ARN 1991-6099

Ref i grupptaleärende, änr 91-6099

Ref i grupptaleärende, änr 91-6099

Genom förordningen (1991:194) om försöksverksamhet med grupptalan vid allmänna reklamationsnämnden har reklamationsnämnden, om nämnden har rekommenderat en näringsidkare att fullgöra något i förhållande till en konsument, fått möjlighet att rekommendera näringsidkaren att genomföra motsvarande åtgärd också gentemot andra konsumenter som med stöd av överenstämmande grunder kan antas ha anspråk på denna åtgärd, under förutsättning att det är påkallat från allmän synpunkt. En grupptaletvist av det slaget prövas av nämnden efter anmälan av konsumentombudsmannen.

Reklamationsnämnden har i ett antal individuella tvister, bl a i ett beslut den 1 november 1991 i ärende nr 91/R 1290, rekommenderat en dataskola att godta att konsumenter avbeställer och avbryter sitt deltagande i kurser och att återbetala avgiften för den del av kurserna som inte har utnyttjats. Som skäl har nämnden anfört att det bör finnas möjlighet för en kursdeltagare att avbeställa och avbryta en påbörjad kurs, särskilt om den är av mera omfattande slag.

Avbryts en kurs i förtid bör, har nämnden anfört i beslutet, kursgivaren ha rätt till ekonomisk kompensation. Nämnden har funnit att denna skäligen kan bestämmas på det sättet att kursdeltagaren erlägger tio procent av priset för kursen och dessutom full betalning för den del av kursen som redan har utnyttjats när avbeställningen sker.

Beslutet den 1 november 1991 avsåg ett fall där en konsument i november 1989 hade köpt och erlagt betalning för en datateknikerkurs. Priset var 16 900 kr och kursen omfattade 48 kurs-brev. I oktober 1990 hade konsumenten meddelat skolan att han ville avbryta studierna. Han hade då tillgodogjort sig åtta av kursbreven. Nämnden, som alltså ansåg att kursen fick avbrytas, fann vid sin avräkning enligt den angivna principen att konsumenten skulle betala dels tio procent av kursens pris, dels 8/48 av priset. Nämnden rekommenderade skolan att genast betala tillbaka vad konsumenten erlagt därutöver mot att konsumenten skickade tillbaka det kursmaterial som han hade erhållit men inte utnyttjat.

KONSUMENTOMBUDSMANNENS YRKANDE MM

Konsumentombudsmannen har nu yrkat att reklamationsnämnden skall rekommendera dataskolan att, om en konsument önskar avbeställa

eller avbryta en kurs i förtid, reglera ersättningsfrågan i överensstämmelse med den princip nämnden givit uttryck för i det ovannämnda beslutet den 1 november 1991. I sammanhanget har konsumentombudsmannen hänvisat till kursens omfattning.

Till stöd för sitt yrkande har konsumentombudsmannen anfört bl a följande. Det har gjorts ett par hundra anmälningar till reklamationsnämnden av konsumenter som varit missnöjda med den kurs de köpt av företaget. Konsumenterna har förgäves sökt avbeställa eller avbryta kursen och nå en ekonomisk uppgörelse med företaget. Konsumentverket har genom konsumentvägledare och enskilda konsumenter fått vetskap om att det är svårt för dem som vill avbryta en kurs att få pengar tillbaka. Reklamationsnämndens ställningstagande måste få genomslag utan att varje konsument skall vara tvungen att begära prövning av sin enskilda tvist med företaget. Med hänsyn härtill och då det visat sig finnas ett flertal konsumenter som har svårt att nå en tillfredsställande överenskommelse med företaget är det påkallat från allmän sypunkt att den princip som anges i nämndens beslut den 1 november 1991 får gälla generellt.

DATASKOLANS INSTÄLLNING

Dataskolan har bestritt KOs talan och anfört bl a följande:

Skolan har träffat en överenskommelse med Konsumentverket om hur skolans marknadsföringsmaterial och avtalsvillkor skall utformas. Skolan har i överenskommelsen helt tillmötesgått Konsumentverkets synpunkter. Konsumentverket har emellertid, trots flera påstötningar från skolan, inte skriftligt bekräftat överenskommelsen. I överenskommelsen med Konsumentverket ingick även att beställarna skulle ha rätt att häva köpet också efter utgången av tiden för returrätt och vilka kostnader eleven då skulle betala.

KONSUMENTOMBUDSMANNENS GENMÄLE

Någon uppgörelse med skolan har inte ingåtts. Skolan har av Konsumentverket uppmanats att inkomma med en redogörelse för sina faktiska kostnader i samband med avbeställningar. Så har inte skett. Konsumentverket har därför inte funnit anledning att ifrågasätta skäligheten i den bedömning Allmänna reklamationsnämnden gjort i där avgjorda ärenden.

REKLAMATIONSNÄMNDENS BEDÖMNING

Reklamationsnämnden har, som närmare framgår av det åberopade beslutet, på grund av kursens omfattning funnit att en konsument har ett berättigat anspråk på att efter avräkning få tillbaka en del av priset när kursen avbryts. Det står klart att det finns ett betydande antal andra konsumenter som på överensstämmande grund kan göra anspråk på motsvarande återbetalning. Enligt nämndens mening är det från allmän synpunkt påkallat att företaget rekommenderas att tillgodose också deras anspråk. Konsumentombudsmannens talan skall därför bifallas.

REKLAMATIONSNÄMNDENS AVGÖRANDE

Reklamationsnämnden rekommenderar dataskolan att på följande sätt reglera sitt förhållande till konsumenter som anmäler till skolan att de vill avbryta en kurs av det mera omfattande slag som beskrivs i nämndens nedan redovisade beslut den 1 november 1991.

1. Företaget bör göra en avräkning, vid vilken konsumenten tillgodoräknas det pris denne erlagt för kursen. Företaget får tillgodoräkna sig tio procent av kursens pris och dessutom den del av priset som hänför sig till den del av kursen som konsumenten redan har utnyttjat när han eller hon meddelar företaget sin önskan att avbryta kursen. Med utnyttjad del av kursen avses de kursbrev konsumenten har besvarat.

2. Om konsumenten vid avräkningen tillgodoräknas ett större belopp än företaget, bör företaget genast återbetala mellanskillnaden till konsumenten, mot att konsumenten lämnar tillbaka kursmaterial som denne erhållit men inte utnyttjat.