Upphävd författning
Förordning (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Departement
- Miljödepartementet
- Utfärdad
- 1998-06-25
- Ändring införd
- SFS 1998 i lydelse enligt SFS 2007:850
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
1 § Miljösanktionsavgift enligt 30 kap.miljöbalken skall tas ut för de överträdelser och med de belopp som anges i bilagan till denna förordning.
- NJA 2013 s. 842:Statens skadeståndsansvar enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen och enligt Europakonventionen när en miljösanktionsavgift har dömts ut trots att tillräckliga påståenden rörande förutsättningarna för ett sådant ansvar inte hade framställts i målet.
- MÖD 2001:23:Miljösanktionsavgift vid kommunalt avloppsreningsverk-----Den verksamhet som Vetlanda kommun driver vid avloppsreningsverket är att bedöma som näringsverksamhet. Verksamheten innehåller visserligen inslag av myndighetsutövning, men dessa är inte särskilt framträdande. Avgörande är istället att driften finansieras i huvudsak genom avgifter och att verksamheten därför har betydande ekonomiska inslag.
- MÖD 2001:14:Miljösanktionsavgift för avsaknad av svämtäcke över flytgödselbehållare vid jordbruksföretag-----Med uttrycket ”verksamhet” i 30 kap. miljöbalken avses inte ett företags eller en koncerns hela verksamhet (som kan vara spridd på många olika platser), utan varje separat verksamhet eller anläggning på vilken en näringsidkare bedriver verksamhet. Miljööverdomstolen ansåg därför att ett jordbruksföretag kunde ådömas miljösanktionsavgift för var och en av fyra anläggningar för djurhållning som låg på fyra olika, geografiskt åtskilda jordbruksfastigheter. Däremot kunde inte flera avgifter tas ut för var och en av flera anläggningsdelar med samma funktion (flytgödselbehållare) inom en och samma anläggning.
- MÖD 2001:21:Miljösanktionsavgift vid kriminalvårdsanstalt-----Den köksverksamhet som staten bedriver vid en kriminalvårdsanstalt anses inte vara näringsverksamhet då den är en integrerad och naturlig del av huvudverksamheten, som utgörs av myndighetsutövning.
- MÖD 2006:1:Miljösanktionsavgift-----En ägare av en hyresfastighet hade ålagts en miljösanktionsavgift sedan det vid flera tillfällen förekommit eldning av avfall i hyreshusets värmepanna. Det som lades fastighetsägaren till last var att en anläggning för förbränning av avfall tagits i drift utan anmälan. Miljööverdomstolen (MÖD) fann att det inte var fråga om en sådan anläggning utan i stället fråga om en oljeeldad panna för uppvärmning av ett flerbostadshus. Det som föranlett miljönämndens ingripande var att det vid flera tillfällen hade förekommit eldning i pannan med byggavfall och möbler. Enbart detta förhållande innebar enligt domstolens mening inte att pannan kunde betecknas som en anläggning för förbränning av avfall. MÖD undanröjde miljösanktionsavgiften.
- MÖD 2007:40:Miljösanktionsavgift ----- Efter miljödomstolens dom har ändringar i 30 kap. miljöbalken och förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter trätt i kraft. Genom lagändringen blev det möjligt att påföra miljösanktionsavgift för andra än näringsidkare. Syftet med övergångsbestämmelsen beträffande ändringen i 30 kap. 1 § miljöbalken har ansetts vara enbart att förhindra att bestämmelsens utvidgade tillämpningsområde skulle få retroaktiv verkan. Detta innebär för näringsidkares överträdelser att de bestämmelser som gällde vid överträdelsen ska tillämpas. Gäller andra bestämmelser när målet avgörs ska dock dessa tillämpas om de leder till att miljösanktionsavgift inte ska påföras eller att sådan avgift ska påföras med lägre belopp.
- MÖD 2003:10:Miljösanktionsavgift-----Att inte anmäla till den kommunala nämnden införandet av ett nytt processteg - avfettning och järnfosfatering - som är klassade som C-verksamhet i bilagan till förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, har ansetts innebära överträdelse av förbudet i 21 § 1 i nämnda förordning. Beslutet om miljösanktionsavgift fastställdes.
