Prop. 1970:95

('om ökning av den svens\xad ka kvoten i Internationella valutafonden',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år i970

1

Nr 95

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen om ökning av den svens­

ka kvoten i Internationella valutafonden; given Stock­ holms slott den 3 april 1970.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över finansärendena för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe­ mentschefen hemställt.

GUSTAF ADOLF

G. E. Sträng.

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att riksdagen godkänner en höjning av den svens­ ka kvoten i Internationella valutafonden med 100 milj. dollar till 325 milj. dollar. Riksdagen föreslås vidare bemyndiga riksbanken att tillskjuta det erforderliga kapitalet.

1 Bihang till riksdagens protokoll 1970.1 samt. Nr 95

2

Kungl. Majrts proposition nr 95 år 1970

Utdrag ur protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t

Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 3 april

1970.

Närvarande:

Statsministern

P

alme, ministern för utrikes ärendena

N

ilsson, statsråden

S

träng

, A

ndersson

, L

ange

, A

spling

, S

ven

-E

ric

N

ilsson

, L

undkvist

,

Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg,

L

idbom

.

Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen­

sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ökning av den

svenska kvoten i Internationella valutafonden samt anför.

Sverige är sedan år 1951 medlem av Internationella valutafonden (prop.

1950: 89, Ba U 8, rskr 152). Vårt lands kvot fastställdes till 100 milj. dol­

lar som tillsköts av riksbanken i enlighet med riksdagens bemyndigande.

Kvoten höjdes till 150 milj. dollar år 1959 (prop. 1959: 126, Ba U 30, rskr 275)

och till 225 milj. dollar 1965 (prop. 1965:122, Ba U 42, rskr 335) i samband

med översyn av kvoterna i fonden. Av Sveriges kvot har på föreskrivet sätt

25 % eller 56,2 milj. dollar inbetalats i guld medan resterande del, 168,8

milj. dollar, gottskrivits fonden i svenska kronor. Den svenska kvoten mot­

svarar ca 1 % av vad som sammanlagt betalats in till fonden. Sverige deltar

vidare med motvärdet av 100 milj. dollar i de generella lånearrangemangen

(prop. 1962: 102, Ba U 16, rskr 178). Kungl. Maj :t har av riksdagen bemyn­

digats lämna riksbanken garanti för eventuella förluster på grund av de be­

rörda insatserna.

År 1969 upprättades inom valutafondens ram ett system med särskilda

dragningsrätter, SDK, vartill Sverige anslutit sig (prop. 1968: 150, Ba U 66,

rskr 414). En första tilldelning av SDR ägde rum den 1 januari 1970 med

3,5 miljarder dollar, varvid Sverige på basis av sin kvot i valutafonden erhöll

37,8 milj. dollar.

Vid valutafondens och världsbankens årsmöte i Washington hösten 1969

erhöll fondens direktion i uppdrag att, jämlikt föreskriften i stadgan för

valutafonden om översyn minst vart femte år, överväga frågan om justering

av medlemmarnas kvoter under 1970. Den rapport, som direktionen nu

framlagt, innehåller förslag till beslut om en total ökning av kvoterna från

Kungl. Maj. ts proposition nr 95 år 1970

3

ca 21,3 till ca 28,9 miljarder dollar, dvs. med ca 35 %. På grundval av rap­

porten från fondens direktion och ett vid rapporten fogat resolutionsförslag

har sedermera medlemsstaternas styrelserepresentanter med stadgad 85 %

majoritet antagit en resolution vari fonden föreslår resp. regeringar att vid­

taga åtgärder för en höjning av kvoterna. Medlemsländerna skall senast den

15 november 1971 lämna sitt samtycke till kvothöjningarna. Resolutionen

torde som bilaga få fogas vid statsrådsprotokollet i detta ärende.

1 en den 5 mars 1970 dagtecknad skrivelse har fullmäktige i riksbanken

förordat att Kungl. Maj :t måtte utverka riksdagens bemyndigande att god­

känna en ökning av den svenska kvoten i valutafonden från 225 milj. dol­

lar till 325 milj. dollar.

