Prop. 1970:131
('med förslag till ändring i kommunala vallagen (1930:253)',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1970
1
Nr 131
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till ändring i
kommunala vallagen (1930:253) ; given Stockholms slott den 24 april 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över justitieärenden för denna dag, föreslå riksdagen att antaga härvid fogat förslag till lag om ändring i kommunala vallagen (1930:253).
GUSTAF ADOLF
Lennart Gei jer
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa justeringar i reglerna om utseende av supp leanter för fullmäktige i kommuner och församlingar i syfte att ge ökade garantier för att antalet suppleanter för parti kommer att uppgå till minst hälften av det antal fullmäktige i kommunen eller församlingen som partiet fått.
De föreslagna ändringarna är avsedda att gälla fr. o. m. höstens val. 1
1 — Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 131
2
Kungl. Majris proposition nr 131 år 1970
Förslag
till
Lag
om ändring i kommunala vallagen (1930:253)
Härigenom förordnas i fråga om kommunala vallagen (1930: 253)1,
dels att 47 a, 48 och 53 a § § skall ha nedan angivna lydelse,
dels att i lagen skall införas en ny paragraf, 48 a §, av nedan angivna
lydelse.
(Nuvarande lydelse)
47
Sedan val av fullmäktige
avslutats för kommun eller försam
ling, där suppleanter för fullmäktige
skola finnas, skola suppleanter utses
sålunda, att för varje fullmäktige
inom det parti för vilket han blivit
vald, företagas sammanräkningar till
det antal som motsvarar hälften av
det antal platser partiet erhållit. Ut
gör hälften av nämnda antal ett bru
tet tal, företagas i stället så många
sammanräkningar som motsvara
närmast högre hela tal. Har fullmäk
tig fått sig tillerkänd plats från flera
partier, anses han vald för det parti,
från vilket plats först tilldelades ho
nom.
Bestämmelserna i 47 § andra och
tredje styckena skola äga motsva
rande tillämpning i fråga om utseen
de av suppleant för fullmäktig.
(Föreslagen lydelse)
§•
Utses någon för samma tid i två
eller flera valkretsar till landstings
man eller fullmäktig, skall på ho
nom ankomma att bestämma, i vil
ken valkrets han skall anses vald.
Det åligger honom att om sitt beslut
göra skyndsam anmälan hos länssty
relsen.
Då anmälan inkommit, skall den
valde anses hava avgått som lands
tingsman eller fullmäktig i valkrets,
i vilken han ej önskat mottaga upp
draget. Efterträdare för honom i så
dan valkrets inkallas eller utses i den
ordning, som gäller vid landstings
mans eller fullmäktigs avgång. Där
vid skall dock 52 § 2 mom. tillämpas
även i fråga om kommun eller för
samling, där suppleanter för full
mäktige skola finnas.
48 §.
1 in o m. Utses någon för samma Sedan val av fullmäktige av
tid i två eller flera valkretsar till slutats för kommun eller församling, 1
1 Lagen omtryckt 1969: 824.
Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1970
3
(Nuvarande lydelse)
landstingsman eller fullmäktig, skall på honom ankomma att bestämma, i vilken valkrets han skall anses vald. Det åligger honom att om sitt beslut göra skyndsam anmälan hos länsstyrelsen.
Då anmälan inkommit, skall den valde anses hava avgått som lands tingsman eller fullmäktig i valkrets, i vilken han ej önskat mottaga upp draget. Efterträdare för honom i sådan valkrets inkallas eller utses i den ordning, som gäller vid lands tingsmans eller fullmäktigs avgång.
2 mom. Hava vid valet landstingsmän eller fullmäktige icke bli vit till föreskrivet antal utsedda, anställes ofördröjligen nytt val för ut seende av det felande antalet. Vid val av landstingsmän och vid val av fullmäktige i kommun eller försam ling, där suppleanter skola finnas, utses i det nya valet jämväl supp leanter. Äro landstingsmän eller full mäktige men ej suppleanter valda till erforderligt antal, skall vid valet bero.
(Föreslagen lydelse)
där suppleanter för fullmäktige sko la finnas, samt i förekommande fall efterträdare utsetts enligt 4-7 a §, skola suppleanter utses sålunda, att för varje fullmäktig inom det parti för vilket han blivit vald företagas sammanräkningar till del antal som motsvarar hälften av det antal plat ser pariet erhållit. Utgör hälften av nämnda antal ett brutet tal, företa gas i stället så många sammanräk ningar som motsvara närmast högre hela tal. Har fullmäktig fått sig till erkänd plats från flera partier, anses han vald för det parti, från vilket plats först tilldelades honom.
