om ändrade regler för redovisning av kupongskatt
Regeringens proposition
1979/80:60
om ändrade regler för redovisning av kupongskatt;
besiutad den 8 november 1979.
Regeringen föreslår riksdagen att antaga det förslag som har upptagits i bifogade utdrag av regeringsprotokoll. På regeringens vägnar THORBJÖRN FÄLLDIN
INGEMAR MUNDEBO
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås ändrade regler för Värdepapperscentralen VPC AB:s inbetalning av kupongskatt till riksskatteverket.
1 Riksdagen 1979/80. I saml. Nr 60
Förslag till Lag om ändring i kupongskattelagen (1970:624)
Härigenom föreskrivs att 8, 12 och 25 §§ kupongskattelagen (1970:624)! skall ha nedan angivna lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
Värdepapperscentralen skall se- Värdepapperscentralen skall se-
nast fyra månader efter utdelnings- nast fyra månader efter utdelningstillfället lämna riksskatteverket upp- tillfället lämna riksskatteverket uppgift om dels det sammanlagda belop- gift om
pet av utbetalade utdelningar för 1) det sammanlagda beloppet av
vilka skattskyldighet ej förelegat, utbetalade utdelningar för vilka dels storleken av utbetalad utdelning skattskyldighet ej förelegat,
och innehållen kupongskatt för varje 2)storleken av utbetalad utdelning skattskyldig, dels de aktier för vilka och innehållen kupongskatt för varje
utdelning ej kunnat utbetalas till skattskyldig, följd av bristande uppgifter om den 3) det sammanlagda beloppet av
utdelningsberättigade, dels det sam- utdelning som ej kunnat utbetalas till
manlagda beloppet av innehållen följd av bristande uppgifter om den
kupongskatt. Inom samma tid skall utdelningsberättigade, värdepapperscentralen inbetala in- 4) det sammanlagda beloppet av
nehållen kupongskatt. innehållen kupongskatt.
Inom samma tid skall värdepap-
perscentralen inbetala innehållen
kupongskatt till riksskatteverket.
Vad i andra stycket sagts gäller inte
kupongskatt på utdelning som avses i
första stycket 3). Sådan skatt inbetalas
senast vid utgången av det kalenderår
då utdelningen utbetalas, dock senast
vid utgången av det femte kalender-
året efter året för utdelningstillfället.
128? Vid förvaltarregistrering enligt 3 Vid förvaltarregistrering enligt 3 kap. 10 3 andra stycket första punk- kap. 10 3 andra stycket första punkten aktiebolagslagen (1975:1385) el- ten aktiebolagslagen (1975:1385) eller 163 första stycket lagen ler 16§ första stycket lagen
(1970:596) om förenklad aktiehante- (1970:596) om förenklad aktiehante-
1 Senaste lydelse av lagens rubrik 1974:996. 2 Senaste lydelse 1975:1383.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
ring gäller bestämmelserna i 7-11, 20 ring gäller bestämmelserna i 7 §, 8 § och 228§ denna lag om värdepap- Jörsta och andra styckena, 9-11, 20 perscentralen i stället förvaltaren. Är samt 22 §§ denna lag om värdepapfråga om utdelning på andel i aktie- perscentralen i stället förvaltaren. Är
fond, som förvaltas av registrerande fråga om utdelning på andel i akticfondbolag, gäller bestämmelserna i fond, som förvaltas av registrerande
7-11, 20 och 2238 denna lag om fondbolag, gäller bestämmelserna i
värdepapperscentralen i stället för- 7, 8&N första och andra styckena, varingsbanken. Uppgift enligt 75 9-11, 20 samt 2283 denna lag om
första stycket skall lämnas på sätt värdepapperscentralen i stället förföreskrives i 73 andra stycket i sam- varingsbanken. Uppgift enligt 79
band med registreringen av andels- första stycket skall lämnas på sätt
innehavet samt i övrigt när förva- som föreskrivs i 78 andra stycket i ringsbanken begär det, av den som samband med registreringen av anregistreringen avser enligt aktic- delsinnehavet samt i övrigt när förfondslagen (1974:931). Registrerande varingsbanken begär det, av den som fondbolag är skyldigt att omedelbart registreringen avser enligt aktielämna förvaringsbanken upplysning fondslagen (1974:931). Registrerande om förhållande som är av betydelse fondbolag är skyldigt att omedelbart för frågan om innehållande av lämna förvaringsbanken upplysning kupongskatt. om förhållande som är av betydelse
för frågan om innehållande av
kupongskatt.