Fullmäktige anför bl. a.

Fondens direktion anför i sin rapport, att den ökning av kvoterna som

tid efter annan kan vara lämplig måste bedömas huvudsakligen på grund­

val av de faktorer som inverkar på behovet av internationell lik.iditet i all­

mänhet och behovet av villkorlig likviditet i synnerhet. De individuella

kvothöjningar som föreslås grundas på liknande överväganden som vid

tidigare tillfällen. Förändringar i medlemsländernas ekonomiska och fi­

nansiella läge har beaktats liksom bevarandet av balans i fördelningen av

kvoter inom medlemskretsen i dess helhet.

Ökningen av enskilt lands kvot blir effektiv när landet dels notifierat

fonden om sitt samtycke dels fullgjort vederbörliga inbetalningar avseen­

de kvotökningen. Ingen kvotökning skall dock ske före 31 oktober 1970.

De föreslagna kvothöjningarna utgör maximibelopp vilka medlemmarna

äger rätt att avböja eller acceptera helt eller delvis.

Medlemsland som så önskar må begagna möjligheten till kvotökning

stegvis inom ramen för det för landet föreskrivna beloppet och under ti­

den fram till 15 november 1971. Kvotökningarna skall, i likhet med vad

som gällde för de ursprungliga insatserna och 1959 och 1965 års kvotök­

ningar erläggas till 25 % i guld och 75 % i egen valuta. Medlemsland som

med en gång samtycker till hela den för landet föreslagna kvotökningen

må, om det så önskar, fullgöra inbetalningen genom avbetalningar under

en tid av fyra år.

För att mildra effekten av de guldköp från andra medlemsländer som

några länder väntas företaga för att kunna fullgöra sin inbetalning i guld

till fonden, skall fonden intill ett belopp av 700 milj. dollar vara beredd

sälja guld till de länder som sålt guld för detta ändamål, när fonden behö­

ver öka sitt innehav av dessa länders valutor. Medlemsländerna föreslås

företaga dessa guldköp från medlemsländer, vilkas valutor fonden har behov

av att öka sitt innehav av.

För Sveriges vidkommande föreslås att nuvarande kvot av 225 milj. dol­

lar ökas med maximalt 100 milj. dollar. Härav skall 25 milj. dollar, mot­

svarande omkring 129 milj. kr., inbetalas i guld och 75 milj. dollar, mot­

svarande omkring 388 milj. kr., inbetalas i kronor till fondens konto i riks­

banken. Sveriges kvot kommer därefter att uppgå till 325 milj. dollar, mot­

svarande omkring 1 681 milj. kr., varav guldandelen utgör 81,25 milj. dol­

lar, motsvarande omkring 420 milj. kr., och kronandelen 243,75 milj. dollar,

motsvarande omkring 1 261 milj. kr.

lf Bihang till riksdagens protokoll 1910. 1 saml. Nr 95

4

Fullmäktige betonar vidare valutafondens alltmer betydande roll inom

det internationella betalningssystemet. Genom omfattande bistånd vid de

allvarliga betalningskriser som drabbat viktigare industriländer under se­

nare år har fonden motverkat internationell valutaoro. Fullmäktige anser

det väsentligt att fonden även fortsättningsvis har erforderliga resurser till

sitt förfogande. De finner därför förslaget om en allmän ökning av med­

lemsländernas kvoter motiverat.

I fråga om de enskilda ländernas kvoter erinrar fullmäktige om att dessa

avses böra approximativt avspegla ländernas inbördes storlek ifråga om

ekonomi och finanser. Avvikelser förekommer dock av skilda skäl. Sveriges

kvot har från början medvetet hållits på en förhållandevis låg nivå. Detta

har skett i beaktande av att landet torde få antas höra till de länder som

normalt inte utnyttjar utan i stället bidrar till fondens resurser. Vid den

senaste femårsrevisionen var emellertid Sverige ett av de få länder vars

kvot ökade mer än genomsnittligt. Enligt det nu framlagda förslaget kan

Sveriges kvot även denna gång ökas med mer än den genomsnittliga ök­

ningen på omkring 35 %.

