AFS 2001:9
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om hamnarbete samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna
ISBN 91-7930-409-5
ISSN 1650-3163
ARBETSMILJÖVERKET
Huvudkontoret
171 84 Solna, Telefon: 08-730 90 00
E-post: arbetsmiljoverket@av.se
BESTÄLLNINGSADRESS
Ytterligare ex av denna föreskrift beställs från:
Arbetsmiljöverket, Publikationsservice, Box 1300,
171 25 SOLNA Tfn 08-730 97 00. Telefax 08-735 85 55
Arbetsmiljöinspektionen
i Falun
(Dalarnas och Gävleborgs län)
Gruvgatan 2, Box 153,
791 24 Falun.
Tel 023-457 00
Telefax 023-222 69
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.falun@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Göteborg
(Västra Götalands
och Hallands län)
Rosenlundsgatan 8, Box 2555,
403 17 Göteborg.
Tel 031-743 72 00
Telefax 031-13 50 60
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.goteborg@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Härnösand
(Västernorrlands och
Jämtlands län)
Brunnshusgatan 8,
871 32 Härnösand.
Tel 0611-885 00
Telefax 0611-184 10
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.harnosand@av.
se
Arbetsmiljöinspektionen
i Linköping
(Östergötlands och
Södermanlands län)
Kungsgatan 39 A, Box 438,
581 04 Linköping.
Tel 013-37 08 00
Telefax 013-10 44 20
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.linkoping@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Luleå
(Norrbottens län)
Köpmangatan 40 A,
972 33 Luleå.
Tel 0920-24 22 60
Telefax 0920-24 22 99
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.lulea@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Malmö
(Skåne län)
Vattenverksvägen 47, Box 21019,
200 21 Malmö.
Tel 040-38 62 00
Telefax 040-12 64 07
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.malmo@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Stockholm
(Stockholms, Uppsala
och Gotlands län)
Englundavägen 5, Box 1259,
171 24 Solna.
Tel 08-475 01 00
Telefax 08-764 49 72
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.stockholm@av.
se
Arbetsmiljöinspektionen
i Umeå
(Västerbottens län)
Riddaregatan 8,
903 36 Umeå.
Tel 090-17 07 00
Telefax 090-77 40 19
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.umea@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Växjö
(Kronobergs, Blekinge,
Jönköpings och Kalmar län)
Västra Esplanaden 9 A,
352 31 Växjö.
Tel 0470-74 80 00
Telefax 0470-74 80 48
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.vaxjo@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Örebro
(Örebro, Värmlands
och Västmanlands län)
Idrottsvägen 37, Box 1622,
701 16 Örebro.
Tel 019-21 95 00
Telefax 019-26 09 39
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.orebro@av.se
Utgivare: Göran Lindh
Elanders Gotab 37940, Stockholm 2001
Observera att hänvisningar till författningar alltid avser författningens ur-
sprungliga nummer. Senare ändringar och omtryck kan förekomma.
När det gäller ändringar och omtryck av Arbetarskyddsstyrelsens och Arbets-
miljöverkets författningar hänvisas till senaste Förteckning över föreskrifter och
allmänna råd.
AFS 2001:9
3
Innehållsförteckning
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om hamnarbete
Tillämpningsområde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Allmänt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Arbetsplatsens beskaffenhet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Organisation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Tekniska anordningar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Utförande av arbete . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Allmänt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Uppläggning av gods m.m. på kaj, hamnplan och
liknande . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Luckor m.m. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Arbete med fordon, järnvägsvagn m.m. . . . . . . . . . . . . . . 9
Stuvning, stapling, sektionslastning, hantering av
containrar och bulk-, olje- och kemikalielast m.m. . . . . . . 9
Arbete med mer än ett arbetslag i samma lucköppning
eller lastrum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Hantering av lastbärare. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Personlig skyddsutrustning m.m.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Förbandsmateriel, sjuktransport, livräddningsutrustning m.m. . . . 10
Bestämmelser för hamninnehavare. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Ikraftträdande . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Arbetsmiljöverkets allmänna råd om tillämpningen av
föreskrifterna om hamnarbete
Bakgrund . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Kommentarer till vissa paragrafer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Bilaga 1
Exempel på personlig skyddsutrustning . . . . . . . . . . . . 24
Information från Arbetsmiljöverket . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
5
AFS 2001:9
Arbetsmiljöverkets föreskrifter
om hamnarbete
Beslutade den 13 december 2001
Arbetsmiljöverket meddelar med stöd av 18 § arbetsmiljöförordningen
(SFS 1977:1166) och efter samråd med Sjöfartsverket följande föreskrif-
ter.
Tillämpningsområde
1 §
Dessa föreskrifter gäller
–
lastning, lossning, förtöjning, losskastning och bunkring av fartyg,
–
därmed direkt sammanhängande godshantering eller annat terminal-
arbete samt
–
hantering av fartygs förråd och utrustning.
Föreskrifterna gäller endast inom hamnområde, redd eller motsvarande.
Allmänt
2 §
Vid arbete ombord på fartyg skall arbetsgivare från land samarbeta
med fartygets företrädare för att åstadkomma samordning mellan om-
bord- och landanställdas arbete.
3 §
Inför arbete på fartyg skall den som bedriver hamnarbete överlämna
skriftliga instruktioner till fartygets företrädare. De skall beskriva säker-
hetsreglerna som gäller vid hamnbesöket.
4 §
Kommunikation mellan företrädare för fartygsbesättning och före-
trädare för landanställda skall så långt möjligt föras på ett gemensamt
språk.
Den som bedriver hamnarbete skall se till att kommunikation kan ske på
ett säkert och lättfattligt sätt.
5 §
Innan arbete påbörjas skall både egna och inhyrda arbetstagare ha
fått de instruktioner som behövs för att utföra arbetet säkert.
6 §
Innan lastnings- eller lossningsarbete påbörjas ombord på ett fartyg
skall arbetsplatsen och de tekniska anordningarna vara i sådant skick att
arbetet kan utföras säkert.
Utkom från trycket
den 6 februari 2002
AFS 2001:9
6
En funktionskontroll skall utföras på de tekniska anordningar ombord
som skall användas under arbetet.
