Prop. 1971:101

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående godkännande av av tal mellan statens vattenfallsverk och AB Svarthålsforsen m.m.

Nr 101

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående godkännande av av- tal mellan statens vattenfallsverk och AB Svarthålsforsen m. m.; given Stockholms slott den 26 mars 1971.

Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över industriärenden för denna dag, föreslå riks- dagen att bifalla de förslag om vars avlåtande till riksdagen föredragan- de departementschefen hemställt.

Under Hans Maj:ts Min allernådigstc Konungs och Herres frånvaro enligt Dess nådiga beslut:

BERTIL

KRISTER WICKMAN

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att Kungl. Maj:t får bemyndigande att ' godkänna ett mellan statens vattenfallsverk och det av Stockholms kommun helägda AB Svarthålsforsen ingånget konsortialavtal angåen- de bildande av ett aktiebolag Stockholmskraft AB — för att ge- mensamt uppföz'a, förvärva och driva energianläggningar för produk- tion av elkraft och hctvatten i Storstockholmsområdet. Vidare hem- ställs om bemyndigande att medge vattenfallsverket att tai anspråk nögst 150000 kr. av investeringsanslaget Kraftstationcr m.m. för att teckna aktier i det nya bolaget.

Enligt avtalet skall parterna äga hälften var av aktierna i Stock— holmskraft. Bolaget skall inrikta sin verksamhet på uppförande, förvärv och drift av atomkraftvcrk, men även oljebaserade anläggningar kan komma ifråga. För beslut om uppförande och förvärv av encrgianlägg- ningar krävs medgivande i varje särskilt fall av Kungl. Maj:t och Stock— holms kommunfullmäktige.

1. Riksdagen 1971. ] saml. Nr 101

Prop. 1971:101

lx)

Utdrag av protokollet för industriärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 26 mars 1971.

Närvarande: statsministern PALME, ministern för utrikes ärendena NILSSON, statsråden STRÄNG, ANDERSSON, HOLMQVIST, ASP- LING, SVEN-ERIC NILSSON, LUNDKVIST, GEIJER, MYRDAL, WICKMAN, MOBERG, BENGTSSON, NORLING, LÖFBERG, LID- BOM, CARLSSON, FELDT.

Chefen för industridepartcmentet, statsrådet Wickman, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om god- kännande av avtal mellan statens vattenfallsverk och AB Svart/nils- forsen m.m. och anför.

Statens vattenfallsverk

[ skrivelse den 19 oktober 1970 har statens vattenfallsverk hemställt om godkännande av ett med det av Stockholms kommun helägda AB Svarthålsforsen ingånget konsortialavtal angående bildande av ett ak- tiebolag —— Stockholmskraft AB — för uppförande, förvärv och drift av gemensamma energianläggningar inom Storstockholm. Vattenfalls- verket anhåller vidare om medgivande att få ingå i ett aktiebolag med bolagsordning enligt ett till nämnda avtal fogat förslag, dels vidta de smärre ändringar i avtalet som kan befinnas erforderliga och om vilka överenskommelse kan träffas, dels ta i anspråk högst 150 000 kr. av investeringsanslaget Kraftstationer m.m. för att teckna aktier i bo- laget. Av vattenfallsverkets skrivelse framgår i huvudsak följande.

Elförsörjningen i Stockholms kommun sker genom staden tillhöriga vattenkraft- och värmkraftverk, delägarskap i produktionsbolag samt in- köp från andra företag inom landet och i Norge. Den producerade el- kraften förbrukas praktiskt taget helt inom kommunen.. Genom befintliga och beslutade anläggningar och träffade kraftleveransavtal är elförsörj- ningen tryggad till hösten 1973.

Vattenfallsverket svarar för råkraftförsörjningen inom övriga delar av Storstockholm, medan detaljdistributionen i huvudsak sker genom kom- munala elverk och bolag. Vattenfallsverket har dock viss distribution i området.

Försörjningen med fjärrvärme i Stockholm sker genom Stockholms

Prop. 1971:101 3

Elverk. Kommunala fjärrvärmeverk finns också i Solna och Sundby-' berg samt i Haninge. Vidare föreligger beslut eller långt framskridna planer på liknande anläggningar i Huddinge, Botkyrka och Södertälje. För samkörning av fjärrvärmenäten i Järfälla, Sollentuna, Solna, Stock- holm och Sundbyberg har bildats ett särskilt bolag, Norra Storstock- holms Energi AB.