Bestämmelserna i 47 § andra och tredje styckena skola äga motsva rande tillämpning i fråga om utse ende av suppleant för fullmäktig. Därvid skall även namn å den, som utsetts till fullmäktig i annan val krets, anses som obefintligt.
Har någon vid tillämpning av förs ta stycket utsetts till suppleant i två eller flera valkretsar, skola samman räkningarna för utseende av supp leanter fortsätta i dessa valkretsar. Därvid skall för varje fullmäktig, för vilken suppleanten blivit vald, företagas, om suppleanten utsetts i två valkretsar, ytterligare en sam manräkning, om suppleanten utsetts i tre valkretsar, ytterligare två sam manräkningar, och så vidare efter samma grund.
48 a §.
Hava vid valet landstingsmän el ler fullmäktige icke blivit till före skrivet antal utsedda, anställes oför dröjligen nytt val för utseende av det felande antalet. Vid val av lands-
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1970
(Nuvarande lydelse)
53
Hava samtliga suppleanter för
landstingsman eller för fullmäktig
inkallats till ordinarie befattning el
ler eljest avgått som suppleanter,
skall på anmälan av landstingets för
valtningsutskott eller kommunens
eller församlingens fullmäktige ny
sammanräkning företagas för utse
ende av ytterligare en suppleant. För
sammanräkningen, som skall verk
ställas vid offentlig förrättning och
påbörjas så snart omständigheterna
medgiva det, skola, i fråga om supp
leant för landstingsman 47 § och i
fråga om suppleant för fullmäktig
47 a § äga motsvarande tillämpning.
Finnes icke någon, som kan utses
till suppleant, skall därvid bero.
Efter sammanräkningens avslu
tande skola valsedlarna åter inläg
gas under försegling, varjämte de i
51 § föreskrivna åtgärderna skola
vidtagas.
(Föreslagen lydelse)
tingsmän och vid val av fullmäkti
ge i kommun eller församling, där
suppleanter skola finnas, utses i det
nya valet jämväl suppleanter. Äro
landstingsmän eller fullmäktige men
ej suppleanter valda till erforderligt
antal, skall vid valet bero.
§•
1
m o in. Hava samtliga supp
leanter för landstingsman inkallats
till ordinarie befattning eller eljest
avgått som suppleanter, skall på an
mälan av landstingets förvaltnings
utskott ny sammanräkning företa
gas för utseende av ytterligare en
suppleant. För sammanräkningen,
som skall verkställas vid offentlig
förrättning och påbörjas så snart
omständigheterna medgiva det, skall
47 § äga motsvarande tillämpning.
Finnes icke någon, som kan utses
till suppleant, skall därvid bero.
2 mom. Har suppleant för full
mäktig inkallats till ordinarie be
fattning eller eljest avgått som supp
leant, skall på anmälan av kommu
nens eller församlingens fullmäkti
ge ny sammanräkning företagas för
utseende av ytterligare en suppleant.
För sammanräkningen, som skall
verkställas vid offentlig förrättning
och påbörjas så snart omständighe
terna medgiva det, skola 45 § första
och andra styckena äga motsvarande
tillämpning. Finnes icke någon, som
kan utses till suppleant, skall därvid
bero.
3 mom. Sedan sammanräkning
som avses i 1 eller 2 mom. avslutats,
skola valsedlarna åter inläggas un
der försegling, varjämte de i 51 §
föreskrivna åtgärderna skola vidta
gas.
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1970
5
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad
uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling. Före den 1
januari 1971 skall de nya bestämmelserna dock tillämpas endast i fråga
om val för tid efter utgången av år 1970 eller, såvitt gäller kommunfullmäk
tige i Stockholm, för tid från och med den 15 oktober 1970.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1970
Utdrag av protokollet över justitieärenden, hållet inför Hans Maj.t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 24 april
1970.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson,
Lundkvist, Geijer, Odiinoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling,
Löfberg, Lidbom, Carlsson.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Geijer, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ändrade regler
om utseende av suppleant för fullmäktig i kommun och församling och
anför.
Genom beslut vid 1969 års riksdag (prop. 1969: 129, KU 44, 45 och 49,
rskr 405—407) infördes möjlighet för kommun, församling och kyrklig sam
fällighet att besluta att suppleanter skall finnas för fullmäktige. Reglerna
om hur suppleanterna skall utses togs in i kommunala vallagen (1930: 253)
(KVL) genom beslut vid samma riksdag (prop. 1969: 148, KU 50, rskr, 411,
SFS 824). Enligt övergångsbestämmelserna skall suppleanter kunna utses
första gången på grund av 1970 års fullmäktigval.
Reglerna om suppleanter i kommuner m. in. utgör en nykonstruktion.
