SKVFS 2015:8

Skatteverkets föreskrifter om förberedelsearbetet inför 2017 års allmänna fastighetstaxering av lantbruksenheter

Skatteverkets författningssamling

ISSN 1652-1420

1

SKVFS 2015:8

Fastighetstaxering

Utkom från trycket

den 25 september 2015

Skatteverkets föreskrifter

om förberedelsearbetet inför 2017 års allmänna

fastighetstaxering av lantbruksenheter;

beslutade den 21 september 2015.

Skatteverket föreskriver med stöd av 3 kap. 3 § och 6 kap. 1 §

fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) samt 19 kap. 1 § fastig-

hetstaxeringslagen (1979:1152) följande.

Definitioner

1 § I denna föreskrift avses med

riktvärdekarta: en karta (kartbild) på vilken gränserna mellan

värdeområden för en eller flera typer av värderingsenheter har angetts

samt de riktvärdeangivelser och de förutsättningar som enligt till-

hörande förteckning ska gälla inom respektive värdeområde,

riktvärdekarta LS: riktvärdekarta för småhus och tomtmark till

småhus ingående i lantbruksenhet,

riktvärdekarta J: riktvärdekarta för ekonomibyggnad, åkermark och

betesmark,

riktvärdekarta SK: riktvärdekarta för produktiv skogsmark utan

avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-

restriktioner och skogligt impediment,

normhus: ett sådant småhus som anges i 8 kap. 2 § fastighets-

taxeringslagen (1979:1152),

normaltomt: en sådan tomt som anges i 1 kap. 3 § fastighets-

taxeringsförordningen (1993:1199), och

värdenivå: sådan uppgift som enligt 7 kap. 3 § fastighetstaxerings-

lagen erfordras inom varje värdeområde för att bestämma riktvärde.

Övriga begrepp som används i denna föreskrift har samma innebörd

som i fastighetstaxeringslagen.

Värdeområde

2 § För en värdefaktor inom ett värdeområde ska det anges på rikt-

värdekartan om det förutsätts något annat än genomsnittliga för-

hållanden.

3 § I ett värdeområde får det inte ingå delområden med så skilda

värdenivåer att olika riktvärdeangivelser kan anges för delområdena.

2

SKVFS 2015:8

Riktvärdekartor

4 § Riktvärdekarta för småhus och tomtmark till småhus vid allmän

fastighetstaxering 2015 ska ligga till grund för indelningen i värde-

områden.

5 § Av riktvärdekarta LS ska framgå Skatteverkets beslut avseende

– indelningen i värdeområden för småhus och tomtmark till

småhus,

– riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för beräk-

ning av riktvärden för småhus, och

– riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för be-

räkning av riktvärden för tomtmark.

Ett värdeområde för småhus och tomtmark till småhus får inte om-

fatta mer än en kommun. Ett värdeområde för småhus får endast

omfatta ett värdeområde för tomtmark.

6 § För småhus som ingår i en lantbruksenhet ska riktvärdeangivelse

anges för varje värdeområde och avse en värderingsenhet bestående av

ett normhus. Riktvärdeangivelse för småhus ska innefatta uppgifter om

dels vilken värdenivå (S-nivåfaktor) och dels vilken tabell för ålders-

inverkan (SO-tabell L) som ska gälla inom varje värdeområde för de

tre klasserna (friliggande hus, kedjehus m.m. och radhus) av

värdefaktorn byggnadskategori.

7 § För tomtmark ingående i lantbruksenhet ska riktvärdeangivelse

anges för varje värdeområde för tomtmark och avse en normaltomt.

För de tre klasserna av värdefaktorn typ av bebyggelse – tomtmark

för friliggande hus, för kedjehus m.m. och för radhus – ska

riktvärdeangivelse för tomtmark inom ett värdeområde innehålla

uppgift om de genomsnittliga egenskaperna, dvs.

– normaltomtens storlek i kvadratmeter,

– normaltomtens värde i kronor,

– korrektionsbelopp i kronor per kvadratmeter vid avvikelse från

normaltomtens storlek,

– belägenhetsfaktorer för belägenhetsklasserna 1 och 2,

– VA-klass för normaltomten, och

– korrektionsbelopp i kronor per klass vid avvikelse från normal-

tomtens VA-klass. Beloppet ska anges i hela 2 000-tal kronor.

