Prop. 1970:109
('angående vissa trafik- säkerhetsfrågor',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
1
Nr 109
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående vissa trafik-
säkerhetsfrågor; given Stockholms slott den 20 mars 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över kommunikationsärenden för denna dag, inhämta riks dagens yttrande över härvid fogat förslag till kungörelse om ändring i vägtrafikförordningen (1951: 648).
Enligt Vårt nådiga beslut:
GUSTAF ADOLF
Bengt Norling
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att den allmänna skyldigheten att inställa motor fordon och vissa släpvagnar till kontrollbesiktning utsträcks att gälla fordon som är två år gamla. Ambulansfordon och vissa brandfordon skall enligt förslaget inställas till kontrollbesiktning inom sex månader efter närmast föregående besiktning. Bussar som används vid skolskjutsning likställs med fordon som används i yrkesmässig trafik för personbefordran och skall så ledes kontrollbesiktigas redan inom ett år efter den första besiktningen. De nya bestämmelserna avses träda i kraft den 1 januari 1971. I fråga om skol- skjutsningen lämnas i övrigt en redogörelse för planerade åtgärder som syf tar att öka säkerheten för elever vid sådan skjutsning.
Propositionen innehåller vidare förslag om bemyndigande för Kungl. Maj :t att vid behov och under i propositionen närmare angivna förutsättningar förbjuda trafik med tyngre lastbilar med eller utan tillkopplat fordon. Möj ligheten att införa förbud tar främst sikte på större helger, mera trafikbe- lastade veckoslut under semesterperioder och liknande.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 109
2
Kiingl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Förslag
till
Kungörelse
om ändring i vägtrafikförordningen (1951: 648)
Härigenom förordnas i fråga om vägtrafikförordningen (1951: 648)x,
dels att 24 § 1 mom och 67 § skall ha nedan angivna lydelse,
dels att i förordningen skall införas
givna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
24
1 mom. Registrerat motorfordon
eller registrerat släpfordon, som är
inrättat uteslutande för brandväsen
det eller för transport av sårade eller
sjuka eller som användes uteslutan
de för brandväsendet och är försett
med beteckning därom, så ock regist
rerat motorfordon, som användes för
övning skärning i trafikskola, skall
inom ett år efter närmast föregående
besiktning av ägaren inställas hos be
siktningsman för besiktning, avseen
de kontroll av fordonets beskaffenhet
och utrustning (kontrollbe
siktning). Detsamma gäller re
gistrerat motorfordon, som är inrät
tat för och drives med acetylen- eller
gengas, framställd i ett på fordonet
eller på tillkopplat släpfordon be
fintligt gasverk, så ock registrerat
släpfordon, som uppbär sådant gas
verk.
Kontrollbesiktning skall jämväl
ske av vissa fordon, som användas i
sådan yrkesmässig trafik eller uthyr-
ningsrörelse, varom särskilt stadgas.
För detta ändamål skall bil eller släp
fordon, som i yrkesmässig trafik an
vändes för personbefordran, inom ett
år efter närmast föregående besikt
ning, samt bil, som användes i uthyr-
1 Förordningen omtryckt 1967: 856.
en ny paragraf, 54 a §, av nedan an-
(Föreslagen lydelse)
§•
1 m o in. Registrerat motorfordon
eller registrerat släpfordon, som är
inrättat uteslutande för brandväsen
det eller för transport av sårade eller
sjuka eller som användes uteslutan
de för brandväsendet och är försett
med beteckning därom, skall inom
sex månader efter närmast föregåen
de besiktning av ägaren inställas hos
besiktningsman för besiktning, avse
ende kontroll av fordonets beskaf
fenhet och utrustning (kontroll
besiktning). Registrerat motor
fordon, som användes för övnings-
körning i trafikskola, och registrerat
motorfordon, som är inrättat för och
drives med acetylen- eller gengas,
framställd i ett på fordonet eller på
tillkopplat släpfordon befintligt gas
verk, så ock registrerat släpfordon
som uppbär sådant gasverk, skall av
ägaren inställas för kontrollbesikt
ning inom ett år efter närmast före
gående besiktning.
Kontrollbesiktning skall jämväl
ske av vissa fordon, som användas i
sådan yrkesmässig trafik eller uthyr-
ningsrörelse, varom särskilt stadgas.
För detta ändamål skall bil eller släp
fordon, som i yrkesmässig trafik an
vändes för personbefordran, inom ett
år efter närmast föregående besikt
ning, samt bil, som användes i uthyr-
3
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
(■Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
nmgsrorelse, inom sex månader efter närmast föregående besiktning, av ägaren inställas hos besiktningsman.
Annat registrerat motorfordon och annan registrerad släpvagn än nu sagts skall, om fordonet är minst tre år gammalt, i den mån Konungen ej annorlunda förordnar årligen under gå kontrollbesiktning på tid, som be stämmes av Konungen eller den myn dighet Konungen förordnar.
67
Med dagsböter----------------------- som Med böter,--------------- -------— — —-
Befordras med fordon last i strid mot 54 § 1 mom. eller 57 § 1 mom., skall ägaren straffas med dagsböter, om han ej visar att han iakttagit vad på honom ankommit för att före komma förseelsen. Även föraren är
ningsrörelse, inom sex månader efter närmast föregående besiktning, av ägaren inställas hos besiktningsman.
Vad nu sagts om kontrollbesiktning av fordon, som i yrkesmässig trafik användes för personbefordran, gäller i den utsträckning Konungen förord nar åven annan bil eller annat släp fordon, som utan att brukas i uthyrningsrörelse användes för befordran av skolelev till eller från skola eller av barn till eller från barnstuga eller liknande.
Annat registrerat motorfordon och annan registrerad släpvagn än nu sagts skall tidigast från och med andra kalenderåret efter det då for donet tillverkades årligen undergå kontrollbesiktning. Konungen eller den myndighet Konungen förordnar bestämmer när inställelse till sådan besiktning skall ske.
54a§.
Konungen får för viss tid beträf fande riket i dess helhet eller del där av meddela förbud mot trafik på all män väg, gata eller annan allmän plats med lastbil, vars totalvikt över stiger 7,0 ton, eller lastbil och därtill kopplat fordon, vars sammanlagda totalvikt överstiger 7,0 ton. Utan hin der av sådant förbud gäller annan i denna förordning eller med stöd där av föreskriven, längre gående in skränkning i fråga om trafik med lastbil eller med lastbil och därtill kopplat fordon.
i
passagerare. — genom brott.
Brukas fordon i strid mot 54 § 1 mom. eller 57 § 1 mom., skall ägaren straffas med dagsböter, om han ej visar att han iakttagit vad på honom ankommit för att förekomma förse elsen. Även föraren är förfallen till
1 Senaste lydelse 1969: 683.
4
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
sådant straff, om han kände eller
bort känna till hindret för fordonets
brukande. Överträdes förbud, som
meddelats med stöd av 54 a §, straf
fes föraren med dagsböter. Även äga
ren är förfallen till sådant straff, om
han ej visar att han iakttagit vad på
honom ankommit för att förekomma
förseelsen.
För medverkan----------- — —------- kap. brottsbalken.
Kungl. May.ts proposition nr 109 år 1970
Denna kungörelse träder i kraft, såvitt avser 24 § 1 mom., den 1 januari
1971 och i övrigt dagen efter den, då kungörelsen enligt därå meddelad upp
gift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
förfallen till sådant straff, om han
kände eller bort känna till hindret
för fordonets brukande.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
5
Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet in
för Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Hal
land, i statsrådet på Stockholms slott den 20 mars
1970.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Lundkvist, Geijer
Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Lidbom,
Carlsson.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Norling, anmäler
efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter vissa trafik-
säkerhetsfrågor och anför.
Inledning
I skrivelse den 17 oktober 1969 föreslår statens trafiksäkerhetsverk att den
allmänna periodiska kontrollbesiktningen utsträcks till att avse också två
år gamla fordon samt att fordon för brandväsendet och ambulanser skall
inställas för kontrollbesiktning inom sex månader efter närmast föregående
besiktning.
Yttranden över framställningen har efter remiss avgetts av rikspolissty
relsen, socialstyrelsen, statens trafiksäkerhetsråd, statens brandinspektion,
AB Svensk Bilprovning, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Motorbran
schens Riksförbund, Motororganisationernas Samarbetsdelegation, Natio
nalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande (NTF), Sveriges Bilin
dustri- och Bilgrossistförening, Svenska kommunförbundet, Svenska lands
tingsförbundet, Svenska transportarbetareförbundet och Sveriges Trafikbil
ägares Riksorganisation.
Skolskjutsutredningen (riksdagsmannen Rune Carlstein), som tillsattes
år 1968, har den 25 juni 1969 avlämnat betänkandet Skolskjutsarna och
trafiksäkerheten (SOU 1969: 26). Efter remiss har yttranden över betänkan
det avgetts av rikspolisstyrelsen, socialstyrelsen, statens vägverk, statens
trafiksäkerhetsverk, statens trafiksäkerhetsråd, skolöverstyrelsen — efter
hörande av länsskolnämnderna — ombudsmannen för näringsfrihetsfrågor,
statens handikappråd, länsstyrelserna i Uppsala, Blekinge, Älvsborgs, Kop
parbergs och Västerbottens län, De handikappades riksförbund, Motoror
6
ganisationernas Samarbetsdelegation, NTF, Riksförbundet Hem och Skola,
Svenska busstrafikförbundet, Svenska kommunförbundet, Svenska taxi
förbundet, Svenska transportarbetareförbundet och Sveriges elevers central
organisation.
Utöver frågorna om kontrollbesiktning och skolskjutsar vill jag i detta
sammanhang även ta upp fråga om bemyndigande att vidta vissa in
skränkningar i trafiken med tyngre lastbilar.
Kontrollbesiktning
Gällande rätt
Enligt 24 § 1 mom. första och andra styckena vägtrafikförordningen
(1951:648) (VTF) sker periodisk kontrollbesiktning med olika tidsinter
valler för skilda slag av fordon. Den kortaste tiden — inom sex månader
efter närmast föregående besiktning — gäller för bil som används i uthyr-
ningsrörelse. En ettårstid, beräknad på motsvarande sätt, är föreskriven för
registrerat motorfordon eller registrerat släpfordon, som är inrättat ute
slutande för brandväsendet eller för transport av sårade eller sjuka eller som
används uteslutande för brandväsendet och är försett med beteckning om
detta. Samma regel gäller för registrerat motorfordon, som används för
övningskörning i trafikskola, för vissa fordon som drivs med acetylen- eller
gengas samt för bil eller släpfordon som i yrkesmässig trafik används för
personbefordran.