Innan tekniska anordningar på ett fartyg används skall det säkerställas att
manövreringen kan ske säkert.
7 §
Arbetstagare som upptäcker felaktighet, skada, förslitning eller an-
nat som kan äventyra säkerheten, skall genast anmäla detta till arbetsled-
ningen.
Arbetsplatsens beskaffenhet
8 §
Vid gång- och fordonsinfarterna till ett hamnområde skall det genom
skyltning eller på liknande sätt anges vilka säkerhetsregler som gäller
inom hamnområdet.
9 §
Arbetsplatser och tillträdesleder skall ha tillräckligt utrymme för att
arbetet skall kunna utföras säkert.
Olika trafikslag skall, när det behövs, separeras inom hamnområdet.
10 §
På ramper till fartyg där fordonstrafik förekommer skall den maxi-
mala hastighet som fordon får framföras med vara tydligt angiven. Ram-
pens maxlast skall också vara tydligt angiven. Om rampen tillhör fartyget
och maxlasten inte är tydligt angiven skall istället den som bedriver
hamnarbete ta reda på maxlasten och informera berörd personal.
11 §
För tillträde till fartyg och till lastrum eller liknande utrymme får en-
dast användas lämpliga och säkra förbindelseleder. Dessa skall vara an-
bringade och fastsatta på riktigt sätt.
Skyddsnät som hindrar fall mellan fartygssidan och kajen skall finnas vid
nedre änden av förbindelseleder som leder till fartyg om det inte är
uppenbart onödigt.
Organisation
12 §
En signalman skall finnas för varje lyftanordning där någon vistas
inom lyftanordningens arbetsområde om inte uppsikt över arbetsområ-
det kan uppnås på annat sätt. Kopplade bommar räknas härvid som en
lyftanordning.
Om det behövs skall flera signalmän finnas för en lyftanordning.
AFS 2001:9
7
13 §
En hissman skall finnas för varje hiss eller grupp av hissar som ma-
növreras från samma manöverplats och på varje däck som betjänas av
hissen om inte motsvarande säkerhet ändå uppnås.
14 §
En trafikvakt skall finnas där det finns behov av att dirigera fordon
eller varna vid förflyttning av fordon eller järnvägsvagn.
15 §
Signalmän, hissmän och trafikvakter skall övervaka säkerheten
inom sina arbetsområden och kontrollera att deras tillsägelser följs. De
får inte ha större arbetsområden än att de kan övervaka dem. De skall till-
handahållas och använda den särskilda utrustning som behövs för att ar-
betet skall kunna utföras säkert.
16 §
Under lyft- och fordonsrörelser där signalmän och trafikvakter, och
i förekommande fall hissmän behövs, skall dessa ha sådan uppsikt att rö-
relserna kan ske utan risk. Mellan förare, samt signalmän och trafikvakter
skall kontakt kunna hållas under hela rörelsen. Förlorar föraren denna
kontakt skall rörelsen omedelbart stoppas.
17 §
En vinschman eller en kranförare får manövrera mer än en vinsch
eller kran endast om manöverdonen är särskilt avsedda för detta och ma-
növreringen även i övrigt kan ske utan risk.
Vid samlyft där två eller flera vinschmän eller kranförare ingår skall en
lyftledare finnas.
Tekniska anordningar
18 §
Fästen för lyftredskap på mobila maskiner, andra fordon, flyttbara
ramper och liknande, som skall användas vid lastnings- eller lossningsar-
bete på fartyg och som är avsedda att lyftas, skall kontrolleras i samband
med den fortlöpande tillsynen.
19 §
När en fjärrstyrd anordning inte används skall huvudkontaktorn på
fjärrstyrningsanordningens mottagare vara frånslagen. Sändare skall för-
varas oåtkomliga för obehöriga.
20 §
Fjärrstyrda anordningar skall manövreras från plats, från vilken
operatören kan överblicka rörelsen. Om operatören inte har uppsikt över
rörelsen skall en signalman eller trafikvakt användas.
AFS 2001:9
8
Utförande av arbete
Allmänt
21 §
Last, som utgörs av mobila maskiner eller andra fordon och som
skall köras vid lastning eller lossning, skall kontrolleras beträffande
manöverfunktioner innan den lastas eller lossas. Före lastning eller loss-
ning skall det säkerställas att manövreringen kan utföras på ett betryg-
gande sätt.
22 §
Innan lyft- och transportrörelser utförs skall is, sten och liknande
avlägsnas för att hindra skada genom ras. Alternativt skall motsvarande
säkerhet skapas genom att arbetet organiseras så att inga personer befin-
ner sig i riskområdet.
Uppläggning av gods m.m. på kaj, hamnplan och liknande
23 §
Gods och liknande får inte läggas upp så att tillträde till fartyg eller
hantering av fartygs förtöjningar hindras eller försvåras. Det får inte hel-
ler läggas upp så att det hindrar framkomlighet på kajen. Minst följande
avstånd skall hållas mellan gods eller liknande och nedan angivna anord-
ningar.
–
Kaj- och bryggkant: 1,5 meter.
–
Järnvägsräl: 2,2 meter.
–
Spårgående kran: 0,9 meter räknat från kranens bredaste del och upp
till en höjd av 2,5 meter över mark eller motsvarande.
Gods och liknande får dock läggas upp närmare kaj- och bryggkant än 1,5
meter om det läggs så nära kanten att det inte finns någon möjlighet att
passera på utsidan.
Luckor m.m.
24 §
Arbete med patentluckor, portar, ramper, hängdäck och liknande
maskinellt driven fartygsutrustning skall ha utförts av ansvarig person
från fartyget eller under överinseende av sådan person. Utrustningen
skall i öppet eller upphängt läge vara säkrad med mekanisk spärranord-
ning.
25 §
Avtagna luckor och annan liknande fartygsutrustning skall vara sta-
bilt upplagda och tillräckligt säkrade. De får inte inkräkta på det utrymme
en signalman behöver. De får heller inte hindra nödvändig förflyttning
ombord.
26 §
Vid hantering av ramper, luckor och annan liknande fartygsutrust-
ning liksom vid om- eller tillriggning av lastbom eller liknande får annat
arbete inte pågå i lastrummet under lucköppningen. Detsamma gäller på
andra platser inom riskområdet för föremål som kan falla eller för fordon
AFS 2001:9
9
som oavsiktligt kan komma i rörelse. Vid manövrering av ramper, luckor
och liknande skall det tillses att ingen befinner sig på dessa eller i riskom-
rådet för klämning.
