AFS 2002:1
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om användning av trycksatta anordningar samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna
ISBN 91-7930-418-4
ISSN 1650-3163
ARBETSMILJÖVERKET
Huvudkontoret
171 84 Solna, Telefon: 08-730 90 00
E-post: arbetsmiljoverket@av.se
BESTÄLLNINGSADRESS
Ytterligare ex av denna föreskrift beställs från:
Arbetsmiljöverket, Publikationsservice, Box 1300,
171 25 SOLNA Tfn 08-730 97 00. Telefax 08-735 85 55
Utgivare: Göran Lindh
Elanders Gotab 38839, Stockholm 2002
Observera att hänvisningar till författningar alltid avser författningens ur-
sprungliga nummer. Senare ändringar och omtryck kan förekomma.
När det gäller ändringar och omtryck av Arbetarskyddsstyrelsens och Arbets-
miljöverkets författningar hänvisas till senaste Förteckning över föreskrifter och
allmänna råd.
Arbetsmiljöinspektionen
i Falun
(Dalarnas och Gävleborgs län)
Gruvgatan 2, Box 153,
791 24 Falun.
Tel 023-457 00
Telefax 023-222 69
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.falun@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Göteborg
(Västra Götalands
och Hallands län)
Rosenlundsgatan 8, Box 2555,
403 17 Göteborg.
Tel 031-743 72 00
Telefax 031-13 50 60
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.goteborg@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Härnösand
(Västernorrlands och
Jämtlands län)
Brunnshusgatan 8,
871 32 Härnösand.
Tel 0611-885 00
Telefax 0611-184 10
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.harnosand@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Linköping
(Östergötlands och
Södermanlands län)
Kungsgatan 39 A, Box 438,
581 04 Linköping.
Tel 013-37 08 00
Telefax 013-10 44 20
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.linkoping@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Luleå
(Norrbottens län)
Köpmangatan 40 A,
972 33 Luleå.
Tel 0920-24 22 60
Telefax 0920-24 22 99
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.lulea@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Malmö
(Skåne län)
Vattenverksvägen 47, Box 21019,
200 21 Malmö.
Tel 040-38 62 00
Telefax 040-12 64 07
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.malmo@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Stockholm
(Stockholms, Uppsala
och Gotlands län)
Englundavägen 5, Box 1259,
171 24 Solna.
Tel 08-475 01 00
Telefax 08-764 49 72
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.stockholm@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Umeå
(Västerbottens län)
Riddaregatan 8,
903 36 Umeå.
Tel 090-17 07 00
Telefax 090-77 40 19
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.umea@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Växjö
(Kronobergs, Blekinge,
Jönköpings och Kalmar län)
Västra Esplanaden 9 A,
352 31 Växjö.
Tel 0470-74 80 00
Telefax 0470-74 80 48
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.vaxjo@av.se
Arbetsmiljöinspektionen
i Örebro
(Örebro, Värmlands
och Västmanlands län)
Fabriksgatan 20, Box 1622,
701 16 Örebro.
Tel 019-21 95 00
Telefax 019-26 09 39
e-post:
arbetsmiljoinspektionen.orebro@av.se
AFS 2002:1
3
Innehållsförteckning
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om användning av trycksatta
anordningar
Tillämpningsområde . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Definitioner . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Riskbedömning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Förnyad riskbedömning. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Åtgärdsprogram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Dokumentation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Fortlöpande tillsyn m.m. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
Åtgärder föranledda av tillsynen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
Personal för tillsyn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
Fortlöpande tillsyn av gasflaskor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
Övervakning av pannanläggningar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
Personalkompetens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
Säkerhetsinstruktioner . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Larm från anläggning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Ständig övervakning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Periodisk övervakning av pannanläggning . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
Övervakningsintervall . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
Fastbränsle- och ånganläggning. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
Övriga pannanläggningar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
Inställelse vid larm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
Ensamarbete . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
Ombyggnad/reparation eller ändring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
Uppföljning av olycksfall och tillbud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
Märkning av utrustning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
Bestämmelser om straff . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16
Ikraftträdande och övergångsbestämmelser. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16
Arbetsmiljöverkets allmänna råd om tillämpningen av
föreskrifterna om tryckkärl och andra trycksatta anordningar
Bakgrund . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
Kommentarer till vissa paragrafer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
Exempel på några lämpliga tillsynsmoment för vanliga
trycksatta anordningar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
5
AFS 2002:1
Arbetsmiljöverkets föreskrifter
om användning av trycksatta
anordningar
Beslutade den 21 mars 2002
Arbetsmiljöverket meddelar med stöd av 18 § arbetsmiljöförordningen
(SFS 1977:1166) följande föreskrifter.
Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller vid yrkesmässig användning av tryckbä-
rande anordningar, cisterner, lågtrycksgasbehållare och vakuumkärl. För
gasflaskor gäller dock endast 12 §.
Föreskrifterna gäller inte för sådan trycksatt anordning i kärnteknisk an-
läggning för vilken Statens kärnkraftinspektion har utfärdat föreskrifter
eller villkor enligt lagen (SFS 1984:3) om kärnteknisk verksamhet.
Definitioner
2 § I dessa föreskrifter använd
s följande beteckningar med nedan angiven betydelse.
Ackrediterat organ
Kontrollorgan i tredjepartsställning som är
ackrediterat av SWEDAC för ifrågavarande
uppgift enligt lagen (SFS 1992:1119) om
teknisk kontroll.
Anläggning
En grupp av sammanfogade trycksatta an-
ordningar som tillsammans bildar en inte-
grerad och funktionell enhet. Till anlägg-
ningen räknas även ingående maskinkom-
ponenter såsom pumpar, fläktar och kom-
pressorer m.m. som behövs för att anlägg-
ningen skall fungera.
Användning av trycksatt
anordning
Varje aktivitet som start och stopp, nytt-
jande, rengöring, fortlöpande tillsyn eller
underhåll.
Utkom från trycket
den 24 april 2002
AFS 2002:1
6
Besiktning
Föreskriven kontroll i form av första besikt-
ning, återkommande besiktning, revisions-
besiktning, extra besiktning eller riskana-
lysbaserad besiktning som skall utföras av
ett ackrediterat organ.
Brukare
Arbetsgivare, eller två eller flera som för
gemensam räkning yrkesmässigt driver
verksamhet utan arbetstagare, samt den
som ensam eller gemensamt med familje-
medlemmar yrkesmässigt driver sådan
verksamhet.
Cistern
Behållare som är konstruerad för vätska
där gastrycket ovanför vätskan inte översti-
ger atmosfärtrycket med mer än 0,5 bar.
Driftpersonal
Personer med erforderlig utbildning som
har fått arbetsuppgiften att ha hand om
driften av en anläggning.
Driftpersonal i beredskap
Person som vid larm från anläggning inom
en viss tid befinner sig i denna för att vidta
erforderliga åtgärder.
Fluider
Gaser, vätskor och ångor i ren fas samt
blandningar av dessa. En fluid kan inne-
hålla fasta ämnen (en suspension).
Fortlöpande tillsyn
Regelbunden tillsyn av anordning med till-
hörande säkerhetsutrustning i syfte att för-
vissa sig om att säkerheten är betryg-
gande.
Frätande medium
Vätska eller annat medium, klassat som
frätande med riskfras R 35 enligt Kemikalie-
inspektionens författningssamling.
