SKVFS 2017:9
Skatteverkets föreskrifter om förberedelsearbetet inför 2019 års allmänna fastighetstaxering av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduktionsenheter samt täktmark
Skatteverkets författningssamling
ISSN 1652-1420
1
SKVFS 2017:9
Fastighetstaxering
Utkom från trycket
den 27 september 2017
Skatteverkets föreskrifter
om förberedelsearbetet inför 2019 års allmänna
fastighetstaxering av hyreshus-, ägarlägenhets-,
industri- och elproduktionsenheter samt täktmark;
beslutade den 21 september 2017.
Skatteverket föreskriver med stöd av 19 kap. 1 § första stycket
fastighetstaxeringslagen (1979:1152) samt 3 kap. 3 § andra meningen
och 6 kap. 1 § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) följande.
Definitioner
1 § I denna föreskrift avses med
riktvärdekarta: en karta (kartbild) på vilken gränserna mellan
värdeområden för en eller flera typer av värderingsenheter har angetts
samt de riktvärdeangivelser och de förutsättningar som enligt tillhöran-
de förteckning ska gälla inom respektive värdeområde,
riktvärdekarta H: riktvärdekarta för hyreshus, ägarlägenheter och
tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter,
riktvärdekarta I: riktvärdekarta för industribyggnader och övriga
byggnader värderade med ledning av avkastningsberäkning, samt tomt-
mark för industribyggnader och övriga byggnader värderade med led-
ning av en avkastnings- eller produktionskostnadsberäkning,
riktvärdekarta El: riktvärdekarta för elproduktionsenheter,
riktvärdekarta T: riktvärdekarta för täktmark, och
typkod: benämning på taxeringsenhet beroende på inrättande, till
exempel hyreshusenhet, lokaler.
Övriga begrepp som används i denna föreskrift har samma innebörd
i fastighetstaxeringslagen (1979:1152) och fastighetstaxeringsförord-
ningen (1993:1199).
Värdeområde
2 § För en värdefaktor inom ett värdeområde ska det anges på rikt-
värdekartan om det förutsätts något annat än genomsnittliga förhållan-
den.
3 § I ett värdeområde får det inte ingå delområden med så skilda
värdenivåer att olika riktvärdeangivelser kan anges för delområdena.
4 § Vid indelning i värdeområden ska som utgångspunkt användas
den indelning som framgår av respektive riktvärdekarta för H, I, El och
T från den särskilda fastighetstaxeringen 2018.
2
SKVFS 2017:9
Riktvärdekarta
5 § Av riktvärdekarta H ska framgå Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden för hyreshus och ägarlägenheter samt
tomtmark till dessa byggnader,
– riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för hyreshus och ägarlägenheter, och
– riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter.
Ett värdeområde för hyreshus och tomtmark till hyreshus samt ägar-
lägenheter och tomtmark till dessa byggnader får omfatta högst en
kommun. Ett värdeområde för hyreshus och ägarlägenheter får bara
omfatta ett värdeområde för tomtmark för hyreshus och ägarlägenheter.
Riktvärdekarta H ska upprättas för varje län.
6 § Av riktvärdekarta I ska framgå Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden för industribyggnader och övriga
byggnader, som värderas med ledning av en avkastningsberäkning,
– indelningen i värdeområden avseende tomtmark för industri-
byggnader och övriga byggnader värderade med ledning av en produk-
tionskostnads- eller avkastningsberäkning,
– riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för industri och övrig byggnad, och
– riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för tomtmark till industri och övrig byggnad.
Ett värdeområde för industri och övrig byggnad samt tomtmark till
dessa byggnader får omfatta högst en kommun. Ett värdeområde för
industribyggnad och övrig byggnad får bara omfatta ett värdeområde
för tomtmark för sådana byggnader.
Riktvärdekarta I ska upprättas för varje län.
7 § Av bilaga till riktvärdekarta I ska framgå Skatteverkets beslut
avseende riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för
beräkning av riktvärden för industribyggnader och övriga byggnader,
värderade med ledning av produktionskostnadsberäkning.
För sådana byggnader ska hela riket utgöra ett värdeområde.
8 § Riktvärdekarta El ska innehålla de riktvärdeangivelser och
uppgifter om de förutsättningar som gäller för beräkning av riktvärden.
