysning av skattens verkningar
bl. a. i kostnadshänseende. Utredningen visar, att lantbrukets traktortrans
porter på allmän väg vid en genomsnittlig och med lastbilstransporter jäm
förande beräkning skulle belastas med en skatt per tonkm som är icke ovä
sentligt högre än den skatt som träffar lastbilstrafiken. RLF hemställer, att
ikraftträdandet av skatten på dessa traktorer i klass II uppskjuts i avvak
tan på ny utredning av frågan.
Vissa erinringar kan anföras mot den av RLF överlämnade utredningen
med avseende på både den antagna omfattningen av traktorernas använd
ning för transporter på allmän väg och jämförelsen i kostnadshänseende
med beskattningen av lastbilstransporter. Även med beaktande härav ger
emellertid den presenterade utredningen fog för påståendet att skatten på
traktorer i klass II kommit att bli för hög. Enligt min mening är det endast
i detta hänseende en berättigad kritik kan riktas mot skatten och således
inte mot den tekniska lösningen. Det saknas därför anledning att ändra den
tidpunkt då skatten skall börja utgå, om i stället en justering av skattens
höjd görs för att på så sätt få en bättre avvägning med hänsyn till den genom
snittliga användningen av dessa traktorer för transporter på allmän väg och
samtidigt begränsa skattens verkningar i kostnadshänseende särskilt för de
mindre lantbruksenheterna.
På grundval av det nya material som förebragts i frågan har jag kommit
fram till att en skatt för helt år om 120 kr. för traktorer i klass II med en
tjänstevilct ej över 2 500 kg och om 180 kr. för tyngre traktorer i klass II
bör vara rimlig. Vid kontakter med företrädare för lantbrukets huvudorga
Kungl. Maj.ts proposition nr 165 år 1969
5
nisationer har jag fått tillfredsställande försäkringar om att de anser trak torskatten acceptabel efter en sådan justering. Jag förordar, att skatten för traktorer i klass II bestäms i enlighet härmed.
I detta sammanhang vill jag också ta upp några andra frågor beträffande traktorskatten. I framställningar om befrielse från traktorskatt som in kommit till finansdepartementet har det framhållits att traktorer används i fiskerinäringen för transporter av fiskefångst, fiskeredskap o. d. Endast un dantagsvis sker sådana transporter på allmän väg. Det föreligger här trans portförhållanden som nära överensstämmer med vad som förekommer inom lantbruk och skogsbruk. Jag anser därför inte motiverat med någon generell skattefrihet för traktorer som används inom fiskerinäringen. Däremot an ser jag skäligt att sådana traktorer hänförs till klass II även om de används för transporter av fiskefångst, fiskeredskap o. d. på allmän väg. Sådan klass överflyttning kan medges med tillämpning av dispensbestämmelserna. Prak tiska skäl talar emellertid för att bestämmelser av angivna innebörd tas in i traktorskatteförordningen genom ett tillägg i 2 §. Eftersom motsvarande förhållanden föreligger inom trädgårdsnäringen, t. ex. hos handelsträdgår dar och plantskolor, förordar jag närmast i förtydligande syfte, att motsva rande bestämmelser skall gälla för traktorer som används inom sådan verk samhet.
För att traktor skall hänföras till klass II gäller enligt nuvarande be stämmelser att den inte får användas för transport på allmän väg av annat än produkter från eller förnödenheter för lantbruk och skogsbruk. Det har påpekats, att lantbrukare i viss utsträckning lejer ut sina traktorer för ar beten med gaturenhållning och liknande. Därvid kan den situationen upp komma att traktorn används för transportarbeten som i princip medför att traktorn skall hänföras till klass I. Jag anser inte rimligt, att ett tillfäl ligt transportuppdrag av detta eller annat slag får sådana verkningar. Med hänsyn härtill förordar jag ett tillägg till 2 § traktorskatteförordningen av innebörd att traktor i klass II får användas rent undantagsvis för speciella transportarbeten utan att detta skall medföra att traktorn hänförs till klass I.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdepartementet upp rättat förslag till förordning om ändring i traktorskatteförordningen (1969: 297).
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten