Prop. 1969:97
('med förslag till förord\xad ning om beräkning av skogsvärde vid 1970 års all\xad männa fastighetstaxering, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
1
Nr 97
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning om beräkning av skogsvärde vid 1970 års all männa fastighetstaxering, m. m.; given Stockholms slott den 28 mars 1969.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till
1) förordning om beräkning av skogsvärde vid 1970 års allmänna fas tighetstaxering,
2) förordning om ändring i förordningen den 27 mars 1954 (nr 142) om taxering för inkomst av medel, som insatts å skogskonto.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
1 propositionen föreslås beträffande 1970 års allmänna fastighetstaxe ring att de skogsbruksvärden som skulle framkomma med tillämpning av gällande värderingsgrunder reduceras i viss utsträckning. Härigenom und viks att taxeringsvärdena på skogsfastigheter blir alltför höga. Reduktionen föreslås till 100 kr. per hektar skogsmark, dock högst 30 % av det oreduce rade skogsbruksvärdet.
Vidare föreslås i anslutning till de nya reglerna om beskattning i vissa fall av dödsbo såsom handelsbolag att delägare i sådant dödsbo — i likhet med delägare i handelsbolag — inte skall ha rätt att avsätta medel till skogs konto. Medel som sådant dödsbo har innestående på skogskonto skall åter föras till beskattning.
1 tlihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 97
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
1) Förslag
till
Förordning
om beräkning av skogsvärde vid 1970 års allmänna fastighetstaxering
Härigenom förordnas, att vid 1970 års allmänna fastighetstaxering det be
lopp som erhålles vid beräkning av skogsvärdet enligt avdelning B punkt 9
skogsvärderingsinstruktionen den 1 juni 1951 (nr 440) skall nedsättas med
etthundra kronor för varje fullt hektar skogsmark av fastighetens areal,
dock högst med trettio procent av summan av skogsvärdet, beräknat utan
nedsättning, och det i samma avdelning punkt 10 angivna skogsmarks
värdet.
2) Förslag
till
Förordning
om ändring i förordningen den 27 mars 1954 (nr 142) om taxering för
inkomst av medel, som insatts å skogskonto
Härigenom förordnas, att 1 och 9 §§ förordningen den 27 mars 1954 om
taxering tor inkomst av medel, som i
rad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
1
Fysisk person, oskift dödsbo eller
familjestiftelse, som i självdeklara
tion till ledning för taxering för in
komst har att uppgiva intäkt av
skogsbruk, må under de förutsätt
ningar och i den utsträckning nedan
stadgas erhålla uppskov med taxe
ring till kommunal och statlig in
komstskatt för den del av intäkten,
som insatts å särskilt konto i bank
(skogskonto). Rätt att erhålla upp
skov, som nu sagts, tillkommer icke
delägare i handelsbolag eller kom
manditbolag för någon del av den
a skogskonto, skall erhalla and-
(Föreslagen lydelse)
§•
Fysisk person, oskift dödsbo eller
familjestiftelse, som i självdeklara
tion till ledning för taxering för in
komst har att uppgiva intäkt av
skogsbruk, må under de förutsätt
ningar och i den utsträckning nedan
stadgas erhålla uppskov med taxe
ring till kommunal och statlig in
komstskatt för den del av intäkten,
som insatts å särskilt konto i bank
(skogskonto). Rätt att erhålla upp
skov, som nu sagts, tillkommer icke
delägare i handelsbolag eller kom
manditbolag för någon del av den
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
O
(Nuvarande lydelse)
inkomst, han åtnjutit av bolagets verksamhet.
Med bank----------------------------------Skattskyldig må----------------- -------
9
Överlåter skattskyldig-----------------Har oskiftat dödsbo medel inne- ståendc å skogskonto skola medlen upptagas såsom bruttointäkt av skogsbruk för det beskattningsår, under vilket dödsboet skiftas.
Har vid Har avtal
(Föreslagen lydelse)
inkomst, han åtnjutit av bolagets verksamhet. Ej heller tillkommer sådan rätt delägare i oskiftat döds bo, på vilket 53 § 3 inom. fjärde stycket kommunalskattelagen tilllämpas, för någon del av den in komst han åtnjutit av dödsboets verksamhet.
för jordbrukskredit.
— öppnade kontot.
— överlåtelsen ägt rum.
Har oskiftat dödsbo medel inne- slående å skogskonto skola medlen upptagas såsom bruttointäkt av skogsbruk för det beskattningsår, under vilket dödsboet skiftas, eller, om 53 § 3 mom. f järde stycket kom munalskattelagen tillämpas på döds boet, för det beskattningsår då nämnda stycke första gången tilllämpas. bodelningen ägt rum. avtalet träffats.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och skall tillämpas första gången, såvitt avser l § vid 1969 års taxering och såvitt avser 9 § vid 1970 års taxering. I fråga om dödsbo, på vilket 53 § 3 mom. fjärde stycket kommunalskattelagen tillämpats första gången vid 1969 års taxering, skall i stället för vad i 9 § förordningen stadgas gälla, att å skogskonto innestående medel skola upptagas såsom bruttointäkt av skogsbruk för det beskattningsår för vilket taxering i första instans sker närmast efter år 1969.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
28 mars 1969.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange,
Kling, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Gustafsson,
Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om beräkning av
skogsvärde vid 1970 års allmänna fastighetstaxering, m.m. och anför.
Inledning
Allmän fastighetstaxering sker normalt Aart femte år och skall nästa
gång äga rum år 1970. Förberedelsearbetet för denna fastighetstaxering
pågår.
Skogsstyrelsen och skogshögskolan har den 28 januari 1969 till chefen
för finansdepartementet överlämnat en promemoria med vissa synpunkter
rörande värdenivå in. in. i fråga om skogsbruksvärdena vid 1970 års all
männa fastighetstaxering. Promemorian kompletterades med vissa ytter
ligare beräkningar som inkom till finansdepartementet den 7 februari 1969.
Över promemorian med de kompletterande beräkningarna har efter re
miss yttranden a\rgetls av riksskattenämnden, domänverket, lantbrukssty-
relsen, länsstyrelserna i Södermanlands, Östergötlands, Kronobergs, Kalmar,
Gotlands, Blekinge, Kristianstads, Hallands, Göteborgs och Bohus, Älvs-
borgs, Skaraborgs, Västmanlands, Kopparbergs, Västernorrlands, Jämt
lands, Västerbottens och Norrbottens län, Svenska kommunförbundet, Sve
riges skogsägareföreningars riksförbund, Sveriges lantbruksförbund, Riks
förbundet landsbygdens folk (RLF), Samfundet för fastighetsvärdering,
Skogsindustriernas samarbetsutskott och Sveriges jordägareförbund. Härvid
har länsstyrelserna i Kronobergs, Kalmar, Gotlands, Älvsborgs, Skaraborgs
och Västerbottens län såsom eget yttrande åberopat utlåtanden av sina skogs-
sakkunniga. Länsstyrelserna i Södermanlands, Östergötlands, Blekinge, Kris
tianstads, Hallands, Västmanlands och Norrbottens län har bifogat yttran
den som inhämtats från länsstyrelsernas skogssakkunniga. Länsstyrelsen i
Jämtlands län har bifogat ett från skogsvårdsstyrelsen i länet inhämtat ytt
rande. Sveriges skogsägareföreningars riksförbund, Sveriges lantbruksför- bund och RLF har åberopat yttrande av lantbrukets slcattedelegation.
I detta sammanhang tar jag också upp en fråga om ändring av förord ningen den 27 mars 1954 (nr 142) om taxering för inkomst av medel, som insatts å skogskonto. Ändringen har samband med de nya bestämmelserna om beskattning i vissa fall av dödsbo såsom handelsbolag.
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
Nuvarande ordning m. m.