Hetvattenanläggning
Pannanläggning där vatten används som
värmebärare med drifttemperatur över
110˚C.
Hetoljeanläggning
Pannanläggning där olja används som vär-
mebärare.
Larm
A-larm; larm från anläggning om förhål-
lande som medför personfara eller ome-
delbar risk för person eller anläggning.
AFS 2002:1
7
B-larm; larm som om det ej åtgärdas kom-
mer att medföra risk för person eller för an-
läggnings säkerhet.
Processlarm; larm som avser driften t.ex.
bränsleförsörjning eller enklare driftavvikel-
ser. Processlarm kan också vara avvikelse
hos miljöparametrar t.ex. utsläppsvärde.
Lågtrycksgasbehållare
Behållare konstruerad för gas med ett gas-
tryck som inte överstiger 0,5 bar.
Pannanläggning
Anläggning i vilken värme frigörs ur
bränsle, elenergi eller annan energikälla
och överförs till fluider för användning ut-
anför pannan.
Panna
Behållare i vilken värme, som frigörs ur
bränsle eller elenergi, överförs till vätska
eller ånga för användning utanför kärlet.
Tryckkärl för värmning av tappvarmvatten,
s.k. vattenvärmare, skall dock inte betrak-
tas som panna.
Riskanalys
Systematisk identifiering av riskkällor samt
en uppskattning av dessa risker avseende
hälsa, miljö eller egendom.
Riskbedömning
En bedömning av risken för olycksfall eller
ohälsa i en risksituation i syfte att avgöra
om riskreducerande åtgärder behövs.
Riskinventering
Förenklad riskanalys i syfte att uppskatta
risker i en anläggning med ett fåtal tryck-
satta anordningar.
Skållande medium
Vätska eller annat medium som kan orsaka
brännskador.
Slutet värmesystem
Värmesystem som är avstängt eller av-
stängbart mot atmosfären. Avsäkring mot
för högt tryck sker i normalfallet med hjälp
av säkerhetsventil(er).
Säkerhetsutrustning
Utrustning avsedd att hindra att tryckkärl
eller anläggning där kärlet ingår över- eller
underskrider de gränser för tryck, tempera-
tur, flöde eller nivå som använts vid dimen-
AFS 2002:1
8
sionering eller hållfasthetsberäkning eller
som bedömts lämpliga av ackrediterat or-
gan vid besiktning.
Tryckbärande anordning
Tryckkärl, rörledning, säkerhetsutrustning
och tryckbärande tillbehör såsom ventiler,
ångfällor m.m. Till tryckbärande anordning
räknas också flänsar, kopplingar, bärele-
ment, lyftöglor och liknande element som
är sammanfogade med tryckbärande delar.
Tryckkärl
En behållare med högsta tillåtna tryck, PS,
över 0,5 bar och som konstruerats och till-
verkats för att innehålla fluider. Till tryck-
kärlet räknas sådana delar som är direkt fo-
gade till behållaren fram till anslutnings-
punkten till någon annan anordning. Ett
tryckkärl kan innehålla ett eller flera rum.
Trycksatt anordning
Samlingsbegrepp för tryckbärande anord-
ningar, vakuumkärl, lågtrycksgasbehållare
och cisterner.
Underhåll
Förebyggande åtgärder som normalt behö-
ver vidtas på trycksatt anordning med till-
hörande utrustning för att säkerheten skall
bibehållas.
Utsedd personal
Person som utsetts att ansvara för att den
fortlöpande tillsynen blir genomförd.
Vakuumkärl
Behållare i vilken råder eller kan utvecklas
lägre tryck än atmosfärstrycket.
Varmvattenanläggning
Pannanläggning där temperaturvaktens
blockeringsvärde är högst 110˚C.
Ånganläggning
Pannanläggning där vatten överförs till
ångfas för användning utanför pannan. Om
mindre än 5% av tillförd effekt tas ut i form
av ånga betraktas anläggningen som het-
vattenanläggning.
Öppet värmesystem
Värmesystem som är öppet och oavstäng-
bart mot atmosfären via ett säkerhetsrör.
Övervakning
Ständig eller periodisk tillsyn av pannan-
läggningar enligt föreskrivet intervall.
AFS 2002:1
9
Riskbedömning
3 § Innan en anläggning med trycksatta anordningar får tas i bruk skall
en riskbedömning av den ha utförts. I riskbedömningen skall ingå be-
dömning av
dels de risker som anläggningen innebär och
dels hur omfattande den fortlöpande tillsynen enligt § 9 behöver vara.
Riskbedömningen skall ha utförts av någon som har tillräcklig kompetens
att göra sådana bedömningar beträffande trycksatta anordningar. Om
någon sådan person inte finns inom brukarens organisation skall utom-
stående sakkunnig anlitas för uppgiften.
Förnyad riskbedömning
4 § En förnyad eller kompletterad riskbedömning enligt 3 § skall göras
när anläggningen, dess utrustning eller förhållandena i övrigt har ändrats
på ett sätt som kan påverka riskerna med anläggningen.
Åtgärdsprogram
5 § Om en riskbedömning enligt 3 eller 4 §§ visar att det finns förutse-
bara risker för personskada skall, utöver det program för den fortlöpande
tillsynen som skall upprättas enligt 6 §, ett särskilt åtgärdsprogram sam-
manställas. I detta skall de riskreducerande åtgärder, som behöver ge-
nomföras, anges.
Dokumentation
6 § Riskbedömningar enligt 3 och 4 §§ skall dokumenteras och tillsam-
mans med de instruktioner som levereras med de enskilda trycksatta an-
ordningarna sammanställas och ligga till grund för ett program för den
fortlöpande tillsynen av anläggningen. Programmet, som skall finnas på
svenska, skall dessutom innehålla instruktioner om underhåll samt
lämna information om sådana kontroller som behöver utföras av bruka-
ren.
I en särskild bilaga till programmet för fortlöpande tillsyn skall det finnas
en förteckning över samtliga trycksatta anordningar som ingår i anlägg-
ningen. Av bilagan skall det kunna utläsas vilket besiktningsintervall som
gäller för varje enskild trycksatt anordning eller för hela anläggningen.
Tillsyn som görs enligt programmet skall journalföras eller på annat sätt
dokumenteras så att datum för tillsynen och vem som utfört den framgår
AFS 2002:1
10
av noteringarna. Om iakttagelser gjorts som leder till åtgärder enligt 10 §
skall dessa antecknas i en särskild bilaga och innehålla minst
– datum för iakttagelsen,
– vad som iakttagits,
– vilken åtgärd som behöver vidtas,
– tidplan för åtgärd samt
– datum då åtgärden vidtagits.
Om orsaken till iakttagelsen är svår att fastställa skall detta särskilt anges.
Av anteckningarna skall framgå vem som gjort iakttagelsen.
7 § Brukaren skall inhämta information från tillverkaren eller dennes
ombud huruvida en levererad trycksatt anordning skall underkastas en
första besiktning av ett ackrediterat organ enligt Arbetsmiljöverkets före-
skrifter om besiktning av trycksatta anordningar.
8 § Programmet för en anläggning skall uppdateras minst en gång per
år. Om det därvid upptäcks att erforderliga åtgärder enligt 10 § inte har
vidtagits, får anläggningen inte användas förrän dessa har utförts. Ar-
betsgivaren skall bedöma om rutinerna för uppföljning av åtgärder behö-
ver ändras.
