AFS 2008:16
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (AFS 1999:3) om byggnads- och anläggningsarbete
AFS 2008:16

beslutade den 25 november 2008.
Arbetsmiljöverkets föreskrifter
om ändring i Arbetarskyddsstyrelsens
föreskrifter (AFS 1999:3) om byggnads- och
anläggningsarbete;
Utkom från trycket
den 5 december 2008
Arbetsmiljöverket föreskriver med stöd av 8 § arbetsmiljöförordningen
(977:66) ifråga om Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (AFS 999:) om
byggnads- och anläggningsarbete
dels att – 7 och 0 §§ ska ha följande lydelse,
dels att det i föreskrifterna ska införas sex nya paragrafer, benämnda 4 a,
5 a, 5 b, 0 a, 2 a och 2 b §§, av följande lydelse,
dels att bilaga  till föreskrifterna ska ha följande lydelse,
samt beslutar i fråga om verkets allmänna råd om tillämpningen av före-
skrifterna
dels att avsnitten under rubriken ”Bakgrund” i de allmänna råden ska ha
följande lydelse,
dels att de allmänna råden till –7, 5 a, 5 b, 0 a, 2 a, 2 b och 2 §§ samt
till övergångsbestämmelsen och till bilaga , ska ha följande lydelse.
3 § I dessa föreskrifter används följande beteckningar och begrepp med
nedan angiven betydelse.
Byggarbetsmiljösamordnare Den som enligt kap. 6 § första stycket ar-
betsmiljölagen utsetts till byggarbetsmiljö-
samordnare med uppgifter enligt kap. 7 a §
och/eller 7 b § samma lag (planeringen och
projekteringen respektive utförandet).
Passerande fordonstrafik
Fordonstrafik som passerar förbi eller genom
plats eller område där ett byggnads- eller an-
läggningsarbete utförs. Med fordonstrafik av-
ses även spårbunden trafik. Med passerande
fordonstrafik avses däremot inte trafik på
platsen eller området som har samband med
byggnads- eller anläggningsarbetet.
Skyddsnät
Nät, inklusive upphängningsanordningar,
som är konstruerat och utfört för att fånga
upp fallande personer.

Jfr direktivet 92/57/EEG (EGT nr L 245, 26.8.992, s. 6).
AFS 2008:16
4
Uppdragstagare
Den som enligt kap. 7 c § arbetsmiljölagen
har i uppdrag att bära det ansvar beträffande
arbetsmiljön som vilar på den som låter utföra
ett byggnads- eller anläggningsarbete.
Grundläggande bestämmelser i arbetsmiljölagen
4 § I arbetsmiljölagen finns grundläggande bestämmelser om bland annat
följande
•	 Ansvar för den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete.
•	 Ansvar för dem som medverkar i planering och projektering.
•	 Ansvar för byggarbetsmiljösamordnare.
•	 Möjlighet för den som låter utföra ett byggnads- eller anläggnings-
arbete att överlåta sitt ansvar beträffande arbetsmiljön på en uppdrags-
tagare samt villkoren för att en sådan överlåtelse ska vara giltig.
•	 En i konsumentförhållanden i vissa fall automatisk övergång till en
uppdragstagare av det ansvar beträffande arbetsmiljön som vilar på
den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete.
•	 Samverkan mellan den som låter utföra ett byggnads- eller anlägg-
ningsarbete och den som driver annan verksamhet när de båda verk-
samheterna bedrivs på ett gemensamt arbetsställe.
Ansvar för den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete
4
a § Det som nedan i 5–9 §§ sägs om den som låter utföra ett byggnads- eller
anläggningsarbete ska istället i förekommande fall gälla en uppdragstagare.
5 § Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete
ska under
varje skede av planeringen och projekteringen se till att arbetsmiljön under
byggskedet särskilt uppmärksammas när det gäller
. objektets eller anläggningens placering och utformning,
2. val av byggprodukter,
. val av konstruktioner för grundläggning, stomsystem eller andra bäran-
de element,
4. val och utformning av stomkomplettering,
5. val av installationer, deras placering och infästning samt
6. val av inredningar.
AFS 2008:16
5
5
a § Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete
ska under
varje skede av planeringen och projekteringen se till att arbetsmiljön under
byggskedet särskilt uppmärksammas i följande avseenden.
. Byggtiden och tiderna för deletapperna ska vara så väl tilltagna att ar-
betena kan utföras i sådan takt att risk för ohälsa och olycksfall und-
viks.
2. Transporter av byggmaterial, rivningsmassor och utrustning ska kun-
na ske på ett ur arbetsmiljösynpunkt godtagbart sätt.
. Etableringsområdet ska normalt vara så stort att de kontor, personalut-
rymmen m.m. som behövs för all verksamhet på byggarbetsplatsen får
rum utan att det blir för trångt.
5
b § Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete ska se till
att planering och projektering sker i så god tid före arbetenas utförande att
det är möjligt att samordna arbetena utan att arbetsmiljörisker uppstår på
grund av tidsbrist vid samordningen.
För den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete gäller ock-
så följande. Inför rivning, ombyggnad eller renovering av ett objekt eller del
av ett objekt ska riskerna med hälsofarligt material beaktas, liksom risken
att stabiliteten hos objektet eller del av detta äventyras medan arbetet pågår.
Vad särskilt gäller hälsofarligt material ska, innan rivningsarbetet påbörjas,
förekomsten av sådant material i objektet klarläggas. Om kunskap inte kan
nås på annat sätt ska provtagning och, om det behövs, analys av provet eller
proven äga rum.
6 § Byggarbetsmiljösamordnare ska vara antingen
•	 juridisk person som förfogar över personer som har den utbildning,
kompetens och erfarenhet som behövs för att kunna utföra de uppgif-
ter som åligger en byggarbetsmiljösamordnare enligt arbetsmiljölagen
och dessa föreskrifter
eller
•	 fysisk person som själv har, eller förfogar över personer som har, den
utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för att kunna utföra
de uppgifter som åligger en byggarbetsmiljösamordnare enligt arbets-
miljölagen och dessa föreskrifter.
Den som låter utföra byggnads- eller anläggningsarbete ska kunna styrka
kvalifikationerna enligt första stycket hos den byggarbetsmiljösamordnare
som han utsett, liksom hos den personal som denne avser använda i sam-
ordningsarbetet. Detsamma gäller om den som låter utföra byggnads- eller
anläggningsarbete utsett sig själv till byggarbetsmiljösamordnare.
AFS 2008:16
6
Byggarbetsmiljösamordnaren får, av de personer han förfogar över, i sam-
ordningsarbetet endast använda dem som har kvalifikationer enligt första
stycket.
7 § Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete ska, innan
arbetena påbörjas, lämna en förhandsanmälan till Arbetsmiljöverket då det
gäller byggarbetsplatser
−	 på vilka arbetet beräknas pågå under längre tid än 0 arbetsdagar och
där mer än 20 personer vid något tillfälle sysselsätts samtidigt eller
−	 på vilka det totala antalet persondagar beräknas överstiga 500.
Förhandsanmälan ska innehålla uppgifter enligt bilaga . Ett exemplar av
förhandsanmälan ska finnas uppsatt väl synligt på byggarbetsplatsen och,
om det behövs, uppdateras regelbundet. Den som låter utföra byggnads-
eller anläggningsarbetet ansvarar för att så sker.
8 § Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete ska se till
att en arbetsmiljöplan upprättas och finns tillgänglig innan byggarbetsplat-
sen etableras om
− något av de arbeten som anges i 2 a § andra stycket C behöver utföras
i samband med byggnads- eller anläggningsarbetet eller
−	 arbetet är av sådan omfattning att förhandsanmälan ska lämnas enligt
7 §.
