Inaktuell version
Lag (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Departement
- Finansdepartementet V
- Utfärdad
- 2000-11-30
- Ändring införd
- SFS 2000 i lydelse enligt SFS 2004:588
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2018-08-19
Definitioner
1 § I denna lag förstås med
- finansiellt instrument: fondpapper och annan rättighet eller förpliktelse avsedd för handel på värdepappersmarknaden,
- fondpapper: aktie och obligation samt sådana andra delägarrätter eller fordringsrätter som är utgivna för allmän omsättning, fondandel och aktieägares rätt gentemot den som för hans räkning förvarar aktiebrev i ett utländskt bolag (depåbevis),
- värdepappersinstitut: vad som anges i 1 kap. 2 § 4 lagen (1991:981) om värdepappersrörelse,
- börs och auktoriserad marknadsplats: vad som anges i 1 kap. 4 § 1 och 3 lagen (1992:543) om börs- och clearingverksamhet,
- aktiemarknadsbolag: svenskt aktiebolag som utgivit aktier vilka är noterade vid en börs eller en auktoriserad marknadsplats,
- moder- och dotterföretag: vad som anges i 1 kap.5 och 6 §§aktiebolagslagen (1975:1385) om moderbolag och dotterföretag, varvid vad som sägs om moderbolag skall tillämpas även på andra juridiska personer än aktiebolag. Om två juridiska personer äger så många aktier eller andelar i en annan svensk eller utländsk juridisk person att de har hälften var av rösterna för samtliga aktier eller andelar, är dock vid tillämpningen av denna lag de förstnämnda juridiska personerna att jämställa med moderföretag och den sistnämnda juridiska personen att jämställa med dotterföretag. Lag (2004:71).
Prop. 2015/16:26: Paragrafen innehåller definitioner av begrepp som används i lagen. I punkten 6 där begreppet ordinarie delårsrapport definieras tas hänvisningen till 16 kap. 6 § LVM bort med anledning av att kravet på att offentliggöra delårsredogörelse tas bort. Se vidare författningskommentaren till den bestämmelsen.
Prop. 2015/16:120: Paragrafen innehåller definitioner av olika begrepp som förekommer i lagen. De olika begreppen som definieras anges i bokstavsordning.
I paragrafen införs en definition av marknadsmissbruksförordningen. Förordningen är direkt tillämplig i medlemsstaterna och bestämmelserna i förevarande lag kompletterar förordningen. Definitionen av förordningen i lagen är därför dynamisk, dvs. eventuella senare lydelser av förordningen omfattas av definitionen. Frågan om huruvida hänvisningar ...
Prop. 2006/07:65: I första stycket 7 har det lagts till en hänvisning till lagen (1992:543) om börs- och clearingverksamhet, på grund av att kraven för aktiemarknadsbolag att offentliggöra vissa finansiella rapporter föreslås följa av 5 a kap. den lagen. Vidare utvidgas definitionen av ordinarie delårsrapport så att förbudet i 15 § för vissa personer med insynsställning i ett aktiemarknadsbolag mot att handla med aktier i bolaget under en tid före ...
Prop. 1999/2000:109: Definitionerna i punkterna 1 och 2 har hämtats från lagen om handel med finansiella instrument (jfr avsnitt 7.5) och definitionerna i punkterna 5 och 6 har hämtats från insiderlagen. Ändringen av definitionen av moderoch dotterföretag har kommenterats i avsnitt 8.5....
2 § Vad som föreskrivs om aktie skall också tillämpas på aktierelaterade finansiella instrument såsom teckningsrätt, interimsbevis, optionsbevis, konvertibelt skuldebrev, skuldebrev förenat med optionsrätt till nyteckning, vinstandelsbevis, aktieoption och aktietermin. Utfärdande av köpoption skall likställas med avyttring av de aktier optionen avser medan utfärdande av säljoption skall likställas med förvärv av aktierna.
Om finansiella instrument ägs av två eller flera med samäganderätt, skall en delägare vid tillämpningen av denna lag anses vara ägare till så många av instrumenten som svarar mot hans lott i det samfällda innehavet.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 2 § andra och tredje stycket insiderlagen.
I första stycket har uppräkningen av de finansiella instrument som skall jämställas med aktie kompletterats med orden ”aktierelaterade finansiella instrument såsom”. Avsikten är att nya instrument som inte i dag omfattas av uppräkningen skall kunna omfattas av bestämmelsen. Det får dock endast vara fråga om finansiella instrument ...