Fortlöpande tillsyn m.m.
9 § Omfattningen av tillsynen och intervallet mellan tillsynstillfällena
skall framgå av programmet för fortlöpande tillsyn. Detta skall innehålla
teknisk dokumentation samt ritningar och scheman som är nödvändiga
för att instruktionerna lätt skall kunna förstås. I programmet skall också
beskrivas de förutsebara risker som finns i anläggningen.
Rutiner skall upprättas för hur rapportering skall ske av anmärkningar
som är av betydelse för säkerheten.
Vid tillsynen skall kontrolleras att
– föreskriven besiktning har genomförts,
– säkerhetsutrustning fungerar tillfredsställande,
– inga otätheter eller synbara materialskador uppkommit,
– anordningen inte utsatts för annan skadlig yttre eller inre påverkan,
– inga andra fel eller avvikelser uppstått,
AFS 2002:1
11
– kända brister blivit åtgärdade,
– föreskriven märkning finns och är väl synlig samt att
– drift- och skötselinstruktioner inklusive flödesschema finns och är upp-
daterade med hänsyn till gjorda ändringar.
Åtgärder föranledda av tillsynen
10 § Närhelst det görs iakttagelser som kan innebära att säkerheten hos
en trycksatt anordning inte längre är betryggande skall snarast åtgärder
vidtas så att säkerheten återställs.
Personal för tillsyn
11 § Det skall finnas en särskilt utsedd person som har till uppgift att se
till att den fortlöpande tillsynen sker enligt det upprättade tillsynspro-
grammet.
Den utsedda personen skall ha förståelse för processen och processan-
läggningen och hur den fortlöpande tillsynen skall genomföras.
Fortlöpande tillsyn av gasflaskor
12 § Gasflaskor skall fortlöpande tillses så att säkerheten är betryg-
gande.
Tillsynen skall omfatta såväl gasflaskornas yttre som armatur. Om vä-
sentlig skada upptäcks skall berörd gasflaska eller utrustning omedelbart
tas ur drift.
Övervakning av pannanläggningar
Personalkompetens
13 § Driftpersonalens förmåga att svara för säkerheten i en pannanlägg-
ning skall vara dokumenterad. Personalen skall ha den utbildning och de
instruktioner som behövs för att en säker drift skall kunna upprätthållas.
Personalen skall alltid instrueras då förändringar i anläggningens drift-
sätt förutses medföra förändrade driftsrutiner.
AFS 2002:1
12
Säkerhetsinstruktioner
14 § För varje pannanläggning skall det finnas en säkerhetsinstruktion. I
instruktionen skall det bland annat ingå en förteckning över de larm som
anges i 15 § och finnas information om vilka åtgärder som skall vidtas för
att återställa anläggningen i säkert läge efter larm.
Larm från anläggning
15 § För sodapannor och vid eldning med fasta bränslen skall avvikelser
från förbestämda driftbetingelser medföra A-larm eller B-larm. Sådana
larm skall hållas åtskilda från processlarm och utan fördröjning nå aktuell
driftpersonal.
Olje- eller gaseldad pannanläggning skall avge larm vid avvikelse från
förbestämda driftdata för tryck, temperatur, nivå eller annan för säkerhe-
ten viktig parameter, och ge sådan information direkt till driftpersonal el-
ler via ständigt bemannad larmcentral att erforderliga åtgärder snabbt
kan vidtas.
Om flera larm aktiveras skall det första A-larmet kunna identifieras direkt
på en särskild säkerhetspanel.
Ständig övervakning
16 § Varmvattenanläggning med en effekt över 50 kW samt ång – het-
vatten och hetoljeanläggning med en effekt över 5 kW skall vara ständigt
bemannad när den är i drift såvida inte villkoren i 17 § för periodisk över-
vakning är uppfyllda. Ett ackrediterat kontrollorgan skall ha bedömt att
kraven i 13–15 §§ är uppfyllda. Driftpersonal skall vid ständig övervak-
ning uppehålla sig i kontrollrum eller så nära anläggningen att de snabbt
kan ingripa närhelst detta behövs.
När driftpersonal uppehåller sig utanför kontrollrum eller motsvarande
utrymme skall nödvändig säkerhetsinformation finnas tillgänglig genom
larm, instrument, portabel radiokontakt eller annan informationskälla
som följer med eller finns i driftpersonalens omedelbara närhet.
Händelse som ger A-larm samt övriga larm från olje- eller gaseldad het-
vatten- respektive hetoljeanläggning skall alltid leda till att de åtgärder
som larmet föranleder vidtas på plats på anläggningen.
Driftpersonals huvuduppgift är att övervaka pannanläggningens drift. De
får inte ha andra arbetsuppgifter som inskränker deras möjligheter att
hålla pannanläggningen under tillfredsställande uppsikt.
AFS 2002:1
13
Vid drift av sodapanna eller fastbränslepanna där kritiska situationer kan
förutses förekomma skall ansvarig driftpersonal ha tillgång till assiste-
rande personal.
Periodisk övervakning av pannanläggning
17 § En anläggning enligt 16 § får användas med periodisk övervakning
endast om följande villkor är uppfyllda.
– Ett ackrediterat kontrollorgan skall ha bedömt att anläggningen, dess
koppling av säkerhetsutrustning till skyddsenhet och de larm som den
avger uppfyller kraven i 15 § och att larmen utan fördröjning når driftper-
sonal i beredskap.
– Återstart av pannanläggning som gått i blockering skall ske under stän-
dig bemanning. Olje – eller gaseldad pannanläggning får dock fjärråter-
startas med automatik om pannvattnets temperatur är minst 50˚C.
– Kontrollorganet skall ha bedömt att anläggningen har sådan utrustning
som på ett tillförlitligt sätt automatiskt hindrar att anläggningen används
med tryck, temperatur, flöde eller nivå som över- eller underskrider för-
bestämda processparametrar. Kontrollorganet skall även i övrigt ha be-
dömt att anläggningens olika delar ger tillfredsställande säkerhet vid pe-
riodisk övervakning.
– Som underlag för bedömning av personalens kompetens skall kontroll-
organet ha tagit del av dokumentation från arbetsgivaren som styrker
detta innan den slutliga bedömningen görs om anläggningen uppfyller
föreskriftens ställda krav.
Övervakningsintervall
Fastbränsle- och ånganläggning
18 § Slutna pannanläggningar för eldning med fasta bränslen samt ång-
anläggningar skall övervakas minst en gång per dygn om anläggningens
effekt är högst 1,5 MW. Anläggningar med högst 500 kW effekt får dock
övervakas utan fastställt övervakningsintervall.
Är effekten över 1,5 MW skall anläggningarna övervakas minst två
gånger per dygn. Tiden mellan övervakningstillfällena får inte överstiga
16 timmar.
Om en anläggning har ett självövervakande katastrofskydd får den dock,
oavsett energislag, övervakas en gång per dygn om ett ackrediterat kon-
trollorgan har bedömt att detta kan ske utan att säkerheten eftersätts. En
AFS 2002:1
14
sådan anläggning får även användas utan övervakning från fredag efter-
middag till måndag morgon eller från dag före långhelg till dag efter
långhelg dock med som längst 72 timmar mellan två på varandra föl-
jande övervakningstillfällen.