Han ska vidare se till att alla sådana anpassningar genomförs i arbetsmil-
jöplanen som kan komma att behövas med hänsyn till hur arbetet fortskri-
der och till de eventuella förändringar som ägt rum.
Ytterligare bestämmelser om arbetsmiljöplan finns i 2, 2 a och 4 §§.
9 § Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete ska se till
att en dokumentation med det innehåll som anges i 2 b § upprättas. Han
ska genomföra eller låta genomföra alla anpassningar i dokumentationen
som kan komma att behövas med hänsyn till hur arbetet fortskrider och till
de eventuella förändringar som ägt rum under byggskedet. Han ska förvara
dokumentationen så länge som objektet består. Om objektet överlåts ska do-
kumentationen överlämnas till den nya innehavaren.
AFS 2008:16
7
Ansvar för vissa andra skyddsansvariga under planeringen och
projekteringen
10 § Även de som medverkar vid planeringen och projekteringen ska, inom
ramen för sina uppdrag, i tillämpliga delar följa det som i 5–5 b §§ föreskrivs
för den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete.
10
a § Den som tillverkar monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar
ska vid projekteringen i tillämpliga delar följa bestämmelserna i 5 §.
Ansvar för byggarbetsmiljösamordnare som utsetts för planering och
projektering
11 § Byggarbetsmiljösamordnare enligt kap. 7 a § arbetsmiljölagen ska
delta i planeringen och i ledningen av projekteringen. Han ska samordna
planeringen och projekteringen med avseende på arbetsmiljön, så att de som
medverkar vid planeringen och
projekteringen tar hänsyn till varandras pla-
ner och lösningar.
Detta ska göras på det sätt som behövs för att förebygga risker för ohälsa
och olycksfall under utförandet av byggnads- eller anläggningsarbetet. Sam-
ordningen ska också leda till att utförandet av olika delar av projektet samt
av konstruktioner, installationer och liknande inte sammanfaller i tid och
rum under byggskedet på ett sådant sätt att risk för ohälsa eller olycksfall
uppkommer.
12 §
Om 8 § kräver att en arbetsmiljöplan ska upprättas ska byggarbetsmiljö-
samordnaren enligt kap. 7 a § arbetsmiljölagen upprätta eller låta upprätta
en sådan plan
innan byggarbetsplatsen etableras.
12
a § Arbetsmiljöplanen ska alltid innehålla vad som anges i A och B
nedan. När de arbeten som anges i C nedan är aktuella ska dessutom en
beskrivning av förebyggande åtgärder göras i enlighet med vad som anges i
C. Annan verksamhet som kommer att pågå samtidigt på byggarbetsplatsen
ska beaktas i planen enligt vad som anges i D.
Arbetsmiljöplanen ska alltså innehålla följande.
A. De regler som ska tillämpas på byggarbetsplatsen.
B. En beskrivning av hur arbetsmiljöarbetet ska organiseras.
C. När arbeten enligt – nedan är aktuella: En beskrivning av de särskilda
åtgärder som ska vidtas under byggskedet för att arbetsmiljön ska kunna
uppfylla kraven i arbetsmiljölagen och dessa föreskrifter samt de andra före-
AFS 2008:16
8
skrifter som Arbetarskyddsstyrelsen eller Arbetsmiljöverket meddelat med
stöd av arbetsmiljöförordningen och som är tillämpliga på arbetet.
. Arbete med risk för fall till lägre nivå där nivåskillnaden är två meter el-
ler mer.
2. Arbete som innebär risk att begravas under jordmassor eller sjunka ned i
lös mark.
. Arbete med sådana kemiska eller biologiska ämnen som medför särskild
fara för hälsa och säkerhet eller som enligt Arbetarskyddsstyrelsens eller
Arbetsmiljöverkets föreskrifter omfattas av krav på medicinsk kontroll.
4. Arbete där de som arbetar exponeras för joniserande strålning och för vil-
ket kontrollerat område eller skyddat område ska inrättas enligt Statens
strålskyddsinstituts föreskrifter (SSI FS 998:) om kategoriindelning av
arbetstagare och arbetsställen vid verksamhet med joniserande strålning.
5. Arbete i närheten av högspänningsledningar.
6. Arbete som medför drunkningsrisk.
7. Arbete i brunnar och tunnlar samt anläggningsarbete under jord.
8. Arbete som utförs under vatten med dykarutrustning.
9. Arbete som utförs i kassun under förhöjt lufttryck.
0. Arbete vid vilket sprängämnen används.
. Arbete vid vilket lansering, montering och nedmontering av tunga bygg-
element eller tunga formbyggnadselement ingår.
2. Arbete på plats eller område med passerande fordonstrafik.
. Rivning av bärande konstruktioner eller hälsofarliga material eller äm-
nen.
D. Om arbetet ska utföras på en plats där annan verksamhet kommer att
pågå samtidigt ska detta beaktas i planen.
12
b § Byggarbetsmiljösamordnare enligt kap. 7 a § arbetsmiljölagen ska
utarbeta den dokumentation som anges i 9 §. Dokumentationen ska vara
färdigställd då arbetena avslutats. Den ska beskriva objektets konstruktion
och utformning samt de byggprodukter som använts, allt i den omfattning
som är av betydelse för säkerhet och hälsa vid arbete med drift, underhåll,
reparation, ändring och rivning av objektet.
Ansvar för byggarbetsmiljösamordnare under utförandet av ett byggnads-
eller anläggningsarbete
13 § Byggarbetsmiljösamordnare enligt kap. 7 b §
ska delta i planeringen
av arbetet och se till att gemensamma arbetsmiljösynpunkter beaktas när ar-
AFS 2008:16
9
betsmetoder och arbetsutrustning väljs, när de olika arbetena samplaneras
och när tidsplaneringen görs.
14 § Byggarbetsmiljösamordnare enligt kap. 7 b arbetsmiljölagen ska or-
ganisera en skyddsverksamhet på byggarbetsplatsen. Om flera företag be-
driver verksamhet på byggarbetsplatsen ska han organisera en gemensam
skyddsverksamhet tillsammans med dem.
Byggarbetsmiljösamordnare enligt kap. 7 b
§ arbetsmiljölagen ska se till
att den arbetsmiljöplan som upprättats enligt 8, 2 och 2 a §§ finns tillgäng-
lig så snart byggarbetsplatsen etablerats.
Byggarbetsmiljösamordnare enligt kap. 7 b
§ arbetsmiljölagen ska ge-
nomföra eller låta genomföra alla anpassningar i arbetsmiljöplanen som
kan komma att behövas med hänsyn till hur arbetet fortskrider och till de
eventuella förändringar som ägt rum. Han ska därvid anpassa planen till de
arbetsmetoder som verkligen används och till de verkliga förutsättningarna
för arbetets utförande. Även beskrivningen av hur arbetsmiljöarbetet ska or-
ganiseras ska vara uppdaterad.
Vid alla ändringar i arbetets utförande av
betydelse eller ändrade förutsättningar av betydelse för arbetsmiljön, ska en
ny anpassning göras.
Byggarbetsmiljösamordnare enligt kap. 7 b § arbetsmiljölagen ska ge-
nomföra eller låta genomföra alla anpassningar i dokumentationen enligt
2 b §, som kan komma att krävas med hänsyn till hur arbetet fortskrider
och de eventuella förändringar som ägt rum.
15 § Byggarbetsmiljösamordnare enligt kap. 7 b § arbetsmiljölagen ska
ha överinseende över kontrollen dels av att tekniska anordningar är behö-
rigen besiktigade och provade, dels av att förare av sådana anordningar har
tillräcklig kompetens eller, i förekommande fall,
erforderliga tillstånd.