Taxeringsvärdet för fastighet skall redovisas i särskilda delvärden. I fråga om jordbruksfastighet gäller i detta hänseende nya regler fr. o. m. 1970 års taxering enligt lagen den 13 december 1968 (nr 729) om änd ring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370). För jord bruksfastighet skall anges bl. a. skogsbruksvärde. Detta värde utgör sum man av skogsvärdet och skogsmarksvärdet. Med skogsvärde förstås värdet av den växande skogen på all i fastigheten ingående skogsmark, däri inbe räknat värdet av de byggnader och andra anläggningar som behövs för skogsbruksdrift. Skogsmarksvärdet är värdet av all icke odlad mark som är lämplig att använda för skogsproduktion. Då skogsbruksvärdet bestäms skall skogsmarksvärdet urskiljas ur totalvärdet och anges särskilt.
De allmänna grunderna för värdering av skogsmark och växande skog vid fastighetstaxering ges i skogsvärderingsinstruktionen den 1 juni 1951 (nr 440).
Skogsmark med växande skog skall enligt huvudregeln värderas med hänsyn till markens produktionsförmåga, den växande skogens tillstånd och den avkastning i pengar som kan antagas för framtiden bli uttagen under förutsättning att ett efter förhållandena avpassat uthålligt skogsbruk be drivs på fastigheten. Taxeringsvärdet för skogsmark med växande skog be stäms sålunda med hänsyn till avkastningen. Taxeringsvärdet för fastig heter i övrigt skall däremot utgöras av det s. k. allmänna saluvärdet.
Eftersom priserna på virket under taxeringsperioden inte kan förutses, görs för beräkningen av den framtida avkastningen vissa antaganden beträf fande priserna. Priserna på rotstående skog av olika slag bestäms för olika avsättnings]ägen inom särskilda prisområden. Till grund för prissättningen läggs medeltalen av gällande medelhöstpriser under den period om fem kalenderår, som utgår med tredje kalenderåret före taxeringsåret (priser enligt femårsregeln). Den vid taxeringstillfället antagna prisnivån förut sätts bli bestående och gällande för framtida avverkningar. Vid 1970 års fastighetstaxering utgår man således från priserna under tiden 1963—1967 (avverkningsåren 1963/64—1967/68).
Från de nu angivna bruttopriserna görs avdrag med motsvarande fem- årsmedeltal för direkta avverknings- och transportkostnader. Från åter-
lf Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 97
6
stoden görs avdrag för allmänna kostnader med i princip 33 %. Den nel-
toavkastning i pengar som därvid erhålls diskonteras efter 5 % till nu
värde. Det är detta värde som taxeringen avser att utröna.
Skogsvärderingsinstruktionens bestämmelser om värdering med hän
syn till priser enligt femårsregeln har inte tillämpats fullt ut vid senare
allmänna fastighetstaxeringar. Vid 1957 års fastighetstaxering lades till
grund för prissättningen medelhöstpriserna under kalenderåren 1950 och
1952—1954, varvid samtidigt bruttopriserna reducerades med 20 % (prop.
1956: 71, BeU 37, rskr 211, SFS 179).
Vid 1965 års fastighetstaxering tillämpades en reduktionsregel av inne
börd att skogsvärdena minskades med 3 kr. per skogskubikmeter virkesför-
råd, dock högst med 30 % av skogsvärdet per kubikmeter (prop. 1964: 103,
BeU 46, rskr 165, SFS 117). Rörande dessa särskilda bestämmelser anförde
departementschefen (prop. s. 24) bl. a.
Vid en allmän bedömning av skogsbrukets framtidsutsikter rör man sig
med många okända faktorer. Sålunda är prisutvecklingen oviss med bety
dande prisvariationer mellan olika år. Vidare visar utvecklingen en steg
ring av omkostnaderna, som verkar så att, även vid stigande priser, lön
samheten kan visa en mindre gynnsam tendens.
Dessa förhållanden föranledde att man vid 1957 års allmänna fastighets
taxering vidtog särskilda åtgärder för att åstadkomma en försiktigare vär
dering av skogen än som följer av skogsvärderingsinstruktionens bestäm
melser. Dels bortsåg man från det i den då gällande jämförelseperioden in
gående året 1951 med dess speciella prisförhållanden och dels infördes eu
särskild säkerhetsmarginal vid värderingen. Denna marginal erhölls genom
att jämförelseårens bruttopriser minskades med 20 % vid fastställandet av
de jämförelsetal som lag till grund för beräkningen av det framtida av
kastningsvärdet av skogen.
Departementschefen fann en säkerhetsmarginal befogad även vid 1965
års fastighetstaxering. I fråga om valet av metod för att få önskad reduk
tion framhöll departementschefen att den tidigare tillämpade regeln om
ett avdrag i procent av jämförelseårens bruttopriser hade vissa nackdelar.
Eftersom bruttopriserna varierade lokalt, gav denna metod en marginal
som i kronor räknat var mindre för fastigheter i de nordliga delarna av lan
det, trots att för dessa fastigheter behovet av en försiktig värdering i varje
fall inte var mindre än för bättre belägna fastigheter. En regel som inne
bar ett fast avdrag i kronor räknat ansågs i detta hänseende ge bättre
resultat.
Beträffande spärregeln att nedsättningen fick uppgå till högst 30 % av
skogsvärdet framhöll departementschefen att en sådan regel var nödvän
dig för att taxeringsvärdena i övre och inre Norrland inte skulle bli orea
listiskt låga. Starka skäl talade enligt departementschefen, som härvid bort
såg från statens fiskala intressen, för att en sänkning av taxeringsvärdena
genom reduktionsregeln begränsades till vad som fick anses nödvändigt för
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
att man skulle vara garderad vid en ogynnsam konjunkturutveckling. Såväl kommunerna som skogsägarna hade ett berättigat intresse av att fastig heternas taxeringsvärden inte alltför påtagligt skilde sig från deras verk liga värden.
Skogsstyrelsens och skogshögskolans promemoria
I promemorian redovisas inledningsvis förändringarna i skogsavkastning- ens rånettovärden, dvs. bruttopriserna minskade med bl. a. direkta och in direkta avverkningskostnader. De följande uppgifterna avser den svenska totalavverkningens beräknade värde per skogskubikmeter för avverknings åren 1950/51—1967/68.
Avverkningsår
Avverkning milj. mask
Beräknat värde Bruttovärde
i kronor/m*sk
Rånettovärde
1950/51 ........................ ............ 45,7
42
31
1951/52 ........................ ............ 49,3
62
45
1952/53 ........................ ............ 40,8
43
26
1953/54 ........................ ............ 48,8
46
29
1954/55 ........................ ............ 49,1
48
28
1955/56 ........................ ............ 49,4
50
30
1956/57 ........................ ............ 49,2
45
24
1957/58 ........................ ............ 48,2
44
24
1958/59 ........................ ............ 43,6
39
18
1959/60 ........................ ............ 52,8
43
22 Bas lör 1965
1960/61 ........................ ............ 53,0
48
25 års lastig-
1961/62 ........................ ............ 53,9
47
24 hetstaxering
1962/63 ........................ ............ 51,7
43
19
1963/64 ........................ ............ 58,4
46
21
1964/65 ........................ ............ 59,6
49
26 Bas för 1970
1965/66 ........................ ............ 58,8
49
25 års fastig-
1966/67 ........................ ............ 64,6
46
22 hetstaxering
1967/68 ........................ ............ 60,1
42
18
I anslutning till dessa uppgifter framhålls bl. a. Det framgår att bruttovärdena ligger på en i stort sett jämn nivå men att de enskilda årens värden svänger mellan ett lägsta belopp av 39 kr. 1958/59 och ett högsta av 50 kr. 1955/56 — här bortses från det extrema »korea- året» 1951/52. Rånettovärdena visar däremot en, om hela perioden tas i betraktande, svagt nedåtgående trend. Av särskilt intresse är emellertid att nu göra en jämförelse mellan den årsserie som låg till grund för 1965 års taxering (1958/59—1962/63) och den som enligt skogsvärderingsinstruk- tionen skall ligga till grund för 1970 års taxering (1963/64—1967/68). Vid en sådan jämförelse finner man att rånettovärdena i de båda årsserierna i stort sett hållit sig på samma nivå beräknat som genomsnitt för landet.
Den redovisade översiktliga värdeberäkningen tyder enligt promemorian på att utvecklingen varit något gynnsammare än som antogs i skogsstyrel
8
sens och skogshögskolans promemoria inför 1965 års fastighetstaxering.
Den allmänna värdeutvecklingen ter sig ännu något gynnsammare, sägs det,
om den belyses med hjälp av köpeskillingarna för skogsfastigheter. Lant
bruksnämndernas statistik beträffande fastigheter som sålts under perioden
1964—1967 och där skogen åsatts särskilt pris visar sålunda att köpeskil
lingarna i allmänhet ökat med 5 å 10 % årligen, lokalt ännu mer.
Det anförda gäller dock inte huvuddelen av Norrlands inland och sanno
likt inte heller nordvästra Dalarna. I promemorian framhålls att utveck
lingen inom de dåliga avsättningslägen som finns där varit betydligt sämre
än för landet i övrigt.
I promemorian erinras fortsättningsvis om att 1970 års fastighetstaxe
ringsvärden skall gälla fram till 1975. Det sägs därför vara av intresse att
inte blott se på den gångna perioden utan även söka bedöma utvecklingen
något framåt i tiden. Bruttovärdena för det avverkade virket är nästan helt
beroende på avsättningsmöjligheter och priser på världsmarknaden för
skogsindustrins produkter. De senaste åren har periodvis präglats av ogynn
samma förhållanden men prognoser utförda av Food and Agriculture Orga-
nization of the United Nations (FAO) visar att på något längre sikt efter
frågan på särskilt massa- och pappersindustrins produkter torde komma
att stiga kraftigt och att Västeuropa, som utgör vår dominerande export
marknad, utvecklas mot ett alltmer utpräglat underskottsområde. För de
närmast liggande åren torde emellertid enligt promemorian en viss fortsatt
överkapacitet i världens massaproduktion kunna befaras. Det anses därför
knappast troligt att mera avsevärda prishöjningar på massa- och pappers
industrins alster är att vänta under den tid som nu kan överblickas. I södra
Sverige finns enligt promemorian stora förråd av grov skog, som borde av
verkas. Möjligheterna att snabbt öka avsättningen av sågade varor torde
emellertid vara begränsade samtidigt som avsättningen för sågverksflis
möter svårigheter på grund av otillräckligt utbyggd cellulosaindustri. Den
förbättring av skogsbrukets intäkter som ett nyttiggörande av dessa värde
fulla virkesförråd kunde ge måste därför bedömas försiktigt heter det vidare
i promemorian.
För de allra närmaste åren under vilka 1970 års fastighetstaxeringsvär
den skall gälla måste man sålunda enligt promemorian inta en försiktig
hållning vid bedömningen av rånettovärdenas utveckling. Från 1966/67
har bruttovärdena för det avverkade virket sjunkit och rånettovärdena re
dan fr. o. m. 1965/66. Hösten 1968 skedde en viss, men obetydlig återhämt
ning av bruttopriserna, men något positivt genomslag på rånettovärdena
torde knappast kunna förväntas. En betydande osäkerhet råder alltså i fråga
om möjligheterna att uppnå samma nivå för rånettovärdena under åren
1970—1975 som under de basår, vilka ligger till grund för 1970 års fastig
hetstaxering.
I promemorian berörs vidare avdraget för allmänna kostnader. Det fram
Kungl. Majrts proposition nr 97 år 1969
9
hålls att avdraget, 33 %, i stora delar av landet inte svarar mot verkliga
kostnader, i vart fall inte i trakter där rotvärdena är mycket låga. Med åren
har, sägs det, blivit allt tydligare att metoden med ett procentuellt avdrag
på nettovärdena medför ojämnheter i värderingen såvitt gäller områden
med höga och låga rotvärden. Förhållandet har påpekats i 1966 års fastig-
hetstaxeringskommittéers betänkande (SOU 1968:32) och i prop. 1968: 154.
Vidare anförs i promemorian att det inom ramen för gällande skogsvärde-
ringsinstruktion inte är möjligt att helt korrigera dessa svagheter. Genom
att införa ett extra avdrag, som är oberoende av nettovärdet, kan man
emellertid uppnå en effekt som verkar i rätt riktning, dvs. verkar förhål
landevis starkare inom områden med svaga rotvärden. Ett sådant avdrag
kan ges karaktären av ett extra avdrag för allmänna omkostnader knutet
till antingen arealen eller virkesförrådet, vilka faktorer båda påverkar för
valtningsarbetets omfattning och kostnad. Samtidigt kan avdraget i viss
mån utgöra en säkerhetsmarginal för att taxeringsvärdena inte blir för
höga, om pris- och kostnadsutvecklingen under de kommande åren skulle
bli sämre än under de år som ligger till grund för 1970 års fastighetstaxe
ring. Den säkerhetsmarginal som tillämpades vid 1965 års taxering var av
denna art. Genom att man då valde kombinationen 3 kr. av skogsvärdet
per kubikmeter dock högst 30 % kom emellertid effekten inte att bli till
fredsställande. Avdragen i de bättre belägna områdena kom att bli alltför
höga i förhållande till de avdrag som blev regel i de svagare områdena,
där spärregeln 30 % utlöstes i stor omfattning.
Sammanfattningsvis uttalas i promemorian att den generella säkerhets
marginalen vid 1970 års fastighetstaxering mot bakgrunden av den väntade
pris- och omkostnadsulvecklingen bör kunna sättas något lägre än år 1965.
Den bör dock få slå igenom hårdare i de svagare avsättningslägena, där de
reella skogsbruksvärdena uppenbarligen är mycket låga.
I promemorian redovisas beräkningar som utförts för »genomsnittssko-
gen» i ett antal län för att studera den väntade värdenivån vid 1970 års
taxering med och utan säkerhetsmarginal. Härvid har vissa län fått repre
sentera ett antal näraliggande län med likartade förhållanden. Genomsnitts-
skogarna har konstruerats så att de med avseende på de olika på värde
ringen inverkande faktorerna skall så nära som möjligt motsvara medel
talet för länet (resp. länsgruppen) i fråga. Dessutom har beräkningar ut
förts för eu medelskog i dåligt, men inte extremt svagt avsättningsläge i
Norrbottens läns inland. Resultatet av beräkningarna framgår av följande
tabell. I tabellen presenteras materialet dels som skogsbruksvärden i kr.
per hektar, dels i relativa tal i förhållande till värdena enligt 1985 års taxe-
ringsanvisningar, varvid dessa värden med inbyggd säkerhetsmarginal på
3 kr. av skogsvärdet per kubikmeter, dock högst 30 %, satts lika med 100
enheter.
Kungl. Maj. ts proposition nr 97 år 1969
K
ii
n
g
l.
M
a
j.
ts
p
ro
p
o
si
ti
o
n
n
r
97
å
r
1969
Överslagsberäkning av väntade ändringar i genomsnittlig värdenivå vid 1970 års fastighetstaxering
(Skogsbruksvärden i kr/hektar resp. relativtal.)
Hela
länet
BD
AC
Lapp
marken
Z
Y
W
(X)
S
(U)
D
R
(B,C,E, (P)
I,T)
G
N
Hela
(F, H) (K,L, landet
M,0)
Arealrepresentation ............................................................
