Prop. 1972:51
Kungl. Maj:ts proposition angående inrättande av en nämnd för planering av flygtrafikledarskolan i Sturup, m.m.
Kungl. Maj:ts proposition nr 51 år 1972 Prop. 1972: 51
Nr 51
Kungl. Maj:ts proposition angående inrättande av en nämnd för pla- nering av llygtralikledarskolan i Sturup, m. m.; given Stockholms slott den 10 mars 1972.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över kommunikationsärenden, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande de- partementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
BENGT NORLING
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att en nämnd inrättas för planering av flyg- trafikledarskolan i Sturup. Nämnden skall ansvara för all verksamhet i samband med planeringen av flygtrafikledarskolan till dess ett perma- nent ledningsorgan för skolan bildas. Nämnden föreslås bli inrättad den i juni 1972.
Vidare föreslås att för ändamålet ett förslagsanslag av 1 000 kr. an- visas på tilläggsstat lll till riksstatcn för budgetåret ]971/72 samt att ett förslagsanslag av ] 000 kr. anvisas i riksstatcn för budgetåret 21972/73.
l Riksdagen 1972. I saml. Nr 51
Prop. _1972: 51 2
Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 10 mars 1972.
Närvarande: Statsministern PALME. ministern för utrikes ärendena WICKMAN, statsråden STRÄNG, ANDERSSON, JOHANSSON, HOLMQVIST, ASPLING, NILSSON, LUNDKVIST, GEIJER, MYR- DAL, ODHNOFF, MOBERG, BENGTSSON, NORLlNG, LÖFBERG, LlDBOM, CARLSSON, FELDT.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Norling, anmä- ler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om inrättande av en nämnd för planering av flyg!ra/ikledarskolan i Stu- rup, nt. m. och anför.
Bakgrund
Med stöd av Kungl. Maj:ts bemyndigande tillkallade dåvarande che- fen för kommunikationsdepartementet den 24 november "1966 särskilda sakkunniga med uppdrag att utreda flygtrafikledningens organisation och därmed sammanhängande spörsmål (flygtrafiklcdningskommittén).
Flygtrafikledningskommittén har i februari 1969 avgett delbetänkan- det (Ds K 1969: 2) Utbildning av flygtrafikledningspersonal samt i juli 1971 delbetänkandet (Ds '.l.97l:2) Flygtrafikledning 1980 — System och organisation.
På grundval av kommitténs förstnämnda delbetänkande beslöt 1.970 års riksdag att en central skola för gemensam utbildning av civila och militära flygtrafikledare skulle inrättas (prop. 1970: 1 bil. 8 s. 206, SU 1970: 9, rskr 1970: 98).
Med stöd av Kungl. Maj:ts bemyndigande tillkallades den 14 juli ]970 en sakkunnig (K 1970: 39) för översyn av utbildningsplaner för ny trafikledarskola samt en sakkunnig (K 1970: 40) för att utarbeta tekniskt-operativ specifikation för radarsimulator och annan teknisk utrustning vid ny flygtrafikledarskola vid Malmö-Sturup flygplats.
Arbetet med översynen av utbildningsplanerna beräknas kunna slut- föras under våren 1972. Arbetet med specifikation av radarsimulatorn har slutförts och redovisades för mig den 29 december 1971. Kungl. Maj:t uppdrog därefter den 30 december 1971 åt luftfartsvcrket att verkställa anbudsinfordran på grundval av den redovisade specifika- tionen.
Prop. 1972: 51 3
För att leda planeringsarbelct avseende flygtrafikledarskolan ] Sturup tillkallades den 30 juni 1971 — med stöd av Kungl. Maj:ts bemyndi- gande — särskilda sakkunniga (K "1971: 3). De sakkunniga antog be- nämningen ledningsgruppen för flygledarskolan i Sturup. l lednings- gruppens uppgifter ingår bl.a. att leda det fortsatta förberedelsearbetet för upphandling av simulator och övrig teknisk utrustning samt att leda arbetet med detaljplanering och programmering av den utbildning som skolan skall bedriva.
Vad beträffar arbetet med skolbyggnaden godkände Kungl. Maj:t den 21 januari 1972 byggnadsprogram för skolan, varvid uppdrogs åt luft- fartsverket att i nära samråd med ledningsgruppen fortsätta projekte- ringsarbctet fram till kostnadsberäknade förslagshandlingar.
Inrättandet av en nämnd för planering av Hygtralikledarskolan i Sturup
Ledningsgruppen för flygledarskolan i Sturup har i skrivelse den 2 februari 1972 föreslagit, att en central nämnd inrättas för planering av flygtrafikledarskolan i Sturup.
Planeringsarbetet avseende flygtrafikledarskolan bedrivs f.n. med sikte på att skolan skall kunna tas i bruk den 1 oktober 1974. Dessför- innan bör dock vissa delar av skolans organisation träda i kraft bl. a. för att handha utbildningsplanering samt personal- och elcvrekryterings- frågor. Den hittillsvarande uppläggningen har syftat till att detta skulle kunna Ske den 1 juli'1972. Utgångspunkten har därvid varit det prin- cipförslag till skolans organisation som antogs av 1970 års riksdag, vilket innebar att skolan skulle ges en gentemot flygvapnet och luftfarts- verket självständig ställning direkt under kommunikationsdepartemen- tet.
