Inaktuell version
Lag (2002:221) om konvention om social trygghet mellan Sverige och Kanada
- Departement
- Socialdepartementet
- Utfärdad
- 2002-04-25
- Ändring införd
- SFS 2002 i lydelse enligt SFS 2003:47
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2018-08-19
1 § Den konvention om social trygghet mellan Sverige och Kanada som har undertecknats i Ottawa den 30 januari 2002 skall gälla som lag här i landet. Konventionens innehåll framgår av en bilaga till denna lag.
2 § Behörig myndighet enligt artikel I i konventionen är för Sveriges del Riksförsäkringsverket.
Prop. 2003/04:152: Någon följdändring görs inte i denna paragraf utan i stället tas paragrafen bort. Konventionen gäller som lag här i landet och i konventionens artikel 1 anges att den behöriga myndigheten är regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer. Regeringen kan således i förordning ange den myndighet som skall vara behörig.
3 § Vid tillämpning av konventionen skall avgiften för sjukersättning och aktivitetsersättning bestämmas till den procentsats av sjukförsäkringsavgiften enligt socialavgiftslagen (2000:980) som beräknas motsvara den andel av denna avgift som finansierar sjukersättning och aktivitetsersättning.
Konvention om social trygghet mellan Sveriges regering och Kanadas regering
Sveriges regering och Kanadas regering som är beslutna att fortsätta sitt samarbete om social trygghet, som beaktar de förändringar som inträffat i ländernas lagstiftning om social trygghet sedan konventionen mellan Sverige och Kanada om social trygghet undertecknades i Stockholm den 10 april 1985, har beslutat att träffa en ny konvention i detta syfte och har kommit överens om följande.
AVDELNING I
Artikel I
- I denna konvention avses med:
- Termer som inte definieras i denna artikel har den betydelse som tillkommer dem enligt den tillämpliga lagstiftningen.
Artikel II
- Denna konvention skall tillämpas på följande lagstiftning:
- För Kanadas del
- lagen om trygghet vid ålderdom med föreskrifter till denna,
- För Sveriges del
- lagstiftningen om sjukersättning och aktivitetsersättning,
- Om inte annat följer av punkt 3, skall denna konvention också tillämpas på lagar och föreskrifter som ändrar, utvidgar, konsoliderar eller ersätter den lagstiftning som anges i punkt 1 i denna artikel.
- Denna konvention skall vidare tillämpas på lagar och föreskrifter som utvidgar en parts lagstiftning till att gälla nya kategorier av förmånstagare eller nya förmåner, såvida inte denna part har gjort invändning om detta till den andra parten senast tre månader efter det att lagarna och föreskrifterna i fråga har trätt i kraft.
Artikel III
Artikel IV
- En medborgare i en part och dennes familjemedlemmar och efterlevande skall vara underkastade åtagandena i den andra partens lagstiftning och vara berättigade till förmånerna i denna lagstiftning på samma villkor som medborgarna i den sistnämnda parten.
- Med avseende på kanadensisk lagstiftning skall punkt 1 tillämpas på en person som avses i artikel III oavsett medborgarskap.
Artikel V
- I den mån inte annat föreskrivs i denna konvention, får inte förmåner som kan utges enligt en parts lagstiftning till en person som avses i artikel III, inräknat förmåner som förvärvats med stöd av denna konvention, minskas, ändras, innehållas, dras in eller förklaras förverkade endast av det skälet att den förmånsberättigade är bosatt inom den andra partens territorium och skall även betalas ut när han eller hon befinner sig inom den andra partens territorium.
- Förmåner som enligt denna konvention skall betalas ut till en person som är eller har varit omfattad av båda parters lagstiftning eller till dennes familjemedlemmar eller efterlevande, skall betalas ut när personen eller dennes familjemedlemmar eller efterlevande, vistas inom en tredje stats territorium.
AVDELNING II
Artikel VI
Allmän regel för anställda och egenföretagare
- en arbetstagare som arbetar inom en parts territorium när det gäller detta arbete vara omfattad endast av den partens lagstiftning, och
- en egenföretagare som är bosatt inom en parts territorium och som arbetar för egen räkning inom den andra partens territorium eller inom båda parters territorier, när det gäller detta arbete vara omfattad endast av lagstiftningen i den förstnämnda parten.
Artikel VII
- En arbetstagare, som är omfattad av en parts lagstiftning och som av sin arbetsgivare sänds ut för att arbeta inom den andra partens territorium för samma arbetsgivare eller för någon som står i relation till denne, skall, när det gäller detta arbete, vara omfattad endast av den förstnämnda partens lagstiftning som om arbetet hade utförts inom denna parts territorium. Med undantag för vad som följer av punkt 2 gäller detta högst 60 månader, om inte förhandsmedgivande har lämnats av båda parters behöriga myndigheter.
- Gränsen 60 månader i punkt 1 skall inte tillämpas på en person som är verksam i statlig anställning för en part och som sänts ut för att arbeta inom den andra partens territorium.
Artikel VIII
Artikel IX
Artikel X
Artikel XI
- För beräkning av förmåner enligt lagen om trygghet vid ålderdom i Kanada skall följande gälla.
