AFS 2014:26
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets Arbetsmiljöverkets föreskrifter föreskrifter (AFS xxxx:xx) om om ändring i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (AFS 1999:3) om byggnads- och anläggningsarbete
Xxxxx
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i Arbetsmiljöverkets
föreskrifter (AFS xxxx:xx) om
AFS 2014:XX
Arbetsmiljöverkets författningssamling
AFS 2014:26
Byggnads- och anläggningsarbete
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring i
Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (AFS 1999:3)
om byggnads- och anläggningsarbete
3
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ändring
i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (AFS
1999:3) om byggnads- och anläggningsarbete;
beslutade den 25 mars 2014.
Arbetsmiljöverket föreskriver med stöd av 18 § arbetsmiljöförordningen
(1977:1166) i fråga om Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (AFS 1999:3) om
byggnads- och anläggningsarbete
dels att 1a, 7, 8, 12, 14 och 101 §§ samt rubriken närmast före 101 § ska ha
följande lydelse,
dels att det ska införas fyra nya paragrafer, benämnda 56 a, 60 a, 86 a och
92 a §§, samt närmast före 60 a och 92 a §§ nya rubriker av följande lydelse.
Arbetsmiljöverket beslutar i fråga om de allmänna råden till föreskrifterna
dels att kommentarerna till 1 a, 7, 8, 12 och 13–15 §§ ska ha följande lydel-
se,
dels att det sist i det inledande avsnittet Bakgrund ska införas en ny rubrik
och text av följande lydelse,
dels att det ska införas nya kommentarer till 60 a och 92 a §§ av följande
lydelse.
1 a § Bestämmelserna i 19, 21, 31, 45, 48, 71 och 85 §§ gäller även planering
och utförande av vinterväghållning. Bestämmelserna i 19, 48 och 56 a §§,
60 § tredje stycket, 60 a, 86 a, 87, 89 och 92 a §§ gäller även planering och
utförande av snöskottning på tak.
7 § Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete ska, innan
arbetena påbörjas, lämna en förhandsanmälan till Arbetsmiljöverket då det
gäller byggarbetsplatser
– på vilka arbetet beräknas pågå under längre tid än 30 arbetsdagar och
där mer än 20 personer vid något tillfälle sysselsätts samtidigt eller
– på vilka det totala antalet persondagar beräknas överstiga 500.
Förhandsanmälan ska innehålla uppgifter enligt bilaga 1.
Arbetsmiljöverkets författningssamling
AFS 2014:26
Utkom från trycket
den 15 april 2014
AFS 2014:26
4
Ett exemplar av förhandsanmälan ska finnas uppsatt väl synligt på bygg-
arbetsplatsen och, om det behövs, uppdateras regelbundet. Den som låter
utföra byggnads- eller anläggningsarbetet ansvarar för att så sker.
Om den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete i strid med
kraven i första stycket inte lämnar någon förhandsanmälan enligt bilaga 1,
ska denne betala sanktionsavgift om 5 000 kronor, se 101 §.
8 § Den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete ska se till
att en arbetsmiljöplan upprättas och finns tillgänglig innan byggarbetsplat-
sen etableras om
– något av de arbeten som anges i 12 a § andra stycket C behöver utföras i
samband med byggnads- eller anläggningsarbetet eller
– arbetet är av sådan omfattning att förhandsanmälan ska lämnas enligt
7 §.
Denna ska vidare se till att alla sådana anpassningar genomförs i arbets-
miljöplanen som kan komma att behövas med hänsyn till hur arbetet fort-
skrider och till de eventuella förändringar som ägt rum.
Ytterligare bestämmelser om arbetsmiljöplan finns i 12, 12 a och 14 §§.
Om den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete i strid med
denna bestämmelse inte har sett till att en arbetsmiljöplan upprättats innan
byggarbetsplatsen etablerats ska denne betala sanktionsavgift om
• 50 000 kronor om projektets storlek är sådan att förhandsanmälan krävs
enligt 7 § i dessa föreskrifter,
• 10 000 kronor om projektets storlek är sådan att förhandsanmälan inte
krävs enligt 7 § i dessa föreskrifter.