Enligt fullmäktiges mening föreligger denna gång ett särskilt skäl att

acceptera en kvotökning, nämligen att kvoterna utgör fördelningsgrund för

de särskilda dragningsrätterna. Under hänvisning till sin tidigare redovi­

sade inställning att det måste anses övervägande fördelaktigt att bli till­

delad denna nya reservtillgång förordar fullmäktige att den för Sverige

föreslagna kvotökningen accepteras till sitt fulla belopp. Fullmäktige fin­

ner det inte erforderligt för svensk del att utnyttja möjligheten att sam­

tycka till kvothöjningen stegvis och ej heller att utsträcka inbetalningen

till fonden över en period av fyra år.

Vad gäller riksbankens medverkan i den föreslagna kvotökningen är

banken beredd att erlägga dels 25 milj. dollar i guld, dels 75 milj. dollar i

kronor till valutafonden. Med hänsyn till att både guldtranchen, vilken utgör

guldandelen av den svenska inbetalningen, och den särskilda guldtranch som

uppkommer i den mån fonden utnyttjar sitt krontillgodohavande, numera

betraktas som delar av Sveriges monetära reserver, har fullmäktige inte an­

sett sig böra begära garanti för täckning av eventuella förluster.

Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970

Departementschefen

En viktig roll i det internationella betalningssystemet spelar tillgången

till valutakrediter som kan förstärka ländernas egna behållningar av guld,

valutor och, sedan början av 1970, särskilda dragningsrätter, SDR. Erfa­

renheterna under de senaste fem å sex åren har i särskilt hög grad visat

betydelsen av valutafondens verksamhet. Under denna period har såväl re-

5

servvalutaländerna USA och i synnerhet Storbritannien som andra stater,

bland dem Frankrike, Västtyskland, Canada, Danmark, Finland och Island,

kunnat utnyttja bistånd från fonden som ett led i finansieringen av valuta­

utflöden.

Fondens kreditstöd, som bl. a. använts för att lyfta av korta centralbanks-

krediter, har verksamt bidragit till att de svårigheter med den yttre likvi­

diteten som flera stora länder brottats med kunnat angripas utan anlitan­

de av åtgärder som allvarligt hämmar världshandeln. Världshandelns till­

växt under de senaste åren har trots valutakriser i flera större länder varit

rekordstor. Delvis återspeglade dessa långvariga perioder av överefterfrågan.

Det faktum att de internationella relationerna på betalningsområdet nu är

på väg att normaliseras utan bakslag för världens handel och produktion

förklaras till inte ringa del av att stöd från valutafonden medgett att tid

vunnits så att jämvikt i betalningsbalansen kunnat återställas gradvis. Även

om det för svensk del inte funnits behov att utnyttja valutafondens resurser,

har därför den svenska ekonomin dragit väsentliga fördelar av fondens verk­

samhet.

Sammanlagt uppgick dragningarna på fonden, brutto, till ca 13 miljarder

dollar under de senaste sex åren mot 4 miljarder under föregående sexårs-

period. Denna stora kreditvolym, har förutsatt anlitande från valutafondens

sida av de generella lånearrangemangen. Enligt avtalet härom, som trädde

i kraft 1962, har de tio deltagande länderna, däribland Sverige, åtagit sig att

vid behov ställa lån i egen valuta till ett sammanlagt belopp som vid avtalets

ingående uppgick till motvärdet av 6 miljarder dollar till fondens förfogande.

Gruppens finansministrar och centralbankschefer beslöt i fjol att förlänga

avtalet med fem år räknat från den 24 oktober 1970.