- Om en person omfattas av den kanadensiska pensionsplanen eller av någon fullständig pensionsplan i en provins i Kanada under en period då han eller hon vistas eller är bosatt i Sverige skall perioden räknas som en bosättningsperiod i Kanada; detsamma skall gälla personens make, sambo samt personens familjemedlemmar som följer med och bor tillsammans med denne i Sverige. Detta gäller dock inte om den medföljande omfattas av svensk lagstiftning på grund av anställning eller egenföretagande.
- Om en person omfattas av svensk lagstiftning under en period då han eller hon vistas eller är bosatt i Kanada skall perioden inte räknas som en bosättningsperiod i Kanada; detsamma skall gälla personens make, sambo samt personens familjemedlemmar som följer med till Kanada och bor tillsammans med denne. Detta gäller dock inte om den medföljande omfattas av den kanadensiska pensionsplanen eller av någon fullständig pensionsplan i en provins i Kanada på grund av anställning eller egenföretagande.
- Vid tillämpningen av punkt 1 skall följande gälla.
- En person skall anses vara omfattad av den kanadensiska pensionsplanen eller av någon fullständig pensionsplan i en provins i Kanada under en period då denne vistas i eller är bosatt i Sverige eller Kanada endast om han eller hon på grund av anställning eller egenföretagande under perioden är skyldig att betala avgifter i enlighet med planen.
- En person skall anses vara omfattad av svensk lagstiftning under en period då denne vistas i eller är bosatt i Kanada eller Sverige endast om han eller hon eller dennes arbetsgivare på grund av anställning eller egenföretagande är skyldig att under perioden betala avgifter i enlighet svensk lagstiftning.
Artikel XII
- Om en person omfattas av svensk lagstiftning under en period då han eller hon vistas eller är bosatt i Kanada skall perioden räknas som en bosättningsperiod i Sverige för den personen och dennes make och barn under 18 år som följer med till Kanada, under förutsättning att familjemedlemmarna inte omfattas av kanadensisk lagstiftning på grund av anställning eller egenföretagande.
- Om en person omfattas av kanadensisk lagstiftning under en period då han eller hon vistas eller är bosatt i Sverige skall perioden inte räknas som en bosättningsperiod i Sverige för den personen och dennes make och barn under 18 år som följer med till Sverige, under förutsättning att familjemedlemmarna inte omfattas av svensk lagstiftning på grund av anställning eller egenföretagande.
AVDELNING III
KAPITEL 1
SAMMANLÄGGNING
Artikel XIII
- Om någon inte har rätt till en förmån på grund av att han eller hon inte har tillgodoräknats tillräckliga förmånsgrundande perioder enligt en parts lagstiftning skall, om inte annat följer av denna konvention, rätten till förmån bestämmas genom sammanläggning av perioder som tillgodoräknats enligt denna parts lagstiftning och sådana perioder som anges i punkterna 2 och 3 nedan, förutsatt att de inte sammanfaller.
- För rätt till förmåner enligt den kanadensiska pensionsplanen skall ett kalenderår för vilket pensionspoäng eller pensionsrättigheter har tillgodoräknats för inkomstgrundande ålderspension enligt svensk lagstiftning räknas som ett förmånsgrundande år enligt den kanadensiska pensionsplanen.
- För rätt till förmåner enligt svensk lagstiftning skall
- ett kalenderår som är en förmånsgrundande period enligt den kanadensiska pensionsplanen räknas som ett förmånsgrundande år enligt svensk lagstiftning, och
- en förmånsgrundande period enligt den kanadensiska lagen om trygghet vid ålderdom, som inte ingår i en förmånsgrundande period enligt den kanadensiska pensionsplanen, räknas som en förmånsgrundande period enligt svensk lagstiftning.
Artikel XIV
KAPITEL 2
FÖRMÅNER ENLIGT KANADENSISK LAGSTIFTNING
Artikel XV
- Om en person är berättigad till pension eller ersättning enligt lagen om trygghet vid ålderdom endast genom tillämpning av bestämmelserna om sammanläggning i kapitel 1 skall Kanadas behöriga institution beräkna pensionens eller ersättningens belopp enligt denna lags bestämmelser om partiell pension eller ersättning uteslutande på grundval av de bosättningsperioder i Kanada som får tillgodoräknas enligt nämnda lag.
- Punkt 1 skall även gälla personer utanför Kanada som skulle vara berättigade till full pension i Kanada men som inte har varit bosatta där under den kortaste tid som krävs enligt lagen om trygghet vid ålderdom för utbetalning av pensioner utanför Kanada.
- Om inte annat följer av andra bestämmelser i denna konvention skall
- en pension enligt lagen om trygghet vid ålderdom betalas ut till en person som vistas utanför Kanada endast om dennes bosättningstid, efter sammanläggning enligt kapitel 1, är minst lika lång som den kortaste period av bosättning i Kanada som krävs för utbetalning av pensioner utanför Kanada; och
- en ersättning och ett garanterat inkomsttillägg enligt lagen om trygghet vid ålderdom betalas ut till en person som vistas utanför Kanada endast i den utsträckning som den lagen tillåter det.
