lagen.nu
Prop. 1984/85:205

om godkännande av protokoll mellan Sverige och Finland om ersättning för bortfall av kommunalskatt i vissa fall, m.m.

Typ
Proposition
Datum
1984-12-31
Källa
data.riksdagen.se

Prop. 1984/85: 205

Regeringens proposition

1984/85: 205

om godkännande av protokoll mellan Sverige och Finland om ersättning för bortfall av kommunalskatt i vissa fall, m. m.;

beslutad den 25 april 1985.

Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har upptagits i bifogade utdrag av regeringsprotokoll.

På regeringens vägnar OLOF PALME

KJELL-OLOF FELDT

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett protokoll mellan Sverige och Finland om ersättning för bortfall av kommunalskatt i vissa fall.

Protokollet innebär, att Sverige och Finland gemensamt ersätter kommuner inom det finska landskapet Åland för bortfall av kommunalskatt

som dessa kommuner får vidkännas på grund av bestämmelser i dubbel-

beskattningsavtalet mellan Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge.

Sedan protokollet trätt i kraft avses dess bestämmelser bli tillämpliga

första gången på skattebortfall för inkomståret 1984.

Protokollet ersätter ett tidigare protokoll i samma ämne från år 1977.

I propositionen föreslås vidare en ändring i lagen (1983: 913) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge. Ändringen innebär att avtalet utvidgas till att omfatta landskapet Åland i

fråga om den finska kommunalskatten. Ändringen grundar sig på en över-

enskommelse som träffats mellan de avtalsslutande staterna med stöd av artikel 30 punkt I i avtalet.

Utvidgningen gäller från den dag avtalet trädde i kraft, dvs. den 29

december 1983, och tillämpas beträffande inkomst som förvärvas den I januari 1984 eller senare.

rt Riksdagen 1984/85.1 saml. Nr 205

Prop. 1984/85: 205 ta

Förslag till

Lag om ändring i lagen (1983: 913) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge

Härigenom föreskrivs att I $ lagen (1983: 913) om dubbelbeskattningsavta: mellan Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

18 Det avtal för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på

inkomst och förmögenhet som Sverige, Danmark, Finland, Island och

Norge undertecknade den 22 mars 1983 skall tillsammans med det protokoll som är fogat till avtalet och som utgör en integrerande det av detta

gälla för Sveriges del. Avtalets och protokollets innehåll framgår av bilaga till denna lag.

Avtalets bestämmelser i artikel 3

punkt I a om att uttrycket ”Fin-

land” inte inbegriper landskapet

Åland i fråga om den finska kom-

munalskatten skall inte gälla.

Denna lag träder i kraft två veckor efter den dag, då lagen enligt uppgift på den utkommit från trycket i Svensk författningssamling och tillämpas

beträffande inkomst som förvärvas den 1 januari 1984 eller senare och beträffande förmögenhet som taxeras år 1985 eller senare.

Prop. 1984/85: 205 3

Utdrag

FINANSDEPARTEMENTET PROTOKOLL

vid regeringssammanträde

1985-04-25

Naårvarande: statsministern Palme. ordförande. och statsråden I. Carlsson. Feldt, Sigurdsen, Gustafsson, Leijon. Peterson, Göransson, Gradin. R. Carlsson, Holmberg, Hellström, Thunborg, Wickbom

Föredragande: statsrådet Feldt

Proposition om godkännande av protokoll mellan Sverige och Fin-

land om ersättning för bortfall av kommunalskatt i vissa fall, m. m.

1 Inledning

1949 års dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Finland ersattes år 1973 av ett nytt avtal. Avtalet ändrades genom ett tilläggsavtal är 1976 (prop. 1973:179 och 1976/77:29, SKU 1973:73 och 1976/77:17, rskr 1973: 36

och 1976/77:108). Avtalet och tilläggsavtalet tillampades första gången vid

1978 års taxering (SFS 1977: 812). Avtalet ändrades genom tilläggsavtal år 1979 (prop. 1979/80: 70, SkU 40, rskr 250). Även detta tilläggsavtal tilläm-

pades första gången vid 1978 års taxering (SFS 1981:116).