16 § När någon företrädare för byggarbetsmiljösamordnaren inte finns till-
gänglig på byggarbetsplatsen, ska byggarbetsmiljösamordnaren se till att
uppgift finns om vart man kan vända sig. En kontaktperson eller, om det
behövs, flera kontaktpersoner ska finnas, liksom uppgift om hur man får tag
på någon av dem vid alla tidpunkter när arbete pågår.
AFS 2008:16
0
Ansvar för övriga företag på byggarbetsplatsen beträffande samordningen
17 § Den som driver verksamhet på byggarbetsplatsen ska till byggarbets-
miljösamordnaren enligt 7 b § arbetsmiljölagen lämna uppgift om de risker
som kan uppstå på grund av denna verksamhet. Alla som är verksamma på
byggarbetsplatsen ska följa de ordnings- och skyddsregler som denne bygg-
arbetsmiljösamordnare utfärdar och delta i byggarbetsplatsens arbetsmiljö-
arbete.
101 § Bestämmelserna i 7, 8, 9 och 2–2 b §§ samt 4 § 2–4 stycket utgör
föreskrifter enligt 4 kap. 8 § arbetsmiljölagen. Brott mot nu nämnda före-
skrifter kan enligt 8 kap. 2 § samma lag medföra böter.
Denna författning träder i kraft den  januari 2009.
Kravet på utbildning enligt 6 § ska dock träda i kraft först den januari
200.
MIKAEL SJÖBERG
Jan Westman
Anna Middelman
AFS 2008:16

Bilaga 1
Förhandsanmälan till Arbetsmiljöverket
. Datum för anmälan.
2. Byggarbetsplatsens besöksadress.
. Namn, adress och telefonnummer till den som låter utföra byggnads-
eller anläggningsarbetet, uppgift om organisationsnummer samt om
kontaktperson för denne.
4. Typ av projekt.
5. a) I förekommande fall namn, adress och telefonnummer till den som i
enlighet med vad som anges i kap. 7 c § arbetsmiljölagen har i uppdrag
att bära det ansvar beträffande arbetsmiljön som vilar på den som låter
utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete, uppgift om denne upp-
dragstagares organisationsnummer samt om kontaktperson för denne.
b) Starttidpunkt för uppdraget och eventuell sluttidpunkt.
6. a) Namn, adress och telefonnummer till byggarbetsmiljösamordnare som
enligt kap. 6 § arbetsmiljölagen utsetts
•för planering och projektering ( kap. 7 a § arbetsmiljölagen),
•för utförandet ( kap. 7 b § arbetsmiljölagen).
b) Uppgift om byggarbetsmiljösamordnares organisationsnummer och
om kontaktperson för denne.
c) Vilken tidsperiod som en byggarbetsmiljösamordnare utsetts för.
7. Namn, adress och telefonnummer till dem som projekterat objektet, samt
uppgift om kontaktpersoner och organisationsnummer.
8. Planerat datum då arbetet ska påbörjas.
9. Planerat datum då arbetet ska vara avslutat.
0. Största antal personer som vid något tillfälle samtidigt beräknas vara sys-
selsatta på byggarbetsplatsen.
. Planerat antal entreprenörer och ensamföretagare som ska utföra arbete
på byggarbetsplatsen.
2. Namn, adress och telefonnummer till de entreprenörer som redan är
utsedda, uppgift om organisationsnummer samt om kontaktperson för
varje sådan entreprenör.
AFS 2008:16
2
Bakgrund
Allmänt
Sverige har åtagit sig att överföra bland annat EG-direktiven inom arbets-
miljöområdet till svenska föreskrifter. De grundläggande EG-reglerna för
säkerhet och hälsa i arbetet anges i ett ramdirektiv: Rådets direktiv av den
2 juni 989 för att främja förbättringar av arbetstagarnas säkerhet och hälsa
i arbetet (89/9/EEG).
Ett antal särdirektiv till ramdirektivet ger minimikrav som inte får under-
skridas i EU:s medlemsländer. Det första särdirektivet (89/654/EEG) kallas
ofta arbetsplatsdirektivet. Det ger krav på arbetsplatsernas säkra utform-
ning. Ett annat särdirektiv, det åttonde, är Rådets direktiv av den 24 juni
992 om införande av minimikrav för säkerhet och hälsa på tillfälliga eller
rörliga byggarbetsplatser (92/57/EEG) (byggarbetsplatsdirektivet). Genom
föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete (AFS 999:) avsågs att,
i den del det ankom på dåvarande Arbetarskyddsstyrelsen, slutgiltigt över-
föra bestämmelserna i byggarbetsplatsdirektivet till svensk rätt.
Sedan emellertid Europeiska kommissionen i en formell underrättelse den
4 april 2006 framfört kritik mot vissa delar av det svenska genomförandet av
byggplatsdirektivet har såväl arbetsmiljölagen som AFS 999: omarbetats
för att ytterligare anpassa svensk rätt till detta direktiv. I ett första steg (AFS
2007:) förtydligades tillämpningsområdet, något som kunde ske utan att
arbetsmiljölagen ändrades. Sedan numera även denna ändrats har även de
övriga ändringar som behövts kunnat göras i AFS 999:.
Ändringarna i arbetsmiljölagen innebär att kapitlet i lagen utökas med
nya bestämmelser om byggnads- och anläggningsarbete, i huvudsak på föl-
jande sätt. Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete (bygg-
herren)
ska beakta arbetsmiljösynpunkter under varje skede av planeringen
och projekteringen (tidigare gällde det endast projekteringen) samt utse en
lämplig arbetsmiljösamordnare dels för planering och projektering, dels
för utförandet av arbetet. Byggarbetsmiljösamordnarnas uppgifter anges
i princip i lagen i enlighet med byggplatsdirektivets systematik, och av la-
gen framgår också att både samordnarna och byggherren har ansvar för att
uppgifterna blir utförda. Skyldigheter rörande förhandsanmälan, arbetsmil-
jöplan och annan dokumentation meddelas dock genom föreskrifter enligt
en lagbestämmelse om bemyndigande för detta. Byggherrens arbetsmiljö-
ansvar kan gå över till en självständig uppdragstagare, i princip en total-
eller generalentreprenör, men endast om denne verkligen tar över uppgifter
som motsvarar ansvaret. Arbetsmiljöverket kan, om det finns särskilda skäl,
flytta ansvaret mellan uppdragstagaren och byggherren. Se vidare kommen-
taren till 4 §.
AFS 2008:16

Föreskrifterna innehåller samlat bestämmelser om arbetsmiljöansvar vid
planering och projektering samt vid arbetets utförande, allt med inriktning
på arbetsmiljön vid byggnads- och anläggningsarbete. Även andra föreskrif-
ter från Arbetarskyddsstyrelsen och Arbetsmiljöverket kan givetvis vara till-
lämpliga vid utförande av byggnads- och anläggningsarbete.
Till vem riktar sig föreskrifterna?
Många av bestämmelserna i föreskrifterna om byggnads- och anläggnings-
arbete
anger inte uttryckligen till vem de riktar sig. Detta är endast angivet i
vissa bestämmelser som är direkt straffbelagda eller annars av mera formell
art samt i bestämmelser som mera exklusivt riktar sig till t.ex. byggherren. I
övriga bestämmelser används opersonliga formuleringar av typen ”Arbets-
plats ska vara...” eller ”Skydd ska ordnas mot...”
Detta är Arbetsmiljöverkets normala sätt att skriva föreskrifter. Orsaken
till att denna metod används är att föreskrifterna normalt riktar sig till så
många olika ansvariga att det skulle tynga föreskrifterna på ett oacceptabelt
sätt om alla skulle räknas upp i alla bestämmelser.
