Prop. 1970:95
('om ökning av den svens\xad ka kvoten i Internationella valutafonden',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år i970
1
Nr 95
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen om ökning av den svens
ka kvoten i Internationella valutafonden; given Stock holms slott den 3 april 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärendena för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng.
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att riksdagen godkänner en höjning av den svens ka kvoten i Internationella valutafonden med 100 milj. dollar till 325 milj. dollar. Riksdagen föreslås vidare bemyndiga riksbanken att tillskjuta det erforderliga kapitalet.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1970.1 samt. Nr 95
2
Kungl. Majrts proposition nr 95 år 1970
Utdrag ur protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 3 april
1970.
Närvarande:
Statsministern
P
alme, ministern för utrikes ärendena
N
ilsson, statsråden
S
träng
, A
ndersson
, L
ange
, A
spling
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, L
undkvist
,
Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg,
L
idbom
.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ökning av den
svenska kvoten i Internationella valutafonden samt anför.
Sverige är sedan år 1951 medlem av Internationella valutafonden (prop.
1950: 89, Ba U 8, rskr 152). Vårt lands kvot fastställdes till 100 milj. dol
lar som tillsköts av riksbanken i enlighet med riksdagens bemyndigande.
Kvoten höjdes till 150 milj. dollar år 1959 (prop. 1959: 126, Ba U 30, rskr 275)
och till 225 milj. dollar 1965 (prop. 1965:122, Ba U 42, rskr 335) i samband
med översyn av kvoterna i fonden. Av Sveriges kvot har på föreskrivet sätt
25 % eller 56,2 milj. dollar inbetalats i guld medan resterande del, 168,8
milj. dollar, gottskrivits fonden i svenska kronor. Den svenska kvoten mot
svarar ca 1 % av vad som sammanlagt betalats in till fonden. Sverige deltar
vidare med motvärdet av 100 milj. dollar i de generella lånearrangemangen
(prop. 1962: 102, Ba U 16, rskr 178). Kungl. Maj :t har av riksdagen bemyn
digats lämna riksbanken garanti för eventuella förluster på grund av de be
rörda insatserna.
År 1969 upprättades inom valutafondens ram ett system med särskilda
dragningsrätter, SDK, vartill Sverige anslutit sig (prop. 1968: 150, Ba U 66,
rskr 414). En första tilldelning av SDR ägde rum den 1 januari 1970 med
3,5 miljarder dollar, varvid Sverige på basis av sin kvot i valutafonden erhöll
37,8 milj. dollar.
Vid valutafondens och världsbankens årsmöte i Washington hösten 1969
erhöll fondens direktion i uppdrag att, jämlikt föreskriften i stadgan för
valutafonden om översyn minst vart femte år, överväga frågan om justering
av medlemmarnas kvoter under 1970. Den rapport, som direktionen nu
framlagt, innehåller förslag till beslut om en total ökning av kvoterna från
Kungl. Maj. ts proposition nr 95 år 1970
3
ca 21,3 till ca 28,9 miljarder dollar, dvs. med ca 35 %. På grundval av rap
porten från fondens direktion och ett vid rapporten fogat resolutionsförslag
har sedermera medlemsstaternas styrelserepresentanter med stadgad 85 %
majoritet antagit en resolution vari fonden föreslår resp. regeringar att vid
taga åtgärder för en höjning av kvoterna. Medlemsländerna skall senast den
15 november 1971 lämna sitt samtycke till kvothöjningarna. Resolutionen
torde som bilaga få fogas vid statsrådsprotokollet i detta ärende.
1 en den 5 mars 1970 dagtecknad skrivelse har fullmäktige i riksbanken
förordat att Kungl. Maj :t måtte utverka riksdagens bemyndigande att god
känna en ökning av den svenska kvoten i valutafonden från 225 milj. dol
lar till 325 milj. dollar.
Fullmäktige anför bl. a.
