ARN 2020-15371
Fråga om ett flygbolags skyldighet att återbetala priset för flygbiljetter. Även fråga om en konsument har rätt till ränta när återbetalning av biljettpriset har dröjt.
Fråga om ett flygbolags skyldighet att återbetala priset för flygbiljetter. Även fråga om en konsument har rätt till ränta när återbetalning av biljettpriset har dröjt.
Beslut 2021-05-21; 2020-15371
MH begärde
återbetalning av biljettpriset jämte ränta.
I sin anmälan till nämnden uppgav MH följande. Den 4 februari 2020 bokade han för sig och tre medresenärer en flygresa från Stockholm till Lissabon med avresa den 11 oktober 2020 och återresa fyra dagar senare. Priset för biljetterna uppgick till 3 673 kr. Först ändrades tidpunkten för utresan. Därefter ställdes återresan in och de bokades om till en resa som inte passade dem. Detta upptäckte de den 27 april 2020. När han klagade hänvisade flygbolaget till resebyrån. Resebyrån hade svårt att göra något åt saken och skickade information som den fått av flygbolaget. Själv föreslog han ombokning till andra datum och lämnade några alternativ, resa i business class eller återbetalning. Det lämnades inga alternativ.
Eftersom återresan har ställts in har han rätt till återbetalning av biljettpriset jämte ränta med 15,99 procent. Det är den räntesats som tas ut vid betalning med kortet. I andra hand anser han att räntesatsen är 8 procent enligt räntelagen. Flygbolaget har hänvisat honom till resebyrån. Men han har rätt att vända sig till flygbolaget.
Flygbolaget motsatte sig kravet.
I sitt svar till nämnden uppgav flygbolaget följande. Återbetalningen kommer att ske via resebyrån. På grund av rådande situation kan återbetalningen ta längre tid än normalt.
Allmänna reklamationsnämnden gjorde följande bedömning.
Flygbolaget ansvarar för att MH får tillbaka hela biljettpriset.
Flygningarna som MH har köpt biljetter till är sådana som omfattas av EU-förordning 261/2004 (se artikel 3.1.a). Enligt artikel 5.1.a i den förordningen ska vid inställd flygning de berörda passagerarna erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen. Enligt artikel 8.1.a i förordningen har passagerare vid inställd flygning rätt att inom sju dagar få återbetalning av hela inköpspriset för biljetten.
Parterna är överens om att flygbolaget har ställt in flygningen. Flygbolaget är därför enligt de nu redovisade bestämmelserna skyldigt att återbetala hela inköpspriset för MH:s biljetter. Det priset uppgår ostridigt till 3 673 kr.
Flygbolaget har i ärendet uppgett att återbetalningen kommer att ske via resebyrån. Med anledning av det vill nämnden framhålla att om flygbolaget anlitar resebyrån för att göra återbetalningen och resebyrån tar ut en avgift för att biträda med återbetalningen så är det flygbolaget som ska betala den avgiften. Flygbolaget ansvarar nämligen enligt artikel 8.1.a i EU-förordningen för att återbetalningen av hela beloppet 3 673 kr kommer MH till handa.
2020-15371
2021-05-21
028
MH har rätt till ränta enligt räntelagen.
MH har även begärt att få ränta på det belopp som ska återbetalas. Enligt 2 § andra stycket räntelagen gäller följande. På fordran som avser återgång av betalning då avtal hävs till följd av kontraktsbrott eller på liknande grund utgår ränta för tiden från den dag då betalningen erlades till och med den dag då återbetalning sker, eller om återbetalning inte sker i rätt tid, den dag från vilken s.k. dröjsmålsränta börjar utgå. Enligt 3 § första stycket samma lag gäller att om betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg försittes, så utgår ränta på fordringen från förfallodagen (s.k. dröjsmålsränta).
Flygbolagets beslut att ställa in flygningen får anses utgöra en sådan grund för återbetalning som avses i 2 § andra stycket räntelagen. MH har därför rätt till ränta (s.k. avkastningsränta) på 3 673 kr från den dag då han betalade biljettpriset.
Av artikel 8.1.a i EU-förordningen framgår att passagerare vid inställd flygning har rätt att inom sju dagar få återbetalning av hela inköpspriset för biljetten. Om resenären väljer att få återbetalning av priset ska återbetalning alltså ske inom sju dagar från den dag då flygningen ställdes in.
I ärendet är emellertid genom ingivna handlingar klarlagt att MH först övervägt andra alternativ än att begära att få återbetalat priset för biljetterna men att han i ett meddelande till flygbolaget den 1 juni 2020 reklamerat den inställda flygningen och begärt återbetalning av priset. I en sådan situation får det enligt nämndens mening anses följa av artikel 8.1.a att det ålegat flygbolaget att i vart fall senast den 8 juni 2020 återbetala priset för biljetterna. Eftersom det inte skett är flygbolaget i dröjsmål med betalningen. Enligt 3 § första stycket räntelagen har MH därför rätt att få dröjsmålsränta på 3 673 kr från den 8 juni 2020.
Avkastningsräntan ska enligt 5 § räntelagen beräknas för år enligt en räntefot som motsvarar den av Riksbanken för var tid fastställda referensräntan med ett tillägg om två procentenheter. Den ska utgå från den dag då MH betalade priset för biljetterna till och med den 8 juni 2020.
Dröjsmålsräntan ska enligt 6 § första stycket räntelagen beräknas för år enligt en räntefot som motsvarar den av Riksbanken för var tid fastställda referensräntan med ett tillägg av åtta procentenheter. Den ska utgå från den 8 juni 2020 till och med den dag då återbetalning av priset för biljetterna sker.