ARN 1992-5781
År 1991 upptäcktes att en värmepanna, som hade köpts och installerats av samma bolag 1988, läckte och pannan fick bytas ut. Konsumenttjänstlagen har ansetts tillämplig på rättsför- hållandet mellan fastighetsägaren och bolaget. Vidare har den 10- åriga reklamationsfristen ansetts gälla för en dylik installation av värmepanna. Fråga även om bevisbördan för att felet uppkommit vid installationen (jfr NJA 1991 s. 481).
År 1991 upptäcktes att en värmepanna, som hade köpts och installerats av samma bolag 1988, läckte och pannan fick bytas ut. Konsumenttjänstlagen har ansetts tillämplig på rättsförhållandet mellan fastighetsägaren och bolaget. Vidare har den 10-åriga reklamationsfristen ansetts gälla för en dylik installation av värmepanna. Fråga även om bevisbördan för att felet uppkommit vid installationen (jfr NJA 1991 s. 481 ). Avgörande 1993-08-02; 92-5781.
I februari 1988 köpte B en värmepanna. Vid köpet lämnades två års garanti. Installation ingick i priset. I mars 1991 installerade säljaren en förvärmningstillsats till oljebrännaren för en effektivare oljeeldning. I samband därmed upptäcktes det att det droppade från expansionskärlet. Trots byte av påfyllningskran fortsatte läckaget. Det visade sig vid demontering av pannan att tillopps- och utloppsrören för varmvatten på pannan var rostiga och att en av de skyddshylsor av plast (plaströr) som finns vid röranslutningarna var skadad. Pannan måste bytas ut mot en ny. B kunde inte bedöma om det var fråga om tillverknings- eller installationsfel och kunde därför inte avgöra vem som skulle stå för kostnaden för byte av värmepanna. Han vände sig därför mot såväl säljaren som tillverkaren och sitt försäkringsbolag och yrkade ersättning för bytet med 54 053 kr.
Säljaren bestred kravet under åberopande av att montörerna hade stor erfarenhet av dylika installationer och att det därför var uteslutet att fel begåtts vid installationen.
Tillverkaren bestred kravet med hänvisning till att den tvååriga tillverkargarantin var överskriden när felet påtalades. Man anförde att skadan kunde ha uppstått p.g.a. att en plasthylsa har skadats, sannolikt i samband med installationen, eller p.g.a. åldersförändring. Man ansåg det sällsynt att en beredare läcker efter så kort användningstid.
Försäkringsbolaget avvisade begäran om ersättning med hänvisning till försäkringsvillkorens utformning. Enligt inhämtad reparatörsrapport har skadan orsakats av rost, en skadeorsak som var undantagen i villkoren.
I sitt beslut anförde nämnden följande:
Med hänsyn till innehållet i försäkringsvillkoren finner nämnden att B saknar rätt till ersättning för skadan ur försäkringen.
Den av tillverkaren lämnade garantin hade gått ut vid skadetillfället. B kan därför inte heller rikta något befogat anspråk mot detta bolag.
Pannan har sålts och installerats av ett och samma bolag. Med hänsyn till omständigheterna finner nämnden att konsumenttjänst- lagen (1985:716) skall tillämpas på rättsförhållandet mellan B och detta bolag.
Enligt 17 § konsumenttjänstlagen skall en konsument som vill åberopa att en tjänst är felaktig
underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid. Reklamation får dock inte ske senare än två år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida annat inte följer av garanti eller liknande utfästelse. Nämnden anser att installation av panna utgör ett sådant arbete för vilket reklamationsfristen är tio år (se prop. 1984/85:110 s. 220f).
Av tillverkarens yttrande framgår att skadan kan ha orsakats antingen genom att en plasthylsa skadats i samband med installationen eller på grund av åldersförändring. Av ett kompletterande intyg framgår att ett inre rör av plast har varit skadat och att tappvatten därför har kommit i beröring med vanligt svart rör. Detta torde ha orsakat rosten enligt montörens rapport.
Bolaget som sålt och installerat pannan har i sitt svaromål endast gjort gällande att det är uteslutet att bolagets montörer kan ha gjort något fel. Bolaget har inte förebringat någon närmare utredning om skadeorsaken.
Vid en samlad bedömning av det som framkommit i ärendet finner nämnden att det är klart mera sannolikt att skadan har orsakats genom ett fel vid installationen av pannan än att denna orsakats på något annat sätt (jfr NJA 1991 s. 481). Bolaget är därför skyldigt att ersätta B för kostnaden av bytet av panna. Med hänsyn till den gamla pannans ålder anser nämnden att B bör vara skäligen gottgjord med ett skadesstånd på 30 000 kr.