Fondens direktion anför i sin rapport, att den ökning av kvoterna som
tid efter annan kan vara lämplig måste bedömas huvudsakligen på grund
val av de faktorer som inverkar på behovet av internationell lik.iditet i all
mänhet och behovet av villkorlig likviditet i synnerhet. De individuella
kvothöjningar som föreslås grundas på liknande överväganden som vid
tidigare tillfällen. Förändringar i medlemsländernas ekonomiska och fi
nansiella läge har beaktats liksom bevarandet av balans i fördelningen av
kvoter inom medlemskretsen i dess helhet.
Ökningen av enskilt lands kvot blir effektiv när landet dels notifierat
fonden om sitt samtycke dels fullgjort vederbörliga inbetalningar avseen
de kvotökningen. Ingen kvotökning skall dock ske före 31 oktober 1970.
De föreslagna kvothöjningarna utgör maximibelopp vilka medlemmarna
äger rätt att avböja eller acceptera helt eller delvis.
Medlemsland som så önskar må begagna möjligheten till kvotökning
stegvis inom ramen för det för landet föreskrivna beloppet och under ti
den fram till 15 november 1971. Kvotökningarna skall, i likhet med vad
som gällde för de ursprungliga insatserna och 1959 och 1965 års kvotök
ningar erläggas till 25 % i guld och 75 % i egen valuta. Medlemsland som
med en gång samtycker till hela den för landet föreslagna kvotökningen
må, om det så önskar, fullgöra inbetalningen genom avbetalningar under
en tid av fyra år.
För att mildra effekten av de guldköp från andra medlemsländer som
några länder väntas företaga för att kunna fullgöra sin inbetalning i guld
till fonden, skall fonden intill ett belopp av 700 milj. dollar vara beredd
sälja guld till de länder som sålt guld för detta ändamål, när fonden behö
ver öka sitt innehav av dessa länders valutor. Medlemsländerna föreslås
företaga dessa guldköp från medlemsländer, vilkas valutor fonden har behov
av att öka sitt innehav av.
För Sveriges vidkommande föreslås att nuvarande kvot av 225 milj. dol
lar ökas med maximalt 100 milj. dollar. Härav skall 25 milj. dollar, mot
svarande omkring 129 milj. kr., inbetalas i guld och 75 milj. dollar, mot
svarande omkring 388 milj. kr., inbetalas i kronor till fondens konto i riks
banken. Sveriges kvot kommer därefter att uppgå till 325 milj. dollar, mot
svarande omkring 1 681 milj. kr., varav guldandelen utgör 81,25 milj. dol
lar, motsvarande omkring 420 milj. kr., och kronandelen 243,75 milj. dollar,
motsvarande omkring 1 261 milj. kr.
lf Bihang till riksdagens protokoll 1910. 1 saml. Nr 95
4
Fullmäktige betonar vidare valutafondens alltmer betydande roll inom
det internationella betalningssystemet. Genom omfattande bistånd vid de
allvarliga betalningskriser som drabbat viktigare industriländer under se
nare år har fonden motverkat internationell valutaoro. Fullmäktige anser
det väsentligt att fonden även fortsättningsvis har erforderliga resurser till
sitt förfogande. De finner därför förslaget om en allmän ökning av med
lemsländernas kvoter motiverat.
I fråga om de enskilda ländernas kvoter erinrar fullmäktige om att dessa
avses böra approximativt avspegla ländernas inbördes storlek ifråga om
ekonomi och finanser. Avvikelser förekommer dock av skilda skäl. Sveriges
kvot har från början medvetet hållits på en förhållandevis låg nivå. Detta
har skett i beaktande av att landet torde få antas höra till de länder som
normalt inte utnyttjar utan i stället bidrar till fondens resurser. Vid den
senaste femårsrevisionen var emellertid Sverige ett av de få länder vars
kvot ökade mer än genomsnittligt. Enligt det nu framlagda förslaget kan
Sveriges kvot även denna gång ökas med mer än den genomsnittliga ök
ningen på omkring 35 %.