Om hela byggnads- eller anläggningsarbetet pågår under maximalt två
dagar i följd, ska ingen sanktionsavgift betalas. Se 101 §.
12 § Om 8 § kräver att en arbetsmiljöplan ska upprättas ska byggarbets-
miljösamordnaren enligt 3 kap. 7 a § arbetsmiljölagen upprätta eller låta
upprätta en sådan plan innan byggarbetsplatsen etableras.
Om byggarbetsmiljösamordnaren enligt 3 kap. 7 a § arbetsmiljölagen
i strid med denna bestämmelse inte har upprättat eller låtit upprätta en
arbetsmiljöplan innan byggarbetsplatsen etablerats ska denne betala sank-
tionsavgift om
• 50 000 kronor om projektets storlek är sådan att förhandsanmälan krävs
enligt 7 § i dessa föreskrifter,
• 10 000 kronor om projektets storlek är sådan att förhandsanmälan inte
krävs enligt 7 § i dessa föreskrifter.
5
AFS 2014:26
Om hela byggnads- eller anläggningsarbetet pågår under maximalt två
dagar i följd, ska ingen sanktionsavgift betalas. Se 101 §.
14 § Byggarbetsmiljösamordnare enligt 3 kap. 7 b §arbetsmiljölagen ska
organisera en skyddsverksamhet på byggarbetsplatsen. Om flera företag
bedriver verksamhet på byggarbetsplatsen ska byggarbetsmiljösamordna-
ren organisera en gemensam skyddsverksamhet tillsammans med dem.
Byggarbetsmiljösamordnare enligt 3 kap. 7 b § arbetsmiljölagen ska se till
att den arbetsmiljöplan som upprättats enligt 8, 12 och 12 a §§ finns tillgäng-
lig på byggarbetsplatsen, så att alla som arbetar där kan ta del av den, så
snart byggarbetsplatsen etablerats.
Byggarbetsmiljösamordnare enligt 3 kap. 7 b § arbetsmiljölagen ska
genomföra eller låta genomföra alla anpassningar i arbetsmiljöplanen som
kan komma att behövas med hänsyn till hur arbetet fortskrider och till de
eventuella förändringar som ägt rum. Byggarbetsmiljösamordnaren ska där-
vid anpassa planen till de arbetsmetoder som verkligen används och till de
verkliga förutsättningarna för arbetets utförande. Även beskrivningen av
hur arbetsmiljöarbetet ska organiseras ska vara uppdaterad. Vid alla änd-
ringar i arbetets utförande av betydelse eller ändrade förutsättningar av
betydelse för arbetsmiljön, ska en ny anpassning göras.
Byggarbetsmiljösamordnare enligt 3 kap. 7 b § arbetsmiljölagen ska
genomföra eller låta genomföra alla anpassningar i dokumentationen enligt
12 b §, som kan komma att krävas med hänsyn till hur arbetet fortskrider
och de eventuella förändringar som ägt rum.
Om den som är byggarbetsmiljösamordnare enligt 3 kap. 7 b § arbetsmil-
jölagen i strid med kraven i andra stycket inte ser till att den arbetsmiljöplan
som upprättats enligt 8, 12 och 12 a §§ finns tillgänglig på byggarbetsplat-
sen, så att alla som arbetar där kan ta del av den, ska denne betala sanktions-
avgift om
• 50 000 kronor om projektets storlek är sådan att förhandsanmälan krävs
enligt 7 § i dessa föreskrifter,
• 10 000 kronor om projektets storlek är sådan att förhandsanmälan inte
krävs enligt 7 § i dessa föreskrifter.
Om hela byggnads- eller anläggningsarbetet pågår under maximalt två
dagar i följd, ska ingen sanktionsavgift betalas. Se 101 §.
AFS 2014:26
6
Fall till lägre nivå m.m.
56 a § Vid arbeten med fallrisker ska bestämmelserna i 57–60 §§, 87–92 §§
och övriga tillämpliga regler följas. Om fallskyddet inte uppfyller den mini-
minivå som finns beskriven i 60 a § kan sanktionsavgift påföras.