Luckor och annan liknande fartygsutrustning, som inte är stabilt upp-
lagda och tillräckligt säkrade, skall avlägsnas innan arbete utförs i last-
rum.
Arbete med fordon, järnvägsvagn m.m.
27 §
I slutet utrymme skall så långt möjligt eldrivna fordon användas.
Fordon med förbränningsmotor får användas endast om tillräckliga åt-
gärder vidtas som säkerställer tillräcklig luftväxling. Onödig tomgångs-
körning får inte förekomma. Motorn skall stängas av om ett fordon läm-
nas obevakat.
Förbränningsmotordrivna fordon som används i slutet utrymme skall
vara så underhållna och utrustade samt köras på sådant bränsle att
mängden farliga och besvärande avgaser blir så liten som möjligt.
28 §
Vid uppställning eller koppling av fordon eller järnvägsvagnar skall
åtgärder vidtas så att de inte kan komma i oavsiktlig rullning.
Vid förflyttning av påhängsvagnar och andra släpfordon med broms- och
belysningssystem skall dessa vara anslutna, om inte betryggande säker-
het beträffande bromsförmåga och synlighet ändå kan uppnås.
Stuvning, stapling, sektionslastning, hantering av containrar och
bulk-, olje- och kemikalielast m.m.
29 §
Vid lastning och lossning får fartygets trim eller slagsida inte över-
stiga 2°. Undantag gäller vid enstaka väl kontrollerade lyft, vid så kallat
haveriarbete och vid speciella arbeten där arbetsmetoden kräver större
trim eller slagsida än 2°.
30 §
Säkra utrymningsleder och andra lämpliga anordningar skall finnas
för att skydda personer vid hantering av bulklast. Det skall särskilt beak-
tas att en nödställd person skall kunna undsättas vid ras.
31 §
Vid arbete på lastbärare eller gods, där det finns särskild risk för
skada genom fall till lägre nivå, skall förebyggande åtgärder vidtas. An-
ordningar för skydd mot fall skall användas där det behövs.
Arbete med mer än ett arbetslag i samma lucköppning eller
lastrum
32 §
Då flera av varandra oberoende arbetslag samtidigt arbetar i
samma lucköppning eller lastrum skall utrymmet mellan lagen vara till-
räckligt så att arbetet kan utföras säkert.
AFS 2001:9
10
Det fria utrymmet för varje arbetslag skall vara så stort att
–
det i händelse av fara går snabbt att sätta sig i säkerhet, samt att
–
hantering av långt eller skrymmande gods inte inkräktar på annat
arbetslags utrymme.
Hantering av lastbärare
33 §
Containrar, påhängsvagnar, växelflak och andra lastbärare får lyf-
tas endast i lyftanordningar som har ett tillförlitligt lastindikeringsdon el-
ler har en tillförlitlig kranvåg i anslutning till lastkroken. Detta gäller dock
inte om lastbärarens vikt på annat sätt framgår eller kunnat kontrolleras
genom vägning före lyftet eller om lastbäraren konstaterats vara tom.
34 §
En överlastad eller snedlastad lastbärare får inte lyftas. En överlas-
tad eller snedlastad lastbärare får dock lyftas från fartyg, fordon eller
järnvägsvagn till kaj, flakvagn eller motsvarande om särskilda försiktig-
hetsåtgärder vidtas. Lastbäraren får därefter inte användas utan att ha
tömts på överlasten eller att snedlasten har åtgärdats. Därvid skall det ha
konstaterats att det inte finns några synliga fel som kan inverka på säker-
heten vid den fortsatta hanteringen. En överlastad eller snedlastad last-
bärare skall rapporteras till avsändaren.
35 §
Om en lastbärare samtidigt lyfts med mer än en lyftanordning skall
lyftanordningarna vara kopplade till lyftredskapet via lastok eller lik-
nande.
Personlig skyddsutrustning m.m.
36 §
Skyddshjälm, varselklädsel och skyddsskor skall användas om det
inte bedöms att det är uppenbart onödigt. Det skall göras en skriftlig be-
dömning där det framgår vilken typ av arbete och inom vilket område an-
vändning av viss personlig skyddsutrustning inte behövs.
En lämplig räddningsväst skall användas vid förtöjningsarbete och annat
arbete där det finns särskild risk att falla i vattnet.
Annan personlig skyddsutrustning skall användas där så behövs.
Förbandsmateriel, sjuktransport,
livräddningsutrustning m.m.
37 §
Personal och utrustning skall finnas lätt tillgängliga för att rädda
personer som befinner sig i fara, samt för transport av skadade.
AFS 2001:9
11
38 §
Vid arbete på fartyg eller på annan arbetsplats som inte har direkt
förbindelse med land skall, under den tid arbete pågår, lämplig båt för att
föra iland skadad person samt utrustning för livräddning och första hjäl-
pen finnas tillgänglig.
Bestämmelser för hamninnehavare
39 §
Hamninnehavare skall se till att hamnområden och tillträdesleder
dit samt tillträdesleder fram till fartyg har tillräckligt utrymme och är så
beskaffade i övrigt att arbete kan utföras säkert. Det skall särskilt beaktas
att underlaget är fritt från sättningar och ojämnheter av betydelse för ar-
betsmiljön. Det skall ha tillfredsställande dränering. Risker för trafik-
olycksfall skall beaktas.
40 §
Hamninnehavare skall se till att kajer, bryggor, pirar, ramper,
hamnplaner och liknande platser samt tillfarter till dessa som är avsedda
för hamnarbete har tillräcklig och lämplig belysning där arbete pågår. Så-
dan belysning skall dessutom finnas på den del av området som utgör
tillträdesled till fartyg.
Ljuskällors återgivning av färg skall vara lämplig för arbetsuppgiften. Be-
lysning skall vara utformad så att varningsskyltar, nödstoppsdon och lik-
nande lätt uppfattas.
Belysning skall ha lämplig fördelning och riktning. Bländning skall så
långt möjligt undvikas.