Värdepapperscentralen skall vid redovisning enligt 8 § lämna uppgift till riksskatteverket om förvaltning enligt 3 kap. 10§ andra stycket första
punkten aktiebolagslagen (1975:1385) eller 16§ första stycket lagen om
förenklad aktiehantering.
258 Har till taxeringsnämnd inkommit Har till taxeringsnämnd inkommit blankett med uppgift om aktieutdel- blankett med uppgift om aktieutdelning beträffande fysisk eller juridisk ning beträffande fysisk eller juridisk person, som ej är i taxeringsdistriktet person, som ej är i taxeringsdistriktet
skattskyldig till statlig inkomstskatt skattskyldig till statlig inkomstskatt för utdelning som avses med uppgif- för utdelning som avses med uppgif-
ten, och skall ej denna blankett sän- ten, och skall ej denna blankett sändas till annan taxeringsnämnd, skall das till annan taxeringsnämnd, skall nämnden snarast möjligt och senast nämnden snarast möjligt och senast
den I5 juli under taxeringsåret will fjorton dagar efter den dag då nämn-
länsstyrelsen överlämna blanketten den skall ha avslutat sitt taxeringsar-
och ange sådant för nämnden känt bete beträffande det beskattningsår
förhållande, som kan tjäna till led- utdelningen avser, till länsstyrelsen
I" Riksdagen 1979/80. I saml, Nr 60
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
ning vid bedömande om skattskyl- överlämna blanketten och ange dighet för kupongskatt föreligger. sådant för nämnden känt förhållan- Biankett, som med hänsyn till upp- de, som kan tjäna till ledning vid gifterna däri finnes böra föranleda bedömande om skattskyldighet för ytterligare åtgärder enligt taxerings- kupongskatt föreligger. Blankett, lagen (1956:623), disponeras av läns- som med hänsyn till uppgifterna däri styrelsen för detta ändamål. Föranle- finnes böra föranleda ytterligare der uppgift skattskyldighet för ku- åtgärder — enligt = taxeringslagen pongskatt, skall länsstyrelsen tillstäl- (1956:623), disponeras av länsstyrella riksskatteverket blanketten till- sen för detta ändamål. Föranleder sammans med den utredning som uppgift skattskyldighet för kupongtaxeringsnämnden gjort. Har läns- skatt, skall länsstyrelsen tillställa styrelsen kännedom om ytterligare riksskatteverket blanketten tillsamförhållande av betydelse i förevaran- mans med den utredning som taxde avseende, skall länsstyrelsen upp- eringsnämnden gjort. Har länsstyrellysa verket om det. sen kännedom om ytterligare förhål-
lande av betydelse i förevarande
avseende, skall länsstyrelsen upply-
sa verket om det.
Denna lag träder i kraft tre veckor efter den dag, då lagen enligt uppgift på den har kommit ut från trycket i Svensk författningssamling.
Utdrag BUDGETDEPARTEMENTET PROTOKOLL vid regeringssammanträde 1979-11-08
Närvarande: statsministern Fälldin, ordförande, och statsråden Ullsten, Bohman, Mundebo, Wikström, Mogård, Dahlgren, Åsling, Söder, Krönmark, Johansson, Wirtén, Holm, Andersson, Boo, Winberg, Adelsohn, Danell, Petri
Föredragande: statsrådet Mundebo
Proposition om ändrade regler för redovisning av kupongskatt
1 Inledning
Riksskatteverket (RSV) har anhållit att ändrade bestämmelser skall införas
rörande Värdepapperscentralen VPC AB:s (VPC) skyldighet att inbetala kupongskatt för aktieutdelning som inte kunnat utbetalas till följd av bristande uppgifter om den utdelningsberättigade. Enligt framställningen bör VPC få rätt att skjuta upp inbetalningen av kupongskatt för sådan utdelning till utgången av det femte kalenderåret efter utdelningstillfället. I det följande
lägger jag fram förslag till sådana ändrade regler. Vidare föreslår jag en teknisk ändring i kupongskattelagen (1970:624) som föranleds av den förlängda
taxeringsperiod som införts fr. o. m. 1979.
