AFS 2014:13
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2003:3) xxxx:xx) om om arbete i explosionsfarlig miljö
Xxxxx
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets
föreskrifter (AFS xxxx:xx) om
AFS 2014:XX
Arbete i explosionsfarlig miljö
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets
föreskrifter (AFS 2003:3) om arbete i explosionsfarlig miljö
Arbetsmiljöverkets författningssamling
AFS 2014:13
3
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring
i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2003:3)
om arbete i explosionsfarlig miljö;
beslutade den 25 mars 2014.
Arbetsmiljöverket föreskriver med stöd av 18 § arbetsmiljöförordningen
(1977:1166) att 7, 16, 18 och 19 §§ samt rubriken närmast före 19 § i Arbets
miljöverkets föreskrifter (AFS 2003:3) om arbete i explosionsfarlig miljö ska
ha följande lydelse.
Arbetsmiljöverket beslutar i fråga om de allmänna råden till föreskrifter
na att kommentarerna till 7, 16 och 18 §§ ska ha följande lydelse.
7 §
Riskbedömning ska vara dokumenterad.
Riskbedömningen ska ha utförts av någon som har lämplig utbildning
och kunskap för att göra riskbedömningar av explosiv atmosfär. I riskbe
dömningen ska finnas uppgifter om
– explosionsbenägenhet hos blandningen,
– förekommande tändkällor,
– sannolikheten för att explosiv atmosfär uppstår samt dess varaktighet,
– sannolikheten för att en explosiv atmosfär antänds och konsekvenserna
av explosionen samt om
– utrymmen, utrustningar, installationer, material eller liknande som har
bedömts ha betydelse för explosionsrisken.
Riskbedömningen ska även omfatta
– rutiner för säker hantering i explosionsfarlig miljö,
– erforderlig skyddsutrustning och säkerhetsåtgärder för respektive risk
källa,
– områden som genom öppningar har eller som kan få förbindelse med
områden där explosiv atmosfär kan uppstå,
– rutiner för säkert omhändertagande av spill och läckage samt
– lämpligt släckmedel och släckförfarande vid brand för att förebygga
explosion.
Riskbedömningen ska omfatta såväl normalt arbete och drift som förvän
tade avvikelser och fel.
Arbetsmiljöverkets författningssamling
AFS 2014:13
Utkom från trycket
den 15 april 2014
AFS 2014:13
4
Den arbetsgivare som inte har upprättat en riskbedömning enligt första
stycket ska betala en sanktionsavgift, se 19 §.
Lägsta avgiften är 5 000 kronor och högsta avgiften är 50 000 kronor. För
den som har 500 eller fler sysselsatta är avgiften 50 000 kronor. För den som
har färre än 500 sysselsatta ska sanktionsavgiften beräknas enligt följande:
Avgift = 5 000 kronor + (antal sysselsatta – 1) x 90 kronor.
Summan ska avrundas nedåt till närmaste hela hundratal.
16 § För arbetsplatser där explosionsrisk föreligger ska arbetsgivaren inn
an arbete påbörjas upprätta ett explosionsskyddsdokument, baserat på risk
bedömningen.
Explosionsskyddsdokumentet ska hållas aktuellt.
Explosionsskyddsdokumentet ska särskilt innehålla uppgifter om
– att explosionsriskerna har fastställts och bedömts enligt 13 §,
– förekommande explosionsrisker och till dessa hörande skyddsutrust
ningar och säkerhetsrutiner,
– de områden som har klassificerats och delats in i zoner enligt 11 §,
– rutiner för utfärdande av arbetstillstånd, säker avställning och driftklar
hetsverifiering,
– förekommande samordningsansvar,
– hur arbetsplatsen, arbetsutrustning, skyddssystem, personlig skydds
utrustning, material, varningsanordningar, utrymningsvägar används och
underhålls på säkert sätt,
– tryckavlastningszoner,
– rutiner för säkert omhändertagande av spill, läckage och brand.
På arbetsplats eller driftställe med samordningsansvar ska omfattningen av
och ansvarig person för denna samordning framgå av explosionsskydds
dokumentet.