För annat registrerat motorfordon och annan registrerad släpvagn än nu
sagts, dvs. för bl. a. lastbilar och privata personbilar, gäller 24 § 1 mom.
tredje stycket VTF. Enligt detta författningsrum skall fordonet, om det är
minst tre år gammalt, i den mån Kungl. Maj :t inte förordnar om annat, år
ligen undergå kontrollbesiktning på tid som bestäms av Kungl. Maj :t eller
den myndighet Kungl. Maj :t förordnar. Enligt 54 a § vägtrafikkungörelsen
(1951:743) (VTK) skall kontrollbesiktning enligt 24 § 1 mom. tredje
stycket VTF ske första gången under tredje kalenderåret efter det år
som i fordonets besiktningsinstrument eller typintyg anges som fordonets
modellår. För fordon vars besiktningsinstrument eller typintyg saknar års
modellangivelse gäller besiktningsskyldighet från och med det kalenderår
vid vars början uppenbarligen minst tre år förflutit sedan fordonet till
verkats. Inställelse till kontrollbesiktning skall ske under en inställelse-
termin som bestäms med ledning av sista siffran i fordonets registrerings
nummer. Släpvagn skall dock inställas före varje kalenderårs utgång.
Om fordon vid kontrollbesiktning är i föreskrivet skick eller behäftat med
fel av endast ringa betydelse från trafiksäkerhets- eller luftförorenings-
synpunkt skall fordonet enligt 24 § 3 mom. VTF godkännas. Påpekande om
föreliggande fel av ringa beskaffenhet sker dock. Är ett fordon däremot i så
dåligt skick att det inte utan uppenbar fara för trafiksäkerheten kan nyttjas
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
7
vidare, skall körförbud meddelas. Företer fordon sådana brister att det
inte kan godkännas men meddelas inte körförbud, skall fordonets ägare i
stället föreläggas att avhjälpa bristerna och att inom viss tid inställa for
donet för ny kontrollbesiktning.
Vid registreringsbesiktning kan enligt 14 § 1 mom. andra stycket VTF
meddelas körförbud eller föreläggande om ny besiktning av redan registre
rat fordon i enlighet med bestämmelserna i 24 § 3 mom. VTF. Påpekande
om fel av ringa beskaffenhet sker också vid sådan besiktning.
Bestämmelserna i 24 § 1 mom. tredje stycket VTF om allmän årlig kon
trollbesiktning trädde i kraft den 1 januari 1965. I enlighet med statsmak
ternas beslut (prop. 1963: 91, 3LU 22, rskr 184 och prop. 1964: 132, 3LU 32,
rskr 182) gällde bestämmelserna under första året fordon som var fem år
gamla. Året därpå sänktes åldersgränsen till fyra år och fr. o. m. den 1 ja
nuari 1967 till tre år.
I samband med att den allmänna periodiska kontrollbesiktningen infördes
bildades ett särskilt aktiebolag, AB Svensk Bilprovning, för att ombesörja
denna. Åt bolaget anförtroddes samtidigt också annan kontrollbesiktning
samt registrerings- och kopplingsbesiktning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Trafiksäkerhetsverkets framställning
Verket framhåller att under de år Svensk Bilprovning utfört besiktning
ar av fordon har bolaget samlat en mycket rik erfarenhet om tillståndet
hos de fordon som inställts för besiktning. Erfarenheterna gäller inte en
dast fordon äldre än tre år utan även yngre fordon, som skall undergå kon
trollbesiktning årligen oavsett åldern eller som skall undergå registrerings
besiktning på grund av att fordonet ändrats. Av statistik, som upprättats
inom bolaget, framgår att personbilar som är yngre än tre år i betydande
omfattning :är behäftade med fel som är av betydelse från trafiksäkerhets
synpunkt.
Utfallet av bolagets registreringsbesiktningar under år 1968 framgår av
följande tabell. Med ”visning” avses inställelse till ny besiktning efter före
läggande. (Personbilar år 1968)
Årsmodell
Bilar god
kända utan
anmärkning
Bilar med anmärkningar
Summa
Godkända
med påpe
kande
Godkända
efter visning
Underkända
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Antal
0/
/o
Antal %
1969 ......................
8 295
86,0
346
3,6
364
3,8
638
6,6
9 643
100
1968 ......................
21 484
79,0
2 232
8,2
1 088
4,0
2 383
8,8
27 187
100
1967 ......................
3 957
52,7
1 755
23,4
414
5,5
1 383 18,4
7 509
100
1966 ......................
2 083
34,8
1 875
31,3
292
4,9
1 744 29,1
5 994
100
—1965 ..................
7 736
21,1
13 487
36,7
1 181
3,2
14 311 39,0
36 715
100
Samtliga .............. 43 555
50,0
19 695
22,6
3 339
3,8
20 459 23,5
87 048
100
8
Verket konstaterar att andelen bilar, som kunnat godkännas utan an
märkning, sjunker mycket kraftigt med tilltagande ålder och vid gränsen
för besiktningsskyldighetens inträde är så låg som ca 35 %. Bortser man
från fel som är av så ringa betydelse från trafiksäkerhetssynpunkt att de
endast föranleder ett påpekande, blir antalet godkända fordon givetvis högre
men är trots allt endast ca 66 % för 1966 års modell. Omkring var tredje
bil har därför varit behäftad med fel av så allvarlig natur att den under
känts eller godkänts först efter visning.
Under mars månad år 1968 blev sammanlagt 3 988 personbilar av års
modellerna 1966—1968 registreringsbesiktigade vid Svensk Bilprovnings bil-
provningsstationer. Av fordonen tillhörde 512 årsmodell 1966, 808 årsmodell
1967 och 2 668 årsmodell 1968.
Fordonen av 1968 års modell var till största delen fabriksnya. Vägmätar-
ställningen på drygt 85 % av dessa fordon var under 100 mil med ett medel
värde av 13 mil. Bolaget har utfört en närmare analys av felen. Om man
därvid bortser från bristfälligheter som är att hänföra till den ändring av
fordonet, som föranlett registreringsbesiktningen — vilka bristfälligheter
dock endast i ringa grad påverkat felfrekvensen — redovisas följande re
sultat. (Personbilar mars 1968)
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Årsmodell
Godkända
utan
anmärkning
Godkända
med
anmärkning
Godkända
efter visning
Underkända
Totalt
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Antal %
1966 ......................
213
41,6
144
28,1
10
2,0
145
28,3
512
100
1967 ......................
538
66,6
128
15,8
19
2,4
123
15,2
808
100
1968 ......................
2 311
86,6
129
4,8
64
2,4
162
6,1
2 668
100
1968 mätarställn.
under 100 mil . .
2 013
87,9
85
3,7
55
2,4
137
6,0
2 290
100
dito över 100 mil. .
298
78,8
44
11,6
9
2,4
25
6,6
378
100
Av stort intresse är vidare följande sammanställning som visar den pro
centuella felfrekvensen hos olika för trafiksäkerheten betydelsefulla detal
jer. (Personbilar år 1968)
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Fordonsdetalj
Årsmodell
1966 1967
1968
1968
mätarställning
under
över
100 mil 100 mil
Strålkastare ...............................................
19,9 15,5 7,0 6,0 11,1
Backspeglar ...............................................
13,3 9,8 2,6 2,3 4,7
Färdbroms...................................................
11,7
4,3
1,4 1,4
1,6
Parkeringsbroms ....................................... 10,7 3,2
0,5 0,4 1,3
Avgassystem............................................... 9,4
5,1 1,0 0,9 1,3
Framvagn ...................................................
8,8
1,6 0,3 0,3 0,3
(Släpvagnskoppling)1 ............................... 8,8
3,8 2,2 1,6 6,3
Styrinrättning ...........................................
7,8
1,2
0,2
0,1
0,5
Elsystem.......................................................
6,8 2,8 0,9
0,7 2,6
Hjul och däck ...........................................
5,7
1,6
0
0
0
1 Avser ej samtliga redovisade fordon.
Denna sammanställning visar enligt verket, att åtskilliga av de bilar som är så nya att de inte behöver kontrollbesiktigas haft allvarliga brister.
Mot bakgrunden härav framstår det som angeläget att nu besluta om en utvidgning av kontrollbesiktningen till att omfatta även fordon som är mindre än tre år gamla.
I detta sammanhang vill verket också understryka att den årliga kontroll besiktningen visat sig ha stor betydelse för att få ett säkert underlag för bedömning av olika bilkonstruktioner från tillförlitlighets- och hållbarhets- synpunkt. Detta material har också kommit till användning såväl vid ver kets utarbetande av nya standardkrav på bilar och typbesiktningen av nya bilar som inom bilindustrin. En utvidgning av kontrollbesiktningen till att omfatta även yngre bilar kommer att ge detta material en ökad betydelse.
Verket nämner också att flera av de mest motoriserade länderna i världen funnit det motiverat att ta in bilar för kontrollbesiktning redan efter ett år. Sålunda har 32 stater i USA periodisk besiktning som börjar med ett år gamla bilar. I de två länder som näst efter USA har den största biltätheten nämligen Australien och Nya Zeeland påbörjas den periodiska besiktningen efter ett resp. ett halvt år. I Västtyskland skall i princip personbilar kontroll besiktigas vartannat år.
Under hänvisning till vad sålunda anförts föreslår verket, att den all männa skyldigheten till kontrollbesiktning skall fr. o. m. den 1 januari 1971 utsträckas till att avse två år gamla fordon. Verket har övervägt om inte be- siktningsskyldighet bör gälla redan efter ett år men har inte ansett tillräck liga skäl föreligga att f. n. utsträcka skyldigheten så långt.
Verket föreslår att 24 § 1 mom. VTF, i samband med den föreslagna skärpningen av kontrollbesiktningsskyldigheten för bilar i allmänhet, änd ras så att fordon för brandväsendet och ambulanser skall inställas för kon-
lf Bihang till riksdagens protokoll 1970.1 samt. Nr 109
10
trollbesiktning inom sex månader efter närmast föregående besiktning.
Visst material föreligger som motiverar förslaget. Hos Svensk Bilprovning
kontrollbesiktigades under första halvåret 1968 119 ambulanser av 1966
eller senare års modell. Utfallet framgår av följande sammanställning. Som
jämförelse har medtagits motsvarande värden för personbilar.
Kungl. Maj.ts proposition nr 109 år 1970
Fordonsslag
Godkända
Underkända
0/
Totalt
0/
utan
med
/o
/o
anmärkning
%
påpekande
0/
/o
Ambulanser ...............................................
24,4
53,8
21,8
100
Personbilar...................................................
46,6
42,2
11,1
100
Vidare utförde verket självt år 1968 en undersökning av ambulansers
bromsegenskaper. Undersökningen omfattade 353 ambulanser och visade
ingen anmärkningsvärt hög felprocent, då det gällde inbromsning med från
början kalla bromsar. Sämre var förhållandena då det gällde fordonens
bromsförmåga med uppvärmda bromsar där värdena visade stor spridning,
särskilt för vissa fabrikat. Vid s. k. fading-prov enligt av ECE (Ekono
miska kommissionen för Europa) rekommenderat förfarande företedde 121
ambulanser eller 29 % bromsar som medförde alltför liten retardation per
tidsenhet för att kunna godtas.
Remissyttrandena
Rikspolisstyrelsen, trafiksäkerhetsrådet, statens brandinspektion, Svensk
Bilprovning, Motororganisationernas Samarbetsdelegation, NTF, Sveriges
Bilindustri- och Bilgrossistförening, Svenska kommunförbundet, Svens
ka landstingsförbundet och Svenska Transportarbetareförbundet tillstyrker
att den allmänna skyldigheten till kontrollbesiktning
utsträcks till att avse två år gamla fordon. Sveriges Trafikbilägares Riksorga
nisation och Biltrafikens Arbetsgivareförbund vill inte motsätta sig att en
på så sätt utvidgad kontrollbesiktningsskyldighet införs, om den bedöms som
angelägen från trafiksäkerhetssynpunkt. Motorbranschens Riksförbund
känner däremot tveksamhet inför förslaget och ifrågasätter om inte andra
åtgärder bör prioriteras.