0/
/o
16
_
15
12
8
15
7
10
4
9
4
100
1965 års oreducerade värden ...........................................
kr
200
141
360
344
571
761
1 150 1 291 1 495 1 591 1 268
750
rel
tal
141
141
140
143
140
141
135
130
125
123
129
133
1965 års reducerade värden...............................................
kr
142
100
258
240
407
541
850
991 1 195 1 291
981
565
rel
tal
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
1970 års oreducerade värden ...........................................
kr
178
123
293
282
535
750
1 157 1 238 1 520 1 552 1 149
713
Alternativa förslag till reduceringar
rel
tal
125
123
114
118
131
139
136
125
127
120
117
125
1. 1970 års värden reducerade med 100 kr per ha dock
kr
89
62
193
182
435
650
1 057 1 138 1 420 1 452 1 049
616
högst 50 % på skogsbruksvärdet ...............................
rel
tal
63
62
75
76
107
120
124
115
119
112
107
109
2.1970 års värden med en reduktion av 1 kr på skogs-
kr
133
87
233
212
445
660
1 057 1 138 1 420 1 452 1 069
634
värdet per kubikmeter dock högst 50 % på detta värde
rel
tal
94
87
90
88
109
122
124
115
119
112
109
112
3.1970 års värden reducerade med 150 kr per ha dock
kr
89
62
147
141
385
600
1 007 1 088 1 370 1 402
999
574
högst 50 % på skogsbruksvärdet ...............................
rel
tal
63
62
57
59
95
111
118
no
115
109
102
101
4. 1970 års värden med en reduktion av 1,50 kr på skogs-
kr
no
69
203
177
400
615
1 007 1 088 1 370 1 402
999
594
värdet per kubikmeter dock högst 50 % på detta
rel
tal
77
69
79
74
98
114
118
no
115
109
102
105
o
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
11
Beräkningarna i tabellen har gjorts för extra avdrag (säkerhetsmargi
nal) enligt två huvudalternativ med vardera två varianter. Det första alter
nativet är av principiellt samma konstruktion som år 1965, alltså ett fast av
drag per skogskubikmeter, här med varianterna 1 kr. resp. 1: 50 kr. per
kubikmeter. Det andra alternativet är ett fast avdrag per hektar med vari
anterna 100 kr./hektar resp. 150 kr./hektar. Även med dessa förhållande
vis låga extra avdrag måste en spärregel införas. Inom de sämsta avsätt-
ningslägena skulle annars värdena kunna bli sänkta till en bråkdel av de
oreducerade värdena och i vissa fall gå under noll. Spärregeln kan förslags
vis sättas till 50 % av skogsvärdet per kubikmeter i första alternativet och
till 50 % av skogsbruksvärdet (inkl. markvärdet) i senare alternativet. Av
räknetekniska skäl kan nämligen spärregeln inte lämpligen uttryckas på
samma sätt i bägge fallen.
I promemorian förordas att metoden med fast avdrag per hektar väljs,
eftersom den relativt sett ger största reduktionen för fastigheter med dåliga
lägen. Huruvida beloppet bör sättas till 100 kr. eller 150 kr. per hektar sägs
bero på uppfattningen om rånettovärdenas utveckling och den allmänna
värdenivån på skogsfastigheter. Vid det högre värdet utlöses spärregeln
50 % även för genomsnittsskogarna i Västerbottens och Jämtlands län, vilka
alltså skulle få taxeringsvärdena bestämda till hälften av vad en direkt
tillämpning av skogsvärderingsinstruktionen ger. (I Norrbottens län utlöses
spärregeln redan vid avdrag med 100 kr. per hektar.) Vidare sänks värdena
i hela landet söder om de nämnda länen med ytterligare 50 kr. per hektar.
I promemorian ges närmast förord åt ett avdrag med 100 kr. per hektar,
dock högst med 50 % av skogsbruksvärdet. Det innebär att 1970 års värde
nivå blir i genomsnitt för hela landet ca 10 % högre än de reducerade vär
dena år 1965.
Remissyttrandena
Praktiskt laget alla remissinstanser delar den uppfattning som kommit
till synes i promemorian att en säkerhetsmarginal behövs också vid 1970
års fastighetstaxering. Endast länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus lån
ifrågasätter om någon säkerhetsmarginal bör förekomma generellt för hela
landet. Till stöd för denna mening åberopar länsstyrelsen bl. a. den bety
dande överprisprocent som föreligger vid försäljning av skogsfastigheter.
Den i promemorian gjorda allmänna bedömningen av rånettovärdenas
utveckling och den kommande värdenivån på skogsfastigheter har motive
rat rekommendationen att säkerhetsmarginalen vid 1970 års fastighetstaxe
ring sätts lägre än vid 1965 års taxering. Denna bedömning delas av ett
flertal remissinstanser. I flera yttranden ges dock uttryck för eu mera pes
simistisk bedömning av skogsbrukets lönsamhet och därav motiverat be
hov av större säkerhetsmarginal.
12
Den allmänna bedömningen av pris- och kostnadsutvecklingen inom
skogsbruket som gjorts i promemorian delas i huvudsak av riksskattenämn
den, länsstyrelserna i Blekinge, Kristianstads, Hallands, Älvsborgs, Skara
borgs, Västmanlands, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norr
bottens län, Svenska kommunförbundet och Samfundet för fastighetsvär
dering.
Riksskattenämnden uttalar i anslutning till den inledningsvis redovisade
tablån över bl. a. rånettovärdenas utveckling att — vid en jämförelse mel
lan baserna för 1965 års och 1970 års fastighetstaxeringar — rånettovärdena
för den sista perioden är en aning bättre men att perioderna i stort sett visar
samma bild. Om man grundar bedömningen endast på uppgifterna i tabel
len borde sålunda 1970 års fastighetstaxering inte medföra någon nämnvärd
höjning av skogsvärdena. Nämnden anför vidare att även andra omstän
digheter bör beaktas. Sålunda finns, såvitt nämnden kan bedöma, anled
ning att räkna med en viss förbättring av vedpriserna för de närmaste
åren. Vidare måste beaktas att köpeskillingarna för skogsfastigheter klart
varit i stigande under den sistförflutna basperioden. Ävenså bör enligt
nämnden observeras det i promemorian gjorda uttalandet att värdenivån
vid 1965 års taxering allmänt sett snarast torde ha blivit något för låg på
grund av en viss pessimism vid bedömningarna år 1964.
Länsstyrelsen i Blekinge län anser att det mot bakgrunden av utveck
lingen finns fog för en viss måttlig höjning av skogsvärdena i södra Sverige
vid 1970 års fastighetstaxering. Även om överkapaciteten inom skogsnä
ringen inte minst i södra Sverige är betydande torde man enligt länssty
relsen inte kunna bortse från att vissa prisjusteringar uppåt inträffat under
slutet av år 1968. En viss fortsatt konjunkturuppgång även inom skogsbru
ket med ytterligare justering uppåt av priserna synes länsstyrelsen antag
lig-
En mera pessimistisk syn på skogsbrukets lönsamhet under den kom
mande femårsperioden framförs av domänverket, länsstyrelserna i Öster
götlands, Kronobergs, Kalmar och Kopparbergs län, lantbrukets skattede-
legation, Skogsindustriernas samarb et sutskott och Sveriges jordägareför
bund. Ledamoten av riksskattenämnden B. Äger har i ett vid nämndens
protokoll fogat särskilt yttrande framfört en uppfattning som i huvudsak
överensstämmer med den som uttalas av lantbrukets skattedelegation.
Domänverket anknyter till tablån över bl. a. rånettovärdenas utveckling
och framhåller att värdeberäkningarna i tabellen tyder på att den faktiska
utvecklingen varit något gynnsammare än den bedömning som gjordes i
förevarande hänseende vid 1965 års fastighetstaxering. Vidare konstateras
i promemorian, säger verket, att rånettovärdena för virkesuttagen i kro
nans skogar under perioden 1964—1967 legat något över motsvarande värden
1959—1963. Detta ger dock enligt verket inte en riktig bild av läget. I
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
13
själva verket pekar domänverkets rånettovärden på en ogynnsammare ut
veckling om hänsyn tas till vissa faktorer som inte direkt avspeglas i rå-
nettot, såsom penningvärdeförsämring och stigande kostnader för plane
ring, utbildning osv. Verket framhåller vidare att för ett flertal revir i
Norrlands inland och längs fjällkedjan rånettot av allt försålt virke under
stiger 10 kr. per skogskubikmeter. För några revir pendlar rånettovärdet
kring noll. Det måste därför enligt verket ifrågasättas om det nuvarande
värderingssystemet över huvud kan ge rättvis taxering för ett skogsföretag
som under nämnda förhållanden driver ett uthålligt skogsbruk.