Avtalets regler om beskattning av sjömän innebar, att inkomst som förvärvades av finska sjömän på grund av arbete ombord på svenska handelsfartyg skulle beskattas endast i Sverige. Från åländsk sida menade man, att avtalsreglerna medförde ett väsentligt skattebortfall för de åländska kommunerna, eftersom vid denna tid ca 400 åländska sjömän arbetade ombord på svenska fartyg. Den svenska och den finska regering-

en enades om att de båda staterna gemensamt skulle ersätta de åländska

kommunerna för skattebortfallet. Överenskommelse härom träffades genom ett protokoll den 3 november 1977 mellan Sverige och Finland om ersättning för bortfall av kommunalskatt i vissa fall. Protokollet godkändes av riksdagen (prop. 1977/78:18, SKU 22, rskr 121) och tillämpades första gången på skattebortfall för inkomståret 1977 (SFS 1978: 698). Beträffande bakgrunden i övrigt till protokollet samt dess innehåll hänvisas till vad dåvarande departementschefen för budgetdepartementet anförde i prop.

1977/78:18 s. 2—5.

1 Riksdagen 1984:85.1 saml. Nr 205

Prop. 1984/85: 205 4

1973 års svensk-finska dubbelbeskattningsavtal har numera ersatts av ett multilateralt avtal mellan Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge (prop. 1983/84:19, SkU 6, rskr 16; SFS 1983:913). Avtalet tillämpas på inkomst som förvärvats den I januari 1984 eller senare (SFS 1983:1041).

Beträffande inkomst som förvärvas av finska sjömän på grund av arbete ombord på svenska handelsfartyg gäller även enligt det nya avtalet, att sådan inkomst beskattas endast i Sverige. Från åländsk sida har framhållits, att ett stort antal åländska sjömän alltjämt arbetar ombord på svenska fartyg och att de skäl för kompensation till de åländska kommunerna som föranledde tillkomsten av 1977 års protokoll fortfarande föreligger.

Efter förhandlingar mellan regeringarna i Sverige och Finland råder enighet om att de båda staterna gemensamt tills vidare skall ersätta de åländska kommunerna även för skattebortfaill som uppkommer på grund av bestämmelserna i det multilaterala avtalet. Eftersom 1977 års protokoll uttryckligen endast avsåg skattebortfall på grund av bestämmelserna i 1973 års dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Finland, vilket tillämpades sista gången på 1983 års inkomst, måste 1977 års protokoll ersättas av ett nytt. Överläggningar mellan den svenska och den finska regeringen har resulterat i ett förslag till nytt protokoll mellan Sverige och Finland om ersättning för bortfall av kommunalskatt i vissa fall. Förslaget är upprättat på svenska och finska. Förslaget bör fogas till regeringsprotokollet i detta ärende som bilaga.

Protokollet undertecknades den 25 januari 1985.

2 Protokollets innehåll

Protokollet överensstämmer 1 sak med 1977 års protokoll utom på en väsentlig punkt. Enligt 3 § 1 1977 års protokoll skulle 70 20 av ersättningen betalas av Sverige och 3096 av Finland. Enligt 3 § i det nya protokollet skall ersättningen bäras av de båda staterna med hälften vardera.

Beträffande det nya protokollets innehåll i övrigt kan följande nämnas.

I 7 § slås fast, liksom i det tidigare protokollet, att den grundläggande principen i dubbelbeskattningsavtal måste vara att skattebortfall på grund av bestämmelse i avtalet skall bäras av den stat, de kommuner eller de andra offentligrättsliga personer som enligt avtalet helt eller delvis skall avstå från sin beskattningsrätt.

De båda regeringarna är emellertid överens om att det skattebortfall som på grund av dubbelbeskattningsavtalets regler om beskattning av sjömän drabbar de åländska kommunerna alltjämt är så stort att det inte rimligen bör bäras av dessa kommuner. Avsteg från den princip som slås fast i 1 § är därför fortfarande motiverad. Enligt 2 § i protokollet tillerkänns de åländska kommunerna ersättning av statsmedel med skäligt belopp.

Som jag nyss nämnde skall enligt 3 § i protokollet ersättningen bäras av de båda staterna med hälften vardera.

Prop. 1984/85: 205 5

Enligt 4 § skall ersättningsbeloppet liksom hittills fastställas för ett år i

sänder.

I 5 § anges grunderna för hur ersättningen skall beräknas. Bestämmelsen

är identisk med 5 § i det tidigare protokollet.

6§ överensstämmer helt med 6 § i det tidigare protokollet. Gällande överenskommelse finns intagen som bilaga 2 i SFS 1978:698 (ändrad genom SFS 1979:991).

7 och 8 §§ innehåller ikraftträdande- och uppsägningsbestämmelser. Protokollet tillämpas första gången på skattebortfall som avser år 1984, dvs. det inkomstår då det multilaterala dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge tillämpades första gången.