För elproduktionsenheter utgör hela riket ett värdeområde.
9 § Av riktvärdekarta T ska framgå Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden för täktmark,
– riktvärdeangivelser avseende vilka arrendepriser per kubikmeter
fast mått av brytvärda fyndigheter av olika slag som gäller inom varje
värdeområde för täktmark, och
– uppgifter om de förutsättningar och förtydliganden som behövs
för att tillämpa riktvärdeangivelsen.
Riktvärdekarta T ska upprättas för varje län.
3
SKVFS 2017:9
Underlag för riktvärdeangivelser
10 § Förslag till riktvärdeangivelser respektive förslag till vilka
förutsättningar som ska gälla för riktvärdekartorna H, I, El och T ska
upprättas med utgångspunkt från köpeskillingar för representativa
överlåtelser under åren 2015–2017 av hela eller delar av hyreshus-,
industri- och elproduktionsenheter samt täktmark.
Dessa köpeskillingar eller likvider för representativa överlåtelser
(provvärderingsobjekt) ska ligga till grund för provvärderingarna.
Överlåtelserna ska avse hyreshus-, industri- och elproduktionsenheter
samt täktmark som enligt bestämmelserna i 1 A kap. fastighets-
taxeringsförordningen (1993:1199) har granskats och tagits upp på
förteckningar över representativa överlåtelser. Vid beräkning av
riktvärdeangivelser för täktmark och elproduktionsenheter ska någon
viktning av köpeskillingar med hänsyn till året för förvärvet inte ske.
Om riktvärdeangivelser avseende riktvärdekarta El och T har
beräknats med stöd av marknadssimuleringsmetoder på grund av att
överlåtelser saknas ska detta dokumenteras.
11 § Om marknadsvärdenivån avseende representativa överlåtelser av
hyreshus- och industrienheter som skett under åren 2015–2017 har för-
ändrats under dessa år ska en prisutvecklingsfaktor bestämmas. Pris-
utvecklingsfaktorn ska bestämmas så att köpeskillingarna korrigeras till
2017 års marknadsvärdenivå.
Prisutvecklingsfaktorerna ska differentieras om prisutvecklingen har
varit väsentligt olika för skilda regioner eller för olika slags egendom.
Resultatet ska redovisas i form av prisutvecklingsfaktorer för
prisutvecklingsområden.
12 § Vid viktning av köpeskilling på de överlåtelser avseende
hyreshus- och industrienheter som är gjorda under åren 2015–2017 ska,
vid beräkning av 2017 års marknadsvärdenivå följande koefficienter
användas:
– år 2015: 0,6
– år 2016: 0,8
– år 2017: 1,0.
Viktning ska ske efter det att köpeskillingen korrigerats med
prisutvecklingsfaktorn.
Provvärdering
13 § Under förberedelsearbetet görs provvärdering för att kontrollera
vilken taxeringsvärdenivå som kommer att uppnås vid tillämpning av
föreslagna indelningar i värdeområden och riktvärdeangivelser. De
förutsättningar som anges på riktvärdekarta H, I, El och T ska leda fram
till taxeringsvärden som motsvarar 75 procent av marknadsvärdenivån
4
SKVFS 2017:9
för respektive hyreshus-, ägarlägenhets-, industri-, och elproduktions-
enhet samt täktmark. Provvärderingen ska göras med utgångspunkt från
de förslag till riktvärdekartor som Lantmäteriet ska lämna enligt 32 §.
14 § Sådana representativa överlåtelser som kvarstår efter granskning
och gallring i enlighet med 1 A kap.fastighetstaxeringsförordningen
(1993:1199) ska ligga till grund för provvärderingen. Köp av obebyggd
tomtmark ska utvärderas särskilt.
Köp avseende fastigheter som är upplåtna med tomträtt ska undantas
från provvärderingen om skillnaden i marknadsvärde mellan dessa och
övriga hyreshus- och industrifastigheter som är upplåtna med äganderätt
är större än tio procent. Vidare ska köp avseende hyreshusfastigheter
vars egenskaper väsentligt avviker från beståndet av fastigheter i värde-
området inte tas med vid provvärderingen i de fall dessa köp påverkar
nivåläggningen.
