RGKFS 2006:1
Riksgäldskontorets föreskrifter och allmänna råd till förordning (2006:1097) om statliga myndigheters betalningar och medelsförvaltning
1
Riksgäldskontorets författningssamling
Utgivare: chefsjuristen Charlotte Rydin, Riksgäldskontoret, 103 74 Stockholm
ISSN 1403-9346
Riksgäldskontorets föreskrifter och allmänna råd
till förordning ( 2006:1097 ) om statliga
myndigheters betalningar och medelsförvaltning
beslutade den 13 december 2006.
Riksgäldskontoret föreskriver följande med stöd av 14 § förordningen
(2006:1097) om statliga myndigheters betalningar och medelsförvaltning.
Riksgäldskontorets föreskrifter till 1 §
Dessa föreskrifter gäller för de myndigheter som är inordnade i den statliga
redovisningsorganisationen.
Med
förordningen
avses i dessa föreskrifter och allmänna råd, förord-
ningen (2006:1097) om statliga myndigheters betalningar och medelsför-
valtning.
Riksgäldskontorets allmänna råd till 1 §
Ekonomistyrningsverket för ett register över myndigheter som tillhör den
statliga redovisningsorganisationen.
Riksgäldskontorets föreskrifter till 3 §
En myndighet som vill ha Riksgäldskontorets medgivande om direkta insätt-
ningar på och uttag från statens centralkonto skall göra en skriftlig ansökan
hos Riksgäldskontoret.
Uppdrag till Riksgäldskontoret om direkta uttag från statens centralkonto
skall göras på det sätt som Riksgäldskontoret beslutar.
En insättning på eller ett uttag från statens centralkonto skall, om det inte
finns särskilda skäl, avse belopp om minst en miljon kronor.
Checkar som tillhandahållits av Riksbanken för uttag på Statsverkets
checkräkning får inte längre användas från och med 2007. Dessa checkar
skall makuleras enligt Riksgäldskontorets anvisningar.
Riksgäldskontorets föreskrifter till 4 §
En myndighet som önskar öppna eller ändra konton i en bank som Riks-
gäldskontoret har ramavtal med skall lämna in sin ansökan till banken. An-
sökan skall göras på blankett som ramavtalsbanken tillhandahåller och skall
av banken vidarebefordras till Riksgäldskontoret.
RGKFS 2006:1
Utkom från trycket
den 29 december 2006
2
RGKFS 2006:1
Nya konton får inte användas innan Riksgäldskontoret har godkänt ansö-
kan.
Bestämmelsen i andra stycket i denna paragraf gäller inte konton enligt
12 § förordningen eller konton som undantagits genom lag eller förordning
enligt vad som anges i 5 § förordningen.
Riksgäldskontorets allmänna råd till 4 §
Om Riksgäldskontoret inte har beslutat att skilda konton skall användas för
in- och utbetalningar avgör myndigheten om in- och utbetalningar ska ske på
skilda konton (bruttokonton) eller på samma konto (nettokonto).
Riksgäldskontorets föreskrifter till 6 §
Myndigheten skall kontrollera att samtliga utbetalningar sker till rätt motta-
gare, med rätt belopp och vid rätt tidpunkt. Myndigheten skall dokumentera
hur denna kontroll skall utföras hos myndigheten.
Myndigheten skall särskilt bevaka att utbetalningar inte sker för tidigt och
att inbetalningar inte sker för sent i förhållande till överenskomna betal-
ningsvillkor.
För konton enligt 4 § andra stycket förordningen gäller
– att myndigheten skall bekräfta sina utbetalningar med debiteringsbe-
myndigande/avstämningsuppgift eller motsvarande
– att myndigheten inte får medge automatiska dragningar (autogiro) från
dessa konton i andra fall än när betalning sker mellan statliga myndigheter
– att Riksgäldskontoret skall förhandsinformeras om en myndighet har in-
eller utbetalningar som var för sig under en och samma dag beräknas över-
stiga 300 miljoner kronor.
En myndighet skall informera Riksgäldskontoret i förväg om den avser att
omorganisera sin betalningsverksamhet eller göra större ändringar i sina be-
talningsrutiner.
Riksgäldskontorets allmänna råd till 6 §
Utbetalning bör normalt ske genom s.k. betalningsbevakning i myndighetens
system eller hos betalningsförmedlare.
Riksgäldskontorets föreskrifter till 7 §
En myndighet som avser att sluta ett eget avtal med en betalningsförmedlare
skall skriftligen informera Riksgäldskontoret innan upphandling av betal-
ningsförmedlare påbörjas.
Riksgäldskontoret skall fortlöpande informeras om och ges full insyn i
upphandlingen. Riksgäldskontoret skall även ges möjlighet att yttra sig över
och ge synpunkter på förfrågningsunderlag och avtalsförslag.
Riksgäldskontorets allmänna råd till 7 §
Ramavtal om betalningstjänster m.m. för statliga myndigheter kan rekvireras
från Riksgäldskontoret.
3
RGKFS 2006:1
Riksgäldskontorets föreskrifter till 8 §
När avtal om betalningstjänster m.m. ges in till Riksgäldskontoret för god-
kännande skall myndigheten på begäran av Riksgäldskontoret bifoga en ut-
redning som visar att villkoren i 6 § i förordningen är uppfyllda.
Riksgäldskontorets föreskrifter till 9 §
Om avtal om betalningstjänster inte har godkänts av Riksgäldskontoret får
det inte tillämpas av myndigheten. Riksgäldskontoret kan återkalla ett god-
kännande av ett avtal om de villkor som anges i 6 § förordningen inte längre
är uppfyllda. Om ett godkännande återkallas får myndigheten därefter inte
tillämpa avtalet.
Riksgäldskontorets allmänna råd till 10 §
Affärsverken får även avropa de ramavtal om betalningstjänster m.m. som
för statens räkning träffats att gälla från och med 1 april 2007 eller senare
tidpunkter.
Riksgäldskontorets föreskrifter till 11 §
Kontanta medel som flyter in till en myndighet får inte användas för löpande
utbetalningar. De skall snarast sättas in på något av myndighetens konton för
inbetalningar.
Om inte annat har särskilt föreskrivits görs utbetalning över myndighetens
ordinarie betalningsvägar. Utbetalning får i brådskande fall eller om andra
särskilda skäl föreligger göras från kontantkassa.
Riksgäldskontorets allmänna råd till 11 §
Riksgäldskontoret svarar för täckning och tömning av medel på toppkonton
enligt 4 § andra stycket förordningen. Fram till närmaste tömningstillfälle
kan inbetalningar till ett konto finansiera utbetalningar från samma konto om
detta konto är av den typ som möjliggör detta (nettokonto).
Riksgäldskontorets allmänna råd till 12 §
Med valutakonto avses konto i utländsk valuta som myndigheten öppnar i
bank i Sverige.
Riksgäldskontorets allmänna råd till 13 §
Valutasäkring innebär att värdet i kronor av en framtida betalning i utländsk
valuta fastställs i förväg i syfte att skapa säkrare prognoser över inkomster
eller medelsförbrukning. Valutasäkring innebär möjlighet att beakta valuta-
risker och hantera valutaberoenden. Planeringen förbättras därmed hos såväl
enskilda myndigheter som statsförvaltningen som helhet.
Ansökan om valutasäkring bör åtföljas av ansökan om valutakonto/valuta-
konton i den eller de valutor som valutasäkringen skall avse.