Länsstyrelsen i Östergötlands län åberopar ett yttrande av sin skogssak-
kunnige, som påpekar att i promemorian nämnts flera faktorer som med
för att prisstatistikerna övervärderar skogsbrukets lönsamhet. Härtill kom
mer, framhåller den sakkunnige, att avverkningarna i stor utsträckning
koncentrerats till större samlade uttag med minskade kostnader och högre
bruttopriser som följd. Vidare har i många fall avverkats bestånd som i
förhållande till fastighetens förutsättningar lämnat genomsnittligt högre
kvalitet. Enligt den sakkunnige kan därför förmodas att den under perio
den 1963/64—1967/68 avverkade skogen har grövre dimension och bättre
kvalitet än genomsnittet för fastigheten vid uthålligt skogsbruk. Bedöm
ningen av skogsbrukets förutsättningar under den kommande femårsperio
den synes den sakkunnige så osäker att en större säkerhetsmarginal än den
i promemorian förordade är befogad.
Skogsindustriernas samarbetsutskott vänder sig mot uttalandena i pro
memorian att bedömningen av de framtida skogsvärdena år 1965 var för pes
simistisk och att gynnsammare konjunkturer kan väntas under 1970-talet.
Samarbetsutskottet finner de överväganden som legat till grund för dessa
uttalanden alltför kortsiktiga och inte underbyggda med tillräckligt hänsyns
tagande till kostnadsutvecklingen inom skogsbruket. Det torde enligt sam-
arbetsutskottets mening snarare vara så att skogsbrukets ekonomiska läge
under de sista åren reellt sett varit sämre än vad man 1964/65 hade an
ledning att befara. Detta gäller inte minst om hänsyn tas till att de allmän
na omkostnaderna inte kunnat minskas genom rationalisering i erforderlig
utsträckning. Med hänsyn till väntade kostnadsökningar för skogsbruket
och skogsindustrins svaga lönsamhet även vid något högre produktpriser
än de som gällt de senaste åren bör därför taxeringsvärdena enligt sam-
arbetsutskottets mening inte höjas. Tvärtom skulle en måttlig sänkning
av värdenivån jämfört med år 1965 före virkesförrådsändringar och belägen-
hetsfaktorer vara motiverad.
Även lantbrukets slcattedelegation understryker att skogsbrukets möjlig
heter under de närmaste åren måste bedömas försiktigt. Härvid anförs
bl. a. att den nuvarande kostnadsutvecklingen inom skogsbruket såvitt kan
bedömas inte kommer att kunna kompenseras genom rationaliseringsvinster
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
14
och att avsättningsmöjligheterna för »riktiga avverkningskvantiteter» i
mellersta och södra Sverige är begränsade på grnnd av otillräckligt utbyggd
skogsindustri.
Som skäl för en viss optimism beträffande värdeutvecklingen för skogs-
fastigheter kan enligt promemorian åberopas bl. a. köpeskillingsstatistik.
Flera remissinstanser delar denna uppfattning.
Länsstyrelsen i Blekinge län framhåller att för länets vidkommande
överpriserna på skogsfastigheter varit betydande efter den senaste fastig
hetstaxeringen. Statistik från lantbruksnämnden i länet visar, säger läns
styrelsen, en överprisprocent varierande mellan 152,7 och 191,9 för åren
1965—1968. Även om överpriserna inte i och för sig tyder på en förbättrad
lönsamhet för skogsbruket kan å andra sidan enligt länsstyrelsens me
ning överpriserna inte enbart anses ge uttryck för en strävan till place
ring av kapital i realtillgångar. Liknande bedömningar görs av länsstyrel
serna i Göteborgs och Bohus och Norrbottens län samt länsstyrelserna i
Älvsborgs och Västmanlands län.
I åtskilliga yttranden har man emellertid ifrågasatt köpeskillingsstatisti-
ken såsom värdemätare för skogsfastigheter. Lantbruksstyrelscn framhål
ler att den nominella ökningen av köpeskillingarna, utöver vad som på
pekas i promemorian, kan bero på att den statliga inköpsverksamheten i
samband med den nya jordbrukspolitiken allt mer inriktats mot jordbruks
bygderna där skogsproduktionen är högre per arealenhet samt avsättnings-
läge och arbetskraftsförhållanden är gynnsammare. Hur stor del av köpe
skillingarna som belöper på bättre primärförutsättningar än förut kan inte
avgöras. Det är styrelsens uppfattning att slutsatser med utgångspunkt från
den skenbara prisökningen måste dras med stor försiktighet. Liknande syn
punkter framförs av länsstyrelsens skogssakkunnige i Södermanlands lön,
länsstyrelserna i Östergötlands och Kalmar län samt lantbrukets skatte-
delegation. Skogsindustriernas samarbetsutskott uttalar att köpeskillings-
statistiken saknar relevans vid bedömning av värdenivån vid taxering av
skogsfastigheter.
Nästan alla remissinstanser ansluter sig till den uppfattning som kommit
till uttryck i promemorian om att reduktionen bör ske med ett fast avdrag
per hektar. Härvid har man allmänt fäst avgörande vikt vid att detta slags
avdrag bättre än ett avdrag per skogskubikmeter differentierar taxerings
värdena med hänsyn till fastigheternas bättre eller sämre avsättningsläge.
Endast länsstyrelserna i Kalmar och Älvsborgs län samt den skogssakkun
nige i Kristianstads län anser ett avdrag per skogskubikmeter vara lämpli
gare.
I fråga om det särskilda avdragets storlek och spärregelns höjd är remiss
opinionen delad. Ett ganska stort antal remissinstanser tillstyrker rekom
mendationen i promemorian eller lämnar den utan erinran. De myndig
heter och institutioner som enligt vad förut nämnts haft en mera pessi
Kungi. Maj.ts proposition nr 97 år 1969
15
mistisk syn på skogsbrukets framtida lönsamhet har i allmänhet förordat
ett högre avdrag än 100 kr. Beträffande spärregeln föreslås från flera håll
lägre procenttal än 50, men även högre procenttal har ansetts böra ifråga-
komma.
Avdraget med 100 kr. per hektar tillstyrks eller lämnas utan erinran av
riksskattenämnden, lantbruksstyrelsen, länsstyrelserna i Södermanlands,
Gotlands, Blekinge, Kristianstads, Hallands, Skaraborgs, Västmanlands,
Västernorrlands och Västerbottens län, Svenska kommunförbundet och
Samfundet för fastighetsvärdering.
Ett avdrag på 150 kr. per hektar förordas av domänverket, länsstyrelserna
i Östergötlands och Jämtlands län samt lantbrukets skattedelegation. De
synpunkter som härvid åberopas är i huvudsak de som förut återgivits
såsom grund för en mer pessimistisk bedömning av skogsbrukets lönsam
het. I utlåtande från länets skogssakkunnige som fogats vid länsstyrelsens
i Jämtlands läns yttrande framhålls också att beslutad och påbörjad trans
portomläggning kan vålla inkörningssvårigheter med försämrad lönsam
het för skogsbruket som följd. Lantbrukets skattedelegation påpekar att ett
avdrag med 100 kr. per hektar innebär att säkerhetsmarginalen vid jäm
förelse med 1965 års fastighetstaxering minskar med ca två tredjedelar.
Man bör emellertid, anför delegationen, inte göra så stora ändringar i be
räkningsgrunderna mellan två på varandra följande taxeringar att alltför
kraftiga svängningar uppkommer.