Sanktionsavgift vid fallrisk till lägre nivå m.m.
60 a § Om fallskydd enligt 57–60 §§ saknas och arbete utförs där det finns
risk för fall och fallhöjden är två meter eller mer, ska sanktionsavgift betalas
om inte villkoren nedan minst uppfylls. Vid takarbete gäller även bestäm-
melserna i 86 a och 92 a §§.
1. Skydd mot fall ska finnas vid arbetet genom att man
a. arbetar i skydd av skyddsräcken,
b. arbetar på mobila eller fasta arbetsplattformar,
c. arbetar i arbetskorgar,
d. arbetar på eller innanför ställningar med skyddsräcken,
e. arbetar ovanför eller innanför skyddsnät eller
f. använder personlig fallskyddsutrustning.
2. Skydd mot fall ska vara utformat och användas enligt a–e nedan.
a. Skyddsräcke ska ha fotlist, mellanledare och överledare och vara minst
en meter högt. När räcke endast skyddar mot fall från ställningslag ska
bestämmelserna i föreskrifterna om ställningar uppfyllas. Om permanenta
räcken utnyttjas som fallskydd, får fotlist utelämnas.
b. Öppningar och hål med fallrisker ska förses med skyddstäckning eller
skyddsräcken.
c. Personlig fallskyddsutrustning ska bestå av helsele och kopplingslina med
falldämpare. Linan ska vara förankrad.
d. Personlig fallskyddsutrustning ska förhindra fall till underliggande nivå.
e. Personlig fallskyddsutrustning ska användas och vara förankrad vid en
förflyttning längs stege eller stegar, fasta eller lösa, om höjdskillnaden mel-
lan nivån där förflyttningen startar och nivån där den slutar är mer än 4
meter.
3. Undantag från 1 och 2 medges för följande arbeten.
a. Vid arbete från lös stege behöver personlig fallskyddsutrustning inte
användas om alla villkor i punkterna nedan är uppfyllda
– endast enstaka arbeten utförs,
– stegen är kortare än 5 meter,
– arbetet tar mindre än 15 minuter per steguppställning och
7
AFS 2014:26
– arbetet kan utföras med en hand, och så att man håller sig fast i ste-
gen med den andra handen.
b. Vid enstaka arbete med att installera infästning för säkerhetslina maximalt
7 meter över marknivå. Befintliga infästningsanordningar längs vägen upp
ska användas, om sådana finns.
c. Vid arbete med att första gången fästa säkerhetslina i befintlig förankrings-
punkt för fallskyddsutrustning maximalt 7 meter över marknivån. Befintliga
infästningsanordningar längs vägen upp ska användas, om sådana finns.
Den arbetsgivare, den som ensam eller gemensamt med familjemedlem
driver yrkesmässig verksamhet utan anställd, de som för gemensam räk-
ning driver sådan verksamhet eller den som anlitar inhyrd arbetskraft i sin
verksamhet, som överträder kraven i första, andra, tredje eller fjärde stycket
ska betala en sanktionsavgift, se 101 §.
Lägsta avgiften är 40 000 kronor och högsta avgiften är 400 000 kronor. För
den som har 500 eller fler sysselsatta är avgiften 400 000 kronor. För den som
har färre än 500 sysselsatta ska sanktionsavgiften beräknas enligt följande:
Avgift = 40 000 kronor + (antal sysselsatta – 1) x 721 kronor.
Summan ska avrundas nedåt till närmaste hela hundratal.
Den som för samma arbete även överträder 92 a § ska endast betala en
sanktionsavgift.
Takarbete
86 a § Vid arbeten på tak ska bestämmelserna i 57–60 §§, 87–92 §§ och övri-
ga tillämpliga regler följas. Om fallskyddet inte uppfyller den miniminivå
som finns beskriven i 92 a § kan sanktionsavgift påföras.
Sanktionsavgift vid takarbete
92 a § Om fallskydd enligt 87–89 §§ saknas och takarbete utförs där det
finns risk för fall och fallhöjden är två meter eller mer, ska sanktionsavgift
betalas om inte villkoren nedan minst uppfylls. Vid takarbete gäller även
bestämmelserna i 56 a och 60 a §§.