Sedan 1970 års riksdag fattade detta principbeslut har emellertid för- utsättningarna för den valda organisatoriska formen väsentligt föränd- rats. Flygtrafikledningskommittén har nämligen i sitt senaste delbetän- kande, Flygtrafiklcdning 1980 — System och organisation, föreslagit att skolan skall ingå som en enhet i det av kommittén föreslagna ny- inrättade flygsäkerhetsvcrket. Även rcScrvanterna — som förordar att den gemensamma civil-militära trafikledningsorganisationen inordnas under luftfartsverket — anser att skolan åtminstone på sikt bör in- ordnas under den myndighet som har ansvaret för de funktioner som ut- bildningen vid skolan syftar till att ge kompetens för. Enligt lednings- gruppen synes man t.v. böra avvakta med att fullfölja planerna på inrättande av skolan med hittills förutsatt självständig organisatorisk ställning. . .
Det förberedelsearbete för skolan som bedrivs leds som nämnts av ledningsgruppen för flygledarskolan i Sturup. Ledningsgruppen saknar dock" kompetens att fatta direkta beslut om verkställighet av olika erfor—
Prop. 1972: 51 4
derliga åtgärder, vilket i stället ankommer på flygvapnet och luftfarts- verket. Dcnna be51utsprocess försvårar avsevärt möjligheterna till en snabb och effektiv handläggning av planeringsproblemen. Handlägg- ningen försvåras dessutom av att ledningsgruppen inte har någon verk- ställande tjänsteman.
Planeringsarbetet kommer. att intensifieras under åren 1972 och 1973. Under dessa år måste nämligen vissa personal- och elevrekryteringsfrå- gor samt materielanskaffningsfrågor lösas samtidigt som administratio- nen av planeringen ökar i omfattning.
Mot bakgrund av planeringsarbetets omfattning och betydelse samt det faktum att ett provisoriskt ledningsorgan får svara för planerings- arbetct under ytterligare ett eventuellt två budgetår har ledningsgrup- pen funnit att nuvarande lcdningsorgan borde förstärkas organisatoriskt samt ges beslutskompetcns. Ledningsgruppen föreslår därför att en nämnd inrättas med uppgift att, till dess det permanenta ledningsorga- net för skolan bildas, svara för den fortsatta planeringsvcrksamheten avseende flygtrafikledarskolan. Som exempel på denna organisations- form hänvisar ledningsgruppen till bilregisternämnden som svarar för planering och genomförande av centrala bil- och körkortsrcgistcr.
Nämnden bör ges samma principiella sammansättning som nuva- rande lcdningsgrupp, dvs. med representanter för flygvapnet och luft- fartsverket under en från intressenterna fristående ordförande. Det sy- nes lämpligt att dessutom kommunikationsdepartementet är represen- terat i nämnden för att därigenom åstadkomma en samordning med den inom departementet pågående beredningen av trafikledningsorga- nisationen.
Den föreslagna nämnden bör träda i funktion så snart som möjligt och därvid överta det fulla ansvaret för planering av flygtrafikledar- skolan. Detta innebär att de arbetsuppgifter som lagts på de sakkunniga som nämnts i det föregående kan övertas av nämnden. Denna bör även ges inflytande över luftfartsverkets och flygvapnets nuvarande trafikskola resp. trafikledarskola.
Utöver personal som ställs till nämndens förfogande av flygvapnet och luftfartsverket bör nämnden få anställa en kanslichef samt en be- fattningshavare för ledning av den ytterst betydelsefulla utbildningspla- neringen jämte erforderlig biträdespersonal. Administrativa och kame- rala uppgifter bör på nämndens uppdrag utföras av luftfartsverket mot ersättning.
Nämnden bör, i likhet med vad som föreslagits avseende flygtrafik- lcdarskolan, finansieras med bidrag från intressenterna, varvid prin- cipen om full kostnadstäckning skall gälla.
Prop. 1972: 51 . $
Departementschefen
Flygtrafikledningskommitténs delbetänkande Utbildning av flygtra— fikledningspersonal innehöll" förslag avseende flygtrafikledarskolans organisation. Förslaget innebar att skolan skulle ges en gentemot flyg- vapnet och luftfartsverket självständig ställning direkt under kommu- nikationsdepartementet. På grundval av detta delbetänkande beslöt 1970 års riksdag att en central skola för gemensam utbildning av civila. och militära flygtrafikledare skulle inrättas. .
I flygtrafik]edningskommitténs andra delbetänkande Flygtrafiklcdning 1980—System och organisation, har utredningen på nytt behandlat flygtrafikledarskolans organisatoriska ställning varvid föreslagits att den skall ingå som en enhet i det av kommittén föreslagna nyinrättade flygsäkerhetsverket. Två reservanter har föreslagit, att den gemensam- ma trafikledningsorganisationen inordnas i luftfartsverket och att även skolan åtminstone på sikt knyts till denna myndighet.