Stockholms Elverk ingav år 1968 ansökan om koncession för ett- atomkraftvärmeverk i Värtan. "Behandlingen av denna ansökan vilar i avvaktan på resultatet av den pågående närförläggningsutredningens arbete. I samband med diskussionerna om kraftvärmeverkets förlägg- ning konstaterades att utbyggnader av atomkraftanläggningar i Stor- stockholmsområdet lämpligen borde ske i samarbete mellan kommu- nen och statens vattenfallsverk. Med ett sådant samgående skulle båda parterna uppnå en bättre anpassning av krafttillskotten från stora vär- mekraftverk till den egna elkon'sumtionen och en rationellare ordning för kraftproduktionen inom Storstockholm. Förda förhandlingar har sålunda resulterat i en överenskommelse mellan vattenfallsverket och det av Stockholms kommun helägda AB Svarthålsforsen om bildande av ett gemensamt aktiebolag — Stockholmskraft AB för uppföran- de, förvärv och drift av atomkraftanläggningar m.m. inom Storstock- ' holm. ' '

Den närmare innebörden av överenskommelsen framgår av ett mel- lan parterna den 2 oktober 1970 ingånget konsortialavtal med senare tillägg samt en till avtaletfogad bolagsordning. Avtalet har från vatten- fallsverkets sida träffats med förbehåll för Kungl. Maj:ts godkännande.

Bolaget skall enligt avtalet inrikta sin verksamhet på atomkraftanå läggningar för produktion av dels elkraft för de båda parternas-räkning, dels värmeenergi i form av hetvatten eller ånga som skall säljas till av— nämare i Storstockholmsområdet. Om överenskommelse träffas kan verksamheten utsträckas till att omfatta produktion av el och värme även i oljebaserade anläggningar. Distribution av fjärrvärme ingår inte i bolagets verksamhet utanförutsätts liksom hittills vara en kommunal angelägenhet. Bolaget skall med äganderätt eller tomträtt förvärva den mark som behövs för produktionsanläggningarna.

Vattenfallsverket och Svarthålsforsen skall vardera äga hälften av aktierna i det nya bolaget. Aktiekapitalet avses under utrednings- och planeringsskedet för en första kraftstation uppgå till lägst 100 000 kr. och högst 300000 kr. När utbyggnad av anläggningar blir aktuell skall aktiekapitalet ökas till lämpligt belopp, varvid aktierna fördelas i proportion till parternas tidigare aktieinnehav. Hembudsskyldighet före- ligger vid överlåtelsc av aktie.

Stockholmskrafts styrelse skall bestå av sex ledamöter och lika många suppleanter. Vardera parten utser tre ledamöter jämte suppleanter för dessa. Posterna som ordförande och vice ordförande i styrelsen skall

Prop. 1971: 101 4

skifta mellan parterna för varje treårsperiod. Part som viss period har sin representant tjänstgörande som vice ordförande i styrelsen äger för samma period ensam bestämma vem som skall utses som ordföran- de på bolagsstämma.

Beslut i fråga om ändring av aktiekapitalet, uppförande eller för- värv, försäljning eller nedläggning av anläggning samt förvärv eller för- säljning av fast egendom kräver enhällighet mellan parterna. Bindande beslut om uppförande och förvärv av energianläggning kan träffas först sedan Kungl. Maj:t och Stockholms kommunfullmäktige lämnat sitt medgivande härtill.

Bolagets investeringar för uppförande och förvärv av anläggningar skall finansieras med inbetalt aktiekapital och därutöver i första hand genom upplåning på den allmänna marknaden. Delägarna skall, om så erfordras, teckna borgen för sådana lån, varvid borgensansvaret förde- las mellan parterna i förhållande till deras aktieinnehav. Om bolaget inte kan anskaffa erforderligt kapital skall parterna svara för finansie- ringen genom delägarlån, likaledes i proportion till sina andelar i bola- get.