Vid tillkomsten av reglerna var ett av syftena att skapa ett system med
gruppsuppleanter och därigenom hålla antalet suppleanter inom en förhål
landevis begränsad ram. Samtidigt innebär reglerna att suppleant, som
skall tjänstgöra i fullmäktigs ställe, skall hämtas inte bara från samma
parti som fullmäktigen utan även från samma valkrets och samma listtyp
som denne. Detta i förening med att förhållandena varierar starkt såväl i
fråga om antalet listtyper för varje parti som i fråga om antalet valkretsar
i varje kommun medför att det nya suppleantsystemet kan ge skiftande
resultat i skilda kommuner. Härom är i och för sig inte mycket att säga.
Redan vid tillkomsten av reglerna stod det klart att det kunde finnas skäl
att ompröva det nya systemet sedan erfarenhet vunnits av dess praktiska
tillämpning, och chefen för civildepartementet har nyligen bemyndigats att
tillkalla sakkunniga med uppgift bl. a. att göra en sådan omprövning. Emel
lertid har det redan vid det nu pågående förberedelsearbetet inför höstens
val visat sig att ett par smärre tekniska justeringar behövs i de nya reglerna
för att dessa inte skall kunna medföra resultat som inte har varit avsedda.
Jag anser att dessa justeringar bör företas redan nu, så att de kan tillämpas vid höstens val.
De nya bestämmelserna om utseende av suppleanter i kommuner in. in. bygger delvis på de regler som har gällt redan förut i fråga om val av supp leanter för landstingsmän. Enligt dessa regler (47 § KVL) skall för varje landstingsman i samband med valet utses lika många suppleanter som par tiet erhållit platser i valkretsen, dock minst två. Till suppleanter utses i första hand de personer som på valsedlarna särskilt angetts som supplean ter för den som valts till landstingsman och i andra hand de kandidater på valsedeln som inte blivit invalda i landstinget. Utses någon till landstings man i mer än en valkrets, ankommer det på honom att bestämma i vilken valkrets han skall anses vald (48 § 1 mom.). När anmälan härom kommit in skall det anses som om han avgått som landstingsman i valkrets, där han inte önskat motta uppdraget. Efterträdare skall då kallas in i den ordning som gäller vid landstingsmans avgång. Reglerna härom (52 § 1 mom.) inne bär att till landstingsman kallas in den suppleant som står i tur att inträda enligt den mellan suppleanterna bestämda ordningen. Om samtliga supp leanter har kallats in till tjänstgöring eller eljest bär avgått som supplean ter, skall länsstyrelsen företa ny sammanräkning för att utse ytterligare eu suppleant (53a§).
Som jag redan har antytt har de nu återgivna reglerna i stor utsträckning gjorts tillämpliga i fråga om utseende av suppleanter för fullmäktige i kom muner m. m. De avvikelser som har gjorts betingas huvudsakligen av ön skemålet att begränsa antalet suppleanter i fullmäktigeförsamlingarna. Så lunda är det inte tillåtet att ta upp särskilda suppleantnamn på valsedeln utan endast s. k. ospaltad valsedel får användas, vilket betyder att supple anterna utses bland dem som kandiderat vid fullmäktigevalet (24 § KVL
och 5 § lagen 1969: 825 om de allmänna valen den 20 september 1970). Vi dare skall antalet sammanräkningar för utseende av suppleanter för varje fullmäktig uppgå bara till hälften av antalet fullmäktigeplatser som partiet har erövrat i valkretsen (47 a § KVL).
När ett parti använder samma valsedel i flera valkretsar kan en s. k. dubbelvalssituation uppstå. Som redan nämnts avvecklas denna situation genom att den dubbelvalde får bestämma i vilken valkrets han skall ta plats. I övriga valkretsar intas hans plats av den suppleant som står närmast i tur. Detta system innebär inte några praktiska olägenheter vid landstingsmanna- val bl. a. därför att det är förhållandevis sällsynt att partierna använder sig av samma valsedel i flera valkretsar och att ett relativt stort antal supp leanter utses för varje landstingsman.
Vid kommunfullmäktigval är däremot läget ett annat. Sedan länge är det vanligt att partierna använder samma valsedelstyp inom en kommun även när denna är indelad i valkretsar. Av de uppgifter som hittills är kända om nomineringarna till höstens kommunalval framgår att detta system kommer
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1970
7
8
att tillämpas i stor omfattning även i år. Det är därför att räkna med att
samma personer i stor utsträckning kommer att utses till fullmäktige i
flera valkretsar. När de sålunda uppkomna dubbelvalssituationerna skall
avvecklas kan det inträffa att de från början utsedda suppleanterna
vilka i regel även de kan antas komma att vara utsedda för flera valkretsar
— inte räcker till. Detta avhjälps visserligen genom att ytterligare supple
anter skall utses, så att samtliga fullmäktigeplatser kan besättas. När samt
liga suppleanter kallats in till ordinarie fullmäktige, skall emellertid endast
ytterligare en suppleant utses. Resultatet kan alltså bli att parti — även om
det erövrat flera fullmäktigeplatser — får endast en suppleant och att denne
dessutom blir gemensam för flera valkretsar. Samma resultat kan uppstå,
om suppleanterna kallas in till ordinarie fullmäktige eller eljest avgår som
suppleanter under pågående valperiod.