Anmälningsskyldighet
Insynsställning
/Träder i kraft I: 2004-10-08/
3 § Följande fysiska personer anses enligt denna lag ha insynsställning i ett aktiemarknadsbolag:
- ledamot eller suppleant i bolagets eller dess moderföretags styrelse,
- verkställande direktör eller vice verkställande direktör i bolaget eller dess moderföretag,
- revisor eller revisorssuppleant i bolaget eller dess moderföretag,
- bolagsman i ett handelsbolag som är bolagets moderföretag, dock inte kommanditdelägare,
- innehavare av annan ledande befattning i eller annat kvalificerat uppdrag av stadigvarande natur för bolaget eller dess moderföretag, om befattningen eller uppdraget normalt kan antas medföra tillgång till icke offentliggjord information om sådant förhållande som kan påverka kursen på aktierna i bolaget,
- befattningshavare eller uppdragstagare enligt 1-3 eller annan ledande befattningshavare i ett dotterföretag, om denne normalt kan antas få tillgång till icke offentliggjord information om sådant förhållande som kan påverka kursen på aktierna i bolaget,
- den som äger aktier i bolaget, motsvarande minst tio procent av aktiekapitalet eller av röstetalet för samtliga aktier i bolaget, eller äger aktier i denna omfattning tillsammans med sådan fysisk eller juridisk person som är aktieägaren närstående på det sätt som anges i 5 § första stycket.
Finansinspektionen skall på begäran av aktiemarknadsbolaget eller dess moderföretag pröva frågan om en befattningshavare eller uppdragstagare har en sådan ledande ställning eller ett sådant kvalificerat uppdrag som avses i första stycket 5 eller 6.
I fråga om europabolag tillämpas vad som sägs i första stycket 1 om styrelseledamot på ledamot eller suppleant i lednings-, förvaltnings- eller tillsynsorganet. Lag (2004:588).
Prop. 2015/16:120: Ändringen innebär att den nuvarande bestämmelsen om vilka som omfattas av anmälningsskyldighet ersätts med en upplysning om de bestämmelser om anmälningsskyldighet för personer i ledande ställning, och dem närstående personer, som finns i artikel 19 i marknadsmissbruksförordningen. I förhållande till nuvarande bestämmelser om anmälningsskyldighet innebär bestämmelserna i marknadsmissbruksförordningen att fler personer är skyldiga att anmäla egna transaktioner, se ...
Prop. 2006/07:65: Bestämmelsen i första stycket 8, som är ny, innebär att personkretsen med insynsställning utvidgas till att omfatta även den som själv inte äger några aktier i aktiemarknadsbolaget, men vars närstående juridiska person äger en viss andel i aktiemarknadsbolaget.
En situation då insynsställning enligt punkten 8 kan uppkomma kan vara följande. En fysisk person har ett väsentligt inflytande över ett bolag och innehar aktier i bolaget, uppgående till tio procent av aktiekapitalet. ...
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar 8 § insiderlagen.
Anmälningsskyldighet för personer med insynsställning
4 § Den som har insynsställning i ett aktiemarknadsbolag skall skriftligen anmäla innehav av aktier i bolaget och ändring i innehavet till Finansinspektionen. Sådan anmälan skall också göras av ett aktiemarknadsbolag som innehar egna aktier, dock inte då det är fråga om innehav av egna aktier med stöd av 4 kap. 5 § lagen (1991:981) om värdepappersrörelse.
Anmälningsskyldighet gäller dock inte
- innan den som avses i 3 § första stycket 5 eller 6 tagit emot underrättelse enligt 7 eller 8 §,
- om innehavet inte uppgår till 200 aktier eller, om innehavet avser värdepapper som enligt 2 § första stycket likställs med aktier, understiger ett marknadsvärde motsvarande 50 000 kronor,
- om ändring i innehavet efter den senast gjorda anmälningen inte uppgår till 200 aktier eller, om ändringen avser värdepapper som enligt 2 § första stycket likställs med aktier, understiger ett marknadsvärde motsvarande 50 000 kronor,
- om ökning i innehavet föranletts av fondemission eller av att akties nominella belopp sänkts genom att aktien delats upp.
Av 5 § framgår att anmälningsskyldigheten även omfattar vissa närståendes aktieinnehav.
Finansinspektionen kan medge befrielse från anmälningsskyldigheten om motsvarande uppgifter kan erhållas på annat sätt.
Prop. 2015/16:120: Paragrafen innehåller en bestämmelse om skriftliga förklaringar om hur villkoren för att skjuta upp offentliggörande av insiderinformation enligt artikel 17.4 i marknadsmissbruksförordningen har uppfyllts.
Prop. 2006/07:65: Ändringen i första stycket innebär att aktiemarknadsbolag som innehar egna aktier, eller vars innehav av sådana aktier ändras, inte längre skall anmäla detta till insynsregistret. I stället skall anmälan göras till den svenska börs eller auktoriserade marknadsplats där bolagets aktier är noterade (se förslaget till 4 kap. 19 § lagen om handel med finansiella instrument). Bestämmelsen behandlas i avsnitt 7.7.
I ...
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 9 § insiderlagen, dock med undantag för 9 § sjätte stycket som återfinns i 10 §.
Aktiemarknadsbolag skall enligt första stycket andra meningen anmäla innehav av egna aktier. Denna anmälningsskyldighet trädde i kraft den 10 mars 2000 (se avsnitt 8.1). Enligt ...
- RÅ 2004:17:Artikel 6 i Europakonventionen har ansetts tillämplig på förfarandet för uttagande av särskild avgift, då person med insynsställning i aktiemarknadsbolag underlåtit att inom föreskriven tid göra anmälan om ändrat aktieinnehav.
- RÅ 2006:89:Fråga om eftergift av särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument när anmälan gjorts två dagar för sent.
- RÅ 2005:41:Särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument har eftergetts till hälften i ett fall där överträdelserna avsett ett flertal aktieförvärv under en förhållandevis kort tid.
5 § Vid tillämpning av 4 § första stycket första meningen skall följande aktier i aktiemarknadsbolaget likställas med den anmälningsskyldiges egna, nämligen sådana som ägs av
- make eller sambo till den anmälningsskyldige,
- omyndiga barn som står under den anmälningsskyldiges vårdnad,
- juridisk person vars verksamhet den anmälningsskyldige har ett väsentligt inflytande över och i vilken den anmälningsskyldige eller någon som avses i 1 eller 2 eller flera av dem tillsammans innehar
- ägarandel, uppgående till tio procent eller mer av aktiekapitalet eller av andelarna, eller
- ekonomisk andel, innefattande rätt att uppbära tio procent eller mer av avkastningen, eller
- röstandel, uppgående till tio procent eller mer av röstetalet för samtliga aktier eller av röstetalet hos det högsta beslutande organet,
- juridisk person vars verksamhet den anmälningsskyldige har ett väsentligt inflytande över och i vilken den anmälningsskyldige eller någon som avses i 1-3 eller flera av dem tillsammans innehar en sådan ägarandel, ekonomisk andel eller röstandel som avses i 3.
Om flera personer är anmälningsskyldiga för samma aktieinnehav eller för ändring i innehavet, behöver anmälan endast göras av en av dem.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar 10 § insiderlagen.
Upphävd: SFS 2016:717 (Tillsyn över att EU:s marknadsmissbruksförordning följs)
6 § Anmälan enligt 4 § om aktieinnehav eller ändring i innehavet skall ha kommit in till Finansinspektionen senast fem dagar efter det att
- aktie i bolaget noterats vid en börs eller en auktoriserad marknadsplats,
- insynsställning uppkommit enligt 3 § första stycket1-4 eller 7 eller den som omfattas av 3 § första stycket 5 eller 6 tagit emot underrättelse enligt 7 eller 8 §,
- den anmälningsskyldige förvärvat eller avyttrat aktier i bolaget eller annan ändring skett i aktieinnehavet, eller
- den anmälningsskyldige fått vetskap om att närstående, som avses i 5 §, innehar, förvärvat eller avyttrat aktier i bolaget eller att annan ändring skett i den närståendes aktieinnehav.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 13 § insiderlagen.
I första stycket har tidsfristen för anmälningsskyldigheten kortats ned från 14 till fem dagar. Dessutom framgår det uttryckligen av samma stycke att anmälan skall ha kommit in till Finansinspektionen inom den angivna tidsfristen. Bestämmelsen har kommenterats i avsnitt 8.3.
- RÅ 2006:89:Fråga om eftergift av särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument när anmälan gjorts två dagar för sent.
Aktiemarknadsbolagens skyldigheter
7 § Ett aktiemarknadsbolag skall anmäla till Finansinspektionen vilka personer som har insynsställning i bolaget eller dess dotterföretag enligt 3 § första stycket1-3, 5 och 6 och ändringar i sådan insynsställning senast fjorton dagar från det att insynsställningen uppkom eller förändrades. Aktiemarknadsbolaget skall samtidigt skriftligen underrätta personer med insynsställning enligt 3 § första stycket 5 eller 6 om anmälan.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 14 § insiderlagen.
Av paragrafen framgår numera uttryckligen att även ändringar i insynsställning skall anmälas till Finansinspektionen. Detta framgick tidigare endast genom uttalanden i förarbetena (se prop. 1990/91:42 s. 100).
Tidsfristen för anmälan i dessa fall skall, som angetts ...
8 § Ett aktiemarknadsbolags moderföretag skall anmäla till Finansinspektionen vilka personer i moderföretaget som har insynsställning enligt 3 § första stycket1-5 och ändringar i sådan insynsställning senast fjorton dagar från det att insynsställningen uppkom eller förändrades. Moderföretaget skall samtidigt skriftligen underrätta personer med insynsställning enligt 3 § första stycket 5 om anmälan.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 15 § insiderlagen.
Av paragrafen framgår numera uttryckligen att även ändringar i insynsställning skall anmälas till Finansinspektionen. Detta framgick tidigare endast genom uttalanden i förarbetena (se ...
Insynsregister
9 § Finansinspektionen skall föra eller låta föra register (insynsregister) över anmälningar som gjorts enligt 4, 7 och 8 §§ eller, i fall som avses i 4 § fjärde stycket, över däremot svarande uppgifter som lämnats från annat register.
Uppgifter som inte längre omfattas av anmälningsskyldighet får avföras ur registret. Uppgifterna skall dock bevaras i minst tio år efter det att de avförts.
Registret skall föras med hjälp av automatisk databehandling. Finansinspektionen är personuppgiftsansvarig enligt personuppgiftslagen (1998:204) för den behandling av personuppgifter som sker i registret. Inspektionen skall på lämpligt sätt underrätta de registrerade om registret.
Prop. 2015/16:120: Paragrafen innehåller bestämmelser om det insynsregister som Finansinspektionen ska föra.
I första stycket görs en följdändring med anledning av att anmälningsskyldigheten för insynspersoner i stället för i lagen regleras i marknadsmissbruksförordningen.
Bestämmelsen rör de uppgifter som Finansinspektionen ska föra in i insynsregistret ...
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 16 § insiderlagen.
I första stycket har beteckningen insiderregister ersatts med insynsregister (se avsnitt 8.2).
10 § Uppgifter som skall anmälas enligt 4 § får efter tillstånd av Finansinspektionen föras över till insynsregistret genom automatisk databehandling. Sådant tillstånd får ges endast till den som är förvaltare enligt 3 kap. 7 § lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument.
Prop. 2015/16:120: Paragrafen innehåller bestämmelser om att Finansinspektionen ska offentliggöra uppgifter om transaktioner genomförda av personer i ledande ställning och av deras närstående. Genom paragrafen införs i svensk rätt den möjlighet medlemsstaterna har att föreskriva en skyldighet för den behöriga myndigheten att offentliggöra uppgifter som enligt huvudregeln i förordningen annars skulle ha ankommit på emittenter, deltagare på marknaden för utsläppsrätter eller auktionsplattformar, auktionsförrättare ...
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 9 § sjätte stycket insiderlagen.
Anmälningsskyldighet inom myndigheter och kommuner
11 § Om det behövs med hänsyn till tillgången på kurspåverkande information inom en myndighet, får regeringen besluta att det vid myndigheten skall föras en förteckning över innehav av finansiella instrument avseende ledamöterna i styrelsen samt de arbetstagare, uppdragstagare eller andra funktionärer som myndigheten bestämmer med hänsyn till deras insynsställning.
En kommun har motsvarande befogenhet som avses i första stycket i fråga om ledamöter och ersättare i kommunala organ samt arbetstagare, uppdragstagare och andra funktionärer hos kommunen.
Den som omfattas av en förteckning som upprättats med stöd av denna paragraf skall till myndigheten skriftligen anmäla sitt innehav av finansiella instrument och ändringar i innehavet.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar 11 § insiderlagen.
I första stycket har hänvisningen till handelsförbudet i 4 § insiderlagen tagits bort. Syftet med förteckningen skall dock vara detsamma som tidigare (se avsnitt 8.1). Någon ändring i sak är därför inte avsedd. Sålunda ...
Anmälningsskyldighet för vissa anställda och uppdragstagare
12 § Den som är anställd eller uppdragstagare vid ett värdepappersinstitut, en börs eller en auktoriserad marknadsplats och som normalt kan antas ha tillgång till icke offentliggjord information om sådant förhållande som kan påverka kursen på finansiella instrument, skall till arbetsgivaren skriftligen anmäla innehav av finansiella instrument och ändring i innehavet.