Undantagen i tredje stycket gäller endast om följande villkor är uppfyllda.
– Katastrofskyddet skall förhindra eldningsapparat att automatiskt starta
på nytt när skyddet har löst ut på grund av för låg vätskenivå eller vid
bortfall av hjälpenergi som varar längre än 10 sekunder.
– Har anläggningen reservkraftaggregat som vid spänningsbortfall auto-
matiskt inkopplas på nätet, får fördröjningsfunktionen vara högst 60 sek-
under.
– Kontrollskåp till katastrofskydd skall ha skyddsform lägst IP 54 enligt
Svensk Standard -IEC 60529 utgiven 2001, kapslingsklasser för elektriskt
materiel, och får inte placeras direkt på pannan.
Övriga pannanläggningar
19 § Varmvattenanläggningar skall övervakas så ofta och i den omfatt-
ning som behövs för att säkerheten inte skall äventyras.
Hetvatten- och hetoljeanläggningar skall övervakas minst en gång per
dygn. Är de utrustade med självövervakande katastrofskydd får övervak-
ningsintervallet utökas till 48 timmar under vardagar samt till 72 timmar
över helger enligt vad som anges i 18 § tredje stycket.
Inställelse vid larm
20 § För fastbränsleeldade anläggningar skall driftpersonal i beredskap
vid A-larm befinna sig i anläggningen inom 30 minuter efter det att larm
avgivits. Inställelsetiden får förlängas till högst 90 minuter när ett ackredi-
terat kontrollorgan har bedömt att följande villkor är uppfyllda.
– Larm från anläggning är kopplat direkt till driftpersonal i beredskap el-
ler till denne via ständigt bemannad larmcentral.
– Nödkylningssystemet har kontrollerats i full omfattning och resultatet
visar att en förlängning av inställelsetiden inte medför risk för skada på
person eller egendom.
– Anläggningen är så konstruerad att ett nödkylningssystem inte behövs
därför att temperaturen i anläggningen inte kan uppnå ett farligt värde
vid bortfall av hjälpenergi, t.ex. elektricitet, eller vid annan driftstörning.
AFS 2002:1
15
För gas- eller oljeeldade hetvatten- eller hetoljeanläggningar skall ett ack-
rediterat kontrollorgan ha fastställt vilken inställelsetid efter larm enligt
15 § andra stycket som är godtagbar ur säkerhetssynpunkt.
För övriga anläggningar skall driftpersonal i beredskap infinna sig så
snabbt som behövs för att hindra att skada uppkommer.
Ensamarbete
21 § Arbetsgivare skall efter samråd med arbetstagarna upprätta en
lista över de arbetsuppgifter som får utföras som ensamarbete i pannan-
läggningen.
Ombyggnad/reparation eller ändring
22 § Rutiner skall finnas för hur ingrepp i anläggningen får genomföras.
Skriftligt arbetstillstånd skall alltid finnas då arbeten utförs inuti en
trycksatt anordning.
Om anläggningens eller någon av anordningarnas uppbyggnad eller
driftbetingelser ändras skall tillsynsprogrammet enligt 6 § kompletteras i
den utsträckning som behövs.
Uppföljning av olycksfall och tillbud
23 § Olycksfall och tillbud skall dokumenteras och utredas och nödvän-
diga åtgärder föranledda av utredningen skall vidtas. Driften av anlägg-
ningen får inte återupptas förrän det konstaterats att anläggningen är sä-
ker.
Märkning av utrustning
24 § Rörledning och annan trycksatt anordning i anläggning skall, ut-
över den märkning som krävs enligt gällande föreskrifter om kemiska ar-
betsmiljörisker, märkas med namn på det ämne som finns i processen.
Samtliga rörledningar skall, oavsett innehåll, dessutom märkas med upp-
gift om flödesriktning. Säkerhetsutrustning skall märkas med avseende
på dess funktion.
Huvudavstängningsventiler, nödstopp samt manöverdon för sådan ut-
rustning skall alltid vara märkta så att erforderliga åtgärder snabbt kan
vidtas i en nödsituation. Manöverdon skall vara försedda med uppgifter
som ger tydligt besked om hur utrustningen manövreras.
AFS 2002:1
16
Bestämmelser om straff
25 § Bestämmelserna i 3 § första stycket utgör föreskrifter enligt 4
kap.1 § 1. Arbetsmiljölagen ( SFS 1977:1160). Bestämmelserna i 6 § andra
stycket utgör föreskrifter enligt 4 kap. 3 § 1. samma lag. Brott mot nu
nämnda föreskrifter kan enligt 8 kap. 2 § samma lag medföra böter.
Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
Dessa föreskrifter träder i kraft den 30 maj 2002. Samtidigt upphävs Arbe-
tarskyddsstyrelsens kungörelse (AFS 1987:17) med föreskrifter om över-
vakning av pannanläggningar samt Arbetarskyddsstyrelsens kungörelse
(AFS 1983:8) om värmeanläggning med elektrodångpanna för tryckhåll-
ning. För anläggning som tagits i bruk före den 30 maj 2002 gäller dock
att en riskbedömning enligt 3 § skall vara utförd senast den 1 januari
2004.
KENTH PETTERSSON
Rune Andersson
Göran Lindh
AFS 2002:1
17
Arbetsmiljöverkets allmänna råd om tillämp-
ningen av föreskrifterna om tryckkärl och
andra trycksatta anordningar
Arbetsmiljöverket meddelar följande allmänna råd om tillämpningen av
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om användning av trycksatta anord-
ningar.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. De är inte tving-
ande, utan deras funktion är att förtydliga innebörden i föreskrifterna
(t.ex. upplysa om lämpliga sätt att uppfylla kraven samt visa exempel på
praktiska lösningar och förfaringssätt) och att ge rekommendationer,
bakgrundsinformation och hänvisningar.
Bakgrund
Regler och föreskrifter som gällt vid användning av trycksatta anord-
ningar har tidigare funnits i ett antal olika dokument som utgivits av Ar-
betarskyddsstyrelsen. Det har av det skälet varit svårt för arbetsmarkna-
dens parter att få en klar överblick över vilka regler som har gällt för en
viss anläggning. Ambitionen har därför varit att samla de viktigaste kra-
ven i en och samma föreskrift och därmed underlätta för parterna att en-
kelt finna de verktyg som behövs för att kunna upprätta bl.a. tillsynsdoku-
ment och checklistor som behövs för att den fortlöpande tillsynen skall
kunna fungera effektivt.
Ett annat skäl har varit att anpassa den fortlöpande tillsynen till de förut-
sättningar som förväntas råda under den kommande 10–15 års perioden.
De flesta av de trycksatta anordningar som nu installeras har tillverkats
enligt de krav som finns i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om tryck-
bärande anordningar, vilket har till följd att den kontroll som sker under
tillverkningen skiftar högst väsentligt beroende på vilken tillverkningsmo-
dul som den tryckbärande anordningen placeras i. Den fortlöpande tillsy-
nen måste därför anpassas till de kontroller som respektive produkt har
underkastats för att alla arbetsplatser, oavsett produktens tillverknings-
sätt, skall kunna betraktas som säkra.
AFS 2002:1
18
Kommentarer till vissa paragrafer
Till 1 § Föreskrifterna gäller även för tryckbärande anordningar, cister-
ner, lågtrycksgasbehållare och vakuumkärl när de används på tillfälliga
arbetsplatser.
