Förordning (2015:195) om ett nationellt informationssystem för skolväsendet
- Departement
- Utbildningsdepartementet
- Utfärdad
- 2015-03-26
- Ändring införd
- SFS 2015:195
- Ikraft
- 2015-05-01
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2018-08-19
Ett nationellt informationssystem
1 § Statens skolverk ska göra vissa uppgifter om skolenheter tillgängliga för allmänheten i ett nationellt informationssystem. Detta gäller de uppgifter om skolenheter i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som framgår av denna förordning eller av föreskrifter som meddelats med stöd av den. Informationen ska göra det möjligt att jämföra olika skolenheter.
Uppgifter i informationssystemet om förskoleklassen, grundskolan och gymnasieskolan
2 § Informationssystemet ska för varje skolenhet i förskoleklassen, grundskolan och gymnasieskolan innehålla uppgift om
- hur många lärare det finns i förhållande till antalet elever,
- andel legitimerade lärare,
- tillgång till speciallärare eller specialpedagog,
- förelägganden från Statens skolinspektion, och
- huvudmannens juridiska form.
3 § Informationssystemet ska för varje sådan skolenhet som avses i 2 § även innehålla uppgift om tillgång till skolbibliotek.
Ytterligare uppgifter om förskoleklassen
4 § För varje skolenhet i förskoleklassen ska informationssystemet utöver vad som anges i 2 och 3 §§ innehålla uppgift om
- hur många förskollärare det finns i förhållande till antalet elever,
- andel legitimerade förskollärare, och
- hur föräldrar som har besvarat Statens skolinspektions brukarundersökning upplever kvaliteten på utbildningen vid skolenheten.
Ytterligare uppgifter om grundskolan
5 § För varje skolenhet i grundskolan ska informationssystemet utöver vad som anges i 2 och 3 §§ innehålla uppgift om hur föräldrar och elever som har besvarat Statens skolinspektions brukarundersökning upplever kvaliteten på utbildningen vid skolenheten.
6 § Om skolenheten har elever i årskurs 3, 6 eller 9 i grundskolan ska informationssystemet utöver vad som anges i 2, 3 och 5 §§ innehålla uppgift om genomsnittsresultat på nationella ämnesprov.
7 § Om skolenheten har elever i årskurs 6 eller 9 i grundskolan ska informationssystemet utöver vad som anges i 2, 3, 5 och 6 §§ innehålla uppgift om
- andel elever i årskurs 6 som når kraven för godkända betyg i alla ämnen som eleverna fått undervisning i under läsåret, och
- andel elever i årskurs 9 som når kraven för godkända betyg i alla ämnen.
8 § Om skolenheten har elever i årskurs 9 i grundskolan ska informationssystemet utöver vad som anges i 2, 3 och 5–7 §§ innehålla uppgift om
- betygsgenomsnitt för årskurs 9,
- betygsgenomsnitt för årskurs 9 i förhållande till socioekonomiska faktorer, och
- andel elever som efter årskurs 9 är behöriga till nationella program i gymnasieskolan.
Ytterligare uppgifter om gymnasieskolan
9 § För varje skolenhet i gymnasieskolan ska informationssystemet utöver vad som anges i 2 och 3 §§ innehålla uppgift om
- vilka studievägar huvudmannen planerar att erbjuda vid skolenheten,
- hur elever som har besvarat Statens skolinspektions brukarundersökning upplever kvaliteten på utbildningen vid skolenheten,
- genomsnittsresultat på nationella prov,
- betygsgenomsnitt, och
- andel elever som efter genomgången gymnasieskola har grundläggande behörighet till högskoleutbildning som påbörjas på grundnivå och som vänder sig till nybörjare.
Uppgifter i informationssystemet om grundsärskolan och gymnasiesärskolan
10 § Informationssystemet ska för varje skolenhet i grundsärskolan och gymnasiesärskolan innehålla uppgift om
- hur många lärare och förskollärare det finns i förhållande till antalet elever,
- andel legitimerade lärare och sådana legitimerade förskollärare som är behöriga i grundsärskolans inriktning träningsskolan och på individuella programmet i gymnasiesärskolan,
- tillgång till speciallärare eller specialpedagog,
- förelägganden från Statens skolinspektion,
- huvudmannens juridiska form, och
- tillgång till skolbibliotek.
Ytterligare uppgifter om grundsärskolan
11 § För varje skolenhet i grundsärskolan ska informationssystemet utöver vad som anges i 10 § innehålla uppgift om hur föräldrar som har besvarat Statens skolinspektions brukarundersökning upplever kvaliteten på utbildningen vid skolenheten.
Ytterligare uppgifter om gymnasiesärskolan
12 § För varje skolenhet i gymnasiesärskolan ska informationssystemet utöver vad som anges i 10 § innehålla uppgift om vilka studievägar huvudmannen planerar att erbjuda vid skolenheten.
Frivilliga uppgifter
13 § Utöver vad som följer av 2–12 §§ kan informationssystemet innehålla vissa uppgifter om skolenheten som en huvudman har lämnat frivilligt till Statens skolverk. Sådana uppgifter är
- tillgång till skolbibliotekarie,
- tillgång till elevhälsa,
- tillgång till idrottssal,
- skolenhetens organisation för särskilt stöd till elever som är i behov av sådant,
- särskild profil, inriktning eller särskilt kursutbud vid skolenheten, och
- andra uppgifter som Skolverket bedömer att det är lämpligt att informationssystemet innehåller.
Huvudmännens uppgiftsskyldighet
14 § Statens skolverk får meddela föreskrifter om vilka uppgifter som huvudmännen ska lämna för att Skolverket i informationssystemet ska kunna tillhandahålla de uppgifter som anges i denna förordning.
Skolverket får också meddela föreskrifter om på vilket sätt uppgifterna ska lämnas.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (2015:195) om ett nationellt informationssystem för skolväsendet
Övergångsbestämmelse
- Ikraftträder
- 2015-05-01