Vid tillämpningen av första stycket skall följande finansiella instrument likställas med den anmälningsskyldiges egna, nämligen sådana som ägs av
- make eller sambo till den anmälningsskyldige,
- omyndiga barn som står under den anmälningsskyldiges vårdnad.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen är ny. Bestämmelsen har kommenterats närmare i avsnitt 8.6.
I första stycket införs en skyldighet för den som är anställd eller uppdragstagare vid ett värdepappersinstitut, en börs eller en auktoriserad marknadsplats och som normalt kan antas ha tillgång till icke offentliggjord information om sådant förhållande som kan påverka kursen på finansiella instrument, att till arbetsgivaren ...
13 § Värdepappersinstitut, börs och auktoriserad marknadsplats skall föra förteckning över sådana anmälningar om innehav av finansiella instrument som gjorts enligt 12 §.
Om ett värdepappersinstitut, en börs eller en auktoriserad marknadsplats underlåter att föra en sådan förteckning som avses i första stycket, skall Finansinspektionen förelägga företaget att göra rättelse.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen är ny. Bestämmelsen har kommenterats närmare i avsnitt 8.6.
Enligt första stycket åligger det värdepappersinstitut, börs och auktoriserad marknadsplats att föra en förteckning över sådana anmälningar över innehav av finansiella instrument som gjorts med stöd av 12 §.
Om ett värdepappersinstitut underlåter att föra en sådan förteckning som avses i första stycket, ...
14 § Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Finansinspektionen får meddela föreskrifter om vilka som är anmälningsskyldiga enligt 12 § och vad en förteckning enligt 13 § skall innehålla.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen är ny och innebär att regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Finansinspektionen får meddela föreskrifter om vilka som är anmälningsskyldiga enligt 12 §, dvs. vilka personkategorier som omfattas av förteckningen. Vidare får föreskrifter även meddelas om vad en förteckning enligt 13 § skall innehålla.
Förbud mot korttidshandel
15 § Om den som enligt 3 § första stycket1-3 har insynsställning i ett aktiemarknadsbolag förvärvar aktier i bolaget, får aktier av samma slag upp till motsvarande antal inte avyttras mot vederlag tidigare än tre månader efter förvärvet.
- fysiska och juridiska personer som förvärvar aktier i aktiemarknadsbolaget och vilkas aktier enligt 5 § skall likställas med aktier som innehas av personer som avses i första stycket, samt
- aktiemarknadsbolag som förvärvar egna aktier.
Vad som sägs i andra stycket 2 skall inte tillämpas vid förvärv av egna aktier med stöd av 4 kap. 5 § lagen (1991:981) om värdepappersrörelse eller när en tidigare avyttring föreskrivs i lag.
Prop. 2015/16:120: Paragrafen innehåller bestämmelser om förbud för vissa personer att genomföra transaktioner med vissa finansiella instrument under en period av trettio dagar innan information som rör instrumenten har offentliggjorts. I artikel 3.1.1 i marknadsmissbruksförordningen finns en definition av finansiella instrument.
Ändringen innebär att de materiella bestämmelserna om att den som har insynsställning i ett aktiemarknadsbolag inte får handla med aktier i bolaget under vissa perioder ...
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar 7 a § insiderlagen.
Förbudet mot korttidshandel gäller enligt andra stycket punkten 2 numera även aktiemarknadsbolag som förvärvar egna aktier. Denna ändring trädde i kraft den 10 mars 2000 (se avsnitt 8.1).
Undantaget i sista stycket infördes samtidigt som förbudet mot korttidshandel ...
- aktier avyttras till marknadskurs om den är lägre än anskaffningskursen,
- aktier avyttras enligt villkoren i ett offentligt erbjudande om köp av aktier,
- avyttring ske av tilldelade emissionsrätter.
Om det finns synnerliga skäl, får Finansinspektionen medge ytterligare undantag från förbudet enligt 15 §.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 7 b § insiderlagen.
I första stycket punkten 1 har ett förtydligande gjorts som innebär att aktier får överlåtas till marknadskurs om den är lägre än anskaffningskursen.
Upphävd: SFS 2016:717 (Tillsyn över att EU:s marknadsmissbruksförordning följs)
Tillsyn
17 § Finansinspektionen övervakar att bestämmelserna i denna lag följs.
Prop. 2016/17:22: Paragrafen innehåller bestämmelser om Finansinspektionens övervakning.