Där hamnarbete normalt avses förekomma skall belysningsstyrkan
uppgå till minst 20 lux på fria ytor utan skymmande föremål såsom järn-
vägsvagnar, containrar, gods eller dylikt. Dock får inom 5 meter från kaj-
kanten belysningsstyrkan gå ner till 5 lux om detta är nödvändigt för att
hindra att sjöfarande bländas. Nedtrappningen från 20 lux skall i sådant
fall ske inom en sträcka av högst 25 meter från kajkanten.
41 §
Hamninnehavare skall se till att det finns lämpligt skydd mot ned-
störtning av fordon på kajer, bryggor, pirar, ramper eller motsvarande
där andra motordrivna fordon än mopeder används. Detta gäller dock
inte om det är uppenbart onödigt. Vid kajändar (nocke) där motordrivna
fordon kan förekomma skall alltid finnas avkörningsskydd.
Avkörningsskydd vid kajkanten skall ha en höjd som är anpassad efter
den typ av fordon som normalt används. De skall dock alltid vara minst
0,3 meter höga. Skydden skall vara varningsmarkerade och så utförda att
de hindrar nedstörtning av motordrivna fordon som oavsiktligt körs eller
glider mot dem.
AFS 2001:9
12
I hamnar eller hamnavsnitt som företrädesvis är avsedda för sådana fis-
kefartyg varifrån fångsten lossas manuellt gäller följande. Avkörnings-
skydd får vara lägre än 0,3 meter, om godtagbar säkerhet mot nedstört-
ning av fordon ändå uppnås. De skall dock vara minst 0,1 meter höga.
42 §
Hamninnehavare skall se till att det utmed kaj, brygga, pir eller
motsvarande där hamnarbete utförs finns följande
–
med högst 200 meters mellanrum lämplig livräddningsutrustning,
samt
–
med ca 50 meters mellanrum fasta kajstegar eller likvärdig möjlighet
för den nödställde att ta sig upp ur vattnet.
Fasta kajstegar eller motsvarande skall, vid alla i hamnen, normalt före-
kommande vattenstånd, alltid nå minst 1 meter under vattenytan.
På lämpliga platser inom olika hamnavsnitt skall finnas livräddningsflotte
eller livräddningsbåt.
43 §
Utefter kajer, bryggor, pirar eller motsvarande där tillträde till far-
tyg förekommer skall hamninnehavare se till att det med lämpliga mel-
lanrum finns fästanordningar för skyddsnät till landgång. Fästena skall
vara så placerade att snubblingsrisk så långt möjligt undviks.
Ikraftträdande
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2003. Samtidigt upphävs
Arbetarskyddsstyrelsens kungörelse (AFS 1986:18) med föreskrifter om
hamnarbete samt anvisningar om skyddsåtgärder vid lastning och loss-
ning av fartyg samt vid terminalarbete i hamn (anvisningshäfte nr 1,
Hamnarbete).
KENTH PETTERSSON
Lennart Ahnström
Göran Lindh
AFS 2001:9
13
Arbetsmiljöverkets allmänna råd om
tillämpningen av föreskrifterna om hamnarbete
Arbetsmiljöverket meddelar följande allmänna råd om tillämpningen av
verkets föreskrifter (AFS 2001:9) om hamnarbete.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. De är inte tving-
ande, utan deras funktion är att förtydliga innebörden i föreskrifterna
(t.ex. upplysa om lämpliga sätt att uppfylla kraven, visa exempel på prak-
tiska lösningar och förfaringssätt) och att ge rekommendationer, bak-
grundsinformation och hänvisningar.
Bakgrund
Arbetarskyddsstyrelsen har tidigare med stöd av arbetarskyddslagen ut-
färdat anvisningar om hamnarbete. Därefter har föreskrifter och all-
männa råd om hamnarbete utfärdats med stöd av arbetsmiljölagen. De
föreskrifter som nu utfärdas, också med stöd av arbetsmiljölagen, är en
omarbetning av de tidigare anvisningarna och föreskrifterna. Delar av de
upphävda anvisningarna och föreskrifterna täcks av Arbetarskyddsstyrel-
sens föreskrifter om användning av arbetsutrustning. Jämfört med de ti-
digare föreskrifterna om hamnarbete behandlas inte kemiska och biolo-
giska risker. Dessa risker behandlas numera bl.a. i Arbetarskyddsstyrel-
sens föreskrifter om kemiska arbetsmiljörisker, arbete i slutet utrymme
och smittfarligt arbete.
Arbetsmiljölagen gäller vid lastning och lossning av fartyg, d.v.s. vid
hamnarbete. Däremot gäller arbetsmiljölagen inte för fartygsarbete som
avser andra fartyg än örlogsfartyg (1 kap. 4 §). Med fartygsarbete avses
”arbete för fartygets räkning som utförs ombord på fartyget eller på an-
nat ställe av någon som följer med fartyget” enligt definitionen i fartygs-
säkerhetslagen (SFS 1988:49). I fartygssäkerhetslagen regleras frågor om
bl.a. fartygs sjövärdighet, fartygs lastning (stabilitet och fribord), fartygs
bemanning och arbetsmiljön ombord. Sjöfartsverket utövar tillsynen av
fartyg (även av örlogsfartyg) och skriver tillämpningsföreskrifter till far-
tygssäkerhetslagen.
Kommentarer till vissa paragrafer
Till 1 §
I begreppet hamn innefattas även industrihamn, fiskehamn och
liknande. Föreskrifterna omfattar även hamnarbete som utförs inom för-
svarsmakten.
AFS 2001:9
14
Till 2 §
Bestämmelser om samordning av skyddsåtgärder på svenskt
fartyg finns i fartygssäkerhetslagen (SFS 1988:49). Av dessa bestämmel-
ser framgår bl.a. att “I fråga om ett fartyg i svensk hamn vilar ansvaret för
sådan samordning av skyddsåtgärder som påkallas av att fartyget är un-
der lastning eller lossning på den arbetsgivare som är ansvarig för detta
arbete. Ansvaret kan överlåtas till redaren.”
Det är viktigt att fartygsbesättningens och de landanställdas arbetsupp-
gifter samordnas så att inte nya olycksfallsrisker uppstår. Ett exempel på
detta är att städning och annat arbete som inte är lastnings- eller loss-
ningsarbete inte bör påbörjas förrän lastnings- eller lossningsarbetet har
avslutats i ett område där risk föreligger för fallande föremål, påkörning
eller liknande.