Den arbetsgivare som inte har upprättat ett explosionsskyddsdokument
enligt första stycket ska betala en sanktionsavgift, se 19 §.
Lägsta avgiften är 5 000 kronor och högsta avgiften är 50 000 kronor. För
den som har 500 eller fler sysselsatta är avgiften 50 000 kronor. För den som
har färre än 500 sysselsatta ska sanktionsavgiften beräknas enligt följande:
Avgift = 5 000 kronor + (antal sysselsatta – 1) x 90 kronor.
Summan ska avrundas nedåt till närmaste hela hundratal.
5
AFS 2014:13
18 § Olycksfall och tillbud ska utredas, dokumenteras och riskbedömas.
Arbetet får inte återupptas efter ett explosionsolycksfall eller allvarligt till
bud förrän en ny riskbedömning visat att arbetet kan utföras säkert.
Den arbetsgivare som har återupptagit arbetet utan att ha upprättat en
förnyad riskbedömning ska betala en sanktionsavgift, se 19 §.
Lägsta avgiften är 40 000 kronor och högsta avgiften är 400 000 kronor. För
den som har 500 eller fler sysselsatta är avgiften 400 000 kronor. För den som
har färre än 500 sysselsatta ska sanktionsavgiften beräknas enligt följande:
Avgift = 40 000 kronor + (antal sysselsatta – 1) x 721 kronor.
Summan ska avrundas nedåt till närmaste hela hundratal.
Bestämmelser om sanktionsavgifter
19 § Bestämmelserna i 7 och 18 §§ utgör föreskrifter enligt 4 kap.
1
§
arbetsmiljölagen (1977:1160). Bestämmelserna i 16
§ utgör föreskrifter enligt
4 kap. 8
Den som överträder dessa bestämmelser ska betala sanktionsavgift enligt
8 kap.5–10 §§arbetsmiljölagen. Sanktionsavgiftens storlek beräknas enligt
de grunder som anges i 7, 16 och 18 §§.
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2014.
BERNT NILSSON
Karin SundhNygård
Anna Middelman
AFS 2014:13
6
Till 7 § En person som ska utföra riskbedömningar bör vara lämplig för
uppgiften samt ha lämplig teoretisk kunskap om explosionsriskerna för
hanterade ämnen och ha god erfarenhet av explosionsskydd för aktuell
hantering. Lämplig grundkompetens är kunskaper motsvarande kraven
för föreståndare för brandfarlig vara som vid behov är kompletterad för att
även täcka hantering av pulverformigt material.
Det är av vikt att man på arbetsplatsen har tillgång till egen kompetens
i sådan omfattning att man kan bedöma om explosionsriskerna kräver
experthjälp inom eller utom organisationen. Experthjälp krävs normalt vid
hantering av hybridsystem samt dimensionering av explosionsbegränsande
tekniska anordningar som tryckavlastning etc.
Kommentarer till strecksatserna om uppgifter som behövs till riskbedöm
ningen:
– Explosionsbenägenheten får man av uppgifter om vid vilka förhål
landen de hanterade ämnena eller blandningarna är explosiva. Eventuella
av vikelser från normalt tryck, temperatur och luftatmosfär samt förore
ningar är viktiga parametrar att känna till då de flesta skyddsblad och
proces säkerhetsdata anges vid normala förhållanden och för rena ämnen.
– Minsta antändningsenergi som krävs för att starta en brand/explosion
är en viktig parameter för att avgöra vilka potentiellt farliga tändkällor som
finns. Exempel på tändkällor är gnistor från hetarbeten, statisk elektricitet,
elektriska maskiner och installationer, vagabonderande eller inducerade
strömmar, friktionsgnistor, heta ytor m.m.
– Sannolikheten eller hur ofta och länge som explosiv atmosfär uppstår
och vid vilka situationer det förekommer är faktorer som styr zonklassning
en och vilka tekniska och administrativa åtgärder som är nödvändiga att
vidta för att minska explosionsriskerna.