Svensk Bilprovning anför att verkningarna av den nuva
rande kontrollbesiktningen är positiva i flera avseenden. Bris
ter när det gäller från trafiksäkerhetssynpunkt ytterst viktig utrustning så
som strålkastare, färdbroms m. m. påpekas för fordonsägaren och repareras.
En utmönstring av de sämsta fordonen sker. Bolagets redovisningar av bl. a.
förekommande svagheter hos olika bilfabrikat har ett betydande informa
tionsvärde både för fabrikanter och generalagenter och för den bilägande
11
allmänheten, som därigenom kan stimuleras till ett mera noggrant och sy stematiskt underhåll av fordonen. Enligt en särskild undersökning som bo laget utfört synes den sannolika livslängden hos bilarna ha ökat sedan år 1965 utan att någon motsvarande ökning av de totala bilreparationskost naderna har skett. En starkt bidragande faktor till detta torde vara att den periodiska besiktningen framtvingar ett förbättrat och regelbundet under håll. NTF instämmer i de anförda synpunkterna och även rikspolisstyrelsen och Sveriges Bilindustri- och Bilgrossistförening uttalar att kontrollbesikt ning visat sig fylla en väsentlig funktion. Föreningen framhåller därvid sär skilt att redovisningen av besiktningsresultaten sker på ett föredömligt sätt och otvivelaktigt utgör ett värdefullt komplement till biltillverkarens egen kvalitetsuppföljning.
Trafiksäkerhetsrådet anför att av tillgängligt material synes framgå att i genomsnitt var fjärde bil i trafik har så allvarliga fel att den kommer att un derkännas vid nästa kontrollbesiktning. Felfrekvensen stiger kraftigt med stigande ålder på bilen vilket är anmärkningsvärt med hänsyn till att äldre bilar som regel underkastats kontrollbesiktning vid upp till fem olika till fällen. Någon entydig tendens till minskning av underkännandefrekvensen för bilar av olika ålder synes inte föreligga mot slutet av perioden 1965— 1969 jämfört med början av samma period. Trafiksäkerhetsrådet anser där för att det bör övervägas om inte kontrollbesiktningssystemet kan effektivi seras så att garanti skapas för att påpekanden i samband med besiktnings- godkännandet verkligen blir föremål för åtgärd. Vidare torde en allmän föreskrift om skyldighet att kontrollbesiktiga fordon som skadats i trafik olycka kunna ha en positiv effekt.
När det gäller förslaget att utsträcka den allmänna skyl digheten till kontrollbesiktning att avse två år gamla fordon anför Svensk Bilprovning att den av trafiksäkerhetsverket åberopa de undersökningen, som avsåg i mars 1968 registreringsbesiktigade person bilar av 1966 års modell och som resulterade i att ca 58 % av bilarna fick anmärkning för olika slag av bristfälligheter, kan jämföras med senare un dersökningar som bolaget utfört. Motsvarande procenttal utgjorde sålunda ca 60 % för de under första halvåret 1969 lcontrollbesiktigade personbilarna. Bolaget har för att belysa beskaffenheten hos fordon som är yngre än tre år gjort en genomgång av besiktningsprotokoll från kontrollbesiktningar un der november 1969 av fordon av 1967 års modell. Dessa fordon omfattas av den årliga obligatoriska kontrollbesiktningen under år 1970 och har inställts till besiktning under första delen av inställelseterminen. Den verkliga åldern på fordonen vid besiktningen kan ha varierat mellan två och ett halvt år och inte fullt tre och ett halvt år. Den relativa anmärkningsfrekvensen för denna fordonsgrupp utgjorde 46 %. Det finns emellertid anledning anta att gruppen innehåller fordon, som är bättre än genomsnittet för åldersklassen, och att
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
12
anmärkningsfrekvensen därför är något lägre än för fordon i allmänhet av
samma ålder. Som jämförelse nämner bolaget att en av företaget utförd be
arbetning av besiktningsprotokoll avseende under andra halvåret 1969 kon-
trollbesiktigade utryckningsfordon, fordon i yrkesmässig personbefordran
samt uthyrningsfordon av 1967 års modell visade att drygt 60 % av dessa
fordon fick anmärkning vid besiktning. Utfallet av besiktningsverksamhe-
ten anger sålunda klart att även nyare fordon i betydande utsträckning är
behäftade med fel, som allvarligt kan inverka på fordonens trafiksäkerhet.
NTF anför att av de fordonsdetaljer som har hög felfrekvens vid kontroll
besiktningarna visar exempelvis strålkastare, backspeglar och bromssystem
klart förhöjda frekvenser redan efter två år. Det förtjänar framhållas att
sådana fordonsdetaljer i hög grad har med trafiksäkerheten att göra. Sve
riges Bilindustri- och Bitgrossistförening anför att de olägenheter som bil
ägarna kan förorsakas genom den utvidgade besiktningsskyldigheten väl
torde kompenseras av att fordonet därigenom underhålls bättre. Bilägarnas
merkostnad får anses överkomlig.
Sveriges Trafikbilägares Riksorganisation anser sig däremot kunna tolka
framlagda resultat så att förekomsten av flertalet redovisade anmärkningar
inte har något påtagligt samband med det förhållandet att fordonets ålder
vid första besiktningstillfället är två eller tre år. Det nuvarande kontrollbe
siktningssystemet medför på sina håll olägenheter för den yrkesmässiga
lastbilstrafiken. Långa väntetider vid tidsbeställning väcker missnöje och i
vissa fall blir färdvägen till en provningsstation som kan ta emot tunga last
bilar och släpvagnar lång. Trots att dessa problem kommer att öka vid en
utvidgning av besiktningsskyldigheten vill organisationen inte motsätta sig
förslaget om detta anses utgöra ett värdefullt steg framåt i trafiksäkerhets
arbetet. Biltrafikens Arbetsgivareförbund vill också framhålla att en utvidgad
kontrollbesiktningsskyldighet kommer att medföra olägenheter för trafik
företagen. Förbundet vill dock inte, av samma skäl som Sveriges Trafikbil
ägares Riksorganisation, sätta sig emot förslaget.
Motorbranschens Riksförbund anser att de resultat som från bl. a. trafik-
säkerhetssynpunkt nåtts genom den årliga fordonskontrollen minst av allt
kan undervärderas. Erfarenheten visar dock att denna kontroll inte elimi
nerar riskerna för att speciellt äldre fordon används trots att de har från
trafiksäkerhetssynpunkt allvarliga defekter. Förbundet ställer sig därför
tveksamt till om man vid en begränsad utbyggnad av verksamheten vid
Svensk Bilprovning bör prioritera förslaget om kontrollbesiktning av två år
gamla fordon. Förbundet vill i första hand föreslå en speciell undersökning
av möjligheten och lämpligheten att alternativt införa tätare besiktningar
än en gång per år för de äldsta kontrollobjekten.
Sveriges Bilindustri- och Bilgrossistförening tar upp frågan om inte t i-
den för besiktningsskyldighetens inträde bör beräknas
från dagen för första registrering och inte som f. n. ha det s. k. modellåret
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
13
som utgångspunkt. Numera finns dagen för första registrering antecknad på praktiskt taget alla besiktningsinstrument eller typintyg med undantag en dast för fordon som är så gamla att någon tvekan inte kan råda om att de faller under besiktningsskyldigheten. Eftersom en bil av en viss årsmodell kan komma att registreras och tas i bruk först en avsevärd tid efter modell- årets utgång, synes riktigare att beräkna inträdet av besiktningsskyldigheten från första registreringsdagen.
Förslaget att fordon för brandväsendet och ambulan ser skall inställas för kontrollbesiktning inom sex månader efter närmast föregående besiktning tillstyrks av rikspolisstyrelsen, socialstyrelsen, trafik säkerhetsrådet, Svensk Bilprovning, Motorbranschens Riksförbund, Sve riges Bilindustri- och Bilgrossistförening, NTF och Svenska Transportar betareförbundet. Sveriges Trafikbilägares Riksorganisation och Biltrafikens
Arbetsgivareförbund lämnar förslagen utan erinran.
Statens brandinspektion och Svenska kommunförbundet avstyrker där emot förslaget. Svenska landstingsförbundet tar inte någon ställning men anser att det redovisade underlaget för lagstiftning i enlighet med förslaget är otillräckligt.
Rikspolisstyrelsen, Svensk Bilprovning och Motorbranschens Riksför bund anför att de stora krav man måste ställa på utryckningsfordon som i vissa avseenden torde vara utsatta för större påfrestningar än andra for don motiverar den föreslagna utvidgningen av kontrollbesiktningsskyldig- heten. Sveriges Bilindustri- och Bilgrossistf örening anför liknande synpunk ter men framhåller att kontrollbesiktningen självfallet inte kan ersätta for- donsägarens ansvar för regelbundet underhåll som i och för sig måste ske med tätare intervall än sex månader.
Vad gäller ambulanser anför rikspolisstyrelsen och Svensk Bil provning att den anmärkningsvärt höga felfrekvensen hos ambulanser ut gör ett starkt skäl för att genomföra förslaget.
Socialstyrelsen föreslår att ambulans som varit inblandad i trafikolycka alltid skall kontrollbesiktigas innan den ånyo får brukas för sitt ändamål.
Statens brandinspektion och Svenska kommunförbundet anser att det är tveksamt om ambulansernas trafiksäkerhet skulle öka genom tätare kon trollbesiktningar. Det kan ifrågasättas om inte de brister beträffande trafik säkerheten som förekommit borde ha upptäckts redan vid typ- eller registre- ringsbesiktning. I stället för ökad kontrollbesiktningsskyldighet föreslår därför dessa remissinstanser noggrannare typ- eller registreringsbesiktning.
Enligt Svenska landstingsförbundet är underlaget för trafiksäkerhetsver- kets förslag beträffande ambulanser inte tillräckligt. Säkerhetskrav bör for muleras så att de kan tillgodoses redan vid typ- eller registreringsbesiktning. Normer för fordonens grundkonstruktion och utrustning bör utformas och fastställas. Mot bakgrund av vad som förevarit finner förbundet angeläget
Kungi. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
14
att utvecklingen av sådana normer påskyndas. En dubblering av antalet
kontrollbesiktningar kan visserligen ge underlag för specifikation av olika
krav men detta torde kunna åstadkommas i annan mindre tidskrävande
ordning.
Statens brandinspektion anför att långt ifrån alla fordon för
brandväsendet är utryckningsfordon. En skärpning av skyldigheten
att inställa fordon för kontrollbesiktning bör i vart fall omfatta endast ut
ryckningsfordonen. När det gäller brandfordon över huvud taget vill emel
lertid brandinspektionen framhålla att sådana fordon normalt årligen en
dast framförs korta sträckor. Några olyckshändelser i vilka brandfordon
varit inblandade till följd av konstruktionsfel e. d. är inte kända. Eventuellt
skärpta krav vid registreringsbesiktning samt den årliga kontrollbesikt
ningen torde vara fullt tillfredsställande från trafiksäkerhetssynpunkt.