Principen är därför att när inget annat anges riktar sig en bestämmelse till
alla som enligt arbetsmiljölagen kan ha ett ansvar av det slag som beskrivs
i bestämmelsen. Man kan således utgå från att de flesta av byggföreskrifter-
nas bestämmelser riktar sig till följande kategorier:
•	 Arbetsgivare.
•	 Arbetstagare.
•	 Två eller flera som gemensamt driver yrkesmässig verksamhet.
•	 Ensamföretagare.
•	 Familjeföretag.
•	 Den som hyr in arbetskraft.
•	 Den som råder över ett arbetsställe.
•	 Den som bedriver verksamhet på ett gemensamt arbetsställe.
•	 Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete (byggher-
ren).
• Uppdragstagare som enligt kap. 7 c § arbetsmiljölagen har i uppdrag
att bära det ansvar beträffande arbetsmiljön som vilar på byggherren.
•	 Byggarbetsmiljösamordnare under planering och projektering eller un-
der utförandet av ett byggnads- eller anläggningsarbete.
•	 Den som medverkar vid projektering.
Alla de nu uppräknade grupperna behöver alltså ta del av samtliga be-
stämmelser i föreskrifterna och ta ställning till i vilken mån de berör deras
verksamhet. Så t.ex. behöver en arbetsgivare beakta alla bestämmelser utom
dem som uttryckligen riktar sig till någon annan.
AFS 2008:16
4
Visserligen kan det i många fall vara så att arbetsgivaren i praktiken inte
kan påverka förhållandena på en plats där arbete ska utföras. Men om för-
hållandena inte är godtagbara med hänsyn till föreskrifternas krav får ar-
betsgivaren i stället avbryta arbetet till dess att situationen har rättats till.
Arbetsgivaren har alltid skyldigheten att se till att han inte bedriver arbete
i strid mot arbetsmiljölagen eller Arbetarskyddsstyrelsens/Arbetsmiljöver-
kets föreskrifter.
Kommentarer till enskilda paragrafer
Till 3 § Enligt kap. 6 § första stycket arbetsmiljölagen ska den som låter
utföra byggnads- eller anläggningsarbetet (byggherren) utse en byggarbets-
miljösamordnare för planeringen och projekteringen med de uppgifter som
anges i kap. 7 a § arbetsmiljölagen, och en byggarbetsmiljösamordnare för
utförande av arbetet med de uppgifter som anges i kap. 7 b § samma lag.
Ett och samma företag eller en och samma person kan utses för båda upp-
dragen. Den som låter utföra byggnads- eller anläggningsarbetet kan själv ta
på sig ett av uppdragen eller båda. Se vidare kommentaren till 6 §.
Bestämmelser till skydd mot fordonstrafik som passerar förbi eller genom
plats eller område där ett byggnads- eller anläggningsarbete utförs, finns
i 8–86 §§. De avser ”extern” (allmän) trafik, inklusive spårbunden trafik.
(Observera särskilt 82 §).
Bestämmelser till skydd mot den fordonstrafik på platsen eller området
som har samband med byggnads- eller anläggningsarbetet finns däremot i
8, 40 och 4 §§.
Uppdragstagare i den mening som avses i definitionen kan vara t.ex. en
totalentreprenör som har fått ett uppdrag att självständigt sköta planering,
projektering och utförande av ett byggprojekt och som genom avtal överta-
git byggherrens ansvar för arbetsmiljön för hela projektet, eller en general-
entreprenör som fått uppdraget att svara för utförandet av ett byggprojekt
och genom avtal övertagit byggherrens ansvar för denna del. Om konsu-
menttjänstlagen är tillämplig behövs däremot i princip inget särskilt avtal
utan byggherrens ansvar går automatiskt över på en sådan uppdragstagare
som nämns ovan. Arbetsmiljöverket kan ”flytta tillbaka” ansvaret till bygg-
herren. Se närmare om dessa frågor i kap. 7 c § och 7 kap. 6 § st. arbets-
miljölagen. Observera vidare vad som sägs i andra stycket i kommentaren
till 4 § nedan.
AFS 2008:16
5
Grundläggande bestämmelser i arbetsmiljölagen
Till 4 § Visssa av de bestämmelser som tidigare funnits i de här föreskrif-
terna finns nu i själva arbetsmiljölagen. Lagen har dessutom kompletterats
i syfte att på ett tydligare sätt än tidigare överföra byggplatsdirektivets be-
stämmelser till svensk rätt (se ”Bakgrund” ovan). De ändringar i AFS 999:
som nu införts genom AFS 2008:6 kompletterar överföringen av byggplats-
direktivet till svensk rätt. De nya bestämmelserna i lagen kan inte kommen-
teras i dessa allmänna råd. För att få en helhetsbild av vad som gäller är det
emellertid nödvändigt att känna till dessa bestämmelser ordentligt, se kap.
6 § arbetsmiljölagen och de följande paragraferna.
Om konsumenttjänstlagen är tillämplig ligger enligt arbetsmiljölagen,
förenklat uttryckt, byggherrens arbetsmiljöansvar redan från början på upp-
dragstagaren (ej vid t.ex.
delad entreprenad) om inte
byggherren och upp-
dragstagaren skriftligen avtalar att ansvaret i stället ska ligga på byggherren.
Se vidare 7 c § andra stycket arbetsmiljölagen. Information om konsument-
tjänstlagen kan lämnas av Konsumentverket.
Ansvar för den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete
Till 5–5 a §§
Inledande kommentarer
Syftet med bestämmelserna är att de som upprättar och samordnar bygg-
handlingarna redan vid planeringen och projekteringen gör de riskbedöm-
ningar och visar på sådana lösningar som behövs för att säkerheten ska bli
godtagbar i byggskedet. Det är naturligt att dessa riskbedömningar och för-
slag till lösningar får utgöra underlag för den arbetsmiljöplan som enligt 8,
2 och 2 a §§ ska upprättas. På så sätt underlättas den enskilde entreprenö-
rens möjligheter att planera och genomföra de arbeten han åtagit sig på ett
ur arbetsmiljösynpunkt bra sätt.
Bestämmelserna i paragraferna gäller även den planering och projektering
som utförs innan det egentliga projekteringsskedet börjar.
Det förekommer att ett byggnads- eller anläggningsarbete upphandlas
utan att t.ex. de material som ska användas överallt är närmare angivna. Va-
let överlåts istället inom vissa ramar till den entreprenör som åtagit sig ar-
betet. Denne kommer på så sätt att medverka vid projekteringen, se 0 §. Ett
övergripande ansvar för att arbetsmiljösynpunkter beaktas ligger dock kvar
på byggherren/uppdragstagaren.
Ur arbetsmiljösynpunkt är det mycket viktigt att inte dröja med arbets-
miljöplanen till dess tiden för byggarbetsplatsens etablering närmar sig.
AFS 2008:16
6
Särskilda kommentarer
I det följande ges exempel på hur arbetsmiljösynpunkter kan beaktas i olika
avseenden.
Till 5 § punkt 1
Placeringen av byggnaden eller anläggningen kan ha avgörande betydelse
för möjligheterna dels att ordna transporter till och från byggarbetsplatsen
på ett bra sätt, dels att använda de lyft- och transportanordningar som be-
hövs.
Till 5 § punkt 2
Manuell hantering är en vanlig orsak till olycksfall och ohälsa vid byggnads-
och anläggningsarbete. Även ohälsa på grund av allergier och överkänslig-
het förekommer. Vid projekteringen kan arbetsmiljösynpunkter beaktas ge-
nom val av byggprodukter. Särskilt viktigt att tänka på är
•	 att hantering eller montering av byggprodukterna inte medför risk för
ohälsa eller olycksfall,
•	 att byggprodukternas form och storlek är lämpliga med hänsyn till de
utrymmen där de ska monteras,
•	 att de valda kemiska produkterna inte är farligare än som behövs för
att godtagbart resultat ska uppnås och
•	 att byggprodukterna inte ger upphov till spill, restprodukter, embal-
lage och liknande som kan orsaka ohälsa eller olycksfall.