Frågan om skolans organisatoriska ställning samt flygtrafiklednings- kommitténs senaste betänkande bereds f.n. inom kommunikationsde- partementct. I avvaktan på resultatet av denna beredning bör inrättan- det av skolan som självständig organisatorisk enhet — vilket enligt hittillsvarande planer beräknats ske den 1 juli 1972 —— uppskjutas. Det- ta får emellertid, med hänsyn _till skolans planerade driftstart den 1 oktober 1974 samt m_ot bakgrund av att verksamheten vid flygvapnets trafikledarskola vid F 2 Roslagens flygkår skall vara avvecklad senast den 1 oktober 1974, inte hindra att planeringsarbetet fortsätter på övriga punkter. ' . .
Förberedelser pågår f.n. för att genomföra den av riksdagen god- kända omorganisationen av utbildningen av civila och militära flygtra- fikledare. Sålunda arbetar en sakkunnig med frågor rörande. utbild- ningsplancr för ny flygtrafikledarskola. Vidare har specifikationsarbetet avseende radarsimulatorn avslutats, varefter åt luftfartsverket uppdra- gits att verkställa anbudsinfordran på grundval av specifikationen. Luftfartsverket har dessutom av Kungl. Maj:t — efter godkännande av byggnadsprogram avseende skolbyggnaden — fått i uppdrag att fort- sätta projektcringsarbetet fram till kostnadsberäknadc förslagshand— lingar. _ _ '
En efter Kungl. Maj:ts bemyndigande tillkallad ledningsgrupp för flygledarskolan i Sturup fungerar f.n. som ledande och samordnande organ för planeringsarbetet avseende den nya flygtrafikledarskolan. I likhet med ledningsgruppen finner jag, att en för ändamålet särskilt tillskapad nämnd skulle ge de- bästa möjligheterna att effektivt leda det. återstående erforderliga planeringsarbetet.
Nämnden bör inrättas den 1 juni 1972 och vara verksam till dess det permanenta ledningsorganet för skolan bildas.
Prop. 1972: 51 6
Nämnden skall planlägga och cha arbetet med omläggning till ny, gemensam utbildning av civila och militära flygtrafikledare till dess det permanenta ledningsorganet för skolan bildas. I nämndens åliggan- den ingår dårvid bl.a. uppläggning och utformning av utbildningen, anskaffning av teknisk utrustning och övrig materiel samt rekrytering av personal och elever. Detta innebär att de arbetsuppgifter som lagts på de sakkunniga som nämnts i det föregående bör övertas av nämn- den. Nämnden bör även ges inflytande över luftfartsverkets och flyg- vapnets nuvarande trafikskola rcsp. trafikledarskola. Detta kan lämp- ligen ske genom att luftfartsverket och flygvapnet ålägges samråds- skyldighet med nämnden i väsentliga frågor. På liknande sätt bör — liksom f. n. gäller för luftfartsverket och ledningsgruppen — byggnads- frågorna handläggas i nära samråd mellan verket och nämnden.
Kungl. Maj:t bör besluta om nämndens sammansättning. Bland leda- möterna bör ingå företrädare för luftfartsverket och flygvapnet samt en från intressenterna fristående ordförande. Till nämndens förfogande bör finnas ett kansli bestående av en kanslichef jämte erforderlig biträ- despersonal. Därutöver skall experter för särskilda uppgifter kunna knytas till nämnden.
Nämnden bör finansieras genom bidrag från intressenterna enligt principen om full kostnadstäckning. Kostnaderna bör delas lika mellan luftfartsverket och flygvapnet. Anslagsredovisningen skall baseras på nettoredovisning. Nämnde-n bör till Kungl. Maj:t ge in framställning om förslagsanslag för driftkostnader jämte inkomst- och utgiftsstat. Nämndens behov av rörelsemedel kan tillgodoses inom ramen för den rörliga kredit som 1970 års riksdag ställt till Kungl. Maj:ts förfogande för ändamålet ( prop. 1970: 1 bil. 1 s. 44, SU 1970: 16, rskr 1970: 59).
Jag föreslår att medel till nämndens verksamhet anvisas under ett nytt förslagsanslag på sjätte huvudtiteln benämnt F 8 Kostnader för om- läggning av flygtrafikledarutbildningen.
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen att
1.besluta att den 1 juni 1972 skall inrättas en särskild nämnd med de uppgifter som jag har angett i det föregående,
2. till Kostnader för omläggning av flygtrafikIedarutbildningcn på tilläggsstat 111' till' rik'sstaten för budgetåret 1971/72 under sjätte huvudtiteln anvisa ctt' förslagsanslag av 1 000 kr.,
3. till Kostnader för omläggning av flygtrafikledarutbildningen
för budgetåret 1972/73 under siätte huvudtiteln anvisa ett för- slagsanslag av'1 000 kr.-
Prop. 1972: 51 7
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj:t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
MARCUS BOKTR. STHLM 1972 720145