I betraktande av den centrala roll valutafonden spelar inom det inter­

nationella betalningssystemet ansluter jag mig till fullmäktiges uppfatt­

ning att den bör ges de behövliga resurserna. Den redan inledda processen

med, i normala fall, årliga tilldelningar av SDR bidrar till att göra en kvot-

höjning' angelägen, då det kan finnas skäl att hålla en viss balans i fördel­

ningen mellan ovillkorliga och villkorliga monetära reserver. Det förhål­

landet att kvoterna avgör fördelningen av SDR talar för att Sverige så­

som fullmäktige förordar accepterar den för landet föreslagna ökningen till

sitt fulla belopp. Genom höjning med 100 milj. dollar till 325 milj. dollar

skulle den svenska kvoten i något mindre utsträckning än tidigare framstå

som låg jämfört med andra länders.

Av riksdagen torde således böra utverkas bemyndigande för Kungl. Maj :t

att godkänna den föreslagna ökningen av den svenska kvoten i valutafon­

den och för riksbanken att tillskjuta det erforderliga kapitalet. Eftersom

ändring i valutafondens stadga gett guldtranchen och den särskilda guld-

tranchen stärkt ställning som monetär reserv har fullmäktige avstått från att

begära täckning av förluster i samband med ökningen av den svenska in­

satsen.

Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970

Jag hemställer att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen att

1) bemyndiga Kungl. Maj :t att, i enlighet med nämnda resolutiontext, godkänna en höjning av den svenska kvo­ ten i Internationella valutafonden med 100 milj. dollar till 325 milj. dollar,

2) bemyndiga riksbanken att tillskjuta det erforderliga kapitalet.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med in­ stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro­ tokoll utvisar.

Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970

Ur protokollet:

Britta Gyllensten

Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970

7

Bilaga

Increases in Quotas of Members —

Fifth General Review

Resolution of Board of Governors

WHEREAS the Executive Direc-

tors have considered the adjustment

of the quotas of members in ac-

cordance with the Resolution of the

Board of Governors of the Interna­

tional Monetary Fund åt its 1969

Annual Meeting:

That the Executive Directors pro-

ceed promptly with the consideration

of the adjustment of the quotas of

members of the Fund and submit an

appropriate proposal to the Board of

Governors not later than December

31, 1969;

WHEREAS the Executive Direc­

tors have submitted to the Board of

Governors a Report entitled “Increa­

ses in Quotas of Members—Fifth

General Review”; and

WHEREAS the Executive Direc­

tors have recommended the adoption

of the following Resolution of the

Board of Governors, which Resolu­

tion proposes increases in the quotas

of members of the Fund as a result of

the fifth general review of quotas and

deals with certain related matters,

by vote without meeting pursuant to

Section 13 of the By-Laws of the

F und;

NOW, THEREFORE, the Board of

Governors, noting the said Report of

the Executive Directors, hereby re-

solves that:

1. The International Monetary

Fund proposes that, subject to the

provisions of this Resolution, the

quotas of members of the Fund shall

be increased to the amounts shown

against their names in the Annex to

Översättning

ökningar av medlemmarnas kvoter

— femte allmänna översynen

Styrelsens resolution

Sedan direktionen övervägt frågan

om justering av medlemsländernas

kvoter i enlighet med resolution av

Internationella valutafondens styrel­

se vid dess årsmöte 1969:

”Att direktionen skall utan dröjs­

mål överväga frågan om justering av

fondmedlemmarnas kvoter och fram­

lägga ett lämpligt förslag till styrel­

sen senast den 31 december 1969;”

Sedan direktionen för styrelsen

framlagt en rapport kallad ”ökning­

ar av medlemmarnas kvoter — fem­

te allmänna översynen”; och

Sedan direktionen rekommenderat

styrelsen att genom röstning utan

sammanträde enligt paragraf 13 i

fondens procedurregler antaga föl­

jande resolution, vilken resolution

innehåller förslag om ökningar av

fondmedlemmarnas kvoter till följd

av femte allmänna översynen och av­

handlar vissa därmed sammanhäng­

ande frågor;

Beslutar härigenom styrelsen, som

tagit del av förenämnda rapport från

direktionen, att:

1. Internationella valutafonden fö­

reslår, att fondmedlemmarnas kvo­

ter skall ökas, i överensstämmelse

med bestämmelserna i denna resolu­

tion, till de belopp som angives vid

deras namn i bilagan till denna reso-

Kungl. Maj. ts proposition nr 95 år 1970

this Resolution, provided that any member (a) may consent to an in- crease in its quota which is smaller than that shown in the said Annex and (b) may consent thereafter to further increases up to the said amount.

