Upphävd författning

Förordning (1994:2047) med instruktion för Alkoholinspektionen

Departement
Socialdepartementet
Utfärdad
1994-12-16
Ändring införd
SFS 1994:2047
Ikraft
1995-01-01
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad

Uppgifter

1 §  Alkoholinspektionen är central förvaltningsmyndighet för tillståndsgivning, kontroll och tillsyn avseende hanteringen av alkoholdrycker och sprit i enlighet med vad som anges i alkohollagen (1994:1738).

2 §  Alkoholinspektionen skall särskilt

  1. svara för tillståndsgivning, kontroll och tillsyn enligt alkohollagen (1994:1738),
  2. löpande kontrollera att tillverkare och partihandlare följer de bestämmelser som gäller enligt alkohollagen,
  3. följa upp kommunernas tillståndsgivning m. m. beträffande serveringstillstånd,
  4. meddela föreskrifter och allmänna råd för tillämpningen av alkohollagen,
  5. bevaka och sprida kännedom om rättstillämpningen,
  6. utforma och insamla den statistik som behövs för att kontrollera och följa upp alkoholhanteringen,
  7. samverka med skattemyndigheter och andra myndigheter som uppbär eller driver in skatter eller avgifter samt
  8. svara för kunskapsutveckling och erfarenhetsutbyte inom det internationella samarbetet.

[S2]Alkoholinspektionen skall också verka för att berörda myndigheter samt tillverkare och partihandlare har nödvändig kunskap och information om det alkoholpolitiska regelverket.

Verksförordningens tillämpning

3 §  Verksförordningen (1987:1100) skall tillämpas på Alkoholinspektionen med undantag av 3 § andra stycket samt 8, 11--13, 20--22 och 30 §§.

Myndighetens ledning

4 §  Alkoholinspektionens generaldirektör är chef för myndigheten.

Organisation

5 §  Inom Alkoholinspektionen får det finnas högst tre enheter. Inspektionen bestämmer hur många enheter som skall finnas och vilka uppgifter enheterna skall ha. Varje enhet leds av en chef.

6 §  Hos Alkoholinspektionen skall det finnas ett särskilt expertråd. Rådet skall ges insyn i myndighetens verksamhet och på begäran av generaldirektören yttra sig i frågor som inte avser beslut i enskilda ärenden.

[S2]Regeringen utser högst fem ledamöter i rådet för en bestämd tid.

[S3]Alkoholinspektionen bestämmer vilka organ som i övrigt skall finnas.

Personalföreträdare

7 §  Personalföreträdarförordningen (1987:1101) skall tillämpas på Alkoholinspektionen.

Personalansvarsnämnden

8 §  Alkoholinspektionens personalansvarsnämnd består -- förutom av generaldirektören och personalföreträdarna -- av enhetscheferna och chefsjuristen. Generaldirektören är nämndens ordförande.

[S2]Nämnden är beslutför när ordföranden och minst hälften av de andra ledamöterna är närvarande.

[S3]När ärenden av större vikt handläggs i personalansvarsnämnden skall om möjligt samtliga ledamöter vara närvarande.

Ärendenas handläggning

9 §  Generaldirektören skall avgöra ärenden som inte skall avgöras av personalansvarsnämnden.

[S2]Ärenden som inte är av principiell betydelse eller av komplicerad beskaffenhet får avgöras av någon annan tjänsteman. Hur detta skall ske anges i arbetsordningen eller i särskilda beslut.

[S3]Andra stycket gäller inte föreskrifter.

Anställningar m. m.

10 §  Generaldirektören förordnas av regeringen för en bestämd tid. Övrig personal anställs av Alkoholinspektionen.

11 §  Förordnande att vara generaldirektörens ställföreträdare meddelas av regeringen för en bestämd tid. Det sker efter anmälan av generaldirektören.

Överklagande

12 §  Alkoholinspektionens beslut om anställningar överklagas hos regeringen.

[S2]Andra beslut får bara överklagas om det är särskilt föreskrivet.

Ändringar

Förordning (1994:2047) med instruktion för Alkoholinspektionen

Ikraftträder
1995-01-01

Ändring, SFS 1996:612

    Omfattning
    upph.