1. Skydd mot fall ska finnas vid takarbetet genom att man
a. arbetar i skydd av skyddsräcken,
b. arbetar på mobila eller fasta arbetsplattformar,
c. arbetar i arbetskorgar,
d. arbetar på eller innanför ställningar med skyddsräcken,
e. arbetar ovanför eller innanför skyddsnät eller
f. använder personlig fallskyddsutrustning.
AFS 2014:26
8
2. Skydd mot fall ska vara utformat och användas enligt a–h nedan.
a. Skyddsräcke ska ha fotlist, mellanledare och överledare och vara minst
en meter högt. När räcke endast skyddar mot fall från ställningslag ska
bestämmelserna i föreskrifterna om ställningar uppfyllas. Om permanenta
räcken utnyttjas som fallskydd, får fotlist utelämnas. Skyddsräcke ska finnas
även på takkant vid gavel.
b. Om arbete endast bedrivs på ett begränsat område av taket är det tillräck-
ligt att fallskyddet skyddar mot fall inom detta område, om tydlig och håll-
bar avspärrning finns mot övriga delar av taket där arbete inte förekommer.
c. Öppningar och hål i tak eller underlag med fallrisker ska förses med
skyddstäckning eller skyddsräcken.
d. Område på tak eller underlag med risk för genomtrampning ska spärras
av.
e. Personlig fallskyddsutrustning ska bestå av helsele och kopplingslina med
falldämpare. Linan ska vara förankrad.
f. Personlig fallskyddsutrustning ska förhindra fall till underliggande nivå.
g. Personlig fallskyddsutrustning ska användas och vara förankrad vid en
förflyttning längs stege eller stegar, fasta eller lösa, om höjdskillnaden mellan
mark och nivån där förflyttningen slutar är mer än 4 meter. Vid förflyttning
mellan olika nivåer på tak ska personlig fallskyddsutrustning användas och
vara förankrad även om nivåskillnaden är mindre än 4 meter.
h. Personlig fallskyddsutrustning ska användas vid förflyttning på tak och
löpande förankras. Detta gäller inte om det finns skyddsräcken som skyddar
mot fall.
3. Undantag från 1 och 2 medges för följande arbeten.
a. Arbete på tak med högst 6 graders lutning när arbetet utförs mer än två
meter från takkanten eller annan kant. Tydliga och hållbara avspärrningar
ska finnas som avgränsar arbetsområdet, minst två meter från takkanten
eller annan kant. Om takytan lutar utåt och taket är så halt att det finns risk
att falla över kanten, gäller inte detta undantag.
b. Vid enstaka arbete med att installera infästning för säkerhetslina maximalt
7 meter över marknivå. Befintliga infästningsanordningar längs vägen upp
ska användas, om sådana finns.
c. Vid arbete med att första gången fästa säkerhetslina i befintlig förankrings-
punkt för fallskyddsutrustning maximalt 7 meter över marknivån. Befintliga
infästningsanordningar längs vägen upp ska användas, om sådana finns.
Den arbetsgivare, den som ensam eller gemensamt med familjemedlem
driver yrkesmässig verksamhet utan anställd, de som för gemensam räk-
ning driver sådan verksamhet eller den som anlitar inhyrd arbetskraft i sin
9
AFS 2014:26
verksamhet, som överträder kraven i första, andra, tredje eller fjärde stycket
ska betala en sanktionsavgift, se 101 §.
Lägsta avgiften är 40 000 kronor och högsta avgiften är 400 000 kronor. För
den som har 500 eller fler sysselsatta är avgiften 400 000 kronor. För den som
har färre än 500 sysselsatta ska sanktionsavgiften beräknas enligt följande:
Avgift = 40 000 kronor + (antal sysselsatta – 1) x 721 kronor.
Summan ska avrundas nedåt till närmaste hela hundratal.
Den som för samma arbete även överträder 60 a § ska endast betala en
sanktionsavgift.