En analys av de tillämpade prisutvecklingsfaktorerna ska göras.
Även taxeringsvärdenivå och standardavvikelse ska anges för åren
2015, 2016 och 2017.
I övrigt ska kontrollvärdering enligt 16–19 §§ omfatta samtliga
provvärderingsobjekt.
15 § När ett antal värdeområden tillsammans ska bilda ett provvärde-
ringsområde på sätt som förutsätts i 5 kap. 5 a § och 19 kap. 3 § fastig-
hetstaxeringslagen (1979:1152) ska detta framgå av en beskrivning på
riktvärdekartan. Varje provvärderingsområde ska ha ett särskilt
nummer.
Kontrollvärdering; dokumentation m.m.
16 § Provvärderingen ska avslutas med en kontrollvärdering
(kvalitetssäkring). Vid denna ska de genomsnittliga taxeringsvärde-
nivåer som riktvärdekarta H och I leder till beräknas för olika grupper
av hyreshus- och industrienheter. Beräkningarna ska avse taxerings-
enheter eller delar därav som överlåtits genom köp och avse ett eller
flera värdeområden. Spridningen kring de beräknade taxeringsvärde-
nivåerna ska redovisas.
Hyreshusenheter
För hyreshusenheter med typkod 320, 321 och 325 ska sammanställ-
ningar av provvärderingen göras för varje värdeområde eller ett eller
flera provvärderingsområden för
A. hyreshus med enbart eller huvudsakligen lokaler med en
sammanlagd årshyra som
– är mindre än 500 000 kr i 2017 års hyresnivå
– uppgår till minst 500 000 kr i 2017 års hyresnivå
B. hyreshus med enbart eller huvudsakligen bostäder med en
sammanlagd årshyra som
– är mindre än 300 000 kr i 2017 års hyresnivå
– uppgår till 300 000 kr men understiger 800 000 kr i 2017 års
hyresnivå
5
SKVFS 2017:9
– uppgår till minst 800 000 kr i 2017 års hyresnivå
C. övriga hyreshus med bostäder och lokaler utan att någon lokaltyp
är den huvudsakliga.
Med huvudsakligen avses att värdet av ifrågavarande lokaltyp
(inklusive markvärdet för denna) ska uppgå till minst 75 procent av
taxeringsenhetens värde.
För hyreshusenheter ska värdeområden med en genomsnittlig
taxeringsvärdenivå (T/K) som är högre än 0,8 och som grundar sig på
minst fem representativa överlåtelser redovisas.
I var och en av de olika grupperna för kontrollvärdering ska vid
sammanläggning av värdeområden till ett provvärderingsområde endast
ingå värdeområden med samma eller närliggande riktvärdeangivelser
och med liknande marknadsförutsättningar i övrigt.
Industrienheter
A. För industrienheter, värderade med ledning av en avkastnings-
beräkning, ska sammanställningar av provvärderingen göras för varje
värdeområde eller ett eller flera provvärderingsområden beträffande
enheter med en köpeskilling som
– är mindre än 5 000 000 kr i 2017 års prisnivå
– uppgår till minst 5 000 000 kr i 2017 års prisnivå.
B. För industrienheter, värderade med ledning av en produktions-
kostnadsberäkning, ska sammanställningar av provvärderingen göras
beträffande enheter med en köpeskilling som
– är mindre än 5 000 000 kr i 2017 års prisnivå
– uppgår till minst 5 000 000 kr i 2017 års prisnivå.
I var och en av de olika grupperna för kontrollvärdering som avses
för grupp A ska vid sammanläggning av värdeområden till ett prov-
värderingsområde endast ingå värdeområden med samma eller när-
liggande riktvärdeangivelser och med liknande marknadsförutsättningar
i övrigt.
För grupp B ska samma ortstyp gälla.
17 § En beräkning enligt 16 § för ett värdeområde eller grupp av
värdeområden ska som regel omfatta de representativa överlåtelser som
finns att tillgå. Om samtliga representativa överlåtelser inte tas med, ska
i första hand de äldre överlåtelserna utgå.