Bolaget skall snarast efter bildandet tillsätta en partssammansatt pro- jektgrupp med uppgift att undersöka var ett första atomkraftvärmeverk lämpligen kan förläggas och vid vilken tidpunkt det kan tas i drift. Värtan, Nacka och Bogesund ter sig f. n. som tänkbara lägen för en anläggning. Den slutliga utvärderingen av dessa platser torde dock inte kunna göras förrän närförläggningsutredningen lagt fram sitt betänkan- de, vilket väntas ske under år 1972.

Bolaget skall i görligaste mån begränsa sin egen organisation för för- valtning och administration och i stället om möjligt utnyttja vatten- fallsverkets och Svarthålsforsens befintliga resurser.

Vardera parten skall svara för hälften av anläggningarnas fasta kost- nader. De rörliga kostnaderna fördelas i proportion till parternas effekt- uttag. Bolaget skall driva sin rörelse så att full täckning erhålls för själv- kostnaderna. Ellevcranserna till parterna skall därvid bära de kostnader som inte täcks av inkomster från värmeleveranser till kommunala av- nämare.

Vardera parten äger vidare enligt avtalet rätt till 50 0/0 av den vid bolagets anläggningar tillgängliga eleffekten och producerbara elenergin. Anläggningarnas elkraftproduktion skall i första hand utgöras av mot- tryckskraft och sålunda styras av värmeleveransernas storlek och tempe- ratur. I andra hand skall kondenskraft kunna produceras om och i den mån det kan ske utan inverkan på värmeleveransernas storlek och kvali- tet. I sista hand skall parterna eller endera av dem kunna ta i anspråk produktionsanläggningarnas maximala cleffekt genom reduktion eller in- ställande av värmeproduktionen.

Konsortialavtalet skall upphöra att gälla om inte parterna före den 1

Prop. 1971: 101 5

januari 1977 träffat beslut om uppförande av en första anläggning. Beträffande konsortialavtalets närmare innebörd hänvisas till hand- lingarna i ärendet.

Yttrande

Riksrevisionsverket har inte något att invända mot en samverkan i aktiebolagsform mellan vattenfallsverket och Svarthålsforsen i angivet syfte.

Departementschefen

Elförsörjningen i Stockholm sker genom kommunens egna ener- gianläggningar och inköp av elkraft från andra företag. Den produce- rade elkraften förbrukas huvudsakligen inom kommunen. Med nuva- rande leveransavtal samt befintliga och beslutade anläggningar beräk- nas elbehovet bli tillgodosett fram till hösten 1973. Statens vattenfalls- verk levererar råkraften i övriga delar av Storstockholmsområdet. Vär- meförsörjningen i Stockholm handhas av Stockholms Elverk. Fjärrvär- meverk finns f. n. också i tre av grannkommunerna.

Stockholms Elverk ingav år 1968 ansökan om koncession för ett atom- kraftvärmeverk i Värtan. Diskussioner om alternativa lägen för kraftver- ket ledde till överläggningar mellan vattenfallsverket och kommunen om samverkan i fråga om atomkraftutbyggnader i Storstockholmsområdet. Förhandlingarna har resulterat i en överenskommelse mellan verket och det av kommunen helägda AB Svarthålsforsen om samarbete i bo- lagsform i enlighet med ett av parterna upprättat konsortialavtal och därtill fogad bolagsordning. Överenskommelsen har från verkets sida träffats med förbehåll för Kungl. Maj:ts godkännande.

Det gemensamma bolaget Stockholmskraft AB skall enligt av- talet i första hand inrikta sin verksamhet på uppförande, förvärv och drift av atomkraftanläggningar för produktion av elkraft och värme i Storstockholmsområdet. Bindande beslut om uppförande och förvärv av energianläggning kan träffas först sedan godkännande härtill lämnats av Kungl. Maj:t och Stockholms kommunfullmäktige. Produktionen av el- kraft skall ske för de båda parternas räkning medan hetvattnet skall säljas till avnämare inom Storstockholm. Distribution av hetvattnet för- utsätts enligt avtalet vara en kommunal uppgift.

Vattenfallsverket och Svarthålsforsen skall vardera äga hälften av aktierna i bolaget. Hembudsskyldighet föreligger vid överlåtelse av ak- tie. Aktiekapitalct sätts under ett begynnelseskede till 100 000—300 000 kr. Bolagets investeringar skall i första hand finansieras med inbetalt aktiekapital och genom upplåning, varvid parterna förbinder sig att teckna borgen när så erfordras.