Bestämmelser om belastningsergonomiska förhållanden i arbetet finns i
Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om belastningsergonomi.
Till 5 § punkt 3
Arbete med konstruktioner under grundvattennivå kräver i allmänhet sär-
skild omsorg vid projektering och planering. I Arbetsmiljöverkets bok H74
”Schakta säkert” finns information som kan vara till ledning vid sådant ar-
bete.
Vid arbeten med prefabricerade stommar kan många risker uppstå. Det är
viktigt att dessa risker förebyggs så tidigt som möjligt. Många olyckor kan
undvikas om lyftöglor eller andra hjälpmedel för hantering av byggelement
utformas och dimensioneras med hänsyn till de påkänningar de kan utsät-
tas för under hantering, transport, lagring och montering. Att lyftöglorna
AFS 2008:16
7
är placerade så att elementets jämviktsläge sammanfaller med det läge som
elementet ska inta vid monteringen är ofta en förutsättning för att monte-
ring, inpassning, fästning och losskoppling från en lyftanordning ska kunna
utföras på ett säkert sätt. Allt detta gäller även anordningar för vägledning
och körfältsanvisning som monteras på eller invid gator och vägar.
Arbete med att montera och demontera tillfälliga stöd innebär ofta risk
för belastningsskador samt risk för fall och ras. Dessa risker kan undvikas
om konstruktioner för byggnader, broar och andra anläggningar utformas så
att stabilitet i byggskedet uppnås utan tillfälliga stöd. Risken för fall minskar
om konstruktioner som i byggskedet kan beträdas har tillräcklig bärighet.
Enligt 2 a § ska arbetsmiljöplanen (se 2 §) innehålla en beskrivning av
åtgärder bland annat vid arbete där lansering, montering och nedmontering
av tunga byggelement eller tunga formbyggnadselement ingår (punkt ).
Det kan vara fråga om att beskriva de stabiliseringsåtgärder som behöver
vidtas under olika stadier av monteringen av en konstruktion för att kon-
struktionens stabilitet ska vara säkerställd under uppförandets alla faser.
Beskrivningen kan behöva inkludera en särskild ritning. Det är angeläget
att den görs redan i samband med projekteringen och lämpligt är att kon-
struktören, som
får förutsättas vara
insatt i konstruktionens verkningssätt,
gör den. Det är lämpligt att beskrivningen sedan, efter eventuell justering,
tillförs arbetsmiljöplanen.
Till 5 § punkt 5
Man kan under planeringen och projekteringen behöva undersöka
•	 dels hur installationer och andra tekniska anordningar ska kunna
transporteras till sin plats och installeras där,
•	 dels om lämpliga transport- och lyfthjälpmedel därvid kan användas.
Vid planering och projektering av arbeten som innebär utbyte av installa-
tioner är det viktigt att tänka på att manuellt bilningsarbete bl.a. innebär stor
risk för vibrationsskador och risk för belastningsskador. Dessutom alstras
skadligt damm. Det är därför lämpligt att välja lösningar som minimerar bil-
ningsarbetet.
Till 5 a § punkt 1
Byggtider som är för korta för att arbetsmiljön ska kunna ordnas på ett bra
sätt är ett vanligt problem i byggbranschen. Att ha alltför kort om tid or-
sakar stress som i sin tur medför ökad risk för olyckor. Kort byggtid kan
också innebära att flera olika arbeten, t.ex. el- och vvs-installationer, måste
AFS 2008:16
8
genomföras samtidigt på ett begränsat utrymme. Även detta ökar riskerna
för olyckor. Det medför också ofta utrymmesbrist vilket ökar riskerna för
belastningsskador, bl.a. eftersom möjligheterna att använda bra hjälpmedel
begränsas. De nu nämnda faktorerna är exempel på omständigheter som en-
ligt denna punkt i paragrafen kan behöva beaktas vid planeringen.
Till 5 a § punkt 2
Manuellt bärande av byggnadsmaterial innebär onödiga risker för belast-
ningsskador för dem som ska utföra arbetet. För att minska dessa risker är
det viktigt att vid planeringen och projekteringen så långt det är möjligt ska-
pa förutsättningar för rullande hantering och transport av material där inte
kran eller liknande kan användas.
Arbete med renovering av badrum i flerbostadshus är ur arbetsmiljösyn-
punkt besvärligt och kan kräva särskild eftertanke vid planeringen för att
arbetsmiljön ska bli godtagbar. Arbetet med att riva ut befintligt material
alstrar buller och damm och arbetet med att skaffa bort rivningsmassor och
få in nytt material orsakar ofta omfattande tungt manuellt arbete som kan
vara ergonomiskt olämpligt. Det är viktigt att byggherren vid planeringen
av arbetet skapar förutsättningar för att transporter kan ordnas så att ma-
nuellt bärande i trappor kan minimeras. Bygghiss och möjlighet att ta in
material via balkonger eller via intagsbryggor och lastöppningar i fasader
kan vara en lösning på problemet. Ibland kan rivningsmaterial sugas ut med
lämplig utrustning. Ny betong kan pumpas in.
Manuell bilning innebär risk för vibrationsskador. Om större mängder
betong eller dyl. ska tas bort är handhållen bilning olämplig, och det är allt-
så viktigt att sådana förutsättningar skapas att t.ex. maskinburen bilnings-
utrustning kan användas. Det är också viktigt att det finns förutsättningar
för att ordna dammbekämpning på lämpligt sätt.
Till 5 a § punkt 3
Med etableringsområde menas ett område inom vilket entreprenören tillåts
placera personalbodar, förråd, upplag m.m. som är nödvändiga för att ge-
nomföra bygget. Ofta ligger ett sådant område helt eller delvis utanför plat-
sen för själva bygget. Vid byggande i tätorter är det ofta trångt och svårt att
ordna placering av bodar m.m. Det är dock viktigt att utrymme ändå finns
för personalutrymmen för alla som ska arbeta på byggarbetsplatsen, även
för dem som arbetar där mera tillfälligt.
AFS 2008:16
9
Till 5 b § Det är vanligt att arbeten planeras och projekteras även sedan
byggnadsarbetet kommit igång. Paragrafens krav på god framförhållning
när det gäller planering och projektering gäller givetvis även i de fallen.
Hälsofarligt material kan finnas i framför allt äldre fastigheter. För att in-
för en renovering, ombyggnad eller rivning kunna beakta arbetsmiljösyn-
punkter under byggskedet måste man, innan arbetena påbörjas, på ett eller
annat sätt försäkra sig om huruvida det i berörda delar av objektet
finns häl-
sofarligt material eller inte.
När rivningsarbeten planeras behöver ofta en beskrivning göras (se 2 a §,
andra stycket C punkt ) med en redovisning av rivningens olika faser och
erforderliga åtgärder, allt i syfte att säkerställa konstruktionens stabilitet un-
der de olika rivningsfaserna. Olyckor har inträffat på grund av att man för-
bisett att vidta sådana här stabiliseringsåtgärder. Att riva en konstruktion
kan vara mer riskabelt än att uppföra den.
Till 6 § Kravet på att byggarbetsmiljösamordnare ska utses finns i kap.
6 § första stycket punkterna 2 och arbetsmiljölagen; jämför § i dessa före-
skrifter. Såväl juridisk som fysisk person kan utses till byggarbetsmiljösam-
ordnare. Kravet i den nyssnämnda lagparagrafen på att byggarbetsmiljö-
samordnare ska vara lämplig har förtydligats i 6 § i dessa föreskrifter. Kravet
på lämplighet gäller även den som ”utser sig själv” till byggarbetsmiljösam-
ordnare.