2 Redovisning av kupongskatt
2.1 Nuvarande regler
Utdelning från svenskt aktiebolag beskattas vanligen hos mottagaren som
inkomst av kapital. I vissa fall utgör utdelningen inkomst av rörelse. Är mottagaren inte skattskyldig enligt allmänna regler skall under vissa
förutsättningar i stället kupongskatt utgå. Skattskyldighet föreligger enligt 4 §
kupongskattelagen för utdelningsberättigad om denne är fysisk person, som
inte är bosatt eller stadigvarande vistas här i landet och utdelningen inte är
hänförlig till inkomst av här i landet bedriven rörelse. Under samma förutsättning föreligger skattskyldighet för oskiftat dödsbo efter sådan person liksom för utländskt bolag eller juridisk person, som enligt 16 § 2 mom. lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt skall likställas med utländskt bolag. Dessutom finns regler om skattskyldighet till kupongskatt för utländsk
delägare i handelsbolag m. m. och för utdelningsberättigad som inte äger den aktie på vilken utdelningen belöper. Slutligen finns också bestämmelser om skattskyldighet för utdelningsberättigad. som innehar aktie under sådana förhållanden, att annan därigenom obehörigen bereds förmån vid taxering till inkomstskatt eller vinner befrielse från kupongskatt.
Kupongskatt utgår med 30 4 av utdelningen. I vissa fall kan procentsatsen vara reducerad på grund av dubbelbeskattningsavtal. Ärende om kuponp-
skatt prövas av RSV. RSV är också den myndighet till vilken kupongskatt
redovisas och inbetalas. Skyldigheten att redovisa och inbetala kupongskatt åvilar i princip de utdelande aktiebolagen.
] fråga om aktiebolag som är avstämningsbolag enligt 3 kap. 8 § aktiebo-
lagslagen (1975:1385), ABL. eller på vilka lagen (1970:596) om förenklad aktiehantering är tillämplig (i det följande benämnda VPC-bolag) ombesörjs utbetalning av utdelning till delägarna av VPC. Det ankommer också på VPC
att redovisa och inbetala kupongskatt på utdelningen från dessa bolag. Enligt 7§ kupongskattelagen skall VPC vid utbetalning av utdelning innehålla
kupongskatt, om det inte av tillgänglig uppgift om den utdelningsberättigade framgår, att denne inte är skattskyldig till kupongskatt. Kupongskatt skall
vidare innehållas då utdelning inte kunnat ske till följd av bristande uppgift om den utdelningsberättigade. Uppgift till ledning för bedömning av skattskyldigheten till kupongskatt skall avges skriftligen till VPC i samband
med begäran om införing i aktieboken eller i förteckning enligt 3 kap. 12 §
ABL eller 12 § lagen om förenklad aktiehantering, samt i övrigt då VPC begär det.
Senast fyra månader efter utdelningstillfället skall VPC avge redovisning till RSV till ledning för kupongskattens bestämmande. Redovisningen skall
bl. a. innehålla uppgift om de aktier för vilka utdelning inte kunnat betalas till
följd av bristande uppgifter om den utdelningsberättigade. Inom samma tid skall VPC också inbetala innehållen kupongskatt.
Utbetalar VPC utdelning efter det att kupongskatt för aktierna inbetalats till RSV och visar det sig att den utdelningsberättigade inte varit skattskyldig till kupongskatt, skall RSV återbetala den ifrågavarande kupongskatten till
VPC. Återbetalning sker dock inte beträffande utdelning som avser utdelningstillfälle tidigare än fem år före det kalenderår då VPC tll RSV överlämnar utredning till stöd för sin framställning om återbetalning.
Har VPC underlåtit att innehålla kupongskatt fastän detta hade bort ske, skall VPC ändå inbetala skattebeloppet men får kräva detta åter av den skattskyldige.
Beträffande aktier som är förvaltarregistrerade enligt 3 kap. 10§ andra stycket första punkten ABL eller 16 § första stycket lagen om förenklad
aktichantering gäller de nu beskrivna reglerna i stället förvaltaren. Är fråga om utdelning på andel i aktiefond som förvaltas av fondbolag som enligt 31 5
aktiefondstagen (1974:931) för register över innehav av andel i aktiefond som bolaget förvaltar, gäller motsvarande bestämmelser i stället den bank som
förvarar tillgångarna i aktiefond samt mottar inbetalningar och ombesörjer utbetalningar som avser fonden (förvaringsbanken).