- MÖD 2001:22:Miljösanktionsavgift vid sjukhus-----Den verksamhet som landstinget bedriver vid sjukhuset är inte att betrakta som näringsverksamhet. Det är visserligen inte fråga om myndighetsutövning, men eftersom det ekonomiska inslaget i verksamheten är alltför uttunnat, kan den inte heller anses vara av ekonomisk art.
- MÖD 2003:20:Miljösanktionsavgift-----Med hänvisning till legalitetsprincipen ansåg Miljööverdomstolen att miljösanktionsavgift inte kunde dömas ut för utebliven anmälan av krossverk för asfalt och betong, då anmälningsplikten enligt bilagan till förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd enbart täcker berg- eller gruskrossverk.
- MÖD 2007:9:Miljösanktionsavgift-----Miljösanktionsavgift nedsattes med analog tillämpning av 5 § andra stycket lagen (1964:163) om införande av brottsbalken för överträdelse som begåtts före den 1 januari 2007. Jfr Miljööverdomstolens dom 2007-03-20 i mål nr M 9096-06 (MÖD 2007:8)
- MÖD 2006:51:Miljösanktionsavgift-----En verksamhetsutövare hade tillstånd till mjölk- och slaktsvinsproduktion samt spridning av stallgödsel. Minskad djurhållning innebar att det fanns utrymme i gödselbrunnen för att ta emot överskottsmjölk m.m. från ett externt livsmedelsföretag. Mottagen mängd mjölk motsvarade två procent av den totala gödselvolymen. Den kommunala nämnden ansåg att åtgärden var att rubricera som mellanlagring av avfall och utgjorde ny anmälningspliktig verksamhet. Den åsidosatta anmälningsplikten medförde uttag av miljösanktionsavgift om 25 000 kr. Enligt Miljööverdomstolen var det fråga om en mindre ändring av befintlig verksamhet utan olägenhet av betydelse för människors hälsa och miljön. Visserligen var ändringen anmälningspliktig men en överträdelse av 21 § 3 förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd var inte avgiftssanktionerad varvid miljösanktionsavgift inte kunde tas ut. Beslutet undanröjdes.
- MÖD 2001:24:Miljösanktionsavgift vid kommunalt vattenverk-----Den verksamhet som kommunen bedriver vid ett vattenverk är att bedöma som näringsverksamhet. Verksamheten innehåller visserligen inslag av myndighetsutövning, men dessa är inte särskilt framträdande. Avgörande är istället att driften finansieras i huvudsak genom avgifter och att verksamheten därför har betydande ekonomiska inslag.
2 § Om en miljösanktionsavgift har beslutats för en överträdelse och den avgiftsskyldige därefter inte upphör med överträdelsen skall en ny avgift för överträdelsen tas ut med dubbla det belopp som anges i bilagan till denna förordning, dock högst en miljon kronor vid varje tillfälle.
En ny avgift får beslutas endast om den avgiftsskyldige har fått skälig tid att vidta rättelse. Förordning (2006:1300).
- MÖD 2007:8:Miljösanktionsavgift-----Efter miljödomstolens dom har ändringar i 30 kap. miljöbalken och förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter trätt ikraft. Miljööverdomstolen (MÖD) har, med hänsyn till miljösanktionsavgifternas straffliknande karaktär, tillämpat 5 § andra stycket lagen (1964:163) om införande av brottsbalken analogt för att avgöra vilka bestämmelser som skall tillämpas på överträdelser som ägt rum före de nya bestämmelsernas ikraftträdande. Detta innebär att de bestämmelser som gällde vid överträdelsen skall tillämpas. Gäller andra bestämmelser när dom eller beslut meddelas skall dock dessa tillämpas om de leder till att miljösanktionsavgift inte skall påföras eller att sådan avgift skall påföras med ett lägre belopp. Jfr MÖD:s dom 2007-03-19 i mål nr M 3031-06 (MÖD 2007:9).