Svenska kommunförbundet har samma inställning och anför att trafik-
säkerhetsverket inte framlagt någon statistik som visar på behov av skärpt
kontrollbesiktning av brandfordon. De årliga körsträckorna för brandfordon
är mycket korta, i genomsnitt uppskattningsvis 200 mil per fordon. Brand
fordonen vårdas dessutom i regel omsorgsfullt.
Om utökad skyldighet att kontrollbesiktiga fordon införs är det enligt
flera remissinstanser av stor vikt att Svensk Bilprovning har
tillräckliga resurser för detta, så att väntetider och därmed
förenade kostnader inte behöver uppkomma. Synpunkter av sådant slag an
förs av Motororganisationernas Samarbetsdelegation, Svenska landstings
förbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
Svensk Bilprovning anför att bolaget f. n. förfogar över 156 bilprov-
ningsstationer på 149 orter. Flertalet av anläggningarna är dimensionerade
för större besiktningsvolymer än de nuvarande. På några orter är emeller
tid lokalerna av sådan beskaffenhet från kapacitetssynpunkt, att en utökning
av desamma redan är planerad. Bolaget räknar med att nybyggnad eller
ombyggnad blir aktuell under de närmaste åren på ett 20-tal orter. Särskilda
åtgärder på anläggningssidan är därför inte nödvändiga vid en utökning av
besiktningsskyldigheten i enlighet med trafiksäkerhetsverkets förslag. Ök
ningen av antalet besiktningar i samband med genomförandet har bolaget
beräknat till ca 10 %. Vissa av de redan planerade utbyggnaderna måste
emellertid tidigareläggas ett eller två år, om förslaget till utvidgad besikt-
ningsskyldighet genomförs den 1 januari 1971. Bolaget beräknar således
att ombyggnad eller nybyggnad av nio bilprovningsstationer måste komma
till utförande tidigare än vad som ursprungligen avsetts. Några praktiska
eller ekonomiska svårigheter att genomföra denna åtgärd bedömer bolaget
inte föreligga. En förutsättning härför är att slutligt beslut i frågan kan
fattas under första halvåret 1970. Byggnadskostnaderna för dessa nio an
läggningar har beräknats till ca 11 milj. kr. Härtill kommer kostnaderna
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
15
för teknisk utrustning, som kan uppskattas till ca 1,5 milj. kr., och för vilken likaledes en tidigareläggning av anskaffningen med ett å två år blir nödvändig. Den ökade besiktningsvolymen, som blir en följd av förslagets genomförande, kräver viss utökning av besiktningspersonalen. Denna be står f. n. av ca 580 bilprovare och 375 besiktningsmän. Det ökade behovet av teknisk personal vid bilprovningsstationerna har bolaget beräknat till ca 6 %, eller ca 60 man. Dessutom kan viss mindre förstärkning av den administrativa personalen visa sig nödvändig. Några svårigheter att rekry tera och utbilda erforderlig personal torde enligt bolagets bedömning inte föreligga. En utvidgad kontrollbesiktning för brandfordon och ambulanser påverkar endast obetydligt den totala besiktningsvolymen och medför således inte några kapacitetssvårigheter.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Inskränkningar i trafik med tyngre lastbilar
I en del länder har införts förbud mot viss lastbilstrafik under hårt tra fikerade veckoslut. Så har skett i bl. a. Västtyskland, Österrike, Frankrike, Schweiz och Italien.
I Västtyskland tillämpades veckoslutsförbudet första gången under år 1969. Förbudet gällde de fem veckosluten under tiden den 27 juni till den 27 juli, fredagar klockan 15.00—22.00, lördagar klockan 6.00—24.00 och sön dagar klockan 0.00—22.00. Förbudet omfattade lastbilar med 7,5 tons total vikt och däröver jämte släpvagn och hänförde sig till närmare angivna större vägar.
Jämförelser med tidigare år, då förbud inte gällt, visar att framkomlig heten ökat genom att trafiken blivit mer störnings- och stockningsfri och att antalet svåra olyckor minskat. Nämnas bör att antalet dödsoffer mins kat med 11 % under förbudstiden (i delstaten Hessen, den enda från vil ken definitiv statistik föreligger). Preliminära siffror från andra delstater ger minskning av samma storleksordning i antalet förolyckade, detta trots högre trafikvolymer. Några större problem i fråga om varutillförsel m. m. har inte noterats. Erfarenheterna är så goda att man för sommaren 1970 planerar en utvidgning av veckoslutsförbuden.
I Österrike, där man har förbud mot viss lastbilstrafik lördagar efter klockan 15.00 och söndagar, uppges restriktionerna ha fungerat väl. In trycket är att förbudet bidragit till större framkomlighet och säkerhet i trafiken utan att ha gett anledning till några försörjningssvårigheter.
Också i Frankrike, där vissa i olika delar av landet varierande restrik tioner i lastbilstrafiken tillämpats, är erfarenheterna så goda att man avser att fortsätta. Man undersöker möjligheterna att skapa restriktioner som överensstämmer med grannländernas, framför allt Västtysklands.
16
Även i vårt land har frågan om förbud mot lastbilstrafik vissa veckoslut
i olika sammanhang aktualiserats.
Olycksstatistiken visar att de tunga lastbilarnas delaktighet i trafikolyc
kor är väsentligt större än deras andel i fordonsparken och att de tunga
lastbilarnas delaktighet i dödsolyckor är väsentligt större än personbilar
nas i förhållande till trafikarbetet.
I diskussionen har särskilt framhållits att under högtrafiktider vid vec
kosluten sommartid och vid större helger personbilstrafiken är särskilt
stark. Vid sådana högtrafiktider leder en uppblandning av personbilstra
fiken med en mera långsamtgående trafik av framför allt tyngre lastbilar
och lastbilskombinationer till påtagliga störningar. Minskad framkomlig
het, trafikstockningar och trafikolyckor blir ofta följden.
Frågan om eventuella förbudsåtgärder i vårt land måste ses mot bak
grunden av väntad trafikutveckling. Prognoserna visar på en fortsatt kraf
tig ökning av bilparken. Fjärrtransporterna med lastbil har beräknats kom-
mat att i genomsnitt tre- eller fyrfaldigas under perioden 1966—1985, me
dan närtransporterna beräknas fyr- eller femfaldigas. Det ökade transport
arbetet åstadkommes genom insättande av större lastbils- och släpvagnsen-
heter, större årliga körlängder, större antal enheter och ett effektivare ut
nyttjande av lastförmågan.
På personbilssidan har man f. n. en genomsnittlig årlig trafikökning av
drygt 5 %. I fråga om denna ökning bör märkas att den är större på star
kare trafikerade vägar, framför allt på riksvägarna. Den ökade fritiden
och högre standarden leder till att personbilstrafiken under helger och
veckoslut ökar kraftigare än den genomsnittliga. Mot bakgrund av de så
lunda bedömda tendenserna inom trafikutvecklingen kommer de problem
som här behandlats att allt mer accentueras.
Vissa åtgärder har vidtagits för att på frivillighetens väg minska friktio
nerna mellan lastbilstrafiken och personbilstrafiken. Bl. a. har Svenska
Åkeriförbundet och senare Landsvägstrafikens Samarbetsdelegation ■— som
består av representanter för Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Svenska
Transportarbetareförbundet, Svenska Åkeriförbundet, AB Svenska Gods
centraler, ASG:s Transportörsförening, AB Godstrafik & Bilspedition och
Bilspeditions Transportörsförening — rekommenderat företag och anställ
da att undvika körningar på söndagar och vid veckoslut. Senast inför pås
ken 1970 har samarbetsdelegationen utfärdat en sådan rekommendation.
I rundskrivelsen som åtföljer rekommendationen anges att rekommenda
tionen, som i första hand motiveras av den instundande påskhelgen, där
jämte har karaktären av mera generella riktlinjer för den berörda lastbils
trafiken under helger och veckoslut. Dessa riktlinjer kan, sägs det vidare,
när så visar sig nödvändigt, kompletteras med särskilda tilläggsrekommen-
dationer avseende förhållandena under semesterperioder och större helger
etc.
Kungl. Maj. ts proposition nr 109 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
17
Enligt 61 § 1 mom. VTF kan trafiknämnd utfärda trafikreglerande före
skrifter av olika slag beträffande viss allmän väg, gata eller annan allmän
plats eller beträffande samtliga dylika vägar inom nämndens verksam
hetsområde. Nämnden kan sålunda bl. a. meddela förbud mot viss trafik,
ge föreskrift om inskränkning av trafiken beträffande fordon av visst slag
eller fordon med last av viss beskaffenhet eller föreskriva andra särskilda
åtgärder för reglering av trafiken. Länsstyrelsen kan utan hinder av dessa
bestämmelser meddela tillfälliga föreskrifter som fordras på grund av
tjällossning och andra liknande förhållanden. Dispenser kan ges enligt
särskilda regler.
Straffet för överträdelse av lokal trafikföreskrift är enligt 68 § böter,
högst 500 kr., om det inte är fråga om överträdelse av bl. a. förbud mot
trafik med motordrivet fordon, vilket straffas med dagsböter.
Av visst intresse kan vara att beröra vissa andra bestämmelser i VTF.
I 54 § 1 mom. ges bestämmelser om det högsta axel- eller boggitryck eller
den högsta bruttovikt som ett motorfordon får ha för att få användas på
allmän väg, gata eller annan allmän plats. Dessa bestämmelser har getts i
första hand för att hindra direkta skador på vägnätet. I 57 § 1 mom. ges
förbud mot att befordra last som väger mer än vad som för fordon eller
därtill kopplat fordon fastställts som dess maximilast. Har maximilasten
eller det för färd på vägen högsta tillåtna axel- eller boggitrycket över
skridits får polisman under vissa förutsättningar hindra fortsatt färd.
Straffbestämmelserna för brott mot 54 § 1 mom. och 57 § 1 mom. ges i
67 § tredje stycket. Ägaren av fordonet straffas med dagsböter, om han inte
kan visa att han iakttagit vad på honom ankommit för att förekomma för
seelsen. Även föraren är förfallen till sådant straff, om han känt till eller
bort känna till hindret för fordonets brukande. Den som medverkar till
gärning som nu sagts kan dömas till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken.
Skolskj utsning
Kostnaderna för skolskjutsning bestrids av vederbörande kommun. För
anordnandet av skolskj utsningen svarar närmast skolstyrelserna. I den mån
man som skolskjuts använder bil, som jämte förare tillhandahålls mot er
sättning, är förordningen (1940: 910) angående yrkesmässig automobil-
trafik m. m. (YTF) tillämplig beträffande använda fordon och rätten att
föra dessa. Likaså gäller olika med stöd av YTF utfärdade föreskrifter.
Även i fråga om kontrollbesiktning finns särskilda bestämmelser för fordon
som används för yrkesmässig personbefordran. Sådan skolskjutsning som
bedrivs av kommun i egen regi faller emellertid utanför dessa bestämmel
ser.