För utdelning på aktier i annat aktiebolag än VPC-bolag skall aktiebolaget
självt fullgöra redovisningen av kupongskatt till RSV. Liknande regler om innehållande, inbetalning och återbetalning av kupongskatt som för VPC
gäller i fråga om sådana aktiebolag. Skyldighet föreligger sålunda att, senast
fyra månader efter utdelningstillfället dock senast den 15 januari påföljande
år, inbetala kupongskatt för såväl sådan utdelning för vilken säkra uppgifter
om skattskyldighet föreligger som för utdelning beträffande vilken aktiebolagets uppgifter om den utdelningsberättigade är ofullständiga eller för vilken uppgifter till stöd för en bedömning av skattskyldigheten saknas. Inkommer efter redovisningen uppgifter som visar att skattskyldighet till kupongskatt
inte förelegat beträffande viss del av det inbetalade kupongskattebeloppet sker återbetalning från RSV.
2.2 RSV:s framställning
I framställning till budgetdepartementet har RSV anhållit om ändrade
regler för VPC:s skyldighet att inbetala kupongskatt för sådan utdelning vilken inte kunnat utbetalas av VPC till följd av bristande uppgift om den
utdelningsberättigade. RSV har framhållit att den nuvarande ordningen med
oinskränkt inbetalningsskyldighet och efterföljande återbetalning från RSV medför såväl administrativa nackdelar som likviditetsproblem för VPC. Verket har därför hemställt att inbetalningsskyldigheten för kupongskatt ändras på så sätt, att VPC erhåller rätt att skjuta upp inbetalning av kupongskatt för inte utbetalad utdelning till den tidpunkt, då möjligheten till
återbetalning från RSV upphör och kupongskatten blir definitiv. Som redan framgått infaller denna tidpunkt vid utgången av det femte kalenderåret efter
året för utdelningstillfället avseende utdelningen i fråga. Det kan i sammanhanget nämnas att RSV i avvaktan på behandling av sin framställning beviljat VPC anstånd med inbetalning av interimistisk kupongskatt t. o. m. den 31 december 1980 med stöd av 20 § kupongskattelagen.
2.3 Föredragandens överväganden
Kupongskattelagen infördes genom lagstiftning år 1970 (prop. 1970:134,
BeU 60, rskr 364). Den ersatte då den tidigare gällande förordningen (1943:44) om kupongskatt. Den nya lagstiftningen innebar inga omfattande ändringar
beträffande skattskyldighetens omfattning. Inte heller infördes någon änd-
ring av skattesatsen. De regler som infördes var huvudsakligen föranledda av det nya aktiehanteringssystemet enligt lagen om förenklad aktiehantering. Sistnämnda författning innebar att en stor del av de administrativa uppgifter
som tidigare ålegat aktiebolagen i stället övertogs av det nybildade VPC. För de aktiebolag som anslutit sig till det nya systemet, VPC-bolagen, skall VPC
bl. a. föra aktiebok, utsända aktiebrev och emissionsbevis och svara för
utbyte av aktiebrev. VPC skall vidare utsända utdelning för bolagens räkning.
Bestämmelserna om VPC:s uppgifter i andra VPC-bolag än bank och
försäkringsbolag har numera intagits i 3 kap. 83 ABL. Av ca 2 500 utdelande aktiebolag i Sverige har f. n. ungefär 160 bolag
anslutit sig till VPC-systemet. Endast ett fåtal av de på börs- och fondhand-
larlistorna noterade aktiebolagen står utanför VPC. VPC ombesörjer härigenom utbetalning av omkring hälften av det totala utdelningsbeloppet från svenska aktiebolag. Detta innebär också att en avsevärd del av kupongskatten redovisas via VPC. Enligt 12 kap. 3 § tredje stycket ABL och 2153 första stycket lagen om
förenklad aktiehantering skall i beslut om utdelning i VPC-bolag anges den
dag, då aktieboken och förteckningen över andra utdelningsberättigade än ägare skall avstämmas, för fastställande av vilka som är införda i dem. Den som på avstämningsdagen är införd i aktieboken eller i förteckningen, skall
anses vara behörig att ta emot utdelning. Emellertid förekommer inte sällan
att den utdelningsberättigade, av olika skäl, ännu inte inregistrerat sitt aktieinnehav då avstämningsdagen infaller. I sådant fall kan aktien interi-
mistiskt komma att bli bokförd som tillkommande okänd ägare. Någon behörig mottagare av utdelningen finns då inte. Har den utdeltningsberätti-
gade inte anmält sig inom fyra månader efter utdelningstillfället, eller saknas
eljest uppgift om dennes skattemässiga status, är VPC, enligt vad tidigare
sagts, skyldig att inbetala kupongskatt för aktien till RSV. När sedermera
erforderliga uppgifter om den utdelningsberättigade inkommer till VPC, betalas utdelningen ut. Framgår det därvid att den utdelningsberättigade inte är skattskyldig till kupongskatt eller att kupongskatt skall utgå med reducerat belopp, betalar VPC ut utdelningen utan avdrag för kupongskatt eller med reducerat kupongskatteavdrag. VPC har härefter att hos RSV ansöka om återbetalning av den med för högt belopp inbetalda kupongskauen. Under
den tid som förflyter mellan utbetalning av utdelning och återbetalningen får
VPC med upplånade medel täcka eventuella underskott på sina utdelnings-
medelskonton. Vad nu sagts gäller även de aktier i VPC-bolag som är förvaltarregistrerade. Enligt RSV:s anvisningar (RSV Dt 1973:37) skall
utdelning som förvaltaren inte kunnat placera inom 2,5 månader från
utdelningstillfället återbetalas till VPC. Inbetalning av interimistisk kupongskatt ombesörjs således av VPC även för inte utbetalad utdelning på sådana
aktier.