Bestämmelser om sanktionsavgifter
101 § Bestämmelserna i 7, 8 och 12 §§ samt 14 § andra stycket utgör
föreskrifter enligt 4 kap. 8 § arbetsmiljölagen (1977:1160). Bestämmelserna i
60 a och 92 a §§ utgör föreskrifter enligt 4 kap. 1 § arbetsmiljölagen.
Den som överträder dessa bestämmelser ska betala sanktionsavgift enligt
8 kap.5–10 §§arbetsmiljölagen. Sanktionsavgiftens storlek beräknas enligt
de grunder som anges i 7, 8, 12, 14, 60 a och 92 a §§.
Denna författning träder i kraft, i fråga om 56 a, 60 a, 86 a samt 92 a §§,
den 1 januari 2015, och i övrigt den 1 juli 2014.
BERNT NILSSON
Karin Sundh-Nygård
Anna Middelman
AFS 2014:26
10
Vad gäller när privatpersoner låter utföra byggnads- och
anläggningsarbete och konsumenttjänstlagen är tillämplig
Bestämmelserna om sanktionsavgifter enligt 7, 8 och 12 §§ gäller även för
privatpersoner som låter utföra byggnads- eller anläggningsarbete och
där konsumenttjänstlagen (1985:716) är tillämplig. Det innebär att även
privatpersoner som till exempel låter uppföra en villa eller bygga om eller till,
renovera eller underhålla en villa kan vara tvungna att betala sanktionsavgift
om inte villaägaren avtalat med någon annan (oftast en entreprenör) att
denne självständigt ska ansvara för planering och projektering av arbetet
eller för utförandet av detta (eller bådadera). Om den som villaägaren
slutit detta avtal med är självständigt ansvarig för hela byggprojektet går
byggherrens (villaägarens) arbetsmiljöansvar automatiskt över på denne
om konsumenttjänstlagen är tillämplig, se arbetsmiljölagen 3 kap. 7 c §. Den
som villaägaren slutit ett sådant aval med anses vara självständigt ansvarig
om denne är total- eller generalentreprenör. En entreprenör vid delad
entreprenad anses däremot inte ha ett självständigt ansvar för byggprojektet,
så om entreprenaden är delad blir det byggherren själv som blir tvungen
att betala sanktionsavgift. Det innebär alltså att den villaägare som inte vill
ha kvar sitt arbetsmiljöansvar enligt arbetsmiljölagen behöver vara noga
med att beställa en totalentreprenad eller generalentreprenad för de arbeten
man vill få utförda om inte villaägaren vill behålla sitt arbetsmiljöansvar i
egenskap av byggherre.
Till 1 a § Vinterväghållning och snöskottning på tak räknas inte till bygg-
nads- eller anläggningsarbete. Av paragrafen framgår att vissa, uppräk-
nade bestämmelser i föreskrifterna ändå gäller för sådana arbeten. När det
gäller vinterväghållning handlar dessa bestämmelser om planering, första
hjälpen, val av arbetsmetoder och utrustning, information och instruktio-
ner till arbetstagarna, personlig skyddsutrustning och en bestämmelse om
varselkläder. Vid snöskottning på tak är det bestämmelser om takarbete och
skyddsåtgärder mot fall som ska tillämpas. Överträdelse av fallskyddsbe-
stämmelserna är förenade med sanktionsavgifter. Övriga bestämmelser i
föreskrifterna, t.ex. bestämmelserna om arbetsmiljöplan, gäller inte för de
här arbetena.
Observera att föreskrifter om skydd mot fall även finns i Arbetarskydds-
styrelsens föreskrifter om skydd mot skada genom fall.
Som framgår ovan under kommentaren till 1 § gäller föreskrifterna däre-
mot i sin helhet om nu nämnda arbeten utförs som en del av eller i samband
med byggnads- och anläggningsarbete.
11
AFS 2014:26
Till 7 § Vid beräkning av de personer som vid något tillfälle sysselsätts
samtidigt respektive av antalet persondagar, räknas samtliga personer som
på byggarbetsplatsen bidrar till att byggnads- eller anläggningsarbetet blir
genomfört.