För att ansvarssystemet i arbetsmiljölagen ska fungera måste det alltid
stå fullt klart vem som utsetts till byggarbetsmiljösamordnare. En juridisk
person som utses kan t.ex. vara ett aktiebolag. En fysisk person som utses
kan vara anställd hos en juridisk person. Det kan också vara en ”egenföre-
tagare”
(enskild firma), med eller utan anställda, eller någon anställd hos
denne egenföretagare. En annan sak är vem som faktiskt handlägger sam-
ordningsfrågorna. Det kan vara byggarbetsmiljösamordnaren själv, någon
av dennes anställda eller inhyrd personal.
Det är emellertid mot den juri-
diska eller fysiska person som utsetts till byggarbetsmiljösamordnare som
Arbetsmiljöverket har rätt att ställa eventuella krav rörande samordningen.
Det är också den personen som, när det gäller utförandet,
ska
anges som
byggarbetsmiljösamordnare i de dokument (förhandsanmälan och anslag)
som det står om i 7 §. Enligt arbetsmiljölagen får det vid en given tidpunkt
endast finnas en byggarbetsmiljösamordnare för planeringen och projekte-
ringen och en för utförandet av arbetet. Däremot kan samma juridiska eller
fysiska person utses att fullgöra båda samordningsuppdragen. Vidare kan
en byggarbetsmiljösamordnare vid en given tidpunkt ”avlösas” av en an-
nan. Vid varje tidpunkt måste det emellertid stå klart vem som är utsedd till
AFS 2008:16
20
byggarbetsmiljösamordnare, dels för planeringen och projekteringen, dels
för utförandet av arbetet.
Exempel på kunskaper som personal som ska arbeta med byggarbetsmil-
jösamordning kan behöva är grundläggande arbetsmiljökunskap samt goda
kunskaper om innehållet i arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen och åt-
minstone följande föreskrifter från Arbetsmiljöverket:
•	 Föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete.
•	 Föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete.
• Föreskrifterna om belastningsergonomi.
•	 Föreskrifterna om arbetsplatsens utformning.
•	 Föreskrifterna om stegar och arbetsbockar.
•	 Föreskrifterna om ställningar.
•	 Föreskrifterna om asbest.
•	 Föreskrifterna om kemiska arbetsmiljörisker.
Utöver de nämnda föreskrifterna kan ytterligare kunskaper behövas bero-
ende på vilka risker som förekommer i arbetet. Personal som ska arbeta med
arbetsmiljösamordning under genomförandet behöver i allmänhet utöver
det ovan nämnda även goda kunskaper om följande föreskrifter:
•	 Föreskrifterna om besiktning av lyftanordningar och vissa andra tek-
niska anordningar.
•	 Föreskrifterna om användning av lyftanordningar och lyftredskap.
•	 Föreskrifterna om maskiner och andra tekniska anordningar.
•	 Föreskrifterna om användning av arbetsutrustning.
•	 Föreskrifterna om bultpistoler.
•	 Föreskrifterna om spikpistoler.
•	 Föreskrifterna om buller.
•	 Föreskrifterna om vibrationer.
•	 Föreskrifterna om kvarts.
Byggarbetsmiljösamordnarens kvalifikationer eller kvalifikationer för per-
sonal hos en byggarbetsmiljösamordnare kan när det gäller utbildning styr-
kas genom intyg över genomgången utbildning och, när det gäller kompe-
tens och erfarenhet, genom intyg från tidigare eller nuvarande arbetsgivare.
I princip behöver den som sköter byggarbetsmiljösamordningsfrågor föl-
jande erfarenhet för att kunna uppfylla sitt ansvar.
•	 Erfarenhet av utförande av byggnads- och anläggningsarbete.
•	 Erfarenhet från arbete med samordning, ledning eller styrning av
byggprojekt (viktigt för överblicken).
•	 Erfarenhet av projektering (gäller den som ska sköta byggarbetsmiljö-
samordning under planering och projektering; denne kan även behöva
erfarenhet enligt de två andra punkterna ovan).
AFS 2008:16
2
Storleken och karaktären på det byggprojekt som ska samordnas är avgö-
rande för hur omfattande erfarenhet som behövs.
För att samordningen under byggprojektet ska fungera bra behöver alla
som arbetar i projektet känna till vem som är byggarbetsmiljösamordnare
och hur man får tag på en representant för denne. Detta gäller såväl under
projekteringen och planeringen som under utförandet.
Till 7 § Vid beräkning av antalet sysselsatta personer respektive av antalet
persondagar, räknas samtliga personer som på byggarbetsplatsen bidrar till
att byggnads- eller anläggningsarbetet blir genomfört.
Till 8 § Syftet med arbetsmiljöplanen är bland annat att få en grund för
hur arbetsmiljöarbetet ska bedrivas samt att, ifråga om arbeten med särskild
risk, erbjuda lösningar för hur förväntade faror ska kunna undvikas. Arbets-
miljöplanen blir på så sätt ett hjälpmedel för den enskilde entreprenören när
han ska planera sin verksamhet på byggarbetsplatsen.
Arbetet med att upprätta arbetsmiljöplanen bör helst påbörjas samtidigt
med projekteringen och den tidiga planeringen. En stor fördel med detta är
att den då kan bli en dokumentation över de överväganden beträffande ar-
betsmiljön som görs vid projekteringen och vid planeringen.
Till 9 § Syftet med den dokumentation som avses i denna paragraf är bl.a.
att den ska kunna konsulteras vid objektets drift, underhåll, ändring osv.
samt vid rivning.
Ansvar för vissa andra skyddsansvariga under planeringen och projekteringen
Till 10 § Jämför kap. 7 § arbetsmiljölagen. Byggherren anlitar normalt
olika fackmän för projekteringen: arkitekter, konstruktörer, konsulter för el,
VVS, telefon- och datanät osv.
Att en entreprenör i vissa fall kan komma att medverka vid projekteringen
berörs i tredje stycket i de inledande kommentarerna till 5–5 a §§ ovan.
Det är lämpligt att konstruktören av stommen till en byggnad anlitas för
att ta fram en sådan beskrivning över stabiliseringsåtgärder för en stomme
under uppförande som omtalas i allmänna råden till 5 § ovan. På samma sätt
kan det vara lämpligt att anlita en konstruktör för att ta fram en beskrivning
av stabiliseringen av ett objekt som ska rivas under rivningens olika faser. Se
allmänna råden till 5 b §.
Till 10 a § Vid t.ex. hallbyggnader, men också vid andra typer av byggna-
der, är det viktigt att tänka på stabiliseringen av stommen under byggtiden.
Ibland har de som uppför byggnaderna inte tillräckliga kunskaper om vilka
AFS 2008:16
22
stabiliseringsåtgärder som behövs och det är därför lämpligt att instruktio-
ner för stabilisering av byggnaden medföljer vid leveransen av denna. Det
är lämpligt att dessa instruktioner är utformade så att de kan utgöra under-
lag för motsvarande delar av arbetsmiljöplanen för bygget.
Det är också viktigt att lyftöglor eller andra anordningar för lyftning av
element och byggnadsdelar är dimensionerade för att tåla alla de belastning-
ar de kan utsättas för under hela hanteringsförloppet, d.v.s. från lyft i fabrik,
under transport och fram till dess att de är monterade i byggnaden.
Uppgifter för byggarbetsmiljösamordnare som utsetts för planering och
projektering
Till 11 § Det kan vara naturligt att den som låter utföra byggnads- eller
anläggningsarbetet uppdrar åt byggarbetsmiljösamordnaren att bevaka alla
arbetsmiljöfrågor som blir aktuella under den förberedande planeringen och
projekteringen.