Enligt fullmäktiges mening föreligger denna gång ett särskilt skäl att
acceptera en kvotökning, nämligen att kvoterna utgör fördelningsgrund för
de särskilda dragningsrätterna. Under hänvisning till sin tidigare redovi
sade inställning att det måste anses övervägande fördelaktigt att bli till
delad denna nya reservtillgång förordar fullmäktige att den för Sverige
föreslagna kvotökningen accepteras till sitt fulla belopp. Fullmäktige fin
ner det inte erforderligt för svensk del att utnyttja möjligheten att sam
tycka till kvothöjningen stegvis och ej heller att utsträcka inbetalningen
till fonden över en period av fyra år.
Vad gäller riksbankens medverkan i den föreslagna kvotökningen är
banken beredd att erlägga dels 25 milj. dollar i guld, dels 75 milj. dollar i
kronor till valutafonden. Med hänsyn till att både guldtranchen, vilken utgör
guldandelen av den svenska inbetalningen, och den särskilda guldtranch som
uppkommer i den mån fonden utnyttjar sitt krontillgodohavande, numera
betraktas som delar av Sveriges monetära reserver, har fullmäktige inte an
sett sig böra begära garanti för täckning av eventuella förluster.
Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970
Departementschefen
En viktig roll i det internationella betalningssystemet spelar tillgången
till valutakrediter som kan förstärka ländernas egna behållningar av guld,
valutor och, sedan början av 1970, särskilda dragningsrätter, SDR. Erfa
renheterna under de senaste fem å sex åren har i särskilt hög grad visat
betydelsen av valutafondens verksamhet. Under denna period har såväl re-
5
servvalutaländerna USA och i synnerhet Storbritannien som andra stater,
bland dem Frankrike, Västtyskland, Canada, Danmark, Finland och Island,
kunnat utnyttja bistånd från fonden som ett led i finansieringen av valuta
utflöden.
Fondens kreditstöd, som bl. a. använts för att lyfta av korta centralbanks-
krediter, har verksamt bidragit till att de svårigheter med den yttre likvi
diteten som flera stora länder brottats med kunnat angripas utan anlitan
de av åtgärder som allvarligt hämmar världshandeln. Världshandelns till
växt under de senaste åren har trots valutakriser i flera större länder varit
rekordstor. Delvis återspeglade dessa långvariga perioder av överefterfrågan.
Det faktum att de internationella relationerna på betalningsområdet nu är
på väg att normaliseras utan bakslag för världens handel och produktion
förklaras till inte ringa del av att stöd från valutafonden medgett att tid
vunnits så att jämvikt i betalningsbalansen kunnat återställas gradvis. Även
om det för svensk del inte funnits behov att utnyttja valutafondens resurser,
har därför den svenska ekonomin dragit väsentliga fördelar av fondens verk
samhet.
Sammanlagt uppgick dragningarna på fonden, brutto, till ca 13 miljarder
dollar under de senaste sex åren mot 4 miljarder under föregående sexårs-
period. Denna stora kreditvolym, har förutsatt anlitande från valutafondens
sida av de generella lånearrangemangen. Enligt avtalet härom, som trädde
i kraft 1962, har de tio deltagande länderna, däribland Sverige, åtagit sig att
vid behov ställa lån i egen valuta till ett sammanlagt belopp som vid avtalets
ingående uppgick till motvärdet av 6 miljarder dollar till fondens förfogande.
Gruppens finansministrar och centralbankschefer beslöt i fjol att förlänga
avtalet med fem år räknat från den 24 oktober 1970.