Artikel XVI
- Den inkomstrelaterade andelen av förmånen skall beräknas enligt bestämmelserna i den kanadensiska pensionsplanen enbart på grundval av de pensionsgrundande inkomster som tillgodoräknats enligt planen.
- Förmånens grundbelopp skall beräknas genom att multiplicera
- förmånens grundbelopp beräknat enligt bestämmelserna i den kanadensiska pensionsplanen med
KAPITEL 3
FÖRMÅNER ENLIGT SVENSK LAGSTIFTNING
Artikel XVII
- Bestämmelserna om sammanläggning i kapitel 1 skall inte tillämpas på grundkravet på tre års bosättning i Sverige för rätt till garantipension eller till sjukersättning eller aktivitetsersättning i form av garantiersättning.
- Vid beräkning av garantipension respektive sjukersättning och aktivitetsersättning i form av garantiersättning skall förmåner enligt den kanadensiska lagen om trygghet vid ålderdom eller förmåners grundbelopp enligt den kanadensiska pensionsplanen inte beaktas.
- Vid beräkning av sjukersättning och aktivitetsersättning skall endast inkomst intjänad under den tid då den svenska lagstiftningen var tillämplig beaktas.
Artikel XVIII
AVDELNING IV
Artikel XIX
- Parternas behöriga myndigheter skall i en tillämpningsöverenskommelse fastställa de bestämmelser som krävs för att tillämpa detta avtal.
- Parternas förbindelseorgan skall anges i tillämpningsöverenskommelsen.
Artikel XX
- De behöriga myndigheter och institutioner som ansvarar för tillämpningen av denna konvention skall
- delge varandra sådan information som är nödvändig för tillämpningen av denna konvention i den utsträckning den lagstiftning för vars tillämpning de är ansvariga medger detta;
- bistå varandra för att fastställa rätt till förmåner och dessas belopp enligt denna konvention eller med stöd av lagstiftning på vilken denna konvention är tilllämplig på samma sätt som om det gällde tillämpningen av deras egen lagstiftning; och
- snarast delge varandra all information om åtgärder de vidtagit för att tillämpa denna konvention samt om förändringar i deras respektive lagstiftning, i den mån dessa påverkar tillämpningen av detta avtal.
- Bistånd som åsyftas i punkt 1 b i denna artikel skall lämnas vederlagsfritt, såvida inte annat följer av bestämmelser om ersättning för vissa slag av kostnader i en tillämpningsöverenskommelse sluten med stöd av artikel XIX.
- Såvida inte röjande av information krävs enligt lag i en part, skall uppgifter om en enskild person, som lämnats i enlighet med denna konvention till denna part av den andra parten, vara sekretessbelagda och får endast användas i syfte att tillämpa denna konvention och den lagstiftning konventionen är tillämplig på.
Artikel XXI
Artikel XXII
Artikel XXIII
- Ansökningar, meddelanden och besvär angående rätt till en förmån eller dennas storlek enligt en parts lagstiftning, vilka, enligt denna lagstiftning skulle ha ingetts inom en föreskriven tid till en behörig myndighet eller en behörig institution i den parten, men som inges inom samma tidsrymd till en myndighet eller en institution i den andra parten, skall behandlas som om de hade ingetts till den behöriga myndigheten eller den behöriga institutionen i den förstnämnda parten. Dag för ingivandet av ansökan, meddelanden och besvär till den andra partens myndighet eller institution skall anses vara dagen för deras ingivande till den förstnämnda partens behöriga myndighet eller institution.
- Om inte annat följer av andra meningen i denna punkt, skall ansökan om en förmån enligt en parts lagstiftning som har framförts efter dagen för denna konventions ikraftträdande anses vara ett anspråk på motsvarande förmån enligt den andra partens lagstiftning under förutsättning att sökanden vid ingivandet av ansökan
- begär att denna skall betraktas som en ansökan enligt den andra partens lagstiftning, eller
- framlägger uppgifter utvisande att förmånsgrundande perioder har fullgjorts enligt denna parts lagstiftning.
- I de fall på vilka punkterna 1 och 2 i denna artikel är tillämpliga skall den myndighet eller den institution till vilken ansökan, meddelandet eller besväret har ingetts utan dröjsmål överlämna detsamma till den andra partens behöriga myndighet eller institution.
Artikel XXIV
- En parts behöriga institution skall uppfylla sina åtaganden enligt denna konvention i sin egen valuta.
- Förmåner skall betalas ut till förmånstagare utan avdrag för expeditionskostnader som kan uppkomma vid utbetalningen.
- Om en part inför valutakontroll eller andra liknande åtgärder som begränsar betalning, remittering eller överföring av medel eller finansiella instrument till personer som befinner sig utanför dess territorium, skall den parten utan dröjsmål vidta lämpliga åtgärder för att trygga betalning av penningmedel som skall betalas i enlighet med denna konvention till personer som avses i artikel III, vilka är bosatta inom den andra partens territorium.