Exempel på lågtrycksgasbehållare är gasklockor, rötgaskammare och lik-
nande behållare.
Vissa regler om fortlöpande tillsyn finns även i Räddningsverkets regel-
verk om öppna cisterner och rörledningar m.m. för brandfarliga vätskor
samt för naturgasledningar.
Till 3 § Riskbedömningen som föreskrivs i denna paragraf skall ses som
en komplettering av de krav som återfinns i Arbetsmiljöverkets föreskrif-
ter om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Riskbedömning enligt denna föreskrift kan utföras av egen personal som
ingår i en från produktionen fristående kontrollorganisation eller som på
annat sätt har möjlighet att utföra en objektiv bedömning, t.ex. personal
vars huvudsakliga arbetsuppgift är förebyggande underhåll och tillsyn av
anläggningen. En arbetsgivare eller en annan brukare som saknar egen
kompetens, eller har bristfällig sådan, att genomföra riskbedömningar,
bör söka hjälp av t.ex. en erfaren konsult. Arbetsgivaren bör i dessa fall
sträva efter att bygga upp en egen kompetens för riskbedömning. Om en
konsult anlitas bör arbetsgivaren delta i riskbedömningsarbetet och på så
sätt skaffa sig kunskaper och kompetens på området.
Trycksatta anordningar ingår ofta i större eller mindre processystem.
Riskbedömning av dessa innebär därför normalt att hela det system
som den trycksatta anordningen är en del av måste bedömas med avse-
ende på risker.
Riskbedömning omfattar normalt i det enklare fallet en riskinventering
och i det mer komplicerade fallet genomförande av riskanalys följt av
riskvärdering.
Riskanalys innebär ett metodiskt arbetssätt, med användning av i första
hand väl beprövade riskanalysmetoder. Riskanalysen omfattar huvudsak-
ligen följande steg:
– Definition av analysobjekt.
– Insamling och hantering av data.
– Identifiering av riskkällor.
– Riskuppskattning.
AFS 2002:1
19
Definition av analysobjektet är viktig för en entydig bedömning av vad
som analyseras. Analysobjekt kan avgränsas geografiskt, funktionellt,
tekniskt eller organisatoriskt, efter behov.
Vid insamling av data för riskanalysen är det viktigt att ta med all infor-
mation som i något väsentligt avseende bidrar till att klargöra riskbilden.
I system med trycksatta anordningar kan detta t.ex. innebära tryckprov-
ningsprotokoll, materialprovningsintyg, hållfasthetsberäkningar, flödes-
scheman, apparatbeskrivningar, drift- och underhållsinstruktioner, inci-
dent- och olycksfallsrapporter samt tidigare riskanalyser.
Identifiering av riskkällor innebär sammanställning och karakterisering av
olika faktorer som kan utlösa risker eller bidra till att risker uppstår.
Med riskidentifiering avses att olika risker som sammanhänger med risk-
källor identifieras och karakteriseras, men även att sannolikheten att ris-
ker utlöses och olika konsekvenser därav bedöms.
Riskuppskattning innebär att riskfaktorerna uppskattas kvalitativt (ska-
lor, kategorier o.dyl.) eller kvantitativt (felsannolikheter, felfrekvenser,
hälsoeffekter m.m.). Riskfaktorerna sammanställs sedan till ett mått på
risken. Det är vanligt att risken uttrycks som produkten eller summan av
riskfaktorer. Det absoluta riskmåttet är här ofta mindre intressant. Det
mest intressanta är att jämföra risker inom samma anläggningstyp för att
utifrån den följande riskvärderingen få underlag till ett åtgärdsprogram.
I en del fall kan en särskild konsekvensanalys behöva genomföras för
att klargöra och uppskatta tänkbara konsekvenser.
I många sammanhang är förhållandena vid riskbedömning av begränsad
och överblickbar natur och då kan det vara tillräckligt att i stället för risk-
analys genomföra en riskinventering. Riskinventering innebär ett syste-
matiskt arbetssätt för att identifiera och uppskatta risker, men innebär
inte samma krav på metodik som riskanalys. Riskinventering kan göras
med hjälp av checklistor, ronderingar m.m.
Riskbedömningen bör sammanfatta brukarens och leverantörens sam-
manlagda erfarenheter av de risker som kan förekomma.
Vid riskanalys bör man arbeta stegvis. Först används mer grova och
övergripande metoder för att identifiera och ringa in problemområden.
Därefter används efter behov metoder med olika inriktningar och större
detaljeringsgrad för närmare analyser.
Väl beprövade riskanalytiska metoder för tillämpning på sammanhang i
vilka trycksatta anordningar ingår är grovanalyser som t.ex. Preliminär
riskanalys (PHA), What If-analys, eller mer detaljerade metoder som
AFS 2002:1
20
HazOp (Hazard and Operability Studies), Energianalys, Feleffekts-analys
(FMEA / FMECA) och Felträdsanalys. Vid tillverkning och installation av
trycksatta anordningar följs normalt olika normer och standarder. Detta
innebär dock ingen garanti för att en konstruktion eller installation är sä-
ker. Riskbedömning behöver ändå genomföras och olika normer och
standarder beaktas som bakgrundsdata till denna.
Riskbedömningen bör resultera i ett åtgärdsförslag för eliminering eller
reducering av riskerna. Efter beslut om riskreducerande åtgärder genom-
förs dessa. Det är viktigt att i detta sammanhang påpeka att en riskbe-
dömning är en ständigt pågående process dvs. bedömningen behöver
regelbundet uppdateras med hänsyn dels till vunna kunskaper genom
riskbedömningen dels genom den förändring en processanläggning kon-
tinuerligt genomgår genom åldrande och underhållsarbete. Inte minst
därför är det viktigt att riskbedömningar alltid dokumenteras väl.
Exempel på händelser och faktorer som betraktas som särskilda risker:
– Yttre eller inre påverkan som försämrar den trycksatta anordningens
hållbarhet.
– Läckage av skållande eller frätande ämnen eller fluider i grupp 1 enligt
föreskriften om Tryckbärande anordningar.
– Risker med bränsle som kan förorsaka bakbrand, damm- eller gasexplo-
sioner.
– Andra särskilda risker såsom smälta – vattenexplosion i sodapannor.
– Utströmmande förbränningsprodukter såsom askor och rökgaser.
– Anläggningen eller delar i anläggningen klassas som explosiv miljö.
– Material ingående i trycksatta anordningar utsätts för korrosion, utmatt-
ningspåkänningar eller för krypning.
– Material ingående i trycksatta anordningar bedöms som särskilt käns-
ligt för sprickbildning.
Även andra parametrar kan i det enskilda fallet påverka anläggningens
säkerhet. Vid riskbedömningen är det därför viktigt att hänsyn alltid tas
till relevanta händelser som kan påverka anläggningens säkerhet.
Till 4 § Exempel på ändringar som medför en förnyad riskbedömning är
utbyte av befintlig säkerhetsutrustning, installation av begagnade tryck-
satta anordningar eller väsentligt ändrade driftförhållanden.
AFS 2002:1
21
Till 6 § Om det inom verksamheten inte finns kompetens att gå igenom
anläggningens dokumentation, kan utomstående anlitas. Det kan då vara
lämpligt att anlita den som genomförde riskbedömningen.