Prop. 2015/16:120: Paragrafen innehåller bestämmelser om Finansinspektionens övervakning.
I första stycket, som är nytt, anges att Finansinspektionen i Sverige är den behöriga myndigheten som avses i marknadsmissbruksförordningen. Det innebär att Finansinspektionen kommer att ha de befogenheter som den behöriga myndigheten har direkt på grund av förordningen. Finansinspektionen blir t.ex. behörig att ta emot anmälningar av personer i ledande ställning (artikel 19.2 i marknadsmissbruksförordningen) ...
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar 17 § insiderlagen.
18 § Om det finns anledning att anta att en bestämmelse i denna lag har överträtts, har Finansinspektionen rätt att få de uppgifter som den behöver för sin utredning från
- den som det finns anledning att anta har gjort överträdelsen,
- ett aktiebolag eller en annan juridisk person vars finansiella instrument överträdelsen gäller,
- moderföretaget till det aktiebolag eller den juridiska person som avses i 2,
- annan förvaltningsmyndighet,
- börs, auktoriserad marknadsplats eller clearingorganisation enligt 1 kap. 4 § lagen (1992:543) om börs- och clearingverksamhet,
- börsmedlem eller clearingmedlem enligt 1 kap. 4 § lagen om börs- och clearingverksamhet eller kontoförande institut enligt 3 kap. 1 § lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument,
- den som driver värdepappersrörelse med stöd av 1 kap. 3, 3 c eller 3 d § lagen (1991:981) om värdepappersrörelse.
Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Finansinspektionen får meddela närmare föreskrifter om hur uppgiftsskyldigheten skall fullgöras.
Prop. 2015/16:120: Paragrafen innehåller en upplysning om befogenheter som Finansinspektionen har.
Paragrafen kompletteras med en upplysning om att den frågerätt som Finansinspektionen har enligt 6 kap. 1 a § lagen om handel med finansiella instrument även omfattar Finansinspektionens övervakning av marknadsmissbruksförordningen.
Bestämmelsen rör en upplysning om bestämmelser om övervakningen av att marknadsmissbruksförordningen följs. Eftersom det är fråga om en upplysningsbestämmelse ...
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 18 § insiderlagen. Vissa redaktionella ändringar har gjorts till följd av att en del av frågerätten enligt 18 § insiderlagen även avser utredningar om insiderbrottslighet och inte nu aktuella överträdelser. Frågerätten enligt denna paragraf får användas endast för att utreda överträdelser enligt denna lag (se ...
Vite
19 § Vite får sättas ut i förelägganden enligt 13 § andra stycket eller beslut som meddelats med stöd av 18 § första stycket 2, 3 eller 5-7.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 19 § insiderlagen.
I paragrafen har införts en möjlighet för Finansinspektionen att även sätta ut vite om ett institut enligt 13 § andra stycket underlåter att föra förteckning över anmälningsskyldigas innehav.
Paragrafen har utformats i enlighet med Lagrådets förslag. Inspektionen bör enligt Lagrådet därvid vara oförhindrad att föreskriva vite redan ...
Särskild avgift
20 § Finansinspektionen skall besluta att en särskild avgift skall tas ut, om någon
- underlåter att inom föreskriven tid göra anmälan enligt 4, 7 eller 8 §,
- lämnar oriktig eller vilseledande uppgift vid fullgörande av anmälningsskyldighet enligt någon av nämnda paragrafer eller vid fullgörande av uppgiftsskyldighet som avses i 18 § första stycket 2, 3 och 5-7,
- avyttrar aktier i strid mot 15 §.
Prop. 2015/16:120: Paragrafen innehåller bestämmelser om de överträdelser för vilka Finansinspektionen ska besluta att en särskild avgift ska tas ut. Bestämmelser om beräkning av särskild avgift finns i 21 §.
Punkten 1, som motsvarar nuvarande punkten 4, avser åsidosättanden av skyldigheter som gäller beträffande insiderförteckning. Skyldigheten att föra insiderförteckning enligt marknadsmissbruksförordningen omfattar fler än de som omfattas av den skyldigheten enligt nuvarande bestämmelser, ...
- RÅ 2004:17:Artikel 6 i Europakonventionen har ansetts tillämplig på förfarandet för uttagande av särskild avgift, då person med insynsställning i aktiemarknadsbolag underlåtit att inom föreskriven tid göra anmälan om ändrat aktieinnehav.
- RÅ 2005:41:Särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument har eftergetts till hälften i ett fall där överträdelserna avsett ett flertal aktieförvärv under en förhållandevis kort tid.