I betraktande av den centrala roll valutafonden spelar inom det inter
nationella betalningssystemet ansluter jag mig till fullmäktiges uppfatt
ning att den bör ges de behövliga resurserna. Den redan inledda processen
med, i normala fall, årliga tilldelningar av SDR bidrar till att göra en kvot-
höjning' angelägen, då det kan finnas skäl att hålla en viss balans i fördel
ningen mellan ovillkorliga och villkorliga monetära reserver. Det förhål
landet att kvoterna avgör fördelningen av SDR talar för att Sverige så
som fullmäktige förordar accepterar den för landet föreslagna ökningen till
sitt fulla belopp. Genom höjning med 100 milj. dollar till 325 milj. dollar
skulle den svenska kvoten i något mindre utsträckning än tidigare framstå
som låg jämfört med andra länders.
Av riksdagen torde således böra utverkas bemyndigande för Kungl. Maj :t
att godkänna den föreslagna ökningen av den svenska kvoten i valutafon
den och för riksbanken att tillskjuta det erforderliga kapitalet. Eftersom
ändring i valutafondens stadga gett guldtranchen och den särskilda guld-
tranchen stärkt ställning som monetär reserv har fullmäktige avstått från att
begära täckning av förluster i samband med ökningen av den svenska in
satsen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970
Jag hemställer att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen att
1) bemyndiga Kungl. Maj :t att, i enlighet med nämnda resolutiontext, godkänna en höjning av den svenska kvo ten i Internationella valutafonden med 100 milj. dollar till 325 milj. dollar,
2) bemyndiga riksbanken att tillskjuta det erforderliga kapitalet.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro tokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970
7
Bilaga
Increases in Quotas of Members —
Fifth General Review
Resolution of Board of Governors
WHEREAS the Executive Direc-
tors have considered the adjustment
of the quotas of members in ac-
cordance with the Resolution of the
Board of Governors of the Interna
tional Monetary Fund åt its 1969
Annual Meeting:
That the Executive Directors pro-
ceed promptly with the consideration
of the adjustment of the quotas of
members of the Fund and submit an
appropriate proposal to the Board of
Governors not later than December
31, 1969;
WHEREAS the Executive Direc
tors have submitted to the Board of
Governors a Report entitled “Increa
ses in Quotas of Members—Fifth
General Review”; and
WHEREAS the Executive Direc
tors have recommended the adoption
of the following Resolution of the
Board of Governors, which Resolu
tion proposes increases in the quotas
of members of the Fund as a result of
the fifth general review of quotas and
deals with certain related matters,
by vote without meeting pursuant to
Section 13 of the By-Laws of the
F und;
NOW, THEREFORE, the Board of
Governors, noting the said Report of
the Executive Directors, hereby re-
solves that:
1. The International Monetary
Fund proposes that, subject to the
provisions of this Resolution, the
quotas of members of the Fund shall
be increased to the amounts shown
against their names in the Annex to
Översättning
ökningar av medlemmarnas kvoter
— femte allmänna översynen
Styrelsens resolution
Sedan direktionen övervägt frågan
om justering av medlemsländernas
kvoter i enlighet med resolution av
Internationella valutafondens styrel
se vid dess årsmöte 1969:
”Att direktionen skall utan dröjs
mål överväga frågan om justering av
fondmedlemmarnas kvoter och fram
lägga ett lämpligt förslag till styrel
sen senast den 31 december 1969;”
Sedan direktionen för styrelsen
framlagt en rapport kallad ”ökning
ar av medlemmarnas kvoter — fem
te allmänna översynen”; och
Sedan direktionen rekommenderat
styrelsen att genom röstning utan
sammanträde enligt paragraf 13 i
fondens procedurregler antaga föl
jande resolution, vilken resolution
innehåller förslag om ökningar av
fondmedlemmarnas kvoter till följd
av femte allmänna översynen och av
handlar vissa därmed sammanhäng
ande frågor;
Beslutar härigenom styrelsen, som
tagit del av förenämnda rapport från
direktionen, att:
1. Internationella valutafonden fö
reslår, att fondmedlemmarnas kvo
ter skall ökas, i överensstämmelse
med bestämmelserna i denna resolu
tion, till de belopp som angives vid
deras namn i bilagan till denna reso-
Kungl. Maj. ts proposition nr 95 år 1970
this Resolution, provided that any member (a) may consent to an in- crease in its quota which is smaller than that shown in the said Annex and (b) may consent thereafter to further increases up to the said amount.