Om

vägledande

ortspriser

saknas

ska

normaltomtens

riktvärdeangivelse anges med ledning av tomtvärdetabell enligt 1 kap.

35 b § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199).

8 § Av riktvärdekarta J och tillhörande förteckning ska framgå

Skatteverkets beslut avseende

– indelningen i värdeområden,

– vilken värdenivå (E-nivåfaktor) som gäller inom varje värde-

område för ekonomibyggnader och vilken E-tabell som ska tillämpas,

och

3

SKVFS 2015:8

– vilken värdenivå (J-nivåfaktor) som gäller inom varje värde-

område för åkermark och betesmark.

Riktvärdekarta J ska upprättas för varje län.

9 § Av riktvärdekarta SK ska framgå Skatteverkets beslut avseende

– indelningen i värdeområden, och

– vilken värdenivå (SK-nivåfaktor) som gäller inom varje värde-

område för produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner,

produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt

impediment.

Riktvärdekarta SK ska upprättas för varje län.

Underlag för riktvärdeangivelser

10 § Förslag till riktvärdeangivelser respektive förslag till vilka för-

utsättningar som ska gälla för riktvärdekartorna LS, J och SK ska

upprättas med utgångspunkt från köpeskillingar för representativa

överlåtelser under åren 2013–2015. Dessa överlåtelser ska avse hela

eller delar av lantbruksenheter som enligt bestämmelserna i 1 A kap.

fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) har granskats och god-

känts och därefter tagits in i Skatteverkets ortsprisregister.

11 § Om marknadsvärdenivån avseende de representativa överlåt-

elserna av lantbruksenheter som skett under åren 2013–2015 har

förändrats under denna period ska en prisutvecklingsfaktor be-

stämmas. Prisutvecklingsfaktorn ska bestämmas så att köpeskilling-

arna motsvarar 2015 års marknadsvärdesnivå.

Prisutvecklingsfaktorerna ska differentieras om prisutvecklingen

har varit väsentligt olika för skilda regioner eller för olika slags

egendom.

För viktning av överlåtelser gjorda under åren 2013–2015 ska vid

beräkning av 2015 års marknadsvärdesnivå, följande koefficienter

användas:

– för 2013: 0,6

– för 2014: 0,8

– för 2015: 1,0.

12 § För riktvärdekarta SK ska förslag till riktvärdeangivelser i

huvudsak grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter

där köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas

ha avsett produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner,

produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt

impediment (skogsdominerade).

För viktning av överlåtelser av enbart produktiv skogsmark utan

avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-

restriktioner och skogligt impediment ska följande koefficienter

användas om den produktiva skogsmarken utan avverknings-

restriktioner är:

– under 4 hektar: 0,5

– 4–9 hektar: 1,0

4

SKVFS 2015:8

– 10 hektar och större: 1,5.

För övriga skogsdominerade överlåtelser ska följande koefficienter

användas om den produktiva skogsmarken utan avverknings-

restriktioner är:

– under 10 hektar: 0,5

– 10 hektar och större: 1,0.

13 § För riktvärdekarta J ska förslag till riktvärdeangivelser i

huvudsak grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter

där köpeskillingen till övervägande del, mer än 50 procent, kan antas

ha

avsett

åkermark,

betesmark

och

ekonomibyggnad

(jordbruksdominerade).

För viktning av överlåtelser av enbart åker- och betesmark ska

följande koefficienter användas:

– under 4 hektar: 0,5

– 4–9 hektar: 1,0

– 10 hektar och större: 1,5.

För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och

där köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas

ha avsett åkermark och betesmark ska koefficienten 1,0 användas.

För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och

där köpeskillingen till huvudsaklig del inte kan antas ha avsett

åkermark och betesmark samt för övriga jordbruksdominerade över-

låtelser under 10 hektar ska koefficienten 0,5 användas.

14 § För de överlåtelser som inte är skogsdominerade eller jordbruks-

dominerade ska koefficienten 1,0 användas.

15 § Varje överlåtelse viktas genom en sammanvägning av två ko-

efficienter. Den ena beroende av överlåtelseår och den andra som är

beroende av typ och storlek på sätt som anges i 11–14 §§.