Till 3 §
Det är lämpligt att dokumentet sänds över till fartyget innan
hamnanlöpet och att fartygets befälhavare signerar dokumentet om
samtliga krav är uppfyllda. Fartyg som frekvent anlöper samma hamn
kan ha fasta rutiner för hamnbesök. Det kan vara lämpligt med instruktio-
ner på flera språk.
Till 4 §
När direkt talkommunikation eller varselsignalering inte är möj-
lig kan kommunikationsradio, mobiltelefon eller liknande vara lämpliga
hjälpmedel.
Till 5 §
Skriftliga instruktioner för arbetets utförande underlättar intro-
duktionen av nyanställda och inhyrd personal. Därutöver bör introduktio-
nen även ske muntligt.
Till 6 §
Exempel på tekniska anordningar ombord som skall kontrolleras
innan arbete påbörjas är tillträdesleder, lejdare, skyddsräcken, utrym-
ningsvägar, ventilation och belysning. Kontrollen utförs lämpligen till-
sammans med fartygets befäl.
Innan kran används för lastning eller lossning är det viktigt att provlyft ut-
förs. Innan fartygshiss används är det viktigt att kontroll har utförts av att
hissens säkerhetsspärrar aktiveras vid alla stannplan.
Det är lämpligt att den som ska använda anordningen provar manövre-
ringsegenskaperna innan lastnings- eller lossningsarbetet påbörjas.
Till 7 §
Det är viktigt att arbetet avbryts, om det är möjligt från säker-
hetssynpunkt, i avvaktan på rättelse.
Eftersom hamnarbete ofta innebär arbete på olika fartyg är det viktigt att
landpersonal är observant på konditionen på fartygets anordningar. Ana-
lys av tillbudsrapporter kan vara ett bra underlag för arbetsmiljöförbätt-
rande åtgärder.
AFS 2001:9
15
Till 8 §
Med säkerhetsregler avses regler om anmälan, behörig trafik,
trafikregler, samordningsansvar m.m. Det är lämpligt att det framgår
vem som har utfärdat reglerna och vem som kan ge upplysningar om
dessa. Det är också lämpligt att hamnområdet är inhägnat och har ett
kontrollerat insläpp.
Till 9 §
Lasthantering kan innebära stor risk för trafikolycksfall. Exempel
på skyddsåtgärder är att
–
tillräckligt breda körvägar hålls öppna,
–
särskilda gång- och körvägar anordnas och markeras för olika trafik-
slag,
–
trafik enkelriktas,
–
nödvändiga avspärrningar, trafikspeglar och varningsskyltar sätts
upp, samt
–
trafikvakt avdelas där så behövs.
Att körvägar hålls öppna är viktigt t.ex. för att ambulans eller annat ut-
ryckningsfordon skall kunna komma fram till arbetsplats och förbindelse-
leder till fartyg.
Generella regler om utformningen av arbetsplatser finns i Arbetarskydds-
styrelsens föreskrifter om arbetsplatsens utformning.
Till 10 §
Hastigheten bör anpassas till förhållandena på platsen. Det är
ofta lämpligt att begränsa antalet fordon som får befinna sig på rampen.
Vid angivande av maxlast på ramp är det viktigt att hänsyn tas till den be-
lastning och de dynamiska tillskottslaster som uppkommer då rörliga el-
ler låsta ramper vilar på varandra.
Till 11 §
Beträffande förbindelseleder till fartyg och lastrum finns regler
i Sjöfartsverkets författningssamling. Av dessa framgår att för utländska
fartyg i svenskt farvatten skall bestämmelserna i "Safety and Health in
Dock Work" utgiven av internationella arbetsorganisationen (ILO 1977)
gälla.
Det är viktigt att lämpliga åtgärder vidtas för att göra ombordstigning,
transport och landstigning säkra. Det är lämpligt att skyddsnät till förbin-
delseled som leder till fartyg sträcker sig cirka två meter om vardera si-
dan, utefter kajen.
Tillhandahålls förbindelseled till fartyg av stuveriföretag eller liknande är
det lämpligt att anordningarna uppfyller Sjöfartsverkets krav för motsva-
rande anordningar.
Det är viktigt att fast förbindelseled till lastrum eller liknande inte blocke-
ras utan hålls öppet i så stor utsträckning som möjligt.
AFS 2001:9
16
I fartyg som transporterar farligt gods är det normalt lämpligt att förbin-
delseled till lastutrymme finns i sådan omfattning att gångavstånd till
närmaste förbindelseled inte är större än omkring 10 meter.
Personbefordran med lyftkorg bör användas endast i undantagsfall. Det
är då viktigt att kombinationen kran och lyftkorg är avsedd för personbe-
fordran. Det är lämpligt att utse en lyftledare vid personbefordran med
lyftkorg.
Till 12 §
Signalman kan i vissa fall undvaras t.ex. om arbetet organise-
ras så att förare av lyftanordningen kan ha betryggande uppsikt över risk-
området med hjälp av exempelvis fjärrmanövrering eller användning av
kamera och monitor i kombination med att åtgärder vidtas så att ingen
uppehåller sig i riskområdet. Behov av mer än en signalman kan uppstå
t.ex. om förare av lyftanordning inte kan se plats där gods landas eller tas
på kajen.
Till 13 §
Hissman kan i vissa fall ersättas t.ex. genom att trafikvakt avde-
las för dennes uppgift eller genom övervakning med kamera och moni-
tor.
Till 14 §
Dirigering av fordon kan behövas när fordonsförare inte kan
överblicka arbetsområdet och framföra fordonet säkert utan hjälp. Detta
kan gälla t.ex. vid backning eller då last på fordonet eller annat skymmer
sikten. Det kan vara t.ex. på Ro-Ro-ramper, ombord på fartyg, på trånga
pirar, inne i magasin och på platser med korsande eller dubbelriktad tra-
fik. Det kan också vara på kaj eller plan då sikten är skymd.
Till 15 §
I övervakning av säkerheten ingår normalt att signalman bl.a.