3 § Om en miljösanktionsavgift har beslutats för en överträdelse och den avgiftsskyldige därefter upprepar en sådan överträdelse skall en avgift för den nya överträdelsen tas ut med dubbla det belopp som anges i bilagan till denna förordning, dock högst en miljon kronor vid varje tillfälle.
Första stycket gäller endast överträdelser som upprepas inom två år från det tidigare beslutet om miljösanktionsavgift. Förordning (2006:1300).
4 § Om ett vitesföreläggande har överträtts, skall miljösanktionsavgift inte tas ut för en överträdelse som omfattas av föreläggandet.
- MÖD 2007:41:Utdömande av vite ----- En företagare hade inte givit in miljörapporten för 2005 och förelades vid äventyr av vite att ge in den i efterhand. Några veckor senare påfördes han miljösanktionsavgift för samma underlåtenhet. Miljööverdomstolen fann, till skillnad från miljödomstolen, att vägran att följa vitesföreläggandet inte utgjorde samma överträdelse som den som föranledde miljösanktionsavgiften varför förbudet i 4 § förordningen om miljösanktionsavgifter inte utgjorde hinder för det senare beslutet. Vitet dömdes ut i sin helhet utan att jämkas.
- MÖD 2009:21:Miljösanktionsavgift för avloppsanordningar ----- Hinder mot att ta ut miljösanktionsavgifter för överträdelserna att utan tillstånd respektive anmälan ha inrättat avloppsanordningar, har inte ansetts föreligga trots att vitesföreläggande i fråga om förbuden beslutats. Besluten om viten och miljösanktionsavgifter fattades av den kommunala nämnden samma dag.
5 § Naturvårdsverket får meddela närmare föreskrifter om den ordning i vilken miljösanktionsavgifter skall betalas.
6 § Om ett beslut om miljösanktionsavgift efter överklagande upphävts, ändrats eller fastställts genom en dom som har vunnit laga kraft, skall domstolen snarast skicka en kopia av domen till Kammarkollegiet och ange vilket datum domen har vunnit laga kraft.
Domstolen skall på motsvarande sätt snarast underrätta Kammarkollegiet om den beslutar att ett överklagat beslut om miljösanktionsavgift tills vidare inte skall gälla, eller om ett sådant beslut om verkställighetsförbud upphävs. Förordning (2002:708).
Bilaga
Överträdelser av artskyddsbestämmelser
Överträdelser av bestämmelser om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
- 5 000 kronor, om överträdelsen är att utan tillstånd inrätta en avloppsanordning trots att ett sådant tillstånd krävs,
- 3 000 kronor, om överträdelsen är att utan tillstånd ansluta en vattentoalett till en befintlig avloppsanordning som före anslutningen inte hade någon vattentoalett ansluten, och
- 3 000 kronor, om överträdelsen är att utan att ha gjort en anmälan inrätta en avloppsanordning trots att en sådan anmälan krävs.
- 3 000 kronor, om överträdelsen är att utan tillstånd inrätta en värmepumpsanläggning trots att det enligt föreskrifter som kommunen meddelat krävs tillstånd för en sådan åtgärd, och
- 1 000 kronor, om överträdelsen är att utan att ha gjort en anmälan inrätta en värmepumpsanläggning som inte är tillståndspliktig.
- 1 000 kronor, om överträdelsen avser en lokal där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling, och
- 5 000 kronor, om överträdelsen inte omfattas av a.
- 20 000 kronor, om verksamheten enligt bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har beteckningen A,
- 10 000 kronor, om verksamheten enligt bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har beteckningen B,
- 3 000 kronor, om verksamheten enligt bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har beteckningen C, och
- 3 000 kronor, i andra fall än de som avses i a-c, om verksamheten omfattas av tillstånd meddelat enligt 9 kap. 6 § miljöbalken eller motsvarande äldre bestämmelser.
10 kap. miljöbalken
- 2 000 kronor, om den som är skyldig att betala avgiften är en fysisk person eller en ideell förening, och
- 10 000 kronor, om den som är skyldig att betala avgiften är en juridisk person som inte är en ideell förening.
