ARN 2020-07299

Fråga om ett avtalsvillkor mellan en konsument och ett resebolag, med innebörden att flygbolagets regler för återbetalning ska gälla i stället för paketreselagens bestämmelser, är giltigt.

Fråga om ett avtalsvillkor mellan en konsument och ett resebolag, med innebörden att flygbolagets regler för återbetalning ska gälla i stället för paketreselagens bestämmelser, är giltigt.

Beslut 2020-06-17; 2020-07299

PN begärde, för sig och en medresenär, återbetalning av 7 000 kr.

I sin anmälan till nämnden uppgav PN följande. Den 24 januari 2020 bokade han en resa för två personer till Spanien med avresa i mars 2020. Resan 42 220 kr och av det beloppet betalade han 7 000 kr i samband med bokningen. Resebolaget ställde senare in resan på grund av coronapandemin. Han har därför rätt att få tillbaka hela det belopp som han har betalat för resan.

Resebolaget motsatte sig kravet.

I sitt svar till nämnden uppgav bolaget följande. Återbetalning av den del av totalpriset som avser reguljär flygbiljett kommer att ske om/när flygbolaget enligt lag har uppfyllt sina plikter. Om flygbolaget bara betalar tillbaka med vouchers kommer resenärerna också att få vouchers. Enligt de särskilda avtalsvillkor som gäller för resan är det flygbolagens villkor för återbetalning som gäller för återbetalning av den del av totalpriset som gäller flygbiljetter.

Allmänna reklamationsnämnden gjorde följande bedömning.

Med en paketresa avses, enligt 1 kap. 3 § i paketreselagen, bland annat en kombination av minst två olika resetjänster som avser samma resa, om resetjänsterna sätts ihop av en näringsidkare innan ett avtal om samtliga resetjänster ingås. Med resetjänst avses, enligt 1 kap. 2 §, bland annat passagerartransport, inkvartering och turisttjänster som inte utgör en integrerad del av en annan resetjänst.

Det framgår av den faktura som har getts in i ärendet att PN har ingått avtal med resebolaget om köp av en resa som innehåller flygtransport, inkvartering på hotell och möjlighet till golfspel. Det framgår också att resan har satts ihop av resebolaget innan avtalet om samtliga resetjänster ingicks. Den resa som PN har köpt är alltså en paketresa och resebolaget är att betrakta som arrangör av resan.

Om arrangören ställer in resan ska arrangören enligt 3 kap. 9 § paketreselagen utan onödigt dröjsmål betala tillbaka det som resenärerna har betalat för resan.

Paketreselagens bestämmelser är tvingande till resenärens förmån (1 kap. 6 § paketreselagen). Det betyder att lagens bestämmelser inte kan avtalas bort eller ersättas med villkor som försätter resenären i ett sämre läge jämfört med lagen. Ett avtalsvillkor som är sämre för resenären än lagens bestämmelser är inte giltigt och då gäller i stället lagens bestämmelser framför villkoret.

Det av resebolaget åberopade särskilda villkoret att det är flygbolagets regler för återbetalning som ska gälla är sämre för PN än vad paketreselagens bestämmelser är. Avtalsvillkoret är

2020-07299

2020-06-17

023

därmed ogiltigt och ska inte tillämpas. I stället ska frågan om återbetalning avgöras i enlighet med bestämmelserna i paketreselagen.

Det betyder att resebolaget utan onödigt dröjsmål ska betala tillbaka det som PN och hans medresenär har betalat för resan, dvs. 7 000 kr.