ARN 1995-4146
När arrangör inte förmått visa att information lämnats om avbeställningsskydd får denne bära risken för att resenären inte tecknat avbeställningsskydd.
När arrangör inte förmått visa att information lämnats om avbeställningsskydd får denne bära risken för att resenären inte tecknat avbeställningsskydd. Avgörande 1995-11-14; 95-4146
D bokade per telefon en tvåveckors paketresa till Turkiet för sig och sin familj på fem personer. Priset för resan var totalt 9 975 kr. Avresa skulle ske från Örebro tisdagen den 15 augusti. Natten till måndagen insjuknade D hastigt och fick föras till sjukhus. Läkarna förbjöd honom att resa. Kontakt togs på måndagseftermiddagen med researrangören för avbokning av resan. Eftersom de inte hade något avbeställningsskydd så kunde de enligt arrangören inte få några pengar tillbaka. D hade aldrig hört talas om avbeställningsskydd. Det enda som hade diskuterats vid bokningen var om resenärerna ville ha en försäkring om biljetterna skulle komma bort. D hade inte haft tillgång till arrangörens katalog. D yrkade återbetalning av erlagt belopp.
Arrangören bestred yrkandet. Vid bokningstillfället tillfrågas samtliga kunder om de vill boka avbeställningsskydd. Säljarna hjälper gärna till och besvara frågor om detta. De allmänna resevillkoren finns tryckta i bolagets katalog som kan rekvireras vid bokningen. Resenärerna avbokade sin resa mindre än 24 timmar innan avresan vilket innebär att någon återbetalning inte kan ske.
Nämndens bedömning:
Enligt 8 § andra stycket lagen (1992:1672) om paketresor skall resenären, innan avtal träffas, få del av avtalsvillkor och information som anges i paragrafens första stycke. Han skall få ett eget exemplar av den skriftliga handlingen där avtalsvillkoren framgår.
Nämnden anser att det vanligen torde vara tillfyllest att researrangören i reseavtalet - beställningsbekräftelsen, deltagarbeviset eller motsvarande handling - hänvisar till de uppgifter och villkor som finns intagna i resekatalogen eller annan handling som resenären har fått del av tidigare. Researrangören måste dock därvid vara på det klara med att resenären verkligen har fått den aktuella katalogen eller handlingen. I annat fall får arrangören på lämpligt sätt se till att relevanta uppgifter i denna fogas till avtalet.
Arrangören har alltså bevisbördan för att standardvillkoren har blivit en del av det enskilda avtalet.
D, som uppenbarligen beställt resan per telefon, har gjort en tydlig invändning om att han inte har haft tillgång till katalogen vid beställningen av resan. Bolaget har häremot inte visat att D har haft tillgång till katalogen eller att han på annat sätt fått del av villkoren för resan.
Bolaget hävdar att muntlig information har lämnats om avbeställningsskyddet och D hävdar att någon information inte har erhållits. I bolagets bekräftelse finns inte någon notering om att kunden inte önskade avbeställningsskydd. Eftersom arrangören har bevisbördan för att information lämnas finner nämnden att bolaget får bära risken för den uteblivna informationen och det uteblivna avbeställningsskyddet. Nämnden finner således att D yrkande bör bifallas.