12 kap. miljöbalken
Överträdelser av bestämmelser om genteknik
Överträdelser av bestämmelser om kemiska produkter och biotekniska organismer
- 20 000 kronor för en bensinstation där mindre än 1 000 kubikmeter motorbränsle hanteras per år, om överlåtelse sker trots att återföringssystem saknas,
- 30 000 kronor för en bensinstation där mer än 1 000 men högst 5 000 kubikmeter motorbränsle hanteras per år, om överlåtelse sker trots att återföringssystem saknas,
- 40 000 kronor för en bensinstation där mer än 5 000 kubikmeter motorbränsle hanteras per år, om överlåtelse sker trots att återföringssystem saknas, och
- 5 000 kronor i andra fall än de som avses i a-c.
- 3 000 kronor, om den som är skyldig att betala avgiften är en fysisk person eller en ideell förening, och
- 10 000 kronor, om den som är skyldig att betala avgiften är en juridisk person som inte är en ideell förening.
- 1 000 kronor, om den som är skyldig att betala avgiften är en fysisk person eller en ideell förening, och
- 5 000 kronor, om den som är skyldig att betala avgiften är en juridisk person som inte är en ideell förening.
Överträdelser av bestämmelser om avfall
- 1 000 kronor, om överträdelsen avser 100 flaskor och burkar eller färre,
- 5 000 kronor, om överträdelsen avser fler än 100 flaskor eller burkar men inte fler än 1 000 flaskor eller burkar,
- 20 000 kronor, om överträdelsen avser fler än 1 000 flaskor eller burkar men inte fler än 20 000 flaskor eller burkar, och
- 50 000 kronor, om överträdelsen avser fler än 20 000 flaskor eller burkar.
- 50 000 kronor, om verksamheten enligt bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har beteckningen A,
- 25 000 kronor, om verksamheten enligt bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har beteckningen B, och
- 5 000 kronor, om verksamheten enligt bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har beteckningen C.
Överträdelser av bestämmelser om elektriska och elektroniska produkter
- 100 000 kronor, om det är uppenbart att det omsatta värdet av de sålda produkterna överstiger 100 000 kronor,
- 20 000 kronor i andra fall än som avses i a, om det är uppenbart att det omsatta värdet av de sålda produkterna överstiger 20 000 kronor, och
- 5 000 kronor i andra fall än de som avses i a och b.
Ändringar
Förordning (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Förarbeten
- Rskr. 1997/98:278, Prop. 1997/98:45, Bet. 1997/98:JoU20
- Ikraftträder
- 1999-01-01
Förordning (1998:1588) om ändring i förordningen (1988:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
Förordning (1999:26) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 1999-04-01
Förordning (1999:777) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 1999-11-15
Förordning (1999:1199) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2000-01-01
Förordning (2000:340) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2000-07-01
Förordning (2000:840) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2000-12-01
Förordning (2001:217) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2001-07-01
Förordning (2001:1076) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2002-01-01
Förordning (2002:189) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2002-06-01
Förordning (2002:708) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ny 6 §
- Ikraftträder
- 2002-10-01
Förordning (2004:112) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. 2, 3 §§, bil.
- Ikraftträder
- 2004-04-01
Förordning (2005:216) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2005-08-13
Förordning (2005:224) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Förordning (2005:621) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2005-08-15
Förordning (2006:58) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2006-04-01
Förordning (2006:1040) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2006-10-01
Förordning (2006:1300) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. 2, 3 §§, bil.
- Ikraftträder
- 2007-01-01
Förordning (2007:190) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2007-06-01
Förordning (2007:670) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2007-08-01
Förordning (2007:850) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2008-01-01
Förordning (2008:257) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- CELEX-nr
- 32006R1907
- Ikraftträder
- 2008-06-01
Förordning (2008:642) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2008-07-15
Förordning (2008:799) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2008-11-15
Förordning (2008:842) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2009-01-01
Förordning (2010:355) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- CELEX-nr
- 32006R1013
- Ikraftträder
- 2010-06-15
Förordning (2010:964) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- CELEX-nr
- 32008R1272
- Ikraftträder
- 2010-08-01
Förordning (2011:1240) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2012-02-01