–
uppmärksamt följer aktuell lasthantering och i god tid varnar för
hängande last,
–
placerar sig
• väl synlig för förare av lyftanordning,
• så att personen är skyddad för eventuell fallande last och
• så att personen i möjligaste mån kan iaktta arbetets hela förlopp,
–
dirigerar förare av lyftanordning på säkert och överenskommet sätt,
–
särskilt uppmärksammar slingning av gods och belastningsförhållan-
den i linor, stroppar, längor, bommar och liknande, samt
–
kontrollerar att alla sysselsatta i stuveriverksamheten lämnat fartyget
efter slutfört arbete.
I hissmans övervakning av säkerheten ingår normalt bl.a. att fortlöpande
se till
–
att avkörningsskydd, avspärrningsanordningar och övriga säkerhets-
anordningar för hissen fungerar,
–
att obehöriga inte vistas inom arbetsområdet vid lasthanteringen,
AFS 2001:9
17
–
att lasten placeras på hissplanet så att detta inte snedbelastas eller
lasten skjuter över hissplanets lastprofil, samt
–
att personbefordran inte utförs om hissen inte är godkänd för person-
befordran.
I övervakning av säkerheten ingår normalt att trafikvakt bl.a.
–
uppmärksamt följer aktuell trafik och lasthantering,
–
placerar sig väl synlig för fordonsförare och så att han inte löper risk
att bli påkörd, samt
–
dirigerar fordonsförare på säkert och överenskommet sätt.
Erforderlig utrustning kan vara utrustning för signalgivning, varningssig-
nalering och kommunikation, t.ex. kommunikationsradio eller mobiltele-
fon.
Till 16 §
Organisatoriska åtgärder i kombination med användning av
manövreringshjälpmedel t.ex. kamera och monitor, kan eventuellt ersätta
signalman/trafikvakt och i förekommande fall hissman.
Vid en nödsituation är det viktigt att det finns möjlighet att sätta sig i sä-
kerhet via förbindelseled.
Till 19 §
Det är viktigt att sändare inte kan förväxlas vid t.ex. raster.
Till 22 §
Ett sätt att skapa möjligheter till att avlägsna stenar och is från
lastbärare och fordon är att anordna en arbetsstation där fordon kan
stanna och chauffören har möjlighet att kontrollera lastbärarens och for-
donets tak samt att vidta åtgärder på ett säkert sätt.
Till 23 §
Det är viktigt att framkomligheten för utryckningsfordon och
räddningsarbete inte hindras. Linjemarkering på underlaget underlättar
uppställning av gods för kran- och truckförare.
Till 24 §
Det är viktigt att patentluckor, ramper, klaffar och hängdäck
inte manövreras när person befinner sig på dem.
Till 25 §
Det är viktigt att luckor och annan liknande fartygsutrustning
inte hindrar behövlig framkomlighet på däck. Enligt bestämmelserna i
"Safety and Health in Dock Work" utgiven av internationella arbetsorgani-
sationen (ILO 1977) bör avståndet mellan upplagda luckor o.d. och luck-
öppningen vara minst 1 meter om så är möjligt. Går det inte att placera
luckor o.d. på detta avstånd från luckkarmen kan det vara nödvändigt att
placera dem iland. Ibland kan det vara nödvändigt att sätta upp räcke el-
ler mantåg som skydd mot fall.
Till 26 §
Det är viktigt att uppmärksamma att en tappad lastbom inte all-
tid faller rakt ner utan att den, liksom tillhörande hisslinor och gajar, kan
svepa över ett större område. Detta kan t.ex. bero på att fartyget har slag-
AFS 2001:9
18
sida eller att gajarna styr den tappade lastbommen. Även intilliggande
kaj kan vara riskområde.
Också området nedanför en ramp kan vara riskområde om t.ex. fordon på
rampen oavsiktligt kommer i rullning eller gods rasar ur ett fordon.
Till 27 §
Exempel på slutet utrymme kan vara lastrum, mellandäck, slu-
tet Ro-Ro-utrymme, djuptank, magasin, förråd, container, järnvägsvagn
eller liknande.
Åtgärder som avses kan vara t.ex.
–
att ändra arbetsorganisation eller arbetsmetoder,
–
att öppna täckluckor,
–
att ventilationsanordningar som hör till utrymmet hålls igång och är
rätt inställda,
–
att anordningarna om de är otillräckliga kompletteras med eller er-
sätts av särskild ventilationsanordning, t.ex. flyttbar inblåsningsfläkt
med slang, samt
–
att avgaserna direktevakueras t.ex. genom slang.
Vid användning av förbränningsmotordrivna fordon på fartyg och andra
slutna utrymmen är det lämpligt att dessa körs på en bränsletyp som av-
ger så lite föroreningar som möjligt. Dieseldrivna fordon bör förses med
katalysator och partikelfälla.
Exempel på åtgärder som behöver vidtas i samband med fordons under-
håll är att motor, katalysator och partikelfälla trimmas och sköts så att
förbränningen blir så fullständig och effektiv som möjligt.
Vid val av truck är det viktigt att beakta bulleraspekten för såväl föraren
som för arbetstagare i truckens närhet.
Till 28 §
I många fall måste fordon och järnvägsvagnar vara både brom-
sade och klossade eller säkras på annat sätt för att inte komma i oavsikt-
lig rullning.
Det är viktigt att det säkerställs att bromstrycket är uppe innan förflytt-
ning påbörjas.
De som berörs av förflyttning kan behöva varnas. Ofta kan särskilt avde-
lad person, trafikvakt, behövas för detta.
Närmare upplysningar om växling av spårbundna järnvägsfordon finns i
Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om växlingsarbete.
Till 29 §
Med trim avses skillnad i djupgående mellan fartygets för och
akter.
AFS 2001:9
19
En del lyft särskilt med fartygets egna lyftanordningar och viss hantering
kan orsaka sådan rörelse av fartyget att det kan bli nödvändigt att avbryta
annat arbete ombord eller vidta andra skyddsåtgärder.
Ökad rasrisk kan uppstå t.ex. vid samtidig användning av flera lyftanord-
ningar eller vid kransning runt lucköppning i mellandäck med truck som
arbetar från underrum. I samband med kransning är det normalt lämpligt
att tvärskeppsstuvar först sätts på plats så att fartyget lastas ner och blir
så stabilt som möjligt innan uppsättning långskepps påbörjas. Likaså att
kollin så långt som möjligt placeras med sin längsta sida tvärskepps.
