ARN 2002-2507

Genom att posta ett meddelande om ändrade flygtider har researrangören ansetts gjort vad som ålegat denne för att informera resenärerna.

Genom att posta ett meddelande om ändrade flygtider har researrangören ansetts gjort vad som ålegat denne för att informera resenärerna. Avgörande 2002-10-22; 2002-2507

Resenärerna bokade en paketresa med flyg arrangerad av bolaget L. Enligt den första bokningsbekräftelse resenärerna fick skulle flygplanet avgå kl. 13.55. På den andra bokningsbekräftelsen angavs ingen avgångstid. När resenärerna kontaktade L fick de veta att den första avgångstiden var den korrekta. Resenärerna fick inget ytterligare besked om avgångstiden. På flygplatsen fann resenärerna att flygplanet redan hade avgått. Resenärerna yrkade ersättning för de merkostnader och besvär som de drabbats av.

L har bestritt yrkandet på den grunden att resenärerna, liksom övriga passagerare, per post har underrättats om den ändrade avgångstiden.

Nämnden gjorde följande bedömning

L har uppgett att bolaget per post har skickat ett meddelande till resenärerna om den ändrade flygtiden. Resenärerna har förnekat att de fått detta meddelande. Enligt allmänna avtalsrättsliga principer gäller dock att den som skickar ett meddelande med post anses ha uppfyllt vad som ålegat honom eller henne för att meddelandet skall anses ha kommit mottagaren till handa, jfr 40 § lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens området. Även om meddelandet inte kommit fram innebär detta därför att mottagaren ändå skall anses ha fått del av det.

Resenärerna har ifrågasatt att L skickat något ändringsmeddelande till dem. Häremot har bolaget invänt att övriga 103 resenärer som deltog i resan fått ändringsmeddelandet. Nämnden finner för sin del det mer sannolikt att ändringsmeddelandet skickats än att så inte var fallet. L skall alltså anses ha gjort vad som ålegat bolaget för meddela ändringen till resenärerna, och bolaget kan inte lastas för att resenärerna inte fått meddelandet.

Det har inte heller visats att bolaget har medgett att svara för resenärernas extra kostnader för att ta sig till resmålet på annat sätt.

Mot denna bakgrund kan resenärerna inte göra anspråk på någon kompensation utöver den som bolaget redan har betalat ut.

En ledamot var skiljaktig och ville bifalla yrkandet.