2. An increase in a member’s quota under this Resolution shall become effective when the member has no tified the Fund that it consents to the increase and has paid in full the increase in the quota, provided, how- ever, that no increase in quota shall become effective before October 30, 1970. The increase in the quota of a member which has notified the Fund of its consent and has completed pay- ment of the increase åt any time prior to October 30, 1970, shall be come effective on that date.
3. Notices in accordance with pa- ragraph 2 shall be executed by a duly authorized official of the mem ber.
4. Notices in accordance with pa- ragraph 2 shall be received in the Fund not later than November 15, 1971, provided that the Executive Directors may extend this period as they may determine.
5. Subject to paragraph 6(b), each member shall pay to the Fund the increase in its quota within 30 days after the date on which it notified the Fund of its consent or October 30, 1970, whichever is later. Twenty- five per cent of the increase shall be paid in gold and the balance in the member’s currency, provided, how- ever, that, if on the date when a mem ber consents to any increase under paragraph 1 or paragraph 6 its mo- netary reserves are less than the new quota to which it has consented, the member may pay in gold that pro portion of 25 per cent of the in crease in quota which the member’s monetary reserves on the date of con sent bear to the quota to which the member has consented and the ba lance of the increase in quota shall be
lution, dock att varje medlem må a) samtycka till en ökning av sin kvot som är mindre än den som angives i nämnda bilaga och b) samtycka därefter till ytterligare ökningar in till nämnda belopp.
2. En ökning av en medlems kvot enligt denna resolution skall träda i kraft när medlemmen har notifierat fonden, att den samtycker till ök ningen och har erlagt full betalning för ökningen av kvoten, dock skall ingen kvotökning träda i kraft före 30 oktober 1970. Ökningen av en kvot för en medlem som har notifierat fonden om sitt samtycke och som har fullgjort betalningen av ökning en före 30 oktober 1970 skall träda 1 kraft sistnämnda dag.
3. Notifikationer enligt paragraf 2 skall verkställas av en vederbörligen befulhnäktigad ämbetsman i med lemslandet.
4. Notifikationer enligt paragraf 2 skall vara fonden tillhanda senast 15 november 1971, dock att direk tionen må besluta om förlängning av denna period.
5. Med förbehåll för paragraf 6 b) skall varje medlem betala ökningen av sin kvot till fonden inom 30 da gar efter antingen dagen då den no- tifierade fonden om sitt samtycke eller 30 oktober 1970, om denna dag är den senare. 25 % av ökningen skall betalas i guld och återstoden i medlemmens valuta, dock att, om den dag då en medlem samtycker till en ökning enligt paragraf 1 eller paragraf 6 dess monetära reserver är mindre än den nya kvot som den har samtyckt till, medlemmen må be tala i guld den del av 25 % av ök ningen av kvoten som svarar mot förhållandet mellan medlemmens monetära reserver dagen för sam tycke och kvoten som medlemmen har samtyckt till och återstoden av ökningen av kvoten skali betalas i
9
Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970
paid in currency. A member which, in
accordance with this paragraph, pays
more than 75 per cent of the increase
in currency shall undertake to repur-
chase the currency paid in excess of
75 per cent of the increase. Unless
the Fund’s holdings resulting from
such payment are otherwise reduced,
repurchase shall be completed in five
equal annual installments commen-
cing one year after the date on which
the increase becomes effective.
6. (a) In giving notice in accord
ance with paragraph 2, any member
consenting to the increase in its quota
to the full amount shown against its
name in the Annex to this Resolu
tion may consent to that increase as
increases by installments.
