Prop. 1970:7
('med förslag till förord\xad ning om höjd mervärdeskatt på vissa varor',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år i970 1
Nr 7
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning om höjd mervärdeskatt på vissa varor; given Stockholms slott den 2 januari 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till förordning om höjd mervärdeskatt på vissa varor.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
Såsom aviserats i statsverkspropositionen är avsikten att förslag skall läggas fram om höjning av mervärdeskatten till 14 % vid årsskiftet 1970/ 71. För att motverka den köprush som därigenom kan befaras under år 1970 främst beträffande kapitalvaror föreslås i denna proposition, att skat tehöjningen i fråga om vissa sådana varor skall genomföras redan den 1 februari 1970.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 7
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1970
Förslag
till
Förordning
om höjd mervärdeskatt på vissa varor
Härigenom förordnas, att skatt enligt förordningen (1968:430) om mer
värdeskatt skall utgå med 14 procent av beskattningsvärdet vid skatteplik
tig omsättning eller införsel av följande varor, nämligen
1. personbil och med skåp-, stationsvagns- eller personbilskarosseri utrus
tad lastbil med tjänstevikt ej över 1 800 kilogram med undantag av fordon
som är avsett att användas i yrkesmässig trafik,
2. motorcykel, snöskoter samt campingvagn eller s. k. husvagn,
3. fartyg och fartygsmotor med undantag av fartyg eller motor till fartyg
som är avsett att användas i yrkesmässig trafik,
4. televisionsmottagare, även i kombination med radiomottagare, skiv
spelare eller liknande, med undantag av s. k. monitor och annan mottagare
för bild- och ljudöverföring per tråd,
5. diskmaskin, frysskåp, frysbox, kylskåp, svalskåp, elektrisk tvättma
skin och elektrisk torkcentrifug samt elektrisk spis av golvmodell och an
nan elektrisk spis som är utrustad med ugn.
Denna förordning träder i kraft den 1 februari 1970.
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1970 3
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 2 ja nuari 1970.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gei jer, Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg, Lidbom, Carlsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om höjd mervärde skatt på vissa varor och anför.
I finansplanen till årets statsverksproposition har aviserats, att särskilda propositioner avses läggas fram till vårriksdagen med förslag till en långt gående skattereform avseende i första hand beskattningen av enskilda personer. En allmän orientering om reformens innebörd och omfattning läm nas i finansplanen. Under hänvisning härtill kan jag här begränsa mig till att framhålla, att reformen innebär en ytterligare omfördelning av beskattning en från direkt till indirekt skatt inom ramen för ett i stort sett oförändrat totalt skatteuttag. Målsättningen för reformen är i främsta rummet att åstad komma lättnader i den totala beskattningen för låginkomstgrupperna och att genomföra en i princip individuell inkomstbeskattning. Det skattebortfall som dessa åtgärder medför avses bli kompenserat i första hand genom höj ning av mervärdeskatten. I finansplanen redovisas, att reformens genomfö rande kräver en höjning av skattesatsen för mervärdeskatten från nuva rande 10 % till 14 %.
Skattereformen är avsedd att genomföras vid årsskiftet 1970/71. Om riksdagen bifaller förslagen, kommer det redan under första hälften av inne varande år att föreligga beslut om en höjning av mervärdeskatten den 1 januari 1971, dvs. vid en tidpunkt mer än sex månader framåt i tiden. Räknat från aviseringen av reformen i finansplanen, rör det sig i det när maste om ett helt år innan mervärdeskattehöjningen träder i kraft. Detta förhållande inger betänkligheter.
Mervärdeskatten utgår på priset inklusive skatt som beskattningsvärde. En höjning av skattesatsen från 10 % till 14 % innebär därför, att det mot skatten svarande pålägget på pris före skatt ökar från 11,11 % till 16,28 %.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1970
Vid fullt genomslag i priserna ger detta en prishöjning om 4,65 %. En så
dan mot skattesatshöjningen svarande priseffekt är större än den som för
anleddes av den allmänna varuskatten, både vid dess införande den 1 ja
nuari 1960 med skattesatsen 4 % och vid därefter vidtagna höjningar av
skatten innan den avlöstes av mervärdeskatten. Man har därför anledning
att räkna med, att en höjning av mervärdeskatten liksom fallet var vid in
förandet och vid senare höjningar av den allmänna varuskatten kommer
att utlösa en köprush i den meningen att viss konsumtion tidigareläggs för
att inte träffas av en av skatten betingad prishöjning.
Konjunkturinstitutet har gjort vissa beräkningar av verkningarna i detta
hänseende under den allmänna varuskattens tid. Dessa beräkningar ger bl. a.
vid handen, att inköp till ett sammanlagt värde av ca 600 milj. kr. tidigare-
lades inför den höjning av skatten från 6 % till 9,1 % som skedde den 1 juli
1965.
Höjningen av mervärdeskatten utgör en integrerande del av den aviserade
skattereformen. Den är nödvändig för att skapa utrymme för sänkt direkt
skatt. Det är därför naturligt, att höjningen av mervärdeskatten samordnas
i tiden med övriga åtgärder som reformen omfattar. Denna grundprincip får
dock inte utesluta möjligheterna att göra sådana avsteg som är ägnade att
förhindra verkningar som ter sig stötande från rättvisesynpunkt och som
dessutom skulle kunna medföra betydande och allvarliga marknadsmässiga
och samhällsekonomiska störningar. Enligt min mening är det därför befo
gat att genom särskilda arrangemang beskära möjligheterna att genom tidi-
gareläggning av inköp undgå en höjning av mervärdeskatten. Detta bör ske
genom åtgärder som riktar sig mot eftertraktade, dyrare kapitalvaror, för
vilka skattehöjningen beloppsmässigt får en mera betydande priseffekt.