Åtgärder som kan behöva vidtas är t.ex. att kontrollera fartygets stabili-
tet, att avbryta annat arbete och att spärra av farliga områden. Det är sär-
skilt viktigt att fortlöpande kontrollera stabiliteten vid lossning och last-
ning av sidoportsfartyg. Även utrymme runt fartygets förtöjningar kan
vara farligt område.
Slagsida kan bero på dålig stabilitet. Rasrisk kan finnas även vid mindre
än 2° slagsida, t.ex. vid stapling av virkespaket. Behöver åtgärder mot
slagsida vidtas bör detta normalt ske i samråd med ansvarigt fartygs-
befäl.
Under lastning eller lossning är det viktigt att arbetsledningen så långt
möjligt håller sig underrättad om åtgärder från besättningens sida som
kan påverka rasrisken för gods och fartygets trim, stabilitet eller stress-
kriterier. Exempel på sådana åtgärder är omdisponering av ballast eller
annan förändring i fartygets viktfördelning.
Generella regler om skydd mot ras finns i Arbetarskyddsstyrelsens före-
skrifter om skyddsåtgärder mot skada genom ras. Regler om kemiska
arbetsmiljörisker finns i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om kemiska
arbetsmiljörisker.
Till 30 §
Det är viktigt att bulklast lossas på sådant sätt att inte farliga
rasvinklar uppkommer.
Vissa laster t.ex. järnskrot, flis, massaved och finfördelat kol, kan orsaka
syrebrist.
Till 31 §
Det är lämpligt att arbete med lastsäkringsutrustning till stap-
lade containrar utförs på ett sätt som exponerar arbetstagare minimalt
för fallrisk. Om redaren använder sig av semiautomatiska- eller automa-
tiska vridlås kan merparten av arbetet utföras från landsidan. Vid de till-
fällen redaren använder sig av manuella vridlås är det lämpligt att arbete
på containertak utförs från en arbetskorg som är fäst i hamnkranens con-
tainerok. Arbete på containertak bör inte utföras utan att personlig fall-
skyddsutrustning används.
AFS 2001:9
20
Vid sektionslastning eller motsvarande kan skydd mot fall med fördel ut-
göras av skyddsnät eller liknande som är säkrat nedtill så att fall mellan
nät och stuv förhindras.
Vid lastning och lossning av virkespaket bör det eftersträvas att arbetsta-
gare exponeras minimalt för fallrisk. Om arbete måste utföras på virkes-
paket är det lämpligt att skyddsnät används. Av arbetsmiljölagen 3 kap.
10 § framgår bl.a. att ”Den som överlåter eller upplåter en förpackad pro-
dukt skall se till att förpackningen inte innebär risk för ohälsa eller olycks-
fall”. Det är viktigt att t.ex. virkespaket har sådan täckning att den motver-
kar halkning och att håligheter är markerade på täckningen.
Till 32 §
Olika typer av last och olika utformning av fartyg kan innebära
större eller mindre risk t.ex. vid eventuell kalvning av sling. Därför är det
viktigt att arbetet planeras så att avstånden mellan olika arbetslag är till-
räckliga. Ibland kan det vara nödvändigt att begränsa antalet arbetslag
som arbetar i samma lucköppning eller lastrum för att erhålla tillräckligt
utrymme.
Utförs arbete på olika nivåer kan risk finnas att gods eller annat faller ner
på den lägre nivån om det inte är säkrat.
Till 33 §
Vägning kan ske redan då containern eller andra lastbärare tas
emot i hamnen.
Kan lyftanordningens förare inte avläsa kranvåg från manöverplatsen
kan särskild person behövas för att vid lättning läsa av vikten och med-
dela den till föraren.
Lastindikeringsdon och vågar kan normalt anses tillräckligt noggranna
om den visade vikten avviker högst ± 5 % från den verkliga.
Till 34 §
De särskilda försiktighetsåtgärder som avses kan t.ex. vara att
man
–
delvis tömmer lastbäraren,
–
flyttar över dem till flak e.d. med tillräcklig bärighet,
–
spärrar av riskområdet, eller avbryter annat arbete i närheten, samt
–
iakttar särskilda anvisningar t.ex. från brandmyndighet eller liknande
om lastbäraren innehåller farligt gods.
Ovanstående försiktighetsåtgärder är även aktuella vid snedlastad last-
bärare eller lastbärare med lastförskjutning.
Om lastbäraren töms delvis är det viktigt att detta görs så att den inte blir
snedlastad.
AFS 2001:9
21
Det är viktigt att observera att överlast i lastbärare kan innebära att man
måste byta lyftanordning eller lyftredskap så att inte maxlasten över-
skrids.
Till 36 §
I bilaga 1 visas exempel på lämplig personlig skyddsutrustning
i samband med hamnarbete.
I bilagan används begreppet ekvivalent ljudnivå. Detta begrepp betyder
energiekvivalent medelvärde av en varierande ljudnivå under en given
tidsperiod.
Till 37 §
Det är viktigt att en skadad person kan flyttas från arbetsplats
till ambulans eller motsvarande utan risk för att skadan förvärras.
Närmare regler finns i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om första
hjälpen och krisstöd.
Till 38 §
Med lämplig livräddningsutrustning avses t.ex. livboj med lina
och livräddningshake.
Till 39-43 §§
Dessa bestämmelser tar upp skyldigheter som direkt vilar
på hamninnehavare som råder över hamnen och upplåter ett hamnom-
råde för arbete. Som hamninnehavare räknas normalt hamnägaren eller
den som i ägarens ställe råder över hamnen. Arbetsgivare som bedriver
hamnarbete är skyldig att se till att kompletterande skyddsåtgärder vidtas
om arbete bedrivs på plats som inte uppfyller kraven. Om detta inte är
möjligt får istället arbetet avbrytas.
Generella regler om utformningen av arbetsplatser finns i Arbetarskydds-
styrelsens föreskrifter om arbetsplatsens utformning.