Sammanvägningen utgörs av produkten av de två koefficienterna och

överlåtelserna får totalt nio olika vikter.

Provvärdering

16 § Under förberedelsearbetet ska provvärdering ske för att

kontrollera vilken taxeringsvärdesnivå som kommer att uppnås vid

tillämpning av föreslagna indelningar i värdeområden och riktvärde-

angivelser. De förutsättningar som anges på riktvärdekartorna LS, J

och SK för respektive byggnadstyp och ägoslag ska leda fram till

taxeringsvärden som motsvarar 75 procent av marknadsvärdesnivån

för respektive grupp av lantbruksenheter. Provvärderingen ska göras

med utgångspunkt från de förslag till riktvärdekartor som Lantmäteriet

ska lämna till Skatteverket enligt 27 och 28 §§.

De representativa överlåtelserna enligt 18 § ska ligga till grund för

provvärderingen. En analys av de tillämpade prisutvecklings-

faktorerna ska göras och taxeringsvärdesnivåer och spridning ska

anges för åren 2013, 2014 och 2015.

5

SKVFS 2015:8

Provvärdering ska ske för varje värdeområde och omfatta samtliga

provvärderingsobjekt. Då ett antal värdeområden tillsammans ska

bilda ett provvärderingsområde ska detta framgå av en bilagd

beskrivning till riktvärdekartan. Varje provvärderingsområde ska ha

ett särskilt nummer.

Kontrollvärdering

17 § Kontrollvärdering ska avse överlåtelser av lantbruksenheter eller

delar därav som överlåtits genom köp eller frivilliga fastighets-

regleringar och ska avse ett eller flera värdeområden. Kontroll-

värderingen ska ske utifrån nedanstående indelning i grupper. För

grupperna a–c ska kontrollvärderingen göras på länsnivå.

a. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för

produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogs-

mark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment. Kontroll-

värderingen ska avse samtliga överlåtelser där köpeskillingen till

huvudsaklig del kan antas ha avsett produktiv skogsmark utan avverk-

ningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner

och skogligt impediment. Särredovisning ska ske för överlåtelser

avseende skogsarealklasser enligt följande:

– upp till 29 hektar

– 30–49 hektar

– 50–200 hektar

– över 200 hektar.

b. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för

åkermark och betesmark och ska avse samtliga överlåtelser där

köpeskillingen till övervägande del kan antas ha avsett ekonomi-

byggnad, åkermark och betesmark. Särredovisning ska ske för överlåt-

elser avseende åkerarealklasser enligt följande:

– upp till 9 hektar

– 10–29 hektar

– 30–100 hektar

– över 100 hektar.

c. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för

småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk och ska avse

samtliga överlåtelser där köpeskillingen till övervägande del kan antas

ha avsett småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk.

Särredovisning ska ske för överlåtelser avseende värdeklasser med

redovisning av taxeringsvärde enligt följande:

– upp till 200 000 kronor

– 201 000–400 000 kronor

– 401 000–800 000 kronor

– 801 000–1 200 000 kronor

– 1 201 000–2 000 000 kronor

– över 2 000 000 kronor.

d. Kontrollvärdering ska avse samtliga överlåtelser för respektive

län och respektive kommun. Särredovisning ska ske för överlåtelser

6

SKVFS 2015:8

avseende dels skogsdominerade taxeringsenheter, dels jordbruks-

dominerade taxeringsenheter, dels bostadsdominerade taxerings-

enheter och dels övriga.

18 § Förteckningar över de provvärderingsobjekt (representativa

överlåtelser) som legat till grund för prov- och kontrollvärderingen ska

bifogas redovisningen av kontrollvärderingen. Förteckningarna ska

upprättas per kommun och innehålla

– fastighetsbeteckning,

– överlåtelsedatum,

– köpeskilling,

jämkad

köpeskilling,

prisutvecklingsfaktor,

korrigerad köpeskilling och koefficient för viktning av köpet,

– klassindelningsdata för värderingsenheterna,

– värden för värderingsenheterna, delvärden och taxeringsvärden

enligt föreslagna riktvärdeangivelser, och

– taxeringsvärdet dividerat med korrigerad köpeskilling (T/K).