18 § Inom varje värdeområde för hyreshus och industrier ska
beräkningen enligt 16 § kompletteras med en avkastningsbaserad
marknadsvärdebedömning. De beräknade riktvärdena ska jämföras med
marknadsvärdena som beräknas enligt en direktavkastningsmetod som
baseras på en evighetskapitalisering av ett driftnetto från nivååret. Med
driftnetto avses här hyresintäkter med avdrag för drift- och
underhållskostnader inklusive fastighetsskatt och fastighetsavgift samt
långsiktig hyresvakans. Bedömd direktavkastning och övriga ingående
parametrar i marknadsvärdebedömningen ska vara marknadsmässiga.
Jämförelsen av resultaten mellan värden enligt marknadsvärde-
bedömningen och beräknade riktvärden ska ske dels för hyreshus för en
bostad och för en lokal, dels för industri med produktionslokaler inom
6
SKVFS 2017:9
varje värdeområde. Produktionslokalen ska motsvara en sådan norm-
enhet som anges i 11 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152).
För värdeområde där lokal för hyreshus utgörs av såväl kontor som
butiker och som väsentligt påverkar marknadsvärdet ska det framgå hur
stor butiksandelen är inom varje värdeområde. Bostaden och lokalen ska
väljas så att de utvisar för värdeområdet representativa förhållanden.
Om det framkommer att det finns en väsentlig skillnad mellan att
bestämma riktvärdeangivelserna med ortsprismetoden och efter mark-
nadssimulering med direktavkastningsmetoden ska detta redovisas
särskilt med motivering. Av motiveringen ska det framgå vilket beräk-
ningssätt som anses bäst leda till den stadgade taxeringsvärdenivån för
fastigheter som är mest representativa för värdeområdet. Redovisningen
ska ske på sätt som framgår av bilaga 1.
Förteckningar
19 § Förteckningar över de provvärderingsobjekt som legat till grund
för kvalitetssäkringen (kontrollvärderingen) ska bifogas redovisningen
av denna. Förteckningarna ska upprättas per kommun och innehålla:
– fastighetsbeteckning,
– överlåtelsedatum,
– köpeskilling, jämkad köpeskilling, prisutvecklingsfaktor, korri-
gerad köpeskilling och koefficient för viktning av köpet,
– klassindelningsdata för värderingsenheterna,
– värden för värderingsenheterna, delvärden och taxeringsvärden
enligt föreslagna riktvärdeangivelser, och
– uppskattat taxeringsvärde dividerat med korrigerad köpeskilling
(T/K).
För varje värdeområde eller grupp av värdeområden ska dessutom
genomsnittligt T/K redovisas.
Om ett värdeområde omfattar ett delområde av en annan kommun än
den aktuella, en enklav, ska köp inom delområdet redovisas tillsammans
med detta värdeområde.
20 § För representativa överlåtelser som undantagits provvärderingen
ska förteckningar upprättas och redovisas. Skälet till att de har
undantagits ska redovisas i förteckningarna i enlighet med följande
koder:
UP 2
Tomträttsfastighet vars marknadsvärde bedöms avvika med
mer än tio procent från likvärdig fastighet med äganderätt
UP 3
Fastighet vars egenskaper väsentligt avviker från beståndet
med hyreshus i värdeområdet
21 § Förteckning över gallrade överlåtelser ska upprättas per kommun
och av denna ska framgå till vilket värdeområde varje hyreshus- och
industrienhet hör. Grunderna för bortgallring ska anges i varje enskilt
fall utifrån följande gallringskoder:
7
SKVFS 2017:9
TR
Transportköp
EX
Tvångsförvärv
X
Vissa exekutiva förvärv
S
Släktköp
IG
Annan intressegemenskap
LV
Köp av egendom med lågt taxeringsvärde
LK
Köp eller fastighetsreglering av egendom med låg
köpeskilling eller låg likvid
IA
Köp av ideell andel, om andelen understiger 50 procent, såvida
inte samtidigt försålts andelar uppgående till minst 50 procent
AE Köpeskillingen kan inte jämkas i den omfattning som behövs
TS
Överlåtelser som är särskilt svåra att analysera
AP
Överlåtelser med extremt förhållande mellan köpeskilling
eller likvid och taxeringsvärde
ES
Köp som inte huvudsakligen avser en och samma typ av
taxeringsenhet
Värderingsmetoder, klassindelning av
värdefaktorer och värdetabeller
22 § Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna preliminära förslag till
värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer och värdetabeller.