Av de bestämmelser som gäller yrkesmässig trafik kan här nämnas föl
18
jande. I syfte att förbilliga skolskjutsningen har dåvarande väg- och vatten
byggnadsstyrelsen utfärdat särskilda föreskrifter, som innebär undantag
från eljest gällande normer för bestämmande av det högsta antal passa
gerare som får transporteras med bil i yrkesmässig trafik. Enligt dessa
föreskrifter, som bygger på ett system med poängberäkning, kan fler barn
få transporteras med en bil i samband med skolskjutsning än vad som el
jest är medgivet. Enligt en särskild kungörelse (1958:257) får personbil
användas för yrkesmässig trafik endast om den är försedd med mellanvägg
av splitterfritt glas. I de fall personbil nästan uteslutande används för skol
skjutsning kan ges dispens från denna föreskrift. Beträffande skolskjuts
gäller enligt anvisningar av väg- och vattenbyggnadsstyrelsen att dörrlås,
som ej manövreras från förarplatsen, bör kompletteras med sådan säker
hetsanordning att dörren inte kan öppnas ofrivilligt. Om sådan anordning
inte finns, skall dörrlåshandtagen vara så anordnade invändigt att låsen
kan öppnas endast för tryck uppåt. Enligt samma anvisningar skall skol
skjuts såväl framtill som baktill vara försedd med löstagbar skylt av sär
skilt föreskrivet utseende.
Vidare skall nämnas att YTF (25 och 27 §§) innehåller bestämmelser om
särskild prövning av fordon och särskilda kompetenskrav för förare i yr
kesmässig trafik. I fråga om rätten att föra fordon i sådan trafik har år
1967 (prop. 1967: 55, 3LU 31, rskr 209) antagits nya principer, men tiden
för genomförandet av dessa har ännu inte fastställts. Enligt 24 § 1 mom.
andra stycket VTF skall fordon, som används för yrkesmässig personbe
fordran, kontrollbesiktigas varje år oavsett ålder.
Utredningen föreslår eller rekommenderar en råd olika åtgärder med
syfte att öka trafiksäkerheten i samband med skolskjutsning. Av dessa kan
bär nämnas följande.
Utredningen rekommenderar att frågorna om skolskjutshållplatsernas
placering, utformning, utmärkning och underhåll ägnas tillräcklig upp
märksamhet av bl. a. skolstyrelser och väghållare. I fråga om planeringen
av skolgårdarna med hänsyn till skolskjutsarna betonas vikten av att man
i största möjliga utsträckning åstadkommer trafikseparering. Utredningen
framhåller också betydelsen av att skolan medverkar till att ordningen
kring skolskjutsarna upprätthålls och till att eleverna, när så anses lämp
ligt, får bestämda platser i sin skolskjuts. Vidare understryker utred
ningen betydelsen av att skolmyndigheterna planerar skolskjutsverksam
heten i samråd med andra kommunala organ, som kan ha intresse av
transporter. Utredningen anser också att en intensifierad undervisning för
eleverna om vad som skall iakttas i samband med skolskjutsning är av
värde.
I betänkandet föreslås att bestämmelserna om fordon i yrkesmässig tra
fik skall tillämpas beträffande alla fordon som huvudsakligen används för
skolskjutsning. Andra förslag är att vänster dörrarna på skolskjuts skall va
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
19
ra effektivt spärrade under själva transporten och att mellanvägg skall
vara borttagen i taxibil, som huvudsakligen används för transport av skol
barn. Användandet av säkerhetsbälte bör vara obligatoriskt för framsätes-
passagerare och minimiåldern för sådan passagerare bör vara tio år. I fråga
om utmärkningen av skolskjutsar föreslår utredningen en undersökning av
lämplig expertis. Särskilda bestämmelser om hastighetsbegränsning eller
stopplikt anses inte påkallade.
Det bör enligt utredningen åligga förare av skolskjuts att stiga ur for
donet och se till att passagerare, som lämnar skjutsen, inte korsar vägen
förrän detta är riskfritt. Föraren bör också vara skyldig att ta del av den
trafiksäkerhetsinformation som lämnas i fråga om skolskjutsning.
Möjligheterna för föräldrar och andra att mot ersättning utföra kom
pletterande skolskjuts bör enligt utredningen förbättras genom att kun
görelsen (1968: 462) med vissa bestämmelser om kompletteringstrafik med
personbil görs tillämplig beträffande sådan skolskjuts. Förslaget innebär
ett undantag från föreskrifterna i YTF om särskild prövning av fordon och
förare i yrkesmässig trafik. Slutligen föreslår utredningen att möjligheter
na att använda buss som taxi skall förbättras.
Remissorganen är i huvudsak positivt inställda till utredningens förslag
och rekommendationer. I många yttranden framhålls angelägenheten av att
åtgärder vidtas för att öka säkerheten för barnen i samband med skol
skjutsning. När det gäller frågan om skyldighet för föraren att övervaka
barnen, t. ex. när de skall passera vägen efter att ha stigit av skolskjuts,
reser dock flera remissorgan invändningar. Bland de andra synpunkter
som förs fram i anslutning till utredningens rekommendationer kan näm
nas trafiksäkerhetsverkets uttalande, att bestämmelserna om kontrollbe
siktning av fordon i yrkesmässig trafik bör gälla i fråga om alla fordon
som används för skolskjutsning. Statens handikappråd och De handikappa
des riksförbund för fram en råd påpekanden och förslag som gäller trans
port av handikappade skolbarn. Även socialstyrelsen påpekar att sådana
transporter kräver särskilda åtgärder.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Departementschefen
Kontrollbesiktning
Den allmänna årliga kontrollbesiktningsskyldigheten gäller fr. o. in. år
1965 och avsåg under första året fordon som var fem år gamla. Året där
på sänktes åldersgränsen till fyra år och fr. o. m. den 1 januari 1967 till
tre år. Kontrollbesiktningsskyldigheten hade då fått den omfattning som
regering och riksdag förutsatte när bestämmelserna infördes.
De erfarenheter som vunnits under de gångna åren visar att den allmän
na kontrollbesiktningen haft stor betydelse i trafiksäkerhetsarbetet. Av ytt
20
randet från Svensk Bilprovning framgår att anmärkningar vid besiktning
en till betydande del avser fordonsdetaljer som är väsentliga från trafik
säkerhetssynpunkt, t. ex. strålkastare och bromsar. Anmärkningarna för
anleder i de flesta fall att felen blir avhjälpta och fordonen godkända vid
förnyad besiktning. I andra fall blir följden att en sanering av landets for
donspark kommer till stånd i och med att de sämsta fordonen blir ut
mönstrade. Praktiskt taget samtliga övriga remissinstanser är också av upp
fattningen att den årliga kontrollbesiktningen i väsentlig grad höjer trafik
säkerhetsstandarden hos fordonsparken. De i viss mån kritiska synpunk
ter och de förslag till förbättringar som trafiksäkerhetsrådet lägger fram
synes knappast vara av den art att de kan föranleda några åtgärder inom
det nuvarande systemets ram. Frågan om att åstadkomma en garanti för
att påpekande i samband med besiktningsgodlcännande verkligen blir före
mål för åtgärd prövades sålunda under förarbetena till nu gällande regler
men ansågs inte möjlig att lösa (se prop. 1964: 132 s. 26 och 61). De syn
punkter som då anlades torde alltjämt ha giltighet. Inte heller synes möj
ligt med hänsyn till bl. a. övervakningssvårigheterna och andra praktiska
problem att utan grundliga överväganden införa skyldighet att inställa for
don som skadats vid trafikolycka för kontrollbesiktning.
Svensk Bilprovnings omfattande besiktningsverksamhet har också med
fört, att det i takt med den ökande tillgången på statistiskt primärmaterial
blivit möjligt att lämna en alltmer detaljerad redovisning av den svenska
fordonsparkens tillstånd från trafiksäkerhetssynpunkt. Den positiva bety
delsen av detta har betonats av flera remissinstanser.
Som framgår av det material som trafiksäkerhetsverket åberopat och
av vad Svensk Bilprovning anfört i sitt remissyttrande har den statistiska
redovisning som skett av undersökningsresultaten vid registreringsbesikt-
ning klart ådagalagt att också fordon som är yngre än tre år i betydande
utsträckning är behäftade med fel som allvarligt kan inverka på fordonens
trafiksäkerhet. Av personbilar av 1966 års modell som registreringsbesik-
tigades under år 1968 kunde sålunda endast 34,8 % godkännas utan an
märkning, medan 29,1 % måste helt underkännas. Motsvarande procent
satser för 1967 års modell var 52,7 resp. 18,4. Uteblivet godkännande har
i vissa fall kunnat bero på fel som uppstått i samband med den ändring som
föranlett registreringsbesiktningen. För mars månad 1968 har resultaten
redovisats med bortseende från sådana fel som därvid visar sig ha spelat
en obetydlig roll. De av Svensk Bilprovning redovisade undersökningsre
sultaten från olika slag av besiktningar år 1969 ger också belägg för att
hälften eller fler (46,6—60 %) av bilar i åldern två till tre år är behäf
tade med sådana fel att de inte utan anmärkning kan godkännas eller måste
underkännas.
Det anförda ger klart vid handen, att trafiksäkerhetsverkets framställ
ning är väl underbyggd från trafiksäkerhetssynpunkt. Med något enstaka
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
21
undantag tillstyrker remissinstanserna också förslaget. Enligt min uppfatt
ning är det angeläget att den föreslagna reformen genomförs så snart som
möjligt.
Såsom vissa remissinstanser anfört är en förutsättning för att kontroll-
besiktningsskyldigheten skall kunna utvidgas att Svensk Bilprovning har
tillräckliga resurser för detta. Av bolagets remissyttrande framgår att
man beräknar ökningen av antalet besiktningar till 10 %. Denna ökning
föranleder enligt bolagets bedömning inte några särskilda åtgärder på an-
läggningssidan, utöver att redan förut planerade utbyggnader i vissa fall
måste tidigareläggas ett eller två år. En sådan ändring av planerna väntas
dock inte medföra några praktiska eller ekonomiska problem. Bolaget be
räknar att personalstyrkan måste ökas med omkring 60 man. Några svå
righeter att rekrytera och utbilda denna personal torde inte uppstå. Det
anförda ger vid handen att den föreslagna utvidgningen av kontrollbesikt-
ningsskyldigheten utan svårighet låter sig genomföras.
Jag förordar att skyldigheten att inställa fordon som avses i 24 § 1 mom.
tredje stycket VTF till kontrollbesiktning utvidgas till att gälla också for
don som är två år gammalt. Hur fordonets ålder skall bestämmas bör anges
på samma sätt som hittills i 54 a § VTK. Av 24 § 1 mom. tredje stycket
VTF bör framgå att kontrollbesiktning första gången skall ske tidigast un
der andra kalenderåret efter det då fordonet tillverkades.
När det gäller utryckningsfordon såsom ambulanser och brandfordon
har man anledning att ställa särskilda krav i fråga om fordonens beskaf
fenhet och utrustning. Detta sammanhänger med de företräden i fråga om
hastigheter och i andra hänseenden som tillkommer utryckningsfordonen
och som — då de utnyttjas — leder till dels särskilda påfrestningar för for
donen själva, dels betydande ingrepp i trafikens normala gång på ett sätt
som skapar faromoment av olika slag.
