SKVFS 2011:5

Skatteverkets föreskrifter om förberedelsearbetet inför 2013 års allmänna fastighetstaxering av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri-, täkt- och elproduktionsenheter

Skatteverkets författningssamling

ISSN 1652-1420

*

SKVFS 2011:5

Fastighetstaxering

Utkom från trycket

den 2 september 2011

1

Skatteverkets föreskrifter

om förberedelsearbetet inför 2013 års allmänna

fastighetstaxering av hyreshus-, ägarlägenhets-,

industri-, täkt- och elproduktionsenheter;

beslutade den 29 augusti 2011.

Skatteverket föreskriver med stöd av 19 kap. 1 § första stycket

fastighetstaxeringslagen (1979:1152), FTL, 3 kap. 3 § andra meningen

och 6 kap. 1 § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199), FTF,

följande.

Definitioner

1 § I denna föreskrift avses med

riktvärdekarta; en karta (kartbild) på vilken gränserna mellan

värdeområden för en eller flera typer av värderingsenheter har angetts

tillsammans med de riktvärdeangivelser och de förutsättningar som

enligt tillhörande förteckning ska gälla inom respektive värdeområde

typkod; benämning på taxeringsenhet beroende på användningssätt

till exempel hyreshusenhet, huvudsakligen bostäder.

Övriga begrepp som används i denna föreskrift har samma innebörd

som i FTL och FTF.

Riktvärdekartor, värdeområden och riktvärde-

angivelser

2 § Om det förutsätts något annat än genomsnittliga förhållanden för

en värdefaktor inom ett värdeområde ska det anges på riktvärdekarta.

3 § Riktvärdekartor ska upprättas för

a) hyreshus, ägarlägenheter och tomtmark för hyreshus och ägar-

lägenheter (riktvärdekarta H)

b) industribyggnader och övriga byggnader, värderade med ledning

av en avkastningsberäkning, samt tomtmark för industribyggnader och

övriga byggnader, värderade med ledning av en avkastnings- eller

produktionskostnadsberäkning (riktvärdekarta I)

c) täktmark (riktvärdekarta T)

d) elproduktionsenheter (riktvärdekarta El).

4 § Riktvärdekartorna H, I, T och El ska innehålla Skatteverkets be-

slut om indelning i värdeområden samt inom varje värdeområde

tillämpliga riktvärdeangivelser, andra bestämmelser och förtydli-

ganden för värderingen.

SKVFS 2011:5

2

5 § Vid indelning i värdeområden ska som utgångspunkt användas

den indelning som framgår av respektive riktvärdekarta för H, I, T och

El från den särskilda fastighetstaxeringen 2012.

6 § Av riktvärdekarta H ska framgå Skattverkets beslut avseende

- indelningen i värdeområden för hyreshus och ägarlägenheter

samt tomtmark till dessa byggnader

- riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-

ning av riktvärden för hyreshus och ägarlägenheter

- riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-

ning av riktvärden för tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter.

Ett värdeområde för hyreshus och tomtmark till hyreshus samt

ägarlägenheter och tomtmark till dessa byggnader får omfatta högst ett

län. Normalt ska ett värdeområde omfatta högst en kommun. Ett

värdeområde för hyreshus och ägarlägenheter får bara omfatta ett

värdeområde för tomtmark för hyreshus och ägarlägenheter.

Riktvärdekarta H ska upprättas för varje län.

Riktvärdekartan för hyreshus, bostäder och tomtmark till dessa ska

gälla även för ägarlägenheter och tomtmark till dessa.

7 § Av riktvärdekarta I ska framgå Skatteverkets beslut avseende

- indelningen i värdeområden för industribyggnader och övriga

byggnader, som värderas med ledning av en avkastningsberäkning

- indelningen i värdeområden avseende tomtmark för industri-

byggnader och övriga byggnader, värderade med ledning av en pro-

duktionskostnads- eller avkastningsberäkning

- riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-

ning av riktvärden för industribyggnad och övrig byggnad

- riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-

ning av riktvärden för tomtmark till industribyggnad och övrig

byggnad.

Ett värdeområde för industri och tomtmark till industri får omfatta

högst ett län. Normalt ska ett värdeområde omfatta högst en kommun.

Ett värdeområde för industribyggnad och övrig byggnad får bara om-

fatta ett värdeområde avseende tomtmark för sådana byggnader.

Riktvärdekarta I ska upprättas för varje län.

8 § Av bilaga till riktvärdekarta I ska även framgå Skatteverkets

beslut avseende riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller

för beräkning av riktvärden för industribyggnader och övriga bygg-

nader, värderade med ledning av en produktionskostnadsberäkning.

För sådana byggnader ska hela riket utgöra ett värdeområde.

9 § Av riktvärdekarta T ska framgå Skattverkets beslut avseende

- indelningen i värdeområden för täktmark

- riktvärdeangivelser avseende vilka arrendepriser per kubikmeter

fast mått av brytvärda fyndigheter av olika slag som gäller inom varje

värdeområde för täktmark

- uppgifter om förutsättningar och förtydliganden som behövs för

att tillämpa riktvärdeangivelsen.

SKVFS 2011:5

3

Riktvärdekarta T ska upprättas för varje län.

10 § Riktvärdekarta El ska innehålla de riktvärdeangivelser som

behövs för att bestämma riktvärdet på elproduktionsenheter.

För elproduktionsenheter utgör hela riket ett värdeområde.

Underlag för riktvärdeangivelser

11 § Förslag till riktvärdeangivelser och andra bestämmelser samt

förtydliganden på riktvärdekartorna H och I ska bestämmas med

utgångspunkt från köpeskillingar och likvider för representativa över-

låtelser under åren 2009--2011 av hela eller delar av hyreshus- och

industrienheter, som tagits in i Skatteverkets ortsprisregister. Dessa

köpeskillingar och likvider för representativa överlåtelser (provvärde-

ringsobjekt) ska ligga till grund för provvärderingarna.

12 § Förslag till riktvärdeangivelser, andra bestämmelser och förtyd-

liganden på riktvärdekarta T ska bestämmas med utgångspunkt från

köpeskillingar och likvider för representativa överlåtelser under åren

2009--2011 av hela eller delar av täktenheter. Om riktvärdeangivelser

har beräknats med stöd av marknadssimuleringsmetoder på grund av

att överlåtelser saknas ska detta dokumenteras.

Förslag till riktvärdeangivelser, andra bestämmelser och förtyd-

liganden på riktvärdekarta El ska bestämmas med utgångspunkt från

köpeskillingar och likvider för representativa överlåtelser under åren

2006--2011 av elproduktionsenheter. Om riktvärdeangivelser har

beräknats med stöd av marknadssimuleringsmetoder på grund av att

överlåtelser saknas ska detta dokumenteras.

Vid beräkning av riktvärdeangivelser för täkt- och elproduktions-

enheter ska någon viktning av köpeskillingar med hänsyn till året för

förvärvet inte ske. Förteckning över de överlåtelser som har legat till

grund för beräkning av riktvärdeangivelser ska upprättas var för sig för

elproduktionsenheter och täktenheter.

13 § Det ska utföras en analys av om marknadsvärdenivån för

hyreshus- och industrienheter har förändrats under den period som

anges i 11 §. Analysen ska ske med ledning av de köpeskillingar som

avser representativa överlåtelser av sådana enheter. Vid förändringar

av marknadsvärdenivån ska prisutvecklingsfaktorer bestämmas så att

köpeskillingarna och likviderna kan korrigeras att avse den marknads-

värdenivå som i genomsnitt gällde under år 2011. Om prisutveck-

lingen varit väsentligt olika inom skilda regioner, ska prisutvecklings-

faktorerna differentieras med avseende på dessa skillnader. Resultatet

ska redovisas i form av prisutvecklingsfaktorer för prisutvecklings-

områden.

14 § Vid viktning av köpeskilling på de överlåtelser som är gjorda

under åren 2009--2011 ska, vid beräkning av 2011 års marknadsvärde-

nivå, följande koefficienter användas.

- 2009; 0,6.

SKVFS 2011:5

4

- 2010; 0,8.

- 2011; 1,0.

Viktning ska ske efter det att köpeskillingen korrigerats med

prisutvecklingsfaktorn.

Provvärdering

15 § Under förberedelsearbetet ska provvärdering ske för att

kontrollera vilken taxeringsvärdenivå som kommer att uppnås vid

tillämpning av föreslagna indelningar i värdeområden och riktvärde-

angivelser. Härvid ska de förutsättningar som anges på riktvärde-

kartorna H, I, T och El leda fram till taxeringsvärden som motsvarar

75 procent av marknadsvärdenivån för respektive hyreshus-,

ägarlägenhets-, industri-, täkt- och elproduktionsenhet. Provvärde-

ringen ska göras med utgångspunkt från de förslag till riktvärdekartor

som Lantmäteriet ska lämna enligt 29, 36 och 38 §§ och som

Skatteverket ska besluta om. De representativa överlåtelserna enligt 11

och 12 §§ ska ligga till grund för provvärderingen.

Vid provvärderingen ska överlåtelser av obebyggd tomtmark

undantas. Köp av obebyggd tomtmark ska utvärderas särskilt. Vid

provvärderingen ska även göras en analys av de prisutvecklings-

faktorer som tillämpats vid beräkningarna. Härvid ska taxeringsvärde-

nivåer och spridning anges för 2009, 2010 och 2011.

Om provvärdering sker enligt 19 kap. 3 § tredje stycket andra

meningen FTL ska detta framgå av särskild förteckning. Då ett antal

värdeområden tillsammans ska bilda ett provvärderingsområde ska

detta framgå av en beskrivning på riktvärdekartan. Varje provvärde-

ringsområde ska ha ett särskilt nummer.

Kvalitetssäkring (kontrollvärdering)

16 § Vid kontrollvärdering ska de genomsnittliga taxeringsvärde-

nivåer som riktvärdekartorna H och I leder till beräknas för olika

grupper av hyreshusenheter och industrienheter. Beräkningarna ska

avse taxeringsenheter eller delar därav som överlåtits genom köp och

avse ett eller flera värdeområden. Spridningen kring de beräknade

taxeringsvärdenivåerna ska redovisas.

Hyreshusenheter

För hyreshusenheter ska sammanställningar av provvärderingen

göras för varje värdeområde eller ett eller flera provvärderingsom-

råden för

A) hyreshus med enbart eller huvudsakligen lokaler, typkod 325

med en sammanlagd årshyra

- som är mindre än 500 000 kr i 2011 års hyresnivå

- som uppgår till minst 500 000 kr i 2011 års hyresnivå

B) hyreshus med enbart eller huvudsakligen bostäder, typkod 320

med en sammanlagd årshyra

- som är mindre än 200 000 kr i 2011 års hyresnivå

SKVFS 2011:5

5

- som uppgår till 200 000 kr men understiger 700 000 kr i 2011 års

hyresnivå

- som uppgår till minst 700 000 kr i 2011 års hyresnivå

C) övriga hyreshus med bostäder och lokaler utan att någon

lokaltyp är den huvudsakliga, typkod 321. Med huvudsakligen avses

att värdet av ifrågavarande lokaltyp (inklusive markvärdet för denna)

ska uppgå till minst 75 procent av taxeringsenhetens värde.

För hyreshusenheter ska värdeområden med en genomsnittlig taxe-

ringsvärdenivå (T/K) som är högre än 0,8 och som grundar sig på

minst fem representativa överlåtelser redovisas.

Industrienheter

A) För industrienheter, värderade med ledning av en avkastnings-

beräkning, ska sammanställningar av provvärderingen göras för varje

värdeområde eller ett eller flera provvärderingsområden beträffande

enheter med en köpeskilling

- understigande 5 000 000 kr i 2011 års prisnivå

- om minst 5 000 000 kr i 2011 års prisnivå.

B) För industrienheter, värderade med ledning av en produktions-

kostnadsberäkning, ska sammanställningar av provvärderingen göras

beträffande enheter med en köpeskilling

- understigande 5 000 000 kr i 2011 års prisnivå

- om minst 5 000 000 kr i 2011 års prisnivå.

I var och en av de grupper för kontrollvärdering som avses i andra

till fjärde styckena ska vid sammanläggning av värdeområden till ett

provvärderingsområde endast ingå värdeområden med samma eller

närliggande riktvärdeangivelser och med liknande marknadsförutsätt-

ningar i övrigt.

För var och en av grupperna som avses i femte stycket ska samma

ortstyp gälla.

17 § En beräkning enligt 16 § för ett värdeområde eller grupp av vär-

deområden ska som regel omfatta de representativa överlåtelser som

finns att tillgå. Om samtliga representativa överlåtelser/köp inte tas

med, ska i första hand de äldre överlåtelserna/köpen utgå.

18 § Inom varje värdeområde för hyreshus och industri ska beräk-

ningen enligt 16 § kompletteras med en avkastningsbaserad marknads-

värdebedömning. De beräknade riktvärdena ska jämföras med vad som

vid analyser av överlåtelser av fastigheter med olika hyresnivåer och

belägenhet blivit känt om direktavkastningskravets storlek.

Jämförelsen av resultaten mellan värden enligt marknadsvärde-

bedömningen och beräknade riktvärden ska ske dels för hyreshus för

en bostad och för en lokal, dels för industri med produktionslokaler

inom varje värdeområde. Bostaden och lokalen ska väljas så att de

utvisar för värdeområdet representativa förhållanden. Produktionslo-

kalen ska motsvara en sådan normenhet som anges i 11 kap. 3 § FTL.

Om det framkommer olika riktvärdeangivelser vid jämförelsen ska

detta redovisas särskilt med motivering. Av motiveringen ska det

framgå vilket beräkningssätt som anses bäst leda till den stadgade

SKVFS 2011:5

6

taxeringsvärdenivån för fastigheter som är mest representativa för

värdeområdet. Redovisningen ska ske på sätt framgår av bilaga 1.

Förteckningar

19 § Kontrollvärderingen ska utöver redovisningen enligt 16 och 18

§§ innehålla förteckningar över de provvärderingsobjekt som legat till

grund för beräkningarna. Förteckningarna ska upprättas per kommun

och innehålla.

a) Fastighetsbeteckning.

b) Överlåtelsedatum.

c) Köpeskilling, justerad köpeskilling, prisutvecklingsfaktor, korri-

gerad köpeskilling och den faktor som använts vid viktning av köpet.

d) Klassindelningsdata för värderingsenheterna.

e) Värden för värderingsenheterna, delvärden och taxeringsvärden

enligt föreslagna riktvärdeangivelser.

f) Beräknat taxeringsvärde dividerat med korrigerad köpeskilling

(T/K).

För varje värdeområde eller grupp av värdeområden ska dessutom

genomsnittligt T/K redovisas.

Om ett värdeområde även omfattar ett delområde av en annan

kommun än den aktuella (en enklav) ska överlåtelse inom delområdet

redovisas tillsammans med detta värdeområde.

Vidare ska anges vilka överlåtelser som ingår i beräkningarna enligt

16 §. Förteckningarna ska även innehålla uppgifter om vilka represen-

tativa överlåtelser som inte har utnyttjats vid kontrollvärderingen samt

skälen härför.

20 § Förteckning över gallrade överlåtelser ska upprättas per

kommun och av förteckningen ska framgå till vilket värdeområde

varje hyreshus- och industrienhet hör. Grunderna för bortgallring ska

anges i varje enskilt fall utifrån följande gallringskoder;

TR Transportköp

EX Tvångsförvärv

X

Vissa exekutiva förvärv

S Släktköp

IG Annan

intressegemenskap

LV

Köp av egendom med lågt taxeringsvärde

LK

Köp eller fastighetsreglering av egendom med lågt pris

eller låg likvid

IA

Köp av ideell andel, om andelen understiger 50 %, såvida inte

samtidigt försålts andelar uppgående till minst 50 %

AE

Köpeskillingen kan inte justeras i den omfattning som

erfordras

TS

Taxeringsvärde för den försålda egendomen kan inte

bestämmas

AP

Extrem relation mellan köpeskilling och taxeringsvärde

SKVFS 2011:5

7

Värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer,

och värdetabeller

21 § Lantmäteriet ska på sätt Skatteverket bestämmer till

Skatteverket lämna preliminära förslag till värderingsmetoder, klass-

indelning av värdefaktorer, värdetabeller. Detta ska i första hand ske

med utgångspunkt från den värderingsmetodik som tillämpades vid

2007 års allmänna fastighetstaxering av hyreshus-, industri-, elpro-

duktionsenheter m.m. jfr SKVFS 2006:13. Om Skatteverket finner

skäl att överväga ändringar i värderingsmetodiken ska Lantmäteriet

även lämna förslag i denna del.

Om inte annat anges särskilt ska Lantmäteriet lämna förslag till

Skatteverket vid följande tidpunkter.

- Förslag till ändringar i FTF senast den 12 december 2011.

- Förslag till HK-tabell, IH-tabeller, IK-tabell, IN-tabell, KN-tabell,

IO-tabell, Nvi-tabell, Nö-tabell, U-tabeller och VO-tabell senast den

12 december 2011.

- Tomtvärdetabell för tomtmark till hyreshus och ägarlägenhet,

upprättad på sätt som framgår av bilaga 2 a FTF senast den 12

december 2011.

- Tomtvärdetabell för tomtmark till industribyggnad, upprättad på

sätt som framgår av bilaga 7 a FTF senast den 12 december 2011.

- Förslag som kan påverka innehållet i Skatteverkets föreskrifter

enligt 7 kap. 7 § FTL senast den 1 februari 2012.

- Förslag till allmänna råd om taxeringen och värdesättningen

senast den 1 mars 2012.

22 § För hyreshus och ägarlägenheter ska Lantmäteriet till

Skatteverket lämna förslag till

- klassindelning av värdefaktorerna lägenhetstyp, hyra och ålder

- bestämmelser för beräkning av riktvärden för hyreshus och ägar-

lägenheter.

I förslaget ska erforderliga H-nivåfaktorer anges.

Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna förslag till marknads-

mässiga genomsnittshyror per värdeområde för lokaler av olika åldrar.

Lokalerna ska avse kontorslokaler samt även butikslokaler i värde-

områden där det finns skäl att ange annan hyresnivå än för kontors-

lokaler. Förslag ska även lämnas per värdeområde avseende genom-

snittshyror för bostäder. Samtliga hyror ska avse nivååret.

23 § För tomtmark ingående i hyreshusenhet och ägarlägenhet ska

Lantmäteriet till Skatteverket lämna förslag till riktvärdeangivelse

inom varje värdeområde. Riktvärdeangivelsen ska avse värden per

kvadratmeter bruttoarea byggrätt för bostäder respektive lokaler ovan

mark.

SKVFS 2011:5

8

24 § För industribyggnad och övrig byggnad värderade med ledning

av en avkastningsberäkning ska Lantmäteriet till Skatteverket lämna

förslag till

- klassindelning av värdefaktorerna lokaltyp, storlek, ålder och

standard

- bestämmelser för beräkning av riktvärden för industribyggnader

och övriga byggnader.

I förslaget ska erforderliga IH- och IK-nivåfaktorer anges.

25 § För industribyggnad och övrig byggnad värderade med ledning

av en produktionskostnadsberäkning ska Lantmäteriet till Skatteverket

lämna förslag till

- klassindelning av värdefaktorerna återanskaffningskostnad, ålder,

byggnadskategori och ortstyp

- bestämmelser för beräkning av riktvärden för industribyggnader

och övriga byggnader.

26 § För tomtmark ingående i industrienhet ska Lantmäteriet till

Skatteverket lämna förslag till riktvärdeangivelse inom varje värde-

område. Riktvärdeangivelsen ska avse värden per kvadratmeter tomt-

mark eller per kvadratmeter bruttoarea byggrätt.

27 § För täktmark ska Lantmäteriet till Skatteverket lämna förslag

till

- klassindelning av värdefaktorerna väntetid och brytningstid

- tillämpliga brytningsfaktorer

- tillämpliga värden för varje värdeområde i kronor per kubikmeter

fast mått av förekommande fyndigheter.

Med brytningsfaktor avses de tal som anger faktorn vid varierande

väntetid och brytningstid enligt Skatteverkets föreskrifter om värde-

ringen vid allmän fastighetstaxering av hyreshus-, industri- och elpro-

duktionsenheter 2007 m.m. (SKVFS 2006:13).

28 § För elproduktionsenheter ska Lantmäteriet till Skatteverket

lämna förslag till

- faktorerna normalårsproduktion, utnyttjandetid, flerårsreglering,

belägenhet och ålder vid värdering av vattenkraftverk

- återanskaffningskostnader för olika slag av värmekraftverk

- nedskrivningsfaktor för kärnkraftverk (KN-tabell), kraftvärmeverk

(Nö-tabell) och vindkraftverk (Nvi-tabell)

- omräkningsfaktorer för industribyggnad, övriga byggnader och

kärnkraftverk (IO-tabell)

- omräkningsfaktor för värmekraftverk VO-tabell

- tabell för justeringsfaktor avseende avvikande drifttid

- tabell för justering av elcertifikat

- bestämmelser för beräkning av riktvärdeangivelserna.

SKVFS 2011:5

9

Tidplan

29 § Lantmäteriet ska, senast den 15 februari 2012, till Skatteverket

lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelningen för tomt-

mark för hyreshus, ägarlägenheter, industribyggnader och övriga

byggnader samt för täktmark.

30 § Lantmäteriet ska, senast den 15 februari 2012, till Skatteverket

lämna preliminärt förslag till prisutvecklingsfaktorer och senast den 15

mars 2012 lämna slutligt förslag till prisutvecklingsfaktorer.

31 § Lantmäteriet ska, senast den 15 februari 2012, till Skatteverket

lämna ett preliminärt förslag till riktvärdekarta H och I (första

ansatsen). Detta ska ske genom att uppgifterna i Lantmäteriets prov-

värderingssystem görs tillgängliga för Skatteverket. Lantmäteriet ska,

senast den 15 februari 2012, till Skatteverket lämna ett preliminärt

förslag till riktvärdekarta T och El.

32 § Lantmäteriet ska, senast den 15 februari 2012, till Skatteverket

lämna förslag till marknadsmässig genomsnittshyra för lokaler per

värdeområde och genomsnittshyra för bostäder per värdeområde.

33 § Lantmäteriet ska, senast den 1 mars 2012, till Skatteverket

lämna en förteckning över de vid denna tidpunkt kända representativa

överlåtelser av hyreshus- och industrienheter som föreslås som prov-

värderingsobjekt samt en förteckning över de överlåtelser som inte har

ansetts som representativa. Grunderna för bortgallringen ska redovisas

i varje enskilt fall. Lantmäteriet ska även lämna förteckning över de

vid denna tidpunkt kända överlåtelser av täkt- och elproduktions-

enheter.

34 § Lantmäteriet ska, senast den 1 mars 2012, till Skatteverket

lämna preliminärt förslag på värden till sådana tabeller som avses i

- 1 kap. 8§ FTF, (HK-tabell)

- 1 kap. 13 § FTF (IH-tabeller och IK-tabell)

- 1 kap. 15 § FTF (IN-tabell)

- 1 kap. 15 och 35 § FTF (IO-tabell)

- 1 kap. 35 § FTF (KN-tabell)

- 1 kap. 31 b-c §§ FTF (U-tabeller)

- 1 kap. 34 e § FTF (Nö-tabell)

- 1 kap. 34 h § FTF (Nvi-tabell)

- bilaga 11 i FTF (VO-tabell)

- 1 kap. 37 § FTF (tomtvärdetabeller)

- 21-28 §§.

35 § Lantmäteriet ska, senast den 27 april 2012, till Skatteverket

lämna uppgift om till vilket värdeområde hyreshus-, ägarlägenhets-,

industri-, täkt och elproduktionsenhet hör.

36 § Lantmäteriet ska, senast den 4 maj 2012, till Skatteverket

överlämna och redovisa ett förslag till riktvärdekartorna H, I, T och El.

Till förslaget ska fogas redovisning av värdeområden, tillämpade prov-

SKVFS 2011:5

10

värderingsområden och företagen provvärdering som visar de genom-

snittliga taxeringsvärdenivåer som förslaget leder till. Beräkningarna

avseende hyreshusenheter och industrienheter ska redovisas på sätt

som föreskrivs i 15-20 §§. Förslagen avseende täkt- och elproduk-

tionsenheter inklusive beräkningar och underlag för dessa redovisas i

separat rapport.

37 § Lantmäteriet ska, senast den 15 maj 2012, till Skatteverket

lämna slutliga förslag på värden till sådana tabeller som avses i 33 §.

38 § Lantmäteriet ska, senast den 1 juni 2012, till Skatteverket för

varje värdeområde, lämna slutligt förslag till riktvärdeangivelser samt

vilka förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde. Förslaget

ska beakta de ändringar som Skatteverket bestämt efter företagen

provvärdering. Till förslaget ska fogas dels resultatet av provvärde-

ringen som har verifierats genom kvalitetssäkring (kontrollvärdering)

och dels redovisning av tillämpade provvärderingsområden och beräk-

ningar som visar de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som före-

slaget leder till. Redovisningen av kvalitetssäkringen ska utföras på

sätt som framgår av 15-20 §§ avseende hyreshusenheter och industri-

enheter. Redovisning av kvalitetssäkring avseende täkt- och elproduk-

tionsenheter ska redovisas separat.

Övrigt

39 § Sådana referensgrupper som avses i 19 kap. 2 § FTL ska bestå

av tio av de förtroendevalda ledamöterna i skattenämnden. I de fall

antalet ledamöter i en skattenämnd är lägre än tio ska samtliga leda-

möter ingå i referensgruppen.

40 § Vid sammanträde med Skatteverkets referensgrupp ska proto-

koll föras.

___________

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 september 2011 och tillämpas

vid förberedelsearbetet inför 2013 års allmänna fastighetstaxering av

hyreshus-, ägarlägenhets-, industri-, täkt- och elproduktionsenheter.

På Skatteverkets vägnar

INGEMAR HANSSON

Tomas Algotsson

(Rättsavdelningen, enhet 3)

SKVFS 2011:5

11

Bilaga 1

Avkastningsbaserad marknadsvärdebedömning för

hyreshusenheter vid allmän fastighetstaxering 2013

Identifikation

Marknadsvärdebedömning

Värdeområ-

desbeteck-

ning och

nummer

Bostad

eller

lokal

Vakans-

grad i

området

%

Värdeår för

normal-

byggnaden

inom

värdeområdet

Bruttohyra,

kr/kvm

BRA

(=genomsnitts-

hyra)

Drift, och

underhåll,

kr/kvm

BRA

Netto-

hyra (=

driftnetto)

kr/kvm

BRA

Bedömd

direkt-

avkastning,

%

Marknads-

värde

2012

B

L

Taxeringsvärden

Nivåfaktor

Kapitaliserings-

faktor enligt

HK-tabellen

Riktvärde

byggnad,

kr/kvm BRA

Riktvärde

tomtmark,

kr/kvm

byggrätt

BTA/BRA

Totalt

riktvärde,

kr/kvm

Riktvärde/

marknadsvärde

Anmärkning

Avkastningsbaserad marknadsvärdebedömning för

industrienheter vid allmän fastighetstaxering 2013

Identifikation

Marknadsvärdebedömning

Värdeområ-

desbeteck-

ning och

nummer

Lokaltyp Vakans-

grad i

området

%

Värdeår för

normbyggnaden

Bruttohyra,

kr/kvm

BRA

(=marknads-

mässig hyra)

Drift,

och

underhå

ll,

kr/kvm

BRA

Netto-

hyra (=

driftnetto)

kr/kvm

BRA

Bedömd

direkt-

avkastning,

%

Marknads-

värde

2012

P

Taxeringsvärden

Nivåfaktor

Kapitaliserings-

faktor enligt

IK-tabellen

Riktvärde

byggnad,

kr/kvm BRA

Riktvärde

tomtmark,

kr/kvm

tomtareal

Totalt

riktvärde,

kr/kvm

Riktvärde/

marknadsvärde

Anmärkning