Det är lämpligt att anteckningar som görs i samband med den fortlö-
pande tillsynen eller vid annat tillfälle finns samlade och tillgängliga i an-
slutning till den trycksatta anordningen. Även för exempelvis maskiner
som är anslutna till den trycksatta anordningen kan det vara lämpligt att
göra anteckningar om vidtagna åtgärder.
Det är också viktigt att påpeka att det för cisterner med brandfarligt inne-
håll finns besiktningsregler som utfärdats av före detta Sprängämnesin-
spektionen, numera Räddningsverket. Noteringar över gjorda besikt-
ningar enlig dessa föreskrifter bör också finnas med i bilagan till pro-
grammet för den fortlöpande tillsynen.
Vid genomgång av dokumentation bör skyddsombud få tillfälle att när-
vara.
Till 9 § Fortlöpande tillsyn omfattar allt från den dagliga tillsynen till så-
dan tillsyn som vidtas med långa mellanrum och med ibland avancerad
teknik såsom oförstörande provning. Daglig tillsyn innebär att dropp,
fuktgenomslag, oväsen i mekanik och annat onormalt observeras. Daglig
tillsyn kan i vissa delar ingå i ett dokumenterat program för fortlöpande
tillsyn. Vanligare är dock att den dagliga tillsynen inte detaljstyrs av ett
sådant program.
Det första steget i riskbedömningen är att identifiera utrustning som har
betydelse för säkerheten. Till grund för denna identifiering kan uppgifter
från leverantören av den trycksatta anordningen samt erfarenheter från
drift av liknande utrustning och andra relevanta erfarenheter tjäna. Att
helt förlita sig på sådana uppgifter och sådan erfarenhet är dock i allmän-
het inte tillräckligt, särskilt inte i komplexa anläggningar. Utrustningens
specifika driftsförhållanden och miljö, inklusive personal och organisa-
tion, kan inte i alla delar förutses av en leverantör. Det är därför angeläget
att det görs en systematisk bedömning av vilken utrustning som har vä-
sentlig betydelse för säkerheten. Vid en sådan systematisk bedömning
kan olika metoder för riskanalyser användas. Se vidare avsnittet om risk-
bedömningar.
Målet för den fortlöpande tillsynen är att man skall vara rimligt säker på
att utrustning som har betydelse för säkerheten upprätthåller sina pre-
standa och därmed fungerar på ett säkert sätt.
AFS 2002:1
22
Den fortlöpande tillsynen bör t.ex. leda till att man är rimligt säker på att
de händelser som styrs från kontrollrummet och har betydelse för säker-
heten verkligen inträffar som det är avsett.
Vidare bör det vid den fortlöpande tillsynen fastställas att larm av olika
slag fungerar samt att instrument o.dyl. på panelen i kontrollrummet vi-
sar rätta värden.
Om iakttagelser görs av t.ex. dropp eller ånga från isolering, flänsförband
eller rörstöd eller av fuktskador i bjälklag som kan misstänkas bero på att
en trycksatt anordning läcker, är det mycket viktigt att orsaken klarläggs
och åtgärder vidtas. Det finns exempel på att även små läckage som inte
åtgärdats har orsakat omfattande haverier.
Exempel på yttre skador är korrosionsangrepp, påkörning med fordon,
och vibrationer på grund av att en anläggning i efterhand kompletterats
med t.ex. en kompressor. Inre skador kan vara korrosionsangrepp eller
skador orsakade av renblåsning, erosion av transporterat material i en
rörledning, rengöring med kemiska medel och liknande.
Det kan finnas anledning att regelbundet kontrollera att arbetsplattfor-
mar, stegar, ryggskydd, räcken eller liknande anordningar som används
för att utföra den fortlöpande tillsynen inte blivit skadade så att det finns
säkerhetsrisker när de används. Exempel på sådana skador är korrosions-
angrepp.
Det kan vidare vara lämpligt att göra en speciell undersökning av anlägg-
ningen för att kartlägga eventuella risker vid utförandet av den fortlö-
pande tillsynen, undersöka tillträdesmöjligheter och åtkomlighet för att
kunna utföra tillsynen och liknande.
För mindre anläggningar med trycksatta anordningar eller på arbetsstäl-
len där det enbart förekommer någon enstaka trycksatt anordning är det
viktigt att arbetsgivaren utser en person som har till uppgift att sköta den
fortlöpande tillsynen. Exempel på ett sådant arbetsställe är cykelverkstad
med mindre kompressoranläggning med tillhörande luftbehållare, för-
skola som har vattenvärmare och tandläkarmottagning där det finns au-
toklav.
För att någon skall anses ha tillräcklig kompetens att sköta den fortlö-
pande tillsynen av mindre anläggningar eller enstaka tryckkärl är det ofta
nödvändigt att denne tillgodogjort sig de anvisningar som lämnas från
tillverkare eller leverantör. Dessutom är det alltid väsentligt att den ut-
sedde är väl förtrogen med och kan tillämpa aktuella delar av reglerna i
gällande föreskrifter.
AFS 2002:1
23
Flödesschema eller P&I-schema bör fungera som ett sammanhållande
dokument för den tryckbärande anordningen. Av flödesschemat bör
kunna utläsas
– hur anläggningens beståndsdelar är sammankopplade till en funge-
rande enhet,
– enheternas identitet med hjälp av ett positionsnumrerat system eller
liknande,
– att samma identitetsnummer används i andra dokument som berör en-
heten samt
– var uppgifter om typ, dimensionerings- och materialuppgifter finns att
tillgå.
Till 10 § Utrustning som erfarenhetsmässigt kan leda till risker vid fel-
funktion eller som är särskilt utsatt för slitage, korrosion och liknande och
som därmed har betydelse för säkerheten kan t.ex. vara upphängnings-
anordningar för rörledningar och rörledningens lågpunkter, rörböjar, bot-
tenventiler, rörbrottsventiler m.m. Dessutom är säkerhetsfunktioner och
dess förreglingar samt säkerhetsventiler och sprängbleck sådana kompo-
nenter men även exempelvis överfyllnadsskydd bör räknas hit.
Det kan ibland vid en noggrannare undersökning finnas skäl att utföra
speciella mätningar och andra kontrollmoment för att utröna om åtgärd
behöver vidtas. Exempel på en sådan kontroll är tjockleksmätning. Det är
viktigt att det undersöks om iakttagelser som görs på en trycksatt anord-
ning och som påvisar brister i anordningens säkerhet bör föranleda en
översyn och eventuell förnyelse av tillsynsprogrammet enligt 6 §.
Vad som i det enskilda fallet är acceptabelt resultat av en kontroll respek-
tive vad som bör föranleda reparation etc. enligt ovan avgörs av faktorer
som
– uppgifter i normer, standarder och liknande,
– uppgifter från leverantör av utrustningen,
– utrustningens kriticitet – för en utrustning som vid haveri direkt kan
leda till en allvarlig olycka kan det vara rimligt med större säkerhetsmar-
ginaler – samt
– uppgifter från anmält organ.
Vad som i det enskilda fallet är en lämplig kontrollfrekvens beror av flera
faktorer. Tillsynsfrekvensen kan variera från daglig till någon gång under
en tidsperiod om flera år.