För varje värdeområde eller grupp av värdeområden ska dessutom

genomsnittligt T/K redovisas.

19 § Förteckning över gallrade överlåtelser ska upprättas per

kommun. Grunderna för bortgallring ska anges i varje enskilt fall

utifrån följande gallringskoder:

TR

Transportköp

EX

Tvångsförvärv

X

Vissa exekutiva förvärv

S

Släktköp

IG

Annan intressegemenskap

LV

Köp av egendom med lågt taxeringsvärde

LK

Köp eller fastighetsreglering av egendom med låg köpeskilling

eller låg likvid

IA

Köp av ideell andel, om andelen understiger 50 procent, såvida

inte samtidigt försålts andelar uppgående till minst 50 procent

AE Köpeskillingen kan inte jämkas i den omfattning som erfordras

TS

Överlåtelser som är särskilt svåra att analysera

AP

Överlåtelser med extrem relation mellan köpeskilling och

taxeringsvärde

ES

Köp som inte huvudsakligen avser en och samma typ av

taxeringsenhet

Värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer

och värdetabeller

20 § Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer till

Skatteverket lämna preliminära förslag till värderingsmetoder,

klassindelning av värdefaktorer och värdetabeller för lantbruksenheter.

Till grund för förslagen ska ligga det som anges i 1–5 och 10–16 §§

Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2013:9) om värderingen vid

förenklad fastighetstaxering av lantbruksenheter 2014 och Skatte-

7

SKVFS 2015:8

verkets föreskrifter (SKVFS 2014:3) om värderingen av småhus-

enheter vid 2015 och senare års fastighetstaxeringar. Vid

bestämmande av storlekskorrektion för lantbruksenhet ska med

medelstor lantbruksenhet enligt 7 kap. 4 a § fastighetstaxeringslagen

(1979:1152) förstås en lantbruksenhet vars sammanlagda riktvärde

utgör 900 000 kronor.

Om inte annat

anges särskilt ska Lantmäteriet lämna förslag till

Skatteverket om tabeller enligt 29 § och övriga ändringar i fastighets-

taxeringsförordningen senast den 7 december 2015.

21 § Skogsstyrelsen ska till Skatteverket lämna förslag till sådana

tabeller som avses i 1 kap. 19 och 21 §§ fastighetstaxeringsförord-

ningen (1993:1199) (skogstabell M och S samt tabell över genom-

snittsskogens värden). Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna förslag

till sådan tabell som avses i 1 kap. 24 § fastighetstaxerings-

förordningen (SKI-tabell). Skogsstyrelsen och Lantmäteriet ska av-

seende sådana tabeller lämna

– slutligt förslag senast den 16 november 2015, och

– slutligt förslag till värden senast den 27 november 2015.

22 § För

produktiv

skogsmark

utan

avverkningsrestriktioner,

produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt

impediment ska Lantmäteriet senast den 16 december 2015 utifrån

Skogsstyrelsens förslag till tabeller enligt 21 §, kontrollera att

tabellernas värderelationer stämmer överens med ortsprismaterialet i

provvärderingen.

23 § För

produktiv

skogsmark

utan

avverkningsrestriktioner,

produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt

impediment ska Skogsstyrelsen till Skatteverket senast den 29 februari

2016 lämna förslag till områdesvisa tabeller över procenttal för sådan

volymtillväxt som anges i 18 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen

(1979:1152) samt slutligt förslag till skogsbeskrivning för de värde-

områden där detta bedöms nödvändigt med hänsyn till förändrade

förutsättningar. Förslaget ska för varje värdeområde innehålla uppgift

om medelvärden för bonitet, virkesförråd och procenttal för

volymtillväxt.

24 § Lantmäteriet ska senast den 29 februari 2016 lämna slutligt

förslag till indelning i värdeområden för produktiv skogsmark utan

avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-

restriktioner och skogligt impediment.

Tidplan

25 § Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer senast den

1 december 2015 säkerställa former och format för leveranser enligt

30 §.

26 § Lantmäteriet ska senast den 19 oktober 2015 lämna ett

preliminärt förslag till

värdeområdesindelning

för produktiv

8

SKVFS 2015:8

skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med

avverkningsrestriktioner och skogligt impediment.