Sedan det i olika sammanhang konstaterats att ambulansfordonen inte
alltid uppfyller de krav som bör ställas på dem och då det allmänt sett är
angeläget att tillräckliga garantier skapas för att utryckningsfordon över
huvud är i ett tillfredställande skick uppdrog Kungl. Maj :t den 12 septem
ber 1969 åt trafiksäkerhetsverket att utreda behovet från trafiksäkerhets
synpunkt av särskilda föreskrifter om utryckningsfordonens beskaffen
het och utrustning och av skärpta bestämmelser om fortlöpande kontroll
av sådana fordon.
Trafiksäkerhetsverket har i sin framställning anfört att det finns visst
material som talar för att det är motiverat med en tätare kontrollbesikt
ning av fordon för brandväsendet och av ambulanser än som nu sker. Ver
ket föreslår att sådana fordon i fortsättningen skall inställas för kontroll
besiktning sex månader efter närmast föregående besiktning.
22
Förslaget har tillstyrkts eller lämnats utan erinran av samtliga remiss
instanser utom tre. Mot bakgrund av de särskilda förhållanden under
vilka brand- och ambulansfordon används finner jag goda skäl tala för att
den föreslagna utvidgningen av kontrollbesiktningsskyldigheten införs. De
tre remissinstanser som har erinringar mot förslaget anser bl. a., att eu
noggrann typ- eller registreringsbesiktning enligt klara föreskrifter skulle
leda till bättre resultat än en utvidgad kontrollbesiktningsskyldighet. En
ligt min mening torde både tätare kontrollbesiktningar och noggrann typ-
eller registreringsbesiktning utgöra verkningsfulla medel för att göra ut
ryckningsfordonen så trafiksäkra som möjligt. Hur noggranna typ- och
registreringsbesiktningarna än görs krävs det emellertid att föreskrif
terna om dessa fordons beskaffenhet och utrustning är tillfredsställande.
Som jag nyss nämnt har trafiksäkerhetsverket i uppdrag att utreda be
hovet av särskilda föreskrifter i dessa hänseenden. Först när resultatet av
den utredningen föreligger kan ställning tas till därmed sammanhängan
de frågor om typ- eller registreringsbesiktning.
Jag anser, att en utvidgad kontrollbesiktning bör omfatta de ambulanser
och brandfordon som redan enligt gällande bestämmelser är föremål för eu
strängare reglering i kontrollbesiktningshänseende än vanliga motorfordon
och släpfordon. Jag är däremot inte beredd att nu förorda att ambulans
som varit inblandad i trafikolycka på grund därav skall kontrollbesiktigas.
Svensk Bilprovning har förklarat att den ökning av besiktningsvolymen
som förslaget i denna del innebär inte förorsakar några svårigheter.
Jag förordar att 24 § 1 mom. första stycket VTF ändras så, att registre
rat motorfordon och registrerat släpfordon som är inrättat uteslutande för
brandväsendet eller för transport av sårade eller sjuka eller som används
uteslutande för brandväsendet och är försett med beteckning därom skall
inställas för kontrollbesiktning inom sex månader efter närmast föregåen
de besiktning.
De föreslagna ändringarna bör träda i kraft den 1 januari 1971.
Jag kommer i det följande vid behandlingen av skolskjutsningen att ta
upp ytterligare en fråga om kontrollbesiktning.
Inskränkningar i trafik med tyngre lastbilar
Fordonsparkens snabba tillväxt ökar trängseln på vägarna. Lastbilstrafi-
kens långsammare trafikrytm skapar härvid speciella problem. Särskilt
vid högtrafiktider har blandningen av lastbilar och personbilar visat sig
menligt påverka såväl framkomlighet som säkerhet i trafiken. Mot bak
grunden härav har i vissa länder genomförts inskränkningar i lastbilstra-
fiken under tider då hård belastning av vägarna kan förväntas. Förbud,,
utformade på olika sätt, har införts i bl. a. Frankrike, Västtyskland och:
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
23
Österrike. Med hänsyn bl. a. till lastbilstrafikens nyttobetonade karaktär
har förbuden i princip hänförts till veckoslut och helgdagar.
Också i Sverige har frågan om inskränkningar i lastbilstrafiken disku
terats. Som skäl för att införa förbud under hårt trafikerade veckoslut och
helgdagar har åberopats statistiska uppgifter om lastbilarnas olycksbenä-
genhet och de konsekvenser i form av minskad framkomlighet och större
olycksrisker som personbilstrafikens uppblandning med särskilt den tyngre
långsamtgående lastbilstrafiken för med sig.
När det gäller frågan om lastbilarnas direkta delaktighet i trafikolyckor,
tyder statistiken klart på att lastbilarna är delaktiga i fler allvarliga olyc
kor än andra bilar. Detta gäller särskilt dödsolyckorna. Av särskilt intres
se i sammanhanget är de preliminära uppgifterna från Västtyskland där
antalet dödade under veckosluten med lastbilsförbud sommaren 1969 trots
ökad trafikintensitet minskade med omkring 11 % i förhållande till mot
svarande tider sommaren 1968, då sådant förbud inte fanns. Från erfaren-
hetsmässiga utgångspunkter torde man vidare kunna konstatera att sär
skilt de tyngre och långa lastbilarna eller fordonskombinationerna i hög
grad stör trafikrytmen när trafiken är livlig och därigenom skapar en irri
tation som i vissa fall medför risktagande och mindre omdömesgill kör-
ning. Antagandet att de olyckor som vid högtrafiktider blir en följd av
den blandade trafiken inte enbart är sådana där lastbilar är direkt inblan
dade saknar därför enligt min mening inte fog.
Givetvis har också framförts skäl, som talar emot ett införande av för
bud mot lastbilstrafik under vissa perioder. Det har åberopats att vissa
olägenheter och vissa ekonomiska förluster kan uppstå för näringslivet.
Vidare har anförts att försörjningen med livsmedel, som lätt förstörs, kan
försvåras. Vissa företag med kontinuerlig drift och med behov av mycket
täta råvaruleveranser anses kunna få svårigheter. Det har därjämte gjorts
gällande att ett förbud som endast avser vissa mera trafikerade vägar —
och något annat torde i praktiken inte kunna komma i fråga — kan med
föra att den tunga trafiken söker sig ut på det sekundära vägnätet, vilket
från flera synpunkter kan te sig diskutabelt.
Erfarenheterna från Västtyskland av förbud av det slag som här avses
är goda och styrker inte farhågorna att lastbilstrafiken vid förbud på
större vägar söker sig ut på de mindre vägarna. Problemen med transpor
ter som oundgängligen måste utföras har kunnat bemästras i Västtyskland.
I Sverige torde de kunna lösas genom dispenser. De negativa ekonomiska
verkningarna för näringslivet, som givetvis måste vägas mot de vinningar
som kan göras från trafiksäkerhetssynpunkt, synes bli relativt begränsade
om, som man kan förutsätta, förbud aktualiseras i huvudsak endast under
högtrafiktider vid vissa veckoslut och större helger.
Behovet av direkta förbud mot tyngre lastbilstrafik är naturligtvis bero
Kungi. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
24
ende av de möjligheter som finns att i andra former komma till rätta med
härmed sammanhängande problem.
Under föregående år har Svenska Åkeriförbundet och sedermera också
Landsvägstrafikens Samarbetsdelegation manat företagen att undvika sön
dags- och helgdagskörning. Samarbetsdelegationen har nyligen utfärdat en
ny sådan rekommendation. Denna, som i första hand motiverats av påsk
helgen, har därjämte karaktären av mera generella riktlinjer för den be
rörda lastbilstrafiken under helger och veckoslut. Enligt rundskrivelsen
kan dessa riktlinjer, när så visar sig nödvändigt, kompletteras med sär
skilda tilläggsrekommendationer avseende förhållandena under semester
perioder och större helger etc.
Till förhållanden som måste beaktas vid prövning av frågan om visst för
bud mot lastbilstrafik hör också trafikutveckling m. m. Fj ärrtransporterna
med lastbil har beräknats komma att tre- eller fyrfaldigas under perioden
1966—1985, medan närtransporterna beräknats fyr- eller femfaldigas. Bil
parken väntas öka kraftigt. Den fortgående välståndsökningen har lett till
och kommer att leda till ökat personbilsinnehav. Personbilarnas antal upp
gick år 1950 till ca en kvarts miljon och år 1969 till ca 2 miljoner. Resul
tat av välståndsökningen är också mera fritid för den enskilde individen
och större resurser att utnyttja denna fritid. En ökad personbilstrafik
under veckoslut och helger med inslag av räit många oerfarna person-
bilsförare hör uppenbarligen till framtidsbilden. Jag finner det vara en
angelägen uppgift för samhället att tillse att denna veckosluts- och helg
trafik blir så störnings- och därmed olycksfri som möjligt. Gemensamma
insatser ger här liksom i övrigt när det gäller att främja trafiksäkerheten
bästa resultatet. Med fog kan emellertid hävdas att statsmakterna med kort
varsel bör kunna vidta åtgärder som säkerställer den trafikseparering som
trafiksäkerheten påkallar.
Åtgärder av angivet slag kan knappast grundas på gällande bestämmelser.
Även om förbud av sådant slag skulle kunna meddelas som lokala trafikföre
skrifter enligt 61 § VTF torde det från flera synpunkter vara olämpligt att
genom sådana lokala föreskrifter söka åstadkomma den mera generellt syf
tande trafikreglering som här avses. Jag förordar därför att en särskild be
stämmelse införs i VTF, enligt vilken Kungl. Maj :t får rätt att meddela
förbud mot trafik med tyngre lastbilar för viss tid. Härigenom skapas för-
fattningsmässiga förutsättningar för ett snabbt ingripande, om exempelvis
frivilliga aktioner inte skulle leda till avsett resultat.
Ett sådant bemyndigande bör av Kungl. Maj :t i en första omgång, när
så befinnes påkallat, utnyttjas till utgången av år 1972. I första hand bör
emellertid närmare bedömas de möjligheter som finns att nå resultat ge
nom berörda parters egna åtgärder. Detta blir beroende av i vad mån ut
färdade rekommendationer dels blir tillräckligt konkreta och tillräckligt
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
25
beaktar personbilstrafikens behov, dels blir mer allmänt respekterade. Här
vidlag är det för såväl trafikintressenterna som det allmänna angeläget att
en ordentlig utvärdering kommer till stånd i fråga om de effekter i olika
hänseenden som eventuellt vidtagna åtgärder får.
Om det visar sig att det inte går att komma fram till en tillfredsställan
de ordning genom frivilliga åtgärder, kan Kungl. Maj :t med stöd av det
begärda bemyndigandet i lämplig utsträckning meddela förbud mot trafik
med tunga lastbilar främst i samband med större helger, mera trafikbe-
lastade veckoslut under semesterperioder och liknande.
I den utsträckning åtgärder för en sådan trafikreglering kommer till stånd
genom det allmänna bör de för den här aktuella tidsperioden ses som en
försöksverksamhet, som kan ge erfarenheter av värde för handlandet på
något längre sikt. Härav följer att även i detta fall inskränkningars verkan
på trafik och olycksfrekvens etc. noggrant bör följas upp. Likaså bör under
sökas vilka olägenheter inskränkningarna medför för den berörda lastbils-
trafiken.