1977 års protokoll, som enligt sin lydelse endast avsåg skattebortfall på

grund av bestämmelserna i 1973 års svensk-finska dubbelbeskattningsavtal, tillämpas sista gången på skattebortfall för inkomståret 1983, då sistnämnda avtal tillämpades sista gången. Det nya protokollet kan sägas upp

tidigast fem år efter dagen för ikraftträdandet av det multilaterala dubbel-

beskattningsavtalet, dvs. tidigast den 29 december 1988.

3 Föredragandens överväganden

Enligt 1977 års protokoll tillerkändes de åländska kommunerna viss årlig ersättning för skattebortfall på grund av reglerna om sjömansbeskattning i

1973 års svensk-finska dubbelbeskattningsavtal. Sådan ersättning bör enligt min mening tills vidare utgå även för skattebortfall på grund av motsva-

rande skatteregler i 1983 års multilaterala dubbelbeskattningsavtal. Ersättningen bör enligt min mening utgå enligt de principer som gällt hittills och betalas av de båda staterna gemensamt. Jag anser det emellertid skäligt att

ersättningen fortsättningsvis bärs av de båda staterna med hälften vardera,

dvs. att Sveriges andel reduceras från nuvarande 70 972 till 5076.

Sveriges åtagande enligt 1977 års ersättningsprotokoll har reglerats över statsbudgetens inkomsttitel Skatt på inkomst och förmögenhet samt social-

försäkringsavgifter m. m. Någon ändring häri behövs inte. Det bör liksom

hittills ankomma på regeringen att fatta de beslut som behövs för att genomföra ersättningsåtagandena.

I detta sammanhang vill jag ta upp en annan fråga som också berör Åland. Enligt artikel 3 punkt Ia i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge omfattar avtalet inte landskapet Åland i fråga om den finska kommunalskatten. Anledningen härtill är att

Åland inte önskade godkänna avtalet förrän frågan om ersättning till de

åländska kommunerna för bortfall av sjömansskatt hade lösts. Jag hänvisar i denna fråga till vad jag anförde i prop. 1983/84:19 s. 141. Sedan ersätt-

ningsfrågan nu lösts i enlighet med vad jag tidigare anfört, har Åland

Prop. 1984/85: 205 6

godkänt avtalet. Genom notväxling med stöd av artikel 30 punkt I 1 avtalet

har detta därför nu utvidgats till att omfatta landskapet Åland i fråga om

den finska kommunalskatten. Utvidgningen gäller fr.o.m. den dag avtalet trädde i kraft, dvs. den 29 december 1983. Detta föranleder en ändring i I $ lagen (1983:913) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge. Inom finansdepartementet har upprättats ett

förslag till lag härom. Lagförslagets enkla beskaffenhet gör att lagrådets

yttrande skulle sakna betydelse.

4 Hemställan

Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag

att regeringen föreslår riksdagen

dels att anta förslaget till lag om ändring i lagen (1983:913) om dubbel-

beskattningsavtal mellan Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge.

dels att godkänna protokollet mellan Sverige och Finland om ersättning för bortfall av kommunalskatt i vissa fall.

Ärendet bör behandlas under innevarande riksmöte.

5 Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden har lagt fram.

Prop. 1984/85: 205

Protokoll Ruotsin ja Suomen välinen mellan Sverige och Finland om ersättning Pöytäkirja

för bortfall av kommunalskatt i vissa fall kunnallisveron saamatta jäämisen kor-

vaamisesta eräissä tapauksissa

Konungariket Sveriges regering och Re- Ruotsin kuningaskunnan ja Suomen tasapubliken Finlands regering, vallan hallitus,

som beaktar att enligt avtalet den 22 mars todeten, että Suomen, Islannin, Norjan, 1983 mellan Finland. Danmark, Island, Ruotsin ja Tanskan välillä tulo- ja varallisuus- Norge och Sverige för undvikande av dubbel- veroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen

beskattning beträffande skatter på inkomst välttämisestä 22 pätvänä maaliskuuta 1983

och förmögenhet (skatteavtalet), inkomst av tehdyn sopimuksen (verosopimus) mukaan arbete som utförs ombord på finskt eller sellaisesta työstä saadusta tulosta, joka tehsvenskt skepp beskattas endast i den avtals- dään suomalaisessa tai ruotsalaisessa laislutande stat vars nationalitet skeppet har, vassa, verotetaan vain siinä sopimusval-