Som jag tidigare nämnt svarar VPC för en betydande del av aktiebolagens totala utdelningsbelopp. De utdelningar som årligen går via VPC kan uppskattas till ca 2,2 miljarder kr. En utredning på VPC visar att ca 1,6 2/ooav utdelningsbeloppet eller ca 3,5 milj. kr. kvarstår outbetalat vid tiden för redovisning av kupongskatt till RSV. Interimistisk kupongskatt inbetalas med 30 "4 av detta belopp dvs. med drygt 1 milj. kr. Erfarenhetsmässigt
kommer 75-80 "5 av denna kupongskatt att återbetalas till VPC inom fem år,
sedan det vid utbetalningen visat sig att den utdelningsberättigade inte varit skattskyldig till kupongskatt. Mer än hälften därav återbetalas inom ett år.
Det kan mot bakgrund av det anförda ifrågasättas om den nuvarande ordningen med inbetalning av interimistisk kupongskatt och efterföljande återbetalning är lämplig. Jag har redan framhållit att VPC under tiden mellan inbetalning och återbetalning av kupongskatten i vissa fall får vidkännas underskott på sina konton för utdelningsmedel vilka måste täckas genom upplåning. Av större betydelse är emellertid de administrativa problem som är förenade med det nuvarande systemet. Hos såväl VPC som hos RSV föranleder rutinerna med återbetalning av kupongskatt ett omfattande arbete. En inte ringa del härav sker manuellt.
Syftet med VPC-systemet är att åstadkomma en effektiv aktiehantering. Ett led i denna effektivering utgör VPC:s övertagande av VPC-bolagens redovisningsskyldighet för kupongskatt. Det är givetvis önskvärt att rutinerna för redovisningen utformas så att detta syfte inte motverkas. Enligt min mening är förhållandena i detta avseende inte fullt tillfredsställande f. n. Jag delar således RSV:s uppfattning om behovet av ändrade regler på ifrågavarande område.
En möjlighet att undanröja de nuvarande problemen med de omfattande återbetalningarna till VPC skulle vara att VPC, vid utbetalning av utdelning för vilken kupongskatt tidigare redovisats, gjorde avdrag för den inbetalade kupongskatten. Härigenom skulle den utdelningsberättigade själv få ansöka hos RSV om återbetalning. Förutom att detta skulle vålla besvär för den utdelningsberättigade, skulle dock en sådan omläggning snarare öka än minska RSV:s arbetsbelastning.
RSV har föreslagit att VPC i stället erhåller möjlighet att skjuta upp inbetalningen av interimistisk kupongskatt till dess — vid utgången av det femte kalenderåret efter utdelningstillfället — kupongskatten blir definitiv. Med denna lösning kommer VPC att inbetala kupongskatt endast med det belopp som slutligen skall! tillfalla statskassan. Någon återbetalning av kupongskatt till VPC blir då inte aktuell. Samtidigt bortfaller det nuvarande problemet med likviditetsmässiga underskott i VPC.
Av det föregående har framgått att RSV från VPC f. n. uppbär interimistisk kupongskatt till ett belopp av ca I milj. kr. årligen. Jag har vidare påpekat att endast 20-25 ?ö härav eller 200 000-250 000 kr. slutligen kommer att tillfalla statskassan som kupongskatt. Den av RSV föreslagna ändringen medför att en viss del av sistnämnda belopp kan komma att inbetalas till RSV först sex år efter utdelningstillfället. De minskade ränteintäkter detta föranleder torde emellertid mer än väl uppvägas av de administrativa fördelarna av den scenarelagda inbetalningen. Övervägande skäl talar således enligt min mening för att de nuvarande reglerna ändras så att VPC erhåller möjlighet att uppskjuta inbetalningen av kupongskatt till den tidpunkt då denna blivit definitiv. Jag föreslår därför att sådana ändrade regler införs.