Det är viktigt att samordningsaspekterna på arbetsmiljön kommer med
redan i början av projekteringen. Det är också viktigt att samordningsaspekt-
erna tydligt redovisas i uppdragen till dem som medverkar i projekteringen.
Dessa bör vidare få uppgift om övriga medverkande, om hur samordningen
är tänkt att organiseras och om vem som sköter samordningsfrågorna.
En god samordning vid planeringen och projekteringen förutsätter att
byggarbetsmiljösamordnaren ser till att det inte uppstår bristande samstäm-
mighet mellan de olika projektörernas bygghandlingar som kan få konse-
kvenser för arbetsmiljön. Samordning kan bland annat behövas mellan dem
som projekterar stommar och dem som projekterar installationer, så att t.ex.
tillräckligt utrymme för intransport och montering säkerställs. Samord-
ningen kan vidare avse behovet av ursparningar, anordningar för infästning
av skyddsanordningar och för hjälpmedel som behövs vid intransport och
montering osv. Genom att dessa anges i bygghandlingarna kan de utföras
eller förberedas redan då stommen tillverkas eller byggs på plats. Därmed
kan man också t.ex. undvika bilning och borrning i betong med de risker
detta innebär.
Genom samordning av planeringen och projekteringen kan det vidare
undvikas att utrymmen för t.ex. ventilationskanaler eller ledningar till olika
installationer utformas så låga eller trånga att entreprenörerna i byggskedet
måste ta till improviserade och från arbetsmiljösynpunkt olämpliga lösning-
ar. Jämför 62 §.
I utrymmen där flera installationer ska utföras är det viktigt att tänka på i
vilken ordning som monteringen kan ske.
AFS 2008:16
2
Till samordningsfrågorna hör också att beakta den tid som går åt för härd-
ning och uttorkning av konstruktioner, beläggningar och ytbehandlingar.
Då befintliga byggnader och anläggningar ska ändras, underhållas eller
anpassas för nya brukare kan många av de förutsättningar som har betydel-
se för arbetsmiljön inte påverkas vid projekteringen. Samordningen blir då
särskilt viktig. Även det förhållandet att sådana arbeten ofta ska genomföras
på kort tid ökar kravet på samordning.
Till 12 § Se allmänna råden till 8 §.
Till 12 a § Arbetsmiljöplanens omfång och innehåll blir i allmänhet bero-
ende av arbetenas omfattning och av de risker som kan förväntas uppstå vid
arbetets utförande.
Till 12 a § andra stycket A
Regler kan t.ex. behövas om
•	 beredskap för olycksfall och akut sjukdom och vad alla resp. de som
särskilt utsetts att sköta särskilda uppgifter ska iaktta,
•	 beredskap mot brand, skötsel, kontroll av och information om brand-
släckningsutrustning och vad alla resp. de som särskilt utsetts att sköta
särskilda uppgifter ska iaktta,
•	 vad som ska gälla beträffande elsäkerhet,
•	 vad som ska gälla vid användning av transportleder på bygget,
•	 eventuell kontroll vid in- och utpassering på bygget,
•	 generella minimikrav på personlig skyddsutrustning,
•	 vad som ska iakttas beträffande allmänna skyddsanordningar, ställ-
ningar, mobila arbetsplattformar m.m.,
•	 vad som ska gälla vid koppling av last,
•	 vad som ska gälla för signalering till kranförare,
•	 vad som i övrigt ska gälla på bygget beträffande lyftanordningar och
andra besiktningspliktiga tekniska anordningar,
•	 hur bygget ska hållas fritt från spill, skräp m.m., t.ex. vem som ska stä-
da och när, var avfallet ska placeras etc.,
•	 vad som ska gälla för användning av mottagnings- och lagringsutrym-
men för material och utrustning,
•	 när arbete inte får pågå eller när vissa arbeten inte får pågå,
•	 områden eller ytor som inte får användas eller beträdas,
•	 villkor för användning av arbetsmetoder som orsakar hög värme och/
eller gnistregn,
AFS 2008:16
24
•	 när maskiner som alstrar bullernivåer över en viss nivå får användas
och
•	 när arbeten som orsakar luftföroreningar får utföras.
Till 12 a § andra stycket B
Under ett avsnitt om byggarbetsplatsens arbetsmiljöorganisation kan upp-
gifter behöva finnas om
•	 den som låter utföra byggnads- eller anläggningsarbetet,
•	 i förekommande fall uppdragstagare som övertagit byggherrens ar-
betsmiljöansvar,
•	 byggarbetsmiljösamordnare,
•	 brandskyddsansvarig,
•	 elansvarig,
•	 vem som utfärdar tillstånd för heta arbeten,
•	 information om vilka tillstånd som behövs från myndigheter, väghål-
lare eller ägare av anläggningar för el, tele, gas osv.,
•	 vilka skyddsombud som finns på byggarbetsplatsen,
•	 tider för skyddsronder och vilka som ska delta,
•	 vilka som har utbildning i första hjälpen,
•	 krisberedskap vid olycka samt
•	 information om vilka avstängningsanordningar som behövs för att
hindra passerande fordonstrafik att komma in på området där bygg-
nads- eller anläggningsarbetet utförs.
Till 12 a § andra stycket C
För planeringen av arbetet och skyddsorganisationen under byggskedet är
det lämpligt att, så långt förhållandena är kända, redan på anbudsstadiet
redovisa innehållet i arbetsmiljöplanen. När entreprenörerna antas är det
lämpligt att samråda med dem om den fortsatta utformningen av arbets-
miljöplanen. Det kan vara bra att tidigt göra klart vem som ska vara byggar-
betsmiljösamordnare på byggarbetsplatsen under utförandet av byggnads-
eller anläggningsarbetet.
Enligt 8 och 2 §§ ska arbetsmiljöplanen finnas tillgänglig innan byggar-
betsplatsen etableras. Det är vanligt att arbeten, även sådana som nämns i
2 a § andra stycket C, projekteras först sedan byggarbetsplatsen etablerats.
För sådana arbeten får i arbetsmiljöplanen anges sådana kända uppgifter
om arbetena som är av betydelse för hälsa och säkerhet för dem som utför
arbetet. Ytterligare uppgifter om dessa arbeten får sedan tillföras planen ef-
AFS 2008:16
25
terhand som de projekteras. Samma förfarande kan med fördel tillämpas när
det gäller arbeten som inte föregås av projektering.
Vid ändringar av redan utförd projektering är det viktigt att motsvarande
ändringar införs i arbetsmiljöplanen.
Beskrivningar som avses i 2 a § andra stycket C kan t.ex. gälla
•	 vilka fallskyddsanordningar som kan användas och hur de ska monte-
ras,
•	 hur skydd mot fall i övrigt ska ordnas,
•	 vilka stöd- eller stabiliseringsåtgärder som behöver vidtas vid schakt-
ningsarbete,
se allmänna råden till 5 §;
se även Arbetsmiljöverkets bok
H 74 Schakta säkert,
•	 1)	hur arbetet med kemiska och biologiska ämnen som medför särskil-
da risker (t.ex. härdplaster, PCB, asbest, kvarts) ska utföras på ett sätt
som är säkert, dels för dem som ska utföra arbetet, dels för övriga som
vistas på arbetsplatsen och
2) vilka skydds-, avskärmnings- eller ventilationsåtgärder m.m. som
därvid behöver vidtas,
•	 säkerhetsavstånd och andra skyddsåtgärder med anledning av att ar-
betet ska utföras i närheten av högspänningsledningar,
•	 skyddsåtgärder som behöver vidtas för att undvika en drunknings-
olycka då arbeten utförs på broar, kajer, pråmar,
•	 anordningar för montering av byggelement,
•	 vilka stabiliseringsåtgärder som behövs för stommen under uppföran-
det, se även allmänna råden till 5 och 0 §§,
•	 vilka ställningar, arbetsplattformar, skyddsräcken, fästen för personlig
skyddsutrustning som behövs samt hur anordningarna ska monteras
och förankras,
•	 instruktioner för hur rivning av byggnad eller bärande konstruktioner
ska göras på ett säkert sätt (se även allmänna råden till 5 och 0 §§),
•	 vilka trafik- och avstängningsanordningar som behövs för att hindra
fordonstrafik från att komma in på platsen eller området där bygg-
nads- eller anläggningsarbetet utförs samt
•	 vilka stöd- eller stabiliseringsåtgärder som behöver vidtas vid rivnings-
arbete
(se även allmänna råden till 5 b §).