Till 39 §
Exempel på åtgärder för att göra hamnområden och tillträdes-
leder dit säkra är
–
att hinder som inte kan avlägsnas och som innebär fara markeras på
lämpligt och iögonfallande sätt och om det behövs är belysta,
–
att ytor som används för trafik eller hantering och uppläggning av
gods eller liknande är lämpade för ändamålet och underhålls väl,
samt
–
att områden som av olika anledningar är riskabla spärras av i nödvän-
dig omfattning.
Till hamnområde räknas kaj, brygga, pir, ramp, hamnplan och liknande
plats.
Generella regler om underlagets bärighet finns i Arbetarskyddsstyrelsens
föreskrifter om skyddsåtgärder mot skada genom fall och genom ras.
AFS 2001:9
22
Anordningar på kajen som kan göra tillträdet till fartyg säkrare, t.ex. land-
gångstorn, kan vara lämpliga
–
där stora höjdskillnader finns eller kan uppstå mellan fartygsdäck och
kaj, samt
–
där fartygets normala förbindelseled av annat skäl är olämpligt att an-
vända.
Till 40 §
Vid ramp och dylikt i anslutning till färjeläge, Ro-Ro-läge eller
liknande, särskilt där person- och fordonstrafik blandas behövs erfaren-
hetsmässigt kraftigare belysning, ofta över 100 lux.
Om belysningen trappas ned mot kajkanten för att inte blända sjöfarande
är det lämpligt att armaturerna avbländas ovanför 90° från lodlinjen.
Ljuskällans riktning, höjd och typ av ljus påverkar i hög grad risken för
bländning.
Vid arbete med motorredskap där den normala belysningen delvis skyms
av föremål kan särskild belysning på motorredskap vara nödvändig.
Särskild belysning kan också behövas vid arbete i container, järnvägs-
vagn och lastrum.
Till 41 §
Det är lämpligt att avkörningsskydd konstrueras och placeras
så att det inte hindrar tillträde till fartyg, arbete på kajen och vattenav-
rinning från denna. Det får vara flyttbart.
Godtagbar säkerhet kan uppnås t.ex. genom att avståndet mellan avkör-
ningsskyddet och kajkanten ökas när avkörningsskyddet sänks. För for-
don med mindre hjul kan t.ex. ett djup på 1 meter vara lämpligt om av-
körningsskyddets höjd är 0,1 meter.
Kranspår med lämplig höjd liksom avlänkande av trafiken på lämpligt
sätt kan göra avkörningsskydd onödigt.
Till 42 §
Exempel på lämplig livräddningsutrustning är stege med hakar
och livräddningshake som är så långa att de når minst 1 meter under vat-
tenytan, samt livboj med ca 25 meter lång lina. Livräddningsutrustning
bör placeras strategiskt vid förtöjningslägen. Det är viktigt vid utplacering
av livräddningsutrustning och livräddningsflotte eller livräddningsbåt att
tänka på att snabb användning respektive sjösättning inte hindras av t.ex.
uppställda järnvägsvagnar.
Är kajen bakom fast stege målad i avvikande färg är det lättare för nöd-
ställd person att upptäcka stegen. Används fluorescerande färg upptäcks
stegen lättare i mörker. Den avgränsning av utrymmet mellan kaj och far-
tyg som kan uppstå vid användning av avbärare, kan föranleda behov av
AFS 2001:9
24
Bilaga 1
Exempel på personlig skyddsutrustning
Risk
Risksituation
Lämplig personlig
skyddsutrustning
Huvudskada.
Fallande föremål, kläm-
ning.
Industrihjälm, provad en-
ligt SS-EN 397 och märkt
med “LD” (bättre sidstyv-
het) “440Vac” (elektrisk
isolering) “–20°/–30°”
(stark kyla).
Fotskada.
Klämning av fötter.
Halkning.
Nerkylning av fötter.
Fallande föremål.
Halt underlag.
Kallt klimat.
Skyddsskor med tåhätta
(standard SS-EN 344 och
345) och märkt med
”SBII” Baskrav ”S1 – S5”
tilläggskrav ”Cl” köld-
isolering.
Ögonskada.
Stänk av kemiska produk-
ter, flygande partiklar och
damm.
Ögonskydd.
Ansiktsskärm eller
korgglasögon.
Hörselskada.
Buller där den ekvivalenta
ljudnivån under en 8-tim-
mars arbetsdag överstiger
85 dB(A). Särskilt känsliga
personer kan riskera hör-
selskada även för nivåer
ned till 75 dB(A).
Hörselkåpor eller hörsel-
proppar provade enligt
SS-EN 352-1 resp. SS-EN
352-2. Lämpliga skydd
väljs med hänsyn till
bullrets nivå, frekvens-
innehåll och behov av att
uppfatta tal och varnings-
signaler.
Fall till lägre nivå.
Fasta skyddsanordningar
saknas.
Arbeten av tillfällig art.
Fallskyddssystem enligt
SS-EN 363. Utrustning
med stödjande och fall-
hindrande funktion enligt
SS-EN 358.
Syrebrist.
Arbete med bulklast.
Andningsskydd i form av
tryckluftsutrustning.
AFS 2001:9
25
Skador på andnings-
organen.
Hantering av hälso- och
smittfarliga ämnen.
Exempelvis vid hantering
av bulklast eller p.g.a.
skadat emballage.
Andningsskydd i form av
helmask eller halvmask
med relevanta filter.
Utrustningen kan också
bestå av fläktförsedda fil-
terskydd.
Tryckluftsutrustning.
Handskador.
Vassa föremål, kemikalier,
kyla.
Skyddshandskar mot ak-
tuella risker. Mekaniska
risker SS-EN 388,
kemiska risker SS-EN 379
och risker p.g.a. kyla SS-
EN 511.
Påkörning.
Fordonstrafik och övrig
godshantering.
Varselkläder enligt SS-EN
471.
Nedkylning.
Arbete i kyla, väta och
vind.
Värmeisolerande skydds-
kläder enligt SS-ENV 342
(enbart kyla) eller SS-
ENV 343.
Drunkning.
Förtöjningsarbete och lik-
nande arbete vid kajkant.
Flytväst enligt standard
SS-EN 399-275N, SS-EN
396-150N eller SS-EN
395-100N.
Risk
Risksituation
Lämplig personlig
skyddsutrustning