Endast de uppgifter som är kända behöver anges i förhandsanmälan.
Till 8 § Syftet med arbetsmiljöplanen är bland annat att få en grund för
hur arbetsmiljöarbetet ska bedrivas samt att, ifråga om arbeten med särskild
risk, erbjuda lösningar för hur förväntade faror ska kunna undvikas. Arbets-
miljöplanen blir på så sätt ett hjälpmedel för den enskilde entreprenören när
han ska planera sin verksamhet på byggarbetsplatsen.
Arbetet med att upprätta arbetsmiljöplanen bör helst påbörjas samtidigt
med projekteringen och den tidiga planeringen. En stor fördel med detta
är att den då kan bli en dokumentation över de överväganden beträffande
arbetsmiljön som görs vid projekteringen och vid planeringen.
Med två dagar i följd menas två dagar efter varandra under vilka man
arbetar oavsett hur många timmar man arbetar den ena eller den andra
dagen.
Till 12 § Se allmänna råden till 8 §.
Med två dagar i följd menas två dagar efter varandra under vilka man
arbetar oavsett hur många timmar man arbetar den ena eller den andra
dagen.
Ansvar för byggarbetsmiljösamordnare under utförandet av ett byggnads-
eller anläggningsarbete
Till 13–15 §§ I den planering som tillhör utförandeskedet, och som alltså
tillhör det som byggarbetsmiljösamordnaren under utförandet alltid
måste befatta sig med, ingår produktionsplaneringen, dels en första sådan,
dels en rullande planering där planerna anpassas till produktionens
verkliga förlopp, planering när störningar inträffar samt planering på
mer detaljerad nivå i form av arbetsberedningar där man bestämmer hur
ett enskilt arbete, t.ex. formsättning av ett visst avsnitt ska genomföras.
Till produktionsplaneringen hör också materialadministration, val av
arbetsmetoder för enskilda arbeten m.m. Skyddsarbetet på arbetsplatsen
behöver i allmänhet samplaneras med den nu nämnda planeringen för att
en god arbetsmiljö ska uppnås.
De arbetsmiljösynpunkter som avses i 13 § syftar på risker som är eller
kan bli ett resultat av att flera personer arbetar på ett arbetsställe. Med
AFS 2014:26
12
arbetsutrustning avses här detsamma som i Arbetsmiljöverkets föreskrifter
om Användning av arbetsutrustning.
Vissa riktlinjer för arbetsmiljöverksamheten finns normalt i arbets-
miljöplanen. Så snart etablering skett på byggarbetsplatsen är det lämpligt
att byggarbetsmiljösamordnaren vid ett sammanträde med övriga som
är verksamma på byggarbetsplatsen informerar om arbetsmiljöplanen
och gör de anpassningar av den som kan behövas. Vid sammanträdet är
det lämpligt att skyddsombud, skyddsingenjörer och representanter från
företagshälsovård deltar.
Enligt 3 kap. 7 b § jämförd med 7 e § arbetsmiljölagen är det bygg-
arbets miljösamordnaren som ska se till att personalutrymmen och sanitära
anordningar inrättas i behövlig omfattning på ett gemensamt arbetsställe.
Arbetsmiljöverket har meddelat föreskrifter om arbetsplatsens utformning.
Där finns också bestämmelser om personalutrymmen och sanitära anord-
ningar.
De regler för byggarbetsplatsen som är angivna i arbetsmiljöplanen kan,
om så är lämpligt, användas som underlag för de ordnings- och skyddsregler
som byggarbetsmiljösamordnaren utfärdar. Samtidigt är det viktigt att
arbetsmiljöplanen anpassas så att de regler som är angivna i den stämmer
överens med dem som byggarbetsmiljösamordnaren har utfärdat.
En viktig uppgift för byggarbetsmiljösamordnaren är att se till att
byggarbetsplatsen hålls städad och att god ordning råder.
Arbetsgivarens ansvar för de egna arbetstagarna gäller alltid, oberoende
av samordningsansvaret.