De nya bestämmelserna bör utformas så att från skyldigheten att senast
fyra månader efter utdelningstillfället inbetala innehållen kupongskatt, undantas kupongskatt på utdelning som inte kunnat utbetalas till följd av
bristande uppgifter om den utdelningsberättigade. VPC skall dock även i
fortsättningen innehålla sådan kupongskatt. Utbetalar VPC efter de fyra
månaderna utdelning till någon som är skattskyldig till kupongskatt, skall
ifrågavarande kupongskatt inbetalas till RSV senast vid utgången av
utbetalningsåret. På utdelning som förblir outbetald skall kupongskatt inbetalas till RSV senast vid utgången av det femte kalenderåret efter året för
utdelningstillfället. De nu förestagna bestämmelserna föranleder ändringar i
8 och 12 §§ kupongskattelagen.
De nya reglerna bör såsom RSV föreslagit bli tillämpliga endast på VPC. De
särskilda förhållanden som råder i fråga om detta bolag saknar motsvarighet
för övriga redovisningsskyldiga. Jag har tidigare framhållit vilka betydande
belopp som årligen utdelas via VPC och att så gott som samtliga noterade bolag är anslutna till VPC-systemet. De belopp som går vid sidan av VPC avser i inte ringa utsträckning utdelning på organisationsaktier inom
koncern. Någon inbetalning av interimistisk kupongskatt på sådana aktier
blir i allmänhet inte aktuell. I övrigt torde den mer begränsade ägarkretsen i
flertalet av bolagen utanför VPC oftast medföra relativt god kännedom om vem som är utdelningsberättigad och huruvida denne är skattskyldig till kupongskatt eller inte. De totala restitutionerna till bolag utanför VPC-
systemet omfattar också eu väsentligt lägre belopp än återbetalningarna till VPC. Även kontrollsvårigheter kan anföras mot en generell senarcläggning av kupongskatteinbetalningarna. Jag förordar således att de föreslagna ändringarna begränsas till att avse VPC.
De nya bestämmelserna bör få tillämpas omedelbart.
3 Ändring av 25 § kupongskattelagen
Har till taxeringsnämnd inkommit uppgift om aktieutdelning beträffande fysisk eHer juridisk person, som inte är skattskyldig till statlig inkomstskatt för utdelningen i taxeringsdistriktet skall, enligt 25 § kupongskattelagen,
nämnden överlämna uppgiften till länsstyrelsen, om inte uppgiften skall
sändas till annan taxeringsnämnd där mottagaren av utdelningen är skatt-
skyldig. Överlämnandet till länsstyrelsen skall ske snarast möjligt och senast den 15 juli under taxeringsåret. Tidsfristen är bestämd med hänsyn till taxeringsperiodens längd. Tax-
eringsperioden utgick tidigare med utgången av juni månad taxeringsåret.
Enligt den år 1978 ändrade lydelsen av 71 § taxeringstagen (1956:623) skall
arbetet i taxeringsnämnd i fortsättningen vara avslutat före utgången av november månad taxeringsåret. Till dess regeringen bestämmer annat skall dock, enligt ikraftträdandebestämmelserna till paragrafen, taxeringsperioden avslutas före utgången av oktober månad taxeringsåret.
HH
Den förlängda taxeringsperioden medför att även den i 25 § kupongskattelagen angivna tidsfristen bör förlängas. Med hänsyn till att taxeringsperiodens längd kan komma att ändras efter vad nyss sagts, är det emellertid inte lämpligt att den tidpunkt då uppgift om utdelning senast skall ha överlämnats till länsstyrelsen bestäms till visst angivet datum. Jag föreslår därför att en regel införs enligt vilken angivna uppgift skall överlämnas till linsstyrelsen senast fjorton dagar efter den tidpunkt då taxeringsnämndens arbete beträffande ifrågavarande års taxering skall vara avslutat.
4 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen att antaga inom budgetdepartementet upprättat förslag till lag om ändring i kupongskattelagen (1970:624).
5 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att antaga det förslag som föredraganden har lagt fram.
GOTAB 62845 Stockholm 1979