Artikel XXV
- Parternas behöriga myndigheter skall i möjligaste mån lösa problem som kan uppkomma i fråga om tolkning eller tillämpning av denna konvention i enlighet med dess anda och grundläggande principer.
- Parterna skall utan dröjsmål samråda på begäran av endera parten om frågor som inte har lösts av de behöriga myndigheterna i enlighet med punkt 1.
- Tvister mellan parterna om tolkningen av denna konvention som inte har lösts eller bilagts genom samråd enligt punkt 1 eller 2 skall, på begäran av endera parten, hänskjutas för lösning till en skiljedomstol.
- Såvida parterna inte kommer överens om annat, skall skiljedomstolen bestå av tre skiljedomare, varav vardera parten skall tillsätta var sin inom två månader från dagen för mottagandet av begäran om hänskjutande till skiljedom. De två sålunda tillsatta skiljedomarna skall, inom två månader efter den sista tillsättningen, tillsätta den tredje skiljedomaren, som skall vara ordförande. Om endera parten inte tillsätter sin skiljedomare, eller om de två tillsatta skiljedomarna inte kan komma överens om den tredje, skall den andra partens behöriga myndighet uppmana presidenten i Internationella domstolen att tillsätta den första partens skiljedo, eller också skall de utnämnda skiljedomarna uppmana Internationella domstolens president att tillsätta en ordförande för skiljedomstolen.
- Om Internationella domstolens president är medborgare i endera parten skall domstolens vicepresident eller den därefter till tjänsteåren nästkommande ledamoten av domstolen som inte är medborgare i någondera parten, göra tillsättningen.
- Skiljedomstolen skall fastställa sin egen arbetsordning, dock skall den fatta sina beslut med en majoritet av rösterna.
- Skiljedomstolens beslut skall vara slutgiltiga och bindande.
Artikel XXVI
AVDELNING V
Artikel XXVII
- När denna konvention träder i kraft skall den tidigare konventionen upphöra att gälla. Den tidigare konventionen skall emellertid fortsätta att gälla med avseende på rätt till förmåner som en person har rätt till genom tillämpning av den konventionen för tid före denna konventions ikraftträdande.
- Förmånsgrundande period som har fullgjorts före denna konventions ikraftträdande skall beaktas vid bestämmandet av rätt till en förmån enligt denna konvention och vid beräkning av dess belopp.
- Om inte annat följer av andra meningen i punkt 1 i denna artikel, skall ingen bestämmelse i denna konvention grunda rätt till betalning av en förmån för en period före denna konventions ikraftträdande.
- Om inte annat följer av punkt 3, skall en förmån, annan än en dödsfallsersättning enligt den kanadensiska pensionsplanen, betalas ut med stöd av denna konvention för händelser som inträffat före denna konventions ikraftträdande.
Artikel XXVIII
- Denna konvention skall gälla utan tidsbegränsning. Den kan när som helst sägas upp av endera parten genom skriftligt meddelande tolv månader i förväg till den andra parten.
- Om konventionen upphör att gälla, skall varje rättighet som en person förvärvat i enlighet med konventionens bestämmelser fortsätta att gälla, och förhandlingar skall äga rum för att reglera sådana rättigheter som håller på att förvärvas enligt dessa bestämmelser.
Artikel XXIX
PART I
GENERAL PROVISIONS
Article I
- For the purposes of this Agreement:
- Any term not defined in this Article has the meaning assigned to it in the applicable legislation.
Article II
- This Agreement shall apply to the following legislation:
- Subject to paragraph 3, this Agreement shall also apply to laws and regulations which amend, supplement, consolidate or supersede the legislation specified in paragraph 1.
- This Agreement shall further apply to laws and regulations which extend the legislation of a Party to new categories of beneficiaries or to new benefits unless an objection on the part of that Party has been communicated to the other Party not later than 3 months following the entry into force of such laws and regulations.
Article III
Article IV
- A citizen of a Party, and the dependants and survivors of such a person, shall be subject to the obligations of the legislation of the other Party and shall be eligible for the benefits of that legislation under the same conditions as citizens of the latter Party.
- As regards the legislation of Canada, paragraph 1 shall apply to any person described in Article III, without regard to citizenship.
Article V
- Unless otherwise provided in this Agreement, benefits payable under the legislation of a Party to any person described in Article III, including benefits acquired by virtue of this Agreement, shall not be subject to any reduction, modification, suspension, cancellation or confiscation by reason only of the fact that the person resides in the territory of the other Party, and these benefits shall be paid when that person is in the territory of the other Party.
- Benefits payable under this Agreement to a person who is or who has been subject to the legislation of both Parties, or to the dependants or survivors of such a person, shall be paid when that person, or the dependant or survivor, is in the territory of a third State.
PART II
PROVISIONS CONCERNING THE APPLICABLE LEGISLATION
Article VI
Article VII
- An employed person who is subject to the legislation of a Party and who is sent by that persons employer to work in the territory of the other Party for the same or a related employer shall, in respect of that work, be subject only to the legislation of the first Party as though that work were performed in its territory. Subject to paragraph 2, this coverage may not be maintained for more than 60 months without the prior consent of the competent authorities of both Parties.