De justeringar som bör göras i valreglerna med anledning härav bör syfta
till att antalet suppleanter för varje parti kommer att uppgå till minst
hälften av antalet fullmäktige för partiet. För detta ändamål är det lämp
ligt att gå över till en ordning där samtliga fullmäktigeplatser besätts med
ordinarie innehavare innan sammanräkningarna för utseende av supple
anter vidtar. Detta betyder att uppkomna dubbelvalssituationer avvecklas
före suppleantvalet och att följaktligen mandat, som blir ledigt på grund
av dubbelval, inte besätts genom inkallande av suppleant. I stället tillämpas
den ordning som hittills gällt för avveckling av dubbelvalssituationer vid
val till de primärkommunala församlingarna, nämligen att efterträdaren
går in på den lediga platsen (52 § 2 mom. KVL).
Sedan samtliga ordinarie fullmäktigemandat sålunda blivit besatta kan
sammanräkningarna för utseende av suppleanter genomföras i huvudsak
enligt gällande regler. Dock bör i de fall då samma person utses till supple
ant i flera valkretsar ytterligare sammanräkningar äga rum i valkretsarna,
så att antalet suppleanter från varje listtyp kommer att uppgå till minst
hälften av antalet fullmäktige som partiet erhållit i valkretsen. Antalet
ytterligare sammanräkningar bör därför bestämmas så, att det för varje
fullmäktig, för vilken suppleanten blivit vald, motsvarar antalet »vakanser»
som uppkommit genom att suppleanten utsetts i mer än en valkrets, dvs. för
varje fullmäktig en ytterligare sammanräkning i varje valkrets, om supp
leanten utsetts i två valkretsar, två ytterligare sammanräkningar i varje val
krets, om han utsetts i tre valkretsar, osv. Dessutom bör föreskrivas att
namn på kandidat, som utsetts till fullmäktig i annan valkrets, skall anses
som obefintligt vid sammanräkning för utseende av suppleant.
För att undvika att antalet suppleanter under löpande valperiod går ned
under hälften av antalet fullmäktige för partiet på grund av att suppleanter
kallas in till ordinarie fullmäktige eller eljest avgår som suppleanter bör
dessutom föreskrivas att ny sammanräkning skall företas för utseende av
suppleant när sådan vakans uppstår. Har den suppleant som avgått varit
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1970
9
utsedd i mer än en valkrets bör ny sammanräkning ske i samtliga dessa
valkretsar. Om därvid samma person utses till suppleant i mer än en val
krets, finns det självfallet inte något skäl att företa ytterligare sammanräk
ningar med anledning därav.
De föreslagna justeringarna bör lämpligen genomföras så, att reglerna i
KVL om utseende av suppleanter för fullmäktige i kommun m. m. (47 a §)
får sin plats efter reglerna om avveckling av dubbelvalssituationer (48 §
1 mom.). På grund härav bör 48 § 1 mom. och 47 a § byta plats. Nuvarande
regler i 48 § 2 mom., som gäller fyllnadsval, bör få sin plats i en ny paragraf,
48 a §. I den nya 47 a § bör tas in en hänvisning till 52 § 2 mom., innebäran
de att vid dubbelval samma regler för utseende av efterträdare kommer att
gälla vare sig det skall finnas suppleanter eller ej. Reglerna i den nya 48 §
bör kompletteras dels med bestämmelserna om ytterligare sammanräkning
ar i de fall då samma person blivit utsedd till suppleant i mer än en valkrets,
•dels med bestämmelsen om att namnet på den som utsetts till fullmäktig
i annan valkrets skall anses som obefintligt vid sammanräkning för utseende
av suppleant. Slutligen bör i 53 a § tas in reglerna om att ny sammanräkning
för utseende av suppleant skall företas när suppleant kallats in till ordinarie
fullmäktig eller eljest avgått. I samband därmed bör 53 a § indelas i moment.
På grund av vad sålunda anförts har inom justitiedepartementet upp
rättats förslag till lag om ändring i kommunala vallagen (1930: 253).
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att
antaga förslaget.
Förslaget bör behandlas under vårsessionen.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm
mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar
Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas pro
position av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten