SKVFS 2015:8
Skatteverkets föreskrifter om förberedelsearbetet inför 2017 års allmänna fastighetstaxering av lantbruksenheter
Skatteverkets författningssamling
ISSN 1652-1420
1
SKVFS 2015:8
Fastighetstaxering
Utkom från trycket
den 25 september 2015
Skatteverkets föreskrifter
om förberedelsearbetet inför 2017 års allmänna
fastighetstaxering av lantbruksenheter;
beslutade den 21 september 2015.
Skatteverket föreskriver med stöd av 3 kap. 3 § och 6 kap. 1 §
fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) samt 19 kap. 1 § fastig-
hetstaxeringslagen (1979:1152) följande.
Definitioner
1 § I denna föreskrift avses med
riktvärdekarta: en karta (kartbild) på vilken gränserna mellan
värdeområden för en eller flera typer av värderingsenheter har angetts
samt de riktvärdeangivelser och de förutsättningar som enligt till-
hörande förteckning ska gälla inom respektive värdeområde,
riktvärdekarta LS: riktvärdekarta för småhus och tomtmark till
småhus ingående i lantbruksenhet,
riktvärdekarta J: riktvärdekarta för ekonomibyggnad, åkermark och
betesmark,
riktvärdekarta SK: riktvärdekarta för produktiv skogsmark utan
avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-
restriktioner och skogligt impediment,
normhus: ett sådant småhus som anges i 8 kap. 2 § fastighets-
normaltomt: en sådan tomt som anges i 1 kap. 3 § fastighets-
taxeringsförordningen (1993:1199), och
värdenivå: sådan uppgift som enligt 7 kap. 3 § fastighetstaxerings-
lagen erfordras inom varje värdeområde för att bestämma riktvärde.
Övriga begrepp som används i denna föreskrift har samma innebörd
som i fastighetstaxeringslagen.
Värdeområde
2 § För en värdefaktor inom ett värdeområde ska det anges på rikt-
värdekartan om det förutsätts något annat än genomsnittliga för-
hållanden.
3 § I ett värdeområde får det inte ingå delområden med så skilda
värdenivåer att olika riktvärdeangivelser kan anges för delområdena.
2
SKVFS 2015:8
Riktvärdekartor
4 § Riktvärdekarta för småhus och tomtmark till småhus vid allmän
fastighetstaxering 2015 ska ligga till grund för indelningen i värde-
områden.
5 § Av riktvärdekarta LS ska framgå Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden för småhus och tomtmark till
småhus,
– riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för småhus, och
– riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för be-
räkning av riktvärden för tomtmark.
Ett värdeområde för småhus och tomtmark till småhus får inte om-
fatta mer än en kommun. Ett värdeområde för småhus får endast
omfatta ett värdeområde för tomtmark.
6 § För småhus som ingår i en lantbruksenhet ska riktvärdeangivelse
anges för varje värdeområde och avse en värderingsenhet bestående av
ett normhus. Riktvärdeangivelse för småhus ska innefatta uppgifter om
dels vilken värdenivå (S-nivåfaktor) och dels vilken tabell för ålders-
inverkan (SO-tabell L) som ska gälla inom varje värdeområde för de
tre klasserna (friliggande hus, kedjehus m.m. och radhus) av
värdefaktorn byggnadskategori.
7 § För tomtmark ingående i lantbruksenhet ska riktvärdeangivelse
anges för varje värdeområde för tomtmark och avse en normaltomt.
För de tre klasserna av värdefaktorn typ av bebyggelse – tomtmark
för friliggande hus, för kedjehus m.m. och för radhus – ska
riktvärdeangivelse för tomtmark inom ett värdeområde innehålla
uppgift om de genomsnittliga egenskaperna, dvs.
– normaltomtens storlek i kvadratmeter,
– normaltomtens värde i kronor,
– korrektionsbelopp i kronor per kvadratmeter vid avvikelse från
normaltomtens storlek,
– belägenhetsfaktorer för belägenhetsklasserna 1 och 2,
– VA-klass för normaltomten, och
– korrektionsbelopp i kronor per klass vid avvikelse från normal-
tomtens VA-klass. Beloppet ska anges i hela 2 000-tal kronor.
Om
vägledande
ortspriser
saknas
ska
normaltomtens
riktvärdeangivelse anges med ledning av tomtvärdetabell enligt 1 kap.
35 b § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199).
8 § Av riktvärdekarta J och tillhörande förteckning ska framgå
Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden,
– vilken värdenivå (E-nivåfaktor) som gäller inom varje värde-
område för ekonomibyggnader och vilken E-tabell som ska tillämpas,
och
3
SKVFS 2015:8
– vilken värdenivå (J-nivåfaktor) som gäller inom varje värde-
område för åkermark och betesmark.
Riktvärdekarta J ska upprättas för varje län.
9 § Av riktvärdekarta SK ska framgå Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden, och
– vilken värdenivå (SK-nivåfaktor) som gäller inom varje värde-
område för produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner,
produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt
impediment.
Riktvärdekarta SK ska upprättas för varje län.
Underlag för riktvärdeangivelser
10 § Förslag till riktvärdeangivelser respektive förslag till vilka för-
utsättningar som ska gälla för riktvärdekartorna LS, J och SK ska
upprättas med utgångspunkt från köpeskillingar för representativa
överlåtelser under åren 2013–2015. Dessa överlåtelser ska avse hela
eller delar av lantbruksenheter som enligt bestämmelserna i 1 A kap.
fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) har granskats och god-
känts och därefter tagits in i Skatteverkets ortsprisregister.
11 § Om marknadsvärdenivån avseende de representativa överlåt-
elserna av lantbruksenheter som skett under åren 2013–2015 har
förändrats under denna period ska en prisutvecklingsfaktor be-
stämmas. Prisutvecklingsfaktorn ska bestämmas så att köpeskilling-
arna motsvarar 2015 års marknadsvärdesnivå.
Prisutvecklingsfaktorerna ska differentieras om prisutvecklingen
har varit väsentligt olika för skilda regioner eller för olika slags
egendom.
För viktning av överlåtelser gjorda under åren 2013–2015 ska vid
beräkning av 2015 års marknadsvärdesnivå, följande koefficienter
användas:
– för 2013: 0,6
– för 2014: 0,8
– för 2015: 1,0.
12 § För riktvärdekarta SK ska förslag till riktvärdeangivelser i
huvudsak grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter
där köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas
ha avsett produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner,
produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt
impediment (skogsdominerade).
För viktning av överlåtelser av enbart produktiv skogsmark utan
avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-
restriktioner och skogligt impediment ska följande koefficienter
användas om den produktiva skogsmarken utan avverknings-
restriktioner är:
– under 4 hektar: 0,5
– 4–9 hektar: 1,0
4
SKVFS 2015:8
– 10 hektar och större: 1,5.
För övriga skogsdominerade överlåtelser ska följande koefficienter
användas om den produktiva skogsmarken utan avverknings-
restriktioner är:
– under 10 hektar: 0,5
– 10 hektar och större: 1,0.
13 § För riktvärdekarta J ska förslag till riktvärdeangivelser i
huvudsak grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter
där köpeskillingen till övervägande del, mer än 50 procent, kan antas
ha
avsett
åkermark,
betesmark
och
ekonomibyggnad
(jordbruksdominerade).
För viktning av överlåtelser av enbart åker- och betesmark ska
följande koefficienter användas:
– under 4 hektar: 0,5
– 4–9 hektar: 1,0
– 10 hektar och större: 1,5.
För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och
där köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas
ha avsett åkermark och betesmark ska koefficienten 1,0 användas.
För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och
där köpeskillingen till huvudsaklig del inte kan antas ha avsett
åkermark och betesmark samt för övriga jordbruksdominerade över-
låtelser under 10 hektar ska koefficienten 0,5 användas.
14 § För de överlåtelser som inte är skogsdominerade eller jordbruks-
dominerade ska koefficienten 1,0 användas.
15 § Varje överlåtelse viktas genom en sammanvägning av två ko-
efficienter. Den ena beroende av överlåtelseår och den andra som är
beroende av typ och storlek på sätt som anges i 11–14 §§.
Sammanvägningen utgörs av produkten av de två koefficienterna och
överlåtelserna får totalt nio olika vikter.
Provvärdering
16 § Under förberedelsearbetet ska provvärdering ske för att
kontrollera vilken taxeringsvärdesnivå som kommer att uppnås vid
tillämpning av föreslagna indelningar i värdeområden och riktvärde-
angivelser. De förutsättningar som anges på riktvärdekartorna LS, J
och SK för respektive byggnadstyp och ägoslag ska leda fram till
taxeringsvärden som motsvarar 75 procent av marknadsvärdesnivån
för respektive grupp av lantbruksenheter. Provvärderingen ska göras
med utgångspunkt från de förslag till riktvärdekartor som Lantmäteriet
ska lämna till Skatteverket enligt 27 och 28 §§.
De representativa överlåtelserna enligt 18 § ska ligga till grund för
provvärderingen. En analys av de tillämpade prisutvecklings-
faktorerna ska göras och taxeringsvärdesnivåer och spridning ska
anges för åren 2013, 2014 och 2015.
5
SKVFS 2015:8
Provvärdering ska ske för varje värdeområde och omfatta samtliga
provvärderingsobjekt. Då ett antal värdeområden tillsammans ska
bilda ett provvärderingsområde ska detta framgå av en bilagd
beskrivning till riktvärdekartan. Varje provvärderingsområde ska ha
ett särskilt nummer.
Kontrollvärdering
17 § Kontrollvärdering ska avse överlåtelser av lantbruksenheter eller
delar därav som överlåtits genom köp eller frivilliga fastighets-
regleringar och ska avse ett eller flera värdeområden. Kontroll-
värderingen ska ske utifrån nedanstående indelning i grupper. För
grupperna a–c ska kontrollvärderingen göras på länsnivå.
a. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för
produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogs-
mark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment. Kontroll-
värderingen ska avse samtliga överlåtelser där köpeskillingen till
huvudsaklig del kan antas ha avsett produktiv skogsmark utan avverk-
ningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner
och skogligt impediment. Särredovisning ska ske för överlåtelser
avseende skogsarealklasser enligt följande:
– upp till 29 hektar
– 30–49 hektar
– 50–200 hektar
– över 200 hektar.
b. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för
åkermark och betesmark och ska avse samtliga överlåtelser där
köpeskillingen till övervägande del kan antas ha avsett ekonomi-
byggnad, åkermark och betesmark. Särredovisning ska ske för överlåt-
elser avseende åkerarealklasser enligt följande:
– upp till 9 hektar
– 10–29 hektar
– 30–100 hektar
– över 100 hektar.
c. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för
småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk och ska avse
samtliga överlåtelser där köpeskillingen till övervägande del kan antas
ha avsett småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk.
Särredovisning ska ske för överlåtelser avseende värdeklasser med
redovisning av taxeringsvärde enligt följande:
– upp till 200 000 kronor
– 201 000–400 000 kronor
– 401 000–800 000 kronor
– 801 000–1 200 000 kronor
– 1 201 000–2 000 000 kronor
– över 2 000 000 kronor.
d. Kontrollvärdering ska avse samtliga överlåtelser för respektive
län och respektive kommun. Särredovisning ska ske för överlåtelser
6
SKVFS 2015:8
avseende dels skogsdominerade taxeringsenheter, dels jordbruks-
dominerade taxeringsenheter, dels bostadsdominerade taxerings-
enheter och dels övriga.
18 § Förteckningar över de provvärderingsobjekt (representativa
överlåtelser) som legat till grund för prov- och kontrollvärderingen ska
bifogas redovisningen av kontrollvärderingen. Förteckningarna ska
upprättas per kommun och innehålla
– fastighetsbeteckning,
– överlåtelsedatum,
– köpeskilling,
jämkad
köpeskilling,
prisutvecklingsfaktor,
korrigerad köpeskilling och koefficient för viktning av köpet,
– klassindelningsdata för värderingsenheterna,
– värden för värderingsenheterna, delvärden och taxeringsvärden
enligt föreslagna riktvärdeangivelser, och
– taxeringsvärdet dividerat med korrigerad köpeskilling (T/K).
För varje värdeområde eller grupp av värdeområden ska dessutom
genomsnittligt T/K redovisas.
19 § Förteckning över gallrade överlåtelser ska upprättas per
kommun. Grunderna för bortgallring ska anges i varje enskilt fall
utifrån följande gallringskoder:
TR
Transportköp
EX
Tvångsförvärv
X
Vissa exekutiva förvärv
S
Släktköp
IG
Annan intressegemenskap
LV
Köp av egendom med lågt taxeringsvärde
LK
Köp eller fastighetsreglering av egendom med låg köpeskilling
eller låg likvid
IA
Köp av ideell andel, om andelen understiger 50 procent, såvida
inte samtidigt försålts andelar uppgående till minst 50 procent
AE Köpeskillingen kan inte jämkas i den omfattning som erfordras
TS
Överlåtelser som är särskilt svåra att analysera
AP
Överlåtelser med extrem relation mellan köpeskilling och
taxeringsvärde
ES
Köp som inte huvudsakligen avser en och samma typ av
taxeringsenhet
Värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer
och värdetabeller
20 § Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer till
Skatteverket lämna preliminära förslag till värderingsmetoder,
klassindelning av värdefaktorer och värdetabeller för lantbruksenheter.
Till grund för förslagen ska ligga det som anges i 1–5 och 10–16 §§
Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2013:9) om värderingen vid
förenklad fastighetstaxering av lantbruksenheter 2014 och Skatte-
7
SKVFS 2015:8
verkets föreskrifter (SKVFS 2014:3) om värderingen av småhus-
enheter vid 2015 och senare års fastighetstaxeringar. Vid
bestämmande av storlekskorrektion för lantbruksenhet ska med
medelstor lantbruksenhet enligt 7 kap. 4 a § fastighetstaxeringslagen
(1979:1152) förstås en lantbruksenhet vars sammanlagda riktvärde
utgör 900 000 kronor.
Om inte annat
anges särskilt ska Lantmäteriet lämna förslag till
Skatteverket om tabeller enligt 29 § och övriga ändringar i fastighets-
taxeringsförordningen senast den 7 december 2015.
21 § Skogsstyrelsen ska till Skatteverket lämna förslag till sådana
tabeller som avses i 1 kap. 19 och 21 §§ fastighetstaxeringsförord-
ningen (1993:1199) (skogstabell M och S samt tabell över genom-
snittsskogens värden). Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna förslag
till sådan tabell som avses i 1 kap. 24 § fastighetstaxerings-
förordningen (SKI-tabell). Skogsstyrelsen och Lantmäteriet ska av-
seende sådana tabeller lämna
– slutligt förslag senast den 16 november 2015, och
– slutligt förslag till värden senast den 27 november 2015.
22 § För
produktiv
skogsmark
utan
avverkningsrestriktioner,
produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt
impediment ska Lantmäteriet senast den 16 december 2015 utifrån
Skogsstyrelsens förslag till tabeller enligt 21 §, kontrollera att
tabellernas värderelationer stämmer överens med ortsprismaterialet i
provvärderingen.
23 § För
produktiv
skogsmark
utan
avverkningsrestriktioner,
produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt
impediment ska Skogsstyrelsen till Skatteverket senast den 29 februari
2016 lämna förslag till områdesvisa tabeller över procenttal för sådan
volymtillväxt som anges i 18 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen
(1979:1152) samt slutligt förslag till skogsbeskrivning för de värde-
områden där detta bedöms nödvändigt med hänsyn till förändrade
förutsättningar. Förslaget ska för varje värdeområde innehålla uppgift
om medelvärden för bonitet, virkesförråd och procenttal för
volymtillväxt.
24 § Lantmäteriet ska senast den 29 februari 2016 lämna slutligt
förslag till indelning i värdeområden för produktiv skogsmark utan
avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-
restriktioner och skogligt impediment.
Tidplan
25 § Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer senast den
1 december 2015 säkerställa former och format för leveranser enligt
30 §.
26 § Lantmäteriet ska senast den 19 oktober 2015 lämna ett
preliminärt förslag till
värdeområdesindelning
för produktiv
8
SKVFS 2015:8
skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med
avverkningsrestriktioner och skogligt impediment.
27 § Lantmäteriet ska senast den 31 december 2015 till Skatteverket
lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelning för dels
ekonomibyggnader, åkermark och betesmark, dels småhus och
tomtmark till småhus.
28 § Lantmäteriet ska senast den 8 februari 2016 till Skatteverket
lämna ett preliminärt förslag till prisutvecklingsfaktorer och senast den
29 februari 2016 lämna slutligt förslag till prisutvecklingsfaktorer.
29 § Lantmäteriet ska senast den 22 februari 2016 till Skatteverket
lämna preliminärt förslag på värden till de tabeller som avses i
– 1 kap. 4 a § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199)
(tabeller för storlekskorrektion),
– 1 kap.7–7 b §§fastighetstaxeringsförordningen (SV-tabell, SO-
tabell L och FV-tabell L),
– 1 kap. 11 § fastighetstaxeringsförordningen (E-tabell),
– 1 kap. 17 § fastighetstaxeringsförordningen (J-tabell),
– 1 kap.19 och 21 §§fastighetstaxeringsförordningen (skogstabell
M och S),
– 1 kap. 24 § fastighetstaxeringsförordningen (SKI-tabell),
– 1 kap. 35 a § fastighetstaxeringsförordningen (FB-tabell), och
– 1 kap. 35 b § fastighetstaxeringsförordningen (tomtvärdetabell).
Samma datum ska Lantmäteriet även lämna preliminärt förslag på
värden i ny tabell avseende produktiv skogsmark med avverknings-
restriktioner.
Övriga förslag som berör Skatteverkets föreskrifter och allmänna
råd om taxeringen och värdesättningen senast den 22 februari 2016.
30 § Lantmäteriet ska senast den 22 februari 2016 lämna en
förteckning till Skatteverket över de vid denna tidpunkt kända
representativa överlåtelser av lantbruksenheter som föreslås som prov-
värderingsobjekt samt en förteckning över de överlåtelser som inte har
ansetts som representativa.
31 § Lantmäteriet ska senast den 29 februari 2016 till Skatteverket
lämna förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK (första ansatsen).
32 § Lantmäteriet ska senast den 2 maj 2016 för varje lantbruksenhet
lämna uppgift till Skatteverket om dels till vilket värdeområde
enhetens ekonomibyggnad, åkermark, betesmark, produktiv skogs-
mark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med
avverkningsrestriktioner och skogligt impediment hör, dels till vilket
värdeområde småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk
hör. Samma datum ska Lantmäteriet även lämna uppgift om
värdeområdenas omfattning.
33 § Lantmäteriet ska senast den 9 maj 2016 till Skatteverket lämna
ett förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK. Till förslagen ska fogas
9
SKVFS 2015:8
redovisning av tillämpade provvärderingsområden och företagen
provvärdering som visar de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som
förslaget leder till.
34 § Lantmäteriet ska senast den 30 maj 2016 verkställa de ändringar
som Skatteverket bestämmer beträffande de förslag som Lantmäteriet
lämnat enligt
33 §. Lantmäteriet ska senast den 13 juni 2016 lämna
resultat och tabeller som avses i 29 §. Lantmäteriet ska också till
Skatteverket redovisa riktvärdeangivelser för varje värdeområde samt
vilka förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde. Till
förslaget ska fogas dels resultatet av provvärderingen vilken har
verifierats genom kontrollvärdering, dels redovisning av tillämpade
provvärderingsområden och beräkningar som visar de genomsnittliga
taxeringsvärdesnivåer som förslaget leder till. Redovisningen ska ske
på sätt som framgår av 16–19 §§.
Övrigt
35 § Under förberedelsearbetet till 2017 års allmänna fastighets-
taxering av lantbruksenheter ska sådana referensgrupper som anges i
19 kap. 2 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) bestå av tio av de
förtroendevalda ledamöterna i skattenämnden. I de fall antalet
ledamöter i en skattenämnd är lägre än tio ska samtliga ledamöter ingå
i referensgruppen.
36 § Vid sammanträde med Skatteverkets referensgrupp ska protokoll
föras.
___________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2015 och tillämpas
vid förberedelsearbetet inför 2017 års allmänna fastighetstaxering av
lantbruksenheter.
På Skatteverkets vägnar
INGEMAR HANSSON
Lena Abrahamsson
(Rättsavdelningen, enhet 3)