Prop. 1971:17

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring i lagen (1969: 215) med särskilda bestämmelser om

Nr 17

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring i lagen (1969: 215) med särskilda bestämmelser om Stockholms läns landstingskommun; given Stockholms slott den 5 februari 1971.

Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över civilärendcn, föreslå riksdagen att bifalla det förslag om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschef en hemslällt.

GUSTAF ADOLF

SVANTE LUN DKVIST

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås lagändring för att möjliggöra omröstning med omröstningsapparat i landstinget i Stockholms län. Lagändringcn avses träda i kraft snarast möjligt.

Riksdagen 1971. ] saml. Nr 17

Prop. 1971: 17 2

Förslag till Lag om ändring i lagen (1969: 215) med särskilda bestämmelser om Stockholms läns landstingskommun

Härigenom förordnas att i lagen (1969: 215) med särskilda bestämmel- ser om Stockholms läns landstingskommun skall införas en ny paragraf, 9 a 5, av nedan angivna lydelse.

9 a &. Utan hinder av 32 's" tredje stycket landstingslagen (1954: 319) får på landstingsmöte omröstning, som skall ske öppet, verkställas med använ- dande av omröstningsapparat.

Denna lag träder i kraft dagen. efter den, då lagen enligt därå med- delad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.

Prop. 1971: 17 3

Utdrag av protokollet över civilärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 5 februari 1971.

Närvarande: Statsministern PALME, ministern för utrikes ärendena NILSSON, statsråden STRÄNG, ANDERSSON, HOLMQVIST, ASP— LlNG, SVEN—ERIC NILSSON, LUNDKVIST, MYRDAL, ODHNOFF. WICKM AN, MOBERG, BENGTSSON, NORLING, LÖFBERG, LID- BOM, CARLSSON, FELDT'.

Chefen för civildepartementet, statsrådet Lundkvist, anmäler efter ge— mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om lagändring för att möjliggöra omröstning med omröstningsapparat i landstinget i Stockholms län och anför.

Enligt 32 & tredje stycket landstingslagen (1954: 319) skall'omröstning som begärs på landstingsmöte verkställas efter upprop och utom vid val och tillsättande av tjänstebefattning ske öppet. I 22 & tredje stycket kom— munallagen (1953:753), 23 & tredje stycket kommunallagen (1957: 50) för Stockholm och 25 & tredje stycket lagen (1961: 436) om församlings- styrelse finns likalydande bestämmelser för fullmäktige. Bestämmelserna är också, genom hänvisning till dessa lagrum, tillämpliga på styrelsen och andra nämnder i landstingskommunen resp. den borgerliga och kyrkliga kommunen.

Kommunalförbundet för Stockholms stads och läns regionala frågor (KSL) som under. tiden närmast före Stockholms inträde i Stock- holms läns landstingskommun den 1. januari 1971 företrädde landstings- kommunen enligt den nya indelningen har i skrivelse till Kungl. Maj:t anfört att ifrågavarande lagrum i landstingslagen inte medger använd— ning av elektrisk omröstningsapparat vid öppen omröstning. Landstinget har för år 1971 hyrt lokaler i riksdagshuset på Helgeandsholmen. Man avser att använda den elektriska anläggning för omröstning som finns där. Senare kommer anläggningen att flyttas till det nya landstingshus. som uppförs på Kungsholmen. KSL hemställer därför att laglig möjlig- het bereds landstinget att tillämpa apparatröstning.

I förarbetena till de inledningsvis omnämnda lagrummen sägs inget om den närmare innebörden av omröstningsbestämmelserna. Emellertid får omröstning genom namnupprop och omröstning med omröstningsapparat anses som två helt skilda former av omröstning av vilka endast den första är tillåten enligt dessa lagrum. Till stöd för denna uppfattning kan åberopas att den av 1971 års riksdag antagna riksdagsstadgan,

Prop. 1971: 17 4

liksom den tidigare, uttryckligen anger tre olika former av öppen om- röstning, nämligen omröstning genom uppresning, genom namnupprop och med omröstningsapparat. För att öppen omröstning i landsting och fullmäktige skall kunna ske med omröstningsapparat synes alltså krävas lagändring.

På grund av vad KSL har anfört bör laglig möjlighet öppnas för Stockholms läns landsting att använda omröstningsapparat vid omröstning i landstinget. Enligt vad jag låtit inhämta är det inte f. n. aktuellt att i något annat landsting eller i någon fullmäktigförsamling använda om- röstningsapparat. Frågan hur formerna för omröstning i landsting och kommunfullmäktige bör regleras faller inom ramen för det uppdrag som lämnats utredningen (C 1970: 30) rörande lagteknisk översyn av kom— munallagarna m.m. För att detta utredningsarbete inte skall onödigtvis föregripas bör den lagändring som KSL:s framställning föranleder göras i lagen (1969: 215) med särskilda bestämmelser om Stockholms läns landstingskommun. I denna lag bör införas en bestämmelse av innehåll att utan hinder av 32 å tredje stycket landstingslagen omröstningsapparat får användas på landstingsmöte vid omröstning som skall ske öppet. I arbetsordningen för landstinget kan därefter meddelas de särskilda före- skrifter som behövs för omröstning med sådan apparat.

Lagändringen bör träda i kraft snarast möjligt. Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen

att antaga ett inom civildepartementet upprättat förslag till lag om ändring i lagen (] 969: 215 ) med särskilda bestämmelser om Stockholms läns landstingskommun.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm- mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj:t Konungen att till riksdagen skall avlåtas propo- sition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.

Ur protokollet: Britta G yllensten

ESSELTE rnvcx. STHLM ” 712046