Prop. 1971: 101 6

Det har under senare år blivit allt vanligare att- ordna värmeförsörj- ningen i våra större kommuner genom centraliserad produktion av het- vatten, som via fjärrvärmenät distribueras till förbrukningsplatserna. I samband därmed har det inte sällan visat sig lämpligt att uppföra s. k. mottrycksanläggningar, som förutom värme kan producera elkraft till konkurrenskraftiga priser. ] vissa storstadsregioner har därvid aktualise- rats frågan om uppförande av närförlagda atomkraftverk för kombinerad produktion av värme och elkraft. Sådana anläggningar kan antas medfö- ra betydande fördelar, bl. a. genom möjligheten att ekonomiskt utnyttja kylvattnet från kraftproduktionen och samtidigt minska luftförorening— arna från nuvarande oljebaseradc uppvärmningssystem.

Med hänsyn främst till den ännu relativt begränsade erfarenheten av kommersiell reaktordrift har det emellertid ansetts för tidigt att medge förläggning av atomkraftstationer i omedelbar anslutning till tätbebyg- gelse. I syftc att skapa erforderligt underlag för myndigheternas prövning av sådana projekt tillkallade jag förra året med stöd av Kungl. Maj:ts bemyndigande en utredning med uppdrag att analysera de faktorer som med avseende på ekonomi, miljö och säkerhet är av betydelse för en bedömning av frågor rörande förläggning av atomkraftverk _ särskilt anläggningar för kombinerad produktion av. hetvatten och elkraft —-i närheten av större tätorter. Utredningen väntas redovisa sitt arbete un- der år 1972.

Det gemensamma bolag som avtalsparterna nu avser att bilda skall som nämnts i första hand inrikta sin verksamhet på atomkraftverk, men även oljebaseradc produktionsenheter kan komma ifråga. Förberedelse- arbeten, tillståndsprövning och utbyggnad av ifrågavarande anläggningar tar dock avsevärd tid i anspråk och ett första aggregat torde kunna tas i drift först mot slutet av 1970-talet. Under de första verksamhetsåren kommer bolaget huvudsakligen att ägna sig åt planering och projekte- ring.

Stockholmsregionen svarar f. n. för drygt tio procent av elförbruk- ningen i landet och utgör vidare ett betydande underlag för avsättning av fjärrvärme. Förutsättningarna för kombinerad produktion av värme och elkraft i stor skala är således goda. Det föreslagna samarbetet mellan Svarthålsforsen och vattenfallsverket bör med hänsyn härtill kunna bidra till en rationell elförsörjning i Storstockholmsområdet. Jag anser därför att det föreslagna aktiebolaget — Stockholmskraft AB bör komma till stånd enligt de förutsättningar som anges i konsortialavtalet.

Jag förordar att Kungl. Maj:t inhämtar riksdagens bemyndigande att godkänna det villkorligt träffade avtalet mellan" vattenfallsverket och AB Svarthålsforsen. Kungl. Maj:t bör vidare inhämta bemyndigande att medge vattenfallsverket att träffa överenskommelse om de smärre för- ändringar i konsortialavtalet som kan visa sig nödvändiga i framtiden.

Jag tillstyrker att högst 150 000 kr. får tas i anspråk från investerings-

Prop. 1971: 101 7

anslaget Kraftstationer m. rn. för teckning av aktier i det tillämnade bolaget.

Hemställan

Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen att 1) bemyndiga Kungl. Maj:t att godkänna avtalet mellan statens vattenfallsverk och AB Svarthålsforsen om bildande av ett aktie- bolag för uppförande, förvärv och drift av energianläggningar i Storstockholm samt medge att Kungl. Maj:t bemyndigar vatten- fallsverket att träffa överenskommelse om smärre ändringar i avtalet 2) medge att högst 150 000 kr. får tas i anspråk från investerings— anslaget Kraftstationer m. m. för teckning av aktier i det med avtalet avsedda aktiebolaget.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm- mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj:t Konungen att till'riksdagen skall avlåtas pro- position av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Britta Gyllensten

MARCUS BOKTR. STHLM I'i7l 7I0108