Punkt 4 i 2 a § C: Statens strålskyddsinstitut har upphört. Dess verksam-
het fullgörs numera av Strålsäkerhetsmyndigheten.
Vad som i kommentaren till 8 § i allmänhet sagts om det angelägna i att
tidigt börja upprätta arbetsmiljöplanen gäller även dessa beskrivningar.
Ytterligare allmänna råd om upprättande av arbetsmiljöplan finns i kom-
mentarerna till 78–80 §§ (rivning) och 8 § (passerande fordonstrafik).
AFS 2008:16
26
Till 12 b § Dokumentationen kan bestå av valda delar av de relationshand-
lingar som normalt görs vid byggnadsarbeten, kompletterade med lämplig
arbetsmiljöinformation
.
Ansvar för byggarbetsmiljösamordnare under utförandet av ett byggnads-
eller anläggningsarbete
Till 13–15 §§ I den planering som tillhör utförandeskedet, och som alltså
tillhör det som byggarbetsmiljösamordnaren under utförandet alltid måste
befatta sig med, ingår produktionsplaneringen, dels en första sådan, dels en
rullande planering där planerna anpassas till produktionens verkliga för-
lopp, planering när störningar inträffar samt planering på mer detaljerad
nivå i form av arbetsberedningar där man bestämmer hur ett enskilt arbete,
t.ex. formsättning av ett visst avsnitt ska genomföras. Till produktionsplane-
ringen hör också materialadministration, val av arbetsmetoder för enskilda
arbeten m.m. Skyddsarbetet på arbetsplatsen
behöver i allmänhet samplane-
ras med den nu nämnda planeringen för att en god arbetsmiljö ska uppnås.
De arbetsmiljösynpunkter som avses i § syftar på risker som är eller
kan bli ett resultat av att flera personer arbetar på ett arbetsställe. Med ar-
betsutrustning avses här detsamma som i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om
Användning av arbetsutrustning.
Vissa riktlinjer för arbetsmiljöverksamheten finns normalt i arbetsmiljö-
planen. Så snart etablering skett på byggarbetsplatsen
är det lämpligt att
byggarbetsmiljösamordnaren vid ett sammanträde med övriga som är verk-
samma på byggarbetsplatsen informerar om arbetsmiljöplanen och gör de
anpassningar av den som kan behövas. Vid sammanträdet är det lämpligt
att skyddsombud, skyddsingenjörer och representanter från företagshälso-
vård deltar.
Enligt kap. 7 b § jämförd med 7 e § arbetsmiljölagen är det byggarbets-
miljösamordnaren som ska se till att personalutrymmen och sanitära anord-
ningar inrättas i behövlig omfattning på ett gemensamt arbetsställe. Arbe-
tarskyddsstyrelsen har meddelat föreskrifter om arbetsplatsens utformning.
Där finns också bestämmelser om personalutrymmen och sanitära anord-
ningar.
De regler för byggarbetsplatsen som är angivna i arbetsmiljöplanen kan,
om så är lämpligt, användas som underlag för de ordnings- och skyddsreg-
ler som byggarbetsmiljösamordnaren utfärdar. Samtidigt är det viktigt att
arbetsmiljöplanen anpassas så att de regler som är angivna i den stämmer
överens med dem som byggarbetsmiljösamordnaren har utfärdat.
AFS 2008:16
27
En viktig uppgift för byggarbetsmiljösamordnaren är att se till att bygg-
arbetsplatsen hålls städad och att god ordning råder.
Arbetsgivarens ansvar för de egna arbetstagarna gäller alltid, oberoende
av samordningsansvaret.
Det är viktigt att anpassningarna i den dokumentation som ska upprättas
enligt 9 och 2 b §§ genomförs så att dokumentationen stämmer med det
slutliga utförandet som byggnaden eller anläggningen fått.
Erforderliga tillstånd som nämns i 5 § kan vara sådana skriftliga tillstånd
som arbetstagare enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om lyftanordningar
och lyftredskap eller föreskrifterna om truckar ska ha erhållit av arbetsgiva-
ren för att få använda anordningarna.
Till 16 § Den som är byggarbetsmiljösamordnare kan utse en eller flera
personer att sköta samordningsfrågorna, jämför 6 § med kommentar. Det är
viktigt att den eller de som sköter samordningsfrågor så tidigt som möjligt
får ta del av bygghandlingarna och arbetsmiljöplanen
.
Ansvar för övriga företag på byggarbetsplatsen beträffande samordningen
Till 17 §Arbetsmiljölagens bestämmelser om samordning innebär en skyl-
dighet att följa de anvisningar som lämnas av byggarbetsmiljösamordnaren.
Denne behöver få löpande kännedom om sådant som har betydelse för sä-
kerheten för att kunna besluta om lämpliga åtgärder och om vem som ska
vidta dessa. Det gäller alltså inte bara risker som anges i 2 a § C. Uppgifter
om risker som enligt 7 § ska lämnas till den samordningsansvarige kan t.ex.
vara
•	 maskiner eller kemiska produkter som används,
•	 utförda ändringar av ställning,
•	 håltagningar som utförts eller planerats eller
•	 ändrad tid för visst arbete osv.
I arbetsmiljölagen finns också andra grundläggande skyldigheter, bland
annat att
inte genom den egna verksamheten utsätta andra som arbetar på
ett gemensamt arbetsställe för risker (se kap. 7 g § arbetsmiljölagen).
En förutsättning för effektiv samordning är vidare att byggarbetsmiljö-
samordnaren får ta del av besiktningshandlingar, inspektionsmeddelanden
och liknande som har betydelse för samordningen.
Det är viktigt att byggarbetsmiljösamordnaren ser till att han fortlöpande
får uppgifter från övriga entreprenörer om när dessa avser att ha personer
verksamma på byggarbetsplatsen.
Det kan vara praktiskt att samordnaren samlar in riskbedömningar från
företagen som är verksamma på byggarbetsplatsen.
AFS 2008:16
28
Till 21 § Paragrafen reglerar den enskilde entreprenörens skyldigheter att
tidsmässigt samordna de egna arbetena och att tidsplanera dem. Bestäm-
melserna gäller även byggarbetsmiljösamordnare inom ramen för dennes
skyldigheter enligt kap. 7 b § arbetsmiljölagen.
Särskilt viktig är tidsplaneringen när det gäller byggnadsarbetets slutske-
de då lokalerna skall färdigställas. I detta skede behöver ofta många olika
hantverkare och montörer tillgång till samma utrymme för att kunna ge-
nomföra sina åtaganden.
Till övergångsbestämmelsen Det har ansetts rimligt att kravet i 6 § på
utbildning ges en övergångstid på ett år. Övergångsbestämmelsen innebär
dock inte att kravet i kap. 6 § arbetsmiljölagen på att en byggarbetsmiljö-
samordnare ska vara lämplig efterges.
Till Bilaga 1 Det kan finnas högst två uppdragstagare samtidigt, en för
planering och projektering och en för utförandet. På samma sätt kan det
samtidigt bara finnas två byggarbetsmiljösamordnare, en för planering och
projektering och en för utförandet.