27 § Lantmäteriet ska senast den 31 december 2015 till Skatteverket

lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelning för dels

ekonomibyggnader, åkermark och betesmark, dels småhus och

tomtmark till småhus.

28 § Lantmäteriet ska senast den 8 februari 2016 till Skatteverket

lämna ett preliminärt förslag till prisutvecklingsfaktorer och senast den

29 februari 2016 lämna slutligt förslag till prisutvecklingsfaktorer.

29 § Lantmäteriet ska senast den 22 februari 2016 till Skatteverket

lämna preliminärt förslag på värden till de tabeller som avses i

1 kap. 4 a § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199)

(tabeller för storlekskorrektion),

1 kap.77 b §§fastighetstaxeringsförordningen (SV-tabell, SO-

tabell L och FV-tabell L),

1 kap. 11 § fastighetstaxeringsförordningen (E-tabell),

1 kap. 17 § fastighetstaxeringsförordningen (J-tabell),

1 kap.19 och 21 §§fastighetstaxeringsförordningen (skogstabell

M och S),

1 kap. 24 § fastighetstaxeringsförordningen (SKI-tabell),

1 kap. 35 a § fastighetstaxeringsförordningen (FB-tabell), och

1 kap. 35 b § fastighetstaxeringsförordningen (tomtvärdetabell).

Samma datum ska Lantmäteriet även lämna preliminärt förslag på

värden i ny tabell avseende produktiv skogsmark med avverknings-

restriktioner.

Övriga förslag som berör Skatteverkets föreskrifter och allmänna

råd om taxeringen och värdesättningen senast den 22 februari 2016.

30 § Lantmäteriet ska senast den 22 februari 2016 lämna en

förteckning till Skatteverket över de vid denna tidpunkt kända

representativa överlåtelser av lantbruksenheter som föreslås som prov-

värderingsobjekt samt en förteckning över de överlåtelser som inte har

ansetts som representativa.

31 § Lantmäteriet ska senast den 29 februari 2016 till Skatteverket

lämna förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK (första ansatsen).

32 § Lantmäteriet ska senast den 2 maj 2016 för varje lantbruksenhet

lämna uppgift till Skatteverket om dels till vilket värdeområde

enhetens ekonomibyggnad, åkermark, betesmark, produktiv skogs-

mark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med

avverkningsrestriktioner och skogligt impediment hör, dels till vilket

värdeområde småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk

hör. Samma datum ska Lantmäteriet även lämna uppgift om

värdeområdenas omfattning.

33 § Lantmäteriet ska senast den 9 maj 2016 till Skatteverket lämna

ett förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK. Till förslagen ska fogas

9

SKVFS 2015:8

redovisning av tillämpade provvärderingsområden och företagen

provvärdering som visar de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som

förslaget leder till.

34 § Lantmäteriet ska senast den 30 maj 2016 verkställa de ändringar

som Skatteverket bestämmer beträffande de förslag som Lantmäteriet

lämnat enligt

33 §. Lantmäteriet ska senast den 13 juni 2016 lämna

resultat och tabeller som avses i 29 §. Lantmäteriet ska också till

Skatteverket redovisa riktvärdeangivelser för varje värdeområde samt

vilka förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde. Till

förslaget ska fogas dels resultatet av provvärderingen vilken har

verifierats genom kontrollvärdering, dels redovisning av tillämpade

provvärderingsområden och beräkningar som visar de genomsnittliga

taxeringsvärdesnivåer som förslaget leder till. Redovisningen ska ske

på sätt som framgår av 16–19 §§.

Övrigt

35 § Under förberedelsearbetet till 2017 års allmänna fastighets-

taxering av lantbruksenheter ska sådana referensgrupper som anges i

19 kap. 2 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) bestå av tio av de

förtroendevalda ledamöterna i skattenämnden. I de fall antalet

ledamöter i en skattenämnd är lägre än tio ska samtliga ledamöter ingå

i referensgruppen.

36 § Vid sammanträde med Skatteverkets referensgrupp ska protokoll

föras.

___________

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2015 och tillämpas

vid förberedelsearbetet inför 2017 års allmänna fastighetstaxering av

lantbruksenheter.

På Skatteverkets vägnar

INGEMAR HANSSON

Lena Abrahamsson

(Rättsavdelningen, enhet 3)