- The limitation of 60 months in paragraph 1 shall not apply in the case of a person who is engaged in government employment for a Party and who is sent to work in the territory of the other Party.
Article VIII
Article IX
Article X
Article XI
- For the purpose of calculating the amount of benefits under the Old Age Security Act:
- In the application of paragraph 1:
Article XII
PART III
PROVISIONS CONCERNING BENEFITS
CHAPTER 1
TOTALIZING
Article XIII
- Unless otherwise provided in this Agreement, if a person is not eligible for a benefit because he or she has not accumulated sufficient creditable periods under the legislation of a Party, the eligibility of that person for that benefit shall be determined by totalizing these periods and those specified in paragraphs 2 and 3, provided that the periods do not overlap.
- (a) For purposes of determining eligibility for a benefit under the Old Age Security Act of Canada, a creditable period under the legislation of Sweden shall be considered as a period of residence in Canada.
- For purposes of determining eligibility for benefits under Swedish legislation:
Article XIV
CHAPTER 2
BENEFITS UNDER THE LEGISLATION OF CANADA
Article XV
- If a person is eligible for a pension or allowance under the Old Age Security Act solely through the application of the totalizing provisions of Chapter 1, the competent institution of Canada shall calculate the amount of the pension or allowance payable to that person in conformity with the provisions of that Act governing the payment of a partial pension or allowance, exclusively on the basis of the periods of residence in Canada which may be considered under that Act.
- Paragraph 1 shall also apply to a person outside Canada who would be eligible for a full pension in Canada but who has not resided in Canada for the minimum period required by the Old Age Security Act for the payment of a pension outside Canada.
- Notwithstanding any other provision of this Agreement:
Article XVI
CHAPTER 3
BENEFITS UNDER THE LEGISLATION OF SWEDEN
Article XVII
- The totalizing provisions of Chapter 1 shall not apply to the basic requirement of three years of residence in Sweden for entitlement to a guaranteed pension or a sickness or activity compensation in the form of guaranteed compensation.
- When calculating the amount of a guaranteed pension or sickness or activity compensation in the form of guaranteed compensation, benefits under the Old Age Security Act of Canada as well as the flat-rate portion of benefits under the Canada Pension Plan shall not be taken into account.
- When calculating the amount of sickness compensation and activity compensation, only income earned during periods when Swedish legislation was applicable shall be taken into account.
Article XVIII
PART IV
ADMINISTRATIVE AND MISCELLANEOUS PROVISIONS
Article XIX
- The competent authorities of the Parties shall establish, by means of an administrative arrangement, the measures necessary for the application of this Agreement.
- The liaison agencies of the Parties shall be designated in that arrangement.
Article XX
- The competent authorities and institutions responsible for the application of this Agreement:
- The assistance referred to in sub-paragraph 1(b) shall be provided free of charge, subject to any provision contained in an administrative arrangement concluded pursuant to Article XIX for the reimbursement of certain types of expenses.
- Unless disclosure is required under the laws of a Party, any information about a person which is transmitted in accordance with this Agreement to that Party by the other Party is confidential and shall be used only for purposes of implementing this Agreement and the legislation to which this Agreement applies.
Article XXI
- Any exemption from or reduction of taxes, legal dues, consular fees and administrative charges for which provision is made in the legislation of a Party in connection with the issuing of any certificate or document required to be produced for the application of that legislation shall be extended to certificates or documents required to be produced for the application of the legislation of the other Party.
- Any documents of an official nature required to be produced for the application of this Agreement shall be exempt from any authentication by diplomatic or consular authorities and similar formality.
Article XXII
Article XXIII
- Claims, notices and appeals concerning eligibility for, or the amount of, a benefit under the legislation of a Party which should, for the purposes of that legislation, have been presented within a prescribed period to a competent authority or institution of that Party, but which are presented within the same period to an authority or institution of the other Party, shall be treated as if they had been presented to the competent authority or institution of the first Party. The date of presentation of claims, notices and appeals to the authority or institution of the other Party shall be deemed to be the date of their presentation to the competent authority or institution of the first Party.
- Subject to the second sentence of this paragraph, a claim for a benefit under the legislation of a Party made after the date of entry into force of this Agreement shall be deemed to be a claim for the corresponding benefit under the legislation of the other Party, provided that the applicant at the time of application:
- In any case to which paragraph 1 or 2 applies, the authority or institution to which the claim, notice or appeal has been submitted shall transmit it without delay to the authority or institution of the other Party.
Article XXIV
- The competent institution of a Party shall discharge its obligations under this Agreement in the currency of that Party.
- Benefits shall be paid to beneficiaries free from any deduction for administrative expenses that may be incurred in paying the benefits.
- In the event that a Party imposes currency controls or other similar measures that restrict payments, remittances or transfers of funds or financial instruments to persons who are outside its territory, that Party shall, without delay, take suitable measures to ensure the payment of any amount that must be paid in accordance with this Agreement to persons described in Article III who reside in the territory of the other Party.