2. An increase in a member’s quota under this Resolution shall become effective when the member has no­ tified the Fund that it consents to the increase and has paid in full the increase in the quota, provided, how- ever, that no increase in quota shall become effective before October 30, 1970. The increase in the quota of a member which has notified the Fund of its consent and has completed pay- ment of the increase åt any time prior to October 30, 1970, shall be­ come effective on that date.

3. Notices in accordance with pa- ragraph 2 shall be executed by a duly authorized official of the mem­ ber.

4. Notices in accordance with pa- ragraph 2 shall be received in the Fund not later than November 15, 1971, provided that the Executive Directors may extend this period as they may determine.

5. Subject to paragraph 6(b), each member shall pay to the Fund the increase in its quota within 30 days after the date on which it notified the Fund of its consent or October 30, 1970, whichever is later. Twenty- five per cent of the increase shall be paid in gold and the balance in the member’s currency, provided, how- ever, that, if on the date when a mem­ ber consents to any increase under paragraph 1 or paragraph 6 its mo- netary reserves are less than the new quota to which it has consented, the member may pay in gold that pro­ portion of 25 per cent of the in­ crease in quota which the member’s monetary reserves on the date of con­ sent bear to the quota to which the member has consented and the ba­ lance of the increase in quota shall be

lution, dock att varje medlem må a) samtycka till en ökning av sin kvot som är mindre än den som angives i nämnda bilaga och b) samtycka därefter till ytterligare ökningar in­ till nämnda belopp.

2. En ökning av en medlems kvot enligt denna resolution skall träda i kraft när medlemmen har notifierat fonden, att den samtycker till ök­ ningen och har erlagt full betalning för ökningen av kvoten, dock skall ingen kvotökning träda i kraft före 30 oktober 1970. Ökningen av en kvot för en medlem som har notifierat fonden om sitt samtycke och som har fullgjort betalningen av ökning­ en före 30 oktober 1970 skall träda 1 kraft sistnämnda dag.

3. Notifikationer enligt paragraf 2 skall verkställas av en vederbörligen befulhnäktigad ämbetsman i med­ lemslandet.

4. Notifikationer enligt paragraf 2 skall vara fonden tillhanda senast 15 november 1971, dock att direk­ tionen må besluta om förlängning av denna period.

5. Med förbehåll för paragraf 6 b) skall varje medlem betala ökningen av sin kvot till fonden inom 30 da­ gar efter antingen dagen då den no- tifierade fonden om sitt samtycke eller 30 oktober 1970, om denna dag är den senare. 25 % av ökningen skall betalas i guld och återstoden i medlemmens valuta, dock att, om den dag då en medlem samtycker till en ökning enligt paragraf 1 eller paragraf 6 dess monetära reserver är mindre än den nya kvot som den har samtyckt till, medlemmen må be­ tala i guld den del av 25 % av ök­ ningen av kvoten som svarar mot förhållandet mellan medlemmens monetära reserver dagen för sam­ tycke och kvoten som medlemmen har samtyckt till och återstoden av ökningen av kvoten skali betalas i

9

Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970

paid in currency. A member which, in

accordance with this paragraph, pays

more than 75 per cent of the increase

in currency shall undertake to repur-

chase the currency paid in excess of

75 per cent of the increase. Unless

the Fund’s holdings resulting from

such payment are otherwise reduced,

repurchase shall be completed in five

equal annual installments commen-

cing one year after the date on which

the increase becomes effective.

