SKVFS 2011:5
Skatteverkets föreskrifter om förberedelsearbetet inför 2013 års allmänna fastighetstaxering av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri-, täkt- och elproduktionsenheter
Skatteverkets författningssamling
ISSN 1652-1420
*
SKVFS 2011:5
Fastighetstaxering
Utkom från trycket
den 2 september 2011
1
Skatteverkets föreskrifter
om förberedelsearbetet inför 2013 års allmänna
fastighetstaxering av hyreshus-, ägarlägenhets-,
industri-, täkt- och elproduktionsenheter;
beslutade den 29 augusti 2011.
Skatteverket föreskriver med stöd av 19 kap. 1 § första stycket
fastighetstaxeringslagen (1979:1152), FTL, 3 kap. 3 § andra meningen
och 6 kap. 1 § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199), FTF,
följande.
Definitioner
1 § I denna föreskrift avses med
riktvärdekarta; en karta (kartbild) på vilken gränserna mellan
värdeområden för en eller flera typer av värderingsenheter har angetts
tillsammans med de riktvärdeangivelser och de förutsättningar som
enligt tillhörande förteckning ska gälla inom respektive värdeområde
typkod; benämning på taxeringsenhet beroende på användningssätt
till exempel hyreshusenhet, huvudsakligen bostäder.
Övriga begrepp som används i denna föreskrift har samma innebörd
som i FTL och FTF.
Riktvärdekartor, värdeområden och riktvärde-
angivelser
2 § Om det förutsätts något annat än genomsnittliga förhållanden för
en värdefaktor inom ett värdeområde ska det anges på riktvärdekarta.
3 § Riktvärdekartor ska upprättas för
a) hyreshus, ägarlägenheter och tomtmark för hyreshus och ägar-
lägenheter (riktvärdekarta H)
b) industribyggnader och övriga byggnader, värderade med ledning
av en avkastningsberäkning, samt tomtmark för industribyggnader och
övriga byggnader, värderade med ledning av en avkastnings- eller
produktionskostnadsberäkning (riktvärdekarta I)
c) täktmark (riktvärdekarta T)
d) elproduktionsenheter (riktvärdekarta El).
4 § Riktvärdekartorna H, I, T och El ska innehålla Skatteverkets be-
slut om indelning i värdeområden samt inom varje värdeområde
tillämpliga riktvärdeangivelser, andra bestämmelser och förtydli-
ganden för värderingen.
SKVFS 2011:5
2
5 § Vid indelning i värdeområden ska som utgångspunkt användas
den indelning som framgår av respektive riktvärdekarta för H, I, T och
El från den särskilda fastighetstaxeringen 2012.
6 § Av riktvärdekarta H ska framgå Skattverkets beslut avseende
- indelningen i värdeområden för hyreshus och ägarlägenheter
samt tomtmark till dessa byggnader
- riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för hyreshus och ägarlägenheter
- riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter.
Ett värdeområde för hyreshus och tomtmark till hyreshus samt
ägarlägenheter och tomtmark till dessa byggnader får omfatta högst ett
län. Normalt ska ett värdeområde omfatta högst en kommun. Ett
värdeområde för hyreshus och ägarlägenheter får bara omfatta ett
värdeområde för tomtmark för hyreshus och ägarlägenheter.
Riktvärdekarta H ska upprättas för varje län.
Riktvärdekartan för hyreshus, bostäder och tomtmark till dessa ska
gälla även för ägarlägenheter och tomtmark till dessa.
7 § Av riktvärdekarta I ska framgå Skatteverkets beslut avseende
- indelningen i värdeområden för industribyggnader och övriga
byggnader, som värderas med ledning av en avkastningsberäkning
- indelningen i värdeområden avseende tomtmark för industri-
byggnader och övriga byggnader, värderade med ledning av en pro-
duktionskostnads- eller avkastningsberäkning
- riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för industribyggnad och övrig byggnad
- riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för tomtmark till industribyggnad och övrig
byggnad.
Ett värdeområde för industri och tomtmark till industri får omfatta
högst ett län. Normalt ska ett värdeområde omfatta högst en kommun.
Ett värdeområde för industribyggnad och övrig byggnad får bara om-
fatta ett värdeområde avseende tomtmark för sådana byggnader.
Riktvärdekarta I ska upprättas för varje län.
8 § Av bilaga till riktvärdekarta I ska även framgå Skatteverkets
beslut avseende riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller
för beräkning av riktvärden för industribyggnader och övriga bygg-
nader, värderade med ledning av en produktionskostnadsberäkning.
För sådana byggnader ska hela riket utgöra ett värdeområde.
9 § Av riktvärdekarta T ska framgå Skattverkets beslut avseende
- indelningen i värdeområden för täktmark
- riktvärdeangivelser avseende vilka arrendepriser per kubikmeter
fast mått av brytvärda fyndigheter av olika slag som gäller inom varje
värdeområde för täktmark
- uppgifter om förutsättningar och förtydliganden som behövs för
att tillämpa riktvärdeangivelsen.
SKVFS 2011:5
3
Riktvärdekarta T ska upprättas för varje län.
10 § Riktvärdekarta El ska innehålla de riktvärdeangivelser som
behövs för att bestämma riktvärdet på elproduktionsenheter.
För elproduktionsenheter utgör hela riket ett värdeområde.
Underlag för riktvärdeangivelser
11 § Förslag till riktvärdeangivelser och andra bestämmelser samt
förtydliganden på riktvärdekartorna H och I ska bestämmas med
utgångspunkt från köpeskillingar och likvider för representativa över-
låtelser under åren 2009--2011 av hela eller delar av hyreshus- och
industrienheter, som tagits in i Skatteverkets ortsprisregister. Dessa
köpeskillingar och likvider för representativa överlåtelser (provvärde-
ringsobjekt) ska ligga till grund för provvärderingarna.
12 § Förslag till riktvärdeangivelser, andra bestämmelser och förtyd-
liganden på riktvärdekarta T ska bestämmas med utgångspunkt från
köpeskillingar och likvider för representativa överlåtelser under åren
2009--2011 av hela eller delar av täktenheter. Om riktvärdeangivelser
har beräknats med stöd av marknadssimuleringsmetoder på grund av
att överlåtelser saknas ska detta dokumenteras.
Förslag till riktvärdeangivelser, andra bestämmelser och förtyd-
liganden på riktvärdekarta El ska bestämmas med utgångspunkt från
köpeskillingar och likvider för representativa överlåtelser under åren
2006--2011 av elproduktionsenheter. Om riktvärdeangivelser har
beräknats med stöd av marknadssimuleringsmetoder på grund av att
överlåtelser saknas ska detta dokumenteras.
Vid beräkning av riktvärdeangivelser för täkt- och elproduktions-
enheter ska någon viktning av köpeskillingar med hänsyn till året för
förvärvet inte ske. Förteckning över de överlåtelser som har legat till
grund för beräkning av riktvärdeangivelser ska upprättas var för sig för
elproduktionsenheter och täktenheter.
13 § Det ska utföras en analys av om marknadsvärdenivån för
hyreshus- och industrienheter har förändrats under den period som
anges i 11 §. Analysen ska ske med ledning av de köpeskillingar som
avser representativa överlåtelser av sådana enheter. Vid förändringar
av marknadsvärdenivån ska prisutvecklingsfaktorer bestämmas så att
köpeskillingarna och likviderna kan korrigeras att avse den marknads-
värdenivå som i genomsnitt gällde under år 2011. Om prisutveck-
lingen varit väsentligt olika inom skilda regioner, ska prisutvecklings-
faktorerna differentieras med avseende på dessa skillnader. Resultatet
ska redovisas i form av prisutvecklingsfaktorer för prisutvecklings-
områden.
14 § Vid viktning av köpeskilling på de överlåtelser som är gjorda
under åren 2009--2011 ska, vid beräkning av 2011 års marknadsvärde-
nivå, följande koefficienter användas.
- 2009; 0,6.
SKVFS 2011:5
4
- 2010; 0,8.
- 2011; 1,0.
Viktning ska ske efter det att köpeskillingen korrigerats med
prisutvecklingsfaktorn.
Provvärdering
15 § Under förberedelsearbetet ska provvärdering ske för att
kontrollera vilken taxeringsvärdenivå som kommer att uppnås vid
tillämpning av föreslagna indelningar i värdeområden och riktvärde-
angivelser. Härvid ska de förutsättningar som anges på riktvärde-
kartorna H, I, T och El leda fram till taxeringsvärden som motsvarar
75 procent av marknadsvärdenivån för respektive hyreshus-,
ägarlägenhets-, industri-, täkt- och elproduktionsenhet. Provvärde-
ringen ska göras med utgångspunkt från de förslag till riktvärdekartor
som Lantmäteriet ska lämna enligt 29, 36 och 38 §§ och som
Skatteverket ska besluta om. De representativa överlåtelserna enligt 11
och 12 §§ ska ligga till grund för provvärderingen.
Vid provvärderingen ska överlåtelser av obebyggd tomtmark
undantas. Köp av obebyggd tomtmark ska utvärderas särskilt. Vid
provvärderingen ska även göras en analys av de prisutvecklings-
faktorer som tillämpats vid beräkningarna. Härvid ska taxeringsvärde-
nivåer och spridning anges för 2009, 2010 och 2011.
Om provvärdering sker enligt 19 kap. 3 § tredje stycket andra
meningen FTL ska detta framgå av särskild förteckning. Då ett antal
värdeområden tillsammans ska bilda ett provvärderingsområde ska
detta framgå av en beskrivning på riktvärdekartan. Varje provvärde-
ringsområde ska ha ett särskilt nummer.
Kvalitetssäkring (kontrollvärdering)
16 § Vid kontrollvärdering ska de genomsnittliga taxeringsvärde-
nivåer som riktvärdekartorna H och I leder till beräknas för olika
grupper av hyreshusenheter och industrienheter. Beräkningarna ska
avse taxeringsenheter eller delar därav som överlåtits genom köp och
avse ett eller flera värdeområden. Spridningen kring de beräknade
taxeringsvärdenivåerna ska redovisas.
Hyreshusenheter
För hyreshusenheter ska sammanställningar av provvärderingen
göras för varje värdeområde eller ett eller flera provvärderingsom-
råden för
A) hyreshus med enbart eller huvudsakligen lokaler, typkod 325
med en sammanlagd årshyra
- som är mindre än 500 000 kr i 2011 års hyresnivå
- som uppgår till minst 500 000 kr i 2011 års hyresnivå
B) hyreshus med enbart eller huvudsakligen bostäder, typkod 320
med en sammanlagd årshyra
- som är mindre än 200 000 kr i 2011 års hyresnivå
SKVFS 2011:5
5
- som uppgår till 200 000 kr men understiger 700 000 kr i 2011 års
hyresnivå
- som uppgår till minst 700 000 kr i 2011 års hyresnivå
C) övriga hyreshus med bostäder och lokaler utan att någon
lokaltyp är den huvudsakliga, typkod 321. Med huvudsakligen avses
att värdet av ifrågavarande lokaltyp (inklusive markvärdet för denna)
ska uppgå till minst 75 procent av taxeringsenhetens värde.
För hyreshusenheter ska värdeområden med en genomsnittlig taxe-
ringsvärdenivå (T/K) som är högre än 0,8 och som grundar sig på
minst fem representativa överlåtelser redovisas.
Industrienheter
A) För industrienheter, värderade med ledning av en avkastnings-
beräkning, ska sammanställningar av provvärderingen göras för varje
värdeområde eller ett eller flera provvärderingsområden beträffande
enheter med en köpeskilling
- understigande 5 000 000 kr i 2011 års prisnivå
- om minst 5 000 000 kr i 2011 års prisnivå.
B) För industrienheter, värderade med ledning av en produktions-
kostnadsberäkning, ska sammanställningar av provvärderingen göras
beträffande enheter med en köpeskilling
- understigande 5 000 000 kr i 2011 års prisnivå
- om minst 5 000 000 kr i 2011 års prisnivå.
I var och en av de grupper för kontrollvärdering som avses i andra
till fjärde styckena ska vid sammanläggning av värdeområden till ett
provvärderingsområde endast ingå värdeområden med samma eller
närliggande riktvärdeangivelser och med liknande marknadsförutsätt-
ningar i övrigt.
För var och en av grupperna som avses i femte stycket ska samma
ortstyp gälla.
17 § En beräkning enligt 16 § för ett värdeområde eller grupp av vär-
deområden ska som regel omfatta de representativa överlåtelser som
finns att tillgå. Om samtliga representativa överlåtelser/köp inte tas
med, ska i första hand de äldre överlåtelserna/köpen utgå.
18 § Inom varje värdeområde för hyreshus och industri ska beräk-
ningen enligt 16 § kompletteras med en avkastningsbaserad marknads-
värdebedömning. De beräknade riktvärdena ska jämföras med vad som
vid analyser av överlåtelser av fastigheter med olika hyresnivåer och
belägenhet blivit känt om direktavkastningskravets storlek.
Jämförelsen av resultaten mellan värden enligt marknadsvärde-
bedömningen och beräknade riktvärden ska ske dels för hyreshus för
en bostad och för en lokal, dels för industri med produktionslokaler
inom varje värdeområde. Bostaden och lokalen ska väljas så att de
utvisar för värdeområdet representativa förhållanden. Produktionslo-
kalen ska motsvara en sådan normenhet som anges i 11 kap. 3 § FTL.
Om det framkommer olika riktvärdeangivelser vid jämförelsen ska
detta redovisas särskilt med motivering. Av motiveringen ska det
framgå vilket beräkningssätt som anses bäst leda till den stadgade
SKVFS 2011:5
6
taxeringsvärdenivån för fastigheter som är mest representativa för
värdeområdet. Redovisningen ska ske på sätt framgår av bilaga 1.
Förteckningar
19 § Kontrollvärderingen ska utöver redovisningen enligt 16 och 18
§§ innehålla förteckningar över de provvärderingsobjekt som legat till
grund för beräkningarna. Förteckningarna ska upprättas per kommun
och innehålla.
a) Fastighetsbeteckning.
b) Överlåtelsedatum.
c) Köpeskilling, justerad köpeskilling, prisutvecklingsfaktor, korri-
gerad köpeskilling och den faktor som använts vid viktning av köpet.
d) Klassindelningsdata för värderingsenheterna.
e) Värden för värderingsenheterna, delvärden och taxeringsvärden
enligt föreslagna riktvärdeangivelser.
f) Beräknat taxeringsvärde dividerat med korrigerad köpeskilling
(T/K).
För varje värdeområde eller grupp av värdeområden ska dessutom
genomsnittligt T/K redovisas.
Om ett värdeområde även omfattar ett delområde av en annan
kommun än den aktuella (en enklav) ska överlåtelse inom delområdet
redovisas tillsammans med detta värdeområde.
Vidare ska anges vilka överlåtelser som ingår i beräkningarna enligt
16 §. Förteckningarna ska även innehålla uppgifter om vilka represen-
tativa överlåtelser som inte har utnyttjats vid kontrollvärderingen samt
skälen härför.
20 § Förteckning över gallrade överlåtelser ska upprättas per
kommun och av förteckningen ska framgå till vilket värdeområde
varje hyreshus- och industrienhet hör. Grunderna för bortgallring ska
anges i varje enskilt fall utifrån följande gallringskoder;
TR Transportköp
EX Tvångsförvärv
X
Vissa exekutiva förvärv
S Släktköp
IG Annan
intressegemenskap
LV
Köp av egendom med lågt taxeringsvärde
LK
Köp eller fastighetsreglering av egendom med lågt pris
eller låg likvid
IA
Köp av ideell andel, om andelen understiger 50 %, såvida inte
samtidigt försålts andelar uppgående till minst 50 %
AE
Köpeskillingen kan inte justeras i den omfattning som
erfordras
TS
Taxeringsvärde för den försålda egendomen kan inte
bestämmas
AP
Extrem relation mellan köpeskilling och taxeringsvärde
SKVFS 2011:5
7
Värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer,
och värdetabeller
21 § Lantmäteriet ska på sätt Skatteverket bestämmer till
Skatteverket lämna preliminära förslag till värderingsmetoder, klass-
indelning av värdefaktorer, värdetabeller. Detta ska i första hand ske
med utgångspunkt från den värderingsmetodik som tillämpades vid
2007 års allmänna fastighetstaxering av hyreshus-, industri-, elpro-
duktionsenheter m.m. jfr SKVFS 2006:13. Om Skatteverket finner
skäl att överväga ändringar i värderingsmetodiken ska Lantmäteriet
även lämna förslag i denna del.
Om inte annat anges särskilt ska Lantmäteriet lämna förslag till
Skatteverket vid följande tidpunkter.
- Förslag till ändringar i FTF senast den 12 december 2011.
- Förslag till HK-tabell, IH-tabeller, IK-tabell, IN-tabell, KN-tabell,
IO-tabell, Nvi-tabell, Nö-tabell, U-tabeller och VO-tabell senast den
12 december 2011.
- Tomtvärdetabell för tomtmark till hyreshus och ägarlägenhet,
upprättad på sätt som framgår av bilaga 2 a FTF senast den 12
december 2011.
- Tomtvärdetabell för tomtmark till industribyggnad, upprättad på
sätt som framgår av bilaga 7 a FTF senast den 12 december 2011.
- Förslag som kan påverka innehållet i Skatteverkets föreskrifter
enligt 7 kap. 7 § FTL senast den 1 februari 2012.
- Förslag till allmänna råd om taxeringen och värdesättningen
senast den 1 mars 2012.
22 § För hyreshus och ägarlägenheter ska Lantmäteriet till
Skatteverket lämna förslag till
- klassindelning av värdefaktorerna lägenhetstyp, hyra och ålder
- bestämmelser för beräkning av riktvärden för hyreshus och ägar-
lägenheter.
I förslaget ska erforderliga H-nivåfaktorer anges.
Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna förslag till marknads-
mässiga genomsnittshyror per värdeområde för lokaler av olika åldrar.
Lokalerna ska avse kontorslokaler samt även butikslokaler i värde-
områden där det finns skäl att ange annan hyresnivå än för kontors-
lokaler. Förslag ska även lämnas per värdeområde avseende genom-
snittshyror för bostäder. Samtliga hyror ska avse nivååret.
23 § För tomtmark ingående i hyreshusenhet och ägarlägenhet ska
Lantmäteriet till Skatteverket lämna förslag till riktvärdeangivelse
inom varje värdeområde. Riktvärdeangivelsen ska avse värden per
kvadratmeter bruttoarea byggrätt för bostäder respektive lokaler ovan
mark.
SKVFS 2011:5
8
24 § För industribyggnad och övrig byggnad värderade med ledning
av en avkastningsberäkning ska Lantmäteriet till Skatteverket lämna
förslag till
- klassindelning av värdefaktorerna lokaltyp, storlek, ålder och
standard
- bestämmelser för beräkning av riktvärden för industribyggnader
och övriga byggnader.
I förslaget ska erforderliga IH- och IK-nivåfaktorer anges.
25 § För industribyggnad och övrig byggnad värderade med ledning
av en produktionskostnadsberäkning ska Lantmäteriet till Skatteverket
lämna förslag till
- klassindelning av värdefaktorerna återanskaffningskostnad, ålder,
byggnadskategori och ortstyp
- bestämmelser för beräkning av riktvärden för industribyggnader
och övriga byggnader.
26 § För tomtmark ingående i industrienhet ska Lantmäteriet till
Skatteverket lämna förslag till riktvärdeangivelse inom varje värde-
område. Riktvärdeangivelsen ska avse värden per kvadratmeter tomt-
mark eller per kvadratmeter bruttoarea byggrätt.
27 § För täktmark ska Lantmäteriet till Skatteverket lämna förslag
till
- klassindelning av värdefaktorerna väntetid och brytningstid
- tillämpliga brytningsfaktorer
- tillämpliga värden för varje värdeområde i kronor per kubikmeter
fast mått av förekommande fyndigheter.
Med brytningsfaktor avses de tal som anger faktorn vid varierande
väntetid och brytningstid enligt Skatteverkets föreskrifter om värde-
ringen vid allmän fastighetstaxering av hyreshus-, industri- och elpro-
duktionsenheter 2007 m.m. (SKVFS 2006:13).
28 § För elproduktionsenheter ska Lantmäteriet till Skatteverket
lämna förslag till
- faktorerna normalårsproduktion, utnyttjandetid, flerårsreglering,
belägenhet och ålder vid värdering av vattenkraftverk
- återanskaffningskostnader för olika slag av värmekraftverk
- nedskrivningsfaktor för kärnkraftverk (KN-tabell), kraftvärmeverk
(Nö-tabell) och vindkraftverk (Nvi-tabell)
- omräkningsfaktorer för industribyggnad, övriga byggnader och
kärnkraftverk (IO-tabell)
- omräkningsfaktor för värmekraftverk VO-tabell
- tabell för justeringsfaktor avseende avvikande drifttid
- tabell för justering av elcertifikat
- bestämmelser för beräkning av riktvärdeangivelserna.
SKVFS 2011:5
9
Tidplan
29 § Lantmäteriet ska, senast den 15 februari 2012, till Skatteverket
lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelningen för tomt-
mark för hyreshus, ägarlägenheter, industribyggnader och övriga
byggnader samt för täktmark.
30 § Lantmäteriet ska, senast den 15 februari 2012, till Skatteverket
lämna preliminärt förslag till prisutvecklingsfaktorer och senast den 15
mars 2012 lämna slutligt förslag till prisutvecklingsfaktorer.
31 § Lantmäteriet ska, senast den 15 februari 2012, till Skatteverket
lämna ett preliminärt förslag till riktvärdekarta H och I (första
ansatsen). Detta ska ske genom att uppgifterna i Lantmäteriets prov-
värderingssystem görs tillgängliga för Skatteverket. Lantmäteriet ska,
senast den 15 februari 2012, till Skatteverket lämna ett preliminärt
förslag till riktvärdekarta T och El.
32 § Lantmäteriet ska, senast den 15 februari 2012, till Skatteverket
lämna förslag till marknadsmässig genomsnittshyra för lokaler per
värdeområde och genomsnittshyra för bostäder per värdeområde.
33 § Lantmäteriet ska, senast den 1 mars 2012, till Skatteverket
lämna en förteckning över de vid denna tidpunkt kända representativa
överlåtelser av hyreshus- och industrienheter som föreslås som prov-
värderingsobjekt samt en förteckning över de överlåtelser som inte har
ansetts som representativa. Grunderna för bortgallringen ska redovisas
i varje enskilt fall. Lantmäteriet ska även lämna förteckning över de
vid denna tidpunkt kända överlåtelser av täkt- och elproduktions-
enheter.
34 § Lantmäteriet ska, senast den 1 mars 2012, till Skatteverket
lämna preliminärt förslag på värden till sådana tabeller som avses i
- 1 kap. 8§ FTF, (HK-tabell)
- 1 kap. 13 § FTF (IH-tabeller och IK-tabell)
- 1 kap. 15 § FTF (IN-tabell)
- 1 kap. 15 och 35 § FTF (IO-tabell)
- 1 kap. 35 § FTF (KN-tabell)
- 1 kap. 31 b-c §§ FTF (U-tabeller)
- 1 kap. 34 e § FTF (Nö-tabell)
- 1 kap. 34 h § FTF (Nvi-tabell)
- bilaga 11 i FTF (VO-tabell)
- 1 kap. 37 § FTF (tomtvärdetabeller)
- 21-28 §§.
35 § Lantmäteriet ska, senast den 27 april 2012, till Skatteverket
lämna uppgift om till vilket värdeområde hyreshus-, ägarlägenhets-,
industri-, täkt och elproduktionsenhet hör.
36 § Lantmäteriet ska, senast den 4 maj 2012, till Skatteverket
överlämna och redovisa ett förslag till riktvärdekartorna H, I, T och El.
Till förslaget ska fogas redovisning av värdeområden, tillämpade prov-
SKVFS 2011:5
10
värderingsområden och företagen provvärdering som visar de genom-
snittliga taxeringsvärdenivåer som förslaget leder till. Beräkningarna
avseende hyreshusenheter och industrienheter ska redovisas på sätt
som föreskrivs i 15-20 §§. Förslagen avseende täkt- och elproduk-
tionsenheter inklusive beräkningar och underlag för dessa redovisas i
separat rapport.
37 § Lantmäteriet ska, senast den 15 maj 2012, till Skatteverket
lämna slutliga förslag på värden till sådana tabeller som avses i 33 §.
38 § Lantmäteriet ska, senast den 1 juni 2012, till Skatteverket för
varje värdeområde, lämna slutligt förslag till riktvärdeangivelser samt
vilka förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde. Förslaget
ska beakta de ändringar som Skatteverket bestämt efter företagen
provvärdering. Till förslaget ska fogas dels resultatet av provvärde-
ringen som har verifierats genom kvalitetssäkring (kontrollvärdering)
och dels redovisning av tillämpade provvärderingsområden och beräk-
ningar som visar de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som före-
slaget leder till. Redovisningen av kvalitetssäkringen ska utföras på
sätt som framgår av 15-20 §§ avseende hyreshusenheter och industri-
enheter. Redovisning av kvalitetssäkring avseende täkt- och elproduk-
tionsenheter ska redovisas separat.
Övrigt
39 § Sådana referensgrupper som avses i 19 kap. 2 § FTL ska bestå
av tio av de förtroendevalda ledamöterna i skattenämnden. I de fall
antalet ledamöter i en skattenämnd är lägre än tio ska samtliga leda-
möter ingå i referensgruppen.
40 § Vid sammanträde med Skatteverkets referensgrupp ska proto-
koll föras.
___________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 september 2011 och tillämpas
vid förberedelsearbetet inför 2013 års allmänna fastighetstaxering av
hyreshus-, ägarlägenhets-, industri-, täkt- och elproduktionsenheter.
På Skatteverkets vägnar
INGEMAR HANSSON
Tomas Algotsson
(Rättsavdelningen, enhet 3)
SKVFS 2011:5
11
Bilaga 1
Avkastningsbaserad marknadsvärdebedömning för
hyreshusenheter vid allmän fastighetstaxering 2013
Identifikation
Marknadsvärdebedömning
Värdeområ-
desbeteck-
ning och
nummer
Bostad
eller
lokal
Vakans-
grad i
området
%
Värdeår för
normal-
byggnaden
inom
värdeområdet
Bruttohyra,
kr/kvm
BRA
(=genomsnitts-
hyra)
Drift, och
underhåll,
kr/kvm
BRA
Netto-
hyra (=
driftnetto)
kr/kvm
BRA
Bedömd
direkt-
avkastning,
%
Marknads-
värde
2012
B
L
Taxeringsvärden
Nivåfaktor
Kapitaliserings-
faktor enligt
HK-tabellen
Riktvärde
byggnad,
kr/kvm BRA
Riktvärde
tomtmark,
kr/kvm
byggrätt
BTA/BRA
Totalt
riktvärde,
kr/kvm
Riktvärde/
marknadsvärde
Anmärkning
Avkastningsbaserad marknadsvärdebedömning för
industrienheter vid allmän fastighetstaxering 2013
Identifikation
Marknadsvärdebedömning
Värdeområ-
desbeteck-
ning och
nummer
Lokaltyp Vakans-
grad i
området
%
Värdeår för
normbyggnaden
Bruttohyra,
kr/kvm
BRA
(=marknads-
mässig hyra)
Drift,
och
underhå
ll,
kr/kvm
BRA
Netto-
hyra (=
driftnetto)
kr/kvm
BRA
Bedömd
direkt-
avkastning,
%
Marknads-
värde
2012
P
Taxeringsvärden
Nivåfaktor
Kapitaliserings-
faktor enligt
IK-tabellen
Riktvärde
byggnad,
kr/kvm BRA
Riktvärde
tomtmark,
kr/kvm
tomtareal
Totalt
riktvärde,
kr/kvm
Riktvärde/
marknadsvärde
Anmärkning