Detta ska för industri- och elproduktionsenheter och täktmark ske med
utgångspunkt från den värderingsmetodik som tillämpades vid 2013 års
allmänna fastighetstaxering av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och
elproduktionsenheter (SKVFS 2012:9). För hyreshus- och ägar-
lägenheter ska det ske med utgångspunkt från den värderingsmetodik
som tillämpades vid 2016 års förenklade fastighetstaxering av
hyreshusenheter och ägarlägenhetsenheter (SKVFS 2015:4). Om
Skatteverket finner skäl att överväga ändringar i värderingsmetodiken
ska Lantmäteriet även lämna förslag i denna del.
23 § Om inte annat anges särskilt ska Lantmäteriet lämna förslag till
Skatteverket vid följande tidpunkter.
Lantmäteriet ska senast den 5 december 2017 till Skatteverket lämna
– förslag
till
ändringar
i
fastighetstaxeringsförordningen
(1993:1199),
– förslag till HK-tabell, IH-tabeller, IK-tabell, IN-tabell, KN-tabell,
IO-tabell, Nvi-tabell och Nö-tabell,
– tomtvärdetabell för tomtmark till hyreshus och ägarlägenhet,
upprättad på sätt som framgår av bilaga 2 a i fastighetstaxeringsförord-
ningen, och
– tomtvärdetabell för tomtmark till industribyggnad, upprättad på
sätt som framgår av bilaga 7 a i fastighetstaxeringsförordningen.
Lantmäteriet ska senast den 1 februari 2018 till Skatteverket lämna
8
SKVFS 2017:9
– förslag som kan påverka innehållet i Skatteverkets föreskrifter
enligt 7 kap. 7 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152).
Lantmäteriet ska senast den 1 mars 2018 till Skatteverket lämna
– förslag till allmänna råd om taxeringen och värdesättningen för
hyreshus-, ägarlägenhets-, industri-, och elproduktionsenheter samt
täktmark.
24 § För hyreshus och ägarlägenheter ska Lantmäteriet till Skatteverket
lämna förslag till
– klassindelning av värdefaktorerna lägenhetstyp, hyra och ålder,
och
– bestämmelser för beräkning av riktvärden för hyreshus och ägar-
lägenheter.
I förslaget ska H-nivåfaktorer anges.
Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna förslag till marknadsmässiga
genomsnittshyror per värdeområde för lokaler av olika åldrar. Lokal-
erna ska avse kontorslokaler samt även butikslokaler i värdeområden
där det finns skäl att ange annan hyresnivå än för kontorslokaler. Förslag
ska även lämnas avseende genomsnittshyror för bostäder per värde-
område. Samtliga hyror ska avse nivååret.
25 § För tomtmark ingående i hyreshusenhet och ägarlägenhet ska
Lantmäteriet till Skatteverket lämna förslag till riktvärdeangivelse inom
varje värdeområde. Riktvärdeangivelsen ska avse värden per kvadrat-
meter bruttoarea byggrätt för bostäder respektive lokaler ovan mark.
26 § För industribyggnader och övriga byggnader värderade med led-
ning av en avkastningsberäkning ska Lantmäteriet till Skatteverket
lämna förslag till
– klassindelning av värdefaktorerna lokaltyp, storlek, ålder och
standard, och
– bestämmelser för beräkning av riktvärden för industribyggnader
och övriga byggnader.
I förslaget ska IH- och IK-nivåfaktorer anges.
27 § För industribyggnad och övrig byggnad värderade med ledning av
en produktionskostnadsberäkning ska Lantmäteriet till Skatteverket
lämna förslag till
– klassindelning av värdefaktorerna återanskaffningskostnad, ålder,
byggnadskategori och ortstyp, och
– bestämmelser för beräkning av riktvärden för industribyggnader
och övriga byggnader.
28 § För tomtmark ingående i en industrienhet ska Lantmäteriet till
Skatteverket lämna förslag till riktvärdeangivelse inom varje värde-
område. Riktvärdeangivelsen ska avse värden per kvadratmeter tomt-
mark eller per kvadratmeter bruttoarea byggrätt.