6. (a) In giving notice in accord­

ance with paragraph 2, any member

consenting to the increase in its quota

to the full amount shown against its

name in the Annex to this Resolu­

tion may consent to that increase as

increases by installments.

(b) Notwithstanding paragraph 2,

a member increasing its quota by in­

stallments shall pay not less than

one fiftli of the increase in gold and

currency in accordance with para­

graph 5 within 30 days after the date

on which it notified the Fund of its

consent or October 30, 1970, which-

ever is later, and shall pay further

installments of gold and currency

of not less than one fifth of the in­

crease in each twelve months after the

first payment until the full amount

has been paid. For the purpose of

determining under paragraph 5 the

gold and currency portions of an in-

stallment subsequent to the initial in-

stallment, a member shall be deemed

to have consented to the increase in

its quota equivalent to the install-

ment 30 days before it pays the in-

stallment.

(c) Subject to paragraph 2, on the

completion of the payment of each

installment of the increase, the mem-

ber’s quota shall be increased by an

amount equal to the installment.

7. The Fund shall replenish its

holdings of the currencies of mem-

bers which sell gold to other mem-

bers to enable the latter members to

pay the increases in their quotas un­

der this Resolution. Replenishment

valuta. Fn medlem som enligt den­

na paragraf betalar mer än 75 %

av ökningen i valuta skall åtaga sig

att återköpa det belopp i valuta som

betalts utöver 75 % av ökning­

en. Såvida fondens innehav som

följd av sådan betalning ej minskas

på annat sätt, skall återköp fullgö­

ras i fem lika årliga delbetalningar

med början ett år efter dagen då ök­

ningen träder i kraft.

6. a) Vid notifikation enligt para­

graf 2 må medlem som samtycker

till ökningen av sin kvot med hela

det belopp som angives vid dess

namn i bilagan till denna resolution

samtycka till denna ökning som ök­

ningar genom delbetalningar.

b) Oavsett paragraf 2 skall med­

lem, som ökar sin kvot genom del­

betalningar, betala minst en femte­

del av ökningen i guld och valuta

enligt paragraf 5 inom 30 dagar ef­

ter antingen dagen då den notifiera-

de fonden om sitt samtycke eller 30

oktober 1970, om denna dag är den

senare, och erlägga ytterligare del­

betalningar i guld och valuta med

minst en femtedel av ökningen inom

varje tolvmånadersperiod efter den

första betalningen tills hela beloppet

betalts. För bestämning enligt para­

graf 5 av gulddelen och valutadelen

av en efter den första inbetalningen

följande delbetalning skall en med­

lem anses ha samtyckt till ökningen

av sin kvot till belopp motsvarande

delbetalningen 30 dagar innan den

erlägger delbetalningen.

c) Med förbehåll för paragraf 2

skall efter slutförandet av varje del­

betalning av ökningen medlemmens

kvot ökas med ett belopp motsvaran­

de delbetalningen.

7. Fonden skall fylla på sina till­

godohavanden av de medlemmars va­

lutor vilka säljer guld till andra med­

lemmar för att sätta de senare med­

lemmarna i stånd att betala ökning­

arna av sina kvoter enligt denna re-

Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970

under this paragraph shall be by the sale of gold in accordance with the provisions of Article VII, Section 2 and shall not exceed an amount equivalent to US$700 million.