(b) Notwithstanding paragraph 2,
a member increasing its quota by in
stallments shall pay not less than
one fiftli of the increase in gold and
currency in accordance with para
graph 5 within 30 days after the date
on which it notified the Fund of its
consent or October 30, 1970, which-
ever is later, and shall pay further
installments of gold and currency
of not less than one fifth of the in
crease in each twelve months after the
first payment until the full amount
has been paid. For the purpose of
determining under paragraph 5 the
gold and currency portions of an in-
stallment subsequent to the initial in-
stallment, a member shall be deemed
to have consented to the increase in
its quota equivalent to the install-
ment 30 days before it pays the in-
stallment.
(c) Subject to paragraph 2, on the
completion of the payment of each
installment of the increase, the mem-
ber’s quota shall be increased by an
amount equal to the installment.
7. The Fund shall replenish its
holdings of the currencies of mem-
bers which sell gold to other mem-
bers to enable the latter members to
pay the increases in their quotas un
der this Resolution. Replenishment
valuta. Fn medlem som enligt den
na paragraf betalar mer än 75 %
av ökningen i valuta skall åtaga sig
att återköpa det belopp i valuta som
betalts utöver 75 % av ökning
en. Såvida fondens innehav som
följd av sådan betalning ej minskas
på annat sätt, skall återköp fullgö
ras i fem lika årliga delbetalningar
med början ett år efter dagen då ök
ningen träder i kraft.
6. a) Vid notifikation enligt para
graf 2 må medlem som samtycker
till ökningen av sin kvot med hela
det belopp som angives vid dess
namn i bilagan till denna resolution
samtycka till denna ökning som ök
ningar genom delbetalningar.
b) Oavsett paragraf 2 skall med
lem, som ökar sin kvot genom del
betalningar, betala minst en femte
del av ökningen i guld och valuta
enligt paragraf 5 inom 30 dagar ef
ter antingen dagen då den notifiera-
de fonden om sitt samtycke eller 30
oktober 1970, om denna dag är den
senare, och erlägga ytterligare del
betalningar i guld och valuta med
minst en femtedel av ökningen inom
varje tolvmånadersperiod efter den
första betalningen tills hela beloppet
betalts. För bestämning enligt para
graf 5 av gulddelen och valutadelen
av en efter den första inbetalningen
följande delbetalning skall en med
lem anses ha samtyckt till ökningen
av sin kvot till belopp motsvarande
delbetalningen 30 dagar innan den
erlägger delbetalningen.
c) Med förbehåll för paragraf 2
skall efter slutförandet av varje del
betalning av ökningen medlemmens
kvot ökas med ett belopp motsvaran
de delbetalningen.
7. Fonden skall fylla på sina till
godohavanden av de medlemmars va
lutor vilka säljer guld till andra med
lemmar för att sätta de senare med
lemmarna i stånd att betala ökning
arna av sina kvoter enligt denna re-
Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970
under this paragraph shall be by the sale of gold in accordance with the provisions of Article VII, Section 2 and shall not exceed an amount equivalent to US$700 million.
Annex to Resolution
Proposed Maximum Quota (In millions of U.S. dollars)
1. Afghanistan.................. 37
2. Algeria .......................... 130
3. Argentina...................... 440
4. Australia ...................... 665
5. Austria.......................... 270
6. Belgium ........................ 650
7. Bolivia .......................... 37
8. Botswana...................... 5
9. Brazil ............................ 440 10. Burma .......................... 60 11. Burundi ....................... 19 12. Cameroon...................... 35 13. Canada.......................... 1,100 14. Central African Republic...................... 13 15. Ceylon............................ 98 16. Chad .............................. 13 17. Chile............................... 158 18. China ............................ 550 19. Colombia........................ 157 20. Congo (Brazzaville) .. 13
21. Congo, Democratic Republic of.................. 113 22. Costa Rica................... 32 23. Cyprus .......................... 26 24. Dahomey ...................... 13 25. Denmark ...................... 260 26. Dominican Republic .. 43
27. Ecuador ....................... 33 28. El Salvador.................. 35 29. Ethiopia ........................ 27 30. Equatorial Guinea .... 8 31. Finland ........................ 190 32. France............................ 1,500 33. Gabon ............................ 15 34. Gambia, The ............... 7
solution. Påfyllnad enligt denna pa ragraf skall ske genom försäljning av guld enligt bestämmelserna i arti kel VII, paragraf 2 och skall ej över stiga ett belopp motsvarande 700 milj. dollar.