– Sannolikheten för explosion är det samma som sannolikheten att en
tändkälla antänder en explosiv atmosfär. Sannolikheten ska här inte ses
strikt matematiskt då de flesta verksamheter inte har tillräckliga data för att
göra en meningsfull beräkning. Här rör det sig om en bedömning av tänd
källans möjlighet att antända en explosiv atmosfär. Exempel på frågor att
belysa för att beskriva konsekvensen av explosion är:
• Vilka effekter får explosionen?
• Sker den i slutet utrymme?
• Är det allvarlig risk för personskador?
• Finns risk för dominoeffekter, d.v.s. att den primära explosionen leder
till ytterligare skador som hotar omgivningen?
– Vissa system, utrustningar och material har stor betydelse för
explosionssäkerheten utan att uppenbart vara farliga vid hantering av
7
AFS 2014:13
brandfarlig vara eller brännbart pulver. Det kan röra sig om nödel, nödkyla
och potentialutjämning eller användning av icke ledande material som vissa
plaster och golvmaterial som medför att material, utrustning och personal
laddas upp i sådan grad att risk för farliga elektrostatiska urladdningar
uppkommer.
– Manuella operationer och reparation är situationer som ofta kräver
särskild omtanke för att minimera riskerna. Exempel på väsentliga frågor
att belysa är:
• Hur satsas lösningsmedel eller pulver till beredningskärl säkert?
• Hur rengörs och avställs utrustning innan och under reparation?
– För att få en god överblick vid riskbedömningen är det väsentligt att
respektive riskkälla bedöms tillsammans med tillhörande tekniska och
organisatoriska säkerhetsåtgärder. Här kan barriärmodellen framgångsrikt
tillämpas, d.v.s. att man beskriver vilka förebyggande, begränsande och
avhjälpande säkerhetsåtgärder man har till respektive riskkälla.
Minsta bemanning och den samlade utbildningsnivån för tjänstgörande
driftpersonal för att även klara förutsedda nödsituationer är en faktor som
ofta glöms bort vid riskbedömningar.
– Det är inte bara de zonklassade områdena som behöver riskbedömas
utan även närliggande utrymmen och lokaler kan ha betydelse för
säkerheten. Exempelvis kan man vid arbete med sliprondell sprida
glödande partiklar in i klassade områden. Här behövs även en bedömning
av brandmotstånd hos omgivande väggar och dörrar så att inte bränder i
omgivningen snabbt sprider sig till utrymmen med explosionsfara.
– Det är inte ovanligt att incidenter och olyckor uppstår i samband med
sanering, städning och omhändertagande av spill.
• Hur tar man säkert hand om utspillt pulver eller vätska och vilken ren
göring är nödvändig så att inte farliga dammsamlingar uppstår?
• Finns risk för självantändning eller avgivande av explosiva gaser från
omhändertaget spill är andra väsentliga säkerhetsaspekter.
– Vid glödbränder i silos eller annan utrustning är det viktigt att i förväg
ha en plan för hur man ska släcka branden. Annars finns stor risk att utrust
ning och byggnader rämnar vid kraftig påföring av vatten eller att en explo
sion inträffar då glödbranden friläggs.
Normalt arbete inbegriper rutinmässig drift, start och stopp av anlägg
ning, löpande tillsyn och förebyggande underhåll m.m. Exempel på förvän
tade avvikelser och fel är avhjälpande underhåll, strömavbrott, packnings
läckage eller liknande. Haverier och katastrofscenarier som plötslig tryck
kärlbristning är inte att anse som förväntade fel om underhåll och kontroll
planer m.m. följs.
8
AFS 2014:13 Rättelseblad
Med antal sysselsatta avses, oavsett om de arbetar heltid eller deltid:
• Anställda arbetstagare.
• Inhyrd arbetskraft (jämför 3 kap. 12 § andra stycket arbetsmiljölagen).
I fråga om verksamhet utan anställda arbetstagare (jämför 3 kap. 5 §
arbetsmiljölagen) avses med antal sysselsatta, oavsett om de arbetar heltid
eller deltid:
• De personer som driver verksamheten.