tiossa, jonka kansallisuus laivalla on,

som vidare beaktar att avtalet den 27 juni todeten edelleen, että Ruotsin kuningas- 1973 mellan Konungariket Sveriges regering kunnan ja Suomen tasavallan hallituksen väoch Republiken Finlands regering för undvi- lillä tulo- ja omaisuusveroja koskevan kaksinkande av dubbelbeskattning beträffande skat- kertaisen verotuksen välttämiseksi 27 päi-

ter på inkomst och förmögenhet har upphört vänä kesäkuuta 1973 tehty sopimus on lakan-

att gälla samtidigt som skatteavtalet trätt i nut olemasta voimassa samanaikaisesti, kun

kraft, verosopimus on tullut voimaan,

som önskar ersätta det till avtalet den 27 haluten korvata 27 päivänä kesäkuuta 1973 juni 1973 knutna protokollet den 3 november tehtyyn sopimukseen liittyvän, Suomen ja 1977 mellan Finland och Sverige om ersätt- Ruotsin välillä kunnallisveron saamatta jääning för bortfall av kommunalskatt i vissa fall misen korvaamisesta eräissä tapauksissa 3 med ett nytt protokoll i samma ämne, päivänä marraskuuta 1977 tehdyn pöytäkir-

jan samaa asiaa koskevalla uudella pöytäkirjalla,

har kommit överens om följande: ovat sopineet seuraavasta:

IS 1§

Regeringarna är ense om att skattebortfall Hallitukset ovat samaa mieltä siitä, että som på grund av bestämmelserna i skatteav- verosopimuksen määräysten perusteella sotalet uppkommer för en avtalsslutande stat, pimusvaltiolle, sen kunnille tai muille julki-

dess kommuner eller andra offentligrättsliga soikeudellisille oikeushenkilöille, joiden vejuridiska personer, vars skatter berörs av roja verosopimus koskee, veron saamatta

skatteavtalet. i princip skall i sin helhet bäras jäämisestä johtuva menetys on periaatteessa av denna stat, dessa kommuner eller dessa kokonaisuudessaan tämän valtion, näiden

personer. kuntien tai näiden henkilöiden kannettava.

2§ 28 Enligt båda regeringarnas uppfattning har Molempien hallitusten käsityksen mukaan

emellertid den regel i skatteavtalet, enligt vil- verosopimuksessa oleva sääntö, jonka muken inkomst av arbete som utförs ombord på kaan sellaisesta työstä saadusta tulosta, joka finskt eller svenskt skepp beskattas endast i tehdään suomalaisessa tai ruotsalaisessa laiden avtalsslutande stat vars nationalitet skep- vassa, verotetaan vain siinä sopimusval-

pet har. medfört ett bortfall av kommunal- tiossa, joka kansallisuus laivalla on, on kui-

Prop. 1984/85: 205 8

skatt för kommuner inom landskapet AÄland tenkin aiheuttanut Ahvenanmaan maakunsom väsentligen överstiger vad som kan taan kuuluville kunnille kunnallisveron saaanses rimligt till följd av bestämmelserna i ett matta jäämisen, jonka olennaisesti ylittää dubbelbeskattningsavtal. Regeringarna har sen, mitä voidaan pHää kohtuullisena kaksin-

därför funnit att, med hänsyn till tandskapet kertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn

Ålands särställning, dessa kommuner som ett sopimuksen seurauksena. Hallitukset ovat

undantag från den princip som anges i I 8 bör tämän vuoksi katsoneet, ottaen huomioon

tillerkännas ersättning av statsmedel för skat- Ahvenanmaan maakunnan erityisaseman, tebortfall med skäligt belopp. että näille kunnille on poikkeuksena 1 §:ssä

mainitusta periaatteesta myönnettävä veron

saamatta jäämisestä kohtuumääräinen kor-

vaus valtion varoista.

3§ 3§

Enligt båda regeringarnas uppfattning byg- Molempien hallitusten käsityksen mukaan

ger skatteavtalet helt på ömsesidiga åtagan- verosopimus rakentuu kokonaan vastavuoden och utgör resultatet av en avvägning mel- roisille velvoitteille ja on molempien valtioi-

lan de båda staternas fiskala och övriga den verotuksellisten ja muiden etujen yhteenintressen. Regeringarna är därför eniga om sovittamisen tulos. Hallitukset ovat tämän att den ersättning som enligt 2 §& bör tillerkän- vuoksi samaa mieltä sutä, että korvauksesta, nas kommuner inom landskapet Åland skall joka 2 §:n mukaan myönnetään Ahvenanbäras av de båda staterna med hälften varde- maan maakuntaan kuuluville kunnille, vasra. taavat molemmat valtiot, kumpikin puoliksi.