Article XXV
- The competent authorities of the Parties shall resolve, to the extent possible, any difficulties which arise in interpreting or applying this Agreement according to its spirit and fundamental principles.
- The Parties shall consult promptly at the request of either Party concerning matters which have not been resolved by the competent authorities in accordance with paragraph 1.
- Any dispute between the Parties concerning the interpretation of this Agreement which has not been resolved or settled by consultation in accordance with paragraph 1 or 2 shall, at the request of either Party, be submitted to arbitration by an arbitral tribunal.
- Unless the Parties mutually determine otherwise, the arbitral tribunal shall consist of three arbitrators, of whom each Party shall appoint one within two months from the date of receipt of the request for arbitration, and the two arbitrators so appointed shall appoint, within two months after the last notice of appointment, the third who shall act as president; provided that if either Party fails to appoint its arbitrator or if the two appointed arbitrators fail to agree about the third, the competent authority of the other Party shall invite the President of the International Court of Justice to appoint the arbitrator of the first Party or the two appointed arbitrators shall invite the President of the International Court of Justice to appoint the president of the arbitral tribunal.
- If the President of the International Court of Justice is a citizen of either Party, the function of appointment shall be transferred to the Vice-president or the next most senior member of the Court who is not a citizen of either Party.
- The arbitral tribunal shall determine its own procedures, but it shall reach its decisions by a majority of votes.
- The decision of the arbitral tribunal shall be final and binding.
Article XXVI
PART V
TRANSITIONAL AND FINAL PROVISIONS
Article XXVII
- On the entry into force of this Agreement, the previous Agreement shall be terminated. However, the previous Agreement shall continue to apply in regards to rights to benefits which can be established through the application of that Agreement for periods before the entry into force of this Agreement.
- Any creditable period completed before the date of entry into force of this Agreement shall be taken into account for the purpose of determining the right to a benefit under this Agreement and its amount.
- Subject to the second sentence of paragraph 1, no provision of this Agreement shall confer any right to receive payment of a benefit for a period before the date of entry into force of this Agreement.
- Subject to paragraph 3, a benefit, other than a death benefit under the Canada Pension Plan, shall be paid under this Agreement in respect of events which happened before the date of entry into force of this Agreement.
Article XXVIII
- This Agreement shall remain in force without any limitation on its duration. It may be terminated at any time by either Party giving 12 months notice in writing to the other Party.
- In the event of the termination of this Agreement, any right acquired by a person in accordance with its provisions shall be maintained and negotiations shall take place for the settlement of any rights then in course of acquisition by virtue of those provisions.
Article XXIX
TITRE I
DISPOSITIONS GÉNÉRALES
- Aux fins du présent Accord :
- Tout terme non défini au présent article a le sens qui lui est attribué par la législation applicable.
- Le présent Accord sapplique à la législation suivante :
- Sous réserve des dispositions du paragraphe 3, le présent Accord sapplique également aux lois et aux règlements qui modifient, complètent, unifient ou remplacent la législation visée au paragraphe 1.
- Le présent Accord sapplique de plus aux lois et aux règlements qui étendent la législation dune Partie à de nouvelles catégories de bénéficiaires ou à de nouvelles prestations sauf objection dune Partie communiquée à lautre Partie pas plus de 3 mois après lentrée en vigueur desdites lois et desdits règlements.
- Tout citoyen dune Partie, ainsi que les personnes à charge et les survivants dudit citoyen, sont soumis aux obligations de la législation de lautre Partie et sont admissibles aux prestations de ladite législation aux mêmes conditions que les citoyens de cette dernière Partie.
- En ce qui concerne la législation du Canada, le paragraphe 1 sapplique à toute personne décrite à larticle III, sans égard à la citoyenneté.
- Sauf dispositions contraires du présent Accord, toute prestation payable aux termes de la législation dune Partie à toute personne visée à larticle III, y compris toute prestation acquise aux termes du présent Accord, ne peut subir aucune réduction, ni modification, ni suspension, ni suppression, ni confiscation du seul fait que ladite personne réside sur le territoire de lautre Partie, et ladite prestation est versée quand ladite personne se trouve sur le territoire de lautre Partie.
- Toute prestation payable aux termes du présent Accord à une personne qui est ou qui a été assujettie à la législation des Parties, ou aux personnes à charge ou aux survivants de ladite personne, est versée quand ladite personne, ou les personnes à charge ou les survivants se trouve sur le territoire dun état tiers.
TITRE II
DISPOSITIONS RELATIVES À LA LÉGISLATION APPLICABLE
- Tout travailleur salarié qui est assujetti à la législation dune Partie et qui est appelé, par son employeur, à travailler sur le territoire de lautre Partie au service du même employeur ou dun employeur apparenté est assujetti, relativement à ce travail, uniquement à la législation de la première Partie comme si ce travail seffectuait sur son territoire. Sous réserve du paragraphe 2, cet assujettissement ne peut être maintenu pendant plus de 60 mois sans lapprobation préalable des autorités compétentes desdites Parties.
- La limitation de 60 mois du paragraphe 1 ne sapplique pas dans le cas dune personne au service dun gouvernement pour une Partie appelée à travailler sur le territoire de lautre Partie.