Länsstyrelsen i Kronobergs län förordar ett avdrag på 200 kr. per hek
tar. Också länsstyrelsen i Kopparbergs län och Skogsindustriernas samar-
betsutskott förordar ett högre avdrag än som rekommenderas i promemo
rian, dock utan att beloppet preciseras.
Den i promemorian föreslagna spärregeln vid 50 % ger utrymme åt allt
för stora sänkningar, anser flera remissinstanser. Riksskattenämnden an
ser 40 % vara en lämpligare gräns. Nämnden påpekar att en spärr vid
50 % medför en sänkning av värdenivån i Norrbottens län med 37 % och i
Västerbottens och Jämtlands län med 25 resp. 24 %. Enligt nämndens me
ning är värdesänkningar av denna storleksordning knappast godtagbara.
Bland annat bör beaktas den för markägarna ogynnsamma inverkan på
belåningsvärdena, som sänkningarna skulle medföra.
Lantbrukets skattedelegation förordar en spärr vid 30 % och uttalar
bl. a. En spärregel kommer att utlösas i huvudsak bara i de nordligaste
länen. I dessa delar av landet råder f. n. en förhållandevis god balans
mellan tillgång och efterfrågan på skoglig råvara och några avsättnings-
problein på grund av otillräcklig industriutbyggnad bör inte vara aktuella
under taxeringsperioden. Detta kommer att positivt påverka skogspriserna.
Alltför kraftiga sänkningar av taxeringsvärdena i Norrland kan få be
tydande konsekvenser såsom försämrade belåningsvärden vilket har bety
delse för nyetableringar Vidare minskar skatteunderlaget i redan hårt
Kungl. Maj.ts proposition nr 97 år 1969
16
skattetyngda kommuner. Man får inte heller se bort ifrån den negativa
psykologiska effekt som en markant sänkning av taxeringsvärdena kan
få på framtidssynen och totalaktiviteten inom en bygd.
Länsstyrelsen i Norrbottens län anför att en avsevärd nedsättning av de
nuvarande taxeringsvärdena torde bli följden om den föreliggande prisstati
stiken på skogsprodukter kommer alt slå igenom vid 1970 års fastighets
taxering. Med hänsyn till den överprisprocent som föreligger enligt köpe-
skillingsstalistik på skogsfastigheter ifrågasätter länsstyrelsen riktigheten
av en sådan nedsättning. Den pessimistiska bedömning, som låg till grund
vid bestämmandet av säkerhetsmarginalen vid 1965 års fastighetstaxering
— taxeringsvärdena i Norrbottens län sänktes trots överpris med i genom
snitt 3,2 % — har visat sig vara överdriven påpekar länsstyrelsen, som till
råder stor försiktighet vid beräkningen av säkerhetsmarginal vid 1970 års
taxering. Länsstyrelsen understryker att en mera betydande sänkning av
taxeringsvärdena på jordbruksfastigheter skulle vara ogynnsam från flera
synpunkter. Även Skogsindustriernas samarbetsutskott uttalar sig i lik
nande riktning.
Ett högre procenttal för spärregeln förordas av lantbruksstyrelsen, som
framhåller att de sämsta markerna i dagens läge bör åsättas mycket låga
taxeringsvärden för att inte få en sämre värderelation till det verkliga salu
värdet än de bättre markerna. Styrelsen anser 70 eller 80 % av skogsbruks
värdet såsom en realistisk gräns.„
Rörande utformningen av reduktionsregeln anför länsstyrelsen i Kalmar
län hl. a. följande. Den i promemorian förordade avdragsmetoden, som re
lativt sett reducerar skogsvärdena mer i de sämre avsättningslägena, är
i och för sig riktig. Resultatet bör dock inte bli att skogsbruksvärdena i
södra Sverige höjs till en så hög nivå att de skall kompensera det skattebort
fall som inträffar där skogsbruksvärdena sjunker. En avdragsmetod som
differentieras för olika delar av landet är därför lämpligare. För Kalmar
län förordas avdrag med minst 2 kr. per skogskubikmeter. Härvid höjs
skogsbruksvärdena i länet med ca 10 %. Därtill kommer en automatisk
höjning med ca 6 % beroende på förråds- och dimensionsökning.
Länsstyrelsen i Älvsborgs län förordar ett avdrag med 1 kr. per skogs
kubikmeter med hänsyn till att detta ger ett något högre värde än det i pro
memorian rekommenderade.
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
Departementschefen
Taxeringsvärdet för fastighet skall enligt huvudregeln motsvara det all
männa saluvärdet. Område som utgörs av skogsmark och växande skog skall
dock vid fastighetstaxeringen normalt tas upp till det värde det har vid ut
hålligt skogsbruk. I detta fall är taxeringsvärdet alltså ett avkastningsvärde.
17
De närmare beslämmelserna för värderingen av skogsmark och växande
skog finns i skogsvärderingsinstruktionen. Hänsyn skall tas till markens
produktiva förmåga, den växande skogens tillstånd och den avkastning i
pengar som kan tas ut genom lämpliga avverkningar. Priset på virket vid
avverkningarna beräknas på grundval av medeltalen av gällande medelhöst-
priser under den period av fem kalenderår som utgår med tredje kalender
året före taxeringsåret (basperioden). Den prisnivå som sålunda antagits
vid laxeringstillfället förutsätts bli bestående och gällande för framtida av
verkningar. Vid 1970 års fastighetstaxering utgår man således från priserna
under tiden 1903—19G7 (avverkningsåren 1963/64—1967/68).
En fastighetsvärdering som grundar sig på en beräkning av framtida av
kastningar rymmer självfallet betydande osäkerhetsmoment. Den verkliga
prisnivån påverkas av många förhållanden som är svåra att förutse. För
att få en säkerhetsmarginal har man därför vid de senaste fastighetstaxe
ringarna reducerat de värden som räknats fram enligt skogsvärderingsin-
slruktionen. Vid 1952 och 1957 års allmänna fastighetstaxeringar skedde
reduktionen med 20 % av bruttopriserna på skogen. Vid 1965 års fastighets
taxering var reduktionen 3 kr. av skogsvärdet per skogskubikmeter, dock
högst 30 % av det oreducerade skogsvärdet.
Skogsstyrelsen och skogshögskolan har överlämnat en promemoria an
gående väntad värdenivå vid 1970 års allmänna fastighetstaxering. Av pris-
statistiken i promemorian framgår att rånettovärdena för avverkningen i
landet under basperioden för 1970 års taxering har hållit sig på i stort sett
samma nivå som basperioden för 1965 års taxering. Rånettovärdena ger en
grov bild av skogsbrukets lönsamhet. Prisstatistiken tyder alltså närmast på
att man vid 1970 års taxering skulle kunna utgå från en i huvudsak oför
ändrad lönsamhet. Med hänsyn till vissa faktorer som påverkar statistiken
kan emellertid den bild som statistiken ger vara något för gynnsam. Det
gäller här sådana faktorer som att avverkningen under den senare delen av
perioden förskjutits mot större dimensioner och bättre avsättningslägen.
Del bör också framhållas att prisutvecklingen inom dåliga avsättningslägen
i Norrlands inland varit betydligt sämre än för landet i övrigt.
Vid bedömningen av den allmänna värdeutvecklingen för skogsfastig-
lieler kan man jämföra med lantbruksnämndernas köpeskillingsstatistik.
Denna utvisar alt köpeskillingarna för fastigheter som köpts och sålts
av nämnderna under åren 1964—1967 och där skogen åsatts särskilt pris
i allmänhet ökat med 5 å 10 % årligen. Det sagda gäller dock ej Norrlands
inland där tillfredsställande statistik saknas.