29 § För täktmark ska Lantmäteriet till Skatteverket lämna förslag till
– klassindelning av värdefaktorerna väntetid och brytningstid,
– tillämpliga brytningsfaktorer, och
9
SKVFS 2017:9
– tillämpliga värden för varje värdeområde i kronor per kubikmeter
fast mått av förekommande fyndigheter.
Med brytningsfaktor avses de tal som anger faktorn vid varierande
väntetid och brytningstid enligt Skatteverkets föreskrifter (SKVFS
2012:9) om värderingen av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och
elproduktionsenheter vid 2013 års allmänna fastighetstaxering.
30 § För elproduktionsenheter ska Lantmäteriet till Skatteverket lämna
förslag till
– faktorerna för flerårsreglering, belägenhet, ålder, utnyttjande och
storlek,
– återanskaffningskostnad för olika slag av värmekraftverk,
– fullasttid för vindkraftverk,
– nedskrivningsfaktor för kärnkraftverk (KN-tabell), kraftvärme-
verk (NÖ-tabell) och vindkraftverk (Nvi-tabell),
– omräkningsfaktorer för industribyggnad, övriga byggnader,
värmekraftverk och kärnkraftverk (IO-tabell),
– tabell för justeringsfaktor avseende avvikande drifttid,
– tabeller för justering av elcertifikat, och
– bestämmelser för beräkning av riktvärdeangivelser.
Tidplan
31 § Lantmäteriet ska senast den 2 december 2017 säkerställa former
och format för leveranser enligt 34–38 §§ på det sätt som närmare
bestäms av Skatteverket.
32 § Lantmäteriet ska senast den 26 februari 2018 till Skatteverket
lämna
– förslag till värdeområdesindelning för tomtmark för hyreshus och
ägarlägenheter, industribyggnader, övriga byggnader, kraftverks-
byggnader samt för täktmark,
– förslag till prisutvecklingsfaktorer,
– förslag till riktvärdekarta H och I (första ansatsen),
– förslag till riktvärdekarta El och T,
– förslag till marknadsmässig genomsnittshyra för lokaler per
värdeområde och genomsnittlig bruksvärdehyra för bostäder per
värdeområde, och
– förteckning över de vid denna tidpunkt kända representativa
överlåtelser av hyreshus- och industrienheter som föreslås som
provvärderingsobjekt samt en förteckning över de överlåtelser som inte
har ansetts som representativa. Grunderna för bortgallring ska redovisas
i varje enskilt fall.
33 § Lantmäteriet ska senast den 26 februari 2018 till Skatteverket
lämna preliminärt förslag på värden till sådana tabeller som avses i
fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199)
– 1 kap. 8 § fastighetstaxeringsförordningen (HK-tabell),
10
SKVFS 2017:9
– 1 kap. 13 § fastighetstaxeringsförordningen (IH-tabeller och IK-
tabeller),
– 1 kap. 15 § fastighetstaxeringsförordningen (IN-tabell) varav
leverans sker senast den 1 februari 2018,
– 1 kap.15 och 35 §§fastighetstaxeringsförordningen (IO-tabell),
– 1 kap. 35 § fastighetstaxeringsförordningen (KN-tabell),
– 1 kap. 34 e § fastighetstaxeringsförordningen (Nö-tabell),
– 1 kap. 34 h § fastighetstaxeringsförordningen (Nvi-tabell),
– 1 kap. 37 § fastighetstaxeringsförordningen (tomtvärdetabeller),
och
– 22–30 §§.
34 § Lantmäteriet ska senast den 27 april 2018 till Skatteverket lämna
uppgift om till vilket värdeområde respektive hyreshus-, ägarlägen-
hets-, industri- och elproduktionsenhet samt täktmark tillhör.
35 § Lantmäteriet ska senast den 27 april 2018 till Skatteverket lämna
slutligt förslag på värden till sådana tabeller som avses i 33 §.
36 § Lantmäteriet ska senast den 29 maj 2018 verkställa de ändringar
som Skatteverket bestämmer beträffande de förslag som Lantmäteriet
lämnar enligt 33 och 34 §§.