Bestämmelsen om att byggarbetsmiljösamordnare enligt 3 kap. 7 b §
arbetsmiljölagen ska se till att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig på bygg-
arbetsplatsen så att alla som arbetar där kan ta del av den innebär bl.a. att
arbetsmiljöplanen bör finnas på svenska eller engelska och att innehållet
kan behöva översättas till ytterligare språk, på ett sätt som är anpassat till
byggarbetsplatsens behov. Planen kan hållas tillgänglig i pappersformat
eller i digitalt format. I det senare fallet bör alla ha tillgång till detta.
Det är viktigt att anpassningarna i den dokumentation som ska upprät-
tas enligt 9 och 12 b §§ genomförs så att dokumentationen stämmer med det
slutliga utförandet som byggnaden eller anläggningen fått.
Erforderliga tillstånd som nämns i 15 § kan vara sådana skriftliga tillstånd
som arbetstagare enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om lyftanordningar
och lyftredskap eller föreskrifterna om truckar ska ha erhållit av arbetsgiva-
ren för att få använda anordningarna.
Med två dagar i följd menas två dagar efter varandra under vilka man
arbetar oavsett hur många timmar man arbetar den ena eller den andra
dagen.
13
AFS 2014:26
Till 60 a § Om fallskyddet uppfyller kraven i denna paragraf men inte upp-
fyller kraven i övriga bestämmelser i föreskrifterna kan Arbetsmiljö verket
ställa särskilda krav på åtgärder i ett separat förbud eller föreläggande i
syfte att uppnå ett tillräckligt bra fallskydd. Även om en sanktionsavgift
har beslutats kan Arbetsmiljöverket i ett sådant framåtsyftande förbud eller
föreläggande mer i detalj beskriva vilka skyddsåtgärder som krävs, t.ex. att
skyddsräcke ska sättas upp.
Observera att för fallskydden enligt andra stycket i denna paragraf gäl-
ler att de ska vara utformade enligt de bestämmelser i övrigt som gäller för
sådana anordningar, t.ex. föreskrifterna om ställningar, stegar och arbets-
bockar, personlig skyddsutrustning och reglerna om skyddsräcken och
skyddsnät i föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete.
Med att arbeta i skydd av skyddsräcken m.m. menas inte bara själva arbe-
tet utan också de förflyttningar som görs i samband med arbetet.
För personligt fallskyddssystem gäller bestämmelserna i Arbetsmiljö-
verkets föreskrifter om användning av personlig skyddsutrustning. Med att
linan ska vara förankrad menas att förankringspunkten bör klara en statisk
belastning på minst 10 kN under 3 minuter. Mobila förankringspunkter, som
medföljer brukaren, bör vara CE-märkta och uppfylla kraven enligt SS EN
795 Fallskydd – Förankringsutrustning – Fordringar och provning. När det
gäller fasta förankringspunkter på utrustningar, bör kraven i standarden för
respektive utrustning uppfyllas, om sådan standard finns.
Med enstaka arbeten menas arbeten som förekommer sällan och oregel-
bundet.
Med antal sysselsatta avses, oavsett om de arbetar heltid eller deltid:
• Anställda arbetstagare.
• Inhyrd arbetskraft (jämför 3 kap. 12 § andra stycket arbetsmiljölagen).
I fråga om verksamhet utan anställda arbetstagare (jämför 3 kap. 5 §
arbetsmiljölagen) avses med antal sysselsatta, oavsett om de arbetar heltid
eller deltid:
• De personer som driver verksamheten.
• Inhyrd arbetskraft.
Den aktuella fysiska eller juridiska personens organisationsnummer
avgör vilka personer som ska anses ingå i verksamheten. I antalet sysselsatta
inräknas personer på verksamhetens samtliga arbetsställen.
Antalet sysselsatta ska beräknas utifrån information avseende den dag
som överträdelsen av sanktionsbestämmelsen konstaterades.
Observera att om flera företag finns på platsen och bryter mot bestämmel-
sen, ska varje sådant företag betala sanktionsavgift.