Bilaga till resolution
Föreslagen högsta kvot (Miljoner US-dollar)
1. Afganistan ................... 37
2. Algeriet.......................... 130
3. Argentina...................... 440
4. Australien ................... 665
5. Österrike........................ 270
6. Belgien .......................... 650
7. Bolivia .......................... 37
8. Botswana...................... 5
9. Brasilien........................ 440 10. Burma .......................... 60 11. Burundi ........................ 19 12. Kamerun........................ 35 13. Canada.......................... 1 100 14. Centralafrikanska republiken ................... 13 15. Ceylon............................ 98 16. Tchad ............................ 13 17. Chile.............................. 158 18. Formosa........................ 550 19. Colombia ...................... 157 20. Republiken Kongo (Brazzaville) ............... 13 21. Demokratiska republi ken Kongo (Kinshasa) 113 22. Costa Rica ................... 32 23. Cypern .......................... 26 24. Dahomey ...................... 13 25. Danmark ...................... 260 26. Dominikanska republi ken ................................ 43 27. Ecuador ........................ 33 28. Salvador........................ 35 29. Etiopien ....................... 27 30. Ekvatorialguinea .... 8 31. Finland.......................... 190 32. Frankrike...................... 1 500 33. Gabon ............................ 15 34. Gambia.......................... 7
11
Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970
35. Germany, Federal
Proposed
Maximum
Quota
(In millions o£
U.S. dollars)