- Aux fins du calcul du montant des prestations aux termes de la Loi sur la sécurité de la vieillesse :
- Aux fins dapplication du paragraphe 1 :
TITRE III
DISPOSITIONS CONCERNANT LES
PRESTATIONS
SECTION 1
TOTALISATION
- Sauf dispositions contraires du présent Accord, si une personne na pas droit à une prestation vu linsuffisance de périodes admissibles aux termes de la législation dune Partie, le droit de ladite personne à ladite prestation est déterminé par la totalisation desdites périodes et de celles spécifiées aux paragraphes 2 et 3, pour autant que lesdites périodes ne se superposent pas.
- (a) Aux fins de déterminer le droit à une prestation aux termes de la Loi sur la sécurité de la vieillesse du Canada, une période admissible aux termes de la législation de la Suède est considérée comme une période de résidence sur le territoire du Canada.
- Aux fins de déterminer le droit à une prestation aux termes de la législation de la Suède :
SECTION 2
PRESTATIONS AUX TERMES DE LA LÉGISLATION DU CANADA
- Si une personne a droit à une pension ou à une allocation prévue aux termes de la Loi sur la sécurité de la vieillesse uniquement suite à lapplication des dispositions relatives à la totalisation énoncées à la section 1, linstitution compétente du Canada détermine le montant de la pension ou de lallocation payable à ladite personne conformément aux dispositions de ladite loi qui régissent le versement de la pension partielle ou de lallocation, uniquement en fonction des périodes de résidence au Canada admissibles aux termes de ladite loi.
- Les dispositions du paragraphe 1 sappliquent également à une personne qui est hors du Canada et qui a droit à une pension intégrale au Canada, mais qui na pas résidé au Canada pendant la période de résidence minimale exigée par la Loi sur la sécurité de la vieillesse pour le versement dune pension hors du Canada.
- Nonobstant toute autre disposition du présent Accord :
SECTION 3
PRESTATIONS AUX TERMES DE LA LÉGISLATION DE LA SUÈDE
- Les dispositions relatives à la totalisation énoncées à la section 1 ne sappliquent pas à lexigence de base qui prévoit trois années de résidence en Suède pour avoir droit à une pension garantie, à une compensation pour maladie ou à une compensation pour activité sous forme de compensation garantie.
- Pour déterminer le montant dune pension garantie, dune compensation pour maladie ou dune compensation pour activité sous forme de compensation garantie, on ne tient pas compte des prestations aux termes de la Loi sur la sécurité de la vieillesse du Canada ainsi que de la composante à taux uniforme des prestations aux termes du Régime de pensions du Canada.
- Pour déterminer le montant de la compensation pour maladie et de la compensation pour activité, on tient compte uniquement des revenus gagnés durant les périodes au cours desquelles la législation de la Suède était applicable.
TITRE IV
DISPOSITIONS ADMINISTRATIVES ET DIVERSES
- Les autorités compétentes des Parties fixent, au moyen dun arrangement administratif, les modalités requises à lapplication du présent Accord.
- Les organismes de liaison des Parties sont désignés dans ledit arrangement.
- Les autorités et institutions compétentes chargées de lapplication du présent Accord :
- Lassistance visée à lalinéa 1(b) est fournie gratuitement, sous réserve de toute disposition comprise dans larrangement administratif conclu selon les dispositions de larticle XIX concernant le remboursement de certaines catégories de frais.
- Sauf si sa divulgation est requise aux termes des lois dune Partie, tout renseignement relatif à une personne, transmis conformément au présent Accord à ladite Partie par lautre Partie est confidentiel et ne peut être utilisé quaux seules fins de lapplication du présent Accord et de la législation à laquelle le présent Accord sapplique.
- Toute exemption ou réduction de taxes, de droits judiciaires, de droits de chancellerie ou de frais administratifs prévue par la législation dune Partie, relativement à la délivrance dun certificat ou dun document requis aux fins de lapplication de ladite législation, est étendue aux certificats et aux documents requis aux fins de lapplication de la législation de lautre Partie.
- Tout document à caractère officiel requis aux fins de lapplication du présent Accord est exempté de toute légalisation par les autorités diplomatiques ou consulaires et de toute autre formalité similaire.
- Les demandes, avis et appels touchant le droit à une prestation ou le montant dune prestation aux termes de la législation dune Partie qui, aux termes de ladite législation, auraient dû être présentés dans un délai prescrit à lautorité ou à linstitution compétente de ladite Partie, mais qui sont présentés dans le même délai à lautorité ou à linstitution de lautre Partie, sont réputés avoir été présentés à lautorité ou à linstitution compétente de la première Partie. La date de présentation des demandes, avis ou appels à lautorité ou à linstitution de lautre Partie est considérée être la date de présentation à lautorité ou linstitution compétente de la première Partie.