4§ 4§

Ersättningsbeloppet fastställs av de båda Molemmat hallitukset vahvistavat yhteiregeringarna gemensamt för ett år i sänder. sesti korvausmäärän vuodeksi kerrallaan.

5§ 5§

Ersättningen skall beräknas med ledning Korvaus arvioidaan sitä vuotta, jota kor-

av förhållandena under året närmast före det vaus koskee, lähinnä edellisen vuoden oloersättningen avser och utgå med belopp, som suhteiden johdolla ja sitä maksetaan määrä,

motsvarar det skattebelopp som enligt finsk joka vastaa veromäärää, joka Suomen meri-

sjömansskattelagstiftning skulle ha utgått till miesverolainsäädännön mukaan olisi mak-

kommuner inom landskapet Åland om arbe- settu Ahvenanmaan maakuntaan kuuluville tet utförts på finskt skepp eller på skepp som kunnille, jos työ olisi tehty suomalaisessa laienligt skatteavtalet likställs med finskt skepp. vassa tai laivassa, joka verosopimuksen mu- Ersättningen skall avrundas till närmast hög- kaan rinnastetaan suomalaiseen laivaan. re 100 000-tal finska mark. Korvaus pyöristetään ylöspäin lähimpään

100 000 Suomen markan määrrään.

6 § 6 § Finska finansministeriet och svenska fi- Suomen valtiovarainministeriö ja Ruotsin nansdepartementet skall träffa särskild över- valtiovaraindepartementti sopivat keskenän enskommelse om tillämpningen av detta pro- erikseen tämän pöytäkirjan soveltamisesta.

tokoll.

7§ 7§ Detta protokoll träder i kraft trettio dagar Tämä pöytäkirja tulee voimaan kolmanteefter den dag då båda regeringarna genom nakymmenentenä pätrvänä sitä pälvästä, jona

notväxling i Helsingfors meddelat varandra molemmat hallitukset ovat noottien vaihdolla

att de åtgärder vidtagits som krävs för proto- Helsingissä ilmoittaneet toisilleen pöytäkir-

kollets ikraftträdande. - jan voimaantulemiseksi vaadittavien toimen-

piteiden suorittamisesta.

Prop. 1984/85: 205 9

Sedan protokollet trätt i; kraft tillämpas Pöytäkirjan tultua voimaan sen määräyksiä

dess bestämmelser första gängen på skatte- sovelletaan ensimmälsen kerran vuotta 1984 bortfall som avser år 1984. koskevaan veron saamatta jäämiseen.

8§ 8§ Detta protokoll förblir i kraft till dess det Tämä pöytäkirja on voimassa kunnes jomuppsägs av en av de avtalsslutande parterna. pikumpi sopimuspuoli sen irtisanoo. Kumpi- Vardera avtalsslutande parten kan — senast kin sopimuspuoli voi — viimeistään kalenteriden 30 juni under ett kalenderår, dock inte vuoden kesäkuun 30 päivänä, ei kuitenkaan tidigare än fem år efter dagen för skatteavta- aikaisemmin kuin viiden vuoden kuluttua lets ikraftträdande — på diplomatisk väg verosopimuksen = voimaantulopäivästä — skriftligen uppsäga protokollet hos den andra diplomaattista tietä kirjallisesti irtisanoa pöyavtalsslutande parten. I händelse av sådan täkirjan tekemällä toiselle sopimuspuolelle

uppsägning upphör protokollet att gälla be- irtisanomisilmoituksen. Tässä tapauksessa

träffande skattebortfall som avser kalenderår pöytäkirja lakkaa olemasta voimassa irtisa-

som följer efter det då uppsägningen skedde. nomista seuraavia kalenterivuosia koskevien

veron saamatta jäämisten osalta.

Som skedde i Stockholm den 25 januari Tehty Tukholmassa 25 pälvänä tammi- 1985 i två exemplar på svenska och finska kuuta 1985 kahtena ruotsin- ja suomenkielispråken, vilka bäda texter har lika vitsord. senä kappaleena, jotka molemmat teksit ovat

yhtä todistusvoimaiset.

För Konungariket Sveriges regering: Routsin kuningaskunnan hallituksen puo-

lesta: Pierre Schori Pierre Schori

För Republiken Finlands regering: Suomen tasavallan hallituksen puolesta:

BO Alholm BO Alholm

Norstedts Tryckeri, Stockholm 1985