• Inhyrd arbetskraft.
Den aktuella fysiska eller juridiska personens organisationsnummer
avgör vilka personer som ska anses ingå i verksamheten. I antalet sysselsatta
inräknas personer på verksamhetens samtliga arbetsställen.
Antalet sysselsatta ska beräknas utifrån information avseende den dag
som överträdelsen av sanktionsbestämmelsen konstaterades.
Till 16 § Explosionsskyddsdokumentet kan upprättas separat eller sam-
mansättas av tidigare dokumentation eller ingå som separat del i annan
säkerhetsdokumentation. Det väsentliga är att det är lättåtkomligt och kan
förstås av all personal som behöver använda det samt att det är uppdaterat.
Innehållet i dokumentet kan med fördel utgöra ett sammandrag av för
explosionsskyddet väsentliga analyser, instruktioner, förfaranden m.m.
Normalt refereras endast till omfattande bakgrundsdokumentation.
Med tryckavlastningzon avses det område som är farligt att vistas i när ett
sprängbleck öppnar eller tryckavlastningssystem fungerar som avsett. Det
är viktigt att utmärka dessa zoner så att personer inte uppehåller sig i farligt
område under drift.
Begreppet antal sysselsatta förklaras i kommentaren till 7 §.
Till 18 § Allvarliga olycksfall och tillbud med brännbar gas, ånga,
aerosol eller damm är händelser som normalt bör föranleda en anmälan till
Arbetsmiljöverket enligt 3 kap. 3 a § arbetsmiljölagen. Vid smärre händelser
är det väsentligt att inte nöja sig med att konstatera att ingen större skada
skett. Man bör vid sin riskbedömning förvissa sig om att det inte var en
tillfällighet som gjorde att skadan inte blev allvarlig.
Vid inträffat allvarligt olycksfall eller tillbud är det viktigt att en noggrann
bedömning görs innan berörd hantering återupptas för att förhindra att
exempelvis ett systematiskt fel orsakar ytterligare olyckor.
Vid utredning av inträffade explosioner är det viktigt att i möjligaste
mån
förutom tekniska data även beskriva omständigheterna som rådde vid
Obs! Denna sida (8) är ett rättelseblad som ersätter s. 8 av tidigare utgivna AFS
2014:13. Rättelsen innebär att det sist i första meningen i första stycket i rådet till 18 §
ska stå ”3 kap. 3 a § arbetsmiljölagen” istället för ”2 § arbetsmiljöförordningen”.
9
AFS 2014:13
tillfället för olyckan. Nedanstående frågeställningar är exempel på vad som
kan behöva beskrivas i en utredning:
–
Beskriv utrymmet, platsen eller rummet. Ange mått och hur mycket
plats som upptas av rör, utrustningar, väggar, hinder m.m.
– Beskriv konstruktionsmaterial hos väggar och kärl.
– Beskriv läckagestället, diameter, hålgeometri och kanter. Var särskilt
noga med att säkra förekommande brottytor vilka kan ge viktig information
om olycksorsaken.
– Om möjligt ange tryck, vätskehöjd eller dammängd vid tidpunkten för
explosionen. Bifoga eventuellt loggade driftdata.
– Försök att ange plats för troliga primära och sekundära explosionsstäl
len samt splitterriktning m.m.
– Ange befintliga möjliga tändkällor samt om någon ändring nyligen
genomförts.
– Beskriv vad det är som har exploderat, rent ämne, blandning, eventuella
föroreningar. Vid damm ange även partikelfördelning och geometri.
– Beskriv skador på personal och konstruktioner. Var särskilt observant
på plastiska deformationer som kan avslöja den primära tändkällan.
– Ange funktion och underhåll av berörda säkerhetssystem samt kontrol
lera mot explosionsskyddsdokumentet.
Dessa tekniska data tillsammans med intervjuer av inblandade, ger betyd
ligt bättre möjlighet att klargöra vad som egentligen förorsakade olyckan.
Begreppet antal sysselsatta förklaras i kommentaren till 7 §.