ARN 1997-1883
Säljarens underlåtenhet att i samband med telefonförsäljning översända en ångerblankett har medfört att konsumenten haft rätt att frånträda köpet (4 och 5 §§ hemförsäljningslagen). Konsumenten har dock inte fått tillbaka sina portokostnader.
Säljarens underlåtenhet att i samband med telefonförsäljning översända en ångerblankett har medfört att konsumenten haft rätt att frånträda köpet (4 och 5 §§ hemförsäljningslagen). Konsumenten har dock inte fått tillbaka sina portokostnader. Avgörande 1997-07-31; 1997-1883
R beställde den 24 september 1996 av Telepresentshopen per telefon ett ”bordsset De-Luxe”, bestående av en skål, en ljusstake och en vas, för 2 000 kr. Telepresentshopen lämnade ingen information om att hemförsäljningslagen var tillämplig och R fick ingen ångerblankett. På den bekräftelse R fick stod det dock att ångervecka gällde. R löste ut varorna den 4 oktober men ångrade sig när hon fick se dem. Hon skickade tillbaka varorna den 8 oktober 1996 mot postförskott. Telepresentshopen lovade att betala tillbaka pengarna men löste inte ut postförskottet. R yrkade hos nämnden att få tillbaka 2 000 kr samt portokostnader, 184 kr .
Telepresentshopen inkom inte med svaromål.
Nämnden gjorde följande bedömning:
De av R lämnade uppgifterna har inte bemötts av Telepresentshopen. Nämnden lägger därför R:s uppgifter, som inte motsägs av vad som framkommit i ärendet, till grund för sin bedömning.
Av utredningen framgår att köpet kommit till stånd vid ett telefonsamtal som utgjort ett led i Telepresentshopens försäljningsverksamhet och att hemförsäljningslagen (1981:1361) därför är tillämplig. Av 4 § nämnda lag framgår att näringsidkaren är skyldig att senast tre dagar efter beställningen sända skriftlig information om lagen samt en s.k. ångerblankett till konsumenten. Av utredningen i ärendet framgår att R vare sig erhållit någon skriftlig information eller någon ångerblankett av Telepresentshopen. Vid sådant förhållande är 5 § hemförsäljningslagen tillämplig. Enligt denna paragraf är konsumenten inte bunden av avtalet om näringsidkaren inte iakttagit sin informationsskyldighet enligt 4 §, under förutsättning att konsumenten underrättar näringsidkaren om sin önskan att frånträda avtalet inom ett år från det att konsumenten tog emot varan. Enligt nämndens mening är villkoren i 5 § uppfyllda och R har därför rätt att frånträda avtalet. Nämnden bifaller därför hennes yrkande om återgång av köpet. Däremot finns det enligt hemförsäljningslagen inget utrymme för att tillerkänna en konsument som frånträtt avtalet någon ersättning för utlägg och liknande. R:s yrkande härom kan därför inte bifallas.