Beräkningarna i promemorian har lett fram till en väntad värdenivå
vid 1970 års fastighetstaxering som ligger ca 25 % över 1965 års redu
cerade värden om någon särskild reduktionsfaktor inte tillämpas. I pro
memorian rekommenderas en särskild reduktion också vid 1970 års fas
tighetstaxering. Efter reduktionen skulle värdenivån ligga i genomsnitt ca
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
18
10 % högre än år 1965. Som skäl för en reduktion anförs i promemorian
att bruttovärdena för det avverkade virket nästan helt är beroende på av
sättningsmöjligheter och priser på världsmarknaden för skogsindustrins
produkter. En prognos av FAO visar att efterfrågan på särskilt massa- och
pappersindustrins produkter kommer att stiga kraftigt på längre sikt. För
de närmast liggande åren torde emellertid en viss fortsatt överkapacitet i
världens massaproduktion kunna befaras. Det anses därför knappast tro
ligt att mera avsevärda prishöjningar på massa- och pappersindustrins pro
dukter är att vänta under den tid som nu kan överblickas. Möjligheterna
att genom mekanisering och annan rationalisering minska avverkningskost-
naderna torde också vara begränsade, särskilt på mark där boniteten är
låg och avsättningsläget dåligt. För de år under vilka 1970 års fastighets
taxering skall gälla måste man sålunda bedöma rånettovärdenas utveckling
försiktigt. Från 1966/67 har bruttovärdena för det avverkade virket sjun
kit. Rånettovärdena har sjunkit redan från 1965/66. Hösten 1968 skedde
en viss återhämtning av bruttopriserna men något positivt genomslag på
rånettovärdena torde knappast kunna förväntas. En betydande osäkerhet
råder i fråga om möjligheterna att uppnå samma nivå för rånettovärdena
under åren 1970—1975 som under basperioden för taxeringen.
I statistiken över rånettovärdenas utveckling har förvaltningskostnaderna
och övriga indirekta kostnader inte beaktats. Enligt skogsvärderingsinstruk-
tionen medges avdrag för dessa kostnader. Nuvärdet av detta avdrag be
räknas till 33 % av det värde som skulle tillkomma skogsmarken och den
växande skogen om sådant avdrag inte medgavs. Inom stora delar av lan
det torde avdraget inte svara mot verkliga kostnaderna, i vart fall inte i
trakter där rotvärdena är mycket låga. Metoden med ett procentuellt av
drag på nettovärdena leder till omotiverade skillnader mellan å ena sidan
fastigheter där rotvärdet är högt och å andra sidan fastigheter med låga
rotvärden. Genom att medge ett extra avdrag som är oberoende av netto
värdet kan man dock motverka sistnämnda effekt.
Promemorian utmynnar i en rekommendation som innebär att skogs-
bruksvärdena reduceras med 100 kr. per hektar, dock högst med 50 %
av det oreducerade skogsbruksvärdet.
Praktiskt taget alla remissinstanser delar uppfattningen att en säkerhets
marginal behövs också vid 1970 års allmänna fastighetstaxering. Även
jag har denna mening.
När det gäller att bedöma hur stor säkerhetsmarginalen bör vara kan
flera synpunkter anföras. Å ena sidan anses det önskvärt att värderingen av
skogsmark och växande skog inte leder till ett resultat som alltför mycket
avviker från resultatet vid 1965 års allmänna fastighetstaxering. Detta reso
nemang gäller avvikelser både i höjande och i sänkande riktning. Enligt de
i promemorian gjorda beräkningarna torde 1970 års oreducerade värdenivå
för skogsfastigheter bli ca 25 % högre än 1965 års taxeringsvärden. Det
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 7969
19
är dock, som bl. a. framhållits av domänverket, nödvändigt att iaktta
försiktighet vid värderingar av detta slag. Å andra sidan kan ingen vara
betjänad av en värdering som ter sig orealistisk t. ex. vid en jämförelse
med värden som framkommer vid försäljning eller som bör ligga till grund
vid belåning. Så t. ex. har köpeskillingsstatistikens betydelse för taxerings
värdet på skogsmark och växande skog berörts i flera remissyttranden. Stati
stiken visar en betydande överprisprocent. Statistiska centralbyråns köpe-
skillingsstatistik för jordbruksfastigheter visar för år 1967 — det senaste år
för vilket statistiken hittills publicerats — en överprisprocent på 87,2 i ge
nomsnitt för hela landet (Statistiska meddelanden P 1969: 6). För fastighe
ter där värdet av skogsmark och växande skog uppgår till högst 50 % av
taxeringsvärdet är överprisprocenten 84,9. För fastigheter där värdet av
skogsmark och skog överstiger 50 % av taxeringsvärdet är överprisprocen
ten 92,7. De mer skogrika fastigheterna visar alltså den högsta överprispro
centen. Samma förhållande gällde också för åren 1966 och 1965. Motsvaran
de tal för överprisprocenten var för år 1966 75,2, 70,2 och 92,8 samt för år
1965 50,4, 45,9 och 67,2. Några remissinstanser har emellertid ifrågasatt sta
tistiken som värdemätare. Själv är jag av den uppfattningen, av skäl som
jag just har berört, att man inte kan undvika all la viss hänsyn till denna
statistik. Mot bakgrunden av det anförda anser jag att säkerhetsmarginalen
denna gång, som också framhållits i promemorian, bör vara mindre än den
var vid 1965 års fastighetstaxering.
När det gäller säkerhetsmarginalens tekniska utformning har nästan
alla remissinstanserna godtagit förslaget i promemorian om ett fast avdrag
per hektar skogsmark. Bara i ett par yttranden från länsstyrelsehåll har
förordats ett avdrag räknat i kr. per skogskubikmeter. Som skäl har an
förts att ett sådant avdrag ger en större reduktion för länet än förslaget i
promemorian. För egen del anser jag ett avdrag per hektar skogsmark
vara att föredra med hänsyn till alt denna metod ger bättre möjligheter
att tillgodose fastigheter med sämre avsätlningsläge vad beträffar bl. a.
de allmänna kostnaderna för skogsbruket. Metoden är dock inte helt till
fredsställande.
.Tåg vill här erinra om att skogsvärderingsinstruktionen f. n. överses av
1966 års fastighetstaxeringskommittéer. Detta arbete kan dock inte bli fär
digt till 1970 års allmänna fastighetstaxering utan först till 1975 års taxe
ring.
I fråga om avdragets storlek är remissopinionen inte entydig. Det i pro
memorian rekommenderade beloppet 100 kr. per hektar godtas av bl. a. riks
skattenämnden, lantbruksstyrelsen, flertalet länsstyrelser samt Svenska
kommunförbundet. EU avdrag på 150 kr. per hektar förordas av bl. a. do
mänverket, ett par länsstyrelser och skogssakkunniga samt lantbrukets skat-
ledelegation. Förslag om ännu högre avdrag har också framförts. Till grund
för de olika ställningstagandena ligger därvid i första hand en allmän be
20
dömning av skogsbrukets lönsamhetsutveckling. I ett par fall har också
åberopats lokala förhållanden. Lantbrukets skattedelegation har också fram
hållit att det lägre avdraget kan medverka till att 1970 års fastighetstaxe
ringsvärden alltför mycket avviker från 1965 års värden. För min del
anser jag ett avdrag på 100 kr. per hektar ge en tillräcklig säkerhetsmar
ginal. Med detta avdrag torde värdenivån vid 1970 års fastighetstaxering
bli i genomsnitt för hela landet ca 10 % högre än 1965 års nivå.
Promemorieförslaget innehåller en spärregel som utlöses om reduktio
nen skulle leda till en nedsättning av skogsbruksvärdet med mer än
50 %. Utformningen av spärregeln har mött viss kritik. Riksskattenämn
den anser spärren böra sättas redan vid 40 %. Lantbrukets skattedelega
tion förordar 30 %. Även länsstyrelsen i Norrbottens län och Skogsindu
striernas samarbetsutskott uttalar sig för en låg procentsats. Härvid har
framhållits att en nedsättning med 50 % skulle ge taxeringsvärden som låg
väsentligt under försäljningsvärdena och att detta kunde få negativa verk
ningar för fastighetsägarna i olika hänseenden. Lantbruksstyrelsen å andra
sidan anser en spärr vid 70 eller SO % vara befogad.