Annex to Resolution

Proposed Maximum Quota (In millions of U.S. dollars)

1. Afghanistan.................. 37

2. Algeria .......................... 130

3. Argentina...................... 440

4. Australia ...................... 665

5. Austria.......................... 270

6. Belgium ........................ 650

7. Bolivia .......................... 37

8. Botswana...................... 5

9. Brazil ............................ 440 10. Burma .......................... 60 11. Burundi ....................... 19 12. Cameroon...................... 35 13. Canada.......................... 1,100 14. Central African Republic...................... 13 15. Ceylon............................ 98 16. Chad .............................. 13 17. Chile............................... 158 18. China ............................ 550 19. Colombia........................ 157 20. Congo (Brazzaville) .. 13

21. Congo, Democratic Republic of.................. 113 22. Costa Rica................... 32 23. Cyprus .......................... 26 24. Dahomey ...................... 13 25. Denmark ...................... 260 26. Dominican Republic .. 43

27. Ecuador ....................... 33 28. El Salvador.................. 35 29. Ethiopia ........................ 27 30. Equatorial Guinea .... 8 31. Finland ........................ 190 32. France............................ 1,500 33. Gabon ............................ 15 34. Gambia, The ............... 7

solution. Påfyllnad enligt denna pa­ ragraf skall ske genom försäljning av guld enligt bestämmelserna i arti­ kel VII, paragraf 2 och skall ej över­ stiga ett belopp motsvarande 700 milj. dollar.

Bilaga till resolution

Föreslagen högsta kvot (Miljoner US-dollar)

1. Afganistan ................... 37

2. Algeriet.......................... 130

3. Argentina...................... 440

4. Australien ................... 665

5. Österrike........................ 270

6. Belgien .......................... 650

7. Bolivia .......................... 37

8. Botswana...................... 5

9. Brasilien........................ 440 10. Burma .......................... 60 11. Burundi ........................ 19 12. Kamerun........................ 35 13. Canada.......................... 1 100 14. Centralafrikanska republiken ................... 13 15. Ceylon............................ 98 16. Tchad ............................ 13 17. Chile.............................. 158 18. Formosa........................ 550 19. Colombia ...................... 157 20. Republiken Kongo (Brazzaville) ............... 13 21. Demokratiska republi­ ken Kongo (Kinshasa) 113 22. Costa Rica ................... 32 23. Cypern .......................... 26 24. Dahomey ...................... 13 25. Danmark ...................... 260 26. Dominikanska republi­ ken ................................ 43 27. Ecuador ........................ 33 28. Salvador........................ 35 29. Etiopien ....................... 27 30. Ekvatorialguinea .... 8 31. Finland.......................... 190 32. Frankrike...................... 1 500 33. Gabon ............................ 15 34. Gambia.......................... 7

11

Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970

35. Germany, Federal

Proposed

Maximum

Quota

(In millions o£

U.S. dollars)

Republic of ......... ... 1,600

36. Ghana .....................

87

37. Greece..................... ...

138

38. Guatemala .............

36

39. Guinea ....................

24

40. Gyana .....................

20

41. Haiti ........................

19

42. Honduras...............

25

43. Iceland ....................

23

44. India........................ ...

940

45. Indonesia............... ... 260

46. Iran.......................... . ..

192

47. Iraq.......................... ...

109

48. Ireland .................... . . . 121

49. Israel ..................... . . .

130

50. Italy ........................ ... 1,000

51. Ivory Coast.............

52

52. Jamaica .................

53

53. Japan ..................... ... 1,200

54. Jordan ....................

23

55. Kenya .....................

48

56. Korea .....................

80

57. Kuwait .................... ...

114

58. Laos ........................

13

59. Lebanon .................

56

60. Lesotho....................

5

61. Liberia ....................

29

62. Libya .....................

67

63. Luxembourg .........

24

64. Malagasy Republic

26

65. Malawi ....................

15

66. Malaysia................. ... 186

67. Mali ........................

22

68. Malta .....................

16

69. Mauritania.............

13

70. Mauritius...............

22

71. Mexico .................... ...

370

72. Morocco ................. ...

113

73. Nepal .....................

14

74. Netherlands........... ...

700

75. New Zealand......... ... 202

76. Nicaragua...............

27

77. Niger........................

13

78. Nigeria .................... ...

135

79. Norway.................... ...

240

80. Pakistan................. ...

235

Föreslagen

högsta kvot

(Miljoner

US-dollar)