Republic of ......... ... 1,600
36. Ghana .....................
87
37. Greece..................... ...
138
38. Guatemala .............
36
39. Guinea ....................
24
40. Gyana .....................
20
41. Haiti ........................
19
42. Honduras...............
25
43. Iceland ....................
23
44. India........................ ...
940
45. Indonesia............... ... 260
46. Iran.......................... . ..
192
47. Iraq.......................... ...
109
48. Ireland .................... . . . 121
49. Israel ..................... . . .
130
50. Italy ........................ ... 1,000
51. Ivory Coast.............
52
52. Jamaica .................
53
53. Japan ..................... ... 1,200
54. Jordan ....................
23
55. Kenya .....................
48
56. Korea .....................
80
57. Kuwait .................... ...
114
58. Laos ........................
13
59. Lebanon .................
56
60. Lesotho....................
5
61. Liberia ....................
29
62. Libya .....................
67
63. Luxembourg .........
24
64. Malagasy Republic
26
65. Malawi ....................
15
66. Malaysia................. ... 186
67. Mali ........................
22
68. Malta .....................
16
69. Mauritania.............
13
70. Mauritius...............
22
71. Mexico .................... ...
370
72. Morocco ................. ...
113
73. Nepal .....................
14
74. Netherlands........... ...
700
75. New Zealand......... ... 202
76. Nicaragua...............
27
77. Niger........................
13
78. Nigeria .................... ...
135
79. Norway.................... ...
240
80. Pakistan................. ...
235
Föreslagen
högsta kvot
(Miljoner
US-dollar)
35. Förbundsrepubliken
Tyskland ...................... 1 600
36. Ghana............................ 87
37. Grekland ...................... 138
38. Guatemala ................... 36
39. Guinea............................ 24
40. Guyana.......................... 20
41. Haiti .............................. 19
42. Honduras...................... 25
43. Island ............................ 23
44. Indien ............................ 940
45. Indonesien ................... 260
46. Iran................................ 192
47. Irak................................ 109
48. Irland ............................ 121
49. Israel ............................ 130
50. Italien............................ 1 000
51. Elfenbenskusten.........
52
52. Jamaica ........................ 53
53. Japan ............................ 1200
54. Jordanien...................... 23
55. Kenya ............................ 48
56. Sydkorea ...................... 80
57. Kuwait ......................... 114
58. Laos................................ 13
59. Libanon ....................... 56
60. Lesotho ........................ 5
61. Liberia .......................... 29
62. Libyen .......................... 67
63. Luxemburg .................. 24
64. Madagaskar.................. 26
65. Malawi .......................... 15
66. Malaysia....................... 186
67. Mali................................ 22
68. Malta ............................ 16
69. Mauretanien ............... 13
70. Mauritius...................... 22
71. Mexico............................ 370
72. Marocko ........................ 113
73. Nepal.............................. 14
74. Nederländerna............. 700
75. Nya Zeeland ............... 202
76. Nicaragua...................... 27
77. Niger.............................. 13
78. Nigeria .......................... 135
79. Norge.............................. 240
80. Pakistan ....................... 235
Kungl. Maj:ts proposition nr 95 år 1970
Proposed Maximum Quota (In millions of U.S. dollars)
81. Panama ........................ 36 82. Paraguay ...................... 19 83. Peru ............................... 123 84. Philippines................... 155 85. Portugal ........................ 117 86. Rwanda ........................ 19 87. Saudi Arabia............... 134 88. Senegal.......................... 34 89. Sierra Leone ............... 25 90. Singapore...................... 62 91. Somalia.......................... 19 92. South Africa ............... 320 93. Southern Yemen......... 29 94. Spain.............................. 395 95. Sudan ............................ 72 96. Swaziland...................... 8 97. Sweden.......................... 325 98. Syrian Arab Republic 50 99. Tanzania........................ 42 100. Thailand........................ 134 101. Togo .............................. 15 102. Trinidad and Tobago 63 103. Tunisia.......................... 48 104. Turkey.......................... 151 105. Uganda.......................... 40 106. United Arab Republic 188
107. United Kingdom .... 2,800 108. United States.............. 6,700 109. Upper Volta ............... 13 110. Uruguay........................ 69 111. Venezuela ................... 330 112. Viet-Nam ...................... 62 113. Yugoslavia ................... 207 114. Zambia.......................... 76
Föreslagen högsta kvot (Miljoner US-doliar)
81. Panama.......................... 36 82. Paraguay...................... 19 83. Peru .............................. 123 84. Filippinerna.................. 155 85. Portugal ....................... 117 86. Ruanda.......................... 19 87. Saudi-Arabien............. 134 88. Senegal.......................... 34 89. Sierra Leone ............... 25 90. Singapore...................... 62 91. Somalia.......................... 19 92. Sydafrika...................... 320 93. Sydyemen...................... 29 94. Spanien ........................ 395 95. Sudan ............................ 72 96. Swaziland ................... 8 97. Sverige .......................... 325 98. Syrien ............................ 50 99. Tanzania........................ 42 100. Thailand........................ 134 101. Togo .............................. 15 102. Trinidad och Tobago .. 63 103. Tunisien........................ 48 104. Turkiet.......................... 151 105. Uganda.......................... 40 106. Förenade arabrepubli ken ................................ 188 107. Storbritannien ........... 2 800 108. Förenta staterna............. 6 700 109. Övre Volta................... 13 110. Uruguay........................ 69 111. Venezuela...................... 330 112. Sydvietnam .................. 62 113. Jugoslavien .................. 207 114. Zambia.......................... 76
MARCUS BOKTR. STHLM 1970 700203