Vid en reduktion av skogsbruksvärdet med 100 kr. per hektar utlöses
den spärregel som föreslagits i promemorian i huvudsak bara i Jämtlands
län och i Västerbottens och Norrbottens läns inland. De uppgifter som läm
nats i promemorian visar på att 1970 års reducerade taxeringsvärden i norra
Norrlands inland kommer alt ligga under de vid 1965 års fastighetstaxering
fastställda värdena. Å andra sidan tyder, såsom länsstyrelsen i Norrbottens
län påpekat, föreliggande köpeskillingsstatistik på ett betydande överpris
på skogsfastigheter i åtminstone detta län. Dessa förhållanden bör, av skäl
som jag berört i det föregående, enligt min mening föranleda att den sär
skilda nedsättningen inte görs större än nödvändigt. En högsta nedsättning
med 30 % torde innebära en lämplig avvägning.
En nedsättning med 100 kr. per hektar kommer i praktiskt taget alla fall
att rymmas inom fastighetens skogsvärde. Av flera skäl är också lämpligt
att enbart detta värde berörs. En reduktion även av skogsmarksvärdet med
för komplikationer, bl. a. på grund av att detta värde kan utgöra underlag
för beräkning av värdeminskningsavdrag. Spärregeln bör dock lämpligen
tillämpas med utgångspunkt från skogsbruksvärdet i dess helhet för att inte
träda i funktion alltför tidigt beträffande fastigheter med låga rotvärden.
Sammanfattningsvis förordar jag således att man vid 1970 års allmän
na fastighetstaxering reducerar skogsvärdena med 100 kr. per hektar dock
högst med 30 % av det oreducerade skogsbruksvärdet. Bestämmelserna bör,
såsom skedde inför föregående allmänna fastighetstaxering, tas upp i en
särskild förordning.
I detta sammanhang vill jag ta upp en fråga, som rör bestämmelserna om
skogskonto.
Kungl. Maj. ts proposition nr 97 år 1969
21
I skrivelse den 27 november 1968 har riksskattenämnden anfört bl. a.
följande. Enligt 9 § förordningen den 27 mars 1954 (nr 142) om taxering för
inkomst av medel, som insalts å skogskonto, skall, om oskiftat dödsbo har
medel inneståendc på skogskonto, medlen tas npp såsom bruttointäkt av
skogsbruk för det beskattningsår under vilket dödsboet skiftas. Vidare före
skrivs att, om make vid bodelning tillagts fastighet som förut tillhört andra
maken, på skogskonto inneslående medel skall tas upp som bruttointäkt av-
skogsbruk för det beskattningsår under vilket bodelningen ägde rum. Någon
komplettering av- nämnda regler skedde inte i samband med 1966 års lag
stiftning om att vissa dödsbon skall i beskattningshänseende behandlas som
handelsbolag. Enligt nämndens mening ligger det i linje med syftet med
sistnämnda regler, att på skogskonto innestående medel återförs till beskatt
ning för det beskattningsår, då reglerna om handelsbolag först blir tillämp
liga på ett oskiftat dödsbo. Riksskattenämnden föreslår sålunda, att förord
ningen om taxering för inkomst av medel, som insatts å skogskonto, kom
pletteras med en bestämmelse härom.
Den av riksskattenämnden åberopade lagstiftningen (prop. 1966: 85, BeU
55, rskr 339) innebär att oskiftat dödsbo fr. o. in. det femte taxeringsåret
efter det år då dödsfallet inträffade behandlas enligt de regler som gäller för
handelsbolag, om dödsboet har en inkomst överstigande 10 000 kr. taxerad
inkomst eller en förmögenhet överstigande 100 000 kr. skattepliktig förmö
genhet. Dödsbo på vilket bestämmelserna om handelsbolag varit tillämpliga
något beskattningsår anses därefter som sådant bolag i beskattningshän
seende oavsett storleken av boets inkomst eller förmögenhet (53 § 3 mom.
fjärde stycket kommunalskattelagen, KL, den 28 september 1928, nr 370).
Detta innebär att boets inkomst och förmögenhet beskattas hos dödsbodel
ägarna i förhållande till deras andelar i boet. Därvid anses delägares andel
i boets inkomst motsvara hans andel i boets behållning enligt lag och testa
mente, om annat icke följer av arvsavsägelse eller avtal om sammanlevnad
i oskiftat dödsbo (punkt 4 av anvisningarna till 53 § KL). Riksskattenämn
den kan på ansökan medge undantag från de nya bestämmelserna (53 § 3
inom. sista stycket KL). Undantag kan medges exempelvis när frågan vilka
som är dödsbodelägare är oklar till följd av- tvist om testamente eller av
annan anledning (punkt 4 av anvisningarna till 53 § KL). Bestämmelserna
lillämpas fr. o. m. 1969 års taxering.
Grunden för förslaget att vissa dödsbon efter någon tid skall behandlas
såsom handelsbolag var, som jag framhöll i prop. 1966: 85, att sådana bon
egentligen hade kunnat skiftas. Förslaget avsåg inte minst att skapa ökad
likformighet i beskattningen. Enligt min mening borde man under sådana
förhållanden inte ställa dödsbon som frivilligt skiftas i sämre läge än så
dana dödsbon som lever kvar och underkastas de föreslagna reglerna. Efter
som medel som oskiftat dödsbo har innestående på skogskonto skall tas
upp som bruttointäkt av- skogsbruk för det beskattningsår, under vilket
dödsboet skiftas, framstår riksskattenämndens förslag om att samma åt
Kungl. Maj:ts proposition nr 97 år 1969
22
gärd skall vidtagas, när dödsbon skattemässigt behandlas som handelsbo
lag, som följdriktigt. I annat fall skulle dödsbon på vilka handelsbolagsreg-
Ierna tillämpas bl. a. med hänsyn till den relativt långa tid, innan skogs
kontomedel av vederbörande bank skall återbetalas och av denna grund åter
föras till beskattning, avsevärt gynnas framför sådana dödsbon som frivil
ligt skiftas. Jag förordar därför att riksskattenämndens förslag genomförs
med verkan fr. o. m. 1970 års taxering.
Enligt 1 § förordningen har delägare i handelsbolag inte rätt att göra in
sättning på skogskonto för någon del av den inkomst han åtnjutit av bola
gets verksamhet. I förtydligande syfte bör paragrafen ändras så att delägare
i dödsbon som här avses uttryckligen likställs med delägare i handelsbolag
i detta hänseende. Rätt att göra insättning på skogskonto bör således ej
heller tillkomma dessa dödsbodelägare. Att sådan rätt ej heller tillkommer
dödsbon av hithörande slag framgår redan av den nu gällande ordalydelsen
i 1 §. Dödsbon som behandlas som handelsbolag skall nämligen inte lämna
deklarationer till ledning för taxering. Den nu förordade ändringen bör till-
lämpas redan fr. o. m. 1969 års taxering med hänsyn till att bestämmelserna
om att dödsbo i vissa fall skall behandlas som handelsbolag första gången
äger tillämpning vid årets taxering.
Slutligen får jag erinra om att riksskattenämnden i vissa fall kan medge
undantag från bestämmelserna om att dödsbo skall behandlas som handels
bolag. Då sådan dispens meddelas får detta betydelse även för de nu före
slagna ändringarna.
Kungl. Maj.ts proposition nr 97 år 1969
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t genom
proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdepartementet upp
rättade förslag till
1) förordning om beräkning av skogsvärdc vid 1970 års allmänna fastig
hetstaxering,
2) förordning om ändring i förordningen den 27 mars 1954 (nr 142) om
taxering för inkomst av medel, som insatts å skogskonto.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta
protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
MARCU5 BOKTR. STHLM 1969 690233