- RÅ 2006:89:Fråga om eftergift av särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument när anmälan gjorts två dagar för sent.
21 § Särskild avgift beräknas enligt följande:
- vid underlåtenhet att göra anmälan enligt 4 § eller när oriktig eller vilseledande uppgift har lämnats vid fullgörande av anmälningsskyldighet enligt samma paragraf: 10 procent av vederlaget för aktierna eller, om vederlag inte har utgått, 15 000 kronor,
- vid underlåtenhet att göra anmälan eller lämna uppgifter enligt 7 eller 8 § eller när oriktig eller vilseledande uppgift har lämnats vid fullgörande av anmälningsskyldighet enligt samma paragrafer: 15 000 kronor,
- när oriktig eller vilseledande uppgift har lämnats vid fullgörande av uppgiftsskyldighet som avses i 18 § första stycket 2, 3 eller 5-7: 15 000 kronor,
- vid överträdelse av 15 §: 90 procent av skillnaden mellan förvärvs- och avyttringspriset.
Avgift enligt första stycket 1 eller 4 skall uppgå till lägst 15 000 och högst 350 000 kronor.
Prop. 2015/16:120: Paragrafen innehåller bestämmelser om beräkning av den särskilda avgift som ska tas ut enligt 20 §.
De avgifter som ska tas ut ändras inte i förhållande till det som i dag gäller för överträdelser av motsvarande bestämmelser i lagen. Ordningen i paragrafen ändras i enlighet med den ordning som anges i 20 §. Övriga ändringar är av redaktionell eller språklig art.
Övervägandena finns i avsnitt ...
- RÅ 2006:89:Fråga om eftergift av särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument när anmälan gjorts två dagar för sent.
- RÅ 2005:41:Särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument har eftergetts till hälften i ett fall där överträdelserna avsett ett flertal aktieförvärv under en förhållandevis kort tid.
22 § Särskild avgift tas ut av den som enligt bestämmelse som avses i 20 §1 och 2 är skyldig att göra anmälan eller lämna uppgift som där åsyftas eller, såvitt avser 20 § 3, inte får avyttra aktier inom viss tid efter förvärvet.
Innan beslut om särskild avgift meddelas skall den berörde ges tillfälle att yttra sig i ärendet hos Finansinspektionen. Beslut om att ta ut avgift får inte meddelas, om den berörde inte senast två år från det att överträdelsen ägde rum har delgetts upplysning om att frågan om särskild avgift har tagits upp av inspektionen.
Upphävd: SFS 2016:1310 (Effektiv bekämpning av marknadsmissbruk)
23 § Om överträdelsen är ringa eller ursäktlig eller det annars finns synnerliga skäl, får särskild avgift efterges helt eller delvis.
- RÅ 2006:89:Fråga om eftergift av särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument när anmälan gjorts två dagar för sent.
- RÅ 2004:17:Artikel 6 i Europakonventionen har ansetts tillämplig på förfarandet för uttagande av särskild avgift, då person med insynsställning i aktiemarknadsbolag underlåtit att inom föreskriven tid göra anmälan om ändrat aktieinnehav.
- RÅ 2006:43:I ett mål om särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument har ansetts att en kränkning skett av rätten till domstolsprövning inom skälig tid enligt artikel 6 i Europakonventionen. Avgiften har därför satts ned.
- RÅ 2005:41:Särskild avgift enligt lagen om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument har eftergetts till hälften i ett fall där överträdelserna avsett ett flertal aktieförvärv under en förhållandevis kort tid.
Upphävd: SFS 2016:1310 (Effektiv bekämpning av marknadsmissbruk)
24 § Särskild avgift skall betalas till Finansinspektionen och tillfaller staten. Bestämmelser om indrivning av sådan avgift finns i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar. Vid indrivning får verkställighet ske enligt utsökningsbalken.
Prop. 1999/2000:109: Paragraferna motsvarar i huvudsak 21–25 §§insiderlagen.
Överklagande
25 § I 22 a § förvaltningslagen (1986:223) finns bestämmelser om överklagande hos allmän förvaltningsdomstol.
Inspektionen får i fråga om annat beslut än sådant som gäller särskild avgift förordna att beslutet skall gälla omedelbart.
Prop. 2016/17:22: Paragrafen innehåller bestämmelser om överklaganden. Ändringen i andra stycket är en följd av att bestämmelser om särskild avgift utmönstras ur lagen.
Prop. 1999/2000:109: Paragrafen motsvarar i huvudsak 26 § insiderlagen.