- Sous réserve de la deuxième phrase du présent paragraphe, une demande de prestation aux termes de la législation dune Partie, présentée après lentrée en vigueur du présent Accord, est réputée être une demande de prestation correspondante aux termes de la législation de lautre Partie, à condition que le requérant, au moment de la demande :
- Dans tout cas où les dispositions du paragraphe 1 ou 2 sappliquent, lautorité ou linstitution qui a reçu la demande, lavis ou lappel le transmet sans tarder à lautorité ou à linstitution de lautre Partie.
- Linstitution compétente dune Partie sacquitte de ses obligations aux termes du présent Accord dans la monnaie de ladite Partie.
- Les prestations sont versées aux bénéficiaires exemptes de toute retenue pour frais administratifs pouvant être encourus relativement au versement des prestations.
- Si lune des Parties prescrit des restrictions monétaires ou dautres mesures semblables qui limitent les versements, les virements ou les transferts de fonds ou dinstruments financiers aux personnes qui résident hors de son territoire, ladite Partie prend, sans délai, les mesures nécessaires afin de sauvegarder les versements de tout montant à être versé aux termes du présent Accord aux personnes visées à larticle III qui résident sur le territoire de lautre Partie.
- Les autorités compétentes des Parties sengagent à résoudre, dans la mesure du possible tout différend relatif à linterprétation ou à lapplication du présent Accord, conformément à son esprit et à ses principes fondamentaux.
- Les Parties se consulteront, sans délai, à la demande dune Partie concernant tout sujet qui na pas été résolu par les autorités compétentes conformément aux dispositions du paragraphe 1.
- Tout différend entre les Parties relatif à linterprétation du présent Accord qui na pas été résolu ou réglé suite à la consultation conformément aux dispositions du paragraphe 1 ou 2 doit être, à la demande de lune des Parties, soumis à un tribunal arbitral.
- À moins que les Parties en décident autrement, le tribunal arbitral est composé de 3 arbitres, desquels un est nommé par chacune des Parties dans les deux mois de la date de réception de la demande darbitrage et ces 2 arbitres nomment, dans les deux mois suivant le dernier avis de nomination, une tierce personne qui agira à titre de président; toutefois, si lune des Parties ne peut nommer un arbitre ou si les deux arbitres ne peuvent sentendre sur le troisième, lautorité compétente de lautre Partie invite le Président de la Cour internationale de Justice à nommer larbitre de la première Partie et les 2 arbitres invitent le Président de la Cour internationale de Justice à nommer le président du tribunal arbitral.
- Si le Président de la Cour internationale de Justice est un citoyen de lune des Parties, la responsabilité de nomination est remise au Vice-président ou au prochain membre supérieur de la Cour qui nest pas un citoyen de lune des Parties.
- Le tribunal arbitral fixe ses propres procédures mais les décisions sont prises selon la majorité des voix.
- La décision du tribunal arbitral est obligatoire et définitive.
TITRE V
DISPOSITIONS TRANSITOIRES ET FINALES
- LAccord précédent prend fin au moment de lentrée en vigueur du présent Accord. Cependant, lAccord précédent continue de sappliquer en ce qui concerne le droit à des prestations qui peut être déterminé par lapplication dudit Accord, pour les périodes précédant lentrée en vigueur du présent Accord.
- Toute période admissible accomplie avant la date dentrée en vigueur du présent Accord est prise en considération aux fins de déterminer le droit à une prestation aux termes du présent Accord ainsi que son montant.
- Sous réserve de la deuxième phrase du paragraphe 1, aucune disposition du présent Accord ne confère le droit de toucher une prestation pour une période antérieure à la date dentrée en vigueur du présent Accord.
- Sous réserve des dispositions du paragraphe 3, une prestation, autre quune prestation de décès aux termes du Régime de pensions du Canada, est versée aux termes du présent Accord à légard dévénements antérieurs à la date dentrée en vigueur du présent Accord.
- Le présent Accord demeure en vigueur sans limitation de durée. Il peut être résilié en tout temps par lune des Parties par notification écrite à lautre Partie avec un préavis de 12 mois.
- En cas de résiliation du présent Accord, tout droit acquis par une personne aux termes des dispositions dudit Accord est maintenu et des négociations sont engagées pour le règlement de tout droit alors en cours dacquisition aux termes desdites dispositions.
För Sveriges Regering
For the Government of Sweden
Pour le Gouvernment de la Suéde
Ingela Thalén
För Kanadas regering
For the Government of Canada
Pour le Gouvernment du Canada
Jane Stewart
Ändringar
Lag (2002:221) om konvention om social trygghet mellan Sverige och Kanada
- Förarbeten
- Rskr. 2001/02:221, Prop. 2001/02:106, Bet. 2001/02:SfU14
- Ikraftträder
- 2003-04-01
Förordning (2003:47) om ikraftträdande av lagen (2002:221) om konvention om social trygghet mellan Sverige och Kanada
- Omfattning
- ikrafttr.
Lag (2004:856) om ändring i lagen (2002:221) om konvention om social trygghet mellan Sverige och Kanada
- Förarbeten
- Rskr. 2004/05:8, Prop. 2003/04:152, Bet. 2004/05:SfU4
- Omfattning
- upph. 2 §
- Ikraftträder
- 2005-01-01