37 § Lantmäteriet ska senast den 15 juni 2018 till Skatteverket leverera
resultatet av förberedelsearbetet enligt de former och format som har
bestämts enligt 31 §.
Riktvärdeangivelser ska redovisas för varje värdeområde samt vilka
förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde. Till redovisningen
ska fogas dels resultatet av provvärderingen vilken har verifierats
genom kontrollvärdering (kvalitetssäkring), dels redovisning av
tillämpade provvärderingsområden, prisutvecklingsområden och be-
räkningar som visar de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som för-
slaget leder till.
Redovisningen
av
kontrollvärderingen
avseende
hyreshus-,
ägarlägenhets- och industrienheter ska utföras på sätt som framgår av
13–21 §§.
11
SKVFS 2017:9
38 § Redovisningen av kontrollvärdering avseende täktmark och
elproduktionsenheter ska redovisas separat.
___________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2017 och tillämpas vid
förberedelsearbetet inför 2019 års allmänna fastighetstaxering av
hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduktionsenheter samt
täktmark.
På Skatteverkets vägnar
INGEMAR HANSSON
Stina Ögren
(Rättsavdelningen, enhet 1)
12
SKVFS 2017:9
Avkastningsbaserad marknadsvärdesbedömning för hyreshusenheter
vid allmän fastighetstaxering 2019
Identifikation
Marknadsvärdebedömning
Värdeom-
rådesbe-
teckning och
nummer
Bostad
eller
lokal
Värdeår för
normbygg-
naden inom
värdeområ-
det
Va-
kans-
grad i
områ
det %
Butiks-
andel %
Bruttohyra,
kr/kvm
BRA
(=genom-
snittshyra)
Drift och
underhåll,
kr/kvm
BRA*
Nettohyra
(=drift-
netto)
kr/kvm
BRA
Bedömd
direkt-
avkast-
ning, %
Mark-
nads-
värde
2017
B
L
Taxeringsvärden
Nivåfaktor
Kapitaliserings-
faktor enligt HK-
tabellen
Riktvärde byggnad,
kr/kvm BRA
Riktvärde
tomtmark, kr/kvm
byggrätt
BTA/BRA
Totalt
riktvärde,
kr/kvm
Riktvärde/
marknadsvärde
Anmärkning
Identifikation
Marknadsvärdebedömning
Värdeom-
rådesbe-
teckning och
nummer
Bostad
eller
lokal
Värdeår för
typfastig-
heten inom
värdeområ-
det
Va-
kans-
grad i
områ
det %
Butiks-
andel %
Bruttohyra,
kr/kvm
BRA
(=genom-
snittshyra)
Drift och
underhåll,
kr/kvm
BRA*
Nettohyra
(=drift-
netto)
kr/kvm
BRA
Bedömd
direkt-
avkast-
ning, %
Mark-
nads-
värde
2017
B
L
Taxeringsvärden
Nivåfaktor
Kapitaliserings-
faktor enligt HK-
tabellen
Riktvärde byggnad,
kr/kvm BRA
Riktvärde
tomtmark, kr/kvm
byggrätt
BTA/BRA
Totalt
riktvärde,
kr/kvm
Riktvärde/
marknadsvärde
Anmärkning
*I drift- och underhåll ingår fastighetsskatt/fastighetsavgift
Bilaga 1
13
SKVFS 2017:9
Avkastningsbaserad marknadsvärdebedömning för industrienheter vid
allmän fastighetstaxering 2019
Identifikation
Marknadsvärdebedömning
Värdeom-
rådesbe-
teckning och
nummer
Lokaltyp
Värdeår för
normbygg-
naden
Va-
kans-
grad i
områd
et %
Bruttohyra,
kr/kvm
BRA
(=marknads-
mässig hyra )
Drift och
underhåll,
kr/kvm
BRA*
Nettohyra
(=driftnetto)
kr/kvm
BRA
Bedömd
direkt-
avkast-
ning, %
Marknad
s-värde
2017
P
Taxeringsvärden
Nivåfaktor
Kapitaliserings-
faktor enligt IK-
tabellen
Riktvärde byggnad,
kr/kvm BRA
Riktvärde
tomtmark,
kr/kvm tomtareal
Totalt
riktvärde,
kr/kvm
Riktvärde/
marknadsvärde
Anmärkning