AFS 2014:26
14
Till 92 a § Om fallskyddet uppfyller kraven i denna paragraf men inte upp-
fyller kraven i övriga bestämmelser i föreskrifterna kan Arbetsmiljö verket
ställa särskilda krav på åtgärder i ett separat förbud eller föreläggande i
syfte att uppnå ett tillräckligt bra fallskydd. Även om en sanktionsavgift
har beslutats kan Arbetsmiljöverket i ett sådant framåtsyftande förbud eller
föreläggande mer i detalj beskriva vilka skyddsåtgärder som krävs, t.ex. att
skyddsräcke ska sättas upp.
Observera att för fallskydden enligt andra stycket i denna paragraf gäl-
ler att de ska vara utformade enligt de bestämmelser i övrigt som gäller för
sådana anordningar, t.ex. föreskrifterna om ställningar, stegar och arbets-
bockar, personlig skyddsutrustning och reglerna om skyddsräcken och
skyddsnät i föreskrifterna om byggnads- och anläggningsarbete.
Med att arbeta i skydd av skyddsräcken m.m. menas inte bara själva arbe-
tet utan också de förflyttningar som görs i samband med arbetet.
För personligt fallskyddssystem gäller bestämmelserna i Arbetsmiljö-
verkets föreskrifter om användning av personlig skyddsutrustning. Med att
linan ska vara förankrad menas att förankringen bör uppfylla något av föl-
jande villkor:
1. förankringspunkten bör klara minst en statisk belastning på 10 kN
under 3 minuter eller
2. mobila förankringspunkter bör uppfylla kraven i standarden SS-EN 795
Personliga fallskyddssystem – Förankringspunkter eller
3. fasta förankringspunkter på utrustningar, t.ex. ställningar, mobila
arbetsplattformar m.m., bör uppfylla kraven i standarden för respektive
utrustning, om sådan standard finns eller
4. förankringsanordningen bör klara det dynamiska provet så som det är
beskrivet i standarderna SS-EN 516 och SS-EN 12951 (se nedan).
När det gäller det dynamiska provet finns i början av år 2014 följande
standarder där provet redovisas:
• SS-EN 516:2006 Takprodukter – Taktillträdesanordningar – Gångbryg-
gor, stegplattor och enkelsteg.
• SS-EN 12951:2004 Takskyddsprodukter – Fast monterade takstegar.
Produkter som klarar det dynamiska provet är:
• Takbryggor klass 2 enligt SS-EN 516 (klass 1 klarar inte ett ryck från
säkerhetslina).
• Takstegar klass 2 enligt SS-EN 12951 (klass 1 klarar inte ett ryck från
säkerhetslina).
• Nockräcken och takfotsräcken enligt SS 83 13 31 Takskydd – nockräcken
och takfotsräcken – Funktionskrav, utgåva 3.
15
AFS 2014:26
• Låga räcken kring takfönster och takluckor enligt SS 83 13 33 Takskydd
– Räcken – Funktionskrav, utgåva 2.
• Snöräcken enligt SS 83 13 35 Takskydd – Snöräcken – Funktionskrav,
ut gåva 2.
Om skyddsräcke sätts upp endast längs en del av takfoten i syfte att vara
fallskydd för ett begränsat område där man ska arbeta, bör räcket sträcka sig
utanför arbetsområdet minst så långt, som avståndet är i takfallets riktning
från räcket till arbetsområdets högsta punkt, se illustrationen.
Områden där det kan vara risk för genomtramp är t.ex. ett underlagstak
som inte är gjort för att beträdas, ett gammalt asbestcementtak, tak av glas
eller plasttak. Gamla asbestcementtak och plasttak är ofta spröda.
Med avspärrning menas något som inte behöver uppfylla kraven för
skyddsräcke, men som gör det tydligt för alla som är på byggarbetsplatsen
att området bakom avspärrningen inte får beträdas. Avspärrningen bör alltså
vara tydlig och ibland bör skyltar användas. För märkning av avspärrning,
se Arbetsmiljöverkets föreskrifter om skyltar och signaler. Det är viktigt att
avspärrningen är hållbar, så att den inte förstörs av väder och vind m.m.
Begreppet antal sysselsatta förklaras i kommentaren till 60 a §.