Konjunkturinstitutets undersökningar har visat, att tidigareläggningen av
inköpen både när den allmänna varuskatten infördes och när skatten sedan
höjdes gällde främst sådana varor.
Under hänvisning till det nu sagda förordar jag, att åtgärder i syfte att
motverka en köprush vidtas på det sättet, att höjningen av mervärdeskatten
sätts i kraft vid en tidigare tidpunkt än den 1 januari 1971 för vissa bestäm
da kapitalvaror. För att åtgärden skall få den åsyftade effekten, bör höj
ningen genomföras med kortast möjliga tidsutdräkt. Jag förordar därför,
att höjningen av mervärdeskatten i denna del i princip skall genomföras
den 1 februari 1970.
Vid bestämningen av det område som bör omfattas av en sådan tidigare-
läggning av mervärdeskattehöjningen måste även redovisningsmässiga och
kontrolltekniska synpunkter beaktas. Redan begränsningen till särskilt efter
traktade och dyrare kapitalvaror kan förväntas underlätta den praktiska
tillämpningen. Ytterligare fördelar i detta hänseende nås, om höjningen om
fattar samtliga varor av visst slag och dessutom inriktas på varor som nor
malt tillhandahållas i vad som kan kallas komplett skick. Med beaktande av
Iliingl. Maj:ts proposition nr 7 år 1970 5
sådana synpunkter har jag ansett mig böra begränsa höjningen av mervär de skatten den 1 februari 1970 till följande varor, nämligen
1. personbilar och med skåp-, stationsvagns- eller personbilskarosseri ut rustade lastbilar med tjänstevikt ej över 1 800 kg, med undantag av sådana fordon som är avsedda att användas i yrkesmässig trafik (t. ex. taxibilar),
2. motorcyklar och snöskotrar samt campingvagnar (husvagnar),
3. fartyg och fartygsmotorer med undantag av fartyg eller motorer till fartyg som är avsedda att användas i yrkesmässig trafik,
4. televisionsmottagare, även i kombination med radiomottagare, skiv spelare e. d., med undantag av mottagare för bild- och ljudöverföring per tråd (t. ex. monitorer),
5. diskmaskiner, frysskåp och frysboxar, kylskåp och svalskåp, elek triska tvättmaskiner och torkcentrifuger samt elektriska spisar av golv modell och andra elektriska spisar med ugn.
Det bör beaktas, att begagnade personbilar och begagnade motorcyklar samt fiskefartyg, bogserbåtar, vissa livräddningskryssare och andra fartyg för yrkesmässig person- eller godsbefordran med en nettodräktighet av minst 20 registerton är undantagna från skatteplikt till mervärdeskatt. Dessa varor berörs därför inte av den förordade skattehöjningen, eftersom denna givetvis gäller endast varor som är skattepliktiga enligt förordningen
(1968: 430) om mervärdeskatt. Det kan också framhållas, att det beträf
fande de angivna hushållsmaskinerna blir en faktisk skattehöjning den 1 februari 1970 endast vid försäljningar till konsumenter. Säljs sådan vara exempelvis till en byggmästare för en byggnadsentreprenad kommer visser ligen höjd skatt på leveransen till byggmästaren att utgå fr. o. m. nämn da dag, men byggmästaren har liksom andra skattskyldiga till mervärdeskatt rätt att lyfta av all s. k. ingående skatt på inköp för verksamheten i sin mer- värdeskatteredovisning. Om den entreprenad, för vilken inköpet gjorts, med för skattskyldighet före den 1 januari 1971, kommer mervärdeskatt på entreprenaden att utgå enligt nu gällande bestämmelser. Med beaktande av den reduceringsregel som gäller bl. a. för byggnadsentreprenader blir skat ten 10 % av 60 % av entreprenadsumman inklusive skatt, dvs. 6 %. An vänds varan för en entreprenad för vilken skattskyldighet inträder efter årsskiftet 1970/71, kommer höjd skatt att utgå på entreprenaden på grund av den generella höjning av mervärdeskatten den 1 januari 1971 som ingår i den aviserade skattereformen. Skattesatsen 14 % ger då vid oförändrad reduceringsregel en faktisk skattehöjning från 6 % till 8,4 % av entrepre nadsumman inklusive skatt. För att den här förordade höjningen av mer värdeskatten den 1 februari 1970 skulle få generell verkan på de angivna hushållsmaskinerna, skulle den få utsträckas till att gälla även byggnads entreprenader. Detta har jag dock inte ansett mig böra förorda. Med den föreslagna utformningen kan den höjda mervärdeskatten på vissa varor beräknas omfatta ett konsumtionsunderlag av f. n. i runt tal 3 400 milj. kr. för år räknat
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 7 år 1970
Inom finansdepartementet har utarbetats förslag till författning för den nu
förordade höjningen av mervärdeskatten på vissa bestämda varor. Förslaget
innebär, att höjningen sker genom en särskild fristående förordning så ut
formad, att bestämmelserna i förordningen (1968:430) om mervärdeskatt
blir tillämpliga även på omsättning och införsel för vilken höjd skatt skall
utgå fr. o. m. den 1 februari 1970. Härav följ er bl. a., att redovisning av höjd
mervärdeskatt skall ske på samma sätt och i samma ordning som redan
gäller för mervärdeskatten. Redovisning av både höjd, ordinarie och redu
cerad mervärdeskatt kan ske på en och samma blankett
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom
proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdepartementet upprät
tat förslag till förordning om höjd mervärdeskatt på vissa varor.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta
protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
MARCUS BOKTR. STHLM 1970 690761