Med hänsyn till eventuella åtgärders karaktär av försöksverksamhet bör
bestämmelser om förbud mot lastbilstrafik kunna meddelas inte bara vid er
farenhetsmässigt mera belastade helger och veckoslut utan även i mera be
gränsad utsträckning vid veckoslut med mera normal trafik. Härigenom kan
underlag erhållas för olika jämförande analyser.
I fråga om utformningen av det begärda bemyndigandet bör i VTF införas
en ny bestämmelse — 54 a § — enligt vilken Kungl. Maj :t får meddela för
bud mot trafik med lastbil, med eller utan tillkopplat fordon, om total
vikten för bilen eller kombinationen överstiger 7 ton. Förbud bör få med
delas för viss tid och avse hela riket eller del därav.
I VTF finns visserligen en gräns mellan lätta och tunga lastbilar vid 3,5
tons totalvikt. Att ta denna gräns som utgångspunkt för ett förbud har emel
lertid bedömts innebära svårigheter för lastbilsnäringen som inte utan vidare
motiveras av de trafiksäkerhetsvinster som uppnås. Jag har därför stannat
för att förorda den angivna gränsen vid 7 tons totalvikt. En sådan gräns
innebär att av lastbilsparkens ca 140 000 fordon knappt hälften kommer att
beröras av bemyndigandet.
För att undvika den tolkningen att andra föreskrifter, t. ex. lokala trafik
föreskrifter, med strängare bestämmelser angående högsta tillåtna totalvikt
blir utan verkan under tid, då av Kungl. Maj :t meddelat förbud gäller, bör
av 54 a § klart framgå att längre gående inskränkningar i fråga om trafik
med lastbil eller med lastbil och därtill kopplat fordon ej berörs.
Med det angivna bemyndigandet omfattas även utländska lastfordon. Ett
icke obetydligt antal sådana trafikerar dagligen svenska vägar. Det helt över
vägande antalet av dessa fordon utgörs av tyngre fordonskombinationer.
Några vägande skäl att behandla dem annorlunda än svenskregistrerade för
26
don föreligger inte, när det gäller tillämpningen av förbudsbestämmelser.
Konsekvensen skulle annars kunna bli en viss snedvridning i konkurrens
situationen mellan svenska och utländska fordon.
Enligt det förordade bemyndigandet kan eventuell föreskrift om förbud
avse hela riket eller del därav. Närmast ifrågakommer givetvis mera trafi
kerade vägar såsom europavägar och andra riksvägar. De föreskrifter som
meddelas får innehålla närmare preciseringar härvidlag, varvid även regio
nala avgränsningar kan tänkas.
Enligt bemyndigandet skall de bestämmelser som meddelas avse viss tid. I
detta ligger i första hand att bestämmelserna skall preciseras i fråga om de
helg- och veckoslutsdagar som avses. I fråga om veckosluten kommer över
vägandena närmast att gälla tider under senare delen av fredagar samt lör
dagar och söndagar. Av bestämmelserna skall framgå under vilka delar av
dygnet förbudet gäller.
I vilka fall dispens skall kunna medges får anges i de kungörelser varige
nom Kungl. Maj :t meddelar förbud enligt 54 a § VTF. Från förbud bör
undantas utryckningsfordon under utryckning, bärgningsbilar och bilar
som används av brandväsendet vid eldfara m. fl. fordon. Vidare bör möj
lighet finnas till dispens för sådana transporter, som på grund av godsets
beskaffenhet eller av andra speciella skäl inte rimligen kan anstå. Pröv
ningen av sådana dispensärenden bör lämpligen läggas på länsstyrelserna.
För att underlätta handläggningen och trygga enhetlighet i bedömningen bör
direktiv utfärdas av Kungl. Maj :t i samband med att förbud meddelas.
Ett åsidosättande av förbud som meddelas med stöd av 54 a § bör för
anleda dagsböter. Straffbestämmelsen bör tas in i 67 § VTF. Liksom i fråga
om viktöverskridanden som avses i 54 § 1 mom. och 57 § 1 mom. VTF bör
bestämmelsen i 67 § tredje stycket om ägaransvar gälla också vid överträ
delse av förbud enligt 54 a §. För viktöverskridanden som avses i 54 §
1 mom. och 57 § 1 mom. är ansvar för medverkan infört. Samma regel bör
gälla vid förseelse mot förbud enligt 54 a §.
Särskild bestämmelse om hur det skall förfaras med fordon som påträf
fas på väg som omfattas av förbud torde inte behövas. Det torde följa av
allmänna regler att — liksom i andra, liknande situationer —- föraren av
sådant fordon är skyldig att, efter polismans anvisningar, på lämplig plats
föra fordonet av väg som omfattas av förbudet.
I detta sammanhang vill jag också ta upp frågan om en annan ändring
i 67 § VTF. Straffbestämmelserna i tredje stycket i dess nuvarande lydelse
avser endast lastat fordon. Det har emellertid visat sig att brott mot be
stämmelserna om högsta tillåtna bruttovikt m. m. i 54 § 1 mom. också sker
med olastat fordon. Även sådana fall bör givetvis omfattas av straffbestäm
melsen. En därav betingad jämkning av lydelsen i 67 § tredje stycket har
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
27
skett. Genom hänvisningen i 68 § till 67 § utvidgas straffbarheten på samma
sätt vid brott mot lokala trafikföreskrifter.
De här föreslagna bestämmelserna bör träda i kraft snarast möjligt.
Skolskjutsning
Vad som anförts i skolskjutsutredningens inledningsvis redovisade be
tänkande och i remissyttrandena över detta har övertygat mig om att åtgär
der är påkallade för att öka trafiksäkerheten i samband med skolskjutsning.
En av de åtgärder som jag funnit lämplig i detta syfte innebär utvidgning
av kontrollbesiktningsskyldigheten enligt 24 § VTF. Över denna författ
ningsändring torde riksdagens yttrande inhämtas. I övrigt kräver de åt
gärder som jag ämnar föreslå inte riksdagens medverkan. För sammanhang
ets skull vill jag dock upplysningsvis redogöra även för mina överväganden
i övrigt.
Med skolskjutsning hör förstås av det allmänna för ändamålet ordnade
transporter till och från skolan av elever i grundskola, yrkesskola, fackskola,
gymnasium och motsvarande skolformer. I begreppet bör dock inte innefat
tas transporter med sådana ordinarie, kollektiva transportmedel som buss i
linjetrafik, järnväg, spårväg och tunnelbana. Metoderna att förhindra trafik
olyckor vid dessa transporter får tas upp som ett led i det allmänna trafik
säkerhetsarbetet och vid bedömningen i stort av vilka åtgärder som erford
ras till skydd för barnen i trafiken. Inte heller bör i begreppet skolskjuts
ning ingå transporter som ordnas för särskilda tillfällen, såsom studieresor
e. d.
Det förekommer också att transporter av barn till och från barnstugor
ordnas genom det allmännas försorg. Det är visserligen inte fråga om skol
skjutsning i egentlig mening men samma intresse av säkerhet i transporter
na gör sig gällande även här. Vad jag anför i det följande om skolskjuts
ning äger alltså motsvarande tillämpning i fråga om liknande transporter
av barn till och från barnstugor. I fråga om skolstyrelsernas åliggande gäl
ler därvid att dessa i stället skall fullgöras av det kommunala organ som
svarar för barnstugeverksamheten.
Ett första villkor för att skolskjutsningen skall kunna fungera tillfreds
ställande är att den med avseende på tidsplaner och färdvägar ordnas så
att kraven på god trafiksäkerhet tillgodoses. Vederbörande skolstyrelse bör
verka för att särskilt anordnade hållplatser för skolskjutsning utformas så
att olyckor i möjlig mån undviks. Angeläget synes mig vara att t. ex. back-
ningsmanövrer med fordonen underlåts på skolgårdar och andra platser,
där många barn uppehåller sig. Mycket bör kunna vinnas om skolstyrelser
na efter samråd med vederbörande trafiknämnd, polismyndighet och väghål
lare för varje skolskjuts bestämmer färdväg och de platser, där på- eller
28
avstigning lämpligen bör ske. Härigenom kan man — i många fall utan att
särskilda hållplatser behöver anordnas — minska riskerna för barnen. Där
vid har jag också i åtanke att väghållarna, som på detta sätt kopplas in i
planeringen, vid t. ex. snöröjning kan ta särskild hänsyn till skolskjutsarna.
Undervisning för eleverna om vad som skall iakttas för att undvika
olyckor i samband med skolskjutsning bör också ha en god effekt. Skolsty
relserna bör sörja för att sådan undervisning meddelas.
Bestämmelserna i YTF om särskilda kvalifikationer för den som skall
föra fordon i yrkesmässig trafik och om särskilt godkännande av fordon
som används yrkesmässigt för personbefordran har generellt sett tillkommit
av trafiksäkerhetsskäl. Samma är förhållandet beträffande de föreskrifter
om t. ex. fordons utrustning och högsta tillåtna antal passagerare som med
delats med stöd av YTF. Dessa bestämmelser och föreskrifter gäller inte
1 de fall då skolskjutsningen utförs i kommunernas egen regi, eftersom det
här inte är fråga om yrkesmässig trafik. Detta är enligt min mening otill
fredsställande, eftersom det i och för sig inte finns anledning att för dessa
fall ställa lägre krav beträffande förare och fordon. Att utan vidare göra
bestämmelserna om förare och fordon i yrkesmässig trafik tillämpliga på
all skolskjutsning för vilken YTF ej redan gäller skulle dock föra för långt.
Jag tänker då främst på sådana fall, t. ex. de i YTF under 2 § första stycket
2 beskrivna, då endast några få barn befordras i personbil. Det är i första
hand när transporterna sker med större fordon och när ett större antal
barn befordras som de strängare kraven med styrka gör sig gällande. Jag
anser därför att som förare av buss vid skolskjutsning bör få användas en
dast sådan person som äger rätt att föra buss i yrkesmässig trafik. Likaså
bör beträffande buss som används för icke yrkesmässig skolskjutsning stäl
las kravet att den är lämplig för personbefordran i yrkesmässig trafik. Även
i fråga om kontrollbesiktning bör sådan buss likställas med fordon, som
används yrkesmässigt för personbefordran. När det gäller kontrollbesikt
ningen fordras ändring av 24 § 1 mom. andra stycket VTF. Ändringen bör
utformas som ett bemyndigande för Kungl. Maj :t att förordna att bestäm
melserna om kontrollbesiktning av fordon, som i yrkesmässig trafik an
vänds för personbefordran, skall gälla även annan bil eller annat släpfor
don, som utan att brukas i uthyrningsrörelse används för befordran av
skolelev till eller från skola eller av barn till eller från barnstuga eller lik
nande.
Frågan om fordonens utrustning är i sammanhanget väsentlig. Den om
ständigheten att skolskjutsning avser transport av barn påkallar särskilda
regler med avvikelser från vad som gäller fordon i allmänhet eller fordon
som används för yrkesmässig trafik i andra fall.
När fordon används för skolskjutsning bör dörrarna — i den mån de inte
manövreras från förarplatsen — inte kunna öppnas ofrivilligt. En sådan
föreskrift synes väsentlig med hänsyn till att föraren inte kan hålla nog
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1910
29
grann uppsikt över barnen och att risken måste vara stor för att ett barn
under färden råkar öppna en dörr och faller ur. Ett annat faromoment ut
gör avstigningen, särskilt om denna sker när fordonet stannat vid vägkan
ten. För att hindra att barnen stiger av fordonet ut i passerande trafik bör
dörrarna på vänster sida inte kunna öppnas av passagerarna, när fordo
net används för skolskjutsning. Den mellanvägg av splitterfritt glas som
skall finnas i personbilar som används för yrkesmässig personbeford
ran är avsedd att skydda föraren mot överfall bakifrån. Något behov härav
finns inte vid skolskjutsning och undantag från föreskriften kan också med
ges beträffande bilar som nästan uteslutande används för sådana transpor
ter. För barn som färdas i baksätet på en personbil är riskerna särskilt stora
för att de vid häftiga inbromsningar eller kollisioner skall skadas mot
mellanväggen. Det finns alltså starka skäl som talar för att mellanvägg inte
bör finnas, när personbil används för skolskjutsning. Enligt vad trafik-
säkerhetsverket upplyst är det möjligt att montera mellanväggen så att
den vid behov lätt kan avlägsnas och sådan mellanvägg finns också i många
taxibilar. Med hänsyn till de anförda förhållandena bör eventuell mellan
vägg vara avmonterad, när fordonet används för skolskjutsning.
De i föregående stycke uppställda kraven bör utan svårighet kunna till
godoses beträffande fordon som mera regelbundet används för skolskjuts
ning. I samband med t. ex. reparation av det ordinarie skolskjutsfordonet
kan man emellertid tvingas använda en bil, som inte uppfyller dessa krav.
Med hänsyn härtill bör det i undantagsfall vara tillåtet att utnyttja ett så
dant fordon.
Säkerhetsbältets förebyggande effekt har ägnats stor uppmärksamhet i
betänkandet och remissyttrandena. Jag instämmer i utredningens och fler
talet remissorgans uppfattning att det inte är realistiskt med en föreskrift
om säkerhetsbälte för samtliga passagerare i baksätet med hänsyn till det
stox-a antal barn som får transporteras där. När det gäller barn som trans
porteras i framsätet är emellertid behovet av skydd särskilt stort. Enligt tra-
fiksäkerhetsverket kan i dessa fall endast s. k. trepunktsbälte godkännas.
Eftersom trepunktsbälte kan monteras endast för en framsätespassagerare
innebär verkets ställningstagande att bara ett barn kan transporteras i
framsätet. Denna lösning medför alltså i många fall att skolskjutsarnas ka
pacitet minskar. Med hänsyn till de uppenbara skaderiskerna för barn som
färdas i framsätet på en personbil har jag emellertid funnit att denna kon
sekvens måste accepteras. Jag vill i detta sammanhang påpeka att även kra
vet på att föraren ostört skall kunna ägna sig åt framförandet av fordonet
gör det olämpligt att ha mer än ett barn i framsätet. I enlighet med dessa
överväganden har jag funnit att som säkerhetsbälte för framsätespassagera
re vid skolskjutsning bör få användas endast s. k. trepunktsbälte.
Vad jag anfört beträffande säkerhetsbälte för framsätespassagerare synes
påkalla en särskild bestämmelse om minimiålder för sådan passagerare. Så
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
30
som framhålls i betänkandet och i vissa remissyttranden kan nämligen sä
kerhetsbälte inte användas på små barn. En föreskrift om att passagerare
som inte fyllt tio år ej får befordras i framsätet på personbil vid skolskjuts
ning torde därför vara lämplig.
Utmärkningen av skolskjutsfordonen och på- och avstigningsplatser är
problem som inte kan anses tillfredsställande lösta f. n. De nu använda
skolskjutsskyltarna blir lätt nedsmutsade och torde inte tillräckligt obser
veras av medtrafikanterna. Någon särskild utmärkning av skolskjutshåll
platserna finns inte.
När det gäller hållplatserna har jag inte funnit att en särskild utmärk
ning med fasta vägmärken är någon lämplig lösning. Härvid har jag tagit
hänsyn till att effekterna på medtrafikanternas beteende sannolikt blir myc
ket ringa, bl. a. därför att någon skolskjuts endast sällan finns vid håll
platsen. Till detta kommer att av- och påstigningsplatsernas placering är be
roende av t. ex. vilka barn som transporteras med skolskjutsarna. Dessa för
hållanden ändras ofta och vägmärkena skulle då behöva flyttas, vilket er
bjuder praktiska och kontrollmässiga svårigheter.
En effektiv utmärkning av skolskjutsarna skulle i stället på ett bättre
sätt lösa även det nu antydda problemet. Om skolskjutsarna förses med en
upplyst skolskjutsskylt, placerad så högt att risken för nedsmutsning mins
kar, och denna skylt visar blinkande sken, när fordonet står stilla för att
barn skall stiga av och på, skulle man sannolikt få en fördelaktig effekt på
övriga trafikanters beteende. En sådan lösning är emellertid förenad med
vissa tekniska och kostnadsmässiga problem, som ännu inte kan över
blickas i alla detaljer. Frågan bör därför utredas ytterligare.
Någon särskild hastighetsbegränsning för skolskjutsar eller fordon som
passerar stillastående skolskjuts är jag inte beredd att förorda liksom inte
heller stopplikt -säd stillastående skolskjuts.
Beträffande frågan om hastighetsbegränsning för skolskjuts anser jag,
liksom utredningen och flertalet remissinstanser, att man genom hastighets
begränsningar för vissa kategorier stör trafikrytmen och därigenom också
ökar olycksriskerna. Sådana åtgärder kan vara befogade endast om förde
larna i andra avseenden klart överväger. Så är enligt min mening inte för
hållandet i det nu diskuterade fallet. Jag vill här också erinra om vad jag
inledningsvis uttalade beträffande tidsplaner och färdvägar för skolskjut
sarna. Man bör kunna utgå ifrån att vederbörande kommunala organ, när
kontrakt tecknas om skolskjutsning eller denna eljest planeras, tar hänsyn
till att skolskjuts inte skall framföras med högre hastighet än trafiksäker
heten tillåter.
När det gäller särskilda föreskrifter beträffande medtrafikanternas bete
ende beror mitt ställningstagande främst på att jag bedömer kontrollmöjlig
heterna som ringa, men även andra omständigheter talar i samma rikt
ning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
31
Ett förbud att passera stillastående skolskjuts skulle i tätortstrafik ge
upphov till sådana störningar i trafikflödet att nya olycksrisker skapades.
De ifrågasatta bestämmelserna om stopplikt eller hastighetsbegränsning
skulle också hos barnen kunna skapa en känsla av falsk säkerhet, som kom
dem att uppträda mindre försiktigt. Slutligen vill jag påpeka att liknande be
stämmelser om stopplikt och hastighetsbegränsning saknas i internationella
överenskommelser på vägtrafikens område, vilket har betydelse med hän
syn till de utländska förarnas beteende i den svenska trafiken.
Det system med poängberäkning som nu används för bestämmande av
hur många barn som får transporteras med ett visst fordon kritiseras i flera
remissyttranden. Vad som anförs ger dock vid handen att det mera är syn
punkter beträffande barnens rimliga krav på bekvämlighet än trafiksäker
hetsaspekter som föranlett kritiken. Att mot varandra väga de olika intres
sen som här kommer in i bilden är givetvis en svår uppgift, men ett poäng
system torde i och för sig inte vara ett olämpligt instrument. Att noga reg
lera tillämpningen av ett sådant system synes inte vara en uppgift för Kungl.
Maj :t. Jag anser mig kunna utgå från att trafiksäkerhetsverket vid bestäm
mandet av de normer som skall tillämpas kommer att ta rimlig hänsyn till
olika krav. Några särskilda anvisningar från Kungl. Maj :t torde därför inte
behövas.
Som jag redan framhållit löper barnen särskilt stor risk för olycka om de
stiger av ett fordon ut i passerande trafik. Mitt tidigare redovisade förslag
om att dörrar på vänster sida inte bör kunna öppnas av passagerarna sikta
de just till att förebygga sådana olyckor.
Samma syfte har utredningens förslag om skyldighet för föraren att lämna
fordonet och övervaka eleverna, om de i samband med avstigningen behöver
korsa den passerande trafiken. Till detta förslag kan jag dock inte ansluta
mig. Ett genomförande av den övervakningsplilct som utredningen förordar
skulle lägga ett ansvar på föraren som enligt min mening är alltför stort.
Olika skadestånds- och straffrättsliga problem skulle också komplicera frå
gan.
Utöver vad jag nu har diskuterat lägger utredningen fram vissa andra
förslag, som jag vill beröra i detta sammanhang.
Att förare av skolskjuts bör ta del av den trafiksäkerhetsinformation som
lämnas synes vara självklart men vikten därav bör understrykas. Att reg
lera detta författningsmässigt torde dock inte vara lämpligt.
En genomgående tanke i de föreskrifter som jag skisserat i det föregående
är att öka trafiksäkerheten. Ett medel att nå detta syfte är att i fråga om
förare och fordon ställa samma krav på den i kommunernas regi bedrivna
skolskjutsningen som gäller för den yrkesmässiga. Under dessa förhållanden
finner jag det inte lämpligt att, såsom utredningen föreslagit, göra särskilda
undantag från dessa krav beträffande föräldrar och privatpersoner som be
fordrar skolbarn på sådana villkor att YTF blir tillämplig. Den dispensmöj-
lighet som finns enligt 12 § femte stycket YTF får anses vara tillräcklig i
detta hänseende.
Vad gäller utredningens förslag om förbättring av möjligheterna att ut
nyttja buss i taxirörelse bör påpekas, att gällande författningar inte hindrar
att en mindre buss, som används för skolskjutsning, också brukas som taxi.
Några åtgärder från Kungl. Maj :ts sida torde därför inte vara påkallade.
Det system av regler för skolskjutsningen som jag skisserat i det föregåen
de bör kunna träda i kraft den 1 januari 1971. Under ett övergångsskede
men i någon mån även därefter kommer det emellertid att finnas ett behov
av dispenser i olika avseenden. Sådana dispenser bör kunna lämnas av tra-
fiksäkerhetsverket.
Slutligen vill jag något beröra de påpekanden som gjorts av några remiss
organ beträffande skolskjutsning av handikappade. Denna fråga, som inte
berörts av skolskjutsutredningen, gäller en rad besvärliga problem som
närmast hänger samman med de handikappades situation i stort och ingår
i handikapputredningens arbetsområde. Jag utgår från att frågan kommer
att beaktas där även med avseende på de speciella trafiksäkerhetsaspekter
na.
32
Kungi. Maj:ts proposition nr 109 år 1970
Hemställan
I enlighet med det anförda har inom kommunikationsdepartementet
upprättats förslag till kungörelse om ändring i vägtrafikförordningen
(1951:648).
Jag hemställer att Kungl. Maj :t genom proposition inhämtar riksdagens
yttrande över förslaget.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
MARCUS BOKTR. STHLM 1970 7 0 0 2 1 6