AFS 2002:1
24
Underlag för att avgöra kontrollfrekvens kan exempelvis vara
– konsekvens av felfunktion,
– sannolikhet för felfunktion sammanvägt med konsekvensen (”risk”),
– uppgifter från leverantör av utrustning,
– uppgifter i myndighetsregler,
– tidigare erfarenheter av aktuell utrustning samt
– uppgifter i standarder och normer.
Till 11 § Det är viktigt att den utsedda personen känner till vilka olika ar-
betsuppgifter som utförs i anläggningen. Det är därför lämpligt att i för-
sta hand utse en person som har lång erfarenhet av processen och de
olika arbetsmomenten som utförs på arbetsplatsen. Av särskild betydelse
är erfarenhet av sådana moment som utförs med långa intervall mellan
tillfällena.
Till 12 § För gasflaskor gäller normalt att den fortlöpande tillsynen ut-
förs av brukaren/användaren.
Det är även viktigt att noggrann tillsyn sker på flaskor i samband med fyll-
ning.
Gasflaskor som utsatts för brand eller kraftig värmepåverkan kan normalt
alltid befaras ha tagit väsentlig skada.
Om svårare olycksfall eller allvarligt tillbud har inträffat, t.ex. på grund av
att en gasflaska sprängts sönder, skall enligt 2 § arbetsmiljöförordningen
arbetsgivaren utan dröjsmål underrätta Arbetsmiljöverket.
Till 14 § En säkerhetsinstruktion bör endast innehålla sådana uppgifter
som på ett snabbt och enkelt sätt ger information om vilka åtgärder som
behöver vidtas t.ex. efter ett larm. Instruktionen bör innehålla ett förreg-
lingsschema som beskriver uppkopplingen av installerade säkerhetsrela-
terade utrustningar inklusive korrigeringsorgan alternativt avspärrnings-
don eller utrustning för avstängning och spärrning. Exempel på sådan ut-
rustning är tryck-, temperatur-, nivå- och flödesvakter. Till dessa utrust-
ningar räknas också säkerhetsrelaterade mät, – kontroll – och regleran-
ordningar, s.k. SRMCR-system samt styrda tryckbegränsningssystem s.k.
CSPRS (Controlled safety pressure relief systems). Instruktionen bör vi-
dare innehålla en förteckning över den säkerhetsutrustning som installe-
rats samt provningsinstruktioner för denna.
Till 15 § Med ”särskild säkerhetspanel” menas att de larm som lagts i
denna enhet hålls åtskilda från övriga processlarm m.m. När en avvikelse
indikeras i form av ett larm på panelen så innebär kravet i 15 § första
AFS 2002:1
25
stycket att detta första larm på ett enkelt sätt skall kunna identifieras, t.ex.
via en blinkande lampa, eller på annat sätt som ger motsvarande enty-
diga information. Från säkerhetspanelen kan det anslutas en display med
eventuell skrivare för dokumentering av händelsen.
Till 16 § Med assisterande personal avses här personer som fått en så-
dan utbildning att operatören från kontrollrummet kan inhämta de upp-
gifter eller låta genomföra de åtgärder som situationen vid tillfället krä-
ver.
Till 17 § Det är mycket viktigt att larm från anläggning automatiskt och
utan fördröjning når den person som för tillfället är tilldelad driftansvaret
för anläggningen.
Går larmet via larmcentral är det viktigt att anläggningsbrukaren har läm-
nat en lista till centralen med telefonnummer till den eller de personer
som för varje tillfälle har beredskapstjänst.
A-larm från en sodapanna respektive fastbränslepanna uppdelas i två
kategorier, säkerhetslarm och utrymningslarm.
När utrymningslarm har aktiverats innebär det att samtliga personer som
befinner sig i pannanläggningen omedelbart utrymmer byggnaden. Ex-
empel på utrymningslarm är sodahuslarm dvs. att det finns risk för en
smälta – vatten – explosion och gaslarm, vilket kan innebära att snabba
och oväntade läckage av heta, frätande eller giftiga ämnen sprids i pann-
huset.
Det är angeläget att de utrymningsvägar som ska användas är korrekt
märkta och att de villkor som är framtagna för beträdande av lokaler efter
ett utrymningslarm efterlevs.
Det är viktigt att A-larm är inkopplade på en särskild säkerhetspanel och
att det för varje larm finns en kortfattad instruktion som förklarar för drift-
ansvarig operatör vilka åtgärder som bör vidtas när ett larm har utlösts.
A-larm bör exempelvis indikera en händelse som kan innebära en direkt
personfara men kan också omfatta händelser som, om de inte åtgärdas
omgående, kan medföra risk för person. A-larm bör alltid kopplas till
akustiskt och optiskt larm. Exempel på A-larm är:
– för låg – eller för hög nivå i ångdom,
– läckage på tryckkärlet,
– damm- och gasexplosionsfara samt
– högt eldstadstryck.
AFS 2002:1
26
B-larm bör indikera händelser som avviker ifrån förbestämda driftpara-
metrar.
Till 18 § De övervakningsintervall som nämns i första och andra stycket
gäller för sådana anläggningar som är utrustade med nivåvakt utan in-
byggd självövervakningsfunktion.
Ett självövervakande katastrofskydd uppfyller de väsentliga säkerhetskra-
ven i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (AFS 1999:4) om tryckbärande
anordningar, bilaga 1, punkt 2.11 om det är konstruerat och inkopplat en-
ligt felsäkerhetsprincipen vilket för dessa katastrofskydd innebär att skyd-
dets elektronikenhet lämpligen är uppbyggt enligt ett redundant system.
Skyddets sensorer (elektroder och differenstryckgivare) bör också vara
uppbyggda enligt denna princip. Meningen är att förhindra att krypspän-
ningar och beläggningar på elektroderna påverkar skyddets funktion.
Det är viktigt att skyddets inkoppling i pannans säkerhetssystem anord-
nas så att skyddet automatiskt avbryter bränsletillförseln och stoppar eld-
ning om vätskenivån sjunker under den lägsta tillåtna.
Till 21 § Grundläggande regler om ensamarbete finns i Arbetarskydds-
styrelsens kungörelse (AFS 1982:3) om ensamarbete.
Det är speciellt viktigt att följa listan för arbetsuppgifter som får utföras
som ensamarbete vid inställelse på arbetsplatsen efter larm.
Till 22 § Vissa reparationer, ändringar eller andra ingrepp i den tryck-
satta anordningen kan leda till att tryckkärlet skall underkastas en revi-
sionsbesiktning. Större ingrepp som leder till revisionsbesiktning bör inte
påbörjas innan ursprungstillverkaren lämnat sitt medgivande eftersom
ett sådant ingrepp kan påverka de förutsättningar som legat till grund för
den tänkta livslängdsgarantin. Det kan vara viktigt att skriftliga arbetstill-
stånd även ges vid arbeten i trånga utrymmen eller på höga höjder.
Till 23 § Allmänna regler om utredning av olycksfall finns i Arbetsmiljö-
verkets föreskrifter (AFS 2001:1) om systematiskt arbetsmiljöarbete
(SAM). En utredning av ett olycksfall bör särskilt belysa
– speciella iakttagelser avseende förekommande driftsförhållanden så-
som råvaror, mellanprodukter, produkter etc. i anordningen inklusive
föroreningar; processvariabler; tillgänglighet för stödsystem såsom kyl-
vatten etc,
– speciella iakttagelser avseende materialskador,
– speciella iakttagelser avseende påverkan genom förslitning, korrosion,
samt yttre krafter,
AFS 2002:1
27
– iakttagelser avseende val av utrustning,
– speciella iakttagelser avseende val och utformning samt funktion av sä-
kerhetssystem,
– iakttagelser avseende operatörers åtgärder inklusive möjligheter och
förutsättningar för sådana samt
– aktuella kombinationer av ovanstående iakttagelser.