I första stycket hänvisas till den allmänna bestämmelsen om överklagande hos allmän förvaltningsdomstol som finns i 22 a § förvaltningslagen (1986:223).
Kostnad för tillsyn
26 § För att bekosta Finansinspektionens övervakning enligt denna lag skall de institut som står under inspektionens tillsyn betala årliga avgifter enligt de närmare föreskrifter som regeringen meddelar.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Lag (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 januari 2001. Av ikraftträdandebestämmelsen till insiderstrafflagen (2000:1086) framgår att insiderlagen (1990:1342) upphävs.
- Anmälan enligt 4 § om aktieinnehav eller ändring i innehavet som avser förhållanden före ikraftträdandet får göras inom den tid som föreskrivs i 13 § insiderlagen (1990:1342).
- Förarbeten
- Rskr. 2000/01:48, Prop. 1999/2000:109, Bet. 2000/01:JuU4
- Ikraftträder
- 2001-01-01
Lag (2004:71) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2003/04:139, Prop. 2002/03:150, Bet. 2003/04:FiU14
- Omfattning
- ändr. 1 §
- Ikraftträder
- 2004-04-01
Lag (2004:588) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2003/04:225, Prop. 2003/04:112, Bet. 2003/04:LU26
- Omfattning
- ändr. 3 §
- Ikraftträder
- 2004-10-08
Lag (2005:382) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2004/05:264, Prop. 2004/05:142, Bet. 2004/05:FiU27
- Omfattning
- ändr. 1, 4, 5, 6, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23 §§, rubr. närmast före 15 §; nya 1 a, 10 a, 10 b §§, rubr. närmast före 10 a §
- CELEX-nr
- 32003L0006
- Ikraftträder
- 2005-07-01
Lag (2005:835) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:44, Prop. 2004/05:158, Bet. 2005/06:FiU9
- Omfattning
- ändr. 1 a §
- CELEX-nr
- 32003L0006
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Lag (2005:926) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:74, Prop. 2005/06:25, Bet. 2005/06:LU5
- Omfattning
- ändr. 1 §
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Lag (2007:371) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2006/07:187, Prop. 2006/07:65, Bet. 2006/07:FiU17
- Omfattning
- ändr. 1, 1 a, 3, 4 §§
- CELEX-nr
- 32004L0072
- Ikraftträder
- 2007-07-01
Lag (2007:558) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2006/07:211, Prop. 2006/07:115, Bet. 2006/07:FiU25
- Omfattning
- ändr. 1, 1 a, 6, 10 a, 12, 13, 15 §§
- Ikraftträder
- 2007-11-01
Lag (2012:381) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2011/12:239, Prop. 2011/12:129, Bet. 2011/12:FiU49
- Omfattning
- ändr. 1 a §
- CELEX-nr
- 32010L0073
- Ikraftträder
- 2012-07-01
Lag (2015:959) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2015/16:95, Prop. 2015/16:26, Bet. 2015/16:FiU14
- Omfattning
- ändr. 1 §
- Ikraftträder
- 2016-02-01
Lag (2016:57) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2015/16:134, Prop. 2015/16:10, Bet. 2015/16:FiU15
- Omfattning
- ändr. 10 §
- Ikraftträder
- 2016-03-01
Lag (2016:717) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2015/16:272, Prop. 2015/16:120, Bet. 2015/16:FiU36
- Omfattning
- upph. 1 a, 2, 5, 6, 7, 8, 10 b, 16 §§, rubr. närmast före 3, 4, 7, 9, 10 a, 11, 12 §§; ändr. 1, 3, 4, 9, 10, 10 a, 15, 17, 18, 20, 21 §§
- Ikraftträder
- 2016-07-03
Lag (2016:1310) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2016/17:119, Prop. 2016/17:22, Bet. 2016/17:FiU14
- Omfattning
- upph. 3, 4, 9, 10, 10 a, 15, 20, 21, 22, 23, 24 §§, rubr. närmast före 15, 20 §§; ändr. 17, 18, 25 §§
- Ikraftträder
- 2017-02-01
Lag (2017:688) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2016/17:353, Prop. 2016/17:162, Bet. 2016/17:FiU35
- Omfattning
- ändr. 1 §
- Ikraftträder
- 2018-01-03
Lag (2018:811) om ändring i lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument
- Förarbeten
- Rskr. 2017/18:327, Prop. 2017/18:235, Bet. 2017/18:KU22
- Omfattning
- ändr. 25 §
- Ikraftträder
- 2018-07-01