35. Förbundsrepubliken

Tyskland ...................... 1 600

36. Ghana............................ 87

37. Grekland ...................... 138

38. Guatemala ................... 36

39. Guinea............................ 24

40. Guyana.......................... 20

41. Haiti .............................. 19

42. Honduras...................... 25

43. Island ............................ 23

44. Indien ............................ 940

45. Indonesien ................... 260

46. Iran................................ 192

47. Irak................................ 109

48. Irland ............................ 121

49. Israel ............................ 130

50. Italien............................ 1 000

51. Elfenbenskusten.........

52

52. Jamaica ........................ 53

53. Japan ............................ 1200

54. Jordanien...................... 23

55. Kenya ............................ 48

56. Sydkorea ...................... 80

57. Kuwait ......................... 114

58. Laos................................ 13

59. Libanon ....................... 56

60. Lesotho ........................ 5

61. Liberia .......................... 29

62. Libyen .......................... 67

63. Luxemburg .................. 24

64. Madagaskar.................. 26

65. Malawi .......................... 15

66. Malaysia....................... 186

67. Mali................................ 22

68. Malta ............................ 16

69. Mauretanien ............... 13

70. Mauritius...................... 22

71. Mexico............................ 370

72. Marocko ........................ 113

73. Nepal.............................. 14

74. Nederländerna............. 700

75. Nya Zeeland ............... 202

76. Nicaragua...................... 27

77. Niger.............................. 13

78. Nigeria .......................... 135

79. Norge.............................. 240

80. Pakistan ....................... 235

Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970

Proposed Maximum Quota (In millions of U.S. dollars)

81. Panama ........................ 36 82. Paraguay ...................... 19 83. Peru ............................... 123 84. Philippines................... 155 85. Portugal ........................ 117 86. Rwanda ........................ 19 87. Saudi Arabia............... 134 88. Senegal.......................... 34 89. Sierra Leone ............... 25 90. Singapore...................... 62 91. Somalia.......................... 19 92. South Africa ............... 320 93. Southern Yemen......... 29 94. Spain.............................. 395 95. Sudan ............................ 72 96. Swaziland...................... 8 97. Sweden.......................... 325 98. Syrian Arab Republic 50 99. Tanzania........................ 42 100. Thailand........................ 134 101. Togo .............................. 15 102. Trinidad and Tobago 63 103. Tunisia.......................... 48 104. Turkey.......................... 151 105. Uganda.......................... 40 106. United Arab Republic 188

107. United Kingdom .... 2,800 108. United States.............. 6,700 109. Upper Volta ............... 13 110. Uruguay........................ 69 111. Venezuela ................... 330 112. Viet-Nam ...................... 62 113. Yugoslavia ................... 207 114. Zambia.......................... 76

Föreslagen högsta kvot (Miljoner US-doliar)

81. Panama.......................... 36 82. Paraguay...................... 19 83. Peru .............................. 123 84. Filippinerna.................. 155 85. Portugal ....................... 117 86. Ruanda.......................... 19 87. Saudi-Arabien............. 134 88. Senegal.......................... 34 89. Sierra Leone ............... 25 90. Singapore...................... 62 91. Somalia.......................... 19 92. Sydafrika...................... 320 93. Sydyemen...................... 29 94. Spanien ........................ 395 95. Sudan ............................ 72 96. Swaziland ................... 8 97. Sverige .......................... 325 98. Syrien ............................ 50 99. Tanzania........................ 42 100. Thailand........................ 134 101. Togo .............................. 15 102. Trinidad och Tobago .. 63 103. Tunisien........................ 48 104. Turkiet.......................... 151 105. Uganda.......................... 40 106. Förenade arabrepubli­ ken ................................ 188 107. Storbritannien ........... 2 800 108. Förenta staterna............. 6 700 109. Övre Volta................... 13 110. Uruguay........................ 69 111. Venezuela...................... 330 112. Sydvietnam .................. 62 113. Jugoslavien .................. 207 114. Zambia.......................... 76

MARCUS BOKTR. STHLM 1970 700203