Tillbud är ett händelseförlopp som kunde ha medfört en svårare skada.
Även en skadehändelse av mindre omfattning kan därför ses som ett till-
bud till en större olycka. Tillbud bör därför graderas enligt principen ba-
gatellartad/obetydlig respektive allvarligt tillbud som skall utredas enligt
9 § i SAM. Vid tillbud som har inneburit allvarlig fara för liv eller hälsa
skall arbetsgivaren enligt 2 § arbetsmiljöförordningen utan dröjsmål un-
derrätta Arbetsmiljöverket.
Till 24 § Regler om märkning av behållare och rörledningar finns i Ar-
betarskyddsstyrelsens föreskrifter om kemiska arbetsmiljörisker. Regler
om märkning finns också i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om gas-
flaskor, och om varselmärkning och varselsignalering på arbetsplatser.
Regler om märkning av rörledning för brandfarlig gas finns i Sprängäm-
nesinspektionens föreskrifter om förbudsanslag och varningsanslag
samt märkning av rörledningar vid hantering av brandfarliga och explo-
siva varor, (SÄIFS 1996:3).
Det är angeläget att även annan utrustning än rör och behållare säkert
kan identifieras i samband med reparationer och andra ingrepp. Därför
bör även sådan utrustning, som olika typer av ventiler och givare för pro-
cessparametrar, märkas så att de kan identifieras. Märkning kan utföras
med bricka i beständigt material som förses med uppgift om positions-
nummer eller motsvarande och som fästs på utrustningen. För ventiler
kan även märkning avseende läge och funktion behövas.
Rörledning som passerar flera lokaler bör alltid märkas med flödesrikt-
ning och innehåll när rörledningen kommer in i ny lokal.
Det är särskilt viktigt att kontrollera att ny märkning görs när rörledningar
och behållare som är märkta har bytts ut. Det är också viktigt att t.ex. po-
sitionsmärkning fortfarande finns efter byte av ventil med sådan märk-
ning. Det är därför angeläget att flödes- eller P&I-scheman uppdateras så
fort ett sådant byte av komponent eller anordning har genomförts.
AFS 2002:1
28
Exempel på några lämpliga tillsynsmoment för vanliga trycksatta
anordningar
Vanliga tryckkärl på mindre företag och institutioner kan vara luftbehål-
lare, vattenvärmare, autoklaver och kokgrytor. Tryckkärlen har vanligen
säkerhetsanordningar som skall hindra att trycket i kärlet blir så högt att
kärlet brister, i värsta fall explosionsartat, med risk för att personer i när-
heten skadas. Säkerhetsanordningar finns bl.a. för att begränsa tryck och
temperatur. Den vanligaste säkerhetsanordningen mot för högt tryck är
en säkerhetsventil.
Säkerhetsventilens uppgift är att, när trycket i kärlet överskrider ett in-
ställt värde, ge fri passage ut för vätska eller gas så att kärlet avlastas.
Den vanligaste typen av säkerhetsventil för de tryckkärl som behandlas
här är s.k. fjäderbelastade säkerhetsventiler. Dessa ventiler fungerar så
att om trycket i kärlet överskrider avsäkringstrycket, så lyfts käglan från
ventilsätet genom att fjädern inte längre ”orkar” hålla emot trycket. Öpp-
ningstrycket framgår av besiktningsskylten och besiktningsintyget för be-
hållare som omfattas av besiktningsplikt och har genomgått sådan be-
siktning. Icke besiktningspliktiga behållare är i regel avsäkrade mot det
tryck som anges på tillverkningsskylten, det s.k. beräkningstrycket.
Eftersom det är nödvändigt för säkerheten att säkerhetsventilen verkligen
öppnar om trycket blir för högt är det mycket viktigt att man förvissar sig
om att den inte har ”kärvat ihop” eller på annat sätt slutat fungera. Det är
dock inte nödvändigt att öka trycket över ventilens öppningstryck för att
”motionera den”. Att ventilen verkligen öppnar vid avsett tryck är ingen-
ting som normalt bör kontrolleras av den person som sköter anlägg-
ningen. Vid besiktningspliktiga objekt görs detta av en besiktningsman
från ett ackrediterat organ och vid den fortlöpande tillsynen m.m. enligt
9 §, av personal enligt 11 §. Personen som utför fortlöpande tillsyn bör
någon gång varje månad under drift manuellt ”lätta” på säkerhetsven-
tilen och på så sätt förvissa sig om att passagen är fri genom ventilen och
att käglan inte sitter fast vid ventilens säte. För detta ändamål behöver
ventilen ha en anordning som på ett enkelt sätt gör det möjligt att öppna
ventilen. Denna anordning kallas lättverk. Anordningen kan utgöras av
ett handtag, en ring eller knopp i toppen av ventilen och i vissa fall finns
ett spår i spindeln där ett särskilt lyftverktyg skall anbringas. Får man inte
ventilen att ”blåsa” är det viktigt att den snarast byts ut. En säkerhetsven-
til skall manövreras distinkt för att konstatera att ventilen blåser. Låt ven-
tilen blåsa under några sekunder och stäng sedan ventilen genom att
manövrera lättverket tills ventilen är stängd. Beträffande exempel på för-
farande vid funktionsprov av säkerhetsventil se fig 1–3.
AFS 2002:1
29
Samtidigt som säkerhetsventilen ”blåser” kan det vara lämpligt att för-
vissa sig om att tryckmätarens visare reagerar för den trycksänkning som
sker i behållaren. Det är viktigt att en tryckmätare som inte fungerar eller
som skadats t.ex. så att glaset gått sönder, snarast återställs i fullgott
skick. Tryckmätaren har normalt en röd markering som visar det högsta
tryck som anläggningen får utsättas för. Jämför lämpligen mätarens mar-
kerade högsta tryck med besiktningsskyltens eller tillverkningsskyltens
tryckangivelse.
.
AFS 2002:1
30
Ett vanligt utseende av en tryckmätare framgår av figur 4.
En viktig åtgärd för att hålla luftbehållare i säkert skick är att man öppnar
den dräneringsventil som ofta sitter i behållarens underdel och låter ven-
tilen stå öppen tills allt eventuellt vatten avlägsnats och enbart luft passe-
rar. Detta är en mycket viktig åtgärd som minskar risken för korrosion i
behållaren. Dräneringen bör göras så ofta att inte större mängder vatten
hinner samlas i behållaren, vilket vid kontinuerlig användning av kom-
pressorn betyder ca en gång per vecka.
Det är viktigt att de anvisningar som behövs för montering, användning
och skötsel av en teknisk anordning medföljer när anordningen avlämnas
för att tas i bruk. Sådana skötselanvisningar är i regel mycket detaljerade
och instruktiva och det är därför lämpligt att ta kontakt med leverantören
av den trycksatta anordningen för att skaffa fram anvisningarna om de
saknas på arbetsplatsen.
Figur 4